Mikä oli ensimmäinen autosi, mistä pidit eniten, mihin merkkiin et enää haksahtaisi jne.
Omaan autohistoriaani kuuluvat mm. -
Toyota Corolla Ke-30 -78,
-83 Ford Escort 1.3 L,
-87 Opel Ascona,
-75 Opel Kadett C coupe,
Fiat Uno 45 -87 ja -90,
Volvo 240 -87 ja -90,
Toyota Corolla 1.4 -97
Renault 19,
Saab 900, -95
Mazda 626 x2,
Mazda 323,
Ford Sierra- 87
Näistä kaikista voi todeta Fordien ja Mazdojen olleen kaikista huonoimpia. Volvot jaensimmäinen Fiat toimivat aina kuin unelma eikä Saabissa ole ollut mitään valittamista. Toisen Fiatin jälkeen totesin, että ainoastaan Fire tekniikkaan oli selvästi panostettu, muut olivat todella surkeita.
Ford Sierra oli luotettava peli, mutta tylsä ja laiska kuin mikä!
Escort sen sijaan oli oikea romu (oikeastaan jo ostaessa), mutta vikoja piisasi ja tekniikka ei ollut sitä, jota odotin Saksalaiselta autolta.
Japanilaisista autoista on kokemusta ainoastaan Toyotan ja Mazdojen osalta ja voin todeta Toyotan olleen paljon parempi.
Oma autohistoriasi?
53
996
Vastaukset
- autonaprapaatti
Otantasi ei omaa mitään todistuksellista merkittävyyttä (pari yksilöä). Lisäuteluita:
- Autojen moottorin koko, polttoaine, ajomäärä?
- Onko jokin auto ostettu selvästi vastaavaa hintaa halvemmalla tai onko muuta erikoista historiaa?
- Katsastusmittaukset?- Lisää faktaa.
Kaikki autoni ovat olleet bensiinikäyttöisiä.
Ensimmäinen autoni oli oikeastaan tuo Corolla Ke-30. "ostin" sen kaveriltani, mutta kerkesin mällätä sen ennen kuin maksoin sen. Ajoin sen jorpakkoon pamauttaen päin tolppaa lentokentä lähellä Seutulassa. Auto oli minulla yhden päivän :)
Opel Kadett C oli 1.2 peruskoneella. Tämän hankin enemmänkin harrasteautoksi, mutta luovuin siitä tallipuutteen takia.
Ascona oli 1.8 litraisella ruiskukoneella. muuten hyvä auto, mutta nokkahihna katkesi tuhoten yläkerran.
Volvot olivat kummatkin 2.0 litraisella ruiskukoneella. vanhempi oli K-jetronicilla ja uudempi oli muistaakseen LH-Jetronic-ruiskulla.
Volvoilla vanhemmista oli ajettu muistaakseen 350tkm, kun ostin sen v. 2004 ja se palveli hyvin kunnes päätin vaihtaa sen söpöön, mutta petolliseen Renault 19:sta.
Rellussa ei ollut varusteina mitään. Kansivikainen laaduton kottero. Kilometrejä ko. Rellulle oli kertnyt vasta 175tkm, joten ajattelin sen olevan vielä hyväkuntoinen vehje.
Volvo 240 -90 oli 223tkm ajettu (täydellinen huoltokirja) ja se toimi kuin unelma. ko. autosta luovuin 2010, jonka jälkeen ostin ensimmäisen Mazda 323:n
Mazda 323 -98 oli muuten hyvä, muttase oli tylsä, laiska eikä tyhjäkäyntiongelmaa saanut millään pois. Lopulta mälläsin sen loppusijoituskuntoon.
Mazda 626:t olivat myöskin luotettavuudeltaan hyviä.
Toinen oli vuodelta -86 ja toinen muistaakseen vuodelta -91. Kummatkin Mazdat olivat koneiltaan samanlaisia tupruttajia. Öljynkatku oli nenään tunkeva vuotavien venttiilinvarsien kumien takia.
Vanhempi oli patalaiskalla 1.6 moottorilla ja uudempi 2.0 litraisella ruiskulla.
Sierran muistan hankkineeni ensimmäisen Fiat Unon jälkeen. Sierra oli 1.6 litraisella E-max moottorilla, joka oli suunniteltu lyijyttömälle bensiinille. Kyseisen auton mallivikana oli kuluva nokka-akseli, joka minunkin yksilössä esiintyi. Vaikka Sierra oli eräällä lailla pettymys, täytyy sanoa sen silti olevan yksi kaikkien aikojen "kaunein" auto.
Fiat uno Fire vaikka kaikki sanoo oli erittäin luotettava auto. Tämä yksilö kelpasi varkaillekin kaksi kertaa, joista jälkimmäinen rikkoi siitä kytkimen. Kytkin oli ostettaessa huono, mutta ajoin sillä silti yli 40tkm. Fiatin omistin muistaakseen vuosina 2003-2004.
Toyota corollasta vm. 97 ei ole mitään muuta huonoa sanottavaa kuin, että öljynkulutus on ko. mallissa (1.4 ecotronic) mallivika. Auto ei pölläytellyt öljynkatukuisia Mazdalemuja, mutta öljy vaan väheni 1000km ajon jälkeen minimitasolle.
Nyt alla on Saab 900 2.0 -95, joka puksuttaa menemään oikein mukavasti.
Omistusjärjestys heittää, mutta toivottavasti saatte jonkinlaisen kuvan siitä, mitä autoja olen omistanut.
- auto se on autokin
"Oma autohistoriasi?"
Alultaan erittän valitettava.
Viimeiset 22 vuotta onkin sitten mennyt erittäin tai ainakin hyvin luotettavasti saman ranskalaisen auton kanssa. - sekalainen seurakunt
En kaikkia muista... Ensimmäinen auto oli Opel Record 1800S -68. Sitten Volvo 145, -73. Saab -99 pari kappaletta ja yksi 900 Saab joka varastettiin ja kolaroitiin romuksi. Opel Acona B, Ford Orion, Mazda 626 -84/89. Tuoreemmalla Mazdalla ajettiin kauan, se ostettiin -92 ja vaihtui vasta -99 vm. -98 Vectraan. Vectra meni vakuutusyhtiölle hirvikolarin takia.
Mulla taas Mazdat ja Orion pelittivät mainiosta. Aikakin voi tietty kullata muistoja. Vectra heikommin, pikkuvikoja alkoi tulla parin vuoden pidon jälkeen.
Sitten oli Volvo 240 ja 740 Diesel. Toinen taksi, toinen muuten vain paljon ajettu. Kuluvaa osa hiukan meni mutta ei mitään kosahtamisia. Joskus 2006 tuli Astra, oli vuoden, tuli Audi A4, vaihtui 2011 nykyiseen A4 Avant 2009.
Nyt on autokuume vaimolla. On eläimiä ja kesäpaikka kaukana ja mutta mihin riittää sitten budjetti jää nähtäväksi. Suurempi, uudehko farmari kiinnostaisi itseäkin, Superb tai Passat, Audit menee ainakin ulos budjetista.
Joskus 2000 luvun alussa hankin Oldsmobile Delta -88:n joka on edelleen. Auto on vm. -80 ja kori on sinkitty katto poislukien. Eli ruosteeton peli. Odottaa uutta laatikkoa, ollut 2 kesää pois ajosta. Vanha taksi ja verhoilu lähes uuden veroinen. ex-diesel joten ajot ovat saattaneet jäädä taksissa vähiin. Oli jo vaihdettu bensa 5,7 V8 kun hankin tuon. Tälläkin kolaroitu, ajoin Nissanin perään. Puskurin alareunassa pari naarmua muistuttaa tuosta, Nissan lähti hinausauton lavalle. - vaarit muistelee??
Hauskaahan tässä jutussa on se, että noilla vanhoilla muistoilla ei ole mitään virkaa ja tekemistä nykyautojen kanssa. Autot ovat ihan toisia ja tekniikka ym kehittynyt huimasti. Eläkää tätä päivää ja unohtakaa nämä vanhat "viisaudet ja todet" ne eivät useinkaan päde tänä päuivänä. Entinen auto oli merkki mikä hyvänsä on saattanut olla ihan paska ja sama merkki parin pari vuotta tuoreempana aivan huippua.
Autojen tekniikassa on todella paljon yhteisiä komponenttejä ja osia merkistä riippumatta. - Seitenkymppi
Onhan näitä jokunen ollut. Suluissa vuodet jolloin kiesi on ollut persuksen alla.
Opel Kadett 1.2 -77 (97-98)
Toyota Corolla KE30 1.2 -79 (98-00)
Toyota Corolla 1.3 Dx -83 (00-01)
Toyota Corolla 1.8 Diiselipaku -84 (01-03)
Toyota Camry 1.8 XL -88 (03-04)
Volvo 740 GL 2.0 -88 (04-06)
Mersu 190 1.8 aut. -91 (06-08)
Volvo V70 2.5D aut paku -97 (08-11)
Volvo V70 2.5D aut paku -00 (11-12)
Vw Passat 1.9TDI aut -01 (12-14)
Volvo S80 2.4 aut -02 (14-15)
Volvo V70 2.5T aut -05 (15-17)
Volvo V70 2.4D aut -08 (17-)
Taashan se polttelis vaihtaa... - fskdfjkjksdl
Itsellä kortti ja auto ollut 26 vuotta ja viidellä autolla olen pärjäillyt tämän ajan. Kolme ensimmäistä käytettynä ostettuja, kaksi viimeisintä uutena. Vain kaksi on ollut samaa merkkiä ja jopa malliakin, muut kaikki eri merkkejä.
Jotenkin on jäänyt sellainen olo että "uutuudenviehätys" kestää todella lyhyen aikaa ja sen jälkeen tuntuu olevan suurinpiirtein samankaltainen ajettava kuin muutkin autot, siitä tulee "pelkkä kulkuneuvo". - Kokolista
Datsun cherry 1,3gl vm82
Renault 21 1,7gts vm88
Mazda 626 1,6lx vm87
Ford escort 1,4special vm96
Peugeot 406 1,9hdi vm00
Toyota carina e 1,6xli vm93
Renault megane 1,4authentique vm02
Opel corsa 1,2enjoy vm03
Opel karl 1,0enjoy vm15 - Passatti
Mazda 323, vuosimalli ehkä 1977,
Opel Kadett, 1983,
Ford Scorpio, 198x,
Vw Passat, 1995.
Scorpio olisi ollut paras, mutta lämpömittari ei toiminut ja kannentiiviste meni. Foordi ei ilmeisesti osaa pitkästä perinteestä huolimatta valmistaa moottoreita. Nyt olen ajellut Passatilla parikymmentä vuotta ja toivon, että se kestää yhtä kauan kuin minä. - SeKaikistaParas
Kehutuin ja edullisin.
www.ostetaanautoja.fi - joutavajoosua
Ford Escort 1,3 1975.
Ihan ekoja välikoppia ja siitä harvinainen, että vaikka oli 1,3, niin oli rumpujarrut edessä.
Yleensä 1,1 oli rumpujarrut ja 1,3 oli jo levyjarrut.
Olisiko tehtaalla ollut vielä sen verran rumpujarruja varastossa, että johonkin ne piti asentaa...
Sen verran on Escort hyvin palvellut, että se löytyy vieläkin tallista, ei toki enää aktiivikäytössä. - Corollaman1967
Toyota Corolla KE20 1.2 -73 (85-87)
Toyota Corolla KE20 1.2 -77 (87-89)
Toyota Corolla KE30 1.2 -79 (89-91)
Opel Ascona 1.3S -83 (91-94)
Opel Ascona 1.6S -87 (94-98)
Volvo 440 1.8 -93 (98-01)
Ford Mondeo 1.8 -97 (01-03)
Ford Mondeo 1.8 -01 (03-08)
Renault Clio 1.4 -98 kakkosauto (04-09)
Ford Focus C-Max 1.8 -05 (08-17)
Citroën Xsara 1.6 -04 kakkosauto (09-12)
Fiat Bravo 1.4Turbo -08. (12-14)Tässä vaiheessa C-Max jäi kakkosauton asemaan.
Hyundai I40 1.7CRDi aut -12 (14-16)
Kia Ceed 1.6CRDi aut -16 (16-18)
Kia Ceed 1.6 -10 kakkosauto (17->)
Seat Leon FR 1.4Tsi dsg -17 (18->) - alfons.S.almi
Fiat 600 jostakin 60 luvun lopusta - oli kolmisen viikkoa,mutta katsastusmies sai niin järkyttävän raivarin että kävin vaihtamassa Kupla-volsuun. Jossakin välissä pystylamppuinen diesel-Mersu,josta jo matkamittarista hammastus kulunut toimimattomaksi! Varmaankin lähes kolmekymmentä käynyt omistuksessa ,nyt ovat alkaneet "pysyä" muutamat viimeiset 5-6 vuotta. Kallista hupia on autojen vaihtelu,kai niihin on ainakin yksi omakotitalon hinta mennyt ihan huomaamatta. Ja vain 1 uutena.
Silti,Porschen ostaisin jos olisi sopiva talli rahaa,,en uutta mutta jonkun hivenen vanhemman 911 Carreran. - Car-history
Aika moni on näyttänyt aloittavan autoilun "karvanoppa" tojota corollilla, kuten itsekkin. Tulee teiniajat mieleen kun ajeli oman kotikapungin toria ympäri pilurallia wunderpaumit katossa.
Jossain vaiheessa tekee kuitenkin mieli kokeilla muitakin merkkejä. Tylsäähän se on koko ikä samaa peltilehmää "polkea",.
Itellä kokemusta parista japsista (toyota corolla dx -85, honda civic-86 ), yhdestä ranskanpullasta (Rellun megane mk1) , ja neljästä sakemannien tekeleestä (3kpl VW golf mk2,3,5 , Polo 4, Opel astra G ).
On se kyllä kumma miten periatteeltaan samanlaisella (4-tahti (/ 4 -sylinteri) tekniikalla toimivista autoiista saa niin erilaisia luotettavuudeltaan, ja ajettavuudeltaan.
Varsinkin -80-90 luvun autoissa ero oli kuin yö, ja päivä, kun hyppäsi japsin ratista tukevan saksalaisen kyytiin. Moottorien osalta japsit luottivat lyhytiskuisiin kierroskoneisiin. ja saksalaiset taas pitempi-iskuisiin vääntökoneisiin. Japseja sai polkea nilkka suorassa, kun taas sakemannit kulkivat pintakaasulla. Nykyään ajettavuukissa ei ehkä enää niin suuria eroja itäautoisa, ja europpalaisissa. - Turbo6
Romuja ja paskoja. Muutama ihan kunnolinenkin
Volvo 340 -85
Volvo 340 -86
Corolla -89
Volvo 360 -89
Honda Accord -91
Volvo 740 -90
Volvo 940 -91
BMW 525 -91
BMW 325 -93
Volvo 850 T5 -95
Volvo 850 TDI -96
VW Passat TDI -98
Volvo V70 D5 -01
Volvo S80 T6 -99
Paskimpia oli 300-sarjan Volvot. 325 Bemu oli kiva ajaa, mutta teknisesti melko paalivalmis laite.- ja.kolmas.kerta
300-sarjan Volvotko paskimpia ja olet silti peräti 3kpl niitä ostanut :D
- Mitsubishi_man
Kortti vuodesta -97. Melko monenlaista kulkupeliä ollut.
Opel Kadett 1.3 -85 (97-99)
Toyota Celica 2.0 -87 (99-02)
Audi Coupe 2.3 aut -90 (02-05)
Audi 100 2.6 aut -94 (05-07)
Toyota Avensis 2.0TD -98 (07-09)
BMW 330Xd aut -02 (09-12)
BMW 325Xi aut -03 (12-13)
Skoda Octavia 2.0T RS -06 (13-14)
M-B C180 aut -09 (14-16)
Lexus CT200h hybrid aut -13 (16-17)
Audi Q3 2.0TDI QA -14 (17-19)
Mitsubishi Outlander 2.0 Phev aut -16 (19-) - Sellaisiaollu
Kortti vuodesta -91
Escort 1.3 86vm
Escort 1.6 -91vm
Carina e 1.6 -93vm
Carina e 1.8 -97vm
Corolla 1.6 -02vm
Avensis 1.8 -08vm
Passat 1.8 -12vm
Octavia 1.4 -15vm
Lexus is hybrid -18 vm - vanhus
Ninulla on kortti ollut 66 vuotta tullut ajettua muutamalla autolla vanhin 1928 mallin Buik ajamani kilometrit on miljoonissa en tiedä
Jospa minäkin laitan lusikkani soppaan.
B-kortti vuodesta 1970 sitä ennen pelkkä A, v. 1964.
Aluksi palkat olivat pieniä ja autot kalliita. Sitten palkka nousi ja vuotuiset ajomäärät lisääntyivät.
Renault 4EX -69 (76-78)
Renault 4 L -75 (78-80)
Renault 16TL - 75 (80-82)
Lada 2105 1200 - 82 (82-84) uusi
Opel Ascona 1,3 - 83 ( 84-91)
Opel Ascona 1,3 - 83 (87-89) (työsuhdeauto)
Opel Kadett E 1,6-87 (89-91) (työsuhdeauto)
Opel Vectra A 1,6 - 91 (91-94) uusi
Opel Vectra A 1,8 - 94 (94-98) ns. esittelyauto
Opel Vectra B 1,8 -98 (98-01) uusi
Opel Vectra B 1,8 -01 (01 - 03) esittelyauto
Opel Vectra C 1,8 -03 ( 03 - 05) esittelyauto
Opel Vectra C 2,2 - 05 (05 - 07) uusi, farkku.
Opel Vectra C 2,2 - 07 (07 - 09) esittelyauto, farkku
BMW 520A E61 bens. -08 (09-09) ( 1. vuoden liisari?, farkku)
(Myyjä vaihtoi päittäin vuotta uudempaan E60 yksilöön vikojen vuoksi)
BMW 520A E60 bens. -09 (09-10) Korjaamon vara-auto)
(Maahantuoja vaihtoi uuteen E60 vm.10 dieseliin, koska viat eivät loppuneet
BMW 520A E60 diesel -10 (10-12)
MB 200CDIA W211 -09 (10 - edelleen, 1. vuoden liisari, ostettu Daimler-Benziltä Berliinistä, 35Tkm
Näyttää olevan 18 kpl. Neljä on ns. "pakasta" ja monet muut pienin ajokilometrein.
"Ooppeleita" on paljon, mutta syy on siinä, että niitä pystyi 2-3 vuoden välein vaihtamaan hyvinkin pienellä käsirahalla, eikä niitä edes tarvinnut näyttää katsastuksessa.
Kyllästyin niihin lopullisesti v. 2007, koska määrään mahtuu yksi remmin katkeaminen ja viimeisen
kohdalla yksi ketjurattaan (2.2) ylihyppääminen jo km-lukemalla 41.000.
BMW:itä vaikka ns. ajamisen iloa oli, joutui käyttämään takuukorjauksissa, eikä kaikkea saatu kuntoon.
MB:tä olen jo viitenä vuotena peräkkäin merkkihuollattanut Tallinnassa, josta olen raportoinut laajalti toisessa ketjussa. Mersun ns. käyttöosat eivät juurikaan kalliimpia, mutta erikoisosat - ulkopeilit ja sen sellaiset joutuu hankkimaan käytettyinä tai muualta kuin piirimyyjältä.
Että tällainen tapaus.- Tälläisiä
Kortti vuodesta -86.
Omistamani autot:
Opel Kadett C 1,2 -79 (87-88) mittarissa 150 tuhatta vaihtohetkellä.
Opel Kadett D 1,2 -83 (88-89) 150 tuh.
Opel Kadett E 1,6 -86 (89-93) 150 tuh.
Renault 19 GTS 1,4 -90 (93-96)130 tuh
Renault 19 16 v 1,8 -92 (96-97) 120 tuh
Renault Laguna farkku -95 (97-02) 140 tuh
Renault Laguna farkku - 01 (02-07) 110 tuh
Audi A4 farkku 1,9 TDI -06 (07-14) 220 tuh
Audi A4 farkku 2,0 TDI -11 (14-
Parhaita ehdottomasti Audit. Huonoin oli kakkoskopan Laguna. Sen jälkeen merkki vaihtui ja meni luotto ranskalaiseen - ave_vm_2000_1.6
Citroen Dyane 81-82
Saab 96 82-86
Toyota Corolla DX (vissiin?) 86-90
Toyota Corolla XSi 90-2000
Toyota Avensis 2000 – edelleen
Suzuki Vitara Boosterjet 2017 – edelleen
Noista Dyane 600 kuutioinen oli surkein koskaan käyttämäni ja ajamani kosla. Sekin olisi mennyt, mutta kun autoa piti ihan koko ajan olla laittamassa.
Kajakkikaksikolla tuli tehtyä pitkähköjä reissuja pohjoisimpaa Norjaa myöten, hyvin ja luotettavasti pelitti.
Toyotat ovat olleet ihan uskomattoman luotettavia ja Avensis on vieläkin ajossa. Viime vuoteen asti yli 30v Tojohistorian kallein korjaus oli jotain 400€, viime vuonna se kasvoi 500€n saakka kun jarrumekaniikka oli eestä ja takaa niin korroosioitunutta, että kannatti lähes kaikki uusia.
Ylivoimaisesti eniten pidän kuitenkin nykyisestä automaatti-turbo Vitarasta. - DatsunAstra
Kortti vuodesta -75
Datsun 1000 -69 (77-79)
Toyota Corolla 1.2 -73 (79-82)
Toyota Corolla 1.2 -75 (82-85)
Fiat Ritmo 1.1 -79 (85-87)
Opel Ascona 1.3 -83 (87-95)
Volvo 240 2.0 -90 (95-00)
Volvo 940 2.3 aut -93 (00-04)
Skoda Superb 1.8T aut -04 (04-12)
Skoda Octavia 1.6Tdi aut -12 (12-18)
Opel Astra 1.4T aut -18 (18->)
Onhan noita kertynyt yli 40v autoilutaipaleella. Huonoimmat yksilöt olivat Datsun ja Ritmo. Toyotat olivat perusvarmoja kulkupelejä. Ascona oli pakon sanelemana yli 8v talossa, mutta tarjosi luotettavaa kyytiä. Volvoista jäi hyvät muistot, vaikka bensasyöppöjä olivat. Superb oli selkeä edistysaskel, ja sekin pysyi talossa pitkään. Octavia oli vaihteiston (dsg) osalta hieman heikompi esitys, mutta muuten kelpo kulkupeli. Nykyisestä Astrasta ei ole pahaa sanottavaa. - Anonyymi
Toyota Corolla Coupe 1.2 -70 ensimmäinen kulkupeli vuonna -82, oli hieno peli
Vw Kupla 1300 -72
Saab 96 -78 kulki hyvin talvella, muuten paska
Ford Escort 1.3 -75
Volvo 343 1.4 aut -78 kauhea paska, lähinnä variaattorilaatikon vuoksi
Toyota Carina 1.6 -82
Toyota Corolla 1.6 -88
Toyota Corolla 1.6 -92 tää oli 12 vuotta
Ford Mondeo 1.8 -94
Peugeot 307 1.6 farkku -04 uutena
Ford Mondeo 2.0 -07 uutena
Nissan Almera 1.5 -00
Ford Mondeo 2.0Tdci aut -11 uutena
Skoda Octavia RS 2.0TDI aut -14 uutena
Toyota Corolla 1.6 -07 nykyinen 2-auto
Audi A3 sedan 2.0TDI Quattro aut -17 uutena, nykyinen kulkupeli, ei valittamista. - Anonyymi
Ajokortti vuodesta -71
Chevrolet Bel Air-60 pari vuotta 70-luvun puolivälissä.
Mahdottoman mukava matka-auto, muttei ei pystynyt pitämään.
Fiat 132 -76 noin -84-90. Oli kovinkin sporttinen kaksine nokkarautoineen ja nelipyörälevyjarruineen ja viisine vaihteineen. Mutta se ruosteen määrä...
GMC pick up -87 -90→ Pysyy ja paranee. - Anonyymi
Vuodesta 2001 alkaen. Ja lähes koko ajan ollut useampi kuin yksi auto taloudessa.
Toyota Corolla DX -83 myyty
Volvo 244 GL -82 myyty
Ford Escort -85 myyty
Volvo 360 2.0 -86 myyty
Volvo 240 2.3 -86 harrasteauto
Volvo 740 2.0 -87 myyty
Volvo 240 2.0 -88 mätänee tallin takana
Volvo 740 2.0 automaatti -88 myyty
Volvo 740 turbodiesel -90 myyty
Volvo 940 2.3 -92 myyty
Volvo 940 2.3 -91 mätänee tallin takana
Volvo 440 1.8 -93 myyty
Volvo 240 2.3 farkku -93 mätänee tallin takana
Volvo 740 2.0 -91 harrasteauto
Volvo 850 T5 aut farkku -95 myyty
Volvo 940 Turbo aut -95 käyttöauto
Volvo V70 T5 aut -98 myyty
Volvo 740 2.0 farkku -89 mätänee tallin takana
Volvo 940 TD aut farkku -96 myyty
Volvo S60 2.4T automaatti -02 käyttöauto
Eli tällä hetkellä 2 käyttöautoa, 2 harrasteautoa sekä 4 osien luovuttajaa/raatoa. 😀 - Anonyymi
Mitä näitä nyt on ollut...
Peugeot 505 -85
Alfa 164 Twinspark -88
Alfa 164 3.0 -90
Alfa 33 16v -90
BMW 320i -88
Alfa GTV 1.8 -99
Alfa 75 1.6 -89
Alfa 75 1.6 -90
Ford Sierra CVH -90
Alfa 156 JTD 2.4 -99
Opel Astra 8v -99
Peugeot 406 HDI -99
Alfa Spider 2000 -79, vielä löytyy
Alfa 75 Twinspark -88
Alfa 75 3.0 -90, vielä löytyy
Chevrolet Epica diesel -07
Alfa 156 JTD 16v -05
Renault Scenic 1.6 -05
Peugeot 407 2.2 -06
Opel Ampera -13, vielä löytyy
Citroën C3 -16, vielä löytyy
Hyviä ja huonoja on vähän heikko lähteä erittelemään, nämä kun ovat olleet kaikki käytettyjä tai vielä enemmän käytettyjä ja sen puolesta lähtökunnoltaan vaihtelevia. Kaikki ovat olleet enempi vähempi mieleisiä, poikkeuksena tuo Astra joka tuli vaihdossa ja oli melkoinen penalty box mutta palveli kyllä rouvan autona yllättävänkin hyvin ja pitkään.
Seassa on myös pari mamman autoa, mullahan niistä on kuitenkin ollut pääasiallinen ylläpitovastuu. - Anonyymi
VW 1303 S, -71, 1985. Muutaman kuukauden omistin ja myin ruosteisen paskan pois. Tuli oppirahat maksettua. Moni kakku päältä kaunis...
Opel Kadet 1200 (-76) 1986-1988. Oli ajettu 120tkm kun ostin. Elämäni auto, tiikerinnahkapenkit ja kasettisoitin! Sillä tuli nuoruusvuosien ajot ajettua. Saispa vielä jostain samanlaisen!
Ford Escort 1,1 (oiliskohan ollu -77) 1996. Oli ehkä puolisen vuotta harmina ja hitsattavana. Saman värinen takaveto kuin Kadetti, mutta ei tällä mitään tehny. Olis varmaan pitäny omistaa joku öljynjalostamo.
Nissan-Datsun Sunny (joku 80-lukuinen) 1996-1997. Omistin korkeintaan vuoden ja muuttaessa jätin parkkipaikalle naapurin korjatavaksi. Taisin saada muutaman sataa markkaa siitä.
Nissan Sunny 1,6 (jostain 80-90-luvun vaihteesta) 2002-2004. Ihan ok toimiessaan. Jäähytinjärjestelmä tukkeutui, keitti ja ruostui alta pois. Myin puoli-ilmaiseksi jopparille hitsattavaksi.
Toyota Hiace D, pitkä, automaatti (-89) 2004 -2007. Toimi kuin unelma. Tykkäsin kuin hullu puurosta. Ajaisin varmasti vieläkin jos ei kyljet olis sulaneet. Irakilaiset jopparit osti sen just ennen kuin leima loppui ja vei varmaan ISIS:n huoltoautoksi.
Renaul Clio 1,4 S (-94) 2007-2012. Pelas hyvin, muutama halpa remontti, rytkin ja takapyörän laakeri. Kone oli kuin unelma!! Ei vieny yhtään öljyä ja kaikkein pihein auto mitä mulla on ollu! Suht pirteä kulkemaan. Ei yhtään ruostetta – sinkityt pellit.
VW Transportter 2,4D (-95) Talous- ja ekokatastrofi. Tunnen vieläkin nenässäni sen pakokaasun ja öljyn käryn. Voi saakeli sitä vikojen ja rahan menon määrää! Elämäni toinen VW ja kolmatta kertaa ei koskaan tule!
Hyundai Getz 1,1 (-06) 2012 alkaen ja on edelleen. Kampiakselissa ja sen hihnan rattaassa vikaa, mutta saatiin toimivaksi. Matka jatkuu. Muuten olen ollut tyytyväinen, jo seitsemän vuotta menossa. 84 tkm ostaessa ja nyt 170 tkm
Hyundai Getz 1,1 (-05) 2015 alkaen ja on edelleen. Ostaessa 132 tkm ja nyt 172tkm. Käy ja kukkii vähän etukotelosta kun etukuraläppiä ei tässä mallissa vielä ole kuten tuossa uudemmassa mallissa on. Hyvä on ollut kuten toinenkin Getz. - Anonyymi
Eka auto taisi olla Renault 4 eli Tipparellu. Sen vaihteisto jäi pysyvästi mieleen oli sen verran erikoinen ratkaisu. Sitten Simca1100 oli kans nasta. Pari Lanciaa, Dedra ja Delta, Alfa Romeo 164, Audeja ja Volvo. Audi ehdottomasti paras ajettava. Joten seuraava on taas Audi ellei ole joku sähköhärpäke. . Toivottavsti ei.
- Anonyymi
Ford Escort CVH 1.3 -83 oli paskimpia autoja, mitä olen omistanut. Ei iinä sakemannius autuaaksi tehnyt, melkein kaikki osat sai vaihtaa.
Raskas kuin traktori käännellä. Kytkin äkäinen, sammumaan sai. Vaihteet ei tahtoneet mennä päälle aina. Lastentauteja pullollaan. Väärässä paikkaan sijoitetttu sytytysyksikkö posahti kaksi kertaa...:/
Alle 100tkm ajettu kun sain. Toiset sata nierattiin kumminkin. - Anonyymi
vw-k70, taisi olla vuosimallia 72 tai 74, olipahan auto!
nakkeli vuorotellen nesteet tai öljyt pihalle! kun pisti uudet sisälle niin saattoi pelata monta kuukautta kunnes suuttui jostakin ja sama peli alkoi! osat oli jumalattoman kalliita jos niitä yleensä sai.
vaihdoin liikkeestä toisen kulkineen ja joku sen volkkarinkin osti koska näin sen monta kertaa tienposkessa pelti pystyssä! - Anonyymi
Mitsubishi Colt vm.82 1,2?(96-97) Surkein autoni, japski.
Mazda 323 1,3 vm.85 (97-02) Hyvä ajaa,japski.
Nissan Sunny 1,6 vm.91 (02-05) Ok, japski.
Nissan Almera 1,6 vm.95 (05-07) Ok, japski.
Nissan Primera P12 2,0 vm.02 (07-12) paska, Britti romu.
Honda Accord 2,0 vm.08 (13-19) pommin varma, japski.
Mazda 323 1,3 vm.98 (17-19) kakkosautona, teknisesti hyvä, ruosteisesti ei.
Honda Accord 2,0 vm.09 (19->) pommin varma, japski. - Anonyymi
Ford Taunus -82 ensiauto kromimangelsseilla
Dodge Aspen 3.7 aut. -79 piti saada jenkki
Ford Escort LX -85 paska brassieskortti
Mazda 626 SS - 89 sporttisen näköinen, suorituskyky ei ollut ulkonäön tasolla.
Mazda 626 GTI -88 tässä oli kulkupuolikin kunnossa, mätäni käsiin lopulta
Opel Corsa -97 mikälie mielenhäiriö
Opel Vectra V6 -97 V6-koneessa oli potkua, tykkäsin
Honda Accord -04 piti ostaa farkku, kelpo peli
Opel Astra -00 kakkosauto, yllättävän asiallinen laite
Toyota Avensis D4D -12 Accord vaihtui uuteen diesel Avensikseen, ei pahaa sanottavaa
Toyota Corolla -05 kakkosauto
Audi A4 Avant TDI Quattro aut -15 uutena. Neliveto oli kauan haaveena, mut Audi tuotti pettymyksen
BMW F31 320i Xdrive aut. -17 uutena. Audin tilalle, oon tyytyväinen Baijerilaiseen nelivetoon
Mitsubishi Lancer -10 kakkosauto, luotettava kulkupeli - Anonyymi
28 vuotta kortti ollut ja autoja monenlaisia
Escortteja pari kappaletta -86 ja -92 1.3 ja 1.6
Vanhempi oli suht hyvä,uudempi täys romu.
Ascona -87 1.6 ihan ok kulkine
Nissan sunnujä pari kpl 1.6 luotettavia pelejä
Mazda 323 kylmä mutta varmatoiminen.
Corolla -02 1.6 varma peli
Avensis -12 varma peli
Golf -14 pikku vikaa
Audi a6 -16 täys romu
Lexus es -19 vähän ajettu,ei vielä osaa sanoa kestävyydestä mutta vakaa ja lämmin peli. - Anonyymi
1. Ford Taunus
Paskin: Ford Escort
Paras: Audi S6 4.2 V8
Ford Taunus
Lada Samara
Renault Clio
Renault Megane Coupe 1.6 - uusi
Renault Megane Coupe 2.0
Opel Astra G-serie - uusi
VW Passat 1.8T
Ford Escort
Audi A3 1.6
Volvo T4
Audi A4 1.8T MTM
Suzuki Swift - uusi
MB C320
Audi S6 4.2 V8
Audi A4 3.0tdi
Toyota Yaris Hybrid - uusi
VW Beetle
Merkillä ei ole väliä, ostan tarpeen ja mielialan mukaan. Nyt taas menossa "rauhallinen" kausi. - Anonyymi
Onko ensimmäinen autonne ollut ennestään tuttu malli, esim. samanlainen kuin vanhemmilla tai muilla sukulaisilla vai täysin ennenkokematon malli?
- Anonyymi
Taisi olla kriteerinä saada hyvin peltiä ympärille kun ei tuota ajokokemusta ollut vielä....
- Anonyymi
Ford Fiesta -97
Hyvä ja toimiva peli joka olosuhteessa. Halpa huoltaa.
Ford Fiesta -13
1.0 EcoBoost - Lämpesi hyvin talvella ja luotettava. Edullinen pitää ja ajaa. Ei vikoja.
Ford Focus -11 ja -14
-11 malli oli hyvä mutta -14 malli umpipaska ja paaliin joutava romu.
Vikoja: Yhteensä 2vuoden aikana n. 30 huoltotoimenpidetta ja moottorivika -> vaihtomoottori. Valovikoja - Suojamekanismi esti valojen toiminnan kun pakkasta oli -15C eli valot osoittivat 20metriä keulan eteen siis kaukovalot.. Korjaus tuli softalla no oikeanpuolen valo satunnaisesti kääntyi osoittamaan penkalle -> Ei korjausta. Lisäksi kynnyksille jäätyi vettä joka esti oven aukaisun - Ei korjausta. Laitoin paskan vaihtoon. Muitakin ongelmia siis oli.
Volvo V40 D2 -17 (VEA 2.0)
Paras auto koskaan. Sisusta ehkä hieman "konservatiivinen" mutta luotettava ja taloudellinen. Lämmintä riittää talvellakin, Mitään vikoja ei ole ollut eikä tarvitse huoltaa kuin kerran vuodessa. Ei mitään suunnittelun "kukkasia" talvioloissa kuten Fordeissa. Ajotuntuma hyvä ja leppoisa pitkälläkin matkalla. Turvallinen ja mukava matkakumppani - Antaa koneen laukata ja renkaan pyöriä! Seuraava auto tulee olemaan myös Volvo. - Anonyymi
70-luvun puolivälissä ensimmäinen tili poltti taskussa ja auto piti saada. Käytettyyn Ladaan rahat riiti. Ei se huono ollut vaikka remonttia riittikin ja joskus tultiin narunjatkona kotiin. Kokemus ja korjaustaidot kehittyivät.
Sitten sain hankituksi Datsun 100A:n. Aika kultaa muistot mutta se oli hyvää aikaa. Aikanaan Datsun meni vaihtoon kun tyttöystävästä kehittyi vaimo ja tilantarve kasvoi. Sittemmin merkkejä on ollut monia. Huonoin hankintani oli uutena ostettu Opel corsa -12 joka oli tosi maanantaipäivän tuote. Korjaamo tuli liian tutuksi.
Nykyinen autoni on Suzuki Vitara automaatti johon olen tyytyväinen.- Anonyymi
Harkitsin Corsaa vuonna 2011 kun siinä oli joitain hyviä käyttöominaisuuksia ainakin teoriassa mutta taitaa olla niiin että onneksi epäluulo Opelia kohtaan aiempien kokemusten myötä oli riittävän voimakas estämään ostamisen.
- Anonyymi
Ajoin saaatana ensiksi e scorilla. sitten corolla. nissanin paketiautotsuunia ja sitten mentiin citikkaan ja on ryslerikin. nyt on volvo v70 automaatti ja en ole parempaa autoa ajanut. ihan hurjan hyvä diesel, voimaa on ja kestävyyttä ja laatua. nuo hiivatun poliitikot vain verottaa kovasti mutta ei se mitään minä en dieselistä luovu.
- Anonyymi
Eka oli Volvo 544 Sport 1958 malli. Sitten oli Simca Aronde, ja sen jälkeen n.50kpl erilaisia autoja. Nykyinen on hybridi 2019 malli, ja sillä ajankin ainaki 10 vuotta.
- Anonyymi
Opel Ascona 1.9 S vm.71
Lada 1200 L vm.78
Volvo 142 vm.74
Ford Fiesta 1.1 GX vm.82
Honda Prelude 1.8 EX vm.84
Fiat Croma 2.0 cht vm.87
Fiat Punto 1.2 vm.02
Volkswagen Polo 1.9 Sdi vm.99
Ford P100 2.0 vm.90
Fiat Grande Punto 1.2 vm.11
Fiat Bravo 1.4 vm.12
Fiat Tipo STW 1.4 T-Jet vm.18
Lisäksi ollut 2.autoina:
Fiat 132 2000 automatic vm.77
Talbot 1510 vm.83
Nissan Sunny 1.4 vm.92
Fiat Croma 2.0 i.e vm.88 (ollut vuodesta 2016 ja on edelleen), - Anonyymi
Toyota Corolla
Volkswagen Polo
Nissan Cherry
Opel Kadett
Volkswagen Golf
Volkswagen Passat
80-luvulta tähän päivään saakka. 5-6 vuotta per auto. - Anonyymi
1965 käytetty vm. 1958 kupla. Tullin takavarikkoon 1969 joulukuussa.
1970 käytetty skandinavia morren näköinen Datsun. 3 rattivaihdetta.
1973 käytetty, vm. 1969 Datsun 1600. Myin yksityiselle pihasta.
1986 tehdasuusi BX citikka. Myin työkaverille halvalla.
1998 tehdasuusi Xara citikka. Mittaristo halvaantui ja merkkiliike väitti, ettei noin vanhaan enää saa uutta. Olisi maksanut enemmän kuin värkin vaihto-/ myyntiarvo.
2018 tehdasuusi VW Polo.
Pappapololla tulee vuosittaisia kilometrejä alle 5000kpl.- Anonyymi
Mene ja tiedä Xaralla olisi vielä voinut jatkaa jos olisit käyttänyt mittariston jossain elektroniikkahuollossa tai ottanut itse juotoskolvin käteen ja tinaillut juotokset uudelleen piirilevyltä.
Yhtään vanhempia autoja ei kannata merkkiliikkeessä käyttääkään. Korkeintaan joitain varaosia voi hankkia merkkiliikkeestä, jos on vielä saatavana.
- Anonyymi
Onhan näitä ollut. Accord, Spider ja Jimny tällä hetkellä omistuksessa. Accord käyttöautona, Alfa kesäharrasteautona ja Jimny talviharrasteautona.
Ford Escort 1.6 Xr3i -88 (01-03) jäi harrasteautoksi Sierran rinnalle hetkeksi
Ford Sierra 2.0 -90 (02-04)
Ford Sierra 2.0 4x4 -91 (04-05)
Nissan Sunny 1.6 -90 (05-05)
Opel Vectra 1.8 -93 (05-06)
Peugeot 306 1.6 -96 (06-07)
M-B 200D -91 (06-06)
BMW 316iA -96 (07-08)
Peugeot 206 1.4 -00 (08-09)
Volvo V40 2.0T -99 (09-11)
Volvo V40 1.9D -00 (11-12)
M-B E220cdi A -02 (12-14)
Hyundai Sonata 2.4 A -06 (14-16)
Alfa Romeo Spider 2.0 -96 (15-17) harrasteauto
Citroën C4 1.6HDI -08 (16-17)
BMW 318ci -03 (17-18) harrasteauto
Hyundai Santa Fe 2.2DA -07 (17-19)
Mini Cooper S 1.6 -03 (18-20) harrasteauto
Honda Accord Tourer 2.2DA -09 (19-)
Suzuki Jimny 1.3 4x4 -00 (19-) harrasteauto
Alfa Romeo Spider 2.0 -05 (20-) harrasteauto- Anonyymi
Ja parasta tässä on se, että suht pienellä budjetilla on pysynyt omistamaan aika mpnipuolista kalustoa. Avoautoja, sportteja, tilavia perheautoja, näppäriä kauppakasseja ja pari maasturiakin.
Aina ei tarvitse olla uusin ja kallein mahdollinen auto että voi nauttia autoilusta.
- Anonyymi
Toyota Corolla 1.2 -78 Ensiauto jolla mentiin parisen vuotta ja 70 tkm. Luotettava peli.
Toyota Corolla 1.3 -82 Luotettava peli kuten edelinenki, viis vuotta ja 150tkm
Peugeot 205 Green 1.4 -89 Kattoluukku ja valkoinen erikoisväri. Kiva katsella, mutta epäluotettava paska.
Toyota Camry 1.8 viistoperä -86 Taas Tojotalaatua, viitisen vuotta ja 150tkm
Mercedes-Benz C220 D -94 Ensimmäinen diisseli, tällä kelasin 200tkm. Ei valittamista.
Opel Kadett munamalli 1.6 -91 Kakkosauto, yllätti luotettavuudellaan, mutta ruostui hiton nopeasti.
Renault Laguna 1.6 farkku -99 Kadettin tilalle, mukavaa kyytiä.
Peugeot 406 2.0 farkku -99 Mersu vaihtui farkkupösöön kun ei ollut tarvetta diisselille. Mukava ja tilava farkku, tällä mentiin muistaakseni 140tkm.
Citroën C5 2.0 Berline -03 Extramukavaa kyytiä, eniten "ominaisuuksia" meikän ranskiksissa.
Volvo S60 2.4 automaatti -02 C5:n tilalle tuli Volvo. Oiskohan tämä nyt kuutisen vuotta ja 120tkm ollut. Matka jatkuu ja tuskin menee ihan heti vaihtoon. Nykyinen kakkospirssi.
Volvo V70 2.4D automaatti -05 Taas vaihteeksi diisseliä, ei suuremmin vikoja, mutta uudempaa teki mieli jo parin vuoden omistuksen jälkeen.
Volvo V70 2.4D man -08 Nykyinen ykköskulkinen, ei pienintäkään valittamista, mukavaa ja taloudellista kyytiä. - Anonyymi
Vuonna 1985 -Ford Taunus
VW kupla
Ford Escort
Opel Calibra 16V
Volvo V40
VW Golf Mk IV
Ford Focus
Renault Laguna
MB C Coupe
VW Passat
VW TSI DSG GT-Sport 170hv
VW Polo
Vuonna 2014 - VW Golf Mk V
Suosikki on VW aito tupla-ahdettu TSI. Vääntöä ja voimaa löytyi kuin pienestä kylästä läpi koko kierrosalueen, DSG toimi kuin ihmisen ajatus ja alusta tuntui tietävän jo ennen minua kun piti kääntyä. Aivan loistava auto.
Kaikkien muut ovat toimineet moitteetta paitsi V40 Volvon. Vaihdoin sen pois alle vuoden ikäisenä kun ykkösvaihde ei mennyt päälle koskaan ilman että käytti ensin kakkosella. Huolto ei saanut mitään aikaiseksi kahdella käyntikerralla. Pistin vaihtoon. - Anonyymi
Joo-o 14kpl, joista 10 erilaisia Saabeja. Tällä hetkellä neliveto 9-3 ja Skoda RS pihassa.
Ford Capri II 1.6 -78 (91-93)
Toyota Corolla 1.3 DX -82 (93-96)
Saab 99 GL -84 (96-98)
Saab 900 GLE -83 (98-02)
Saab 90 -85 (00-06)
Mitsubishi Galant 2.0 GLSi -91 (02-04)
Saab 90 -86 (03-06)
Saab 900 S 2.3 -97 (04-12)
Saab 900 C -89 (06-12)
Saab 9-5 wagon 2. 0t-04 (10-15)
Saab 9-5 wagon 2.3t aut -03 (12-17)
Saab 9-3 SC 1.9TTID aut -08 (15-19)
Saab 9-3 SC 2.0TS XWD aut -09 (17-)
Skoda Octavia 2.0TDI RS -14 (19-) - Anonyymi
En viitsi luetella jokaista autoa, sillä onhan noita ollut 54 vuoden aikana aika monta.
Ensimmäinen oli Saab 92 farmari (7 hengen) ja toisena Ford Anglia. Seuraavana oli hetken Datsun. Sitten olikin iso nippu Saabeja 99-900 erilaisia malleja (ensimmäinen näistä ruotsalainen, loput Uudestakaupungista) ja muutama Ford, eri malleja ja yksi niistä jenkkikin (samaan aikaan myös Talbot Horizon). Oikeastaan pidin eniten viimeisimmästä Ford Focuksesta, oli kiva ajaa ja paremman näköinen kuin uudemmat. Nyt Peugeot Boxer, Suomessa rakennetulla matkailusisustuksella. Huonoa automerkkiä ei ole ollut. - Anonyymi
Itsellä ensimmäiset autot yhtäaikaa oli Escort -73 ja Citroen Pallas -77 ja citikalla pääsi aina liikkeelle Fordilla ei, huonoin auto itsellä 2005 mallin Avensis, luoviin kun mittarissa oli n.30tkm ja sitte riitti vähävikaisin 02 mallin 1.8 koneella c5 sitikka mittarissa 455tkm ja vielä liikkui, ei mekaanisia vikoja, muutama paha sähkövika kun piti pari kertaa vaihtaa ajovalo polttimo
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894230
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032383Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342358Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972134Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281907- 321895
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881550- 291548
- 751314