Iloista syksyä

oasis79

Löysin tänään aamupostin seasta lapsen tekemän värikkään piirroksen, jossa toivotettiin "Iloista syksyä!". Ilmeisesti naapuruston lapset olleet asialla... :)

Toivotus piristi syysflunssan ankeuttamaa etätoimistopäivääni huomattavasti ja ajattelin laittaa hyvän kiertämään jatkamalla iloisen syksyn toivottelua myös teille kanssapalstailijoille.

Laitatko sinä yleensä hyvän kiertämään? Jos esimerkiksi ventovieras hymyilee sinulle kadulla tai kaupassa, miten reagoit? Hymyiletkö takaisin ja mahdollisesti jatkat hymyä seuraavalle vastaantulijalle? Vai ajatteletko hymyilijän olevan joko päästään vialla tai jotain vailla ja käännät pääsi pois mahdollisimman nopeasti?

31

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kennedy

      Jos saatu hyvä ja saatu paha panaan kiertämään aina jollekin kolmannelle osapuolelle, niin kaikki hyvä tuppaa kertymään yksille ja paha toisille.

      Jospa vain jätän sen pahan kierrättämättä ja pidän myös hyvän itse. Tasapuolisesti keskinkertaista syksyä kaikille!

      • Eikö voi vain jättää pahaa kierrättämättä, mutta ainakin joskus laittaa hyvä kiertoon?


      • Kennedy
        oasis79 kirjoitti:

        Eikö voi vain jättää pahaa kierrättämättä, mutta ainakin joskus laittaa hyvä kiertoon?

        No mutta muista sananlasku "road to hell is paved ...".

        Ja mitä jos rupean Suomessa hymyilemään vieraille ihmisille. Nuoret tytöt ja naiset häiriintyy, vähän vanhemmille kilahtaa nuppiin, mummot ilahtuu hetkeksi, mutta kotona enää muistaa koko asiaa ja aikuiset miehet nyt ottaa sen pakosti haasteena tai vittuiluina. Pikkulapsille voi hymyillä, jos aikuiset ei ole näkemässä js syyttämässä pedofiiliksi.


      • Kennedy kirjoitti:

        No mutta muista sananlasku "road to hell is paved ...".

        Ja mitä jos rupean Suomessa hymyilemään vieraille ihmisille. Nuoret tytöt ja naiset häiriintyy, vähän vanhemmille kilahtaa nuppiin, mummot ilahtuu hetkeksi, mutta kotona enää muistaa koko asiaa ja aikuiset miehet nyt ottaa sen pakosti haasteena tai vittuiluina. Pikkulapsille voi hymyillä, jos aikuiset ei ole näkemässä js syyttämässä pedofiiliksi.

        :D I see the point...

        Suomessa tosiaan ollaan vähän jähmeämpiä hymyilyn yms suhteen ja väärinkäsitysten mahdollisuus on aina olemassa. Luontainen hymy vaatii toki muutenkin jonkin "syyn", jonkinlainen kohtaaminen täytyy olla tapahtunut, istutaan vierekkäin junassa, kurotetaan kaupan hyllyltä samaa tuotetta tms. Mutta noissa tilanteissa hymyilen kyllä aika helpolla eikä nyt vielä ole kukaan ainakaan vittuilusta tullut syyttelemään.

        Itse ajattelen sen niin, että kun tulee tilanne eteen, hymy tai apu ei maksa paljoa vaivaa ja parhaimmillaan se voi piristää toisen ihmisen päivää, vaikka kyseessä olisikin vain pieni hetki ja pieni teko. Kerran esimerkiksi hain kiireisenä työpäivänä lounaaksi sämpylän ja työpisteelleni palatessani onnistuin kompastumaan kynnykseen ja leipä levisi juuri oviaukkoon. Vastaan tuli kaksi miestä, joista toinen piti ovea auki ja toinen keräsi kanssani leivän täytteitä lattialta. Se oli melko koominen tilanne, mutta vaikka menetin lounaani, miesten hyväntuulinen avuliaisuus piristi päivääni :)


    • Kyöstix

      Hyvää kiertämään kait tääkin oli sitä kun kaupalla käydessä osuin siihen kassalle samaan aikaan iäkkäämmän( n.70-80 v.) naisen kanssa. Siinä samalla kun ostoksia pakattiin kasseihin hän rupesi kertomaan miten hänen päiväänsä oli kuulunut ja pahoitteli kun ostosten pakkaaminen häneltä kävi hitaasti.
      Siinä sitä sitten turistiin hetkonen kaikenlaista. Saattoi olla päivän ainoita hetkiä kun pääsi keskustelemaan toisen ihmisen kanssa. Taksia jäi sitten odottamaan kaupan eteiseen.

      • Tuo oli nimenomaan hyvän kierrättämistä :)

        Ei se paljoa aikaa vie muutama ystävällinen sana vaihtaa, mutta sillä voi olla hyvinkin suuri positiivinen vaikutus jonkun toisen ihmisen päivään. Ystävällisyys ei maksa mitään.


    • samat jutut

      Olet aivan selkeästi Aurinko79.

      • Oliko sulla itse aiheeseen jotain kommentoitavaa?

        Mun persoonaan liittyvät arvailut alkaa olla jo vähän kulahtaneita... Ja vielä lisäksi, ketään ei kiinnosta ;)


    • kaduilta bongattua

      Japanilaiset osaavat hymyilemisen taidon. Aurinkoisia ihmisiä :)

      • En henkilökohtaisesti tunne yhtäkään japanilaista, mutta en väitä vastaan.

        Hymyilevimmät ihmiset olen tavannut Etelä-Amerikassa, siellä ihmiset todellakin ottivat joka puolella vastaan hymyn kera. Kuvittelin rennon elämänasenteen olevan hiukan liioilteltu, mutta paikalliset todellakin saattoivat vaikka pistää tanssiksi keskellä toria, jos lähikuppilasta kaikui sopivan letkeä musiikki. Aivan valloittavia ihmisiä :)


    • ....

      Jos esimerkiksi ventovieras hymyilee sinulle kadulla tai kaupassa, miten reagoit? - Hymyilen aina takaisin. Se ei maksa mitään ja on kohteliasta. Muutenkin se hymyily tulee luonnostaan, kun joku hymyilee. Vähän kuin haukotus tarttuu.

      Vai ajatteletko hymyilijän olevan joko päästään vialla tai jotain vailla ja käännät pääsi pois mahdollisimman nopeasti? - En muista koskaan ajatelleeni noin. Ellei joku ole hymyillyt tilanteessa, jossa hymyily on vahingoniloa.


      Kiitos ja hyvää syksyä myös sinulle ja lapsellesi. :)

      • Hymy ja nauru kieltämättä tarttuu herkästi :)

        Tuo on kuitenkin totta, että nauru voi olla myös vahingoniloista, pilkallista. Se saattaa sivaltaa kipeämmin jopa kuin sanat, jos se tulee oikeassa tilanteessa oikealla sävyllä. Täytyy kuitenkin olla luonteeltaan aika kylmä, jos pystyy aidosti päästämään suustaan naurua, minkä tarkoituksena on satuttaa toista.

        Kiitos syksytoivotteluista :)


    • Tähän voi ottaa vaikka sellasen näkökulman, että suuri osa hyvästä on aineetonta ja siksi antajalle ilmaista. Mutta merkittävää ihmisille, jotka sitä saavat. Työssäni on ihmisiä, jotka ovat sanoneet ettei heitä ole aikaisemmin koskaan kiitelty tai kannustettu työsurotuksista. Osoitettu mitenkään, että tekemällään työllä on merkitystä. Alkeellisinkin huomioiminen on puuttunut, vain kritiikkiä on tullut. Työilmapiiriä on ollut helppo parantaa pelkästään sillä, että antaa ihmisille arvon ja huomion mikä heille kuuluu. Ehkä kysymys laitatko hyvän kiertämään on mun kohdalla niin, että kyllä laitan, mutta jos toinen on itsekeskeinen nutipää, en todellakaan. Syysflunssaisia ja vastaavia kohtaan olen ankara. Ei mtn etätyötäkään kun ollaan kipeenä :>

      • Mä oon kyllä tehnyt parhaani mukaan kaikkea muutakin tässä samalla kuin vain töitä, kuten palstaillut. Ei saa siis olla ankara :p

        Joillekin pienen kiitoksen tai kauniin sanan sanominen työmaailmassa tuntuu olevan kovin vaikeaa, aivan kuin se nakertaisi arvovaltaa tai jotain, vaikka se on itseasiassa juuri päinvastoin. Jos ihminen lannistetaan pelkillä moitteilla, ei motivaatiokaan voi olla huipussaan ja se syö koko tiimin suoritustehoa.

        Eikä kiitoksen tarvitse aina tulla vain ylhäältä päin. Myös työkavereita voi kiittää ja arvostaa, paljon mukavampaa työskennellä yhdessä kun on hyvä ilmapiiri. Onnekseni mulla on niin ihanat työkamut, että heitä voi ihan aidostikin kehua :)


      • esimies.
        oasis79 kirjoitti:

        Mä oon kyllä tehnyt parhaani mukaan kaikkea muutakin tässä samalla kuin vain töitä, kuten palstaillut. Ei saa siis olla ankara :p

        Joillekin pienen kiitoksen tai kauniin sanan sanominen työmaailmassa tuntuu olevan kovin vaikeaa, aivan kuin se nakertaisi arvovaltaa tai jotain, vaikka se on itseasiassa juuri päinvastoin. Jos ihminen lannistetaan pelkillä moitteilla, ei motivaatiokaan voi olla huipussaan ja se syö koko tiimin suoritustehoa.

        Eikä kiitoksen tarvitse aina tulla vain ylhäältä päin. Myös työkavereita voi kiittää ja arvostaa, paljon mukavampaa työskennellä yhdessä kun on hyvä ilmapiiri. Onnekseni mulla on niin ihanat työkamut, että heitä voi ihan aidostikin kehua :)

        Saako työaikana palstailla?


      • esimies. kirjoitti:

        Saako työaikana palstailla?

        Olen ollut tänään kotona sairastamassa. Koko päivä on mennyt suunnilleen koneella muutamia kotitöitä lukuunottamatta, töitä on tullut tehtyä ehkä 8 tuntia. Pomolla ei ainakaan ollut valitettavaa, viimeisin kommentti oli, että arvostaa mun joustavuutta ja tulee ottamaan sen huomioon ;)


      • oasis79 kirjoitti:

        Olen ollut tänään kotona sairastamassa. Koko päivä on mennyt suunnilleen koneella muutamia kotitöitä lukuunottamatta, töitä on tullut tehtyä ehkä 8 tuntia. Pomolla ei ainakaan ollut valitettavaa, viimeisin kommentti oli, että arvostaa mun joustavuutta ja tulee ottamaan sen huomioon ;)

        ...arvostaa mun joustavuutta ja tulee ottamaan sen huomioon ;)

        = kehtaa antaa töitä uudestaankin sulle kun olet seuraavan kerran sairaana :s


      • bravo.bravi kirjoitti:

        ...arvostaa mun joustavuutta ja tulee ottamaan sen huomioon ;)

        = kehtaa antaa töitä uudestaankin sulle kun olet seuraavan kerran sairaana :s

        :D

        Taisit tulkita ihan oikein, mutta toisaalta sama tyyppi on antanut mulle kahden vuoden sisään kaksi ylimääräistä palkankorotusta, ylimääräisen bonarin ja arvottanut mun tekemiset "excellent"-tasolle, jotta kyllä mä nyt voin vähän naputella nuhanenäisenäkin :)

        Mä oon näköjään ihan lahjottavissa.... :p


      • ..........
        oasis79 kirjoitti:

        :D

        Taisit tulkita ihan oikein, mutta toisaalta sama tyyppi on antanut mulle kahden vuoden sisään kaksi ylimääräistä palkankorotusta, ylimääräisen bonarin ja arvottanut mun tekemiset "excellent"-tasolle, jotta kyllä mä nyt voin vähän naputella nuhanenäisenäkin :)

        Mä oon näköjään ihan lahjottavissa.... :p

        Miespomo? ;)


      • .......... kirjoitti:

        Miespomo? ;)

        Onko sillä merkitystä?


      • .........
        oasis79 kirjoitti:

        Onko sillä merkitystä?

        Niin, se ei taida auttaa, että vilauttaa pomolle vähän säärtä? ;)))) Vitsi, vitsi :D


      • ......... kirjoitti:

        Niin, se ei taida auttaa, että vilauttaa pomolle vähän säärtä? ;)))) Vitsi, vitsi :D

        Eipä ole ollut tarvetta sääriä vilautella. Tai mitään muutakaan ;)

        Äläkä aliarvioi miehiä, ei kaikki ole rintavakoa silmät ymmyrkäisinä kuolaavia pässinpäitä. Jotkut miehet jopa näkee sen lävitse, milloin nainen yrittää päteä joillain muilla avuilla kuin pätevyydellä.


      • en pidä sanasta päte
        oasis79 kirjoitti:

        Eipä ole ollut tarvetta sääriä vilautella. Tai mitään muutakaan ;)

        Äläkä aliarvioi miehiä, ei kaikki ole rintavakoa silmät ymmyrkäisinä kuolaavia pässinpäitä. Jotkut miehet jopa näkee sen lävitse, milloin nainen yrittää päteä joillain muilla avuilla kuin pätevyydellä.

        oikeasti pätevän ei tarvitse (yrittää) päteä


      • en pidä sanasta päte kirjoitti:

        oikeasti pätevän ei tarvitse (yrittää) päteä

        Olen samaa mieltä.


    • Sitä samaa, iloista syksyä sinullekkin. Syksy ei välttämättä ole mun suosikki vuodenaika ollenkaan.
      Tuntuu aina haikealtta kun kesä on ohi ja kaikki vihreys kuolee. Tulee pimeää ja kylmää.
      Yritän silti löytää syksystä positiivisia asioita.
      Tummuvassa illassa palaa tuoksukynttilät. Vien niitä myös ystäville tuliaisiksi. Haluan lahjottaa kaikille kiireisille.rauhallisen ja seesteisen sinisen hetken. :)

      • Syksy tuntuu kieltämättä hiukan haikealta. En haluaisi millään päästää irti kesän lämmöstä ja vehreydestä, mutta toisaalta syksyssä on oma suloinen tunnelmansa, pimenevät illat, kirpeät aamut.... Eilen istuin lattialla muksu sylissä takkatulen roihutessa ja ihmeteltiin tulta yhdessä. Se oli aika täydellistä :)

        "Haluan lahjottaa kaikille kiireisille.rauhallisen ja seesteisen sinisen hetken. :)"

        Mahtava ajatus :)


      • Onko..
        oasis79 kirjoitti:

        Syksy tuntuu kieltämättä hiukan haikealta. En haluaisi millään päästää irti kesän lämmöstä ja vehreydestä, mutta toisaalta syksyssä on oma suloinen tunnelmansa, pimenevät illat, kirpeät aamut.... Eilen istuin lattialla muksu sylissä takkatulen roihutessa ja ihmeteltiin tulta yhdessä. Se oli aika täydellistä :)

        "Haluan lahjottaa kaikille kiireisille.rauhallisen ja seesteisen sinisen hetken. :)"

        Mahtava ajatus :)

        Päivi nimisillä naisilla kuinka puhtaat takapuolet?


    • Meille on joskus myös tullut noita ja paljastuivat silloin uusien pikkunaapurien yllätykseksi :) Omat lapset olivat kovasti tohkeissaan ja piirsivät takaisin omat piirustukset..
      Kyllähän sitä tulee hymyiltyä takaisin ja joskus hymyiltyä aloitteellisestikin, jos on hyvällä mielellä. Joskus huomaa, että vastapuoli rypistää otsaansa ja jää selvästi miettimään, että oliko hänellä jotain hassusti päällä, takki juoponnapeilla tms. Silloin tekis mieli sanoa jotain iloista, mutta en kehtaa kumminkaan.. Kesällä Suomessa ihmiset ottaa paremmin vastaan hymyilyn, kuin vuoden pimeimpään aikaan. Ymmärrettäväähän se. Joskus keskitalvella kun pitää lähinnä keskittyä, että pysyy pystyssä liukkaalla tiellä, ja paleltaa ja on pimeää jne.

      • Pimeä aika saa ihmiset hiukan käpertymään koloihinsa, loskassa rämpiminen ei välttämättä ole se helpoin keino loihtia hymy huulille :)

        Mä oon nyt kuitenkin päättänyt vastustaa pimeyden masentavaa vaikutusta ja tehdä pari pientä reissua syksyn aikana, jospa ne piristäis sen verran, että jaksaa vielä ensilumen sataessakin hymyillä :)


    • näin meillä

      Meille on joskus myös tullut noita ja se paljastui pääsiäisnoidaksi, silloin uusien pikkunaapurien yllätykseksi :) Omat lapset olivat kovasti tohkeissaan ja piirsivät noidasta omat piirustukset..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2287
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      174
      1369
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1167
    4. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1078
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1067
    6. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      89
      1053
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1005
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      937
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      910
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      63
      822
    Aihe