Hei, kirkko_kuulolla!
Tällaiset ohjeet sain koulukiusaamisen aiheuttamaa post-traumaattista stressihäiriötäni (PTSD) hoitavalta asiantuntijalta. Anteeksiannosta ja sovinnosta ei puhuta mitään. Mikä on kirkko_kuulolla perusteltu mielipide asiaan?
1. Älä kiellä sitä vihaa, jota tunnet entitisä kiusaajiasi kohtaan. Älä edes yritä selittää ja järkeistää pois omia tunteitasi.
2. Älä tunne syllisyyttä siitä, että haluaisit jopa vahingoittaa entisiä kiusaajiasi.
3. Sinulla on oikeus puolustautua, kostaa ja kohdella kiusaajiasia yhtä julmasti kuin he kohtelivat sinua.
4. Älä anna anteeksi.
5. Anteeksipyyntö ja anteeksianto ovat tyhjää sanahelinää, jonka ainoa tarkoitus on antaa asiaa sivusta seuranneille aikuisille mielenrauhaa.
6. Älä sovittele kiusaajien kanssa. Sinä olet uhri, eikä sinulla ole mitään syytä sovitella.
7. Älä kättele kiusaajaa sovinnon merkiksi, koska ei ole mitään ”sovintoa” mitä sinun pitäisi tehdä. Sovinto tarkoittaa, että sinä olit yhtä syyllinen kuin kiusaaja ja sinä kannat puolet vastuusta.
Kysymys kirkko_kuulolle: Koulukiusaaminen ja anteeksianto
23
131
Vastaukset
- Uusmoralisti
Vastaan pappien puolesta: Älä koskaan kättele ateisti.
- mitään en kadu!
ala-asteella minua kiusattiin koska olin lihava.
samaa jatkui koko yläastekkin.
yläasteen jälkeen "katosin" ja aloin käymään salilla, ostin autotalliini 120kg:n nyrkkeilysäkin ja muuta kuntoilukamaa. aloitin harrastaa karatea ja kickboxingia. en tehnyt melkeen mitään muutä puoleen vuoteen.
laihduin 35kg ja sain nostettua penkiltä 95kg enemän.
lopetin karaten ja kb:n ja aloitin painin ja judon.
puolen vuoden päästä lopetin kaikki.
sitten oli koston hetki... laitoin kaikki minua kiusanneet teholle ja jäin osasta kiinni
olen ollut tämän takia 18kk vankilassa ja ehdonalaista on vielä 4kk jäljellä Aika erikoisia ohjeita asiantuntijaksi!
Tuohan on lista siitä, miten tullaan katkeriksi, kostonhaluisiksi sekä ei koskaan voi päästä irti traumastaan. Tai siitä, miten tehdään ikuinen asiakas ja hyödytään toisen ongelmista.
1 Vihaa ei tarvitse kieltää. Mutta hyvä on tietää, mitä oikeastaan vihaa ja koettaa suunntata se niiihin tekoihin, ei ihmisiin.
2 Pahassa vihan pohjassa tuntee kostonhalua. Siis tuntee – ei kuitenkaan toteuta niitä. Mielikuvat riittävät.
3 Oikeus puolustautumiseen on, kostoon ei. Mitä kostolla on tarkoitus saada aikaan? Sitä samaako mitä itse on kokenut? Miten se helpottaa omaa tilannetta että paha vain lisääntyy? Ja kun hekin sitten kostavat edelleen mm. sinulle, niin miten siitä eteenpäin?
4 Mitä hyötyä on siitä, että nostattaa itsessään vihaa kaiken aikaa? Mitä hyvää se tuo?
5 Ei anteeksi antaminen ole muita ulkopuolisia varten. Se on sinua itseäsi varten. Miksi siis se pitäisi sinulta kieltää? Terapeutin vuoksi?
6 Sovittelu on hyvä asia. Silloin olet kasvokkain kiusaajien kanssa, eivätkä he voi paeta seurauksia. He kuuntelevat sinua ja sinä kuuntelet heitä. Teidän on keskenään sovittava, päädyttävä johonkin lopputulokseen. Tämä on miltei paras keino sille, että kiusaajat lopettavat toimintansa.
7 Sovinto tarkoittaa sitä, ettei enää kiusata. Miksi se on huono asia? Jos kiusaajat saavat ymmärryksen pahoista teoistaan ja saavat tilaisuuden muuttaa käytöstään, eikö se helpota kiusattua? Ei etsitä syyllisiä vaan keinoja miten tilanne korjataan.- agnus Dei
Toisaalta kristityn ei kannata olla hölmö ja helppo uhri joka ei koskaan suutu eikä sano vastaan. Omilta kouluvuosilta opittua.
Ihan kaikkea ei ole hyvä antaa anteeksi oman itsetunnon säilymisen takia - hmdxd
agnus Dei kirjoitti:
Toisaalta kristityn ei kannata olla hölmö ja helppo uhri joka ei koskaan suutu eikä sano vastaan. Omilta kouluvuosilta opittua.
Ihan kaikkea ei ole hyvä antaa anteeksi oman itsetunnon säilymisen takiauskontunnustuksessa kristitty menettää ihmisyydensä:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.
(mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'
HUOM! Lukekaa tarkkaan sivun nuoli > linkkien sivujen tiedotkin!
Tuosta uskontunnustuksen kokonaisuudesta selviää, että ollakseen tosi uskovainen pitää kieltää Jumalan Valtakunnan kaltaisuudensa sekä ihmisyydensä ja olla ymmärtämätön rikollinen mm. Jumalaa ymmärtämätön väärän todistuksen antajana. agnus Dei kirjoitti:
Ihan kaikkea ei ole hyvä antaa anteeksi oman itsetunnon säilymisen takiaMiksi ei saa suuttua? Totta kai. Se lienee kuitenkin aika lailla eri asia kuin loputon vohaaminen?
Anteeksi voi antaa ihan kaiken – riippuen siitä kuinka asiassa on päässyt eteenpäin ja MITÄ antaa anteeksi.- ......
Minusta tuntuu, että me kaikki tunnemme kaikkitietävän ihmisen. Kaikkitietävän ihmisen oireyhtymän ongelma on muuten sama, joka näkyy vaikkapa dementiassa. Mummomuorilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, että hän sairastaa kaikkitietävyyttä. Ainoa ero on se, että dementian kohdalla tämä on hyvä asia: se mahdollista täyspainoisen onnellisuuden, koska itse ei tiedä sairastavansa muistin menetystä.
- Pysyisit asiassa
...... kirjoitti:
Minusta tuntuu, että me kaikki tunnemme kaikkitietävän ihmisen. Kaikkitietävän ihmisen oireyhtymän ongelma on muuten sama, joka näkyy vaikkapa dementiassa. Mummomuorilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, että hän sairastaa kaikkitietävyyttä. Ainoa ero on se, että dementian kohdalla tämä on hyvä asia: se mahdollista täyspainoisen onnellisuuden, koska itse ei tiedä sairastavansa muistin menetystä.
Ottaahan se päähän kun ei ole mistään asiasta mitään sanottavaa kun äo on niin alhainen. Täytyy pysytellä vain ulkokehällä kuten ...... .
...... kirjoitti:
Eikö se ole niin päin, että kun ei ole sanottavaa, pitää käydä ruotimaan niitä, joilla sitä on?
Onneksi saan joka päivä muistutuksen, etten tiedä kuin pienen murto osan ja kuinka paljon on opittava lisää. Senkin olen oppinut että kun näyttelee tyhmempää ja tietämättömämpää kuin onkaan, saa paremmin muilta hyväksyntää. No, osani olen valinnut enkä siis kaipaa ihan kaikkien hyväksyntää.- yks kakkaa kanankakkaa
mummomuori kirjoitti:
Eikö se ole niin päin, että kun ei ole sanottavaa, pitää käydä ruotimaan niitä, joilla sitä on?
Onneksi saan joka päivä muistutuksen, etten tiedä kuin pienen murto osan ja kuinka paljon on opittava lisää. Senkin olen oppinut että kun näyttelee tyhmempää ja tietämättömämpää kuin onkaan, saa paremmin muilta hyväksyntää. No, osani olen valinnut enkä siis kaipaa ihan kaikkien hyväksyntää.niin joillain on niin paljon sanottavaa kun netissä on helppo huudella kaikenlaista roskaa pelkän luulotiedon varassa vaikka perusteltuja kommentteja pyydettiin
- Oikeutta tämäkin
Minäkin tunnen pojan jota kiusattiin koulussa ja joka kosti kiusaajilleen myöhemmin antamalla näille oikein kunnolla turpiin hankittuaan karate ja nyrkkeilykoulutusta. Minusta se oli ihan oikein. Eikä kukaan turpiinsaaneistakaan valittanut kohtaloaan vaan hoiti vammansa hissunkissun ehkäpä muistaen vanhat tekonsa.
Turpiin vetäminen vielä menee kiikun kaakun, kiusaajat ovat sen teoillaan ansainneet.
Sen sijaan jos kostoa lähdetään hakemaan aseen kanssa ja "kostoa" jaetaan myös syyttömille sivullisille, silloin on menty karkeasti rajan yli.
Kauhavan ja Jokelan koulusurmaajat olivat koulukiusattuja. Myös Hyvinkään ampuja oli kokenut tulleensa kiusatuksi / nöyryytetyksi.- Anna-Kaisa K
Mielenkiintoista pohdintaa, kiitos siitä. Olen aina ollut kiltti mallioppilas, joka on käyttäytynyt aina moitteettomasti ja tehnyt velvollisuutensa oppilastovereitaan ja opettajiaan kohtaan.
Missä olen nyt?
Olen siis käynyt terapiassa vasta tämän vuoden keväästä alkaen. Ammatihenkilö, jonka kanssa keskustelen on yrittänyt nostaa minussa esiin niitä vihan tunteita, joita en ole koskaan kokenut. Tässä hän on myös jossain määrin onnistunut, vaikka tunnen vielä syvää häpeää näistä tunteista. Häpeän erityisesti kaikkia niitä kirjoituksia, joita olen tänne palstalle kirjoittanut. Olen tehnyt myös muuta syntiä. Tiedän, että minun ei pitäisi pyytää anteeksi omia tunteitani ja silti olen sydämeni ja sieluni syvyydestä surullinen ja pahoillani kaikesta siitä mitä tunnen.
Minun pitäisi - kuulemma - oppia vihaamana ja käsittelemään vihan tunteitani, ennen kuin pääsen kokemuksistani ylitse. Sen jälkeen pystyn kokemaan surua ja hyväksymään sen, mitä on tapahtunut. Viimeisenä vaiheena - näin minulle on kerrottu - opin rakastamaan, koska viha ja rakkaus ovat vain kolikon kääntöpuolet. Minun on myös opittava puolustautumaan. Jos minua lyödään, minun on lyötävä kaksi kertaa lujemmin takaisin. Näin "terapeuttini" mukaan.
t. A-K K
Lainaus:
"Liialliseen kiltteyteen pakotettu - tai tise itsensä pakottama - ihminen elää jatkuvan varuillaanolon rasittamana, uskaltamatta olla oma itsensä. Pyrkiessään miellyttämään hän ei koskaan rohkene sanoa kenellekään vastaan, tai kieltäytyä mistään itseensä kohdistetuista vaatimuksista. Tahdottomana ja alistettuna tulee kiltistä näin myös helposti muiden hyväksikäyttämä, niin henkisesti kuin fyysisesti. Hänet on helppo syyllistää - silloinkin, kun siihen ei ole lainkaan tosiasiallisia perusteita. Tukahduttava ja alistava kiltteys kasvattaa ihmisessä vihan, turhautumisen ja katkeruuden tunteita, jotka Valtavaaran mukaan tulee purkaa ja käsitellä. Muutoin on vaarana, että ne patoutuessaan johtavat ennalta-arvaamattomiin seurauksiin."
”Jokainen tunteensa tyynnyttänyt ja tainnuttanut on kävelevä aikapommi, joka voi räjähtää isostikin milloin vain ja missä vain. Voimakkain räjähdysaine on se kätketty viha, jota kiltin sisimmässä saattaa olla todella paljon.”- valeuskovainen
"Olen aina ollut kiltti mallioppilas, joka on käyttäytynyt aina moitteettomasti"
"Anteeksiannosta ja sovinnosta ei puhuta mitään. Mikä on kirkko_kuulolla perusteltu mielipide asiaan?"
Et ainakaan uskonnon suhteen. Olet kiltti kirkkoa kohtaan, mutta et Jeesusta. Jeesus kehoitti olemaan kaukana näistä uskonnollisista temppeleistä ja uskonnollisista johtajista. Sinä haet hyväksyntää kirkolta, et Jeesukselta. Kiitos että tarkensit sitä, mistä oikeasti on kyse. Ei siis kiusaamisesta yleensä vaan jotain aika henkilökohtaista.
”nostaa minussa esiin niitä vihan tunteita, joita en ole koskaan kokenut.”
”Liialliseen kiltteyteen pakotettu…”
Olet siis sairastuntu kiltteyteen? Silloin asia muuttuu jossain määrin. Et koe aitoja tunteita, etkä oikein uskalla antaa niille edes lupaa? Toki viha on koettava – jotain aitoa reaktiota. Ne, joilla ei tätä ongelmaa ole, ei varmaan vihan kokemisessa ole vastaavaa vaan juuri päinvastoin. Viha ottaa otteen eikä päästä irit.
”Minun pitäisi - kuulemma - oppia vihaamana ja käsittelemään vihan tunteitani, ennen kuin pääsen kokemuksistani ylitse.”
Juuri näin. Itse käytän ilmaisua että tunteet on elettävä läpi. Mikään tunne ei silloin jää pysyväksi.
”Tukahduttava ja alistava kiltteys…”, eli aina kun tukahdutamme jotain, patoutuu paljon sisällemme. Silloin ei kykene hallitsemaan niitä tilanteilta, kun yllättäen pato murtuu. Yksinkertaisesti ei tiedä mitä pitää tehdä,, kun tunteet vyöryvät yli. Tämä taitaa olla monen väkivaltaisen teon takana, vaikka en juuri sinua siitä millään tavoin syytä. Näin vain on.
Ikävää, että olet joutunut tuollaisen kasvatuksen kohteeksi. Se ei koskaan ole oikein. Viitaan tässä myös niihin tukahdutettuihin seksuaalisiin tarpeisiin, sillä tietyllä tavalla nekin kuuluvat tähän. Kun on pakko laittaa itsensä muottiin, mikä on ahdas sekä epäinhimillinen, siitä ei seuraa mitään hyvää.
Kun olet päässyt tuon kaiken ensin purkamaan, sitten voi koittaa se aika, jolloin anteeksi antaminen voi olla aitoa. Koskaan ei ketään siihen tule pakottaa, vaan se tulee kunhan siihen on valmis.
Kiusaamisen kohteeksi voi joutua kuka tahansa. Kyse ei siis ole mistään liiallisesta kiltteydestä vaan erilaisuudesta.- Anna-Kaisa I
mummomuori kirjoitti:
Kiitos että tarkensit sitä, mistä oikeasti on kyse. Ei siis kiusaamisesta yleensä vaan jotain aika henkilökohtaista.
”nostaa minussa esiin niitä vihan tunteita, joita en ole koskaan kokenut.”
”Liialliseen kiltteyteen pakotettu…”
Olet siis sairastuntu kiltteyteen? Silloin asia muuttuu jossain määrin. Et koe aitoja tunteita, etkä oikein uskalla antaa niille edes lupaa? Toki viha on koettava – jotain aitoa reaktiota. Ne, joilla ei tätä ongelmaa ole, ei varmaan vihan kokemisessa ole vastaavaa vaan juuri päinvastoin. Viha ottaa otteen eikä päästä irit.
”Minun pitäisi - kuulemma - oppia vihaamana ja käsittelemään vihan tunteitani, ennen kuin pääsen kokemuksistani ylitse.”
Juuri näin. Itse käytän ilmaisua että tunteet on elettävä läpi. Mikään tunne ei silloin jää pysyväksi.
”Tukahduttava ja alistava kiltteys…”, eli aina kun tukahdutamme jotain, patoutuu paljon sisällemme. Silloin ei kykene hallitsemaan niitä tilanteilta, kun yllättäen pato murtuu. Yksinkertaisesti ei tiedä mitä pitää tehdä,, kun tunteet vyöryvät yli. Tämä taitaa olla monen väkivaltaisen teon takana, vaikka en juuri sinua siitä millään tavoin syytä. Näin vain on.
Ikävää, että olet joutunut tuollaisen kasvatuksen kohteeksi. Se ei koskaan ole oikein. Viitaan tässä myös niihin tukahdutettuihin seksuaalisiin tarpeisiin, sillä tietyllä tavalla nekin kuuluvat tähän. Kun on pakko laittaa itsensä muottiin, mikä on ahdas sekä epäinhimillinen, siitä ei seuraa mitään hyvää.
Kun olet päässyt tuon kaiken ensin purkamaan, sitten voi koittaa se aika, jolloin anteeksi antaminen voi olla aitoa. Koskaan ei ketään siihen tule pakottaa, vaan se tulee kunhan siihen on valmis.
Kiusaamisen kohteeksi voi joutua kuka tahansa. Kyse ei siis ole mistään liiallisesta kiltteydestä vaan erilaisuudesta.mummomuori:
Kiitos kirjoituksestasi. Sinulla näyttää olevan selkeä näkemys ja ilmeisesti myös kokemusta käsiteltävästä aiheesta. Olisin kovin kiinnostunut saamaan jonkinlaisen yleiskuvan tiedonlähteistäsi? Perustuvatko kommenttisi tieteelliseen tai ammatilliseen tietoon vai ovatko ne omia mielipiteitäsi? Kysyn tätä siksi, että olen tekemässä "terapiani" jatkamista koskevia päätöksiä ja haluan arvioida saamiani vastauksia, täällä ja muualla.
Kiitos.
Ystävällisin terveisin A-K K Anna-Kaisa I kirjoitti:
mummomuori:
Kiitos kirjoituksestasi. Sinulla näyttää olevan selkeä näkemys ja ilmeisesti myös kokemusta käsiteltävästä aiheesta. Olisin kovin kiinnostunut saamaan jonkinlaisen yleiskuvan tiedonlähteistäsi? Perustuvatko kommenttisi tieteelliseen tai ammatilliseen tietoon vai ovatko ne omia mielipiteitäsi? Kysyn tätä siksi, että olen tekemässä "terapiani" jatkamista koskevia päätöksiä ja haluan arvioida saamiani vastauksia, täällä ja muualla.
Kiitos.
Ystävällisin terveisin A-K KTiedot sekä ymmärrys on tarttunut vuosien myötä mukaan – niin varsinaisien opintojeni kautta kuin käytännön työn kautta. En siis voi nimetä yhtä lähdettä, koska niitä on monia ja hyvin monen vuoden ajalta.
Terapiassa on hyvä tietää se, millaiselle näkemykselle se perustuu. Mitkä ovat sen tavoitteet sekä käytettävien menetelmien tulokset. Jokaiselle ei sovi ihan mikä tahansa terapia, voi olla että pitää kokeilla vaihtoetoja ennen kuin se sopivin löytyy.
En ole terapeutti mutta työssäni joudun käyttämään niitä lähellä olevia tietoja. Niitä on ajantasaistettava koko ajan.
- Anna-Kaisa K
Vielä kommentti muutamiin tähän ketjuun tulleisiin viesteihin. En ole ikinä suunnitellut minkäänlaista "kostoa" kenenkään fyysiseksi vahingoittamista, nyt tai milloinkaan aikaisemmin. En edes silloin, kun minulla olisi ollut siihen mahdollisuus ja olisin voinut sen helposti tehdä. Koko ajatus on minulle täysin vieras.
t. A-K K - foksmalder
En ole ihan mummomuorin kanssa samoilla linjoilla. Ohjeet on varmasti tarkotettu juurikin auttamaan tunteiden käsittelyyn. Et tehnyt mitään väärin (olet sittemmin mutta et tuolloin), sinä et ole se, jonka pitää pyytää anteeksi. Eikä sinun tarvitse antaa anteeksi kiusaajillesikaan. Etkä pystykään ennen kuin käsittelet tunteesi.
Muistutan kuitenkin edelleen, että tämä ei oikeuta sinua kiusaamaan ja syyttämään asiaan osattomia, kuten olet tehnyt.Kuten tuossa edellä kommentoin, lisätieto muuttaa hiukan tilannetta. Jos kyse on jostian muusta, kuten erilaisuudesta, silloin homma toimii toisin.
Ensin todella käsitellään tunteet, vasta sitten voi siitä jatkaa eteenpäin jolloin anteeksi antaminen on se hyvä askele parempaan.
Hei,
Sinulla saa olla vihantunteita- koska se on tunne. Ja normaalia; sinulle on tehty väärin ja sitä tekoa saa vihata.
Jotta voi päästä eteenpäin, voi antaa anteeksi. Ettei katkeroidu ja käperry sisäänpäin. Tunteet on hyvä tunnistaa ja niitä varmasti pulpahtelee pintaan eri tilanteissa. Siksi es. vihan tunnetta ei kannata säikähtää.
Anteeksiannon aika tulee joskus, sitäkään ei kannata pakottaa. Anteeksi voi antaa kun on hyväjsynyt asian jolle ei itse voi mitään. Mutta jotta voisi jatkaa, se asian käsittely voi vapauttaa elämään ilman katkeruutta ja kostonhalua.
Kaisa-pappi
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?4535087Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä743099- 3832030
Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401320Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.231258Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N6935Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la128931Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132908Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll70885- 46877