...ovat kaikki idiootteja! Poikkeuksetta! Sillä kukaanedes vähän älykäs ei voisi olla fundamentalisti.
Fundamentalistit
10
282
Vastaukset
Miten määrittelet termin fundamentalisti?
Fundamentalismi on saanut nimensä kirjasarjasta The Fundamentals. Sen kirjoitti ryhmä yhdysvaltalaisia herätyskristittyjä, jotka pyrkivät puolustamaan akateemisesti tärkeäksi mieltämiään asioita kristinuskossa, kuten Jeesuksen ihmetekoja ja ruumiillista ylösnousemusta, modernismia vastaan, joka tulkitsi kristinuskoa naturalistisesti. Myöhemmin fundamentalismista tuli taantumuksellinen ja vastakulttuurinen liike. Yhä nykyisin siihen liittyy anti-intellektuaalisuutta ja eristäytymistä ympäröivästä kulttuurista. Viime vuosikymmeninä on puhuttu myös ei-kristillisestä fundamentalismista, mm. ääri-islamilaisisten yhteydessä.
Oleellista on toki myös se, miten määrittelee termin älykäs.
- Olen kohdannut Hänet
Rcekim,
jos puhutaan tämän päivän fundamentalistista,
mitä sillä tänä päivänä tarkoitetaan,
unohtaen sen, mitä se on aluksi tarkoittanut,
niin sinä olet äärifundamentalisti ja fanaatikko omassa uskossasi.
Olet valmis tuomitsemaan toisinajattelevat mielipuoliksi ja
ajattelet olevasi maailman viisauden keskus.
Jokainen tosin on perusteellinen siinä mihin uskoo,
mutta kannattaa kyllä olla hyvin perillä siitä mihin uskoo. - thinker
Pisteet Mikkoselle! Oot ensimmäinen fundamentalisteja kritisoinut
ihminen joka on osannu määritellä fundamentalismin:D Koskaan tullu vastaan ketään muuta joka oisi tehny saman.
Heittäsin vielä kommentin että fundamentalistinen liike on nykyään jakautunu useaan lohkoon. Osa niistä on aivan sekasin, osa taas erittäin fiksua porukkaa. Opiskelen tällä hetkellä yhdessä funkkujen omistamassa yliopistossa, enkä oo koskaan saanu Suomessa näin hyvää yliopisto-opetusta.
Esimerkiksi näiden UT-kreikankielen kurssit on erittäin korkealla tasolla. Suomessa ei oo yhtäkään laitosta joka opettaa yhtä hyvin. - inssi vaan
Fundamentalistit voivat olla idiootteja yhtä hyvin kuin kaikki muutkin ihmiset. Fundamentalistit voivat myös olla ei idiootteja kuten kaikki muutkin ihmiset. Yleistäminen ei ole anti-idiotismia vaan päin vastoin se on idiotismia ja jatkuvasti yleistävä on idiootti.
Idiootti (muinaiskreikaksi ἰδιώτης, idiōtēs eli yksilö, yksityishenkilö, kansalainen) on nykyisessä merkityksessään loukkaava ilmaus, jolla tarkoitetaan vähälahjaista tai tyhmää ihmistä. Arkikielessä "idiootiksi" saatetaan haukkua ketä tahansa, joka tekee puhujan mielestä jotain tyhmää tai ajattelematonta(lähde http://fi.wikipedia.org/wiki/Idiootti). Olet oikeassa - wikipedia ei ole hyvä pohja tiedon lähteeksi - sinnehän voi kirjoittaa vaikka idiootti. - yurki1000
Herra antaa viisautta omilleen. Olen Kristuksen uskossa. Minulle Raamattu on Luojamme sana, muuttumaton ja luotettava ilmoitus. Kaikki muu on suhteellista eli epävarmaa. Olenko mielestänne fundis?
Tiede ei kumoa Luojaa, koska Luoja on tiedon lähde. Luominen oli nopea, koska Jumala niin sanoo ja koska kasvit luotiin ennen aurinkoa ja pölyttäjiä.
http://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g - satujahannne
"...ovat kaikki idiootteja! Poikkeuksetta! Sillä kukaanedes vähän älykäs ei voisi olla fundamentalisti"
Laajentaisin että kukaan vähänkään älykäs ei voi olla uskova. Täytyy hieman vipata että aikuisena uskoo joupukkiin, terämieheen, jeesukseen, allahiin, brahmaan, zeukseen ja kaikkiin tuhansiin muihin jumaliin ja taruolentoihin.- yurki1000
Onneksi pelastus on tarjolla kaikille :-D
- satujahannne
yurki1000 kirjoitti:
Onneksi pelastus on tarjolla kaikille :-D
Onneksi psykiatrista hoitoa on myös tarjolla jos sitä älyää vain hakea *WINK* *WINK* :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683