Psykologi ja testimenetelmät

onko tietoa

Onko kellään tietoa psykologien käyttämistä testeistä. Pitääkö heidän lain mukaan ilmoittaa käyttämänsä testimenetelmät testattavalle?

3

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skepo

      Ymmärtääkseni ainakaan tieteellisissä testeissä ei tarvitse kertoa. Tosin sellaiset testit ovatkin tyypillisesti vapaaehtoisia. En sitten tiedä, miten on esimerkiksi psykologi-potilas -suhteessa.

    • En siis ole alalla

      Lakia ei ole, mutta en ymmärrä miksi psykologi ei selvittäisi asiakkaalle, mitä menetelmiä psykologisessa tutkimuksessa käytetään. Psykologisen tutkimuksen tarkoitus on antaa tietoa, joka on asiakkaalle hyödyksi..selventää psyykkistä tilannetta (asiakkalle itselleen, hoitavalle ihmiselle ja lääkärille diagnosoinnin apuna). Tutkimukseen lähtemisen merkitys ja tarkoitus on (ammattieettisesti ajatellen) psykologin selvitettävä asiakkaalle. Käytetyt menetelmät tulee olla mainittu psykologisen tutkimuksen perusteella laaditussa lausunnossa, jonka sisältö käydään psykologin kanssa palautekäynnillä läpi ja josta asiakkaalle annetaan kopio. Ellei psykologi anna sitä automaattisesti, hänen on annettava se pyydettäessä (hyvin harvoin on perusteita kieltäytyä antamasta).

      • Käväisin pikaisesti läpi seuraavat lait:

        Mielenterveyslaki

        Kansanterveyslaki

        Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä

        Työterveyshuoltolaki

        Laki lääketieteellisestä tutkimuksesta

        Joissa ei mainita mitään velvollisuudesta kertoa potilaalle/asiakkaalle/koehenkilölle mitään.

        Laki potilaan asemasta ja oikeuksista kertoo seuraavaa:

        Potilaalle on annettava selvitys hänen terveydentilastaan, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä päätettäessä hänen hoitamisestaan

        Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.


        Näillä perusteilla jos potilas kysyy testimenetelmistä, olisi psykologin niitä potilaalle selvennettävä.


        Mahtaakohan kysymys koskea työhaastatteluun liittyvää psykologista testiä?

        Tällöin sovellettaisiin henkilötietolakia. Antamaasi henkilöäsi koskevat tiedot tulee turvata, eikä niitä saa levittää. Näin lyhyesti sanottuna.

        Et kuitenkaan olisi potilaan asemassa, joten oikeutta saada tietoa hänen testimenetelmästään ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      568
      3769
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3268
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2761
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2679
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2064
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2021
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1837
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1785
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1710
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      46
      1692
    Aihe