yritin wikipediassa lukea mutten saanu selvää !
tajuko joku oikeesti filsofiaa ?????
7
197
Vastaukset
- McMurphyX
Tuokin on jo filosofiaa! Kun mietit tajuatko......
Niin "helppoa"?! - lipjav
On makuasiaa tajuaako
- ismismi-95
Riippuu mitä on tajuaminen. Tajuammeko vai luulemmeko tajuavamme. Itse sanoisin että vain luulemme tajuavamme.
- valistunut
Uskonnot ja aatteet ovat olemassa vain pahuuden ikuistamiseksi maailmassa, ns hyvän idean avulla
Filosofia on on sitä varten, että se keksii uusia keinija tuon pahhuuden, tekemiseksi, siten että tuota pahaa voitaisiin tehdä
yhä julmemmin tuntematta tuskaa ja ahdistusta- filosofi3
Tuokin on filosofiaa. Filosofia ja uskonnot ovat saaneet aikaan myös paljon hyvää.
Eri asia on, että niitä käytetään hyväksi ihmisen omien intressien ajamiseen. Tai sitten harhaluulojen vallassa uskotaan tehtävän hyvää, vaikka vahingoitetaan muita.
Esim. kristinuskon nimissä on tehty paljon pahaa, mutta sen perustana on lähimmäisenrakkaus.
- äaösldkfjgh
Mun mielipide on, että 2000 vuotta sitten ei ollut erikseen biologiaa, maantietoa jne. vaan oli filosofia, joka piti sisällään kaikki nykyajan tieteenhaarat. Kun tiede kehittyi ja saatiin uutta tietoa, filosofia paisui laajimmilleen ja sen vuoksi sitä lohkottiin pienemmiksi aloiksi ja tällä hetkellä varsinainen filosofia on latinan kielen tavoin kuoleva tiede. Nykyään filosofia on siis pelkästään termejä ja erilaisia teorioita. Jottei filosofia kuole, sitä pitää opiskella.
Filosofiaa ei siis voi määritellä. Kukaan ei tiedä mitä filosofia on, mutta silti kaikki tietävät. Mielenkiintoista.
Tämä pohdintakin on filosofiaa, vaikkei sitä heti uskoisi. Itse asiassa filosofiaa löytää myös yksittäisistä sanoista ja kielestä ylipäätään. "Olla" on keskeisessä roolissa, kun oleminen on sidottu kieleen, eikä ilman kieltä ole olemassaoloakaan. Näin erään teorian mukaan. Filosofian tarkoitus lienee kaiken epäileminen, mutta kuten kerroin, filosofialla ei ole tarkoitusta. Se vain "on"
Sori jos on epäselvää tekstiä :/ Suosittelisin, että lukisit jonkun kirjan aiheesta, esim. Nicholas Fearn on kirjoittanut helppotajuisen "Miten ajatella kuin filosofi", Esa Saarisen "Filosofian historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin" on hyvä yleistajuinen historiikki ja David Papineau on toimittanut maallikoille suunnatun kattavan mainion yleisesityksen "Filosofia". Lukion oppikirjoistakin saa nopeasti yleistietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673