DNA:ta fossiilista?

en usko en usko en

"Tiedemies haluaa herättää neandertalinihmisen henkiin"

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013012116583889_ul.shtml

"Geneettisen kartan hän ottaisi talteen fossiilijäännöksistä. Tämän jälkeen hän laittaisi eristämänsä dna:n kehittymään ihmisen kantasoluihin. Alkion annettaisiin kehittyä laboratoriossa muutamien päivien ajan, minkä jälkeen luolamiehen siemen laitettaisiin kasvamaan vapaaehtoisen naisen kohtuun."

Fossiili on kuitenkin kappale jonka makrorakenne näyttää alkuperäiseltä mutta aine on vaihtunut orgaanisesta aineesta kiveksi. Mikrorakenteen (kuten DNA) eli molekyylitason rakenteen säilymisestä tuskin mitään takeita voi olla. Siellä ei olisi DNA-molekyylejä vaan jotakin silikaatteja tmv.

8

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bioloogikko

      Neandertalien fossiilit eivät ole kokonaan kivettyneet vaan ovat mammutinluiden tapaan ns. subfossiileja, joissa alkuperäistä orgaanista ainesta ja jopa DNA:ta on säilynyt.

      Neanderthalin ihmisistähän on saatua tehtyä genomikartoitus ja verrattu sitä nykyihmiseen. Tulos oli jännittävä: lajimme ovat risteytyneet!

      Ihan mahdollista siis ainakin periaatteessa. Itse ehkä mieluummin kokeilisin ensin niillä mammuttijäänteillä ja norsulla - ihan vaan siksi, että pitäisin jossain määrin epäeettisenä tuottaa maailmaan olentoa, joka olisi tietoinen, mutta joutuisi alkuperänsä takia lähinnä laboratorioeläimen asemaan :(

      • kinastelua on

        "Tulos oli jännittävä: lajimme ovat risteytyneet!"

        Tuo juttu taitaa vielä olla kiistanalainen.


      • bioloogikko
        kinastelua on kirjoitti:

        "Tulos oli jännittävä: lajimme ovat risteytyneet!"

        Tuo juttu taitaa vielä olla kiistanalainen.

        Juu, viime syksynä taisivat mietiskellä jossain tutkimuksessa, että yhteinen DNA meidän ja neanderthalin kanssa olisi peräisin yhteiseltä sukulaiselta kauempaa historian hämärästä.

        Se ei kuitenkaan tyydyttävästi selitä esimerkiksi miksi merkkejä hybridisaatiosta näkyy selvimmin niillä sapiensryhmillä, jotka olivat neanderthalien kanssa tekemisissä ja niitä ei näy eteläiseen Afrikkaan jääneillä sapiensryhmillä. Monta muutakin ongelmaa asiassa on.

        Hybridisaatio selittää tällä hetkellä geneettisen datan paremmin. Ja siitä tulee koko ajan lisäätuloksia. Esim. denisovan ihminen näyttää risteytyneen sapiensin kanssa. Ja neanderthalristeymiä on tapahtunut paitsi Euroopassa, myös aiemmin Pohjois-Afrikassa.

        Mutta saa nähdä mihin päädytään. Tällä hetkellä minun populaatiogenetiikantajuni noita artikkeleita luettuani tukee risteytymisteoriaa.



        .


    • kivikauden mies

      "Itse ehkä mieluummin kokeilisin ensin niillä mammuttijäänteillä ja norsulla "

      Mammutin alkion istutus naisen kohtuun olisi mielestäni epäeettistä ;-)

    • OotkoNoin*****?

      Hei kivikauden mies. Ovatko naiset mielestäsi norsuja?

      • oikaisujaXXXL

        Höh, tarkoitus oli kaiketi ehdottaa mammutin alkion istuttamista naarasnorsun eikä ihmisnaisen kohtuun.


    • kvaak kvaak

      Tuo aloituksen linkkijuttuhan oli sitten uutisankka.

      • bioloogikko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe