Mitkä ovat tyypillisiä ruokia itä-suomessa?

theahjumma

Kun sanon "ruokia" tarkoitan "makarooni-latikkoa" tai "Liha-keittoa"
Tää on läksy ja en löydä mitään netistä.
Jos asut itä-suomessa, voisitko kertoa minulle teidän tyypillisistä aterioistanne.
Anteeksi että minun Suomen-kieleni on täyttä pa*kaa... olen Suomenruotsalainen

15

7638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen Etelä-Savosta

Itse asun kyllä Itä-Suomessa, mutta piti käydä silti googlettaa...; nykyään kun monet ruokalajit ovat yleisiä koko Suomessa... Wikipedia kertoi esim. että Etelä-Karjalssa: blinit (plinnit), karjalanpaisti (uuspotti), karjalanpiirakka ja lammaskaali (Rautjärvi); Etelä-Savossa: mustikkakukko (rättänä), nyrkkirieska ja ruukkumuikut; Pohjois-Savossa: kalakukko, muurinpohjalättyset (muurinpohjaletut), perunalaatikko (potattilouta), mykyrokka ja tappajaiskeitto; Pohjois-Karjala: sienikeitto ja lanttusupikkaat.

Aiempaa omaa tietoa: Yleisesti voidaan kai sanoa, että itäisessä Suomessa on ollut aika paljon uunissa tehtäviä ruokia / leivonnaisia, toisin kuin läntisessä Suomessa - jossa leivottiin harvoin. Itäisessä Suomessa leivottiin leipää vähintään viikoittain, kun läntisessä kerran pari vuoteen ;) Itä-Suomessa on muitakin kukkoja kuin kalakukko - esim. lanttukukko ja lihakukko.

Lihakukko on kukoista oma suosikkini ;) Muista itäisen Suomen ruokalajeista tykkään esim. blineistä, karjalanpaistista, perunalaatikosta (hyvää & helppoa !), muurinpohjaletuista sekä rättänästä - varsinkin vaniljakastikkeen kanssa.

• näin nykyisin

Kyllä nykyisen ne einesruoat ovat suositumpia.

• Ei kun näin

Kyllä nykyisin on perinne ja itse tehdyt ruoat parempia,kuin mitkään einesmössöt.

• tatata
    • itäsuomalainen

Karjalanpaistia keitettyjä perunoita, perunalaatikkoa, kalakeittoa, lanttukukkoa, karjalan piirakoita munavoilla.,lihakastiketta, lanttu-peruna ja maksalaatikkoa
      .. siinä jotain...

• Joensuulainen

Me täällä Joen kaupungissa syömme pääosin valmisruokaa. Eilen ostin HK:n lihapullia, niitä pistelen vielä huomenakin. Valmispitsaa on usein tullu syötyä ja makkaroita. Viikonloppusin pakolaispitserian pitsoja sitten.

• eläkä vastaa

mäne sie ääliö pissis pitsertiaas sitten, tietämätön moukka

• Siejamiehyöjatyö

Just täält oli kotosi mun mummi ja ukki.Vedettii kartsupiirakoit,karjalanpaistii,hillajätskii(YÖK,sain aina tukkapöllyy ku kieltäydyi) ja kaikkee rasvast ja sokerist ja suolast ja epäterveellist.Siks mää oonki,jälkeejääny ja yksinkertane liian läskiki.Kai.

• 87y98b9nun0

Perinneruuat syntyivät siitä, kun ruokaan laitettiin kaikkea, mitä saatavilla oli, siihen "ennen vanhaan".

Aivan niinkuin tänäkin päivänä, kun EKUT on lujassa.
      Kokeilemalla ja järjen käytöllä.

• piste123346879

Itse asun kyllä Itä-Suomessa, mutta piti käydä silti googlettaa...; nykyään kun monet ruokalajit ovat yleisiä koko Suomessa... Wikipedia kertoi esim. että Etelä-Karjalssa: blinit (plinnit), karjalanpaisti (uuspotti), karjalanpiirakka ja lammaskaali (Rautjärvi); Etelä-Savossa: mustikkakukko (rättänä), nyrkkirieska ja ruukkumuikut; Pohjois-Savossa: kalakukko, muurinpohjalättyset (muurinpohjaletut), perunalaatikko (potattilouta), mykyrokka ja tappajaiskeitto; Pohjois-Karjala: sienikeitto ja lanttusupikkaat.

• pkncvkndsjkfjked

okk

• garjalasta_kajahtaa

Koko ikäni eli kohta 50v itä-Suomessa asuneena: meillä on ollut karjalapaisti tietenkin, läskisoossi, ruisleipä, vehnänen eli pulla, graavi kala, lanttu/liha/muikkukukko, piirakat ja munavoi.
        Sian ja naudanlihapaistit, perunamuussi tai kuoriperunat.
        En kyllä muista että kanaa oisi syöty ikinä lapsuudessa, munat meni leivontaan ja kanat teurastettiin ja tais mennä jonnekkin ketun ruuaksi.
        Riistaa, marjoja, vispipuuroa, kaalia.

Perinneruassa perus periaate on se että kun leivinuunin lämmittää siinä tehdään sitten useemman päivän eväät isolle joukolle kerralla.

• vaginaattori5000

itä suomi on perseestä

• mothernature

Sinä oot sieltä samasta paikasta, vois tunkea takasin perseeseen ja synnyttää uudestaan.
        Kellekkään ei jää ikävä.

Meillä nyt aikakin piirakat, lanttukukko (tai ahven) lettipulla, naurishaudukkaat, riista ja paistit, pyöröset, aidot maitotuotteet , ternimaito. Veriletut teurastuksen jälkeen.

Uunin jos laittaa tulille niin samoilla lämpimillä useempi ruoka ja paisti oli yli yön uunissa.

Nyt vieläkin osaan tehä tulet, ja viikonloppusin syödään luonnossa. Ei pizzaa :o)

• oravanpines

pontikka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3940
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2933
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2223
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1860
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1760
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1742
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      50
      1587
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1527
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1475
    Aihe