Mielipiteitä, mitä noista kielistä lähtisi opiskelemaan? Kaikki kiinnostaa mutta vaan yksi pitää valita :/
Italia, Espanja vai Ranska?
15
3709
Vastaukset
- ei ainakaan italia
Ranska, siitä on eniten hyötyä euroopan ja EUn alueella ( myös afrikassa). Mutta espanja jos luulet että olet menossa etelä ja keski amerikkaan päin.
- Moi1233
Itse otin espanjan sekä italian. Ranskan otin varalle. Italia on helpompi kieli ja siinä on paljon samoja sanoja kuin englannissa. Espanjaa tosin puhutaan paljon enemmän ja siitä olisi hyötyä työelämässä :)
- patoblanco
Itse ottaisin espanjan jos olisin sä. Se on foneettisesti todella samantapainen kuin suomi eli lausumisen pitäisi olla superhelppoa. Espanjaa puhutaankin paljon enemmän kuin ranskaa ja italiaa :3
- Argentiinasta
Espanija on huomattavasti enempi ymmärretty kieli kuin ranska ja helpompi myös. Kohdatessasi työelämässä tai maailmalla muuten ollessa Espanijalla on käyttöä varmasti enemmän kuin Ranskalla
- Eräs trotskilainen
En ole opiskellut noista mitään, (vain vähän latinaa) mutta jos olisin sinä, ottaisin Italian tai Espanjan. Miun yksi kaveri lukee ranskaa, ja hän ei omien sanojensa mukaan ole oppinut yhtään mitään viidessä vuodessa. Ranska on vaikea kieli, jonka jokaisessa säännössä on poikkeus, eli opiskelijalta tulee löytyä paljon motivaatiota. Se on vähän sama kuin venäjä, eli sitä pitää oikeasti opiskella. Ei riitä, että vain istuu tunneilla.
- Tietotaito 0
Itse olen opiskellut ranskaa kahdeksan vuotta, eikä päähän ole mitenkään hirveesti siitä jäänyt. Tosi vaikee kieli, mutta sinänsä olisi hyödyllinen koska ranskalaiset eivät suostu puhumaan mitään muuta kieltä. Italialaistenkin kielitaito on toki varsin heikko, mutta he sentään yrittävät sitä englantiakin puhua. Italia ei tosin ole niin laajasti käytössä, joten sinänsä myös melko tarpeeton kieli. Paitsi tietenkin jos mielii myöhemmin latinan pariin tai vaikka lääkikseen, italia ja latina ovat hyvin samankaltaisia.
Espanja lienee tosiaan näistä hyödyllisin vaikka espanjaa puhuvissa maissa englantia näistä kolmesta eniten taidetaankin. Ainakin espanja toimii porttina portugaliin, joka tulee olemaan tärkeä kieli viennin kannalta. Tästä oli viime vuonna ennusteita uutisissa, Portugalista tulee vielä tärkeä vientimaa. - Anonyymi
Kyllä mulle ainakin on riittänyt. Mun mielestä se oli niin kuin lasten leikkiä, eikä tarvinnut edes paljon tehdä töitä. Sain kaikista kokeista 9,5-10. Mutta olenkin aina ollut kielellisesti lahjakas. Monelle muulle ryhmässäni se oli vaikeaa. Tämäkin on siis täysin yksilöllistä. Jos kielet takkuaa muutenkin niin siinä tapauksessa en suosittele valitsemaan ranskaa.
- apuvaaaa
Kiitos kaikille vastauksista! :)
- Ranskaranska
Ranska on hyödyllisin ja hyvänä kakkosena espania. Italia on sinänsä aika hyödytön, koska sitä puhutaan pääsääntöisesti vain yhdessä maassa
Espanja ja jos mahottomasti löytyy motivaatiota niin ranska. Muista että kaikki osaavat nykyään ranskaa. Espanjalla erottuu joukosta.
Afrikka/Kanada = Ranska
Etelä-Amerikka = Espanja
Jos susta tulee joku toimitusjohtaja yms. niin ota Espanja.- mummeli :D
Oman kokemukseni mukaan voin sanoa, että ranska on vaikea ja hidas kieli oppia. Ranskan kielioppi on monimutkaista. Se ilmenee esimerkiksi kysymyslauseiden muodostuksessa ja oikean artikkelin valitsemisessa. Artikkelit ranskassa ovat samankaltaisia, kuin esimerkiksi ruotsin kielessä.
Espanjan opiskelusta olen kuullut vain hyvää. Mielestäni kyseisen kielen opiskelu ei ole turhaa. Espanja on maailman neljänneksi puhutuin kieli ja toiseksi eniten käytetty kieli kansainvälisessä kommunikaatiossa.
Espanjan kieli on helppoa oppia meille suomalaisille. Se on foneettinen kieli, eli sanat lausutaan aika samalla tavalla, kuin kirjoitetaan. Olen seurannut mielipidepalstoja asiasta ja niissä on puhuttu espanjan kielen helppoudesta ja kieliopin säännöllisyydestä. Espanjan opiskelun jälkeen on helppoa lähteä lukemaan muita romaanisia kieliä, kuten vaikka italiaa. Italia ja espanja ovat keskenään hyvin samanlaisia ja niillä on todella paljon samoja, tai samankaltaisia sanoja. Ensimmäisenä lähtisin siis lukemaan espanjaa. - En silti ottaisi
Espanjan ottaisin. Sehän on yksi maailman puhutuimmista kielistä.
- PastoriBiendonado
Romaaniset kielet ovat kaiken kaikkiaan aika nopeita puhuttuna kautta linjan. Kun tämä yhdistetään hieman vaikeahkoon lausumiseen, niin ranska on jo aika haasteellinen kieli sellaiselle, joka ei ole "tuttu" romaanisten kielten kanssa.
Jos haluaa oppia ranskaa, niin sanoisin, että paras vaihtoehto voisi olla ensin opetella espanja tai italia niin hyvin, että kieltä todellakin ymmärtää. Tämän jälkeen puheen "rytmi" on niin hyvin hallussa, että on edes jotain mahdollisuuksia alkaa ymmärtää jotain ranskalaisten söpötyksestä.
Itse pohdin espanjan ja ranskan välillä viime vuonna. Katsoin tekstitettyä puhetta molemmilla kielillä ja espanjassa pysyin kutakuinkin mukana, mutta ranskassa puheen seuraaminen edes tekstin avulla oli äärimmäisen haasteellista. Nyt, kun olen oppinut espanjaa, niin huomaan, että ymmärrän ranskankielisestä puheesta kutakuinkin lauserakenteen ja jopa sanat erikseen vaikken ymmärräkään kaikkia sanoja. Näiden lähisukulaisten kielten välillä tämä "porttiteoria" kyllä mielestäni toimii.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin sanoisin, että jos vain yhtä kieltä aiot opiskella, niin tuo espanja on varmasti kokonaisuudessaan hyödyllisin. - jooh
Sanoisin että espanja, sehän on maailman 4 puhutuin kieli mä otin sen nyt pitkäks valinnaiseks 8-9 :)
- jokuv@@
ota ranska
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305892Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144444Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403257IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522991Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391581- 711351
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2331227Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101180- 791179