Hoitoalalla kiusamista

Hoitsu vielä

Olen useamman vuoden työskennellyt vakituisessa työssäni hoitoalalla, pari kokenutta kollegaani jättävät tarkoituksella minut ulkopuoliseksi työasioistamme, eivät jaa tietoa sekä käytös on hyvin vihamielistä useinkin.
Osastonhoitajalta osaavat salata työaikana juoruamiset ja osaavat oikein mielistellä ja asenne on aina MINÄMINÄ.
Lomista ja koulutuksista sopivat keskenään ottamatta minua huomioon jne...
Pidin hoitoalaa kutsumuksenani, vain pari kollegaani saavat minut etsimään uutta ammattia.

42

4226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnellinen jälleen

      Voihan sitä hakea muitakin paikkoja samalta alalta, jos tykkää ammatista. Itse sain uuden työn, kun entisessä paikassa ei arvostettu pätkääkään ja olin vaan pilkan kohteena.

      Moni muukin lähti minua ennen saman asian vuoksi. Ehdin olla usemman vuoden, ennen kuin jouduin isommin kiusatuksi. Mutta kun muut sopivat uhrit oli ajettu pois, oli minun vuoroni joutua kiusatuksi, osastolla oli ilmeisesti oltava aina joku yksi pilkan kohde, johon tietyt ihmiset saivat purkaa pahaa oloaan tms. Toivottavasti tällä kertaa kaikki menee paremmin.

      Hoitoalalla kiusaamista ihan kauheasti, miksi näin? Eikö kaikkien olisi mukavampi tehdä töitä hyvässä ilmapiirissä? Tässä uudessa työssä saan olla enemmän omissa oloissani ja tehdä itsenäisempää työtä, se sopiikin paljon paremmin kaiken "tiimityöskentelyn" jälkeen.

      • pirautapa

        Hoitoalalla - hierarkia. Ja siitä suosiosta ylempään nähden on kilpailtava!

        Sitten vielä se, että paikoista (sijaisiahan on paljon) kilpaillaan. Halutaan se vakipaikka.

        Jotenkin kaikki se maukuna ja moukuna ainaisista työn raskauksista ja huonosta palkasta jne. kuvaa täydellisesti juuri minkätyyppiset tyypit sinne hoitoalalle hakeutuvat. Juuri ne, jotka hakevat lellikin paikkaa, haluvat olla huomioituja pikkutyttöinä, "katso nyt kuinka mä uhraan ja teen, enks mä ansaitse jotain..." Ja vielä se, että kun sitä sitten ollaan se huomio saatu, niin sitten ollaan aina ja vähästäkin kantelemassa, että se teki sitä ja se sano tätä, ja se loukkas mua, ja jäkäti jäkäti jäk! Hoitoalalla ei olla ns. "kunnon jätkiä".

        Pikkuprinsessojen unelmamaa.

        Ja siellä on niin helppo vehkeillä. Niin helppo.


      • kkk
        pirautapa kirjoitti:

        Hoitoalalla - hierarkia. Ja siitä suosiosta ylempään nähden on kilpailtava!

        Sitten vielä se, että paikoista (sijaisiahan on paljon) kilpaillaan. Halutaan se vakipaikka.

        Jotenkin kaikki se maukuna ja moukuna ainaisista työn raskauksista ja huonosta palkasta jne. kuvaa täydellisesti juuri minkätyyppiset tyypit sinne hoitoalalle hakeutuvat. Juuri ne, jotka hakevat lellikin paikkaa, haluvat olla huomioituja pikkutyttöinä, "katso nyt kuinka mä uhraan ja teen, enks mä ansaitse jotain..." Ja vielä se, että kun sitä sitten ollaan se huomio saatu, niin sitten ollaan aina ja vähästäkin kantelemassa, että se teki sitä ja se sano tätä, ja se loukkas mua, ja jäkäti jäkäti jäk! Hoitoalalla ei olla ns. "kunnon jätkiä".

        Pikkuprinsessojen unelmamaa.

        Ja siellä on niin helppo vehkeillä. Niin helppo.

        Kyllä osasitkin pukea totuuden sanoiksi ihan alusta loppuun asti. Hoitoaloilla on yllättävän paljon ajatusmaailmaltaan keskenkasvuisiksi jääneitä naisia tai tyttöjähän he ovat, joilla hiekkalaatikkoleikit on jääneet jotenkin päälle "tule hyvä kakku, et koske mun kakkuun, ootko sä mun bestis. Ai oot,hyvä, me tehdään yhdessä kakkua tai saa toi annekin tulla leikkiin mukaan, mut muita ei sitten, eihän?" Ja ajatella, että nämä naikkoset ihan oikeasti vielä kasvattavat tulevaa sukupolvea, jotka voi olla vielä mummoja kääntelemässä...voi mummoparat! Kkk=keskenkasvuiset kakarat


    • kiusa tämäkin

      Tuttua on tarinasi (hoitsu vielä) kirjoittaneelle 21.11.12. Tuollaista se oli minunkin kohdalla hoitoalla. Kollegaani oli vielä sellainen, joka oli näsäviisas ja sai aina näyttämään minut huonolta työntekijältä, joka sai naurut aikaan ja asia hälläänty pois.Sen jälkeen ei minun puhumista ei otettu varteen kuin "hössön, hössönä". Tehtiin jopa minusta osaston pelle. Koko työlauma saatiin minun vastaan. Hain uutta työtä, mutta en saanut, koska epäilin, että minut kysyjille "haukuttiin". Täydellinen ihmistuho saatiin aikaiseksi, varhainen eläke. Unet on menneet.

    • näin se on

      Kaikki, joilla on vähänkin älyä eivät hoitoalalle mene.

    • nanja.

      Hoitoala on täynnä elämäänsä kyllästyneitä, katkerankateellisia ja laiskoja ämmiä, jotka eivät päivääkään pärjäisi tuottavassa tulostavoitteellisessa työssä. Siltikin ne vinkuu jonkun kellokaslehmän avittamana lisää palkkaa, enemmän lomia ja enemmän sijaisia, jotta saisivat itse maata karsinoissaan pahnoillaan ja "parantaa maailmaa". Nuoret, avarakatseiset ja eteenpäinpyrkivät ja vähän vanhemmatkin viisaat, älkää vain koskaan erehtykö hoitoaloille!! Ai niin, hoitoala on kaikenlisäksi täynnä aatteiltaan muumioituneita punaniskavasemmistolaisia, jotka ovat niiiiiiin solidaarista porukkaa että....kun on kysymys palkankorotuksista, muusta viis.

      • Tulevaisuudessa.

        Sinua on varmaan kiva hoitaa sitten joskus kun hoitoa tarvitset esim. vanhuuden vuoksi. Varmaan osoitat kiitollisuutesi niille jotka sinua hoitavat. Jos sinuun iskee dementia, niin et pysty peittämään asennettasi tai mielipiteitäsi hoitohenkilökunnasta.
        Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.


      • otan osaa
        Tulevaisuudessa. kirjoitti:

        Sinua on varmaan kiva hoitaa sitten joskus kun hoitoa tarvitset esim. vanhuuden vuoksi. Varmaan osoitat kiitollisuutesi niille jotka sinua hoitavat. Jos sinuun iskee dementia, niin et pysty peittämään asennettasi tai mielipiteitäsi hoitohenkilökunnasta.
        Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

        Sinulle "hoitoalan ammattilaisena" ilmeisesti menee kaikki dementikkojen puheet täytenä totena läpi - koulutus on mennyt aika pahasti metsään kohdaltasi.


      • Tulevaisuudessa.
        otan osaa kirjoitti:

        Sinulle "hoitoalan ammattilaisena" ilmeisesti menee kaikki dementikkojen puheet täytenä totena läpi - koulutus on mennyt aika pahasti metsään kohdaltasi.

        En työskentele itse hoitoalalla, säälitti vain ne hoitajat, jotka saavat tuon ihmisen hoidettavakseen. Ja ne puheet hänen suustaan eivät ole pelkästään dementikon puhetta, vaan hän ajattelee oikeasti noin (jollei sitten ole jo dementikko). Kuinka paljon hän inhoakaan ja väheksyy hoitohenkilökuntaa, vaikka tulevaisuudessa hän voi olla heistä riippuvainen.
        Ajattele, minkälaisia ihmisiä hoitohenkilökunta joutuu hymyssäsuin kohtaamaan, esimerkiksi yllämainittu henkilö joutuu ainakin joskus hoidettavaksi, toivottavasti hoidosta tulee lyhytaikaista, ei hänen vuokseen vaan henkilökunnan.


      • vcxbcvbxc
        Tulevaisuudessa. kirjoitti:

        En työskentele itse hoitoalalla, säälitti vain ne hoitajat, jotka saavat tuon ihmisen hoidettavakseen. Ja ne puheet hänen suustaan eivät ole pelkästään dementikon puhetta, vaan hän ajattelee oikeasti noin (jollei sitten ole jo dementikko). Kuinka paljon hän inhoakaan ja väheksyy hoitohenkilökuntaa, vaikka tulevaisuudessa hän voi olla heistä riippuvainen.
        Ajattele, minkälaisia ihmisiä hoitohenkilökunta joutuu hymyssäsuin kohtaamaan, esimerkiksi yllämainittu henkilö joutuu ainakin joskus hoidettavaksi, toivottavasti hoidosta tulee lyhytaikaista, ei hänen vuokseen vaan henkilökunnan.

        Oletpa ilkeä ihminen! Toivoa nyt toisen ihmisen kuolemaa. Omaan nilkkaan...


      • Päinvastoinko?
        vcxbcvbxc kirjoitti:

        Oletpa ilkeä ihminen! Toivoa nyt toisen ihmisen kuolemaa. Omaan nilkkaan...

        Missä kohtaa viestiä näet jotain sellaista, että kirjoittaja toivoisi jonkun kuolemaa? Jos tarkoitit tuota kun kirjoittaja toivoo hoidon olevan lyhytaikaista, niin olisitko sitten tyytyväinen jos kirjoittaja olisikin toivonut päinvastaista eli, että tuo ihminen olisi joutunut pitkäaikaishoitoon? No jos sinun mielestäsi asia on näin, niin toivon, että joudut joskus itse pitkäaikaishoitoon ja muutakin onnea sinulle toivotan.


      • hengitän viimein
        Päinvastoinko? kirjoitti:

        Missä kohtaa viestiä näet jotain sellaista, että kirjoittaja toivoisi jonkun kuolemaa? Jos tarkoitit tuota kun kirjoittaja toivoo hoidon olevan lyhytaikaista, niin olisitko sitten tyytyväinen jos kirjoittaja olisikin toivonut päinvastaista eli, että tuo ihminen olisi joutunut pitkäaikaishoitoon? No jos sinun mielestäsi asia on näin, niin toivon, että joudut joskus itse pitkäaikaishoitoon ja muutakin onnea sinulle toivotan.

        Hei pallopäät mihin suuntaan tää juttu lähti? Näin ne aina alkaa ja vitux menee. Yx kumiaivo vääntää paskan ja soppa on valmis. Ite sain just potkut kun näitä vääntäjiä riitti ja sainko puolustauduttua En kun olin heti vaarallinen ja tää piru pasko housuihinsa kun sanoin mitä ajattelin. Suuret raukat ja kiusaajat käykää ostamassa rautakaupasta köyttä ja antakaa muiden elää. Se et teillä ei oo elämää ei ole meidän syytä vaan ihan oma vikanne. Kiire raskas työ ja nää kuulat . .taivas anna meille voimaaaaaa


      • Päinvastoinko?
        hengitän viimein kirjoitti:

        Hei pallopäät mihin suuntaan tää juttu lähti? Näin ne aina alkaa ja vitux menee. Yx kumiaivo vääntää paskan ja soppa on valmis. Ite sain just potkut kun näitä vääntäjiä riitti ja sainko puolustauduttua En kun olin heti vaarallinen ja tää piru pasko housuihinsa kun sanoin mitä ajattelin. Suuret raukat ja kiusaajat käykää ostamassa rautakaupasta köyttä ja antakaa muiden elää. Se et teillä ei oo elämää ei ole meidän syytä vaan ihan oma vikanne. Kiire raskas työ ja nää kuulat . .taivas anna meille voimaaaaaa

        Aivan. kun joku yrittää puolustaa hoitotyötä tekeviä jollekin katkeralle, ilkeälle ihmiselle, niin toinen vääntää asian nurin ja alkaa väittämään toisen toivovan jonkun ihmisen kuolemaa. Ilmeisesti tuo nanja ja vcxbcvbxc ovat sama ihminen eri nikillä.


      • öyksöyks
        Päinvastoinko? kirjoitti:

        Aivan. kun joku yrittää puolustaa hoitotyötä tekeviä jollekin katkeralle, ilkeälle ihmiselle, niin toinen vääntää asian nurin ja alkaa väittämään toisen toivovan jonkun ihmisen kuolemaa. Ilmeisesti tuo nanja ja vcxbcvbxc ovat sama ihminen eri nikillä.

        Tyypillistä hoitoalan akkojen sopulilaumameininkiä, kellään ei ole mitään omintakeista sanottavaa, kritiikki, sarkasmi ovat täysin vieras laji, pääasia on että nyhverretään yhdessä ja ollaan aina samaa mieltä, mutta hoitoalahan onkin täynnä aivottomia sosialisteja ja perässä hiihtäjiä.


      • Päinvastoinko?
        öyksöyks kirjoitti:

        Tyypillistä hoitoalan akkojen sopulilaumameininkiä, kellään ei ole mitään omintakeista sanottavaa, kritiikki, sarkasmi ovat täysin vieras laji, pääasia on että nyhverretään yhdessä ja ollaan aina samaa mieltä, mutta hoitoalahan onkin täynnä aivottomia sosialisteja ja perässä hiihtäjiä.

        En ole hoitoalalla, vaan metallimies. Muutit taas nimimerkkiäsi ja olet sama henkilö kuin tuo "nanja"ja "vcxbcvbxc".


      • UteliasAntero
        Tulevaisuudessa. kirjoitti:

        En työskentele itse hoitoalalla, säälitti vain ne hoitajat, jotka saavat tuon ihmisen hoidettavakseen. Ja ne puheet hänen suustaan eivät ole pelkästään dementikon puhetta, vaan hän ajattelee oikeasti noin (jollei sitten ole jo dementikko). Kuinka paljon hän inhoakaan ja väheksyy hoitohenkilökuntaa, vaikka tulevaisuudessa hän voi olla heistä riippuvainen.
        Ajattele, minkälaisia ihmisiä hoitohenkilökunta joutuu hymyssäsuin kohtaamaan, esimerkiksi yllämainittu henkilö joutuu ainakin joskus hoidettavaksi, toivottavasti hoidosta tulee lyhytaikaista, ei hänen vuokseen vaan henkilökunnan.

        Oletko mahdollisesti itse se työpaikan narsisti tai kiusaaja?


    • hoitaja myös

      keskustelu siirtyi jälleen eri suuntaan kuin oli alkuperäinen aihe kyseessä.
      Voimia sinulle hoitsu!!!! Narsisteja työtovereita löytyy joka työpaikalta, vielä joku päivä esimiehet heidät tunnistavat ja uskaltavat laittaa ruotuun.
      Aikuiset ihmiset viitsivätkin kiusata.

      Hyvää joulua sinulle ja onnea uudelle vuodelle! :)

    • ahldalweflah

      Hei,
      Itse olen vielä sh-opiskelija. Noin vuosi olisi jäljellä. Olen jo vanhemman ikäinen ja lähdin näin reiluna nelikymppisenä opiskelemaan sillä koin kutsumusta alalle erään asian vuoksi. Nyt olen kuitenkin ollut välivuodella. Viimeinen harjoitteluni päättyi totaaliseen fiaskoon ja minusta alettiin levittää perättömiä huhuja. Jäin yksin puolustamaan itseäni asiassa ja nyt olen käynyt sisälläni jaakobinpainia siitä, haluanko enää alalle. Annan nyt ajan kulua ja mietin. Olen mies ja olen tehnyt työurani aivan toisella alalla. Lisäksi minulla on yritys jossa työllistän yhden kokopäiväisen ja yhden osa-aikaisen työntekijän. Suuresti ihmettelen alan ilmapiiriä. Joissakin isojen sairaaloiden vuodeosastoilla tuntuu olevan todella painostava ilmapiiri. Voin kyllä kuvitella tilanteesi. Jaksamista sinulle ja hyvää joulua.

    • entoivukoskaan

      Oma tapaukseni on hoitoalalta ja aika järkyttävä tapaus.

      1½ vuotta jaksoin olla kiusattavana.. kaikki alkoi pienenä naljailuna ja vihjailuna siitä, että olisin porvari tms. Tässä vaiheessa en välittänyt mitään. Olin ahkera ja mielestäni osasin työni todella hyvin, jaksoin ja tein laadukasta työtä.

      Kohta olin esimieheni hampaissa, joka syytti minua lääkevarkaaksi. Olin hänen mielestään varastanut osaton lääkekaapista vuosia rauhoittavia ja voimakkaita särkylääkkeitä. En osannut vieläkään hermostua asiasta, koska itse tiesin mikä oli totuus. En kieltänyt, ettenkö olisi käyttänyt rauhoittavia nukahtamiseen (siviilielämässä oli tuohon aikaan isoja muutoksia)

      Tilanne ajautui reilussa vuodessa siihen, että minulta evättiin lääkkeenjakovuorot, jouduin työpaikkani lähettämänä huumetesteihin ja pakotettiin sairaslomalle. Tilanne oli tässä vaiheessa aivan järjetön, mielipuolinen. Pyysin siirtoa toisiin työtehtäviin (hoitotyötä edelleen) mutta maineeni oli mennyt, tuolla uudessa paikassa minua pidettiin pellenä ja varkaana jolle kakki nauroivat. Uusi esimies muisti kerran viikossa haukkua minut, milloin syynä oli liian huoliteltu ulkonäkö, milloin kuulema sammalsin lääkkeiden vuoksi tai milloin käyttäydyin epäammatillisesti. En tehnyt mitään oikein, en vaikka kuinka yritin ja tein parhaani.

      Tilanne päätyi psykoottiseen masennukseen, josta en taida toipua koskaan. Joudun loppuikäni syömään vahvoja neuroleptejä, jotta pysyisin pinnalla.

      Parhaillaan olen määräaikaisella eläkellä, koska en pysty enää mitään töitä tekemään. Kokeilin työskennellä myös toisessa kaupungissa, mutta en peloiltani enää pystynyt hoitotyötä tekemään.

      Olen parhaassa työiässä, olin reipas ja hyvä työntekijä. Nykyisin olen enää haamu entisestä. Kuten entinen esimiheni sanoi aikoinaan, että hän pitää huolen siitä etten koskaan tule töitä missään tekemään.

      Koska sanoin itseni irti eikä alla ole vakituista työsuhdetta jää pysyvä eläkkeeni 427 euroon kuukaudessa.

      Siinä kiitos vuosien työpanoksestani, meni toimeentulo ja meni terveys.

    • alaistaitoinen

      Terveydenhuolto organisaatioineen, johtajineen on ala-arvoista. Seurauksena ovat sairaat työyhteisöt.

      • 34+2

        Totta. Hoitoala näyttää kammottavalta ulkopuoleltakin katsoen. Myös muilla aloilla on samoja "valuvikoja" ja ilmiöitä, mutta sairaiden ja vanhusten "hoito" on saanut paljon huomiota. Ovathan useimmat ihmiset joskus potilaita sekä heidän omaisiaan. Se mitä silloin joutuu havaitsemaan, ei todellakaan vakuuta. Hoitoalalla ollaan sekä bisnesmaailman päättömyyksien sekä hoitajien oman ongelmakäytöksen uhreja.


    • terävä-veitsi

      Työpaikkakiusaamisen saa loppumaan pahoinpitelemällä kiusaaja. Uhkailemalla kiusaajaa/tämän perhettä/sukulaisia.

      Tai sitten antaa kiusaamisen tapahtua. Säästää samalla rahaa ja palkkaa oikeat rikolliset kiusaajan perään.

      Itselläni on välillä voimakas halu pahoinpidellä joku.

    • Ahdistaa1

      Masennus surmasi kutsumuksen

      Hei. Tiedän miltä sinusta tuntuu. Itse olen ajautunut masennukseen, työkyvyttömyyteen ja taloudelliseen ahdinkoon työpaikkakiusauksen takia. Kiusaajinani ovat olleet esimiehet, joilla on ollut ilmeisesti haaremi ympärillään. En ottanut yhteyttä liiton lakimieheen, koska pelkäsin. Vaikka esimiehellä ei ole oikeutta kysyä työntekijästä ilman tämän lupaa, näin oletan kuitenkin kohdallani käyneen. Ovat huomanneet herkän puoleni, kiltteyden ja että en lähde mukaan juoruihin. Katsoneet että olen sopiva uhri. Kiusausta on tapahtunut parilla yksityisellä puolella ja yhdellä kunnallisella. Vielä en kerro tästä enempiä. Esimiesten motto on ollut ilmeisesti hajoita ja hallitse. Huomio on saatu pois työpaikan varsinaisista ongelmista, kun oon etsitty sopiva uhri, jota kiusata. Tukea vaikeissa tilanteissa en saanut koskaan. Käyn tällä hetkellä terapiassa, koska traumat entisissä työpaikoissa vaivaavat jatkuvasti. Kuinka esimiehet voivat kohdella alaisiaan huonosti, vaikka tiedetään, että hoitoalalla on valtava pula työntekijöistä.

    • Mistänäitäoikeintule

      Kun joutuu kiusatuksi, on vaikea hakea apua varsinkin jos kiusaaminen tulee esimiestasolta. On noloa joutua kiusatuksi, silloinhan on jotenkin "viallinen", jos joutuu kiusatuksi.

      Pääsin onneksi uuteen työhön, mutta kiusaaminen ahdistaa edelleen. Pahin kiusaajani oli osaston esimies. Häijy ja ilkeä vanhempi nainen. Ilmeestä näin että hän nautti jokaisesta ilkeästä sanasta. Ivallinen hymy naamallaan.

      • M-L Hie

        Tämän palstan käyttäjille...

        Työpaikkakiusaaminen voi johtaa äärimmäisyyksiin. Jotka olette kiinnostuneita, tutustukaa alla olevien linkkien teksteihin...

        Kun työnantaja on päätekijä työntekijän kiusaamisessa, se on kova seikka?

        Linkin esimerkeissä näkyy kuink:
        a) työnantaja luotti voimaansa, vahvuuteensa!
        b) Lähti laittomille teille, mm. työsopimuslain rikkomiseen; loppupalkan maksamatta jättämiseen ( ja ilmeiseen toiveeseen, että saataisiin työntekijä hiljaiseksi, kiltiksi, lopettamaan oikeuksiensa etsimisen...)
        c) Mukaan kelkkaan saatiin oikein työelämän expertti-juristi!

        *Oikeudenkäynnit: asianajajat, pelikenttä!
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11172833

        d) ja vielä mukaan saatiin moraalinsa myynyt (?) käräjätuomari, joka kiltisti
        noudatti työnantajan ja heidän juristinsa vaatimusta, että työntekijän kanteet jätettäisiin käräjäoikeudessa sillensä! Joka tapahtui 15.6.2012

        *Käräjätuomarin harharetki
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11167589
        * Lakiko sama kaikilel?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10503841

        Ja kun laillista syytä ei tuomarilla ollut, jättää kantajan (työntekijän) juttuja käsittelmättä, hän sortui - sortui valheeseen!
        * Voiko oikeuden tuomari valehdella?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11170443

        Mutta, työntekijä ei ollutkaan mikään nitistettävä pehmopakkaus! Turun hovioikeus kumosi päätöksillään 2726, 2727 (31.12.2012) käräjäoikeuden laittomin menettelyin tehdyt pikapäätökset, oikeusmurhayritykset!

        Ja nyt on kiltisti aloitettava juttujen käsittely alusta!

        Motiivi, vastapuolella? Koettaa yrittää lakaista maton alle se maksimaaliseksi äitynyt kiusaaminen, työntekijän tallaaminen, johon Erityisasuntosäätiö on vahvat näytöt antanut...

        Nyt - vaientamisyrityksen perästä - kaikki matot kiskotaan pois! Ja käännetään kivet ja kannot esille. Kyllä Suomessa täytyy saada myös työantajat vastuuseen törkeyksistään. Vaikka Kanta-Hämeen käräjäoikeus, kt Minna Vuolinko koettikin noudattaa sitä, että työantajan "maine" säästettäsiin, törkeyksiä ei käsiteltäisi!

        Mutta? Vielä 3,5 vuoden perästä on työntekijän loppupalkasta 1/3 maksamatta. Ja vastoin työsopimuslakia 2/3 on kuitattu, laittomasti, syytä. Kiusanteon jatkeeksi.

        * Maallikko voitti ottelussa, HO.ssa..
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11170462


      • M-L Hie
        M-L Hie kirjoitti:

        Tämän palstan käyttäjille...

        Työpaikkakiusaaminen voi johtaa äärimmäisyyksiin. Jotka olette kiinnostuneita, tutustukaa alla olevien linkkien teksteihin...

        Kun työnantaja on päätekijä työntekijän kiusaamisessa, se on kova seikka?

        Linkin esimerkeissä näkyy kuink:
        a) työnantaja luotti voimaansa, vahvuuteensa!
        b) Lähti laittomille teille, mm. työsopimuslain rikkomiseen; loppupalkan maksamatta jättämiseen ( ja ilmeiseen toiveeseen, että saataisiin työntekijä hiljaiseksi, kiltiksi, lopettamaan oikeuksiensa etsimisen...)
        c) Mukaan kelkkaan saatiin oikein työelämän expertti-juristi!

        *Oikeudenkäynnit: asianajajat, pelikenttä!
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11172833

        d) ja vielä mukaan saatiin moraalinsa myynyt (?) käräjätuomari, joka kiltisti
        noudatti työnantajan ja heidän juristinsa vaatimusta, että työntekijän kanteet jätettäisiin käräjäoikeudessa sillensä! Joka tapahtui 15.6.2012

        *Käräjätuomarin harharetki
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11167589
        * Lakiko sama kaikilel?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10503841

        Ja kun laillista syytä ei tuomarilla ollut, jättää kantajan (työntekijän) juttuja käsittelmättä, hän sortui - sortui valheeseen!
        * Voiko oikeuden tuomari valehdella?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11170443

        Mutta, työntekijä ei ollutkaan mikään nitistettävä pehmopakkaus! Turun hovioikeus kumosi päätöksillään 2726, 2727 (31.12.2012) käräjäoikeuden laittomin menettelyin tehdyt pikapäätökset, oikeusmurhayritykset!

        Ja nyt on kiltisti aloitettava juttujen käsittely alusta!

        Motiivi, vastapuolella? Koettaa yrittää lakaista maton alle se maksimaaliseksi äitynyt kiusaaminen, työntekijän tallaaminen, johon Erityisasuntosäätiö on vahvat näytöt antanut...

        Nyt - vaientamisyrityksen perästä - kaikki matot kiskotaan pois! Ja käännetään kivet ja kannot esille. Kyllä Suomessa täytyy saada myös työantajat vastuuseen törkeyksistään. Vaikka Kanta-Hämeen käräjäoikeus, kt Minna Vuolinko koettikin noudattaa sitä, että työantajan "maine" säästettäsiin, törkeyksiä ei käsiteltäisi!

        Mutta? Vielä 3,5 vuoden perästä on työntekijän loppupalkasta 1/3 maksamatta. Ja vastoin työsopimuslakia 2/3 on kuitattu, laittomasti, syytä. Kiusanteon jatkeeksi.

        * Maallikko voitti ottelussa, HO.ssa..
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11170462

        EM. kirjoittaja on nyt eläkkeellä hoitajan työstä. Työura päättyi sisi siihen, että olen käynyt oikeutta jo lähes 4 vuotta! Aika kiva juttu vai?

        Mutta, kun Turun Hovioikeus antoi ratkaisunsa 31.12.2012, joilla voitin valitukseni ja oikeutta on nyt näkyvissä.... niin asiassa on eräs liikuttava seikka?

        Hovioikeus antoi ratakaist 31.12.2012, joka on syntymäpäiväni.
        En voi olla muistamatta sitä, että 60-vuotispäivänä 31.12.2008 työnantajani Hämeenlinnan Erityisasuntosäätiö kertakaikkisesti "unohti" tuon merkkipäivän!
        Ei korttia, ei mitään! Mutta sekin ilkeys kuului kiusaamiseen, kai?

        Jälkeenpäin, kun asia tuli esille, esimieheni T.W. keksi valheen, että ovat antaneet Säätiön logolla varustetun kylpypyyhkeen. Ala-arvoista. Missähän se kylpypyyhe makaa? Ainakaan se ei ole perille tullut?

        Ja toisaalta? Jokaisen 60-v tai muita pyöreitä kymmeniä täyttävät työntekijät saivat em:n firman Dementia-yksikössä aina muutakin.... mutta?

        Lähinnä nuo menettelyt säälittävät, huvittavat. Mutta ilokseni eräs työnantaja, jolle tein sivutöitä - sen johtaja tuli kotiin! Toi kukat, kortin, punaisen Iittalan Mariskoolin! Siitä tuli hyvä mieli!

        Eli, te kaikki joita kiusataan, tallataan -- muistakaa OMA ihmisarvonne" itseisarvo!

        Lähes 30 vuotta hoitoalan foorumeita nähneenä voi sanoa, että paljon on kateutta, kisuaamista, typerää touhua naisvaltaisissa työpaikoissa. Mutta AINA on tullut vastaan myös asiallisia, ammatillisia hoitajia ja esimiehiä!

        Balanssi on pysynyt. Elämässä on kaikkea, laidasta laitaan!

        Tsemppiä kaikille! Toivoa ja rohkeutta uuteen vuoteen!

        Kiusattu hoitsu, maijaliisa

        JK. ei kuitenkaan kuin muutamissa työpaikoissa...


      • Aika.monta.linkkiä

        Kylläpäs todella vaikutti monimutkaiselta tämä Hämeenlinnan juttu.


    • leinojamieli

      Tunnen yhden hoitajana työskentelevän naisen, joka kertoo kauhutarinoita työpaikkansa kiusaamiskulttuurista. Meno yltyi jossain vaiheessa niin hurjaksi, että hänen piti mennä toiselle osastolle, kun ei enää pärjännyt näitten häiriköitten kanssa. Naisvaltainen työyhteisö on kuulemma oikea kyynpesä mitä tulee sosiaalisiin suhteisiin.

      Sitä olen ihmetellyt, että miten potilailla mahtaa mennä näillä osastoilla, joilla on töissä kiusaajahoitsuja. Joskus kuulee aivan pöyristyttäviä tarinoita esim. potilaitaan läimäyttelevistä hoitajista, tai hoitajista, jotka ärjyy potilaille komentoja niin kuin keskitysleirivangeille. Eli lievästi sanottuna ihmistyön periaatteet hakusessa.

      Suvussa on toinen sairaanhoitaja, joka onkin arvomaailmaltaan niin kuin jokin kansallissosialisti. Ei ole tervehtinyt minua enää vuosiin, itse asiassa ei enää koskaan sen jälkeen, kun menin siviilipalvelusmieheksi. Vaikka olen sukujuhlissa mennyt tervehtimään häntä kohteliaasti, niin hän katsoo ohitseni niin kuin olisin näkymätön.

      • 30 vuoden pätkä

        Kommentt. leinojamieli...

        Ei niillä potilailla menekään aina hyvin, kun hoitsut ovat hampaat irvessä toisiaan vastaan. Potilaat aistivat, ja hoitsun aggressiot osuvat usein potilaaseen. Kiskotaan kuin jauhosäkkiä, on kovia otteita. On itkettänyt monta kertaa sellainen näkymä...

        Usein kuitenkin ns. ammatillisuus säilyy. Pidetään työmoraalista kiinni. Kaikkea on nähty!


    • Pöönä13

      Eipä tähän ketjuun paljon enempää voi lisätä. Haluaisin tehdä hoitoalan työtä, mutta näyttää siltä,että olen liian kiltti ja kunnollinen. En jaksa veljeillä osaston kovanaamojen kanssa vaan yritän pitää potilaiden puolia. Lujille joudun tässä itsekkin. Tuntuu, että kovasti yritetään horjuttaa ja tarjota pellen roolia. Pitäisköhän miettiä jo eläkettä, ei meinaa jaksaa.

    • toiveikas

      Hei! Älä missään nimessä anna periksi ja vaihda ammattia. Hyviä hoitajia tarvitaan.Minä tulin työpaikkakiusatuksi, jouduin sairaslomalle.Kuppikunta puhui minusta paskaa ja savustivat pihalle osastolta. Sanoin itseni irti. En saanut karenssia.sairaslomatodistus ja entiset kirjalliset työtodistukset puhuivat puolestani. Ei se paska mene läpi. Itseasiasssa nämä minusta pahaa puhuneet ovat menettäneet maineensa. Sain paljon tukea koko talon henkilökunnalta. Tsemppiä vain. Minä vaihdan maisemaa ja aion pysyä kutsumusammatissani!

    • tiedän tunteen

      Olen itse samalla alalla. Pari kokenutta kolleegaa - eli vanhempia sinusta. Et voi kun sääliä heitä kuinka
      raukkamaisesti he käyttäytyvät. Aikuiset ihmiset!
      Ole rohkeasti oma itsesi, hoida hyvin hommasi ja hymyile. Se vituttaa niitä enemmän. Ja usko pois, pomollakin
      on silmät.

    • Kokenut myös paljon

      On se kumma kun näit ä naisvaltaisia aloja ei saada kuriin. Missä ne johtajat ja johtajien johtajat luuraavat ja mitä tekevät?

      Jos joudut kiusatuksi, niin mikäli mahdollista, nauhoita keskusteluja ja sovauksia, mitä kuulet, koeta etsiä edes yksi, joka on puolellasi ja pystyy todistamaan. Vie asia poliisille, jos muu ei auta.

      Lopulta, jos et oikeutta saa, lähde pois. Terveyttään ei kannata menettää yhdenkään työpaikan takia.

    • 777788888

      Mitä tehdä, kun kiusaamisen vuoksi meni mielenterveys ja maine?

      Entinen työkaveri kehoitti muuttamaan paikkakunnalta pois ja aloittamaan muualla alusta, mutta kun voimat on aivan loppu. Niin loppu etten ole jaksanut kuin nukkua viimeisen vuoden.

      On irvokasta, kun kiusaajana on esimies hovinsa kanssa, siinä on yksittäinen työntekijä todella lyötynä. Kukaan ei tule puolustamaan kiusattua, koska jokainen pelkää oman työpaikkansa puolesta.

      Minunkin oli pakko sanoa itseni irti, en jaksanut sitä että jopa yksityiselämäni asioiota ruodittiin osastokokouksissa! Kun ei enää muuta keksitty niin puheet kääntyivät jo siihen, mitä teen vapaa-ajalla. Masennuslääkkeiden käyttäminen oli kielettyä ja siitäkin sain puhuttelua. Sain lopulta enää vain paskaa niskaan. Minut nujerrettiin ja sen jälkeen savustettiin. Vaikka sanoin itseni irti se ei riittänyt, vielä pitää puhua asioistani ja mustamaalata mainettani.

      Ehkä eräänä päivänä jaksavat lopettaa ja antavat minun olla. Jutut alkavat olla jo sitä tasoa, että niistä voisin nostaa kunnianloukkauksesta syytteen, en kuitenkaan jaksa. Haluan, että asia unohdetaan ja saisin jatkaa elämääni.

      Kun eräänä päivänä olen toipunut (toivon niin, vaikka pahalta näyttää) en varmana uskalla enää hoitoalan töitä tehdä. Toista samanlaista ryöpytystä en kestä. Tämänkin kiusaamisen vuoksi olin jo itsemurhaa tekemässä ja jättämässä lapseni sen vuoksi, kun häpesin sitä etten jaksanut taistella oikeuksieni puolesta.

      Kelan 300 päivää täynnä ja määräaikainen eläke vireillä. Tähänkö kiusaajat tähtäsivät? Vai mikä voi olla motiivi? En uskonut että ihminen voi olla näin paha toiselle. Kuka minulle kertoo mitä sillä saavutetaan, että toisen maine mustamaalataan? Tuommoisella on kuitenkin kauaskantoisia vaikutuksia.

      psykiatri kertoi minulle viime käynnillä, että ainakin toinen vuosi menee toipuessa.

      • tärkkipeput

        On mielenkiintoista lukea näitä sivuja. Tuttua tohinaa on mihin kiusaajat päätyvät, että saadaan eläkkeelle VALEHTELEMALLA SAIRAASTI ELÄKEPAPERI. Tää on mulle tehty samoin, että lasunto oli täynnä juorujen puhetta omia tutlkintoja. Jouduin työterveyteen esimeihen käskystä ja minut testattiin. Olen hoitoalan ammattilainen ja tiesin kysyleyjen ja tutkintojen tulokset ja mitä niistä katsotaan. Tätä ei viisas pomo varmaan tiennyt, hän oli itse niin ylpeä, että luuli olevansa ainoo tietävä ihminen ja mullakin oli silmät ja korvat päässä. Viimein osastolla tehtiin työtä siten, että kirjoiteltiin mulle paperille käsky ja työlapaut. SIMPUTUSTA!Potilaat seurasi tilannet kuin filmiä. (olin psykiatrisella osastolla). Toiset potilaat jopa valittivat enemmän vaivojaan, että saivat seurata tilanteita osastolla. Mahdottomana pitivät.Tästä erään naispotilaan lapsi joutu sijaisperheeseen, kun äiti oli pitkään "hoidossa" ei enää luotettu alaikäistä lasta hälle. Tulevaisuudessa nää kiusaamiset menee raastupaan ja tuomio sieltä. Paljon on edetty minun asiani jälkeen.Hoitoalalla on tosi tärkkipeppuja. Valitulla puhetyylillä.


    • ¤¤¤¤¤¤

      Kyllä se voimia vaatii!
      Lue M-L Hiekkasen tapauksesta. Alla olevassa ketjussa....
      * Kiusaamista, johdon taholta, ja lopuksi loppupalkan maksamatta jättäminen.
      * Oikeuskierros KäÖ:ssa, mielivalta, sitten HO:ssa.
      * Nyt takaisin KÄO:ssa, 2. kerros!!

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10503841#comment-61202143

    • ¤¤¤¤¤¤

      Ei se aina onnistu? Mikä? Se, että työnantaja käyttää vahvemman valtaa, kiusaa työntekijäänsä.... Kova esimerkki siitä, mitä Hämeenlinnan Erityisasuntosäätiö yritti. Ja nyt tulee pää vetävän käteen. Siitä ei ole mitään muuta ( laillista) vaihtoehtoa. Kannattiko kiusata H:a? Kannattiko ottaa laittomia, pimeitä keinoja valikoimiin? Ei olisi?

      Mutta ehkä se on niin, että tällaisia räikeitä pilottiesimerkkejä tarvitaan? Kuten tämä? Joidenkin asiaksi lankeaa kääntää kiviä ja kantoja... vaikka se hidasta puuhaa onkin!

      Hiekkasen loppupalkka Hämeenlinnan Erityisasuntosäätiöltä erääntyi 31.8.2009. Edelleen on 1/3 loppupalkasta maksamatta.........

      Ja ollaan taas samassa käräjäoikeudessa, josta koetettiin Hiekkasta vahingoittaen päästä eroon laittomilla käräjätuomioilla 15.6.2012!

      Turun HO:ssa käytiin kierros.... takaisin samaan lakitupaan! Olemmeko ihan hölmölässä? Laittomassa laitoksessa (tältä osin) kylläkin!


      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11167589#comment-61217986

      • http87

        Virkamieskin on erehtyväinen. Se on tosiasia, joka pitää hyväksyä. Mutta sitä ei tarvitse hyväksyä, että virkamiehen/viranomaisen vääräksi osoittautuneen toiminnan seurauksia ei mitenkään korvata.
        Erityiseksi puutteeksi on todettu, että virheellisen päätöksen tai menettelyn toteuttaneella viranomaisella ei ole ollut pakottavaa velvollisuutta antaa minkäänlaista selitystä virheellisen toiminnan perusteluiksi, eikä tietoa saa aina edes päätöksen tekijöistä.
        Vahinkoa kärsineen kannalta on myös väärin, että viranomainen tai virkamies ei yleensä joudu konkreettiseen vastuuseen virheensä seurauksista, jolloin virheistä syntyneet vahingot ovat liian usein jääneet syyttömien asianosaisten kärsittäväksi/maksettavaksi.
        Siksi jätin jokin aika sitten asianomaiselle ministerille vastattavaksi kirjallisen kysymyksen "mitä hallitus/ministeriö aikoo tehdä, että viranomaisilla olisi selvitysvelvollisuus ja syyttömien vahinkojen korvaustoimintojen käynnistämisvelvollisuus?"
        Blogien osoitteet
        http://reijotossavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi


    • ¤¤¤¤¤
    • olin "idiootti"????

      Minä olin pitkään psykiatrisessa sairaalassa osastonsihteeri. Voin sanoa, että työyhteisö oli tyly alusta loppuun. Kollegani sanoi, että laita konekirjoituskeskukseen paljon kirjoitettavaa, ettei tämä virkra lähde talosta pois. Samalla hän kertoi ylempiin, että olen niin huono, että täytyy konekirjoittajan tehdä töitäni.

      Viimein laittoivat kuntoutustutkimuksiin, pomojen mielestä en osannut mitään oli joka paikassa täysin idiootti.Tää kuva oli miusta tehty taloon. Tällaista potaskaa kollega talossa jallitti ja sai koko talon kimppuuni.

      Kierosta kuviosta en päässyt perille vasta kun olin jo eläkkeellä vuosi, että kaikki oli mulle kiusaksi suunnattu. Kollegani oli ilmeisesti narsisti. Nyt olen sellaissa lisä ansiotyössä missä ihmiset kertoo ongelmia, niin paljon on soittajat hoitoalan ihmisiä, joka on uskomatonta. en moiselle alalle ryhtyisi enää, on niin kiero kuin korkkiruuvi. Samanlaista kiusaa kuin minulla oli soittajat ovat etelästä - lappiin. Samat tarina kuin ´mullakin. Nimet siinä vain vaihtuvat.

      Nyt tämä Hilkka Ahteen tarina nostaa työpaikkakiusaamisen tunnetuksi. Aiemmin sitä ei ole kunnolla tunnustettu. Tulevaisuudessa on poliisitutkinta ja käräjät lääkkeenä työpaikkakiusaukseen.Kannoi nhuonommuutta pitkään, mutta nyt näes, että tosia samanlaisia on pilvin pimein. Tämä tieto jo helpottaa.

    • Iidamaria_111

      Hoitoalalla on paljon narsisteja. Sääli, ettei liitotkaan puutu asiaan tarpeeksi. Itse kun puhuin Tehyn luottamusmiehelle niin sama kuin olisin puhunut puistotädille. Esimieheni on selkeästi kahjo, jonka suurin halu on saada valtaa ei se että alaisilla olisi hyvä olla ja hommat luistaisivat. Koskaan ei voi puhua omia asioitaan koska kehenkään ei voi luottaa. Sen olen oppinut. Haluan pois alalta

    • Kotisairaanhoiaja

      Tilastojen mukaan hoitoalalla on eniten narsisteja ja kiusaamista. Kymmenessä vuodessa tavannut monia. Erityisesti väliportaan esimiehissä. Vaihdan paikkaa aina kun tapaan terrorisoivan narsistin. Onneksi se on helppoa. Taas on uusi työpaikka hakusessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe