Kun sanon "ruokia" tarkoitan "makarooni-latikkoa" tai "Liha-keittoa"
Tää on läksy ja en löydä mitään netistä.
Jos asut itä-suomessa, voisitko kertoa minulle teidän tyypillisistä aterioistanne.
Anteeksi että minun Suomen-kieleni on täyttä pa*kaa... olen Suomenruotsalainen
Mitkä ovat tyypillisiä ruokia itä-suomessa?
15
7638
Vastaukset
- olen Etelä-Savosta
Itse asun kyllä Itä-Suomessa, mutta piti käydä silti googlettaa...; nykyään kun monet ruokalajit ovat yleisiä koko Suomessa... Wikipedia kertoi esim. että Etelä-Karjalssa: blinit (plinnit), karjalanpaisti (uuspotti), karjalanpiirakka ja lammaskaali (Rautjärvi); Etelä-Savossa: mustikkakukko (rättänä), nyrkkirieska ja ruukkumuikut; Pohjois-Savossa: kalakukko, muurinpohjalättyset (muurinpohjaletut), perunalaatikko (potattilouta), mykyrokka ja tappajaiskeitto; Pohjois-Karjala: sienikeitto ja lanttusupikkaat.
Aiempaa omaa tietoa: Yleisesti voidaan kai sanoa, että itäisessä Suomessa on ollut aika paljon uunissa tehtäviä ruokia / leivonnaisia, toisin kuin läntisessä Suomessa - jossa leivottiin harvoin. Itäisessä Suomessa leivottiin leipää vähintään viikoittain, kun läntisessä kerran pari vuoteen ;) Itä-Suomessa on muitakin kukkoja kuin kalakukko - esim. lanttukukko ja lihakukko.
Lihakukko on kukoista oma suosikkini ;) Muista itäisen Suomen ruokalajeista tykkään esim. blineistä, karjalanpaistista, perunalaatikosta (hyvää & helppoa !), muurinpohjaletuista sekä rättänästä - varsinkin vaniljakastikkeen kanssa. - näin nykyisin
Kyllä nykyisen ne einesruoat ovat suositumpia.
- Ei kun näin
Kyllä nykyisin on perinne ja itse tehdyt ruoat parempia,kuin mitkään einesmössöt.
- tatata
Tästä löytyy vaikka mitä
http://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/hyva-tavaton-ruoka-ja-tapakulttuuri/ruokakulttuuri/maakuntien-ruokaperinteita
mutta talkkuna kuuluu olennaisesti itäsuomalaiseen ruokaperinteeseen - itäsuomalainen
Karjalanpaistia keitettyjä perunoita, perunalaatikkoa, kalakeittoa, lanttukukkoa, karjalan piirakoita munavoilla.,lihakastiketta, lanttu-peruna ja maksalaatikkoa
.. siinä jotain... - Joensuulainen
Me täällä Joen kaupungissa syömme pääosin valmisruokaa. Eilen ostin HK:n lihapullia, niitä pistelen vielä huomenakin. Valmispitsaa on usein tullu syötyä ja makkaroita. Viikonloppusin pakolaispitserian pitsoja sitten.
- eläkä vastaa
mäne sie ääliö pissis pitsertiaas sitten, tietämätön moukka
- Siejamiehyöjatyö
Just täält oli kotosi mun mummi ja ukki.Vedettii kartsupiirakoit,karjalanpaistii,hillajätskii(YÖK,sain aina tukkapöllyy ku kieltäydyi) ja kaikkee rasvast ja sokerist ja suolast ja epäterveellist.Siks mää oonki,jälkeejääny ja yksinkertane liian läskiki.Kai.
- 87y98b9nun0
Perinneruuat syntyivät siitä, kun ruokaan laitettiin kaikkea, mitä saatavilla oli, siihen "ennen vanhaan".
Aivan niinkuin tänäkin päivänä, kun EKUT on lujassa.
Kokeilemalla ja järjen käytöllä. - piste123346879
Itse asun kyllä Itä-Suomessa, mutta piti käydä silti googlettaa...; nykyään kun monet ruokalajit ovat yleisiä koko Suomessa... Wikipedia kertoi esim. että Etelä-Karjalssa: blinit (plinnit), karjalanpaisti (uuspotti), karjalanpiirakka ja lammaskaali (Rautjärvi); Etelä-Savossa: mustikkakukko (rättänä), nyrkkirieska ja ruukkumuikut; Pohjois-Savossa: kalakukko, muurinpohjalättyset (muurinpohjaletut), perunalaatikko (potattilouta), mykyrokka ja tappajaiskeitto; Pohjois-Karjala: sienikeitto ja lanttusupikkaat.
- pkncvkndsjkfjked
okk
- garjalasta_kajahtaa
Koko ikäni eli kohta 50v itä-Suomessa asuneena: meillä on ollut karjalapaisti tietenkin, läskisoossi, ruisleipä, vehnänen eli pulla, graavi kala, lanttu/liha/muikkukukko, piirakat ja munavoi.
Sian ja naudanlihapaistit, perunamuussi tai kuoriperunat.
En kyllä muista että kanaa oisi syöty ikinä lapsuudessa, munat meni leivontaan ja kanat teurastettiin ja tais mennä jonnekkin ketun ruuaksi.
Riistaa, marjoja, vispipuuroa, kaalia.
Perinneruassa perus periaate on se että kun leivinuunin lämmittää siinä tehdään sitten useemman päivän eväät isolle joukolle kerralla.
- vaginaattori5000
itä suomi on perseestä
- mothernature
Sinä oot sieltä samasta paikasta, vois tunkea takasin perseeseen ja synnyttää uudestaan.
Kellekkään ei jää ikävä.
Meillä nyt aikakin piirakat, lanttukukko (tai ahven) lettipulla, naurishaudukkaat, riista ja paistit, pyöröset, aidot maitotuotteet , ternimaito. Veriletut teurastuksen jälkeen.
Uunin jos laittaa tulille niin samoilla lämpimillä useempi ruoka ja paisti oli yli yön uunissa.
Nyt vieläkin osaan tehä tulet, ja viikonloppusin syödään luonnossa. Ei pizzaa :o)
- oravanpines
pontikka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475