Olen ymmärtänyt, ettei vakaumusten tasa-arvo ry halua millään tavoin heikentää kirkon taloudellista asemaa. Sen vuoksi olen suuresti hämmästynyt, että he tarjoavat eroakirkosta.fi. Tälläisen palvelun tarjoaminen olisi ihan ymmärrettävää jos heidän mielestä olisi parempi, että kirkolla olisi vähemmän jäseniä.
Vakaumusten tasa-arvo
11
106
Vastaukset
Mistä olet tuollaisen käsityksen saanut? Ovatko he jossain näin sanoneet?
- ihmettelijä-xyz
Eräs heidän jäsen on sanonut, ettei he ole kirkkoa vastaan vaan haluavat poistaa sen erityisaseman muiden vakaumusten joukossa. Tämä kyseinen edustaja on tällä palstalla oikein erikseen korostanut, ettei erokirkosta.fi ole kirkkovastainen.
EIKÖ heillä ole rohkeutta sanoa, että ovat kirkon vastainen yhdistys. - 11 + 9
ihmettelijä-xyz kirjoitti:
Eräs heidän jäsen on sanonut, ettei he ole kirkkoa vastaan vaan haluavat poistaa sen erityisaseman muiden vakaumusten joukossa. Tämä kyseinen edustaja on tällä palstalla oikein erikseen korostanut, ettei erokirkosta.fi ole kirkkovastainen.
EIKÖ heillä ole rohkeutta sanoa, että ovat kirkon vastainen yhdistys.No jos kirkon vastaisuudeksi lasketaan se, että haluavat kirkon kohtuuttomat etuudet samalle tasolle muiden näkemysten kanssa, niin siinä tapauksessa vapaa-ajattelijat lienee kirkon vastainen. Muistaakseni eroakirkosta.fi:n perustaja Jori Mäntysalo jossain haastattelussa totesi, että kun kirkko jonain päivänä erotetaan valtiosta, myös eroakirkosta.fi:n toiminta sellaisenaan lakkaa. Eli aika turha puhua kirkkovastaisuudesta sinällään.
- a-matsoni
ihmettelijä-xyz kirjoitti:
Eräs heidän jäsen on sanonut, ettei he ole kirkkoa vastaan vaan haluavat poistaa sen erityisaseman muiden vakaumusten joukossa. Tämä kyseinen edustaja on tällä palstalla oikein erikseen korostanut, ettei erokirkosta.fi ole kirkkovastainen.
EIKÖ heillä ole rohkeutta sanoa, että ovat kirkon vastainen yhdistys.Ei se ole kirkkovastainen see vastustaa kirkon erityisasemaa, suosituimmuusasemaa ja taloudellisia ja toiminnallisia etuoikeuksia.
Ja kun kirkko ei niistä vapaaehtoisesti suostu luopumaan niin on tultu siihen tulokseen että muutos saadaan aikaan vain siten että kirkon jäsenosuus kansasta saadaan alle puoleen. Silloin ainakaan ei, ei toki nytkään, ole perusteita kirkon erikoisasemalle.
Siksi perustettiin eroakirkosta.fi-sivusto. - Jori Mäntysalo
11 + 9 kirjoitti:
No jos kirkon vastaisuudeksi lasketaan se, että haluavat kirkon kohtuuttomat etuudet samalle tasolle muiden näkemysten kanssa, niin siinä tapauksessa vapaa-ajattelijat lienee kirkon vastainen. Muistaakseni eroakirkosta.fi:n perustaja Jori Mäntysalo jossain haastattelussa totesi, että kun kirkko jonain päivänä erotetaan valtiosta, myös eroakirkosta.fi:n toiminta sellaisenaan lakkaa. Eli aika turha puhua kirkkovastaisuudesta sinällään.
Itse asiassa tuo on automaatio. Jos evlut valtionkirkosta tehdään evlut kirkko ry, siitä ei voi enää erota maistraatin kautta sen enempää kuin SAK:sta, Vapaa-ajattelijain liitosta tai Kissojen katastrofiyhdistyksestä.
Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteena on sääntöjen mukaan 1) katsomusten tasa-arvo ja 2) tieteellisen maailmankatsomuksen levittäminen. Tämä tulkitaan niin, että jäsen voi kannattaa toista ja pitää toista yhdentekevänä. Pari on ihan suoraan sanonut eroavansa vapaa-ajattelijoista kun evlut ja ort kirkko eroavat valtiosta.
- tässä se ero on
Vakaumusten tasa-arvo ry ei ole ketään vastaan, vaan vakaumusten tasa-arvon puolesta. Kun taas kirkko ajaa pelkästään omaa etua ja vastustaa vakaumusten tasa-arvoa.
- ihmettelijä-xyz
Vakaumusten tasa-arvo kuitenkin toimii kirkon etua vastaan. Eikö vastaan toimimista voi pitää vastaisuutena?
- ateistix
ihmettelijä-xyz kirjoitti:
Vakaumusten tasa-arvo kuitenkin toimii kirkon etua vastaan. Eikö vastaan toimimista voi pitää vastaisuutena?
Miksi Vatan pitäisi toimia kirkon etujen puolesta?
- tietenkään ei
ihmettelijä-xyz kirjoitti:
Vakaumusten tasa-arvo kuitenkin toimii kirkon etua vastaan. Eikö vastaan toimimista voi pitää vastaisuutena?
Ei, koska tavoite ei ole kirkko vastainen, vaan vakaumusten tasa-arvo.
- ihmettelijä-xyz
tietenkään ei kirjoitti:
Ei, koska tavoite ei ole kirkko vastainen, vaan vakaumusten tasa-arvo.
Ai vakaumusten tasa-arvon tavoite on, että yksikään ei eroa kirkosta? Jos tämä on tavoite, niin miksi ihmeessä he ylläpitävät eroakirkosta.fi palvelua?
- ateistix
ihmettelijä-xyz kirjoitti:
Ai vakaumusten tasa-arvon tavoite on, että yksikään ei eroa kirkosta? Jos tämä on tavoite, niin miksi ihmeessä he ylläpitävät eroakirkosta.fi palvelua?
Se on verkkopalvelu, joka helpottaa kirkosta eroamista. En ole kuullut muista verkkopalveluista kritiikkiä. Oletko sinä?
Kirkolla ja rekisteröidyillä uskonnollisilla yhdeskunnilla on monia etuuksia muihin yhdistyksiin verrattuna. Ne eivät ole perusteltuja. Jos kirkon erityisaseman lakkauttaminen vaatii jäsenmäärän roimaa pudotusta, niin toki tasa-arvon kannattajat toimivat sen mukaan, että se jäsenmäärä putoaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221310
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä501194Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221173- 1381013
- 99863
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten323809Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602