Törkeät ohitukset lisääntyneet

Atm.

Täytyy myöntää, että liikenne käyttäytyminen on mennyt viime vuosina huonompaan suuntaan. Tavallinen näky esimerkiksi moottoriteillä on oikealta ohitukset. Hyvä esimerkki hetki sitten tapahtunut ohitus Hämeenlinnan moottoritiellä. Tyttäreni oli ohittamassa ohituskaistalla nopeus noin 120 km, oikealta takaa kiilaa yhtäkkiä automme ja ohitettavan auton väliin tehokkaan näköinen hopeanvärinen Saab. Kaiken kukkuraksi Saab kuski päätti vielä heristellä nyrkkiä. Mistä näitä oikein tulee ja mikä tätä suomalaista liikennekulttuuria oikein vaivaa ?

251

4337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SilverSaab

      Sitä te nysvärit saatte aikaiseksi ! Ettekä jääräpäisyydessänne tajua että aiheutatte ko. tilanteet itse ! Kyllä, MÄNTTIYS on lisääntynyt liikenteessä. Ps. "oikealle siitä!"

      • SilverSaab

        Ja mä siis olen KYLLÄSTYNYT siihen että te nysvärit ajatte miten sattuu ettekä tee tilaa ! Mikä vittu siinä on että te ette tajua että me halutaan ajaa kovempaa ja te estätte sen ! MULKUT


      • SilverSaab 1,1119 !
        SilverSaab kirjoitti:

        Ja mä siis olen KYLLÄSTYNYT siihen että te nysvärit ajatte miten sattuu ettekä tee tilaa ! Mikä vittu siinä on että te ette tajua että me halutaan ajaa kovempaa ja te estätte sen ! MULKUT

        Ymmärsitköhän lukemasi matkija..... ??? Tais olla paha osuma.....
        Tavaapa nyt uudestaan.... ;)))))))


      • Autoilija3

        Myös suomalaisilla on huono asenne ohitettavana. Voisi sitä jonkinverran joustaa ja päästää toinen ohi.


      • SilverSaab kirjoitti:

        Ja mä siis olen KYLLÄSTYNYT siihen että te nysvärit ajatte miten sattuu ettekä tee tilaa ! Mikä vittu siinä on että te ette tajua että me halutaan ajaa kovempaa ja te estätte sen ! MULKUT

        Jos se nopeusrajoitus on 120km/h niin sun ei tarvitse pätkääkään sitä kovempaa ajella. Lähde aikaisemmin liikkeelle, niin ei tule kiire. Ei luulis olevan aikuiselle ihmiselle vaikeaa arvioida matkan kestoa ja ehkä jopa varata vähän ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi, mutta ei voi kauhalla vaatia ku on lusikalla annettu!


      • Mittarin mukaan
        mulku kirjoitti:

        Jos se nopeusrajoitus on 120km/h niin sun ei tarvitse pätkääkään sitä kovempaa ajella. Lähde aikaisemmin liikkeelle, niin ei tule kiire. Ei luulis olevan aikuiselle ihmiselle vaikeaa arvioida matkan kestoa ja ehkä jopa varata vähän ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi, mutta ei voi kauhalla vaatia ku on lusikalla annettu!

        vai?oikea nopeus 115 tai alle !ei tule kiire mut en hidastele muiden menemisii,kun en ole liikennepoliisi sen takia maksan veroja!Törkeät ohitukset et ajetaan oikealt ohi johtuvat juuri siitä syystä et joku katsoo nopeusmittarii ja täten oikeasti on liikenteen uhka!laki normaali teillä on vääräs,ohittaa pitää kunnolla ja hyvällä nopeudella!minä maksan mielelläni sakot verratuna vammautumiseen.


      • Mittarin mukaan kirjoitti:

        vai?oikea nopeus 115 tai alle !ei tule kiire mut en hidastele muiden menemisii,kun en ole liikennepoliisi sen takia maksan veroja!Törkeät ohitukset et ajetaan oikealt ohi johtuvat juuri siitä syystä et joku katsoo nopeusmittarii ja täten oikeasti on liikenteen uhka!laki normaali teillä on vääräs,ohittaa pitää kunnolla ja hyvällä nopeudella!minä maksan mielelläni sakot verratuna vammautumiseen.

        Tarina ei kerro. Ite olen huomannut, että vaikka ajaisi GPS:n mukaan 120km/h tai hieman yli (mittarissa autosta riippuen 122-129) niin kyllä näitä ohi hinuuttajia silti riittää. Jos itse ajan oikealla kaistalla ja vasemmalta mennään ohi niin antaa palaa vaan, mutta perseeseen on turha tulla roikkumaan, jos vakkari päällä menen rekan (tai minkä vaan) ohi 120km/h GPS:n mukaan.


      • 79 km tunnissa/80 km
        mulku kirjoitti:

        Jos se nopeusrajoitus on 120km/h niin sun ei tarvitse pätkääkään sitä kovempaa ajella. Lähde aikaisemmin liikkeelle, niin ei tule kiire. Ei luulis olevan aikuiselle ihmiselle vaikeaa arvioida matkan kestoa ja ehkä jopa varata vähän ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi, mutta ei voi kauhalla vaatia ku on lusikalla annettu!

        ei matkankestoa tarvitse ajatella.jos autossa on tehoja,kaasua vain syvemmälle ja menoksi.itse olin ajelemassa kotiin.kun takaa tuleva rupponen siirtyikin viereiselle kaistalle ajaa körötti siinä ajattelin että menee menojaan.itse siirryin oikealle kaistalle ja vähän kaasua meninkin ohi ,ja palasin takaisin omalle oikealle kaistalle.hetken kuluttua edessä körötteli auto ohitus reippaasti ja paluu omalle kaistalle.näin olinkin ensimmäinen auto kotia kohti aivan mittarinmukaan oikeaa nopeutta myös edessä oleva nopeusnäyttö antoi lukeman 79 km tunniossa.80km rajotuksella.onko toisten autojen mittarissa 10 kilometrin näyttö virhe,volvo 940 ei ainakaan näytä väärää lukemaa.en tiedä onko se kaahaamista jos ohittaa normaalinopeudella toiset.


      • Siis tämä juttu johtuu molempien puolien jääräpäisyydestä. Moottoriteillä on paljon sellaisia, jotka valitsevat ohituskaistan aikaisemmin kuin tarvitsee ja ajavat juuri ja ajavat varman päälle hieman alle rajoituksen maksiminopeuden. Samalla on ryhmä niitä, joiden mielestä ohi pitää päästä vaikka mikä olisi.

        Tässä asiassa olisi hyvä kasvattaa molempia. Ne jotka ajavat hitaammin, voisivat huomioida nopeammin ajavia. SIllä vasemmalla kaistalla ei kannata roikkua. Jos ei halua rikkoa nopeusrajoitusta, niin voi jättää myöhemmäksi kaistan vaihdon ja palata nopeammin takaisin oikealle. Vasen kaista on vain ohittamiseen.

        Nopeasti ajavat voisivat olla palasen kärsivällisempiä. Oikealta ohittaminen luo aidon vaaratilanteen. Sitten kun kerran kolahtaa, niin kaikki kärsivät ja jos jää maksajia, niin se on se oikealta ohittava. Riippumatta siitä onko ohitus syntynyt hidastelevasta vasemman kaistan kulkijasta.

        Oman kokemukseni mukaan kokonaisuus on kuitenkin mennyt parempaan suuntaan. Todella törkeitä suorituksia näkee yhä harvemmin.


      • psykiatriko?
        SilverSaab kirjoitti:

        Ja mä siis olen KYLLÄSTYNYT siihen että te nysvärit ajatte miten sattuu ettekä tee tilaa ! Mikä vittu siinä on että te ette tajua että me halutaan ajaa kovempaa ja te estätte sen ! MULKUT

        Olet tosi vaarallinen liikenteessä- tajuatko edes? Vai oletko imbesilli?


      • voe voe
        mulku kirjoitti:

        Jos se nopeusrajoitus on 120km/h niin sun ei tarvitse pätkääkään sitä kovempaa ajella. Lähde aikaisemmin liikkeelle, niin ei tule kiire. Ei luulis olevan aikuiselle ihmiselle vaikeaa arvioida matkan kestoa ja ehkä jopa varata vähän ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi, mutta ei voi kauhalla vaatia ku on lusikalla annettu!

        Jos on kerran 120 ohitettavallakin, miksi sitten lähdit köröttelemään rinnalle?


      • Saabkuski=idiootti

        Etkö helkkarin pälli osaa lukea?? Tai no et tietenkään..SAABISTI.
        Aloittaja kertoi tyttärensä olleen ohittamassa itse, kun tämä sekosaabisti iski.
        Ja motarillahan tämä VASEN KAISTA ON NIMENOMAAN OHITTAMISTA VARTEN.
        Olet oikeassa kyllä, mänttejä on tiet väärällään. Itse et edes tajua katsoa peiliin ja mennä itseesi. Niin mäntti olet.


      • Raju totuus
        Mittarin mukaan kirjoitti:

        vai?oikea nopeus 115 tai alle !ei tule kiire mut en hidastele muiden menemisii,kun en ole liikennepoliisi sen takia maksan veroja!Törkeät ohitukset et ajetaan oikealt ohi johtuvat juuri siitä syystä et joku katsoo nopeusmittarii ja täten oikeasti on liikenteen uhka!laki normaali teillä on vääräs,ohittaa pitää kunnolla ja hyvällä nopeudella!minä maksan mielelläni sakot verratuna vammautumiseen.

        Liikenteessä ajetaan mittarin mukaan. Älä selittele ylinopeuttasi ja liikenteen vaarantamista millään oletetulla mittarivirheellä. Ehkä olisi parasta, että sä ja sun kaltaiset idiootit eivät ikinä saisi minkäänlaista ajokorttia.


      • KALLE KELLO
        Raju totuus kirjoitti:

        Liikenteessä ajetaan mittarin mukaan. Älä selittele ylinopeuttasi ja liikenteen vaarantamista millään oletetulla mittarivirheellä. Ehkä olisi parasta, että sä ja sun kaltaiset idiootit eivät ikinä saisi minkäänlaista ajokorttia.

        Olet ilmeisesti juuri niitä, jotka peltipoliisin nähtyään lyö lossit pohjaan ja sitten körötellään 60 km/tunnissa vaikka nopeusrajoitus on 80. Sinunlaisesi kuljettajat juuri ovat niitä suurimpia vaaranaiheuttajia tiellä jotka eivät ymmärrä joustavasta liikenteestä mitään.


      • Gentle Man
        Raju totuus kirjoitti:

        Liikenteessä ajetaan mittarin mukaan. Älä selittele ylinopeuttasi ja liikenteen vaarantamista millään oletetulla mittarivirheellä. Ehkä olisi parasta, että sä ja sun kaltaiset idiootit eivät ikinä saisi minkäänlaista ajokorttia.

        Jos
        herrasmiehiä
        on olemassa,
        niin
        kuinka monta prosenttia heitä on tiellä kulkijoista?


      • tökstöks
        SilverSaab kirjoitti:

        Ja mä siis olen KYLLÄSTYNYT siihen että te nysvärit ajatte miten sattuu ettekä tee tilaa ! Mikä vittu siinä on että te ette tajua että me halutaan ajaa kovempaa ja te estätte sen ! MULKUT

        On näköjään raivotauti levinnyt Suomeen.


      • Yritänollamukava
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Olet ilmeisesti juuri niitä, jotka peltipoliisin nähtyään lyö lossit pohjaan ja sitten körötellään 60 km/tunnissa vaikka nopeusrajoitus on 80. Sinunlaisesi kuljettajat juuri ovat niitä suurimpia vaaranaiheuttajia tiellä jotka eivät ymmärrä joustavasta liikenteestä mitään.

        Kyllä motarin ohituskaistalla on melkein ajettava vähintään se 130 - 140 km/h, jos ohittaa meinaa, sillä muuten jää helposti itse ohitettavaksi. Ja silloin oi vielä ole kovin suuri ylinopeus kysymyksessä, joten sakonkaan ei pitäisi olla mikään päätä huimaava, jos sattuu kiinni jäämään.

        Ajan kyllä itse yleensä hieman yli rajoitusten, mutta kyllä minä aina koitan pitää huolen ensin toisten turvallisuudesta. Vaikka se vituttaakin hidastella, niin en minä ohi mene ennen kuin siihen on kunnollinen tilaisuus.


      • viisas11
        SilverSaab kirjoitti:

        Ja mä siis olen KYLLÄSTYNYT siihen että te nysvärit ajatte miten sattuu ettekä tee tilaa ! Mikä vittu siinä on että te ette tajua että me halutaan ajaa kovempaa ja te estätte sen ! MULKUT

        Sinähän se vasta oikein M.lkku oot Tollaset Pässit narun jatkoks.


      • Stadin Zombaaja
        Gentle Man kirjoitti:

        Jos
        herrasmiehiä
        on olemassa,
        niin
        kuinka monta prosenttia heitä on tiellä kulkijoista?

        Jos laittaa vakionopeussäätimen vaikka johonkin 124 km/h (todellinen tarkistettu nopeus ilman mittarivirhettä), niin eihän se vauhti riitä kuin osalle kuskeista. Siis lievä ylinopeus! Sitten on vielä niitä, jotka ajavat hyvällä kelillä ja kuivalla tiellä satasta, tai allekin. Vertauksen vuoksi esim. Amerikoissa ei tule juurikaan ohittamistarvetta, kun kaikki suhaavat samaa vauhtia l. sallittua suurinta nopeutta. Helppoa ja stressitöntä.

        Jännä havaita taas kerran miten vähän me suomalaiset olemme joukkuepelaajia. Haistatellaan ja käytetään muita alatyylin ilmaisuja heti, jos joku esittää eriävän kannan näissä liikenneasioissa. Yhteispelistä tässä kuitenkn kyse ja se yhteispeli säästää ihmishenkiä. Jos kohta jollakin nuorella miehellä saattaa jäädä elvistelymahdollisuudet vähemmälle. Kumpi on tärkeämpää, sujuva liikenne ja säästetyt henkikullat, vai jonkun yksittäisen kuskin elvistely ja ylinopeus, kun on saanut ärjyn kärryn käyttöönsä?

        On meidän liikennekulttuurimme muuttunut holtittomammaksi vuosien varrella selkeästi. Ei käytetä vilkkua, ajetaan riskirajoilla, liian lähellä edelläajavaa, eikä huomioida keliä. Muutaman esimerkin mainitakseni. Liikenteen määrät tosin ovat kasvaneet huimasti ja esim. pääkaupunkiseudulla on joka päivä liikenteessä jopa 50 000 eestiläistä ja venäläiset ja muut maahanmuuttajat päälle. Iso osa heistä edustaa erilaista liikennekulttuuria, eikä osa ole edes käynyt minkäänlaista autokoulua.

        Liikenne on joukkuepeliä. Joukkuepelissä jos yksi tekee virhearvioinnin, täytyy muiden yrittää kompensoida tämä. Onnettomuus on aina parempi välttää, oli sitten itse oikeassa tai ei.

        Yksi asia, johon myös olen kiinnittänyt huomiota, on pysäköinnin muuttuminen keskusta-alueella. Parkkipaikkoja on rajallisesti ja niitäkään kaikkia ei saada hyötykäyttöön, kun osa porukasta jättää ylipitkiä välejä. Vaatiihan se joskus vähän sahaamista, että pieneen väliin saa taskuun laitettua autonsa, mutta sellaista on pysäköinti taajamassa. Se täytyy opetella ja vaiva on nähtävä. Nykyään vielä parkkitutkat yms. systeemit helpottavat tekemistä. Ei pitäisi olla ylivoimaista.


      • entero1
        mulku kirjoitti:

        Jos se nopeusrajoitus on 120km/h niin sun ei tarvitse pätkääkään sitä kovempaa ajella. Lähde aikaisemmin liikkeelle, niin ei tule kiire. Ei luulis olevan aikuiselle ihmiselle vaikeaa arvioida matkan kestoa ja ehkä jopa varata vähän ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi, mutta ei voi kauhalla vaatia ku on lusikalla annettu!

        "Jos se nopeusrajoitus on 120km/h niin sun ei tarvitse pätkääkään sitä kovempaa ajella. Lähde aikaisemmin liikkeelle, niin ei tule kiire. Ei luulis olevan aikuiselle ihmiselle vaikeaa arvioida matkan kestoa ja ehkä jopa varata vähän ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi, mutta ei voi kauhalla vaatia ku on lusikalla annettu!"
        --> Sinä kun et valitettavasti päätä sitä, kuinka nopeasti minä saan ajaa... Poliisin tehtävä on valvoa liikennettä ja pysäyttää, jos ajan liian kovaa. Te nk. kotipoliisit aiheuttatte toimillanne aivan yhtä vaarallisia tilanteita, kuin me kovempaakin ajavat. Ei varmaan ole vaikeaa väistää oikealle, jos huomaa, että takaa tullaan kovempaa, vai onko?


      • BMW kusipää
        SilverSaab 1,1119 ! kirjoitti:

        Ymmärsitköhän lukemasi matkija..... ??? Tais olla paha osuma.....
        Tavaapa nyt uudestaan.... ;)))))))

        Niin, mikäköhän siinä on että jotkut eivät osaa suhteuttaa nopeuttaan oikein suhteessa ajokeliin. Jos on aurinkoinen,kuivatie niin näitä mittarin mukaan 80kmh tai 120kmh löytyy pilvin pimein.Se että jos laittaa 10kmh kyltin nopeuteen niin siitä ei varmasti saa sakkoja mutta säästää takana tulijan hermoja.

        Itse ajan 20kmh kesäisin isoilla teillä.Sakot voi saada, jos sattuu sopiva virkaintoinen virkavalta kohdalle mutta, se menee vielä rikesakolla.Onneksi,kuitenkin suurimalla osalla on näistäkin järkipäässä ja huomaavat ajo olosuhteet.
        Vastaavasti,talvella,pimeässä,jäisellä tiellä ajan tarvittaessa niin hiljaa kuin on turvallista.Itse ravaan päivittäin 80kmh alueen läpi ja joskus talvella on hissuteltu jopa 60kmh. Järkeä siis voi käyttää ja on varmasti toivottavaaa.

        Suomeen tarvittaisiin ehdottomasti kaikille isoille teille vaihtuvat nopeudet.Silloin jollain tiellä voisi olla esim. talvella 70kmh ja kesällä 100kmh.


      • Vajaat suomalaiset
        Stadin Zombaaja kirjoitti:

        Jos laittaa vakionopeussäätimen vaikka johonkin 124 km/h (todellinen tarkistettu nopeus ilman mittarivirhettä), niin eihän se vauhti riitä kuin osalle kuskeista. Siis lievä ylinopeus! Sitten on vielä niitä, jotka ajavat hyvällä kelillä ja kuivalla tiellä satasta, tai allekin. Vertauksen vuoksi esim. Amerikoissa ei tule juurikaan ohittamistarvetta, kun kaikki suhaavat samaa vauhtia l. sallittua suurinta nopeutta. Helppoa ja stressitöntä.

        Jännä havaita taas kerran miten vähän me suomalaiset olemme joukkuepelaajia. Haistatellaan ja käytetään muita alatyylin ilmaisuja heti, jos joku esittää eriävän kannan näissä liikenneasioissa. Yhteispelistä tässä kuitenkn kyse ja se yhteispeli säästää ihmishenkiä. Jos kohta jollakin nuorella miehellä saattaa jäädä elvistelymahdollisuudet vähemmälle. Kumpi on tärkeämpää, sujuva liikenne ja säästetyt henkikullat, vai jonkun yksittäisen kuskin elvistely ja ylinopeus, kun on saanut ärjyn kärryn käyttöönsä?

        On meidän liikennekulttuurimme muuttunut holtittomammaksi vuosien varrella selkeästi. Ei käytetä vilkkua, ajetaan riskirajoilla, liian lähellä edelläajavaa, eikä huomioida keliä. Muutaman esimerkin mainitakseni. Liikenteen määrät tosin ovat kasvaneet huimasti ja esim. pääkaupunkiseudulla on joka päivä liikenteessä jopa 50 000 eestiläistä ja venäläiset ja muut maahanmuuttajat päälle. Iso osa heistä edustaa erilaista liikennekulttuuria, eikä osa ole edes käynyt minkäänlaista autokoulua.

        Liikenne on joukkuepeliä. Joukkuepelissä jos yksi tekee virhearvioinnin, täytyy muiden yrittää kompensoida tämä. Onnettomuus on aina parempi välttää, oli sitten itse oikeassa tai ei.

        Yksi asia, johon myös olen kiinnittänyt huomiota, on pysäköinnin muuttuminen keskusta-alueella. Parkkipaikkoja on rajallisesti ja niitäkään kaikkia ei saada hyötykäyttöön, kun osa porukasta jättää ylipitkiä välejä. Vaatiihan se joskus vähän sahaamista, että pieneen väliin saa taskuun laitettua autonsa, mutta sellaista on pysäköinti taajamassa. Se täytyy opetella ja vaiva on nähtävä. Nykyään vielä parkkitutkat yms. systeemit helpottavat tekemistä. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

        Kommunismi on joukkuepeliä. Yksi laatii säännöt ja joukko idiootteja noudattaa niitä.


      • Autoileva nainen
        mulku kirjoitti:

        Jos se nopeusrajoitus on 120km/h niin sun ei tarvitse pätkääkään sitä kovempaa ajella. Lähde aikaisemmin liikkeelle, niin ei tule kiire. Ei luulis olevan aikuiselle ihmiselle vaikeaa arvioida matkan kestoa ja ehkä jopa varata vähän ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi, mutta ei voi kauhalla vaatia ku on lusikalla annettu!

        Miten niin mun ei tarvi ajaa pätkääkään yli 120km/h? Sinäkö sen niinku määräät? Laki sanoo mitä sanoo ja meikä ajaa aina 150km/h. Pysy itse kotona jis pää ei kestä vauhtia ja tekee mieli vösöttää alinopeutta.


      • Jenkeissä
        Vajaat suomalaiset kirjoitti:

        Kommunismi on joukkuepeliä. Yksi laatii säännöt ja joukko idiootteja noudattaa niitä.

        ne sitten vasta kommareita onkin kun kaikki ajaa samaa nopeutta? Vakkari päälle kun olet sopivalla hollilla edellä ajavaan ja saat ajostasi paljon stressittömpää. Tämä tiedoksi sinulle lahtarinpenska.


      • No aja sinä
        Autoileva nainen kirjoitti:

        Miten niin mun ei tarvi ajaa pätkääkään yli 120km/h? Sinäkö sen niinku määräät? Laki sanoo mitä sanoo ja meikä ajaa aina 150km/h. Pysy itse kotona jis pää ei kestä vauhtia ja tekee mieli vösöttää alinopeutta.

        vaan nopeasti itsesi hautaan arvoisa lahtarinkakara, niin tielle tulee taas enemmän tilaa.


      • manueli

        Menehän koulun penkille uudestaan, ja opettele lukemaan ! kyllä ne liikennesäännöt koskee sinuakin ! ja nopeusrajoitukset , SAAPPIKUSKI ! ja on siellä paljon muitakin vähä-älyisiä ?


      • Nuole perää
        No aja sinä kirjoitti:

        vaan nopeasti itsesi hautaan arvoisa lahtarinkakara, niin tielle tulee taas enemmän tilaa.

        Kommunistipummi on ahdistunut, kun joku ei ole orjana.


      • minäminäminäjne
        viisas11 kirjoitti:

        Sinähän se vasta oikein M.lkku oot Tollaset Pässit narun jatkoks.

        Kaikki te raivotautiset hoitoon ja pian,ennenkuin tapatte lisää viattomia ihmisiä.Vihanhallinta kurssi ois kans teitille tarpeen mokomat ylimieliset kakkahousut.


      • uijokla
        hauskaherra kirjoitti:

        Siis tämä juttu johtuu molempien puolien jääräpäisyydestä. Moottoriteillä on paljon sellaisia, jotka valitsevat ohituskaistan aikaisemmin kuin tarvitsee ja ajavat juuri ja ajavat varman päälle hieman alle rajoituksen maksiminopeuden. Samalla on ryhmä niitä, joiden mielestä ohi pitää päästä vaikka mikä olisi.

        Tässä asiassa olisi hyvä kasvattaa molempia. Ne jotka ajavat hitaammin, voisivat huomioida nopeammin ajavia. SIllä vasemmalla kaistalla ei kannata roikkua. Jos ei halua rikkoa nopeusrajoitusta, niin voi jättää myöhemmäksi kaistan vaihdon ja palata nopeammin takaisin oikealle. Vasen kaista on vain ohittamiseen.

        Nopeasti ajavat voisivat olla palasen kärsivällisempiä. Oikealta ohittaminen luo aidon vaaratilanteen. Sitten kun kerran kolahtaa, niin kaikki kärsivät ja jos jää maksajia, niin se on se oikealta ohittava. Riippumatta siitä onko ohitus syntynyt hidastelevasta vasemman kaistan kulkijasta.

        Oman kokemukseni mukaan kokonaisuus on kuitenkin mennyt parempaan suuntaan. Todella törkeitä suorituksia näkee yhä harvemmin.

        Siinäpä hyvä, rakentava puheenvuoro. Tällaisia lisää, kiitos.

        Jonkin verran on tosiaankin niitä, jotka jäävät vasemmalle kaistalle aivan kuin oikealla käynti olisi kovinkin vaikea asia. Toisaalta kuljettajien kesken vaikuttaa olevan myös erimielisyyttä siitä, millaisia etäisyyksiä ajoneuvojen välillä tulisi olla.

        Moottoritiellä käytetään korkeita nopeuksia, jolloin turvavälien tulisi kasvaa hitaampiin teihin verrattuna. Siksi sen enempää ohituksen aloittamista kuin lopettamistakaan ei pitäisi tehdä kovin läheltä ohitettavaa. Kunnollisen välin jättäminen molemmissa tilanteissa parantaa liikenneturvallisuutta ja myöskin suojaa ajoneuvoja lentäviltä pikkukiviltä. Lisäksi on kostealla kelillä hyvä muistaa perään muodostuva näkyvyyttä haittaava vesi- ja kurapilvi.

        Jotkut kuljettajat ajavat kuin kilparadalla pyrkien työntämään autonsa pieniinkin rakoihin, mikä aiheuttaa ylimääräistä levottomuutta, väistöliikkeitä ja jarrutuksia.


      • Kivet pois
        Saabkuski=idiootti kirjoitti:

        Etkö helkkarin pälli osaa lukea?? Tai no et tietenkään..SAABISTI.
        Aloittaja kertoi tyttärensä olleen ohittamassa itse, kun tämä sekosaabisti iski.
        Ja motarillahan tämä VASEN KAISTA ON NIMENOMAAN OHITTAMISTA VARTEN.
        Olet oikeassa kyllä, mänttejä on tiet väärällään. Itse et edes tajua katsoa peiliin ja mennä itseesi. Niin mäntti olet.

        Niinpä. Vasemman kaistan "turhasta" käytöstä napsahtaa sakot "vasemman kaistan tarpeettomasta käytöstä"


      • Autoileva nainen
        Autoileva nainen kirjoitti:

        Miten niin mun ei tarvi ajaa pätkääkään yli 120km/h? Sinäkö sen niinku määräät? Laki sanoo mitä sanoo ja meikä ajaa aina 150km/h. Pysy itse kotona jis pää ei kestä vauhtia ja tekee mieli vösöttää alinopeutta.

        Otan myös suihin jos poliisit mut pysäyttää nii ei tuu sakkoja!


      • Anonyymi

        Ei vaan rikollinen paskasakki ei halua noudattaa nopeusrajoituksia. Tämä paskasakki ajaa 100 km/h-rajoitusalueella vähintäänkin 130 km/h oikeaa nopeutta ja 135-145 km/h mittarinopeutta.


      • Anonyymi

        Kun aina kirjoitetaan, ettei jonon ensimmäinen tee jonoa vaan toinen. Onko sitten ihme, jos jonon kakkonen ohittaa paikassa kun paikassa.


    • Ei kai vaan?

      Aikamoista moinen mutta, joskus kun itselläni tulee mieleen tehdä jotain vastaavaa
      tai vaikka kiilata ulos tieltä niin joku lähtee viimetingassa vaihtamaan
      kaistaa eteen. Ei kai vaan taas käynyt näin, koska et itse varmaan ainakaan
      matkustajana voinut seurata takana olevaa liikennettä eikä
      tyttäresi myönnä että taisi vaihtaa kaistaa aika myöhään jonkun eteen?

      • Aloittaja...

        Mistään viime Tongan ojituksesta ei ollut kyse vaan hän otti riittävän ajoissa ohituskaistan käyttöön nopeuden ollessa noin 120 km. Saab tuli kauempaa jo nopeus oli huomattavasti korkeampi kuin sallittu. Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa, mutta sjokulttuuri on huomattavasti kehittyneempi. Vastaavia tapauksia mitä viime vuosina olen täällä Suomessa nähnyt ei Ruotsissa näe, siellä ymmärretään että liikenne on yhteispeliä eikä yksilösuoritteista järjetöntä muista pittaamatonta menoa.


      • Aloittaja...
        Aloittaja... kirjoitti:

        Mistään viime Tongan ojituksesta ei ollut kyse vaan hän otti riittävän ajoissa ohituskaistan käyttöön nopeuden ollessa noin 120 km. Saab tuli kauempaa jo nopeus oli huomattavasti korkeampi kuin sallittu. Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa, mutta sjokulttuuri on huomattavasti kehittyneempi. Vastaavia tapauksia mitä viime vuosina olen täällä Suomessa nähnyt ei Ruotsissa näe, siellä ymmärretään että liikenne on yhteispeliä eikä yksilösuoritteista järjetöntä muista pittaamatonta menoa.

        Siis mistään viime tingan ohituksesta ei ollut kyse ( nämä Lumiat on hauskoja..)


      • exrahtari
        Aloittaja... kirjoitti:

        Mistään viime Tongan ojituksesta ei ollut kyse vaan hän otti riittävän ajoissa ohituskaistan käyttöön nopeuden ollessa noin 120 km. Saab tuli kauempaa jo nopeus oli huomattavasti korkeampi kuin sallittu. Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa, mutta sjokulttuuri on huomattavasti kehittyneempi. Vastaavia tapauksia mitä viime vuosina olen täällä Suomessa nähnyt ei Ruotsissa näe, siellä ymmärretään että liikenne on yhteispeliä eikä yksilösuoritteista järjetöntä muista pittaamatonta menoa.

        "Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa."
        minäkin ajan ruotsissa paljon,noin 50 000 kilometriä/vuosi,30 vuoden ajan.kertoisitko missä päin ruotsia ajetaan kovaa ? itse en ole kyseistä ilmiötä vuosien saatossa huomannut.saksassa joskus,saudi-arabiassa ym.arabi maissa ajetaan kovaa.näistäkin maista on usean vuoden kokemus.kertoisitko viellä tarkemmin minkä näköinen on tehokkaan näköinen hopea saab?


      • Aloittaja...
        exrahtari kirjoitti:

        "Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa."
        minäkin ajan ruotsissa paljon,noin 50 000 kilometriä/vuosi,30 vuoden ajan.kertoisitko missä päin ruotsia ajetaan kovaa ? itse en ole kyseistä ilmiötä vuosien saatossa huomannut.saksassa joskus,saudi-arabiassa ym.arabi maissa ajetaan kovaa.näistäkin maista on usean vuoden kokemus.kertoisitko viellä tarkemmin minkä näköinen on tehokkaan näköinen hopea saab?

        Tsrkoitan kovaa ajamisella nopeutta mikä on selkeästi yli sallitun lähtönopeuden, Ajan paljon Keski- Ruotsissa monin paikoin katto on 110 km, käytännössä ajetaan usein kovempaa. Ruotsissa hyvin harvoin näkee tällaisia idioottimaisia ohituksia kuin Suomessa. Ajan itsekkin kovaa, mutta ei koskaan tulisi mieleen nämä hölmöläisten ohitukset oikealta moottoritiellä 120 km tuntivauhdilla, vain suomalaiset, virolaiset ja venäläiset pystyvät näihin näillä pohjolan perukoilla. Sama ohittelija muuten jatkoi samaa oikealta ohitteluaan niin pitkälle kun silmä pystyi näkemään. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun tähän ilmiöön törmäsin. Kortit pitäisi ottaa välittömästi pois näiltä sankareilta, jotka vaarantavat tiellä liikkuvien turvallisuuden.


      • Aloittaja....
        Aloittaja... kirjoitti:

        Tsrkoitan kovaa ajamisella nopeutta mikä on selkeästi yli sallitun lähtönopeuden, Ajan paljon Keski- Ruotsissa monin paikoin katto on 110 km, käytännössä ajetaan usein kovempaa. Ruotsissa hyvin harvoin näkee tällaisia idioottimaisia ohituksia kuin Suomessa. Ajan itsekkin kovaa, mutta ei koskaan tulisi mieleen nämä hölmöläisten ohitukset oikealta moottoritiellä 120 km tuntivauhdilla, vain suomalaiset, virolaiset ja venäläiset pystyvät näihin näillä pohjolan perukoilla. Sama ohittelija muuten jatkoi samaa oikealta ohitteluaan niin pitkälle kun silmä pystyi näkemään. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun tähän ilmiöön törmäsin. Kortit pitäisi ottaa välittömästi pois näiltä sankareilta, jotka vaarantavat tiellä liikkuvien turvallisuuden.

        Siis kattonopeuden..


      • sairas liikenne Suom
        Aloittaja... kirjoitti:

        Tsrkoitan kovaa ajamisella nopeutta mikä on selkeästi yli sallitun lähtönopeuden, Ajan paljon Keski- Ruotsissa monin paikoin katto on 110 km, käytännössä ajetaan usein kovempaa. Ruotsissa hyvin harvoin näkee tällaisia idioottimaisia ohituksia kuin Suomessa. Ajan itsekkin kovaa, mutta ei koskaan tulisi mieleen nämä hölmöläisten ohitukset oikealta moottoritiellä 120 km tuntivauhdilla, vain suomalaiset, virolaiset ja venäläiset pystyvät näihin näillä pohjolan perukoilla. Sama ohittelija muuten jatkoi samaa oikealta ohitteluaan niin pitkälle kun silmä pystyi näkemään. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun tähän ilmiöön törmäsin. Kortit pitäisi ottaa välittömästi pois näiltä sankareilta, jotka vaarantavat tiellä liikkuvien turvallisuuden.

        niin, Ruotsissa ei tarvitse tehdä ohituksia vastaantulijan kaistan kautta kun edellä ajavat väistävät oikeaan laitaan. Suomalainen tuntee häviävänsä ja alemmuutta jos joku ohittaa ja koittaa estellä kuten autokilpailussa.


      • Notto Kapeus
        Aloittaja.... kirjoitti:

        Siis kattonopeuden..

        Kattonopeus!! Mikä se on? Onko omakotitaloni katolla jokin nopeus? Miten se ilmenee tai miten se mitataan?


      • uijokla
        Aloittaja... kirjoitti:

        Tsrkoitan kovaa ajamisella nopeutta mikä on selkeästi yli sallitun lähtönopeuden, Ajan paljon Keski- Ruotsissa monin paikoin katto on 110 km, käytännössä ajetaan usein kovempaa. Ruotsissa hyvin harvoin näkee tällaisia idioottimaisia ohituksia kuin Suomessa. Ajan itsekkin kovaa, mutta ei koskaan tulisi mieleen nämä hölmöläisten ohitukset oikealta moottoritiellä 120 km tuntivauhdilla, vain suomalaiset, virolaiset ja venäläiset pystyvät näihin näillä pohjolan perukoilla. Sama ohittelija muuten jatkoi samaa oikealta ohitteluaan niin pitkälle kun silmä pystyi näkemään. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun tähän ilmiöön törmäsin. Kortit pitäisi ottaa välittömästi pois näiltä sankareilta, jotka vaarantavat tiellä liikkuvien turvallisuuden.

        "Sama ohittelija muuten jatkoi samaa oikealta ohitteluaan niin pitkälle kun silmä pystyi näkemään. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun tähän ilmiöön törmäsin. Kortit pitäisi ottaa välittömästi pois näiltä sankareilta, jotka vaarantavat tiellä liikkuvien turvallisuuden."

        Soittaisitko ensi kerralla hätänumeroon kertoen tällaisesta kuljettajasta? Ota rekkari ylös ensin ja vähän muita tietoja myös. Asiallinen soitto saa kyllä helposti läheisen partion tarttumaan asiaan; Sitähän ei koskaan tiedä minkälaisissa aineissa jotkut tyypit saavat päähänsä lähteä tien päälle.

        Itselläni on ollut vastaavanlaisia vaaratilanteita muutaman kerran vuodessa, kun oikealle kaistalle palatessani olen ollut vähällä törmätä sieltä ohi rynnivään raivopäähän. Jälkikäteen puistattaa ajatella mitä olisi tapahtunut, jos ohitusta lopettaessani olisin osunut autoni takakulmalla oikealta ohittavan keulaan toistasataa kilometriä tunnissa. Eivätkö nämä riehujat tiedä, että ympäri Suomen on moottoriratoja, jossa saa kokeilla omia ja auton rajoja muita vaarantamatta?


      • ihme hönö
        Notto Kapeus kirjoitti:

        Kattonopeus!! Mikä se on? Onko omakotitaloni katolla jokin nopeus? Miten se ilmenee tai miten se mitataan?

        Ei nopeutta katollasi, koska se on läpimätä.


      • Kuulehan
        sairas liikenne Suom kirjoitti:

        niin, Ruotsissa ei tarvitse tehdä ohituksia vastaantulijan kaistan kautta kun edellä ajavat väistävät oikeaan laitaan. Suomalainen tuntee häviävänsä ja alemmuutta jos joku ohittaa ja koittaa estellä kuten autokilpailussa.

        To: Ei kai vaan?

        Matkustajana näkee halutessaan kaiken minkä kuljettaja. Ehkä paremminkin koska ei tarvise ajaa. Vasttuu on täysin kuljettajalla


      • Kaaprieli
        exrahtari kirjoitti:

        "Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa."
        minäkin ajan ruotsissa paljon,noin 50 000 kilometriä/vuosi,30 vuoden ajan.kertoisitko missä päin ruotsia ajetaan kovaa ? itse en ole kyseistä ilmiötä vuosien saatossa huomannut.saksassa joskus,saudi-arabiassa ym.arabi maissa ajetaan kovaa.näistäkin maista on usean vuoden kokemus.kertoisitko viellä tarkemmin minkä näköinen on tehokkaan näköinen hopea saab?

        Rekkamies=tuhansia töitä runkattuja öitä...


      • ..................
        Aloittaja... kirjoitti:

        Mistään viime Tongan ojituksesta ei ollut kyse vaan hän otti riittävän ajoissa ohituskaistan käyttöön nopeuden ollessa noin 120 km. Saab tuli kauempaa jo nopeus oli huomattavasti korkeampi kuin sallittu. Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa, mutta sjokulttuuri on huomattavasti kehittyneempi. Vastaavia tapauksia mitä viime vuosina olen täällä Suomessa nähnyt ei Ruotsissa näe, siellä ymmärretään että liikenne on yhteispeliä eikä yksilösuoritteista järjetöntä muista pittaamatonta menoa.

        Tarkentava kysymys: Siis sinäkö olit tyttäresi kyydissä?
        (Vaikuttaa paljoltikin tarinan uskottavuuteen... Nainen tai mahd. vielä parempaa, nuori nainen ratissa ja silleen...)


      • ................
        uijokla kirjoitti:

        "Sama ohittelija muuten jatkoi samaa oikealta ohitteluaan niin pitkälle kun silmä pystyi näkemään. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun tähän ilmiöön törmäsin. Kortit pitäisi ottaa välittömästi pois näiltä sankareilta, jotka vaarantavat tiellä liikkuvien turvallisuuden."

        Soittaisitko ensi kerralla hätänumeroon kertoen tällaisesta kuljettajasta? Ota rekkari ylös ensin ja vähän muita tietoja myös. Asiallinen soitto saa kyllä helposti läheisen partion tarttumaan asiaan; Sitähän ei koskaan tiedä minkälaisissa aineissa jotkut tyypit saavat päähänsä lähteä tien päälle.

        Itselläni on ollut vastaavanlaisia vaaratilanteita muutaman kerran vuodessa, kun oikealle kaistalle palatessani olen ollut vähällä törmätä sieltä ohi rynnivään raivopäähän. Jälkikäteen puistattaa ajatella mitä olisi tapahtunut, jos ohitusta lopettaessani olisin osunut autoni takakulmalla oikealta ohittavan keulaan toistasataa kilometriä tunnissa. Eivätkö nämä riehujat tiedä, että ympäri Suomen on moottoriratoja, jossa saa kokeilla omia ja auton rajoja muita vaarantamatta?

        Onko ratoja, missä..?
        Olen monesti halunnut sellaiselle ajamaan ja oman harrasteautonkin voisin laittaa.
        Ehkä piilokivekset tai jotain...


      • Kuulehan
        Kaaprieli kirjoitti:

        Rekkamies=tuhansia töitä runkattuja öitä...

        To.: Joku käytti

        imbesilli

        (halventava) typerys
        (lääketiede, vanhentunut) älyllisesti kehitysvammainen jonka älykkyysosamäärä on 35-49 (vastaa suunnilleen keskivaikeaa älyllistä kehitysvammaisuutta)

        Ymmärtääkseni tarpeetonta


      • ovo ovovov
        Aloittaja... kirjoitti:

        Mistään viime Tongan ojituksesta ei ollut kyse vaan hän otti riittävän ajoissa ohituskaistan käyttöön nopeuden ollessa noin 120 km. Saab tuli kauempaa jo nopeus oli huomattavasti korkeampi kuin sallittu. Olen ajanut Ruotsissa hyvin paljon jossa ajetaan kovaa, mutta sjokulttuuri on huomattavasti kehittyneempi. Vastaavia tapauksia mitä viime vuosina olen täällä Suomessa nähnyt ei Ruotsissa näe, siellä ymmärretään että liikenne on yhteispeliä eikä yksilösuoritteista järjetöntä muista pittaamatonta menoa.

        Millä perusteella Ruotsissa on parempi liikennekulttuuri?


      • uijokla
        ................ kirjoitti:

        Onko ratoja, missä..?
        Olen monesti halunnut sellaiselle ajamaan ja oman harrasteautonkin voisin laittaa.
        Ehkä piilokivekset tai jotain...

        Kannattaa opetella käyttämään hakukoneita. Hakusanalla 'moottorirata' löytyy useampiakin vaihtoehtoja. Jos radat näyttävät olevan kaukana, lähiseudulla toimiva moottoriurheiluseura, autourheilijayhdistys tai vastaava voi ehkä antaa lisävinkkejä.


    • minäminäminä ja minä

      Aloittaja on tyypillinen itkijä joka opettaa tytärtään kiilamaan ohituskaistalle nopeimpien eteen hyvissä ajoin ettei vaan jää pussiin.
      Jos kerran haluaa ajella rauhallisesti, niin voisi pysyä siellä oikealla kaistalla ja ohittaa vasta sitten kun vasen kaista on tyhjä, eikä kukaan tule nopeampaa takaa.
      oikeaan liikennekulttuuriin kuuluu toisten huomioonottaminen, kuten se ettei ole muiden tiellä. Oppia voisi ottaa Keski-Euroopassa jossa hitaammin ajava väistää välittömsti kun takaa tulee nopeampi auto. Pieni valojen vilkautus riittää jos hitaampi ei itse heti ymmärrä ja väistä. Suomessa jos vilkautat valoja, että väistäisitkö tieltä aiheuttasi päin vastaisen reaktion, eli tupeltaja vain hidastaisi entisestään.
      Suomessa ei ole liikennekulttuuia ollut koskaan, eikä näytä muuttuvan parempaan kun näitä kotipoliiseja riittää oikeuksineen ja välittämättä muista.

      • ???

        Miksi se toisten huomioon ottaminen tarkoittaa aina sitä, että hitaamman on väistettävä nopeampaa? Miksei myös nopeammin ajava voisi ottaa huomioon hitaampaa?

        Onko se niin kamalaa jos joutuu hetkeksi hidastamaan? Meneekö siitä aikataulut täysin sekaisin?

        Ja miksi liikennesääntöjen (nopeusrajoituksen) mukaan ajavan pitäisi väistää vastoin liikennesääntöjä (ylinopeutta) ajavaa?

        Moottoritiellä näkee paljon sitäkin, että ohituskaistalla ajetaan aivan edellä olevan takapuskuriin painostamaan, mutta kun edellä oleva väistää niin nopeutta nostetaan vain 2 - 3 km/h, jäädään rinnalle nysväämään ja pussitetaan tilaa tehnyt seuraavan oikealla kaistalla hitaammin ajavan taakse. Minusta toisten huomioonottamista olisi myös se, että mennään ohi kun toinen tekee tilaa, eikä jäädä rinnalle junnaamaan.


      • ???????????
        ??? kirjoitti:

        Miksi se toisten huomioon ottaminen tarkoittaa aina sitä, että hitaamman on väistettävä nopeampaa? Miksei myös nopeammin ajava voisi ottaa huomioon hitaampaa?

        Onko se niin kamalaa jos joutuu hetkeksi hidastamaan? Meneekö siitä aikataulut täysin sekaisin?

        Ja miksi liikennesääntöjen (nopeusrajoituksen) mukaan ajavan pitäisi väistää vastoin liikennesääntöjä (ylinopeutta) ajavaa?

        Moottoritiellä näkee paljon sitäkin, että ohituskaistalla ajetaan aivan edellä olevan takapuskuriin painostamaan, mutta kun edellä oleva väistää niin nopeutta nostetaan vain 2 - 3 km/h, jäädään rinnalle nysväämään ja pussitetaan tilaa tehnyt seuraavan oikealla kaistalla hitaammin ajavan taakse. Minusta toisten huomioonottamista olisi myös se, että mennään ohi kun toinen tekee tilaa, eikä jäädä rinnalle junnaamaan.

        Olen samaa mieltä kanssasi ja kokemukseni ovat samanlaiset.

        Ajan 2 - 4 kmh yli sallitun nopeuden (autoni mittari näyttää -8kmh, jonka otan huomioon). Aika usein vasenta kaistaa hitaampaa ohittaessani takaa lähestyy auto huomattavan kovaa ylinopeutta ja ajaa lähelle puskuria. Jotkut jopa vilkuttavat valoja, tekevät mutkia ym. En provosoidu ajamaan ylinopeutta mihin minua yritetään painostaa, vaan jos ohitukseni kestäisi pidempään, hidastan tasaisesti nopeutta ja siirryn takaisin vasemmalle kaistalle.

        Löytyyköhan tähän mielipiteeseeni henkilöitä, joilla ei ole mitään ymmärrystä toisen ihmisen ja hänen mielipiteidensä kunnioittamisesta. Oletan kuitenkin että jokaisen tavoite tulisi olla kasvaa aikuiseksi myös sisäisesti.

        Ihmettelen tällä foorumilla niin usein toistuvaa toisten ihmisten solvaamista. Jos on eri mieltä, niin voisiko sen ilmaista toisin, vai eiko henkinen kapasiteetti riitä???


      • KALLE KELLO
        ??????????? kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi ja kokemukseni ovat samanlaiset.

        Ajan 2 - 4 kmh yli sallitun nopeuden (autoni mittari näyttää -8kmh, jonka otan huomioon). Aika usein vasenta kaistaa hitaampaa ohittaessani takaa lähestyy auto huomattavan kovaa ylinopeutta ja ajaa lähelle puskuria. Jotkut jopa vilkuttavat valoja, tekevät mutkia ym. En provosoidu ajamaan ylinopeutta mihin minua yritetään painostaa, vaan jos ohitukseni kestäisi pidempään, hidastan tasaisesti nopeutta ja siirryn takaisin vasemmalle kaistalle.

        Löytyyköhan tähän mielipiteeseeni henkilöitä, joilla ei ole mitään ymmärrystä toisen ihmisen ja hänen mielipiteidensä kunnioittamisesta. Oletan kuitenkin että jokaisen tavoite tulisi olla kasvaa aikuiseksi myös sisäisesti.

        Ihmettelen tällä foorumilla niin usein toistuvaa toisten ihmisten solvaamista. Jos on eri mieltä, niin voisiko sen ilmaista toisin, vai eiko henkinen kapasiteetti riitä???

        Pysy nyt pois sieltä moottoritieltä. Jos sinä ohitat edelläajavan auton, joka ajaa 120 km/t samalla nopeudella, meneekö siinä ohituksessa kilometri vai kaksi, kun kumpikin jurnuttaa samaa vauhtia? Tiedät varmasti, että motarilla ajetaan kovempaa kuin laki sallii, voisiko sanoa että keskinopeus olisi n 135 ja toiset vielä kovempaa. Miksi pitää ohittaa, miksi ei voisi ajaa sitä omaa kaistaa ja antaa nopeimpien mennä menojaan?? Mikä siinä sinua mättää?


      • ?????????
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Pysy nyt pois sieltä moottoritieltä. Jos sinä ohitat edelläajavan auton, joka ajaa 120 km/t samalla nopeudella, meneekö siinä ohituksessa kilometri vai kaksi, kun kumpikin jurnuttaa samaa vauhtia? Tiedät varmasti, että motarilla ajetaan kovempaa kuin laki sallii, voisiko sanoa että keskinopeus olisi n 135 ja toiset vielä kovempaa. Miksi pitää ohittaa, miksi ei voisi ajaa sitä omaa kaistaa ja antaa nopeimpien mennä menojaan?? Mikä siinä sinua mättää?

        "Pysy nyt pois sieltä moottoritieltä. Jos sinä ohitat edelläajavan auton, joka ajaa 120 km/t samalla nopeudella, meneekö siinä ohituksessa kilometri vai kaksi, Tiedät varmasti, että motarilla ajetaan kovempaa kuin laki sallii, voisiko sanoa että keskinopeus olisi n 135 ja toiset vielä kovempaa."

        Jos joku rikkoo liikennelakia joka on tehty tielläliikkujien turvallisuuden takaamiseksi, niin siitäkö syystä minun tulee pysyä pois moottoritieltä jos pyrin sitä noudattamaan.

        Niinkö se on mielestäsi, että tieliikenteen noudattaja onkin väärässä ja rikkoja on oikeutettu öykkärointiin liikenteessä. Ymmärrykseni mukaan myös liikennettä valvova poliisi on kanssasi eri mieltä, vai olenko tässäkin mielestäni väärässä?

        Mistä olet saanut oikeuden noihin liikennerikkomuksiin ja pidät niitä itsestäänselvyyksinä.

        Olen havainnut, että juuri reipasta ylinopeutta ajavat vaarantavat liikennettä eniten ja ovat niitä "kuumakalleja" joilla on mielestään erikoisoikeudet liikenteessä piittaamatta muista!

        Ja tuo "ajaa 120h samalla nopeudella" on sinun oma tulkintasi asiasta vaikka en niin kirjoittanut.


    • Joujoujoojoo

      Tässä "keskustelussa" kehutaan kuinka itse ajetaan "kovaa" ja sitten kun tulee joku vieläkin tyhmempi joka ajaa vielä kovempaa ohi, niin silloin tulla tänne poraamaan. Aloittaja lienee siis pitänyt tyttärensä kanssa kisaa motarilla tyyliin: "Katos kun iskä opettaa". Painukaa vttuun koko sakki.

      • Aloittaja...

        Et nyt ihan tainnut ymmärtää. Tässä tapauksessa ohittava auto ajoi 120 km tunnissa lähtiessään ohittamaan edellä olevaa ja otti ohituskaistan käyttöön asiallisella etäisyydellä edellä ajavaan sekä takana tulevaan autoon. Takana tuleva ajoi ilmeisesti erittäin huomattavaa ylinopeutta ( 140 km ? ) tunnissa. Ennen tyttären ohitusta tämä Saabisti katsoi asiakseen kiilata kapeaan rakoon huimalla ylinopeudella. Entä jos tyttö ei oli huomannut tätä oikealta ohittavaa vaan kiihdyttänyt omaa vauhtiaan ,olisi siinä pahimillaan pelti rytissyt ja henki lähtenyt. Näitä mielipiteitä kun lukee ei voi kun hämmästellä monien liikenneasenteita. Vastaavia ohituksia ikävä kyllä näkee tänäpäivänä liiankin usein, onko syynä asenteet, huumeet ja muut mömmöt, mutta idiootteja näkee liiankin paljon liikenteessä. Itsellä ollut kortti 30 vuotta ilman ainuttakaan kolaria, tärkeää on ajaa sääntöjen mukaan, mutta myös muiden hölmöilyt ennakoiden.


      • jarrua vasemmalla
        Aloittaja... kirjoitti:

        Et nyt ihan tainnut ymmärtää. Tässä tapauksessa ohittava auto ajoi 120 km tunnissa lähtiessään ohittamaan edellä olevaa ja otti ohituskaistan käyttöön asiallisella etäisyydellä edellä ajavaan sekä takana tulevaan autoon. Takana tuleva ajoi ilmeisesti erittäin huomattavaa ylinopeutta ( 140 km ? ) tunnissa. Ennen tyttären ohitusta tämä Saabisti katsoi asiakseen kiilata kapeaan rakoon huimalla ylinopeudella. Entä jos tyttö ei oli huomannut tätä oikealta ohittavaa vaan kiihdyttänyt omaa vauhtiaan ,olisi siinä pahimillaan pelti rytissyt ja henki lähtenyt. Näitä mielipiteitä kun lukee ei voi kun hämmästellä monien liikenneasenteita. Vastaavia ohituksia ikävä kyllä näkee tänäpäivänä liiankin usein, onko syynä asenteet, huumeet ja muut mömmöt, mutta idiootteja näkee liiankin paljon liikenteessä. Itsellä ollut kortti 30 vuotta ilman ainuttakaan kolaria, tärkeää on ajaa sääntöjen mukaan, mutta myös muiden hölmöilyt ennakoiden.

        > Tässä tapauksessa ohittava auto ajoi 120 km tunnissa lähtiessään ohittamaan edellä olevaa

        Ettei vaan ollut ohitustyyli nykyään yleisen tavan mukainen:

        - ajetaan 120 lasissa ...siis mittarin mukaan ja todellinen nopeus seilaa 110 tuntumassa

        - hitaampi tulee vastaan -> siirrytään vasemmalle kaistalle, mutta sitten rupeaa kuskia hirvittämään, kun toinen (ohitettava) auto on niin lähellä -> nopeus tippuu 10-20 km/h!

        - "parhaat" sankarit jäävät useammaksi minuutiksi junnaamaan rekan perävaunun takanurkan kohdalle, siis ajamaan 85 km/h "ohituksen" aikana, ennen kuin saavat kerättyä tarpeeksi rohkeutta ja hivuttautuvat HITAASTI (eli 90-100 nopeudella) lopulta ohi

        - mutta kun hirveän pelottava rekka ei enää näy tuulilasista, kelpaa taas polkaista kaasua ja nostaa nopeus 110-120 ellei peräti 130 lukemiin, mikä myös varmistaa, ettei taakse kertynyt 5 auton jono kerkiä ainakaan kokonaan ohi ennen kuin seuraava rekka on ajettu kiinni ja 3 min kestävä rohkeuden kerääminen alkaa alusta.

        > Entä jos tyttö ei oli huomannut tätä oikealta ohittavaa vaan kiihdyttänyt omaa vauhtiaan ,olisi siinä pahimillaan pelti rytissyt ja henki lähtenyt”

        ^tämäkin kommentti haiskahtaa hyvin vahvasti siltä, että nopeutta on vasemmalle kaistalle siirtymisen jälkeen tiputettu


      • oikeaan osuin
        jarrua vasemmalla kirjoitti:

        > Tässä tapauksessa ohittava auto ajoi 120 km tunnissa lähtiessään ohittamaan edellä olevaa

        Ettei vaan ollut ohitustyyli nykyään yleisen tavan mukainen:

        - ajetaan 120 lasissa ...siis mittarin mukaan ja todellinen nopeus seilaa 110 tuntumassa

        - hitaampi tulee vastaan -> siirrytään vasemmalle kaistalle, mutta sitten rupeaa kuskia hirvittämään, kun toinen (ohitettava) auto on niin lähellä -> nopeus tippuu 10-20 km/h!

        - "parhaat" sankarit jäävät useammaksi minuutiksi junnaamaan rekan perävaunun takanurkan kohdalle, siis ajamaan 85 km/h "ohituksen" aikana, ennen kuin saavat kerättyä tarpeeksi rohkeutta ja hivuttautuvat HITAASTI (eli 90-100 nopeudella) lopulta ohi

        - mutta kun hirveän pelottava rekka ei enää näy tuulilasista, kelpaa taas polkaista kaasua ja nostaa nopeus 110-120 ellei peräti 130 lukemiin, mikä myös varmistaa, ettei taakse kertynyt 5 auton jono kerkiä ainakaan kokonaan ohi ennen kuin seuraava rekka on ajettu kiinni ja 3 min kestävä rohkeuden kerääminen alkaa alusta.

        > Entä jos tyttö ei oli huomannut tätä oikealta ohittavaa vaan kiihdyttänyt omaa vauhtiaan ,olisi siinä pahimillaan pelti rytissyt ja henki lähtenyt”

        ^tämäkin kommentti haiskahtaa hyvin vahvasti siltä, että nopeutta on vasemmalle kaistalle siirtymisen jälkeen tiputettu

        Kas, kas. Näkyi keppi kalhtaneen useampaankin nilkkaan.


      • oikeaan osuin kirjoitti:

        Kas, kas. Näkyi keppi kalhtaneen useampaankin nilkkaan.

        Näin voisi miinusten määrästä päätellä. Tuollaista käytöstä näkee kyllä melkein päivittäin. Ärsyttävää, mutta minkäs teet (paitsi tietysti vetäiset helvetin lujaa oikealtas ohi :D).


      • Taavitenori
        The_Rat kirjoitti:

        Näin voisi miinusten määrästä päätellä. Tuollaista käytöstä näkee kyllä melkein päivittäin. Ärsyttävää, mutta minkäs teet (paitsi tietysti vetäiset helvetin lujaa oikealtas ohi :D).

        Taitaa rotta olla näitä juuri kortin saaneita huimapäitä, joita sitten aina ojasta ongitaan :D


      • Taavitenori kirjoitti:

        Taitaa rotta olla näitä juuri kortin saaneita huimapäitä, joita sitten aina ojasta ongitaan :D

        Olen kerran ollut ojasta ongittavana. Tämä tapahtui, ellen ihan väärin muista, vuonna -97 tai -98. Nopeutta ei paljoa ollut, mutta liikaa silloiseen ajokuntoon.


    • Siis minä, minäkin..

      ajan paljon ruotsissa , keski-euroopassa, etelässä, usassa, ja japanissa.... ei minulla ole ongelmia missään. Onkohan niin että te olette kusipäisiä inttäjiä koko ketju, HÄ?

      • Paranee vaan

        Ilmeisesti luetun ymmärtämisessä on sinulla ongelmia ja se näkyy kaltaistesi takia myös liikenteessä, mutta minkäs teet. Kortin saa liian helpolla.


      • Kaahari Kallet
        Paranee vaan kirjoitti:

        Ilmeisesti luetun ymmärtämisessä on sinulla ongelmia ja se näkyy kaltaistesi takia myös liikenteessä, mutta minkäs teet. Kortin saa liian helpolla.

        Näitä maanteiden desperaadoja on liikenteessä noin 2 %. Luonto hoitaa noista osan pois, mutta valitettavasti niissä auto-onnettomuuteen joutuvissa autoissa on usein mukana myös viattomia sivullisia.


      • Joujoujoojoo
        Kaahari Kallet kirjoitti:

        Näitä maanteiden desperaadoja on liikenteessä noin 2 %. Luonto hoitaa noista osan pois, mutta valitettavasti niissä auto-onnettomuuteen joutuvissa autoissa on usein mukana myös viattomia sivullisia.

        Kyllä pinnan alla kytee isompi lukema kuin manitsemasi 2%. Suomalaisen ajokulttuurin pilasi aikoinaan roimasti lisääntyneet moottoritiekilometrit. Samaa motariajotapaa lykätään nyt joka paikkaan. Nopeampi ja sujuvampi eteneminen on tehnyt siis malttamattomaksi joka paikassa. Aloittajan esimerkki kertoo vain siitä ettei edes moottoriteillä osata ajaa, mutta sehän oli tiedossa jo muutenkin.


      • Vaara liikenteessä
        Joujoujoojoo kirjoitti:

        Kyllä pinnan alla kytee isompi lukema kuin manitsemasi 2%. Suomalaisen ajokulttuurin pilasi aikoinaan roimasti lisääntyneet moottoritiekilometrit. Samaa motariajotapaa lykätään nyt joka paikkaan. Nopeampi ja sujuvampi eteneminen on tehnyt siis malttamattomaksi joka paikassa. Aloittajan esimerkki kertoo vain siitä ettei edes moottoriteillä osata ajaa, mutta sehän oli tiedossa jo muutenkin.

        Näinhän se menee meillä Suomessa, suurin osa meistä osaa ajaa järkevästi muun liikenteen huomioon ottaen myös lujaa ajettaessa moottoritie nopeuksilla, mutta sitten on näitä jotka ajavat lujaa, mutta täysin kaista päisesti milloin oikealta ohittaen milloin mitenkin muusta liikenteestä välittämättä yleistä vaaraa aiheutten nk. venäläiseen suoraan tyyliin. Miten nämä saataisiin karsittua pois liikenteestä ?


      • Joujoujoojoo
        Vaara liikenteessä kirjoitti:

        Näinhän se menee meillä Suomessa, suurin osa meistä osaa ajaa järkevästi muun liikenteen huomioon ottaen myös lujaa ajettaessa moottoritie nopeuksilla, mutta sitten on näitä jotka ajavat lujaa, mutta täysin kaista päisesti milloin oikealta ohittaen milloin mitenkin muusta liikenteestä välittämättä yleistä vaaraa aiheutten nk. venäläiseen suoraan tyyliin. Miten nämä saataisiin karsittua pois liikenteestä ?

        Kyllä virkavallalla alkaa olla jo kiire nykymenon kanssa. En usko että enää pienet toimenpiteet liikennekulttuurin rapautumisen pysäyttämiseksi riittää. Ajokortin hinnan huima korotus vaikuttaa tietysti siten ettei kaikilla tolloilla ole siihen enää varaa, jollei oikeasti tarvitse. Mutta kuka ajamiseen on koskaan korttia tarvinnut? Auto on paljon kätevämpi. Mainitsemasi venäläinen tapa on tarttumassa kovaa vauhtia meikäläisiin, jotka kopioivat innokkaimmin kaiken idioottimaisen.

        Laitan kaiken toivoni jälkikasvuun. Mutta pahaa pelkään että nykyautoilijoiden takapenkeiltä kasvaa sellainen porukka jolle ainoat konstit ovat joko se etteivät he aja, tai sitten tekniikka kehittyy suuntaan jossa kuljettajaa estetään olemasta täysi tollo. Tekniikan kehityksellä saadaan autolla ajamisesta todella tylsää mutta samalla myös turvallisempaa.


      • ....................
        Vaara liikenteessä kirjoitti:

        Näinhän se menee meillä Suomessa, suurin osa meistä osaa ajaa järkevästi muun liikenteen huomioon ottaen myös lujaa ajettaessa moottoritie nopeuksilla, mutta sitten on näitä jotka ajavat lujaa, mutta täysin kaista päisesti milloin oikealta ohittaen milloin mitenkin muusta liikenteestä välittämättä yleistä vaaraa aiheutten nk. venäläiseen suoraan tyyliin. Miten nämä saataisiin karsittua pois liikenteestä ?

        Puhut asiaa, mutta väkitukot myös pois liikenteestä!
        Aiheuttavat vaaratilanteita siinä missä vastuuttomat kaaharitkin!


    • 250D

      Törkeä hidastelu liikenteessä on lisääntynyt, hidastelijat eivät ota muita huomioon se ärsyttää yleisesti.

      • Näin nähtynä

        Luonto hoitaa kyllä kaltaisesi ajankanssa pois liikenteestä... Liikenneturmissa kuolee ja loukkaantuu vuosittain paljon ihmisiä.


      • ^^^^^^^^
        Näin nähtynä kirjoitti:

        Luonto hoitaa kyllä kaltaisesi ajankanssa pois liikenteestä... Liikenneturmissa kuolee ja loukkaantuu vuosittain paljon ihmisiä.

        Kyllä, mutta suurin osa niistä aiheutuu kuljettajan ajokelvottomasta kunnosta; viina, huumeet, lääkkeet, sairaus, yms., ei suinkaan kovasta vauhdista.

        Tilastojen mukaan ylinopeus aiheuttaa alle 2% kuolonkolareista.


      • ,.,.,.,.,.,
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kyllä, mutta suurin osa niistä aiheutuu kuljettajan ajokelvottomasta kunnosta; viina, huumeet, lääkkeet, sairaus, yms., ei suinkaan kovasta vauhdista.

        Tilastojen mukaan ylinopeus aiheuttaa alle 2% kuolonkolareista.

        Mihin tilastoihin tarkkaan ottaen viittaat?


      • .............
        Näin nähtynä kirjoitti:

        Luonto hoitaa kyllä kaltaisesi ajankanssa pois liikenteestä... Liikenneturmissa kuolee ja loukkaantuu vuosittain paljon ihmisiä.

        Itseasiassa hyvin kiihtyvä auto ja hyvä kuski ovat turvallisempi yhditelmä, kuin EPÄVARMA kuski joka vielä hidastelee esim rekan ohitus tilanteessa.
        Rekka on pelottava ainoastaan kun se on rinnalla!
        Vaikka olen nainen, niin ajan paremmin kuin moni mies!
        (Se on harvinaista tiedetään...)


      • ^^^^^^^^^^^^
        ,.,.,.,.,., kirjoitti:

        Mihin tilastoihin tarkkaan ottaen viittaat?

        Tilastoihin, joissa on selvitetty mikä on aiheuttanut kuolonkolarin.

        Todennäköisesti et myöskään itse osaa sellaista hakea, niin tuossa on malliksi eräs sellainen:

        http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm


    • saksalainen1

      >Kaiken kukkuraksi Saab kuski päätti vielä heristellä nyrkkiä. Mistä näitä oikein tulee ja mikä tätä suomalaista liikennekulttuuria oikein vaivaa ?

      Jaa, mitenkäs sinä sen huomasit, eihän sinun kuulu katsella muiden autojen kuljettajia ja niiden mahdollisia käsimerkkejä. Sinun kuuluu katsoa tiehen ja välillä taustapeliin.

      Suomalaisissa kuskeissa tuntuu olevan se vika, että koko ajan kytätään, mitä muut tekee.

      Saksalaisena Suomessa ainakin vaikuttaa siltä. Meillä on Saksassa sanonta, että "Leben und Leben Lassen".

      • Ymmärsi lukemansa

        Kai ny hanttipaikalla saa kattella maisemia?


    • 54t6eyui8

      jos joku aivovammainen nysväri nysvää vasemmalla kaistalla koko ajan, ja risto reipas ajaa vasenta kaistaa huomattavasti nopeammin ohitse, ei se ole ohitus.

      vasemman kaistan tulppa on rikollinen.

    • Örn

      Trollit, tollit ja kaikki turhan naukujat, Suomen parhaat kuskit.

      Muistakaa huolehtia vain omasta ajamisesta, se on polliisi jolla on oikeus sakottaa.

      Motarilla kun pysyy siinä oikealla kaistalla, se on siis se lähinnä tien oikeaa reunaa oleva niin ei tarvii tänne kirjootella ohituksista, Sen kun köröttelee meneen omaa tahtiaan.

    • Vita

      Suomeen sama laki kuin Saksan teille. Jos näytät keskisormea tai muuten prvosoit niin erittäin kovat rangaistukset. Siellä siksi , että se johtaa kuolemaan... MIETTIKÄÄ..

    • driver3

      en kyllä itsekään nykyään ymmärrä tätä liikennekäyttäytymistä aivan älytöntä meininkiä ajetaan puskurissa kiinni ei muisteta mitään turva välejä eikä oteta toisia liikenteenkäyttäjiä yhtään huomioon, tulee kyllä nähtyä niin ajattelematonta touhua tuolla liikenteessä, että ehkä olisi parempi oikeastikin lisätä niitä poliiseja ja kameroita tuonne liikenteeseen niin saataisiin nämä liikenteen vaarantajat pois sieltä

      • ..............

        Jos ajat ALINOPEUTTA niin takuulla roikun puskurissa.
        Osta polkupyörä, sopiva ajonopeus ja poistut vaarantamasta liikennettä!


      • NoliApeus
        .............. kirjoitti:

        Jos ajat ALINOPEUTTA niin takuulla roikun puskurissa.
        Osta polkupyörä, sopiva ajonopeus ja poistut vaarantamasta liikennettä!

        Ei semmosta ookkaan ku alinopeus


    • rajoitus+10km/h

      Aina on näitä kuskeja joita ei yleiset liikennerajoitukset koske, eikä niillä ole minkäänlaisia (liikenne)tapoja. Ollaan olevinaan niin hyviä kuskeja ja kaikki muut on pirunmoisia nysveröitä. Toki noita oikeita maantiejarrujakin on melkein aina tienpäällä. Liikenteessä ja liikennekäyttäytymisessä tulee ihmisen luonteenlaatu parhainten esille.

    • Onneton ohittaja

      Niinpä niin....
      Nykyään löytyy tosi paljon niitä jotka ajavat koko moottoritien
      päästä päähän vasemalla kaistalla.Aina vaan tuomiitaan ne
      jotka ohittavat oikealta.Miksi ihmiset ajavat vasemalla vaikka
      seuraava ohitettava on useiden satojen jopa kilometrien päässä.
      Ohi ja heti oikealle pls!!!!!!!!!

      • TöötTööt

        kuten sanottu, sakot tulee vasemman kaistan turhasta käytöstä


    • vajaakuntoiset pois

      Ohituskaista on ohittamista varten. Tyttäreltäsi pitäisi ottaa ajolupa pois, koska hän ei ymmärrä sitä. Sinun kaltaiset itkijämummot ja muut nysvärit pilaavat koko liikenteen. Liikenteen pitäisi olla sujuvaa ja nysväävät pölöt, jotka eivät ymmärrä tilannenopeuden merkitystä ovat kaikille normaaleille häiriöksi.

    • pallo1

      kyllähän se näin on että kaiken näköisiä tuolta tieltä löytyy mutta täytyy myös muistaa se että ei se ohituskaista tarkoita sitä että siellä painetaan niin paljon ku auto kulkee, eikös se näin ollut että se nopeusrajoitus pätee myös siinä vasemmalla kaistalla eli jos nopeusrajoitus on 120 niin ei tarkoita sitä että siellä edetään 150kmh. Koittakaa ihmiset ajaa rauhallisemmin siellä liikenteessä niin selvitään turhilta vahingoilta, jos on pakko kaahata niin radat on sitten sitä varten.

      • KALLE KELLO

        Kyllä minä vedän sen 150 lasissa, jos letkaa lähden ohittamaan, että pääsen ripeästi omalle kaistalle. Jos minä ohitan 150 lasissa, se ei suinkaan tarkoita sitä, että vedän hanat kaakkoon kokoajan.


    • jamppa11

      Kyllä mielestäni oikealta puolelta saa ohittaa jos vasemman kaistan tukkii nysvääjä.
      En oo ikinä käsittäny minkä takia vasemmalla kaistalla pitää ajaa toisten kiusana.

    • päästäkää ohi

      Ja syynä tähän oikealta ohituksiin on se saatanan nysväreiden tukkima vasen kaista ja itsekkyys joka estään mielen toiminnan ja ymmärryksen, että voisi käydä välillä siellä oikealla kaistalla päästämässä nopeammat ohi.
      Itse en ainakaan halua ajella jos joku ahdistaa ja haluaa ohitseni, mielelläni päästän hänet ohi heti kun se on mahdollista ja näin liikenteen joustavuus ja turvallisuus kasvaa.

      • ................

        No juuri näin.
        Joillekkin se vain on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa tuo autolla ajaminen
        ... Ei tarvitse kaahata, mutta ei jumittaakaan!


      • TöötTööt

        se vasen kaista on vain ohittamista varten, sit on palattava takas oikeelle. Ei vasen oo tark. sitä varten, että siä ajetaan ku ei ole tarkoitus ohittaa


    • Oyujee

      En kyllä itse ohittele mielestäni törkeästi, mutta muutoin ajelussani voisi hieman olla parantamisen varaa...:/ Ajelen yleensä mittarin mukaan orjallisesti 10km/h. Ja jos joku ajaa samaa nopeutta ja motarilla kiilaa eteeni, niin silloin kyllä jää uusi turvaväli tähän muodostamatta. Tosin, vika ei ole tällöin yksin minussa. Miksi pitää ängetä siihen pieneen rakoon ja jo alkujaankin, miksi pitää lähteä edes ohittamaan, jos ei ole aikomustakaan päästä kerralla koko jonon ohi...?

      Huomatkaa vielä lisäksi, että kaksikaistatiellä saa ohittaa miltä puolelta tahansa! Tuo oikealta ohittamiskielto on voimassa vain moottoritiellä. Moni oikealta ohittamista kritisoiva ei tunnu tajuavan, että vielä ei olla moottoritiellä.

      Ja vielä lisäksi, huomatkaa, että ne nopeusrajoitukset alkaa vasta siitä merkin kohdalta. Ei sataa, kahta tai peräti kolmea sataa metriä ennen sitä merkkiä! Totta helvetissä sopeutan oikeaa kaistaa ajaessani nopeuteni HETI rajoituksen vaihduttua siihen suurempaan nopeuteen. Ja sitten se vasemmalla kaistalla jo tätä samaa nopeutta jo ennen nopeusrajoituksen vaihtumista ajanut jää siihen rinnalle nysväämään ja ihmettelemään, että "mitäs nyt"... Painakaa helvetti sitä kaasua, jos kerran olette aikeissa mennä ohi, älkääkä jääkö siihen viereen tonttuilemaan.

      Ja vielä neljänneksi, noita vasenta kaistaa ajavia tomppeleita, joilta ei ohittaminen tahdo millään onnistua, mukava säväyttää sillä, että itse myös vasemmalle kaistalle aikoessani laitan heti vilkun sinne päälle, vaikka sieltä tulisikin jatkuvana jonona autoja. Siinäpä ihmettelevät, että tuleeko tuo eteen vaiko eikö =) Tätä samaahan näkee monesti bussipysäkeiltä lähtevissä autoissa, vaikka autoja tulisi takaa solkenaan. Eikös se ole hyvä ilmoittaa aikomuksistaan hyvissä ajoin etukäteen, vaikka tuo sitten hieman aiheuttaisikin epätietoisuutta ja pientä jarruvalojen välkkymistä =)

      • > miksi pitää lähteä edes ohittamaan, jos ei
        > ole aikomustakaan päästä kerralla koko jonon ohi...?

        Aikomus voi olla, mutta tilanne saattaa muuttua ohituksen aikana.

        Esimerkki: edellä ajaa rekka. Hyvästä ohituspaikasta huolimatta kukaan sitä seuraavasta kymmenestä autosta ei lähde ohittamaan. Minä lähden sitten kymmenentenä. Päästyäni parin auton ohi, suoran päässä näkyy vastaantulija. Ehdin ohittamaan vielä viitisen autoa, ennen kuin palaan jonoon. Seuraavan ohituspaikan auetessa ohitettavana on vielä pari - kolme henkilöautoa ja yksi rekka. Luultavasti pääsen ohi.

        Pari kertaa joku on yrittänyt vetää välin kiinni ettei pääsisi palaamaan jonoon. En suosittele. Kiilaan moiset mielummin pois tieltä kuin pakotan syyttömän vastaantulijan väistöliikkeisiin...


      • Oyujee
        The_Rat kirjoitti:

        > miksi pitää lähteä edes ohittamaan, jos ei
        > ole aikomustakaan päästä kerralla koko jonon ohi...?

        Aikomus voi olla, mutta tilanne saattaa muuttua ohituksen aikana.

        Esimerkki: edellä ajaa rekka. Hyvästä ohituspaikasta huolimatta kukaan sitä seuraavasta kymmenestä autosta ei lähde ohittamaan. Minä lähden sitten kymmenentenä. Päästyäni parin auton ohi, suoran päässä näkyy vastaantulija. Ehdin ohittamaan vielä viitisen autoa, ennen kuin palaan jonoon. Seuraavan ohituspaikan auetessa ohitettavana on vielä pari - kolme henkilöautoa ja yksi rekka. Luultavasti pääsen ohi.

        Pari kertaa joku on yrittänyt vetää välin kiinni ettei pääsisi palaamaan jonoon. En suosittele. Kiilaan moiset mielummin pois tieltä kuin pakotan syyttömän vastaantulijan väistöliikkeisiin...

        Okey. Puhuinkin lähinnä motarilla ohittamisesta. Se harvemmin nimittäin loppuu yllätyksenä =) Yleensä merkki motarin loppumisesta on jo lähemmäs puolta kilometria ennen, mutta kun ajellaan laput silmillä, niin jäähän se silloin huomaamatta =)


      • Oyujee kirjoitti:

        Okey. Puhuinkin lähinnä motarilla ohittamisesta. Se harvemmin nimittäin loppuu yllätyksenä =) Yleensä merkki motarin loppumisesta on jo lähemmäs puolta kilometria ennen, mutta kun ajellaan laput silmillä, niin jäähän se silloin huomaamatta =)

        Motarilla tilanne voi olla toinen... Voisin kuvitella ohittavani about samaa nopeutta ajavan vain hyvin erikoistapauksissa (esim. nopeus seilaa niin paljon, että on ikävää ajella takana).


      • The_Rat kirjoitti:

        Motarilla tilanne voi olla toinen... Voisin kuvitella ohittavani about samaa nopeutta ajavan vain hyvin erikoistapauksissa (esim. nopeus seilaa niin paljon, että on ikävää ajella takana).

        Lisäys: tällöinkin kyllä ohittaisin koko sen nopeusseilaavan jonomuodostelman sitten kerralla.


      • Oyujee
        The_Rat kirjoitti:

        Lisäys: tällöinkin kyllä ohittaisin koko sen nopeusseilaavan jonomuodostelman sitten kerralla.

        Hyvä! Loistavaa toimintaa. =)


    • 8+10

      Ajan vuosittain n. 50.000 km, josta iso osa moottoriteillä. En koe, että meno olisi mitenkään hurjemmaksi mennyt. Suurin osa ajaa siivosti ja muita kunnioittaen. Välillä toki on joitain kaahailijoita, mutta he ovat selkeä vähemmistö.

      Aloituksessa on sellainen pieni epäkohta, että jos ollaan ohittamassa vasemmalla kaistalla, ei oikealla hirveästi ole tilaa ohitella. Jos siis joku ohittaa sinut moottoritiellä oikealta, ja varsinkin jos sitä tapahtuu usein, syy on kyllä omassa tyylissäsi. Jos moottoritie on tyhjä, voi jättää ylipitkiä turvavälejä, mutta silloin, kun on muuta liikennettä, se täytyy ottaa huomioon. Sitä 200 metrin turvaväliä ohitusta varten ei voi pitää, jos takaa tulee nopeammin ajavia. Ylipäätään on niin, että jos ympärilläsi tuntuu tapahtuvan paljon lähteltä piti -tilanteita, suosittelen tarkkailemaan myös omaa ajoa. Minunkin kilometrimäärillä tällaiset oikeasti vaaralliset tilanteet voi laskea vuosittain yhden käden sormilla.

    • Motoristi200tuhatta

      Suomalainen autoilijan tollo ei talua, että vasemmalla kaistalla käydään vain ohittamassa.
      Pitäis laittaa koko sakki viikoksi ajamaan keski-eurooppaan,. niin oppisivat ohittamaan, katsomaan peileihin ja ottamaan muut huomioon liikenteessä.

      Ja parasta siinä vielä olisi se, että luonto karsisi epäkelvot yksilöt.

    • Bastrado

      Yhteenvetona voi todeta: Apinoille näemmä myönnetään Suomessa ajokortti........sorry vaan Apinat. Kyseiset heimoveljet varmaankin oppisivat pienellä koulutuksella paremmiksi/joustavemmiksi kuskeksi.

    • bmw kuski

      Kannattaa lähteä hieman aiemmin liikkeelle jos on kiire . Jos ette sopeudu ajamaan samaa vauhtia kun toisetkin ja terrorisoitte ja osoitatte mieltä liikenteessä kanattaa lopetta autoilu siihen. Ajokortti ja auto pois ! Yksi vaihtoehto on laittaa uudelleen autokouluun ja asennekasvatukseen ja ajokortti näille terroristeille vain vuodeksi kerrallaan tai sitten satelliitti paikannin joka mittaa ajetun nopeuden josta sitten voi katsoa onko oppi mennyt perille . Jos ei ole mennyt niin ajolupa lopullisesti hyllylle.
      Terrorisoijat kuvittelee osaavansa kaikki paremmin kuin toiset ja siksi ovat vaarallisia liikenteessä. Voitashan heidät lähettää vaikka syyriaan Cairoon oppimaan ajotapoja jos ei muu auta.

    • Hell Patroll

      Suosittelen Suzuki Hayabusaa, se kulkee 300km/h joten ne automiesten tehokkaat 1.9 TDI:t kyllä jää seisomaan kun kasikympistä lähdetään kiihdyttämään.

      Protestoin pikku autollani ajamalla 5km/h yli sallitun navigaattorin mukaan. Silti Saksalaismerkit ja farkku-japsit suhahtelee ohi. Kusipäisimmät ohittavat juuri silloin kun 80km/h muuttuu sataseksi että voivat voima-ohituksella vähän virtuaali viagraa pumpata. Suomalainen automies ei käsitä että liikenne merkissä on suurin sallittu nopeus, ei tiepätkän miniminopeus.

      Niin se autolla edustus nousee päähän, vielä kun on vekseli vetoinen premium alla niin kiirehän se on aina ennättää tienaamaan rahaa auton maksuun.

      Kuitenkin 80 kympin alueella tulisi toisaalta ajaa 120-130km/h jotta matka-aika oikeasti tippuisi. Silloin kyllä ymmärrän että jokainen edessä ajavat on pakko ohittaa heti. Moottoripyörällä kun ajelen niin ohitan jokaisen auton. Ei ole vielä tdi:tä löytynyt joka olisi takaa sen jälkeen yllättänyt.

      • rukkanen2

        MÄ SUOSITTELEN YAMAHAA..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SE ON NOPEEMPI JA KETTERÄMPI KU BUSA =)))


      • 1100 kawasakiheebo

        Ihan olen samaa mieltä.
        Sitä kuukausipalkkaa kun ei kehtaa autoon kirjoittaa, niin pitää ostaa auto josta näkee sen ilman tekstiä.


    • Stallion Nerd

      Olisi varmaan parempi jos kukaan tänne ennen minua kirjoittanut ei ajaisi moottoritiellä......

    • 4y44u

      Se onkin mysteeri mikä päällepäin normaaleihin ihmisiin menee kun ratin taakse vääntäydytään? Luulisi että säännöt on kaikille selvät. Jo yksi sooloilija joka luulee olevansa sääntöjen ulkopuolella riittää aiheuttamaan vaaratilanteita ja hermojen kiristymistä muissa kuskeissa jotka pyrkivät ajamaan niin kun pitää.

      Yleensä se "kiire" vielä tuntuu olevan vain kuskin korvien välissä. Sataaviittäkymppiä ohi ja seuraavasta risteyksestä ABC:n pihaan. Voi tietysti olla että kuski on kuolemassa nälkään tai janoon..

      Ps. Sooloilua on myös se että jos lähdet motarilla ohittamaan rekkaa niin AJA siitä OHI kerralla vaikka lievää ylinopeutta äläkä jää siihen rinnalle takaa tulijoiden tuplaksi.

      • KALLE KELLO

        Tuo "aja ohi vaikka lievää ylinopeutta" on aivan totta ja koskeen muitakin teitä kun motaria. Eli hyvät autoilijat, kun lähdette ohittamaan, pistäkää se kaasu pohjaan, älkääkö jurnuttako juuri sitä nopeutta mikä tien vieressä seisoo vaan kerralla ohi, älkääkö kiilatko heti siihen ohitettavan auton eteen ja lyö jarrua pohjaan. Minusta tämän tyyppiset autolla ajavat ovat vaaraksi.


    • KALLE KELLO

      Minä kun en usko tyttäresi kertomaan. Aivan varmasti tyttäresi ajeli itse ohituskaistalla aikomattakaan mennä siitä pois. Näitä torveloita riittää motareilla ihan riittävästi, kun ei mukama ymmärretä että vasen kaista on OHITUSTA varten.

    • rengasrautapers

      Venäläiset turistit ja rekkakukskit ajavat miten sattuu, niitä ei Suomen lait koske.

    • Akuankka3131111

      Tottakai, ohitellaan oikealta, koska mikäli vilautat ystävällismielisesti pitkiä vasemmalla kaistalla nysväävän perässä, saat palkkioksi äkkijarrutuksen / keskarin heiluttelua. -> pääsee helpommalla vain ohittamalla sitten oikealta.

    • Nykyisessä liikenteessä moottoritien oikeanpuoleisin kaista ei aina riitä normaalille liikenteelle. Ruuhka-aikaan siellä saattaa olla niin paljon matkantekijöitä, että vasemmallakin kaistalla ajetaan suunnilleen sitä rajotuksen mukaista nopeutta tai usein hiukan alle. Tämä nyt tietenkin koskee Suomen oloissa lähinnä ruuhka-aikoja. Yritän sanoa, että joskus pitää tajuta joustaa asenteistaan. Jos se keskikaiteen puoleinen kaista pyhitetään vilkkaan liikenteen aikana yksin ohittamiselle, oikea kaista suunnilleen seisoo. Lopputuloksena on entistä tukkoisempi liikenne.

      Tilastot puhuvat toista kuin tekstin aloittava viesti väittää. Autojen määrä on moninkertaistunut yleisten liikennenopeuksien käyttöönottamisen jälkeen. Kuolemantapausten määrä on pudonnut murto-osaan. Kyläteiden Rosbergejä mahtuu silti joukkoon. Sanoisin, että tiellä näkyy sama jako kuin muussakin elämässä: on se asiallinen porukka ja sitten ne hätähousut, jotka pyrkivät kuorimaan rusinat pullasta. Maanteillä se näkyy vastuuttomana kaahailuna. He kykenevät kantamaan vastuun vain itsestään ja siinäkin jotkut heistä epäonnistuvat. Eiköhän se näy korkeampana onnettomuusalttiutena - ainakin siitä päätellen, että naiset yleensä ajavat miehiä tunnollisemmin ja he myös aiheuttavat onnettomuuksia harvemmin.

      Jaa niin, entäsä minä itse? Moottoripyörällä olisit jo ohi... Ajan prätkällä. Vaikka se vanha onkin, niin kyllä se kuitenkin kiihtyy paremmin 99,9 prosenttia autoista siellä maantienopeuksissa. Siitä huolimatta ohitan vasta kun on näkyvyyttä ja tilaa, olen varma, ettei takaa ole jo joku hätähousu hyökkäämässä, enkä kiihdytä tolkuttomiin nopeuksiin vaikka sekin onnistuisi. En myöskään tee sitä, että luotan prätkän kiihtyvyyteen ja lähden ohi täpärän näköisessä tilanteessa, koska se aiheuttaa hämmennystä vastaantulijassa.

      • Kuulkaahan

        To: Hell Patroll

        Kyllä se niin on. Esittämäsi 80 muuttuminen 100 alkaa merkistä

        To: muille Yksi liikennelain muutoksista on outo. Hetkellisen nopeuden kieltäminen ohituksissa. Mootoritiellä se on asiallinen. Kaksisuuntaisella tieosuudella se on jopa vaarallinen

        Jokainen varmasti, joko hiljentää ja jos mahdollista väistää toiselle kaistalle moottoritellä, liittymästä tulijan. Kolarin estäminen ei ole kiellettyä
        Väistämisvelvollisuus toki on liittymästä tulijalla


    • Saabiko arvostella

      Ei näistä kirjoituksista aina selviä se mikä tilanne oli, mutta jos edellä ajoi esim. 90km/h ja ohitit 120km/h niin ei siinä nyrkkejä tarvita.
      Minä tunnen joitain, joilla on tapana koko ajan arvostella toisten ajoa ja omassa olisi todella toivomisen varaa. Otetaan rauhallisesti, ei kuitenkaan jäädä nukkumaan tielle.
      Joskus olen kuitenkin nähnyt liikenteessä sairaita, jotka ovat ajaneet ohi ja lyöneet jarrut pohjaan. Tälläiset tyypit joutaisivat Siperian sairaalaan hoitoon. Eivät kuulu suomalaiseen sivistyneeseen kansaan.

      • Oyutta

        "Joskus olen kuitenkin nähnyt liikenteessä sairaita, jotka ovat ajaneet ohi ja lyöneet jarrut pohjaan. Tälläiset tyypit joutaisivat Siperian sairaalaan hoitoon. Eivät kuulu suomalaiseen sivistyneeseen kansaan. "

        Jos nopeusrajoitus heti ohituksen jälkeen muuttuu alenevasti, niin tottakai silloin on pakko jarruttaa!!! Oletko vakuuttunut, että näin ei ollut?


    • soomikultuuri

      No täällä ei osata kattoa taustapeiliin niin kaikki tulee yllätyksenä, sitten vielä ajetaan aina liian hiljaa. Menkää eurooppaan opettelemaan liikennekulttuuria, se on joustavaa ja tehokasta.

      Kaikki ajaa reilusti yli liikennerajoitusten ja jos takaa tulee nopeampi niin kaasutetaan pois alta tai vaihdetaan kaistaa. Ja poliisit ei kyttää.

      Jos siellä mentäisiin soomityyllä niin ruuhkat olisi ihan helvetillisiä.

      Et juntit pois liikenteestä.

    • neitibee

      Tottahan se on että melkoisia k-päitä suomen liikenteeseen mahtuu. Nuorena naiskuskina ja vanhemmilla autoilla ajavana moottoritiellä usein huomaa joidenkin asenteet ja pistää välillä vihaksikin. Oma poikaystäväni on yksi näistä liikenteen k-päistä, naurattaa välillä kun se melkein joka päivä ihmettelee, miksi hänelle keskaria taas on näytetty, ei se varmaan ainakaan hänen itsekkäästä ajotyylistään johdu...

      Itsellä taas viimeyönä tilanne, ajoin melkein tyhjää moottoritietä ja lähdin ohittamaan 90/km ajavaa autoa. Kun pääsin rinnalle, jonkun aikaa yritin ohi mutta lopulta tajusin että kyseessä on taas yksi näistä sankareista joka painattikin 150km/h ohi oikealta.

      mikäs siinä.

    • En ohita muuten oikealta, paitsi silloin, kun ohituskaistalla oleva auto ajaa 100-110 120 alueella ja ei suostu palaamaan oikealle. Hetken tietysti odottelen, mutta jos ko. auto vetää viidettä kilsaa ohituskaistaa ja ei edes ohita kaikkia, niin kyllähän siinä hermo menee :D

      Terveisiä vain tiemme mummoille ja papoille, ikävä yleistää, mutta te olette 80% tapauksista juuri nämä "ohittajat" ainakin omien kokemuksieni mukaan. Ja näille vanhemmille ihmisille ei uskalla edes töötätä takana, pelästyvät pian ja ajavat metsään.

      EHDOTUS hiukan aihetta sivuten: kaikille 45 vuotta täyttäneille pakollinen ajokoe ensin viiden vuoden välein ja 60 vuoden jälkeen 3 vuoden välein. Saataisiin hieman liikenteeseen sujuvuutta!

      • Miten lienee tuon keski-ikäisten ajokokeen laita? Onnettomuuksia aiheuttavasta ryhmästä erottuu omana porukkanaan nuoret miehet, joilla on uudehko ajokortti. Olisiko kuitenkin parempi, että nuorille miehille ja vaikka sakkoja saaneille naisille olisi toinen ajokoe vaikka pari, kolme vuotta ajokortin saamisen jälkeen? Itse kävin pari vuotta sitten liikenneopettajakoulutksen pääsykokeessa. Kokeen toiseen vaiheeseen kuului ajokoe. Valvoneen opettajan mukaan suoritukseni oli keskitasoa. Paljon oli korjattavaa, paljon... Itse asiassa tällainen opastava ajokoe tosiaan olisi ihan hyvä aika ajoin. Olisiko se sitten viiden vai kymmenen vuoden välein, on toinen juttu.

        Törmäämme tässä siihen, että vaatimuksia on niin kovin helppo esittää muille. Se on osa itsekkyyttä, joka näkyy liikenteessä, työelämässä, perheissä ja joka paikassa. Jos Suomen kaikki autot ajettaisiin yhteen jonoon, jostakin tulisi Audi, joka ohittaisi ne kaikki! Ja jos ruuhkaisella tiellä 1 000 autoa ajaa turvallisuutta ja koko liikenteen sujuvuutta tavoitellen, joukossa on aina ne kymmenen, joiden elämä on niin paljon tärkeämpää kuin muiden, että he ohittelevat typerästi ja sähläävät kun ei malttia ole. 990:n auton matka viivästyy näiden kymmenen takia. Mitä rajoituksiin tulee, niin voisihan niitä joissain tapauksissa nostaa. Lainsäätäjää vain ei kiinnosta yksittäisten ihmisten yksinäiset ambitiot. He katsovat tekemiensä päätösten seurauksia. Jos tilastossa lukee, että vallitsevalla käytännöllä liikennekuolemien määrä on vähentynyt, he eivät tietenkään jousta.

        Jos on jumalaton kiire ja kokee olevansa tärkeimpiä ihmisiä, mitä maassamme on, pitäisi olla varaa helikopteriin. Finnairkin kiittäisi, jos hätähousut kantaisivat rahansa heille. Kyllä lentokyyti puolen Suomen mittaisella matkalla jo on autokyytiä nopeampi. Miten minun vielä pitää kärjistää? Kun liikennettä suunnitellaan, ei olla kiinnostuneita siitä, miten yksi tolvana pääsee mahdollisimman nopeasti omalla kiesillään Korsosta Kärsämäelle. Siinä ollaan kiinnostuneita siitä, miten mahdollisimman moni pääsee kohtuullisessa ajassa, sujuvasti, turvallisesti ja (kohtalaisen) energiataloudellisesti paikasta toiseen.


      • Asenteet kuntoon

        Ajokoe, vaikka tapahtuisi vuoden välein, ei muuta kenenkään asenteita liikenteessä!


      • jatkohoitoa
        Asenteet kuntoon kirjoitti:

        Ajokoe, vaikka tapahtuisi vuoden välein, ei muuta kenenkään asenteita liikenteessä!

        Mutta lobotomia vuoden välein kyllä rauhoittaiksi kiihkoilijoita !


    • vastaus2

      Moottoriteillä edellä kulkeva ajoneuvo ohitetaan pääsääntöisesti vasemmalta.Oikealta ohittaminen on kuitenkin sallittu ajokaistaa vaihtamatta näissä tapauksissa. Kun ajoneuvot ajavat jonossa. Kun ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja. Kun ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa. (TLA 7:3).

      http://www.iltalehti.fi/autot/200603304316375_ae.shtml

    • Erik II

      Niin, vasen kaista ON todellakin ohitusta varten ja siellä on syytä ajaa edes vähintään, kelin salliessa, sitä 120km/h ja tulla ohituksen jälkeen pois.

      Ja jokaisen autoilijan tulisi tietää se nopeusmittarinsa virhe! Esim. suosituissa japsipaskoissa se on motarinopeuksissa lähes 10km/h!!!!! Sitten syytellään sallittua ajavia kaahereiksi kun itse nysvätään tukkona.

      Oma lukunsa tietty on nämä rekkatörpöt ja expressbussit... Siellä, vasemmalla, mennään kilsa kaupalla 95-105 nopeudella "isomman oikeudella"=kusi hölskyy päässä; eritoten bussikuskit harrastavat tätä, pieneen väliin väkisin runtataan se käryävä bussinraato ja aiheutetaan vaaratilanteita.

      Ja nysvien rekan ohitus varsinkin sadekelillä, se se vasta hupia on: Lähdetään reippaasti ohittamaan 120km/h, sitten saavutaan rekan rinnalla olevaan sumupilveen, nopeus tippuu alle 100km/h ja nysverretään aikansa keskellä sitä sumupilveä, kunnes kilsan päästä päästään nippa nappaohi!!! EI NÄIN. Reippaasti vaan ohi pyyhkimet "täysillä".

      Ei EI Suomalaiset osaa ajaa mootoritiellä... Ja muistaka, laki kieltää ANKARASTI rampista tulijan väistämisen vasemmalle!!!! Ja te taliaivot jotka huudatatte räikkää/pitkiä vilkuttelette rampista yrittäessänne: Tiedättekö mitä kärjellään seisova kolmio tarkoittaa??? Sitä että TE väistätte EI mootoritiellä jo olevat!!!!

      Onneksi on itsellä pari tehokastakin autoa pakun lisäksi että pääsee "pakoon" törppöjä myös motarilla ;-).

      PS. Odottelen nyt mielenkiinolla törppöjen kommenteja siitä että olen kaahari/liikenteen vaarantaja... :-) Tutustukaa lakiin, finlex löytyy netistä.

      • KALLE KELLO

        Sinä haukut raskaan liikenteen. No ne ei yksinkertaisesti pääse kovempaa. Sitä paitsi, niiden kuskit osaa myös ajaa, niille tulee kilometrejä vuodessa senverran kun sinä ajelet kolmessa. Ajatteletko koskaan millä ne tavarat on kauppaan tuotu, joIta sinä käyt ostamassa?? Mietihän, ei ne sinne itsestään mene.
        Mieluummin rekan tai bussin perässä, kun sinunlaisesi idiootin, koska SINÄ OLET VAARAKSI LIIKENTEELLE TUOLLA ASENTEELLA. Tuollaisia niillä liisinsaksalaisilla ajavista tulee. Voi paskanmarjat mikä tollo olet


      • Erik II
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Sinä haukut raskaan liikenteen. No ne ei yksinkertaisesti pääse kovempaa. Sitä paitsi, niiden kuskit osaa myös ajaa, niille tulee kilometrejä vuodessa senverran kun sinä ajelet kolmessa. Ajatteletko koskaan millä ne tavarat on kauppaan tuotu, joIta sinä käyt ostamassa?? Mietihän, ei ne sinne itsestään mene.
        Mieluummin rekan tai bussin perässä, kun sinunlaisesi idiootin, koska SINÄ OLET VAARAKSI LIIKENTEELLE TUOLLA ASENTEELLA. Tuollaisia niillä liisinsaksalaisilla ajavista tulee. Voi paskanmarjat mikä tollo olet

        Olet vissiin aivan daiju??? Miksi pitää ohittaa rajoittimella varustetulla vehkeellä toista rajoitinvehettä??? Se ajan säästö kun on AIVAN MINIMAALISTA, älysitkö???

        Ja väärin, ei ole leasingautoa eikä Saksalaista.

        Dami mikä dami olet, tuskin omistat ajokorttia edes.


      • cops!

        Niin, ihmettelinkin kerran, kun poliisiauto väisti minua vasemmalle kaistalle, kun olin tulossa rampista. Eikä ollut hälyytysajossa, vaan ihan rauhallisesti ajeli muiden mukana. Eikä ollut muutenkaan millään lailla erikoinen tilanne, kyllä minä osaan liittyä motarille ihan sujuvasti. Oiskohan sittenkin järjenkäyttö sallittu tässäkin asiassa?


    • Kuuluu vain poliisil

      Kun motarilla vasemmalla ajettaessa taaksesi ilmestyy nopeampi, sinun kuuluu
      väistää oikealle.

      Nopeusvalvonta kuuluu ainoastaan poliisille!

      Jokainen vastaa itse omasta ajamisestaan oli nopeus mikätahansa.

      Jos nopeammin ajavaa ei laske ohi se aiheuttaa agressioita ja vaaratilanteita.

      Siis nopeudenvalvonta kuuluu VAIN POLIISILLE!

    • Musta saab

      Ei tullut mielees että olette väärällä kaistalle jos joku pääsee oikealta ohi?

    • rukkanen2

      > EIKÖHÄN SE KANNATA OIKEESTI PAINAA KAASUA JOS ON MENOS OHI ON SE SAMA ONKO MOTARIL VAI EI....EIKAI SITÄ TARVI PRKL RINTARINNAN SIINÄ AJAA..TURHA TILITELLÄ MITTARIVIRHEISTÄ JA JOSTAIN MUUN MAAN LIIKENTEEST...VITUTTAA OIKEESTI TOMMOSET TIEN TUKOT...ONNEX AJAN PRÄTKÄLLÄ NIIN EI KAUHEESTI TARVI VÄLITTÄÄ..OHI PÄÄSEE HELPOSTI VASEMMALT KESKELTÄ OIKEELTA =))))))))))

    • LaaLaaLaama

      - Ei pidetä turvaväliä.
      - Ajetaan vierekkäin.
      - Aloituksessa kuvaillut kiilausohitukset.
      - Painetaan kaasua, jos joku yrittää ohi. Kun tämä toinen on pakotettu takaisin oikealle kaistalle, hiljennetään taas vauhtia.
      - U-käännökset keskellä tietä.
      - Kasataan satojen metrien jonot hitaamman kulkuneuvon taakse (mummeliajaja, traktori, lakaisuauto, tms).
      - Ajetaan suoraan toisen auton eteen risteyksissä (tyylillä "peräänajajan vika").
      - Ajetaan täysillä kohti risteystä. Vasta parin metrin päässä painetaan jarrut pohjaan. Sehän näyttää siltä, ettei olla pysähtymässä ollenkaan, ja toisetkin autoilijat joutuvat jarruttamaan.
      - Kiihdytyskaistalla ajetaan puolet sallitusta nopeudesta.

      Ihmiset ovat liikenteessä niin ääliöitä, että joku päivä minulta vielä repeää aivoverisuoni. Tässä ei edes ollut kaikki, mitä on vastaan tullut.

      • Oyutta

        - Risteyksien leikkaaminen toisen kaistaa hyödyntäen.

        Tätä näkee erittäin usein esim. ristyksissä, joissa käännytään tieltä marketin pihaan. Marketin pihasta vasemmalle eli tien oikealle kaistalle kääntyvä leikkaa vastaantulevien kaistalta aika palan, jolloin minä kyseistä kaistaa ajavana ja marketin pihaan kääntyvänä joudun jättämään risteystä ennen etäisyyttä monta metriä ellei peräti pysähtymään siihen tielle, jottei tämä leikkaaja lohmuuta autoni vasenta etukulmaa!!!

        Erityisesti juuri naisilla tuntuu olevan vakavia vaikeuksia näissä risteyksissä, joissa pitäisi oikeaoppisesti tehdä jyrkkä käännös =) Ajelevat ihmeen loiveasti.


      • .................
        Oyutta kirjoitti:

        - Risteyksien leikkaaminen toisen kaistaa hyödyntäen.

        Tätä näkee erittäin usein esim. ristyksissä, joissa käännytään tieltä marketin pihaan. Marketin pihasta vasemmalle eli tien oikealle kaistalle kääntyvä leikkaa vastaantulevien kaistalta aika palan, jolloin minä kyseistä kaistaa ajavana ja marketin pihaan kääntyvänä joudun jättämään risteystä ennen etäisyyttä monta metriä ellei peräti pysähtymään siihen tielle, jottei tämä leikkaaja lohmuuta autoni vasenta etukulmaa!!!

        Erityisesti juuri naisilla tuntuu olevan vakavia vaikeuksia näissä risteyksissä, joissa pitäisi oikeaoppisesti tehdä jyrkkä käännös =) Ajelevat ihmeen loiveasti.

        Sähän ajat kuin ämmä! Tuollasta pilkunnussintaa harrastaa ämmät...


    • ajahilljjaaisii

      Tuolla hämeen puolessa minut ohitti auto jonka nopeus oli arviolta 170 km/h. Kohta sitten ajoin kolaripaikkaan , missä tämä bemari oli tuhannen päreenä. Ja koko perhe ( mies , nainen ja 2 lasta) näyttivät olevan vainajia. Heitä irroteltiin autosta. No ,eipähän jäänyt tulevaa sukupolvea ,jotka käyttäytyisivät varmaan samoin , kuin tämä autonkuljettaja. Säästyy tulevaisuudessa ihmishenkiä.

      • Kuulkaahan

        To: ajahilljjaaisii

        Ja sitten joku perussuomalainen esittää vielä nopeuden korotuksia


    • jusah1

      Miten liikennetörkeys eroaisi muusta elosta? Katsokaa nyt vaikka tämän keskustelun alkua. Meillä on lupa ja vapaus olla kontrolloimatta mitään itsessämme ja lopputulos vaikutta minusta aika kehnolta. Kuka tässä jatkuvassa kinastelussa ja tölvimisessä viihtyy? En olis ikinä arvannut, että naapuripulsien ikäluokastani tulee näin katkeraa sakkia, joiden aggressio on jatkuvaa, liikenteessä, kotona, netissä...

    • .................

      Noniin, nyt päästiin lempi vitutuksen aiheeseeni, elikkä:
      Ensinnäkin. Jos minä ajan suoraan taajama alueella, tiellä jolla minulla on etuajo-oikeus. Niin siihen eteen ei pusketa juuri ja juuri viimetingassa ja sitten jäädä väkitukoksi siihen eteen ajelemaan ALINOPEUTTA!
      Joo peräänajaja aina maksaa, mutta oletteko ajatelleet, että kyllä se ratti aika kovalta tuntuu teidänkin kasvoissanne kun se auto stoppaa, eikä se aerbagikaan kuulkaa mikään pirun untuvatyyny ole. Kun aerbag laukeaa, voi jopa kuulkaa ihan nenäkin murtua.
      En minä nyt ihan turhaan nenääni murrattaisi, vaikka se olisikin sellainen hyvin juotu keski ikäisen miehen pottunokka... Omastani nyt puhumattakaan...
      Järjenkäyttöä sinne liikenteeseen!
      Joskus sitä miettii että joulukorteillako se osa poruksta siellä ajelee...
      Älkää tunkeko hilkulla eteen ja jääkö junnaamaan alinopeutta. Jos kuitenkin on pakko tulla eteen, kaasupoljin on siellä oikeassa laidassa... Kun potkaiset oikean jalan sinne jalkatilasi ihan oikeaan laitaan, sieltä löytyy sellainen pieni läpykkä, jolla sitä vauhtia saa lisättyä... Rohkeasti kokeilemaan!

      Ja sitten suoraan menevän tien poikittainen ylitys: Suoraan menevällä on yleensä aina etuako- oikeus!
      Monesti näkee, että ensinvpysähdytään, mietitään hetki ja sitten lähdetään ylittämään. Eikö siellä autokoulussakin opetettu ennakoiva ajotapa. Sinä voit katsoa jo sieltä kauempaa, ehditkö ylittää.
      Jos jäät pysähdyt ja jäät miettimään, minä ainakin tulkitsen sen niin, että aiot odottaa(Niin kuin sinun kyllä kuuluisikin.) ja saatan jopa painaa kaasua.
      Menkää autokouluun takaisin tai hankkikaa silmälasit ( tai aivot...) jos ei tällaiset perus asiat ole hanskassa. PERKELE!!!

      • ................

        Heti joku mummu miinustamassa oletan!
        Vai munaton sienestäjäkö se olikin...


    • sampo4

      hahahahahahahahahahahahahaha...voi vitun vinkujat heti menee hessu nekkuu ku annetaa palautetta matelemisesta..jos ei rahkeet riitä sillä saatanan hybridillä painaa hanaa niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin menkää julkisilla ja jos ei käy niin pysykää kotonanne!!!!!!!!!

    • Sumpsan Sulttaani

      Kyllä on paljon viisasta ja joutilasta sakkia, osaavat jopa autolla ajaa ylinopeutta. Menkää kotipelloillenne mönkimään ja antakaa tavallisten ihmisten elää rauhassa

      • .............

        Kuka perkele tässä on ylinopeudesta välttämättä puhunut, vaan saatana OIKEASTA AJONOPEUDESTA!!!! Osta sinä kuule vaikka skootteri....


    • Kiireinen bisnesmies

      ÄLKÄÄ nysvätkö muiden, teitä tärkeämpien, ihmisten tiellä!

      • Ex taksikuski

        Liikenteessä VIISAAMPI väistää.


    • "jurruuttaminen"

      Tieliikennelain mukaanhan useamman kuin yhden kaistan samansuuntaisilla väylillä pitää aina käyttää mahdollisuuksien mukaan vapaana oikealla olevaa ajokaistaa. Motarilla on yleinen ilmiö, että jäädään "jurruttamaan" siihen ohituskaistalle ja näin tukitaan takaa tuleva liikenne jopa hälytysajoneuvoliikenne, kun kaikenmaailman luuritkin ovat korvissa stereoiden pauhatessa. Ruotsissa on osattu seurata taustapeiliä jo 70-luvulta lähtien. Suomi nyt vain on sellainen sarvikuonojen maa liikennekulttuurisesti.
      Annetaan vaan niille kiireisille takaa tulijoille kunnolla tietä, niin kyllä se "vastaanottokomitea" tulee heillekin aikanaan vastaan.

    • jorma l

      Voisitte kaikki suksia vittuun mun tieltä vittu kun jurraatte 100 alueella 80 sitten tulen minä alfa uros ja ajan 850 puolikkaalla turbo volvolla 200 ohi niin heti joku läski rupee vinkumaan.

      • paras 1

        Ja mistähän löytyy niin pitkä suora et sun Volvon paskalla muka pääsee 200 km/h .


    • ohittaja

      Moi! Kaikille "herramiehille" ja arvon naisille, liikenteessä.
      On moottoritielläkin paikka, missä oikealta voi ohittaa ja kaiken lisäksi laillisesti, sitä vain tuolla tien päällä harva tietää.
      ajatellaan normaalia 2-kaistaista tietä, sitten siihen oikealle ilmestyy pitkähkö kaista, siis 3-kaista, joka eroaa kahdesta muusta lyhyillä, mutta paksuilla valkoisilla keskiviivoilla, niin sillä kaistalla voi ajaa oikealta ohi!

      • vasemmalta ohi

        "ajatellaan normaalia 2-kaistaista tietä, sitten siihen oikealle ilmestyy pitkähkö kaista, siis 3-kaista, joka eroaa kahdesta muusta lyhyillä, mutta paksuilla valkoisilla keskiviivoilla, niin sillä kaistalla voi ajaa oikealta ohi!"

        Tarkoitat ilmeisesti poistumisramppeja, joita on nykyisin alettu rakentaa 2-suuntaisille valtateille. Niitä ramppeja ei ole tarkoitettu ohittamiseen eli siltä kaistalta ei saa palata varsinaiselle ajokaistalle.

        Eikö järki yhtään päätä pakota miksi näitä ramppeja on alettu rakentamaan? Minäpä kerron: Jotta liikenne ei häiriintyisi oikealle kääntyjän hiljentässä.

        Aloittajan kanssa olen eri mieltä siitä että ohtuksen olisi muuttuneet törkeimmiksi. Kyse on pikemminkin ohitettujen ärsyyntymisestä kun heitä, heidän omasta mielestään turhaan ohitetaan.

        Pikemminkin nykyisin osataan ohittaa vauhdilla eikä enää roikuta rinnalla pitkiä aikoja!!!


    • Liikennepoliisi

      Ajelen avopuiolison omistamalla autolla aina välillä mutta muutoin kuljen pyörällä lähes päivittäin. Itse pyrin huomioimaan aina muut tien käyttäjät autoilijoista jalankulkijoihin.
      Ajan aina senverran rajoituksen yli että siitä ei sakkoa heru, eli jos rajoitus on 100 km/h ajan sitä 105 km/h ja 80 -alueella 85 km/h jne. Peltipoliiseja ei tarvi noilla nopeuksilla pelätä myöskään.

      Sen olen huomannu että lähes kaikilla autoilijoilla tuuppaa olemaan ainainen kiire jostain syystä, niin taajama/kaupunki, kuin maanteilläkin. Eli nopeudet nousevat turhankin huimiksi ja muita tienkäyttäjiä ei kunnioiteta tarpeeksi.

      Toki on niitäkin jotka fiksusti ajavat, mutta nämä muut saisivat mennä uudestaan autokouluun. Lisäksi ehdottaisin ajokortin luovutusikää 20-21 ikävuoteen.

      Liikennesäännöt kuuluvat kaikille. Näin onnettomuuksien ehkäisyä lisätään ja se on tasapuolista kaikille.

      • Kuulkaahan

        To:kaikille

        Idiootiksi määritelllään henkilö, joka on vaikeasti kehitysvammainen ja jonka älykkyysosamäärä on alle 20


    • yksi vaan..

      Itselle sattunut muutaman kerran näin, ajan oikean puoleisella kaistalla nopeudella 120 km/h ja takaatulija syystä tai toisesta siirtyy vasemmalle kaistalle ohittamaan minua ja asia ok siihen asti , mutta sitten tämä ohittaja alkaa ajamaan vieressä pitkän ajan ajaen myös ilmeisesti tuota 120 km/h ja yllättäen huomaan ohittajan jäävän vasemmalla kaistalla jälkeeni, vaikka siis ajan tasan tuota 120/h koko ajan eli pitäisikö minun tässä tilanteesta mukamas sitten hiljentää omaa vauhtiani, kun ei kerta oikealla oleva saa mennä ohi vasemmalla ajavan ? Mahtaakohan kukaan ymmärtää mitä tässä kysyn..? : )

      • vasemmalta ohi

        Ymmärretty mutta miksi hiljentäisit jos kerran olet ohittamassa. Nosta nopeutta niin paljon että pääset ohi vaikka joutuisit törkeään ylinopeuteen. Näin siksi että rinnakkain ajo on motarilla kiellettyä koska vasen kaista on tarkoitettu pelkästään ohittamiseen.

        Se miksi ohitettava nostaa nopeutta voi johtua siitä ettei sen kuski ole ollut täysin hereillä ja hoksii vasta sun tullessa rinnalle ajavansa liian hiljaa. Kun ohitettava nostaa nopeutta syyllistyy hän liikennerikkomukseen koska ohitusta on asetusten mukaan yritettävä helpottaa, ei vaikeuttaa.

        Joten ohi vaan ja reippaasti sittenkin.


    • puukuski4

      OPETELKAAA AJAMAAN NIIN EI TARVITSE OHITELLA!!! T: PUUKUSKI!

    • Suomessa on se ongelma, että on liian vähän kaistoja moottoritiellä. Itse haluaisin ajaa vain sen 120 km/h, mutta ohituksia joutuu tekemään jatkuvasti rekkojen takia. Lopputulos on se, että joutuu ajamaan ylinopeutta jotta ei tukkisi muuta liikennettä. Tämä ei ole liikenneturvallisuuden kannalta hyvä asia.

      Pitäisi olla kolmas kaista, jolla ajaisivat rekat, pakettiautot ja saatanan peräkärryjen vetäjät. Sitten siinä keskikaistalla saisi ajaa normaalia vauhtia eikä tarvitsisi kaahata.

      • Ammattikuljettaja

        Nii, tai sit lähtisit töihi 15min aikasemmi. Tässä sen taas näkee, aletaa ensimmäisenä syyllistää ammattikuljettajia jotka TIELIIKENNELAIN puitteissa joutuu ajaan sitä vitun 80km/h.

        Ilman meitä ammattikuljettajia rahtipuolella täällä valtioissa ei ois mitään ilman meitä. Ei ruakaa, ei polttoaineita, vittu ei mitää..


      • Erik II
        Ammattikuljettaja kirjoitti:

        Nii, tai sit lähtisit töihi 15min aikasemmi. Tässä sen taas näkee, aletaa ensimmäisenä syyllistää ammattikuljettajia jotka TIELIIKENNELAIN puitteissa joutuu ajaan sitä vitun 80km/h.

        Ilman meitä ammattikuljettajia rahtipuolella täällä valtioissa ei ois mitään ilman meitä. Ei ruakaa, ei polttoaineita, vittu ei mitää..

        Ajatko muka lain sallimaa 80km/h??? Ettet vaan paukuta rajoitinta vasten? Ja yritä ohittaa toista puukenkä urpoa joka myöskin paukuttaa rajoitinta vasten, ja täten olette tulppana.

        Ja kysehän ei ole kiireestä...

        Voi voi kylläpä on kovat luulot "tärkeydestä".


      • Tumputa taas
        Ammattikuljettaja kirjoitti:

        Nii, tai sit lähtisit töihi 15min aikasemmi. Tässä sen taas näkee, aletaa ensimmäisenä syyllistää ammattikuljettajia jotka TIELIIKENNELAIN puitteissa joutuu ajaan sitä vitun 80km/h.

        Ilman meitä ammattikuljettajia rahtipuolella täällä valtioissa ei ois mitään ilman meitä. Ei ruakaa, ei polttoaineita, vittu ei mitää..

        Ilman rahtareita tämä valtio ei olisi täynnä tyhmiä runkkareita.


    • Osoitatko mieltäsi

      liikenteessä?

      - En osoita, en ole lapsi.

    • TutkijaX

      Ei, ei ole mitään näyttöä siitä, että liikennekuri olisi höltynyt paitsi ehkä Venäjälle johtavilla tieosuuksilla.

      Perinteisesti Liikenneturva aikanaan vuosittain aloitti kampanjan, jossa väitti perustettomasti ja todistuksettomasti, että liikennekuri on höltynyt. Tämä rutina osui aina siihen aikaan, kun heidän budjettiaan laadittiin.

      Eräs asia on selvä: liikennemäärät kasvavat ja erilaiset insidentit lisääntyvät samassa tahdissa. Jos tieosuudella on 100 auto päivässä tai 1000 autoa päivässä, niin on ero on jotakuinkin kymmenkertainen, jopa enemmän.

      Ei ole mitään näyttöä liikennekurin höltymisestä, tuskin on ollut koskaan. On ainoastaan näyttöä liikennemäärien kasvusta.

    • uskova2

      Silver Saabille.Jokaisella on oikeus ohittaa hitaampi ajoneuvo vaikka ajettaiskin alhaisemmila nopeuksilla.Ei teille elimen jatkeen ja ylinopeuksia ajaville tarvitse tietä antaa enempää kuin muillekaan.. nimittelet toisia,siihen sanoisin että itse olet sen vastakkaisen sukupuolen (v.....)

    • LGI

      Minun kokemukseni mukaan liikennekulttuuri on pikemminkin kohentunut kuin heikentynyt viime vuosina. Kohteliaan joustavasti ajavia kuskeja on enemmän kuin ennen, ja vaikuttaa siltä, että yhä useammat ajattelevat ensisijaisesti liikenteen yhteistä sujuvuutta. Liikennesilmä tuntuu tarkentuneen.

      Kohteliaisuus liikenteessä on tietysti mukavaa, mutta siinäkin pitää katsoa, ettei se mene liiallisuuksiin. Vilkkaassa liikenteessä on paras noudattaa sääntöjä niin kuin ne ovat eikä tehdä muuta. Yksi ylikohtelias saattaa aiheuttaa ketjureaktion, jonka seurauksena muut eivät enää tiedä, miten pitäisi ajaa.

      En tiedä, onko vain sattumaa tällainen pitkään jatkunut kausi: Kohdalleni on osunut vain muutama aggressiivinen tai röyhkeä kuski. Heidänkin autoissaan on poikkeuksetta ollut itänaapurin tunnus.

    • Liikenteen rytmissä.

      Kuka %&/()"#¤ näitä jaksaa lukea?! Lukee ekat 5...10 viestiä, loput kertaa vaan niitä. Kaikilta niiltä, jotka täällä jankkaa juupas-eipäs, tulisi ottaa kortti pois. ÄO-rajat ajokokeisiin, niin olis tälläkin palstalla hiljaisempaa.

    • Itsetunto kohdallaan

      Nämä ovat monta kertaa niitä raukkoja, jotka eivät osaa päteä muualla kuin liikenteessä. Aika ja onnettomuudet ne sieltä pikku-hiljaa karsivat, mutta lisää idiootteja tulee. Minulla oli kerran alaisena suoraan sanoen aivan nynny mies, joka ei saanut juuri työmaalla sanaa suustaan ja häntä aika ajoin sitten työtoverit tuppasivat tölvimään. Liikenteessä päteminen oli hänelle ainoa keino näyttää miehisyyttään. Olin kerran yhden tuttuni auton kyydissä, kun tämä samainen alaiseni ohitti meidät vaarallisesti Audillaan ylinopeutta ajaen ja näytti vielä keskaria! Ei huomannut minua apumiehen puolella. Sanoin hänelle myöhemmin töissä, että " mitä ihmettä silloin ajattelit? " Onko tuo auto sinulle "sen yhden " jatke vai mikä saa tekemään noin vaarallisia ohituksia? " No, taaskaan tämä surkimus ei saanut sanaa suustaan, meni aivan punaiseksi ja noloksi ja vähän myöhemmin sanoutui irti työstään. Tällaisia raukkoja nämä "teiden kuninkaat " sitten tosielämässä ovat !!!

    • kyllä käyttäydun kun ei ole autoa huomaan kyllä meinningin sitä samaa minä enisn meininkiä koukkaillaan sinne tänne ei mitään linjaa meiningissä.

    • jumittajat vituttaa

      Ajan päivittäin moottoritietä töihin, asiakastapaamisiin, kotiin, ym ym. Joka päivä näen aivottomia apinoita ajavan ohituskaistalla alle rajoituksen omien koko kaistan itselleen.
      Ihmiset eivät ymmärrä että on kiire! onneksi mun turbo kyllä kulkee. Viimeksi ajoin tällaisen ohituskaistajumittajan perässä ja jumittaja kun pysähtyi työpaikkansa parkkipaikalle, menin ja vedin sitä paskahousua turpaan. Hah hah ei varmaan toistakertaa jumita ohituskaistalla..

      • oletsupertyhmä

        me äkkiä hoitoon,olet sairas korvien välistä ÄÄÄÄÄLIÖ.


    • nimimerekki

      Suomessa liikennesääntöjen noudattaminen on vapaaehtoista. Miks rikkoa lakia suojatien yli ajaessa jos muuten aikoo lakia noudattaa?

    • Huolimattomuutta

      Huolimaton ajotapa on lisääntynyt rankasti, eli ajetaan jatkuvasti osittain vastaan tulevien kaistalla. Ei ne autot nyt NIIN leveitä ole, ettei mahdu omalle kaistalle!

      Tarkalleen ottaen suurin osa kolareistahan seuraa siitä, ettei pysytä omalla kaistalla, syystä tai toisesta.

    • Motari

      Onha näitä vasemmalla kaistalla tontinpaikkoja kattelevia nähty maailman sivu. Motarilla mennään eikä meinata. Vielä enemmän kun nää vasemmalla kaistalla nysvääjät vituttaa ne liittymästä kuutta seitsemää kymppiä motarille pyrkijät. Semmosen perässä ajaessa menee omakin tielle pääsy vituiksi.

    • Ammattikuljettaja

      Oli pakko postata tänne ku huamasin kirjoittajan "lööpin" missä silmä otti kiinni siihe et aletaan poraan kun ohitetaan oikealta.. Hei haloo, jos oikeesti alkaa vituttaa ja sen sellasta paskaa kaataa muitte autoilijoitte niskaa nii kannattaa yleensä kattoo peilii.

      Ammattikuljettajana tiädän nää arkipäivän sankarit joita on molempia, nii eteen kiilaajia vaikka tilaa ois ajaa toista kaistaa valla vitusti ja sitte se toine ääripää et ajellaa motarilla vittu alinopeuksia. Jos alkaa pelottaa 100 tai 120km/h tuntinopeus nii menis si helvetti ajaa sinne hitaammalle tiälle. Enemmä vaaraa liikenteessä on alinopeutta ajavat kuin ne jotka ajaa sitä 10 tai 20km/h ylinopeutta.

      Mut ny siis takasi asiaa, minkä takia päätin kirjottaa:

      Ettekste oikeesti tiä liikennelaista mitää? Kannattaa vaikka si kirjastosta lainata tms, ja ottaa asioista selkoo ennenku alatte rääpii päätä julkisesti.

      OIKEALTA SAA OHITTAA!
      Ja kyseinen kohta löytyy tieliikenne laista!

      17 §
      Ohittaminen

      Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

      Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

      Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

      Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

      Ja sit viä linkki mistä löytyy vähä enemmä sitä vitun tiatoo teille taliaivoille...

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search[type]=pika&search[pika]=ohitus

    • piipaa12

      Todelliset syylliset on niitä, joiden takia muut joutuu itse riikomaan näennäisesti ja avoimesti lakia. Muutenhan koko liikennevirta puuroutuisi.

      • Kuulkaahan

        To: Kaikille
        Älkää vaan kostako, jos joku tulee pimeässä vastaan pitkillä
        Se sattaa olla täysin vahinko.
        Esim: kun rekka löi kaiken valoarsenaalinsa peliin, olin täysin sokea pitkään,enkä nähnyt tietä lainkaan. Olisi voinut tulla jopa nokkakolari


    • Oikealtaohi

      Moottoritiellä vasen kaista on tarkoitettu ohittamiseen ja oikealle kaistalle pitäisi palata heti ohituksen jälkeen. Jos kaikki toimisivat näin eivätkä jäisi etenkin vilkaan liikenteen aikaan vasemmalle kaistalle, niin moottoritie vetäisi paljon paremmin eikä kenellekään tulisi tarvetta ohittaa oikealta. Valitettavasti suurin osa ei vaihda ohituksen jälkeen oikealle, jos puolen kilometrin päässä on seuraava ohitettava. Vilkkaan liikenteen aikana ei tarvita kuin yksi tällainen muita hitaammin ajava, niin vasen kaista on tukossa. Myös suurinta sallitua ajavien pitää siirtyä takaisin oikealle kaistalle heti ohituksen jälkeen, nopeusvalvonta kuuluu poliisille eikä yksittäiselle autoilijalle.

    • fdsvcxfds

      En tiedä onko lisääntynyt kun olen liikennettä seuraillut kunnolla kuitenkin vain kymmenisen vuotta, mutta onhan se ihan selvää, että näitä hulluja ohituksia tekeviä ja olemattomista asioista tööttäileviä on vaikka kuinka paljon. Eilen näin yhden auton tööttäävän kun edessä oleva hiljensi kääntyäkseen ja meinasi itse ajaa sen seurauksena tuon auton perään.

      Minulle on töötätty kun kävelin aivan rauhalliseen tahtiin ja helposti ennakoitavasti suojatielle ja auto joutui tekemään äkkijarrutuksen kun en luopunutkaan oikeuksistani. Tietenkin pysähdyin auton eteen ja osoitin suojatien merkkiä ja katsoin kuinka kuski kiehui ratissaan.

      Mieltään saa ja pitää osoittaa kunhan sen tekee oikeassa paikassa. Sääntöjä tulee noudattaa ja ylinopeutta sekä turhia ohituksia välttää. Turhia ja vaarallisia ohituksia tehdään aivan liikaa ja tuntuu ettei ihmiset koskaan laske kuinka paljon noilla typeryyksillään oikeasti säästävät aikaa. Usein tuo aika on viidestä minuutista puoleen tuntiin.

    • Nykykuski

      Motarillahan oikealta ohittaminen on sakon uhalla kielletty. Vapaana oikealle ajokaistalle pitää siirtyä rivakasti heti ohituksen jälkeen. Lisäksi näkee paljon vilkun väärää käyttöä, elikkä laitetaan se vilkku päälle vasta silloin kun on jo siirretty ajoneuvoa liikkeessä toiselle kaistalla. Mitä hyötyä tästä enään on !
      Nykykuskin elektronisen eläimen maalaisjärjen käyttö liikenteessä on aika vähäistä.

      • Kuulehan

        To: Nykykuski
        Ja useimmin vilkkua ei käytetä lainkaan
        Yhden paljon ajavan selitys oli, ettei vilkkua voi käyttää. Silloin ei pysty ohittamaan
        Kyllä se on aijevalo ja tuiki tarpeellinen


    • muumiokuski

      Mä olen mummu ja ajan mieluusti sitä moottoritien oikeaa puolta enkä juuri koskaan
      yli 100 km/ h. En juuri ohittele, paitsi isoja hitaita ajoneuvoja joskus ja aina katson että takavasemmalla on silloin tilaa määrättömiin:) Jos tie on tyhjä, määrään vauhtini itse ja köröttelen 80 mittarissa.

      Tiet kuuluvat kaikille, ei vain niille jotka pitävät itseään taitavina ja nopeasti reagoivina rallikuskeina:) Irveily ja muu mielen osoittelu ei auta ketään, itselle vaan tulee semmoisesta stressaantunut olo. Tosin ei minulle tööttäillä eikä nyrkkiäkään puida, vaikka hidas olenkin ehkä.

      Se mitä itse toivon: että ohittava ajoneuvo ei ajaisi niin nopeasti ohitettavan eteen, melkein vasenta etulamppua hipoillen. Joskus ohitettava joutuu ihan jarruttamaan, siinä sitten ketjukolarinkin vaara olemassa. Eli järkeä ja tarveharkintaa ohitteluun:)

      Turvallista, maltillista ajoa!

    • Jormaperäpää

      Mitä väliä niillä nopeusrajoituksilla on, älkää nyt jumaliste ressatko, jos joku muu ajaa kovempaa, vilauttaa pitkiä kun haluaisi ohi (ja itse nysväät hissutellen ohituskaistaa..), -> vaihda kaistaa, morjesta vaikka kiitokseksi kun ohittaja herättelee ohi halutessaan. - Mutta ei, täällä tulee hirvee angst ja madellaan sitten vielä hitaammin, ettei vain lujempaa ajava pääsisi ohi (koska itse ajetaan "suurinta SALLITTUA").

    • Redmeat

      Vaikea olla kohtelias kun muut autoilijat on täysiä idiootteja!

    • 30v ratissa

      Nysvääjiltä jotka eivät osaa lukea liikennettä KORTTI POIS VÄLITTÖMÄSTI!
      Kuurosokeat ämmät ja mummopapat heIvettiin ratista!

      Epävarmat nysvääjät on ylivoimaisesti suurin vaara liikenteessä.

      • abe-kortti riittää

        Ajattelinkin luopua ajokortista 70 iässä eli 7 vuoden kuluttua, mutta kun näkee näin kannustavia lausuntoja, niin haenkin jatkoaikaa, sillä drifting onnistuu vielä loistavasti.


    • skyllä

      Siis nimenomaan ne epävarmat nysvääjät on ne liikenteen vaarantajat. Motarilla ohitetaan ehkä 5km/h ylinopeudella mitä sallittu nopeus on ja ajetaan vielä kilometrejä ohituskaistalla ennenkuin on "turvallista" palata omalle kaistalle.

      Pysykää te osaamattomat ajajat sielä oikeella kaistalla niin säästytään monilta vaaroilta liikenteessä sekä "hurjapäiden" hermot säästyvät.

    • Itse ajan autossani olevan GPS näytön mukaan moottoritiellä 120 km/h, mutta jos tulee hitaampia ajoneuvoja kuten rekkoja ajan kyllä ohi. Eniten kyllä ärsyttää ne vasemmalla ohituskaistalla ajavat ihmiset, jotka tukkivat ohituskaistan, vaikka oikealla kaistalla olisi tilaa. Jos et ohita toista ajoneuvoa, pysy oikealla kaistalla niin liikenne sujuu joustavasti :)

    • JOOO..OOO... Käyttäytyminen liikenteessä on valitettavasti heikentynyt viime vuosina. Valitettava on myös kuorma-autojen nopeus liikenteessä ja ne eivät noudata nopeusrajoituksia ollenkaan. Esim 60km/h alueella ajavat yli 70km/h eikä poliisi puutu niihin mitenkään mutta jos henkilöautolla ajat niin lujaa ja jeparit huomaa sen, sakko rapsahtaa välittömästi. Mulle henkilökohtaisesti sattui viime maanantaina tapaus jossa rekka-auto ohitti minut 80 alueella. Soitin siitä ja ilmoitin kuorma-auton nopeuden. Arvaas mitä hätäkeskuksen virkailija vastasi mulle??? Käski tarkistaa autoni mittarin!!!! Ei uskonut mua että kuorma-auto ajoi huomattavaa ylinopeutta. Mutta sattuipa kyseinen hurjastelija ajamaan ojaan muutamia kilometrejä myöhemmin ja siinä tuli pahaa jälkeä maastoon ja autoon. Poliisit tutkivat onnettomuutta ja katsoivat "vahingossa" auton piirturia. Totesivat yllättäen että auto oli ajanut huimaa ylinopeutta. Ja kun rengas räjähti, auto meni metsään. Kysyin miksi minua ei uskottu kun soitin kyseisestä autosta hätäkeskukseen niin vastaus oli sama kuin mulle hätäkeskukseen soittaessani sanottiin. Mikä on mennyt poliisin ajatuksiin raskaan liikenteen nopeuksissa kun eivät valvo sitä mutta pirun tarkasti valvovat henkilöautojen nopeutta???
      Kyllä kaikkiaan liikennekäyttäytyminen on pahasti vialla koko maassamme. Varsinkin nuoret "miehet" syyllistyvät surkeaan käyttäytymiseen. Toki on olemassa vanhempiakin miehiä jotka eivät osaa ajaa ihmisiksi.

      • Päivystäjä.

        Et kai jumaIauta soita hätäkeskukseen siitä kun rekka ohittaa 80 alueella?? Nyt vittu oikeesti! Ihmekös kun hätäkeskukseen tulvii jatkuvasti aivan turhia soittoja, kaiken maailman hulluille sitä puhelin annetaankin.


      • Ammattikuljettaja

        Pakko ottaa kantaa ja kysyä, et mistä sä repäsit toho sen huamattavaa ylinopeutta? :D


    • Metsienmies80

      Ei noihin kaahareihin tehoa muu kuin heidä oma lääke. Tälläinen perus perhemallin farkku naamioituu ikävä kyllä aika pedoksi kun euro autossa alkaa kuutiotilavuutta ja turboa olemaan.

      Mikä siis se lääke on? Nöyryytys perheautolla jolla läksytetään sitä turbo bemaria tai vastaavaa. Niin... Ettei mene väärien poikien kyttäämiseksi niin autoni ei ole audin rs6 v10 vaikka saman konsernin tuote.

      Toinen keino on tilata se kamera autoon ja laittaa videot youtubeen :) Siinä on nöyryytystä. Liekkö laillista? en tiedä.

      • .................

        Kunhan et kännykkäkameralla kuvaile... ;)
        Ja muutenkin: Sanonko minne voit filmisi työntää...


      • On laillista. Katu- ja maantienäkymiä saa kuvata julkaista ilman, että niissä näkyviltä henkilöiltä pyydetään lupa. Ainoastaan siinä tapauksessa, että kyseessä on ilmeinen henkilökuva, pitää kuvattavalta saada suostumus.


    • yksi autoilija lisää

      Oletteko yrittäneet pitä ns. turvaväliä ,kun ajatte moottoritiellä? Minä olen ja joka kerta siihen tunkee joku, joka ensin ohittaa kiireellä ja sitten siihen väliin,niin se siitä turvavälistä sitten.Onkohan nuo autoilijat unohtaneet turvavälin alkuperäisen tarkoituksen? Kysyn vaan!!!

    • mittariv

      Kyllä sellaistakin on nähty, että lähes tyhjällä moottoritiellä joku on jäänyt ajelemaan vasenta kaistaa joko kännykkä korvalla tai muuten vaan juoruihin uppoutuneena (naisia tai papparaisia). Jos vasurilla joku ajaa 100 km/h 120 alueella TYHJÄLLÄ moottoritiellä, niin pakkohan sitä on jostain päästä ohi -oikealta tai keskinurmelta.

      Yksikin tapaus ajeli vasenta kaistaa vielä siinä vaiheessa, kun viimeiseksi takapeilissä näkyi.

    • vaarallista touhua

      Vakionopeudensäätimet syynä. Kun kerran on säädetty haluttu, yleensä nopeusrajoitusta korkempi, vauhti, ei viitsitä jarrutella, koska sitten joutuu taas säätämään uudestaan. Sen takia ajetaan edellä ajavan perseessä kiinni ja yritetään ahdistella pois alta. Vaikka itse olisi ohittamassa reippaalla vauhdilla, niin nämä vakionopeudensäätäjät liimautuvat takapuskuriin kiinni eivätkä malta odottaa, että edellä oleva ehtii pois alta. Ja vain itsekkäistä syistä: minä en viitsi jarrutella, kun sitten pitää taas säätää uudestaan.. Näin sitten puikkelehditaan autojen välissä ilman, että tarvitsisi käyttää jarrua..tai painaa kaasua.

    • fdsvcvxc

      Tämäkin ketju plussillaan osoittaa, että valtaosa suomalaisista on aivottomia hurjastelijoita. Kyllä on ihmisillä taas kiire istumaan kotiin perseensä ruvelle.

      Täysin järjetöntä stressata jatkuvasta ohittelusta kun voisi vain ajaa jonon jatkona sitä vauhtia, joka jonossa on. Poikkeuksena tietenkin merkittävä alinopeus kuten 40 km/h alle nopeusrajoituksen hyvässä kelissä.

    • putputput

      Ajelen usein 100 rajoituksella 85-95kmh ja motarilla 90-100kmh mutta vilkuilen säännöllisesti peilejä enkä halua olla muiden tiellä. Eipä mua juuri ole ohitettukaan ettenkö olisi ohittajaa huomannut peileistä.

      Ei ole suuri vaiva seurata takanatulevaakin liikennettä ja antaa tietä nopeammille.
      Motarilla joskus bussitkin lähtee ohi ja silloin nostan jalan kaasulta. Helppoa ja nopeaa.

      Kyllä mäkin joskus ajelin moottoripyörällä kaasuvaijeri kireällä mutta enää ei ole sellaista kiirettä. Annetaan niille tietä joilla kiire vielä on.

      • Nakke3

        "Motarilla joskus bussitkin lähtee ohi ja silloin nostan jalan kaasulta. "

        Ei ei ei EI ja vielä kerran EI! Sinä olet siis niitä, jotka aiheuttavat meille vakionopeudensäätimellä ajaville harmaita hiuksia haitariajollasi. Keskity siellä oikealla kaistalla nyt vaan siihen omaan ajoosi ja edessä tapahtuvaan, kyllä takanatulija väistää vasemmalle! Turhaan aiheutat nykimistä takana tuleville.


      • maltilla etenevä
        Nakke3 kirjoitti:

        "Motarilla joskus bussitkin lähtee ohi ja silloin nostan jalan kaasulta. "

        Ei ei ei EI ja vielä kerran EI! Sinä olet siis niitä, jotka aiheuttavat meille vakionopeudensäätimellä ajaville harmaita hiuksia haitariajollasi. Keskity siellä oikealla kaistalla nyt vaan siihen omaan ajoosi ja edessä tapahtuvaan, kyllä takanatulija väistää vasemmalle! Turhaan aiheutat nykimistä takana tuleville.

        Ei se vakionopeussäädin sentään jumalaksi ylennä.
        Ihmiset voi ihan hyvin ajaa vakiokaasulla, sillä se on leppoisaa matkantekoa. Vaikka ylämäessä vauhti hidastuu ja alamäessä menee vähän yli sallitun, niin keskimäärin matka joutuu ihan kelpo vauhtia. Ja polttonestettä säästyy melko lailla vakkariin verraten.


      • hatamotoristi

        Moottoripyörällä ei ajeta kovaa koska on kiire, vaan koska se on kivaa.
        Autolla ajetaan kovaa koska autolla ajaminen on per'seestä ja halutaan siitä tilanteesta äkkiä pois.


    • ex norski

      Norjassa on edelleen tietääkseni max. 90 km/h nopeusrajoitus moottoriteilläkin, vai muistanko väärin. Siellä alhaisia nopeusrajoituksia perustellaan ilmeisesti liikenneturvallisuudella ja pienemmillä päästöillä.
      Sakot Norjassa ylinopeuksista on suuret ja suuresta ylinopeudesta helposti voi saada jopa linnatuomion!

    • LiikenneTulppa

      Joo, kyl mäkin ohittelen Hiacella rekkoja ja yleen sä nostan nopeutta, vaik pakulla saakin ajaa vaan satasta... Mut auta armias jos sieltä tulee joku kauhiaa kyytiä takaata puskuriin kiinni tai kurkkii valoja väläytellen, niin kyl mä ihan kiusallani sen vauhdin tipautan takas siihen satkuun ja välillä allekkin... Tuntityöläisellä on aikaa ohitella vähän hitaampaakin...

    • No en nyt tiedä onko noi moottoritie ohitukset kauhian vaarallisia oli nysväreitä tai ei.Suurimmat vaaran aiheuttajat ovat kuitenkin motarille liittyjät ja sieltä poistuvat.
      Se on uskamatonta kun ei piiiiitkällä kiihdytys kaistalla/rampilla saada sitä edes lähellä olevaa tavoite nopeutta saavutettua.Turha parkua litrasista microista onnistuu myös niillä.Nykypäivänä myös suuri riski ruvennut olemaan tieltä poistuvat kun se nopeus tippuu jo moottoritiellä huomattavasti eikä vasta siellä poistumis rampilla varsinkin ruuhka aikaan.
      Turvallisia ohituksia jatkossakin kaikille tiellä liikkujille!

    • Olet oikeassa , liiketeessä on lisääntynyt ns , kiusaaminen / ärsyttäminen. Oikealla ajavaa rekkaa (motarilla ) lähdet ohittamaan, vasemmalla jo valmiiksi oleva kiihdyttää rekanrinnalle mutta ei mene ohi vaan jää tulpaksi eteen , rekkakuski huomaa mul,,n touhut ja jarruttaa, oikealta ohi ja saat nyrkkivilkutuksen perääsi tai torven soittoa. Liittymä tilanteissa sama juttu, tulijaa yrittää moni kiusata sovittamalla nopeutensa niin ettet pääse kaistalle ja joudut pysäyttämään ryömintä kaistan loputtua , sitten kusip..llä löytyy kaasupoljin. Se on se porukka jolla ei enää ota eteen ja kaikille täytyy kostaa.

      • Ammattikuljettaja

        Kiihdytyskaistalla ajava väistää, liitytäänhä siältä motarille vittu KÄRKIKOLMION takaa :D


      • Ammattikuljettaja kirjoitti:

        Kiihdytyskaistalla ajava väistää, liitytäänhä siältä motarille vittu KÄRKIKOLMION takaa :D

        " Ammattikuljettajalle " Luetun ymmärtäminen ei ilmeisesti ole sinun vahvinpia puolia , eli olla oikeassa vai fiksu.


    • tiedänsen

      Hommatkaa moottoripyörä jos haluatte kaahata. Se kiihtyy kovemmin ja kulkee kovemmin ja livahtaa pienemmästä välistä.

    • kaveri

      Joo, on sitä tullut tehtyä itsekkin liikeenteessä kaahattua ainakin nuorena kun piti näyttää, että kyllä bemari kulkee ja sormimerkkiäkin on tullu käytettyä. Mut kai se oli vain nuoruuden tyhmyyttä näin vanhempana ajatellen?

    • Pyyhi kyyneleet

      Kerroitko äidille ja pyysit sylkkyyn. Saitko itkusi loppumaan, vai pitikö laittaa taas keskaria tuttipulloon ja työntää peukalo takapuoleen.

    • Opi käyttäytymään

      Eli tyttäresi vaaransi liikennettä olemalla ohituskaistalla perusteettomasti. Kannattaa pysyä pois yleisestä liikenteestä, kun ei ymmärrä näin yksinkertaisia asioita. Vai ajattelitko opettaa tyttärellesi käytössääntöjä.

    • Saabit paaliin

      Saapas-kuskit ei ole koskaan olleet ihan terveitä.

      • Kyllä tämä tästä! Ennen pitkää vielä löydämme ratkaisun, johon jokainen on tyytyväinen ja sitten kaikki ajavat sulassa sovussa.


    • Miksi pitää olla vasemmalla kaistalla asumassa.
      Ihan oikein jos ohitetaan oikealta kun vasemmalla ajaa joku revontulijen ihailija.

    • alma juhteri

      Mun suosikki on, jos nopeus 60 ja joku liimaantuu puskuriin, tiputan nopeuden alle 60 ja köröttelen tyytyväisenä, katotaan kuinka kauan hermo pitää perässä, en voi sietää perässä roikkujia.

    • Danske Äpärä

      Minulla on luonnollisesti liikenteessä usein hieman ärtynyt olo, koska olen 57-vuotiaana jo tullut selvästi psremmaksi kuljettajaksi, kuin uuseimmat muut. Lisäksi ajoin taannoin Pulkkisten-Kalkkisten jääradalla jokamiesluokan kisoja ystäväni Kaken kanssa ja opin tuolloin paljon auton käsittelystä. Siksi en pidä merkillisenä, että kun kohdalle osuu joku typerä kuljettaja, minulla vain alkaa sydän pamppailla ja tulee sellainen olo, että tekisinkö jotain. Usein pelkästään heristän keskisomea tai nyrkkiä, mutta muistaakseni kaksi kertaa on käynyt niinkin, että vanhat jokamiesluokan ajat ovat palanneet mieleen ja siitä ovat sitten autokorjaamot saaneet töitä.

      • Vähäpulkkinen

        Helkkarissa hiivatti. Niinhán olin minäkin Kaken kanssa Vähä-Pulkkilan jäällä monasti konsanaan, sillä sieltä ajoimme varsin salmelle saakka, sillä salmella sai sitä Olutta, sillä siellä oli Baari. Kaken auto heitteleiksen takaisin tullessa aivan sinne ja tänne mutta se ei haitannut moksiskaan, sillä jäällä oli kyllä maar tilaa rallikuskille jos toisellekin, ja niitähäntä kyllä riitti, sanon minä taas jälleen kerran ainiaan. Oli se kyllä suuremmoista elämätä Vähäpulkkisessa.


      • Danske Äpärä
        Vähäpulkkinen kirjoitti:

        Helkkarissa hiivatti. Niinhán olin minäkin Kaken kanssa Vähä-Pulkkilan jäällä monasti konsanaan, sillä sieltä ajoimme varsin salmelle saakka, sillä salmella sai sitä Olutta, sillä siellä oli Baari. Kaken auto heitteleiksen takaisin tullessa aivan sinne ja tänne mutta se ei haitannut moksiskaan, sillä jäällä oli kyllä maar tilaa rallikuskille jos toisellekin, ja niitähäntä kyllä riitti, sanon minä taas jälleen kerran ainiaan. Oli se kyllä suuremmoista elämätä Vähäpulkkisessa.

        Kake se ajoi monien kanssa. Usein perskännissäkin juotuaan olutta. Suljettu ratahan se onneksi oli ja poliisit olisivat muutenkin saaneet kettingistä DAIJUUN


      • Vähäpulkkinen
        Danske Äpärä kirjoitti:

        Kake se ajoi monien kanssa. Usein perskännissäkin juotuaan olutta. Suljettu ratahan se onneksi oli ja poliisit olisivat muutenkin saaneet kettingistä DAIJUUN

        Kake oli varsin juopommasta päästä kuskeja. Aina jos jollain oli flinsa, siitä piti sille antaa knubbit. Sitten silla oli varalta oma taskumatti. Vähä-Pulkkilassa Kake teki kiljua ja yritti sitä tislatakin kunnes mäni näkö, ja se tihrusi erikoisten rillien kanssa eteensä kun se kaahasi. Messinkinen kettinki silla oli aina käden ulottuvilla slurkkeja silmälläpitäen.


      • Danske Äpärä
        Vähäpulkkinen kirjoitti:

        Kake oli varsin juopommasta päästä kuskeja. Aina jos jollain oli flinsa, siitä piti sille antaa knubbit. Sitten silla oli varalta oma taskumatti. Vähä-Pulkkilassa Kake teki kiljua ja yritti sitä tislatakin kunnes mäni näkö, ja se tihrusi erikoisten rillien kanssa eteensä kun se kaahasi. Messinkinen kettinki silla oli aina käden ulottuvilla slurkkeja silmälläpitäen.

        Siellähän oli se mäntybaari siinä radan vieressä, jonne erien välillä kuskit menivät dokaan. Kakea ei kyllä haitannut ajaa sokeanakaan ja kyllähän se onnistuu, jos vain löytää ratin ja polkimet


      • Harjun Werffeli
        Danske Äpärä kirjoitti:

        Siellähän oli se mäntybaari siinä radan vieressä, jonne erien välillä kuskit menivät dokaan. Kakea ei kyllä haitannut ajaa sokeanakaan ja kyllähän se onnistuu, jos vain löytää ratin ja polkimet

        Minäkin tunsin sen "Kaken". Silla oli senverta näköä jäljellä että se vahvoilla laseilla näki että edessä on jotain tai sitte ei mitään. Niin kyllä sielä oli Mäntybaari ja myös Pylvässali missä muuan ammoin ojaan vaipunut kuski myi ohikulkijoille Metsikön Pihviä 35 markkaa. Siinä oli muurahaisen munia sekä havuja mausteena.


      • Sirkku H Tampio
        Harjun Werffeli kirjoitti:

        Minäkin tunsin sen "Kaken". Silla oli senverta näköä jäljellä että se vahvoilla laseilla näki että edessä on jotain tai sitte ei mitään. Niin kyllä sielä oli Mäntybaari ja myös Pylvässali missä muuan ammoin ojaan vaipunut kuski myi ohikulkijoille Metsikön Pihviä 35 markkaa. Siinä oli muurahaisen munia sekä havuja mausteena.

        Joskus pihvi oli marinoitu Geessä! Niitä Kake veti kaksin käsin ja sen silmistä näki, että tyyppi oli vitun sekaisin!


      • Hevosnaama
        Sirkku H Tampio kirjoitti:

        Joskus pihvi oli marinoitu Geessä! Niitä Kake veti kaksin käsin ja sen silmistä näki, että tyyppi oli vitun sekaisin!

        Kaken oikea nimi oli Kaukokalle. Ossi sille aina huomautteli sen spyttaamisesta. Silla ei pysnyt gee sisällä jollei ollut maitoa mihin skramlata. Mistäs Kakella maitoa. Niin pitkä sylki lensi taas.


      • Elsa-vainaa
        Hevosnaama kirjoitti:

        Kaken oikea nimi oli Kaukokalle. Ossi sille aina huomautteli sen spyttaamisesta. Silla ei pysnyt gee sisällä jollei ollut maitoa mihin skramlata. Mistäs Kakella maitoa. Niin pitkä sylki lensi taas.

        Voi vittu! Kyllä geen olisi luullut pysyvän sisällä, kun Kake oli niin pitkään dokannut sitä konepeltiä pitkin valutettua lasoliakin! Mikähän sitä vaivasi, kun ei gee kelvannut. Aiheuttaakohan sokeus yrjöämistä tai toisinpäin?


      • Siggenisse
        Elsa-vainaa kirjoitti:

        Voi vittu! Kyllä geen olisi luullut pysyvän sisällä, kun Kake oli niin pitkään dokannut sitä konepeltiä pitkin valutettua lasoliakin! Mikähän sitä vaivasi, kun ei gee kelvannut. Aiheuttaakohan sokeus yrjöämistä tai toisinpäin?

        Kake oli VAJAAKUNTOINEN NYSVÄRI JA PAKSUPÄÄ SEKOBOLTSI!


      • Liisa-vainaa
        Siggenisse kirjoitti:

        Kake oli VAJAAKUNTOINEN NYSVÄRI JA PAKSUPÄÄ SEKOBOLTSI!

        Ainaki sokeutumisen jälkeen Kake oli tiettävästi vajaakuntoinen


    • Väinö88

      Pahimpia ovat nämä, jotka ajavat ihan vitun hitaasti, mutta kiihdyttävät kun yrittää ohittaa.

    • Aviolta opittua

      Vaikka manailenkin aika ajoin törttöilijöitä, niin en mitenkään muuten kuin ajamalla puskuriin melkein kiinni, jos joku tulee risteyksestä eteen eikä pääse sitten kuitenkaan alta pois.

    • tohtori.markus.kilinen

      Johan on markkinat, miten monta vastausta saadaan topikkiin, jonka ydin on "vasen kaista".

      Ps. Yritin monta minuuttia miettiä jotain repäisevää, mutta jos ei tule, niin sitten ei tule.
      Keskeisessä roolissa oli "yksityinen hetki" vasemman kaistan kanssa, mutta jos ei tule, niin ei tule.

    • erkkimerkkiläine

      Tyhmyys,raivoratismis ja aivovammaisuus.
      Kerran mutkin oikealta ohitettiin, syötin tuttipullosta ohittaessa lastani,enkä kerennyt vilkkua laittaa, ennenkuin hätähousu jo oikealle kaahasi. Sekuntia myöhemmin oisin vilkun ja siirtoni aloittanut vaan liiaan myöhään hätäsen takaatulijan mielestä liennyt. Anteeksi hätähousulta pyysin, kun ohitte väärältä päin meni. Kun oli lapsen syöttö kesken, enkä kerennyt ttakisin vasemmalle mennä. Vaik juuri olin sitä tekemässä, edestä pois mennyt.

      Mut muuten aikas hyvin oon noi valoja väpättävät imbesillit välttäneet, hejän ainoa onkelmansa lie kaasujalka jota liian vaikee on käyttää. Eik ajotaitoa, ole koskaan heillä ilmennyt. Varo sieki heitä ja kierrä kaukaa. Noi oikeelta kurvaajat, EI OSSAA AJJAAA. piste

    • Cat hates rat

      "Motarilla tilanne voi olla toinen... Voisin kuvitella ohittavani about samaa nopeutta ajavan vain hyvin erikoistapauksissa (esim. nopeus seilaa niin paljon, että on ikävää ajella takana)."

      Jätä väliä vtun tollo!

      • Ja mitäs se auttaisi? Kun jollakulla motarilla nopeus vaihtelee 90-130 km/h välillä, niin väliä pitäisi olla vähintään useampi kilometri, ettei samalla keskinopeudella saavuttaisi...


      • Cat hates rat
        The_Rat kirjoitti:

        Ja mitäs se auttaisi? Kun jollakulla motarilla nopeus vaihtelee 90-130 km/h välillä, niin väliä pitäisi olla vähintään useampi kilometri, ettei samalla keskinopeudella saavuttaisi...

        No sillonhan ohitetaan sujuvasti ne hitaammat, jotka ajavat sitä 90 km/h, kuten rekat. Itse teen niin aina mottoritiellä, eikä ole mitään ongelmaa ollut pitää kunnon väliä edellä ajavaan tai ohitettaviinkaan. En muista kohdanneeni sellaista tilannetta jossa nopeus seilaisi noin paljon, kuin mitä väität. Vai oletko juuri niitä jotka eivät "huomaa" muuttuvia nopeusrajoituksia? Sellaisia kuskeja näkee todella paljon juuri moottoriteillä, varsinkin kun ajelee 1-tietä Lohjan "tunnelialueella".


      • Cat hates rat kirjoitti:

        No sillonhan ohitetaan sujuvasti ne hitaammat, jotka ajavat sitä 90 km/h, kuten rekat. Itse teen niin aina mottoritiellä, eikä ole mitään ongelmaa ollut pitää kunnon väliä edellä ajavaan tai ohitettaviinkaan. En muista kohdanneeni sellaista tilannetta jossa nopeus seilaisi noin paljon, kuin mitä väität. Vai oletko juuri niitä jotka eivät "huomaa" muuttuvia nopeusrajoituksia? Sellaisia kuskeja näkee todella paljon juuri moottoriteillä, varsinkin kun ajelee 1-tietä Lohjan "tunnelialueella".

        Seuraavaksi voinet kuluttaa aikaa pohtimalla, mitä mahdoin tarkoittaa kun sanoin: "vain hyvin erikoistapauksissa"


      • Cat hates rat
        The_Rat kirjoitti:

        Seuraavaksi voinet kuluttaa aikaa pohtimalla, mitä mahdoin tarkoittaa kun sanoin: "vain hyvin erikoistapauksissa"

        Rottaakin nopeampi päätelmä: Sinä itse?


    • Välit kines

      Pitää olla tarkkana siellä vasemmalla ja kiihdyttää aina väli kiinni jos joku SilverSaabisti tmv. pelle yrittää ohittaa oikealta.

    • alldaysaabisti

      aloittajalle:tiedän tunteen täysin,mulla oli kerran kans harmaa saappi joka oli niin nopee etten kerenny koskaan ajamaan.yhesti yritin,mutta en löytänyt kun oli lainassa ja samaa mieltä muitten kanssa,että saapilla pitää ajaa varovasti ettei säry kallis lasti.ja varoituksen sana muille saapisteille,että jos ottaa sen verran ettei pelota ajaa niin muistakaa kiristää torxit!

    • Turhat ylilyönnit

      Kummasti tämä aihe on herättänyt keskustelua, hyvä niin. Suomalaiset ovat aika heikkoja joukkuelajeissa ja tieliikenteessä tämä näkyy korostuneesti. Liikenne on yhteispeliä ei yksilölaji. Yksilölajia autojen kanssa voi käydä kokeilemassa suljetuilla radoilla. Ja ihan vaan tiedoksi näille päättömille ohittajille, aiheutatte turhia vaaratilanteita ja saavuttamanne aikavoitto lasketaan todennäköisesti ainostaa muutamissa minuuteissa. Kiire voi päättyä yllättävän nopeasti.

      • TöötTööt

        Noi on hauskoja noi, jotka luulee saavansa ajaa niin lujaa ku ite haluaa!!!!


      • Anonyymi

        Ja kaiken perusta ovat liikennesäännöt. Kaikkien tulee toimia samalla ennakoitavalla tavalla. Se vasta vaarallista on, kun joku lähtee sooloilemaan ja tekee mitä huvittaa. Ei kukaan tiedä, mitä sellainen kuski aikoo tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaiken perusta ovat liikennesäännöt. Kaikkien tulee toimia samalla ennakoitavalla tavalla. Se vasta vaarallista on, kun joku lähtee sooloilemaan ja tekee mitä huvittaa. Ei kukaan tiedä, mitä sellainen kuski aikoo tehdä.

        Ja silti noita "soolokuskeja" pitää muiden ihan lain velvoittamana ottaa huomioon ja toimia niin ettei sille sooloilijalle tai muille aiheudu mitään vakavaa vaaraa.


    • Telefin

      Aloittajalle:

      Tyttäresi ei katsele taustapeileihin ajon aikana, eikä täten huomioi kanssa ajajia. Jos takana tuleva joutui tulla oikealta ohi ja kerkesikin vielä, tyttäresi kiilasi vasemmalle ja tukki nopeamman kuskin ajon. Tämä olisi voitu välttää oikeaoppisella ajamisella, eli jatkuvasti huomioi ympärillä olijat katsomalla tarpeeksi usein taustapeiliin. Tyttärelläsi oli selvästi hyvin aikaa odottaa oikealla, että kys. Auto olisi mennyt ohi.

    • Anonyymi

      Normaalia menoa maanteillä nykyisin. Poliitikkojen päätöksellä tapettiin liikkuva poliisi, kukaan ei käytännössä valvo liikennettä. Ulkolaiselle raskaalle liikenteelle pitäisi olla maksu kun ajavat Suomen puolella. Liikenteessä monet ajavat kuin Venäjällä. Sopisi Pohjan tähteet elokuvasta kappale, Alle lujaa.

    • Anonyymi

      Ongelma ratkeaa automaattisella keskinopeuteen perustuvalla valvonnalla. Siihen loppuu sakkorajalla ajo, kun se käy liian kalliiksi. Miksi Suomessa sallitaan törkeä käytös liikenteessä. Tuntuu kuin olisi jossain Venäjällä.

      • Anonyymi

        Onko se "törkeä käytös liikenteessä" tosiaan lisääntynyt, vai onko se ajokyky minä minä huomioitsijoilta itseltään heikentynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se "törkeä käytös liikenteessä" tosiaan lisääntynyt, vai onko se ajokyky minä minä huomioitsijoilta itseltään heikentynyt?

        Vaikuttaisi, että monella alkaa ikä vaikuttaa kuin humalatila.
        Itse kun käy vähän hitaalla, niin normaali liikenne tuntuu käsittämättömän hurjalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se "törkeä käytös liikenteessä" tosiaan lisääntynyt, vai onko se ajokyky minä minä huomioitsijoilta itseltään heikentynyt?

        Kyllä se on! Ajetaan alinopeutta, eikä annetta tietä vaikka olis minkälainen jono perässä, tästä johtuu juuri nämä "törkeät" ohitukset. Ja toinen ongelma on nämä peltipoliisien kohdalla jarruttelijat, kortti pitäs ottaa molemmilta pois niin lähtis harvemmilta henki. Itse ajan vuodessa n.45000 km, ja aina kun mahdollista vakkari päällä ja kymppi yli sallitun rajoituksen, siinä kyllä saa motarilla ohitella oikealta ja vasemmalta....minut saa kyllä aina ohittaa, se on jopa suotavaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on! Ajetaan alinopeutta, eikä annetta tietä vaikka olis minkälainen jono perässä, tästä johtuu juuri nämä "törkeät" ohitukset. Ja toinen ongelma on nämä peltipoliisien kohdalla jarruttelijat, kortti pitäs ottaa molemmilta pois niin lähtis harvemmilta henki. Itse ajan vuodessa n.45000 km, ja aina kun mahdollista vakkari päällä ja kymppi yli sallitun rajoituksen, siinä kyllä saa motarilla ohitella oikealta ja vasemmalta....minut saa kyllä aina ohittaa, se on jopa suotavaa

        Jos rekka ajaa motarilla 80 km./h, ajaako se " alinopeutta" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rekka ajaa motarilla 80 km./h, ajaako se " alinopeutta" ?

        Rekalla ei ajeta moottoritien vasenta kaistaa, samaa vauhtia oikean kaistan rekkojen rinnalla, kuten mäntsäläläiset ja lahtelaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on! Ajetaan alinopeutta, eikä annetta tietä vaikka olis minkälainen jono perässä, tästä johtuu juuri nämä "törkeät" ohitukset. Ja toinen ongelma on nämä peltipoliisien kohdalla jarruttelijat, kortti pitäs ottaa molemmilta pois niin lähtis harvemmilta henki. Itse ajan vuodessa n.45000 km, ja aina kun mahdollista vakkari päällä ja kymppi yli sallitun rajoituksen, siinä kyllä saa motarilla ohitella oikealta ja vasemmalta....minut saa kyllä aina ohittaa, se on jopa suotavaa

        Ei ole mitään alinopeutta, tai edes määritelty, mikä sellaiseksi nopeudeksi lasketaan. Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Sen lisäksi pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella, joka usein on paljon hiljaisempi vauhti, kuin liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään alinopeutta, tai edes määritelty, mikä sellaiseksi nopeudeksi lasketaan. Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Sen lisäksi pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella, joka usein on paljon hiljaisempi vauhti, kuin liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus.

        Sinä voit työntää sen tilanteeseen sopivan nopeuden vaikka pärseeseessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään alinopeutta, tai edes määritelty, mikä sellaiseksi nopeudeksi lasketaan. Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Sen lisäksi pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella, joka usein on paljon hiljaisempi vauhti, kuin liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus.

        Kuinka tyhmä ihminen voi olla...?🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka tyhmä ihminen voi olla...?🤣🤣🤣

        Sas se, ja tyhmyyden lisäksi vielä ajokyvyltään vakavasti heikentynyt.🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään alinopeutta, tai edes määritelty, mikä sellaiseksi nopeudeksi lasketaan. Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Sen lisäksi pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella, joka usein on paljon hiljaisempi vauhti, kuin liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus.

        Minäminäminä.

        Kyvytön keksii tekosyitä.


    • Anonyymi

      Ohittaminen on niin kovin, kovin miehekästä, ja jos on alla vielä manuaalivaihteinen kuljin niin siinä on maskuliinisuus huipussaan ja johon ei naiset ja vanhukset kykene! Kyllä jämpti on näin!

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      304
      2755
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2148
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      183
      1502
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1318
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe