Ylen älytön vero ja älyttömät ohjelmatarjonnat

pahoin kyllästynyt

Ylelle maksettava vero ei ole oikeudenmukainen. Suurituloiset eivät maksa sen enempää kuin keskituloisetkaan. Aivan pienituloisetkin nähdäkseni joutuu maksamaan melkoista yleveroa tuloihinsa nähden, sillä vero ENNAKOIDAAN, ja sen mukaan joutuu maksamaan. Saakohan yleltä takaisin ennakkoon perusteettomasti maksetut maksut, jotka on määritelty mielivaltaisesti?

Kävin juuri selaamassa, millaista tarjontaa ylellä on tulevissa ohjelmissaan. Ei mitään! Ei niin yhtään mitään katsomisen arvoista! Tosin eipä muillakaan kanavilla ollut mitään mainitsemisen arvoista.
Mistä h...ä meidän pitää oikein maksaa? Pelkkää sontaa koko ohjelmisto. Pelkkiä tappokanavia, joissa opetetaan, miten toinen ihminen listitään ja miten se parhaiten onnistuu.
Typeriä ohjelmia julkisuudenhaluisista julkkiksista, joita ei oksentamatta voi juuri katsoa. Poliitikkoja, joiden mielipiteissä ei ole järjen häivääkään.

Eikö mitään katsomisen arvoista enää mistään löydy? Miksi elokuvatkin ovat pelkkiä uusintoja jatkuvasti. Harvoin, erittäin harvoin näkee hyvää elokuvaa, joka ei ole uusinta ja jonka seurassa voisi viettää muutaman viihdyttävän tunnin.

Ylen älytön vero pitäisi olla sellainen, että siitä maksaa ne, jotka sitä katsoo. Kukaan järkevä ei kyllä voi katsoa nykyistä tarjontaa vaikka se olisi täysin ilmaista. Siksi maksu varmasti onkin pakollinen, koska kuka muuten pelkästä sonnasta viitsisi maksaa, jos se olisi vapaaehtoinen ja sen mukainen, kuinka paljon sitä katsoo!

362

4980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrweerwer

>Miksi elokuvatkin ovat pelkkiä uusintoja jatkuvasti.

koska vuodessa tehdään noin viisi katsomisen arvoista elokuvaa

• rrwrwrer

tarkennus: ja vuodessa tehdään 0,1 suomalaista katsomisen arvoista elokuvaa

• paskaaaaaaaaaaaaaaaa

Roskaa ja p askaa tuutintäydeltä

ovat varanneet ohjelmapaikkoja roskakanavilla...joiden mainokset ovat syngronoitu!

• grh...
        paskaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Roskaa ja p askaa tuutintäydeltä

ovat varanneet ohjelmapaikkoja roskakanavilla...joiden mainokset ovat syngronoitu!

parhaat ohjelmat, parhaat uutsiset ... mtv 3 tv kanavien 7 päivää lehti...ROSKAA..ei mitään hyvää, no ehkä 45 min voi katsoo.

• hampaankolo

Ns. asiaohjelmat ja uutiset ovat voimakkaasti poliittisesti värittyneitä.

Mitä tulee ylettömään yle-veroon niin se ja nyt maidon hinnan roima korotus on vain välineitä, jolla korruptiohallitus koittaa täyttää eurosotkusita aiheutuvaan kassavajetta. Korruptio on tllä hetkellä suurin menoerä valtiolla.

• ely1
        rrwrwrer kirjoitti:

tarkennus: ja vuodessa tehdään 0,1 suomalaista katsomisen arvoista elokuvaa

Joo ihme suojatyöpaikka tuo yle. Hyvin on tuo Jungner nuoleskellut pe....tä tuolla eduskunnassa kun on saanut tällaisen läpi.
        Ihme ettei Suomessa määrätä vaikka Valioveroa, tuotais maitoa joka ovelle vaikka asukas ei haluaisi sitä käytääkään.

• pakkovaltio
        ely1 kirjoitti:

Joo ihme suojatyöpaikka tuo yle. Hyvin on tuo Jungner nuoleskellut pe....tä tuolla eduskunnassa kun on saanut tällaisen läpi.
        Ihme ettei Suomessa määrätä vaikka Valioveroa, tuotais maitoa joka ovelle vaikka asukas ei haluaisi sitä käytääkään.

Ja miksi yle ei voi mainostaa, kuten muutkin kanavat ja kattaa maksujaan niillä. Pakkovero on perseestä.
        Ohjelmat ovat huonoja kautta linjan, jotain tiedeohjelmiakatson, mutta PAKKOVEROA en HYVÄKSY.

• mä vuoaan
        pakkovaltio kirjoitti:

Ja miksi yle ei voi mainostaa, kuten muutkin kanavat ja kattaa maksujaan niillä. Pakkovero on perseestä.
        Ohjelmat ovat huonoja kautta linjan, jotain tiedeohjelmiakatson, mutta PAKKOVEROA en HYVÄKSY.

mimmonen ohjelma, semmonen katsoja

• ed.
        mä vuoaan kirjoitti:

mimmonen ohjelma, semmonen katsoja

Lottoarvonta on tullut Yleltä jo yli neljäkymmentä vuotta.

..Veikkaus on kertonut maksavansa Ylelle vuosittain 3,5 miljoonaa euroa yhteistyöstä. Sekä Nelonen että MTV kävivät neuvotteluja saadakseen lottoarvonnan kanavalleen..

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/01/1688845/viestintavirasto-pyytaa-selvitysta-ylen-ja-veikkauksen-yhteistyosta

Mihin nämä rahat menevät..?

Millanen ohjelma sellanen katsoja pitää paikkansa, mitään surkeaa paskaa (kuten putous tai munamies tms. ) en katso.

Tiede kiinostaa minua ja Teemalta sitä tulee kiitettävästi. Muita ylen ohjelmia joista pidän on: Inhimillinen tekijä, seitsemästaivas ym. dokkareita.

Mutta se, että jos perheessä on useampi yli 18v. ja kaikki joutuvat maksamaan on mielestäni väärin. Ohjelmat eivät todellakaan OLE SEN ARVOISIA !

Ylipäänsä on liianpaljon näitä pakkoveroja kuten AUTOVERO. Suomi on pian kommunistisempi kuin kommarivaltiot. Kreikkaan kyllä rahaa riitti ja nyt me kärsimme heidän tuhlaamisestaan. P..stä koko EU.

• srgjhaeöighihg
        ed. kirjoitti:

Lottoarvonta on tullut Yleltä jo yli neljäkymmentä vuotta.

..Veikkaus on kertonut maksavansa Ylelle vuosittain 3,5 miljoonaa euroa yhteistyöstä. Sekä Nelonen että MTV kävivät neuvotteluja saadakseen lottoarvonnan kanavalleen..

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/01/1688845/viestintavirasto-pyytaa-selvitysta-ylen-ja-veikkauksen-yhteistyosta

Mihin nämä rahat menevät..?

Millanen ohjelma sellanen katsoja pitää paikkansa, mitään surkeaa paskaa (kuten putous tai munamies tms. ) en katso.

Tiede kiinostaa minua ja Teemalta sitä tulee kiitettävästi. Muita ylen ohjelmia joista pidän on: Inhimillinen tekijä, seitsemästaivas ym. dokkareita.

Mutta se, että jos perheessä on useampi yli 18v. ja kaikki joutuvat maksamaan on mielestäni väärin. Ohjelmat eivät todellakaan OLE SEN ARVOISIA !

Ylipäänsä on liianpaljon näitä pakkoveroja kuten AUTOVERO. Suomi on pian kommunistisempi kuin kommarivaltiot. Kreikkaan kyllä rahaa riitti ja nyt me kärsimme heidän tuhlaamisestaan. P..stä koko EU.

YLE ei kylläkään maksusta päätä vaan kansan äänestämät KANSANEDUSTAJAT

• SUMUTTAMISTA..

SAADAAN NYKYÄÄN SEURATA VAIN UUSINTOJA !!!!

TAI IHAN B-LUOKAN SARJOJA.

TÄSSÄ PITKÄÄN ON JO SAANUT IHMETELLÄ MISSÄ ON HYVÄT ELOKUVAT TAI SARJAT??

YLELLE HALVEMPAA.

KAIKKI KANAVAT VOISI MENNÄ MAKSULLISIKSI. SIELTÄ SAISI VALITA MITÄ KANAVAA HALUAA PITÄÄ.

• rrweerwrwe
        SUMUTTAMISTA.. kirjoitti:

SAADAAN NYKYÄÄN SEURATA VAIN UUSINTOJA !!!!

TAI IHAN B-LUOKAN SARJOJA.

TÄSSÄ PITKÄÄN ON JO SAANUT IHMETELLÄ MISSÄ ON HYVÄT ELOKUVAT TAI SARJAT??

YLELLE HALVEMPAA.

KAIKKI KANAVAT VOISI MENNÄ MAKSULLISIKSI. SIELTÄ SAISI VALITA MITÄ KANAVAA HALUAA PITÄÄ.

>SAADAAN NYKYÄÄN SEURATA VAIN UUSINTOJA !!!!
        >TAI IHAN B-LUOKAN SARJOJA.

Television katselu on vapaaehtoista, miksi ITSE katselet?

>TÄSSÄ PITKÄÄN ON JO SAANUT IHMETELLÄ MISSÄ ON
        >HYVÄT ELOKUVAT TAI SARJAT??

https://thepiratebay.se/

• pienituloinen
        srgjhaeöighihg kirjoitti:

YLE ei kylläkään maksusta päätä vaan kansan äänestämät KANSANEDUSTAJAT

ja kansan edustajilla ym.muilla suuri tuloisilla se ei tunnu yhtään miltään lähes 10000€ /kk tuloista

• Pelle peloton

rrweerwer.
      Juttu johtuu siintä kun ennen maksettiin yksi lupa nyt maksaa lähes jokainen. Jos perheessä sattuu olemaan kaksi maksajaa niin täytyy leffa näyttää molemmille erikseen ,joissakin talouksissa on enemmän maksajia siksi elokuvaa pyöritetään vielä eri kanavilla jotta kaikki voivat katsoa sen . Nerokasta. Tota varten on täytynyt opiskella paljon .

• Ihan ok

Kalliimmaksihan tämä perheellisellä tulee, kun nyt yhden luvan sijaan maksetaan kolme lupaa ja jos lapset käy kesä ja viikonlopputöissä, niin mahdollisesti hekin maksavat Yle-veron.

Silti olen sitä mieltä että ihan hyvä juttu, aikaisemmin maksaminen perustui rehellisyyteen ja 200.000 taloutta katseli lupaa maksamatta ja radiota kuunneltiin ilman maksua myös.

Mutta kyllä nyt voitaisiin miettiä tarkemmin että mikä valtiollisen yleisradio tarjonta pitäisi olla. Minusta riittäisi yksi kanava telkkarissa ja yksi radiossa. Toiminnan supistamisella saadaan veron määrä paljon nykyistä pienemmäksi.

• peukkua!
        Ihan ok kirjoitti:

Kalliimmaksihan tämä perheellisellä tulee, kun nyt yhden luvan sijaan maksetaan kolme lupaa ja jos lapset käy kesä ja viikonlopputöissä, niin mahdollisesti hekin maksavat Yle-veron.

Silti olen sitä mieltä että ihan hyvä juttu, aikaisemmin maksaminen perustui rehellisyyteen ja 200.000 taloutta katseli lupaa maksamatta ja radiota kuunneltiin ilman maksua myös.

Mutta kyllä nyt voitaisiin miettiä tarkemmin että mikä valtiollisen yleisradio tarjonta pitäisi olla. Minusta riittäisi yksi kanava telkkarissa ja yksi radiossa. Toiminnan supistamisella saadaan veron määrä paljon nykyistä pienemmäksi.

Asiallinen ja arvostettava kirjoitus. Pitäisikin keskustella itse asiasta sen sijaan, että käydään vastakkain asettelua. Voih ja huoh.. toivottavasti lisää kaltaisia avarakatseisia ja viisaita ihmisiä tulisi kirjoittamaan itse asiasta!

• Asennetta_
        Ihan ok kirjoitti:

Mutta halvemmaksi yksineläjällä. Eikös se ole oikeudenmukaista, että maksetaan katsojien mukaan?

• Dart1
        Asennetta_ kirjoitti:

Mutta halvemmaksi yksineläjällä. Eikös se ole oikeudenmukaista, että maksetaan katsojien mukaan?

Väärin se kuitenkin on että minun kaltaiselteni mies joka ei edes käytä YLE:n palveluja joudun maksamaan kyseistä roskasta. En katsele televisiota, en kuuntele radiotakaan. Musiikit kuuntelen mp3:sena. Kun haluan tutustua biiseihin niin etsin haluamani youtubesta.

Olisi ollut vain parasta mikäli televisiokanavat olisi laitettu maksukortin taakse.

• ei hissukka
        Dart1 kirjoitti:

Väärin se kuitenkin on että minun kaltaiselteni mies joka ei edes käytä YLE:n palveluja joudun maksamaan kyseistä roskasta. En katsele televisiota, en kuuntele radiotakaan. Musiikit kuuntelen mp3:sena. Kun haluan tutustua biiseihin niin etsin haluamani youtubesta.

Olisi ollut vain parasta mikäli televisiokanavat olisi laitettu maksukortin taakse.

Dart1- hyvä....sinun pitää maksaa ylelle, siitä että se saa saastuttaa suomalaiset sonatohjelmillaan ja mittömyyksillään.....lisäksi kaikki ikän on suomalaisille arvokasta ja "pyhää" pitää vetää lokaan! Tässä pikku info yleläisetä toiminnasta!
        Täälä pitää kaikkien kumastaa edellen vasempaan!

• Samppa Linna
        Dart1 kirjoitti:

No sehän on vähän niin kuin omaa tyhmyyttäsi jos et käytä valtion tarjoamia palveluita. Saa käyttää, mutta ei ole pakko.

• NUIJA_muija
        Ihan ok kirjoitti:

Jahas ja milloinkahan se radiolupa olikaan viimeksi,elikä minä vuona?Minä nyt podenkin pahaa dementiaa ja enpä muista ihan heti,että radio lupakin olisi pitänyt maksaa. Olen siis lusmu kun en ole radion kuuntelusta maksanut,enkä ole sitä tv:lupaakaan maksanut kun ei ole ollut sitä vehjettä mistä sitä voisi katsoa. Onko suomen laissa sellainen pykälä, että jokataloudessa on oltava tv? ja että sitä on pakko katsoa?

• elska
        Dart1 kirjoitti:

Siitä pitäisi maksaa mitä katsoo eikä kaikilli sama. Joku katsoo telkkua koko päivän ja toinen uutiset ja sään kun ei sieltä kovin paljon mitään katsottavaa tule.

• pakkovalio
        NUIJA_muija kirjoitti:

Jahas ja milloinkahan se radiolupa olikaan viimeksi,elikä minä vuona?Minä nyt podenkin pahaa dementiaa ja enpä muista ihan heti,että radio lupakin olisi pitänyt maksaa. Olen siis lusmu kun en ole radion kuuntelusta maksanut,enkä ole sitä tv:lupaakaan maksanut kun ei ole ollut sitä vehjettä mistä sitä voisi katsoa. Onko suomen laissa sellainen pykälä, että jokataloudessa on oltava tv? ja että sitä on pakko katsoa?

"Jahas ja milloinkahan se radiolupa olikaan viimeksi "

Oisko ollut-80 luvulla kun se lopetettiin! Mutta oli se.

Että sikälikin, on JÄRJETÖNTÄ, että nyt maksatetaan kaikilla veroa vaikka eri olisi tv:kään. Kuin meneisi ajassa taaksepäin -50 luvulle. JÄRJETÖNTÄ.
        Hommatkoon yle mainoksia ja kattaisi niilä.
        Vaikka valtionmainoksia (virallisia tiedoteita tms. ) niin ei sitten tule ristiriitaa.

• Ihan ok kirjoitti:

En ole katsonu sen jälkeen edes kylässä kun sanoin luvan ylös.En tosiaan tiedä mitä pitäisi katsoa kun kaikki ohjelmat tulee yöllä piitää mennä nukkumaan ettei ole puoleen päivään silmät ristissä aamulla noin ½5 aikaan ylös!

• Verovappaaa
        Ihan ok kirjoitti:

Jos lapset käyvät vain kesätöissä/viikonlopputöissä, eivät he todennäköisesti maksa senttiäkään yleveroa:) Huomioi tulorajat veron suuruutta määrättäessä.

• en maksa
        Dart1 kirjoitti:

Totta. Minäkään en halua maksaa sairausvakuutusmaksuja kun en sairasta. En kirjastomaksua kun en käy. En maksaa oopperasta tai urheilutukija kun en urheile. En halua maksaa kehitystukea kun en käy kehitysmaissa, enkä halua maksaa sossumaksuja kaikille sossupummeille. En halua maksaa työttömyysvakuutusta kun olen töissä. En halua maksaa telakkakehitystukea kun en mene laivalle. Enkä halua maksaa puoluetukea enkä palkkaa kansanedustajille kun en äänestä.

• pakovallio
        pakkovalio kirjoitti:

"Jahas ja milloinkahan se radiolupa olikaan viimeksi "

Oisko ollut-80 luvulla kun se lopetettiin! Mutta oli se.

Että sikälikin, on JÄRJETÖNTÄ, että nyt maksatetaan kaikilla veroa vaikka eri olisi tv:kään. Kuin meneisi ajassa taaksepäin -50 luvulle. JÄRJETÖNTÄ.
        Hommatkoon yle mainoksia ja kattaisi niilä.
        Vaikka valtionmainoksia (virallisia tiedoteita tms. ) niin ei sitten tule ristiriitaa.

Hmm kukahan ne valtion mainokset maksaa?
        Valtio..eli...veronmaksajat :D

• 1977<
        NUIJA_muija kirjoitti:

http://yle.fi/vintti/yle.fi/elavaarkisto/indexe32a.html?s=s&g=4&ag=127&t=13

" Oy Suomen Yleisradio – Ab Finlands Rundradio aloitti toimintansa vuonna 1926.

”Ei politiikkaa eikä reklaamia” oli alkuaikojen Yleisradion ohjenuorana. Sodanjälkeisinä vuosina, Hella Wuolijoen pääjohtajakaudella, radiosta tuli kuitenkin kiihkeän poliittisen taistelun aihe.

1950-luvulla koettiin kaksi suurta mullistusta. Radiokanavien määrä kasvoi yhdestä peräti kahteen, ja samaan aikaan teki tuloaan näköradio eli kaukokatsominen. "
        " Yleisradioyhtiö perustettiin toukokuun 29:ntenä 1926. Osakkeenmerkitsijäin joukossa olivat mm. Suomen Radioyhdistys, Valio, Suomen Pankki, Suojeluskuntain Yliesikunta, Pellervo-Seura ja Raittiuden Ystävät
        Yleisradion neitsytlähetyksessä 9.9.1926 oli ohjelmassa väliaikaisen toimitusjohtajan L. M. Viherjuuren puhe, oopperalaulua, esitelmä sekä koti- ja ulkomaisia uutisia.
        Radiotoiminta käynnistyi Suomessa yksityisin harrastajavoimin 1920-luvun alussa. Sanomalehdillä, uutistoimistoilla, radioharrastajilla ja muilla yksityisillä oli 1920-luvun puolivälissä yhteensä 1254 asemaa
        Lehdistön, radioliikkeiden, radioharrastajayhdistysten ja eri valtiollisten tahojen radiokomissio ehdotti joulukuussa 1924 valtakunnallista yksinoikeutta perustettavalle radioyhtiölle, jonka tuli puolueeton, epäkaupallinen, valistava ja isänmaallinen. Hallitus antoi ehdotuksen radiolaiksi keväällä 1926.
        Maksoin ensimmäisen Oman radioluvan 1967.
        en muista tarkkaan koska radioluvat lakkautettiin..
        Ensin oli TVn; Mustavalko lupa ja Väri TV lupa.
        Taisi mennä niin että, kun TV lupa muuttui ja mustavalkolupa jäi pois jäi myös radiolupa pois.

http://www.tv-maksu.fi/index/tietoa/historia.html

Televisiot yleistyivät Suomessa nopeasti

Televisio rantautui Suomeen 1950-luvulla. Yleisradio aloitti säännölliset televisiolähetykset vuonna 1958, ja samalla alettiin radioluvan lisäksi periä tv-lupia, joita myönnettiin ensimmäisenä vuonna vaatimattomat 8000 kappaletta. Kolmessa vuodessa myönnettyjen lupien määrä nousi kuitenkin 200 000:een. Miljoonas televisiolupa lunastettiin vuonna 1969.

Väritelevisiot tulivat markkinoille 1960-luvun jälkipuoliskolla ja värilupia ryhdyttiin perimään vuoden 1969 alusta. Värilupa oli television lisälupa, joka piti maksaa radio- ja televisioluvan lisäksi. Radiolupaa perittiin tv-luvan rinnalla vuoteen 1977 asti. Sen jälkeen radion kuuntelusta ei ole enää tarvinnut maksaa. Väritelevisiot syrjäyttivät mustavalkoiset vastaanottimet 1980-luvun alussa. Mustavalkolupa poistettiin lopulta käytöstä vuonna 1996.

Vuonna 1988 televisiolupakeskus siirtyi Posti- ja telelaitokselta Viestintäviraston eli silloisen Telehallintokeskuksen alaisuuteen. Siirtyminen vaikutti melkoisesti tv-maksutoimintaan, sillä Telehallintokeskus alkoi muun muassa karsia luvattomuutta aktiivisen kampanjoinnin avulla. "

Esikoiseni synty 1975 ja silloin oli radiolupa 20 mk meillä ei ollut TV.
        "Radiolupaa perittiin tv-luvan rinnalla vuoteen 1977 asti"
        Hankimme 1976 käytetyn mustavalkoisen TV, maksoimme vielä mustavalkoisen luvan ja radioluvan..

• Tuhlattavan...
        Ihan ok kirjoitti:

Ja niistäkin n viidestä kanavasta yksi on pelkästään suomenruotsalaisille. Ei taida mennä ihan tx yhteen väestöpohjan kanssa. Kohta YLE katsoo varmaankin Plevna velvoitettu myöskin täysin venäjänkieliseen kanavaan?

• yksäks
        Ihan ok kirjoitti:

ylehän on tietääkseni valtion omistama yhtiö joka sai valtoilta eli tavallisilta veron maksajilta tukea,kun yle ei tuottanut voittoa jostainhan oli saatava lisää rahaa.
        ja varmaan suurin syy niillä maksamatta jättäneillä on ollut että ohjelma tarjonta on ollut vuosi kausia vaan pelkkää uusinnan uusintaa,eikä se muutu uuden tv veron myötä,varmaan nekin rahat mitkä saadaan kerättyä menee ohjelma pomojen palkkojen korotuksiin.

• ◘○W
        yksäks kirjoitti:

ylehän on tietääkseni valtion omistama yhtiö joka sai valtoilta eli tavallisilta veron maksajilta tukea,kun yle ei tuottanut voittoa jostainhan oli saatava lisää rahaa.
        ja varmaan suurin syy niillä maksamatta jättäneillä on ollut että ohjelma tarjonta on ollut vuosi kausia vaan pelkkää uusinnan uusintaa,eikä se muutu uuden tv veron myötä,varmaan nekin rahat mitkä saadaan kerättyä menee ohjelma pomojen palkkojen korotuksiin.

• ohjenuora
        1977< kirjoitti:

http://yle.fi/vintti/yle.fi/elavaarkisto/indexe32a.html?s=s&g=4&ag=127&t=13

" Oy Suomen Yleisradio – Ab Finlands Rundradio aloitti toimintansa vuonna 1926.

”Ei politiikkaa eikä reklaamia” oli alkuaikojen Yleisradion ohjenuorana. Sodanjälkeisinä vuosina, Hella Wuolijoen pääjohtajakaudella, radiosta tuli kuitenkin kiihkeän poliittisen taistelun aihe.

1950-luvulla koettiin kaksi suurta mullistusta. Radiokanavien määrä kasvoi yhdestä peräti kahteen, ja samaan aikaan teki tuloaan näköradio eli kaukokatsominen. "
        " Yleisradioyhtiö perustettiin toukokuun 29:ntenä 1926. Osakkeenmerkitsijäin joukossa olivat mm. Suomen Radioyhdistys, Valio, Suomen Pankki, Suojeluskuntain Yliesikunta, Pellervo-Seura ja Raittiuden Ystävät
        Yleisradion neitsytlähetyksessä 9.9.1926 oli ohjelmassa väliaikaisen toimitusjohtajan L. M. Viherjuuren puhe, oopperalaulua, esitelmä sekä koti- ja ulkomaisia uutisia.
        Radiotoiminta käynnistyi Suomessa yksityisin harrastajavoimin 1920-luvun alussa. Sanomalehdillä, uutistoimistoilla, radioharrastajilla ja muilla yksityisillä oli 1920-luvun puolivälissä yhteensä 1254 asemaa
        Lehdistön, radioliikkeiden, radioharrastajayhdistysten ja eri valtiollisten tahojen radiokomissio ehdotti joulukuussa 1924 valtakunnallista yksinoikeutta perustettavalle radioyhtiölle, jonka tuli puolueeton, epäkaupallinen, valistava ja isänmaallinen. Hallitus antoi ehdotuksen radiolaiksi keväällä 1926.
        Maksoin ensimmäisen Oman radioluvan 1967.
        en muista tarkkaan koska radioluvat lakkautettiin..
        Ensin oli TVn; Mustavalko lupa ja Väri TV lupa.
        Taisi mennä niin että, kun TV lupa muuttui ja mustavalkolupa jäi pois jäi myös radiolupa pois.

Televisio rantautui Suomeen 1950-luvulla. Yleisradio aloitti säännölliset televisiolähetykset vuonna 1958, ja samalla alettiin radioluvan lisäksi periä tv-lupia, joita myönnettiin ensimmäisenä vuonna vaatimattomat 8000 kappaletta. Kolmessa vuodessa myönnettyjen lupien määrä nousi kuitenkin 200 000:een. Miljoonas televisiolupa lunastettiin vuonna 1969.

