Voiko epäpätevä ohittaa pätevän työnhaussa?

Mymmeli...

Hei!

Häin tässä parisen päivää sitten aineenopettajan puolen vuoden määräaikaista viransijaisuutta, ja pätevöidyn virallisesti ennen sijaisuuden alkamista. Haastattelu meni riittävän hyvin: en suuremmin mokaillut ja sain tuotua osaamistani esille. Lopuksi utelin, kun varsinainen haastattelutilanne oli ohi, että paljon paikkaan oli pateviä hakijoita ja haastattelija antoi ymmärtää rivien välistä, että olisin ollut ainoa ja muut hakijat olivat opintojen loppuvaiheessa. Työkokemusta minulla ei omalta alalta vielä ole, muuten kyllä vaikka millä mitalla.

Haastattelija puhuin haastattelun lopussa jatkuvasti siihen tyyliin, että JOS saa paikat niin sitten teemme niin ja näin - ja tästä tulkitsin, ettei paikan saanti suinkaan ollut varmaa. Tuon pätevyyskeskustelun jälkeen haastattelija sitten ohimennen tokaisi, että "niin, tällaiseen pulen vuoden viransijaisuuteenhan voi palkata epäpätevänkin, vaikka päteviäkin olisi - kokonaisessa virassa sitten toinen juttu". Onko tämä oikeasti näin? Tunnen nyt itseni todella petetyksi.

130

16967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mymmeli...

      Korjaus edelliseen: Haastattelija siis puhui siihen tyyliin, että JOS minä hakijana saan paikan niin sitten teemme niin ja näin...

      • sopivin ei pätevin

        ei paikkaa tarvitse hakea pätevä.vaan työnkuvaan sopiva,yrirys imakoon sopivin.paikkaa voi hakea vaikka harjottelija.yritys katsoo sopivimman paikkaa täytettäessä.työhön ohjaus tulee palkan maksajalta.itse hain aikoinaan työpaikkaa.sain koska olin ollut toisen kilpailevan yrityksen työntekijänä.ja kilpailevalla yhtiöllä olin toisenkin kerran johtajana.päällikkönä.kun hain työpaikkaa soittivat kilpailevalle yhtiölle kysyivät taustat.ja sen jälkeen pyysivät uusinta haastatteluun ja paikka oli minun.eli 70 hakijaa siihen otettiin sopivin työntekijä.


      • henkilöstösihteeri
        sopivin ei pätevin kirjoitti:

        ei paikkaa tarvitse hakea pätevä.vaan työnkuvaan sopiva,yrirys imakoon sopivin.paikkaa voi hakea vaikka harjottelija.yritys katsoo sopivimman paikkaa täytettäessä.työhön ohjaus tulee palkan maksajalta.itse hain aikoinaan työpaikkaa.sain koska olin ollut toisen kilpailevan yrityksen työntekijänä.ja kilpailevalla yhtiöllä olin toisenkin kerran johtajana.päällikkönä.kun hain työpaikkaa soittivat kilpailevalle yhtiölle kysyivät taustat.ja sen jälkeen pyysivät uusinta haastatteluun ja paikka oli minun.eli 70 hakijaa siihen otettiin sopivin työntekijä.

        Juu, näin toimitaan yksityisellä puolella.

        Valittaessa viranhaltijaa julkiseen virkaan, on kuitenkin olemassa omat lakinsa/sääntönsä eikä virkaan voida valita henkilöä, jolla ei ole tehtävään vaadittavaa kelpoisuutta eli tutkintoa ja opettajan tapauksessa myös opettajan pedagogisia opintoja tehtynä.

        Määräaikaiseksi voidaan valita myös epäpätevä ja hän voi ohittaa pätevänkin.


      • huhkimo
        henkilöstösihteeri kirjoitti:

        Juu, näin toimitaan yksityisellä puolella.

        Valittaessa viranhaltijaa julkiseen virkaan, on kuitenkin olemassa omat lakinsa/sääntönsä eikä virkaan voida valita henkilöä, jolla ei ole tehtävään vaadittavaa kelpoisuutta eli tutkintoa ja opettajan tapauksessa myös opettajan pedagogisia opintoja tehtynä.

        Määräaikaiseksi voidaan valita myös epäpätevä ja hän voi ohittaa pätevänkin.

        Pätevimmän sijaan voidaan valita sopivin. Työnantajaa et nalkkiin saa, koska lakia voidaan aina tulkita sopivan pätevästi.


      • Opetus mennyt hukkaa
        sopivin ei pätevin kirjoitti:

        ei paikkaa tarvitse hakea pätevä.vaan työnkuvaan sopiva,yrirys imakoon sopivin.paikkaa voi hakea vaikka harjottelija.yritys katsoo sopivimman paikkaa täytettäessä.työhön ohjaus tulee palkan maksajalta.itse hain aikoinaan työpaikkaa.sain koska olin ollut toisen kilpailevan yrityksen työntekijänä.ja kilpailevalla yhtiöllä olin toisenkin kerran johtajana.päällikkönä.kun hain työpaikkaa soittivat kilpailevalle yhtiölle kysyivät taustat.ja sen jälkeen pyysivät uusinta haastatteluun ja paikka oli minun.eli 70 hakijaa siihen otettiin sopivin työntekijä.

        Todella, kovin pätevä ei "sopivin ei pätevin" ainakaan voi olla, koska ei osaa edes kirjoitustaidon perusteita.


      • et näin
        henkilöstösihteeri kirjoitti:

        Juu, näin toimitaan yksityisellä puolella.

        Valittaessa viranhaltijaa julkiseen virkaan, on kuitenkin olemassa omat lakinsa/sääntönsä eikä virkaan voida valita henkilöä, jolla ei ole tehtävään vaadittavaa kelpoisuutta eli tutkintoa ja opettajan tapauksessa myös opettajan pedagogisia opintoja tehtynä.

        Määräaikaiseksi voidaan valita myös epäpätevä ja hän voi ohittaa pätevänkin.

        Sijainen ei ole = viranhaltija. Toisekseen taas siellä voi olla paremman työkokemuksen omaavia hakijoita ja muitakin muodollisesti päteviä, mutta parempia.


      • 6yhdtrg
        et näin kirjoitti:

        Sijainen ei ole = viranhaltija. Toisekseen taas siellä voi olla paremman työkokemuksen omaavia hakijoita ja muitakin muodollisesti päteviä, mutta parempia.

        Hmm... Ja joillain paikkakunnilla on edelleen "pätevyyden osoitus" olla esim entisen rehtorin miniä, vaikkei ko henkilöllä olisi minkäänlaista alan koulutusta Tällainen "tapaus" valittiin paikkakunnalla X syksyllä uuden ekan luokan opeksi... Omat lapset ovat sopivasti kouluiässä, niin äiskällä on aikaa käydä vähän töissä.


      • iem
        sopivin ei pätevin kirjoitti:

        ei paikkaa tarvitse hakea pätevä.vaan työnkuvaan sopiva,yrirys imakoon sopivin.paikkaa voi hakea vaikka harjottelija.yritys katsoo sopivimman paikkaa täytettäessä.työhön ohjaus tulee palkan maksajalta.itse hain aikoinaan työpaikkaa.sain koska olin ollut toisen kilpailevan yrityksen työntekijänä.ja kilpailevalla yhtiöllä olin toisenkin kerran johtajana.päällikkönä.kun hain työpaikkaa soittivat kilpailevalle yhtiölle kysyivät taustat.ja sen jälkeen pyysivät uusinta haastatteluun ja paikka oli minun.eli 70 hakijaa siihen otettiin sopivin työntekijä.

        Annoit vissiin itsestäsi sen oikean kuvan. Kaksi päivää sitten on ollut haastattelu, ei ole varmaan keritty vielä henkilöä valita ja sinä olet jo täällä purnaamassa kohtaloasi.


      • opiskelija88
        huhkimo kirjoitti:

        Pätevimmän sijaan voidaan valita sopivin. Työnantajaa et nalkkiin saa, koska lakia voidaan aina tulkita sopivan pätevästi.

        Halvin vaan työhön mitä kassalta löytyy!

        sama kun ostaa jääskraban 2 eurolla niin niitä saa ostaa joka vuosi 3. Mutta JOS ostaisi 15 euron Suomalaisen skraban niin sillä sutii tuulilasia ja harjaa lunta puskureista vuosikymmenen verran ainakin.

        Samalla tavalla ovat työnantajat idiootteja ottaessaan halpaa ja epäpätevää työvoimaa töihin kuin kuluttajakin, joka luulee että euron kiinalainen tuote on tehty kestämään.

        -halvalla nyt ei vaan saa sitä hyvää vaikka kuinka kivaa se olisikin niin kuvitella.


      • Ammatinope
        opiskelija88 kirjoitti:

        Halvin vaan työhön mitä kassalta löytyy!

        sama kun ostaa jääskraban 2 eurolla niin niitä saa ostaa joka vuosi 3. Mutta JOS ostaisi 15 euron Suomalaisen skraban niin sillä sutii tuulilasia ja harjaa lunta puskureista vuosikymmenen verran ainakin.

        Samalla tavalla ovat työnantajat idiootteja ottaessaan halpaa ja epäpätevää työvoimaa töihin kuin kuluttajakin, joka luulee että euron kiinalainen tuote on tehty kestämään.

        -halvalla nyt ei vaan saa sitä hyvää vaikka kuinka kivaa se olisikin niin kuvitella.

        Voi sinua, opiskelijakasikasi!.... Olisikohan tarpeen katsoa peiliin?
        Pidätkö - ja pidättekö toisetkin työnantajaa, siis työn teettäjää, pelkkänä kiusaajana? Ajattelehan itsesi vastaavaan tilanteeseen! Miksi palkkaisit muun kuin tehtävästä parhaiten suoriutuvan työhön? Toiseksern työnantajalla ei ole velvollisuutta palkata ketään työhön!
        Olen toiminut ammatinopettajana yli 20 vuotta ja jotain oppinut koulutuksen saajista, sen läpäisseistä. Ottaisitko itse kenen tahansa todistusta heiluttavan työhösi? Kyse ei ole siitä, kenet 'saa halvalla' - kyse on tuleeko ne työt tehtyä ja voiko siihen luottaa. Valitettavasti on paljon heitä, joita ei voi palkata, koska em kriteeri ei täyty. Eikä sitä saa edes sannoa tälle työnhakijalle.
        opettaa voi vain itseään! Kysy siis itseltäsi, ottaisitko itsesi työhön!
        Ystävällisin terveisin
        ammatinope


      • henkilöstösihteeri
        huhkimo kirjoitti:

        Pätevimmän sijaan voidaan valita sopivin. Työnantajaa et nalkkiin saa, koska lakia voidaan aina tulkita sopivan pätevästi.

        Ottakaa nyt huomioon, että virka on eri kuin työsuhde - näitä ei tule sekoittaa.

        Virkaan valittavalla pitää olla virkaan soveltuva kelpoisuus, se on se pääasia ja sitten loppuvalinta onkin aika vapaata, sitä sopivan etsimistä. Jos opettajan virkaan - johon on pätevyysvaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto, hakee kauppatieteiden lisensiaatti, jolla on peda ja AMK tradenomi, jolla on peda, voidaan valita tradenomi, jos katsotaan että hän on sopivin. Tässä ei ole mitään väärää, koska hän täyttää kelpoisuusehdot.

        Joskus valita voidaan laittaa uudelleen auki, vaikka päteviä hakijoita onkin, ellei ole sopivaa.


      • et näin mietin
        Opetus mennyt hukkaa kirjoitti:

        Todella, kovin pätevä ei "sopivin ei pätevin" ainakaan voi olla, koska ei osaa edes kirjoitustaidon perusteita.

        Täysin samaa mieltä. Taitaa pätevyys, opettajan työhön, olla vielä kaukana. Jos on hakemuksenkin yhtä hyvin kirjoittanut, niin ei ole mikään ihme, vaikka työ menisi jollekin muulle.


      • Salavihka
        et näin kirjoitti:

        Sijainen ei ole = viranhaltija. Toisekseen taas siellä voi olla paremman työkokemuksen omaavia hakijoita ja muitakin muodollisesti päteviä, mutta parempia.

        Isä.Tarvitaanko noita terväsyttyjäkään aina kahvitulentekotarpeiksi,voisihan tuon hellankin mullakin lailla varmaan sytyttää?


      • Sopiva työhön
        sopivin ei pätevin kirjoitti:

        ei paikkaa tarvitse hakea pätevä.vaan työnkuvaan sopiva,yrirys imakoon sopivin.paikkaa voi hakea vaikka harjottelija.yritys katsoo sopivimman paikkaa täytettäessä.työhön ohjaus tulee palkan maksajalta.itse hain aikoinaan työpaikkaa.sain koska olin ollut toisen kilpailevan yrityksen työntekijänä.ja kilpailevalla yhtiöllä olin toisenkin kerran johtajana.päällikkönä.kun hain työpaikkaa soittivat kilpailevalle yhtiölle kysyivät taustat.ja sen jälkeen pyysivät uusinta haastatteluun ja paikka oli minun.eli 70 hakijaa siihen otettiin sopivin työntekijä.

        Minä sain itselleni työn vaikka en ollut pätevä vaan työnkuvaan sopiva. Olen ravintolan baarissa töissä. Ei mitään aiempaa työkokemusta alalta mutta hyvä ulkonäkö. Ravintolakin on tasokas. Olisi varmasti ollut paljon päteviäkin hakijoita. Pointti siis oli että pitää haastattelussa tuoda esille että sopii hyvin firman imagoon ja sitten vasta korostaa sitä pätevyyspuolta.


      • votku1

        Hei ei työnantaja hae pätevää ja kokemusta omavaa sillä hän joutuu maksamaan kunnon palkan ennen hän ottaa epäpätevän pitää töissä koeajan sitten saat mennä.Taas uusi haku ja epäpätevä niin se menee nyky Suomessa.Kun pitää virka ilmoittaa julkisesti niin ei riko lakia.Voin sanoa että monesti tekisi mieli pyyhkiä oma takapuoli ja heittää vessanpyttyy.Kouluta itsesi niin saat varmasti työpaikan ei pidä paikkansa.Sillä otetaan mielummin epäpätevä sillä hän ei voi vaatia samoja kun pätevä.Suomen työelämä on nykyisin sairasta työnantajat haluaa vain voittoa ja unohtaa kuka sen työn tekee.KUKA sen rahan heidän tilille tuottaa.Kunnon työntekijää ei arvosta enää kukaan sille pitää maksaa ja se tulee vielä ajoissa töihin ei pidä turhia sairaslomia.


      • 65+
        huhkimo kirjoitti:

        Pätevimmän sijaan voidaan valita sopivin. Työnantajaa et nalkkiin saa, koska lakia voidaan aina tulkita sopivan pätevästi.

        Nimeomaan "sopivin" valitaan. Suhteilla jyrätään ja lakia tulkitaan.

        Tulee mieleen pikkukylän nyt jo eläköitynyt, tärkeä viranhaltija, joka täytti virastonsa kanslian "sopivilla" tytsyillä. Oli naapurin tyttöä sekä muuten vaan mukavia tyttöjä. Näitä varten perustettiin jopa uusia virkoja. Kaikilla valituilla ei ollut edes alan koulutusta ja pätevämpiä hakijoita olisi ollut kymmenittäin. Hakemuksten määrää tosin vähennettiin laittamalla paikka hakuun vain viralliselle ilmoitustaululle. Asioista ei ollut tapana valittaa, koska pikkukylän työttömillä pätkätyöläisillä ei ollut varaa valittajan maineeseen.

        Näin toimittiin 20v. sitten, mutta käytäntö ei liene hirveästi muuttunut. Työpaikkoja on vähemmän kuin työtä tarvitsevia ja valtaa omaavat ihmiset tykkäävät aina käyttää sitä oman mielensä mukaan.


      • Rekryä sekin:(
        opiskelija88 kirjoitti:

        Halvin vaan työhön mitä kassalta löytyy!

        sama kun ostaa jääskraban 2 eurolla niin niitä saa ostaa joka vuosi 3. Mutta JOS ostaisi 15 euron Suomalaisen skraban niin sillä sutii tuulilasia ja harjaa lunta puskureista vuosikymmenen verran ainakin.

        Samalla tavalla ovat työnantajat idiootteja ottaessaan halpaa ja epäpätevää työvoimaa töihin kuin kuluttajakin, joka luulee että euron kiinalainen tuote on tehty kestämään.

        -halvalla nyt ei vaan saa sitä hyvää vaikka kuinka kivaa se olisikin niin kuvitella.

        @ opiskelija88

        Joo näi se menee että se, joka halvimmalla saadaan niin otetaan, ainakin julkisella sektorilla. Itseään kehuvat mamut pääsee töihin vaikkei osaa yhtään oikein kirjoitettua lausetta kirjoittaa, ja työssä vaaditaan hyvää kirjallista suomen kielen taitoa. Suullisella kun pärjää niin hyvin että suu vaahdossa kehuu itseään.
        Sitten töissä lyöttäytyy jonkun kamuksi ja pistää sen stilisoimaan kaikki tekstinsä ennen postitusta. :/ Onpa "itsenäistä" työtä....
        Mutta kun halvalla saa...


      • jhyu85edd
        Rekryä sekin:( kirjoitti:

        @ opiskelija88

        Joo näi se menee että se, joka halvimmalla saadaan niin otetaan, ainakin julkisella sektorilla. Itseään kehuvat mamut pääsee töihin vaikkei osaa yhtään oikein kirjoitettua lausetta kirjoittaa, ja työssä vaaditaan hyvää kirjallista suomen kielen taitoa. Suullisella kun pärjää niin hyvin että suu vaahdossa kehuu itseään.
        Sitten töissä lyöttäytyy jonkun kamuksi ja pistää sen stilisoimaan kaikki tekstinsä ennen postitusta. :/ Onpa "itsenäistä" työtä....
        Mutta kun halvalla saa...

        rekryä hyvinkin;
        hyvin jännä ettei ammatinope oikein ollut kartalla, pätevyyttä se sosiaalisen median lukutaitokin on tai ainakin itse luin opiskelijan kommentin jonakin kannanottona


      • Valtion virkamies
        huhkimo kirjoitti:

        Pätevimmän sijaan voidaan valita sopivin. Työnantajaa et nalkkiin saa, koska lakia voidaan aina tulkita sopivan pätevästi.

        Joo, joo, yksityisellä puolella voi valita ihan mitä vaan ja ketä vaan, esim. minä saan palkata ihan kenet huvittaa vaikka pesemään ikkunani ollessani tällöin yksityinen työnantaja.

        Virka sen sijaan on virka ja vakinaiseen virkaan on lain mukaan pakko palkata vain ja ainoastaan virkaan pätevä henkilö - virkaa ei siis voida täyttää vakinaisena laisinkaan jos ei ole yhtään pätevää hakijaa. Sitten jos käy niin että virkaa hakee useampi henkilö ja vain yksi näistä on pätevä niin ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin valita se pätevä siihen virkaan - eihän muita voida ylipäätään valita ollenkaan edes. Sitten jos on useita päteviä hakijoita niin heistä on valittava pätevin ja sopivin - valinnan voi myös riitauttaa jolloin virkaa ei voida täyttää heti vaan asia pitää selvittää eli valitus / riitautus pitää käsitellä ennen valintaa ja valinta jää kesken.

        Jos on esim. kolme pätevää hakijaa samaan virkaan ja joku heistä valitaan ja joku toinen pystyy perustelemaan olevansa pätevämpi ja/tai sopivampi tuohon virkaan niin asian voi riitauttaa ja sitten valitsijoiden pitää perustella valintansa ja asiaa arvioidaan erikseen eli riitautus käsitellään.

        Virka on virka eikä mikään työsuhde, valtion virka on vielä eri asia kuin kunnan virka tai kirkon virka.

        Eurooppalainen virkamies on varsin korkeassa asemassa oleva henkilö ylipäätään yleensä, pitkät historialliset perinteet ja velvoitteet. Vielä muutama vuosisata sitten virkamiehet vannoivat virkavalansa kuninkaalle ja kuningas taas kunnioitti virkamiehiään antaen heille laajat oikeudet ja itsenäisyyttä hoitaa asioita ja valtakuntien toiminta oli arvostettujen virkamiesten varassa pitkälle jos ja kun kuningas ja hovi ei voinut hoitaa koko valtakunnan asioita ilman virkamiehiä. Virkamiehillä oli siis arvostusta ja valtaa ja luottamus ja arvostus virkamiesten ja kuninkaan välillä oli molemminpuolista.

        Eurooppalainen virkamies ei todellakaan ole mikään rakkikoira mitä voi potkia miten tahtoo mennen tullen, kuten taas yksityisillä yhtiöillä töissä olevat työsuhteiset henkilöt ovat, kuten nyt on aina vain enemmän viime aikoinakin nähty.

        Virassa ollessa ei tehdä edes mitään työsopimusta vaan virkaan valitulle annetaan virkamääräys ja kyseessä ei ole siis työsuhde vaan virkasuhde. Virka on kyseessä aina silloin jos työtehtäviin liittyy julkisen vallan käyttöä. Esimerkiksi tuomarit, sotilaat, poliisit, ympäristötarkastajat, terveystarkastajat, haastemiehet, ulosottomiehet, verotarkastajat, hallitussihteerit, valtiosihteerit, yleiset edunvalvojat yms. ovat aina virkasuhteisia eli viranhaltijoita.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Virkamies

        Mutta tosiaan määräaikaiseen sijaisuuteen voi ilmeisesti ottaa myös jonkun ei-pätevän, koska tuossa tapauksessa ei varsinaiseen virkaan valita ketään.


      • zxcvvvfr
        Ammatinope kirjoitti:

        Voi sinua, opiskelijakasikasi!.... Olisikohan tarpeen katsoa peiliin?
        Pidätkö - ja pidättekö toisetkin työnantajaa, siis työn teettäjää, pelkkänä kiusaajana? Ajattelehan itsesi vastaavaan tilanteeseen! Miksi palkkaisit muun kuin tehtävästä parhaiten suoriutuvan työhön? Toiseksern työnantajalla ei ole velvollisuutta palkata ketään työhön!
        Olen toiminut ammatinopettajana yli 20 vuotta ja jotain oppinut koulutuksen saajista, sen läpäisseistä. Ottaisitko itse kenen tahansa todistusta heiluttavan työhösi? Kyse ei ole siitä, kenet 'saa halvalla' - kyse on tuleeko ne työt tehtyä ja voiko siihen luottaa. Valitettavasti on paljon heitä, joita ei voi palkata, koska em kriteeri ei täyty. Eikä sitä saa edes sannoa tälle työnhakijalle.
        opettaa voi vain itseään! Kysy siis itseltäsi, ottaisitko itsesi työhön!
        Ystävällisin terveisin
        ammatinope

        Tuttavani havainto: Erääseen yksityiskouluun Helsingissä oli palkattu iso määrä epäpäteviä opettajia, nuoria opiskelijoita.
        Syy: Palkka sai lain mukaan olla selvästi pienempi kuin päteviksi kouluttautuneilla.
        Monille nuorille epäpäteville oli anneu paljon ylityötuntejakin. Pätevälle vanhalle opettajalle annettiin vain n. 1/2 normaalin lehtoraatin tunneista.


      • itsekin stadilla
        sopivin ei pätevin kirjoitti:

        ei paikkaa tarvitse hakea pätevä.vaan työnkuvaan sopiva,yrirys imakoon sopivin.paikkaa voi hakea vaikka harjottelija.yritys katsoo sopivimman paikkaa täytettäessä.työhön ohjaus tulee palkan maksajalta.itse hain aikoinaan työpaikkaa.sain koska olin ollut toisen kilpailevan yrityksen työntekijänä.ja kilpailevalla yhtiöllä olin toisenkin kerran johtajana.päällikkönä.kun hain työpaikkaa soittivat kilpailevalle yhtiölle kysyivät taustat.ja sen jälkeen pyysivät uusinta haastatteluun ja paikka oli minun.eli 70 hakijaa siihen otettiin sopivin työntekijä.

        Yksityiset yritykset tosiaan palkkaavat sopivimman henkilön mutta nythän kyseessä on virka eli kunnan tai valtion työ johon ei voi palkata samalla tavalla sopivinta henkilöä.
        Virkaan valitaan pätevin henkilö, mutta tuo on minulle hieman uusia asia ettei sijaisuuteen tarvitsisi valita pätevintä, hmmm
        Soita johonkin kunnallisen alan liittoon ja kysy onko asia todella noin.


    • juuh
      • ääääääääääääääääääää

        Näin unelmamaailmassa. Todellisuudessa kelpoisia ohitetaan koko ajan. Määräaikaisuuksia ei tarvitse hyväksyttää koulun ulkopuolisilla tahoilla, joten rehtorit tekevät "omia ratkaisujaan".


      • maallikkojäsen
        ääääääääääääääääääää kirjoitti:

        Näin unelmamaailmassa. Todellisuudessa kelpoisia ohitetaan koko ajan. Määräaikaisuuksia ei tarvitse hyväksyttää koulun ulkopuolisilla tahoilla, joten rehtorit tekevät "omia ratkaisujaan".

        Näin on niin kauan, kunnes joku panee sellaisen rehtorin kuriin. Katse kääntyy ensimmäiseksi koulutoimenjohtajaan ja koululautakuntaan.


      • Entinen työnantaja
        ääääääääääääääääääää kirjoitti:

        Näin unelmamaailmassa. Todellisuudessa kelpoisia ohitetaan koko ajan. Määräaikaisuuksia ei tarvitse hyväksyttää koulun ulkopuolisilla tahoilla, joten rehtorit tekevät "omia ratkaisujaan".

        Työn saamiseen vaikuttavat kovin monet asiat.
        Pätevyys tietysti, sen verran että pystyy hoitamaan homman.
        Sopivuus, mitä kaikkea se sitten onkin??? Kohtuullinen työmatka, asunto asiat kunnossa, henkilökemiat, ulkonäkö, ehkä jopa tuttavuus tai sukulaisuus tai puoluekanta.
        Luonne, puheliaisuus, luotettavuus jne.
        Varmaan riippuu työhönottajasta, miten hän arvostaa ja painottaa asioita.


    • Mymmeli...

      Kiitos vastauksesta!

      Olin siinä uskossa, että kelpoisuus työsuhteen alkamisajankohtaan mennessä riittää.

    • keskeltä suomea

      Vastaus: kyllä voi. Eräässä kuntayhtymässä kierretään muodollisuusvaatimuksia taitavasti. Uskon, että rikospoliisikaan ei "muodollisesti" voi puuttua asiaan. Niin muodollisesti pätevästi pätevyysvaatimukset on viilattu.

      • tmj1

        Kyllä olen kuullut, että Keskellä Suomea on omat pelisäännöt. Kateus on yksi paha peikko eräässä kuntayhtymässä. Peli on likaista ko. kuntauhtymässä, en voi muuta sanoa.


    • perskutarallaaöf
    • eeli88889

      todella iso miinus oli alan työkokemuksen puute. Hommaa nyt edes lyhyitä sijaisuuksia ja mieti sitten, pitäskö vaihtaa alaa.

    • fakta homma

      Joo ilmanmuuta. Se on enemänkin sääntö kuin poikkeus. Jos olet "epäpätevä", niin olet myös halvempi työnanatajalle.

      Ja jo opettajana työssä olleeet tuntevat talon tavat ja henkilöstön. Aika vaikea uuden on tunkea duuniin, oli kelpoisuus tai koulutus mikä hyvänsä.

      Tässä kaiketi ainakin osasyy miksi opettajan "arvonimeä" ei olla hyväksytty, kuten esim lääkärien pätevyys.

      Valeopettajana voi toimia aivan hyväksytysti.

      Eli oppilaitos päättää (rehtori) kuka on pätevä ja kuka ei.

    • oikeustaju koetuksel

      Kyllä voi ohittaa. Erityisesti kuntasektorilla tällainen hyväveli-järjestelmä on käytössä jatkuvasti. Niissä virkojen sisältökuvaukset muotoillaan siten, että juuri tuo/se pomon, yksikönjohtajan, rehtorin yms. pikkupomon lemmikki saadaan taloon.

      Tiedän tapauksen, jossa lehtorin virkaan on nimetty pätevyysvaatimukset täyttävä henkilö. Tuo valittu henkilö on kuitenkin pian huomannut, että hän ei hallitsekaan niitä opetettavan aineen alueita, jota hänen kuuluisi opettaa. Hän on käynyt nuoleskelemassa ykskönjohtajaa siihen malliin, että on perustettu uusi lehtorin virka, jonka sisältökuvaus on muotoiltu juuri sellaiseksi, kuin tuo pomon lemmikki on halunnut. Tuohon lehtorin virkaan on sitten valikoitunut juuri tuo henkilö. Se aikaisempi lehtorin virka on jätetty täyttämättä, sitä ei ole lakkautettu tms. Muitakin vastaavanlaisia tapauksia samassa oppilaitoksessa on useita.

      • 5+11

        Kyllä julkisellakin puolella uskallusta riittää. Olin oman alani töissä yli 10 vuotta määräaikaisilla sopimuksilla. Vakipaikan tullessa auki kaksi työnantajan edustajaa kertoi, että minun ei kannata hakea paikkaa tai minulle käy nolosti. Paikka oli pedattu nuorelle tulokkaalle, joka omasi tietyn suhteen. Piruuttani kuitenkin hain ja minut valittiin, koska työnantajalla ei ollut kanttia lähteä vääntämään asiasta oikeusistuimiin ilman asiallisia perusteita. Tällainen ei tietysti ole hedelmällinen lähtökohta työsuhteelle, mutta jos työn tarvitsee, kannattaa kortit katsoa.


    • ari parassuo

      hei kamoon hankkikaa ittellenne elämä

      eihän kapitalismissa enää ole mitään pätevyysvaatimuksia muita kuin markkinavoimat mani toolks ja free enterprais

      • enempää en paljasta

        Kyllä sinun arska pitäisi mennä amis-kauppikseen, niin näkist sen menon, millaista se on


    • koulusta

      Kyllä virkoja räätälöidään jo olemassa oleville opettajille.
      Laitetaan vaikka lehtorin virka julkiseen hakuun - siihen riittää ilmoitustaulu. Näihin on sattumoisin yleensä tasan yksi hakija.

    • khamr helvetin kusi

      myykää itseänne netissä ja antakaa yksityisopetusta niin johan loppuu ruikutus maailmassa on miljoonia tiedonnälkäisiä ihmisiä jotka haluavat rikastua ja edetå urallaan ja suurin osa heistä tietenkin ei-suomalaisia ja varsinkin aasialaisia.

    • Joutsenlampi116

      Minä olen se "epäpätevä", joka ohittaa muodollisesti kelpoiset virkaa väliaikaisesti täytettäessä. Minulla on pitkä kokemus ja minut tunnetaan näillä seutuvin työni hyvin hoitavana ja opetettavat aineet suvereenisti hallitsevana. Välillä on kokeiltu muodollisesti kelpoisen palkkaamista, mutta jostain syystä nämä kokeilut ovat menneet päin prinkkalaa ja opettajasta ovat kovasti valittaneet sekä oppilaat että heidän vanhempansa - syystä tai ei.

      Varsinkin reaaliaineiden opetuksessa on ihmisen persoonallisuudella ja innostuneisuudella erittäin suuri merkitys. Ei yksi suoritettu pedagogiikan kurssi niitä tärkeämpi voi olla!

      • koulusta

        Kannattaisiko hankkia se pätevyys, niin saisi viran? Haku taitaa olla juuri menossa ;)Sen voi tehdä töiden ohella myös, ei luulisi olevan vaikeaa.

        Minua ainakin itseäni rassaisi jatkuva määräaikaisuus. Meillä kävi niin, että uusi henkilöstöpäällikkö teki stopin näille (hän on lakimies koulutukseltaan), pykälien kiertoa ei harrasteta. Tämä voi olla itse kullakin työpaikalla totta huomispäivänä.

        Meillä on palkattu epäpäteviä vakituiseksi niin, että lisäehtoihin laitetaan määräaika (yleensä 3 vuotta), jolloin peda on oltava suoritettuna, mutten valinta raukeaa.


    • puuhpööh

      Joutsenlammelle: Jostain syystä sijaiset yleensä ovat suositumpia oppilaiden keskuudessa. Voisiko syynä olla se, että he eivät vaadi niin paljon kuin pätevä opettaja? Päästävät siis oppilaat helpommalla. En usko, että hallitset aineet suvereenisti. Ehkä tiedät, mitä oppikirjassa kerrotaan, mutta opettajan tulee tietää myös kirjan ulkopuolelta.
      Koulutus antaa perustiedot ja se varmuus opettamiseen tulee vain opettamalla. Se ei ole YKSI kurssi vaan vähintään vuoden päätoimiset opinnot aineenopepuolella ja enemmän luokanopen opinnoissa. Ei voi olettaa, että heti 1. vuonna muodollisesti pätevä on täysin oppinut. Jokainen opetusvuosi tuo uutta varmuutta ja taitoa!
      Jos kerran olet noin suosittu niin kannattaisi varmaan hankkia se pätevyys. Saa parempaa palkkaa ja ihan virankin ettei tarvi joka vuosi uutta paikkaa hakea.

      • Joutsenlampi116

        Enpä ole koskaan huomannut, että sijaiset olisivat suositumpia oppilaiden keskuudessa. Minusta ainakaan meidän koulussa ei ole niin. Ja koska teen vain pitkiä sijaisuuksia ja väliaikaisia virkoja, oppilaat ja vanhemmat eivät edes miellä minua sijaiseksi. Opettaja mikä opettaja.

        Miksi ihmeessä luulet, että sijaiset tekisivät työnsä huonommin kuin viranhaltijat? Uskoisin, että asia on pikemminkin päinvastoin, jos haluavat vastaisuudessakin sijaisuuksia.

        Voi elämän kevät! Sanotko ihan oikeasti korkeasti koulutetulle ja vuosikymmeniä opettajana toimineelle, että pitää tietää myös oppikirjan ulkopuolelta. Jätän kommenttisi tästä asiasta ihan omaan arvoonsa - ei ole mitään merkitystä sillä uskotko sinä minun aineenhallintaani vai et.

        Se, miksi en ole hankkinut kelpoisuutta, on monen tekijän summa. En ole nähnyt sitä välttämättömäksi ja työurani on ihan ok näinkin. Palkasta tietysti voi aina nurista, mutta pärjään sillä kuitenkin hyvin. Minun ei suinkaan tarvitse hakea joka vuosi uutta paikkaa. Päinvastoin, minulla on onni saada valita, minkä työn otan. Tällä hetkellä opetan samassa koulussa samoja aineita kahdeksatta vuotta. Olen jokseenkin varma, että jos työni tulos ei olisi ollut hyvä, minua ei olisi pyydetty jatkamaan.

        Uskokaa nyt vaan, että se muodollinen kelpoisuus ei aina ole sama kuin oppilaiden ja työyhteisön paras. Tietenkään koulutus ei ole kenellekään pahasta, mutta myös muilla asioilla on osuutensa työssä onnistumiseen.


    • raharatkasseeaina

      jepjep niille ei tarvi maksaa nii paljoo palkkaa

    • nopeaa toimintaa?

      hain juuri yhtä työpaikkaa, johon hakuaika päättyy 9.päivä ja työ alkaa neljän arkipäivän päästä ?

    • sivustaseuraaja 1

      lappeenrannan eksotelle kelpaa sijaisiksi laiskimmat ja ymmärtämättömät sekä pomon tutut sihteerit ja pätevät vain lyhyitä jaksoja jos niitäkään.

    • Porin MATTI

      Itselläni tapahtui vastaavanlainen olin juuri valmistunut oppisopimus koulutuksesta paikka jossa tein oppisopimuksen ja olin sillä töissä kun virka sitten avatui ja haen paikkaa niin yllätys oli todella suuri virkaan valittiin sellainen kaveri joka ei ollut koskaan tehnyt kyseistä työtä vaan suhteella ajoi yli eli oli niin sanottu perseen nuolija

      • Ylläty oli suuri

        vain sinulle joka et tajunnut että sinut opittiin tuntemaan oppisopimusajallasi. Se oli todennäköisesti syy siihen että työhön hyväksyttiin kuka tahansa muu paitsi ei sinua.


    • 13..

      epäpäteviä on pakko palkata kuten esim naiskiintiöt
      raukat ovat sukupuolensa vuoksi näemmä niin vammaisia että pitää olla kiintiö ja yllätys
      yllätys juuri kovapalkkaisille aloille ;-)

      mutta juuri tästä vammasta johtuen asevelvollisuus on naisille, totta kai, vapaaehtoista.
      hoh hoijaa tämä tasa-arvoisuus :-)

      • 19...

        yleensä kovapalkkaisille aloilla on naiskiintiöt


    • nuorimies6

      Onhan tämä aika paska maa, vaikka tietty on liuta valtioita missä asiat ovat paljon huonommin. Edellisissä duunipaikoissa näkyi aika vahvasti hyvä veli -järjestelmä. Eräässä isossa tehtaassa ei oikein kunnollisia esimiehiä ollut, ja vaikutti vähän siltä että perseennuolenta ja paskanpuhuminen on tärkeämpää kuin huolellisesti hommien hoitaminen. Duunikaveri oli töissä, koska "mun äiti on tuolla respassa" etc. Tunsin palanneeni ylästeelle, kun lähin esimies oli luokkaa: "liittoudutaanpa noihin, että päästään tökkimään noita." Armeijassa vielä ymmärsin kun yksi varusmiesjohtajistani oli tätä tasoa, mutta nelikymppiselle miehelle ei ymmärrystä löydy.

      Sinänsä ei haittaa, että jotkut ihmiset yksinkertaisesti ovat epäpäteviä ja/tai ilkeitä, mutta siinä vaiheessa kun he pääsevät vaikuttamaan muiden ihmisten - no, varsinkin omaan elämään - alkaa kieltämättä vituttamaan.

      Viime vuonna tapahtui seuraavaa. Olin ollut ihan hyvästäkin syystä jonkin aikaa poissa opiskelu- ja työelämästä. No, pääsin sitten ihan mielenkiintoiseen työharjoitteluun IT-alan firmaan ja eikö sinnekin putkahda selvästi onnettomampi (kaikilla tasoilla mitattuna, koulutus, yleinen älykkyys etc.) mies esimieheksi. Ja hänellä on pokkaa vielä ehdottaa, että alaiset laittaisivat kahvinkeittimen pois päältä (hän on ainut joka juo kahvia) ja muutenkin tarve päteä. Voitte arvata kuinka paljon kiinnostaa kuunnella tälläistä urpoa.

      Suunnitelmissa on perustaa oma firma parin kaverin kanssa lähitulevaisuudessa. Mihinkään perinteiseen yritykseen ei ole oikein kiinnostusta mennä, sen verran vaikeaksi koen käskyjen ottamisen ihmiseltä, jolla ei ole mitään sellaista mitä mulla ei jo ole.

