Muistelmia

Piirongin laatikosta osui käteeni pieni mustakantinen kirja. Se on vanha virsikisrja, joka myös Lahden litteenä tunnetaan. Kun avasin kansilehden, niin siihen olin kirjoittanut: Muisto 18.2.1982, Yhteiskokoontuminen.

Se oli kokous, jossa oli paikallsitoimikunta ja paikkakunnan saarnaajat yhdessä koossa ja uuden rukoushuoneen hankinnasta päätettiin tehdä aloite vuosikokouksen käsiteltäväksi.

Silloin päätimme ottaa kukin muistoksi tällaisen virsikirjan, josta myös veisasimme jonkin virren, jota en muista, rakennushistoriikissa se luultavasti mainitaan.

Se puhutteli erityisesti, kun kirjaa selasin, että seitsemästätoista mukanaolleesta jo kahdeksan on poissa. Kaikki vanhemmat saarnaajat ja myös henkilö, joka oli vain vuoden-kaksi minua vanhempi. Elämä on katoavaista. Synnymme, vartumme, kukoistamme,lakastumme ja lopulta tuuli käy ylitsemme. Siunattu olkoon veljien muisto.

33

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siunattu muistonsa

      Tällaisten tosiasioiden edessä kirkastuu, mikä on tärkeätä ja mikä on vähemmän tärkeätä tässä elämässä. Yksi muistelemistasi veljistä (näin uskon) on ollut minullekin hyvin tärkeä henkilö, hän julisti rohkeasti ja kirkkaasti Jeesusta Kristusta maailman ainoana toivona ja pelastajana. Monta ihanaa hetkeä vietin hänen kanssaan kahdenkesken keskustellen. Joskus aamuön tunneille saakka. :-)

    • Muistoja on kertynyt Turusta vuodesta 1962 alkaen. Silloin oli vanhalla rukoushuoneella räjäytyskesä. Taitavat kivimiehet räjäyttelivät sieltä alustasta kalliota noin kolmisenkymmentä kuorma-autolastia. Sitten siellä kalkutimme niitä kivenkulmia.

      • Siunattu muistonsa

        Kerran ole käynyt tuolla vanhalla rukoushuoneella.

        Muuan tunnetuksi tullut Turun saarnaaja vastusti 60 luvulla käyttöön otettua sanaa "äitiseurakunta". Siihenasti tuota seurakuntaa oli kutsuttu lapinmaan seurakunnaksi.

        Nyt tiedämme millaiseen liemeen Raamatun vastainen oppi seurakunnan sisällä olevasta muun seurakunnan yläpuolella vaikuttavasta erehtymöttömästä konklaaviseurakunnasta on johtanut esikoislestadiolaisen liikkeen.

        Kenekään ei pidä hairahtua uskomaan tuollaisia oppeja ja opetuksia.


      • Seurakunta on pyhä
        Siunattu muistonsa kirjoitti:

        Kerran ole käynyt tuolla vanhalla rukoushuoneella.

        Muuan tunnetuksi tullut Turun saarnaaja vastusti 60 luvulla käyttöön otettua sanaa "äitiseurakunta". Siihenasti tuota seurakuntaa oli kutsuttu lapinmaan seurakunnaksi.

        Nyt tiedämme millaiseen liemeen Raamatun vastainen oppi seurakunnan sisällä olevasta muun seurakunnan yläpuolella vaikuttavasta erehtymöttömästä konklaaviseurakunnasta on johtanut esikoislestadiolaisen liikkeen.

        Kenekään ei pidä hairahtua uskomaan tuollaisia oppeja ja opetuksia.

        "Muuan tunnetuksi tullut Turun saarnaaja vastusti 60 luvulla käyttöön otettua sanaa "äitiseurakunta". Siihenasti tuota seurakuntaa oli kutsuttu lapinmaan seurakunnaksi.

        Nyt tiedämme millaiseen liemeen Raamatun vastainen oppi seurakunnan sisällä olevasta muun seurakunnan yläpuolella vaikuttavasta erehtymöttömästä konklaaviseurakunnasta on johtanut esikoislestadiolaisen liikkeen."

        Ei siinä mitään raamatun vastaista ole. Ensimäinen uudenliiton seurakunta syntyi Jerusalemissa ja sieltä sitä myös johdettiin. Ei apostolitkaan olleet kaikista asioista samaa mieltä, vaan he keskustelivat asioista, lähettivät kirjeitä ja saarnaajia.

        Tällä ajalla esikoistenseurakunta on syntynyt ruotsin Lapissa ja aivan samalla tavalla sieltä hoidetaan muualle levineitä seurakuntia. Ei ole Ruotsissa omaa esikoisten seurakuntaa, eikä Suomessa omaa, ei Norjassa omaa jne, vaan kaikki ovat yhtä. On kuitenkin yhtä luonnollista kuin seurakunta on äiti yksityiselle ihmiselle, niin Lapin seurakunta on äiti muualla oleville seurakunnille, koska ne ovat lähtöisin Lapin seurakunnasta, eikä päin vastoin.

        26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme.

        Ne ovat liemessä, jotka eivät usko tätä.

        Lue vaikka Galattalaiskirjeen selityksestä seurakunnasta, joka on pyhä, miksei se voisi olla samalla myös erehtymätön, vaikka en ole sellaista kuullut mainostettavan. Uskontunnustuksessa sanot myös uskovasi yhteen pyhään seurakuntaa.


      • Saara,;)
        Seurakunta on pyhä kirjoitti:

        "Muuan tunnetuksi tullut Turun saarnaaja vastusti 60 luvulla käyttöön otettua sanaa "äitiseurakunta". Siihenasti tuota seurakuntaa oli kutsuttu lapinmaan seurakunnaksi.

        Nyt tiedämme millaiseen liemeen Raamatun vastainen oppi seurakunnan sisällä olevasta muun seurakunnan yläpuolella vaikuttavasta erehtymöttömästä konklaaviseurakunnasta on johtanut esikoislestadiolaisen liikkeen."

        Ei siinä mitään raamatun vastaista ole. Ensimäinen uudenliiton seurakunta syntyi Jerusalemissa ja sieltä sitä myös johdettiin. Ei apostolitkaan olleet kaikista asioista samaa mieltä, vaan he keskustelivat asioista, lähettivät kirjeitä ja saarnaajia.

        Tällä ajalla esikoistenseurakunta on syntynyt ruotsin Lapissa ja aivan samalla tavalla sieltä hoidetaan muualle levineitä seurakuntia. Ei ole Ruotsissa omaa esikoisten seurakuntaa, eikä Suomessa omaa, ei Norjassa omaa jne, vaan kaikki ovat yhtä. On kuitenkin yhtä luonnollista kuin seurakunta on äiti yksityiselle ihmiselle, niin Lapin seurakunta on äiti muualla oleville seurakunnille, koska ne ovat lähtöisin Lapin seurakunnasta, eikä päin vastoin.

        26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme.

        Ne ovat liemessä, jotka eivät usko tätä.

        Lue vaikka Galattalaiskirjeen selityksestä seurakunnasta, joka on pyhä, miksei se voisi olla samalla myös erehtymätön, vaikka en ole sellaista kuullut mainostettavan. Uskontunnustuksessa sanot myös uskovasi yhteen pyhään seurakuntaa.

        Millä nimellä sinä kutsut sitten niitä kristittyjä jotka asuvat vaikka Kiinassa, Austraaliassa, Intiassa, Iranissa, Saudi-Arabiassa, Egyptissä, Libyassa, Algeriassa jne. Eli siellä missä ei vaikuta esikoislessut ollenkaan?

        Näissä maissa moni kuolee uskonsa tähden, heitä kidutetaan ja monet ovat vuosia vangittuina!


      • Wihtori
        Saara,;) kirjoitti:

        Millä nimellä sinä kutsut sitten niitä kristittyjä jotka asuvat vaikka Kiinassa, Austraaliassa, Intiassa, Iranissa, Saudi-Arabiassa, Egyptissä, Libyassa, Algeriassa jne. Eli siellä missä ei vaikuta esikoislessut ollenkaan?

        Näissä maissa moni kuolee uskonsa tähden, heitä kidutetaan ja monet ovat vuosia vangittuina!

        Wihtori vastaa: Ei heitä hetkauta mitenkään, koska kiinalaiset sun muut eivät ole lestadiolaisia! Jos olisivat tulleet rukoushuoneille ja tehneet parannuksen, niin pelastuisivat. Kai Saara ymmärrät, että nuo vainotut eivät ole koskaan kuulleet elävää jumalan sanaa, siksi etteivät ole kuulleet lestadiolaisten saarnoja, jossa ainoastaan vaikuttaa oikea Henki.


      • Wihtori
        Wihtori kirjoitti:

        Wihtori vastaa: Ei heitä hetkauta mitenkään, koska kiinalaiset sun muut eivät ole lestadiolaisia! Jos olisivat tulleet rukoushuoneille ja tehneet parannuksen, niin pelastuisivat. Kai Saara ymmärrät, että nuo vainotut eivät ole koskaan kuulleet elävää jumalan sanaa, siksi etteivät ole kuulleet lestadiolaisten saarnoja, jossa ainoastaan vaikuttaa oikea Henki.

        Wihtori on esikoislestatiolainen, oppositiossa. Tuo yllä oleva kirjoitukseni on totista totta, erään saarnaajan vastaus Saaramaiseen kysymykseen.


      • maan m..
        Seurakunta on pyhä kirjoitti:

        "Muuan tunnetuksi tullut Turun saarnaaja vastusti 60 luvulla käyttöön otettua sanaa "äitiseurakunta". Siihenasti tuota seurakuntaa oli kutsuttu lapinmaan seurakunnaksi.

        Nyt tiedämme millaiseen liemeen Raamatun vastainen oppi seurakunnan sisällä olevasta muun seurakunnan yläpuolella vaikuttavasta erehtymöttömästä konklaaviseurakunnasta on johtanut esikoislestadiolaisen liikkeen."

        Ei siinä mitään raamatun vastaista ole. Ensimäinen uudenliiton seurakunta syntyi Jerusalemissa ja sieltä sitä myös johdettiin. Ei apostolitkaan olleet kaikista asioista samaa mieltä, vaan he keskustelivat asioista, lähettivät kirjeitä ja saarnaajia.

        Tällä ajalla esikoistenseurakunta on syntynyt ruotsin Lapissa ja aivan samalla tavalla sieltä hoidetaan muualle levineitä seurakuntia. Ei ole Ruotsissa omaa esikoisten seurakuntaa, eikä Suomessa omaa, ei Norjassa omaa jne, vaan kaikki ovat yhtä. On kuitenkin yhtä luonnollista kuin seurakunta on äiti yksityiselle ihmiselle, niin Lapin seurakunta on äiti muualla oleville seurakunnille, koska ne ovat lähtöisin Lapin seurakunnasta, eikä päin vastoin.

        26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme.

        Ne ovat liemessä, jotka eivät usko tätä.

        Lue vaikka Galattalaiskirjeen selityksestä seurakunnasta, joka on pyhä, miksei se voisi olla samalla myös erehtymätön, vaikka en ole sellaista kuullut mainostettavan. Uskontunnustuksessa sanot myös uskovasi yhteen pyhään seurakuntaa.

        Sinulla on seuraavanlainen ongelma, "Seurakunta on pyhä": Sinä uskot, että seurakunta on se, jota johdetaan Ruotsin Lapista. Tämän pohja-ajatuksen kanssa luet Lutherin kuvauksia seurakunnasta.

        Sinun pitäisi ensin selvittää mitä tarkoitetaan seurakunnalla. Katkismuksesta löytyy tiivistelmä.


      • Saara, älä naura
        Saara,;) kirjoitti:

        Millä nimellä sinä kutsut sitten niitä kristittyjä jotka asuvat vaikka Kiinassa, Austraaliassa, Intiassa, Iranissa, Saudi-Arabiassa, Egyptissä, Libyassa, Algeriassa jne. Eli siellä missä ei vaikuta esikoislessut ollenkaan?

        Näissä maissa moni kuolee uskonsa tähden, heitä kidutetaan ja monet ovat vuosia vangittuina!

        Apostolit kirjoittivat lähetyskirjeitä valituille muukalaisille, eli sinne mihin kristillisyys oli levinyt, eli niille kenellä oli samanlainen oppi ja kristillisyys kuin heillä. Ei ollut kovin montaa paikkaa Euroopassa johon se oli levinyt, vain ne joissa oli silloin etsikonaika. Kirjeistä näkee, että joukkoon oli tullut vääriä työntekijöitä, jotka opettivat erilailla kuin apostolit.

        Myös Lutherin aikana muodostui useita seurakuntia, jotka olivat lutherin opista lähteneitä, mutta opettivat joissakin kohdissa erilailla. Hänen aikanaan ja hänen nimissään kirjoitettiin myös monia kirjoja, jotka eivät olleet Lutherin kirjoittamia.

        Nyt on etsikon aika pohjoisissa maissa. Jumala kyllä johdattaa sellaisen ihmisen, jonka hän tahtoo pelastaa SELLAISTEN IHMISTEN LUO, joilla on Pyhä Henki, tai Pyhän hengen saaneen ihmisen SELLAISTEN IHMISTEN LUO, jotka tarvitsevat pelastusta, samalla lailla kuin apostolienkin aikana.

        Me emme tiedä, missä Jumalalla on valituita, mutta emme voi raamatun vastaisesti sanoa, että kaikki jotka uskovat Jumalaan pelastuvat, sillä perkeleetkin uskovat, mutta vapisevat.

        On aivan eri asia, jos vainotaan uskon tähden, kuin vanhurskauden tähden. Vaino Kristillisyyttä kohtaan on tullutyleensä kirkon, eli uskovaisten taholta. Laestadius kysyykin, että mistä lienee tulee seuraava vaino?


      • maan m..
        Saara, älä naura kirjoitti:

        Apostolit kirjoittivat lähetyskirjeitä valituille muukalaisille, eli sinne mihin kristillisyys oli levinyt, eli niille kenellä oli samanlainen oppi ja kristillisyys kuin heillä. Ei ollut kovin montaa paikkaa Euroopassa johon se oli levinyt, vain ne joissa oli silloin etsikonaika. Kirjeistä näkee, että joukkoon oli tullut vääriä työntekijöitä, jotka opettivat erilailla kuin apostolit.

        Myös Lutherin aikana muodostui useita seurakuntia, jotka olivat lutherin opista lähteneitä, mutta opettivat joissakin kohdissa erilailla. Hänen aikanaan ja hänen nimissään kirjoitettiin myös monia kirjoja, jotka eivät olleet Lutherin kirjoittamia.

        Nyt on etsikon aika pohjoisissa maissa. Jumala kyllä johdattaa sellaisen ihmisen, jonka hän tahtoo pelastaa SELLAISTEN IHMISTEN LUO, joilla on Pyhä Henki, tai Pyhän hengen saaneen ihmisen SELLAISTEN IHMISTEN LUO, jotka tarvitsevat pelastusta, samalla lailla kuin apostolienkin aikana.

        Me emme tiedä, missä Jumalalla on valituita, mutta emme voi raamatun vastaisesti sanoa, että kaikki jotka uskovat Jumalaan pelastuvat, sillä perkeleetkin uskovat, mutta vapisevat.

        On aivan eri asia, jos vainotaan uskon tähden, kuin vanhurskauden tähden. Vaino Kristillisyyttä kohtaan on tullutyleensä kirkon, eli uskovaisten taholta. Laestadius kysyykin, että mistä lienee tulee seuraava vaino?

        "Saara, älä naura", kysyisin sinulta, mistä tiedät kenellä on Pyhä Henki?


      • Liemessäkö?
        Seurakunta on pyhä kirjoitti:

        "Muuan tunnetuksi tullut Turun saarnaaja vastusti 60 luvulla käyttöön otettua sanaa "äitiseurakunta". Siihenasti tuota seurakuntaa oli kutsuttu lapinmaan seurakunnaksi.

        Nyt tiedämme millaiseen liemeen Raamatun vastainen oppi seurakunnan sisällä olevasta muun seurakunnan yläpuolella vaikuttavasta erehtymöttömästä konklaaviseurakunnasta on johtanut esikoislestadiolaisen liikkeen."

        Ei siinä mitään raamatun vastaista ole. Ensimäinen uudenliiton seurakunta syntyi Jerusalemissa ja sieltä sitä myös johdettiin. Ei apostolitkaan olleet kaikista asioista samaa mieltä, vaan he keskustelivat asioista, lähettivät kirjeitä ja saarnaajia.

        Tällä ajalla esikoistenseurakunta on syntynyt ruotsin Lapissa ja aivan samalla tavalla sieltä hoidetaan muualle levineitä seurakuntia. Ei ole Ruotsissa omaa esikoisten seurakuntaa, eikä Suomessa omaa, ei Norjassa omaa jne, vaan kaikki ovat yhtä. On kuitenkin yhtä luonnollista kuin seurakunta on äiti yksityiselle ihmiselle, niin Lapin seurakunta on äiti muualla oleville seurakunnille, koska ne ovat lähtöisin Lapin seurakunnasta, eikä päin vastoin.

        26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme.

        Ne ovat liemessä, jotka eivät usko tätä.

        Lue vaikka Galattalaiskirjeen selityksestä seurakunnasta, joka on pyhä, miksei se voisi olla samalla myös erehtymätön, vaikka en ole sellaista kuullut mainostettavan. Uskontunnustuksessa sanot myös uskovasi yhteen pyhään seurakuntaa.

        Niin, esitin juuri eräälle henkilölle tekstin Lutherin Galatalaiskirjeen selityksestä.

        Se koski nimenomaan seurakuntaa ja sisältää tuon kohdan, mitä lainasit.

        Tämä henkilö ei ole koskaan lukenut itse koko kirjaa - hän väitti kuitenkin, ettei se ole totta, Luther ei ole niin sanonut, se on joku väärennös hänen teksteistään.

        En nyt laita tähän mitään lainauksia. Jokainen tutkikoon itse ja tehköön sitten johtopäätöksensä.

        Mutta mutta... En ole itse löytänyt lestadiolaista opetusta Lutherilta. Tiedän, että tähän vastataan, ettei tietenkään, koska Lutherin aikana ei ollut Laestadiusta. Mutta mutta... Tämä nykyinen oppi ei ehkä sitten ole samaa ollenkaan - ei luterilaista eikä sen paremmin lestadiolaistakaan. Mitä se sitten on?

        En tiedä.


      • Ei ole 60-luvulta
        Siunattu muistonsa kirjoitti:

        Kerran ole käynyt tuolla vanhalla rukoushuoneella.

        Muuan tunnetuksi tullut Turun saarnaaja vastusti 60 luvulla käyttöön otettua sanaa "äitiseurakunta". Siihenasti tuota seurakuntaa oli kutsuttu lapinmaan seurakunnaksi.

        Nyt tiedämme millaiseen liemeen Raamatun vastainen oppi seurakunnan sisällä olevasta muun seurakunnan yläpuolella vaikuttavasta erehtymöttömästä konklaaviseurakunnasta on johtanut esikoislestadiolaisen liikkeen.

        Kenekään ei pidä hairahtua uskomaan tuollaisia oppeja ja opetuksia.

        Ilmaisua "äitiseurakunta" on käytetty viimeistään v 1930, koska olen sellaisen kirjeen lukenut. Kirjeessä termi esiintyy 2 kertaa ja vaikuttaa siltä, että se on aivanluontevasti siinä kontekstissä. Luulisin, että on kyse vieläkin vanhemmasta käytännöstä.


      • Martilta
        Liemessäkö? kirjoitti:

        Niin, esitin juuri eräälle henkilölle tekstin Lutherin Galatalaiskirjeen selityksestä.

        Se koski nimenomaan seurakuntaa ja sisältää tuon kohdan, mitä lainasit.

        Tämä henkilö ei ole koskaan lukenut itse koko kirjaa - hän väitti kuitenkin, ettei se ole totta, Luther ei ole niin sanonut, se on joku väärennös hänen teksteistään.

        En nyt laita tähän mitään lainauksia. Jokainen tutkikoon itse ja tehköön sitten johtopäätöksensä.

        Mutta mutta... En ole itse löytänyt lestadiolaista opetusta Lutherilta. Tiedän, että tähän vastataan, ettei tietenkään, koska Lutherin aikana ei ollut Laestadiusta. Mutta mutta... Tämä nykyinen oppi ei ehkä sitten ole samaa ollenkaan - ei luterilaista eikä sen paremmin lestadiolaistakaan. Mitä se sitten on?

        En tiedä.

        MItä lestadiolaista opetusta? Ai yhdestä seurakunnasta? Galatalaiskirjeen selityksen kohdassa puhutaan seurakunnan johtajasta. Jos ajatelleen, että monissa eri seurakunnissa on oikea oppi, niin onko niillä sama johto, sama oppi jne? Luther selittää seurakuntaa isossa katekismuksessa mm. näin:

        Opi sen vuoksi ymmärtämään tämä uskokohta mahdollisimman selvästi. Kun sinulta kysytään, mitä tarkoitat sanoessasi "Minä uskon Pyhään Henkeen", osaat silloin vastata: "Uskon, että Pyhä Henki - nimensä mukaisesti - pyhittää minut." Mutta millä tavalla hän sen tekee ja mitä välineitä hän siihen käyttää? Vastaat näin: "Hän käyttää siihen kristillistä kirkkoa, syntien anteeksiantamista, ruumiin ylösnousemista ja iankaikkista elämää." Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä. Tämän sanan hän ilmoittaa, ja sitä hän teroittaa. Hän valaisee ja sytyttää sydämet käsittämään sen, ottamaan sen vastaan, pitämään siitä kiinni ja siinä pysymään.

        Lisäyksen ydinajatus on siis tämä: Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.

        Siksi nämä uskonkohdat rajaavat ja erottavat meidät kristityt kaikista muista ihmisistä maan päällä. Vaikka kaikki kristikunnan ulkopuolella olevat pakanat, turkkilaiset, juutalaiset sekä väärät ja tekopyhät kristityt uskovat yhteen, todelliseen Jumalaan ja palvovat häntä, he eivät kuitenkaan tiedä, mitä hän heistä tahtoo. Eivät he myöskään osaa odottaa häneltä rakkautta eivätkä hyviä lahjoja. Siksi he jäävät iankaikkisen vihan ja tuomion alaisiksi, kun ei heillä ole Herraa Kristusta eikä Pyhä Henki ole heitä valaissut eikä armahtanut lahjoillaan.


    • Tuosta äitiseurakunta-asiasta tulee mieleen joku juhla Keltossa, jossa puhui ruotsissa asuva inkeriläispappi Juhani Jänis. Hän sanoi: Jos Suomen kirkko on Inkerin kirkolle äitikirkko, niin sitten Ruotsin kirkko on mummukirkko!
      Laittamattomasti sanottu!

      • teu.

        Sehän oli sopivasti sanottu ""mummuseurakunsta."" siitä ei ole pitkä matka
        pappa kirkkoon ja sen jälkeen senkin voi unhoittaa ..
        Tuo krkko sana oli tietenkin sen tähden , että inkerin maalla ei ole
        tietääkseni yhtään Rukoushunetta , eikä es/lessu tarpeita sillai .
        onhan siellä kirkkoja , ja sanaa , sitä on myös Raamatussa ja se
        on jokaiselle ei sitä pantata , kuin Ruotsalaiset oulussa .


      • Koskas vastastaan?
        teu. kirjoitti:

        Sehän oli sopivasti sanottu ""mummuseurakunsta."" siitä ei ole pitkä matka
        pappa kirkkoon ja sen jälkeen senkin voi unhoittaa ..
        Tuo krkko sana oli tietenkin sen tähden , että inkerin maalla ei ole
        tietääkseni yhtään Rukoushunetta , eikä es/lessu tarpeita sillai .
        onhan siellä kirkkoja , ja sanaa , sitä on myös Raamatussa ja se
        on jokaiselle ei sitä pantata , kuin Ruotsalaiset oulussa .

        R. Blom kiteytti sattuvasti: Jumalalla ei ole lastenlapsia.

        Kristuksen sana synnyttää lapset Jumalalle. Jeesus on välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Jeesus on ovi, Jeesus on tie, Jeesus on elämä.

        Meidän Jeesuksen seuraajien, jotka olemme Kristuksen sanan synnyttämiä Jumalan lapsia siis, meidän tehtävänämme on julistaa Jeesusta hänen käskynsä mukaisesti koko maailman sovitukseksi.

        2. Kor. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

        ***) 2. Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
        2. Kor. 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.


        ***) 2. Kor. 6:1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
        2. Kor. 6:2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut."

        Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

        ___________________________________________________________

        Raamattu ei kertaakaan kehoita meitä julistamaan ihmisille erehtymätöntä seurakuntaa, jolla on Jumalan sanan vastainen tuomiovalta, koko maailman ja Kaikkivaltiaan Jumalan ylitse ja ohitse.

        Mistä lestadiolaiset ovat tällaisen julistustavan keksineet?
        Ja miksi tällaista oppia seurakunnasta edelleen julistetaan,
        vaikka kaikki tietävät ettei se perustu lainkaan Raamattuun?

        Nämä ovat kaksi hyvin kiinnostavaa kysymystä.


      • Esikoisten srk
        Koskas vastastaan? kirjoitti:

        R. Blom kiteytti sattuvasti: Jumalalla ei ole lastenlapsia.

        Kristuksen sana synnyttää lapset Jumalalle. Jeesus on välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Jeesus on ovi, Jeesus on tie, Jeesus on elämä.

        Meidän Jeesuksen seuraajien, jotka olemme Kristuksen sanan synnyttämiä Jumalan lapsia siis, meidän tehtävänämme on julistaa Jeesusta hänen käskynsä mukaisesti koko maailman sovitukseksi.

        2. Kor. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

        ***) 2. Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
        2. Kor. 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.


        ***) 2. Kor. 6:1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
        2. Kor. 6:2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut."

        Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

        ___________________________________________________________

        Raamattu ei kertaakaan kehoita meitä julistamaan ihmisille erehtymätöntä seurakuntaa, jolla on Jumalan sanan vastainen tuomiovalta, koko maailman ja Kaikkivaltiaan Jumalan ylitse ja ohitse.

        Mistä lestadiolaiset ovat tällaisen julistustavan keksineet?
        Ja miksi tällaista oppia seurakunnasta edelleen julistetaan,
        vaikka kaikki tietävät ettei se perustu lainkaan Raamattuun?

        Nämä ovat kaksi hyvin kiinnostavaa kysymystä.

        Eero H saarnaa: "Tämä kristillisyys on ensiksi eläväksi syntynyt Ruotsin Lapinmaalla. Ja me uskomme yksinkertaisesti niin, että ainoastaan se osa lestadiolaisesta kristillisyydestä, joka vielä tänäkin päivänä on kiinni esikoisten seurakunnassa, se on ainoastaan myös se oikea esikoisten seurakunta. Ja ne jotka ovat itsensä erottaneet, ovat juuri niin kuin aina kautta kirkkohistorian ajan ne, jotka ovat itsensä elävästä kristillisyydestä erottaneet eri joukoiksi. Se on käytännössä aivan sama, niin kuin jos olisi nämä vähän-Aasian seurakunnat Ponto, Galatia, Kappadokia, Aasia, Bitynia ja muut, jos ne olisivat erottaneet itsensä tästä kristillisyydestä, jonka vanhimmat olivat kuitenkin Jerusalemissa. Vaikka sittemmin kristillisyyden painopiste siirtyi enemmän Vähään Aasiaan, mutta jos ne olisivat silloin katkaisseet suhteensa Jerusalemissa oleviin vanhimpiin, ne olisivat silloin varmaan myöskin katkaisseet suhteensa apostoli Paavaliin, Pietariin ja muihin oikeamielisiin työntekijöihin. Aivan sama on kysymyksessä tänä aikana, kun on monta lestadiolaista liikettä, jotka eivät tahdo olla missään tekemisissä ensinsyntyneen seurakunnan kanssa, tällä etsikkoajalla ensin syntyneen."

        Onhan siinä perusteltu asiaa Raamatulla. Totta joka sana. Enkä ole hänen koskaan kuullut peruvan näitä opetuksiaan. Siksi pidän ne vieläkin oikeina.


      • jo riittää valeet
        Esikoisten srk kirjoitti:

        Eero H saarnaa: "Tämä kristillisyys on ensiksi eläväksi syntynyt Ruotsin Lapinmaalla. Ja me uskomme yksinkertaisesti niin, että ainoastaan se osa lestadiolaisesta kristillisyydestä, joka vielä tänäkin päivänä on kiinni esikoisten seurakunnassa, se on ainoastaan myös se oikea esikoisten seurakunta. Ja ne jotka ovat itsensä erottaneet, ovat juuri niin kuin aina kautta kirkkohistorian ajan ne, jotka ovat itsensä elävästä kristillisyydestä erottaneet eri joukoiksi. Se on käytännössä aivan sama, niin kuin jos olisi nämä vähän-Aasian seurakunnat Ponto, Galatia, Kappadokia, Aasia, Bitynia ja muut, jos ne olisivat erottaneet itsensä tästä kristillisyydestä, jonka vanhimmat olivat kuitenkin Jerusalemissa. Vaikka sittemmin kristillisyyden painopiste siirtyi enemmän Vähään Aasiaan, mutta jos ne olisivat silloin katkaisseet suhteensa Jerusalemissa oleviin vanhimpiin, ne olisivat silloin varmaan myöskin katkaisseet suhteensa apostoli Paavaliin, Pietariin ja muihin oikeamielisiin työntekijöihin. Aivan sama on kysymyksessä tänä aikana, kun on monta lestadiolaista liikettä, jotka eivät tahdo olla missään tekemisissä ensinsyntyneen seurakunnan kanssa, tällä etsikkoajalla ensin syntyneen."

        Onhan siinä perusteltu asiaa Raamatulla. Totta joka sana. Enkä ole hänen koskaan kuullut peruvan näitä opetuksiaan. Siksi pidän ne vieläkin oikeina.

        Hyvä esikoisten seurakunta!

        EH sanoi, kun nämä nykyiset vanhimmat tulivat valtaan, siis käytyään ensimäisenä jouluna heitä kuulemassa, että NYT ON ERI HENKI Jellivaarassa. Ja yksityisesti, että Lapissa on Vatikaani. Revi siitä, sinä, joka tuot Eeron tekstejä tänne pönkittämään omaa oppiasi. Olet valheellinen ihminen ja ratsastat valheaasilla, yhä vaan, vaikka sinua on varoitettu monta kertaa. Olet täysin sokea, ihmisopissa ja paatunut.
        Rukoilen kuitenkin puolestasi.

        Aika on osoittanut Eeron olleen oikeassa koko 100%


      • Esikoisten srk
        jo riittää valeet kirjoitti:

        Hyvä esikoisten seurakunta!

        EH sanoi, kun nämä nykyiset vanhimmat tulivat valtaan, siis käytyään ensimäisenä jouluna heitä kuulemassa, että NYT ON ERI HENKI Jellivaarassa. Ja yksityisesti, että Lapissa on Vatikaani. Revi siitä, sinä, joka tuot Eeron tekstejä tänne pönkittämään omaa oppiasi. Olet valheellinen ihminen ja ratsastat valheaasilla, yhä vaan, vaikka sinua on varoitettu monta kertaa. Olet täysin sokea, ihmisopissa ja paatunut.
        Rukoilen kuitenkin puolestasi.

        Aika on osoittanut Eeron olleen oikeassa koko 100%

        Jo riittää valeet:lle:
        Koeta rauhoittua ja kerro, mikä tuossa edellä on valetta.
        Millainen saarnaaja alkaa "yksityisesti" - kuten mainitset - hajoittamaan laumaa? Eikö ole ollut kanttia sanoa asioita suoraan?
        EH:n vaikeudet alkoivat, kun Lapista kehotettiin häntä jättämään ns. teologian opinnot. Sitä kehotusta hän ei kestänyt. Ja sen kehotuksen antoivat jotkut muut, kuin silloiset "nuoret" vanhimmat. Sama kuvio on toistunut myöhemminkin.

        Gunnar Jönsson saarnaa Suomessa:
        "Pysykäämme rakkaat veljet ja sisaret tässä seurakunnassa, joka meidän ajallamme on astunut esiin voimassaan Ruotsin Lapinmaalla. Juhani Raattamaa kirjoittaa tästä, että niin kuin Kristus on syntynyt Betlehemin tallissa, niin on aikakaudessamme elävä kristillisyys syntynyt halvassa Ruotsin Lapinmaassa. Ja kun monet eksyttävät äänet alkoivat kuulua, niin Raattamaa otti yhdessä muiden kristillisyyden vanhimpien kanssa saman seurakuntaopin, joka esiintyi apostolisessa seurakunnassa, sen mitä Jumalan Poika, synnitön saarnaaja, oli julistanut. Täällä mainittiin aiemmin hengellinen sekasorto, joka vallitsi täällä Suomessa vuosisadan vaihteen (1900-luvun) aikoina. Mutta kun lähetysmiehet tulivat Ruotsin Lapinmaalta, alkoi ääni selvitä.
        Vaivatut sydämet saivat kuulla Hyvän Paimenen äänen. Ja monet, jotka olivat olleet epävarmuudessa taivaan tiestä, alkoivat tuntea, että heillä nyt oli vahva kallio jalkojensa alla, nimittäin seurakunta, jonka Herra Jeesus itse on perustanut maan päälle.
        - - -
        Mutta jos luottamus Lapinmaahan heikkenee, niin on varma, että hajaannuksia alkaa syntyä ja jotkut alkavat koota joukkoja oman selkänsä taakse. Tahdomme esittää tämän --- meille kaikille kehotukseksi ja opetukseksi, niin ettei kukaan seuraisi eksyttäviä henkiä."

        Tämä ennustus on myös monien kohdalla toteutunut. Valitettavasti.


      • jo riittäkin
        Esikoisten srk kirjoitti:

        Jo riittää valeet:lle:
        Koeta rauhoittua ja kerro, mikä tuossa edellä on valetta.
        Millainen saarnaaja alkaa "yksityisesti" - kuten mainitset - hajoittamaan laumaa? Eikö ole ollut kanttia sanoa asioita suoraan?
        EH:n vaikeudet alkoivat, kun Lapista kehotettiin häntä jättämään ns. teologian opinnot. Sitä kehotusta hän ei kestänyt. Ja sen kehotuksen antoivat jotkut muut, kuin silloiset "nuoret" vanhimmat. Sama kuvio on toistunut myöhemminkin.

        Gunnar Jönsson saarnaa Suomessa:
        "Pysykäämme rakkaat veljet ja sisaret tässä seurakunnassa, joka meidän ajallamme on astunut esiin voimassaan Ruotsin Lapinmaalla. Juhani Raattamaa kirjoittaa tästä, että niin kuin Kristus on syntynyt Betlehemin tallissa, niin on aikakaudessamme elävä kristillisyys syntynyt halvassa Ruotsin Lapinmaassa. Ja kun monet eksyttävät äänet alkoivat kuulua, niin Raattamaa otti yhdessä muiden kristillisyyden vanhimpien kanssa saman seurakuntaopin, joka esiintyi apostolisessa seurakunnassa, sen mitä Jumalan Poika, synnitön saarnaaja, oli julistanut. Täällä mainittiin aiemmin hengellinen sekasorto, joka vallitsi täällä Suomessa vuosisadan vaihteen (1900-luvun) aikoina. Mutta kun lähetysmiehet tulivat Ruotsin Lapinmaalta, alkoi ääni selvitä.
        Vaivatut sydämet saivat kuulla Hyvän Paimenen äänen. Ja monet, jotka olivat olleet epävarmuudessa taivaan tiestä, alkoivat tuntea, että heillä nyt oli vahva kallio jalkojensa alla, nimittäin seurakunta, jonka Herra Jeesus itse on perustanut maan päälle.
        - - -
        Mutta jos luottamus Lapinmaahan heikkenee, niin on varma, että hajaannuksia alkaa syntyä ja jotkut alkavat koota joukkoja oman selkänsä taakse. Tahdomme esittää tämän --- meille kaikille kehotukseksi ja opetukseksi, niin ettei kukaan seuraisi eksyttäviä henkiä."

        Tämä ennustus on myös monien kohdalla toteutunut. Valitettavasti.

        Kun yhtä varotaan, niin toiseen lankeaa. Ette sitten ymmärtäneet varoa lapin väärää henkeä, vaan suinpäin annoitte sen valtaan koko Suomen siionin! Rukoile sinäkin Hengen eroittamisen lahjaa ja rukoile, että kaikki Suomen saarnaajatkin, keillä sitä ei ole, yhtyisivät rukoukseen.

        Nyt lappioppi hajottaa seuraväkeä oikein vauhdilla. Se tuli näkyviin ihan ensimäisellä heidän kierroksellaan, ja jatkuu. Tämä on kiistaton tosiasia.

        Ei ole lampaista vä'liä, kun "itse teistänne nousevat raatelevat sudet, jotka eivät laumaa säästä". Missä kohtaa luulet sielunvihollisen työn tuottavan suurinta tuhoa? Tietenkin siellä, missä on suurin vaikutusvalta.

        Tuo, mitä kirjoitit Eerosta ei ole totta, teologian opiskelukielto voi pitää paikkansa, muu on valetta.


    • Mieleeni tulee eräs A Hartikan sana minulle henkilökohtaisesti jonkin kahauksen jälkeen: Kuule veljeni, ei kovuudella ja ankaruudella saada mitään aikaan!

      Minä olen miettinyt sitä aika-ajoin muutaman vuosikymmenen ja nyt, kun itse olen samassa iässä, olen samaa mieltä.

      Ruotsissa tuli todistetuksi ja aiemmin myös Suomessa: Jos veturin ajaa täysillä toppariin, voi koko rakennus mennä rikki.

      • Naisparat vapaiksi

        Jeesus hallitseekin aivan toisella tavalla, nimittäin armolla ja rakkaudella.

        Miksi ihana orjat vapaiksi tekevä Jeesus ei kelpaa kristityille?

        Kun Jeesus heitetään sivuun, niin kovuus siihen tilalle tulee, ihan kutsumatta!!.
        Vapaus tuo tietenkin mukanaan myös vastuun. Mutta kun Jeesus saa olla ihmisen Herrana, hän kyllä osaa hommansa, ja hänellä on VOIMA takanaan.
        Jumalan voimaa omakohtaisesti kokeneena voin sanoa että epäluottanus Jumalan sanaan voi tulla sitäkin kautta että voimaa on haettu Kristuksen sijasta omasta itsestä ja - yhteisöstä.
        _______

        2. Tim. 3:1-7

        Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; ...

        .*) .. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

        Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja, jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.


      • näin on

        "Mieleeni tulee eräs A Hartikan sana minulle henkilökohtaisesti jonkin kahauksen jälkeen: Kuule veljeni, ei kovuudella ja ankaruudella saada mitään aikaan!"

        Kyllä Aarolla oli paljon muitakin viisaita neuvoja, esim. ettei kannata käydä joka kupilla syömässä. Salpausselän kisojen aikana hän muisti aina varoittaa menemästä sinne.


    • Nyt on vaikea aika. Perustelut:
      -jos puhutaan Pyhästä Hengestä-joku älähtää.
      -jos puhutaan armolahjoista-joku älähtää.
      -jos puhutaan laista-joku älähtää.
      -jos ei puhuta laista-joku älähtää.
      -jos puhutaan seurakunnasta-joku älähtää.
      -jos ei puhuta seurakunnasta-joku älähtää.

      Kun mainitaan Joh 3:16, niin pitäisi riemun kiljahduksia kuulua, mutta kuuluuko? Missään. Puhukaa meille suloisia sanoja, ettei kenellekkään tulisi paha mieli.

    • Muistoja on paljon ja jotkut veljet ovat jääneet paremmin mieleen. Kun teimme niitä Inkerin matkoja, niin siinä oli aikaa puhua asiaa ja asian vierestä

    • Jeesus terveydeksi

      Aina joku älähtää :-)

      Kerrataan nämä:

      -jos puhutaan Pyhästä Hengestä Raamatun vastaisesti -joku älähtää. Ja syystäkin!
      -jos puhutaan armolahjoista-joku älähtää. Ajattelee varmaan jonkun leukivan?
      -jos puhutaan laista-joku älähtää. Lain teoista vanhurskauttavana, niin syystäkin.
      -jos ei puhuta laista-joku älähtää. Laki kurittaa Kristuksen tykö.
      -jos puhutaan seurakunnasta-joku älähtää. Jos puhutaan niin, et se on esikoislestadiolaisuus, niin syystäkin älähtää.
      -jos ei puhuta seurakunnasta-joku älähtää. Kaipaa ilmeisesti Raamatun vastaista van me todistusta.

      Vaikeaksi asian tekee se, että Jumalan vanhurskaus kelpaa lahjaksi ilman ihmisen omia tekoja vain hyvin harvoille ihmisille. Kun sitten ryhdytään kiistelemään siitä, mitä kaikkia tekoja vaaditaan vanhurskaana pysymiseen, niin eihän siitä koskaan sovintoa tule, koska Kristuksen teko on aina riittävä.

      Jeesus on tie, ei ihminen itse. Jeesus pitää sitten huolta siitä ihan henkilökohtaisesti jokaisen kohdalla, että rakkauden tekoja alkaa
      tulemaan, kunhan HÄNESSÄ pysytään saumattomasti kiinni, hänen täydellisellä vanhurskaudellaa puettuna ja lähtöön valmiina.

    • Kun alkaa muistella elämäänsä taaksepäin, niin nyt vanhemmiten havaitsee, ettei siellä niin kovin paljon muistelukelpoista taida ollakkaan. Ehkä se on hyvä niin? On helpompi päästää irti sitten, kun sen aika tulee. Ei jää muistomerkkejä eikä pokaaleja eikä juuri mitään.

      • Valta Kristuksella

        Jos lihamme tekoja muistellaan, niin veli on aivan oikeassa.

        Kun ajatukset kääntyvät siihen valtavaan siunaukseen, varjelukseen ja johdatukseen jolla Jeesus on meistä huolehtinut tähän päivään saakka,
        silloin alkaa kanteleet soimaan ylistysvirttä Kristukselle.

        Näin siinä käy, - kun ihminen kohtaa Jeesuksen elävänä, henkilökohtaisesti,
        ja saa kuulla häneltä nuo maailman ihanimmat sanat, minä rakastan sinua juurio sellaisena kun sinä olet, heikkona ja apua tarvitsevana, niin kiitoksen sanat siinä pulppuavat, hallelujaa kiitos Jeesus!

        Kaikkivaltias puhuu aivan eri tavalla kun ihmiset. Sanoissa on käsittämätön voima, ne tulevat kaiken muun lävitse, eikä tulisi edes mieleen epäillä kuulemaansa. Voima on niin valtava.

        Silloin ymmärtää myös nämä Raamatun sanat omakohtaisesti.
        Matt. 7:28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
        Matt. 7:29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.


    • Kyllä tietysti seurakunta-äiti on ollut vanha käsite, mutta että joku seurakunta olisi äiti jollekkin seurakunnalle, se on uusi tulkinta tai uudempi.

      Kyllä perinteisessä hallinnossa tapahtui muutos, joka oli käänteentekevä. Aiemmin wanhimmat hoitiovat suhteita eri maihin yksi maa kerrallaan. Sitten tapahtui joku episodi ja tuli se homma, että otettiin kaikki osaanottajamaat yhteen kokoukseen ja alkoi direktiivien yhdenmukaistaminen. Niitä kaikkia episodeja ei ole tarvis julki kertoa.

      Perimätieto kertoo vuoden -48 lähetyksestä joitakin asioita joita en muista vaikka jotain muuta muistankin. Amerikkalaisia oli silloin paljon mukana ja heillä oli elintaso korkempi ja se myös näkyi joistakin asioista, mutta ne yhteisesti hyssyteltiin hiljaisiksi.

    • Tuo mustakantinen toi mieleen muutakin. Muistan edelläveisaajamme, jota Lepaksi kutsuttiin. Minä osasin ulkoa kaikki virret, joita hän veisuutti. Kun uusi kirja painettiin, niin siinä meni sekin etu. Näin katoaa mainen kunnia, jos sitä on ollut.

      • tuikka sosiaalisuus

        Lestadiolaisuus on aina ollut pienten piirien ja pienten joukkojen herätystä.
        Vahvat sosiaaliset ja opilliset siteet pitävät porukan koossa, tiukassa nipussa.
        Eikä pienuudessa mitään pahaa sinänsä ole.

        Pienessä piirissä jossa kristinopillinen tieto ja ymmärrys on hyvin rajoittunutta ja katse on pysähtynyt hyvin kapealle sektorille, syntyy helposti opillisia valtataisteluita. Valtataisteluita syntyy vaikka puseron napeista, kun henkilöiden maailmakuva on riittävän pieni ja rajoittunut.

        Opiskelue ei katsottu hyvällä, vain luottohenkilö sai saarnaajilta luvan opiskella
        korkeakouluissa ja yliopistoissa. Koulutus oli hyvin vaarallista. Tiedotusvälineet oli syntiä, lukuun ottamatta kokoomuspuolueen päivälehtiä. Vanhoillisilla ilmeisesti keskustalaisia.

        Nykyisin ihmiset opiskelevat, valtaosa nuorista esikoislestadiolaista on hyvin koulutettuja, monet heistä ovat tohtoreita lääkäreitä ja diplomi-insinöörejä. Insinoorejä on enemmistö minunkin tutuistani. Duunareita on vähän nuorten joukossa. Tai sanotaan tarkemmin, noin vuoden 1950 jälkeen syntyneistä.

        Tunnemanipulaation avulla hallitaan korkeamminkin koulutettuja, tätä pidän kyllä jo ihmeenä. Mutta näin se vaan on. Kun es.lest. johtoryhmä nauttii Jumalan asemaa, erehtymättöminä ja kaiken tietävinä. Tämä heidän asemansa on lyöty liikkeen piirissä syntyneiden kalloihin jo kohdusta asti. Menee todella pitkään ennen kun tästä tilasta havahtuu todellisuuteen. Kaikki eivät havahdu koskaan.


    • vastuuton kristinusk

      Merkityksettömiä kannanottoja tässä ketjussa. Kun aika ja voimat pitäis käyttää vl:n törkeään naisten ja lasten alistamisen lopettamiseen !!

      Kun lasten raiskausten ilmituleminen on vain jäävuoren huippua, niin teillä on järjetön määrä töitä tehtävänä. Joten käykää oikeaan ja tärkeään asiaan ja työhön käsiksi. Jokainen, joka kuuuluu yhteisöön, joka hyväksyy = vaikenee ja suojelee lasten hyväksikäyttäjiä, on itsekin vastuussa niistä pahimmista mahdollisista synneistä mitä on olemassa . Jeesuskin sanoi, että myllynkivi kaulaan ja upottaa meren pohjaan pedofiilit !!! Ja te suojelette niitä sikoja, Kuvottavaa !!

      Mitään niin pahaa ja vastuuttomuuten kasvattavaa ei ole kuin ajatus, että joku toinen on sovittanut sinun syntisi, sinun tekemäsi lasten raiskaamiset, kunhan vaan pyydät joltain anteeksi, niin voit nukkua levollisesti yösi, ja taas seur pv:nä jatkaa raiskaamisia, tämän pelin mahdollistaa vain kristinusko, oksettavaa siis !!

      Minä haluan kuolla mukanani kaikki tekoni, hyvät ja pahat. Tuon puoleisessa sitten, ehkä, jos sellainen on, saa sitten kohdata seuraamukset, plussat ja miinukset. Joku Äiti Amma tod näk ei ole raiskaaja, joten häntä voi ihailla ja kunnioittaa ! Kaikki vastuu teoista kuuluu itselle, ei jollekin Jeesukselle. Vastuuttomien ihmisten uskonto kristinusko !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe