Noudattaisitko uskontoasi ilman...

Wyzzäryum

[[[[Tämä on enemmän kysymys, jota voitte itse miettiä; vastauksianne en tarvitse, sillä harva uskaltaa myöntää edes itselleen, saati muille.]]]]


Helvetillä pelottelu, taivaalla kalastelu.
Kaksi pahaa ja kaunista keksintöä, jotka auttavat johtajia ja musertavat muita.

Eri uskonnoissa on eri asioita, joten yleispätevästi sanon näitä.
En muuten ole ateisti, olen vain agnostikko, joka ei hirveästi Jumalan olemassaolosta välitä.
Tekisittekö näitä asioita ilman pelottelua ja/tai porkkanaa:

-Näkisitte ikuisen kiduttamisen hyvänä
-Tuomitsisitte seksuaalisen suuntautumisen perusteella
-Paastoaisitte, kun pastori/rabbi/imaami tahtoo
-Söisitte vain tietyllä tavalla teurastettua lihaa
-Söisitte vain "puhtaita" eläimiä
-Kivittäisitte homoja
-Ypärileikkaisitte tyttäriänne
-Vastustaisitte ehkäisyä
-Rukoilisitte 3/5/10x päivässä, vaikkei olisikaan fiilistä
-Erottelisitte itsenne ja muut tyylillä: uskova, ei-uskova, uskova, ei-uskova...
-Kasvattaisitte tietynlaiset hiukset/parran
-Käyttäisitte juuri tiettyä asukokonaisuutta
-Lukisitte ja opettelisitte pyhiä kirjojanne päivästä toiseen
-Suhtautuisitte täysin kritiikittä Jumalanne tekoihin

Mielestäni uskonto voi olla loistava juttu, mutta se mikä sekoittaa uskovan pään useimmiten, on kahtiajako, jossa toista puolta rangaistaan yliluonnollisen tahon kautta ja toinen puoli palkitaan yliluonnollisella.


HUOM!!!
Ilmoitan jokaisen off-topicin poistettavaksi. Eli täällä ei levitetä uskontoa tai uskonnollista materiaalia, yritetä puolustella helvettiä, pelotella helvetillä,
muttei myöskään haukuta uskovaisia tai heidän uskoaan.
Koko ketjun ideana on oman uskon miettiminen:
rakastatteko oikeasti Jumalaanne ja Hänen vaatimuksiaan sydämenne kyllyydestä,
vai teettökö sen palkkion toivossa, tai vielä pahempaa, pelon takia?

5

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Brina-

      En kuulu mihinkään uskontoon, mutta rakastan 'jumalaani' joka hetki enemmän sitä mukaa kun alan ymmärtämään elämän tarkoitusta, periaatetta joka on kaiken olemisen takana. Eikä tällä 'jumalani' kaikkiallisella viisaudella ja rakkaudella ole mitään vaatimuksia suhteeni...ainoastaan odotuksia, mutta nekään ei ole sidottu 'aikaan'.

      • Wyzzäryum

        Mutta sehän ei ole uskonto, uskoa vain, joka eri asia on.


    • Uskonnoissa on juuri se kyseenalainen puoli kun niisä tahtoo olla niitä ihmisen tekemiä vaatimuksia aivan kuten aloittaja on huomannut.
      Kyllä ihmisten vaatimuksiin voi suostua mutta loputuloksen pitäisi jokaisen pystyä hyväksymään.

    • 'Jumala ei aseta ehtoja.'
      Joten aloittajan kysymyksiin kannanotto on 'miltei' mahdoton.

    • Jos en uskoisi kristinuskon totuusväittämiin, en pyrkisi elämään kaikessa kristinuskon opetusten mukaisesti, varsinkaan levittämään kristinuskoa. Joitakin asioita ehkä noudattaisin, jos näkisin sen järkevänä ja käytännöllisenä. Kristinusko on muovannut ajatteluani sen verran perusteellisesti, että kysymys on haastava. Toivottavasti ei mennyt off-topic.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe