Vakaumusten tasa-arvo

ihmettelijä-xyz

Olen ymmärtänyt, ettei vakaumusten tasa-arvo ry halua millään tavoin heikentää kirkon taloudellista asemaa. Sen vuoksi olen suuresti hämmästynyt, että he tarjoavat eroakirkosta.fi. Tälläisen palvelun tarjoaminen olisi ihan ymmärrettävää jos heidän mielestä olisi parempi, että kirkolla olisi vähemmän jäseniä.

11

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä olet tuollaisen käsityksen saanut? Ovatko he jossain näin sanoneet?

      • ihmettelijä-xyz

        Eräs heidän jäsen on sanonut, ettei he ole kirkkoa vastaan vaan haluavat poistaa sen erityisaseman muiden vakaumusten joukossa. Tämä kyseinen edustaja on tällä palstalla oikein erikseen korostanut, ettei erokirkosta.fi ole kirkkovastainen.

        EIKÖ heillä ole rohkeutta sanoa, että ovat kirkon vastainen yhdistys.


      • 11 + 9
        ihmettelijä-xyz kirjoitti:

        Eräs heidän jäsen on sanonut, ettei he ole kirkkoa vastaan vaan haluavat poistaa sen erityisaseman muiden vakaumusten joukossa. Tämä kyseinen edustaja on tällä palstalla oikein erikseen korostanut, ettei erokirkosta.fi ole kirkkovastainen.

        EIKÖ heillä ole rohkeutta sanoa, että ovat kirkon vastainen yhdistys.

        No jos kirkon vastaisuudeksi lasketaan se, että haluavat kirkon kohtuuttomat etuudet samalle tasolle muiden näkemysten kanssa, niin siinä tapauksessa vapaa-ajattelijat lienee kirkon vastainen. Muistaakseni eroakirkosta.fi:n perustaja Jori Mäntysalo jossain haastattelussa totesi, että kun kirkko jonain päivänä erotetaan valtiosta, myös eroakirkosta.fi:n toiminta sellaisenaan lakkaa. Eli aika turha puhua kirkkovastaisuudesta sinällään.


      • a-matsoni
        ihmettelijä-xyz kirjoitti:

        Eräs heidän jäsen on sanonut, ettei he ole kirkkoa vastaan vaan haluavat poistaa sen erityisaseman muiden vakaumusten joukossa. Tämä kyseinen edustaja on tällä palstalla oikein erikseen korostanut, ettei erokirkosta.fi ole kirkkovastainen.

        EIKÖ heillä ole rohkeutta sanoa, että ovat kirkon vastainen yhdistys.

        Ei se ole kirkkovastainen see vastustaa kirkon erityisasemaa, suosituimmuusasemaa ja taloudellisia ja toiminnallisia etuoikeuksia.

        Ja kun kirkko ei niistä vapaaehtoisesti suostu luopumaan niin on tultu siihen tulokseen että muutos saadaan aikaan vain siten että kirkon jäsenosuus kansasta saadaan alle puoleen. Silloin ainakaan ei, ei toki nytkään, ole perusteita kirkon erikoisasemalle.

        Siksi perustettiin eroakirkosta.fi-sivusto.


      • Jori Mäntysalo
        11 + 9 kirjoitti:

        No jos kirkon vastaisuudeksi lasketaan se, että haluavat kirkon kohtuuttomat etuudet samalle tasolle muiden näkemysten kanssa, niin siinä tapauksessa vapaa-ajattelijat lienee kirkon vastainen. Muistaakseni eroakirkosta.fi:n perustaja Jori Mäntysalo jossain haastattelussa totesi, että kun kirkko jonain päivänä erotetaan valtiosta, myös eroakirkosta.fi:n toiminta sellaisenaan lakkaa. Eli aika turha puhua kirkkovastaisuudesta sinällään.

        Itse asiassa tuo on automaatio. Jos evlut valtionkirkosta tehdään evlut kirkko ry, siitä ei voi enää erota maistraatin kautta sen enempää kuin SAK:sta, Vapaa-ajattelijain liitosta tai Kissojen katastrofiyhdistyksestä.

        Vapaa-ajattelijain liiton tavoitteena on sääntöjen mukaan 1) katsomusten tasa-arvo ja 2) tieteellisen maailmankatsomuksen levittäminen. Tämä tulkitaan niin, että jäsen voi kannattaa toista ja pitää toista yhdentekevänä. Pari on ihan suoraan sanonut eroavansa vapaa-ajattelijoista kun evlut ja ort kirkko eroavat valtiosta.


    • tässä se ero on

      Vakaumusten tasa-arvo ry ei ole ketään vastaan, vaan vakaumusten tasa-arvon puolesta. Kun taas kirkko ajaa pelkästään omaa etua ja vastustaa vakaumusten tasa-arvoa.

      • ihmettelijä-xyz

        Vakaumusten tasa-arvo kuitenkin toimii kirkon etua vastaan. Eikö vastaan toimimista voi pitää vastaisuutena?


      • ateistix
        ihmettelijä-xyz kirjoitti:

        Vakaumusten tasa-arvo kuitenkin toimii kirkon etua vastaan. Eikö vastaan toimimista voi pitää vastaisuutena?

        Miksi Vatan pitäisi toimia kirkon etujen puolesta?


      • tietenkään ei
        ihmettelijä-xyz kirjoitti:

        Vakaumusten tasa-arvo kuitenkin toimii kirkon etua vastaan. Eikö vastaan toimimista voi pitää vastaisuutena?

        Ei, koska tavoite ei ole kirkko vastainen, vaan vakaumusten tasa-arvo.


      • ihmettelijä-xyz
        tietenkään ei kirjoitti:

        Ei, koska tavoite ei ole kirkko vastainen, vaan vakaumusten tasa-arvo.

        Ai vakaumusten tasa-arvon tavoite on, että yksikään ei eroa kirkosta? Jos tämä on tavoite, niin miksi ihmeessä he ylläpitävät eroakirkosta.fi palvelua?


      • ateistix
        ihmettelijä-xyz kirjoitti:

        Ai vakaumusten tasa-arvon tavoite on, että yksikään ei eroa kirkosta? Jos tämä on tavoite, niin miksi ihmeessä he ylläpitävät eroakirkosta.fi palvelua?

        Se on verkkopalvelu, joka helpottaa kirkosta eroamista. En ole kuullut muista verkkopalveluista kritiikkiä. Oletko sinä?

        Kirkolla ja rekisteröidyillä uskonnollisilla yhdeskunnilla on monia etuuksia muihin yhdistyksiin verrattuna. Ne eivät ole perusteltuja. Jos kirkon erityisaseman lakkauttaminen vaatii jäsenmäärän roimaa pudotusta, niin toki tasa-arvon kannattajat toimivat sen mukaan, että se jäsenmäärä putoaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1310
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      50
      1194
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1173
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      863
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      323
      809
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe