Peruskysymyksiä valkosipulista

nainen191

Ajattelin aloittaa valkosipulikuurin, koska sillä ilmeisesti saa hyvin vältettyä flunssia jne. En ole koskaan aikaisemmin syönyt kummemmin valkosipulia ja tässä pari erittäin tyhmää kysymystä:

- onko valkosipulin kynnet syötäviä suoraan sellaisenaan vai pitääkö niitä vielä erikseen kuoria ja huuhdella vedellä?

- kuinka monta kynttä yksi kokonainen valkosipuli sisältää?

- onko hyviä keinoja valkosipulin hajun estämiseksi? Auttaako esim. hampaiden harjaus tai suuveden käyttö syönnin jälkeen?

- olisiko valkosipulitabletit myös hyvä vaihtoehto? Merkkisuosituksia otetaan vastaan :) Kaikki eivät ilmeisesti sisällä allisiinia, mikä on se tärkein aine.

21

6554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valkosipulia

      Valkosipulin kynnet voi syödä sellaisenaan kun ne kuorii, ilman huuhtelua. Kynsien määrä riippuu sipulin koosta, miten niitä on kehittynyt. Valkosipulista on olemassa myös lajike jossa ei ole erinäisiä kynsiä. Valkosipulia saa myös jauheena maustehyllyiltä. Parhaana pitäisin kuitenkin tuoretta valkosipulia. Voit keksiä itse miten valkosipulia käytät, vain mielikuvitus on rajana. Voit paahtaa, murskata, paloitella, keittää maidon tai jonkun muun liemen kanssa tai syödä sellaisenaan jos haluat nimenomaan estää flunssaa. Se sisältää antibiootteja ja on terveellistä. Itse käytän valkosipulia moniin eri ruokiin, samoihin mihin tavallista keltasipuliakin. Valkosipuli ei mielestäni "haise" pahalle enkä ymmärrä miksi jotkut niin inhoaa sen hajua ja tekee siitä niin ison numeron. Paljon pahempiakin hajuja on olemassa. Jos haluat poistaa hengityksestä sen hajua, syö muuta voimakastuoksuista sen jälkeen joka peittää hajua. Omenakin käy ja mainitsemasi hampaiden harjaus tai suuveden käyttö.

      • fiiniallisiini

        Muuten hyvä, mutta hajuhaittoja ei aina voi torjua vaikka söisi kynnet kokonaisina tai käyttäisi valkosipulivalmistekapseleita.

        Ihminen on sitä mitä syö ja tietyt aromiaineet tulevat esiin esim. vaikka ihon rasvarauhasten tai hien kautta. Itselläni on finnejä ja joskus niitä puristettaessani haistan selvästi mitä olenkaan syönyt edellisenä päivänä. Ählämit sanovat sikaa syövän länsimaalaisen haisevan sialta, jokainen tietää vauvojen makean hajun äidinmaidon takia jne...

        Vanha konsti hengityksen raikastamiseen on syödä tuoretta persiljaa päälle, mikä on muutenkin hyvä idea, sillä persilja (kuten myös muut vihreät yrtit) on hyvä maksalle. Myös sitrushedelmien syöntiä voisi kokeilla hajuhaittoihin, sillä niden hapokkuus toimii hyvin valkosipulin rikkiyhdisteitä vastaan - sitruunaahan on käytetty perinteisesti kalan hajun poistamiseksi iholta kuin myös mausteeksi kalan oheen.

        Valkosipuleita on monia eri lajikkeita ja aina hajun ja maun voimakkuus ei kohtaa - olen monesti käyttänyt kokkailussani valkosipuleita, joissa on voimakas tuoksu, mutta maku aika vaatimaton ja toisinpäin. Jjoten valkosipulinkin käyttö ruokaan vaatii aina varovaisuutta ja säätämistä kuten oikeastaan kaikkien maustekasvien - esim. saman chili-pensaan eri hedelmät ovat voimakkuudeltaan erilaisia ja vain kannasta pikku palan maistettuaan tietää, että onko hotti vai vielä hotimpi.


      • fiiniallisiini
        fiiniallisiini kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta hajuhaittoja ei aina voi torjua vaikka söisi kynnet kokonaisina tai käyttäisi valkosipulivalmistekapseleita.

        Ihminen on sitä mitä syö ja tietyt aromiaineet tulevat esiin esim. vaikka ihon rasvarauhasten tai hien kautta. Itselläni on finnejä ja joskus niitä puristettaessani haistan selvästi mitä olenkaan syönyt edellisenä päivänä. Ählämit sanovat sikaa syövän länsimaalaisen haisevan sialta, jokainen tietää vauvojen makean hajun äidinmaidon takia jne...

        Vanha konsti hengityksen raikastamiseen on syödä tuoretta persiljaa päälle, mikä on muutenkin hyvä idea, sillä persilja (kuten myös muut vihreät yrtit) on hyvä maksalle. Myös sitrushedelmien syöntiä voisi kokeilla hajuhaittoihin, sillä niden hapokkuus toimii hyvin valkosipulin rikkiyhdisteitä vastaan - sitruunaahan on käytetty perinteisesti kalan hajun poistamiseksi iholta kuin myös mausteeksi kalan oheen.

        Valkosipuleita on monia eri lajikkeita ja aina hajun ja maun voimakkuus ei kohtaa - olen monesti käyttänyt kokkailussani valkosipuleita, joissa on voimakas tuoksu, mutta maku aika vaatimaton ja toisinpäin. Jjoten valkosipulinkin käyttö ruokaan vaatii aina varovaisuutta ja säätämistä kuten oikeastaan kaikkien maustekasvien - esim. saman chili-pensaan eri hedelmät ovat voimakkuudeltaan erilaisia ja vain kannasta pikku palan maistettuaan tietää, että onko hotti vai vielä hotimpi.

        Lisättäköön vielä, että haistan helposti ohikulkevasta naisesta hajusteista huolimatta onko hänellä kuukautiset päällä - se pieni, pehmeän tympeä tuoksu, jota ei voi peittää.

        Ehkä minulla on tavallista parempi hajuaisti vaikkakin tupakoin, mutta silti - kaikkia hajuja ei vain voi peittää millään.


    • täpä

      kokeileppa joskus valkosipulivoitakin paistamiseen jne...

    • nuhaton nyt

      Pari meillä kotona käytössä olevaa reseptiä:

      Ruispala, johon sipaiset ohuelti voita. Viipaloit 1-4 kynttä valkosipulia ja pistät ne leivälle. Pintaan juustoraastetta. Grilli, uuni (hätätilassa mikro), kunnes juusto sulaa. Ääntä kohti.

      Sit jos ääni on menny ja kiinteen nieleminen hankalampaa, niin:
      4 desiä vettä ja ½-1 kanaliemikuutio. Reilun sentin pätkä inkivääriä ja pari kynttä valkosipulia silputtuna. Meillä sekaan painetaan vielä tabascoa sen verran, että hieman jo kuumottaa. Kuumaks ja kurkusta alas.

      Tää jälkimmäinen avaa kyllä röörit hyvin ja helpottaa oloa. Lisäksi siinä on elektrolyyttejä ja hieman energiaakin.

      • Pieleen meni

        Mitä ääntä? Työnsin vaimon ääntä kohti ja pieleen meni.


    • BLOOD IS LIFE

      Itse en laita valkosipulia enkä sipulia yhtään mihinkään! Ne ottaa kurkkuun. Mieluummin käyttäisin flunssaan cvitamiinia, mustaviinimarjaa tai kuumaa vettä jossa on sitruunaa ja hunajaa.

    • niinuskookuintilaa

      Välttyäksesi valkosipulin "ympäristöhaitioilta", mutta saaden sen edut terveyden kannalta, voit myös niellä kynnet kokonaisina tai paloina ilman hajuhaittaa.

      Valkosipuli tulee kuoria aivan kynttä myöten ennen käyttöä - kuori on sitkasta eikä erityisen maittavaa vaikka jotkut tseffit käytävät sitä kuorimattomana erilaisiin ruokiin.

      Kuten kaikki maasta saatu tulee huuhdella hyvin ennen käyttöä ja valkosipuli ei ole tästä poikkeus vaikkakin sitä käytetään usein kuumennettuiden ruokien maustamiseen.

      Valkosipulissa voi olla hyvinkin monta kynttä vaikka myös ns. yksikyntisiäkin tunnetaan lähinnä kiinalaisia tuotteita vaikka eurooppalaisiakin nykyään löytyy.

      Paras valkosipulin hajun poistamiseksi taitaa olla persiljan pureskeleminen. Muutenkin yrtit auttavat hajuhaitoissa kuten kynteli papuruokien kanssa - vähentää pavuista johtuvia kaasuvaivoja.

      Tabletit voisivat olla kiva ratkaisu, mutta niitä ostamalla tuet vain monkansallista yritystä ja saman hyödyn saisit huomattavasti pienemmällä sijoituksella eli mitä valkosipuli maksaakaan kaupassa - murto-osan hihhuleiden markkinoimista tuotteista.

    • sipulisapuli

      Tottumattoman maha voi mennä sekaisin, raaka valkosipuli on väkevää. Laita ruokiin ja kypsennä tai osta säilöttyjä kynsiä, ovat miedompia.

    • tuoreena parasta

      Osta valkosipuli, kuori, syö raakana, vaikka leipäpalasen päällä leikaten terävälläveitsellä, näin säilyy 'mehut jääden leivälle, ei käsiisi.

    • Allium sativum

      Valkosipulissa on monta vaikuttavaa ainetta jotka hapettuu heti jouduttuaan ilman kanssa. Eli suomeksi: vaikuttavien aineiden teho laskee heti leikkauksen tai murskauksen jälkeen.

      Minä käytän 1-2mm paksuja viipaleita leivän päällä. Voit laittaa mieltymyksen mukaan kurkkua, tomaattia, medvustia tai mitä vaan.

      Pureskelemalla persiljaa jälkeen syönnin ottaa ja lieventää tuoksun.
      Pinoccio

    • kulinaristi

      paras tapa välttää valkosipulin ''hajuhaitat'' on olla välittämästä kaiken maailman ruikuttajista ja ruokajunteista. Ja jos ei tehoa niin käskee laittamaan vaikka pyykkipojan nenään. on olemassa niin paljo kaikkea oikeesti pahemman hajusta että ei tollasta voi ottaa tosissaan. esim ihmiset jotka käyttää ihan liikaa hajuvesiä tai paskahajudeudorantteja yms. tai ihmiset jotka eivät pese hampaitaan tai ihmiset jotka ahtavat kaiket päivät kaikenmaailman pika''ruoka'' paskaa suuhunsa ja ihmettelee kun pierut haisee kuolemalta. tai ihmiset jotka eivät pese itseään taikka vaatteitansa yms yms.....joten ei muutaku valkosipulia napaan vaan.

    • KoukussaJo

      " Valkosipulissa on monta vaikuttavaa ainetta jotka hapettuu heti jouduttuaan ilman kanssa. Eli suomeksi: vaikuttavien aineiden teho laskee heti leikkauksen tai murskauksen jälkeen. "

      -Kun minä luin päinvastaisen tiedon vakavasti otettavalta sivulta. Sanottiin että hapen vaikutuksesta se aine tulee oikein tehoiseksi. Siksi nykyään aloitan valkosipulin möyhennyksellä, jonka jälkeen laitan muuta valmiiksi pöytään ja sen aikaa se sipuli saa tekeytyä.

      Omena on jossain sanottu parhaaksi verratuksi hajupoistajaksi, mutta jos syöt sipulia, taitaa haju olla väistämätön. Juuri sattui osumaan silmiin, että Mussolini olisi syönyt vatsavaivan vuoksi salaattina lähes pelkkää valkosipulia, vaimonsa olisi siirtynyt toiseen makkariin.

    • Valkosipulituoksuna

      Nyt on meneillään kuuri jossa syön joka päivä yhden kokonaisen kynnettömän valkosipulin. Syön sen leivällä; kuorin ja purskautan puristimella leivälle, siihen paseerattua tomaattia ja juustoraastetta, sen verran mikroon että juusto sulaa mutta vs. ei edes lämpene.
      Minulla on perinnöllinen krooninen nokkosrokko, johon lääkityksenä antihistamiini.

      Kun syön tätä lataustani koko päänahka kurkku ja korvat kihelmöi ja sipisee. Nyt on neljäspäivä saas nähdä miten vaikutus etenee...
      Olen syönyt ties kuinka monta purkilistä valkosipuli öljykapseleita en huomannut mitään vaikutusta ei edes hajua.

      Vatsa ei kapinoi joten en odota mitään kielteistä.
      Hajuhaitta ei ongelma asun yksin.
      Syön latinkini iltapäivällä / illalla kun en enää ole lähdössä minnekkään syötyäni hammastikku rassaus hampaille, pesu ja sitten syön omenaa joka on todettu parhaaksi hengityksen raikastajaksi. Omenan jälkeen otan muutaman vesi ryypyn ja purskuttelen siinä samalla hampaat.

      En ota ongelmaa valkosipulin hajuhaitasta lähelleni ei ole kenenkään pakko tulla. Tarkoitus on kuurata nyt kuukausi, jos siitä hyötyä jatkan vain satunaisille katkoilla jos saatavuus katkoja.

      Tuntemani valkosipulin syöjät sanovat mitä enemmän valkosipulia kerralla syö sen vähemmän se haisee.
      Eräs oli sitä mieltä että ei saa syödä yhtä aikaa proteeiinin kanssa (liha juusto maitotaloustuotteet) Ajattelin kokeilla myös vain pareeratun tomaattin kanssa leivällä..

      En haise tupakalta koska en tupakoi, en haise millekkään alkoholijuomalle koska en ota. En käytä pyykissä hajusteita, en hajuja enkä edes hajustettua dödöä.
      Monet ihmiset haisevat todella voimakkasti pyykin jälkikäsittelyaineille.. Kellä on oikeus haista millekin? Hajuallergiset eivät ole valittaneet valkosipulista mutta muista hajuista kyllä..

    • Hajuonsitkeä

      Oon iltasittain avannu tonnikalaa vedessä -purkin (liha on jääny käytännössä pois) ja silppuan siihen päälle tonnikalaa, mahtuu puolikas sipuli. Ruisleipäpala ja omenamehulasi tuossa yhteydessä. mm. yön, aamiaisen, hammaspesun jälkeenkin väittävät hajun olevan.

    • tosi.hyvät.pierut

      Valkosipulista nykyisin saa kuin hyviä pieruja, immuuniksi muuten tullut mitä terveysväitteistä sanottiin. Ihan yhtälailla räkä lentää, söi tai oli syömättä, mutta ne pierut, ne ovat todella mahtavan hajuisia.

      • Harmittavaistakin

        Olen syönyt yhden valkosipulin kynnen melkein päivittäin 2 kuukauden ajan.kaikki meni hyvin,kunnes viikko sitten tuli aamulla vatsakouristuksia,tosi kipeä,ja ulostetta teelusikallisia pehmeää,koko aamun,Yleensä minulla ei ole koskaan vatsavaivoja.Kokeilin päivän tauon jälkeen yhden kynnen ja taas sama juttu.Sit pidin pari päivää taukoa,mutta illalla murskasin yhden kynnen leivälle ja annoin tekeytyä jonkin aikaa ja tänä aamuna jatkuvaa veskissä juoksua,eikä tule paljo mitään ,mutta vatsaan sattuu todella paljon aaltoillen.Kipu on enemmän alavatsalla ja peräpuolella.onko kokemuksia muilla.en ole ollut millekkään koskaan allerginen ,66v terve rouva.,jatkunut 4 tuntia.


    • koekani

      Aloin 1.10.2015 joka päiväiseksi valkosipulin syöjäksi.
      Syön raakana pieninä kutioina 4-6 kynttä joka päivä. Tuttavat eivät ole haistaneet, hengityksessä. Minulla oli lonkkanivel särkyjä ja jalkapyödän kipuja ei ole enää. n. 3vk alusta oli muutamana päivänä kaasua ja se haisi, ei ole enää.
      Tein myös päänahka käsittelyä: puristin 3 kynttä puristimella ja lisäsin 1 rkl vettä tällä kostutin kastoin koko päänahan ja muovipussi päähän sekä pyyhe pidin tunnin ja sitten pesin pois laiton ensin reilusti hoito-ainetta sitten sampoo pesu.
      Tein 6-7 kertaa perättäisillä pesukerroilla. Päänahka ei ollut moksiskaan, mutta hius muuttui karkeaksi ja pörröiseksi. Pesin mäntysuovalla sitten hoitoainetta annoin vaikuttaa hetken ja pesin samppoolla. Nyt hius on hieman karkea mutta ei muuta. Teen uuden rykäsyn Joulun jälkeen
      Olen lukenut kaiken mitä olen löytänyt valkosipulista. Tulen aina syömään sitä ja toden näköisesti myös käytämään päänahkaan kuureja.
      Ostaessa olen tarkka, ehjiä puhtaita ja kovia, en pese kynsiä. Jos kynnessä on jokin 'vamma' en käytä sitä mutta iduiset syönkin.

      • haisenjoshaisen

        Pidin taukoa helmikuun puoleen väliin siis n. 1,5kk. Laiskistuin koska kuorimisessa ja paloitelussa on hommaa.... Osin myös säilöttyjä kononaisia kynsiä 750g purkin, en usko tehoaiheiden olevan kypsennyksen jälkeen enää hengissä. (joten en osa enää)
        Paluu käytöön pieninä kuutioina raakana, nielen veden kanssa iltapäivällä kun ei enää ulos lähtöä. Haisee tai ei, muiden ongelma.
        Itse olen hajuallerginen tupakka alkoholi dödöt pyykin jälkihuuhteluaineet hajuvedet kahvi tupakka jne.
        Mielestäni reidessä ollut tukos aukesi valkosipulilla, ainakin kipeä kohta on poissa, oli keskellä reittä pienenä mukkulana ei ole enää.
        Olen tutkinut purkki valkosipulit, niiden kapseleiden kuoret ovat niin kovaa läpinäkyvää materiaalia ettei meinannut edes kynsisaksilla mennä rikki (varmaan jotain muovia) syön osamani purkit, mutta en osta enää tulee jopa halvemmaksi tuorreesta..
        ja mulle on turha huudella, jos muilla on ongelma; siirtykööt tai lähtekööt ongelma on heillä


    • Anonyymi

      Miksi tulee niin väkeviä valkosipulia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1622
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1184
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1074
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      703
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe