Osaisikohan täältä joku älykäs yrittää neuvoa minua ymmärtämään kaavojen pyörittämistä?
Mitä minun pitää tehdä, jos haluan ratkaista kirjaimen a tästä kaavasta?
s= 1/2at^2
Tiedän, että a=v/t , mutta en ymmärrä sitä ratkaisuperiaatetta. Minne esimerkiksi tuo 1/2 merkintä ja ^2 merkintä katoaa?
Tai jos minun pitäsi tietää tuosta kaavasta kirjain t niin miten sen tekisin?
Tiedän, että t= 2s/g (tuo 2s/g on neliöjuuressa). Miksi tuo s pitää kertoa kahdella?
Olen HYVINHYVIN kiitollinen jos joku jaksaisi vääntää minulle rautakiskosta kaavojen pyörittämisen idean ja säännöt tai edes jotenkin yrittäisi auttaa. =)
Apua yksinkertaisten kaavojen pyörittelyyn!
2
6770
Vastaukset
- welp
Ajattele hommaa yhtälönä. Elikkäpä yhtäläisyysmerkin "=" molemmilla puolilla olevan tavaran pitäisi antaa sinulle yhtä suuri arvo. Yhtälöä voi muokata ihan mielivaltaisesti kunhan muistaa tehdä saman muutoksen molemmille puolille.
Vaikka nyt tuo ajan t löytäminen tuosta
Jos sinulla on lähtöpisteessä tuo s = 1/2*a*t^2, niin voit lähteä vaikka pyörittelemään kertomalla molemmat puolet kakkosella.
Saat siis s*2 =1/2*a*t^2*2.
1/2 kertaa 2 on 1, joten setti sievenee s*2=a*t^2.
Samalla lailla voit jakaa yhtälön molemmat puolet jollain mielivaltaisella luvulla, vaikka tuolla kiihtyvyydellä a.
Saat siis (s*2) / a = (a*t*^2) / a.
Ja koska luku jaettuna itsellään (tässä a jaettuna a:lla) on 1, saat
(s*2) / a = t^2
Sitten kun otat molemmista puolista samaan malliin neliöjuuren niin alkaapi jo hahmottua.
Ainakin toivottavasti, tuntui selvimmältä tavalta selittää parin kaljan jälkeen. - sahanpurupää
Sait kirjoitettua viestisi minulle ymmärrettävään muotoon. Liekö kiitos nuiden parin kaljan. =)
Lisääkin vinkkejä voi toki laittaa tulemaan kaavojen pyörittämiseen liittyen jos haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745