Erään biologisen määritelmän mukaan populaatiot kuuluvat samaan lajiin, jos niiden välinen seksi tuottaa lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä.
Nykyihmisen on geenitutkimus osoittanut risteytyneen ainakin sekä neanderthalilaisen että denisovanihmisen kanssa. Onko siis aika puhua näiden kohdalla samasta lajista?
Ihmislaji?
4
146
Vastaukset
- noinkin sanottiin
Aivan vasta jossain oli sellaistakin jutttua että nykyihminen ei olisikaan risteytynyt neanderthalilaisen kanssa, vaan että se tietty geenien yhtäläisyys olisikin vanhempaa perua.
- hannuhanhi5
Niin, kai sekin on mahdollista. Ehkä on sitten syitä, että joskus saavutetaan konsensus.
- bioloogikko
Sinulla jo aloituslauseessa oli asian ydin. Kyse on määritelmistä - keinotekoisista luokitteluviritelmistä. Lajin määritelmiä on useita. Ja luonto ei monimuotoisuudessaan mene meidän määritelmiemme sisään. Meillä on luokittelutarve, luonnolla ei.
Vaikka tuo lisääntyminen ja lisääntymiskykyisten jälkeläisten tuottaminen on kansanomaisesti tunnetuin lajin määritelmä, se ei todellakaan ole erityisen hyvä. Tästä osoituksena esimerkiksi kehälajit (rengaslajit) ja todellakin nämä elinkykyiset ja lisääntyvät hybridit.
Lajiraja ei aina ole selvä.Tästä on monen monituisia esimerkkejä. Sen kanssa on vaan elettävä , vaikka meidän psykologiamme haluaisi tehdä nättejä, kiistattomia jaotteluja. :)
Neanderthalin kanssahan meidät monet tutkijat katsovat saman lajin alalajeiksi. Olemme siis Homo sapiens sapiens ja Homo sapiens neanderthalensis, Sopii minulle.- hannuhanhi5
Olen ihan samaa mielta kanssasi. Eihän mistään voida puhua, jos luokittelu ei olisi sallittu ja antaisi tällöin sanoille jonkinlaisen rajauksen. Luonto ei seuraa mitään luokittelua. Mainitsemani määritelmä on paljon käytetty, ja ajattelin siksi, että sen mukaan voisi ehkä muuttaa puhekäytäntöä. Kiitos muuten vastauksesta molemmille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368