Olen törmännyt joihinkin palveluihin, joihin pitäisi mennä pankin antamilla tunnusluvuilla. Miksi pankkini on antanut jollekin ihan ulkopuoliselle taholle luvan käyttää minun pankkitunnuksiani, kun kirjaudun sisään ? Miksi minulle ei ole informoitu asiasta ?
En ymmärrä mitä pankilla on tekemistä sen kanssa, että kirjaudun johonkin ihan eri alan firman tms. nettisivuille !
Pankkitunnuksien käyttö kirjautumisessa
66
4433
Vastaukset
- anonyymi 5676
Voit käyttää sähköistä henkilökorttia pankin tunnusten asemasta noissa palveluissa.
- Mikä ihme....
Kerrotko lisää tuosta sähköisestä henkilötunnuksesta. Mistä sen saa jne....
- anonyymi 5676
Mikä ihme.... kirjoitti:
Kerrotko lisää tuosta sähköisestä henkilötunnuksesta. Mistä sen saa jne....
Poliisilaitokselta saa, passikuvat matkaan ja hinta on 53 euroa. Sähköisen varmennekortin saa muutaman päivän kuluttua hakemisesta.
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=134 - missä mättää
anonyymi 5676 kirjoitti:
Poliisilaitokselta saa, passikuvat matkaan ja hinta on 53 euroa. Sähköisen varmennekortin saa muutaman päivän kuluttua hakemisesta.
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=134verkkopankki tunnistus tapa on täysin turvallista
- Surkea kortti
anonyymi 5676 kirjoitti:
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=134Ja uusittava 3 vuoden välein! Älytöntä!
- Henkilökortti
anonyymi 5676 kirjoitti:
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=134Minulla on uusi henkilökortti sirulla. Sen mukana tuli koodi jolla tunnistaudutaan verkossa asioidessa.
Se vaati tietyn tyyppisen kortinlukijan hankkimista jos käyttää sitä. - Pyhä Yksinkertaisuus
kyllä taas huomaa ettei ap ymmärrä mitään asianpäälle.Varmennushan tapahtuu ensinnäkin pankin omilla sivuilla.Toisekseen,itse ainakin luotan enemmän tälläiseen kuin suoraan luottokorttinumeron antamista jollekkin sivustolle,vaikka ovatkin yleensä erikseen olevia sekä suojattuja.
Ja veikkauksen sivut,ne-ne varmaan huijaa rahasi,eikö ;) - Robottiruttunen.
Henkilökortti kirjoitti:
Minulla on uusi henkilökortti sirulla. Sen mukana tuli koodi jolla tunnistaudutaan verkossa asioidessa.
Se vaati tietyn tyyppisen kortinlukijan hankkimista jos käyttää sitä.Minulla on sirullinen implantti. Tukee Bluetooth-, 4G-, 3G- ja Wlan-yhteyttä.
Siihen pittäis päivittää uusi virustorjuntaohjelma kun aina tulee viruksia kun surffaa netissä. - pyytäkää hammaslääk.
Robottiruttunen. kirjoitti:
Minulla on sirullinen implantti. Tukee Bluetooth-, 4G-, 3G- ja Wlan-yhteyttä.
Siihen pittäis päivittää uusi virustorjuntaohjelma kun aina tulee viruksia kun surffaa netissä.Mäkin sain Bluetoothin kun kävin viime kerralla hammaslääkärissä. Pistettiin muutama implantti. Toiseen implanttiin pistettiin 6LoWPAN ja UWB.
- Anonyymi
Avaaja on idioootti!
- Yksinkertaista....
Pankki voi varmentaa henkilöllisyytesi sille yritykselle. Pankki EI anna sinusta mitään tietoja vaan ainoastaan varmentaa antamasi tiedot. Etkä kirjaudu sen yrityksen palveluun niillä tunnuksilla vaan pankin palveluun.
Eli yrityksen sivulla kerrot nimesi ja osoitteesi (ja viranomaisten yms. kohdalla usein henkilötunnuksen), yritys lähettää sitten pankille antamasi tiedot ja varmennuspyynnön. Kirjaudut pankin sivulle omilla pankkitunnuksillasi jonka jälkeen pankki lähettää kyseiselle yritykselle vastauksen "tiedot täsmäävät" tai "tiedot eivät täsmää".- gsgfsgs
Pankki lähettää tiedon siitä kuka olet. Pankkitunnistautumista käyttäessäsi näet aina mitä tietoja sinusta lähetetään. Tässä tarkistusvaiheessa voit myös peruuttaa jolloin mitään tietoja ei lähetetä.
Täältä voi katsoa koko homman kuvauksen jos kiinnostaa.
http://www.fkl.fi/teemasivut/sahkoinen_asiointi/Dokumentit/Tupas-varmennepalvelu_v23c.pdf - HukkaPato
gsgfsgs kirjoitti:
Pankki lähettää tiedon siitä kuka olet. Pankkitunnistautumista käyttäessäsi näet aina mitä tietoja sinusta lähetetään. Tässä tarkistusvaiheessa voit myös peruuttaa jolloin mitään tietoja ei lähetetä.
Täältä voi katsoa koko homman kuvauksen jos kiinnostaa.
http://www.fkl.fi/teemasivut/sahkoinen_asiointi/Dokumentit/Tupas-varmennepalvelu_v23c.pdfKiitos selityksistä. Kummastuttaa silti se ajatus, että sittenhän pankki saa tiedon siitä, minkä yritysten kanssa olen tekemisissä ja voi käyttää sitä tietoa hyväkseen ?! Ja en kyllä huomannut, että kun yritin kirjautua pankkitunnuksilla, että minulle olisi kerrottu mitä tietoja minusta lähetetään ? Tosin lopetin homman kesken kaiken ja peruin tunnistautumisen, kun vaikutti niin oudolta koko homma.
- dsdfggff
HukkaPato kirjoitti:
Kiitos selityksistä. Kummastuttaa silti se ajatus, että sittenhän pankki saa tiedon siitä, minkä yritysten kanssa olen tekemisissä ja voi käyttää sitä tietoa hyväkseen ?! Ja en kyllä huomannut, että kun yritin kirjautua pankkitunnuksilla, että minulle olisi kerrottu mitä tietoja minusta lähetetään ? Tosin lopetin homman kesken kaiken ja peruin tunnistautumisen, kun vaikutti niin oudolta koko homma.
Luonnollisestikin. Tunnistautumisella ei olisi mitään virkaa jos sen oikeellisuutta ei voisi varmistaa. Tässä tunnistautumisessa tietojen oikeellisuus varmistetaan palveluntarjoajan ja pankin välisellä yhteisellä salaisuudella jonka vain ne tietävät.
- Niin ?
HukkaPato kirjoitti:
Kiitos selityksistä. Kummastuttaa silti se ajatus, että sittenhän pankki saa tiedon siitä, minkä yritysten kanssa olen tekemisissä ja voi käyttää sitä tietoa hyväkseen ?! Ja en kyllä huomannut, että kun yritin kirjautua pankkitunnuksilla, että minulle olisi kerrottu mitä tietoja minusta lähetetään ? Tosin lopetin homman kesken kaiken ja peruin tunnistautumisen, kun vaikutti niin oudolta koko homma.
Niin saa, mutta niinhän se saa aina sen tiedon kun käytät vaikka pankkikorttiasi, tai asioit muulla kuin käteisellä rahalla missä tahansa merkeissä . . .
- basic instinct
dsdfggff kirjoitti:
Luonnollisestikin. Tunnistautumisella ei olisi mitään virkaa jos sen oikeellisuutta ei voisi varmistaa. Tässä tunnistautumisessa tietojen oikeellisuus varmistetaan palveluntarjoajan ja pankin välisellä yhteisellä salaisuudella jonka vain ne tietävät.
Lähden ensi viikolla asumaan Borneon viidakkoon, jossa ei onneksi vielä käytetä muita tunnistetietoja kuin tietynväriset maaliraidat naamassa ja paratiisilinnun sulat tietyllä tavalla tukassa. Luomubanaaneja saa poimia ilmaiseksi ja tietotekniikasta ei tiedetä mitään. Se se vasta on elämää!
- Näin
"Eli yrityksen sivulla kerrot nimesi ja osoitteesi (ja viranomaisten yms. kohdalla usein henkilötunnuksen), yritys lähettää sitten pankille antamasi tiedot ja varmennuspyynnön. Kirjaudut pankin sivulle omilla pankkitunnuksillasi jonka jälkeen pankki lähettää kyseiselle yritykselle vastauksen "tiedot täsmäävät" tai "tiedot eivät täsmää"."
Ei se kyllä noin mene. Yleensä niillä sivuilla, joihin kirjaudutaan verkkopankkitunnuksen avulla, ei kysytä yhtään mitään henkilötietoja. Kun kirjautuminen verkkopankkiin on suoritettu, tulee esiin henkilötiedot, jotka välitetään sille palvelulle, johon ollaan kirjautumassa. Siitä kun jatkaa eteenpäin, tulee teksti "tiedot välitetään palveluntarjoajalle", ja ilmoitus että palveluun siirrytään pian automaattisesti.
Tiedot eivät kuitenkaan yleensä välity suoraan pankilta siihen palveluun, johon ollaan kirjautumassa, vaan siinä on välikäsi. Tämä välikäsi on ainakin Kelan, työ- ja elinkeinoministeriön ja verohallinnon verkkopalveluissa palvelu nimeltä Tunnistus.fi. Vaikka mitään välikättä ei olisikaan, niin tieto siitä, mihin ollaan kirjautumassa, EI kuitenkaan normaalisti mene pankille. Tai voi se sinne verkkopankkipalveluun sen kirjautumistapahtuman ajaksi mennä, mutta ei se sinne talletu eikä mikään pankkivirkailija sitä näe, mitä palveluita asiakas on verkkopankkitunnistuksen avulla käyttänyt. - Anonyymi
Tuota vanha keskustelu mutta entä jos lähtee sivulta pois kesken kaiken ja menee takaisin ja se ei jatkakkaan samasta niin ei kai siitä seuraa mitään :D
- No tuota...
Ei pankki ole antanut sinun tunnuksiasi kenellekkään.
Vaan siinä palvelussa mitä käytät, sinut ohjataan pankin sivulle tunnistettavaksi, eli koko tunnistus tapahtuu pankin palvelussa.
Kun sinut on siellä tunnistettu, pankin sivu ilmoittaa tälle sivulle, jolla olet asioimassa, että pääsit kirjautumaan sisään, tai että sinut on tunnistettu ja nyt voit käyttää näitä palveluita. Homma on hoidettu näin, koska pankin tietoturva on se kaikista parhaimmalla tasolla oleva yleensä.
Eli pankki varmentaa henkilöllisyytesi, mutta tietojasi, eikä tunnuksiasi anneta pankista yhtään mihinkään. - 0?0
"En ymmärrä mitä pankilla on tekemistä sen kanssa, että kirjaudun johonkin ihan eri alan firman tms. nettisivuille !"
Se on pankkitunnistus, jolla varmistetaan henkilöllisyys aivan samoin, kuin käyt maksamassa laskujasi nettipankissa.
Kun tunnistus on tehty, palataan palveluntarjoajan sivustolle, ja homma jatkuu.
Mitä ihmettelemistä siinä on? - ...
Meitä on monenlaisia ajattelijoita...
- Heh...
"Miksi pankkini on antanut jollekin ihan ulkopuoliselle taholle luvan käyttää minun pankkitunnuksiani, kun kirjaudun sisään ? Miksi minulle ei ole informoitu asiasta ?"
Ethän sinä tahvo kirjaudu sisään sen ulkopuolisen tahon palveluun pankkitunnuksillasi, vaan oman pankkisi sivustolle, jossa tapahtuu henkilöllisyyden varmistus myös tälle ulkopuoliselle taholle.
Asia ei liity pankkiisi muuten kuin siten, että se käyttää samaa tunnistuspalvelua, kuin tuo ulkopuolinen taho.- Kortiton miljonääri
Ei helkkari sentään! Mistä nää kaikki idiootit tänne tulee höpisemään itsestään selvistä asioista. Suksikaa kuuseen! Hävittäkää pankkikortit ja hakekaa käteistä suoraan pankkitiskiltä ja maksakaa laskunne siellä! Vielä sekin onnistuu. Ja ruokakaupasta selvällä rahalla! Kyllä tämän maailman pystyy vieläkahlaamaan läpi käteiseläkin rahalla, jos kerran on sen verran vainoharhainen ettei sopeudu nukytekniikkaan. Mutta täällä on näiden toisten kahjujen kanssa ihan turhaa höpistä tällaisista asioista.
- ei makseta turhasta
Kortiton miljonääri kirjoitti:
Ei helkkari sentään! Mistä nää kaikki idiootit tänne tulee höpisemään itsestään selvistä asioista. Suksikaa kuuseen! Hävittäkää pankkikortit ja hakekaa käteistä suoraan pankkitiskiltä ja maksakaa laskunne siellä! Vielä sekin onnistuu. Ja ruokakaupasta selvällä rahalla! Kyllä tämän maailman pystyy vieläkahlaamaan läpi käteiseläkin rahalla, jos kerran on sen verran vainoharhainen ettei sopeudu nukytekniikkaan. Mutta täällä on näiden toisten kahjujen kanssa ihan turhaa höpistä tällaisista asioista.
Jos maksaa kaikki laskut pankintiskillä ,niin siinä menee muutama satanen vuodessa palvelumaksuihin. Verkossa maksettuna palvelumaksut jäävät alle sataseen vuodessa.
- Roope Ankka
ei makseta turhasta kirjoitti:
Jos maksaa kaikki laskut pankintiskillä ,niin siinä menee muutama satanen vuodessa palvelumaksuihin. Verkossa maksettuna palvelumaksut jäävät alle sataseen vuodessa.
Joo, pankit haluavat käteisrahan käytön niin vähäiseksi kuin suinkin, pankkien oman voiton maksimoimisen takia tietenkin. Kaikki "asiakasystävälliset" pankkipalvelut on sorvattu ensisijaisesti aina pankkien omiin tarpeisiin sopiviksi, eikä suinkaan asiakkaiden. Turvallisuus on se kova sana, jolla kaikenlaista rahaliikeneteeseen liittyvää aina kaupataan pankkien taholta. Netissä ei kuitenkaan ole mikään täysin turvallista myöskään pankkien toiminnan suhteen. Sähköinen raha voi hävitä paljon helpommin vääriin osoitteisiin kuin vanhanmallinen käteinen.
- HukkaPato
No minä tahvo edelleen ihmetttelen sitä, miksi pankit ovat sopineet tälläisestä palvelusta kaikenlaisten firmojen kanssa ? Saako pankit tästä jotain korvausta ko. firmoilta ? MIksi tämä on joidenkin mielestä itsestäänselvyys ? Ja mikä taho ja miksi on joskus päättänyt, että juuri pankkitunnistautuminen sopii muidenkin käytettäviksi ? Sitä paitsi onhan pankkienkin nettisivuille tehty hyökkäyksiä ja yritetty käyttää niitä väärin.
Ja miksiköhän ei saisi ajatella asioita ? Silläkin uhalla, että joidenkin mielestä kysyjä on vain tyhmä (ei se tosin minua haittaa vaikka minusta niin ajatellaan) ja juuri ja juuri ansaitsee huokausten ja vinoilun kera alentuvan vastauksen. Tiedoksi kaikille nörteille: eivät kaikki ole tietoisia eivätkä kiinnostuneita tietotekniikan perusteista ja kaikenlaisista kommervenkeistä .
Seuraavaksi voisikin kysyä, mikä on 'älypuhelin' ? Mun mielestä mun Sony Ericsson Walkman, ostettu v. 2007 on ihan älykäs puhelin, mutta ilmeisesti ei ole sellainen, mitä nykyään älypuhelimella tarkoitetaan...hyvin toimii silti edelleen.- iihmettelijä
>No minä tahvo edelleen ihmetttelen sitä, miksi pankit ovat sopineet tälläisestä palvelusta kaikenlaisten firmojen kanssa ? Saako pankit tästä jotain korvausta ko. firmoilta ? MIksi tämä on joidenkin mielestä itsestäänselvyys ? Ja mikä taho ja miksi on joskus päättänyt, että juuri pankkitunnistautuminen sopii muidenkin käytettäviksi ? Sitä paitsi onhan pankkienkin nettisivuille tehty hyökkäyksiä ja yritetty käyttää niitä väärin.
Ja miksiköhän ei saisi ajatella asioita ? Silläkin uhalla, että joidenkin mielestä kysyjä on vain tyhmä (ei se tosin minua haittaa vaikka minusta niin ajatellaan) ja juuri ja juuri ansaitsee huokausten ja vinoilun kera alentuvan vastauksen. Tiedoksi kaikille nörteille: eivät kaikki ole tietoisia eivätkä kiinnostuneita tietotekniikan perusteista ja kaikenlaisista kommervenkeistä .
Seuraavaksi voisikin kysyä, mikä on 'älypuhelin' ? Mun mielestä mun Sony Ericsson Walkman, ostettu v. 2007 on ihan älykäs puhelin, mutta ilmeisesti ei ole sellainen, mitä nykyään älypuhelimella tarkoitetaan...hyvin toimii silti edelleen. <
Samaa minäkin olen ajatellut, että miksi monet firmat saavat käyttää tuota tunnistusta joka sovittu vain pankin kanssa. - äläkirjaudu
iihmettelijä kirjoitti:
>No minä tahvo edelleen ihmetttelen sitä, miksi pankit ovat sopineet tälläisestä palvelusta kaikenlaisten firmojen kanssa ? Saako pankit tästä jotain korvausta ko. firmoilta ? MIksi tämä on joidenkin mielestä itsestäänselvyys ? Ja mikä taho ja miksi on joskus päättänyt, että juuri pankkitunnistautuminen sopii muidenkin käytettäviksi ? Sitä paitsi onhan pankkienkin nettisivuille tehty hyökkäyksiä ja yritetty käyttää niitä väärin.
Seuraavaksi voisikin kysyä, mikä on 'älypuhelin' ? Mun mielestä mun Sony Ericsson Walkman, ostettu v. 2007 on ihan älykäs puhelin, mutta ilmeisesti ei ole sellainen, mitä nykyään älypuhelimella tarkoitetaan...hyvin toimii silti edelleen. <
Samaa minäkin olen ajatellut, että miksi monet firmat saavat käyttää tuota tunnistusta joka sovittu vain pankin kanssa."Samaa minäkin olen ajatellut, että miksi monet firmat saavat käyttää tuota tunnistusta joka sovittu vain pankin kanssa."
Oma valintahan tuo on. - älä tosiaan kirjaudu
iihmettelijä kirjoitti:
Samaa minäkin olen ajatellut, että miksi monet firmat saavat käyttää tuota tunnistusta joka sovittu vain pankin kanssa."Samaa minäkin olen ajatellut, että miksi monet firmat saavat käyttää tuota tunnistusta joka sovittu vain pankin kanssa. "
Siis etkö poloinen tosiaankaan ymmärrä, vaikka asia on jo moneen kertaan täällä selitetty: Yksikään firma ei käytä sinun pankkitunnuksiasi tai etsi mitään henkilötietoja niiden avulla. Ei nyt eikä milloinkaan. Jooko?
Mutta kun teet esim. nettiostosta, niin firma voi kysyä pankilta: "Pekka maksaa Visalla tilauksensa, onko Pekka oikeasti Pekka vai joku huijari?". Sinä kirjaudut pankkitunnareilla turvallisesti omaan pankkiisi. Sen jälkeen pankki vastaa nettikaupalle: "Joo, kyllä Pekka on Pekka". Tämä kyllä/ei -tieto on ainoa, jonka "monet firmat saavat käyttöönsä", ei muuta.
Aivan helkkarin vaikeaa ja monimutkaista. - iihmettelijä
älä tosiaan kirjaudu kirjoitti:
"Samaa minäkin olen ajatellut, että miksi monet firmat saavat käyttää tuota tunnistusta joka sovittu vain pankin kanssa. "
Siis etkö poloinen tosiaankaan ymmärrä, vaikka asia on jo moneen kertaan täällä selitetty: Yksikään firma ei käytä sinun pankkitunnuksiasi tai etsi mitään henkilötietoja niiden avulla. Ei nyt eikä milloinkaan. Jooko?
Mutta kun teet esim. nettiostosta, niin firma voi kysyä pankilta: "Pekka maksaa Visalla tilauksensa, onko Pekka oikeasti Pekka vai joku huijari?". Sinä kirjaudut pankkitunnareilla turvallisesti omaan pankkiisi. Sen jälkeen pankki vastaa nettikaupalle: "Joo, kyllä Pekka on Pekka". Tämä kyllä/ei -tieto on ainoa, jonka "monet firmat saavat käyttöönsä", ei muuta.
Aivan helkkarin vaikeaa ja monimutkaista.> Siis etkö poloinen tosiaankaan ymmärrä, vaikka asia on jo moneen kertaan täällä selitetty: Yksikään firma ei käytä sinun pankkitunnuksiasi tai etsi mitään henkilötietoja niiden avulla. Ei nyt eikä milloinkaan. Jooko? <
En ole kirjoittanut tuosta asiasta riviäkään.
- öihbiöp
Tässä vielä ajattelemisen aihetta:
Jos joku sivu pyytää pankkitunnuksiasi ilman että käyt tunnistautumassa pankin kirjautumisen kautta niin kyseessä on ns. kalastelusivu ja tunnuksesi menevät jollekin mkuulle taholle kuin pankillesi.- joo, apua
Niin takuulle menee, kelan, työkkärin, verohallinnon jne. sivuille mennään pankkitunnuksilla, mihin ne niitä kalastelee ?
- fughiujo
joo, apua kirjoitti:
Niin takuulle menee, kelan, työkkärin, verohallinnon jne. sivuille mennään pankkitunnuksilla, mihin ne niitä kalastelee ?
Luetun ymmärrys heikkoa sulla.
- Tämä on juuri
sitä mitä aloittajan olisi syytä pelätä eikä ihmetellä hölmönä pankkien kautta tunnistautumista.
- luuloturvapalvelu
Niinpä, man-in-the-middle hyökkäys onnistuu varsin helposti generoimalla "pankin sivut", kun pyydetään tunnistautumista esim. verkko-ostoksen yhteydessä. Oikeasti sivu käy nostamassa tilisi tyhjäksi. Homman juju on ollut siinä, että esim. javascriptin avulla pystyy välittämään tietoa ikkunoiden välillä - ja koneiden välillä, eli yhteys näyttäisi tulevan pankin kannalta omalta koneeltasi, vaikkei mitään näykään.. Tietysti, jos kaupan sivut on luotettavat ja niistä on pystynyt varmistautumaan, ei ongelmaa pitäisi olla. Vaan eipä ole näkynyt sivuilla useinkaan https-salausta käytettävän, se kun taitaa vähän vähentää servereiden palvelukapasiteettia..
Sama koskee tietysti muitakin tunnistautumisia verkossa, kansalaisaloite, mol, jne.. mikään ei ole suojassa tältä, jos käyttämäsi dns ei ole suojassa.
- jhjhjhjhj
Jos kirjaudut pankkitunnuksilla jollekkin sivulle, esim Kelan, voit täyttää kaavakkeita ja lähettää sähköisesti. Aiemmin kun tunnistautumista ei ollut, voi täyttää kaavakkeita, mutta ne oli tulostettava, allekirjoitettava ja toimitettava jollain muulla tavoin. Pankkitunnisteesta on tullut käytäntö.
- TodistaItsesiÄrrällä
Pankkitunnisteesta on tullut käytäntö, koska melkein kaikilla on nykyään nettipankkiyhteys, se on helppo, kätevä tapa todistaa henkilöytensä kun taas sähköinen varmentaminen henkilöllisyyskortin kautta taas ei ikinä ole lyönyt itseään läpi - pelkästään kortin lukulaitteiden hankinta on ollut ylivoimaista ihmisille - ehkä valtion olisi pitänyt hankkia ne kaikille kansalaisille ja sehän olisi maksanut taas miljoonia Käteisen budjetista ollen näin pois Kyproksen rahanpesutukisysteemeistä.
Henkilövarmenteesta on tullut samanlainen hyödytön järjestelmä kuin SOTE-uudistuksesta - lopputulemana on, että Suomessa on tulevaisuudessa 20 kuntaa ja niiden "julkiset" palvelut on myyty veroparatiisiyhtiöille, joiden hintapyynnöt kasvavat noin tuplaten alkuperäisiin kunnallisiin palveluihin nähden. Eli se siitä säästöistä! - 4fRu9j
TodistaItsesiÄrrällä kirjoitti:
Pankkitunnisteesta on tullut käytäntö, koska melkein kaikilla on nykyään nettipankkiyhteys, se on helppo, kätevä tapa todistaa henkilöytensä kun taas sähköinen varmentaminen henkilöllisyyskortin kautta taas ei ikinä ole lyönyt itseään läpi - pelkästään kortin lukulaitteiden hankinta on ollut ylivoimaista ihmisille - ehkä valtion olisi pitänyt hankkia ne kaikille kansalaisille ja sehän olisi maksanut taas miljoonia Käteisen budjetista ollen näin pois Kyproksen rahanpesutukisysteemeistä.
Henkilövarmenteesta on tullut samanlainen hyödytön järjestelmä kuin SOTE-uudistuksesta - lopputulemana on, että Suomessa on tulevaisuudessa 20 kuntaa ja niiden "julkiset" palvelut on myyty veroparatiisiyhtiöille, joiden hintapyynnöt kasvavat noin tuplaten alkuperäisiin kunnallisiin palveluihin nähden. Eli se siitä säästöistä!Sähköinen henkilökortti jäi tulematta koska valtio ahneuksissaan hinnoitteli itsensä ulos tunnistautumispisneksestä. Viro taas teki halvan ja toimivan sähköisen henkilökorttisysteemin. Samalla siitä tuli yksinomainen tunnistautumisjärjestelmä kattavuutensa ja halpuutensa takia.
- Henkilökortti
4fRu9j kirjoitti:
Sähköinen henkilökortti jäi tulematta koska valtio ahneuksissaan hinnoitteli itsensä ulos tunnistautumispisneksestä. Viro taas teki halvan ja toimivan sähköisen henkilökorttisysteemin. Samalla siitä tuli yksinomainen tunnistautumisjärjestelmä kattavuutensa ja halpuutensa takia.
Minulla on sähköinen henkilökortti. Jouduin uusimaan henkilökortin ja se muotoa sirukortti ja toimii ostettavalla tietyllä kortinlukijalla tunnistautumiseen verkossa.
- minikortti
Tupas- tunnistautuminen on vanha juttu ja turvallinen. En keksi syytä epäilä. Päinvastoin. Jos tunnuksen kaikki osat on omassa tallessa, niin ei pitäs olla pelkoa.
Poliisin antama kortti on toinen tapa, mutta vaatii lukijan.
Puhelimeen saa sirun jonka hinta on operaattorin juttu.
Jonkin tunnistustiedon kaikki kuitenkin tarvii. Siitä on kyse. - hemit1
Sähköinen henkilökortti vaatii lukulaitteen.
- Hima1111
En anna pankkitunukksia, enkä puhelin-numeroa kenellekään verkkokaupoissa. Monet kilpailutkin sellaisia että vaativat puhelin-numeron että voi osallistua.
- poromppopoo
niihin voi syöttää numeron tyyliin 0400012345 ja pankkitunnuksia ei tarvitse antaa yhtään mihinkään, juuri on selitetty monta kertaa.
Jos ostat kaverisi Pexun nettifirmasta hilavatkuttimen, tilaat sen ja haluat maksaa sen heti, menet ja klikkaat pankkisi kuvaketta ja se siirtää sut ihan samaan paikkaan kuin maksaisit sähkölaskua, eli siihen tunnistautumissivulle...siellä sitten näkyy mitäs se Pexun hilavatkutin maksaa, maksat sen pois ja sitten se siirtyy takas Oexun sivuille jossa lukee kiitos!
Ei sun tiedot mihinkään mene, Pexun puoti laittaa sen vatkuttimen varastostaan eikä pankkia kiinnosta mikä maksu meni!
- 1+1=3
voi jessus,asiat ei mene jakeluun vaikka rautalangasta vääntää.
- vahigosta vastaa -
aina palvelun tarjoava yhtiö , siis pankit, ym.
EN todellakaan luota
MUTTA pakko on nykyään asioita hoitaa verkossa,
jos sattuu jotain niin panen palvelun tarjoajan vastaamaan vahingosta,
sillä me asiakkaat emme voi emmekä pysty kaikkea rikollisuutta kitkemään verkosta pois, se tehtävä ja vastuu on kaikilla plvelujen tarjoavilla. - konnille
Ettekö ymmärrä....kaikki täytyy laittaa mahdollisimman helpoksi rikollisia varten.
- kauhistuttaa
joka kerta mennä pankkiin tai muualle netin kautta,koska on tunne tietojen vuotamisesta jonnekin jatkuvasti ja jossain vaiheessa yhtä-äkkiä pitkin maailmaa.
oletettu rehellinen on luonut järjestelmiä ja hakkeri tai muu yrittää kaataa kaiken onnistuen varmasti joskus,joten vielä tapahtuu rominaa,niin uskon.
kaato yrittäjiä on miljardeja maailmassa,joten joku-jotkut onnistuu varmasti ja joku pvä tulee maailmanlaajuinen kaamea sotku.
varakkailla ja mm. armeijoilla,valtioilla,tuotantolaitoksilla,pankeilla ym. on todella paljon fyrkkendaalia ja muuta rompetta "vain netin takana" ja silloin soppa on selvä....tulee paljon "raatoja".
jospa ökyt pannaan nurin ja pienituloiset saa heidän varallisuudet eri muodoissaan. - Varma keino
Käyn kaikki laskut maksamassa pankin päätteellä (en luota oman koneen roistosuojauksiin).
Jos ostan verkkokaupasta jotain niin maksan tilisiirtona tai postienakolla.
Kaupoissa asioidessa manksan aina käteisellä.
Etuina:
Maksupäätteen virussuojaus aina kunnossa.
Ei voi elää ylivarojen - jos lompsasta ei löydy käteistä, niin tavara jää kauppaan.
Viellä olen hengissä selvinnyt, vaikka onhan tämä pirun hankala tapa elää :) - hölmöööööö
Pankkitunnukset? Ne verkkopankkitunnukset? Nehän nimeomaan on keksitty sen takia että voidaan "varmentaa" ihmisen henkilötiedot, että kyseessä olet juuri sinä. Josset ikinä niitä jonkin pelon vallassa uskalla syöttää mihinkään, niin sitten et tarvitse niitä tunnuksia, koskaan, mihinkään.
Toki joku varastaa tunnuksesi, ja käyttää niitä. Mutta se on sama asia kuin väärennetty allekirjoitus.- hölmöööööö
...ja kun kirjaudut verkkopankkiisi, esim maksaa laskuja. Syötät samat tiedot :) sen takia että varmistetaan että kyseessä olet sinä.
- tasan tasan
jep, niillä on dedikoitu käyttötarkoitus. En käytä niitä koskaan mihinkään muuhun, kuin pankkitilini katseluun.
- Ratto-Raili
Hi,hi en näe pankkini toimessakaan toivottomuutta kunhan tllinikorot vain kattavat osapuilleen palvelumaksutkin.
- Minkä noista ostaisin
Pelkästään suomessa on niin paljon tilejä että on hyvin pieni todennäköisyys että joku rikollinen hakkeri murtautuisi tilillesi
ja tuskin ne summassa tavallisen taavetin tilille hyökkäis vaan sellaisen jolla oikeasti on rahaa!
Ja se tahvetti joka pitää rahoja lompsassa ja maksaa käteisellä on suuri todennäkoisyys etenkin näin kesän kynnyksellä että joku pöllii lompsasi yleensä ns taskuvarkaat kyylää pankkien edustoilla kun vanhukset ja vainoharhaiset nostaa kuukauden rahat kerralla-- mieluummin ja turvallisemmin pankkiknrtilla
Mahdollistavat huijauksen esim. erehdyin luottamaan vihreän kortin arvontaa USA:han aidoksi. Annoin henkilötietoni, sitten kone pyysi maksua. Lopetin ja kysyin suurlähetystöstä. Vihreän kortin arvontaan voi osallistua ilmaiseksi heidän antamassaan osoitteessa. Sen jälkeen nettipeli on koittanut saada minua tilaamaan pankkikortilla sitä sun tätä. Jos tilaisin heillä olisi henkilötiedot ja pankkikortin tiedot. Sitten vain veloitetaan pankkikorttia tekaistuilla laskuilla. Jos joku valittaa niin kuluttajan vika.
Osa kaupasta netissä toimii hyvin, ja ovat turvallisia käyttää. Osa taas ei. Paypal tili voi olla riskittömämpi vaihtoehto.- asdsadsadsaghuy
Itse käytän pankkitunnuksia Kelan, verotoimiston, työkkärin ym. palveluihin.
Mihin muuhun niitä pitäisi käyttää?
Jos foliohattua kiristää niin käytän paypalia :) - Nelsson123
Miksi ihmisiä pelottaa käyttää tunnistautumiseen pankkitunnuksia. Ei niillä muutenkaan yksinään tee mitään. Omani muuten nelsson3135 ja salasana urpo1234, niiden käyttämiseen tarvitaan myös salasana taulukko.
- huijausta
En ole vieläkään ottanut tunnuksia.
Systeemi MAKSAA kuukaudessa enemmän kun on laskuja tms.
(mä annan sukulaiselle rahat ja hän maksaa)
Mielestäni nämä tunnukset ovat kanssa ympätty liian moneen paikkaan.
Verotodistuksen kin saamiseen vaaditaan pankkitunnus. Viimeksi en saanut kun kävin verotoimistossa (pitempi jono kun aukioloaika)... maksan siis 60% veroja.
Oikeasti: ei ne tunnukset todista henkilöllisyyttä: kyllä nekin voi joutua vieraisiin käsiin... Ei systeemi ole turvallinen.
. - 26 sa
Näin offtopikkina, tiedoksi suom(l)i24 ylläpidolle, se "quote" nappi ois aika jees ;)
- bh bn
Kyllä tuo tunnistautumiskäytäntö on ihan kohdallaan. Kukaan ei näe missään vaiheessa tietoja mitä kirjautumisessa käytetään , se tapahtuu suojattuna . Pankkitunnuksilla kirjautumisessa virallisille sivuille varmistetaan asioinnin turvallisuus .
Ubuntu on paska siinnä kofkaa kaikki tunnukset, mul on firefox. 2.0 Ja mitä järkee hankkia jotain pankkitunnuksia jos kukaan ei haluu laittaa rahaa sun tilille.
- ei vaihtoehtoa
En luota, mistä sitä tietää mihin ne tiedot menee?mutta pakottavat tuohon.
Jumala varjelkoon.- dfgdfgfg
Joko trollaat tai sitten et oikeasti vaan ymmärrä. Kokeile sitä pankkivarmennusta kerran mutta älä syötä mitään tunnuksia. Näet, että ne sivut johon tunnukset kirjoitat on pankin sivut, eikä mikään kolmas osapuoli. Pankki lähettää vain tiedot henkilöllisyydestä, tunnuksen se pitää visusti omana tietonaan.
- sekoittaja
dfgdfgfg kirjoitti:
Joko trollaat tai sitten et oikeasti vaan ymmärrä. Kokeile sitä pankkivarmennusta kerran mutta älä syötä mitään tunnuksia. Näet, että ne sivut johon tunnukset kirjoitat on pankin sivut, eikä mikään kolmas osapuoli. Pankki lähettää vain tiedot henkilöllisyydestä, tunnuksen se pitää visusti omana tietonaan.
>Joko trollaat tai sitten et oikeasti vaan ymmärrä. Kokeile sitä pankkivarmennusta kerran mutta älä syötä mitään tunnuksia. Näet, että ne sivut johon tunnukset kirjoitat on pankin sivut, eikä mikään kolmas osapuoli. Pankki lähettää vain tiedot henkilöllisyydestä, tunnuksen se pitää visusti omana tietonaan. <
Oletko ihan varma "aina", että sivu on pankin? - sdfsdsfddf
sekoittaja kirjoitti:
>Joko trollaat tai sitten et oikeasti vaan ymmärrä. Kokeile sitä pankkivarmennusta kerran mutta älä syötä mitään tunnuksia. Näet, että ne sivut johon tunnukset kirjoitat on pankin sivut, eikä mikään kolmas osapuoli. Pankki lähettää vain tiedot henkilöllisyydestä, tunnuksen se pitää visusti omana tietonaan. <
Oletko ihan varma "aina", että sivu on pankin?No tupas järjestelmää käytettäessä tietenkin on. Pankeilla on voimassaolevat varmenteet jotka todistavat että sivut on pankin sivut
Tuolta voi luntata mistä "varmenteissa" on kyse jos ei niitä ymmärrä
http://www.tietokone.fi/lehti/tietokone_4_2010/nain_toimii_varmenne_8272
Lisää/tarkempaa tietoa löytyy netistä
- olemme mennyttä
Kannattaa olla varovainen. Kaikista pankkitunnuksista on annettu kopiot NSA:lle. Samoin käyttäjien sormenjälki- ja DNA-tiedot. Kyseessä on kansainvälinen judaistis-bolshevistis-savolainen salaliitto. Pankkitunnuksia käyttävät koneet joutuvat osaksi suurta bottiverkkoa, jonka avulla lamaannutetaan viranomaisten tietoverkot ja kaapataan käyttäjien sielut. Kuka meitä enää varjelee?
- hölömö?
Elä puhu paskoo...
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831