Pidättekö autossanne vararengasta mukana?

anttero.j

Hei. Pidättekö vararengasta mukana autossanne aina? Mietin sen poistamista polttoaineen säästösyistä, eli saisi autoa kevennettyä ja sitäkautta säästyisi ehkä joku desi polttoainetta.

Entä onko paikkausvaahdosta korvaamaan vararengasta, jos vaikka rengas on päässyt jo tyhjentymään, auttaako paikkausvaahto enää siinävaiheessa yhtään? Onko kokemuksia?

50

1604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole

      Ei kai niitä uusissa enää ole. Minulla on paikka-aine ja kompressori vararenkaan paikalla vakiona.

    • lifemocker

      se nyt niin paljoa paina, että olisi vaikutusta polttoaineen kulutukseen

    • moneen junaan...

      Hieno homma. Sinusta tulee vielä rikas, ensin vain ajelet 5 vuotta ilman vararengasta, niin sen spray-pullon hinta on tienattu. Sitten se jo onkin vanhentunut ja joudut ostamaan uuden pullon.
      Älä kuitenkaan osta kovin isoa, sekin lisää polttoaineen kulutusta.

      • seduuuuu

        Hyvä!
        Toi oli justiin sama mitä minäkin meinasin sanoa, vaikka kyllä mua vähän epäilyttää ett aloittaja on provo.


    • mukana kulkee

      Voihan tuon säästön suuruusluokan karkeasti hahmotella vaikka näin:
      Auto painaa 1.500 kg ja varapyörä 10 kg.
      Auto kuluttaa 7 ltr/100km.
      Varapyörän paino on 0, 67% auton painosta.
      7 litran hinta alakanttiin pyöreästi 10 €.
      Varapyörän kulutussäästö siis 6,7 centtiä/100 km.
      Jos ajaa 20 tkm/v niin säästöä kertyy peräti 13, 40 € vuodessa.

      Noin siis pelkkänä hahmotelmana, todellisuudessa auton kulutus muodostuu paljon muustakin kuin pelkästä painosta - ilmanvastus, vierintävastus ym. - jotka eivät suoraviivaisesti painosta muutu, kuten ei kulutus sinänsäkään, joten käytännössä ei kymppiäkään voi vuodessa noilla arvoilla tienata.
      Väittäisin, että lähempänä 5 € mennään.

      • huono trolli

        ja näin vaan teoriassa. isoimmat säästöt tulee jos opettelee ajamaan taloudellisesti ihan oikein eikä omien luulojen ja vaarin oppien mukaan.
        Kannattaa muuten käydä paskalla ja kusella enne ajoon lähtöä ja lisää säästöä tulee ettei ajaminen maksa kohta mitään. Tankissakaan ei kannata pitää bensaa kuin korkeintaan päivän tarpeen mukaa ettei tule liikaa kiloja.


      • kilo höyheniä pai...

        Oot sitten käynyt tekun? Ja ihan tosissas laskeskelet, eipä mennyt koulut hukkaan.


      • lifemocker

        eikö olisi sama sitten ruuvvata irti koko sisusta, lokarit jne että painoa säästyy ja kulutus pienenee!?


    • Service Hotline

      Jos jättää vararenkaan kotiin, niin kohta tulee ongelmia. Tosin nykyään on kännykät jne. voi hälyyttää jonkun tuomaan varrenkaan. Ja nykyrenkaat kestää, viimeksi on rengas mennyt 25 vuotta sitten ja silloisessa kotterossa oli sekarengastus alla.

      Mutta mitäs sitten kun lähtee stadista vaikka Vuokattiin ja rengas menee talvikelillä pakkasessa ja pimeässä. Pieni vaiva se on vaihtaa rengas. Kamat kontista ulos, tunkki ja rengas pihalle jne. Puolen tunnin päästä voi jo nauraa lämpimässä autossa ja matka jatkuu...

      Tietysti apua saa rahalla, huolenpitosopimuksia yms. mutta matka katkeaa tällöin yleensä useiksi tunneiksi.

      • Niin no...

        vähemmän aikaa siihen paikkapullon käyttöön kuluu


      • Service Hotline
        Niin no... kirjoitti:

        vähemmän aikaa siihen paikkapullon käyttöön kuluu

        Mielenkiintoista on pari vuotiaan paikkapullon kanssa pelata yöllä -25c Sotkamon yössä...

        Viimeksi ajoin moottoripyörällä puli-ukkojen lasinsirpaleisiin...paikkapullosta ei mitään apua.


      • No niin...
        Niin no... kirjoitti:

        vähemmän aikaa siihen paikkapullon käyttöön kuluu

        Tiedä siitä "kompressorista". Saattaa kestää sekin operaatio.


      • vaunun-renkaat

        Minkä tasoisia ovat nuo autoissa olevat nk. kompurat paikkavaahto ??
        Ainakin halvat 10-15 € maksavat tarvikeliikkeiden kompurat ovat ihan potastaa, sillä niistä kuuluu pärinää, mutta ilman tuottaminen on surkeaa, lähes olematonta.
        Aikanaan kesti 15-20 vuotta sellainen kohtuuhintainen yhdistelmälaite, missä valo hätävilkku kompura ja aivan tyhjän renkaan täyttö kesti n. 5 minuuttia.
        Sillä pumppasin tai ainakin tarkistin rengaspaineet kausivaihdon aikaan.
        Nykyisin käytän HD-mallista pikku kompuraa, mikä tarkoitettu vähän isommille renkaille kuten maastureihin ym. Se on ihan kelvollinen ostos.


    • kai mulku..

      Ajelet ilman vakuutustakin? Siinä se vasta säästö?

    • mieti näitä aluksi

      Emme pidä, se pysyy pitämättäkin. Entä paljonko vanha telkkarini vie sähköä jos se on valmiustilassa? Kannattaako se vaihtaa uuteen vähän kuluttavaan malliin? Tai paljonko säästän vaatekuluissa jos kuljen alasti?

    • Moi, sanoisin että vararengas kannattaa aina pitää autossa mukana, samoin tunkki ja ristikko avain, ja pieni määrä tarpeellisia työkaluja, näistä ei kannata tinkiä olemattoman polttoainesäästön takia.
      Yleensäkin autossa kannattaa pitää hieman tarpeellisia työkaluja, ja esim. pistolapio on tosi hyvä ympärivuoden käytettävä työkalu, ei vain talvella vaan myös kesällä pienemmillä sivuteillä liikkuessa.

      • Tunnekysymys se on

        Mielenkiintoinen kysymys. Minulta ei ole rengasta puhjennut kohta 40 vuoden autoilun aikana. Silti pidän mukana, taitaa olla enempikin tunnesyy. Muutama hinausauton tarve on ollut muista syistä.

        Kenttälapio, sammutin ja sammutuspeite mukana. Lapiota tarvittu oman auton takia ja sammutinta vieraaseen autoon pari kertaa.

        Olin tiepalvelumies 1990-luvulla. Rengasrikkoja henkilöautoissa oli hyvin harvoin mutta siihen aikaan oli hammashihnarikkoja usein. Siis joissain automerkeissä hammashihna olisi ollut tärkeämpi varaosa kuin rengas olemaan peräkontissa, jolloin tiepalvelumies olisi voinut vaihtaa hihnan paikan päällä viikonloppuna (niihin autoihin joissa venttiilit eivät takoneet mäntiin).


      • kunnon rengas
        Tunnekysymys se on kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kysymys. Minulta ei ole rengasta puhjennut kohta 40 vuoden autoilun aikana. Silti pidän mukana, taitaa olla enempikin tunnesyy. Muutama hinausauton tarve on ollut muista syistä.

        Kenttälapio, sammutin ja sammutuspeite mukana. Lapiota tarvittu oman auton takia ja sammutinta vieraaseen autoon pari kertaa.

        Olin tiepalvelumies 1990-luvulla. Rengasrikkoja henkilöautoissa oli hyvin harvoin mutta siihen aikaan oli hammashihnarikkoja usein. Siis joissain automerkeissä hammashihna olisi ollut tärkeämpi varaosa kuin rengas olemaan peräkontissa, jolloin tiepalvelumies olisi voinut vaihtaa hihnan paikan päällä viikonloppuna (niihin autoihin joissa venttiilit eivät takoneet mäntiin).

        Oletpa ollut onnekas mies. YHtä pitkän autoilu-uran aikana on mennyt ainakin 3-4 rengasta eli kerta 10 vuoteen. Jotkut ovat vaan alkaneet hiljakseen vuotaa ja jotkut ovat suorastaan räjähtäneet. Pintakin on kerran irronnut osittan ja siitä alkoi melkoinen pompotus/rytkytys, että teki mieli heti vaihtaa se vararengas alle, kun se on aina ollut mukana.
        Nämä kapeat tilapäisrenkaat olen aina vaihtanut oikeisiin vararenkaisiin, sillä en halua jäädä taipaleelle, kun on tunkki ja muut välineet mukana ja usein asuntovaunukin perässä.
        Paikka-ainepullolla ja pikku kompuralla olisi ehkä yhden noista vuotavista voinut hoitaa, mutta 3 kertaa olis jäänyt taipaleelle.


    • vararengas vyötärö

      joo, vyötäröllä.

    • 95owner

      Tietenkin pidän, ettei käy niin, että jää jonnekin hevon v--n korpeen ihmettelämään kun rengas on tyhjä, eikä täyteen saa. Oikea vararengas maksoi satasen ja kompura-partavaahto-viritys siirtyi autotallin puolelle. Nyt tiedän, että voin vaihtaa renkaan ihan vanhanaikaisen turvallisesti, ja ajaa sen kanssa kotiin vaikka tuhannen kilometrin päästä. Ei tule näppylöitä, vaikka se vararengas voi olla kilon verran painavampi kuin kompurasysteemi.

    • semmosia

      30 vuotta olen ajellut ja kertaakaan ei ole renkas puhjennut, joten tänä kesänä päätin viimeinkin jättää vararenkaan pois harrasteautosta, tosin ei bensan säästön takia, vaan että se kiihtyisi vähän paremmin, vararengas, tunkki ja mutterinväännin painavat kuitenkin yhteensä 25 kiloa. Lisäksi vaihdoin erikoiskevyet vanteet jotka keventi 10 kiloa lisää.

      Tosin ratkaisua helpotti se että tunkki hajosi kun vaihdoin siihen vanteet keväällä, onneksi ei käynyt hassummin, koska olin jo vaihtanut renkaat ja viimeisen renkaan jälkeen ruuvaamassa reunaa alaspäin kun se putosi kerralla, tunkin ruuvikierre oli pettänyt. Eikä ole sitten jaksanut ostaa uutta tunkkia, jokin hallitunkki pitänee hankkia.

      • upeaa, kerrassaan

        Mahtavaa kieli- iloittelua, jatka samalla oppimattomuuden tielläsi.


    • turha homma

      ei monessakaan uudessa autossa ole vararengasta. Olen ajanut v. 1973 eikä ikinä ole rengas puhjennut...mitä sillä tekisi?

    • Ei ole rengasta

      Ei nykyrenkaat puhkea normaaliajossa. En muista kenelläkään puhjenneen rengasta ainakaan tällä vuosituhannella.

      Jos puhkeaa, sitä varten on paikkaussarja. Itse kuitenkin soittaisin mieluummin Autoliiton AL-Turvan numeroon ja annan ammattilaisten hoitaa homman.

      • ei ne puhkee

        uusien autojen mukanahan tulee ajoturva joka kaikki matkan kerkeytykset ja parhaat antava autokin pariksi päiväksi ilman veloitusta.


      • räjasd

        Ja kas rekoissa puhkee syytä en tiedä mutta monta "räjähtänyttä rekan rengaan" jäännöstä näkyy tienposkessa.


      • älä-soita-al

        miks sä Autoliittoon soitat, et kai maksa niiden palvelusta?!?

        Jos sulla on täyskasko se korvaa ihan samat palvelut "ilmaiseksi"
        tai sisältyen


      • rengas-varalla

        Kyllä niihin täyskaskoihin on hinnasta päätelle sisällytetty melkoisen monta renkaan paikkausta. Palo, varkaus ja hirvivahinko on sentään halpa.


    • 95owner

      Autossani on vararenkaan lisäksi turvavyöt, airbagit, vakuutukset. Toivon hartaasti, että mitään niistä ei koskaan tarvitsisi käyttää.
      ...edellinen renkaan tyhjeneminen ajon aikana v. -67

    • reinforced

      Mulla on ns. "runflat" renkaat autossa, silti en heitä vararengasta pois.

      Enempi riesaa vararenkaasta koituu, kun nostaa sen autosta pois tallin perukoille tilaa viemään...

      • Lahjoitin pois

        Rikkoutuneella runflat-renkaalla pääset 50 km 50 km/h jonnekkin ihmisten ilmoille, jossa sinulle kerrotaan että "ei näitä runflat-renkaita voi/saa korjata, eikä näitä ole missään varastossa, ja toimitusaika on 2-3 kk".

        Runflat-renkailla ajavalla pitää olla vastaava vararengas valmiiksi ostettuna kotona.

        Toisekseen runflat-renkaiden ajo-ominaisuudet ovat täysin surkeat. Esimerkiksi 50-100 keuroa maksava uusi bemari taantuu niillä 1990-luvun Ladan tasolle.


    • 2+1

      Saat ainakin kaksinkertaisen säästön vararenkaaseen verrattuna jos pidät tankin korkeintaan puolillaan. Tankkausväli tihenee mutta mitä sitten. Samoin jäähdytinneste, öljypinta ja lasinpesuneste minimirajalla. Pienistä puroista tulee iso säästö.

      Sekä paskalla/kusellakäynti ennen ajoa kannattaa ehdottomasti.

    • 95owner

      Jos painon säästöä haetaan, voisi useimmat heittää painavat takapenkit kokonaan pois. Monilla on lisäksi takapaksi täynnä mitä ihmeellisintä romua, jota ei koskaan tarvi mihinkään, muutakin kuin vararengas nosturi. Ja tosiaan bensa; itselläni on 70 litran tankki. Sen voisi pitää kaiken aikaa 50 kg kevyempänä.

    • GTV = tila-auto

      en pidä vararengasta mukana koska se täyttää puolet takakontista.

      • sdvsdvcs

        sitymaasturi?


    • ascsacacac

      No sille muutamaan käyttöä ole keksiny.l

    • 4321

      Yhdessä topikissa on laskelkeltu paljonko 10 kg painonpudotus säästää.
      Erilaisilla laskutavoilla säästö on todella mitätön.
      Vararemgas painaa 1-2% auton painosta suoraan laskettuna ottamatta ilmanvastusta huomioon tekee alle desi / 100km ilmanvastus huomioiden voisi ola 0,5 desiä/ 100 km. Oikealla ajotavalla voi säästää jopa litran/100km

    • Passatti1

      En pidä

    • Joppe Jokilaivuri

      Viime talvena meni rengas tuhannen säleiksi -40c pakkasessa. Vaihdoin varapyörän tilalle ja se siinä. Vain idiiootti heittää varapyörän mäkeen. Koko juttu auttoliikkeiden säästö kusetusta.

    • bdfz

      > Pidättekö vararengasta mukana autossanne aina?

      Kyllä. Pallastia olla pitää että jarrut kuluu.

      • pidän tunkkini

        Mulla pysyy vararengas ihan pitelemättä siellä omassa kolossaan eikä häiritse yhtään. Kerran tai pari vuodessa tarkastan paineet.


    • uusi poloilija

      Ostin viime kuussa uuden Polon, jossa on täysikokoinen varapyörä. 1.000 kg:n painoisessa pikkuautossa se painaa suhteellisesti aika paljon. Veikkaan kuitenkin, että se kotiin jätettynä tapahtuisi rengasrikko ja ehkäpä vielä silloin, kun kännykän akussa olisi vähän virtaa. Kännyn autolaturia ei satu olemaan.

      Ajan paljon pitkiä matkoja eli kiihdytyksiä on vähän suhteessa kilometreihin. Painonlisäyksellä ei ole bensankulutuksen kannalta väliä tasavauhtia ajettaessa, vaan lähinnä kiihdytettäessä. Säästöä tulisi aika vähän ja mahdollisuus renkaan puhkeamiseen & tielle jäämiseen olisi yksi turha huolenaihe lisää. Ennakoivalla ajotavallani vauhdinmuutokset on minimoitu.

      Autossani on myös takamatkustajille kumimatot ja niskasuojat, vaikka käytännössä ajelenkin vain yksikseni. Tavaratilan välipohjankin voisi poistaa, enkä varavirtakaapeleitakaan ole koskaan tarvinnut. Mutta ei ole fiksua tehdä elämää liian vaikeaksi pikkusäästöjen vuoksi.

      Kun keväällä laitan taas kesärenkaat alle, otan varapyörän käyttöön ja annan eniten kuluneen huilata varapyörän virkaa hoitaessa. Tätä kiertovaihtoa toistamalla saan lykättyä uuden rengassarjan ostamista noin 20 prosenttia myöhemmäksi. Seuraavassa autonvaihdossahan ei ole väliä, onko käytetyn vararengasta kulutettu käytössä vai onko se vanhentunut käyttämättömänä.

      • Olen autoillut vuodesta 1981. Tänä aikana minulle on sattunut kaksi rengsrikkoa, nekin pinnoitetuilla renkailla. "Vararenkaan" olen korvannut kahdella renkaantäyttösarjalla. En siis käytä vararengasta.


      • uusipoloilija
        lihamylly1 kirjoitti:

        Olen autoillut vuodesta 1981. Tänä aikana minulle on sattunut kaksi rengsrikkoa, nekin pinnoitetuilla renkailla. "Vararenkaan" olen korvannut kahdella renkaantäyttösarjalla. En siis käytä vararengasta.

        Ostin taas kesällä uuden Polon. Siinäkin on täysikokoinen varapyörä mukana, minkä katson eduksi. Olen kuullut, että paikkavaahdot eivät toimi pakkasella. Juuri silloin pidän tärkeänä päästä jatkamaan matkaa omatoimisesti. Lämpimään aikaan avun odottelu ei ole niin ikävää.


    • vakuutuskorvaa

      ei ole vararengasta mukana.
      Enkä todellakaan alkaisi missään tien sivussa rengasta vaihtamaan

      Siksi minulla on vakuutus, soitan hinausauton paikalle jos rengas menee

    • massaton

      Kiihtyy paremmin, ilman joutavaa painoa!

    • arksa_95kg

      Aina kun istahdan autoon, mulla on vararengas mukana. Se on tullut 20 vuoden runsaan ruokahaluni johdosta vyötärölleni.

    • vanhanaikaista

      Luulisin ettei missään autossa ole vararengasta mukana.

      • uusipoloilija

        Eipä kai, minullakin kokonainen varapyörä on. Tien päällä olisi hankalaa ottaa rikkoutunut rengas vanteelta ja ruveta vararengasta sille sovittelemaan.


    • ikirengas

      Mulla on ollut se kuhunkin autoon sopiva vararengas mukana jo vuodesta -75. On sitä tarvittu noin kerran/10 vuotta ja kätevä vaihtaa, kun siinä on se vannekin jo mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7659
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1903
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      799
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      767
    Aihe