Väritelevisiot tulivat markkinoille 1960-luvun jälkipuoliskolla ja värilupia ryhdyttiin perimään vuoden 1969 alusta. Värilupa oli television lisälupa, joka piti maksaa radio- ja televisioluvan lisäksi. Radiolupaa perittiin tv-luvan rinnalla vuoteen 1977 asti. Sen jälkeen radion kuuntelusta ei ole enää tarvinnut maksaa. Väritelevisiot syrjäyttivät mustavalkoiset vastaanottimet 1980-luvun alussa. Mustavalkolupa poistettiin lopulta käytöstä vuonna 1996.

Vuonna 1988 televisiolupakeskus siirtyi Posti- ja telelaitokselta Viestintäviraston eli silloisen Telehallintokeskuksen alaisuuteen. Siirtyminen vaikutti melkoisesti tv-maksutoimintaan, sillä Telehallintokeskus alkoi muun muassa karsia luvattomuutta aktiivisen kampanjoinnin avulla. "

Esikoiseni synty 1975 ja silloin oli radiolupa 20 mk meillä ei ollut TV.
        "Radiolupaa perittiin tv-luvan rinnalla vuoteen 1977 asti"
        Hankimme 1976 käytetyn mustavalkoisen TV, maksoimme vielä mustavalkoisen luvan ja radioluvan..

• biuk

Totta!

• gfsadfafadfa

eipä koske minua. tilasin verokortin 7352,94 eurolle. senttiä vaille sen, mistä ylevero alkaisi menemään. loput tulot saa sitten laskutettua ulkomaisen firman kautta. kaikki on täysin laillista vieläpä!

• KALLE KELLO

Pisteet sulle ja sanon suoraan, ettei nuo valopäät tuolla Arkadianmäellä vieläkään ymmärrä, miksi tässä maassa veroja kierretään.

• Hyvä tv
        KALLE KELLO kirjoitti:

Pisteet sulle ja sanon suoraan, ettei nuo valopäät tuolla Arkadianmäellä vieläkään ymmärrä, miksi tässä maassa veroja kierretään.

Hyvä kun tuli kaikille pakolliseksi. Tiedän monta ,jtka eivät koskaan maksaneet tv lupamaksua. Minä maksoin ennen melkein 500€ nyt pääsen 140€ kiitos tästä lupamaksu pinnareille, jotka tämän sai aikaan. Niistä moni kurkku suorana huutaa kuinka veronsa pitää maksaa mutta itse kiertävät näitä maksuja ...

• suomionpaskamaa
        Hyvä tv kirjoitti:

Hyvä kun tuli kaikille pakolliseksi. Tiedän monta ,jtka eivät koskaan maksaneet tv lupamaksua. Minä maksoin ennen melkein 500€ nyt pääsen 140€ kiitos tästä lupamaksu pinnareille, jotka tämän sai aikaan. Niistä moni kurkku suorana huutaa kuinka veronsa pitää maksaa mutta itse kiertävät näitä maksuja ...

Pinnareille? Jollei perkele ole telkkaria tai radiota niin miksi vitussa pitäisi maksaa? Lataan kaikki samat ohjelmat netistä juuri tuon paskan takia mitä televisiosta tulee nykypäivänä, plus ei tarvii kattoo uusinnan uusinnan uusintoja 3 vuotta jäljessä tulevasta ohjelmasta. Ja uutiset, ne näkee joko iltalehden tai iltasanomien sivuilta

• Yksinkertaista
        suomionpaskamaa kirjoitti:

Pinnareille? Jollei perkele ole telkkaria tai radiota niin miksi vitussa pitäisi maksaa? Lataan kaikki samat ohjelmat netistä juuri tuon paskan takia mitä televisiosta tulee nykypäivänä, plus ei tarvii kattoo uusinnan uusinnan uusintoja 3 vuotta jäljessä tulevasta ohjelmasta. Ja uutiset, ne näkee joko iltalehden tai iltasanomien sivuilta

Voi yksinkertaisuus. Lataat netistä tv:n ohjelmat ,silloinhan katsot tv:tä ,maksat myös silloin siitä...

• Kysymys11

Jos tuntuu. että telkusta tulee pelkkiä uusintoja, niin kannattaisiko miettiä, kuinka paljon sitä tv:tä tuleekaan katsottua ja voisiko elämää täyttää myös muilla asioilla?

• ????????
        Yksinkertaista kirjoitti:

Voi yksinkertaisuus. Lataat netistä tv:n ohjelmat ,silloinhan katsot tv:tä ,maksat myös silloin siitä...

????

Miten netistä lataaminen ja Yleisradio liittyy toisiinsa?

• mitätön hallitus
        Hyvä tv kirjoitti:

Silläkö se oikeus toteutuu, että annetaan periksi vastuuntunnottomille sos.demereille, jotka eivät aikoinaan maksaneet tv-lupamaksujaan?? Nyt minä joudun maksamaa vaikkei ole TV:tä! En kuutele ylen ohjelmia koskaan edes radiosta! Minulla on omat kanavani ja joudun maksamaan niistä, mutta tuohan on merkityksetön juttu meidän päättäjille, jotka jatkavat vaan sekoiluaan päätöksenteossa!

• sinineoni
        Kysymys11 kirjoitti:

Jos tuntuu. että telkusta tulee pelkkiä uusintoja, niin kannattaisiko miettiä, kuinka paljon sitä tv:tä tuleekaan katsottua ja voisiko elämää täyttää myös muilla asioilla?

Jeps akvaario on hyvä telkkarin korvike, sieltä eei tule kun hyvää ohjelmaa.XD

• ihan asiallista
        Hyvä tv kirjoitti:

"Minä maksoin ennen melkein 500€"

Et tainnu maksaa jos et edes tiedä paljonko tv-maksu oli, se oli vajaa 250€.

Ihan hyvä että maksu muuttui veroksi. Ennen sen maksoi vain rehelliseet.

• asiatonta
        ihan asiallista kirjoitti:

Mielestäni oli hyvä, ettei tarvinnut maksaa palvelusta, jota ei käytä. TV-luvan maksaneilla on omituinen käsitys, että kaikki kuitenkin vahtasivat TV:tä, vaikka varsinkin digiaikaan siirtymisen jälkeen monet luopuivat telkkarista kokonaan.
        Äläkä huoli, pian maksat veroa mm. hiihtämisestä ja räpin kuuntelusta, harrastit näitä tai et. Ei tarvi pelätä, että saisit pitää tienaamasi rahat itselläsi.

• ;-)
        ihan asiallista kirjoitti:

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin esim. kesäasunnolle olisi pitänyt olla oma tv-lupa. Ja jos joku on sen maksanut, silloin tuo vajaa viisisataa pitäisi paikkansa.

• Mitä paskaa

Mutta miksi telkkari tunkee itsensä nettiin jota taas ei kaikilla ole eikä koskaan tule, tuntuu että telkkarissa vaan ilmoitetaan että katso tarkemmin netistä.

• 5+16

Helpoin tapa olisi ollut laittaa Yle Areena käyttäjätunnuksen ja salasanan taakse.
        Käyttäjätunnuksen ja salasanan olisi saanut maksettua TV-maksua vastaan.

• kesäasunnon tv-lupa
        ;-) kirjoitti:

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin esim. kesäasunnolle olisi pitänyt olla oma tv-lupa. Ja jos joku on sen maksanut, silloin tuo vajaa viisisataa pitäisi paikkansa.

eihän kesäasunnolle tarvinnut erikseen lupaa. Riitti että oli yksi lupa/perhe. Nyt kaikki perheenjäsenet maksaa veron, vaikka ei omistaisi telkkaria ollenkaan.

• sumio

Eihän mullakaan ole ******* oopperaa eikä maahanmuuttajia eikä peltoja, mutta ******* pakko maksaa veroina nekin kulut!

• xxx4
        Kysymys11 kirjoitti:

ei sitä tarvitse miettiä jos sama ohjelma mikä tuli 90 luvulla ensimmäisen kerran on jo ainakin 3-4 kertaa tullut 2000 luvulla,ja jos katsoo tv ohjelmia niin sama ohjelma saattaa samana pv tulla 4-5 krt!!!!

• ei ihan
        ;-) kirjoitti:

jos se on 250€ vuodessa ei kukaan kesä asunnolle ota koko vuodeksi tv lupaa sen saa 1 kk n.20-25€/kk niin ei se vajaa 500€ tule siitä huolimatta

• julmuri nr15
        xxx4 kirjoitti:

ei sitä tarvitse miettiä jos sama ohjelma mikä tuli 90 luvulla ensimmäisen kerran on jo ainakin 3-4 kertaa tullut 2000 luvulla,ja jos katsoo tv ohjelmia niin sama ohjelma saattaa samana pv tulla 4-5 krt!!!!

• kallista on
        ei ihan kirjoitti:

jos se on 250€ vuodessa ei kukaan kesä asunnolle ota koko vuodeksi tv lupaa sen saa 1 kk n.20-25€/kk niin ei se vajaa 500€ tule siitä huolimatta

• pidetään huolta
        KALLE KELLO kirjoitti:

• dfgrr

Aloittaja on täysin oikeassa, sieltä ei tule enää katsomisen arvoista ja tätämenoa kohta joutuu ostamaan vielä siihenkin kortin että näkee edes uutiset, tämäkin on juuri sitä typerää ahneutta mistä Presidenttikin uudenvuodenpuheesaan puhui.

Ja mainokset tuntuu vaan lisääntyvän, vaimokin lopetti salkkareiden katsomisen kun siihen tumpattiin kolmas mainoskatko. Meidänkin tv on suurimman osan illasta kiinni nykyään.

Kun käy ulkomailla missä vaan, niin siellä sitä huomaa tv,tä katsoessa että tehdäänhän noita elokuvia nykyäänkin, eikä vaan 40-70 luvulla!

• alisa4

Puhutaanko nyt vain Ylen kanavista. Eihän sieltä tule väkivalta- eikä julkkisjuttuja!!
        Kaupalliset kanavat ovat niitä roskakanavia joilta ei sitten muuta tulekaan kuin silkkaa roskaa. Älkää sotkeko näitä keskenään. Ylen kanavat ovat enää niitä ainoita joilta enää tulee laadukasta ohjelmaa.

• söfdkx,völc
        alisa4 kirjoitti:

Puhutaanko nyt vain Ylen kanavista. Eihän sieltä tule väkivalta- eikä julkkisjuttuja!!
        Kaupalliset kanavat ovat niitä roskakanavia joilta ei sitten muuta tulekaan kuin silkkaa roskaa. Älkää sotkeko näitä keskenään. Ylen kanavat ovat enää niitä ainoita joilta enää tulee laadukasta ohjelmaa.

ylen ohjelmat ovat kommunisteille alisa4 hyvä!

• joskus nähnyt..
        alisa4 kirjoitti:

http://www.digilelut.fi/2012/07/onko-tama-jo-liikaa-puolet-televisio-ohjelmista-uusintoja/

Tarkastelujakson aikana
        > noin kolmasosa elokuvista ja lastenohjelmista oli uusintoja.
        >>Urheilu- sekä ajankohtaisohjelmista uusittiin vain noin 15 prosenttia >>>>ja viihdeohjelmista jopa 60 prosenttia oli uusintoja.

Liv (noin 78%),
        Jim (noin 76%),
        Sub (noin 72%),
        Yle teema (noin 71%) sekä
        Ava (noin 67%).
        Nelosen ohjelmista noin 49 prosenttia oli uusintoja ja
        Yle TV1, Yle TV 2 sekä Yle fem -kanavien tarjonnasta noin kolmasosa oli uusintoja. = 33,3 %
        MTV3-kanavalla oli tutkimusviikon aikana selvästi vähiten uusintoja, sillä vain noin 26 prosenttia sen ohjelmista oli uusintoja.

Katso tuosta...
        Uusintoja ei tarvittaisi, kun ohjelmia otettaisiin muultakin KUIN VAIN U.S. A.
        MUTTA ei voi kun siellä voisi olla jotain poliittista suurin ero on lasten ohjelmissa U.S.A ampuu ja hakkaa kaikkea ja kaikkia lasten ohjelmissa ihan hauskana?

Itä piirretyt ovat opetuksia, joko eläin tarinoissa tai ihmissuhteissa.

• KALLE KELLO

Ihan on sieltä itsestään.. Oli tulot mitkä tahansa, niin ihan perseestä. Jokaiselta "tavalliselta" kanavalta tulee uusintoja uusintojen perään vuoronperään, ei mitään uutta ja jos tulee, niin aloitusaika on 00.00 jäläkeen yöllä. Jos joku haluaa muita katella, ostakoon maksullisia (siis kanavia). Tässä saatanan maassa kyllä keksitään veroja verojen päälle, olisi kiva tietää ketä ne valopäät on jotka näitä keksii. Varma on ainakin se, että YLEn johtaja (ämmä on näyttelijä) on kokoomuspaska.

• Tie maksut tien käyt

ÄLÄS nyt oles nyt koitetaas nyt.. :D

Mielestäni pitäisi saada aikaiseksi Tievero se pitäisi ottaa jokaisen voimassa olevan autonajokortin haltialta.
        http://www.autokoululiitto.fi/sivu.php?id=16

Tievero menisi ajoneuvon mukaan:
        pienin nykyisessä rahan arvossa 120 €/vuosi
        Seuraava työkoneet ja kevyt liikenne kulkuneuvot 240 €/ vuosi
        Moottoripyörä ja henkilöauto 360 €/ vuosi
        Sitten pakettiautot ja kuorma-auto 400 €/ vuosi.
        Linja-auto ja rekka menisi niin että työnantaja maksaisi työsuhteen ajokortin tiemaksuista 240€/vuosi.

• suurituloinen
        Tie maksut tien käyt kirjoitti:

ÄLÄS nyt oles nyt koitetaas nyt.. :D

Mielestäni pitäisi saada aikaiseksi Tievero se pitäisi ottaa jokaisen voimassa olevan autonajokortin haltialta.

Tievero menisi ajoneuvon mukaan:
        Seuraava työkoneet ja kevyt liikenne kulkuneuvot 240 €/ vuosi
        Linja-auto ja rekka menisi niin että työnantaja maksaisi työsuhteen ajokortin tiemaksuista 240€/vuosi.

• Pienituloinen

Onneksi näin pienituloisena ei tarvitse maksaa lainkaan tuota "TV-veroa"
      720 euroa kuukaudessa verotettavat tulot, eikä mene senttiäkään veroja vielä.
      veroprosentti 0.

et siis ilmeisesti ole mainitsemasi pienituloinen,
      koska joudut maksamaan "TV-veroa" tuloistasi

• KALLE KELLO

Älä nyt vielä nuolase.. Nyt jo on vuositulot pistetty niin alas, että suurin osa joutuu maksamaan täydet.. Kyllä joku valopää vieläkin pienituloisemmille keksii tavan rahastaa.

• Samassa liemessä

Niinhän sinä luulet, että sinun ei tarvitse maksaa, mutta totuus on toinen. Mikäli ansaitset kuukaudessa 720 e tekee se vuodessa 8640 e, josta laskettuna yleverosi on 58,75 e. Tähän saakka veroprosenttisi on ollut 0 %, mutta nyt se tuleekin olemaan 1% joten maksatkin yleveroa 86,40 e vuodessa.

• PieNituloinen

Niin luulin minäkin 720 euroa kuukaudessa ansaitsevana, että en joutuisi maksamaan Yle veroa, mutta niin vaan joudunkin. YLE-veroa peritään 0,68% vuositulon määrästä, mutta verottajapa ei tunnekaan tuota pidätysprosenttina vaan napaakin 1 % tuloistani. Maksan siis joka kuukausi ylimääräistä yleveroa muutaman kympin ja mielenkiinnolla odotan, että saanko sen sitten vuoden lopussa palautuksena takaisin vai maksanko vaan kiltisti valtiolle ylimääräistä.

• PienituIoinen
        Samassa liemessä kirjoitti:

Niinhän sinä luulet, että sinun ei tarvitse maksaa, mutta totuus on toinen. Mikäli ansaitset kuukaudessa 720 e tekee se vuodessa 8640 e, josta laskettuna yleverosi on 58,75 e. Tähän saakka veroprosenttisi on ollut 0 %, mutta nyt se tuleekin olemaan 1% joten maksatkin yleveroa 86,40 e vuodessa.

Vähemmän silti kuin vanha tv-maksu.

• 1+3=2
        PieNituloinen kirjoitti:

Niin luulin minäkin 720 euroa kuukaudessa ansaitsevana, että en joutuisi maksamaan Yle veroa, mutta niin vaan joudunkin. YLE-veroa peritään 0,68% vuositulon määrästä, mutta verottajapa ei tunnekaan tuota pidätysprosenttina vaan napaakin 1 % tuloistani. Maksan siis joka kuukausi ylimääräistä yleveroa muutaman kympin ja mielenkiinnolla odotan, että saanko sen sitten vuoden lopussa palautuksena takaisin vai maksanko vaan kiltisti valtiolle ylimääräistä.

12 x 20 ? ylimääräistä :) moro poro.

• Heavylae
        PieNituloinen kirjoitti:

"Joka kuukausi muutaman kympin" eli 2,30e liikaa/kk. Veronpalautus 27,65e on tililläsi 5.12.2014.

• ottaa pannuun
        PieNituloinen kirjoitti:

Niin maksan minäkin 1% pienistä tuloistani,jossain uutisissa luki,että kaikki saavat sitten vuoden lopussa takas ylimääräisen maksun,veronpalautuksina mutta niinköhän vaan tulee käymään?Yle saisi kustantaa minulle ja muille kenellä ei ole tv.Tä niin myös sen tv;een.

• oikein1
        ottaa pannuun kirjoitti:

Niin maksan minäkin 1% pienistä tuloistani,jossain uutisissa luki,että kaikki saavat sitten vuoden lopussa takas ylimääräisen maksun,veronpalautuksina mutta niinköhän vaan tulee käymään?Yle saisi kustantaa minulle ja muille kenellä ei ole tv.Tä niin myös sen tv;een.

Yle ei kerää veroa eikä määrää siitä. Yleä johtaa Hallintoneuvosto jossa on 21 jäsentä, jotka valitsee Eduskunta keskuudestaan.
        Hallintoneuvosto ei päättänyt TV-luvan määrää, eikä keräämistä. Ei päättänyt YLE-veroa. EDUSKUNTA päättää.

• luulla saa
        1+3=2 kirjoitti:

12 x 20 ? ylimääräistä :) moro poro.

Se teksti sanoo 0,68 % ja ylin on 140 € / vuosi.

Nyt käy niin, että vero nousee 0,5 % vuositulosta ja todella vain pienituloisille tulee pakolliseksi, kieltäytyä ei voi, vaikka ei saa ostettua koko televisiota.

Raja josta menee täytenä on yli 21 875 euroa
        Kummajuttu?
        Meillä on tasavero muutenkin:
        Vero prosentti on 689 €/kk 20 % eli peruspäivärahasta, mutta
        32 000 €/ vuodessa / 2560 €/kk lomarahat 0,5 kk / palkka ansaitsevalla on > sama vero prosentti. <

Tuo tuloraja on hyvin häilyvä...kun sen päättää puolueet
        Jutta Urpilainen sanoo köyhäksi alle 3000 €/kk ansaitseva..
        Seuraava muutos olisi oltava mediamaksun YLE-veron korotus yli 25 000 €/vuosi ansaitseville 250 €/ vuosi.

• eduskunta rock
        oikein1 kirjoitti:

Yle ei kerää veroa eikä määrää siitä. Yleä johtaa Hallintoneuvosto jossa on 21 jäsentä, jotka valitsee Eduskunta keskuudestaan.
        Hallintoneuvosto ei päättänyt TV-luvan määrää, eikä keräämistä. Ei päättänyt YLE-veroa. EDUSKUNTA päättää.

• hohhoijaa

Vero nyt vain on sellainen maksu, että kaikki eivät käytä siitä saatavia tuloja samassa suhteessa. Vai oletko sinä ollut viime vuonna sekä päiväkodin, peruskoulun, varusmiespalveluksen että vanhustenhoidon piirissä samanaikaisesti?

Aina vain itketään sitä että "ei sieltä tule mitään mitä minä haluan katsoa", kun pitäisi käydä keskustelua siitä, tarvitaanko julkisilla varoilla rahoitettua toimijaa sähköisen median alalla. Minun mielestäni tarvitaan kaupallisten toimijoiden rinnalla.

• KALLE KELLO

Ikävä kyllä noitakaan rahoja ei kohdisteta mainitsemiisi julkisiin palveluihin vaan eu:n pohjattomaan kitaan (Kreikka, Espanja, Ranska, Romania, Italia) muutaman mainitakseni. Lääkäriin et pääse, hammashoitoon et pääse vaan on pakko mennä yksityiselle, näin ainakin tässä kylässä ohjeistetaan,koulut lopetetaan, koululaisten ruoka tuodaan Kiinasta, ja jokapäivä on puuropäivä, tai kalasoppaa, jossa pyörii muutama kalan pala, eli toisin sanoen pelkkää litkua. Vanhukset makaa paskoissaan päivät pitkät dumpattuina lääkkeillä etteivät vaan valita ja pysyvät kiltisti sängyissään tokkuraisina, varusmiesten ei tarvi olla enää intissä kun jokusen kuukauden jne jne jne

• YLE on paras

Samaa mieltä. Julkisrahoitteinen tiedonvälitys on osa sivistysvaltiota. Pelkästään kaupallisten viestimien varaan heittäytyminen vääristäisi totuuden saman tien. Kaupallinen kanava näet kertoo teille sen totuuden, jonka haluatte kuulla, ja vain niistä asioista, joista haluatte kuulla. Halunne selvitetään markkinatutkimuksilla. Vähän samaan tapaan kuin yksityislääkäri kertoo teille diagnoosin, jonka haluatte kuulla, sen jälkeen, kun on keskustellut siitä kanssanne.

• Asennetta_
        KALLE KELLO kirjoitti:

Ikävä kyllä noitakaan rahoja ei kohdisteta mainitsemiisi julkisiin palveluihin vaan eu:n pohjattomaan kitaan (Kreikka, Espanja, Ranska, Romania, Italia) muutaman mainitakseni. Lääkäriin et pääse, hammashoitoon et pääse vaan on pakko mennä yksityiselle, näin ainakin tässä kylässä ohjeistetaan,koulut lopetetaan, koululaisten ruoka tuodaan Kiinasta, ja jokapäivä on puuropäivä, tai kalasoppaa, jossa pyörii muutama kalan pala, eli toisin sanoen pelkkää litkua. Vanhukset makaa paskoissaan päivät pitkät dumpattuina lääkkeillä etteivät vaan valita ja pysyvät kiltisti sängyissään tokkuraisina, varusmiesten ei tarvi olla enää intissä kun jokusen kuukauden jne jne jne

Vali vali. Kyllä rahaa laitetaan terveydenhuoltoon, koulutukseen ym. Omituinen asenne kyllä, kun ei olla kiitollisia esim. kouluruoan olemassaolosta, vaikka se ei ihan viiden tähden ruokaa olisikaan. Miksi ihmeessä ihmiset olettavat, että kaikki yhteiskunnalta nykyään saatava on itsestäänselvyys ja ansaittu oikeus?!? Menepä katsomaan joihinkin oikeasti köyhiin maihin, miten siellä on asiat. Vähän arvostusta kiitos!

• ei nukkuja enää
        YLE on paras kirjoitti:

Samaa mieltä. Julkisrahoitteinen tiedonvälitys on osa sivistysvaltiota. Pelkästään kaupallisten viestimien varaan heittäytyminen vääristäisi totuuden saman tien. Kaupallinen kanava näet kertoo teille sen totuuden, jonka haluatte kuulla, ja vain niistä asioista, joista haluatte kuulla. Halunne selvitetään markkinatutkimuksilla. Vähän samaan tapaan kuin yksityislääkäri kertoo teille diagnoosin, jonka haluatte kuulla, sen jälkeen, kun on keskustellut siitä kanssanne.

JUURI yle vääristää totuuden veliseni....olet vaan nukahtanut etkä enää erota totuutta valheesta!

• toiminnan supistamis

Samaa mietlä, kyllä itsenäisellä valtiolla pitää olla yleisradio. Mutta sen sijaan sen laajuudesta voidaan keskustella. Minusta riittäisi että ylellä olisi yksi kanava telkkarissa ja yksi kanava radiossa. Näillä ehdoilla ylevero olis varmaan 0.1%

• cghcghgch
        ei nukkuja enää kirjoitti:

JUURI yle vääristää totuuden veliseni....olet vaan nukahtanut etkä enää erota totuutta valheesta!

Yleltä on lähetetty ohjelmia mm. euroopan taloussotkuista ja niiden perimmäisistä syistä, pankki ja rahajärjestelmän epäreiluudesta, demokratian näennäisyydestä, yhtiöiden monopoliaseman väärinkäytöksistä sekä lisäksi esimerkiksi ruokamme mitättömyydestä, tuotteiden suunnitellusta hajoamisesta ja jne jne.

Ensimmäistäkään oikeasti kriittistä dokumenttia ei ole tullut maksukanavien puolelta. Jimin puoleltakin tulee pelkästään amerikkalaistyylistä salaliittoteoretisointia jossa typeryksille tehtynä toistetaan samaa kysymystä neljään kertaan, kertaakaan vastaamatta siihen.

Jos joskus oikeasti katsoisit sitä mitä yleltä tulee etkä vain valittaisi.

• rwerwerwer
        cghcghgch kirjoitti:

Yleltä on lähetetty ohjelmia mm. euroopan taloussotkuista ja niiden perimmäisistä syistä, pankki ja rahajärjestelmän epäreiluudesta, demokratian näennäisyydestä, yhtiöiden monopoliaseman väärinkäytöksistä sekä lisäksi esimerkiksi ruokamme mitättömyydestä, tuotteiden suunnitellusta hajoamisesta ja jne jne.

Ensimmäistäkään oikeasti kriittistä dokumenttia ei ole tullut maksukanavien puolelta. Jimin puoleltakin tulee pelkästään amerikkalaistyylistä salaliittoteoretisointia jossa typeryksille tehtynä toistetaan samaa kysymystä neljään kertaan, kertaakaan vastaamatta siihen.

Jos joskus oikeasti katsoisit sitä mitä yleltä tulee etkä vain valittaisi.

Nuokaan ei ole YLEn tuottamia. Tullut aikoja sitten muissa maissa.

Al Jazeeralta tulee dokuja myös :D

• jakkejokula
        Asennetta_ kirjoitti:

Vali vali. Kyllä rahaa laitetaan terveydenhuoltoon, koulutukseen ym. Omituinen asenne kyllä, kun ei olla kiitollisia esim. kouluruoan olemassaolosta, vaikka se ei ihan viiden tähden ruokaa olisikaan. Miksi ihmeessä ihmiset olettavat, että kaikki yhteiskunnalta nykyään saatava on itsestäänselvyys ja ansaittu oikeus?!? Menepä katsomaan joihinkin oikeasti köyhiin maihin, miten siellä on asiat. Vähän arvostusta kiitos!

Suomi on köyhä maa.
        Ole hyvä ja ota selvää paljonko valtion velka on?
        se on suurempi kuin ikinä. Velkarahalla eläminen ei tee ketään rikkaaksi.

• mieti
        Asennetta_ kirjoitti:

Sekö, että köyhissä maissa menee huonosti, oikeuttaa nyhtämään suomalaisilta kaiken, mikä vaan irti lähtee?

• ölkjölkjölk
        rwerwerwer kirjoitti:

Nuokaan ei ole YLEn tuottamia. Tullut aikoja sitten muissa maissa.

Al Jazeeralta tulee dokuja myös :D

Toivottavasti pääsemme maksamaan Al Jazeera-veroa pian!

• moraalia****
        jakkejokula kirjoitti:

Suomi on köyhä maa.
        Ole hyvä ja ota selvää paljonko valtion velka on?
        se on suurempi kuin ikinä. Velkarahalla eläminen ei tee ketään rikkaaksi.

Isäni *1912 Äitini *1918 Kuollet jo..
        Meitä 5 tyttö ja 2 poikaa.
        Poikien ei tarvinnut tehdä mitään määrä töitä lapsina 7 > meillä tytöillä oli jokaiselle määrätyt työt.
        Selitys/puolustus
        - pojista tulee perheiden vastuun kantajia, he elättävät sitten perheensä, tytöt menevät naimisiin. Kiinteä omaisuus on poikien että pysyy suvussa.
        Perintö meni syytingillä ja pikkuveli osti metsän 4v.
        Nyt vanhemmat ovat kuolleet.
        Maatila myyty osissa ventovieraille ei edes saman kylän taloille..
        Pojat eivät koskaan tehneet työtä..Köllivät pirtin penkillä.

Ihminen on ainoa eläin, jota kasvatetaan.
        Ihminen on ainoa eläin, jolla on moraali, joka on sivistyksen tuote.
        Ihminen on ainoa eläin, jonka uskotaan oppivat kasvatuksesta ja yhteisön mallista.
        Ihminen on ainoa eläin, joka tekee tietoisesti älyn johtamana tekoja.
        Ihminen on ainoa eläin, joka tietää moraalin vaikutuksen kanssa käymiseen muiden ihmisten kanssa.

• ????????????????????
        YLE on paras kirjoitti:

Onko sinulle tehty lobotomia?

• jossain raja ylittty
        moraalia**** kirjoitti:

Isäni *1912 Äitini *1918 Kuollet jo..
        Meitä 5 tyttö ja 2 poikaa.
        Poikien ei tarvinnut tehdä mitään määrä töitä lapsina 7 > meillä tytöillä oli jokaiselle määrätyt työt.
        Selitys/puolustus
        - pojista tulee perheiden vastuun kantajia, he elättävät sitten perheensä, tytöt menevät naimisiin. Kiinteä omaisuus on poikien että pysyy suvussa.
        Perintö meni syytingillä ja pikkuveli osti metsän 4v.
        Nyt vanhemmat ovat kuolleet.
        Maatila myyty osissa ventovieraille ei edes saman kylän taloille..
        Pojat eivät koskaan tehneet työtä..Köllivät pirtin penkillä.

Ihminen on ainoa eläin, jota kasvatetaan.
        Ihminen on ainoa eläin, jolla on moraali, joka on sivistyksen tuote.
        Ihminen on ainoa eläin, jonka uskotaan oppivat kasvatuksesta ja yhteisön mallista.
        Ihminen on ainoa eläin, joka tekee tietoisesti älyn johtamana tekoja.
        Ihminen on ainoa eläin, joka tietää moraalin vaikutuksen kanssa käymiseen muiden ihmisten kanssa.

• ei nukuta
        ei nukkuja enää kirjoitti:

• käteen

valtion kanava niin kuin venäjällä,katainen voi nykyään sensuroida lähetyksiä.

• kansan oikeus

Ylen maksu on väärin! Jos olisi jokaisen ihmisen huomioon ottava systeemi, niin silloin ihmiset maksaisi vain tv:n käytöstä. Kanavat olisi saatavana tv maksun kera. Noin tv olisi oikeuden mukainen. Kanava paketti pitäisi voida ostaa kuukaudeksi tai pariksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi tai vuodeksi. Lupamaksun kanssa siis.

Ja radio maksu pitäisi olla erillinen.

On ihmisiä joilla ei ole tv:tä tai radiota. Ja tosiaan on rikkaita ja köyhiä. Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus tv:n tai radion pitämiseen. Siksi jos maksut olisi käytön mukaan, niin se olisi oikein.

Jokainenhan maksaa puhelimen ja netinkin käytön. Eli samalla tavalla pitäisi voida olla myös tv:n ja radion.

• Asennetta_

Kuten joku jo aikaisemmin kirjoitti, veroja maksetaan vaikka kaikkia niiden kohteita ei käyttäisikään. Lapsettomat maksavat päivähoitoa ja lasten koulutusta, terveet maksavat sairaiden hoitoa, työssäkäyvät maksavat toisten toimeentulotukia, tiet pidetään kunnossa kaikkien rahoilla kysymättä sitä kuinka paljon niitä käyttää. Eri asia sitten on, että mitkä asiat katsotaan julkisista varoista kustannettaviksi.

• ei verrattavissa
        Asennetta_ kirjoitti:

Kuten joku jo aikaisemmin kirjoitti, veroja maksetaan vaikka kaikkia niiden kohteita ei käyttäisikään. Lapsettomat maksavat päivähoitoa ja lasten koulutusta, terveet maksavat sairaiden hoitoa, työssäkäyvät maksavat toisten toimeentulotukia, tiet pidetään kunnossa kaikkien rahoilla kysymättä sitä kuinka paljon niitä käyttää. Eri asia sitten on, että mitkä asiat katsotaan julkisista varoista kustannettaviksi.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että päivähoito, koulutus, terveydenhuolto ym. ovat verrattavissa tv:n katseluun? Ovatko nuo asiat tärkeysjärjestyksessä samalla tasolla? Minusta eivät. Toiset ovat hyvinvoinnin ylläpitoa tai sijoitus tulevaisuuteen, yle-vero ei ole kumpaakaan. Se on turha. Mielelläni maksan veroa terv.huoltoon, koulutukseen ym, mutta ei huvita maksaa turhaa veroa siitä, että joku muu voi kytätä telkkariaan halvemmalla kuin ennen.

• jokkex
        ei verrattavissa kirjoitti:

Oletko tosiaan sitä mieltä, että päivähoito, koulutus, terveydenhuolto ym. ovat verrattavissa tv:n katseluun? Ovatko nuo asiat tärkeysjärjestyksessä samalla tasolla? Minusta eivät. Toiset ovat hyvinvoinnin ylläpitoa tai sijoitus tulevaisuuteen, yle-vero ei ole kumpaakaan. Se on turha. Mielelläni maksan veroa terv.huoltoon, koulutukseen ym, mutta ei huvita maksaa turhaa veroa siitä, että joku muu voi kytätä telkkariaan halvemmalla kuin ennen.

Kyllä ne ovat kun sisältö on sen mukainen, mutta ylisuureksi paisunut kaupallisten kanssa kilpaileva YLE on eri asia kuin sivistävä julkinen palvelu.

• pölkölk

Joo, en käytä julkista tietä kuin 1,5km. Pitäisi voida ostaa tiemaksua sen verran mitä käyttää. Ei tarvitse maksaa sitä vuotuista tie-, rautatie-, vesiväylä-, ilmailu-maksua! jeee olis hyvä!

• Tiemaksut verona
        pölkölk kirjoitti:

Joo, en käytä julkista tietä kuin 1,5km. Pitäisi voida ostaa tiemaksua sen verran mitä käyttää. Ei tarvitse maksaa sitä vuotuista tie-, rautatie-, vesiväylä-, ilmailu-maksua! jeee olis hyvä!

Voimassa olevaan ajokorttiin tie maksut.

Maksu luokilla 1-3 /120-360 €/vuosi.
        Ammatti autoiluun auton omistajalle maksu, ei muutkaan yrittäjät saa yritystiloja ilmaiseksi maksettuna yleisistä verovaroista.

• jatkuu...
        Tiemaksut verona kirjoitti:

Voimassa olevaan ajokorttiin tie maksut.

Maksu luokilla 1-3 /120-360 €/vuosi.
        Ammatti autoiluun auton omistajalle maksu, ei muutkaan yrittäjät saa yritystiloja ilmaiseksi maksettuna yleisistä verovaroista.

http://www.talouselama.fi/uutiset/ajoneuvoveroon tulee korotus 50 euroa/a2159933 Liikenteen osuus Suomen kaikista CO2-päästöistä on noin viidennes,
        josta tieliikenteen osuus on yli 90 prosenttia.

Autoilulle tie- ja katuvero on oikea suunta, varakkaat kustantakoot kulunsa. Yksinomaan polttoaine se ei ole.

http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article307363.ece
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/bensa-autojen-co2-paastot-laskussa-mutta-dieseleiden-ei

Tiestön rakentaminen ja ylläpito, maksaa satoja tuhansia miljoonaa tietä / teitä kohden ihan vuosittain.
        Käsittämätöntä jopa ruoasta maksetaan alvi mutta tiestö on ilmainen ja valtio korvaa kun kuljettaja koheltaa.
        http://yle.fi/uutiset/yli_tuhat_huonoilla_teilla_kolhinutta_autoilijaa_on_hakenut_korvausta_valtiolta/6413491
        HÄVYTTÖMYYDEN HUIPPU no ilmaista ei arvosteta.
        helvatan veroloiset ajavat autonsa "rikki" ja hakee korvauksia valtiolta joka tekee velkaa jo muutenkin yskitys autoilun vuoksi..

. Kulutusvero autoilijoille. Maksakoon se joka käyttää.
        Liikenne on paisunut käsittämättömiin mittasuhteisiin

• vero ajokortiin
        jatkuu... kirjoitti:

http://www.talouselama.fi/uutiset/ajoneuvoveroon tulee korotus 50 euroa/a2159933 Liikenteen osuus Suomen kaikista CO2-päästöistä on noin viidennes,

Autoilulle tie- ja katuvero on oikea suunta, varakkaat kustantakoot kulunsa. Yksinomaan polttoaine se ei ole.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/bensa-autojen-co2-paastot-laskussa-mutta-dieseleiden-ei

Tiestön rakentaminen ja ylläpito, maksaa satoja tuhansia miljoonaa tietä / teitä kohden ihan vuosittain.
        Käsittämätöntä jopa ruoasta maksetaan alvi mutta tiestö on ilmainen ja valtio korvaa kun kuljettaja koheltaa.
        http://yle.fi/uutiset/yli_tuhat_huonoilla_teilla_kolhinutta_autoilijaa_on_hakenut_korvausta_valtiolta/6413491
        HÄVYTTÖMYYDEN HUIPPU no ilmaista ei arvosteta.
        helvatan veroloiset ajavat autonsa "rikki" ja hakee korvauksia valtiolta joka tekee velkaa jo muutenkin yskitys autoilun vuoksi..

. Kulutusvero autoilijoille. Maksakoon se joka käyttää.
        Liikenne on paisunut käsittämättömiin mittasuhteisiin

Tievero ajokortin yhteyteen, jokaisen voimassa olevan autonajokortin haltialta.

Tievero ajoneuvon mukaan:
        Seuraava työkoneet/ traktorit ja kevyt liikenne kulkuneuvot 240 €/ vuosi

Ajokortin voi laittaa hyllylle ellei aja, sen saa uudelleen pienellä kertauksella takaisin.

http://www.talouselama.fi/uutiset/ajoneuvoveroon tulee korotus 50 euroa/a2159933
        Liikenteen osuus Suomen kaikista CO2-päästöistä on noin viidennes,

Tiestön rakentaminen ja ylläpito, maksaa tuhansia miljoonaa tietä kohden.
        Ruoasta maksetaan alvi mutta tiestö on ilmainen ja valtio korvaa kun kuljettaja koheltaa.
        Veroloiset ajavat autonsa "rikki" hakevat korvaukset valtiolta joka tekee velkaa jo yksityisautoilun vuoksi..

http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html
        Vuoden 2006 lopussa Suomessa oli lähes kolme miljoonaa autoa ja niillä ajettiin vuoden aikana yhteensä 52,2 miljardia kilometriä.

Vuonna 1975 autoilla ajettiin Suomessa vuoden aikana yhteensä 24,4 miljardia kilometriä,
        mutta vuonna 2006 jo 52,2 miljardia kilometriä.

Henkilöautoilla ajettiin vuonna 2006 keskimäärin 17 800 km. vuodessa.
        Kuorma-autoilla ajettiin keskimäärin 34 700 km,
        pakettiautoilla 13 300 km ja
        linja-autoilla 51 800 km.

Ensimmäinen moottoritie 1960-luvulla; 50 v. sitten. Siinä jäi huomaamatta, tuo tiestön ylläpito.

Vuoden 2007 alussa moottoriteitä oli 700 km, maanteitä 78 189 km.
        Maanteistä kestopäällystettyjä tai öljysorateitä on 50 777 km sorateitä 27 412 km.
        lisäksi maassamme on 26 702 km katuja ja kaavateitä
        sekä 89 157 km yksityisteitä.

Suomessa valtio ylläpitää > maanteitä,
        Kunnat >katuja ja kaavateitä,

Tie maksut ajokortille on kohtuutta, koska Autoa ajava / käyttäjät se tien tarvitsee.
        Tämä on verrattavissa yleensä ajatukseen; se maksaa joka käyttää, Kokoomuksen kulutusveron periaate.

Lisäksi nuo km-korvaukset ja verohelpotukset ovat nyt jo, kuluihin nähden, 130–140 %.

Tienkäyttömaksu olisi kaikille ajokorteille, jotka käytössä.
        Kortin voi laittaa hyllylle jos ei sitä käytä.
        Henkilöllä jolla on varaa ajaa ja omistaa auto, on itse kustannettava sen kulut, ylläpitää tiestö, ylläpito kulut ja uusien teiden rakentaminen.
        Kyse on kulukorvauksista tien käyttäjiltä.

Teiden käyttövero pitää suunnatta, autoilun omalle kulutukselle. Voimassa oleva ajokortti on siihen pätevä veroperusta.

Kulutusvero ihan oikeasti, kulutukseen, ei vain ruokaan.

Vuosituloilla n. 15 225 € 2013 kävellään lähimpään ruokakauppaan ja maksetaan alv, joka tuotteesta.

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194704174879/artikkeli/suomalainen maksaisi bensasta 2 5 euroa litralta ennen kuin vahentaisi ajamista.html
        Suomalainen maksaisi bensasta 2,5 euroa litralta ennen kuin vähentäisi ajamista
        Ympäristöystävällinen autoilu 2011 -tutkimus paljasti, miltä suomalaisten autoilu näyttää numeroina.
        26 000 Suomalainen ajaa autollaan keskimäärin tämän verran kilometrejä vuodessa.
        37 Työmatkan keskipituus on 37 kilometriä eli neljä kilometriä enemmän kuin viime vuonna.
        43 Yksin henkilöautolla työmatkansa ajaa 43 prosenttia meistä. Vuonna 2008 määrä oli 53 prosenttia.
        1,21€/l pidetään sopivana bensiinin hintana. Summa nousi 14 senttiä vuodessa.
        0.97 saisi diesel maksaa litralta.
        2,48€/l ”kipuraja”, jonka jälkeen ajaminen alkaisi vähentyä. Raja on noussut 26,5 senttiä vuodesta 2008.
        33 Ympäristöystävällisyys ei vaikuta lainkaan joka kolmannen suomalaisen autonvalintaan.
        14 Hybridi- tai maakaasuauton hankintaa on harkinnut 14 prosenttia autoilijoista – yhtä suuri joukko kuin kahtena edellisenä vuonna.
        196€/l: euroa kuussa – 42 euroa enemmän kuin 2010.
        56 Yli puolet meistä ajaa henkilöautollaan yhtä paljon kuin ennenkin, 28 prosenttia on vähentänyt ajamistaan.
        20: Joka viides autoilijoista ei käytä 95 E 10-polttoainetta
        Joukkoliikennettä ei käytä lainkaan 12 % suomalaisista.
        2/3 ei haluaisi siirtyä työmatkoillaan käyttämään julkista liikennettä, ja 31 % ei tekisi sitä mistään hinnasta.
        Enemmistö miehistä ja naisistakin on valmis maksamaan ajoneuvoveroa 500 €/v. tai enemmän.
        Miehistä joka kolmas, olisi valmis maksamaan ajoneuvoveroa yli 1 000 euroa vuodessa, ennen kuin luopuisi yksityisautoilusta. Tutkimuksessa 2007 näin ajatteli 19 % vastaajista.

Rikkaat kuluttavat bensaa vähemmän, vaikka ajaisivat enemmän kilometreissä... HEILLÄ on uudet vähän kuluttavat autot..

Nykyautot vievät 100 km / 4-6 litraa, viime vuosituhannella autot veivät 100 km / 8-12 litraa.

• eipä ole korttia
        Asennetta_ kirjoitti:

on eri asia kaikkien maksaa yleis hyödyllisistä asioista kuten päivähoidosta,koulutuksesta,teiden kunnossa pidosta yms.
        tv on mielestäni enimmäkseen viihdykettä joka ei ole mitään yleishyödyllistä,tietysti uutiset yms poislukien siksi pitäisikin olla vaan ylellä uutis kanava josta kerätään veroa yleisesti,muuten viihde ohjelmat pitäisi olla maksullisia vapaehtoisesti maksukanava tyylisesti niille jotka sitä katsovat.

• aattelepa ite
        vero ajokortiin kirjoitti:

Tievero ajokortin yhteyteen, jokaisen voimassa olevan autonajokortin haltialta.

Tievero ajoneuvon mukaan:
        Seuraava työkoneet/ traktorit ja kevyt liikenne kulkuneuvot 240 €/ vuosi

Ajokortin voi laittaa hyllylle ellei aja, sen saa uudelleen pienellä kertauksella takaisin.

http://www.talouselama.fi/uutiset/ajoneuvoveroon tulee korotus 50 euroa/a2159933
        Liikenteen osuus Suomen kaikista CO2-päästöistä on noin viidennes,

Tiestön rakentaminen ja ylläpito, maksaa tuhansia miljoonaa tietä kohden.
        Ruoasta maksetaan alvi mutta tiestö on ilmainen ja valtio korvaa kun kuljettaja koheltaa.
        Veroloiset ajavat autonsa "rikki" hakevat korvaukset valtiolta joka tekee velkaa jo yksityisautoilun vuoksi..

http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html
        Vuoden 2006 lopussa Suomessa oli lähes kolme miljoonaa autoa ja niillä ajettiin vuoden aikana yhteensä 52,2 miljardia kilometriä.

Vuonna 1975 autoilla ajettiin Suomessa vuoden aikana yhteensä 24,4 miljardia kilometriä,
        mutta vuonna 2006 jo 52,2 miljardia kilometriä.

Henkilöautoilla ajettiin vuonna 2006 keskimäärin 17 800 km. vuodessa.
        Kuorma-autoilla ajettiin keskimäärin 34 700 km,
        pakettiautoilla 13 300 km ja
        linja-autoilla 51 800 km.

Ensimmäinen moottoritie 1960-luvulla; 50 v. sitten. Siinä jäi huomaamatta, tuo tiestön ylläpito.

Vuoden 2007 alussa moottoriteitä oli 700 km, maanteitä 78 189 km.
        Maanteistä kestopäällystettyjä tai öljysorateitä on 50 777 km sorateitä 27 412 km.
        lisäksi maassamme on 26 702 km katuja ja kaavateitä
        sekä 89 157 km yksityisteitä.

Suomessa valtio ylläpitää > maanteitä,
        Kunnat >katuja ja kaavateitä,

Tie maksut ajokortille on kohtuutta, koska Autoa ajava / käyttäjät se tien tarvitsee.
        Tämä on verrattavissa yleensä ajatukseen; se maksaa joka käyttää, Kokoomuksen kulutusveron periaate.

Lisäksi nuo km-korvaukset ja verohelpotukset ovat nyt jo, kuluihin nähden, 130–140 %.

Tienkäyttömaksu olisi kaikille ajokorteille, jotka käytössä.
        Kortin voi laittaa hyllylle jos ei sitä käytä.
        Henkilöllä jolla on varaa ajaa ja omistaa auto, on itse kustannettava sen kulut, ylläpitää tiestö, ylläpito kulut ja uusien teiden rakentaminen.
        Kyse on kulukorvauksista tien käyttäjiltä.

Teiden käyttövero pitää suunnatta, autoilun omalle kulutukselle. Voimassa oleva ajokortti on siihen pätevä veroperusta.

Kulutusvero ihan oikeasti, kulutukseen, ei vain ruokaan.

Vuosituloilla n. 15 225 € 2013 kävellään lähimpään ruokakauppaan ja maksetaan alv, joka tuotteesta.

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194704174879/artikkeli/suomalainen maksaisi bensasta 2 5 euroa litralta ennen kuin vahentaisi ajamista.html
        Suomalainen maksaisi bensasta 2,5 euroa litralta ennen kuin vähentäisi ajamista
        Ympäristöystävällinen autoilu 2011 -tutkimus paljasti, miltä suomalaisten autoilu näyttää numeroina.
        26 000 Suomalainen ajaa autollaan keskimäärin tämän verran kilometrejä vuodessa.
        37 Työmatkan keskipituus on 37 kilometriä eli neljä kilometriä enemmän kuin viime vuonna.
        43 Yksin henkilöautolla työmatkansa ajaa 43 prosenttia meistä. Vuonna 2008 määrä oli 53 prosenttia.
        1,21€/l pidetään sopivana bensiinin hintana. Summa nousi 14 senttiä vuodessa.
        0.97 saisi diesel maksaa litralta.
        2,48€/l ”kipuraja”, jonka jälkeen ajaminen alkaisi vähentyä. Raja on noussut 26,5 senttiä vuodesta 2008.
        33 Ympäristöystävällisyys ei vaikuta lainkaan joka kolmannen suomalaisen autonvalintaan.
        14 Hybridi- tai maakaasuauton hankintaa on harkinnut 14 prosenttia autoilijoista – yhtä suuri joukko kuin kahtena edellisenä vuonna.
        196€/l: euroa kuussa – 42 euroa enemmän kuin 2010.
        56 Yli puolet meistä ajaa henkilöautollaan yhtä paljon kuin ennenkin, 28 prosenttia on vähentänyt ajamistaan.
        20: Joka viides autoilijoista ei käytä 95 E 10-polttoainetta
        Joukkoliikennettä ei käytä lainkaan 12 % suomalaisista.
        2/3 ei haluaisi siirtyä työmatkoillaan käyttämään julkista liikennettä, ja 31 % ei tekisi sitä mistään hinnasta.
        Enemmistö miehistä ja naisistakin on valmis maksamaan ajoneuvoveroa 500 €/v. tai enemmän.
        Miehistä joka kolmas, olisi valmis maksamaan ajoneuvoveroa yli 1 000 euroa vuodessa, ennen kuin luopuisi yksityisautoilusta. Tutkimuksessa 2007 näin ajatteli 19 % vastaajista.

Rikkaat kuluttavat bensaa vähemmän, vaikka ajaisivat enemmän kilometreissä... HEILLÄ on uudet vähän kuluttavat autot..

Nykyautot vievät 100 km / 4-6 litraa, viime vuosituhannella autot veivät 100 km / 8-12 litraa.

vero ajokorttiin oletko ottanut sen huomioon että se maitopurkki jonka ostat kaupasta kulkee pitkän matkan navetasta lähdettyään maanteitä pitkin,ja kun veroja laitetaan alkutuottajan ja loppukuluttajan välille niin silloinhan sinä loppukuluttajana maksat siitä maitopurkin hinnassa jonka käyt KÄVELLEN lähikaupastasi!!

• miettikää sitä
        aattelepa ite kirjoitti:

vero ajokorttiin oletko ottanut sen huomioon että se maitopurkki jonka ostat kaupasta kulkee pitkän matkan navetasta lähdettyään maanteitä pitkin,ja kun veroja laitetaan alkutuottajan ja loppukuluttajan välille niin silloinhan sinä loppukuluttajana maksat siitä maitopurkin hinnassa jonka käyt KÄVELLEN lähikaupastasi!!

• maksa vain
        jokkex kirjoitti:

Kyllä ne ovat kun sisältö on sen mukainen, mutta ylisuureksi paisunut kaupallisten kanssa kilpaileva YLE on eri asia kuin sivistävä julkinen palvelu.

• 1900

siitähyvä l-positiivisetkin joutuu nyt maksaan

• Pois byrokratia

Maksutapa on ainakin hyvä. Ei tarvitse pelailla lippusten ja lappusten kanssa. Ja aikaisemmin tv-luvan tuotosta lohkaisi leijonan osan byrokratia.

Samaan systeemiin pitäisi laittaa myös auton käyttövero, jolloin poliisilta säästyisi huomattavasti aikaa, kun ei tarvitsisi kytätä kuka on maksanut veron ja kuka ei. Lisäksi valtio säästäisi huomattavasti, kun ei tarvitsisi useamman sadan byrokraatin armeijaa, joka tarvitaan maksujen lähettelemisessä ym.

• niinpä niin

tämä on taas näitä tyyppejä, jotka eivät koskaan ole maksaneet TV-lupamaksua. Olen nin onnellinen yleverosta. Olen 25 vuotta yksin maksanut TV-lupamaksua, viime vuodet n. 250 eur/vuodessa. Repikää siitä. Jos asia näin päätetty, se on silloin. Eihän kukaan jätä muitakaan veroja maksamatta. Paitsi huijarit.

• kele sentään huijaus

Onks sinulla auto?koira,huvipursi,omia osakkeita,maksatko veroa sellaisesta mitä sinulla ei ole?Eikös sekin ole huijausta jos ei maksa tyhjästä?

• EI yle verolle

Yle veroa ei olisi pitänyt koskaan edes tehdä. oikeampi tapa ylen rahoittamiseen olisi suora budjettirahoitus kuten muillakin valtion virastoilla on. Minusta yle on valtion virasto joka on vain naamioitu yksityisen yrityksen näköiseksi.

Mitähän muuita suoria veroja voisi olla jotta valtion budjetti saataisiin näyttämään pienmmältä.
      Miten olisi terveys vero jolla rahoitettaisiin terveyskeskukset ja julkinen sairaanhoito Rahat voisi korvamerkitä eri terveyskeskusyhtiöille. Esim Helsingin terveyskeskus oy:lle.
      Koulutusverolla voisi pitää yllä koulutusjärjestelmää keräämällä rahaa peruskoulu oy:lle ja lukio oy:lle.
      Maanpuolustusverolla voisi ylläpitää oy Armeja AB:t.
      Maantie verkon ylläpito järjestyisi kivasti erillisellä tieverolla jonka tuotto menisi TIE oy:lle
      Hitsi tällä tavallahan valtion budjetti saataisiin puristettua murto-osaan nykyisestä kun kaikki rahotettaisiin valtionbudjetin ulkopuolisilla veroilla

• tollo ja tosi tolloa

voi yksinkertaisuus......
        "Yle veroa ei olisi pitänyt koskaan edes tehdä. oikeampi tapa ylen rahoittamiseen olisi suora budjettirahoitus "

MISTÄ SÄ LUULET ETTÄ NE RAHAT SINNE BUDJETTIIN TULEE?
        Tyhjästä tipahtaa, ilmestyy valtion tilille?

VOI ZIISUS NÄITÄ TOLLOJA...vai suoraan budjetista niin kaikki hyvin....

• tollo tollo tollo
        tollo ja tosi tolloa kirjoitti:

"Yle veroa ei olisi pitänyt koskaan edes tehdä. oikeampi tapa ylen rahoittamiseen olisi suora budjettirahoitus "

Hei herää pahvi!
        MIKSI LUULET ETTÄ SITÄ YLE VEROA KERÄTÄÄN EIKÄ TEHDÄ SUORAA BUDJETTIRAHOITUSTA!
        Tietysti siksi että valtion budjetti saadaan siltä osin näyttämään pienemmältä.

MITISTÄ NÄITÄ TYPERIÄ TOLLOJA OIKEIN SIKIÄÄ.

• Muorikki2
        tollo tollo tollo kirjoitti:

Hei herää pahvi!
        MIKSI LUULET ETTÄ SITÄ YLE VEROA KERÄTÄÄN EIKÄ TEHDÄ SUORAA BUDJETTIRAHOITUSTA!
        Tietysti siksi että valtion budjetti saadaan siltä osin näyttämään pienemmältä.

MITISTÄ NÄITÄ TYPERIÄ TOLLOJA OIKEIN SIKIÄÄ.

Kalevalan Sampo on alkanut elää omaa elämäänsä ihmisten mielikuvituksessa. Sampo jauhaa rahaa valtion budjettiin, niin että otetaan vaan budjetista. Kyllä Sampo jauhaa sinne rahaa.
        Minulla pienituloisella nousi verotus 0,5%. Eli maksan veroa 1,5%
        (aikaisemmin1%). Ei paha. Ei minulla tv:tä ole, mutta kuuntelen radiota. Jokuhan ne ohjelmat tekee. Jos TV:stä tulee huonoa ohjelmaa, siirtykää radion pariin.

• budjetti parepi
        tollo ja tosi tolloa kirjoitti:

Sinä tässä olet tollo. Edelinen on ihan oikeassa, suora budjettirahotus olisi ollut parempi kuin kiinteä prosentti verotuloista.

• jokkex
        budjetti parepi kirjoitti:

Sinä tässä olet tollo. Edelinen on ihan oikeassa, suora budjettirahotus olisi ollut parempi kuin kiinteä prosentti verotuloista.

Budjetissa on se ongelma, että YLE ei voisi rellestää rahoilla ilman kontrollia.

• haloo pahvi

eihän aikaisemminkaan "rikas" ja "köyhä" maksaneet eri hintaa.

Ei ne maksa ratiovaunussa, eikä metrossakaan eri hintaa.
      Uimahalli on myös samanhintainen, samoin terveyskeskusmaksu.

Katsooko rikas enemmän telkkaria kuin köyhä?
      Muista, Yle palvelut käytässä 24/7, radiossa ja netissä myös globaalisti.

Lisäksi;
      viime vuonna 250e, nyt 140e - MISSÄ VIKA?

• Joopa joo

Sikäli oikeudenmukainen että maksetaan per katsoja. Niin se on jos menee vaikka elokuviin tai teatteriin: Hinta on per nenä ja sama per nenä, ei edes palkkanauhaa kysytä. Toki voi olla jotain eläkeläis- tai lapsialennuksia.

Mutta Yle-vero on sählinki yrittäjien kohdalla. Esim. maanviljelijä maksaa Yle-veron joko todellisten tulojensa perusteella tai eläkemaksujen perusteena käytettävän oletustulon perusteella - sen mukaan kumpi niistä on korkeampi. Siis osalle kansaa Yle-vero mätkäistään silti oikeista tuloista riippumattomana.

• fgfgdhfgjhjkhgjk

Pässi uskotko, että tuo maksu säilyy 140 eurossa?

Vuosi vuodelta sitä korotetaan milläkin syyllä ja kohta se on takaisin 250 eurossa.

• tyhmiä jo liikaa

tyhmäkö olet, jos en mene ratikkaan en myöskään maksa! jos en men uimahalliin enmaksa!jos en mene terveyskeskukseen en maksa! herää pahvi!

Torvi vika on siina, että en omista TV:tä mutta joudun maksamaan sinunkin tyhmän takia!

• yksinkertaista
        tyhmiä jo liikaa kirjoitti:

tyhmäkö olet, jos en mene ratikkaan en myöskään maksa! jos en men uimahalliin enmaksa!jos en mene terveyskeskukseen en maksa! herää pahvi!

Torvi vika on siina, että en omista TV:tä mutta joudun maksamaan sinunkin tyhmän takia!

• yäkyäk..(:)

Uutiset ovat täysin ala arvoisia kyseisillä kanavilla. Maailmalla tapahtuu paljon uutisia joita voitaisiin kertoa. Sekin aika jaaritellaan suomalaisien poliitikkojen tyhjänpäiväisillä asioilla ja päivittäin tehdyillä turhilla galluppeiia`.

• Käyttömaksu

"Ylen älytön vero pitäisi olla sellainen, että siitä maksaa ne, jotka sitä katsoo."

Totta, totta.

Samoin pitäisi myös olla kouluvero (niille joilla on lapsia koulussa), poliisivero (me jotka joutuvat kääntymään poliisin puoleen), palokuntavero, terveyskeskusvero, tievero, ...
      ihan sen mukaan mitä käyttää. Tai oikeastaan verotus pitäisi lopettaa kokonaan ja siirtyä käyttäjä maksaa -periaatteeseen. Eikös juu?

• joka sana

Totta joka sana ja tätä menoa ne alkaa varmaan vielä ehdottamaan pakollista kirkkoveroakin ja sillä ei myöskään saa mitään vastinetta rahalle.
      Olen aina ollut sitä mieltä, että kaikki kanavat maksukortille ja silloin nähdään mistä kansa on valmis maksamaan ja se erottaa jyvät akanoista tv-tarjonnan suhteen

• jeesuksen agentti

et oo käynt kirkossa kun et tiijä mitä sieltä suap minä oon suana sielun ja ruumiin ruokoo ja antaa kirkko köihillekin avustuksia

• kirkkoon siitä

hyvä kirkollisvero kaikille....kommunistit maksamaan NYT! Kommunsitit ovat hyötyneet .....vero aannehtivana!

• yle on paskaa

Ei se ole edes mikään vero, se on pakkomaksu.

• paska yle alas

yle on paskaa......täydet 10 pistettä sulle!

• njet kapitalist

Ei Ole!!! mm.Presidentin ei tarvitse sitä palkkiostaan maksaa!!!

• Uusintohin tympäänty

Täysin samaa mieltä. Semmoset ripakinttujuontajat hymyssäsuin kertoo että seuraavaksi 300 kerran uusintana tuleva ihana sarja mykistää katsojan, ihan varmasti
      mykistää vastahan se tuli 2 viikkoo sit uusintana.
      Mun vanha isukki sanoo et luullaanko sitä linnuks kun aina kun se avaa tv:n sieltä tulee ohjelmaa pingviineistä. Luontoohjelmatarjonnan perusteella me ollaan jotain hyönteisiä varmaan katsojatkin.
      Yle on paska, maksukortteja en osta.

• nii

Sitten vois rahoittaa ruotsin kielisiä ohjelmia tasan sen verran kun ruotsinkieliset maksaa YLE-veroa, joten pitäisi suomenkielisten ohjelmien taso nousta kun on enemmän rahaa käytettävissä.

• paska marianhamina

Maarianhaminassa ei ole ylemaksua!

• haloo eduskunta

20 000e vuosituloilla maksaa yleveroa saman kuin 100 000e tuloilla
      ONKO TÄMÄ OIKEUDENMUKAISTA?

• jurke1

parempi kuin entinen mutta vois olla parempikin. ylestä on nykyään tullut aivan huuhaa kanava ehkä johtuu johtajasta. johtajat pitäis valita osaamisen perusteella eikä puoluekirjan.

• Ihan asiaa.

Kollektiivinen vero on ok. Saadaan lupamaksuja kierrelleet keräämään rahaa yhteiseen kassaan.
      Miksi tuon palvelun pitäisi olla ilmaista? Siksikö, ettei kuuntele raadiota tai katsele televisiota? Ei kaikki polttonesteiden hintoihin piilotettu vero mene sekään puhtaana autoilevan kansalaisen eduksi. Elämästä harva selkiää ilman kuluja.

• painu suolle!

tymä!
        pahvi!
        kaikilla ei ole odes sitä sonatluukkua eikä sitä siis katsella eikä haluta katsella! Miksi ne jotka tekevät väärin...eli eivät ole maksneet lupamaksujaan saavat vääryydellään aikaiseksi vielä suuremman vääryyden!? tyypillistä kommunistihenkisten sekoilua....eivät erota mustaa valkoisesta! sikakommunisteja jokapuolella!

• kohtuuden ystävä

Ei ole kohtuullista eikä oikein että "sokea Reettakin" maksaa yleveroa omistamatta kännykkää ja kuurokin hän on ja mikä ei ole kohtuus ei voi myöskään olla oikeus.Todistelkoon pikkusieluiset pikkuvirkamiehet mitä tahansa.

• YLEntävää...

Yle kilpailee verorahoillla muita kanavia vastaan, mitä sanoo kilpailu virasto?

• yoyo123

Ei ole oikeudenmukanen ei. kertokaa mikä tota valtion johtoa vaivaa

• Näin on, tätä voisi verrata vähän tähän STX-asiaan, lainatakseni Jan Vapaavuoren lausumaa: Vapaavuori toteaa, että valtiolla on ollut erittäin pitkä yhtäjaksoinen poliittinen linjaus siitä, että valtio ei lähde vaikeuksissa olevien yritysten pääomittajaksi millään alalla.
      Jos tähän lausumaan uskominen, niin miksi pitää tukea YLE:ä pakkoverolla, jos yritys kuopataan, niin sitten kuopataan.
      En itsekkään yrittäjänä ole saanut mitään toimintaa tukevaa pakkoveroa suomenkansalaisilta.
      YLE siirrettävä maksukortille, saavat sitten halukkaat ostaa katseluaikaa, vertaa esim. plustv.

• haisee jo

yle pitää kuopata kannattamattomana turhakkeena! tiedän että ylen etuuksiin kuuluu parinviikon mittainen ylimääräinen lomamatka vuosittain siis yle maksaa matkan! Yle on suojatyöpaikka oikea kommunistien idättämö!

• älä sika valehtele.

" En itsekkään yrittäjänä ole saanut mitään toimintaa tukevaa pakkoveroa suomenkansalaisilta." ÄLÄ VALEHTELE.

http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/uutiskommentti/article546676.ece

"Yritystuet tappavat talouden

Elinkeinoelämästä ilmaantuu yritystukien arvostelijoita melkein viikoittain. Eilen heräsivät Elinkeinoelämän tutkimuskeskuksen Etlan tutkijat.

Valtion yritystuet ovat hämmästyttävän suuri miljardipotti. "
        jatkuu...

• Hyvä uudistus!

Veroasioita hoitaessani huomasin että tulevaa yleveroa aikovat ottaa minulta maksimisumman(140e). Kuvittelin progression olevan joustavammin portaistettu. Nyt vero tulee täysimääräisenä tienaat sitten 25 000 euroa taikka 100 000 euroa vuodessa. Ilolla silti otan tämän uudistuksen vastaan.

Voi olla että muutaman vuoden kuluttua ajatus tv-luvasta ja lupatarkastajista kiertelemässä ovilla on koominen. Oikeastaan se on sitä jo nyt, oikeastaan se oli sitä jo 1990-luvulla. Kaiken päätteeksi voisi myös katsoa että tv-lupajärjestely ei toiminut ollenkaan. Ei se paljon muuta tuottanut kuin turhaa kuumottelua 200 000:ssa taloudessa joka vuosi.

Isolle osalle ihmisiä tämä uudistus tuo huomattavan säästön viime vuoteen nähden. Talouksiin joissa on kaksi ”keskituloista” tämä uudistus tuo jokusen kympin enemmän maksettavaa. Äkkiseltään asia saattaa kuulostaa epäreilultakin vaan onko sittenkään? Kun miettii entistä tapaa jossa luvasta maksettiin taloutta kohden tietty summa. Asia piti sisällään filosofisen olettamuksen jossa joko tv katsoi itse itseään taikka jossa tv:tä katsoi talous eivätkä ihmiset taludessa. Oletetaan kuitenkin että ihminen on yksilö ja oma perusyksikkönsä edelleen.

Mikä tärkeintä nyt myös työttömillä ja eläkeläisillä on lupa katsella telkkaria luvallisesti tekemällä sen enempää rikosta ihmisyyttä vastaan. Televisiolupamaksu oli aiemmin sitä luokkaa joka kuukaudessa jää työttömälle ihmisille asumiskulujen ja muun pakolliselta kuulostavan jälkeen ruokaan. Heillä on aikaa katsella myös myöhäisillan elokuvat. Ja mikä tärkeää nyt myös Ylen rahoitus on turvattu.

Jos Ylen toimintaa joskus supistetaan sen voi aloittaa karsimalla viihdeohjelmista. En tiedä paljonko tällainen toisi säästöjä kuitenkaan. Periaatteellisesti Ylen on minusta turha kilpailla tanssi-ja karaokeohjelmilla mainoskanavahutun kanssa. Ylen päätehtäväksi katsoisin mahdollisimman hyvän ja luotettavan uutisoinnin ylläpitämisen, dokumenttitarjonnan ja erilaisen yleissivistävän tarjonnan.

Kyllä tuota instanssia kehtaa verovaroin ylläpitää. Maksantaan voi hyvin perustellusti osallistua myös tahot joilla ei ole televisiota, radiota, tietokonetta eikä tapana seurata maailman menoa. Aina löytyy kohteita jonne yhteisiä rahoja käytetään, joita ei välttämättä kuitenkaan itse käytä. Ei Yle huonoin rahareikä ole. Niin kauan kuin televisiota katsellaan nykyisissä määrin on sillä vaikutusta ihmisiin. Painajaismainen vaihtoehto on se että tv:stä tulisi pelkästään salkkareita ja tosi tv-henkistä kilpailua mainoskanavilta siitä ketä saa maajussin tai kenellä on paras perse.

• haiseva yle alas

Kommunistin tyhjän pitkä selitys täydelliselle vääryydelle! Täm uuditus on suoraanh Pohjois-Korean mallia!

• Ellu54

Nehän sano et tv maksu halpenee mut kalliiinmaksihan se tulee perheille kun jokainen joutuu maksaa 140e vuodessa,jos perheessä asuu 4 henkeä niin maksuhan on 560e tähän asti ollut 220 vuos,se pitäs olla niin et vain yksi henkilö samasta perheestä maksaisi tuon kyseisen 140e,niin sit menis oikein.Meitä on taas kerran hämätty.

• pelimiesonerimies

Hankin telkkarin pelaamista varten ja radiota ei ole edes autossa kun joku varasti senki uutenavuotena, kulen korvakuulokkeet päällä kaupoissa etten kuule radion ääntä. Miksi minun pitäisi siis maksaa? .... minäpä katon kuka minulta tulee perimään ne rahat : ) olen valmis menemään pitkälle tässä

• JeeJeeJee1

Suosittelen Namibian kansalaisuuden hakemista. Ei sen jälkeen käy YLE verokortilla ei. Mitenköhän suomessa asuva somalilauma hoitaa tämän YLE-veron????

• Mizzi

Telkkaria en katso, radiosta kuuntelen Radio Rockia tai Suomi poppia ja Internetissä surfaan lähinnä iltalehden, suomi24 ja facebookin välillä. Miksi minä siis maksan ylen käytöstä? Ihan mielivaltasta paskaa.

• Nasira

Erosin kirkosta viime vuoden loppussa että voin maksaa yleveroa!

• yle on sontaa
        Nasira kirjoitti:

tätä menoa sinulta peritää kohta kirkollisveroakin, jota minä kyllä mieluummin maksaisinkin kui kommunistista ylesontaa!

• mummi
        Nasira kirjoitti:

Samoin, olihan se jostain säästettävä.

• mesettäkää
        mummi kirjoitti:

Samoin, olihan se jostain säästettävä.

• YRITÄ YMMÄRTÄÄ

etkö sä saatanan idiotti ymmärrä meitä köyhiä/pientuloisia/perus eläkkeen saajia on niin vitun paljon mutta kun jokaiselta otetaan 100e niin siitä tulee vitun iso summa ja taas noi vitun hyvätuloiset nauraa ja tilaa uuden kesämökin/auton/kanarian matkan SE ON AINA OLLUT KÖYHÄ MAKSAA KOSKA MEITÄ ON NIIN PALJON KUKA MAKSAA VALION MAITO KOROTUKSEN LAPSIPERHEET JA KÖYHÄT JA ELÄKELÄISET

• keijo kakkonen

Te BB-fanit ette ole ikinä sivistyksestä mitään ymmärtäneetkään. Toki ylessäki paljon korjattavaa, mutta tyhmyrithän ei näe ylen merkitystä sivistysvaltiossa.

• bbbppprrr

ylekö muka levittäisi sivistystä....yle levittää kommunistien ajattelumallia mikä on kaikkea muuta kuin sivistystä! olet täys pahvi!

• 1+1+1+1+1+1+1+1+1+
        bbbppprrr kirjoitti:

ylekö muka levittäisi sivistystä....yle levittää kommunistien ajattelumallia mikä on kaikkea muuta kuin sivistystä! olet täys pahvi!

Se nyt on niin että kaikki mitä ei täysin ymmärrä on kommunismia.

Se on sitä sivistystä, korkean koulutuksen maassa Suomessa.
        Mutta koulutus on Suomessa ilmaista.

• kommunismi
        1+1+1+1+1+1+1+1+1+ kirjoitti:

Se nyt on niin että kaikki mitä ei täysin ymmärrä on kommunismia.

Se on sitä sivistystä, korkean koulutuksen maassa Suomessa.
        Mutta koulutus on Suomessa ilmaista.

• Kiukkuinen 2

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä tv-ohjelmista, suurin osa tulee usintoina. Ylen-vero oli tällä taktiikalla aivan " susi ". Uudestaan käsittelyyn ja Valtion pudjetista .Aivan liikaa joutuu iso perhe maksamaan, tulee kallis tv-lupa. Taas isotuloiset pääsivät kuin " koira veräjästä" eivät maksa kuin 140€ vuodessa. Hallitus kaatoon!

• Kreikkaan

Jokainen maksakoon itse kulunsa.
        Todella hyvä.
        Miksi yksin katsova maksaisi muiden puolesta? Tuota ylärajaa saisi korjata heti 200 € tulot 25 000-30 000€/v

Kansa istukoon töllön eteen, kahinoida kadulla eikä mielenosoituksissa.

• suomeen kyrpiintynyt

samaa mieltä, taas yks pakotettu keino kansalaisille maksaa jotain turhaa. uusintoja saa katsella viikolla ja viikonloppuna. pitäisi olla systeemi kuten canal kortti, saisi valita kanavat itse ja maksaa niistä sit,jäisi nämä turhat kanavat pois ja uusinnat, hallituksen keino taas kyykyttää köyhää lisää kun vero prosentti nousee vaan

• siipeilijät kuriin

Maksumiehinä ovat taas köyhät ja he joutuvat vetämään perässä rikkaita siivelläeläjiä.

• tasan hyvä

no ei, nuo perheet joilla lapset jo aikuisia ja työssä, saavat maksaa osansa.

Yhteisvastuu alkaa täysi-ikäisyydestä ja tuskin niitä tuloja on ennen.

• Tri.Gintonic

Rasssisssmia ja neegerrreitä tarjoaa ylenanto. Hurritusta unohtamatta.

• Uusi sohvaperuna

Avioeroni jälkeen en ole katsonut kertaakaan televisiota yli kuuteen vuoteen, TV:tä en katso koskaan myöeskään tietokoneen kautta.

En ymmärrä miksi minun pitää maksaa
      vielä YLE:lle, koska netin käytöstä jo maksan DNA:lle.

Ja siihen sisältyy jo liikevaihtoverokin.

Kai tästä pitää mennä kauppaan ja ostaa taulu TV, ja ryhtyä sohvaperunaksi, kun kerran siitä maksankin?

• juutas

Juu, niin minäkin aion tehdä.

Ja viikonloppuna lähden täältä Helsingistä Lappiin ajelemaan pitkin niitä teitä, jotka on mun verovaroin tehty. Kun oon kerran niistäkin maksanut!

Köh.

• MK56

PARAS VERO MITÄ ON KEKSITTY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• pois tuommoinen

MK56 on tyhmä ja epäoikeudenmukaisuudessaan täydellistä saastetta!

• Pahoin pelkää, että suorademokratia olisi aika näpäytys avokkaalla eu:n lainsäädännölle, joka vaikuttaa meidän lainsäädäntövaltaamme. Nykyisistä puolueista harva uskaltaisi tuollaista ajaa, paitsi tietenkin muutos2011 :-)

• uusi3

Moi Mareh!

Ei tuo suora-demokratia ole niin hyvä. Suomessa pitäisi olla joku oma uusi systeemi! Toki Sveitsissä on hyviä puolia paljon, mutta on myös huonoja puolia. Ja Suomi on huomattavasti pienempi maa väkiluvultaan!

• turhuuksien turhuus

Hommasin tietokoneeseen digiboksin, eikä ole tullut YLEn kanavia juurikaan katsottua. Pari kotimaista mustavalkoleffaa katsoin ajankuluksi, koska tykkään niistä. Tosin olin nekin DVD:ltä jo nähnyt.

Joku YLEn pamppu samoi, että on ihmisessä vikaa, jos ei löydä katsottavaa.
      Vaikka oliskin jotain mikä periaatteessa voisi olla kiinnostavaa, niin mikä ihmeen velvollisuus on töllötellä sitä telkasta? Ja onko tosiaan VIKA jos ei kiinnosta?

Yleveroa kaikkien maksettavana on perusteltu vertaamalla sitä esim. koululaitokseen tai terveydenhoidon ylläpitoon. Meillä on oppivelvollisuus. Mitä siitä seuraisi, jos se poistettaisiin laista ja koulua kävisivät vain varakkaiden lapset? Terveydenhuolto amerikkalaisten tapaan vain vapaaehtoisen vakuutusmaksun varassa voisi olla myös kohtalokas; vain varakkailla olisi oikeus elää. Taitaisi siinä Suomi suistua raiteiltaan.

YLEn tarpeellisuutta tuskin voi verrata näihin, me kyllä elämme ja menestymme yhtä hyvin ilmankin. Tai voi katsella ihan muita kanavia.

• Chris3

Hehehe voi ei. Ei ole telkkarin katselu kiinnostanu. Nyt on sitten kai pakko yrittää kiinnostua ja viettää aikaa roskalaarin edessä vaikka muitakin asioita elämässä olisi. Nyt kun on pakko maksaa tyhjästä (en omista minkäänlaisia yhteyksiä jota vero ehdottaa) voin yhtä hyvin muuttaa Ruotsiin. Ja vaikka Suomella on sitä vastaan ollut jo pitkään kaunaa, nyt viimeistään tuntuu paikka hyvin kauniilta.

• yle.rmi

Jos televisiosta puhutaan niin ylen kanavat on ainoat josta katsottavaa
      tulee, silloin kun tulee.

Oletteko seuranneet mainosrahoitteisten kanavien ohjelmistoa.
      Samoja ohjelmia mm. Elokuvia kierrätetään kanavalta toiselle ja
      esim. taru sormusten herrasta trilogia tuli joulukuussa varmuuden vuoksi
      kahteen kertaan.

Entäs sitten mainokset. Pahimmillaan 10 minuuttia ohjelmaa, jonka jälkeen 5 minuuttia mainoksia. Elokuvissa mainoskatko on joskus jopa 7 minuuttia.

Muistakaa ettei se lupamaksu, nykyinen vero ole pelkkää televisiomaksua.
      Rahoitetaan sillä radion toimintakin, eikä musiikin esittäminen radiossa
      ilmaista ole. (tekijänoikeus maksut)

• ei kommari

en kuuntele radiota koskaan....minulla on omat kanavani ja meitä on paljon jotka eivät tarvit yleläisyyttä missään muodossa ....miksi maksamme roskasta....mieti sinäkin miksi maksat roskasta jas pidät yllä kommunistien suojatyöpaikkoja!

yleläiset saavat ylimääräisiä kahden viikon mittaisia lomatkoja jotta uskollisuus säilyisi! Ja sinä makssat lystin nyt!

• Suu suppuun!

Vero on ihan hyvä ja oikeudenmukainen asia verrattuna lupamaksuun, josta erittäin monet luistivat. Ja eihän edes ihan pienituloisimmat, opiskelijat jne. edes joudu maksamaan veroa! Sinäkin olet aivan selvästi katsonut noita "huonoja" ohjelmia, kun kerran omistat telkun, eikö?

• tuffa 1

Yle vero kun se tulee pitäisi olla 25€ pr talous siinä on järkee.

• mietinpähän vain

Mieltäni askarruttaa myös tuo uusi yle vero.. käsittääkseni sitähän ei pitäisi joutua maksamaan maksimissaan kuin 140e per nenä. niin mitenköhän ne kattoo sen veroissa jos se vero on munkin kohdalla 0.68prosenttia ja tienaan vuodessa karkeesti 35tuhatta niin pelkkä yle verohan olisi 238e sekä vielä avo vaimoni tuloista olisi melkein 170e. niin mitenköhän tämän 140e yli menevä osuus palautetaan? vai kattooko verottaja että toi maksanu noin paljon joten nyt poikki.

• valtio lahjoittaa

Niin samaa tällä mietitty, ainakaan vero korttiin ei ollut merkattu kuukausia joissa 140 € tulee täysi..
        Olen aina saanut palautusta 3 000 € alas päin..kun jo tietää miten valtion taloutta hoidetaan
        YLE vero katoaa pohjattomaan kuiluun, valtion virkailijat saavat uusia etuja... se on tuo ruuanhinta sitä luokkaa että Eduskuntaa ilmainen työpaikka ruokailu :D

• mie5557

Tv-maksu oli 250,- ennen ja nyt vain 140,-. Halpuu. Isoissa perheissä yleensä vain aikuisilla (isällä ja äidillä) tuloja niin paljon, että k.o. maksua menisi.

• maksan mielelläni..

sen mitä pitää, eihän tuo nyt montaa kymppiä vuodessa ole. Onneksi ne rahat menee ylen toiminnan varmistamiseski, miltään mainnos-rahoitteiselta kanavalta ei tule oikeastaan mitään järkevää.
      Kun on lopettanut kaikki lehtitilaukset (netistä voi lukea samat mitä lehdissäkin lukee), lopetin tupakoinnin jokunen vuosi sitten, kahvijuonnin lopetin, pullon vinkkua sallin kerran viikossa , niin näillä säästöillä ei yks telkku vero tunnu missään.
      Sen verran vielllä lopuksi sanon, ne jotka tupakoi ei minun mielestä voi valittaa minkään kalleudesta.

• pul,pul,pul........

Minä laitankin omat viinit porisemaan ja rupean naukkailemaan viiniä.

• pyh0001

katson Yle:n dokumetteja...Mtv3 pois heti

• hyi helvetti

olet aivopesty kommunsiyti...kuka muu voisi niitä dokumentteja katsoa...varmaan katsot vieläkin tallenuksista kuinka preidetti halonen astui virkaansa??!

• älä ole hullu

" Mitä jos lopetettais tää iänikunen valitus ja ruikutus ja ruvettais tekee asioille jotain?"

Mitä kivaa siinä sitten olisi?

Pikkupuolueet eivät tule koskaan saamaan tarvittavaa kannatusta, kun iso osa kansasta on tämän kulutusyhteiskunnan ja roskaviihteen aivopesussa, johon ei tiedolla valistaminen auta. Tärkeämpää olisi hyökätä niitä tahoja vastaan, jotka vastaavat tuosta aivopesusta ja ihmisten harhaanjohtamisesta.

• kyllästynyt kanssa

juu ihan paskaa ohjelmaa nykyään ja kun kääntää kanavaa, niin hetkenpäästä näkee saman ohjelman toiselta kanavalta? ja sitä amerikkalaista sontaa kokoajan. Miksi ei tule muista eu maista tai muista maista hyviä sarjoja, elokuvia tai hupiohjelmia. mut se lupamaksu sehän on sitä sosialismia niinkuin entisessä neuvostoliitossa,

• YRITÄN YMMÄRTÄÄ

YRITÄN YMMÄRTÄÄ SE ON TOTTA KÖYHÄT ON MAKSANUT JO KESKIAJOITA LÄHTIEN NOITTEN RIKKAIDEN JUHLAT ASUNNOT YLEENSÄ KAIKKI SE ON TOTTA KÖYHIÄ ON NIIN PALJON ETTÄ JOKU 200E JOKAISELTA NIIN NOI RIKKAAT VOIVAT TAAS KÄYDÄ HINTTI OOPPERASSA OOPPERA TALOSSA JA JUHLIA.......YKS ASIA MILLÄ ASIAT SAADAAN MUUTTUMAAN ON SOTA TÄTÄ KULUTUS YHTEISKUNTAA VASTAAN

• Sinua ymmärrän kyllä .

• ????

Opettele kirjoittaan pässi!!

• ei mulla muuta

YLE on perse

• pitäis tukkia!

Taas kerran löydän sukulaissieluni tällä palstalla! Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Miten me se tukittais, muuten se jatkuvasti tuottaa sontaa!

• O=l0
        pitäis tukkia! kirjoitti:

Taas kerran löydän sukulaissieluni tällä palstalla! Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Miten me se tukittais, muuten se jatkuvasti tuottaa sontaa!

Televisiomaksun historia

Televisio tuli Suomeen 1950-luvulla, mutta televisiomaksun historia ulottuu yli 80 vuoden taakse, sillä historian laskeminen aloitetaan radioluvan synnystä vuodelta 1927. Radiolupa kerättiin, jotta vuonna 1926 perustetun Suomen Yleisradion toiminta saataisiin turvatuksi.

Lupamaksu perittiin alusta asti maksajan oman ilmoituksen perusteella, mihin saatiin malli Ruotsin vastaavasta käytännöstä. Radiolupa oli aluksi sata markkaa vuodessa, ja keräämisestä vastasi silloinen lennätinhallitus. Maksua vastaan radion kuuntelija sai nykysilmin varsin juhlalliselta näyttävän numeroidun lupakirjan yleisradiovastaanottolaitteelle.

Radiovastaanottimet ja -luvat yleistyivät hurjaa vauhtia. Alkuvaiheessa lupia myönnettiin 12 000 kappaletta, ja toiseen maailmansotaan mennessä lupia oli myönnetty jo 330 000 kappaletta. Samaa tahtia kasvoi myös radiolupakonttorin henkilöstö. Sotavuodet toivat omat haasteensa radiolupatoiminnalle. Radiolupakonttori siirrettiin pois Helsingistä kahteen otteeseen; ensin talvisodan sytyttyä Vaasaan ja myöhemmin jatkosodan tieltä Korpilahdelle.

Vuonna 1988 televisiolupakeskus siirtyi Posti- ja telelaitokselta Viestintäviraston eli silloisen Telehallintokeskuksen alaisuuteen. Siirtyminen vaikutti melkoisesti tv-maksutoimintaan, sillä Telehallintokeskus alkoi muun muassa karsia luvattomuutta aktiivisen kampanjoinnin avulla.
        Tv-luvasta tv-maksu

Lupajärjestelmä on vuosikymmenien aikana kokenut lukuisia muutoksia. Kantakorttijärjestelmästä on siirrytty reikäkorttien kautta suorakäyttö- eli atk-järjestelmään. Myös lupamaksun perimistapa on muuttunut, sillä alkuaikoina postinkantajat perivät maksun. Vuodesta 1996 lähtien television käyttöönotosta on voinut tehdä ilmoituksen internetissä. Vuonna 1999 lakiuudistuksen myötä televisiolupapalveluista tuli tv-maksuhallinto, ja tv-luvasta ryhdyttiin käyttämään nimeä tv-maksu.

Tv-maksujen tilalle yleisradiovero

Tv-maksujen kerääminen päättyi 31.12.2012. Yleisradio Oy:n toiminta rahoitetaan 1.1.2013 lukien uudella yleisradioverolla, jonka perii Verohallinto.
        Radiolupamaksuja, myöhemmin televisiolupamaksuja ja televisiomaksuja alettiin periä vuonna 1927, joten niitä perittiin yhteensä 85 vuotta. Viestintävirasto kiittää tv-maksuasiakkaita näistä vuosista!
        Sivua päivitetty 01.01.2013

• sdfgrty67uikjmnb

mulla menee yle-veroa 69 € tänä vuonna, minimisairaspäivärahaa toukokuun loppuun, veroprosentti 1 %, työkyvyttömyyseläke alkaa kesäkuussa, veroprosentti siinäkin 1 %. Tämä muutosverokortin johdosta.

• niinpä niin

Suullahan halpuu tv-lupa aika paljon, aattele 250,- oli ennen (niinkuin se oli kaikilla muillakin) ja nyt vain 69,-

• Onko oikein? Ei, suorastaan epädemokraattinen.

• Oikee homma mut ruoka ohjelmia tulee liikaaa.

• Suomi on paska maa

Yle ei ole muuta kuin suojatyöpaikka julkisen sektorin loisille! Siihen sitä veroa riistetään että näille loisille olisi loppusijoituspaikka turvattu.

• nykymenoon kyllästyn

Koko yle vero on taas niitä" porvarihallituksen touhuja" yleisradiollehan vaihdettiin johtajakin kokoomuksesta entisen demarin tilalle.
      Kaikkihan suomessa viedään vähä-osaisilta ja tilalle tulee yksityisiä vastaavia palveluja niin vanhustenhoito terveydenhoito jne.....
      Nykyiset vallanpitäjät ajaa Suomea alas että pääsevät "rupusakista" eroon on vaan mielenkiintoista nähdä kuka sitten tekee "herroille" rahaa tai niin sanoen likaisen työn kun ei enää kotimaasta löydy pe---- nuolijoita,eikä lähinaapureistakaan,?.
      Ikävää uusia sukupolvia ajatellen tämä nykymeininki,ei olis meidän Isät ja iso-isät taistelleet Isänmaan puolesta jos olisivat arvanneet millaisten rosvojen käsiin maamme ajautuu.

• Jusander78

Onhan tuo kohtuutonta että about 20k vuodessa tienaava maksaa tuon täyden 140 euroa vuoteen. Ja siitä enemmän tienaavat maksavat saman. Minun mielestäni tuota ylä-rajaa pitäisi nostaa reilusti että olisi edes vähän oikeudenmukaisempi kaikkia kohtaan.

• Suunnittelija.

Kyllä suurituloiset saisivat maksaa ainakin prosentin tuloistaan, mutta hehän nämä maksut ovat kehitelleetkin, eli ei toteudu.

• dkfjxlkdnvcxz,mnv

sinä oet joku demarinretku vai!?

• ROOPE SEDÄN KAVERI

älä valita, maksa se vero ja käy vaaleissa ,alä äänestä kirkkovenettä äläkä aku ankkaa.mulla on rahaa niin paljon ettei paskalla viitsi käydä.paskannan housuihin ja vaidan taas uudet housut ..

• 8+20

No jos se YLEn ohjelma on tuollaista roskaa, miksi suurituloisten pitäisi maksaa tuhansia euroja siitä roskasta, meinaan jos se vero olisi progressiivinen. Maksukortilla, joka maksaa pari sataa vuodessa, saa ihan laadukasta ohjelmaa. Niin että eikö olisi parasta leikta kovalla kädellä YLEn budjettia.

• Samalla päättelyllä myös ne, jotka sairastavat, hoitakoot omat kulunsa?

• TTTRRRAA

onko yle sairaala ja välttämätön kaikille j aonko sitä pakko katsoa??!Älä sotke asioiTA PAHVI!

• huh huh

Köyhimmät maksaa 55 eurosta ylöspäin yle maksua. Ja jos ei juuri edes seuraa kanavaa. Eikö se olisi parempi muuttaa mainoskanavaksi.

• Nasira

Ei yle voi olla mainoskanava kun ei kukaan katso sitä.
        Ei kukaan mainostaja halua mainostaan ylellä kun sitä ei kukaan kuitenkaan näe :DDDD

• uskomatonta sontaa

KUVITELLAANKO AIVAN SINISILMÄISEN JA NAIVIN TODESTI YLEN.ANNIN TOIMITUKSISSA, ETTÄ YHTEISKUNNASSA SELVÄSTI EPÄONNISTUNEEEN PAKKOMOKUTUKSEN JA PAKKOHYYSÄYKSEN YKSISILMÄINEN PAKKOSUITSUTUS PAKKOPROPAKANDA-YLENANNIN KANAVILLA MUKA LISÄÄ NIIDEN PAKKOMAINOSTAMAA NS. "SUVAITSEVAISUUTTA"? Ettei vain olisikin niin, että kukaan itseään kunnioittava ei niitä "yhdenvaihtoehdon ratkaisuja" IKINÄ katso, ja jos joku höynähtää joskus katsomaan, taitaneekin naivi "suitsutus" kääntyä jopa itseään vastaan... "HYVÄ TUOTE LYÖ ITSEKSEEN ITSENSÄ LÄPI, HUONO TUOTE EI VALTAVALLAKAAN MAINOSKAMPANJALLA" Ylen "muka- ja näennäisuutisetkin" on täysin yhtä tyhjän kanssa!

• kauris 84

Hyvien sarjojen uusinnat on ok.Kummelien tapaiset ohjelmat oksettaa hyi hitto
      kaikkea sitä lähetetään Samoin pitkän tukan puistajjat kieli ulkona,inhottaa.Voi
      kysyä miksi minulta peritään lupamaksu roska lähetyksistä.Voi surkeus kun mai-
      nos kanavilla tapetaan jatkuvasti.

• Ei todellakaan ole oikeuden mukainen. Minä maksan toistasataa 15000 vuositulosta ja kaksikertaa enemmän saavat maksavat 125 €. Tosiaan me maksamme vielä pelkistä uusinnoista ja sitten tosi tv ohjelmista jotka jo on aikansa eläneitä. Olisko jo aika vaihtaa ohjelmien suunnitelija tiimiä. Uuden toimitusjohtajan aikaan ei kyllä ole uusia ideoita syntynyt..... Uusintoja..uusintoja..uusintoja

• Voi jäkä..

Äläpä höpötä joutavias, yli 20 kiloekee tienaavat maksavat sen maksimin 140 / lärvi.
        Turhaa narista, ennen pummit eivät maksanut mitään, eikä sossun elätit nytkään.

Joku mamma höpisee et ennen meni 1x 220 ekee ja nyt menee 4x sama "perheeltä". Missähän ajassa mamma elää? Pitäis vähän ottaa asioista selvää ennenkuin suoltaa tänne puutaheinää.
        Ps. Ihan mukava "perhe" jos on neljä täyden maksavaa kun alaikäisiltä sitä ei peritä, eikä alle 7500:n tuloista :-)

• Eläkeläinen

Hei, ei tarvitse olla kummoinen ennustaja kun arvaa että vero tuplaantuu hyvin pian.
      Ne laittoivat aluksi pienemmän maksun jotta saivat lakimuutoksen voimaan.
      Koko ajan sanotaan uutisissa että ylellä ei riitä rahat.
      Itse eläkeläisenä tykkään että teemalla on parhaat ohjelmat. Nuoremmilla on toisin.

• Terve perse

Miksei koko paskaa voi hommata tv kortilla eli samanlailla kuin Canal Digital eli maksat niistä kanavista joita katsot tai sitten et maksa mitään.
      Ei ole mikään mahdoton tai vaikea temppu.Ongelmana olisi vain se ettei kukaan ostaisi YLE:n paskakorttia ....

• ei aivopesua mulle

Osuit naulankantaan.....me maksamme kommunistien suojatyöpaikoista nyt kultaseni! yleäiseillä on ollut tapana saada parin viikon YLIMÄÄRÄINEN ylen maksama lomamatka.......tiedätkös, että sama meno vaan jatkuu ja me maksamme!

• manu9

Eikö Yleveroa voisi hoitaa jollakin maksuverokortilla, eli maksat siitä mitä katsot em.
      140€=3000t vuodessa (noin 8t päivä). Jos ei tunnit riitä sit vois uusia (uusinta) kortin 0€/v.
      Eihän sieltä ylenkanavilta tule katsottavaa ohjelmaa kuin noin 100t/vuodessa ja loput uusintoja !

• Oikeinkirjoitus kunniaan:se on 3000 h vuodessa, t tarkoittaa aina tonnia ! Mitä vauva -koulua säkän oot käynyt, kun et osaa kirjoittaa oikein....? Jotakin kyläkoulua....... Meille opetettiin heti 3-4 luokalla, että h tarkoittaa Suomessakin tuntia ! Itse tosin ih-mettelin kauan, mitä se h tarkoittaa.......ja miksi se niin kirjoitetaan......mutta niin se vain on ! Kirjoissaan on kirjoitusvirheitä, esim. juuri tuossa Guinness World Records -ennätyskirjoissa on paljon virheitä ! En ymmärrä, miksei oikolukija tee työtään kun-nolla......korjaan mielelläni virheet......

• Miettikää edes vähän

Suomen kansa olisi tyhmempi ilman YLEä. Se näkyy jo tämänkin palstan kirjoituksista, jos uskotaan, että ne, jotka eniten vaahtoavat puhuvat totta eli eivät käytä YLEn palveluja.

• En urputa

No, kun on tarpeeksi pienituloinen tai lähes ilman tuloja, ei tarvitse maksaa mitään!
      Ei maksa vaivaa, sen enempää kuin munuaisetkaan :-)

• are

Siis todella vittumaista Yle paska otti urheilulähetykset pois kanavilta,syy ei ole rahaa maksaa lähetyksiä kysyn mihin vittuun ne rahat menee ei kait ne vitun uutisiin mene,tulis perkeleen toimitusjohtaja esille kolosta missä luuhaa kertois jotain missä mennään ja ottais hameen päältä ja ois kuin mies. kapitalismiin kyllästy.

• Tämäkin vielä

Eduskunta keksii seuraavaksi että autovero kaikille vaikka autoo ees omistaisikkaan. Tasapuolisuutta ja vetoo siihen että käyttävät kuiteskin julkisia...
      Oottakaas vaan!

• kuka vastuussa??????

Ri todellakaan ole! Ohjemat on uusintoja, vanhoja 70 luvulla tulevia pölysestä arkistosta kaivettuja viuluviikareita... uusintoja uusintoja... viis kertaa viikossa sama ohjelma tulee uusintana..

Hei haloo yle rahastaa ja nyt hyvä rahastaa kun pakkorahastetaan ihmiset, ja nyt ei muuta kun uusinnat lisääntyy kun rahoitus on pakkorahastamisella turvattu.

• MINÄ

KYLLÄHÄN YLELLÄ ON LAADUKKAAMPIA OHJELMIA!! EIKÄ MITÄÄN TYHMIÄ TOSI TV TAI BB TALOJA! ONNEX ON YLE! JA NYT PÄÄSEE MYÖS ENTISET LUSMU PINNARIT MAKSAAN TASAPUOLISESTI! YLE ON PARAS EIKÄ SE OO MIKÄÄN HÖMPPÄ KANAVA!

• ei jummarra

Miten se oikein menee ... itselläni EI TULOJA OLLENKAAN 2 VUOTEEN. Jonka verottajakin on todennut ja hyväksynyt. Tilanne ei ole muuttunut eikä tule muuttumaankaan mutta siitä huolimatta tuli nyt tuli verolappu että tämän vuoden tuloksi arvioidaan 15.000 ja Ylelle maksettavaa yli 100 euroa. Ei jumarra ... miten maksan kun ei ole fyffee ollenkaan???

• Ei mene jakeluun

Minäkin olen tienannut 12.000 vaikka ei pidä paikkaansa. Se on tukirahoja ja luulisi että vero on tuissa jo otettu huomioon.

• Ei mene jakeluun

Olen oivaltannut viimeaikoina että tämä on vain kikka saada ihmisiltä enemmän rahaa koska valtio on "köyhänä" ja ajatellaan että tällä säästetään. Samoin pienennetään palkkoja. Valtion keksimät säästömenetelmät ovat persiistä.

Olen köyhä opiskelija joka ei ole katsonut televisiota, kuunnellut radiota tai edes vilkaissut yleä netissä viiteen vuoteen. 175 euroa lisää kuussa on äärimmäisen paljon rahaa tällaiselle ja haluaisin mieleläni käyttää sen asumiskuluihin ...jotta olisi varaa tehdä jotain muuta kuin syödä korppua.

• are

mikähän vero seuraavaksi tulossa tässä maassa,olemassa olo vero jotain sinne päin paljon mahdollista.

• VOI HELVETT...I!!!

Pienituloinen eläkeläinen joutuu maksamaan saman summan kun työssäkäyvä.
      Nyt kaapeliverkosta poistettiin mm. eurosport joka tuli maksulliseksi SEKIN ... tulihan sieltä sentään urheilua ja usein vielä livenä!

Nyt puhutaan että tv6:sesta pitäisi poistaa kaikki sarjat yms. koska se on alunperin musiikkikanava. Kyllä sieltä joskus tuli jotain katsottavaakin.

Kyllä tämä on aivan pers####ä!

Uutena vuotena oli komeat ilotulitukset eri paikkakunnilla omansa...ja me veronmaksajat sen tietysti maksavat.
      Toiset juhlivat sitä, mutta todellisuudessa uutta vuotta ei kannattanut paljon juhlia...kaikki mm. alv. nousi, ja mm. maidon hintaan ollaan lisäämässä jopa 30% korotusta.

Otetaan taas maahanmuuttajia lisää, niin ei ole ihme jos Suomalaiset veronmaksajat voivat huonosti ja kaikki hinnat nousevat MEILLE. kaikenlaisia masennuslääkkeitä yms. "popsitaan" koko ajan enemmän ja enemmän...ja "yön simot" ajavat uusilla Bemareilla,lapsilla/aikuisilla merkkivaatteet päällä, eikä kestä enää kauan kun kevät tulee, niin alkaa esim. polkupyörien pinnat kiiltämään niin että häikäisee, ja ne pyörää polkevat EIVÄT OLE SUOMALAISIA!!! ME MAKSAMME SIIS KAIKEN!!!

Päättäjät...Alkakaa pikkuhiljaa ajatella mitä olette saaneet aikaan!!!

• Ylenhyvä

Valivali...

• YLE: TÄYSI PASKA!

Tuo saatanan yle voisi pikku hiljaa ajaa itsensä alas, tuollainen paska firma jonka kanavia en edes KATSO! Ihan oikeasti YLE:n mulkut, haistakaa paska! Ja eduskunta saisi haistaa myös joka tämän keksi! MAKSAN YLEN PASKASTA TURHAAN VEROA PASKOISTA OHJELMISTA! VOI VITUN VITTU!

• Jeesa

Palkka 7200€ , vero 50€ = n.0.67%
      Palkka 20000E vero 140€ , = n. 0.67 %
      Palkka 75000€ vero 140€ = n. 0.1 %

OIKEUDENMUKAISTA ???

On se KOKOOMUSLAISTA !!

• Pekka

Joo minusta vero tai lupamaksu pitää olla kun kerta se peritään väkisin niin porrastettu vero Esim: kun vuositulot ovat 15000 niin vero 50 ekuu, 25000 vero 100 ekuu, ja vuositulot 35000 vero 300 ekuu. Kuka nyt uusinnoista enempää maksaisi. Muutenkin se on ihan ahterista koko nykyinen järjestelmä, liian hätäisesti tehty koko vero.

• 1+16

Taitaa enemmistö kirjoittajista olla niitä, jotka ovat tähän asti katsoneet telkkua ilman lupaa. Tuon veron taisi junailla demariministeri Krista Kiuru. Niin että koettakaa niellä kiukkunne, uusi vero on oikeudenmukaisempi kuin aiempi epärehellisyyttä suosiva järjestelmä.

• 1+17

Yle on tunnetusti demareitten likaisten temppujen osasto. Vero on todiste siitä.

• faarot ulos

senkin pahvi...tämä vero tuli siksi, kun sossut eivät maksaneet lupamaksujaan.....demerit ovat retkuja ja elävät aina toisten kustannuksella! niitä oli 200.000 jotka eivät maksneet maksujaan, nyt joudun minä maksamaan vaikken omista tv:tä enkä missään nimessä haluaisikaan katsoa sitä sontaa.....ääliömäistä 60-luvun dokumentteja ja muuta kommunistista kamaa!yäk!

• rwerwrer
        faarot ulos kirjoitti:

senkin pahvi...tämä vero tuli siksi, kun sossut eivät maksaneet lupamaksujaan.....demerit ovat retkuja ja elävät aina toisten kustannuksella! niitä oli 200.000 jotka eivät maksneet maksujaan, nyt joudun minä maksamaan vaikken omista tv:tä enkä missään nimessä haluaisikaan katsoa sitä sontaa.....ääliömäistä 60-luvun dokumentteja ja muuta kommunistista kamaa!yäk!

>niitä oli 200.000 jotka eivät maksneet maksujaan

Oikeampi ilmaisu olisi, että oli 200000 taloutta ilman TV-viritintä.

• no jooh

Kävitkö oikeasti selaamassa ylen ohjelmistoa ? Katsopa uudelleen.

• Jupinaajupinaa

Kiitos vain kysymästä! Totta puhuen ei ole oikeudenmukainen. Sillä sairastumisieni tähden saan eläkettä alle tonnin kuukaudessa ja joudun maksamaan siitä päälle 80 euroa vuodessa ylemaksua. Kun suhteessa siihen muutamia tonneja kuukaudessa saava maksaa vain 140 euroa.
      Lisäksi en ole omistanut televisiota koska mielestäni ohjelmatarjonta on todella huonoa verrattuna lapsuusvuosiini.
      Paljon on tappamista, seksiä, pettämistä, toisten mollaamista ja alentamista itsen hyväksi. Jopa lasten ohjelmat ovat kummallisia, täynnä taikuutta ja noituutta ym.
      Hyvin vähän on mitä sieltä edes katsoisin, netin kautta parin vuoden ajan luonto ym ohjelmaa katseltu silloin tällöin. Niissäkin jo uusintakierroksia menossa.
      Radiosta uutiset pari kertaa päivässä tulee kuunneltua, mies sitä lähinnä tekee ja pieni eläke hälläkin, vaikka työvuosia lähellä neljääkymmentä takanaan.
      Yle-vero on siihen nähden ryöstöä. Sen verran tiedän myös elämästä jotain, että on ihmisiä joille tuo määrä rahaa on vielä vaikeampi maksaa kun on lapset ja velkaa ja työttömyyttä ym. Esim. läheinen vanhus on melkein sokea ja kuuro ja joutuu myös maksamaan, vaikkei noita viihdykkeitä kykenisi käyttämään hyödyksi.
      Kyllä joku raja pitäisi olla.

• Kärsin veroista

Miksi mun tarvii maksaa veroissa maanteiden kunnossapidosta? Menen aina jonkun toisen kyydissä, kun ei ole autoa eikä ajokorttia.
      Miks mun tarvii maksaa jotain siairauspäivärahaveroa, mikä hitsi se on, kun en ole ikinä edes flunssassa. MIKS mun pitää maksaa veroja kouluja ja armeijaa varten, kumpaakaan en tule enää tarvitsemaan.

On tämä niin väärin väärin väärin.

Sama se tässä kaaoksessa on, jos nyppäisevät tv-veron, sillä sentään katson telkkua ja tietsikkaa, kuten nyt juurikin.
      Kaverit eivät ikinä ole maksaneet tv-lupaa. Hehheh.

• sonta demarit

siletä se yksi syyllinen löytyi et ole maksanut tv- lupaasi ja nyt minä joudun maksamaan vaikken omista koko sontaluukkua! enkä tule ikinä omistamaankaan!

teidät pitäisi ottaa kiinnija maksattaa minun veroni vuosiksi eteenpäin......tätä on sossujen toiminta aina käytetään muita hyväksi!

• 3+6

Miksi tietsikan katseulsta pitää maksaa Yleisradiolle?

• qsderft

Ohjelmat tulevat vielä tästäkin huononemaan......kun rahanhan ne saa vaikka pyörittäs samaa paskaa aamusta iltaan.

• keskusta1

tyhmä armeijakesken pientilallinen saatanan maajussi nosta sitä maidon hintaa valion avustuksella saatana tollo MAALAISJUNTTI HINTTI,se on hyvä että yle maksattaa noilla sikatilallisilla noi yleverot................mutta voittehan te maalaisjunttit kostaa talle vitun paska yhteiskunnalle syöttäkää niille sioille paskaa ja lehmille paskaa kanoille paskaa ja yleensä kaikille maatilan elaimille paskaa saatanan maalaisjuntit ahven särki ja maalistollo kilpaili kuka on tyhmin maalaitollo kylvää vieläkin kauraa vehnaa ja kasvattaa sikoja ja valillä kun ehtii niin miettii että kuka meistä loppujen lopuksi on se tyhmin ahven ruotsalainen vitun silli homo hintti vai maailaistollo

• 1+16

no ei ole oikeudenmukainen. vero pienituloisilla samansuuruinen kuin isotuloisilla.
      järki hoi...milloinkahan keksitään työntekoa verotettavaksi samalla logiikalla..

ruoan hinta,sähkö,yms kallistuu mutta palkka ei nouse suhteessa kuluihin.
      eli rikkaat rikastuu ja köyhät senkun köyhtyy.

paras lienee jäädä työkkärirahoille pienituloisen.mitä sitä turhaan rehkimään,kun ei siitä jää mitään käteen.saa aamullakin nukkua pitkään.
      toisaalta voisi muuttaa ulkomaille.ei euro-alueelle.

• R.Oope

Tämän veron kohdalla on taulukko tehty sellaiseksi että omistaessasi vaikka yhden puupennin, niin sinut lasketaan varakkaaksi, joka maksaa yleveroa siinä kuin miljuunan hankkiva.

• Uskokaan vain!

Rikkaat pääsevät taas kuin koira veräjästä! Joskus vielä joku hermostuu näille riistäjille. Tavallista kansaa poljetaan aina.! Yläraja tonniin ja sen maksavat kaikki yli 10 000 kuussa tienaavat!

• Sepi Euronen

Valtiolta viisasta saada perityksi lakisääteinen maksu!!!

Miksi juoksuttaa kyttäämässä tvlupamiehiä ihmisten ovilla.ihmisten, jotka pakoilevet kaikkea vastuuta ym sekä ulosottomiestä, kaverivippejään...kaikkea vastuuta...

Velkavelvoitetyö seuraavaksi lakiin???

• Kierous Huipussaan

Meitä rosvotaan ja rahastetaan nykyisin eri tekosyin, että jo valmiiksi rikkaat saavat paljon päälle lisää. Täytyyhän jonkun tahon rahoittaa heidän sijoitus pelailunsa.
      Ja se rahoittaja tahohan on me tavallisen työtätekevät kansalaiset.

• pato3

Yle vero on periaatteessa hyvä, mutta käytännöss ei. Vika on siinä, että pienituloinenkin maksaa täyden veron ja suurituloinen liian vähän.
      Nyt tuloraja on noin 20500 € vuodessa. Jos ansaitset vähintään tuon, vero on maksimi. Tulorajan pitäisi olla 30000 € ja korkeimman veron 300 €.

• kaikki viedään

Suurin vika on siinä, että se tulee nousemaan joka vuosi.

• TVpölönen

Ylen Kiviselle maksetaan 27000E/kk palkkaa, mistäköhän? Kaikki hyvät sarjat lopetetaan ja tilalle tulee hömppätanssiohjelmia. Jostakinhan nuo palkkarahat on nykäistävä!

• nimi on enne

Kivinen on kivitettävä....armoa ei anneta!

• zxf<fd

Ei ole ku kirkko on siitä vapautettu vaikka kirkon nimenomaan pitäisi Yle-veroa maksaa ku Yle on velvoitettu eli pakotettu palvelemaan kirkkoa ilmaiseksi. Radiossa on joka aamu ja ilta hartausohjemlia ja hartaita säveliä, telkussa joka viikko ainakin 2-3 jumalanpalvelusta ja radiossa lisää.

Ilmaiseksi kirkon käytössä Ylen studiotiloja, lähetysaikaa, ammattitaitoisat työvoimaa ja tekniikkaa, mm. lähetysautoja, joita on vähän väliä esim Kallion kirkon edessä. Miksi Ylen pitäis palvella e.l. kirkkoo ilmaseks sen uskomusten levittämiseksi ja itsensä mainostamiseksi?

• nih1

siksi koska kirkko, yle ja valtio on yhtä ja samaa yhdessä

• Digi Digi

Tie helvettiin on kuulemma päällystetty hyvillä aikomuksilla. Tämä vero on juuri sellainen ajatuspieru, joka on synnytetty väkisin aivan kuin raiskauksen uhri joka ei saa tehdä aborttia.

Mutta onhan täällä opittu elämään muidenkin epäonnistuneiden lakien kanssa, muistaako kukaan LEX nokiaa tai LEX karpelaa??

• geros

Ei näy tv täällä periferiassa, joten en sitä edes pysty seuraamaan. Radio hajosi muutossa vuosia sitten, enkä ole uutta edes halunnut. Nettiyhteys on hidas ja pätkivä, joten Areena tökkii - eipä sitä tule edes katsottua, kun uutiset lukee lehdestäkin. Ylevero 140€, vastine: ei mitään.

• Sammalmänty

Se on totta, että Yle-veron pitäisi reiluuden nimissä olla enemmän progressiivinen.
      Mutta millä perusteella haukut Yleisradion ohjelmasisältöä pelkäksi tappamiseksi, ja julkkisten pöljäilyksi? Yleltä tulee suurelta osin kaikkea muuta ohjelmaa:
      http://ohjelmaopas.yle.fi/
      Ehkä yleisen ohjelmatarjonta muilla kanavilla on sitä, mutta miksi valitat siitä samaan syssyyn Yle-veron kanssa? Kaupallisten kanavien tarjonta ja Yle-vero ovat kaksi eri asiaa. Ja hei, minusta on ihan hyvä, ettei tv:ssä näytetä täysin surkeimpia leffoja, vaikka se sitten tarkoittaisikin uusintoja.
      Täältä löydät Yle-verotuksen säännöt. Ja aina kannattaa kirjoittaa järkevästi muotoiltu mielipide Yleisradiolle, kun kerran ketuttaa, eikä valitella keskustelupalstoilla. Asiakaspalaute kannattaa.

• aunepennonen

Kaupallinen media = rahamaailma tekee kaikkensa korostaakseen negatiivistä uutisointia YLEstä. On oikein palkattu ihmisiä joiden tehtävä kk-palkkaa vastaan on hankkia huonoa julkisuutta ja etsiä epäkohtia YLEn toiminnassa. Miksi? Koska YLE on heidän näkökulmastaan markkinahäirikkö eli häirikkö joka "estää" heidän rahankeruunsa muutaman omistajan pussiin. Demokratian yksi tärkeimmistä paaluista on objektiivinen tiedonvälitys. YLEssä on edustettuina kaikenlaisia äänitorvia ja mahdollisuus tehdä kohtuullisen objektiivisia ohjelmia. Markkinarahoitteinen ohjelmatarjonta on kaikkea muuta. YLEn tehtävä - samoin kuin kirjastotoimen on erittäin tärkeä ihmisen perustarpeille. Ihmiset ovat jo nyt kohtuullisen pihalla maailman menosta, mutta mitä olisimmekaan jos meillä ei olisi YLEä. Kaikilla ihmisillä on kuitenkin oikeus äänestää, korreloikaa siihen. Mitä tyhmempi kansa sitä tyhmemmät päättäjät. Suurin osa suomalaisia pitää YLEä enemmän kuin tärkeänä (tutkimus) mutta lehdissä näkyy vain tämä panettelu. Toisaalta voimme pohtia mitä me etelä-suomalaiset teemme pohjoisen teillä ja rautateillä - tai miksi me tuemme maanviljelystä tai miksi haluamme että terveydenhoito hoidettaisiin valtion ei kunnan rahoilla tai ... tai ...

• ei mitään ei mitää e

aunepennonen on väärässä.....normaali ihminen ei kaipaa yleläistä sontaa ja aivopesua.....olet 60-luvun kommunisti ja täystyhmä!
        onko sinunh mieliohjelmasi dokumentti kun se haloska astui virkaansa tai kunvaalitilaisuudessa kertoi kissastaan kuinka senaukuu ja halauaa syödä???!!! yäk mitä potaskaa!

• me maksetaan lisälom

ylen tehtävä on palkkansa edestä toimittaa joutavanpäiväisiä uutisia....joudun itse hankkimaan tietoni monista lähteistä.....siksi tiedän mitä maailmalla oikeesti tapahtuu!!!!yleläiset saavat muista poiketan kahden viikon YLIMÄÄRÄISEN loman YLEN KUSTANNUKSELLA, jotta työinto jpysyisi vireessä! et silleen!

• apukoulu amk
        me maksetaan lisälom kirjoitti:

ylen tehtävä on palkkansa edestä toimittaa joutavanpäiväisiä uutisia....joudun itse hankkimaan tietoni monista lähteistä.....siksi tiedän mitä maailmalla oikeesti tapahtuu!!!!yleläiset saavat muista poiketan kahden viikon YLIMÄÄRÄISEN loman YLEN KUSTANNUKSELLA, jotta työinto jpysyisi vireessä! et silleen!

Joutavanpäiväiset uutiset määrittyvät jokaisen henkilökohtaisen kapasiteetin mukaisesti. YLEn ajankohtais-, dokumentti-, asia- ja uutistoiminta lienee kuitenkin aika korkealla tasolla. Jos tämän tarjonnan edes ihmiset sisäistäisivät meillä olis aika paljon sivistyneempi kansa ja oikeudenmukaisempi hallitus. Väärä tietoa muuten YLEläisten lomista :-)

• ^U_U^

Areenan kautta tullut tsekattua joitakin YLEn dokkareita. Osa niistä on kyllä ratki riemukkaita. Tietous mitä niissä esitetään mahtuisi kirjassa sivulle-parille. Joissakin vaikuttaisi puolet dokkarista olevan dramatisointia, toinen puoli jaarittelua, hieman tietoa sisältäen.

Mielestäni YLE on kahminut aivan liikaa sarjoja itsellensä, ulkomaalaisiakin. Eivät kuuluisi noin suuressa määrin YLE:lle.

Itse ymmärrän kyllä, että yleishyödyllisiä yhteiskunnallisia asioita on aivan oikeudenmukaista maksattaa kaikilla. Se vain, että ne maksumäärät ovat edelleen epätasa-arvoiset, väittää kuka tahansa jotain muuta. Köyhien varoissa jo pienikin nipistys tuntuu, mutta rikkailla ei.

Nyt kuitenkin voidaan ilmeisesti viimein sanoa, että Mainostakavien katsominen on ilmaista, ainakin periaatteessa, verrattuna entiseen :)

• Sammalmänty
    • Huijarit huutaa

Kissa pöydälle: ne huutavat täällä, jotka ovat tähän saakka katsoneet salaa. Mitä ihmettä on yksinäisen pienituloisen aihetta valittaa, jos nyt selviää muutaman kympin verolla tähänastisen 250 euron lupamaksun sijasta? Millä matematiikalla se muutos saadaan tappiolliseksi?

• rrwewererwer

>Millä matematiikalla se muutos saadaan tappiolliseksi?

Ei ole TV-viritintä. Edellinen maksu 0 euroa. Nyt muutama kymppi. Siinä sinulle matematiikkaa, toivottavasti ei ollut liian monimutkaisesti selitetty.

• tyhjästä pitää maksa

juuuri niin, ne täällä huutaa jotka eivät ole maksaneet aiakismmin tv-lupiaan ja ne on vasemmistolaisia sosialisoijia! MINÄ en ole katsonut TV:tä koska en omista sitä, enkä myöskään radiota!On väärin että joudun maksamaa tyhjästä!

• Vauras maisteri

"Pahoin kyllästynyt" nyt vaan sattuu olemaan sellaista sosiaalista yhteiskuntaluokkaa, jonka pitäisi saada kasoa koko ajan jotain Kauniita ja rohkeita tai muuta soopaa! Oikeasti telkkarista tulee paljon laatuohjelmia, mutta, jos katsojan sisivistystaso on juuri " Pahoin kyllästyneen " luokkaa, niin silloin reaktion ymmärtää. Oliskohan "Pahoin kyllästyneen" syytä jättää edes yhden viikon kapakka-ilta väliin, niin siinä jo saastaisit vuoden TV-lupamaksut!! Kun alkoholi pääsee voitolle ihmisen elämästä, niin silloin on pudottu alempiin yhteiskuntaluokkiin ja silloin tuntuu, että koko maailma on vastaan! Minusta kaikkein tyhmimpiä ovat sellaiset valittaja, jotka eivät pysty esittämään mitään parempaa tilalle, tai edes vaihtoehtoa! Puhumattakaan, että kävisitte äänestämässä. Sääliksi hieman käy teidän laisianne.... Kannattaisi lopettaa ehkä kapakoissa käynti, tupakointi ja mennä vaikka opiskelemaan!!!

• pahoin kyllästynyt

Kiitos kommentistasi.
        Valitettavasti arviosi ei pidä lainkaan paikkaansa. En käy koskaan kapakoissa, tai käytä muutenkaan alkoholia.

Yleltä sen enempää kuin muiltakaan kanavilta ei todellakaan tule mitään hyvää. Tai sitten niin harvoin, ettei yleveron maksaminen tunnu mitenkään oikeutetulta. Meitä on kaksi henkilöä, jotka joudumme tämän kohtuuttoman yleveron maksamaan, ja kuten asian ilmaisin, niin täysin perusteettomasti tarjontaan nähden.

En katso kauniita ja rohkeita tai muitakaan humpuukiohjelmia. Ne eivät tule yleltä, mutta silti täyttä hömppää. Tosin en aliarvoi heitä, joita nuo ohjelmat viihdyttää, koska parempiakaan ei ole. On paljon ihmisiä, esim, sairaat ja liikuntakyvyttömät, joille lähestulkoon ainoa viihde on televisio tai radio. Ikävää vain, kuinka he joutuvat pakolla viihtymään todella surkeiden ohjelmien katsomisella.

Suuri kysymys on se, kuinka keskituloiset maksavat yhtä paljon yleveroa kuin miljonäärit ja kaikki muut ylettömän varakkaat.
        '
        En väitä, ettemmekö jaksa maksaa tuota yleveroa. Kysymys on epäoikeudenmukaisuudesta heitä kohtaan, joille eläminen on tiukkaa jo muutenkin. Rikkaiden tulisi ehdottomasti maksaa pienituloisempia enemmän muitakin veroja, kuin yleveroa.

Suomen laki antaa mahdollisuuden ryöstää laillisesti. Sitä tekevät hyvin monet yritykset, etenkin kaupan alalla, kuten myös valtaa pitävät omaksi edukseen. Ei edes yleveroa voitu suunnitella oikeudenmukaiseksi. Ilmeisesti ahneus ja itsekkyys ovat saaneet niin suuren vallan, ettei järjenvalo päättäjien päätä huimaa.

Jos huomioi "vauraan maisterin" kielellisen ilmaisutaidon, niin epäilen ilmoitettua ammattia valheeksi. Itse olen kirjoitellut jopa työkseni, joten eiköhän koulutukseni ole tarpeeksi hyvä ilmaista ajatuksiani selkeästi.

• Suomi on kallis maa

Kyllä on Suomi paska maa nykyään kun pakkoverotetaan kansalaisia ja nyt vielä tuo perkeleen YLE tuli mukaan pilaamaan MEIDÄN elämäämme! En siis jaksa ymmärtää tuota eduskunnan mielipuolista sakkia. Ne eivät ajattele mitään kansalaisten hyväksi, ne vain saa itse SAATANASTI rahaa työstään! Nauravat vain köyhille kun ne itse taas saavat suuret tulot perkele! RAHAA TARVITAAN TALON PITÄMISEEN JA ENNEN KAIKKEA ELÄMISEEN KUIN MAKSAA TYHJÄSTÄ VEROA! Eduskunta ei ajattele mitään muuta nykyään kuin sitä saamaansa palkkaa, siksi en ole enää äänestänyt vaaleissa! Se äänestys nimittäin loppui siihen kun huomasin että ne puolueet eivät lupaneet niitä joita he itse lupasivat tehdä! Kyllä on Suomi pahasti tulehtunut, kiitos verojen ja eduskunnan...

• parappalainen

Millä seuraavaksi kustannetaan euro. Viinavero niiltäkin, jotka eivät juo?

• muuan pienituloinen

olen ihmetellyt samaa asiaa, olen eläkeläinen ja laskin tulojen mukaan, niin se joka tienaa kaksi kertaa enemmän kun eläkkeeni, maksaa pari kymppiä enemmäm yleveroa!!

• Tauno L

Täysin samaa mieltä !

Ehdotin jo 90-luvulla. että YLE laittaisi ohjelmansa kortille ja se, joka haluaa ohjelmia katsoa hankkii sitten kyseisen kortin ja maksaa siitä. Itse en ole omistanut telvisiota moneen vuoteen eikä minulla ole ollut nettiyteyksikään kuin vasta jonkun aikaa. MIKSI TODELLAKAAN SELLAISEN PITÄISI MAKSAA TELEVISION KATSELUSTA, JOKA EI EDES SITÄ KATSELE
      Ja se tarjonta sitten ! Tulisi edes kunnon uusintoja kunnon ohjelmista eikä kaikkea sitä sontaa mitä televisiosta nykyisin yleensä tulee.
      Ehdotukseni oli 90-luvun alussa seuraava: Olisi vain yksi ilmainen uutiskanava, josta tulisi uutisia, poliisitiedotuksia ja säätiedotuksia. Siis tuiki tarpeelliset! Kaikki muu ohjelma olisi korteilla. Jos sitten MTV, Nelonen tai joku muu kaupallinen kanava haluaa lähettää ilmaisohjelmia niin siitä vaan. JO RIITTÄÄ YLEN PAKKOVALTA !
      Tauno Lehtonen

• o0jpokopjohjiohj

No nyt se on siltä osin oikeudenmukainen että ne maksaa joilla on tuloja. Loppuu se maksun välttely aika helposti nyt. Ja moni maksaa nyt puolet vähemmän mitä maksoi aiemmin.

• iouhguiiygiuh

No pitäähän sitä valtiolla olla suojatypaikkoja budjettiin laitettuna 500 miljoonalla eurolla...

• Ei se ehkä ole oikeudenmukainen kaikkia kohtaan. Janon tv:ssä kunnon ohjelmaakin , sehän on ihan makuasia ! Jos joku ohjelma/leffa yms on toisen mielestä täyttä ros-kaa, se on toisen mielestä mahtava tai hyvä. Ei kaikki elokuvat ole uusintoja, ja kyllä niitä katselee uudestaankin. Useimpia ainakin. Niin, kyllä se olisi kivaa, jos maksaisi vain siitä, mitä katsoo. Ja tabletilta ja netistä voi katsoa ilmaiseksi tai maksaa sen si-sällöstä tiettyjä ohjelmia ja elokuviakin....pitää tietää vain osoitteet......kyllähän mäkin katsoisin tv:tä enemmän, jos se olisi ilmaista.......tarjontaa kyllä on, pitää vain tietää kanavat ja ajat ! Ei kaikki elokuvat sentään ole uusintoja ! Ja jos onkin, kylllä mä aina -skin katson tiettyjä elokuvia uusintanakin.....ei ne jää mieleen pahemmin....sehän on kivaa nähdä lempiohjelma/elokuva uudestaan ! Eikös ?

• zusu1

Jätin seuraavanlaisen viestin ministeri Kiurulle 17.12.2011:

"Hei

Teit hienoa työtä saamalla yle-maksun verolle. Kuitenkin mieltäni askarruttaa,

onko tämä nykyinen julkaistu tuloraja ja kattosumma kohdallaan.

Ajatus siitä, että n. 22000€ tienaava maksaa kattosumman, ei tunnu kohtuulliselta.

Nykyisellään veron suuruushan tulee olemaan 0,64 %. Voisiko vaihtoehto tälle olla, että lasketaan veroprosentti

0,24%, jolloin kattosumman maksaa n. 60000€ tienaava, mikä tuntuu todellisemmalta hyvätuloisen rajapyykiltä.

Käsittääkseni verottamisen myötä YLE:n elvytystalkoisiin osallistuu enemmän ihmisiä, kuin tv-luvan muodossa, joten

verotuksen voisi sallia olevan hieman kevyempi.

Tietysti, jos veron alennus on mahdottomuus, niin miksei sitä valtion pohjatonta kassaa voisi täyttää katottomalla

progressiivisuudella, eli vero kuitenkin on se 0,64 % tuloista riippumatta...

Vielä yksi asia: Onko tällä, valtion yhtiön rahoittamisen verotuksen avulla, tartuntavaara?

Kiitos"

Ja vastaus (10.1.2012) oli seuraava:

"Yli miljoonan suomalaisen tv-maksu pienenee

Olen saanut lukemattomia viestejä koskien yle-veroa. Kiitän palautteesta. Neuvottelut olivat pitkät ja vaikeatkin, sillä pyrimme yksimieliseen päätökseen eduskuntaryhmien puheenjohtajien kanssa. Koskaan ei saada sellaista ratkaisua, joka tyydyttäisi kaikkia, aina jää joku väliinputoaja. Keväällä asia tulee eduskunnassa salikeskusteluun ja lopulliseen äänestykseen.

Yleisradion rahoituksesta on väännetty poliittisesti kättä jo useamman vuoden, laskutavasta riippuen, jopa kolme hallituskautta. Uudistus on välttämätön, sillä voimassa olevassa rahoitusmallissa maksuvelvollisuus on sidottu televisiolaitteen omistamiseen. Uudessa rahoitusmallissa me maksamme palvelusta, jolla turvataan riippumaton tiedon välitys. Maksamme veroa, kuten maksamme muistakin verorahoilla tarjottavista palveluista. Maksamme veroa moottoriteistä, vaikka emme koskaan niillä ajaisikaan, maksamme terveyskeskusten palveluista, vaikka olisimme terveitä, tai maksamme koulutuksesta, vaikka emme sitä hyödyntäisikään. Mitä me sitten saamme? Saamme riippumattoman Yleisradion, jonka tehtävänä on muun muassa tuottaa, luoda ja kehittää kotimaista kulttuuria, taidetta ja virikkeellistä viihdettä. Yleisradion ohjelmatarjonta lisää suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta, sekä huolehtii myös vähemmistö- ja erityisryhmille suunnatuista ohjelmista. Yleisradio tukee toiminnallaan kansanvaltaa. Se toimii kaikkien kansanryhmien hyväksi tarjoamalla monipuolisen ohjelmistonsa jokaisen saataville, silloinkin kun se ei ole kaupallisesti kannattavaa. Yleisradio toimii myös hädän hetkellä antamalla toimintaohjeita kansalaisille.

Yle rahoitetaan budjettirahoituksella, joka katetaan erillisellä yle-verolla. Varat tuloutetaan teknisesti valtion talousarvioon ja ohjataan sieltä erilliseen televisio – ja radiorahastoon. Rahastosta siirretään laissa säädetty summa Ylelle. Tämä päätös oli parlamentaarinen, eli sen ovat hyväksyneet ja allekirjoittaneet kaikki eduskuntapuolueet. Ennen kaikkea uusi veromalli on mielestäni oikeudenmukainen, vähintäänkin kohtuullinen. Yli miljoonan yksineläjän tv-maksu pienenee. Alle 7813 euron vuosituloilla elävä ei joudu maksamaan veroa ollenkaan. Ne, joiden vuosiansio on enemmän kuin 21 875 euroa, maksavat vuodessa veroa 140 euroa. Tätä vähemmän ansaitsevat maksavat 50 ja 140 euron väliltä. Tv-lupamaksua on nostettu vuosittain ja sen arvioitiin olevan vuonna 2013 n. 280 euroa ja tähän se kahden aikuisen perheessä nyt tulevaisuudessa asettuukin. Keskimäärin kansalaisten maksu laskee 80–90 euroa. Vielä on mietinnässä kohtuullistamispykälä, jolla pyritään päätökseen, jossa mm. vanhainkodissa asuvat, tai enemmän kuin kahden aikuisen taloudet saisivat jonkinlaisen verohuojennuksen. Sekin edellyttää poliittisesti yhteistä päätöstä.

Se rahoitusmalli, johon nyt on eduskuntaryhmien kesken on päädytty, pyrkii ensisijaisesti sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Maksuvelvollisten määrää laventamalla malli kuitenkin huolehtii riittävästä maksukertymästä. Kun 250 000 vapaamatkustajan määrä vähenee, yksittäisten kansalaisten maksurasitus kevenee.

Julkisessa palvelussa on pohjimmiltaan kyse jokaisen suomalaisen oikeudesta sivistykseen, oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Tästä syystä pidän tärkeänä sitä, että Yleisradio pystyy jatkossakin toimimaan kaikkialla siellä, missä kansalaiset sen palveluita tarvitsevat.

Riippumaton Yleisradio on mielestäni erinomainen tae vapaalle suomalaiselle tiedonvälitykselle nyt ja tulevaisuudessakin.

Ystävällisin terveisin

Tähän liittyen kysynkin nyt: Löytääkö joku yllä olevasta tekstistä vastauksia esittämiini kysymyksiin...?

• Kalliit loiset

Patkaa jauhat.
        Se maksaa joka katsoo. Minä en katso mitään, enkä kuuntele. Silti pitää elättää ylen kalliita loisia.

• hahahhaaa

Riippumaton Yleisradio mikä riippumaton yle sehä riippuu veron maksajilla!!! riippumattomat on esim. 3 ja 4

• sattana1

lisään vielä että homoja joka ohjelma täynnä
      pitää varmaan olla kiintiö ettei tuu sanomista
      60-luvulla homot olivat "kaapissa" ja se oli rikos
      nyt pitää homot näkyä melkein joka ohjelmassa
      oppisivat nuohoamaan naista eikä peräreikää

• yle on huono!

Ylen vero on huippu epäoikeudenmukainen! Meillä ei ole TV:tä, mutta silti pitää maksaa ylen ohjelmista! Ylen toiminta on kommunistien tiedotuksen ja aivopesuan pakollista ylläpitoa,! Kuka muu kuin vasuri viitsii tuolaista ohjelmaa edes katsoa!?
      Maailmalla on hyviäkin elokuvia, mutta meillä vaan näytetään jotain pirunpeltoa!? Nimikin on juuri sellainen jonka kommunisti valitsee katselavaksamme?! Varmaan täynnä yleläistä oksennusta, jossa suomalaisuus tuhritaaan viinaan kiroiluun!!!
      Kuka jaksaa yleläisyyttä sietää missään muodossa...uutisetkin ovat puolitotuutta, koska kun jätetään osa uutisista kertomatta se vääristää suomalaisten maailmankuvaa....ja sitähän yle haluaa!!
      Tiedotus Israelista on täysin pielessä, olen keskustellut monien kanssa lähi-idän tilanteessa ja suurimmalla osalla on yleoksennus tehnyt tehtävänsä!

Se kenellä on tiedotus vallassaan on paljon hallussaan, yle on rujo laitos ja täynnä puolitotuuksia ja vääristeltya totuutta!

Lauri Kivinen on kokoomuslainen, mutta ohjelmat kertovat hänen todellisen minänsä. Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää! Tervetuloa Pohjois-Korean malliin suomalaiset! Voisiko vielä törkeämmin loukata kansalaisten omanarvontuntoa! Yle on täysturhake ja verorahoilla ylläpidetty suomalaisuutta lokaanvetävä "sontaluukku"!

• öljyä saranoihin

Ennen maksettiin 254€ joten kaikki maksaa vähemmän.Nykyään asiasta kuin asiasta valitetaan...Mistä näitä velliperse valittajia oikein sikiää??Itse ainakin olen todella tyytyväinen vaikka maksan sen 140€ ,säästän selvää rahaa yli 100€.Maksan paljon muitakin veroja joista en itse nauti,eikö se ole tämän yhteiskunnan tarkoitus,taata palvelut kaikille,käyttää niitä tai ei.Aloittajasta tulee mieleen Pariisin kevään kappale,jossa lauletaan:mutsi mä en syöny mun lääkkeitä

• PUPPELIPOIS

mitä te köyhät valitatte kotikatukin lopettiin .onneks on vielä voice off finis ja sakkareiden puppeli pojat ja iki namu marco mc nellukn uutisis.mitä tämmöinen suomen ruottalainen viheltelelijä vielä vois odottaa niin no macro pois nelkun uutishuoneelta ja vaikka iki oma vitun hevosohjelma tv tai maalaisputkiratio ja vähän väriä tvseeen pari somppukanavaa yks mutiaistv nekrutv jA PUPPELIPOJIKPLLE ON TV ja omat marko juontajat jeeeeejjeeeeeeejjeeee

• Makukanavaia

Niin no ohjelmien laatu ja viihteellisyys on makuasioita. Itse idän ylen lähettämistä dokumenteista ja asiaohjelmista. Lisäksi mielestäni ylen puoli uhdeksän uutiset ovat ne parhaat uutiset. Nämähän on vain makuasioita ja toiset tykkää jääkiekosta ja jotkut sitten niistä ylken ohjelmista.

Meidän pienituloiseen talouteen YLE vero oli oikein tervetullut, meillä kun tuo vuosittainen televisionkatselu maksu on nyt 54 euroa pienempi kuin oli TV-luvan aikana. Tuolloinhan jokainen tv-luvan maksanut maksoi televivion katselusta saman summan tuloista riippumatta.

Tämähän ei toki tarkoita sitä, että nykyinen systeemi olisi sen oikeudenmukaisempi tai epäoikeudenmukaisempi.

Oikeudenmukaisinta kai lienee jos jokaikinen kanava olisi maksukortin takana ja vain ne kanavat näkyisivät joista katsoja maksaa. Aivan kuten nykyiset "maksukanavatkin". Ilmaiskanavathan kun käsittääkseni maksavat lähetystensä singnaalin lähettämisestä. Voin olla väärinkin.

Ei luulisi olevan vaikea asia tehdä systeemistä tälläistä ja ne jotka eivät halua maksaa ylen ohjelmista eivät niitä näkisi, vaan voisi katsoa ilmaisia kanavia kuten MT3, nelonen, paikallis televisiot jne.

Itse kyllä katson televisiosta eniten Ylen ohjelmia ja maksan siitä ihan mielelläni.

• Huhhuijjakkaa

Tuo vero on iha perseestä! Enne riitti yksi tv-lupamaksu per talous ja nyt esim meillä peritään kahelta aikuiselta maksimit ni halvempi oli ennen.

ps.eikä ylen kanavia tule katsottua montaa tuntia per vuosi.

• yep,yep

Maksu on oikeudenmukaisempi. Ennen kaksi aikuista pystyi puolttamaan maksun. Ville maksoi 125 euroa ja Kalle toisen puolen 125 euroa. Taas yksinasuva ainkku maksoi koko summan 250 euroa.

Miksei puhuta tuon maksun suuruudesta? Lopettamalla turhat TV- ja radiokanavat, irtisanomalla suojatyöpaikkalaiset niin maksu voitaisiin puolittaa.

Yleisradio pitäisi saneerata rankalla kädellä.

• m ahti aari

mää tulin just kanadasta ei siel ollut tommoista valitusta köyhät suut suppuun ja kiltisti maksamaan ele yle verot.mull hajos Basson kieli enkä määkään valita onneks mulla on aina varakieli mää osaan myös puhuuu myö ruotsia ja taas Basso laulaa vaikka jäkkijärvell tuulimullyihin vähän volun´meee älä köyhä valita mane armeijaan saat sinkon japp pyssyih ja jotaib kutei

• ELÄKELÄINEN 4v jo

Ei sieltä tule Suuritulioselle yhtään parempaa ohjelmaa kuin pienituloiselle, eli samat uusinnat. Se on vain sitä suurituloisen kajehtimista, kun höpötetään että heidän pitäisi maksaa enemmän. Nythän kaikki maksaa, joten se on oikeudenmukainen.

• sdflfölsdflödsf

Miksei sitten oteta käyttöön saman tien tasavero?

Kaikki maksavat tuloistaan vaikka 25% veroa. Tienasi 20 000 euroa tai 2 miljoonaa euroa. Verolla kustannetaan puolustusvoimat, poliisi, kaikki mitä maksetaan valtion budjetista. Miksi Yleisradio on pyhä lehmä, jolle piti räätälöidä tälläinen pakkovero?

Miksei ole vaikka poliisivero 0,68% tuloista maksimi 140 euroa.

• kaalet
        sdflfölsdflödsf kirjoitti:

Miksei sitten oteta käyttöön saman tien tasavero?

Kaikki maksavat tuloistaan vaikka 25% veroa. Tienasi 20 000 euroa tai 2 miljoonaa euroa. Verolla kustannetaan puolustusvoimat, poliisi, kaikki mitä maksetaan valtion budjetista. Miksi Yleisradio on pyhä lehmä, jolle piti räätälöidä tälläinen pakkovero?

Miksei ole vaikka poliisivero 0,68% tuloista maksimi 140 euroa.

• tummamies2

vali vali älkää suomalaiset aina valittako.pitää mennöä vattaan 8metriä hamekankas velipulen serkun naapuri muutti yläkertaaan pitää pitää tupsukaiset vali vali suomipoika.maksa ale tai yle vai väli vero

• okei

joo mää olin eilen tepon kanss casinolla pelaamassa.onneks kyösti oli neuvomassa hävittiin 30egee kyösti sanoi et jos se ei ois ollu mukana niin oltaisiin voitu hävitä 60egee.no joka paivä fattaan mä meen joka ainoa aamu täytän kupongin tepiksen kanss ai toi yle vero on okei,mut pitää miustaa se printereille ja vierä fattaaabbn ainii yle vero okei jee hamekangas on loppu muy ujjneks on tio yle vero okei

• ölkjölkj

Yle pitäisi kirjaimellisesti lopettaa ja jättää vain mainoskanavat pyörimään. Yle on aikansa elänyt ja ohjelmistokin laahaa jossain mummojen ja vaarien ajassa. Kyllä ne muut kanavat ostaa ohjelmat joita yle on näyttänyt ja nähdään ne muilta kanavilta.

Kuka on sanonut että Yle on joku ylijumala? Oli se joskus silloin vielä 80-luvulla mutta nyt tuolle rahastustoiminnalle vois alkaa järjestää hautajaisia.

On se vaan uskomatonta että tuollainen yle-verokin saatiin läpi tässä maassa, siitä ois pitänyt järjestää kansanäänestys. Milloinkohan "pakotetaan" maksamaan kirkollisveroa, mitähän siihenkin keksitään kirkkoon kuulumattomille...

• jaah?!!

Jaa? Minusta on ihan ok. , että lapsiperheet maksavat suhteessa saman maksun, kuin muut. Persut ehkä tykkäävät siitä saastasta, että " ohjelma sisältää- tuotesijoittelua" piip piip ja kymmenen minuuttia ohjelmaa ja kymmenen minuuttia mainoksia ja piipp piip "ohjelma sisältää tuotesijoittelua" ja piip piip taas kymmenen minuuttia mainoksia, mutta muut ei.

Itse vihaan yli kaiken ihmisiä, jotka pystyvät katrsomaan Salatut Elämät - sarjaa: piiip piip "ohjelma sisältää tuotesijoittelua", pip pii me on minuustissa nöytelty nää vuorosanat ja piip piip puolen tunnin ohelmasas on kolme mainostaukoa.

Kaikkein kauhein ohjelma on muuten veronkiert...sori siis Tiina Jylhän hirveysklinikka: siellä oli sellaisia typpejä, jotka kehtasi puhua kauneudesta, vaikka niiden valkorinkylatloisti botox- pellesuun ympärillä, eikä ohjelman kaunotarkaan mikään missi ole, ainakaan jos ajatellaan tervettä ajatusta kauneudesta.:D Ei kiitti traumoja tavallisille ja YLE eio onneksi botox- p*skasuita päästä' ikinä mihinkään hommiin, sellaisia rinkulasuita naissukupuolisuuden irvikuvia, jotka keinotekoisesti hankkii fylliä suuhunsa, yäk.

• hmm4

saisivat verottaa joka talouden tvstä näin suuri tuloisimmat maksaisivat korkeampaa veroa kun minä alle 1000ekk ja yksiö ja vanha putkitelkkari.. elämä vain ei aina mene niinkuin toivoi.

• Kokkari Lind'en

Kokoomuslaisen Suvi Lindeenin ollessa, (lue sekoillessa) viestintäministerinä, se vero alullepantiin mutta Lind'eni joutui vetämään sen pois ja siirtämään veropäätös seuraavalle Eduskunnalle..

Korruptoitunut Kokoomuslainen Lind'eni joutui myös jättämään paikknsa ja eroamaan ministrintehtävistä, myöhemmin, eikä sekoilut loppuneet tähän vaan jatkuivat Kokoomuslaiseen tapaan, peiteltynä ja hyväveli median suojeluksessa.

Yle on on täysin Kokoomuksen äänitorvi ja Kokoomusvetoisen hallituksen kontroloima viestintäkanava, Kokkari Kivisen johdolla..

Joten kantakoon Kokoomus myös vastuunsa tekemistään päätöksistä, eikä piiloella toisten selän takana..

• sosialistinen suomi

Suvi Linden toimi ryhdikkäästi kuten kokoomusnainan toimii. Suvli ei suostunut tähän, muistan sen kuin eilisen päivän. Hänestä se eiollut oikein!!! Tämä on demariretkujen aikaansaannoksia, ja niinhän tuo Krista Kiuru oli vastannutkin, että koska oli niin paljon niitä jotka eivät tv-lupaansa maksaneet päädyttiin tähän menettelyyn!! Tämä on sosialistien ajatteluntulosta ja heidän käsityksensä oikeudenmukaisuudesta.....mitäpä siitä että monella ei ole töllötintä ollenkaan.....sosialismin nimissä kaikki maksavat!
        Tietäkää jo mitä on sosialismi ja sossut! Toisten hyväksikäyttäjiä ja röyhkimyksiä!

• 90% karsinta

Veroluonteisen maksun vielä voisin hyväksyä, mutta en korvamerkittyä, jolla voidaan tehdä salaa "Mannerheim"-projekteja Afrikassa.
      Joka ainoa sentti pitäisi perustella, että mihin se käytetään ja kaikki roska saisi tietenkin ilmaan muuta jäädä pois..
      Ylelle riittäisi aivan mainiosti yksi kanava uutisointiin vaikka ympäri vuorokauden. Nyt sieltä tulee samat uutiset tunnista toiseen.
      Kaikki toimittajat maailmalta kotiin ja pätevät selaamaan nettiä ja kansainvälisten uutistoimistojen sivuja.
      Henkilökuntaakin on kolmisen tuhatta. Kolme sataakin olisi liikaa uutisia varten.
      Ostettujen sarjojen lähettämiseen ei montaa ihmistä tarvita.

• YLEn ahne

aivan totta puhut! Yhdelle kanavalle mahtuisi kaikki tarpeellinen ja jos oikein pröystäillä pitää niin toiselle kanavalle sitten ulkomaista tarjontaa. Mutta suojatyö ja propaganda taitaa jyrätä terveen järjen ja kohtuullisuuden?

• maksan mielelläni

Miettikääpä miksi olette köyhiä ja teitä vituttaa naurettavan pieni maksu vuodessa.
      Käykää koulut ja hankkikaa hyvätuloinen ammatti niin ei tarvi itkeä muutamasta kympistä. Tämä vero on aivan oikein, nimittäin te, jotka itkette tästä verosta, olette juuri niitä luusereita, jotka ei ole ikinä maksanu TV-lupamaksua. Toivon että tämä vero nousee moninkertaiseksi ensivuonna.

• olkoot:

Minäkin maksan, vaikken ole kouluja kovin paljon käynyt. Nuo Hakkaraisen äänestäjät ovat oma sakkinsa ja tämä foorumi on niitten.

• ota huomioon se!

niile on oikein jotka eivät makujaan maksaneet, mutta se ei ole oikein niille joitta ei ole TV:tä!

• Niinpäniin

Lehmää viedään narussa

• Johdossa=vikaa

Kyllä Suomi on nykyään enemmänkin Kokoomuslainen suomi,(siihen voi lukea mukaan osa Demareistakin), ja verot sen mukaiset, Kokoomuksella on suurin vastuu myös YLE-veron, epäoikeudenmukaiseen, rikkaita suosivaan progressioon.

Eduskunnassa ei todellisia sosialistia ole enää ollenkaan ja politiikka on myös senmukaista, * Köyhöt kyykkyyn Kokoomuksen johdattamalla tiellä, kohti lopullista Kokoomusonnelaa*..se= lopullista katastrofia, Kreikan kohtalo odottaa Suomea jos Kokoomus on johtoasemassa jatkossakin.

• ALOITE

eikös tuosta YLE verosta voisi tehdä kansalaisaloitteen?
      Me veronmaksajina kai päätämme lopulta mitä meidän verorahoillamme tehdään. YLEn toimintojen supistamisesta on puhuttu yleisesti jo pitkään eikä tuon pakkomaksun taakse piiloutuminen poista tätä asiaa - nythän se on meidän käsissämme montako kanavaa ja mitä tarjontaa sieltä halutaan, vai?

• amok pelle

Siis suurin osa suomen kansasta on YLEn kannalla. Mahdollisimman objektiivinen tiedonvälitys on koko kansa etu. Mainoskanavilta saa kulutusohjeet ja ideologiset uutiset yms. Onko tänne kirjoittelijat jotenkin pihalla YLEn tehtävästä vai onko nämä jotain puoliprovoja. En ihmettele, että suomella menee huonosti jos kansalaisilla on tässä ketjussa esiintyviä mielipiteitä ja asenteita. Huh Huh. Säälittävää.

• ghghfghfghfghfghfghg
        amok pelle kirjoitti:

Siis suurin osa suomen kansasta on YLEn kannalla. Mahdollisimman objektiivinen tiedonvälitys on koko kansa etu. Mainoskanavilta saa kulutusohjeet ja ideologiset uutiset yms. Onko tänne kirjoittelijat jotenkin pihalla YLEn tehtävästä vai onko nämä jotain puoliprovoja. En ihmettele, että suomella menee huonosti jos kansalaisilla on tässä ketjussa esiintyviä mielipiteitä ja asenteita. Huh Huh. Säälittävää.

Tutkivan journalismin palkinto MTV3:n työryhmälle.

"MTV3:n uutis- ja ajankohtaistoimituksen työryhmän paljastukset Novan pimitetyistä jättituista käynnistivät kesäkuussa suomalaisen vaalirahakeskustelun toisen aallon. "
        http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?1113968

Taas Yleisradion MOT ja Vanhasen lautakasat....

• ffffffffffffffffffff

Paremmin valtio tienais nussimisverolla,jokainen yli 16-vuotias joutuisi täyttämään lapun joka naintikerrastaan ja lähettämään verotoimistoon tämän lapun kuukausittain.

Mikäli ei toimita kuukaudelta luotettavaa selvitystä naintikerroista,seuraa nussimislukko värkkeihin joka estää nussinnan.
      Verottaja avaa lukon kun nussimisvero on maksettu viivästyskorkoineen!

Tällä verolla verottaja saisi sievoisen summan tilille,turhat nainnit jäis poies!!!

• ddgr

Kannatetaan, ja takaapäin suoritettuna koiravero lisä.

• Kylnäi

Tai kaikki ryhtyis selibaattiin ja verottaja sais 0%.

• fldlflsd'fföldsfsfds

Sama kuin jokaiselle miehelle lähetettäisiin maksu raiskauksesta. Enhän minä ole raiskannut ketään? Mutta sinulla on vehkeet raiskauksen suorittamiseen.

Nyt jokaisen palkasta otetaan pakolla TV-vero. Enhän minä katso Ylen ohjelmia. Mutta sinulla on televisio katsoa yleisradion ohjelmia.

• ffffffffffffffffffff

Sama huoravero kaikille ämmille, kun niillä on se vituntoosa jalkovälissä!!!!!!!!!!!!!!!!
        Sillähän (vitunsuolenpätkällä) joka ämmä ansaitsee rahansa ja omaisuuden,oli naimisissa tai ei!!!

• Näin Se On

Liian nössö kansa.Pitäis kaikkien nousta kapinaan!

• nikkenakkerton666

Voisko joku kertoa senkin että miksi ei Ahvenanmaalaisten ole tarvinut ikinä maksaa TV-lupamaksua eikä tarvi yle veroakaan.
        Silti niille loisille on ihan oma kanavakin FST.
        Olemmeko tasa-arvoisia no emme todellakaan... sen sijaan RKP, vihreät ja kommarit toitottaa että ruotsinkielisten tasa-arvo on suojeltava hinnalla millä hyvänsä vaikka kyse on etuuksista EI tasa-arvosta.
        POIS PAKKORUOTSI.

• eu vero

Kohta on tulossa "sanomalehtivero". Sitähän yritettiin pari vuotta sitten. Kansalaiset sen mukaan olisi joutuneet maksamaan samaan tapaan ja edun saajina olisi ollut puoluetukea nauttivat lehdet. Nythän ne saavat valtiolta lehdistötukea eli veroa maksetaan suoraan nytkin.

Kannattaa äänestää vaaleissa, että pääsemme tästä "häviäjien hallituksesta" ja heidän huonoista ministereistään eroon.

• jompula1

Kyllähän tv alkaa nykypäivänä olla katoavaa kansanperinnettä. Aika ei tahdo riittää tv:n ääressä jököttämiseen ja silloin kun aikaa olisi, jökötetään tietokoneen ääressä.
      Lisäksi jos tosissaan harrastaa tv:tä joutuu tuon maksun lisäksi hankkimaan kasapäin tv-kortteja, jotka maksaa lisää, niin sekin raha on pois muusta hyvästä.
      Tietysti tällä verolla yritetään saada säilymään ne viimeiset vastaanottimet ihmisillä. Sillä onhan tv:llä merkitys tiedon välityksessä. Tai mitä se milloinkin sitten on.

Tuskin Suomi olisi liittynyt EU:hunkaan kansanäänestyksellä ilman tv:n ja Ylen mittavaa tv-kanpanjointia.
      No taisihan siinä olla mukana kaikki sen aikaiset tv-kanavat.
      Mutta se siitä "ihanuudesta".

Kaipa minunkin pitäisi hankkia nykyaikainen tv, kun tuo vanha putkimalli ei vuosiin näyttänyt muuta, kuin dvd:tä ja pleikkaria. Mutta ostovoima on kyllä huvennut roimasti viimeaikoina erillaisten verojen myötä, joten taitaa jäädä sekin nyt tuonnemmaksi.

• Ei se

mennyt niin kuin olisi pitänyt,porrastusta enemmän: alin joku 20 e ja suuritulosilta 300 ekee.Jokainen tietää,että seuraavana 2014 vuonna veroa korotetaan,kun se on saatu alulle.

• Viiisas mies

Aloittaja! Tv:ssä on paljon hyviä ohjelmiä älykkäälle ja taiteelliselle ihmiselle.
      Jos ihminen ei omaa lainkaan taiteellisia ominaisuuksia, niin hän ei ymmärrä lainkaan esittävää taidetta kuten elokuvia ja näytelmiä.
      Jos ihminen pyörii neljän seinän sisällä myös töissä toimistossa ja kuuntelee vain kahvitunnilla samanhenkisten nukkumalähiössä löhöilevien mitättömiä päivärytmejä, niin ei hän voi ymmärtää mistään mitään. Katso Pirunpelto. Se on paras sarja vuosiin! Se on taidetta! Muita hyviä älykköjen ohjelmia on: Sydämmen asialla, Uutisvuoto, Tuuri, Prisma, Mot, A-studio, Akuutti, 45-minuttia, Silminnäkijä, Kuningaskuluttaja, Ajoneuvos, Dallas, C.S.I, Pikki-Britannia ja elokuvat valinnan mukaan.

• Muista

myös katsoa,Pientä pintaremonttia,Biisi kärpänen,Maajussille morsian,Suurin pudottaja,Poliisi tv, Huomenta suomi ,

• Vi som är 5% av Finland så kand frågan vara relevant. Ja. hur tv utbudet skall finansieras. Men en sak är vi väll överens om? Att radio utbudet förblir analogt i etern. Annars kan det bli som med tv utbudet. Dvs att vissa stationer är krypterade. Det är inte bara med ens integritet att göra. Det där med att finnas i en dator & sedan ha ett program kort. Utan det har att göra med att vi är så vana att radio utbudet är tillgängligt. Vi blev av med SVT kanalerna 2007. Ja i analog form. Men att erbjuda SVT kanaler utan kryptering finns inte. Att betala för dekryptering så köper jag inte konceptet. Men skulle skatten för tv utbudet vara öronmärkt så då skulle man åtminstone veta vart pengarna går. Jag skriver inte program innehållet, utan om teknik & ekonomi. Att flytta till Åland åtminstone är i mitt fall inte ett alternativ. Och hur länge kan Åleningarna se SVT utbudet utan kryptering?

• Suomi poika

Kaikki ruotsinkieliset kanavat joutas lopettaa.

• not in Sweden

SVT ...hei juippi olemme SUOMESSA!

• ????

Saisiko tuon saman suomenkielellä, kun kerran Suomessa ollaan?

• 140€/vuosi

http://www.digilelut.fi/2012/07/onko-tama-jo-liikaa-puolet-televisio-ohjelmista-uusintoja/

"Tutkimusviikon aikana eniten uusintoja esittivät
      Liv (noin 78%),
      Jim (noin 76%),
      Sub (noin 72%),
      Yle teema (noin 71%) sekä
      Ava (noin 67%).
      Nelosen ohjelmista noin 49 prosenttia oli uusintoja ja
      Yle TV1, Yle TV 2 sekä Yle fem -kanavien tarjonnasta noin kolmasosa oli uusintoja.
      MTV3-kanavalla oli tutkimusviikon aikana selvästi vähiten uusintoja, sillä vain noin 26 prosenttia sen ohjelmista oli uusintoja.

Tarkastelujakson aikana noin kolmasosa elokuvista ja lastenohjelmista oli uusintoja.
      Urheilu- sekä ajankohtaisohjelmista uusittiin vain noin 15 prosenttia
      ja viihdeohjelmista jopa 60 prosenttia oli uusintoja."

• Vapaa haaveilija

Ohjelmien laatu johtuu pelkästään siitä, että mainostuloja ei enää riitä noin monelle kanavalle ja kanavia on tulossa vieläpä lisää. Mikä siis neuvoksi: laitetaan paljon uusintoja ja niiden uusintoja, uutisia, laulu-, tanssi-,kokki-, talentti- ja ym. selviytymiskilpailuja. Ei ole enää edes mahdollista esittää uusia elokuvia tai sarjoja , koska tuloja ei ole tarpeeksi. Jopa YLE tekee tätä, vaikka sillä ei ole enää rahoitusongelmaa. Yleveroa voidaan aina nostaa tarvittaessa, kuten puoluetukea.

Mainoskanavien ohjelmatkaan eivät ole ilmaisia, maksat aina kauppaan menessäsi.

Nyt osa kansasta äänestää jo jaloillaan ja katsoo ohjelmat netistä tai maksullisilta kanavilta.

Itse haluaisin systeemin, jossa saisi valita vain haluamansa kanavat ja maksaa vain niistä. Ottaisin yhden uutiskanavan, elokuvakanavan ja ehkä tiede/luontokanavan ilman uusintoja ja mainoksia.

• kc gekip

Mielestäni yle vero on epäoikeudenmukainen .ISO PISTE.

• *inkkuli*

Minä tyhmä haluaisin tietää miten tämä vero peritään? Onko se siinä kun on lisätty verokorttiin 1%...jos se on niin,siinähän on liikaa jo?Jos joku viisas haluaisi valaista tyhmää?

• Pikku???

Kopioin tähän verotiimin antaman vastauksen. (Onkohan se sallittua.)
        Ennakonpidätysprosentti määritellään puolen prosentin tarkkuudella. Se pyöristetään aina seuraavaan ylempään puoleen prosenttiin, jotta ei tarvitse maksaa jäännösveroa. Jos pidätyksen tarve olisi 0,68%, niin se pyöristyy 1%:iin. Tässä sinun tapauksessasi lienee kysymys tästä.

Kun verojen ja maksujen määrät tarkistetaan, niin veronpalautuksena maksetaan mahdollinen liikaa peritty määrä. Pienin palutettava määrä on 5 euroa. Vuoden 2013 veronpalautukset maksetaan joulukuussa 2014.

Ystävällisin terveisin Satu Verotiimistä

• YLE on kyllä tosiaan niin surkea ohjelmistonsa kanssa, että joutais hiiteen koko lafka! Ainoat ohjelmat mitä YLEltä viitsii katsoa on Hercule Poirot ja Avaraluonto. Viikonloppuaamuisin en viitsi edes piirettyjä katsoa kun ei tule Muumeja. Tytär ehkä sitten katselee joskus piirettyjä YLEn kanavilta kun on siinä iässä, että haluaa katsoa.

Muutenkaan en ymmärrä sitä, että miksi varsinkin YLEn kanavilta tulee niin helvetin usein uutiset? Kuka niitä muka jaksaa katsoa noin tunnin välein???

• hölmöläisen hommaa

Sitten on vielä tämä pankkien käyttämä lähdevero! Jos meikäläisellä jää loppukuuksi tilille joku 50 egee, niin siitäkin pätkäistään vero. Hei haloo siis valtavia rikkauksia mun tilillä ja niistä vuoden mittaan kertyy ihan älytön määrä hynää.
      Kohta kait ilmanpäästö ja röyhtäys ym vero vielä keksitään että on rahaa lähettää eu-maihin jotka on olleet ilman veroja ym. ja nyt ovat lirissä.

• kansalainen

Aivan oikein tuo vero, joutuuhan nyt nekin maksamaan jotka ovat tähän asti katsonee ilman tv-lupaa!!

• fst

Eihän moista osuutta ohjelmistossa olisi pakkoruotsitukselle, mikäli rahoitusta ei olisi järjestetty niin ettei kukaan kontrolloi käyttöä.

• Soon maniac

Paitsi ohjelmien taso, niin ongelmana on tulevien ohjelmien mainostaminen. Miten ihmeessä on tultu tähän, että tulevia ohjelmia aletaan mainostaa jo kuukausia ennen niiden esittämistä ja lukuisia kertoja illassa. Osaamme lukea ohjelmaoppaita, luulisin.

Ilmeisesti mainosrahoja ei enää riitä, joten ohjelma-aika pitää täyttää jollakin.
      Miksi YLE mainostaa tulevia ohjelmiaan? Ei tarvitse, kun rahoitus on verolla turvattu ja vaikkei olisi yhtään katsojaa. No varsinkin nuoret ovat jo jättäneet tämän "tarjonnan" ja paenneet katsomaan netistä. Vaikka tulisi hulluksi, niin maksamisesta ei silti välty joko verona tai mainosverona tavaroiden hinnassa.

• MITÄ IHMETTÄ YLE!

kertokaa joku onko muissa maissa tälläistä tv veroa?

• persereikä yle

Sen tiedän että on mutta ei kaikissa.

• rooney10

harvinaisen samaa mieltä...... kun jääkiekon mm-kisatkin menivät maksullisille kanaville niin mitä katson yleltä? hmmmm jalkapalloa silloin harvoin kun sitä tulee ja ainiin kuuntelenhan mä koe-eläinpuistoa kerran kuukaudessa radiosta että siinä on mun "saamiset" yleltä. hurraa!

• MTV3 ja nelonen riittäisivät hyvin. Ylen voisi lopettaa tai sitten karsia kanavia. Toinen tv-kanava pois ja radiosta vain yksi Ylen kanava. Sitten Yle vero pois joko kokonaan tai alle 20000-30000 euroo vuodessa tienaavilta.

• jokkex

Heh heh, vai toinen kanava pois. YLE:llä on neljä (4) TV-kanavaa ja lukuisia radiokanavia.

• sano Ylelle ei

Yle boikottiin ja sillä sipuli. Sellainen läpimätä firma ettei tosikaan!

• joopa joo.

Tämä ylevero kattaa kaikki ,mm, tv. netti ohjelmat mm, katsomo sarjat, uutiset monet suorat lähetykset mitä sieltä tulee joskus.myös radio ohjelmat. tätä kai se media maksu tarkoittaa. mutta olen ihan samaa mieltä,että soopaa on tv ohjelmat suureksi osin.

• mie

Ottakkaamme nöyrästi vastaan mitä ylhäältä annetaan.Kiitos.

• hällä_väliä_nyt

> Kävin juuri selaamassa, millaista tarjontaa ylellä on tulevissa ohjelmissaan

Nythän ne ohjelmat vasta huonoiksi menevätkin

Kun ei tarvitse pelätä että katsojat (maksajat) kaikkoavat

• Baari

Hei!
        Onko tietoa sellaisesta asiasta kun istuu iltaa Baarissa ja katselee siellä tv:tä niin joutuuko siitä nyt sitten jokainen asiakas maksamaan jonkun taksan juomansa päälle?

• Jakob von Jörgenbörg
        Baari kirjoitti:

Hei!
        Onko tietoa sellaisesta asiasta kun istuu iltaa Baarissa ja katselee siellä tv:tä niin joutuuko siitä nyt sitten jokainen asiakas maksamaan jonkun taksan juomansa päälle?

Ei tule päälle mitään, kyllä se TV:n katselu on jo piilotettu siihen juoman hintaan, riippumatta siitä katseletko vai et.

• Törkeää ryöstöä

Varma palkka tulossa olkoonkin ohjelmat mitä sattuu. Ihan huonoa ohjelmaa jo nyt, mutta voivat siellä näyttää vaikka vanhoja uutisia kun palkka on taattu verovaroin nyt ja aina jatkossa.

Tämä on vielä laillinen RYÖSTÖ

• yle alas pian

Älytön yle. Ylen työpaikat on suojatyöpaikkoja. Työntekijät saavat vuosittain kahden viikon YLIMÄÄRÄISEN loma jonka me /yle maksaa, näin heidät saadaan taivutella toimittamaan typeriä ohjelmia ja uutisia jotka ovat puolitotuuksia varsinkin Israelin suhteen! Ylen vika, että keskiverto suomalainen ei tiedä Isralin tilanteesta mitään, he luulevat vaan että pelet ovat sorrettuja??! Ha ja Pah!

• noinko se on

Eli meneekös se näin, olen vielä ansiotyössä ja tuloni ylittää sen minimirajan, 140€ osaltani, puolisoni on eläkkeellä ja ei varmaan saa vuodessa kuin alle 10000€, niin silloinhan meidän vero olisi yhteensä 208€.

• 456456486

Millaistakohan ohjelmaa sieltä yleltä sitten tulee? "Suomi on ruotsalainen", joo vittu mitä skeidaa saatana, nostan kaikki rahat tililtäni, ja en maksa mitään veroja saatana enää poet0ae 84unrtj

• 2b-smart

Kysymys ei ole kuka maksaa enemmän ja kuka vähemmän, vaan ylipäätänsä tämä voidaan kutsua "virallista mafiaa". Päättäjät menivät helposti lankaan, kun tätä Yle-veroa tyrkytettiin heille ja he sen sitten hyväksyivät.

Miksei kukaan päättäjistä päättäväisesti on vaatinut Ylen tulla toimeen kuten kaikki muutkin TV-kanavat ja radiot, eli pääosin mainostuloilla? ovatko esim. MTV3 jotenkin huonommassa asemassa kuin Yle, että MTV3 tulisi mainostuotoilla tulla toimeen, ja Ylen ei?

Jos Yle ei tule toimeen omillaan, sitten sen on yksinkertaisesti karsittavaa ohjelmistoja ja väkeä, sen verran, että se on kannattavaa. Eihän 500 miljoonan vuosibudjettia ole millään järjellä ymmärrettävää menopakko. Sen tulee vähentää tuntuvasti, kun ei tulla toimeen niin suurella budjetilla. Tämä siitä.

• voi pyhä yksinkertai

Suvi Linden ei suostunut ministerinä ollessaan tähän ylemaksuun! Siksikö demarit ajaoivat häntä "takaa", esittämälä hänen toiminnastaan, jos mitä moitteita.......demarit toimivat juuri näin, jos heidän "kommunistiseen malliinsa" ei suostu, joutuu heidän "tappolistalleen"! Näin kävi Suvi Lindenille ja niin monelle mulle....miettikää ja yhdistelkää asioita niin huomaatte demarimafian toimivan koko ajan.....aivopesu vaan jatkuu ja me maksamme!

Huomaattreko, että melkein kaikista muista puolueista on löytynyt "rikollisia", mutta ei demareista eikä vasemmistosta, ja jos jotain löytyykin ei siitä lehdistö eikä uutiset elämöi, kuin mitä ne tekevät kun on kysymyksessä "Matti Vanhaset, Ilkka Kanervat, (hänen suuri vikansa oli, että soitti tanssitytölle työaikaan) Antti Kaikkoset ja kaken huipuksi pääministeri Anneli Jäättenmäki...joka oli törkeintä demarien toimintaa! Minkäkaltaista törkeyttä ja panettelua ja asioiden vääristelyä he media kautta onnistuivatkin ilmoille saamaan...totta kai kun omat on "mikin" päässä!Ei olisi uskonut sivistysvaltiossa voivan tuollaista tapahtua! Kun demarit on vallassa vääryys lisääntyy, niin kuin nytkin tässä on teille sulattelemista,,,,ylevero! pyh!
        Vertailkaa tätä vihervasureiden toimintaa/Kanervan toimintaa...Kanerva soitti työpuhelimella tanssitytölle ja sai lähtöpassit luottamusviristaan....vihreiden homo Haavisto käytti hyväkseen työmatkojaan ja työaikaansa juostessaa alaikäisen nuoren miehen perässä pitkin homobaareissa ja hänet melkein "saatiin" ujutettua preidentiksi......o sancta simliciatas!

• Leffat ja sarjat ladataan netistä, ei sen takia tartte töllöä avata, ja näkeepähän nuo leffat ja sarjat sitten ilman mainoskatkoja ja häiriöitä.

Ennemmin suosin nopeemman laajakaistan hankkimista tai 4G mokkulan hakkimista millä saa melkosen nopsaan kaiken netin kautta.

• epäoikeudenmukaista

Tienasin vuodessa 50.000 euroa, en tiedä mitä joudun maksaa yle-veroa, mutta en juuri katso telkkaria, ei ole aikaa, kun olen melkein aina töissä. Onko se sitten oikeudenmukaista minulle, eikö se olisi rehellista jos maksaisi kulutuksen mukaan, samoin kun sähkölaskua..pelastanko siis muita ihmisiä joilla on runsasti aikaa katsoa tv.ta?

• ei yleä eikä koskaan

Yle on paska, ahne, varas ja epäoikeudenmukainen!

• Liika on liikaa

TV;n ohjelmakortit tulee hoitaa se laitos jolle maksetaan palveluista eli Valtiolle menee verokin.

Ylellä ja useilla kanavilla aivan liikaa uusintoja ja samojen ohjelmien lähetyksiä vuodesta toiseen. Eikö siellä osata kehittää toimintoja?

Miksi annetaan näille kaupallisille yrityksille yksinvalta näissä tv;asioissa ja tehty raaka bisnes.

Tv;ohjelmista voisi myös vähentää rutkasti henkilöstöä. Useissa aamuohjelmissa jne usea toimittaja. Eikö yksi riitä viemään ohjelmaa läpi.
      Suomeen vain ykis kanava ja kaikki löytyisi sieltä sisältä. Ei siis mtv3, tv4, yle, femm voisi olla yksi kanava.

TV4;n osalta ei einakaan uutisankkurien valinta ollut onnistunut. Liikaa uutisankkureita ja teennäisiä. Ei sovi uutisankkureiksi. Yksi uutislukija riittää jos osaa asiansa.

TV,n ohjelmia ja kanavia liian paljon ja niitä voisi yhdistää. Tulisisi säästöä ja laadukkaampia lähetyksiä.

• kaihanse0

Minulla ei sitten ko.kanavat eivät edes näy aina,jos sateista tai tuulee niin tv.hakee vain singnaalia.
      Mites sitte uskovaiset ihmiset,heillä ei ole edes tv.eikä radiota,eivätkä edes hanki.
      Olen samaa mieltä,todella heikkotasoista ohjelmaa tulee tv:stä.Elokuvissa kova tappamisen meininki.Sitten ainaiset kilpailut ja kokkiohjelmat.ym.
      Koskahan Suomi nousee parrikaadeille,näitten maksujen vuoksi.
      Minun tuloni ovat vain 1050e/kk käteen.Ei siitä kovin paljon silti ylimääräisiä veroja pysty maksamaan.

• Nukkuvia tässäkin:))

Tämä yleverohan on NEROKAS keksintö: Ennen talous, jossa oli televisio maksoi tv maksua riippumatta siitä kuinka monta aikuista taloudessa oli. Nyt samassa taloudessa jokainen aikuinen maksaa oman maksunsa. Rahaa tulee YLElle enemmän.
      Turha valittaa, kun emme kuitenkaan tee mitään.

• eläkeläinen petetty

Minulla ei ole ollut TV:tä muutamaan vuoteen. En ole kaivannut moista pirun ja paholaisen mielenriivaajaa. On aikaa tavata ystäviä ja liikkua ulkona. Koko toosa on tuhoon vievä. Maksettava on minunkin. Eläkeläinen jo olen ja kuuntelen uutiset ja kansanradion sunnuntaina ja metsäradion. Sielu pysyy puhtaana, kun ei tartte liata sitä TV:tä katsomalla. Se on kaiken pahan alku ja juuri. Mitähän lisämaksuja keksitään vielä? Ennen oli radio maksu ja TV erikseen. Nyt rokotetaan sokeilta ja muilta TV:tä inhoavilta pakollinen maksu. PAINU KATAINEN SINNE KREIKKAAN. Tänne et kuulu, et ole suomalaisten suosikki vaan kirosana ja petturi ja valehtelija väärentäjä. Karman laki on hyvä ohjelma.

• kus,kus

Mutta, kun Suomalaiset eivät osoita mieltään missään asiassa niin, ne joilla tässä maassa on valta niin, TV-ohjelmien laatimisessa, kun muissa asioiden hoidossa, eihän nuo vallanpitäjät voi muuta, kun osoittaa tekemisillään halveksivansa tälläistä kansaa, joka on kun lamaslauma, määkii vain keskustelupalstoilla, mutta ei nouse minkään asian vuoksi parrikaadeille osoittamaan olevansa eri mieltä, olkoompa se sitten kuinka paljon kansalaisten kärsimyksiä lisäävä tahansa.
      Että yrittävä johtajamme miten paljon hyvänsä saada aikaan tässä maassa kapinaa, kansalaiset seisoo tumputsuorina ja sallii kaiken tapahtuvan ilman minkäänlaisia vastatoimenpiteitä
      Johan järkikin sanoo, että kun TV-ohjelmatarjonnassa ei ole mitään tarvetta edes pyrkiä hyvään ohjelmatarjontaan, kun rahaa tulee on ohjelma minkälaista hyvänsä niin, ei ole olemassa mitään syytä, miksi valittaisi muita kun niitä ohjelmia, jotka voidaan esittää mahdollisimman halvalla.
      Varsinkin kun tietää, että millään muulla ei tässä maassa ole olemassa mitään merkitystä kun sillä, että saadaan säästetyksi rahaa mahdollisimman paljon EU-tukiaisiin, jotta herrat johtajamme voivat paistatella ulkomaiden suosiosta.

• 60v.maksanut

Ylessä olisi yksi päivänpolttava asia, mikä olisi helppo toteuttaa.Pääjohtajan palkka pitäisi alentaa ensin vaikka samaan, mitä pääministeri saa.
      Sillä rahalla varmaan olisi tulijoita ko. virkaan, jos nykyistä johtajaa se ei miellyttäisi.
      Meilkein sadan prosentin nosto edellisen pääjohtajan palkkaan nähden ei ole kohtuullista, vaan on rahoittajien, siis kansalaisten, suurta halveksuntaa.
      Eikähän heiltä kysytty mitään, kun palkka nostettiin tähän nykyiseen tasoon.
      Uskon, että pääjohtajan palkan kohtuullistaminen lisäisi myös hyvää yhteistyöhenkeä Ylessä. Pitäisi johtajan noudattaa aateveljensä antamaa hyvää esimerkkiä.

• asioita seurann.

Tämä korvamerkitty tasavero oli suurimpia viimeaikaisia kansan vedätyksiä. Maksua kutsutaan veroksi, mikä oikeasti olisi pitänyt sisällyttää normaaliin valtion budjettiin, jolloin se olisi ollut todella tasapuolinen kaikille ja toteutunut ansiotason mukaan.
      ;;Eikai kukaan voi olla huomaamatta, että maksu suosii tasaverona suurituloisia ja rökittää keskiktuloisia ja sitä alhaisempia tuloja saavia.
      Monet puolueet, mm. demarit, olivat aikaisemmin budjetoinnin kannalla, mutta hallitus jostain syystä meni tähän tasaveroon. Ei ilmeisesti ole kovin vaikea huomata, mikä puolue oli tämän tasaveron kannalla.

• Mitäs läksitte

Yle on kuin tuulella käyvä tuuliviiri talon ainoa ongelma on pikkusielut pikkupillut joska ovat joskus tehneet päätöksiään hei idiootit pysykää kerrankin mitä olette päättäneet vaikka ääni kellossa vaihtuisi seitsemän kertaa päivässä

Jos eri mieltä niin hinta 210 000 USD :)

• huono valinta

Nelosen uusittua uutisankkurinsa, emme kyseisiä uutisia enää vilkaisekaan.

• JESSSSSS

JES YLE HYVÄ YLE !

• mummu2

YLE MAKSU OLI SUURIN HUIJAUS IKINÄ ,KUN TV YHTIÖT TAJUSIVAT ETTÄ HEILLÄ LOPPUU KATSOJAT KUN SUURET IKÄLUOKAT POISTUVAT.NUORET EIVÄT KATSO TAI HANKI ENÄÄN TVTÄ NIIN MAKSUT LAITETTIIN PAKOLLISIKSI.KAIKKI MAKSAA JA MONISSA KODEISSA ASUU 18 VUOTTA TÄYTTÄNEITÄ USEAMPI KOTONA JA OPISKELUN LOMASSA KÄYVÄT TYÖSSÄ SAAVAT TULOA NIIN PERHEESSÄ KAIKKI MAKSAA ÄITI,ISÄ,SISKO,VELI JNE...PALJONKO KERTYY YLE MAKSUA VUODESSA TÄLLAISESTA PERHEESTÄ KUN ENNEN MAX200E KATTO KOKO VUODEN YHDELTÄ PERHEELTÄ,LASKEKAA.MIHIN YLE TARVITSEE RAHAA POLITIKKOJEN SUOJATYÖPAIKAN PALKKOIHINKO,POMOJEN BONUKSIIN NÄMÄ MENEE...

• demari propagandaa

Puna-YLEn uutiset - yööööööööök - joka päivä valheellista demu propagandaa, kansalaisten verorahoilla kustannettuna: demu "ministereiltä" kysytään ennalta sovitut kysymykset ja that´s it. Ei vastakysymyksiä ei tarkennuksia, demarit tekevät jatkuvaa valheisiin perustuvaa vaalityötä olohuoneissamme tai missä töllöä nyt sitten katsotaankaan.

Urpoin demu eli peruskoululainen Guzenina on kuitenkin tolloudellaan ylittänyt niin monen demarinkin sietokyvyn, että muutamat YLENkin toimittajat esittävät G:lle jo viran jättämistä haastatteluissa varsin suorasanaisesti.

• roskatuutti
    • aktu

Jos yle-vero on pienempi kuin 50 euroa, sitä ei peritä http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Verojen_maksaminen/Ylevero

Käytännössä se kuitenkin peritään myös jos vero on alle 50 euroa ja palautetaan kai veronpalautuksena.

Pienillä tuloilla eläville 50 euroa vuodessa on iso raha. On todella epäreilua eriä veroa, jos sitä ei kuulu periä.

Suurituloiset verrattuna pienituloisiin maksavat melkein saman summan yle-veroa.

Pitäisikö pienituloisten pyytää uusi verokortti, ettei heiltä peritä yle-veroa.

• tasavero

Vaikka näin on ... 78- 33 % uusintoja.
      ei kansa päätä kustannuksista, ei ohjelmien hankinnoista, kanavien määrästä, edes esiintymispalkkioista..

Kun Radiolupaa vielä maksettiin 1976, se oli 20 mk
      Musta-valkoinen Tv lupa oli 60 mk = yht. 80 mk.
      Tuolloin siivooja sai 8 t / 40 t vk 1200 mk kk. brutto.
      15 000 mk /v. 0,68 % olisi 102 mk?
      (Väri TV-lupa oli 80 mk 20 mk radio lupa yht. 100 mk 1977)

Siivoojan palkka on nykyään 8,40 €/ tunti 1 444 €/kk
      18 050 € / v. Brutto
      Nyt YLE vero 123 € / vuosi...

Tässä eivät köyhät saa, vaan hyvin toimeen tulevat pääsevät halvemmalla, heille lupa halpeni 112 €/vuodelle. TV-lupa oli 252 €

Siivooja maksaa rinnastettuna/suhteessa saman kuin aikaisemmin, LUPAMAKSUINA, hyvätuloisille lupa halpeni 112€.

Ainoa ratkaiseva muutos? sama kun ruuan arvonlisäverolla sen ottamiselta et voi välttyä. Maksat vaikka et omistaisi vastaan otinta.

Ainoa joka vielä kustannetaan kaikilla, on tiestö?
      Nyt olisi aika verottaa tiemaksuna ajokorttia, vuosimaksuja kolme ammattiluokka 120–240- 360- 400 €/vuosi. Ajokortin voisi viedä hyllylle, jos ei aja.

Udella YLE verolla voittavat vain hyvä tuloset kyse on jälleen kerran tasaverosta.

• Raikku

FASISMIA!

• vittu saatana

öö ole kommari hiljaa ei se ole fasismia vaan typeryyttä

nyt kaikki porukalla tukkimaan ylen palautesivusto palautteella, esim. venäjän kielisest uutiset oli viimene pisara ei vittu suomesas mitään venäjänkielisiä uutisia tarvita

• enduring freedom

Ylen fiksu vero. Ei ole enää lupatarkastajia eikä pinnareita.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4160
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2333
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2228
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      93
      2034
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1867
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1840
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1547
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1521
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      184
      1306
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      72
      1122
    Aihe