Kuka on Jeesus Kristus?

Mormonit, oikeaa sanaa käytettäessä, myöhempien aikojen pyhät, ovat kristittyjä.
Olkoon tästä osoituksena Pyhien kirjoitusten oppaan hakusanan anti. Oppaassa on neljä sivua pyhien kirjoitusten viitteitä Jeesus Kristus -hakusanalla. Lisäksi Hänestä on annettu seuraavat hakusanat tuon otsikon alla:
Aadamin ja Eevan lankeemus; Alfa ja oomega; Alku; Armo; Elämän Leipä; Elävä Vesi; Esikoinen; Evankeliumi: Uuden testamentin kirja; Golgata; Herra; Hyvä paimen; Ihmisen Poika; Immanuel; Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen; Jehova; Jumala, jumaluus; Jumalan Karitsa; Kallio; Kirkastuminen: Kristuksen kirkastuminen; Kulmakivi; Lohduttaja; Loputon; Lunastaja; Lunastus; Lunastussuunnitelma; Luominen; Maria, Jeesuksen äiti; Messias; Minä Olen; Omatunto; Parannus; Pelastaja; Pronssikäärme; Puolustaja; Risti; Ristiinnaulitseminen; Sakramentti; Sovitus; Sulhanen; Syntien anteeksisaaminen; Syntyminen; Taivaaseennouseminen; Tie; Uhri; Usko; Valo, Kristuksen valo; Vapahtaja; Veri; Voideltu; Vuorisaarna; Välimies; Ylösnousemus.

Pyhien kirjoitusten oppaaseen pääsee tutustumaan tästä:
http://www.mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html

Aluksi sanotaan näin:
Kristus (kreikkaa) ja Messias (arameaa) merkitsevät "Voideltu". Jeesus Kristus on Isän Esikoinen hengessä (Hepr. 1:6; OL 93:21). Hän on Isän Ainosyntyinen lihassa (Joh. 1:14; 3:16). Hän on Jehova (OL 110:3–4), ja hänet asetettiin suureen kutsumukseensa ennen maailman luomista. Isän johdolla Jeesus loi maan ja kaiken, mitä siinä on (Joh. 1:3, 14; Moos. 1:31–33). Syntyi Marialle Betlehemissä, eli synnittömästi ja sovitti täydellisesti kaikkien ihmisten synnit vuodattamalla verensä ja antamalla henkensä ristillä (Matt. 2:1; 1. Nefi 11:13–33; 3. Nefi 27:13–16; OL 76:40–42). Hän nousi kuolleista varmistaen siten ylösnousemuksen lopulta koko ihmiskunnalle. Jeesuksen sovituksen ja ylösnousemuksen kautta ne, jotka tekevät parannuksen synneistään ja noudattavat Jumalan käskyjä, voivat elää iankaikkisesti Jeesuksen ja Isän luona (2. Nefi 9:10–12; 21–22; OL 76:50–53, 62).

Jeesus Kristus on suurin olento, joka koskaan on syntynyt tämän maan päällä. Hänen elämänsä on täydellinen esimerkki siitä, kuinka koko ihmiskunnan tulisi elää. Kaikki rukoukset tulisi lausua, siunaukset antaa ja pappeustoimitukset suorittaa hänen nimessään. Hän on herrojen Herra, kuninkaiden Kuningas, Luoja, Vapahtaja ja koko maan Jumala.

Jeesus Kristus tulee takaisin voimassa ja kirkkaudessa hallitsemaan maan päällä tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Viimeisenä päivänä hän tuomitsee koko ihmiskunnan (Alma 11:40–41; JS—M).

15

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olkaa rehellisiä

      Miksi mormonit yrittävät jatkuvasti ja järjestelmällisesti sotkea sanan kristitty merkitystä? Jos yhden teidän monista jumalistanne nimi on Kristus, se ei tee teistä kristittyjä. Kristityt ovat monoteistejä, jotka uskovat yhteen Jumalaan, riippumatta siitä millä tavalla yritätte väittää kristittyjen olevan kaltaisianne polyteistejä perustellen käsityksiänne omilla tulkinnoillanne. Kristityillä on merkittävästi teidän tulkinnoistanne poikkeava tapa tulkita pyhiä tekstejään ja siltäkin osin te olette erilaisia, ettekä siis kristittyjä.

      Mormoneilla ei ole itseasiassa juuri mitään yhteistä kristittyjen kanssa, jos jätetään ottamatta lukuun se, että käytätte Raamattua, jota tulkitsette siis täysin kristityistä poikkeavalla tavalla, yhtenä osana omaa uskontoanne.

      Olkaa rehellisiä älkääkä yrittäkö sumuttaa ihmisiä kutsumalla itseänne joksikin sellaseksi jota te ette ole.

      • rehellisyyttä kehiin

        Kukahan se sen kristitty nimityksen alkuperäistarkoituksen sotkee? Ei ainakaan mormonit. Etkö tunne lainkaan kristinuskon alkuaikoja. Kristittyjä olivat KAIKKI jotka uskoivat Jeesukseen Kristukseen. Kristityiksi kutsuttujen usko oli erittäin moninaista. Vuonna 156 ensimmäistä kertaa kristityksi kutsuttu kutsui itseään kristityksi. Siihen asti oli kristitty nimitys haukkaumanimi vastustajien huulilla.
        Niitä mormonien opetuksia, joita muu kristikunta katsoo karsaasti, opetettiin myös monessa alkukirkon osassa, kuitenkin heitä kaikkia kutsuttiin kristityiksi. MAP kirkon vastustajien väitös siitä, että MAP kirkko ei olisi Kristitty uskonto on ainoastaan historiallisesti paikkansapitämätön ilkeämielinen väite jolla he toivovat saavansa mormonit tuntemaan itsensä jollakin tapaa huonommiksi, kuin muut kristityt
        Vastustajien ehdottama alkuperä "kristitty" sanalle, jonka he yhdistävät Nikean uskontunnustukseen ja sen tunnustavien kirkkojen ja muiden väliin, on täysin hatusta vedetty. Niin tehdessään he sulkevat kristillisyydestä kaikki Nikeaa ennen olleet kristinuskon muodot. Vaikka ottaisimme ensimmäisen Nikean kokouksen 325 "kristillisyyden" alkuperäksi vaatii se selvityksen siitä mitä sitä ennen oli? Sen mukaan tuo ensimmäinen itseään kristityksi kutsunut henkilö ei siis tuon mittapuun mukaan ollutkaan kristitty. Tuolloin olisi karsinoitava kaikki ennen 325 olleet ns. kirkonisät kuka oli kristitty kuka ei sekä kaikki siihenmennessä syntyneet eri alkukirkon versiot, mikä niistä oli mikä ei ollut kristitty, sillä erittäin moni kirkon isä sekä tuollainen alkukirkon osa opetti mormonienopettamia oppeja joita nykyään MAP kirkon vastustajat väittävät ei kristilliseksi, kuten; Usko profeettoihin ja salaisiin menoihin jotka kuuluivat vain kirkossa uskollisinmille (temppeli). Ihmiselle mahdollista tulla jumalaksi. Valoja ja liittoja MAP kirkon tavoin. Että on olemassa useampia jumalia, mutta vain yksi jota tuli palvella.
        Kolminaisuutta ei opetettu ennen kuin se ryöstettiin pakanallsesta Babylonialaisesta jumaluskosta, jossa on yksi jumala jolla on kolme ilmenemismuotoa ja vain yksi ruumis (Layard) Rooman kirkko uskoo tällaiseen kolmioon tänäkin päivänä. Kristityt tutkijatkin tunnustavat että Raamattu ei opeta kolminaisuutta.
        Vastustajiemme väite että emme ole kristittyjä on vain tuulesta temmattu perustelematon ja halventava väite jolla he toivovat horjuttavansa ihmisten uskoa ja pelottavansa pois kirkosta kiinnostuneet.


      • oih ja voih
        rehellisyyttä kehiin kirjoitti:

        Kukahan se sen kristitty nimityksen alkuperäistarkoituksen sotkee? Ei ainakaan mormonit. Etkö tunne lainkaan kristinuskon alkuaikoja. Kristittyjä olivat KAIKKI jotka uskoivat Jeesukseen Kristukseen. Kristityiksi kutsuttujen usko oli erittäin moninaista. Vuonna 156 ensimmäistä kertaa kristityksi kutsuttu kutsui itseään kristityksi. Siihen asti oli kristitty nimitys haukkaumanimi vastustajien huulilla.
        Niitä mormonien opetuksia, joita muu kristikunta katsoo karsaasti, opetettiin myös monessa alkukirkon osassa, kuitenkin heitä kaikkia kutsuttiin kristityiksi. MAP kirkon vastustajien väitös siitä, että MAP kirkko ei olisi Kristitty uskonto on ainoastaan historiallisesti paikkansapitämätön ilkeämielinen väite jolla he toivovat saavansa mormonit tuntemaan itsensä jollakin tapaa huonommiksi, kuin muut kristityt
        Vastustajien ehdottama alkuperä "kristitty" sanalle, jonka he yhdistävät Nikean uskontunnustukseen ja sen tunnustavien kirkkojen ja muiden väliin, on täysin hatusta vedetty. Niin tehdessään he sulkevat kristillisyydestä kaikki Nikeaa ennen olleet kristinuskon muodot. Vaikka ottaisimme ensimmäisen Nikean kokouksen 325 "kristillisyyden" alkuperäksi vaatii se selvityksen siitä mitä sitä ennen oli? Sen mukaan tuo ensimmäinen itseään kristityksi kutsunut henkilö ei siis tuon mittapuun mukaan ollutkaan kristitty. Tuolloin olisi karsinoitava kaikki ennen 325 olleet ns. kirkonisät kuka oli kristitty kuka ei sekä kaikki siihenmennessä syntyneet eri alkukirkon versiot, mikä niistä oli mikä ei ollut kristitty, sillä erittäin moni kirkon isä sekä tuollainen alkukirkon osa opetti mormonienopettamia oppeja joita nykyään MAP kirkon vastustajat väittävät ei kristilliseksi, kuten; Usko profeettoihin ja salaisiin menoihin jotka kuuluivat vain kirkossa uskollisinmille (temppeli). Ihmiselle mahdollista tulla jumalaksi. Valoja ja liittoja MAP kirkon tavoin. Että on olemassa useampia jumalia, mutta vain yksi jota tuli palvella.
        Kolminaisuutta ei opetettu ennen kuin se ryöstettiin pakanallsesta Babylonialaisesta jumaluskosta, jossa on yksi jumala jolla on kolme ilmenemismuotoa ja vain yksi ruumis (Layard) Rooman kirkko uskoo tällaiseen kolmioon tänäkin päivänä. Kristityt tutkijatkin tunnustavat että Raamattu ei opeta kolminaisuutta.
        Vastustajiemme väite että emme ole kristittyjä on vain tuulesta temmattu perustelematon ja halventava väite jolla he toivovat horjuttavansa ihmisten uskoa ja pelottavansa pois kirkosta kiinnostuneet.

        Mikä oli argumenttisi kantava ajatus? Jaksoit kyllä pitkälti kirjoittaa asian sivusta ja paljolti postaskaa yrittäessäsi oikeuttaa mormonien tavan uudelleen määritellä vakiintunutta käsitettä. Sillä ei ole tuon taivaallista merkitystä mitä joku sana on mahdollisesti tarkoittanut 2000 vuotta sitten, nykykommunikoinnissa on merkitystä sillä mitä kyseinen sana pitää sisällään nyt.


      • Pukkeli
        rehellisyyttä kehiin kirjoitti:

