Sosiaalinen pelkoko?

Luovuttaako?

Pienenä olin todella ujo ja ykkösluokalla jouduinkin sitten koulukiusatuksi, itseäni vanhempien taholta. Kiusaaminen loppui ja tuntui että kaikki oli ok. Nyt vähitellen viime vuosina on ujous alkanut oikeasti mennä jo yli. Itse turhauttaa tajuttomasti kun vieraan puhuessa mulle kädet alkaa vapista, en saa juuri puhuttua, vastaan lyhyesti ja haluan vaan pois. Mitä pidempään tilanteessa olen, sen sijaan että rentoutuisin alan vaan tuntea enemmän ja enemmän tarvetta päästä pois tilanteesta.

Mulla on kyllä kavereita, joiden kanssa olen puhelias, samoin kuin harrastuksieni parissa en jännitä. Sanoisin että tilanteissa joissa "hallitsen" homman tai mulla on joku "dominoiva" ystävä lähellä, en ahdistu niin pahasti, mutta usein kuulen kavereiltani olleeni jossain kummallisen sulkeutunut; yleensä silloin paikalla on ollut joku vieras, mutta kuitenkin kaverin kanssa pärjään.

Yksin kävellessäni kadulla tai käydessäni kaupassa tuijotan vain lattiaa. Vauhti yltyy kävellessä lähes juoksuksi ja toivon vaan ettei kukaan nää.

Ja samaan aikaan HALUAN uusia ystäviä, HALUAN tutustua uusiin ihmisiin, mutta jos joudun kahdestaan johonkin ihmisen kanssa, jota pidän mukavana ja hauskana, en saa suutani auki. Toinen saattaa yrittää jutella pitkäänkin, mutta vähä vähältä vastaan yhä lyhyemmin ja "pakotetusti". Tilanteessa en voi ajatella että "oletpas tyhmä, rentoudu nyt", vaan päässä jyllää vaan ajatus siitä että "kiltti ole hiljaa ja mene pois" ja pian ihmiset lähteekin ja täysin ymmärrettävästä syystä. En minäkään viihtyisi ihmisen kanssa joka selkeästi antaa ymmärtää ettei seura kiinnosta. Yleensä pari tuntia tilanteen jälkeen tekee mieli itkeä ja inhoan itseäni kun taas mokasin.

Tuntuu ettei kaverit ymmärrä, toteavat vaan että sun pitää vaan rohkaistua ja kyllähän minäkin pääsin ujoudestani eroon jne. mutta kun tuntuu että siinä missä heillä ujous hälvennyt, mulla se vain kasvaa. Kuraattorille haluaisin mennnä puhumaan, haluan eroon tästä, mutta en vaan uskalla. Kavereille en uskalla kertoa siitä että olen kuraattorille menossa koska pelkään vastaanottoa, vaikka näin fiksusti ajateltuna luultavasti he vain tukisivat minua valinnoissani. Jotenkin tuntuu että pala palalta pilaan omaa elämääni, enkä saa mitään aikaiseksi tehtyä sille, kunhan itken yksin kotona. Ja sitten huomaan lopulta, että se yksi ja ainut nuoruus joka mulla oli, meni siinä.

9

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha260

Paljos on ikää?

Ujous voi nimittäin kadota iän myötä

• Luovuttaako?

Ikää on 18 vuotta ja kyllä olen kuullut aika usein että ujous katoaa ja näin, mutta tottapuhuen jotenkin alkaa loppua toivo senkin suhteen.

• 2+11

Meinasin ensin itsekkin kysyä että minkä ikäinen olet. Itse olen sentään kohta jo 24-vuotias ja tuntuu siltä että mulla ainakin on jo nuoruus mennyt hukkaan. En ole vielä koskaan seurustellutkaan enkä usko että niin tulee koskaan omalla kohdallani tapahtumaankaan. En myöskään pysty tekemään töitä tai opiskelemaan itselleni ammattia. Todella vakavasta ongelmasta on kysymys. Ei varmaan kuitenkaan kannata luovuttaa vielä 18-vuotiaana. Sitten voi katsoa tilannetta uudelleen kun alkaa olla mun iässä. Itselläni on jo aikalailla sellainen olo että mitään toivoa ei ole minkään suhteen.

• Luovuttaako?

Niih, sitä vaan toivos että tälle vois tehdä jotain vielä kun on sitä nuoruutta hetken verran edessä, varsinkin kun nyt opiskelen pienessä paikassa jossa kaikki opiskelijatoverit tuttuja jo vuosien takaa, mutta entäs kun pitäis korkeakouluun hakea? Syrjäytyminen sen takia ettei uskalla pääsykokeisiin ei houkuta..

• Mielestäni

ongelma on se että uskotte mokailevanne sosiaalissa tilanteissa, ja luulette sen vielä johtuvan siitä että jännitätte.
      Mutta monastikko olette sitten oikeasti mokannut sillä tavalla kuin pelkäsitte, enemmän kuin muut? Enpä usko että montaakaan kertaa, yhdesti? kahdesti?
      Eikä tuo jännitys oikeasti lisää mokaamisen todennäköisyyttä. Sen ainoa haitta on että kun luulee pieleenmeno tunteen johtuvan siitä niin ei huomaa todellisia syitä.
      Ja tietysti se että se tuntuu ikävältä.

Yllä viimeisin teoria jonka olen kehittänyt 33 vuoden jännittäjän "urallani" jos sitä jännitystä nyt enää onkaan.
      Mutta jännittäkää niin paljon kuin haluatte vaikka se turhaa onkin, eipä se minua haittaa.

• Juha260

Mokailu on ihan inhimillistä eikä siitä kannata nolostua jos tekee jotain väärää tai esim kompastuu julkisella paikalla kaikille käy niin joskus

Omalla kohdalla olen aina pelännyt sitä mitä muut ihmiset on ajatellut minusta se`´pilasi´´ nuoruuteni mutta nyt 22v iässä olen vihdoinkin päässyt siitä ujoudesta eroon.

Nyt alkaa puheenaiheiden kerääminen joten voin sanoa että pitää vaan lyötää semmoinen asia mikä antaa voimaa muuttaa itseään itselläni se oli ihastuminen

• luovuttaako?

Kyllä sen itsekkin älyää tässä kotona koneella istuessani, että typeräähän tämä on, mutta tilanteessa joutuu vaan niin lukkoon.

• Kannattaa aloittaa pienistä asioista esimerkiksi nostaa päätää kun kävelee kadulla ja katsella muita ihmisiä sivusilmällä ja unohtaa se mitä ne sinusta ajattelevat ja kun on kavereiden kanssa niin kannattaa ´´imeä´´ heiltä puheenaiheita tai jotain lyhyitä fraaseja niin siitä se oma mielikuvituskin lähtee jossain vaiheessa käyntiin eikä kannata miettiä liikaa mitä sanoo vann antaa sanojen tulla jos joku pahastuu niin sen voi korjata sanomalla että se oli vitsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      227
      1799
    2. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1478
    3. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      48
      1362
    4. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      174
      1300
    5. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      13
      1207
    6. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      51
      994
    7. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      190
      948
    8. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      284
      912
    9. Zoon hallitus hajoamassa !

H pj on lähtemässä karkuun.
      Ähtäri
      26
      882
    10. Joo joo kumpikin on rakastuneita

Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64