Gluteiiniton tortilla tai taco-kuori

Gluteiiniton tortill

Onko kukaan tehnyt maissijauhoista tmv. tortilloja gluteiinittomalle, tai onko vinkkejä tortilloihin ilman vehnäjauhoa (glut)?
Toinen vaihtoehto on maissikuoret, joita myydään valmiina, mutta ainakin Pirkan taco-kuorissa lukee, että saattavat sisältää vähän vehnäjauhoja.
Onko tietoa, onko kaikissa taco-kuorissa vehnää myös?

Toivoisin vinkkejä

8

4581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergioita riittää

      Heippa !

      Itse olen ostanut kaupasta valmiita gluteenittomia tortilloja sekä maissilastuja, oireita ei ole tullut vaikka vehnätärkkelyskään ei minulle sovi.
      Tortillaa myy s-market " Corn tortilla" oli keliakialiiton sivullakin ja niitä valmiita lastujakin olen ostanut sieltä, merkkiä en muista. Jos haluat tehdä itse niin katsopas tämä sivu http://www.keliakianuoret.fi/nuoret/ajankohtaista/tapahtuma-arkisto/makuja_meksikosta/

    • hilda551

      Tacoissa ei yleensä ole vehnää, ovat gluteenittomia. En ole Pirkan taco-kuoria katsonut, mutta ei ole koskaan tullut eteen jossa olisi teksti "saattaa sisältää vähän vehnäjauhoja" missään tuotteessa. Saattaa sisältää vehnää -teksti on monessa, mutta se on lähinnä vain superallergisia varten ettei firma joudu korvausvastuuseen. Useat keliaakikot käyttävät niitä tuotteita täysin ongelmitta. Tortilloja saa myös gluteenittomina, mutta ne on niin mauttomia että en suosittele.

    • lkjllkj

      Tortilllajauho on masa harinaa, myydään esimerkiksi tuotenimellä Maseca, ainakin pääkaupunkiseudun Prismoista näyttää löytyvän. Reseptejä googlettamalla, prässäys on helpointa muovikalvojen välissä.

      • lkjllkj

        Itsekin vasta aloittelija tässä, mutta kokeilin tänään tortillojen valmistusta. Masa harina on erikoiskäsiteltyä maissijauhoa, eikä samaan lopputulokseen kaiketi pääse tavallisella maissijauholla.

        Taikina sekoitetaan masa harina-jauhoista ja kuumasta vedestä, suolaa voi lisätä maun mukaan, myös tilkka sitruunanmehua käy. Vaivataan pehmeäksi, suunnilleen muovailuvahan oloiseksi ja jätetään lepäämään peitettynä puoleksi tunniksi. Mitään kohotusainetta ei siis tähän tarvita. Lepuutetusta taikinasta otetaan pienen satsuman kokoisia paloja, jotka kaulitaan kahden jäykän muovikalvon välissä ohuiksi pyörylöiksi, käytin isohkoa teevatia muottina, ja leikkasin ylimääräiset reunat pois, kaulimena piirakkapalikka ja painava marmorinen kaulin, mutta prässäämällä selviäisi nopeammin ja siihen käy esimerkiksi painava pata hyvin. Muovisettiä kannattaa käännellä ja varovasti kokeilla, että irtoaa hyvin, tässä vaiheessa voi ripauttaa vähän jauhoja väliin. Paistetaan kuumalla valurautapannulla ilman rasvaa, pannu saa vähän savuta, mutta ei paljoa. Tortillan kuuluisi nousta paistuessaan aluksi ja siitä tietää että kaikki on mennyt nappiin. Jos ei nouse, taikina saattaa olla liian kovaa tai sitten lämpöä pitää säätää.

        Tähän saakka on suunnilleen se miten tortilloja valmistetaan ja tämä loppuosa on sitten vähän kerettiläisempää omaa viritystä, sillä olen uittanut valmiita tortilloja samallatavoin kuin karjalanpiirakoita kuumassa vesi-rasvaseoksessa ja pikapaistanut uudestaan pannulla niinkauan että liika vesi haihtuu ja lopputuloksena on pehmeä kuori, jonka voi syödä vaikka semmoisenaan hieman margariinilla sipaistuna.


    • Masecafani

      Maseca jauhojen maahantuoja teki konkurssin. Turkulainen yritys jatkoi tuontia, mutta tilasi Suomeen lapsellisen pienen määrän Maseca-jauhoja. Ne loppuivat viikossa! Sain ilmoituksen, että aikaisintaan kesällä heille tulee uusi erä USA:sta Maseca-jauhoja. Johtopäätös: Elintarvikeala ei ole ollenkaan kilpailtu ala Suomessa! 100000 keliaakikkoa alan teollisuus ovat varmoja asiakkaita. Jos en olisi näin vanha (72) ryhtyisin itse maahantuojaksi. Minulta saa luettelon niistä tuotteista
      mitä esim. Prisma on lopettanut valikoimistaan. Kannattaisi vaikka yrittää suoramarkkinointia. Asiakkaat noutaisivat itse tuotteet kuntosaleilta ja kauppa ei saisi niistä ollenkaan myyntituloja!
      Maseca-jauhot 2,2kg, venäl. kokon. tattari 1kg, tattarijauhot 1 kg, Polenta-jauhot 1 kg, Kokon. kuoritut kauranjyvät 1-2 kg, Hirssinjyvät 1 kg, Kvinoa 1 kg, sekä gl. pastat isommissa pakkauksissa olisivat toivelistallani, jos joku ryhtyy niitä maahan tuomaan! Toimikaa! Jauhot ja jyvät ei pilaannu!

      • Anonyymi

        Muistatko mikä firma oli Maseca jauhojen maahantuoja Suomeen? Yritän etsiä muitä samanlaisia tuoteita tai ainakin ottaa yhteyttä heihin ja kysyä mitä meksikolaisia elintarvikkeita vielä on saatavilla. Muistan vain että sijaitsi Vantaalla.


      • Anonyymi

        Se oli His & Hers Oy. Yritän kanssa löytää jauhoja, mutta vaikeeta tuntuu olevan :(


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe