Miten nää pari tehtävää pitäis tehä :O?
10.8
Suuren uima-altaan pohjassa 190 cm:n syvyydellä on pieni valonlähde. Määritä se vesi-ilma-rajapinnan alue, johon osuvat valonsäteet voivat edetä ilmaan, Veden taitekerroin on 1,33.
Vastaus: Ympyrä jonka säde 2,2 m
10.9
Valo saapuu optiseen kuituun kulmassa "alfa" (kuvaa en saa tähän, mutta kulmaa ei ilmoitettu ja kuidun voi ajatella putkena). Halutaan, että valo kokonaisheijastuu kuidun reunasta (putken sisäpinnasta) riippumatta kulman "alfa" arvosta. Toisin sanoen kaikista suunnista kuidun päähän tulevan valon on pysyttävä kuidussa. Kuinka suuri on kuitumateriaalin taitekertoimen vähintään oltava? Kuidun ympärillä on ilmaa.
Vastaus: 1,41
Olen tosiaan reenaamas kokeeseen, enkä mitään kotiläksyjä kyselemäs.
Kirja on tekniikan fysiikka 2 (AMK)
Kiitoksia kaikille vastanneille!
Niin ja hyvää perjantai-iltaa :)
Yritän lueskella kokeeseen mutta mutta...
voihan *****
2
121
Vastaukset
- 10313
10.8
Snellin lain avulla määrität kokonaisheijastuksen rajakulman. Trigonometrialla saat selville ympyrän säteen.
10.9
Mieti mikä voi olla kulma suurimmillaan jotta valo ylipäätään voi osua kuidun päähän.- toinen yhtä viisas
millaisella ajatusmallilla mietit sen 10.9? mulle tulee mieleen lähinn vain, että alle 90 astetta, mutta?? 89,999...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892548Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2011622- 1161560
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411431Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641182Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻73953- 56949
- 45827
- 63819
- 61815