        Kukahan se sen kristitty nimityksen alkuperäistarkoituksen sotkee? Ei ainakaan mormonit. Etkö tunne lainkaan kristinuskon alkuaikoja. Kristittyjä olivat KAIKKI jotka uskoivat Jeesukseen Kristukseen. Kristityiksi kutsuttujen usko oli erittäin moninaista. Vuonna 156 ensimmäistä kertaa kristityksi kutsuttu kutsui itseään kristityksi. Siihen asti oli kristitty nimitys haukkaumanimi vastustajien huulilla.
        Niitä mormonien opetuksia, joita muu kristikunta katsoo karsaasti, opetettiin myös monessa alkukirkon osassa, kuitenkin heitä kaikkia kutsuttiin kristityiksi. MAP kirkon vastustajien väitös siitä, että MAP kirkko ei olisi Kristitty uskonto on ainoastaan historiallisesti paikkansapitämätön ilkeämielinen väite jolla he toivovat saavansa mormonit tuntemaan itsensä jollakin tapaa huonommiksi, kuin muut kristityt
        Vastustajien ehdottama alkuperä "kristitty" sanalle, jonka he yhdistävät Nikean uskontunnustukseen ja sen tunnustavien kirkkojen ja muiden väliin, on täysin hatusta vedetty. Niin tehdessään he sulkevat kristillisyydestä kaikki Nikeaa ennen olleet kristinuskon muodot. Vaikka ottaisimme ensimmäisen Nikean kokouksen 325 "kristillisyyden" alkuperäksi vaatii se selvityksen siitä mitä sitä ennen oli? Sen mukaan tuo ensimmäinen itseään kristityksi kutsunut henkilö ei siis tuon mittapuun mukaan ollutkaan kristitty. Tuolloin olisi karsinoitava kaikki ennen 325 olleet ns. kirkonisät kuka oli kristitty kuka ei sekä kaikki siihenmennessä syntyneet eri alkukirkon versiot, mikä niistä oli mikä ei ollut kristitty, sillä erittäin moni kirkon isä sekä tuollainen alkukirkon osa opetti mormonienopettamia oppeja joita nykyään MAP kirkon vastustajat väittävät ei kristilliseksi, kuten; Usko profeettoihin ja salaisiin menoihin jotka kuuluivat vain kirkossa uskollisinmille (temppeli). Ihmiselle mahdollista tulla jumalaksi. Valoja ja liittoja MAP kirkon tavoin. Että on olemassa useampia jumalia, mutta vain yksi jota tuli palvella.
        Kolminaisuutta ei opetettu ennen kuin se ryöstettiin pakanallsesta Babylonialaisesta jumaluskosta, jossa on yksi jumala jolla on kolme ilmenemismuotoa ja vain yksi ruumis (Layard) Rooman kirkko uskoo tällaiseen kolmioon tänäkin päivänä. Kristityt tutkijatkin tunnustavat että Raamattu ei opeta kolminaisuutta.
        Vastustajiemme väite että emme ole kristittyjä on vain tuulesta temmattu perustelematon ja halventava väite jolla he toivovat horjuttavansa ihmisten uskoa ja pelottavansa pois kirkosta kiinnostuneet.

        Siitä, löytyykö Raamatusta kolminaisuusoppi, voidaan olla montaa mieltä. Se löytyy Raamattua selvemmin sanoin Mormonin kirjasta!

        2 Nefi 31:21
        "And now, behold, my beloved brethren, this is the way; and there is none other way nor name given under heaven whereby man can be saved in the kingdom of God. And now, behold, this is the doctrine of Christ, and the only and true doctrine of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost, which is one God, without end. Amen."

        Huomaa erityisesti sanat "which is one God".
        Tämä voidaan kääntää oikein vain yksikössä. Siis "joka on yksi Jumala"

        MK (smith) opettaa, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ON yksi Jumala. Kolminaisuus kuuluu Smithin oppiin, vaikka nykykirkko ei sitä tunnusta. Miksi?


      • raamattu uusiksi
        Pukkeli kirjoitti:

        Siitä, löytyykö Raamatusta kolminaisuusoppi, voidaan olla montaa mieltä. Se löytyy Raamattua selvemmin sanoin Mormonin kirjasta!

        2 Nefi 31:21
        "And now, behold, my beloved brethren, this is the way; and there is none other way nor name given under heaven whereby man can be saved in the kingdom of God. And now, behold, this is the doctrine of Christ, and the only and true doctrine of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost, which is one God, without end. Amen."

        Huomaa erityisesti sanat "which is one God".
        Tämä voidaan kääntää oikein vain yksikössä. Siis "joka on yksi Jumala"

        MK (smith) opettaa, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ON yksi Jumala. Kolminaisuus kuuluu Smithin oppiin, vaikka nykykirkko ei sitä tunnusta. Miksi?

        ..juu ja Joseph Smithin innoitetussa raamatunkäännöksessä on myös "selkeytetty" muutamia UT:n kohtia siten, että kolminaisuus käy varsin selväksi.


      • 1+13
        Pukkeli kirjoitti:

        Siitä, löytyykö Raamatusta kolminaisuusoppi, voidaan olla montaa mieltä. Se löytyy Raamattua selvemmin sanoin Mormonin kirjasta!

        2 Nefi 31:21
        "And now, behold, my beloved brethren, this is the way; and there is none other way nor name given under heaven whereby man can be saved in the kingdom of God. And now, behold, this is the doctrine of Christ, and the only and true doctrine of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost, which is one God, without end. Amen."

        Huomaa erityisesti sanat "which is one God".
        Tämä voidaan kääntää oikein vain yksikössä. Siis "joka on yksi Jumala"

        MK (smith) opettaa, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ON yksi Jumala. Kolminaisuus kuuluu Smithin oppiin, vaikka nykykirkko ei sitä tunnusta. Miksi?

        Jo Joseph Smithin ensimmäinen näky osoitti hänelle, että Isä ja Poika ovat kaksi erillistä olentoa. Jumaluuden jäseniä sanotaan joskus yhdeksi Jumalaksi Heidän yhtä olemisensa vuoksi.


      • 19+14
        oih ja voih kirjoitti:

        Mikä oli argumenttisi kantava ajatus? Jaksoit kyllä pitkälti kirjoittaa asian sivusta ja paljolti postaskaa yrittäessäsi oikeuttaa mormonien tavan uudelleen määritellä vakiintunutta käsitettä. Sillä ei ole tuon taivaallista merkitystä mitä joku sana on mahdollisesti tarkoittanut 2000 vuotta sitten, nykykommunikoinnissa on merkitystä sillä mitä kyseinen sana pitää sisällään nyt.

        Noin ajateltaessa jouduttaisiin siihen, ettei mitään vakiintunutta väärää käsitystä tai virheellisen kuvan antavaa käsitettä saisi oikaista.


      • Pukkeli
        1+13 kirjoitti:

        Jo Joseph Smithin ensimmäinen näky osoitti hänelle, että Isä ja Poika ovat kaksi erillistä olentoa. Jumaluuden jäseniä sanotaan joskus yhdeksi Jumalaksi Heidän yhtä olemisensa vuoksi.

        Miten siis selität ristiriidan ns. "ensimmäisen näyn" ja Smithin kirjoittaman teoksen välillä?
        Smithin kirjassa selvästi todetaan: "Isä, Poika ja Pyhä Henki, JOKA on yksi Jumala."

        Miten selität jakeen 2 Nefi 31:21?

        Kolminaisuusoppi löytyy MK:sta huomattavasti selvemmin kuin Raamatusta.


      • sisäistä todellisuus
        19+14 kirjoitti:

        Noin ajateltaessa jouduttaisiin siihen, ettei mitään vakiintunutta väärää käsitystä tai virheellisen kuvan antavaa käsitettä saisi oikaista.

        Niin kauan kun kristiinusko lasketaan monoteistiseksi ja te olette polyteistejä, teillä mormoneilla ei ole asiaa siihen porukkaan.


      • Pukkeli
        1+13 kirjoitti:

        Jo Joseph Smithin ensimmäinen näky osoitti hänelle, että Isä ja Poika ovat kaksi erillistä olentoa. Jumaluuden jäseniä sanotaan joskus yhdeksi Jumalaksi Heidän yhtä olemisensa vuoksi.

        Miksi Smith kirjoitti tuosta näystä 12 vuotta tapahtuman jälkeen?


    • MIkä on

      kristitty, pohditaan vasta sen jälkeen rehellisyyttä.

      • 20+16

        Kiitos! Onko perusteltua sanoa kristityiksi vain niitä, jotka uskovat ihmisten väliseen sopimukseen perustuvaan määritelmään? Jo ennen Athanasiuksen uskontunnustusta Kristukseen uskovia sanottiin kristityiksi:
        Ap. t. 11:26
        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty. [1. Piet. 4:16]

        Ap. t. 16:1
        Paavali saapui sitten Derbeen ja Lystraan. Lystrassa oli Timoteus-niminen opetuslapsi, jonka äiti oli kristitty juutalainen mutta isä kreikkalainen. [Room. 16:21; 1. Kor. 4:17; Fil. 2:19; 1. Tess. 3:2; 1. Tim. 1:2]


      • Athanasius ei krist.
        20+16 kirjoitti:

        Kiitos! Onko perusteltua sanoa kristityiksi vain niitä, jotka uskovat ihmisten väliseen sopimukseen perustuvaan määritelmään? Jo ennen Athanasiuksen uskontunnustusta Kristukseen uskovia sanottiin kristityiksi:
        Ap. t. 11:26
        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty. [1. Piet. 4:16]

        Ap. t. 16:1
        Paavali saapui sitten Derbeen ja Lystraan. Lystrassa oli Timoteus-niminen opetuslapsi, jonka äiti oli kristitty juutalainen mutta isä kreikkalainen. [Room. 16:21; 1. Kor. 4:17; Fil. 2:19; 1. Tess. 3:2; 1. Tim. 1:2]

        Jopa Athanasius uskoin olevan useampia kuin yhden jumalan, mutta vain yhtä oli palvottava. Hän uskoi myös Ihmisen olevan Jumalan lapsi kirjaimellisesti ja että voimme saavuttaa jumaluuden. Hän opetti myös että on olemasa JNumalan salaisuuksia joita ei tulisi kertoa kuin niille jotka ne ymmärtävät, sillä muut vain pilkkaavat näitä asioita aiheuttaen sanan tutkijoden vetäytymisen heidän skandalisoidessaan kirkkoa.... hmm kuullostaa tutulta!
        No tämän mukaan ites Athanasius ei siis ollutkaan kristitty...


      • 8+11

        Athanasius tunnetaan 'oikeauskoisuuden isänä' ja Nikean kirkolliskokouksen keskeisenä hahmona sekä 'areiolaisen heresian' kiivaana vastustajana. Mutta mikä oli hänen kiivailunsa taustalla? Tiedetään hänen myös opettaneen, että Sanan inkarnoituminen lihaksi 'jumalallisti' ihmisen lihan mahdollistaen heidän tulemisensa 'jumaliksi'. "Jumala tuli ihmiseksi, jotta ihmiset voivat tulla jumaliksi", kirjoitti Athanasius. Nikean konsiili tuomitsi äärimmäisen niukalla enemmistöllä areiolaisuuden ja juutalaisen Areioksen. Samassa konsiilissa hyväksyttiin myös pappien pakollinen selibaatti. Athanasiuksen johdolla hyväksytttiin roomalaiskatolisen kirkon käyttöön myös useita muita egyptiläisestä munkkilaisuudesta omaksuttuja käytäntöjä:
        Linkkejä kristillisille sivuille:
        http://www.manniset.com/?aluenro=linkit
        Usein esitettyjä kysymyksiä vastauksineen:
        http://www.mormon.org/question/faq/category/questions/0,8789,895-19-16,00.html
        Nauvoo Expositor: http://www.solomonspalding.com/docs/exposit1.htm
        www.lds.net
        Suomenkielisen osion löytää sivun alaosasta! Englannin kielisessä keskustelussa mukana mm. BYUn professoreita sekä oppineita


      • mitä herjaamista
        Athanasius ei krist. kirjoitti:

        Jopa Athanasius uskoin olevan useampia kuin yhden jumalan, mutta vain yhtä oli palvottava. Hän uskoi myös Ihmisen olevan Jumalan lapsi kirjaimellisesti ja että voimme saavuttaa jumaluuden. Hän opetti myös että on olemasa JNumalan salaisuuksia joita ei tulisi kertoa kuin niille jotka ne ymmärtävät, sillä muut vain pilkkaavat näitä asioita aiheuttaen sanan tutkijoden vetäytymisen heidän skandalisoidessaan kirkkoa.... hmm kuullostaa tutulta!
        No tämän mukaan ites Athanasius ei siis ollutkaan kristitty...

        Miksi te mormonit yritätte jatkuvasti vääristellä asioita?

        http://en.wikipedia.org/wiki/Polytheism
        "The purpose of the council was to resolve disagreements in the Church of Alexandria over the nature of Jesus in relationship to the Father; in particular, whether Jesus was of the same substance as God the Father or merely of similar substance. St. Alexander of Alexandria and Athanasius took the first position; the popular presbyter Arius, from whom the term Arian controversy comes, took the second. The council decided against the Arians overwhelmingly. (Of the estimated 250-318 attendees, all but 2 voted against Arius)."

        Athanasius ei todellakaan uskonut useampaan jumalaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe