Mitkä ovat tyypillisiä ruokia itä-suomessa?

theahjumma

Kun sanon "ruokia" tarkoitan "makarooni-latikkoa" tai "Liha-keittoa"
Tää on läksy ja en löydä mitään netistä.
Jos asut itä-suomessa, voisitko kertoa minulle teidän tyypillisistä aterioistanne.
Anteeksi että minun Suomen-kieleni on täyttä pa*kaa... olen Suomenruotsalainen

15

8133

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen Etelä-Savosta

Itse asun kyllä Itä-Suomessa, mutta piti käydä silti googlettaa...; nykyään kun monet ruokalajit ovat yleisiä koko Suomessa... Wikipedia kertoi esim. että Etelä-Karjalssa: blinit (plinnit), karjalanpaisti (uuspotti), karjalanpiirakka ja lammaskaali (Rautjärvi); Etelä-Savossa: mustikkakukko (rättänä), nyrkkirieska ja ruukkumuikut; Pohjois-Savossa: kalakukko, muurinpohjalättyset (muurinpohjaletut), perunalaatikko (potattilouta), mykyrokka ja tappajaiskeitto; Pohjois-Karjala: sienikeitto ja lanttusupikkaat.

Aiempaa omaa tietoa: Yleisesti voidaan kai sanoa, että itäisessä Suomessa on ollut aika paljon uunissa tehtäviä ruokia / leivonnaisia, toisin kuin läntisessä Suomessa - jossa leivottiin harvoin. Itäisessä Suomessa leivottiin leipää vähintään viikoittain, kun läntisessä kerran pari vuoteen ;) Itä-Suomessa on muitakin kukkoja kuin kalakukko - esim. lanttukukko ja lihakukko.

Lihakukko on kukoista oma suosikkini ;) Muista itäisen Suomen ruokalajeista tykkään esim. blineistä, karjalanpaistista, perunalaatikosta (hyvää & helppoa !), muurinpohjaletuista sekä rättänästä - varsinkin vaniljakastikkeen kanssa.

• näin nykyisin

Kyllä nykyisen ne einesruoat ovat suositumpia.

• Ei kun näin

Kyllä nykyisin on perinne ja itse tehdyt ruoat parempia,kuin mitkään einesmössöt.

• tatata
    • itäsuomalainen

Karjalanpaistia keitettyjä perunoita, perunalaatikkoa, kalakeittoa, lanttukukkoa, karjalan piirakoita munavoilla.,lihakastiketta, lanttu-peruna ja maksalaatikkoa
      .. siinä jotain...

• Joensuulainen

Me täällä Joen kaupungissa syömme pääosin valmisruokaa. Eilen ostin HK:n lihapullia, niitä pistelen vielä huomenakin. Valmispitsaa on usein tullu syötyä ja makkaroita. Viikonloppusin pakolaispitserian pitsoja sitten.

• eläkä vastaa

mäne sie ääliö pissis pitsertiaas sitten, tietämätön moukka

• Siejamiehyöjatyö

Just täält oli kotosi mun mummi ja ukki.Vedettii kartsupiirakoit,karjalanpaistii,hillajätskii(YÖK,sain aina tukkapöllyy ku kieltäydyi) ja kaikkee rasvast ja sokerist ja suolast ja epäterveellist.Siks mää oonki,jälkeejääny ja yksinkertane liian läskiki.Kai.

• 87y98b9nun0

Perinneruuat syntyivät siitä, kun ruokaan laitettiin kaikkea, mitä saatavilla oli, siihen "ennen vanhaan".

Aivan niinkuin tänäkin päivänä, kun EKUT on lujassa.
      Kokeilemalla ja järjen käytöllä.

• piste123346879

Itse asun kyllä Itä-Suomessa, mutta piti käydä silti googlettaa...; nykyään kun monet ruokalajit ovat yleisiä koko Suomessa... Wikipedia kertoi esim. että Etelä-Karjalssa: blinit (plinnit), karjalanpaisti (uuspotti), karjalanpiirakka ja lammaskaali (Rautjärvi); Etelä-Savossa: mustikkakukko (rättänä), nyrkkirieska ja ruukkumuikut; Pohjois-Savossa: kalakukko, muurinpohjalättyset (muurinpohjaletut), perunalaatikko (potattilouta), mykyrokka ja tappajaiskeitto; Pohjois-Karjala: sienikeitto ja lanttusupikkaat.

• pkncvkndsjkfjked

okk

• garjalasta_kajahtaa

Koko ikäni eli kohta 50v itä-Suomessa asuneena: meillä on ollut karjalapaisti tietenkin, läskisoossi, ruisleipä, vehnänen eli pulla, graavi kala, lanttu/liha/muikkukukko, piirakat ja munavoi.
        Sian ja naudanlihapaistit, perunamuussi tai kuoriperunat.
        En kyllä muista että kanaa oisi syöty ikinä lapsuudessa, munat meni leivontaan ja kanat teurastettiin ja tais mennä jonnekkin ketun ruuaksi.
        Riistaa, marjoja, vispipuuroa, kaalia.

Perinneruassa perus periaate on se että kun leivinuunin lämmittää siinä tehdään sitten useemman päivän eväät isolle joukolle kerralla.

• vaginaattori5000

itä suomi on perseestä

• mothernature

Sinä oot sieltä samasta paikasta, vois tunkea takasin perseeseen ja synnyttää uudestaan.
        Kellekkään ei jää ikävä.

Meillä nyt aikakin piirakat, lanttukukko (tai ahven) lettipulla, naurishaudukkaat, riista ja paistit, pyöröset, aidot maitotuotteet , ternimaito. Veriletut teurastuksen jälkeen.

Uunin jos laittaa tulille niin samoilla lämpimillä useempi ruoka ja paisti oli yli yön uunissa.

Nyt vieläkin osaan tehä tulet, ja viikonloppusin syödään luonnossa. Ei pizzaa :o)

• oravanpines

pontikka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      187
      17566
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      90
      3795
    3. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      32
      1884
    4. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      280
      1530
    5. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      59
      1488
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      160
      1417
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1324
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1294
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1111
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      209
      1043
    Aihe