Olisiko jo aika etsiä ratkaisua?

kuolemaaodotellessa

Näemmekö uskovien olemassa olon jotenkin ongelmana, erityisesti niiden jotka levittävät harhojansa ja imevät idiooteilta näin rahat?

Mikä olisi paras tapa ratkaista tämä ongelma?

Vaikka internet on se paikka mihin uskonnon tulevat varmasti kuolemaan,
mutta tämä ei hirveästi kuitenkaan vaikuta mitenkään fyysisesti mihinkään...

pitäisikö keskittyä vain piltteihin ja varmistaa, että seuraavat sukupolvet olisivat turhista luuloista vapaita?

59

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko o

>>pitäisikö keskittyä vain piltteihin ja varmistaa, että seuraavat sukupolvet olisivat turhista luuloista vapaita?

Olihan Neuvostoliitto uskonnoista vapaata. Vai etkö tiedä sitäkään?
      NLiitto oli uskonnoton ja jumalanpalveluksia ei pidetty. Mutta minkälainen yhteiskunta siitä tulikaan? Se tiedetään ihan varmasti ja ihmiset ovat siitä puhuneet. Siellä oli kaikenlaisia puutteita eikä ihmisille annettu hyvää palvelua liikkeissä. Rikollisuutta oli paljon ja sitä oli paljon NLiiton jälkeenkin. Eestissä siitä kerrottiin ja Eesti oli kuitenkin itä-blokin maista paras. NLiiton jälkeen tilanne alkoi paranemaan ja kirkoissa alettiin pitämään jumalanpalveluksia. Sellainen on normaali terve yhteiskunta.

• normaali terve

Jos Putinin Venäjä on sinusta normaali terve yhteiskunta, niin ei voi muuta kuin toivoa ettei tänne Suomeen koskaan tulisi samanlaista tervettä yhteiskuntaa.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288461239952.html

Tosin ymmärrän kyllä, että yhteiskunta jossa saa oikein lain voimalla vihata ja hakata homoja, on uskovien mielestä ihanneyhteiskunta.

http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-1288586615170.html

http://yle.fi/uutiset/homolaki_on_liikaa_-_euroviisujarjestajat_pohtivat_venaja-boikottia/6925668

Ortodoksipappien mielestäkin homoja saa hakata aivan surutta:

http://yle.fi/uutiset/papit_johtivat_vakivaltaista_mielenosoitusta_homoja_vastaan/6648312

Venäjällä on jo esitetty lakialoitetta, jossa kaikilta homoilta otettaisiin pois lapset ja nämä sijoitetttaisiin heteroperheisiin. Kas kun Venäjän laki kieltää kaiken "homopropagandan" esittämisen lapsille. Joten jokainen homo joka on avoimesti homo lasten seurassa, vaikka sitten omien lastensa, syyllistyy täten vakavaan rikokseen. Ja sellaisilta rikollisilta lapset on huostaanotettava. Sellainen on normaali terve yhteiskunta, uskovan ihanneyhteiskunta.

• Vähän tarkennusta.
        Neuvostoliitto ei ole ollut virallisesti uskonnoton maa ja jumalanpalveluksia kyllä pidettiin (valvonnan alla kylläkin).
        Maailman ainoa virallisesti ateistinen maa on ollut kommunistinen Albania.

• "Olihan Neuvostoliitto uskonnoista vapaata. Vai etkö tiedä sitäkään?"

Ei sit'ä voi tietenkään tietää, koska se täyttä huuhaata. Neuvostoliitossa toimi esimerkiksi ortodoksinen kirkko, siellä oli paljon muslimeja jne.

Mitä sinä yrität tuollaislla valheilla saavuttaa?

"NLiitto oli uskonnoton ja jumalanpalveluksia ei pidetty."

Valhetta.

"Se tiedetään ihan varmasti ja ihmiset ovat siitä puhuneet."

Lisää valheita.

"Rikollisuutta oli paljon"

Oliko? Mistä tiedät? Mutulla?

Miksi sinä Esko valehtelet taas kerran?

• Esko o
        ertert kirjoitti:

"Olihan Neuvostoliitto uskonnoista vapaata. Vai etkö tiedä sitäkään?"

Ei sit'ä voi tietenkään tietää, koska se täyttä huuhaata. Neuvostoliitossa toimi esimerkiksi ortodoksinen kirkko, siellä oli paljon muslimeja jne.

Mitä sinä yrität tuollaislla valheilla saavuttaa?

"NLiitto oli uskonnoton ja jumalanpalveluksia ei pidetty."

Valhetta.

"Se tiedetään ihan varmasti ja ihmiset ovat siitä puhuneet."

Lisää valheita.

"Rikollisuutta oli paljon"

Oliko? Mistä tiedät? Mutulla?

Miksi sinä Esko valehtelet taas kerran?

Minulla on jo ikää sen verran, että olen elänyt nuo ajat ja muistan. Olen käynyt myös Eestissä monta kertaa ja he ovat kertoneet miten asiat olivat. Virossa sain omin silmin nähdä rosvot työssään, kun he murtautuivat erääseen taloon korkean aidan yli. Taksikuski ei halunnut jäädä katselemaan, kun piti sitä liian vaarallisena.

NLiitosta tiedetään, että kirkkoja tuhottiin ja pappeja tapettiin. Miten sellaisissa oloissa olisi pidetty jumalanpalveluksia, kun pappeja tapettiin? Eräät saivat pitää henkensä, kun alkoivat puhua kommunistien asiaa.

Monia meidän kylän nuoria miehiä kuoli sodassa. Ryssät ampui konekivääreillä meitäkin pommikoneista. Meillä oli sotavanki maatilan töissä.
        Kyllä nämä asiat vielä hyvin muistetaan.

• Esko o kirjoitti:

Minulla on jo ikää sen verran, että olen elänyt nuo ajat ja muistan. Olen käynyt myös Eestissä monta kertaa ja he ovat kertoneet miten asiat olivat. Virossa sain omin silmin nähdä rosvot työssään, kun he murtautuivat erääseen taloon korkean aidan yli. Taksikuski ei halunnut jäädä katselemaan, kun piti sitä liian vaarallisena.

NLiitosta tiedetään, että kirkkoja tuhottiin ja pappeja tapettiin. Miten sellaisissa oloissa olisi pidetty jumalanpalveluksia, kun pappeja tapettiin? Eräät saivat pitää henkensä, kun alkoivat puhua kommunistien asiaa.

Monia meidän kylän nuoria miehiä kuoli sodassa. Ryssät ampui konekivääreillä meitäkin pommikoneista. Meillä oli sotavanki maatilan töissä.

"Minulla on jo ikää sen verran, että olen elänyt nuo ajat ja muistan. Olen käynyt myös Eestissä monta kertaa ja he ovat kertoneet miten asiat olivat."

Sinun vierailuillasi ei ole mitään merkitystä. Sinä näytät kuvittelevan, että omat kokemuksesi olisi jotenkin yleistettävissä kaikkeen, mutta niinhän ei ole vaan se on vain merkki sinun narsismistasi.

"NLiitosta tiedetään, että kirkkoja tuhottiin ja pappeja tapettiin. Miten sellaisissa oloissa olisi pidetty jumalanpalveluksia, kun pappeja tapettiin?"

Kuinka vaikeaa sinun on ymmärtää, että noita tapauksia ei voi yleistää kaikkeen?

"Monia meidän kylän nuoria miehiä kuoli sodassa. Ryssät ampui konekivääreillä meitäkin pommikoneista. Meillä oli sotavanki maatilan töissä.
        Kyllä nämä asiat vielä hyvin muistetaan. "

Merkityksetöntä itse asian kannalta.

• Esko o
        ertert kirjoitti:

"Minulla on jo ikää sen verran, että olen elänyt nuo ajat ja muistan. Olen käynyt myös Eestissä monta kertaa ja he ovat kertoneet miten asiat olivat."

Sinun vierailuillasi ei ole mitään merkitystä. Sinä näytät kuvittelevan, että omat kokemuksesi olisi jotenkin yleistettävissä kaikkeen, mutta niinhän ei ole vaan se on vain merkki sinun narsismistasi.

"NLiitosta tiedetään, että kirkkoja tuhottiin ja pappeja tapettiin. Miten sellaisissa oloissa olisi pidetty jumalanpalveluksia, kun pappeja tapettiin?"

Kuinka vaikeaa sinun on ymmärtää, että noita tapauksia ei voi yleistää kaikkeen?

"Monia meidän kylän nuoria miehiä kuoli sodassa. Ryssät ampui konekivääreillä meitäkin pommikoneista. Meillä oli sotavanki maatilan töissä.
        Kyllä nämä asiat vielä hyvin muistetaan. "

Merkityksetöntä itse asian kannalta.

Sinä pidät minun elämänkokemuksiani merkityksettöminä. Vain sinun tietosi ovat merkityksellisiä. Sitä et kuitenkaan ole kertonut, mistä olet tietosi saanut. Kukaan ei vieraillut NLiitossa kommunismin aikaa. Jotain propapagandatietoja olet saanut.

>>Merkityksetöntä itse asian kannalta.

Pidät henkilökohtaista muistia merkityksettömänä. Sehän on kuitenkin aivan järjetöntä. Muistitiedot ovat aina tärkeitä ja hyväksyttyjäkin. Väitteesi ovat mielettömiä.

• ...
        Esko o kirjoitti:

Sinä pidät minun elämänkokemuksiani merkityksettöminä. Vain sinun tietosi ovat merkityksellisiä. Sitä et kuitenkaan ole kertonut, mistä olet tietosi saanut. Kukaan ei vieraillut NLiitossa kommunismin aikaa. Jotain propapagandatietoja olet saanut.

Pidät henkilökohtaista muistia merkityksettömänä. Sehän on kuitenkin aivan järjetöntä. Muistitiedot ovat aina tärkeitä ja hyväksyttyjäkin. Väitteesi ovat mielettömiä.

''Kukaan ei vieraillut NLiitossa kommunismin aikaa.''
        Missä tynnyrissä sinä olet asunut?

• uskovat uhreiksi?
        weccu kirjoitti:

Vähän tarkennusta.
        Neuvostoliitto ei ole ollut virallisesti uskonnoton maa ja jumalanpalveluksia kyllä pidettiin (valvonnan alla kylläkin).
        Maailman ainoa virallisesti ateistinen maa on ollut kommunistinen Albania.

Tänä päivänä Pohjois-Korea on äärimmäisen ehdoton ateismissaan ja
        uskonnon harjoittaminen ilman vakavia seuraamuksia on lähes mahdotonta.
        Salainen seurakunta toimii, jonka yhteyksistä ulkomaihin ei ole tietoa toisin
        kuin aikanaan ahdingossa olleesta esim. Neuvostoliiton babtistien maanalaisesta seurakunta-
        verkostosta, jota tuettii myös Suomesta käsin. Monet uskovat maksoivat
        verelläään ja kidutuksissa uskostaan. Näin tapahtuu nyt esim. Pohjois-Koreassa.
        Julmasäyvyiseltä vaikuttaa ketjun aloitus. Uskovat eivät halua pakkotoimia
        ihmisiä kohtaan. Niitäkään kohtaan, joiden mielipiteet ja moraali poikkeaa
        heidän omastaan. Normaali järjestyksenpito lain puitteissa yhteiskunnalta
        on riittävä ja melko asiallinen nyky-Suomessa. Kannatan ihmisen vapaan
        ajattelun oikeutta ja mielipiteen ilmaisua, joka ei ole vaaraksi kenellekään.
        Terveen uskon esilläpitoa vaarallisena pitävät eivät riittävästi ole tietoisia
        kristinuskosta. Menneinä aikoina kristinuskon nimissä on tehty järjettömiä
        julmuuksia. Niillä ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa, vaikka ne
        toisinaan siihen perusteettomasti yhdistetään..valitettavasti. "Rahojen
        imeminen" viattomilta uskoon vedoten on yliampuva väite. Jos suoranaista
        huijausta uskonnon nimissä tapahtuu, se on tietysti väärin.

• Esko o kirjoitti:

"Sinä pidät minun elämänkokemuksiani merkityksettöminä."

Kyllä, esittämiesi väitteiden suhteen. Sinä yrität Virossa käynnin perusteella kertoa meille, miten maa, jossa kymmeniä kertoja enemmän ihmisiä kuin Suomessa ja joka käsittää todella ison alueen, on sellainen ja sellainen vaikka vähäinenkin historiaan tutustuminen näyttää, että olet väärässä.

Jos turisti käy Turun saaristossa vierailulla, onko hänellä hyvä kokonaiskuva Suomen yhteiskunnasta? Juuri niin, sinun väittämäsi perustuvat ihan yhtä järkevään logiikkaan.

"Kukaan ei vieraillut NLiitossa kommunismin aikaa."

Mitä?!

"Pidät henkilökohtaista muistia merkityksettömänä. Sehän on kuitenkin aivan järjetöntä. Muistitiedot ovat aina tärkeitä ja hyväksyttyjäkin. Väitteesi ovat mielettömiä. "

Eskolta on lopullisesti mennyt kaikki todellisuudentaju.

• Esko o
        ertert kirjoitti:

"Sinä pidät minun elämänkokemuksiani merkityksettöminä."

Kyllä, esittämiesi väitteiden suhteen. Sinä yrität Virossa käynnin perusteella kertoa meille, miten maa, jossa kymmeniä kertoja enemmän ihmisiä kuin Suomessa ja joka käsittää todella ison alueen, on sellainen ja sellainen vaikka vähäinenkin historiaan tutustuminen näyttää, että olet väärässä.

Jos turisti käy Turun saaristossa vierailulla, onko hänellä hyvä kokonaiskuva Suomen yhteiskunnasta? Juuri niin, sinun väittämäsi perustuvat ihan yhtä järkevään logiikkaan.

"Kukaan ei vieraillut NLiitossa kommunismin aikaa."

Mitä?!

"Pidät henkilökohtaista muistia merkityksettömänä. Sehän on kuitenkin aivan järjetöntä. Muistitiedot ovat aina tärkeitä ja hyväksyttyjäkin. Väitteesi ovat mielettömiä. "

Eskolta on lopullisesti mennyt kaikki todellisuudentaju.

>>Sinä yrität Virossa käynnin perusteella kertoa meille, miten maa, jossa kymmeniä kertoja enemmän ihmisiä kuin Suomessa ja joka käsittää todella ison alueen, on sellainen ja sellainen vaikka vähäinenkin historiaan tutustuminen näyttää, että olet väärässä.

Minä olen syntynyt ja kasvanut lähellä NLiiton rajaa. Serkut kasvoivat aivan rajalla.
        Luuletko sinä, ettei NLiiton oloista saatu mitään tietoja?

>>Mitä?

Minä en laske kommunistien tekemiä virallisia vierailuja miksikään. Niillä ei koskaan ollut mitään merkitystä.

>>Eskolta on lopullisesti mennyt kaikki todellisuudentaju.

Jos väität hyvää muistia todellisuustajun menetykseksi, niin jatka vain.
        Minulla on aina ollut hyvä muisti.

• National Studs
        uskovat uhreiksi? kirjoitti:

Tänä päivänä Pohjois-Korea on äärimmäisen ehdoton ateismissaan ja
        uskonnon harjoittaminen ilman vakavia seuraamuksia on lähes mahdotonta.
        Salainen seurakunta toimii, jonka yhteyksistä ulkomaihin ei ole tietoa toisin
        kuin aikanaan ahdingossa olleesta esim. Neuvostoliiton babtistien maanalaisesta seurakunta-
        verkostosta, jota tuettii myös Suomesta käsin. Monet uskovat maksoivat
        verelläään ja kidutuksissa uskostaan. Näin tapahtuu nyt esim. Pohjois-Koreassa.
        Julmasäyvyiseltä vaikuttaa ketjun aloitus. Uskovat eivät halua pakkotoimia
        ihmisiä kohtaan. Niitäkään kohtaan, joiden mielipiteet ja moraali poikkeaa
        heidän omastaan. Normaali järjestyksenpito lain puitteissa yhteiskunnalta
        on riittävä ja melko asiallinen nyky-Suomessa. Kannatan ihmisen vapaan
        ajattelun oikeutta ja mielipiteen ilmaisua, joka ei ole vaaraksi kenellekään.
        Terveen uskon esilläpitoa vaarallisena pitävät eivät riittävästi ole tietoisia
        kristinuskosta. Menneinä aikoina kristinuskon nimissä on tehty järjettömiä
        julmuuksia. Niillä ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa, vaikka ne
        toisinaan siihen perusteettomasti yhdistetään..valitettavasti. "Rahojen
        imeminen" viattomilta uskoon vedoten on yliampuva väite. Jos suoranaista
        huijausta uskonnon nimissä tapahtuu, se on tietysti väärin.

''Tänä päivänä Pohjois-Korea on äärimmäisen ehdoton ateismissaan ja
        uskonnon harjoittaminen ilman vakavia seuraamuksia on lähes mahdotonta.''
        Äärimmäisen ehdoton, paitsi niille joiden uskonnonharjoittamista valtio tukee. Taitaa olla se äärimmäisen ehdoton samatapaista kuin raamatun älä tapa laki.

''Terveen uskon esilläpitoa vaarallisena pitävät eivät riittävästi ole tietoisia
        kristinuskosta.''
        Määrittele terve usko, ja todista, että kyseessä on oikea kristinusko.

• Turisti n
        Esko o kirjoitti:

>>Sinä yrität Virossa käynnin perusteella kertoa meille, miten maa, jossa kymmeniä kertoja enemmän ihmisiä kuin Suomessa ja joka käsittää todella ison alueen, on sellainen ja sellainen vaikka vähäinenkin historiaan tutustuminen näyttää, että olet väärässä.

Minä olen syntynyt ja kasvanut lähellä NLiiton rajaa. Serkut kasvoivat aivan rajalla.

>>Mitä?

Minä en laske kommunistien tekemiä virallisia vierailuja miksikään. Niillä ei koskaan ollut mitään merkitystä.

''Minä en laske kommunistien tekemiä virallisia vierailuja miksikään. Niillä ei koskaan ollut mitään merkitystä. ''
        Kaikki suomalaiset, jotka tekivät turistimatkoja neukkuihin, olivat kommunisteja virallisilla vierailuilla? Et voi olla tosissasi.

• uudestisyntynyt
        National Studs kirjoitti:

''Tänä päivänä Pohjois-Korea on äärimmäisen ehdoton ateismissaan ja
        uskonnon harjoittaminen ilman vakavia seuraamuksia on lähes mahdotonta.''
        Äärimmäisen ehdoton, paitsi niille joiden uskonnonharjoittamista valtio tukee. Taitaa olla se äärimmäisen ehdoton samatapaista kuin raamatun älä tapa laki.

''Terveen uskon esilläpitoa vaarallisena pitävät eivät riittävästi ole tietoisia
        kristinuskosta.''
        Määrittele terve usko, ja todista, että kyseessä on oikea kristinusko.

Pohjois-Koreassa työssä ollut uskova kertoi vaarantavansa paikallisen
        uskovan hengen, jos olisi keskustellut tämän kanssa muista kuin
        maatalouteen liittyvistä asioista. "Jumalanpalvelukset" joita valtio salli
        hieman järjestettävän olivat teatteria ulkomaalaisille, jossa oli vain muutama
        uskova jos sitäkään. Kyseisellä henkilöllä oli paljon salaista tietoa maasta.
        Kaikille pitäisi olla selvää, että Pohjois-Korea pitää häikäilemättömästi
        kiinni vain johtajiensa palvonnasta...muuta ei sallita. Ihmishenki ei ole minkään
        arvoinen.
        Kieltämättä terve uskonto voi olla subjektiivistä..Jeesus, ihmisen muotoon
        "tyhjentäytynyt" Jumala/Jumalan Poika, edusti koko kristinuskoa täysin
        puhtaana...millaisena sen tulisi näyttäytyä ihmisille...olla myös esimerkkinä.
        Mitä vaarallista Jumala ihmisenä teki...kärsi ihmisille kuuluvan rangaistuksen
        heidän puolestaan. Sen ajan ihmiset pitivät Jeesusta niin vaarallisena,että
        halusivat teloittaa Hänet vaarallisen rikollisen sijasta. Kansankiihottaja?
        Terve uskonto kertoo ohjeet, miten halutessaan voi tulla Jumalan lapseksi
        ilman epärehellisiä vaikuttimia vain toisen parasta tarkoittaen. Raamatussa
        melko selkeät ohjeet, joista on laaja yksimielisyys eri uskonliikkeillä.
        Vaikuttimet tulisi olla epäitsekkäät. On häpeäksi uskoville riidellä ja
        tuomita toisia jonkin "opinkappaleen vuoksi". On olemassa ääriliikkeitä,
        jotka räikeästi eroavat "tavallisesta uskonnonopetuksesta" ja näiden
        liikkeiden harhakäsitykset pystyy hiemankin kokeneempi uskova heti
        huomaamaan. Pelkäämpä, että melko selkeästi kuvaamani terveen
        kristinuskon ominaisuudet eivät vakuuta, joten en jatka tästä.

• uudestisyntynyt kirjoitti:

kiinni vain johtajiensa palvonnasta...muuta ei sallita. Ihmishenki ei ole minkään
        arvoinen.

"Pohjois-Koreassa työssä ollut uskova kertoi vaarantavansa paikallisen
        maatalouteen liittyvistä asioista."

Taas yksi hihhuli, joka väittää hellarilegendojen vastaavan todellisuutta.

"Kyseisellä henkilöllä oli paljon salaista tietoa maasta."

Joopa joo, ainahan hihujen tutuilla tuntuu olevan paljon paremmat tiedot salaisuuksista kuin ulkomaisilla uutislähteillä jne.

"Jeesus, ihmisen muotoon
        "tyhjentäytynyt" Jumala/Jumalan Poika"

Saarnausvaihde meni päälle, ei niin yllättäen...

Ymmärrätkö sinä, että ateismi ei ole sama asia kuin antiteismi vai onko sinulla tuonkin asian suhteen jotain tutulta saatua salaista tietoa?

• Esko o kirjoitti:

>>Mitä?

"Minä olen syntynyt ja kasvanut lähellä NLiiton rajaa. Serkut kasvoivat aivan rajalla.
        "

En luule. Luuletko sinä, ettei Neuvostoliiton tapahtumista ole saatavissa muuten tietoa kuin sinun juorotoimistosi kautta?

"Minä en laske kommunistien tekemiä virallisia vierailuja miksikään. Niillä ei koskaan ollut mitään merkitystä. "

Enkä minä mistään sellaisesta puhunutkaan.

"Jos väität hyvää muistia todellisuustajun menetykseksi, niin jatka vain.
        Minulla on aina ollut hyvä muisti. "

Sinun muistisi hyvyydellä ei ole mitään merkitystä, jos se sisältää väärää tai asian suhteen merkityksetöntä tietoa.

• Terve terve

Toveri hihhuli paskajeesus ;-)

• Esko o
        ertert kirjoitti:

"Minä olen syntynyt ja kasvanut lähellä NLiiton rajaa. Serkut kasvoivat aivan rajalla.
        "

En luule. Luuletko sinä, ettei Neuvostoliiton tapahtumista ole saatavissa muuten tietoa kuin sinun juorotoimistosi kautta?

"Minä en laske kommunistien tekemiä virallisia vierailuja miksikään. Niillä ei koskaan ollut mitään merkitystä. "

Enkä minä mistään sellaisesta puhunutkaan.

"Jos väität hyvää muistia todellisuustajun menetykseksi, niin jatka vain.
        Minulla on aina ollut hyvä muisti. "

Sinun muistisi hyvyydellä ei ole mitään merkitystä, jos se sisältää väärää tai asian suhteen merkityksetöntä tietoa.

Tässä on jotain tietoja NLiitosta. Taidat olla kommunistikin. Silloin on huonot tiedot.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Saakašvili Kiovassa Nuoret tietävät Neuvostoliiton huonoksi/a1386385419644#kommentit

• A.Mikkonen ( ei kirj.)
        Esko o kirjoitti:

Mun yläaste aikaan vielä järjestettiin lukiolaisille luokkaretkiä neuvostoliittoon, ja olen - 67 syntyny, olekko sä Esko vaan asunu siellä ulkomailla niin kauan, ettei kaikki entises kotimaasi asiat enään muistu mieleen?

• Esko o
        A.Mikkonen ( ei kirj.) kirjoitti:

Mun yläaste aikaan vielä järjestettiin lukiolaisille luokkaretkiä neuvostoliittoon, ja olen - 67 syntyny, olekko sä Esko vaan asunu siellä ulkomailla niin kauan, ettei kaikki entises kotimaasi asiat enään muistu mieleen?

Minä ostin NLiitosta polkupyörän. Se oli hyvin raskas ajaa. Ei sillä päässyt vauhtiin.
        Ostin myös Pobeda auton myöhemmin. Siinä oli paljon vikoja jatkuvasti. Ei ne osanneet tehdä mitään kunnollisia tuotteita. Se Pobeda oli kai 60 luvun auto.

• Esko o kirjoitti:

Tässä on jotain tietoja NLiitosta. Taidat olla kommunistikin. Silloin on huonot tiedot.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Saakašvili Kiovassa Nuoret tietävät Neuvostoliiton huonoksi/a1386385419644#kommentit

Taidat olla Esko o. Silloin on huonot tiedot.

• Esko o kirjoitti:

Minä ostin NLiitosta polkupyörän. Se oli hyvin raskas ajaa. Ei sillä päässyt vauhtiin.
        Ostin myös Pobeda auton myöhemmin. Siinä oli paljon vikoja jatkuvasti. Ei ne osanneet tehdä mitään kunnollisia tuotteita. Se Pobeda oli kai 60 luvun auto.

Eräs Teppo kerran kaatui pyörällä. Ja hänen naapurilla, Viljamilla, oli rikkinäinen ruohonleikkuri.

• uudestisyntynyt kirjoitti:

arvoinen.

>>Pohjois-Koreassa työssä ollut uskova kertoi vaarantavansa paikallisen
        maatalouteen liittyvistä asioista.

• Esko o kirjoitti:

Esko satuilee:

"NLiitosta tiedetään, että kirkkoja tuhottiin ja pappeja tapettiin. Miten sellaisissa oloissa olisi pidetty jumalanpalveluksia, kun pappeja tapettiin? Eräät saivat pitää henkensä, kun alkoivat puhua kommunistien asiaa."

Wikipediasta:

"Vuoden 1937 väestönlaskennan tuloksien perusteella 57 % neuvostoliittolaisista kuitenkin edelleen luokitteli itsensä uskovaisiksi. Tuloksen johdosta Stalin toimeenpani Jumalattomien liitossa käyntiin laajat puhdistukset liian hitaan uskonnon hävittämisen vuoksi. Toisen maailmansodan aikana erityisesti ortodoksinen kirkko otettiin mukaan Saksan vastaiseen sotaponnistukseen, ja uskontojen vaino laimeni. Vuonna 1943 toimintansa lopettaneen Taistelevien jumalattomien liiton työn jatkajaksi perustettiin vuonna 1947 Poliittisen ja tieteellisen tiedon levittämisyhdistys eli Znanie."

Uskonnonharjoitus oli kyllä hyvin kontrolloitua ja sen tietyistä ilmenemismuodoista rangaistiin, mutta sitä ei oltu kategorisesti kielletty. Samaa tietoa on saatu myös pääosin luterilaisten inkeriläisten kertomuksista. Vainot ja diskriminointi saattoi kyllä olla julmaa. Silti Eskon tiedot asiasta ovat vähintäänkin epätarkkoja.

• Esko o
        exhellari86 kirjoitti:

Esko satuilee:

"NLiitosta tiedetään, että kirkkoja tuhottiin ja pappeja tapettiin. Miten sellaisissa oloissa olisi pidetty jumalanpalveluksia, kun pappeja tapettiin? Eräät saivat pitää henkensä, kun alkoivat puhua kommunistien asiaa."

Wikipediasta:

"Vuoden 1937 väestönlaskennan tuloksien perusteella 57 % neuvostoliittolaisista kuitenkin edelleen luokitteli itsensä uskovaisiksi. Tuloksen johdosta Stalin toimeenpani Jumalattomien liitossa käyntiin laajat puhdistukset liian hitaan uskonnon hävittämisen vuoksi. Toisen maailmansodan aikana erityisesti ortodoksinen kirkko otettiin mukaan Saksan vastaiseen sotaponnistukseen, ja uskontojen vaino laimeni. Vuonna 1943 toimintansa lopettaneen Taistelevien jumalattomien liiton työn jatkajaksi perustettiin vuonna 1947 Poliittisen ja tieteellisen tiedon levittämisyhdistys eli Znanie."

Uskonnonharjoitus oli kyllä hyvin kontrolloitua ja sen tietyistä ilmenemismuodoista rangaistiin, mutta sitä ei oltu kategorisesti kielletty. Samaa tietoa on saatu myös pääosin luterilaisten inkeriläisten kertomuksista. Vainot ja diskriminointi saattoi kyllä olla julmaa. Silti Eskon tiedot asiasta ovat vähintäänkin epätarkkoja.

>>Vainot ja diskriminointi saattoi kyllä olla julmaa. Silti Eskon tiedot asiasta ovat vähintäänkin epätarkkoja.

En ole tarkkaa kuvausta NLiiton oloista antanutkaan. Eihän sellaisia tietoja ole kenelläkään. Riittää kun tiedetään, että kirkkoja hävitettiin ja muutettiin hevostalleiksi, pappeja tapettiin ym. Kristinusko pyrittiin hävittämään pois.
        Homma oli täysin ateistista ja tiedettä tilalle. Ei sekään kovin hyvin sujunut. Valmistetut tavarat olivat usein huonolaatuisia ja jotain aina puuttui, kun johtajat päättivät kaikesta valmistuksesta.

• Esko o kirjoitti:

>>Vainot ja diskriminointi saattoi kyllä olla julmaa. Silti Eskon tiedot asiasta ovat vähintäänkin epätarkkoja.

En ole tarkkaa kuvausta NLiiton oloista antanutkaan. Eihän sellaisia tietoja ole kenelläkään. Riittää kun tiedetään, että kirkkoja hävitettiin ja muutettiin hevostalleiksi, pappeja tapettiin ym. Kristinusko pyrittiin hävittämään pois.
        Homma oli täysin ateistista ja tiedettä tilalle. Ei sekään kovin hyvin sujunut. Valmistetut tavarat olivat usein huonolaatuisia ja jotain aina puuttui, kun johtajat päättivät kaikesta valmistuksesta.

"Ei sekään kovin hyvin sujunut. Valmistetut tavarat olivat usein huonolaatuisia ja jotain aina puuttui, kun johtajat päättivät kaikesta valmistuksesta."

Pitää suurelta osin paikkansa. Ei se tosin ateismista johtunut, vaan suunnitelmataloudesta. Se ei markkinatalouden tavoin ohjaudu kysynnän ja tarjonnan mukaan. Talouden suunnittelusta vastanneet virastot eivät yksinkertaisesti hallinneet niin laajoja kokonaisuuksia eivätkä lopulta edes talouden lainalaisuuksia.

• Esko o kirjoitti:

"Homma oli täysin ateistista ja tiedettä tilalle."

Höpöhöpö. On niin huvittavaa, että sinä sanot, että sinulla ei ole tarkkaa kuvaa ja sitten kuvittelet, että ilmeisesti kellään muullakaan ei voi olla tarpeeksi tarkkaa kuvaa.

Kristinuskon tilalle ei laitettu tiedettä vaan ideologiaa. Kommunistinen toiminta ei ole sama asia kuin ateistinen toiminta. Jos sellaista väität, on demokraattinenkin toiminta sekä kapitalistinen ja kapitalistis-sosialistinen toiminta myös ateistista toimintaa.

• 7 + 9

Ei pelkästään!

Kyllä pitää myös satsata ihan yleiseen kuluttajasuojavalistukseen jotta ne aikuiset joilla on edellytykset itsenäiseen ajatteluun, hyödyntäisivät kykyään.

On myös vedettävä hörhökäärmeeltä höynäytyshampaat, riisumalla siltä taloudelliset edellytykset myrkkynsä levittämiseen.

On myös aikaansaatava sellainen 'henki' yhteiskunnassa, ettei enää ole hyväksyttävää syöttää tuota myrkkyä puolustuskyvyttömille lapsille.

• >>>Näemmekö uskovien olemassa olon jotenkin ongelmana

• kuolemaaodotellessa

Eh.. Juu, eihän se ole mikään ongelma ole, mutta eiköhän se ole -vääähän ongelma jos moiset saavat vähän liikaa vaikutusvaltaa eivätkä osaa erottaa todellisuutta satumaailmasta? :)

• ongelma on

Uskovat ovat kuin alkoholistit. Suurimman hävityksen he saavat aikaan lähipiirissään. Mutta joskus voi sivullinenkin joutua kärsimään.

• Esko o
        ongelma on kirjoitti:

Uskovat ovat kuin alkoholistit. Suurimman hävityksen he saavat aikaan lähipiirissään. Mutta joskus voi sivullinenkin joutua kärsimään.

Minä olen syntynyt ja kasvanut maalaiskylässä. Äitini ja monet sukulaiset olivat uskovaisia. He olivat ehdottoman rehellisiä ja kunniallisia ihmisiä. Oli myös yksi juoppokin joka hörisi ja törisi omiaan. Uskovainen hän ei ollut vaan rakasti pulloaan ainoana parhaanaan.
        Näin oli kahdenlaisia ihmisiä.

• Esko o kirjoitti:

Minä olen syntynyt ja kasvanut maalaiskylässä. Äitini ja monet sukulaiset olivat uskovaisia. He olivat ehdottoman rehellisiä ja kunniallisia ihmisiä. Oli myös yksi juoppokin joka hörisi ja törisi omiaan. Uskovainen hän ei ollut vaan rakasti pulloaan ainoana parhaanaan.

" Uskovainen hän ei ollut vaan rakasti pulloaan ainoana parhaanaan.
        Näin oli kahdenlaisia ihmisiä. "

Kahdenlaisia ihmisiä? Taidat olla aika yksinkertainen tapaus.

• on ongelma
        ongelma on kirjoitti:

Monet ateistit ovat alkoholisteja ja rikollisia.

• myrkyttäjä
        on ongelma kirjoitti:

Monet ateistit ovat alkoholisteja ja rikollisia.

on ongelma
        Ehkä tuli isku vyön alle. Eivät ateistit ole suurempia "pahiksia" kuin muutkaan.
        Uskovat ovat "myrkyllisiä" yhteiskunnalle? Se on vastaavaa ajattelua kuin
        uskovien ajattelu ateisteista s a a t a n a n kätyreinä (tietämättään). Nyt
        menee loan heittämiseksi puolin ja toisin. Mielipiteet ja uskomukset
        eroavat, eikä pitäisi mennä henkilökohtaisuuksiin. Tarkoitus ei ollut loukata.
        Ihmettelen ketjun aloittajan kirjoitussävyä. Kirjoitus vaikuttaa hyökkäykseltä
        ihmisryhmää kohtaan...vihamieliseltä. Jos hän edustaa ateistien yleistä
        ajattelutapaa, se osoittaa sen typeryyden, pinnallisuuden ja epäuskottavuuden.
        Ehkä vaarallisuuden?

• ???
        kuolemaaodotellessa kirjoitti:

Eh.. Juu, eihän se ole mikään ongelma ole, mutta eiköhän se ole -vääähän ongelma jos moiset saavat vähän liikaa vaikutusvaltaa eivätkä osaa erottaa todellisuutta satumaailmasta? :)

aloittajan:"mikä olisi paras tapa ratkaista tämä ongelma?"
        Tarkoittaako hän "uskovaiskysymystä"? Joku kysyi aikanaan, mikä
        olisi paras tapa ratkaista juutalaiskysymys.

• ??? kirjoitti:

aloittajan:"mikä olisi paras tapa ratkaista tämä ongelma?"
        Tarkoittaako hän "uskovaiskysymystä"? Joku kysyi aikanaan, mikä
        olisi paras tapa ratkaista juutalaiskysymys.

"Tarkoittaako hän "uskovaiskysymystä"? Joku kysyi aikanaan, mikä
        olisi paras tapa ratkaista juutalaiskysymys. "

Ja kuten aloituksesta tulee esille, ei se juutalaiskysymys ole ollenkaan vastaava asia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

• q23r4tfg
        Esko o kirjoitti:

Tyypillisen mustavalkoinen hihhuli.

• kuolemaaodotellessa kirjoitti:

>>>eiköhän se ole -vääähän ongelma jos moiset saavat vähän liikaa vaikutusvaltaa eivätkä osaa erottaa todellisuutta satumaailmasta?

• niinpäniin.
        ertert kirjoitti:

" Uskovainen hän ei ollut vaan rakasti pulloaan ainoana parhaanaan.
        Näin oli kahdenlaisia ihmisiä. "

Kahdenlaisia ihmisiä? Taidat olla aika yksinkertainen tapaus.

Esko on vain dementoitunut vanha papparainen, joka horisee mitä sattuu. Jos tuo oli totta mitä sanoi: "Monia meidän kylän nuoria miehiä kuoli sodassa. Ryssät ampui konekivääreillä meitäkin pommikoneista." niin on aika selvää, että Esko on jo vanhus ja höpinät sitä luokkaa, ettei niistä enää paljoa asiaa löydy.

• Esko o
        niinpäniin. kirjoitti:

Esko on vain dementoitunut vanha papparainen, joka horisee mitä sattuu. Jos tuo oli totta mitä sanoi: "Monia meidän kylän nuoria miehiä kuoli sodassa. Ryssät ampui konekivääreillä meitäkin pommikoneista." niin on aika selvää, että Esko on jo vanhus ja höpinät sitä luokkaa, ettei niistä enää paljoa asiaa löydy.

Useimmat vanhukset voittavat sinut helposti tavallisen elämän asioissa. Sen teen minäkin.

• Nimi merkki

Olen kirjoittanut tämän tänne jo noin miljoona kertaa aikaisemminkin, mutta uskonto sinänsä ei ole ongelma ja jokainen saa vapaasti uskoa mihin tahansa lapsellisen typerään hölynpölyyn vain sattuu huvittamaan. Se ei ole ongelma.

Mutta ongelma on se, jos lapsellisen typerään hölynpölyyn sokeasti uskovat typerykset alkavat vaatimaan, että muutkaan ihmiset eivät saa käyttää aivojaan, vaan että heidänkin on sokeasti uskottava naurettavan typerään hölynpölyyn. Ja vaativat vielä, että koko yhteiskunta ja kaikki sen lait ja säädökset pitää säätää tämän ääliömäisen hölynpölyn mukaiseksi. Silloin asiasta joka ei ole minun ongelmani, tuleekin minun ongelmani.

USKONTO ON YKSITYISASIA.
      Jokaisella ihmisellä on oikeus uskoa mihin tahtoo, mutta kenelläkään ei ole oikeutta vaatia että kaikkien muiden pitäisi uskoa samoin. Tai vielä vähemmän vaatia, että koko yhteiskunta pitäisi rakentaa hänen uskontonsa mukaisesti.

Ja tämä on juuri se asia, se kipukynnys johon kaikki tuntemani uskonnot pahasti kompastuvat. Uskonnonvapauden saaminen Suomeen oli pitkällisen taistelun tulos ja kesti vuosisatoja, uskovien vastustaessa sitä viimeiseen asti. Edelleenkään huomattavan suuri osa uskovista ei näytä tajuavan, että sellainen laki on todellakin voimassa ja että heillä ei ole mitään oikeutta määrätä minun elämästäni ja uskomuksistani.

• ongelma on

Lukutaidottomuuskin on yksityisasia.

Olenko siis joku natsi, jos olen sitä mieltä, että mahdollisimman monen suomalaisen pitäisi opetella lukemaan?

• 1+5
        ongelma on kirjoitti:

Olenko siis joku natsi, jos olen sitä mieltä, että mahdollisimman monen suomalaisen pitäisi opetella lukemaan?

Vertaatko jumaluskoa lukutaidottomuuteen? Miksi?

• Nimi merkki
        ongelma on kirjoitti:

Vertaat siis uskontoa / uskonnollisuutta puutteeseen tai kyvyttömyyteen tai taidottomuuteen tai vammaan? Erittäin osuva rinnastus, sanoisin.

Kannattaisiko ensi kerralla vähän ajatella mitä kirjoitat?

Mutta jos tuosta säälittävästä sammakostastasi nyt haluaisi vääntää analogian, niin oikeastihan se menisi niin että oletko sinä joku natsi jos olet sitä mieltä että mahdollisimman monen pitäisi olla lukutaidoton.

Mutta ymmärrän kyllä ettet kykene tajuamaan tuota loogista päättelyä, eiväthän uskovat koskaan kykene tajuamaan loogista päättelyä. Jota saisi kyllä ihan vapaasti harjoittaa, mutta jostain kumman syystä usko kieltää sellaisen...

• joreli
        Nimi merkki kirjoitti:

Vertaat siis uskontoa / uskonnollisuutta puutteeseen tai kyvyttömyyteen tai taidottomuuteen tai vammaan? Erittäin osuva rinnastus, sanoisin.

Kannattaisiko ensi kerralla vähän ajatella mitä kirjoitat?

Mutta jos tuosta säälittävästä sammakostastasi nyt haluaisi vääntää analogian, niin oikeastihan se menisi niin että oletko sinä joku natsi jos olet sitä mieltä että mahdollisimman monen pitäisi olla lukutaidoton.

Mutta ymmärrän kyllä ettet kykene tajuamaan tuota loogista päättelyä, eiväthän uskovat koskaan kykene tajuamaan loogista päättelyä. Jota saisi kyllä ihan vapaasti harjoittaa, mutta jostain kumman syystä usko kieltää sellaisen...

Minä en tunne yhtäkään kristittyä joka vaatisi toisia uskomaan Jeesukseen.

Ja mikä tärkeintä, Jeesus ei todellakaan opettanut mitään tälläista, vaan sanoi että jos teidän sanojanne ei oteta vastaan, niin antakaa olla. Lisäksi Paavali opetti että jos Se teistä riippuu, niin eläkää rauhassa kaikkien kanssa.

Monesti Se vain menee niin että me ihmiset olemme taipuvaisia vänkämään omaa uskoamme tai uskottomuuttamme toisille puolväkisin. Se taas saa yleensä aikaan vain negatiivisiä asioita.

Mutta näin ei opeteta uudessatestamentissa.

• Apo-Calypso
        joreli kirjoitti:

Ja mikä tärkeintä, Jeesus ei todellakaan opettanut mitään tälläista, vaan sanoi että jos teidän sanojanne ei oteta vastaan, niin antakaa olla. Lisäksi Paavali opetti että jos Se teistä riippuu, niin eläkää rauhassa kaikkien kanssa.

Monesti Se vain menee niin että me ihmiset olemme taipuvaisia vänkämään omaa uskoamme tai uskottomuuttamme toisille puolväkisin. Se taas saa yleensä aikaan vain negatiivisiä asioita.

"Monesti Se vain menee niin että me ihmiset olemme taipuvaisia vänkämään omaa uskoamme tai uskottomuuttamme toisille puolväkisin. Se taas saa yleensä aikaan vain negatiivisiä asioita."

Aina. Ei pelkästään yleensä. Kuolaavat käytetyn jeesuksen kaupustelijat kun eivät oikein vetoa.

• joreli kirjoitti:

"Minä en tunne yhtäkään kristittyä joka vaatisi toisia uskomaan Jeesukseen."

Vaikka sinä et tunnekaan, voit varmaan huomata, että monet ihmiset yrittävät vaikuttaa muihin uskontonsa perusteella, esimerkiksi lainsäädännössä. Ymmärrätkö sinä, että usko Jeesukseen ei ole ainoa asia, joka uskontoon liittyy?

"Mutta näin ei opeteta uudessatestamentissa. "

Mikä ihmeen kyvyttömyys sinulla on ymmärtää, mistä on kyse. Kun puhutaan tosiasiallisista asioista, kuten siitä, miten uskonnollisia näkemyksiä yritetään pakottaa muille, alkaa höpinä siitä, miten Raamatussa sitä ja tätä. Se on ihan sama, mitä Raamatussa sanotaan, koska se ei millään muotoa poista sitä pakottamista, riippumatta siitä, tulkitseeko joku sinun mielestäsi Raamatun oikein tai väärin.

• joreli kirjoitti:

"Lisäksi Paavali opetti että jos Se teistä riippuu, niin eläkää rauhassa kaikkien kanssa."

Voisitteko sinä ja kaltaisesi sitten suorittaa jonkinlaisen uskonpuhdistuksen sen sijaan, että olisitte kertomassa täällä meille, mitä Uudessa testamentissa opetetaan, kun se on meille ateisteille todellisuudessa ihan yhdentekevää.

Minusta on jokseenkin kornia, että olet täällä kertomassa meille, mitä Uudessa testamentissa opetetaan vaikka niiden "väärien" periaatteiden seurtaajat löytyvät teidän kristittyjen joukosta. Eikö se Raamatun oikein ymmärtäminen ole ennemmin ongelma teille uskoville kuin niille, jotka eivät siihen usko ollenkaan?

• ertert kirjoitti:

"Lisäksi Paavali opetti että jos Se teistä riippuu, niin eläkää rauhassa kaikkien kanssa."

Voisitteko sinä ja kaltaisesi sitten suorittaa jonkinlaisen uskonpuhdistuksen sen sijaan, että olisitte kertomassa täällä meille, mitä Uudessa testamentissa opetetaan, kun se on meille ateisteille todellisuudessa ihan yhdentekevää.

Minusta on jokseenkin kornia, että olet täällä kertomassa meille, mitä Uudessa testamentissa opetetaan vaikka niiden "väärien" periaatteiden seurtaajat löytyvät teidän kristittyjen joukosta. Eikö se Raamatun oikein ymmärtäminen ole ennemmin ongelma teille uskoville kuin niille, jotka eivät siihen usko ollenkaan?

Olen samaa mieltä ertertin kanssa. Ihan turha tulla naulaamaan teesejä ateistien oviin. Tämän jopa Luther ymmärsi.

• Eipä niin
        joreli kirjoitti:

Väsyneessälestapenkissä keskitytään opettamaan sukurutsaa ja lasten hyväksikäyttöä! Siitä se "jumala" tykkää!

• Turhaa turhaa

Ja kukahan on pakottanut ja ketä, aivan huvittaa moiset väiteet ilman todisteita ja kaiken lisäksi Jeesus ei todellakaan ole käskenyt mitään näin pölhöä ja väärää.

• Ja lisäisin

Ettei raamattusadun "jeesusta" ole koskaan ollut olemassakaan.

• Koska millään uskonnolla ei ole ehdotonta valtaa tässä maassa, niin tämä maa ei ole uskontojohtoinen teokratia. Onneksi. Mutta moni muu maa on ja kristinuskolla on aivan saman sairaat piirteet jos se pääsee vallankäyttäjäksi.

• >>>Olisiko jo aika etsiä ratkaisua?... pitäisikö keskittyä vain piltteihin ja varmistaa, että seuraavat sukupolvet olisivat turhista luuloista vapaita?

• Minä vain

Uskonto voidaan yrittää poistaa, mutta tyhmyys keksii aina uusia keinoja ilmaista itseään. Se on nero, joka keksii miten tyhmyys poistetaan.

• >>>Uskonto voidaan yrittää poistaa

• toinen näkökulma
        ikiateisti kirjoitti:

>>>Uskonto voidaan yrittää poistaa

Minä henkilökohtaisesti uskon että uskonto ei ole alunperinkään sitä varten että jotkut todella uskovat sen olevan faktaa vaan se on enemmänkin lohtu ja turva epävarmassa elämässä. Toisille kelpaa pullo alkosta, toisille uskonto - monille pullo on vaihtunut uskontoon. Näin ollen uskonto voidaan erottaa valtiosta ihmisten hyväksi, mutta niin kauan kun on väkivaltaa ja epävarmuutta perheissä ym. ympäristöissä, uskontoa(tai kaikkea mikä muistuttaa itse käsitettä) itse on vaikea poistaa. Skientologiakin on tuore esimerkki uskontojen uusiutumisesta ajan mukana ja siitä miten modernistakin yhteiskunnasta löytyy uskontoon taipuvaisia.

• trolli?
        ikiateisti kirjoitti:

>>>Uskonto voidaan yrittää poistaa

On pakko kysyä onksulla muuta elämää kun suomi24? :DD:D:D:D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6824
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4582
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3853
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3135
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1656
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1419
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe