"Arvot ja etiikka" on sijoitettu " Uskonnot ja uskomukset" palstalle?
Osaako/haluaako joku selittää miksi ..
10
118
Vastaukset
- ---
Ylläpidon aivoituksia. Ei voi käsittää. Nythän tämä täyttyy lähinnä hörhöjulistajien sekoilusta homoseksualismin ympärillä.
Monet uskovaiset kuvittelevat, että uskovaisilla on yksinoikeus arvoihin ja etiikkaan. Itse näkisin, että osalla uskovaisista löytyy etiikkaa ja jopa arvoja - uskonnosta huolimatta.
Minne ehdottaisit nämä siirrettäviksi? Harrastukset olisi kiva palsta minusta. :)Oikea Osoite kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4221 sinne mistä ovat kotoisinkin.
Kannatettavampi.
xxxxxx Monet uskovaiset kuvittelevat, että uskovaisilla on yksinoikeus arvoihin ja etiikkaan. Itse näkisin, että osalla uskovaisista löytyy etiikkaa ja jopa arvoja - uskonnosta huolimatta. xxxxxxx
Ateismiin ei kuulu mitään arvoja, moraalia eikä etiikkaa. Ne kuuluvat vain uskontoihin ja siksi on ymmärrettävää, että ne sisältyvät uskonnot palstalle.
Aina kun ateisti puhuu moraalista ja etiikasta hän joutuu poimimaan siihen kuuluvat käsitteet ateismin ulkopuolelta, joko suoraan tai välillisesti Raamatusta ja kristinuskosta.
- 1+1
Etiikka on filosofian osa-alue ja kristittyjen keskuudessa enemmänkin liberaalien juttu. Etiikan luonteeseen kuuluu historiallisuus: Ei voidakaan sanoa mikä on ehdottomasti oikein tai hyvää, vaan puhutaan siitä mitä on minäkin aikana ja missäkin olosuhteissa pidetty hyvänä. Eiköhän kohta sallita esimerkiksi ainakin moniavioisuus ja syntymän jälkeinen abortointi.
Raamatun sanaa uskovat ymmärtävät ettemme voi itse päättää mikä on oikein ja mikä väärin, mikä hyvää ja mikä pahaa. Meidän ei tule mukautua tämän maailmanajan menoon vaan nöyrtyä Jumalan edessä, tutkia (Raamatusta) mikä on Hänen mielensä mukaista, luopua vääryydestä ja muuttua itse.
Sanoisitko itse olevasi ns. hyvä ihminen? Testaa se nyt: Oletko koskaan käyttänyt Jumalan nimeä kirosanana? Oletko koskaan valehdellut? Oletko koskaan himoinnut tai anastanut toiselle kuuluvaa? Oletko koskaan juonut itseäsi humalluksiin? Jeesus rinnasti himoiten katsomisen haureuteen [Matt. 5:28] ja vihan murhaan [1. Joh. 3:15]. Jumala tietää tekomme. Hän tutkii mielet ja sydämet, minkään jäämättä salaisuudeksi. Oletko tuomion päivänä syyllinen? Näkeekö Jumala sinut pilkkaajana, valehtelijana, varkaana, juomarina, sydämeltään huorintekijänä ja murhaajana? Huolestuttaako se sinua? Jos näet pahuutesi ja häpeät tekojasi käänny jo tänään Vapahtajan puoleen ja toimi kuten Tessalonikan juutalaiset, jotka ”tutkivat Kirjoituksista pitikö heille esitetty paikkansa” [Ap. t. 17:11].- Suosittelen Opintoja
Onko 'syntiä' poimia Raamatun pullasta rusinat ja ohittaa kaikki se, mikä sotii sitä itseään vastaan.
Jos ei tuosta ymmärrä, mistä uskonto on kotoisin, niin mistä sitten?
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/rosa-von-praunheimin-helvetin-historia
- Ajattelija5
kyl mä tiedän ittekin että olen tehny just noin kun 17.9.2013 22.05 kirjoittaa /kysyy . Kaikkea olen tehnyt, ja uskon vakaasti että Jeesus tietää tasan tarkkaan minkälainenP****mä oon.Mut silti, vaikka en kuulu mihinkään kirkkokuntaan, uskon vakaasti että Jeesus (puhun mieluummin Jeesuksesta, koska raamatussa sanotaan että Jeesus on ikäänkuin "välitysmies" meidän ja Jumalan välillä) tietää tasantarkkaan mun tekemiset, ja myös syyt niihin.Mut mielestä Jeesus ei ole kostonhaluinen,eikä myöskään Hänen isänsä, meidän Jumala.Siksi juuri Jeesuksen piti maanpäällä elää, että tietäisi minkälaista on elää ihmisen elämää.Ja siihen Jeesuksen armoon, myös mua kohtaan,mä uskon.Joka ilta ennen uneen vaipumista,kiitän Jeesusta menneestä päivästä,ja rukoilen lasteni, ja lastenlasteni puolesta. Vaikka sanoinkin aikaisemminetten kuulu mihinkään kirkkokuntaan,ei se tarkoita että olisin "eronnut" Jeesuksesta(joka sentään kuoli meidän puolesta),voisinpa jopa sanoa että olen vakaammin ruvennut uskomaan, nimenomaan rakastavaan Jeesukseen/ja Jumalaan.Kuinka kukaan voi vihata luomaansa,ajatellaan vaikka niitä vanhempia jotka saavat vaikeasti vammaisen lapsen,kyllä mun ymmärryksen mukaan,vanhemmat kuiten rakastavat sitä lasta yhtäläisesti kun tervettäkin lasta. Miks Jeesus vihais mua,vaikka oonkin täys*******Kai mäkin olen vaan joten"vammanen" ihmisenä.Mutta kuitenkin uskon Jeesuksen armoon.
- 234rtgt
Ja mitä tekemistä tuolla oli tämän viestiketjun aiheen kanssa?
Ajattelen, että arvot ja etiikka kuuluu olennaisesti uskontoihin, mutta minustakin on hieman ongelmallista sijoittaa se uskonnot ja uskomukset otsikon alle. Etiikka kuuluu ihmisyyteen maailmankatsomuksesta riippumatta. Sopisi aivan yhtä hyvin filosofiaan. Ymmärrän että turhauttaa, jos ei saa täällä asiallista keskustelua aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti398248Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2312202Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori661744- 991518
Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks141505Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1741370- 531114
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2051068- 301001
Kristinuskon arvot käyttöön
Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric285971