    • gfdgfhfghd

      Minä olin opiskelujeni jälkeen epäpätevänä luokanopettajana puoli vuotta ja voin sanoa, että olen pahoillani lasten puolesta. Tein parhaani, mutta kyllähän se meni minulta yli hilseen koko ajan. En tiennyt, miten tunteihin olisi pitänyt valmistautua, en osannut pitää kuria luokassa, en osannut oikein mitään. Olin kai kuitenkin hakijoista muodollisesti pätevin, koska olin valmistunut opiskosta ohjaajaksi. Muilla oli opetuskokemustakin ja joku heistä olisi voinut olla parempi. Minut oli kuitenkin kai otettava papereiden takia. Silloin olin iloinen, mutta tajusin pian itsekin, etten ollut hyvä opettaja.

    • fgdgdfsgf s

      Nimitettiinhän Heinolassakin kaupan kassatyttö kulttuurisihteeriksi. Ai miksikö? No, hänen äitinsä oli yksi valitsijoista.

      • Eihän tuo vielä

        mitään. Suomi-nimisessä maassa valittiin liikenneministeriksikin ajokortiton nainen kaupan kassalta. Kulttuurisihteeri ei voi saada mitään kauhean pahaa aikaan mutta liikenneministeri voi saada mikä onkin jo muutamaan kertaan nähty.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Minusta nämä suomi 24 tehtailemat aloitukset ovat kusipäisintä, mitä olen koskaan nähnyt. Jos te ett saa muuten keskustelijoita tänne niin lopettakaa koko palsta. Vitun vesipäät..

      • niinpä.:(

        Samaa mieltä: nämä Suomi24:n aloitukset ovat kusipäisintä, mitä ikinä voi olla... En tiedä mikä tuollaisten aloitusten motiivi on, mutta tulee mieleen kiusanteko: mä en usko, että noin isoissa asioissa kuin työpaikan haku, kukaan tulisi nimettömälle tällaiselle keskustelufoorumille kirjoittelemaan yksilöitävissä olevia tietoja juuri hakemastaan työpaikasta, kuten toi aloituksen teksti näkyy olevan. Ehkä jotkut sairaalloiset kiusantekijat urkkii joistakin sosiaalista medioista kiusansa kohteiden reaalielämästä asioita ja sitten tulevat esiintymään feikkeinä nettipalstoille, en tiedä? Muutenkin se, mihin ainakin minä aina eniten olen tällä Suomi24:lla näitä keskusteluja lukemassa ja kommentoimassa käydessäni kiinnittänyt huomiota, on se outo asia ja fakta, että tälle Suomi24- foorumille kirjoittavat eivät pääosin ole kiinnostuneita tekstien kommentoimisesta, vaikka kyseessä on nimetön foorumi missä kirjoittajien henkilöitä ei pitäisi voiman tietää, vaan arvuuttelemaan tai häiriköt jopa härskisti julkisesti valehtelemaan sitä, että kuka henkilö muka olisi kulloinkin minkäkin kommentin kirjoittaja... Ja samat häiriköt luultavasti myös linkittelevät ja siirtelevät viattomien kirjoittajien nimettömiä kommentteja tässä Suomi24:ssa tän keskustelupalstoilta toisille tahallaan ihan vääriin asiayhteyksiin tai luoja minne ties minne muualle nettiin, mistä tällainen viaton tähän Suomi24:n kirjoittava ei edes voi tietää...

        En usko, että toi aloitus olisi aidon kirjoittajan kirjoittama. Nimettömyyden takaa näemmä on helppoa kiusata, ikävää se.


      • rhä

        Mistä näkee, että aloitus on S24:n tekemä?


    • ikävää mutta totta

      epäpätevä on halvempi....

    • hox-hox

      Kun palkataan epäpätevä, niin voidaan maksaa alempaa palkkaa ja kuluja säästyy.

    • vääryyttä kärsinyt

      Onnenlahjat eivät käy tasan tässä maassa... Eräässä toisen asteen oppilaitoksessa opettajan valintakriteeriksi näyttää riittävän usein se, että olet lestadiolainen. Mikäli "tavan ihmisenä" menestyt joidenkin kateellisten mielestä liian hyvin elämässä, niin sinut pahimmassa tapauksessa savustetaan ulos opettajan virasta valehtelemalla ja keksimällä sinun pääksi kaikkea mahdollista perätöntä maan ja taivaan väliltä. Mitättömistä asioista saatetaan tehdä kauheita juttuja juuri sinun kohdallasi... Itse edellämainitsemani asiat kokeneenajouduin silmätikuksi runsaat pari vuotta sitten, jonka seurauksena virkasuhteeni irtisanottiin väärin- ja valheellisin perustein. Muttah... ei elämäni tähän lopu! Luulisin joidenkin potevan pahaa oloa ja katumusta...

    • snjkgjasjgkfjajögsaj

      Hei!

      Lähtökohtaisesti on aina valittava laillisesti pätevä, mikäli sellainen on tarjolla. Se, miksi työnantajat ovat epäpäteviä mielellään, johtuu siitä, että kun määräaikaisuus päättyy, heitä ei tarvitse vakinaistaa. Useihan käy niin, että määräaikaisuuden jälkeen työtä on edelleen tarjolla. Kun otetaan epäpätevä ja jos työtä on edelleen, paikka voidaan avata uudestaan. Kuntatyönantajat ovat pelureita. Hei pelaavat korttia työntekijöillä. (Oma juttuni on hallinto-oikeudess, mutta se kannattaa. Juonittelu ja valehtelu on arkea kunnissa.)

      Ota yhteyttä OAJ:n lakimiehiin ja asiantuntijoihin Helsingissä. Yleensä luottamusmiehet eivät osaa auttaa ja ovat kädettömiä.

      Minulla on takana 10 vuoden työputki pätevänä opettajana. Aina vuoden määräaikaisuus. Sitten se loppui kuin seinään! Ne otti uuden tai oikeastaan uusia. Kun työsuhde päättyy heinäkuun viimeisenä päivänä, ja sitä ei jatketa, niin ei kannata hakea uuteen tehtävään, joka alkaa 1.8. Miksi? Koska silloin haet eri tehtävään ja todennäköisesti työnantajan olisi pitänyt vakinaistaa sinun työsi.

      Kuntatyönantajat käyttävät pääsääntöisesti koko ajan opettajien tyhmyyttä hyväksi. He tietävät, että paikkoja voi avat, miten sattuu.

      Jos epäpätevä otetaan johonkin tehtävään, niin työnantajan pitäisi aika ajoin tarkistaa, olisiko päteviä tarjolla. Näin luin jostakin eli jos pätevä on työttömänä, ja epäpätevä töissä - tilanne on laiton. - Mutta kannattaa tarkistaa OAJ:lta.

      Erityisen laitonta touhua on mm. Kainuussa.

    • guaouraoif

      Koulumaailmassa valitettavan totta. Jos ei ole virka tai vakinainen toimi, voidaan valita myös epäpätevä. Tulee halvemmaksi jne.

      Omassa työyksikössäni (koulu siis) on tarkoituksella jätetty laittamatta auki tiettyjä paikkoja, koska tiedetään, ettei olisi kuin yksi pätevä hakija, joka on muodollisesti siis pätevä, muttei todellakaan pärjäisi / tulisi toimeen oppilaiden kanssa (ollut töissä ja näyttänyt tämän). Parempi ottaa siis puolen vuoden / vuoden pätkissä epäpätevä, joka hoitaa homman paremmin kuin muodollisesti pätevä. Ja sitten vain odotellaan, että jonain päivänä työtehtävää alkaa hoitaa muodollisesti pätevä, joka on myös käytännössä pätevä.

      Tsemppiä työnhakuun. Moni pääsee vakinaiseen paikkaa siten, että ottaa ensin vastaan sijaisuuksia, siitä sitten pääsee livahtamaan taloon... Kyllä se vielä tärppää!

    • guaouraoif

      AVAAJA on ainakin epärehellinen, koska avauksessaan käyttää kahden eri henkilön kuvaa itsestään. Toivottavasti sinue erotetaan kun olet noin epärehellinen

    • rtgert

      Ei sinua huijattu. Meidän firma palkkaa aina mahdollisimman epäpätevän.

    • näin meillä

      Täällä Ylä-Savossa kepun jäsenkirja ohittaa kaikki pätevyydet.

    • säälipalkkaa ei ole

      Huvittaa lukea näitä kunnallisen alan työnhakujuttuja. Muodollinen pätevyys tuntuu olevan se mistä riidellään. Ja kun virka on saatu, siitä ei lähde kulumallakaan. Tervetuloa arkimaailmaan. Yksityisellä otetaan töihin se, joka homman hallitsee pitää tulla toimeen muiden kanssa. Palkan maksaja päättää, eikä mikään oikeuslaitos. Jos ei tuota, on ulkona. Osaamisella ja kokemuksella on merkitystä usein enemmän kuin koulutuksella, vaikka koulutustakin vaaditaan. En väitä, että samaa pitäisi toteuttaa julkisella puolella, mutta kokemuksesta voin sanoa, että aika paljon opittavaa julkisen puolen työntekijöillä olisi siitä, mistä palkka koostuu ja mitä sen eteen pitää tehdä. Ja kyllä, olen toiminut vuosia opettajana, nykyään yksityisessä yrityksessä.

    • Collemiini

      Sehän riippuu ihan työstä millä perusteilla hakijoita palkataan.
      Metallialalle palkataan vain päteviä, koulutuksen ja työkokemuksen omaavia henkilöitä, koska työn vaativuus edellyttää osaamista ja taitoa.
      Eikä työntekijän ulkonäöllisillä tekijöillä ole merkitystä, kunhan hakijalla on ammattitaito ja työkokemusta.

      Sitten on nämä palvelu alan työpaikat, joissa hakijan ulkonäöllä on suuri merkitys.
      Eihän sellaiseen työhön, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä palkata ketään sellaista, jonka ulkonäkö karkoittaa asiakkaat.
      Tietenkin ammattitaidolla on jonkinverran merkitystä tässäkin työssä.
      Yleensähän työt, joissa ulkonäöllä on merkitystä, pyydetään työhakemukseen liittämään työnhakijan valokuva, jolloin työnantaja voi heti karsia ulkonäöltään sopimattomat hakijat pois.

      Sitten on vielä yksi ryhmä eli työpaikan pomo eli boss hakee itselleen henkilökohtaista sihteeriä ja firmalleen toimisto työntekijöitä.
      Siinä työnhakijan ulkonäkö on suurin kriteeri.
      Työkokemuksella tai koulutuksella ei ole merkitystä.
      Jos epäpätevä hakija on kauniimpi, kuin hyvin pätevä hakija, niin kyllä firman pomo valitsee sen epäpätevän hakijan.
      Tietenkin pomo valitsee sihteeriksi ja toimistotyöntekijöiksi sellaiset hakijat, joita on työpäivän aikana mukava katsella ja työpaikalla viihtyy.
      Olettekos missään nähneet firman sihteereinä ja toimistotyöntekijöinä lihavia ja happaman näköisiä tanttoja.
      Kyllä ne on järjestään hoikkia, nuoria ja kauniita naisia.

    • haistattelija

      Lieneekö haastattelijakaan ollu pätevä. Nykymaailmassa on näitä niinsanottuja päteviä paljon,mut sormi menee suuhun kun pitäis jotain tehdä.

    • suomentutkimus

      Hei. Nykyään epäpätevät työntekijät voivat ohittaa pätevän, koska monet työnantajat haluavat päästä halvalla. On tilastollisesti huomattu, että monet työnantajat palkkaavat enemmän epäpäteviä työntekijöitä, koska nykyään pätevät työntekijät tulevat kalliiksi, joten epäpäteviä palkataan yli 30% halvemmalla, mutta ketä pitäisi kiittää? Suomen valtio nostaa veroja ja se aiheuttaa monille yhtiöille paljon palkan pudotksia ja väliaikaisia erotuksia. Minun kantani on, että epäpätevät pääsevät melkein aina pätevien ohi työnhaussa, koska se tulee yhtiöille todella paljon halvemmaksi.

    • KALLE KELLO

      Eli kuntapuolen töitä hait. Jep, tiedäthän sen, että kaikki viransijaisuudet (koulun opet) on epäpäteviä joita kunnat haalivat.. ei tartte maksaa niin suurta palkkaa. Tosin rakkaat kuntanpäättäjämme eivät ajattele sitä, että opetustasokin jää sitten tasolle "vauva". Ikävä kyllä, vanhempana olen tämän kokenut moneen kertaan. Otetaan lapsia "opettajiksi", jotka leikkivät samalla hiekkalaatikolla

    • jorma356

      Vuokrafirmassa riittää kun olet avoin ja sosiaalinen, haastattelija ottaa sellaisen koska ei tiedä itse työstä mitään.

    • Pätevyys ei

      tarkoita opettajan hommassa vielä yhtään mitään. Tiedän useitakin muodollisesti päteviä opettajia joista ei ole käytännön tilanteessa mihinkään. Luontainen auktoriteetti puuttuu ja silloin varsinkin nuorisoa koulutettaessa hyssykän peli on jo menetetty. Voi olla että jos häviät, olet vielä joskus onnellinen. Nuoriso osaa olla aika raakaa jos ja kun huomaavat opettajan olevan nyhverö. Ylemmillä tasoilla taas asioiden hallinta on tärkeää uskottavuuden saamiseksi.

    • Maailma on paha

      Kannattaa hankkia se muodollinen open pätevyys, sen voi suorittaa työn ohessa ja osittain etänä. Näin ainakin silloin, jos on jo jossain oppilaitoksessa "jalka oven välissä" ja pidetty opettajana.
      Mutta mitään virkaahaan se ei takaa, lakia kierretään ihan samoin, kun yksityisillä työmarkkinoilla käyttämällä vuokratyövoimaa. Vakkarit ulos ja tilalle helposti palloteltavaa vuokratyövoimaa, joille ei makseta edes alinta TES-palkkaa.

      Näitä on tullut nähtyä lähipiirissä, tuhat ja yksi tarinaa. Oma lukion open urani päättyy kevääseen, eläkkeelle viimeisenä mohikaanina :)

    • Kokenut 5

      Tarkoitus kai on että virkaan valitaan paras ja sopivin. Kysymys kuuluu onko ja sopivin juuri opetusvalmistusopinahjosta valmistunut henkilö virkaan paras vai nk. epäpätevä useiden vuosien opetuskokemusella oleva. Pitää aina muistaa että työ on paras opettaja . Omalta kouluajalta on valitettvasti sanottava että osa parhaista opettajista olivat nk. epäpätevät he nimittäin olivat paremmin perillä arkisesta elämästä kiinni ja ymmärtäjiä, opettajille erittäin tärkeä ominaisuus, nimittäin monelle asialle on monta totuutta. Viimeksi mainitun ominaisuuden puute tulee usein elävässä elämässä esille kun on nk. pätevän opettajan kanssa teekmisissä.

      • että myös näin

        Juuri opinahjosta valmistuvalla saattaa olla myös vuosien työkokemus, esim. jos on opiskellut yliopistossa sen 5 vuotta vähintään ja kaiken sen ajan tehnyt opintojen ohella opettajan sijaisuuksia ja voi olla, että sama henkilö on tehnyt ennen opiskelujen aloittamista jo opettajien sijaisuuksia.

        Näin ollen olisi tarjolla vuosia opettajan sijaisuuksia tehnyt henkilö, joka on juuri valmistumassa ja saamassa muodollisen pätevyyden ja sitten taas nämä, jotka ovat tehneet epäpätevinä töitä ja eikä ole aikomustakaan pätevöityä, ehkä ei koskaan.


    • järkeäkin saa käyttä

      Opetusalalla vaikuttaa vieläkin (kuten muussakin julkisessa kentässä) tsaarinaikainen virkaehtosopimuskäytäntö. Tällöin virkaan valittavien henkilöiden pätevyyttä arvioidaan lähes pelkästään suoritettujen tutkintojen perusteella. Työkokemus on toissijaista, ellei hakijalla juuri satu olemaan kyseistä vaadittavaa tutkintoa, vaikka vastaava tai jopa parempi osaaminen olisikin muualta hankittuna. Virassa menestymiseen vaikuttavat tekijät kuten mm. yhteistyökyky, sosiaaliset taidot, esiintymistaito, asioiden syvällinen ymmärrys, motivointikyky yms. jäävät täysin mopen osalle pätevyyden arvioinnissa. Em. syystä johtuen viranhaltijoiksi on valikoitunut valitettavan usein henkilöitä, joilla edellytykset menestykselliseen viranhoitoon teoriassa (tutkinnon perusteella) riittävät, mutta käytännössä ovat täysin pätemättömiä tehtävään. Ainoa oikea tapa saada tämäkin asia toimimaan on purkaa koko virkaehtosopimuskäytäntö ja muuttaa kaikki julkisenalan virat normaaleiksi työsopimussuhteiksi, kuten yksityisellä alalla on vallitseva käytäntö. Vain näin toimittaessa voidaan valintatilanteessa kokonaisvaltaisesti arvioida ja valita henkilö, joka omaa parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen. Tämä olisi kaikkien osapuolten etu ja tehostaisi toimintaa terveesti kaikilla tasoilla.

    • pätevyys ei ratkaise

      Pätevyys on nykyään erittäin pieni osa työnsaantikriteereitä. Ainoastaan erikoisvaativissa töissä pätevyydellä on jotain merkitystä mutta normaalisti nämä asiat menevät aina pätevyyden edelle:

      - poliittinen tausta
      - ikä
      - naamataulu
      - nuoleskelukerroin
      - palkkatoive
      - sukupuoli/onko lapsia
      - puskaradiohuhut

      • viulunkielikorva

        Minulla on kokemusta sekä oman yrityksen pyörittämisestä että oppilaitoksen rehtorin työstä. Molemmissa hommissa ensisijainen tavoitteeni uutta työntekijää rekrytoidessani on ollut se, että tehtävät tulevat hoidetuiksi parhaalla mahdollisella tavalla.

        Mikään sinun mainitsemistasi kriteereistä ei toimi tosielämässä, vain kateellisten luusereiden mielikuvissa.


    • valtion virat

      Juupa juu... valtion virkoihin on turha hakea vaikka ovat avoimessa haussa. Nämä virat täytetään viraston määräaikaisilla työntekijöillä. Virat on vain pakko laittaa avoimeen hakuun joka tosiasiassa on muodollinen pakollinen välivaihe joka johtaa ennakolta tiedettyyn lopputulokseen.

      Kyseisissä virastoissa olevat työpaikasta päättävät haluavat silti että näitä työpaikkoja haetaan, sillä näin he voivat osoittaa heitä vielä ylemmille virkamiehille kuinka heidän virastonsa kiinnostaa uusia työnhakijoita.

    • Niinpänäinpä

      Et sitten tullut ajatelleeksi, että ehkäpä persoonasi tai sinä et muuten vaan miellyttänyt? Naurattaa ihmiset, jotka luulevat, että kun he koulun käyvät niin automaattisesti töitä saavat. Jotkut eivät ole vaan sellaisen oloisia ihmisiä, että monikaan heidät haluaisi palkata ja täten otetaan mieluummin vähän huonommalta paikalta ponnistava, muuten miellyttävä yksilö.

    • Epäpätevä ja ruma

      Ap:n epäily ei pidä laisinkaan paikkaansa. Minä olen mies 50v, 120kg, pituus 164cm, työttömänä jo 15 vuotta, ei mitään koulutusta, ruma ja täysin epäpätevä kaikkiin ammatteihin. Mistä johtuu etten ole vieläkään saanut töitä?

    • opettajamie3s

      virkaehtosopimuksen mukaan alle puolen vuoden sijaisuuteen voidaan valita myös epäpätevä, vaikka päteviä olisikin tarjolla. Viisasta se ei toki ole...

      • eioovessi

        Ei ole virkaehtosopimus vaan kelpoisuusasetus


    • Epävarmoja ihmisiä

      Terveydenhuollossa useassakin paikassa tehdään näin eli epäpätevä menee ohi pätevän hakijan esimerkiksi osastonhoitajan, vastaavan tai esimiestehtäviin valitaan pelkällä AMK/tai perustasoisella koulutuksella ilman johtamiskoulutusta tai osaamista ja työkokemusta. Palvelutaloissakin johtaja voi olla ilman hallinnollista koulutusta? Tai ilman terveydenhuollon koulutusta tai kokemusta? Mistä tämä kertoo?

      Kuka valitsee ja valvoo organisaation pätevyysvaatimuksia? Minusta Valviran pitäisi alkaa valvoa henkilöiden koulutustaustat varsinkin esimiestehtäviin.
      Vai eikö alainen saa olla koulutetumpi kuin itse johtaja näinkin näkee tapahtuvan. Pelkoko omasta pallista? Siinä ilmeisemmin totuus!

      Haastatteluun kutsuttavien kirjo myös hyvin epämääräinen. Jos on suhteita niin se osittain vaikuttaa eli jos ole ns. hyvä"tyyppi" niin sillä pääsee pitkälle minkaanlaista lisäkoulutusta. Usein laitetaan työpaikka auki vaikka siihen on jo valittu henkilö organisaation sisältä, mutta tuoko se mitään uutta vanhaan?
      Rekryjenkin toiminta useasti kovin hataraa. Jostain ilmoitellaan jostain ei vaikka kuinka korkeasta johtamisen paikasta kysymys. Mistä tämä kertoo? Välinpitämättömyyttäkö vai osaamattomuutta rekryn- henkilöstössä.

      Mutta tulee muistaa, että se ei riitä hyvään hoitoon ja johtamisosaamiseen. Miksi etenkin terveydenhuollossa on paljon ristiriitoja, huonoja työyhteisöjä, klikkejä, selkäänpuukottamista, huonoa osaamista ja johtamista. Siksi koska henkilöillä ja etenkin esimiehillä ei ole riittävää osaamista ja hallinnollista koulutusta työtehtävien hoitoon.

      Monessa paikassa näkeekin tukahduttavaa johtamista ja työyhteisöjä. Siinä sitten vielä ammatti-ihmisen pitäisi hoitaa sairasta potilasta kun ei työyhteisökään ja sen johtaminen ole terveellä pohjalla.

      Toisaalta se kertoo myös organisaatiosta ja johtamisesta jos sillä ei ole riittäviä mittareita valintaa tehdässä. Pitää olla vankka koulutus, kokemus ja johtamisosaaminen. Tällä tavalla myös kehitetään työtä ja sen sisältöä laadukkaaksi kokonaisuudeksi.

      • jaah?!

        Epäpäteviä kyllä ei pitäisi olla ainakaan terveydenhuoltoalalla ensimmäistäkään: jo viimeisin MOT- ohjelma osoitti, mitä tapahtuu, jos uteliaat esimerkiksi juridiikasta ja moraalista piittaamattomat kielikellot haluaa haitanteon nimissä vaikkapa urkkia yksityishenkilöiden terveystietoja, vaikka sellainen on laitonta. Ei liittyne aiheeseen, mutta kommentoinpa kuitenkin, että kävin taannoin apteekissa ja siellä sitten sellainen virnuileva apteekkityöntekijä kysyi multa maireasti hymyillen, että : "eiks sua yhtään haittaa, mitä tietoja täällä on sinusta?". Minä sitten kysyin, että "no jaa mitäs tietoja siellä on?" ( kun en itse tiedä) ja sanoin merkitsevästi hymyillen vielä perään, että "eipä ole muita lääkkeitä, kuin vakavaan fyysiseen sairauteeni määrättyjä, kuten näkynee, kun ei satu olemaan muita sairauksia, mutta joskus aiemmin ehkä on ollut määrättynä muitakin lääkkeitä"... Siihe hyypiö katsoi minua merkitsevästi ja ylemmyydentuntoisesti. Sitten kun lähdin kävelemään sieltä apteekista, niin mietin mielessäni, että mitähän se hyypiö virnuili ja että mitä se minusta on "tietävinään": ajattelin, että ahaa, minullahan on ollut yli kaksikymmentä vuotta sitten alaikäisenä anoreksia ja verraten lieviä nuorille aika tavallisia mielenterveysongelmia siis yli kaksikymmentä vuotta sitten, tai ei oikeastaan ollut niitäkään, mutta juntit yritti terveen ja herkän alaikäisen nuoren tunkea melkein pöpilään, jotta "sairausbisnes" kukoistaisi. Ja syynä apteekkityypin virnuiluun tietysti se, että pakottivat minut joku v*run lässyttävä sairaanhoitaja kirjoittamaan paperin, mikä sallii kaiken maailman virheelisenkin tiedon levittämisen joka ulkopuolisen silmille -kuten vaikkapa apteekkihenkilökunnan silmille, jotka eivät tunne minua ja jotka katsovat asiakseen kommentoida lukemaansa minulle salaisista näkemistään rekistereistä, kun tavallisesti asioin apteekissa. Seuraavan kerran kun menen apteekkiin, vaadin tulosteen, että mitä siellä p*skaa minusta oikein lukee.

        En tiedä, mihin Suomi24 pyrkii julkaisemalla tollasia aloituksia. Luultavasti kaikki liittyy niiden natsien pakkomielteiseen propagandaan "elitismistä", mistä ne urpot haluaa aina näillä Suomi24- palstoilla jauhaa. En tosiaan usko, että kukaan laatisi tällaiselle nimettömälle palstalle juuri hakemastaan työpaikasta anonyymina selosteen... Haloo ylläpito!


      • etelä-Pohjanmaalla

        Joku tarkkailukarjakko onkin johtava ylihoitaja?


    • ghgfhgfhghfhgf

      Luulisi sinun tietävän, että opettajan sijaisuus ei vaadi opettajan opintoja. Ainoastaan pysyvä virka niitä vaatii. Näin ollen opintojensa loppuvaiheissa olevat ovat ihan yhtä päteviä virkaan kuin sinäkin. Toki valmistuneen opettajan kuvittelisi olevan ensisijainen valinta, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että opettamisessa on paljon tärkeämpiä seikkoja kuin opettajan tutkinto.

      Eli sinut voidaan hyvinkin ohittaa jos koetaan, että joku muu sopii tehtävään paremmin.

    • weqrtertg

      Jos epäpätevä on mamu niin tottahan toki se menee ammattitaitoisen edelle..
      Epäpätevä menee edelle myös jos ja kun palkkapyyntö on pienempi kuin pätevällä.
      Nykysin ei enää juurikaan työnlaadulla ole merkitystä vaan hinnalla.

    • Kokematon uhri

      Sellainen valinta on paras, joka ei ole uhka esimiehelle. Mahdollisimman vähän koulutettu, jopa maahanmuuttaja, ei työkokemusta ja jolle voidaan maksaa palkkaa. Erilaisissa lisissäkin säästetään mutta esimiehet sitten vievät ne omina bonuksinaan arvatkaa kenelle heille itselleen. Kun ovat saaneet halvan työntekijän.

      Ei sano vastaan, tekee kaiken mitä käskytetään. Nöyrä sanansaattaja ja kielivä ruskeakielinen pomon nuolija ja näitähän riittää.

      Miksi moni alainen menee tähän ja sitten tuhoaa, jopa työyhteisöjä ja aiheuttaa jatkuvasti ristiriitoja työyhteisöissä oman kokemattomuuden ja keltanokkaisuuden vuoksi.

      Tällaistahan esimies vain käyttää itse omana pelinappulana ja suveneerisesti hyväkseen. Juhlapuheissa esimies kumartaa itselleen kaiken kiitoksen esimerkiksi halvasta työvoimasta jne.

    • Outo haastattelija

      Sinulle Mymmeli. Ensiksikin onkohan haastattelijasikin ollut ihan kartalla vai epäpätevä? Jos esimies kyseessä niin ei haastattelusta tiedä mitään.

      Miksi kouluissa, sosiaalipuolella, terveydenhuollossa ja erilaisissa julkisissa laitoksissa valehdellaan päin naamaa. Mitä tämä kertoo johtamisesta ja henkilöiden valinnasta? Hyvin hataralta osaamiselta.

      Tässä näette yhden hyvän esimerkin siitä miten meillä valitaan henkilö työhön.
      Voi olla epäpätevä, kunhan on halpa ja helposti irtisanottavissa.

      Mistä näitä moukkia henkilöitä löytyy työelämään. Mihin jäävät fiksut ja koulutetut
      sekä asiansa osaavat ammattilaiset.

      Siksikö palkataan epäpäteviä, että oma tuoli pysyy edelleen vankasti takapuolen alla. Toisaalta huonoa säästämistä palkata tuollainen epäpätevä.

      Mutta tätä toimintaa on luultua enemmän varsinkin julkisella sektorilla. Useallakaan henkilöllä ei ole edes loppututkintoa. Ensiksi valitaan pätevimmät, osaavimmat ja koulutetut sitten vasta muu epäpätevöiden kaarti jos tarvetta on.

      Miksi niin moni roikottaa opintojaan liian pitkään?

      Miten se Opettajaliitto ottaa kantaa ja valvoo opetustehtävissä olevia laitoksiaan?

    • Martti52

      Olen 52-vuotias aineopettaja ja jos nyt alkaisin opiskella, en opiskelisi enään opettajaksi.
      Se on harvinaisen totta, että olet kalliimpi palkata, kuin viittavaille valmis ope. Samoin on jos opettajalle on kertynyt ikälisiä. Ikälisät voivat nostaa opettajan palkkaa jopa 1000e. Kunnat ja kaupungit antavat nykyään kouluille ns. könttäsumman rahaa, jonka käytöstä rehtori päättää. Palkkakulut ovat suurin menoerä.
      Tuntien saantikaan ei maalaiskaupungissa ole enään itsestään selvyys. ( Oppilaita ei yksinkertaisesti ole riittävästi). Opetusvelvollisuus tunnit on virassa olevalla opettajalla määritelty. Jokaisella opella oma opetusvelvollisuus, jota jokavuosi vekslataan. Palkkasi voi siis jokavuosi olla eri.
      Tämä työ on myös harvinaisen kovaa työtä. Kesälomat eivät ole todellakaan lähtökohta tähän ammattiin. Ei myökään palkka. Rukkikuskin tienaa enemmän.
      En tiedä yhtäkään toista ammattia, jossa joutuu joka päivä erillaisiin tilanteisiin. Isot koulut tarvitsivat jo melkein poliisin viran kouluun.

      • Ei ope

        Opettajaksi kirjoitat aika huonosti.


    • äippä78

      Tuon voi tulkita vain yhdellä tapaa. Matalin palkkavaatimus saa työn, jos on pienikin varmuus siitä että hoitaa homman muodollisesti kotiin ettei työnantajalle tule ongelmia eli vaikka ei olisi pätevä.

    • Automyyjäksihaluava

      Tuntuu ainakin että autoliikkeisiin palkataan kaikki epäpätevimmät tyypit...

      T: Automyyjäksi haluava

      • Kuka valvoo?

        Kaupan alalla ja kioskeissa on ihan surkeita asikaspalvelijoita. Nuoria, ulkomaalaistaustaisi ja, jotka eivä tiedä tuotteista mitään ja kielikin onnetonta eli ei ymmärretä kysyttäessä mitään. Eivät osaa edes pakata tuotteita pakettiin.

        Onko ainoa syy näihin se, että heille ja opiskelijoille voi maksaa mitätöntä tuntipalkkaa ja muut edut karsittu kokonaan pois?

        Miksi on lähdetty tälle tielle? Isot liikkeet keräävät voitot ja johtajien palkat pilvissä mutta tavallisen työntekijän edutt on kaikki riistetty. Mistä tämä ahneus syntyy ja miksi se sallitaan meillä?

        Kuka valvoo heidän etujaan kun liitotkin jo työantajien alakynnessä?


    • oritsja

      Kun kysyt? Onko hyvä työntekijä. Vastaus : Oikein mukava poika.

    • white_moment

      Hain taannoin töihin, pääsinkin osa-aikaseksi. Minulle sanottiin suoraan etten ollut edes pätevimmistä päästä mutta he etsivätkin ihmisiä, joilla on hyvä persoona ja jotka tulee kaikkien kanssa toimeen. Kaupan alan toimi, minulla on työkokemusta siltä alalta paljon mutta myyntiartikkelit oli vähän vieraampia kuin mihin oli tottunut.
      Kyllä aika moni pätevämpi jäi ns. nuolemaan näppejään.
      Yksi tuttu haki samaan paikkaan töihin, oli paljonkin pätevämpi mutta häntä ei valittu sillä kyseisen henkilön luonne oli niin ylimielinen ettei tyyppi olisi tullut muiden kanssa toimeen helposti.

      Itse kiitän kyllä onneani saadessani paikan sillä olin jäämässä työttömäksi kesätyöstäni. Joskin nyt täytyy purnata, että työtunnit on aika satunnaisia talvella ja haenkin muuta työtä mutta koska työt on kiven alla, pitää alkaa katsomaan opiskelujuttuja.

      • Hölmökö olet?

        Sinulle White;;; mistä muka tiedät, että olit paras persoona? Missä se tuli ilmi. Osa-aikaisuus ja pieni palkka siinä oli se syy eikä mikään persoona. Kyllä ne osaavat höynäyttää yksinkertaisia ihmisiä!

        Kunhan saivat jonkun pienellä palkalla. Verot pois ei jää mitään käteen. Suoranaista hyväksikäyttöä se on eikä mitään hyvää persoonaa!

        Ilmeisemmin olet nainen ja heitähän voi höynäyttää missä asiassa hyvänsä!


    • reilu reeta

      "Tuon pätevyyskeskustelun jälkeen haastattelija sitten ohimennen tokaisi, että "niin, tällaiseen pulen vuoden viransijaisuuteenhan voi palkata epäpätevänkin, vaikka päteviäkin olisi - kokonaisessa virassa sitten toinen juttu". Onko tämä oikeasti näin? Tunnen nyt itseni todella petetyksi. "

      puolen vuoden määräaikaiseen toki voi ottaa pätevän tai epäpätevän, työnantajalle lienee se ja sama, kun kesälomasta yms ei tarvitse maksaa.
      Mutta ehkä raha on kuitenkin ollut syypäänä asiassa, sillä epäpätevälle, mutta muuten ihan ok -tyypille voidaan maksaa vähemmän kuin valmistuneelle.
      Erityisesti jos kyseessä on ala- tai yläasteopetus, ei opettajan pätevyydella liikaa ole merkitystä, sillä siellä opetettavat asiat ovat sillä tavalla helppoja, että opettajan yliopistokoulutuksella ole paljonkaan merkitystä.
      Ainoastaan pedakoginen taso vaikuttaa.

      Siksipä uskonkin, että alipalkattu opiskelija sai työn.


      Ja minusta se onkin ihan oikein, sillä opetuksen taso ei muuksi muutu oli lopputyö paketissa tai ei.


      Opettajien 3kk lomatkin ovat niin järkyttävät, että en voi käsittää miten yhteiskunnalla on siihen varaa.
      neljäsosa vuodesta opettajakunta se vaan makaa pahnoillaan palkkaa nauttien :-)

      aika reilua, eikö.

    • Hermanni1250

      Suhteet...niin sukulaisuus kuin taloudelliset vaikuttavat eniten. Viimeinen työpaikkani oli Fortum-Lämmössä. Sinne ilmestyi muutaman kerran aivan tarpeettomasti ja yllättäen henkilöitä töihin. Esim yksikin oli 3vuotta omassa kopissaan joskus vain salaa käyden lämpölaitoksilla. Sitten varovasti ilmoitettiin että hän on insinööri. Mieleeni tuli tietenkin että siinä ajassa on voinut vaikka opiskella inssiksi. Toisaalta samoinen Fortum-Lämpö,joka on nykyään nimeltään Adven,antta itse haluamilleen henkilöille insinöörin ja teknikon arvoja.Ihmettelen kovasti miten sellainen on mahdollista mutta niin se vain on.

    • dipoli

      Siitäkin huolimatta, että hakija on pätevin, sopivin, asiallisin, mukavin jne ... vapaamuurarit aina välillä hoitelevat keskenään paikkojen jaot lapsilleen jne. Huvittavaaa katsoa päättävien elinten hakijoiden nimilistoja - ja samaan aikaan Vapaamuurarilistoja varsinkin jos tuntee kyseisen kaupungin henkilökytkyjä.

    • Enkunope

      Kouluilla on mahdollisuus, siis käytännössä rehtorilla, päättää itsenäisesti lyhtaikaisista viransijaisuuksista ja muistakin opettajan sijaisuuksista. Sijaisuudet, jotka kestävät koko lukuvuoden, pyritään täyttämään pätevillä hakijoilla. Mutta tässäkin on rehtorilla päätäntävaltaa melkoisesti. Yleensä myös rehtorin suositus paikan täyttäjäksi hyväksytään koulun johtokunnan toimesta automaattisesti, ellei ole erityistä syytä epäillä hänen päätöstään. Hyvin harvoin on.

      Virkojen täyttäminen on eri juttu ja menee lain mukaan kelpoisuusvaatimukset huomioiden.

      Itse tiedän moinia tapauksia, joissa ns. epäpätevä henkilö on ollut opetustyössä samalla koululla, tai oppilaitoksessa, jopa useita vuosia. Nämä henkilöt eivät kuitenkaan ole olleet viranhaltijoina, vaan päätoimisina opettajina. Toki lähes kaikilla heistä on alan koulutusta, mutta esim. auskultointi puuttuu, tai gradua ei ole jätetty tarkistettavaksi. Monilla on esim. pedagogiset opinnot kuitenkin suoritettuna.

    • Näin meillä kokoomuk

      Tuttavalle oli työpaikka luvattu jos olisi siirtynyt kokoomuksen kannattajaksi.

    • epä tasa-arvo

      Kyllä epäpäteväkin voi saada työn tai viran. Tarvitaan sopivan puolueen jäsenkirja.
      Parhain esimerkki on rkp:n Eva Biaudet valinta:

      "Eeva Biaudet'n valinnasta vähemmistövaltuutetuksi on tehty kantelu oikeuskanslerille. Kantelun tekijä kritisoi erityisesti sitä, että Biaudet'lle myönnettiin erivapaus viran hakukriteereissä mainitusta ylemmästä korkeakoulututkinnosta, vaikka paikkaa haki useita koulutukseltaan ja työkokemukseltaan päteviä henkilöitä."

      http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/1135256839666

      Laissa oli siis erikseen mainittu, että Biaudetin virkaan tarvitaan erikseen ylempi korkeakoulututkinto. Sitä Biaudetilla ei ollut. Hänellä ei ollut mitään korkeakoulututkintoa. Hän sai viran "epä-tasarvoisesti" kun lain suhteen myönnettiin "erivapaus"

      Kaikkien ei tarvitse noudattaa lakia kunhan on poliittista valtaa. Laki on sama kaikille, paitsi poliitikoille. Asiassa auttaa myös jso kuuluu hieman salaperäiseen "ujot köyhät" kerhoon: http://keskustelu.suomi24.fi/node/1203832
      Ei siis ihme, että rkp-läiset pääsevät kuin koira veräjästä kun lakia tulkitaan.

    • jk op

      ei voi

    • vcxvcxvxvcx

      Kylläpä on katkeria vastaajia. Ei koulutus voi eikä saa olla ainoa syy valita joku henkilö töihin. Tottakai valitaan mieluiten sellainen, jonka kanssa tulee toimeen ja joka vaikuttaa järkevältä ihmiseltä. Alan kun alan pystyy töissäkin oppimaan, mutta persoona ei muutu miksikään.

      • jaah??!

        Missä on katkeria? Kuka vai jonkun sairaan laatimaan ilmeiseen feikkikirjoitukseen olisi katkera? Pidätkö tyhminä kaikkia, jotka lukevat tätä Suomi24:a? Sellainen vaikutelma syntyy tästä nimettömästä keskustelusta... Kyllä koulutus saa olla ainoa syy valita tehtävään hakija, koska muutenkaan olisi lääkäreinä putkimiehiä, opettajina koskaan yliopistoa käymättömiä, talousalan erityisasiantuntijoina maisterin tutkintoa omaamattomia ja juristeina rikosrekisterin omaavia. "Järkeviä" ja "päteviä" ovat varmasti monasti nekin työpaikkojen hakijat, jotka ei ole sukua työnantajalle tai joilla ei ole kolmea työhön valittavasta päättävän omaa tuttua suosittelemassa. Valtion hallinnon viroissa pätevyys kun ratkaisee, jos on eettinen valitsija kyseessä.


      • opettajatyössä

        Alan kuin toisen ehkä pystyy töissä oppimaan, mutta alan opettamiseen tarvitaan myös teoriatieto.


      • vcxvxcvxcvvvv
        jaah??! kirjoitti:

        Missä on katkeria? Kuka vai jonkun sairaan laatimaan ilmeiseen feikkikirjoitukseen olisi katkera? Pidätkö tyhminä kaikkia, jotka lukevat tätä Suomi24:a? Sellainen vaikutelma syntyy tästä nimettömästä keskustelusta... Kyllä koulutus saa olla ainoa syy valita tehtävään hakija, koska muutenkaan olisi lääkäreinä putkimiehiä, opettajina koskaan yliopistoa käymättömiä, talousalan erityisasiantuntijoina maisterin tutkintoa omaamattomia ja juristeina rikosrekisterin omaavia. "Järkeviä" ja "päteviä" ovat varmasti monasti nekin työpaikkojen hakijat, jotka ei ole sukua työnantajalle tai joilla ei ole kolmea työhön valittavasta päättävän omaa tuttua suosittelemassa. Valtion hallinnon viroissa pätevyys kun ratkaisee, jos on eettinen valitsija kyseessä.

        Tottakai pitää olla riittävä pätevyys, mutta ei se niin mene, että mitä enemmän koulutusta niin sitä parempi työhön. Opettajan tuuraaminen ei vaadi mitään koulutusta, mutta tietenkin opetettava asia pitää hallita.


    • jäs kirja

      Kannattaa hakea sopivan puolueen jäsenyyttä. Siitä pitää mainita virkaa hakiessa - eivät välttämättä tarkista.

    • Iida Hälkki

      Täh? Ai että epäpäteviä jotenkin ''suositaan''? Ei minun tietääkseni ainakaan. Joten älä viitsi olla noin harhaluuloinen, ei niitä suosita millään tavalla. Anna olla ja hankkiudu sinne töihin.

    • jäsenkirja rulez

      Kannattaa hakea ainakin hallituspuolueiden jäsenkirjat. Useimmat puolueet eivät salli kuulumista toiseen puolueeseen, mutta ei ne tarkista kovin tarkkaan. Osoitteeksi anna kaverin osoite. Jäsenmaksu maksa käteisellä.

      Miten tiedät antaa haastattelu tilaisuudessa oikean jäsenkirjan? Aiemmin oli helpompaa kun sdp:n jäsenkirja yleensä riitti. Nyt on hankalampaa kun on tää sixpack -hallitus. Keskieurooppalainen ystäväni opasti ovelan keinon. Soita kaikkiin puoluetoimistoon ja kerro suoraan, että haet virkaa ja haluat tarkistaa kuuluuko haastattelija puolueeseen. Jäsentietoja annetaan yleensä kuin tilanne on tämä. Muuten ei. Netistä voi myös onkia tietoa.

      Puoluejäsenyyttä ei kannata mainostaa ääneen - tulee vaivaantunut olo. Riittää kun todistusten välissä on kopio jäsenkirjasta.

      Hätätilassa tai kun virka on parempi kannattaa sujauttaa todistusten väliin ns. "yleislipuke". Jaa, että mikä se semmoinen on? No se on se värikäs kuvallinen lipuke, jossa ei ole sinun naamaasi, mutta on jonkun merkkihenkilön (esim. presidentin) naama. Lopuksi vielä disclaimer: jottei kävisi kuten Ilkka Kanervan tutuille värikäs kuvallinen lipuke ei tarkoita, ei, ei, ei missään nimessä seteliä. Kiellän jyrkästi ketään väärinkäsittämästä noin vaikka Ulf Sundqvist olisi lipukkeen vastaanottaja! Sanotaan vaikkapa että se on samanlainen todistus, jonka Moskovalainen poliisi haluaa kun hän pysäyttää liikenteessä.

      Keskieurooppalaien tuttu myös edelliseen viitaten suositteli valokopiota yleislipukkeesta. Haastatteli voi jälkeenpäin soittaa ja sanoa "Hei, virka näyttää sopivan sulle, mutta tässä ... köh ... yksi todistus on jäljennös. Saanko ... krhm .. alkupeäisen". Silloin tiedät saavasi viran.

      Konstit ovat monet sanoi muori kun kissalla pölyjä pyyhki.

      (tämä kirjoitus sisälsi sarkasmia)

    • Tyyppivika

      Paremmissa piireissähän homma menee niin, että joissain esimerkiksi paikkakunnan, tahon tilanteissa tietty hakija on parempi kuin joku toinen. Työläispuolella se on vähän niin, että jos joku tiedetään jonkin alan tyypiksi alueella, työnantaja voi olla hyvinkin kiinnostunut, ainakin pienempään yritykseen saamaan tämmöisen työn tekijän, jolle ei asioita tarvitse ns. ratakiskosta muotoilla, kun ala on tuttu.
      Joskus yritys voi haluta sitoa jonkun kädet, ettei perusta omaa... yrittäjä voi laskea, että tuotto kannattaa ottaa taloon.

      Päivän keikat jo huti... nyt voi taas tuuletella, iloita illasta.

      Liikatyrkky ei muutes ole aina pätevä. Haastattelijalle voi tulla ajatus, että mitä tuokin peittelee tai pelkää. Hyvä tyyppi voi olla täydentävä luonne- ajatellen työpaikkaa... Yksi on semmoinen, toiselta tuota, kolmas silleen- ja se voi olla yrittäjästä hyvä pakka ratkomaan yrityksen arjen murheita.

    • totta10

      Kokemusta on kunnalliselta alalta muuttaessani toiselle paikkakunnalle. Työkokemusta oli n. 30 v. ,lisäkoulutusta, erikoisosaamista, mutta sanottiin, että huomioidaan vain se kokemus, joka on MEIDÄN kaupungin palveluksessa ja siksipä olen saanut tehdä viisi vuotta pätkätöitä, sijaisuuksia ja nyt olen ylennetty :) vuosilomasijaiseksi ja ei tiedä, milloin työsopimusta ei uusita. Oli aika nöyryyttävää aloittaa hommat ikäänkuin harjoittelijana. Olen hakenut toimia ainakin kymmenen kertaa tuloksetta, vaikka olen liittänyt kaikki "eeppokseni" hakemuksiin. Että sillei tämä oikeudenmukaisuus menee jossakin kunnassa...

      • Temppurata-apina

        Mikä oikeudenmukaisuus? Minusta on täysin luonnollista, että se, joka on vastuussa työn tehdyksi tulemisesta ja maksaa siitä palkan, saa myös täysin itsenäisesti määritellä vaatimukset sekä valita ihan tasan sen, jonka haluaa.

        Tuntuisihan se nyt typerältä, että minun töistäni ja minun rahoistani saisi päättää joku ulkopuolinen taho - olkoon sitten vaikka ammattiyhdistysliike.


      • monitahoinen
        Temppurata-apina kirjoitti:

        Mikä oikeudenmukaisuus? Minusta on täysin luonnollista, että se, joka on vastuussa työn tehdyksi tulemisesta ja maksaa siitä palkan, saa myös täysin itsenäisesti määritellä vaatimukset sekä valita ihan tasan sen, jonka haluaa.

        Tuntuisihan se nyt typerältä, että minun töistäni ja minun rahoistani saisi päättää joku ulkopuolinen taho - olkoon sitten vaikka ammattiyhdistysliike.

        Ulkopuolinen taho löytyy kelpoisuusasetuksesta

        Opetusministerin esittelystä säädetään 21 päivänä elokuuta 1998 annetun perusopetuslain (628/1998) 37 §:n 3 momentin, samana päivänä annetun lukiolain (629/1998) 30 §:n 3 momentin, ammatillisesta koulutuksesta samana päivänä annetun lain (630/1998) 40 §:n 3 momentin, vapaasta sivistystyöstä samana päivänä annetun lain (632/1998) 5 §:n 3 momentin ja taiteen perusopetuksesta samana päivänä annetun lain (633/1998) 9 §:n 3 momentin nojalla:


    • Vanhakokenut

      Nykyisin ei palkata moneenkaan paikkaan päteviä ja kokeneita ihmisiä koska ne on liian kalliita. Osittain siksi kun yhteiskuntamme on keskinkertaisten ihmisten yhteiskunta. Se on vakiintunut sellaiseksi. Hyvää tulosta ei edes odoteta. Eniten vaikuttaa se mitä työntekijä harrastaa ja mitä hyödykkeitä työyhteisö saa hänestä. Erityisesti naisvaltaisilla aloilla tästä on etua. Esim. jos kampaaja hakee töihin naisvaltaiseen toimistoon vaikka toimistosihteeriksi tai pr-päälliköksi, niin melkovarmasti pääsee kun lupaa tehdä edulliset kiharat kaikille. Pankkeihin otetaan jotain vihannesmyyjiä. Autonkuljettajiksi nuoria komeita kokemattomia "rallikuskeja" jne..

    • opettajatyössä

      Saa palkata epäpätevän. Olikohan se 3kk:n vai 6kk:n määräaikaiseen työsuhteeseen voi palkata epäpätevän myös pätevän ohi. Tosin en kyllä ymmärrä miksi, mutta näin se vain on. Olenkin sitä mieltä, että kouluja pitäisi velvoittaa ilmoittaa opettajien kohdalla, onko opettaja pätevä vai epäpätevä. Tämä ehkä lisäisi koulujen kiinnostusta palkata päteviä.

      Kunnalle tämä on hyvä juttu, sillä kunta säästää palkkaamalla epäpätevän. Pieni on se on pienikin säästö, mutta mm. 30% pienempi palkka eli varsin suuri säästö, jos ajatellaan, että palkataan kymmeniä - ellei satoja epäpäteviä opettajia.

      Jos palkataan nyt tuota 3 - 6 kk pitempään (Vai olisiko peräti ollu 12kk - ei kai?), niin silloin epäpätevää EI saa palkata pätevän ohi. Mutta jos molemmat ovat epäpäteviä työn alkaessa, silloin valitaan sopivin. En muista miten tuo aikaraja meni, kannattaa tarkastaa virastosta.

      Virkaan EI koskaan voida palkata epäpätevää. Virassa on aina oltava pätevyys kunnossa. Sen sijaan jos pätevää ei löydy, voidaan virkaa palkata hoitamaan epäpätevä viransijainen määräajaksi, kunnes virka julistetaan uudelleen avoimeksi - käytännössä katsoen kerran vuodessa.

      Vaikka joku on sitä mieltä, että pätevyys ei tarkoita mitään, kyllä sillä vaan on merkitystä. Mukava, miellyttävä ja lastenkanssa toimeentuleva opettaja ei välttämättä ole pätevä opettaja, vaikka lapset kuinka tykkäisi. Opettaja joka ei ole saanut aineen pedagogista koulutusta ja kasvatustieteenopintoja, ei välttämättä tiedä tuon tuikitaivaallista siitä, miten asiat opitaan ja ennen kaikkea, mitä aineesta pitäisi opettaa. Tiedän opettajia, jotka ovat oppilaiden mielestä ok, ihan kivoja, mutta opettavat ainetta harrastuspohjalta. Sen valitettavasti myös kuulee ohimennen. Opetetaan jotakin mikä on hauskaa ja kivaa, muttei oikeasti tiedetä sitä, mitä aineesta pitäisi oppia. Kyllä se vain niin on, että aineopinnot ja pedagogiset aineopinnot takaa sen, että opettaja hallitsee riittävän laajasti kokonaisuuden, jotta pystyy opettamaan pätevästi ainetta. Aineen pätevä opettaminen ei ole sitä, että oppilaista on kivaa tunnilla... Toki myös toisinkin päin, kaikki muodolliset näytöt ja pätevyydet ei myöskään takaa pätevää opettajaa kuin paperilla.

      "Säälipalkkaa ei ole": Kyllä virastakin voidaan erottaa. Ei virka takaa mitään "säälipalkkaa". Jos opettaja ei kykene hoitamaan virkaansa, voidaan opettaja erottaa. Ei virka ole mikään perusturva. Toki siitä on hankalampi irtisanoa kuin vaikka liukuhihnalta, mutta viranhaltijakin on erotettava ja opettajilla on tässä mielessä toistaiseksi vielä viranhaltijoiden suoja siinä mielessä, ettei virasta voida erottaa kuukauden irtisanomisella vaan viranhaltijalla se on pitempi aika ellei viran lakkauttamiseen ole muuta oleellista syytä, jolloin virka voidaan lakkauttaa nopeammin.

      Vaikka opettajaksi valitaankin nykyään sopivin henkilö, minusta on kyllä törkeää se, että epäpäteviä palkataan ohi pätevien - ja yleensäkin vain siksi, että epäpätevä tulee halvemmaksi. Miksi edes sitten koulutamme opettajia, palkataan vain niitä opettajien ylioppilastyttöjä sinne kouluun... Kerta osaavat opettaa pätevien tavoin(?)...

    • jäsenkirja puuttui

      Paikan saa aina joku poliitikon sukulainen tai kaveri.

    • pien' ihminen

      Yleensä virkaan nimitetään ja silloin on kyseessä virkasuhde. Sitä säätelee omat lakinsa (laki kunnallisista viranhaltijoista tai valtiolla laki valtion virkasuhteesta). On omat työehtosopimuksensa yms.

      Laki sallii kuitenkin tietyillä ehdoilla julkiselle sektorille myös palkkaamiseen työsuhteeseen. Julkinen sektori voi ottaa pitkäaikaistyöttömän palkkatuella, sivarin tai korkeakouluharjoittelijan.

      Viimeksimainitut eivät siis ole virkasuhteessa vaan heidän oikeutensa ja palkkansa määräytyvät eri tavalla kuin virkasuhteessa olevan. Lisäksi virkasuhteessa oleva on vaikeampi erottaa tai palkata määräaikaiseksi.

      Syy miksi aloittajan tapauksessa on palkattu epäpätevä on se että jos työsuhde on 6 kk, siihen on voitu saada "halvalla hinnalla" palkkatuella oleva. Idea vaan on se ettei ko. henkilöä tarvitse vakinaistaa ja veronmaksajat maksavat suuren osan palkasta.

      Kuten vanhakokenut-nimimerkki sanoi, elämme nykyisin joka allalla alena otettujen epäpätevien varassa ja sen huomaa. Viimeisten parin vuoden aikana olen havainnut sellaisen uuden ilmiön kuin epäpätevä pankkivirkailija ja epäpätevät henkilöt palkanlaskussa/kirjanpidossa.

      Palkanlaskussa suuressa valtion virastossa oli ilmeisesti jonkun verran epäpätevä henkilö, koskapa yritti laskuttaa 54 euroa minulta siitä hyvästä että sain armon olla siellä töissä! :-)

      Pikkasen se vaan hämmentää pienen ihmisen mieltä, olen nimittäin muistavinani että ennen vanhaan se meni niin päin että kun töihin pääsi, työntantaja maksoi palkkaa, mutta taidan muistaa väärin...

    • NEJ NIHGT

      KELAAN MENI HYSSÄLÄ JA JONOJEN OHI PUOLUE-KIRJALLA ,,,,,,,,,,,
      OIS OLLU PAREMPIAKI EHDOLLA. ONKO SAANU MITÄÄN
      AIKAAN.???????????????????????????????????????????

    • Zinaa

      Muistakaapas keskustelijat myös tämä: monessako koulussa olette törmänneet siihen, että puolisot molemmat ovat samassa talossa töissä opettajina, vieläpä niin, että toinen puolisoista on rehtorina? Näitä tapauksia olen omalla työurallani kohdannut neljässä eri koulussa ja tähän asti olen ollut opehommissa kymmenessä eri koulussa 20 vuoden aikana.

    • Mymmeli...!

      Aloittajan eli Mymmelin tarina jatkuu.

      Aktiivisella hakemisella sain sitten pidemmän aineenopettajan sijaisuuden pian tuon haastattelun jälkeen, ilman suhteita ja ilman sanottavaa oman alan työkokemusta. Vaatimuksena oli tosin valmius muuttaa kauas kotipaikkakunnalta. Huvittavaa kyllä saamani paikka on parempi kuin tuo,mikä jäi saamatta: saan opettaa lukiossa, ja olen aina mieltänyt itseni nimenomaan lukio-opettajaksi.

      Olen käynyt töihin nöyrällä mielellä. Viimeiset viikot ovat opettaneet, että tunnollisesti suoritettu koulutus on toki luonut vahvan perustan, mutta opittavaa riittää loputtomasti,ja olen aivan alussa. Tilannetta kuvaa hyvin esimerkiksi se, että yhden tunnin (75min.) suunnittelemiseen voi kulua minulta jopa tunteja, mikäli tuotan oppimateriaalia tms. paljon itse.

      Ja tuosta työstä, joka jäi saamatta: lopulta siihen palkattiin muodollisesti pätevä henkilö.

      Terveisin: alkuperäinen

    • Åbeddaca

      Ainoastaan jos toimijat ovat vapailla markkinoilla toimivia yrityksiä, niin niillä on aito kannustin tehokkuuteen ja riskien minimoimiseen. Vain firmat keskinäisissä bisneksissään pyrkivät kaikkia hyödyttävään sopimukseen. Sen sijaan julkinen sektori elää kansalaisten verovaroilla ja on politisoitunut eikä julkisella sektorilla ole tarvetta olla tehokas, täten ei myöskään ole tarvetta pitää pätevää henkilöstöä, ja korruption kasvaessa epäpätevän henkilöstön lisääminen, siis koko julkisen sektorin epäpätevyys ylipäätänsä, muuttuu kaikenkattavaksi imperatiiviksi (tehottoman byrokratian malli). Myös julkisen sektorin siivellä elävät korruptiofirmat loisivat kansalaisten verovaroilla. Ne ovat muka tuottoisia ja antavat vaikutelman vireästä yritys- ja koulutussektorista. Toimivien vapaiden markkinoiden eli vapaan kilpailun saavuttamiseksi pitää lakkauttaa koko julkinen sektori kertarysäyksellä, jolloin putoaa pohja pois myös näiltä tehottomilta pummausfirmoilta. Kansalaisten ei tarvitsisi maksaa veroja kuin siinä määrin kuin he pääsisivät aidosti edustamaan vaatimuksillaan verovarojen käyttöä niihin kohteisiin, jotka kansalaisia kiinnostaa, esim. koulutussektorilla hyviä ja tehokkaita kouluja, sosiaali- ja terveyssektorilla aitoja päteviä psykologeja ja lääkäreitä jne. Vapaiden markkinoiden vallitessa hyvissä kouluissa varsinkin käytettäisiin kaikkein pätevimpiä opettajia eikä mitään valeopettajia tai kahvipannun äärestä revittyjä kotirouvia.

    • syrjitty

      Tämä on mielenkiintoinen keskustelun aihe ja siksi otan kantaa tänne. Omalla hoitoalan uralla oli virkavaalit erittäin "kimuranttiset". Valmistuin ammattiin hieman yli 30 v. Minua katsottiin lomituspaikassa tuolloin 80-luvulla kuin "härkä uutta porttia", kyseltiin mitä olet tehnyt aiemmin.(vanha).

      Olin ollut tavallisessa työläisammatissa ja siitä näytettiin mulle nyrpeää nenää. Virkavaalit kuin tuli taloon, niin ilmapiiri muuttui kireäksi, joka oli aistittavissa.Tuossa työpisteessä oli työkaverini ainainen lomittaja yli 10 v ja aina virkavaalit hänen kohdallaan hylättiin. Tuolla paikkakunnalla oi ollut muuta terveysalan paikkaa. Perhe piti hänen elättää, joten työpaikka jatkui lomituksena vuodesta toiseen ja aina ohitse meni vakivirka toiselle. Kerran hän sanoikin, "enkö pääse lautakuntaan kuulemaan mikä vika on, kun en saa työtä"?Mitä siellä puhutaan, kun valintaa tehdään?

      Viimein hän erikoistu sairaanhoito-oppilaitoksessa ja haki työtä, niin haki sellaista työtä, joka oli vain puolivirka,muuta ei ollut tarjolla, joten palkka oli pieni ja eläkekertymät samaten.

      Tuosta terveysasemalla tein kesälomituksen ja sen ajan aseman vastaava hoitaja sanoi minulle "hae poliittinen jäsenkirja saat vakityön, koska ikäsi on jo noin paljon tänne otetaan vain nuoria töihin". "Kovasti saat tehdä työtä, että vakivirka sulle tulee".

      Siihen aikaan oli onneksi pitkiä sijaisuuksia tarjolla ja sain työtä, mutta yksin velkojen maksajana tulikin ongelma, kun siinä ei saa tulla maksuvaikeuksia, jos on työtön, sitä ei pankinjohtajat ei katso suopeena. Ja asunto piti saada maksuun ehdottomasti, kun asumismuotoni oli kehno, jopa vuokranantajan puolelta keinotteleva.

      Eräässä työpaikassa mulle luvattiin työpaikan jatkuvuus vakivirkana, mutta vaalit ratkaisi toisten. Otin tämän jälkeen yhteyden terveyslautakuntaan, joka valitsee virkaan ja kerroin tilanteeni, joka muistuttaa jopa "petosta" miten minulle oli luvattu työ edellisessä paikassa. Suulliset lupaukset ei pidä paikkaansa.Lupaukset olisi pitänyt olla paperilla. Tuon paikansa sai kotirouvana ollut ja hänen miehellä oli hyvät tulot.

      Olin tehnyt tuon viran sisään ja hankkinut kaikki virkaan kuuluvat välineet.No, keskustelin tutun lautakunnan henkilön kanssa ja hän puolti minua virkaa ja sain sen viimein. No, tästäkös tässä uudessa työssä alkoi valtava kyräily ja "työpaikkakiusaaminen".

      Viimein minut kyörättiin työterveyteen "väsyneenä" hakemaan sairauslomaa ja sitä kautta eläkettä, että kateudesta katkerat sai minut pois virasta.Tässä sitten järjestyikin valtavat psykologiset tutkimukset ja haastattelut.Minusta oli annettu juoruilevaa tietoa ja näin sain eläkkeen melko nuorena.

      Onko jollain vastaavaa kokemusta. Kirjoita tänne, Kiitos!

    • Magisteri

      Eihän aloittajakaan ole mikään pätevä hakija, koskapa hän ei ole ollut sitä ennen hakuajan päättymstä. Hän on samalla viivalla muiden epäpätevien hakijoiden kanssa. Eli tehtävään voidaan jatkossakin valita se valtuuston puheenjohtajan ylioppilastyttö, koska hän ei päässyt opiskelmaan.

    • Anonyymi

      Kyllä voi ja ohittaakin, useasti kunnallisella puolella. Puhutaan koulutuksen ja lisäkoulutuksen merkityksestä. Loppupelissä merkitystä on vain euroilla, eli halvimmat työntekijät työllistyvät epäpätevinä.

    • Anonyymi

      Totta kai voi.

    • Anonyymi

      OIKAISU VAATIMUS.
      Jos kunta on valinnut opettajan virkaan kelpoisen hakijan sijasta henkilön, jolta puuttuu kelpoisuus, niin kelpoisen syrjäytetyn hakijan pitää tehdä oikaisuvaatimus.
      Google kertoo lisää.

    • Anonyymi

      Aloittajan kuvaama tilanne on hyvin yleinen etenkin julkisella sektorilla missä on maantapana palkata vuodesta toiseen määräaikaisilla sopimuksilla nk. "osaavia ja pidettyjä henkilöitä" eli ko. alan, esim. opetusalan, ikuisia opiskelijoita joiden pro gradu-tutkielma on ollut melkein valmis viimeiset 15 vuotta. Onhan näitä ollut lääkäreinäkin.

      Onhan se esihenkilölle helppo ratkaisu jos tietää henkilön hoitavan homman niin etteivät esim. oppilaiden vanhemmat valita. Lisäksi määräaikaisella ja vailla laissa säädettyä kelpoisuutta olevalla alaisella ei ole varaa valittaa kun sopimus on katkolla muutaman kuukauden kuluttua. Näin olen itsekin tehnyt palkatessani työntekijöitä tehtäviin joissa virallisesti pitäisi olla maisterin tutkinto ja nimi löytyä Valviran ammattirekisteristä.

      Vastaavanlainen on vakiokäytäntö myös erittäin suuren etelä-suomalaisen rannikkokaupungin lastensuojelussa. Kelpoisuudella ei ole niin väliä kunhan olet soveltuva. Seurauksista voimme lukea iltapäivälehtien lööpeistä.

    • Anonyymi

      haha tinsba aa aa onni on tossa jossain vetyäny päähä XDDD

    • Anonyymi

      Kyllä eikä. Valitkaapa yksittäistapauksessa ainoastaan pätevin. Aina voi yrittää naurattaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe