Palkka alenee!! Vinkkejä säästämiseen kiitos!!??

Huolissaan 1980

Elikkäs hommani menee nyt niin että palkkani putoaa jopa huimat 700e kuussa.
Olen ikäni työskennellyt ammatissani omilla työvälineilläni joiden käytöstä saan lähes 5e korvausta tuntia kohden.
Ammattiani en kerro koska en halua keskustelua siitä vaan tästä miten voin tulla toimeen näin reilulla kuukausi palkan pienenemisellä.
Eli liksani on ollut työväline korvaus huomioituna noin 19e tunti mutta vaihdettuani pakottavista syistä firmaa en enään saa työskennellä omilla työvälineillä vaan firman ja näinollen tuntipalkkani on enään vain 14e
Kustannuksia kuukausi tasolla omista työvälineistäni on vain 120e ja vuodessa vajaa 500e muita huolto kustannuksia ajatellen koska pidän itse työvälineeni kunnossa ja toimivina.
Silti tulee nyt niin iso lovi kuukausi tuloihin että muuten säästäväisenä ihmisenä huoli on nyt suuri miten selviän kun muutenkin elämän kallistuminen on tehnyt sen että hyvä jos edes vähän saisi kuukaudessa säästöön.
Pakolliset kulut asumiseen kuukaudessa on 600e sähkö noin 75e. Ruoka ehkä 200e. Polttoaineet (diesel) 120e. Netti 30e ja puhelin laskut sain onneksi firman piikkiin. Tietenkin vakuutukset yms lehti laskut tulee myös tasaisin välein mutta ei välttämättä kuukausittain.
Verojen jälkeen kun käteen jää noin 1750e miinus pakolliset menot niin aika plus miinus nolla alkaa menemään koska ainahan tulee kuukaudessa joitain yllättäviä menoja muiden lisäksi.
Nyt olen alkanut pohtimaan tiettyjen lehti tilausten lopettamista, sähkö on kilpailutettu ja vakuutuksista osan saan pankin bonuksien kanssa kuitattua.
Olen säästänyt pahan päivän varaan ikäni kuitenkin noin 20 000e mutta säästöihini en haluaisi kajota kun pakon edessä. Silti tuntuu että nyt kuukauden aikana on pakko turvautua säästöihin että laskut tulisi edes eräpäivänä maksettua.
Kaikki vinkit säästämiseen olisi kultaakin arvokkaamapaa kiitos!!!
Yritän vielä pomolle puhua omien työvälineiden käytöstä mutta muuten pakko alkaa pyörimään avoimien työpaikkojen sivuilla jos vaikka saisin vanhalla mallilla jatkaa toisaalla.

116

3256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djfjfwjgw

      Lehtitilaukset pois. Jos turhempia vakuutuksia, nekin pois.

      Pystyisitkö ehkä vaihtamaan halvempaan asuntoon?

      Sen kyllä tietää että jos säästöihin joutuu kajoamaan niin ei mene pitkään kun kaikki on mennyt eikä takaisin saa jos ei onnistu karsimaan kuluja.

      Jos tupakoit, lopeta. Samoin alkoholi joutaa pois, vain upporikkailla tai pultsareilla on varaa juoda.

      Parempipalkkaista työtä kannattaa etsiä tietenkin myös.

      Onko niissä omissa työvälineissäsi jotain erikoista minkä vuoksi työnantajan välineet ei kelpaa vai tahdotko käyttää niitä pelkästään korvausten vuoksi? Jos niistä on huoltokuluja niin itse jättäisin työnantajan huoleksi sellaiset kalut jokatapauksessa.

      • Huolissaan 1980

        Kiitos vastauksestasi.
        Siis työnantajalla on täysin samanlaiset koneet mitkä itsellänikin on ja tosiaan pakollinen menoerä kuukaudessa niistä minulla on noin 120e.
        Perus huollot teen itse mutta ehkä kalleimmillaan muut huolto kustannukset (huollossa käynti) on maks 500e vuodessa.
        Uudet laitteet on hinnaltaan 1000-1500e mutta noilla olen pärjännyt hyvin jo lähes kymmenen vuotta eli hintansa ovat tienanneet jo useammankin kerran.
        Joten 700e kuukausittaisen työväline korvauksen menettäminen tuntuu melko suurelta siihen nähden että siirryn tekemään samaa työtä työnantajan koneilla.

        Ikäni olen tätä ammattia tehnyt joten mikään muu ala ei tulisi mieleenkään mutta tämän alan yrittäjiä ja työllistäjiä on tietenkin siellä täällä mutta täältä en haluaisi mihinkään muuttaa.

        Tupakkia en polta joten sen suhteenkin säästö on huima jos ajattelee että tupakoitsijalla menee 5e päivässä ellei kymmenenkin pahimmillaan.
        Ja keppanaa imasen muutaman viikonloppuisin.

        Asunto on oikeastaan edullinen sillä maksan omaa rivari kolmiota pikkuhiljaa ja lyhennyksineen ja yhtiövastikkeineen kuukausi erä on vain 600e jos ajattelee samalta alueelta vaikkapa samanlaista vuokra asumista niin sekin olisi kalliimpaa. Siksi toisekseen näen oman asunnon pitämistä hyvänä sijoituksena ja olenkin tasaisin väliajoin lyhennellyt reilustikin velkaa säästöistä.

        Lehti tilauksia tosiaan karsin ja pelkän sähkösopimuksen muuttaminen toiseen yhtiöön toi jo lähes 200e vuosi säästön. Samainen säästö tulee kun lopetan yhden turhemman lehden kestotilauksen.
        Myös parin vakuutuksen siirtäminen pankin bonuksien maksettavaksi säästää sekin jo 250e vuodessa eli pienistä siirroista tulee iso säästö mutta kaikki vinkit muutenkin otan ilomielin vastaan.


      • ruokalasku?
        Huolissaan 1980 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Siis työnantajalla on täysin samanlaiset koneet mitkä itsellänikin on ja tosiaan pakollinen menoerä kuukaudessa niistä minulla on noin 120e.
        Perus huollot teen itse mutta ehkä kalleimmillaan muut huolto kustannukset (huollossa käynti) on maks 500e vuodessa.
        Uudet laitteet on hinnaltaan 1000-1500e mutta noilla olen pärjännyt hyvin jo lähes kymmenen vuotta eli hintansa ovat tienanneet jo useammankin kerran.
        Joten 700e kuukausittaisen työväline korvauksen menettäminen tuntuu melko suurelta siihen nähden että siirryn tekemään samaa työtä työnantajan koneilla.

        Ikäni olen tätä ammattia tehnyt joten mikään muu ala ei tulisi mieleenkään mutta tämän alan yrittäjiä ja työllistäjiä on tietenkin siellä täällä mutta täältä en haluaisi mihinkään muuttaa.

        Tupakkia en polta joten sen suhteenkin säästö on huima jos ajattelee että tupakoitsijalla menee 5e päivässä ellei kymmenenkin pahimmillaan.
        Ja keppanaa imasen muutaman viikonloppuisin.

        Asunto on oikeastaan edullinen sillä maksan omaa rivari kolmiota pikkuhiljaa ja lyhennyksineen ja yhtiövastikkeineen kuukausi erä on vain 600e jos ajattelee samalta alueelta vaikkapa samanlaista vuokra asumista niin sekin olisi kalliimpaa. Siksi toisekseen näen oman asunnon pitämistä hyvänä sijoituksena ja olenkin tasaisin väliajoin lyhennellyt reilustikin velkaa säästöistä.

        Lehti tilauksia tosiaan karsin ja pelkän sähkösopimuksen muuttaminen toiseen yhtiöön toi jo lähes 200e vuosi säästön. Samainen säästö tulee kun lopetan yhden turhemman lehden kestotilauksen.
        Myös parin vakuutuksen siirtäminen pankin bonuksien maksettavaksi säästää sekin jo 250e vuodessa eli pienistä siirroista tulee iso säästö mutta kaikki vinkit muutenkin otan ilomielin vastaan.

        Entäs ruokalaskussa säästäminen? Ostatko aina kalliimpia tuotteita vai voisiko jotkut vaihtaa halvempiin vastaaviin tuotteisiin? Käytkö usein ulkona syömässä vai teetkö kotiruokaa? Meneekö paljon vaatteisiin, voisiko niissä säästää?


      • Huolissaan 1980
        ruokalasku? kirjoitti:

        Entäs ruokalaskussa säästäminen? Ostatko aina kalliimpia tuotteita vai voisiko jotkut vaihtaa halvempiin vastaaviin tuotteisiin? Käytkö usein ulkona syömässä vai teetkö kotiruokaa? Meneekö paljon vaatteisiin, voisiko niissä säästää?

        Oikeastaan ruokalasku on arviossani aikas yläkanttiin sillä harrastan metsästystä ja lihaa on arkkupakastin täyteen. Hirvet, peurat, kauriit, linnut ja jänikset joten kotiruokaa teen aina enkä juurikaan osta valmista saati syö ulkona. Lähinnä kaupasta tulee haettua leivät, levitteet, maidot, perunat, vihannekset yms ja eilinenkin tälle viikolle ostamani pari kassia edellä mainittuja nyt ei kustantanut kun sen alle kolmekymppiä joten älytön lasku ei siitä tullut.
        Olen sitäpaitsi huono ostamaan vaatteita joten niihin kuluu rahaa vuosi tasolla todella vähän. Ainoat mitä tulee uusittua useimmin on työvaatteet mutta nekin saa firman puolesta.


      • more suggestions
        Huolissaan 1980 kirjoitti:

        Oikeastaan ruokalasku on arviossani aikas yläkanttiin sillä harrastan metsästystä ja lihaa on arkkupakastin täyteen. Hirvet, peurat, kauriit, linnut ja jänikset joten kotiruokaa teen aina enkä juurikaan osta valmista saati syö ulkona. Lähinnä kaupasta tulee haettua leivät, levitteet, maidot, perunat, vihannekset yms ja eilinenkin tälle viikolle ostamani pari kassia edellä mainittuja nyt ei kustantanut kun sen alle kolmekymppiä joten älytön lasku ei siitä tullut.
        Olen sitäpaitsi huono ostamaan vaatteita joten niihin kuluu rahaa vuosi tasolla todella vähän. Ainoat mitä tulee uusittua useimmin on työvaatteet mutta nekin saa firman puolesta.

        Onko pitkä työmatka, voitko vähentää "turhempaa" ajelua ja käydä esim. kaupassa töistä kotiin tullessa samalla reissulla ja yhdistellä muitakin asioita samalle reissulle että ajot vähenisivät? Olisiko mahdollista vaihtaa pienikulutuksiseen bensa-autoon niin käyttövoimavero jäisi edes pois?


      • Huolissaan 1980
        more suggestions kirjoitti:

        Onko pitkä työmatka, voitko vähentää "turhempaa" ajelua ja käydä esim. kaupassa töistä kotiin tullessa samalla reissulla ja yhdistellä muitakin asioita samalle reissulle että ajot vähenisivät? Olisiko mahdollista vaihtaa pienikulutuksiseen bensa-autoon niin käyttövoimavero jäisi edes pois?

        Työmatkat kustantaa työnantaja ja tällä hetkellä käytössä on myös firman auto.
        Kauppareissut yhdistyvät kyllä näin kätevästi. Aiemmin vuosittaista ajoa kertyi kyllä helposti yli 30 000km mutta työmatkojen jäädessä pois reilu 20 000-25 000 tulee nykyisin.
        Auto on ollut uudesta saakka ja pieni ruokainen mutta tehokas diesel eli muutaman vuoden vanha ja kulutus on aina pysynyt 4.7-5.1 litrassa joten veron kanssa tulee diesel vieläkin edullisemmaks.
        Itseasiassa juuri tarkastin nettipankista että viimeksi kuukausi sitten tankkasin tankin täyteen ja vielä riittää kilometrejä ajella että liiemmälti ei nyt ole edes kilometrejä tullut.
        Syksyisin ja talvisin kilometrimäärät sitävastoin lisääntyy huomattavasti harrastuksesta johtuen.


      • dghtyjtkiyul

        eipä taida suomenmaalla olla paljoa edullisimpia kuin 600e/kk vuokra kämppiä, siis sellaisia missä pystyy elämään jonkun standardin mukaista elämää, että minusta nuo asumiskulut on naurettavan alhaiset jo nyt, itsellä 1200e/kk asumiseen ei edes riitä


      • dghtyjtkiyul
        dghtyjtkiyul kirjoitti:

        eipä taida suomenmaalla olla paljoa edullisimpia kuin 600e/kk vuokra kämppiä, siis sellaisia missä pystyy elämään jonkun standardin mukaista elämää, että minusta nuo asumiskulut on naurettavan alhaiset jo nyt, itsellä 1200e/kk asumiseen ei edes riitä

        eikä kyseessä ollut edes vuokra kämppä?!?!?!?! missäs skutsissa sitä asutaan jos 600e/kk OMAAN rivarikolmioon riittää, mulla tuo riittää nipinnapin vastikkeeseen :D


      • Työmarkkinatuella
        dghtyjtkiyul kirjoitti:

        eipä taida suomenmaalla olla paljoa edullisimpia kuin 600e/kk vuokra kämppiä, siis sellaisia missä pystyy elämään jonkun standardin mukaista elämää, että minusta nuo asumiskulut on naurettavan alhaiset jo nyt, itsellä 1200e/kk asumiseen ei edes riitä

        Asun pari vuotta sitten valmistuneessa asumisoikeusasunnossa,vuokra vesimaksu on hieman alle 400e/kk.(Asumistuen jälkeen omavastuu noin 25%)
        Aloittajan lukuihin nähden myös muut kuluni ovat pienemmät.
        Sähkölasku 15-20e/kk,langaton laajakaista 5e/kk.
        Alkoholikuluista en yleensä säästä mutta säästöä tulisi jos tekisi viinit ja oluet itse.
        Polkupyörällä,puhelimella,netillä hoituu kaupungissa kaikki asiat eli autoa en ole tarvinnut.


      • Ok-Loordi
        Huolissaan 1980 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Siis työnantajalla on täysin samanlaiset koneet mitkä itsellänikin on ja tosiaan pakollinen menoerä kuukaudessa niistä minulla on noin 120e.
        Perus huollot teen itse mutta ehkä kalleimmillaan muut huolto kustannukset (huollossa käynti) on maks 500e vuodessa.
        Uudet laitteet on hinnaltaan 1000-1500e mutta noilla olen pärjännyt hyvin jo lähes kymmenen vuotta eli hintansa ovat tienanneet jo useammankin kerran.
        Joten 700e kuukausittaisen työväline korvauksen menettäminen tuntuu melko suurelta siihen nähden että siirryn tekemään samaa työtä työnantajan koneilla.

        Ikäni olen tätä ammattia tehnyt joten mikään muu ala ei tulisi mieleenkään mutta tämän alan yrittäjiä ja työllistäjiä on tietenkin siellä täällä mutta täältä en haluaisi mihinkään muuttaa.

        Tupakkia en polta joten sen suhteenkin säästö on huima jos ajattelee että tupakoitsijalla menee 5e päivässä ellei kymmenenkin pahimmillaan.
        Ja keppanaa imasen muutaman viikonloppuisin.

        Asunto on oikeastaan edullinen sillä maksan omaa rivari kolmiota pikkuhiljaa ja lyhennyksineen ja yhtiövastikkeineen kuukausi erä on vain 600e jos ajattelee samalta alueelta vaikkapa samanlaista vuokra asumista niin sekin olisi kalliimpaa. Siksi toisekseen näen oman asunnon pitämistä hyvänä sijoituksena ja olenkin tasaisin väliajoin lyhennellyt reilustikin velkaa säästöistä.

        Lehti tilauksia tosiaan karsin ja pelkän sähkösopimuksen muuttaminen toiseen yhtiöön toi jo lähes 200e vuosi säästön. Samainen säästö tulee kun lopetan yhden turhemman lehden kestotilauksen.
        Myös parin vakuutuksen siirtäminen pankin bonuksien maksettavaksi säästää sekin jo 250e vuodessa eli pienistä siirroista tulee iso säästö mutta kaikki vinkit muutenkin otan ilomielin vastaan.

        Lainan lyhennyshän ei ole varsinaisesti asuinkulu vaan säästämistä, asuinkuluksi lasketaan vain korko, jonka menetät rahana pankille eli se on kulu. Eli ala ajatella niin että säästät lyhentämällä lainaasi, etkä tarvitse nyt muuta säästämistä tällä hetkellä. Tuollaionen 20.000 euroakin säästössä on ihan hyvä puskuri ja vara ja maksa sieltä tarvittaessa jos tulee joku lasku mikä on pakko maksaa ja palkasta ei jää yli. Vakuutukset kannattaa muuten myös kilpailuttaa tasaisin väliajoin. Olen huomannut että Pohjola on kalleimmasta päästä ja Tapiola halvimmasta päästä, mutta IF:ltä saattaa joskus tulla hyviä "tarjouksia".

        Sinänsä kannattaa myös miettiä onko mielekästä olla 20.000 euroa säästössä ja samaan aikaan velkaa, koska velan korko on todennäköisesti kovempi verovähennykset huomioitunakin kuin se mitä saat tuosta 20.000 eurosta korkoa. Velan pois maksaminen on siis kuitenkin "säästämistä", se rahahan menee itselle / asuntoon.

        10.000 euron vararahastollakin pärjää erittäin hyvin, ainakin sinkkumies ja miksei jopa 1 lapsinen pariskuntakin.

        Esimerkki: jos sinulla olisi velkaa 50.0000 euroa ja säästössä 20.000 euroa ja velan korko olisi 2% ja säästötililtä saisit 0,7% niin voitat vuodessa jonkin verran jos lyhenntä velkaa ylimääräisen 10.000 euroa ja velaksi jää 40.000 euroa ja tilille säästöön varalle 10.000 euroa. Toki melko pienistä summista on kyse, mutta miksi lahjoittaa pankille rahaa edes 50 euroa vuodessa "turhaan"?


      • Ok-Loordi
        dghtyjtkiyul kirjoitti:

        eipä taida suomenmaalla olla paljoa edullisimpia kuin 600e/kk vuokra kämppiä, siis sellaisia missä pystyy elämään jonkun standardin mukaista elämää, että minusta nuo asumiskulut on naurettavan alhaiset jo nyt, itsellä 1200e/kk asumiseen ei edes riitä

        Huh, huh, onpa asuinkulut! Itselläni menee asumiseen n. 200 euroa kuukaudessa ja asun uudehkossa 220 neliöisessä omakotitalossa (toki talo on oma ja velaton).
        12.000 euroa vuodessa menee siis sinulla asumiseen enemmän ja asut vielä todennäköisesti vaatimattomammin / ahtaammin jos asut jossain sellaisessa missä on vastike eli ellei ole iso erillistalo kyseessä niin loienee kysymys rivitalosta. Ylipäätään asunto-osakeyhtiössä eli kommuunissa asuminen on kamalaa.


      • sssna
        Huolissaan 1980 kirjoitti:

        Oikeastaan ruokalasku on arviossani aikas yläkanttiin sillä harrastan metsästystä ja lihaa on arkkupakastin täyteen. Hirvet, peurat, kauriit, linnut ja jänikset joten kotiruokaa teen aina enkä juurikaan osta valmista saati syö ulkona. Lähinnä kaupasta tulee haettua leivät, levitteet, maidot, perunat, vihannekset yms ja eilinenkin tälle viikolle ostamani pari kassia edellä mainittuja nyt ei kustantanut kun sen alle kolmekymppiä joten älytön lasku ei siitä tullut.
        Olen sitäpaitsi huono ostamaan vaatteita joten niihin kuluu rahaa vuosi tasolla todella vähän. Ainoat mitä tulee uusittua useimmin on työvaatteet mutta nekin saa firman puolesta.

        No eihän sinulla oikeasti ole mitään hätää kertomasi perusteella. Tupakoi et, etkä ryypppää liiemmin etkä käytä huumeita. Ruokaa sinulla on pakastimet täynnä ja lisää tulee jahtikaudella. Aika pienethän sinulla tuntuu myös olevan kulut muutenkin. Lähinnä nyt sinulla lienee edessä vain asennekorjaus. Rahaa ei ole niin paljoa mihinkään turhanpäiväiseen. Älä pane säästöön mitään jos ei riitä, eihän sitä monellakaan ole varaa säästää. Johan sinä tietyllä tapaa säästät kun lyhennät omaa osakettasi. Tietty oikeastaan ainoa missä voi säästää on ruokaostokset.. Osta vain se mitä todella tarvit, voit tehdä keittoruokia enemmän. Itse teen valmiiksi pakkaseen runsaasti ns. keittopohjaa (perunat, liemi ja juurekset) On halpaa.. jakaa sen aina valmiiseen annosmääriin esim. rasioihin.. Niitä on sitten helppo höystää esim. saamallasi riistalla.. voisit tietty myös kalastaa/pilkkiä lisäksi. Leivän toki voi ostaa leipomoiden tehdasmyymälöistä tukkutavarana mikäli ei aina jaksa leipoakaan välttämättä. Näillä keinoilla ainakin minulla on huomattavasti pienemmät ruokakulut kuin useilla vastaavan kokoisilla ruokakunnilla.


      • raelismia hinnois
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Huh, huh, onpa asuinkulut! Itselläni menee asumiseen n. 200 euroa kuukaudessa ja asun uudehkossa 220 neliöisessä omakotitalossa (toki talo on oma ja velaton).
        12.000 euroa vuodessa menee siis sinulla asumiseen enemmän ja asut vielä todennäköisesti vaatimattomammin / ahtaammin jos asut jossain sellaisessa missä on vastike eli ellei ole iso erillistalo kyseessä niin loienee kysymys rivitalosta. Ylipäätään asunto-osakeyhtiössä eli kommuunissa asuminen on kamalaa.

        Ja pöh..vaikka lämmittäisit tuon kokoisen talon maalämmöllä, se maksaa reilut 100e kuussa... Ainut millä pääsisit halvemmalla olisi oma metsä ja puut, mutta silloin siis teet myös puut itse jne etkä laske työllesi mitään arvoa. Kiinteistävakuutusj ja kiinteistöverokin ovat pakollisia menoja ja niihin menee toista tonnia tuon kokoisessa talossa, jos tontti on oma. ..tai sitten asuu korvessa..mutta käsittääkseni kiinteistöveroa peritään tänä vuonna jokaisessa kunnassa. Lisäksi jotta talosi arvo säilyy, joudut kyllä tekemään siihen korjauksia joka vuosi tai keräämään rahaa isompiin korjauksiin ..päälle tietty vesi ja jätemaksut..sähkä jne..


      • Opiskelen

        Myös opiskelijoilla on varaa juoda ;)


      • P.A. Kana
        Huolissaan 1980 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Siis työnantajalla on täysin samanlaiset koneet mitkä itsellänikin on ja tosiaan pakollinen menoerä kuukaudessa niistä minulla on noin 120e.
        Perus huollot teen itse mutta ehkä kalleimmillaan muut huolto kustannukset (huollossa käynti) on maks 500e vuodessa.
        Uudet laitteet on hinnaltaan 1000-1500e mutta noilla olen pärjännyt hyvin jo lähes kymmenen vuotta eli hintansa ovat tienanneet jo useammankin kerran.
        Joten 700e kuukausittaisen työväline korvauksen menettäminen tuntuu melko suurelta siihen nähden että siirryn tekemään samaa työtä työnantajan koneilla.

        Ikäni olen tätä ammattia tehnyt joten mikään muu ala ei tulisi mieleenkään mutta tämän alan yrittäjiä ja työllistäjiä on tietenkin siellä täällä mutta täältä en haluaisi mihinkään muuttaa.

        Tupakkia en polta joten sen suhteenkin säästö on huima jos ajattelee että tupakoitsijalla menee 5e päivässä ellei kymmenenkin pahimmillaan.
        Ja keppanaa imasen muutaman viikonloppuisin.

        Asunto on oikeastaan edullinen sillä maksan omaa rivari kolmiota pikkuhiljaa ja lyhennyksineen ja yhtiövastikkeineen kuukausi erä on vain 600e jos ajattelee samalta alueelta vaikkapa samanlaista vuokra asumista niin sekin olisi kalliimpaa. Siksi toisekseen näen oman asunnon pitämistä hyvänä sijoituksena ja olenkin tasaisin väliajoin lyhennellyt reilustikin velkaa säästöistä.

        Lehti tilauksia tosiaan karsin ja pelkän sähkösopimuksen muuttaminen toiseen yhtiöön toi jo lähes 200e vuosi säästön. Samainen säästö tulee kun lopetan yhden turhemman lehden kestotilauksen.
        Myös parin vakuutuksen siirtäminen pankin bonuksien maksettavaksi säästää sekin jo 250e vuodessa eli pienistä siirroista tulee iso säästö mutta kaikki vinkit muutenkin otan ilomielin vastaan.

        Asumiskustannuksia voi pienentää myös vaihtamalla omistusasunnon halvempaan. Yleensä se tarkoittaa pienempää ja ehkä sivummalla sijaitsevaa, ehkä hiukan vanhempaakin. Jos nyt asut uudessa (ts. alle 10 v vanhassa) asunnossa, jo muutama vuosi talon ikään lisää voi pudottaa hintaa. Kovin vanhasta talosta ei kannata asuntoa ostaa, ainakaan jos putki- ja muita isoja remontteja ei ole tehty. Itse laittaisin rajan jonnekin 20-25 vuoteen.

        Oma asunto on hyvä sijoitus eikä siitä kannata rahan vuoksi luopua, mutta jos tulot olennaisesti pienenevät, asunnon vaihtamista kannattaa harkita.


      • Ok-Loordi
        raelismia hinnois kirjoitti:

        Ja pöh..vaikka lämmittäisit tuon kokoisen talon maalämmöllä, se maksaa reilut 100e kuussa... Ainut millä pääsisit halvemmalla olisi oma metsä ja puut, mutta silloin siis teet myös puut itse jne etkä laske työllesi mitään arvoa. Kiinteistävakuutusj ja kiinteistöverokin ovat pakollisia menoja ja niihin menee toista tonnia tuon kokoisessa talossa, jos tontti on oma. ..tai sitten asuu korvessa..mutta käsittääkseni kiinteistöveroa peritään tänä vuonna jokaisessa kunnassa. Lisäksi jotta talosi arvo säilyy, joudut kyllä tekemään siihen korjauksia joka vuosi tai keräämään rahaa isompiin korjauksiin ..päälle tietty vesi ja jätemaksut..sähkä jne..

        Laskelma:

        -Lämmitys, kaukolämpö sen perusmaksu: 1100 eur/v. (lämpökulu 850 eur, perusmaksu 250 eur)

        -Sähkö 500 eur / v. perusmaksuineen, siirtoineen ja veroineen

        -Vesi 200 eur/v.

        -Kiinteistövero 600 eur/v.

        -Jätemaksu 180 eur/v.

        -Kotivakuutus 400 eur/v.

        -Nuohous 30 eur/v.

        -Ruohonleikkurin bensat 10 eur/v.

        -Polttopuut 150 eur/v.

        = 3170 eur/v. eli 264,17 eur / kk.

        Totta, arvelin alakanttiin asuinkulut 200 eurolla kuukaudessa.

        Talo siis 171 neliötä asuinala ja kokonaisala 220 neliötä.

        Toisaalta kun vaimon kansas kahdestaan maksetaan niin minun osuuteni näistä kuluista on vain n. 132 euroa kuukaudessa eli kahdestaan asumalla säästää siinäkin.

        Omassa uudehkossa velattomassa ok-talossa asuminen on siis varsin edullista verrattuna moneen muuhun asumistapaan.

        Pelkkä vastike jo isossa perheasunnossa jos asuinmuotona on taloyhtiö saattaa olla 600 euroa kuukaudessa siis. Eli puoliksi vaimon kanssa 300 eur/henkilö. Yli tuplasti kalliimpaa siis asua esim. 120 neliöisessä kerrostaloasunnossa tai rivitalossa kuin isommassa 170 neliöisessä ok-talossa.


      • sssna kirjoitti:

        No eihän sinulla oikeasti ole mitään hätää kertomasi perusteella. Tupakoi et, etkä ryypppää liiemmin etkä käytä huumeita. Ruokaa sinulla on pakastimet täynnä ja lisää tulee jahtikaudella. Aika pienethän sinulla tuntuu myös olevan kulut muutenkin. Lähinnä nyt sinulla lienee edessä vain asennekorjaus. Rahaa ei ole niin paljoa mihinkään turhanpäiväiseen. Älä pane säästöön mitään jos ei riitä, eihän sitä monellakaan ole varaa säästää. Johan sinä tietyllä tapaa säästät kun lyhennät omaa osakettasi. Tietty oikeastaan ainoa missä voi säästää on ruokaostokset.. Osta vain se mitä todella tarvit, voit tehdä keittoruokia enemmän. Itse teen valmiiksi pakkaseen runsaasti ns. keittopohjaa (perunat, liemi ja juurekset) On halpaa.. jakaa sen aina valmiiseen annosmääriin esim. rasioihin.. Niitä on sitten helppo höystää esim. saamallasi riistalla.. voisit tietty myös kalastaa/pilkkiä lisäksi. Leivän toki voi ostaa leipomoiden tehdasmyymälöistä tukkutavarana mikäli ei aina jaksa leipoakaan välttämättä. Näillä keinoilla ainakin minulla on huomattavasti pienemmät ruokakulut kuin useilla vastaavan kokoisilla ruokakunnilla.

        Lähtökohta on, että aina tulee säästää. Kuitenkin tulee odottamattomia menoja, jolloin säästöt on hyödyksi, Tosin tässä on jo aikalailla puskuria. Jokaisella on varaa säästää, se on vain asennekysymys: mitoittaako menot tulja suuremmiksi vai pienemmiksi.

        Minä sanoisin: kaikki lehtitilaukset pois, ellei ne ole ammatillisesti välttämättömiä. Nykyään erilaista tietoa löytyy niin helposti netistä maksutta.


      • P.A. Kana kirjoitti:

        Asumiskustannuksia voi pienentää myös vaihtamalla omistusasunnon halvempaan. Yleensä se tarkoittaa pienempää ja ehkä sivummalla sijaitsevaa, ehkä hiukan vanhempaakin. Jos nyt asut uudessa (ts. alle 10 v vanhassa) asunnossa, jo muutama vuosi talon ikään lisää voi pudottaa hintaa. Kovin vanhasta talosta ei kannata asuntoa ostaa, ainakaan jos putki- ja muita isoja remontteja ei ole tehty. Itse laittaisin rajan jonnekin 20-25 vuoteen.

        Oma asunto on hyvä sijoitus eikä siitä kannata rahan vuoksi luopua, mutta jos tulot olennaisesti pienenevät, asunnon vaihtamista kannattaa harkita.

        Jotain järkeä näihin ehdotuksiin. EI kukaan ala vaihtamaan asuntoa tuon takia, kun asumiskulut muutenkin ovat kohtuulliset.


      • totuus,,
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Lainan lyhennyshän ei ole varsinaisesti asuinkulu vaan säästämistä, asuinkuluksi lasketaan vain korko, jonka menetät rahana pankille eli se on kulu. Eli ala ajatella niin että säästät lyhentämällä lainaasi, etkä tarvitse nyt muuta säästämistä tällä hetkellä. Tuollaionen 20.000 euroakin säästössä on ihan hyvä puskuri ja vara ja maksa sieltä tarvittaessa jos tulee joku lasku mikä on pakko maksaa ja palkasta ei jää yli. Vakuutukset kannattaa muuten myös kilpailuttaa tasaisin väliajoin. Olen huomannut että Pohjola on kalleimmasta päästä ja Tapiola halvimmasta päästä, mutta IF:ltä saattaa joskus tulla hyviä "tarjouksia".

        Sinänsä kannattaa myös miettiä onko mielekästä olla 20.000 euroa säästössä ja samaan aikaan velkaa, koska velan korko on todennäköisesti kovempi verovähennykset huomioitunakin kuin se mitä saat tuosta 20.000 eurosta korkoa. Velan pois maksaminen on siis kuitenkin "säästämistä", se rahahan menee itselle / asuntoon.

        10.000 euron vararahastollakin pärjää erittäin hyvin, ainakin sinkkumies ja miksei jopa 1 lapsinen pariskuntakin.

        Esimerkki: jos sinulla olisi velkaa 50.0000 euroa ja säästössä 20.000 euroa ja velan korko olisi 2% ja säästötililtä saisit 0,7% niin voitat vuodessa jonkin verran jos lyhenntä velkaa ylimääräisen 10.000 euroa ja velaksi jää 40.000 euroa ja tilille säästöön varalle 10.000 euroa. Toki melko pienistä summista on kyse, mutta miksi lahjoittaa pankille rahaa edes 50 euroa vuodessa "turhaan"?

        Ei ole asuinkulu mutta on joka kuukausi maksettava. Pitää laskea menoihin joka tapauksessa. Kun hakee asuntolainaa niin lainan lyhennys lasketaan menokuluksi.


      • 19+12
        Huolissaan 1980 kirjoitti:

        Työmatkat kustantaa työnantaja ja tällä hetkellä käytössä on myös firman auto.
        Kauppareissut yhdistyvät kyllä näin kätevästi. Aiemmin vuosittaista ajoa kertyi kyllä helposti yli 30 000km mutta työmatkojen jäädessä pois reilu 20 000-25 000 tulee nykyisin.
        Auto on ollut uudesta saakka ja pieni ruokainen mutta tehokas diesel eli muutaman vuoden vanha ja kulutus on aina pysynyt 4.7-5.1 litrassa joten veron kanssa tulee diesel vieläkin edullisemmaks.
        Itseasiassa juuri tarkastin nettipankista että viimeksi kuukausi sitten tankkasin tankin täyteen ja vielä riittää kilometrejä ajella että liiemmälti ei nyt ole edes kilometrejä tullut.
        Syksyisin ja talvisin kilometrimäärät sitävastoin lisääntyy huomattavasti harrastuksesta johtuen.

        Helppovaikea ratkaisu: Myy auto, osta polkupyörä.


      • 19+19
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Laskelma:

        -Lämmitys, kaukolämpö sen perusmaksu: 1100 eur/v. (lämpökulu 850 eur, perusmaksu 250 eur)

        -Sähkö 500 eur / v. perusmaksuineen, siirtoineen ja veroineen

        -Vesi 200 eur/v.

        -Kiinteistövero 600 eur/v.

        -Jätemaksu 180 eur/v.

        -Kotivakuutus 400 eur/v.

        -Nuohous 30 eur/v.

        -Ruohonleikkurin bensat 10 eur/v.

        -Polttopuut 150 eur/v.

        = 3170 eur/v. eli 264,17 eur / kk.

        Totta, arvelin alakanttiin asuinkulut 200 eurolla kuukaudessa.

        Talo siis 171 neliötä asuinala ja kokonaisala 220 neliötä.

        Toisaalta kun vaimon kansas kahdestaan maksetaan niin minun osuuteni näistä kuluista on vain n. 132 euroa kuukaudessa eli kahdestaan asumalla säästää siinäkin.

        Omassa uudehkossa velattomassa ok-talossa asuminen on siis varsin edullista verrattuna moneen muuhun asumistapaan.

        Pelkkä vastike jo isossa perheasunnossa jos asuinmuotona on taloyhtiö saattaa olla 600 euroa kuukaudessa siis. Eli puoliksi vaimon kanssa 300 eur/henkilö. Yli tuplasti kalliimpaa siis asua esim. 120 neliöisessä kerrostaloasunnossa tai rivitalossa kuin isommassa 170 neliöisessä ok-talossa.

        Näimpä se on, kun on oma ja velaton, asuminen on jo enimmäkseen maksettu.


      • Huolissaan 1980
        19+12 kirjoitti:

        Helppovaikea ratkaisu: Myy auto, osta polkupyörä.

        Jahas avaukseni laitettiin etusivulle joten kiitos vastauksistanne ja mitä ehdin lukemaan niin yleisin kysymys oli asuminen. Eli lyhennän lainaa ja maksan yhtiövastiketta yhteensä sen 600e eli en ole vuokralainen.
        Kiitos vinkeistänne ja ymmärrän että pienemmälläkin palkalla tulee toimeen mutta itse kullakin uskoisin mainitsemani palkan alennuksen olevan mekoisen suuri vaikka ei perus elämisellä tarkoittaisikaan että toinen jalka on jo haudassa. Jatkanpa vastausten lukemista.


    • Silvonnainen

      Noista pakollisista menoista puuttuu toki jotain, mutta sinulle jää asumisen jälkeen käteen yli tuhat euroa kuukaudessa. En oikein ymmärrä, mitä varsinaisia ongelmia yksin asuvalla voi tällöin olla. Välttämättömyyksiin riittää paljon vähempikin.

      Tietenkin tekee kipeää, kun nettotuloista otetaan noin reilusti pois. Olet pitkään tottunut elämään korkeampien tulojen mukaan ja ilmeisesti voinut vapaasti käyttää noin puolet tuloistasi. Nyt tuo osuus pienenee selvästi. Säästöihin voi turvautua lyhyenä siirtymäaikana, mutta reservien syöminen ei ole kestävä ratkaisu ja tasapainoon on pian päästävä. Harrastustoimintaa pitänee ensimmäiseksi supistaa, jos raha ei riitä.

      • eläke 970e

        Juuh kyllä yksinäisen nyt pitäs tonnilla pärjätä, monet eläkeläiset pärjää paljon pienemmillä summilla.


      • Huolissaan 1980

        Sehän siinä justiin onkin kun usein sattuu yllättäviä menoja pienelle aikaa ja laskuista on pakko selvitä. En ymmärrä miten kädestä suuhun eläjät voi ylipäätään selvitä tyyliin tili tuli tili meni eli se raha vaan palaa ja usein sen käyttö on järjetöntä.
        Siksi itselleni huoli on suuri koska olen tottunut säästämään koko ikäni ja aina laittanut jos mahdollista kuukausittain säästöön osan ja se elämä on tuottanut tulosta ja on voinut tarvittaessa hankkia asioita ilman että jäisi velkaa muunmuassa uusi auto olkoon kuka sitten mitä mieltä tahansa sen jälleenmyyntiarvon putoamisesta mutta siinä yksi esimerkki muiden joukossa miksi olen erityisen kiitollinen niistä elämänohjeista mitä vanhemmat ovat antaneet tärkeydestä elää säästeliäästi ja pitää myös huominen mielessä eikä ainoastaan tämä päivä.
        Siksi kyselen pienimmätkin säästövinkit että voin elää suht normaalia elämää ja vielä pientä pesämunaa laittaen sivuun.
        Asioita olen tehnyt jo tämän eteen ja huomenna muutama vakuutusasia vielä käytävä neuvottelemassa joista tulee melkoinen säästö kun hieman järjestelee itsestäänselvyyksiä.


    • sivutyö/lisätyö

      Myy ne työvälineet pois ja jos sulla normityöajat niin jotain sivutoimista työtä vaikka viikonloppuisin, meikäläinen ajaa taxia jokatoinen viikonloppu sivutoimisena ja yhen viikon kesälomasta myös ja näillä rahoilla kuittaan elarit ja vielä jää elarien jälkeen itellekin sivutyöstä jotain tietty riippuu ajoista.

    • sentit säästöön

      Kylläpäs sinä elät pakollisten jälkeenkin leveästi.
      Verojen ynnä muiden laskujen jälkeen minulle jää käteen reilu tonni. Tästäkin olen yrittänyt vähän säästää, mutta etenkin nyt kun koulut ovat loppuneet eikä opiskelevilla lapsillani ole töitä, niin heille olen rahaa antanut.
      Elän melkein kädestä suuhun. Käyn kolmivuorotöissä, enkä hurvittele juuri koskaan, en myöskään polta ja kaiken ruuan teen itse.

      Yritetään pinnistellä eteenpäin!

    • 1200€

      teen normaalia 40h työviikkoa ja kuukaudessa lapaseen tulee 1200€, hyvin sillä olen elättäny itteni, mieheni, 3 pikkusta, maksanu autolainaa yms eikä ikinä ole tarvinnu nälkää nähdä tai rikkeimissä vaatteissa kulkea. eipä sitä rahaa mihinkään juhlimiseen jää, mutta pakolliset menot ja vähän extraa päälle. yksinkertainen kotiruoka ja ilmaiset harrastukset (esim luontoretket) säästää jo paljon. omat perunat kasvaa rivarin takapihalla ja kalassa käydään kun ilmat sallii. pieniä mutta suuria säästöjä

      • köyhyys

        kaikki tuet mitä saat


    • Pöh

      Ei voi olla todellista, ettei yksinäinen mies pärjää noilla tuloilla. Omat tuloni ovat alle tuon ja minulla on lapsi, asuntolaina ja 65km työmatka. Elän kylläkin kädestä suuhun, koska avopuoliso ei osallistu lapsemme vaatettamiseen, vaikka tienaakin nettona enemmän kuin minä bruttona. Lapsi ei kuulema tarvii niin paljoa vaatetta.

      • köyhyys

        kaikki tuet mitä saat


      • vähän vaaterahaa

        avopuoliso vaihtoon ;)


    • No Heh vaan

      Olen yksinhuoltaja ja joudun tulemaan lukiolaisen kanssa pienemmällä summalla toimeen. Säästössä ei ole millisenttiäkään, kun säästämään ei pysty. Pidän kirjoitusta provona.

      • köyhyys

        kaikki tuet mitä saat


      • köyhyys

        kaikki tuet mitä saat


      • Ok-Loordi

        Ei ole välttämättä provo. Säästäminen on hyve ja monesta on mukavaa että on säästössä rahaa esim. 20.000 - 30.000 euroa "muuten vaan" tai "pahan päivän varalle". Toki jos uskallusta on niin kannattaa ne säästöt sijoitella hiljakseen esim. pörssiin kuten minä teen. Nyt sellainen n. 20.000 euron salkku ja vuoden ajan olen laittanut osakkeisiin rahaa Nordnetin kautta. Osinkoja sain n. 800 euroa käteen nyt parina viime kuukautena, bruttona toki enemmän, mutta osingoista menee verot tietenkin. Lisäksi osakkeiden arvo on kavanut n. 2000 eurolla vuoden aikana. Olen siis laittanut rahaa n. 17.000 euroa vuoden aikana Nordnetin kautta pörssiin lähinnä osakkeisiin, vähän myös rahastoihin (mitä ei olisi pitänyt tehdä, koska osakkeissa on ollut PALJON parempi tuotto) ja olen voittanut n. 2800 euroa rahaa "puhtaana käteen". Toki pörssissä on riskinsä, mutta kun ei viimeisiä rahojaan sinne laita vaan vain pienen osan niin huomaamatta kertyy hyvinkin säästöjä ja voittoja. Toki pitää sijoitukset ja säästöt suhteuttaa tuloihin. Aloittajallakin on kuitenkin jonkinlaiset tulot ja pienehköt menot niin voihan sitä vähän säästellä huvikseen ja onhan se mukavampaa jos on rahaa vaikka 30.000 euroa parin vuoden päästä, mukavampaa että on kuin että ei ole.


      • Kuule
        köyhyys kirjoitti:

        kaikki tuet mitä saat

        Tukia ei tule, lapset sen ikäisiä. Elätte joissain pilvilinnoissa, kun kuvittelette että yhteiskunta lappaa kateuteen asti rahaa. Ei jaa, tervetuloa yrittämään vaan.


      • sghd
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Ei ole välttämättä provo. Säästäminen on hyve ja monesta on mukavaa että on säästössä rahaa esim. 20.000 - 30.000 euroa "muuten vaan" tai "pahan päivän varalle". Toki jos uskallusta on niin kannattaa ne säästöt sijoitella hiljakseen esim. pörssiin kuten minä teen. Nyt sellainen n. 20.000 euron salkku ja vuoden ajan olen laittanut osakkeisiin rahaa Nordnetin kautta. Osinkoja sain n. 800 euroa käteen nyt parina viime kuukautena, bruttona toki enemmän, mutta osingoista menee verot tietenkin. Lisäksi osakkeiden arvo on kavanut n. 2000 eurolla vuoden aikana. Olen siis laittanut rahaa n. 17.000 euroa vuoden aikana Nordnetin kautta pörssiin lähinnä osakkeisiin, vähän myös rahastoihin (mitä ei olisi pitänyt tehdä, koska osakkeissa on ollut PALJON parempi tuotto) ja olen voittanut n. 2800 euroa rahaa "puhtaana käteen". Toki pörssissä on riskinsä, mutta kun ei viimeisiä rahojaan sinne laita vaan vain pienen osan niin huomaamatta kertyy hyvinkin säästöjä ja voittoja. Toki pitää sijoitukset ja säästöt suhteuttaa tuloihin. Aloittajallakin on kuitenkin jonkinlaiset tulot ja pienehköt menot niin voihan sitä vähän säästellä huvikseen ja onhan se mukavampaa jos on rahaa vaikka 30.000 euroa parin vuoden päästä, mukavampaa että on kuin että ei ole.

        No mitä järkeä tuossa OK-Loordin hommassa nyt muka on? Mene ja vedä tumppuun sen 2800 eurosi kanssa.. pikkusumma.


      • gshfhn
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Ei ole välttämättä provo. Säästäminen on hyve ja monesta on mukavaa että on säästössä rahaa esim. 20.000 - 30.000 euroa "muuten vaan" tai "pahan päivän varalle". Toki jos uskallusta on niin kannattaa ne säästöt sijoitella hiljakseen esim. pörssiin kuten minä teen. Nyt sellainen n. 20.000 euron salkku ja vuoden ajan olen laittanut osakkeisiin rahaa Nordnetin kautta. Osinkoja sain n. 800 euroa käteen nyt parina viime kuukautena, bruttona toki enemmän, mutta osingoista menee verot tietenkin. Lisäksi osakkeiden arvo on kavanut n. 2000 eurolla vuoden aikana. Olen siis laittanut rahaa n. 17.000 euroa vuoden aikana Nordnetin kautta pörssiin lähinnä osakkeisiin, vähän myös rahastoihin (mitä ei olisi pitänyt tehdä, koska osakkeissa on ollut PALJON parempi tuotto) ja olen voittanut n. 2800 euroa rahaa "puhtaana käteen". Toki pörssissä on riskinsä, mutta kun ei viimeisiä rahojaan sinne laita vaan vain pienen osan niin huomaamatta kertyy hyvinkin säästöjä ja voittoja. Toki pitää sijoitukset ja säästöt suhteuttaa tuloihin. Aloittajallakin on kuitenkin jonkinlaiset tulot ja pienehköt menot niin voihan sitä vähän säästellä huvikseen ja onhan se mukavampaa jos on rahaa vaikka 30.000 euroa parin vuoden päästä, mukavampaa että on kuin että ei ole.

        Samakai se nyt saatananvittu on että onko 20.000 vai 22.000 säästössä, mitä muuten ei oikeasti juuri monellakaan ole. En tiedä millaista elämää sitten elät noin säästäväisenä.. mahtaa olla melko tylsää ja vittumaista...=)


      • SäästöpakkausSeppo
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Ei ole välttämättä provo. Säästäminen on hyve ja monesta on mukavaa että on säästössä rahaa esim. 20.000 - 30.000 euroa "muuten vaan" tai "pahan päivän varalle". Toki jos uskallusta on niin kannattaa ne säästöt sijoitella hiljakseen esim. pörssiin kuten minä teen. Nyt sellainen n. 20.000 euron salkku ja vuoden ajan olen laittanut osakkeisiin rahaa Nordnetin kautta. Osinkoja sain n. 800 euroa käteen nyt parina viime kuukautena, bruttona toki enemmän, mutta osingoista menee verot tietenkin. Lisäksi osakkeiden arvo on kavanut n. 2000 eurolla vuoden aikana. Olen siis laittanut rahaa n. 17.000 euroa vuoden aikana Nordnetin kautta pörssiin lähinnä osakkeisiin, vähän myös rahastoihin (mitä ei olisi pitänyt tehdä, koska osakkeissa on ollut PALJON parempi tuotto) ja olen voittanut n. 2800 euroa rahaa "puhtaana käteen". Toki pörssissä on riskinsä, mutta kun ei viimeisiä rahojaan sinne laita vaan vain pienen osan niin huomaamatta kertyy hyvinkin säästöjä ja voittoja. Toki pitää sijoitukset ja säästöt suhteuttaa tuloihin. Aloittajallakin on kuitenkin jonkinlaiset tulot ja pienehköt menot niin voihan sitä vähän säästellä huvikseen ja onhan se mukavampaa jos on rahaa vaikka 30.000 euroa parin vuoden päästä, mukavampaa että on kuin että ei ole.

        OK-Loordikin täällä vaan jauhaa paskaa ja valehtelee!! Oikeasti hän on kuitenkin joku velkainen juoppo, joka täällä esittää ties mitä. Jostain talousjulkaisusta vain lukenut tuon litannian ja unelmoi ehkä moisesta. Lässynlää! Sua kukaan usko.. tietty nyt sanot ettei sua haittaa uskooko vai ei, mutta mahtaa silti vituttaa kun tiedät ettei kukaan sua kuitenkaaan usko. Valehtelija olet vain... kjäh kjäh!


    • kädestä suuhun

      Ei muuta kuin tervetuloa laskevan palkkatulon ja nousevien hintojen,kiristyneen verotuksen kautta perseaukisten paratiisiin.

      • Töitä riittää

        Tuohon vastaan saman tien, että pers' aukisuus on oma valinta ! Yhteiskunta on menossa kohti kahtiajakoa: on hyvin toimeentuleva luokka ja sitten työttömät ja muuten luuserit. Voit itse valita kumpaa ryhmään kuulut. Ei kukaan muu sinua lokeroi mihinkään!


    • Töitä riittää

      Asutko sitten yksin, jos tuollaisesta palkasta ei riitä säästöön? Ei minullakaan ole palkka kuin 12 Eur / tunti, ja lainanhoitokulut ym suunnilleen samat kuin sinullakin. Silti saan joka kuukausi muutaman satasen säästöön. Et maininnut mitään asutko yksin, mutta oletan, että asut? Oletan myös, että olet mies. Ota ihmeessä vaimo tai asuinkumppani, se puolittaa asumiskulut ! Se on hieno juttu, että olet ollut säästäväinen. Laita nyt se säästösumma poikimaan, 20.000 on jo sellainen summa, että siitä on mahdollisuus saada 5% korkoa mikä tekee noin 1000 euroa vuodessa eli yli 80 euroa kuukaudessa. Sitten- koska näytät olevan kätevä käsistäsi, niin tee ilta- ja viikonlopputöitä, kun kerran omistat työkalut. Hyödynnä ne! Saat helposti muutaman satasen kuussa jo siitä, puhtaana käteen ! Näistä se 700 jo helposti kertyykin ! Jos olet putkimies, rupea yrittäjäksi, töitä ainakin sillä alalla on samoin kuin rakennusalan pienyrittäjilläkin. Älä jää vartoilemaan, että joku toinen sinulle järjestää asiat, kun kaikkiin asioihin voit itse vaikuttaa ! MIksi ihmeessä tyytyisit 14 euron tuntipalkkaan, kun voit yrittäjän veloittaa helposti 40 euroa tunnilta ? Alvit tietty päälle. Silloin sinulle itsellei jää vähintään 20 euroa tunnilta ja töitä riittää, sillä niitä on oikeasti paljon! Jos olet vielä nuori, niin kannattaa yrittää!

      • Ok-Loordi

        Tuo on kyllä totta että kun asuu yhdessä naisen kanssa niin monet kulut pienenevät huomattavasti. Esim. lehtilasku, nettilasku, sähkölasku, vesilasku, ruokalasku, lainankorot (asuntolaina) tai vastike (tai vuokra), lämmityskulut, jätemaksut, pesukulut, vaikka mitkä.

        Toki vettä menee kahdelta enemmän, mutta yleensä kahdelta vähemmän kuin kaksi kertaa se mitä yhdeltä. Samaten sähköä menee ihan vähän enempi kahdelta. Mutta monet kulut ovat kiinteitä kuten vaikka vastike, netti, jätemaksu. Sitten on ihan eri asia jos lapsi tulee, sitten menee kulut miinukselle toki jo. Mutta ilman lasta (toistaiseksi) kahdestaan asuminen on säästävää.

        Ammatinharjoittajana itse laskuttamalla työsi pääset kyllä kovemmille tuloille myös, se on totta. Jopa tuplasti usein ammatinharjoittajana / yrittäjänä tienaat itsellesi käteen. Mutta toki on riskimpää eikä ole samalla lailla lomaetuja, työterveyshuoltoa, irtisanomissuojaa, kiinteää tuloa on työtä tai asiakkaita tai ei. Jos hommia riittää ja olet terve niin tienaat kuitenkin varmasti enemmän itsenäisenä amnmatinharjoittajana kuin toisen palveluksessa työntekijänä.


      • ex yrittäjä

        Ei se yrittäminen nyt niin helppoa ole rahaa palaa alussa paljon ja aina se yrittäminen on riski, ja se 40 euroa tunti ei ole tuntipalkka vaan tuntiveloitus josta aina täytyy kulut vähentää veroineen, kyllä se tuntiveloitus pitää olla ainakin 60-80€ että jää myös jotain lapaseen, kun verot ja kaikki kulut poistetaan.Alvi on kuluttajan vero ei yrittäjän vero, yrittäjä vaan tilittää sen verottajalle.


    • Bilderbergtutkija

      Auto vaikka olisi pieni wokki pannu se maksaa veroineen huoltoineen bensoineen vakuutuksineen katsastuksineen helposti 200 ja yli varsinkin jos iso auto. Sähköpolkupyörällä töihin. Bensa tulee muutenkin nousemaan 30-100% kun tuo iranin sota alkaa. Jonka jälkeen taas kolmas mailmansota mutta vasta sitten kun kiina on rakentanut merivoimat tarpeeksi isoksi. Esim kunnon lentotukialukset puuttuu sekä kasa hävittäjä,risteilijä luokan sota aluksia.

      • res. ylikers 1/97

        Totta! Kiinan iskukyky onkin toistaiseksi hyvin rajallinen ja paikallinen.


    • köyhyys

      Mun tulot on n.700€kk mulla ylimääräiset lehtitilaukset on poistettu ja ruokamenoissa kaupasta laputettuja aleruokia

    • kaksikymmetäkolme

      äänestäkää kokoomusta vaan niin tulot tippuu duunarilta. Kokoomus ajaa suomea alas. Kokoomuslaiset on lahtareita.

      • Ok-Loordi

        Mikäs sosialisti sinä oikein olet?


    • 10 vuotta pätkätöiss

      Hei, oletkos muistanut erota kirkosta. Siinä säästää vuodessa mukavan summan.
      Kirkkoon kuulumisella tai kuulumattomuudella ei ole mitään tekemistä kunkin henkilökohtaisen vakaumuksen kanssa. Samoin ammattiliiton jäsenmaksut ovat turhia. Ammattiliittojen voima on kokonaan vesittynyt, nyt ollaan täysin työnantajien armoilla. Työttömyyskassan jäsenenä kannattaa toki olla. Kymmeneen vuoteen ei ole enää tullut tilattuja lehtiä. Auto on 13 vuotta vanha, perusdiesel toimii hyvin, ei mitään tarvetta imago- tms. syistä vaihtaa. Jos on kesämökki tai vene tms. myy pois. On kalliita viikkoja kesällä tappaa itikoita samalla mökillä. Itse käyn tällä tavoin säästämällä edullisissa kohteissa ulkomailla vuosittain. Kohde vaihtuu ja näkee aina uusia kasvoja. En tunne suoranaisesti tinkiväni mistään.

      • liitot.

        Samoin ammattiliiton jäsenmaksut ovat turhia.

        Ammattiliittojen jäsenmaksut ovat suomessa verovähennyskelpoisia. Summan saa siis takaisin verotuksessa, minkä on maksanutkin. Miksei moni tiedä tätä, vaan kuvittelee eroamalla säästävänsä?


      • Ok-Loordi
        liitot. kirjoitti:

        Samoin ammattiliiton jäsenmaksut ovat turhia.

        Ammattiliittojen jäsenmaksut ovat suomessa verovähennyskelpoisia. Summan saa siis takaisin verotuksessa, minkä on maksanutkin. Miksei moni tiedä tätä, vaan kuvittelee eroamalla säästävänsä?

        Et sinä nyt sitä jäsenmaksua kokonaan saa takaisin verotuksessa ellei sinulla ole veroprosentti 100. Saat vain siltä osin mitä veroprosenttisi on, eli siltä osalta mitä ammattiliiton jäsenmaksu on ei sinun tarvitse maksaa veroa.

        Esimerkki: ammattiliiton jäsenmaksu 500 euroa vuodessa. Veroprosentti 30%. Saat verovähennystä jäsenmaksun osalta 150 euroa. Maksat itse edelleen 350 euroa jäsenmaksusta.


      • Kassan asiakas
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Et sinä nyt sitä jäsenmaksua kokonaan saa takaisin verotuksessa ellei sinulla ole veroprosentti 100. Saat vain siltä osin mitä veroprosenttisi on, eli siltä osalta mitä ammattiliiton jäsenmaksu on ei sinun tarvitse maksaa veroa.

        Esimerkki: ammattiliiton jäsenmaksu 500 euroa vuodessa. Veroprosentti 30%. Saat verovähennystä jäsenmaksun osalta 150 euroa. Maksat itse edelleen 350 euroa jäsenmaksusta.

        Ja hyvä on myös muistaa että työttömyyskassan kuten "Loimaan liiton" maksu on myös verovähennyskelpoinen.


    • asumismenot

      Asutko vuokralla? Jos asut, niin halvempaa kämppää hakuun. Asunnon ostaminenkin voi olla järkevä ratkaisu.

    • gfyzj

      Kirkosta kannataa erota, säästää pitkän pennin joka vuosi!

      • Ok-Loordi

        Aikamoista duunari / kommari / sosialisti -touhua tuollainen kirkoasta eroaminen. Mutta kukin tyylillään ja tavallaan. Eikä lapsia sitten kasteta, ei ole ristiäisiä, mennään maistraatissa naimisiin, jouluakaan ei vietetä jne. Melko prolea touhua.


      • P. A. Kana
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Aikamoista duunari / kommari / sosialisti -touhua tuollainen kirkoasta eroaminen. Mutta kukin tyylillään ja tavallaan. Eikä lapsia sitten kasteta, ei ole ristiäisiä, mennään maistraatissa naimisiin, jouluakaan ei vietetä jne. Melko prolea touhua.

        Miten niin ei vietetä joulua? Minä en ole kuulunut kirkkoon yli 60 vuoteen, mutta kyllä meillä on joka joulu vietetty lahjoineen ja pipareineen. Eihän se ole pelkästään kirkkoon kuuluvien asia. Mitään evankeliumeita ei tietenkään lueta eikä käydä joulukirkossa, mutta joulukoristeita käytetään ja joululauluja kuunnellaan.

        Siviilivihkimisen voi järjestää ihan yhtä juhlalliseksi kuin kirkkohäätkin, samoin vihkimiseen liittyvän juhlan. Yli kolmasosa suomalaisista valitseekin nykyisin siviilivihkimisen, vaikka yleensä häistä puhuttaessa esitellään aina vain kirkkohäitä. Samoin lapsen nimenantoseremonia voi olla juhlallinen ilman pappiakin. Kastamaton lapsi voi sitten itse aikuisena päättää, haluaako liittyä kirkkoon vai ei.

        Kirkosta kannattaa todella erota, jos se ei itselle ole tärkeä. Jos se on tärkeä, sitten tietenkin pysyy jäsenenä, se kai on itsestään selvää.

        Minusta kirkon pitäisi olla niin kuin mikä tahansa aatteellinen yhdistys, johon liitytään aikuisena oman harkinnan jälkeen. Jos lapsikastetta ei olisi, kuinkahan suuri osa suomalaisista kuuluisi kirkkoon? Iso osa on jäseniä vain tavan vuoksi ja siksi, ettei ole tullut eronneeksi.


      • Perinteet kunniaan
        P. A. Kana kirjoitti:

        Miten niin ei vietetä joulua? Minä en ole kuulunut kirkkoon yli 60 vuoteen, mutta kyllä meillä on joka joulu vietetty lahjoineen ja pipareineen. Eihän se ole pelkästään kirkkoon kuuluvien asia. Mitään evankeliumeita ei tietenkään lueta eikä käydä joulukirkossa, mutta joulukoristeita käytetään ja joululauluja kuunnellaan.

        Siviilivihkimisen voi järjestää ihan yhtä juhlalliseksi kuin kirkkohäätkin, samoin vihkimiseen liittyvän juhlan. Yli kolmasosa suomalaisista valitseekin nykyisin siviilivihkimisen, vaikka yleensä häistä puhuttaessa esitellään aina vain kirkkohäitä. Samoin lapsen nimenantoseremonia voi olla juhlallinen ilman pappiakin. Kastamaton lapsi voi sitten itse aikuisena päättää, haluaako liittyä kirkkoon vai ei.

        Kirkosta kannattaa todella erota, jos se ei itselle ole tärkeä. Jos se on tärkeä, sitten tietenkin pysyy jäsenenä, se kai on itsestään selvää.

        Minusta kirkon pitäisi olla niin kuin mikä tahansa aatteellinen yhdistys, johon liitytään aikuisena oman harkinnan jälkeen. Jos lapsikastetta ei olisi, kuinkahan suuri osa suomalaisista kuuluisi kirkkoon? Iso osa on jäseniä vain tavan vuoksi ja siksi, ettei ole tullut eronneeksi.

        Nio, tuota, mitä järkeä on viettää joulua jos ei kuulu kirkkoon ja on pakana? Eihän etelä-amerikan sademetsien intiaanitkaan varmaan juhli Kristuksen syntymäjuhlaa. Tai muslimit tai hindut. Siviilivihkiminen ei ole todellakaan koskaan yhtä juhlallinen kuin oikeat aidot kirkkohäät joissa suku kokoontuu kirkkoon kuulemaan pappia ja seuraamaan kristillistä vihkimistä, kanttori soittaa uruilla häämarssia yms. kun vertaa että mennään johonkin maistraattiin tai tulee maistraatista joku vihkijä juhlapaikalle. Ensin kirkkoon sitten sen perään hääjuhlaan siis.

        Ristiäisetkin on kaunis juhla, jossa pappi puhuu kauniisti ja siunaa ja kastaa lapsen yms. verrattuna että pidetään jotkin "omaa kivaa" nimiäiset, joilla ei ole mitään merkitystä, nimenhän se lapsi saa ilman juhliakin ja mitä juhlimista on jossain että joku saa nimen, sen ymmärrän että juhlitaan sitä että pidetään juhlallinen harras seremonia, jossa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja kristilliseen kirkkoon, se nimi tulee siinä vain samalla sivussa, ei se nimi ole siis pääasia, se nimi on itsestäänselvyys jo laki sen vaatii.

        Mutta säästäähän siinä muutaman satasen vuodessa kun eroaa kirkosta ja unohtaa kaikki perinteet ja juhlat.


      • P.A. Kana
        Perinteet kunniaan kirjoitti:

        Nio, tuota, mitä järkeä on viettää joulua jos ei kuulu kirkkoon ja on pakana? Eihän etelä-amerikan sademetsien intiaanitkaan varmaan juhli Kristuksen syntymäjuhlaa. Tai muslimit tai hindut. Siviilivihkiminen ei ole todellakaan koskaan yhtä juhlallinen kuin oikeat aidot kirkkohäät joissa suku kokoontuu kirkkoon kuulemaan pappia ja seuraamaan kristillistä vihkimistä, kanttori soittaa uruilla häämarssia yms. kun vertaa että mennään johonkin maistraattiin tai tulee maistraatista joku vihkijä juhlapaikalle. Ensin kirkkoon sitten sen perään hääjuhlaan siis.

        Ristiäisetkin on kaunis juhla, jossa pappi puhuu kauniisti ja siunaa ja kastaa lapsen yms. verrattuna että pidetään jotkin "omaa kivaa" nimiäiset, joilla ei ole mitään merkitystä, nimenhän se lapsi saa ilman juhliakin ja mitä juhlimista on jossain että joku saa nimen, sen ymmärrän että juhlitaan sitä että pidetään juhlallinen harras seremonia, jossa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja kristilliseen kirkkoon, se nimi tulee siinä vain samalla sivussa, ei se nimi ole siis pääasia, se nimi on itsestäänselvyys jo laki sen vaatii.

        Mutta säästäähän siinä muutaman satasen vuodessa kun eroaa kirkosta ja unohtaa kaikki perinteet ja juhlat.

        Se kastettava vauva saa ihan samalla tavalla nimen ilman ristiäisiäkin kuin sekin, jota ei kasteta. Ristiäisissä lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, ja sitä vastustan ihan mielipiteen vapauden vuoksi. Lapsi itse ei kykene siinä vaiheessa ottamaan asiaan kantaa, ja on nurinkurista, että hänen täytyy aikuisena erikseen erota kirkosta, jos ei halua siihen kuulua. Oikea menettely olisi, että kirkkoon liityttäisiin vasta aikuisena, kun itse voi päättää, haluaako siihen kuulua vai ei.

        Joulu, pääsiäinen ja muut alkuperältään kristilliset juhlat kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin. Kuinkahan monella kirkkoon kuuluvallakaan niiden viettoon liittyy yhtikäs mitään uskonnollista? Juhlat rytmittävät vuotta pakanallakin, vaikka niissä tärkeämpää kuin juhlan uskonnollinen tausta ovatkin niiden suomat vapaapäivät. Jotka laki suo kaikille, uskonnosta riippumatta.

        Myös siviilivihkiäisissä voi soittaa häämarssia ja koko suku voi olla paikalla (vihkimisenhän ei välttämättä tarvitse tapahtua maistraatin yleensä aika niukoissa tiloissa). Jos kristillisyys seremoniassa on tärkeää vihittäville, sittenhän he toki hankkivat sellaisen. Ulkopuolisten - äitien, anoppien ja mummojen - näkemyksillä ei tässä asiassa pitäisi olla paljonkaan merkitystä.


      • harmaatalous on pop
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Aikamoista duunari / kommari / sosialisti -touhua tuollainen kirkoasta eroaminen. Mutta kukin tyylillään ja tavallaan. Eikä lapsia sitten kasteta, ei ole ristiäisiä, mennään maistraatissa naimisiin, jouluakaan ei vietetä jne. Melko prolea touhua.

        No on erottu jo yli 30v sitten ja nykytuloillani olisi yli 700 euroa/vuosi.

        Ennemmin annan nekin eurot hyväntekeväisyyteen kun kirkolle joka ei saa sukupuolisyrjintää / pedofiilejä ja sun muita hihhuleitaan ruotuun omassa toiminnassaan.

        Omaiset on saatettu hautaan vaikka eivät ole kirkonjäseniä jokainen ollut.

        Kummiksi en kelvannut no olkoon, osaan olla läsnä ilman kirkon ohjausta.

        Kaikki ylimääräiset lehtitilaukset ja puhelinliittymät kilpailutukseen , tilaa vaikka kaverisi tai naapurin kanssa ristiin ja kirjastossa käymällä säästää ihan suoraa rahaa.

        Ei ihminen lopuksi hirveästi rahaa tarvitse kun ei ole ihan kädetön kuten aloittaja kertoi metsästävän (sekin kerää kustannuksia äkkiä) eväät töihin mukaan , huoltoasemalle katoaa äkkiä se 10-15euroa / pv vaikka et tupakoitsi niin kahvitermos säästää äkkiä itsensä.

        Ylimääräiset roinat kirppikselle myyntiin niin tulee tilaakin asuntoon ja hankinnat harkiten ja laatua itse yrittänyt ostaa kotimaista mutta osa alkaa olemaan CE eli kiinaexporttia.

        Autoa niin pitkälle kun itse huoltaen vain isommat teettämällä äkkiä säästät vakuutusmaksut / vuosi jos vähänkin ajat enempi.

        Tee niillä omilla työkaluillasi viristä jos jaksat niin äkkiä tuo 700 ansionmenetys tuplaantuu.


      • Perinteet kunniaan
        P.A. Kana kirjoitti:

        Se kastettava vauva saa ihan samalla tavalla nimen ilman ristiäisiäkin kuin sekin, jota ei kasteta. Ristiäisissä lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, ja sitä vastustan ihan mielipiteen vapauden vuoksi. Lapsi itse ei kykene siinä vaiheessa ottamaan asiaan kantaa, ja on nurinkurista, että hänen täytyy aikuisena erikseen erota kirkosta, jos ei halua siihen kuulua. Oikea menettely olisi, että kirkkoon liityttäisiin vasta aikuisena, kun itse voi päättää, haluaako siihen kuulua vai ei.

        Joulu, pääsiäinen ja muut alkuperältään kristilliset juhlat kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin. Kuinkahan monella kirkkoon kuuluvallakaan niiden viettoon liittyy yhtikäs mitään uskonnollista? Juhlat rytmittävät vuotta pakanallakin, vaikka niissä tärkeämpää kuin juhlan uskonnollinen tausta ovatkin niiden suomat vapaapäivät. Jotka laki suo kaikille, uskonnosta riippumatta.

        Myös siviilivihkiäisissä voi soittaa häämarssia ja koko suku voi olla paikalla (vihkimisenhän ei välttämättä tarvitse tapahtua maistraatin yleensä aika niukoissa tiloissa). Jos kristillisyys seremoniassa on tärkeää vihittäville, sittenhän he toki hankkivat sellaisen. Ulkopuolisten - äitien, anoppien ja mummojen - näkemyksillä ei tässä asiassa pitäisi olla paljonkaan merkitystä.

        Eihän sitä vauvaa kasteta jos ei ole ristiäisiä, se saa nimen automaattisesti vain ilman kastetta, ristiäisiä tai juhlia, tietenkin kaikilla pitää olla nimi jo ihan lainkin mukaan, maistraattiin on nimi ilmoitettava. Onhan kaikilla hinduilla, muslimeilla ja pakanoilla toki nimet vaikka ei olisi kastettu eikä ristiäisiä.

        Vai "kastatteko" itse lapsen jossain omassa riitissä vai mitä tarkoitat tuolla "kasteella" oikein???


      • Perinteet kunniaan
        P.A. Kana kirjoitti:

        Se kastettava vauva saa ihan samalla tavalla nimen ilman ristiäisiäkin kuin sekin, jota ei kasteta. Ristiäisissä lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, ja sitä vastustan ihan mielipiteen vapauden vuoksi. Lapsi itse ei kykene siinä vaiheessa ottamaan asiaan kantaa, ja on nurinkurista, että hänen täytyy aikuisena erikseen erota kirkosta, jos ei halua siihen kuulua. Oikea menettely olisi, että kirkkoon liityttäisiin vasta aikuisena, kun itse voi päättää, haluaako siihen kuulua vai ei.

        Joulu, pääsiäinen ja muut alkuperältään kristilliset juhlat kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin. Kuinkahan monella kirkkoon kuuluvallakaan niiden viettoon liittyy yhtikäs mitään uskonnollista? Juhlat rytmittävät vuotta pakanallakin, vaikka niissä tärkeämpää kuin juhlan uskonnollinen tausta ovatkin niiden suomat vapaapäivät. Jotka laki suo kaikille, uskonnosta riippumatta.

        Myös siviilivihkiäisissä voi soittaa häämarssia ja koko suku voi olla paikalla (vihkimisenhän ei välttämättä tarvitse tapahtua maistraatin yleensä aika niukoissa tiloissa). Jos kristillisyys seremoniassa on tärkeää vihittäville, sittenhän he toki hankkivat sellaisen. Ulkopuolisten - äitien, anoppien ja mummojen - näkemyksillä ei tässä asiassa pitäisi olla paljonkaan merkitystä.

        Yleensä häämarssit liittyvät kyllä kirkkohäihin ja ovat alkuperältään nimenomaan kristilliseen ja kirkolliseen vihkimiseen liittyviä musiikkikappaleita, toki löytyy muitakin. Voiko sitä oikein edes kutsua "vihkimiseksi" jos mennään naimisiin maistraatissa tai maistraatin edustaja hoitaa paperityöt juhlapaikalla?

        Toki juhlat rytmittävät vuotta mutta ei kai siinä mitään juhlimista ole jos ei ole juhlan aihetta, vapaapäivät on toki pakanallekin kiva bonus varmasti mutta ne liittyvät kirkkoPYHIIN eli pyhäpäivä on PYHÄ päivä ja liittyy nimenomaan kirkkoon ja kirkollisuuteen. Sen takia ne ovat vapaita että ei ole sopivaa että pyhänä tehdään töitä. Toki sunnuntaitkin ovat vapaita myös muille kuin kirkkoon kuuluville, mutta ei se tarkoita että pakanalle sunnuntain kuuluisi olla mitenkään erityinen päivä, saavutettu etu vain kirkkoon kuuluvien "siivellä".

        Ainakin minun ei-kirkkoon kuuluvat tuttavat syövät jouluna jotain HK:n valmispizzaa, miksi söisivät juhlaruokaa ihmettelevät itsekin.

        Toki kirkolliset pyhät kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin koska Suomi on kristitty maa.

        Esim. arabimaissa on aivan omat juhlansa ja omat vapaapäivänsä ja esim. Ramadanin aikaan arabimaissakin on vapaapäivät muillakin kuin muslimeilla. Vai vietätkö kenties muuten vaan Ramadaniakin eli juhlit muuten vaan juhlimisen ilosta vaikket muslimi olekaan?


      • ....
        Perinteet kunniaan kirjoitti:

        Nio, tuota, mitä järkeä on viettää joulua jos ei kuulu kirkkoon ja on pakana? Eihän etelä-amerikan sademetsien intiaanitkaan varmaan juhli Kristuksen syntymäjuhlaa. Tai muslimit tai hindut. Siviilivihkiminen ei ole todellakaan koskaan yhtä juhlallinen kuin oikeat aidot kirkkohäät joissa suku kokoontuu kirkkoon kuulemaan pappia ja seuraamaan kristillistä vihkimistä, kanttori soittaa uruilla häämarssia yms. kun vertaa että mennään johonkin maistraattiin tai tulee maistraatista joku vihkijä juhlapaikalle. Ensin kirkkoon sitten sen perään hääjuhlaan siis.

        Ristiäisetkin on kaunis juhla, jossa pappi puhuu kauniisti ja siunaa ja kastaa lapsen yms. verrattuna että pidetään jotkin "omaa kivaa" nimiäiset, joilla ei ole mitään merkitystä, nimenhän se lapsi saa ilman juhliakin ja mitä juhlimista on jossain että joku saa nimen, sen ymmärrän että juhlitaan sitä että pidetään juhlallinen harras seremonia, jossa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja kristilliseen kirkkoon, se nimi tulee siinä vain samalla sivussa, ei se nimi ole siis pääasia, se nimi on itsestäänselvyys jo laki sen vaatii.

        Mutta säästäähän siinä muutaman satasen vuodessa kun eroaa kirkosta ja unohtaa kaikki perinteet ja juhlat.

        "Nio, tuota, mitä järkeä on viettää joulua jos ei kuulu kirkkoon ja on pakana? "

        Mä syön jouluna perinteisiä suomalaisia herkkuja eli kinkkua, laatikoita ja suolakalaa. Polttelen kynttilöitä, juon vähän glögiä ja annan läheisille pari lahjaa. Mihin tässä kirkkoa tarvitaan?


      • että sori vaan
        .... kirjoitti:

        "Nio, tuota, mitä järkeä on viettää joulua jos ei kuulu kirkkoon ja on pakana? "

        Mä syön jouluna perinteisiä suomalaisia herkkuja eli kinkkua, laatikoita ja suolakalaa. Polttelen kynttilöitä, juon vähän glögiä ja annan läheisille pari lahjaa. Mihin tässä kirkkoa tarvitaan?

        Kaikesta parasta on, että saan uskoa tai olla uskomatta ihan kirkosta riippumatta. Tätä eivät monet pösilöt tajua. Eikä pelastuminen tai pelastumatta jääminen, Jumalan olemassa olo tai olemattomuus riipu yhtään siitä kuulunko kirkkoon vai ei. Kirkkolaitos on maallistuneeseen vallanhimoon perustunut instituutio joka käytti tehokkaasti väkivaltakoneistoaan ja jopa sotaväkeä vallan pitämiseen. Alkuseurakunnalla kirkolla ei ole mitään tekemistä.

        Kirkossa tosiaan ollaan vain tavan vuoksi. Mikäli kirkollisvero rahastettaisiin maksulappuna tyyliin ent. tv-lupa, suurin osa eroaisi heti. Nyt se on mukavasti siellä piiloverona.

        Jouluja ja juhannuksia on vietetty aivan ennen kristittyjäkin eivät ne ole kristittyjen keksintöä, vaan kirkko on läntännyt omat juhlansa siihen sekaan, koska pakanalliset juhlat olisivat jatkuneet joka tapauksessa.


      • mummon usko..
        että sori vaan kirjoitti:

        Kaikesta parasta on, että saan uskoa tai olla uskomatta ihan kirkosta riippumatta. Tätä eivät monet pösilöt tajua. Eikä pelastuminen tai pelastumatta jääminen, Jumalan olemassa olo tai olemattomuus riipu yhtään siitä kuulunko kirkkoon vai ei. Kirkkolaitos on maallistuneeseen vallanhimoon perustunut instituutio joka käytti tehokkaasti väkivaltakoneistoaan ja jopa sotaväkeä vallan pitämiseen. Alkuseurakunnalla kirkolla ei ole mitään tekemistä.

        Kirkossa tosiaan ollaan vain tavan vuoksi. Mikäli kirkollisvero rahastettaisiin maksulappuna tyyliin ent. tv-lupa, suurin osa eroaisi heti. Nyt se on mukavasti siellä piiloverona.

        Jouluja ja juhannuksia on vietetty aivan ennen kristittyjäkin eivät ne ole kristittyjen keksintöä, vaan kirkko on läntännyt omat juhlansa siihen sekaan, koska pakanalliset juhlat olisivat jatkuneet joka tapauksessa.

        Sama täällä. Olen jopa uskovaisempi nyt kun en kuulu kirkkoon kuin siihen kuuluessa.
        En tarvitse mitään byrokratiaa siihen. Kirkko ja siihen liittyvät papit ym. ihmiset on niin kaksinaamaisia kuin olla voi. Ihmisiä kohdellaan eriarvoisesti ja jopa lasten hyväksikäyttöä tulee ilmi nykyäänkin.


      • P.A. Kana
        Perinteet kunniaan kirjoitti:

        Yleensä häämarssit liittyvät kyllä kirkkohäihin ja ovat alkuperältään nimenomaan kristilliseen ja kirkolliseen vihkimiseen liittyviä musiikkikappaleita, toki löytyy muitakin. Voiko sitä oikein edes kutsua "vihkimiseksi" jos mennään naimisiin maistraatissa tai maistraatin edustaja hoitaa paperityöt juhlapaikalla?

        Toki juhlat rytmittävät vuotta mutta ei kai siinä mitään juhlimista ole jos ei ole juhlan aihetta, vapaapäivät on toki pakanallekin kiva bonus varmasti mutta ne liittyvät kirkkoPYHIIN eli pyhäpäivä on PYHÄ päivä ja liittyy nimenomaan kirkkoon ja kirkollisuuteen. Sen takia ne ovat vapaita että ei ole sopivaa että pyhänä tehdään töitä. Toki sunnuntaitkin ovat vapaita myös muille kuin kirkkoon kuuluville, mutta ei se tarkoita että pakanalle sunnuntain kuuluisi olla mitenkään erityinen päivä, saavutettu etu vain kirkkoon kuuluvien "siivellä".

        Ainakin minun ei-kirkkoon kuuluvat tuttavat syövät jouluna jotain HK:n valmispizzaa, miksi söisivät juhlaruokaa ihmettelevät itsekin.

        Toki kirkolliset pyhät kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin koska Suomi on kristitty maa.

        Esim. arabimaissa on aivan omat juhlansa ja omat vapaapäivänsä ja esim. Ramadanin aikaan arabimaissakin on vapaapäivät muillakin kuin muslimeilla. Vai vietätkö kenties muuten vaan Ramadaniakin eli juhlit muuten vaan juhlimisen ilosta vaikket muslimi olekaan?

        "Voiko sitä oikein edes kutsua "vihkimiseksi" jos mennään naimisiin maistraatissa tai maistraatin edustaja hoitaa paperityöt juhlapaikalla?"

        Juu ei varmaankaan, minunkaan avioliittoni ei sinun mielestäsi ole pätevä, vaikka onkin kestänyt pitempään kuin monen kirkossa vihityn, 35 vuotta.

        Mitä yleisiin vapaapäiviin tulee, eivät ne ole vapaapäiviä kirkon ansiosta, vaan suurin kiitos kuuluu ay-liikkeelle ja eduskunnalle.

        Kirjoitin tuolla edellä virheellisesti juhlien uskonnollisesta alkuperästä, mutta kyllähän (kuten "että sori vaan" tuossa muistuttaa) monien vuotuisjuhlien ajankohta on pakanallista perua, kirkko vain siirsi niihin omat aatteensa. Esimerkiksi joulu on lähellä talvipäivän seisausta. Se oli muinaisten germaanisten kansojen suuri juhla, jota Roomassa vastasi Saturnalia.


    • pienituloinen

      No huh huh, kauhee tuhlari oot.

      Itselleni käteen jää 900e, 400e saan vähintään säästöön joka kuukausi (pakotan itseni laittamaan), jotta pääsen matkustamaan, tai ostaa jotain kivaa. Autoa minulla ei ole, on niin kallis. Eli 500e voin tuhlata. Ne menevätki ruokaan, mitättömän pieneen vuokraan ja pieneen sähköön.

      Sinun kannattaa tehdä niin että pistät menot vihkoon ylös joka kuukausi, ihan kaikki menot, ruoka kulut ym, näin voin tarkkailla mihin tuhlaat rahasi. Voit myöhemmin katsoa mitä olisit voinut jättää ostamatta ja seuraavasta palkasta pystyt tekemään jo vähän suunnitelmia mihin rahasi kulutat ja mitä voit laittaa säästöön.

    • Syömäköyhä

      Oopperassa kannattaa ostaa halvempia paikkoja. Shampanjaa ei sen aina tarvitse olla, kuohuviinikin särvittää joissain tilanteissa yhtä hyvin.

    • sitkeätSissit

      Minun tulo on 10 000E,täsmälleen sama jonka sain 34v. sitten töissä (60,000mk.). - Miehen tulo on peruspäivära.Ollut 16v.jo.- Pojan (40 vuotias), perusraha ja ollut n.29 vuotta ( vain vuosi välissä saanut oikeissa töissä olla). - Ei meitä ole tarvittu ,sadoista hakemuksista huolimatta. Osa-aikaisia hommia,kun on raoittaja joka maksaa työnantajalle 8 euroa/pv.on parin vuoden välein. OLEMME OPPINEET KAIKEN NUUKUUDESTA. Lista on loputon.

      • KukaMaksaaMinut

        Töitähän On. Palkanmaksajia ei. Julkisella saavat palkkansa verovaroista,siis alvilla kerätyistä. Mitä tuottavuus ja mihin myyvät,kuka ostaa ,kuka maksaa ? Minäkin palkkaisin heti 4kk.ksi mikäli maksaisin sen 8e.pv.kuten jotkut .Ketkä saavat hyötyä tässä ?


    • Hei ! Oli pakko kommentoida, kun itselläni sama palkka, mutta olen yh-äiti ja tuosta palkasta menee asumiskuluja 700 ja joka kuukausi lyhennän velkoja 400 ja puhelin ym. laskut vievät myös ison osan, lapsen harrastuksista en ole raskinut luopua... kaikki muu "ylimääräinen " on karsittu pois eli meillä ei ole vakuuutuksia eikä tilata lehtiä. Ainoa melkein mistä voi säästää on ruoka. Ostan paljon pakastimeen ja teen kaikki ruuat itse ja eilisenkin tähteet syödään. Noin 200 eurolla on pakko hoitaa kuukaudessa ruoka- ja hygieniamenot ja bussikorttien lataukset ja muut. Ei paljo naurata.

    • Bonukset huijausta

      Hei, vaihda välittömästi vakuutusyhtiötä/pankkia sillä ei ILMAISIA bonuksia ole olemassakaan! Jos/kun maksat isompaa marginaalia ja muita kuluja niin silloihan on pankilla/vakuutusyhtiöllä on hieno tilaisuus maksaa sinulle bonusta MUTTA itse olet ne jo kuitenkin maksanut korkeampina kuluina!

    • mistäsäästän?

      Niin ne rikkaat: "palkkani putosi 700 €, mistä säästän?". Esimerkiksi Työmarkkinatuki on 550,- netto, revi nyt sitte siitä,NAURATTAA!

    • Kaupan ala

      Tervetuloa meidän tavallisten tallaajien joukkoon. Moni pärjää vielä vähemmälläkin kuin sinä, tai on pakko pärjätä, kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Tuleppa kaupan alalle töihin, siinä menee terveys sekä korvaus siitä on mitätön!!!

      • Varastoduunari

        Sehän riippuu siitäkin mitä töitä teet kaupan alalla. Itse teen varastossa töitä. Kk.palkka 1880e, tuohon iltalisät ja suorite päälle. Tämän kuun tilistä jäi 2000e käteen. Tuolla pärjäilen mainiosti. Tosin helpolla tuo raha ei tule. Työ on fyysistä ja motivaatio pitää olla kunnossa, että jaksaa vuodesta toiseen.


    • hienosti menee

      Oletko pitänyt koskaan tilikirjaa tuloista ja menoista?
      Siitä näkisit, mihin rahat menee ja paljonko jää säästöön.

      Olen itse pienituloinen akateeminen pätkätyöläinen, akateeminen työttömyyshän on Suomessa jo Espanjan tasolla, mutta siitä ei vaan puhuta. Puhutaan vain syrjäytyneistä ja heikostikoulutetuista.

      Joudun tulemaan toimeen 1200 -800 e/kk palkkatuloilla. Silti olen saanut joka kk säästöön 50-400e, kun itsensä siihen pakottaa.

      Säästöt on hyvä puskurirahasto yllättäville menoille, mtuta tuolla tulotasolla, jota itse kuvailit, tulet mielestäni oikein hyvin toimeen. Olet oppinut säästämisen periaatteet kotoa, kuten minäkin ja niitä noudattanut.
      Ehkä suurin ongelma on nyt vain psykologinen, eli olet tottunut siihen, että olisi se 700e/kk ylimääräistä ja nyt se on poissa.
      Varmasti pystyt edelleen säästämään useita satasia/kk ja asut edullisesti ja ilmeisesti paikkakunnallasi auto on tarpeen ja muutkin kulut olet kartoittanut.

    • Tohtori Koira

      Itselleni, tuo aloittajan motiivi kirjoitta 'omaa itkuvirttään, jää epäselväksi.

      Miehellähän on asiat ihan reilassa.
      Lähinnä jää sellainen kuva,että säästäminen on ollut ttähän asti, jonkinlainen pakkomielle hänelle. Nyttemmin palkan pudottua ei siihen ole enää varaa ja tätämyötä maailma sumenee silmissä.

      Todennäköisesti hän hakee huomiota itselleen tältä palstalta,mutta motiivi tuolle teolle jää ainakin itselleni hämäran peittoon....

      Onnea ja tervehtymistä kaikesta huolimatta !

    • flooosh

      Saan itse käteen noin 1720€/kk ja menot ovat samaa luokkaa.
      Asumismenot tosin vähän suuremmat kun on asuntolaina ja vastike nousi rajusti kun talonyhtiö joutuu teettämään todella ison remontin. Asumismenot noin 740€/kk siis laina vastike. Polttoaineeseen menee noin 150€/kk, sähköön vain pari kymppiä kuussa, lehtiä en edes tlaa, puhelinlasku on noin 10€ parin kuukauden välein. Netti on myös pai kymppiä. Ruokaan menee noin 10€ päivä, sen verran olen siihen budjetoinut. Muihin laskuihin menee loput, yleensä seuraavana tilipäivänä ei edellisestä tilistä ole mitään jäljellä. Säästöön menee vähän joka kk, 50 rahastoon ja vaihteleva määrä sitten toiseen sukan varteen.

      Jos alkaa tehdä tiukkaa niin auton on itsellä ensimmäinen asia josta luovun koska henkilökohtaisesti, siitä luopuminen on helpointa.

    • oletko ajatellut,että voisit käydä dyykkaamassa ruokasi kauppojen roskiksista se laskisi ruokakuluja huomattavasti ja silloin saisit erotuksen purkkiin

    • Ai sun palkka putos 700€ ? Oot tottunu säästään? Ennen kuin alat itkeen ettet pysty säästään, kannattasko ensin miettiä että toi sun palkanpudotus on enemmän kuin mun koko työttömyyskorvaus, koko kuun tulotkin jää alle 1200€ ja kuitenkin mun pitää elättää lapsikin. Meillä on harrastettu metsästystä kanssa, ja jos sanojesi mukaisesti arkkupakastin on täynnä lihaa, ruoka on todella halpaa, joten ennen kuin alat itseäsi sääliin säästämättömyydestä, kokeileppa budjetoida ruoka ostokset kahdelle 20€/vk niinkuin meillä joutuu, niin se rahan riittäminen saa erilaisen merkityksen!

      • näin on näpit

        -uniqueme- edustaa näitä meidän arjen sankareita joille elämässä on todellisia haasteita. Toisin kuin aloittaja joka aivan ilmeissesti joko provosoi tai on muuten vaan 'huollon tarpeessa' ajatuksineen.


    • 100e

      Hei sinulla on asiat ihan hyvin. Täällä on paljon huonommassa asemassa olevia kansalaisia ja kaikkien on pärjättävä. Sinä et kuole nälkään etkä viluun.
      Lopeta narina ja ole tyytyväinen ! Satanen sinne tai tänne ei kaada sinun talouttasi.

    • Ota rennommin, ei tollainen nitkuttaminen ja kitkuttaminen ole mitään elämää. Kun joskus saat asunnon maksettua. Alat taas säästämään johonkin muuhun. Koko elämä on yhtä säästämistä. Ei niitä säästöjä mukaansa saa kun täältä lähtee.
      Luultavasti olet mies, ja kun tai jos joskus löydät vaimon ja saat lapsia, koko ajan lasket mitä mikäkin maksaa, niin pian muija ja mukulat lähtee ja vie sun säästös.
      Elä mukavaa elämää, osta jotain kivaa ja matkustele ym hauskaa. Kyllä ne maksut siinä sivussa hoituu ilman suurempia säästtelyitä. Elämällä kun ei ole tapana mennä niin kuin suunnittelee. Tunnen tollaisia pihejä, ovat aika tylsiä. Ja onhan se stressaavaa kun koko ajan pitää miettiä, mistä jonkun roposen säästäisi.
      Olen itse sairastellut paljon, enkä ole pystynyt tekemään aikoihin mitään muuta, kuin jotain melkein ilmaisia tukitöitä ja kun joskus saan jonkun sata euroa ylimääräistä rahaa, olen ihan innoissani että jotain voin ostaa jotain itselleni mitä olen kauan tarvinnut. En todellakaan säästä sitä johonkin tulevaisuuteen, mistä en edes tiedä. Kun sain palkkaa 1050 euroa kuussa ajattelin että kuinka jotkut valittaa ettei millään tule toimeen parin tonnin kk palkalla. Mitä kaikkea sillä rahalla jo saisi. Ja joka kuukausi tulee lisää. Saati sitten vielä paljon suurempipalkkaiset. Mutta ihminen ei ole koskaan tyytyväinen, aina pitää vaan saada lisää ja sit taas lisää.

    • reino 18

      Kommunisti joka haluaa työnantajalta imeä kaikki mitä vaan irti saa. Työkalukorvaus että saa rahaa pankkiin ja kuitenkin käyttää virman vehkeitä ja autoa. Toivottavasti et tule meille töihin.

    • janeck

      Tässä pari säästövinkkiä joita minä toteutan

      - Älä käy parurissa. Osta tukanleikkuukone ja aja sillä myös parta. loput höylällä niin 5kpl paketti riittää vuodeksi.
      - Älä osta vessapaperia vaan käytä kraanaletkua ja kuivaa persus pyyhkeeseen.
      - Älä osta tai käytä dödöä.
      - polupyörä

    • mitä paskaa

      hitsi mitä paskaa eihän kukaan työssä oleva ihminen pärjää millään 700-1200 kk
      tai ainakaan viitsi työtä tehä,itsellä oli 2100kk palkka mutta lopetin kun ei riitä mihinkään viisi henkiselle perheelle.säästäminen on perseestä mitä järkiä on tinkiä omista harrastuksista ruuasta ja olemisesta ja elää kun rotta.

    • Bella Donna

      Voi hyvät hyssyrät! Sinulla ei ole hätää jos on pankkitilillä noin paljon rahaa!Olet todella säästäväinen mutta ykss tosi iso moka jos et ole hankinut omistus asuntoa,vuokra menee kuin kankkulan kaivoon,olin itse 24v kun ensimmäinen omistus asunto,eli oot yksin eläjä jos pääsee 200e ruoka laskuissa,sinulla ei ole mitään hätää,ja voit aina yrittää lisä töitä työ ajan ulkopuolella,olet jonkin alan ammatti osajaa,eli älä heitä kirvestä veteen !Hakemaan vaan lisä ansiota!

    • eryrthrw

      Ihmetyttää tuo työvälinen kulu kuukausittain 120€ ,, mistä se tulee ?
      Ja kun kerran työnantaja kaluja käytät niin silloinhan tuo 120€/kk omista työvälineistä on turha kulu joten luovu niistä.
      Muutoin tuo 14€/tunti on aika hyvä palkka tällä hetkellä.. mietipä vaikka kaupan kassoja, mäkkärin purilaismyyjiä etc.. alle 10€/tunti.
      Asumiskulutkin ovat pienet jo valmiiksi tossa ei paljon oo tinkivaraa.

    • nyt eläkkeellä

      Työelämässä ollessani sain n.1300-1500 euroa nettona kuukaudessa. Sillä palkalla asuin vuokralla ja kasvatin yksinhuoltajana lapsena. Tietysti oli elatusmaksut ja lapsilisät, mutta kun lapset täyttivät 17 vuotta, oli aika monta laihaa vuotta. Itse en syönyt kuin joka toinen päivä.

      Että hyvinhän aloittajalla on asiat. Ei pitäisi valittaa , jos ei ole todellista valittamisen aihetta. En minäkään valittanut vaan painoin duunia minkä kerkisin.

      Kuulin kaikenlaista kommentia: miksi piti tehdä lapsia? Enpä tiennyt jääväni yksinhuoltajaksi. Jopa aviopuolison valinnasta: pitäisi valita aviopuoliso oikein. Pitäisi kouluttautua. On sentään opistotason koulutus ja hyvä kielitaito.

      Valinnoista on kysymys. Kun on tehnyt valinnan, pitää elää sen mukaan.

    • humpikas

      Säästökohteita:
      - lopeta kaikki lehtitilaukset. Lehdet voi lukea netissä tai käydä kirjaston lehtilukusalissa lukemassa. Uutiset voi seurata muustakin mediasta kuin lehdestä
      - kilpailuta vakuutukset. Jos ajat asiallisesti, niin myös auton omavastuuosuutta voi nostaa, jolloin vakuutusmaksu halpenee
      - aja lyhyet matkat polkupyörällä tai kävele. Kunto kasvaa ja säästät autoasi
      - seuraa polttoaineen hintaa. Omaksu vähän kuluttava ajotapa
      - seuraa ruoan hintaa. Valitse edullisempia vaihtoehtoja kaupassa. Lihaa syödään ihan liikaa, joten esim. leikkeleen voi vaihtaa edullisempaan juustoon tai kurkkuun/tomaattiin
      - luovu ravintolaruokailusta
      - kilpailuta netti- ja kännykkäliittymät
      - jos käyt baarissa, vähennä käynnit puoleen ja vierota sitä kautta itsesi vähitellen. Aikaa voi viettää muutenkin
      - tupakoinnin vaihtaminen sähkötupakkaan --> vieroitus
      - alkoholinkulutuksen vähentäminen
      - asunnon vaihto pienempään
      - alivuokralaisen hankkiminen pienentämään asumiskuluja
      - kuljeta työmatkoilla työkaveria, joka voi osallistua bensakulujen maksamiseen
      - käytä vähemmän sähköä (esim. TV:n ei tarvitse olla päällä taustametelinä, jos sitä ei katso)

      Ylipäätään kannattaa kirjata KAIKKI menot ylös 2-3 kk:n ajan ryhmittäin (ruoka, vaatteet, lääkkeet, pesuaineet kosmetiikka hiustenhoito, auto ja työmatkat, sähkö ja vesi, vakuutukset, muut pakolliset kulut esim. liiton maksu, huvittelut esim. ravintolaruokailu, baari, alkoholi, tupakka jne. Laske kuukauden lopussa sarakkeiden summat yhteen, niin näet konkreettisesti, että montako euroa menee esim. ruokaan ja montako prosenttia esim. asumiskulut vievät nettotuloista.

      • täsmäisku'

        Erinomainen mielipide.
        Selvisin itsekin asuntovelkaisena juuri noilla eväillä 90-luvun lamasta. Eli kun ansiot polkee paikallaan tai jopa pienenee, niin selkeästi vain menoja karsimaan.
        - erosin kirkosta
        - lopetin lehtitilaukset
        - puolitin valuutukset
        - vähensin satunnaisia menoja
        Noilla eväillä sai hoidettua asunnon lyhennykset ja muut kulut, kun sai edes sitä peruspalkkaa.
        Toivottavasti kysyjä ei makuuta sitä 20 t€ millään säästötilillä vaan on ymmärtänyt laittaa ainakin 15 t€ 2-3 vuoden korkeakorkoisella muhimaan tai osakesalkkuun ja kilpailuttanut muutenkin pankit sillä koroissa on eroja.
        Onko lainassa minkälaiset ehdot, kannattaa tarkistuttaa.
        Lainatarjousta sai 3:sta pankista samaan tyyliin eli 1,80 % mariginaali 12 kk:n eurobor. (500 t€ laina)
        Mulla eläke käteen on sama kuin kysyjän palkka ja voin sanoa, että sillä pärjää hyvin, jos elää ryhdikkäästi ja vähän ajattelee, mihin rahansa käyttää. Jämtille ihmiselle ei tule ongelmia !


    • Säästäväinen aina

      Pikkuisen hymyilyttää tuo 1980 syntyneen maailmankuva. Noh,
      Säästövinkkejä. Minä, pienituloinen, olen ostanut yksin asunnon ja maksanut sen velattomaksi noudattamalla seuraavia sääntöjä (tälläkin hetkellä tuntipalkkani huitelee kympissä, oma valinta olla rakentamatta uraa):
      -ei lehtitilauksia
      -kaikki, minkä voi, on ostettava käytettynä kirpputorilta tai huuto.netistä
      -uutena ainoastaan sukat ja alusvaatteet sekä vuodevaatteet ja sänky
      -ai autoa, ihminen ei tarvitse sellaista kuluerää vakuutusmaksuineen ja katastrofialttiuksineen
      -ei mitään sanomalehtitilauksia
      -kaikki laskut suoravelotukseen, ei mitään paperisia laskuja
      -ei luottokorttiostoksia
      -ei bilettämistä eikä ulkona syömistä
      -kilpailuta KAIKKI isommat hankinnat
      -ei uuden tavaran ostamista, ennenkuin vanha hajoaa
      -turhien valojen sammutus
      -pese vain täysiä koneellisia
      -suihkussa lyhyesti, ei puolta tuntia
      -hyötyliikuntaa
      -ei kuntosalijäsenyyksiä tai kalliita maksullisia harrastuksia
      -kirjastosta löytää musiikkia ja kirjoja ja leffojakin!
      -opettele korjaamaan ja paikkaamaan vaatteesi itse
      -pyyhi kaikesta aina pölyt, imuroi tietokoneesi, se pidentää sen käyttöikää
      -merkkituotteiden välttely, rinnakkaistuotteet ovat ihan yhtä hyviä
      -laske asunnon lämpötilaa
      -katso, että kaikki laitteet on sijoitettu niin, että ilma kiertää niiden ympärillä hyvin
      -muista sammuttaa virrat kaikesta, niin säästät sähköä
      -omat eväät töihin säästää huomattavasti ruokakuluissa
      -valitse liittymätyyppi, joka oikeasti palvelee tarkoituksiasi
      -käy kaupassa harvoin ja osta vain listalla olevat asiat!
      -vie käytännöllisiä edullisia lahjoja ihmisille jos on pakko
      -sovi läheistesi kanssa, että aikuiset eivät enää osta toisilleen lahjoja
      -meikkaaminen on turhaa ja kuluttaa vain ihoa, meikit ovat julmetun kalliita
      -tuoksut ärsyttävät astmaatikkoja, joten niitäkin on turha käyttää

      Näillä ja monilla muilla keinoilla olen selvinnyt aina. Säästöjä ei taloyhtiön remonttisumasta johtuen juuri nyt ole, muutamassa vuodessa jouduin yhtäkkiä maksamaan 15 000 euroa kattoremontteihin ja muihin vastaaviin. Onneksi oli se puskuri. Nyt keräilen uutta. Asun pääkaupunkiseudulla, joten en tarvitse autoa. Se toki on lisäetu syrjäseutuuihin verrattuna. Lisäksi asun nyt kerrostalossa, saunallinen kaksio, jotta se on helpompi myydä eteenpäin jos tahtoo muuttaa. Velaton olen nyt, edessä keittiöremontti ja mietin itsekin, että säästänkö vai otanko lainaa. Teen mahdollisimman paljon itse. Sekin kannattaa. auttaa kavereita ja pyytää apua!

    • Ovatko nettotulosi siis ennen palkan laskemista 1750 euroa, vai sen jälkeen? Jos jälkeen, sanoisin, että sinulla ei ole hätäpäivää. Kyse on vain omasta tottumuksestasi, jota joudut nyt muuttamaan. Jos ennen, saatat tosiaan joutua tiukoille. Jos koko laskeva ansiosi on verotettavaa tuloa, muista, että veroprosenttisi laskee bruttoansioiden laskiessa. Kohtalainen osa taloutesi pelivarasta hupenee, mutta et kuitenkaan voi laskea nettotulojesi laskua suoraan laskevan bruttoansion mukaan. Lisäksi paljon pienemmälläkin palkalla on hoidettu n. 550 euron asumiskulut ja muut välttämättömyydet kahdelle hengelle. Joitakin vuosia sitten minun 1300 euron BRUTTOtuloillani maksettiin vastaavat menot. Säästöön ei toki jäänyt mitään.

      Sen sijaan, jos työkalukorvauksesi on ollut jonkinlainen veroton kulukorvaus, tilanne tosiaan on hiukan toinen. Taloutesi turvamarginaali on siis perustunut korvaukseen, joka on suurempi kuin korvauksen aiheena oleva kulu. Jos olet ollut tietoinen, että sinulla on tässä mielessä perusteetonta tuloa, minusta on täysin kohtuullista, että käytät säästöjäsi nyt kohtaamasi muutoksen hoitamiseen. Ei täällä muutkaan pysty aina pitämään kiinni kaikesta haalimastaan ja jokainen on ensisijaisesti vastuussa itsestään kaikilla käytettävissään olevilla resursseilla.

      Oletan, että olet jonkinlainen perusduunari, joka - kuten minäkin - seikkailee toisinaan jossakin palkkatyön ja yrittämisen kummallisessa välimaastossa. Se kultainen aika on mennyttä, että jos rahat eivät riitä, mennään lakkoon. Koko Suomi elää nyt yli varojensa ja käytännössä kuuma kysymys - joka vaikuttaa sinunkin elämääsi - on kiista siitä, kenen pitää ensinnä tyytyä vähempään. Meininki on parikymmentä vuotta ollut se, että niiltä vaaditaan eniten joustoa, pitkäjänteisyyttä ja säästäväisyyttä, joilla ei ennenkään ole mitään ollut. Nyt ollaan siirtymässä tilanteeseen, joissa moni taloudellisesti suhteellisen turvallisesti elänyt joutuu kohtaamaan uhkia. Ja yksi niistä uhkista on säästämismahdollisuuksien hupeneminen. Niistä, joilla ei ole kenties koko elämänsä aikana mahdollisuuksia säästää, sinun tilanteesi tuntuu lähinnä myrskyltä vesilasissa.

      Sanoisin, että olet kuitenkin asenteidesi ja tarkkuutesi vuoksi melkko hyvässä asemassa pitkällä aikavälillä. Sinulla sentään on tuloja ja omaisuutta, osaat säästää ja ylipäätään varautua yllätyksiin. Jos niin on jatkossakin, pystyt ajan mittaan sopeuttamaan talouttasi, vaikka kieltämättä juuri muutoksen kohdalla voi olla vaikeuksia. Muistutan myös, että isokenkäisten ahneus ja malttamattomuus voi tehdä taloudesta vaikeasti ennustettavan. Ammattimiehiä tarvitaan silti vastakin. Pörssipelurit, projektipäälliköt ja kehitysjohtajat voivat osoittautua turhiksi, mutta töitä tehdään ihmiskunnan loppuun asti. Tulot voivat kyllä pudota ja taloutensa suhteen voi joutua tekemään kipeitäkin ratkaisuja, mutta puuseppää tarvitaan aina, eikä sorvin tai höylän ääreen toivottavasti vieläkään lähde kukaan ilman, että sillä sopparahansa tienaisi.

    • Veroneuvo

      Jos palkkasi putoaa noin reilusti kuussa, ensimmäiseksi laskisin veroprosenttia vastaamaan uutta tulotasoa. Tästä saat jo vähän lisää rahaa käyttöösi kuukausittain.

    • djfakdfjaölsjöl

      Sinulla on parempi palkka kuin minä. Elätän pienemmällä palkalla itseni lisäksi myös yhden lapsen. Maksan asumisesta kuukausittain reilu 1200€ (laina yhtiövastike sähkö). Eikä koe että minulla olisi mitenkään pulaa mistään. Kaiken tarvittavan voin ostaa, mutta en tuhlaile. Netti ja puhelinlasku minulla on yhteensä 15€/kk eli siitäkin voisit haluatessasi karsia reilusti. Bensoihin minulla menee kuukaudessa vähän enemmän kuin sinulla. Vakuutusten ja päivähoitomaksun lisäksi ei muita laskuja olekaan.

      Mietit mitä oikeasti tarvitset ja turhat pois. Kyllä tuolla rahasummalla on jo pärjättävä.

    • Epäreilua

      Somalalit ei kyllä pärjäisi, kun saavat enemmän kuin normaali palkansaaja

    • Ihmettelevä nuori!

      Opi elämään kuten normaalituloiset ihmiset!
      Itse olen paöveluammatissa ja vain hyvinä kuukausina palkkaa tulee 1700€ verojen jälkeen.
      Mieti vain miten kulutat rahaa. Ota joka viikko itsellesi 100€
      lompakkoon ja sillä tulee viikko pärjätä. Laskut toki maksat
      vaikka verkkopankissa, mutta 100€ viikossa riittää
      helposti ruokaan ja dieseliin. MIetit vain mitä kaupasta ostat.
      Juotko paljon mehuja/limsoja/alkoholia? Tai syötkö paljon karkkia, sipsiä
      ym herkkuja. Näistä täytyy luopua ensimmäisenä.. Ja tuolla jo säästää reilusti.

      Ilmeisesti sinulla ei ole perhettä elätettävänä, niin tuollainen raha kyllä riittää.

    • Köyhä oon

      Kantsii alkaa kuluttamaan niitä säästöjä.Lama kuulema vain pahenee ja potkuja tulossa tasaiseen tahtiin.
      Ansiosidonnaiset loppuvat joku päivä.Seuraava luukku onkin sossu ja ne laskevat tilisi saldon...eivätkä tue sua mitenkään ennenkuin sun säästörahat loppuneet.Omistusasuntosi antavat kyllä pitää.

    • eve18

      Jos asut yksin, niin ihmettelen suuresti, jos ei rahat riitä. Meikäläinen eläis herroiks tolla rahalla. Yksin ja jopa kaksin.

    • .....

      Vessapaperista ja suihkussa käynnistä , hampaiden pesu myös yksi.

      Näin minä olen säästänyt jo monta vuotta.

      • hamppesu

        En kyllä säästäisi hampaiden pesusta.mitä siinä säästää jos jättää hampaat hoitamatta?


    • kjgjsgyf

      Kukapa kertoisi, miten selvitä pelkästään tuolla 700 €, jonka meikäläinen saa, eikä mitään muuta.

    • Rupisammakko3

      djfjfwjgw neuvoi jo aika paljon. Lisää säästöä tulee kun eroat kirkosta ja liiton jäsenyydestä. Liity vaikka Loimaan kassaan. Vuosimaksut paljon halvemmat kuin liitolla.

    • Suuret asumiskulut..

      Minusta sinulla on suuret asumiskulut, yksinkö asut? Minä asun omistusasunnossa kerrostalossa yksin 75neliötä on. Kaikki asumiskulut sähkö siihen mukaanluettuna on kuukaudessa 287euroa. Nettiin menee puolet vähempi kuin sinulla ja kaikki lehdet luen netistä, kerran viikossa käyn kirjastossa lukemassa lehdet. Autoa en käytä vaan kuljen pyörällä. Toinen on kesäpyörä ja toinen talvipyörä, jossa on nastarenkaat. Vaatteet ostan kirpputorilta, tarvittaessa merkkiliikkeestä. Valmisruokia en osta vaan teen itse ja mahdollisimman alkuperäisistä aineista, ei E-kirjaimia sisältäviä tuotteita. Kahvi on paheeni, mutta ostan S-kaupasta X-tra kahvia, joka on 2euroa puolenkilon paketti.
      Olen eläkkeellä ja nettotuloni ovat 1200euroa kuukaudessa. Sillä rahalla matkustelen, käyn kampaajalla, hierojalla, teatterissa, kestitsen vieraita ja säästöön laitan joka kuukausi 500euroa. Olen ihan tyytyväinen, enkä yhtään huolissani. Kaikki on niin suhteellista. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot ratkaisevat elämässä useinkin ja oikealla asenteella mennään eteenpäin.

    • 55555555555

      Älkää valittako.

      Mun tulot 730€ ja siitä vuokrat, sähköt, vesi, ruoka, bensa, netti, puhelin ym.

    • Kotikirjanpito

      No voi hyvänen aika.

      Ilmeisesti kun tulot ovat hyvät, sinun ei ole tarvinnut pitää kirjanpitoa tuloista / menoista. Meidän perheessä kotikirjanpitoa on pidetty 30 vuotta. Mikäli sinulla ei ole Excel-taulukkolaskenta ohjelmaa, tai et osaa käyttää sitä, niin hanki se ja opettele.

      Siihen kirjaa jokainen menosi aihepiireittäin ja kaupassa pyydä aina kuitti ostoksistasi! Välillä ihmettelen näitä rikkaita kun he heittävät kuitit pois. Sitä kun tarkastelet, niin johan saat selville mistä sinun tulee säästää. Tämä on "köyhän" ainoa tapa selvittää mihin rahat katoavat ja kuinka paljon! Usko vaan!

      • valmiitakin taulikoir

        Marttaliiton sivuilta löytyy tällainen taulukko, johon voi kirjata tulot ja menot. Kone laskee ne yhteen. Muista vaan merkitä menot ja tulot piste välissä esim.5.4 yritin laittaa pilkun väliin niin ei laskenut yhteen tuloja ja menoja. Tosi helppo käyttää. Olen käyttänyt kolme kuukautta. Toivottavasti tulee elämäntapa.


    • djdjcjg

      - Vie tavaraa kirpputorille tai laita huuto.nettiin.

      - Vähennä/lopeta alkoholin, tupakan ja karkin syönti.

      - Osta halpamerkkejä ja vertaile hintoja kaupassa.

      - Mieti tarkkaan kaupassa, tarvitsetko sinä todella kyseistä tuotetta nyt.

      - Älä pidä valoja päällä, vaan sälekaihtimet auki!

      - Älä katso tuntitolkulla televisiota tai ole tietokoneen ääressä.

    • ...

      Sosiaalinen elämä, ulkona syöminen ja matkustaminen. Näistä kun luovut, niin hyvin pärjäät.

    • Gimpper

      On vähän provoa taustalla, mutta erityisesti sitä, että todellinen asia ei ole saada säästövinkkejä. Todellinen motiivi kirjoitukseen on se, että halutaan puhua saituudesta ja ahneudesta; menetetyistä tilaisuuksista kartuttaa omaa varallisuutta.

      Ketjun aloittaja kyllä tietää miten säästetään ja kartutetaan omaisuutta. Huoli pois. Hah, nyt vain työnantaja säästää!

    • Helppo elämä

      Säästökohteita kyllä löytyy, kun katsellaan:

      -Lehtitilaukset tarkkaan syyniin, turhat pois ja osan voit lukea netistä. Jos joku lehti kannattaa, niin Taloustaito, joka on Veronmaksajain lehti ja jäsenenä voit saada apua verotuksen kysymyksiin.

      -Sähkön olet kilpailuttanut, mutta pörssisähkö voisi olla vieläkin edullisempaa.

      -Vakuutukset tarkistukseen, turhat pois ja tärkeimpiin vakuutuksiin isommat omavastuut.

      -Ruokamenot kuriin, ostat pelkistä tarjouksista ja annat kauppiaan päättää mitä syöt. Valmista ruokaa itse raaka-aineista.

      -Tarkista verotuksesi, että olet muistanut kaikki vähennykset, kilometrikorvaukset, päivärahat, työhuone, polkupyörä, ammattikirjallisuus ja lehdet, työvaatteet jne.

      -Osta netistä kilpailuttamalla esim. autonrenkaat saat yllättävän halvalla verkkokaupasta. Vaateostoksia voit tehdä halvalla armeijan ylijäämäkaupoista mm. http://www.varusteleka.fi/fi/

      Eiköhän näilläkin jotain säästöä tule. Säästöihin en menisi kajoamaan, mutta oletko sijoittanut sen 20000€ riittävän tuottavasti?

    • yrittäjän arkea

      Tervetuloa yrittäjäksi...omaisuus mennyt, velkaa - seuraavaksi firman lopetus ja hakemaan töitä ja maksamaan lainoja!

      Kyllä jollain on murheet, on töitä ja säännölliset tulot - suurin murhe kun ei saa enään säästettyä samaa summaa!

    • 60+ mummo

      Saan 1400 puhtaana käteen eläkettä, olen yksin asuva nainen.
      Kolmion vastike on 265 sähkö. Mökki on myös siitä menee sähkölaskua noin 800€ vuodessa.
      Ruokaan 200€ keskimäärin. Ostelen aika paljon vaatteita postimyynnistä, mutta vain silloin jos ei ole isompia menoja.
      Autoon menee, en ole varma paljonko, en kuitenkaan aja kovin paljon, tankillinen riittää 1,5 kuukautta.
      Vakuutuksiin 300 vuosi. Rahat riittää hyvin, saan noin 400€ kuussa säästettyä.
      Asunnon remonttiin meni 12 000 äskettäin, käyn myös pari kertaa vuodessa ulkomailla, jopa kaukomatkoja. Velkaa ei ole yhtään, rahaa on vähän päälle 30 000 säästössä.
      En polta, en juo, viihdyn yksin joko kaupungissa tai mökilläni. Hyvin on asiat, kun olisi terveyttä.

    • johanna672

      ootko kuullut rahan tienaamisen saloista internetissä. Tämä ei ole ollenkaan niin vaikeaa kuin se kuulostaa. Itse olen harrastanut tätä noin puoli vuotta ja tällä hetkellä tienaan noin 400-500euroa päivätyön lisäksi, oikeastaan parin tunnin hommalla viikossa. www.iigaspike.com sivuilla kerrotaan yksinkertaisesti miten esimerkiksi. PTC (paid to click) tavalla voi turvallisesti päästä tienaamaan. Sivut ovat suomalaiset ja kaikki neuvot kokemuksella annettuja. Mitä mieltä olette tästä?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe