Luther Valitut teokset /Avaimista

näin Martti

On vedottu Kristuksen jaloon, ihanaan lauseeseen, kun hän sanoo Pietarille (Matt. 16:19 ja Matt. 18:18): »Se, mitä sinä sidot maan päällä, on oleva sidottu taivaissa» jne. Tästä lauseesta he ottavat sanan »sitoa» ja selittävät sen niin, että se muka merkitsee samaa kuin käskeminen ja kieltäminen tai lain ja käskyn säätäminen kristikunnalle; ja siitä syystä he antavat paaville tämän vallan, kerskaten, että hänellä on oikeus sitoa laeilla kristittyjen sieluja ja omiatuntoja, että sielunsa autuuden ja iankaikkisen kadotuksen uhalla täytyy häntä siinä totella, ja toisaalta että se, joka tottelee häntä, tulee autuaaksi. Kaikki raamatunlauseet, joissa puhutaan kuuliaisuudesta ja tottelemattomuudesta, he ovat sovittaneet tähän, ja niin on koko maailma pelotettu ja säikytetty tuollaisella Kristuksen sanan julkealla selittämisellä, kunnes se vihdoin on joutunut niin ahtaalle, ettei ole voinut paikaltaan hievahtaa ja sen on täytynyt kärsiä pelkkää ihmisoppia. (Lainaus)

jatkuu

66

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin hää männöö

      Tämä tiettään. :-)

    • näin Martti

      Toiseksi on varmaa, että Kristus yllä mainitussa raamatunlauseessa puhuu siitä sitomisesta, kun synti sidotaan tai pidätetään, samoin kuin hän myös puhuu siitä päästämisestä, kun synti päästetään tai annetaan anteeksi, niin että sitominen tässä ehdottomasti merkitsee syntiin sitomista, ja päästäminen synneistä päästämistä. Sillä hänhän opettaa samassa kohdassa,kuinka meidän on veljeämme, jos hän tekee syntiä, varoitettava, nuhdeltava, syytettävä ja, ellei hän ota totellaksensa, pidettävä pakanana, niin kuin myöhemmin saamme laajemmin kuulla. Niin ollen on varmaa, ettei syntien sitominen voi olla samaa kuin käskeminen tai lain säätäminen, niin kuin paavilaiset selittävät. Silla käsky ja laki ei ole sama kuin synti, vaan synti on lain ja käskyn vastaista menettelyä: siitähän ei ole epäilystäkään, vaan jokaisen on se myönnettävä. Sen vuoksi ei ole mahdollista, että yksimerkityksinen sana, kuten»sitoa», samalla merkitsisi käskemistä ja synteihin sitomista. Toisen merkityksen täytyy olla väärä ja virheellinen. Laki ei sido syntejä, vaan se käskee välttämään vastaisia syntejä ja tekemään hyvää, joten se siis on olemassa ennen syntejä, joita vielä ei ole; mutta avain sitoo menneitä, lakia vastaan tehtyjä syntejä ja on välttämättömästi molempien, niin hyvin lain kuin syntien jälkeen: niin että siis paavin »sitominen» ja Kristuksen »sitominen» ovat suorastaan vastakkaisia asioita eivätkä mitenkään voi soveltua samaan lauseeseen. Toisen täytyy olla väärä ja valheellinen, se on selvää.

      Kolmanneksi on Kristuksen sitomisen tarkoitus vapauttaa syntinen synneistä, eikä hän tarkoita sitomisellaan mitään muuta kuin että syntisen omatunto pääsisi irti ja vapaaksi synneistä; sillä siitä syystä hän kurittaa syntistä ja sitoo hänet, että tämä luopuisi synnistä, katuisi ja välttäisi sitä; ja sellaista sitomista olisi oikeastaan kutsuttava omantunnon pelastamiseksi ja auttamiseksi synneistä. Mutta paavin sitomisen tarkoitus on sitoa viattomia omiatuntoja eikä päästää niitä vapaiksi, vaan pitää ne sidottuina, eikä hän pyri mihinkään muuhun kuin saamaan omattunnot pauloihinsa ja niiden vapauden riistetyksi, niin että sellaista sitomista oikeammin olisi kutsuttava syntiin vangitsemiseksi ja johdattamiseksi, kuten pyhä Paavali sanoo (Room. 7:11), että kaikki lait antavat aiheen syntiin. Niin on siis mielestäni sangen jyrkkä, suuri ja valtava ero Kristuksen ja paavin sitomisen välillä, niin etteivät ne voi olla sama asia eikä niitä voida samalla lauseella tarkoittaa. Kristuksen sitominen kohdistuu yksinomaan synteihin ja syntisiin ja tarkoittaa, että he tulisivat hurskaiksi ja vapaiksi synnistä: paavin sitominen kohdistuu yksinomaan pyhiin vanhurskaihin ja tarkoittaa, että he joutuisivat synteihin ja tulisivat syntisiksi. Sillä hänen lakinsa koskevat kaikkia hurskaita, viattomia kristityitä, mutta Kristuksen avaimet koskevat ainoastaan niitä kristityitä, jotka tekevät syntiä; niin oivallisesti sopii paavin avain yhteen Kristuksen avaimen kanssa.
      Neljänneksi: edistävät ja auttavat Kristuksen avaimet taivaaseen ja iankaikkiseen elämään pääsemistä; sillä hän kutsuukin itse niitä taivaan valtakunnan avaimiksi, ne kun sulkevat paatuneelta synnin tekijältä taivaan, mutta avaavat sen katuvalle syntiselle. Sen tähden täytyy Kristuksen avaimiin kätkeytyä hänen verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa, joilla hän on avannut meille taivaan, ja niin hän avaimillaan ilmoittaakin syntisparoille mitä hän on verellään ansainnut. Avainten virka on siis korkea, jumalallinen virka, joka auttaa sieluja pääsemään synneistä ja kuolemasta armoon ja elämään ja antaa niille vanhurskauden ilman mitään tekojen tuottamaa ansiota, ainoastaan syntien anteeksiantamisen johdosta. Mitä sitä vastoin tekevät paavin avaimet? Ne käskevät ja säätävät ulkonaisia lakeja. Rakas ystävä, mitä ne auttavat syntiä, kuolemaa ja helvettiä vastaan? Kuinka ne voivat viedä sielun armoon ja elämään? Kuinka ne voivat aukaista syntisparoille taivaan? Tiedämmehän aivan hyvin, etteivät edes Jumalan kymmenen käskyn teot tee autuaaksi eikä hurskaaksi, vaan ainoastaan Kristuksen armo antamalla synnit anteeksi; kuinka sitten sen tekisivät ulkonaiset lait ja paavin teot, jotka ovat ihmisten keksimiä ja ovat pelkkää saastaa kymmenessä käskyssä mainittujen tekojen rinnalla.


      (lainaus)

      • näin Martti

        Viidenneksi: eivät Kristuksen avaimet vaadi mitään tekoa, vaan ainoastaan uskoa. Sillä sideavain ei ole eikä voi olla mitään muuta kuin sitä, että Jumala uhkaa paatunutta syntistä helvetillä. Ja päästöavain ei ole eikä voikaan olla mitään muuta kuin sitä, että Jumala lupaa nöyrtyneelle syntiselle taivaan valtakunnan. Ja jokainenhan tietää varsin hyvin, ettei Jumalan uhkausta eikä lupausta voida täyttää millään teoilla, vaan on se käsitettävä yksinomaan uskolla ilman mitään tekoja. Sillä uhkaus ja lupaus eivät ole käskyjä eivätkä myöskään sano, mitä meidän tulee tehdä Jumalalle, vaan osoittavat meille, mitä Jumala tahtoo tehdä meille, ne opettavat siis Jumalan tekoja eikä meidän tekojamme. Sitä vastoin opettavat paavin avaimet meille meidän omaa työtämme, mitä meidän on tehtävä; sillä hänen sitomisensa antaa meille lakeja, joita meidän on noudatettava, niin kuin olemme kuulleet. Eivätkö siis Kristuksen avaimet ja paavin avaimet todellakin sovellu oivallisesti yhteen? Edelliset opettavat Jumalan tekoa eikä mitään ihmistekoa; jälkimmäiset opettavat ihmistekoa eikä mitään Jumalan tekoa. (lainaus)


      • Marttisetää lainaten
        näin Martti kirjoitti:

        Viidenneksi: eivät Kristuksen avaimet vaadi mitään tekoa, vaan ainoastaan uskoa. Sillä sideavain ei ole eikä voi olla mitään muuta kuin sitä, että Jumala uhkaa paatunutta syntistä helvetillä. Ja päästöavain ei ole eikä voikaan olla mitään muuta kuin sitä, että Jumala lupaa nöyrtyneelle syntiselle taivaan valtakunnan. Ja jokainenhan tietää varsin hyvin, ettei Jumalan uhkausta eikä lupausta voida täyttää millään teoilla, vaan on se käsitettävä yksinomaan uskolla ilman mitään tekoja. Sillä uhkaus ja lupaus eivät ole käskyjä eivätkä myöskään sano, mitä meidän tulee tehdä Jumalalle, vaan osoittavat meille, mitä Jumala tahtoo tehdä meille, ne opettavat siis Jumalan tekoja eikä meidän tekojamme. Sitä vastoin opettavat paavin avaimet meille meidän omaa työtämme, mitä meidän on tehtävä; sillä hänen sitomisensa antaa meille lakeja, joita meidän on noudatettava, niin kuin olemme kuulleet. Eivätkö siis Kristuksen avaimet ja paavin avaimet todellakin sovellu oivallisesti yhteen? Edelliset opettavat Jumalan tekoa eikä mitään ihmistekoa; jälkimmäiset opettavat ihmistekoa eikä mitään Jumalan tekoa. (lainaus)

        Kuten tiedämme, Luther taisteli paavin valtaa ja väärää oppia vastaan. Mutta sama henkivalta harhauttaa tässäkin ajassa. Siksi kristittyjen tulee kuunnella opetusta tarkoin korvin, etteivät menettäisi vapauttaan sekavien, ihmis- ja perinneoppien sotkemien saarnojen alla.


      • loppukaneetti :)
        Marttisetää lainaten kirjoitti:

        Kuten tiedämme, Luther taisteli paavin valtaa ja väärää oppia vastaan. Mutta sama henkivalta harhauttaa tässäkin ajassa. Siksi kristittyjen tulee kuunnella opetusta tarkoin korvin, etteivät menettäisi vapauttaan sekavien, ihmis- ja perinneoppien sotkemien saarnojen alla.

        Avaimethan eivät ole ihmisten, vaan Jumalan sanaa ja työtä, jotka ovat korkeampia kuin kaikki ihmiset. Senpä vuoksi Jumala ei olekaan tahtonut määrätä ketään ihmistä hallitsemaan kristillistä kirkkoansa, vaan on pidättänyt sen itselleen ja käskenyt, ettei saa opettaa mitään muuta kuin hänen sanaansa. Sillä hän tietää, että jos me opetamme omasta päästämme sivuuttaen hänen sanansa, siitä ei tule mitään muuta kuin hairahduksia, erehdyksiä, valheita ja syntiä, minkä vuoksi meidän tuleekin olla vain hänen työkalujaan ja antaa kielemme hänen käytettäväkseen, niin että hän itse ja yksin saa puhua ja hallita meidän avullamme. Niin on asia! (lainaus Lutherilta)

        Ovatkohan vanhimmat koskaan lukeneet näitä Lutherin kirjoituksia, kuulin eräässä saarnassa Gällistä, "Ei Lutherin opetuksista kaikkea voi ottaa" Ja eräs kristitty hylkäsi Lutherin kokonaan sanoen, että Marttihan taisteli katolisuutta vastaan, eikä meidän siksi tarvitse häneen vedota.


      • hauskast hää haastaa
        loppukaneetti :) kirjoitti:

        Avaimethan eivät ole ihmisten, vaan Jumalan sanaa ja työtä, jotka ovat korkeampia kuin kaikki ihmiset. Senpä vuoksi Jumala ei olekaan tahtonut määrätä ketään ihmistä hallitsemaan kristillistä kirkkoansa, vaan on pidättänyt sen itselleen ja käskenyt, ettei saa opettaa mitään muuta kuin hänen sanaansa. Sillä hän tietää, että jos me opetamme omasta päästämme sivuuttaen hänen sanansa, siitä ei tule mitään muuta kuin hairahduksia, erehdyksiä, valheita ja syntiä, minkä vuoksi meidän tuleekin olla vain hänen työkalujaan ja antaa kielemme hänen käytettäväkseen, niin että hän itse ja yksin saa puhua ja hallita meidän avullamme. Niin on asia! (lainaus Lutherilta)

        Ovatkohan vanhimmat koskaan lukeneet näitä Lutherin kirjoituksia, kuulin eräässä saarnassa Gällistä, "Ei Lutherin opetuksista kaikkea voi ottaa" Ja eräs kristitty hylkäsi Lutherin kokonaan sanoen, että Marttihan taisteli katolisuutta vastaan, eikä meidän siksi tarvitse häneen vedota.

        Vain me x-liikkeeseen kuuluvat ja sille alamaisina elävät pelastumme, sehän on juuri katolilainen oppi.


      • en paremmin sano
        loppukaneetti :) kirjoitti:

        Avaimethan eivät ole ihmisten, vaan Jumalan sanaa ja työtä, jotka ovat korkeampia kuin kaikki ihmiset. Senpä vuoksi Jumala ei olekaan tahtonut määrätä ketään ihmistä hallitsemaan kristillistä kirkkoansa, vaan on pidättänyt sen itselleen ja käskenyt, ettei saa opettaa mitään muuta kuin hänen sanaansa. Sillä hän tietää, että jos me opetamme omasta päästämme sivuuttaen hänen sanansa, siitä ei tule mitään muuta kuin hairahduksia, erehdyksiä, valheita ja syntiä, minkä vuoksi meidän tuleekin olla vain hänen työkalujaan ja antaa kielemme hänen käytettäväkseen, niin että hän itse ja yksin saa puhua ja hallita meidän avullamme. Niin on asia! (lainaus Lutherilta)

        Ovatkohan vanhimmat koskaan lukeneet näitä Lutherin kirjoituksia, kuulin eräässä saarnassa Gällistä, "Ei Lutherin opetuksista kaikkea voi ottaa" Ja eräs kristitty hylkäsi Lutherin kokonaan sanoen, että Marttihan taisteli katolisuutta vastaan, eikä meidän siksi tarvitse häneen vedota.

        Tuon tässä jälleen esiin sen, mikä lestadiolaisuuden historiasta käy hyvin ilmi.

        Vuodenvaihde 1853-1854:
        Heräys oli alkanut 1845-46.

        Silloin oli kauhean suuret seurat Sakon talossa. Matarengista, Tärännöstä, Jellivaarasta, Kittilästä oli ihmisiä Sakon talossa.
        Kolme riihtä lämmitettiin lämpimiksi, niissäkin oltiin yötä. Oli saarnamiehenä myös Parka-Heikki. Ja täällä on silloin kristillisyys tutkittu, ja sitten on synnit julistettu anteeksi. Raattamaa sen aloitti. ...
        __________________
        ***) ... Laestadiuksella se on ollut semmoista papinhoitoa. ...
        __________________

        ... Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin, jatkaa Hilta Parkajoki, että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi.

        xxxxxxxxxxx

        Ettekö oikeasti näe? Papin ja Jumalan sanan tuntevien halveksunta kohdistui jo tuolloin itseensä rovasti Lestadiukseenkin, vaikka liike oli toiminut vasta muutaman vuoden näiden maallikoiden harhaanjohdettavana.

        Toisin sanoen myrkky KOKONAISTA JUMALAN SANAA kohtaan kylvettiin hyvin nopeasti, jo herätyksen alkumetreillä. JO silloin oli Raamatusta revittynä muutama jae ja niistä tulkinta, jonka päälle sitten koko herätys rakentui, - ja kuten tiedämme 50 vuotta myöhemmin jo hajosi.

        Mitä meidän tulisi todellisen tiedon valossa ajatella liikkeen slouganista? "Ainoa oikea, eksymätön ja erehtymätön Kristuksen seurakunta, Ruotsin lapissa syntynyt, viimeinen etsikon aika."

        Voi voi voi, tätä ihmisparkojen uskon heikkoutta ja horjumista sinne ja tänne.


      • viikatemies
        loppukaneetti :) kirjoitti:

        Avaimethan eivät ole ihmisten, vaan Jumalan sanaa ja työtä, jotka ovat korkeampia kuin kaikki ihmiset. Senpä vuoksi Jumala ei olekaan tahtonut määrätä ketään ihmistä hallitsemaan kristillistä kirkkoansa, vaan on pidättänyt sen itselleen ja käskenyt, ettei saa opettaa mitään muuta kuin hänen sanaansa. Sillä hän tietää, että jos me opetamme omasta päästämme sivuuttaen hänen sanansa, siitä ei tule mitään muuta kuin hairahduksia, erehdyksiä, valheita ja syntiä, minkä vuoksi meidän tuleekin olla vain hänen työkalujaan ja antaa kielemme hänen käytettäväkseen, niin että hän itse ja yksin saa puhua ja hallita meidän avullamme. Niin on asia! (lainaus Lutherilta)

        Ovatkohan vanhimmat koskaan lukeneet näitä Lutherin kirjoituksia, kuulin eräässä saarnassa Gällistä, "Ei Lutherin opetuksista kaikkea voi ottaa" Ja eräs kristitty hylkäsi Lutherin kokonaan sanoen, että Marttihan taisteli katolisuutta vastaan, eikä meidän siksi tarvitse häneen vedota.

        Luther taisteli paljon muutakin kuin katolista oppia vastaan. Mm. uudelleenkastajat ja uskonpuhdistuksen aikana syntyneet hurmahenkiset lahkot, jotka julistivat "... vain tässä porukassa pelastutaan..." saivat häneltä huutia.

        Olen itse myös sitä mieltä, että Lutherin opetuksista ei voi kaikkea ottaa. Hänellä on ikävä kyllä myös se inhimillinen pimeämpi puoli, joka ilmenee erityisesti hänen myöhemmällä iällään tekemistään kirjoituksista. Kiistakapulaksi tietysti nousee mitä Lutherilta otetaan ja mitä jätetään. Tämä on mielestäni henkilökohtainen asia; itse otan sen, minkä koen hyväksi ja jätän sen, minkä koen huonoksi.


    • Martin Luther on yksi niistä vip-henkilöistä. Elikkä suuresti hengelliseen elämään vaikuttanut persoona. Häntä voidaan kuvata hengellisenä isänä monille. Itsellänikin oli aika, jolloin hankin mielestäni mittavan kirjaston hänen tuotannostaan.
      Joskus oli niin, että sain sisäisen kehoituksen mennä antivariaattiin ja siellä määrätylle hyllylle, josta löysin Lutheriin liittyvän teoksen ja sen avattuani sain vastauksen suoraan phdinnan alla olevaan asiaan. Siinä toteutuu, että helmen löydettyään mies osti koo pellon. Minähän olisin saanut sen helmen ilman kirjan ostamistakin.

      Nyt on kuitenkin niin, että ikiaikojen opettajaksi kelpaa vain Jeesus Pyhässä Hengessä. Siis Martin Lutherista pitäisi tulla meille kallis veli, jonka kanssa on hyvä rupatella hänen kirjojensa äärellä, mutta niin, että voi esittää omia huomioitaankin eikä pelkästään kuunnella mykkänä vastaanottajana.

      • Aameen

        Meillä on kaikkien kristittyjen yhteinen apostolinen uskontunnustus, alkujaan 200 luvulta jKr. Siinä on kiteytetysti koottuna kaikki se mihin me kristityt uskomme.

        Täydennyksenä harhaoppien vuoksi on kaksi muuta uskontunnustusta
        300 luvulta ja 500 luvulta jKr.

        Taustaa

        Apostolinen uskontunnustus on lännen kirkon perinteinen kastetunnustus, jolla kristityiksi kääntyneet tunnustivat uskonsa kasteen yhteydessä.

        Varhaisimmat sanamuodot tunnetaan 200-luvun Roomasta. Lopullinen sanamuoto on 700-luvulta.

        Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin1, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,

        pyhän yhteisen kirkon,

        pyhäin yhteyden,

        syntien anteeksiantamisen,

        ruumiin ylösnousemisen

        ja iankaikkisen elämän.


      • Harhaopit
        Aameen kirjoitti:

        Meillä on kaikkien kristittyjen yhteinen apostolinen uskontunnustus, alkujaan 200 luvulta jKr. Siinä on kiteytetysti koottuna kaikki se mihin me kristityt uskomme.

        Täydennyksenä harhaoppien vuoksi on kaksi muuta uskontunnustusta
        300 luvulta ja 500 luvulta jKr.

        Taustaa

        Apostolinen uskontunnustus on lännen kirkon perinteinen kastetunnustus, jolla kristityiksi kääntyneet tunnustivat uskonsa kasteen yhteydessä.

        Varhaisimmat sanamuodot tunnetaan 200-luvun Roomasta. Lopullinen sanamuoto on 700-luvulta.

        Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin1, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,

        pyhän yhteisen kirkon,

        pyhäin yhteyden,

        syntien anteeksiantamisen,

        ruumiin ylösnousemisen

        ja iankaikkisen elämän.

        Kirkkoa vaivanneet hereesiat:

        Alkukirkon harhaopit lyhyesti (kertaus)



        Areiolaisuus
        Kristus on ihminen, korkein luotu olento.

        Diofysitismi (dío ~ kaksi, físis ~ luonto)
        Monofysitismin kannattajien antama nimitys Kristuksen kahta luontoa kannattaville.

        Donatismi
        Ei yleistä pyhyyttä, vain oma lahko on pyhä.

        Gnostilaisuus
        On olemassa salainen pelastustieto, joka annettiin apostoleille.

        Ikonoklasmi
        Ikonien vastustaminen ja riistäminen.

        Makedonioksen harhaoppi
        Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona, vaan Jumalan voima.

        Monarkianismi
        Poika ja Pyhä Henki alistettuina Isälle. Kristus ihminen, josta Jumala teki Jumalan.

        Monofysitismi (mónos ~ yksi, físis ~ luonto)
        Kristuksella on vain yksi luonto eli hänet nähdään joko ihmisenä tai Jumalana.

        Monotelitismi (mónos ~ yksi, thélisis ~ tahto)
        Kristuksella kaksi luontoa, mutta vain yksi jumalinhimillinen tahto.

        Montanismi
        Maailmanloppu lähellä.

        Nestorialaisuus
        Kristus on ihminen, jossa Jumala asuu.

        Pelagiolaisuus
        Kielsi perisynnin. Ihmisellä on vapaa tahto ja luonnollinen kyky elää synnittömästi ja hän voi pelastua omin voimin tekemällä hyvää, kilvoittelemalla ja pysymällä hyvässä.


      • Niinhän se on, ei Martti-setä ole mikään puolijumala. Aikoinaan hän pääsi maailmanhistorian ensimmäiseksi best-seller -kirjoittajaksi, johtuen Gutenbergin kehittämästä uudesta kirjapainotekniikasta. Tämä lienee tosin ollut myös Jumalan suunnitelmissa.

        Monelle aloittelijalle, kuten minulle, kuitenkin hän on varmimmasta päästä, jollei kaikista luotettavin ns. esiymmärryksen eli raamatun tulkinnan opettaja.

        Ei uskova paljoa mene harhaan, jos uskoo niin kuin Martti-setä on opettanut. Sanoisin, että Martin opetus on täysin riittävä. Sen puhtaampaa oppia ei tarvita pelastukseen.

        Siinä on suuri vaara että jos hylkää Martin vanhurskauttamisopin ja Raamatun tulkintaperiaatteet, löytää itsensä tekojen opista tai muuten opillisesta suosta, kuten esim. kahden kasteen opista tai vastaavasta. Ei millään pahalla, Vihne-setä. Arvostan suuresti sinun kokemustasi mutta olen huomannut että meillä on kasteopissa pieni tulkintaero. Ehkäpä 20 vuoden kuluttua, jos olen hengissä, ymmärrän itse toisin, kukapa sen voi vielä tietää. Uskon kyllä että sinäkin haluat pysyä totuudessa. Taivasmatkalaisia olemme molemmat.


      • muuttis
        Harhaopit kirjoitti:

        Kirkkoa vaivanneet hereesiat:

        Alkukirkon harhaopit lyhyesti (kertaus)



        Areiolaisuus
        Kristus on ihminen, korkein luotu olento.

        Diofysitismi (dío ~ kaksi, físis ~ luonto)
        Monofysitismin kannattajien antama nimitys Kristuksen kahta luontoa kannattaville.

        Donatismi
        Ei yleistä pyhyyttä, vain oma lahko on pyhä.

        Gnostilaisuus
        On olemassa salainen pelastustieto, joka annettiin apostoleille.

        Ikonoklasmi
        Ikonien vastustaminen ja riistäminen.

        Makedonioksen harhaoppi
        Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona, vaan Jumalan voima.

        Monarkianismi
        Poika ja Pyhä Henki alistettuina Isälle. Kristus ihminen, josta Jumala teki Jumalan.

        Monofysitismi (mónos ~ yksi, físis ~ luonto)
        Kristuksella on vain yksi luonto eli hänet nähdään joko ihmisenä tai Jumalana.

        Monotelitismi (mónos ~ yksi, thélisis ~ tahto)
        Kristuksella kaksi luontoa, mutta vain yksi jumalinhimillinen tahto.

        Montanismi
        Maailmanloppu lähellä.

        Nestorialaisuus
        Kristus on ihminen, jossa Jumala asuu.

        Pelagiolaisuus
        Kielsi perisynnin. Ihmisellä on vapaa tahto ja luonnollinen kyky elää synnittömästi ja hän voi pelastua omin voimin tekemällä hyvää, kilvoittelemalla ja pysymällä hyvässä.

        Tuosta viestistäsi "Harhaopit
        30.1.2014 12:26" näkyy hyvin selvästi se, miten taitavasti ihminen muuntaa Jumalan Sanan oman ymmärryksensä järjen päätelmiksi.

        Siksi on äärimäisen tärkeää pitää Jumalan Sana ylimpänä auktoriteettina opetuksessa ja elämässä.

        Apostolinen Uskontunnustus on aivan ytimessä.

        vihneen viestiin sanon vain, ettei Luther ole ollut muuta kuin ihminen ja hänkin on siten erehtyväinen. Mutta hänen elämäntyönsä on kuitenkin ollut uskon puhdistaminen monista harhaopeista alkuperäiseen apostoliseen uskoon ja opetukseen. Yksin armosta hänenkin on ollut uskominen.

        Varmaan on Jumalan viisautta se, että Hän on sallinut horjumista ja erehtymistä näille aikansa julistajille, etteivät jälkipolvet heitä korottaisi ohi Jumalan. Ja ehkä myös siksi, ettei heillekään tulisi omaa ansiota elämästään kristittynä.


      • teu,
        tyhmelin kirjoitti:

        Niinhän se on, ei Martti-setä ole mikään puolijumala. Aikoinaan hän pääsi maailmanhistorian ensimmäiseksi best-seller -kirjoittajaksi, johtuen Gutenbergin kehittämästä uudesta kirjapainotekniikasta. Tämä lienee tosin ollut myös Jumalan suunnitelmissa.

        Monelle aloittelijalle, kuten minulle, kuitenkin hän on varmimmasta päästä, jollei kaikista luotettavin ns. esiymmärryksen eli raamatun tulkinnan opettaja.

        Ei uskova paljoa mene harhaan, jos uskoo niin kuin Martti-setä on opettanut. Sanoisin, että Martin opetus on täysin riittävä. Sen puhtaampaa oppia ei tarvita pelastukseen.

        Siinä on suuri vaara että jos hylkää Martin vanhurskauttamisopin ja Raamatun tulkintaperiaatteet, löytää itsensä tekojen opista tai muuten opillisesta suosta, kuten esim. kahden kasteen opista tai vastaavasta. Ei millään pahalla, Vihne-setä. Arvostan suuresti sinun kokemustasi mutta olen huomannut että meillä on kasteopissa pieni tulkintaero. Ehkäpä 20 vuoden kuluttua, jos olen hengissä, ymmärrän itse toisin, kukapa sen voi vielä tietää. Uskon kyllä että sinäkin haluat pysyä totuudessa. Taivasmatkalaisia olemme molemmat.

        "tyhmelin "

        koska henkilö jolle vastasit on Ohran tähkän pitkä oka ..ja etten paremmin sanoisi
        myös Pelagiolaisen ajatuksen omaava mies.
        Minä arvostan Jumalaa ja JEESÙSTA KRISTUSTA. ei kukaan ole muu niin .
        Kohdillaan kuin he ,Heillä vain on esim. SYNNIN MÄÄRITYS MAHDOLLINEN

        sitä ei voi määritellä kukaan ihminen, eikä puoli jumala jos sellaista on..
        Mutta jos synti on tiedossa , sitä ei mahda kaikki ihmiset korjata .
        eikä sitä aika paranna , olkoon sitten kuka tahansa , hyvää yötä.


    • Minä olen miettinyt tuota kasteasiaa ainakin kymmenen vuotta, koska olen tehnyt bvankilatyötä yhteiskritillisen yhdistyksen nimissä. Meillä suomen siionissa on yhteyttä, joka syntyy jonkin asian ympärillä.

      Eräänä aamuna herätessäni sain sanan: Juurikasvu. Mietin, että mitähän sekin on? No tukkaansa värjännyt ihminen tietää, että aikanaan tulee oikea väri esille. Näin käy myös hengellisesti. Minulla tulee mieleen kaksi juttua, joissa yhteyttä harjoitetaan sujuvasti, kun muutamasta asiasta ei puhuta. Gideon työ on sellainen ja Israelystävyys toinen.

      Näissä tapauksissa ei aitoon yhteyteen ehkä edes pyritä, kun ilman ongelmia on niin mukavaa. Aate on kuin fanilippis, joka pannaan päähän tilaisuuteen ja palattua påannaan se hyllylle.

      Minun on täytynyt käydä se mutapaini, mitä jos väärä kaste kadottaa? Mutta kumpi puoli joutuu helvettiin? Kun määrätyt liikkeet menestyvät kolmannessa maailmassa, niin onko Jumala sallinut per,keleen mennä sinne riehumaan? Vai onko ihan muusta kyse?

      Tällä hetkellä pidän, että kummallekkin tavalle kastaa löytyy raamatusta vahvistus. Myös sille, että helluntaina ei Pietari kysellyt onko täällä ennenstään kastetuita, vaan kaikki muskoon tulleet kastettiin. Efesossa kastettiin toiseen kertaan Paavalin läsnäollessa.

      Kaikki mitä me ihmisinä voimme tehdä, on tarkoitettu uskon vahvistamiseksi. Meidän tulee uskoa se, ettei meidän asiamme ole antaa uskoa, vaan todistaa siitä, eikä sammuttaa toisen uskoa, jos hänet on kastettu eri tavalla.

      • muuttis

        Kyllä aikuiskaste on aivan yhtä pätevä silloin, jos lapsena ei ole kastettu.

        Jeesus asetti kasteen Hänen nimeensä, Johanneksen kaste tapahtui ennen sitä, niinkuin tiedämme ja oli kaste parannukseen. Ja siksi Johanneksen kasteen jälkeen tarvittiin tämä Jeesuksen asettama kaste.
        En tiedä tarkoittiko vihne tätä vai ei.


      • viikatemies

        Nimim. vihne
        "Tällä hetkellä pidän, että kummallekkin tavalle kastaa löytyy raamatusta vahvistus."

        Minä en ole löytänyt Raamatusta mitään kohtaa, jossa kasteelle olisi määrätty ikärajoitus. Sen sijaan löytyy ainakin kolme tapausta, joissa on kastettu koko perhekunta henkilön ikään katsomatta.

        Ev.lut. kirkon virallisessa Kirkkosanomat-lehdessä oli kerran lukijan kysymys, kumpi kasteoppi on oikea, lapsikaste vai aikuiskaste. Kysymykseen vastannut teologi vastasi diplomaattisesti: "Suoraan Raamatun perusteella ei voi varmasti sanoa, että lapsena suoritettu kaste tai aikuisena suoritettu kaste on väärä. Se on ainakin varmaa, että jos uskoo ja kastetaan, niin silloin pelastuu."

        Kaste-kysymys jakaa voimakkaasti koko kristikuntaa (en nyt tarkoita pelkästään esikoislestadiolaisia) ja mieleeni tulee sellainen ajatus, että ihmiset ovat tässä asiassa järkeilleet liikaa, jolloin sielunvihollinen on saanut pukinsorkkansa väliin näihin "teologisiin" järkeilyihin hajottaaksen kristikuntaa.


      • maan matkamies
        muuttis kirjoitti:

        Kyllä aikuiskaste on aivan yhtä pätevä silloin, jos lapsena ei ole kastettu.

        Jeesus asetti kasteen Hänen nimeensä, Johanneksen kaste tapahtui ennen sitä, niinkuin tiedämme ja oli kaste parannukseen. Ja siksi Johanneksen kasteen jälkeen tarvittiin tämä Jeesuksen asettama kaste.
        En tiedä tarkoittiko vihne tätä vai ei.

        "Kyllä aikuiskaste on aivan yhtä pätevä silloin, jos lapsena ei ole kastettu."

        Luterilaisittain on niin, että kaste on aina pätevä, riippumatta meistä ihmisistä ja meidän uskostamme.

        Löytyykö tuosta muuttiksen sitaatista poikkeus tähän sääntöön? Eli kaste ei olekaan pätevä tietyssä tapauksessa, siis jos käy toisen tai kolmannen kerran kasteella? Ihmisen puolelta tarvittaisiin siis kastamattomuus? Entä jos ei tiedä että onko kastettu, esim. orvoksi jäänyt muukalainen? Tarvitaanko niin päin asian ollessa muistia ja ymmärrystä?

        Tässä on tietty ropleema. Miksei siis ehtoollinen ole vain kerran hyödyllinen ja sen jälkeen sitä vain muisteltaisiin.

        Minulla ei ole vastausta, kunhan vain sivusta heitän kun toiset on niiiiin varmoja joka asiasta. Itse yhdyn viikatemiehen ajatuksiin tässä asiassa.


      • muuttis
        maan matkamies kirjoitti:

        "Kyllä aikuiskaste on aivan yhtä pätevä silloin, jos lapsena ei ole kastettu."

        Luterilaisittain on niin, että kaste on aina pätevä, riippumatta meistä ihmisistä ja meidän uskostamme.

        Löytyykö tuosta muuttiksen sitaatista poikkeus tähän sääntöön? Eli kaste ei olekaan pätevä tietyssä tapauksessa, siis jos käy toisen tai kolmannen kerran kasteella? Ihmisen puolelta tarvittaisiin siis kastamattomuus? Entä jos ei tiedä että onko kastettu, esim. orvoksi jäänyt muukalainen? Tarvitaanko niin päin asian ollessa muistia ja ymmärrystä?

        Tässä on tietty ropleema. Miksei siis ehtoollinen ole vain kerran hyödyllinen ja sen jälkeen sitä vain muisteltaisiin.

        Minulla ei ole vastausta, kunhan vain sivusta heitän kun toiset on niiiiin varmoja joka asiasta. Itse yhdyn viikatemiehen ajatuksiin tässä asiassa.

        Omia mietteitäni mm:n viestiin vastauksena.

        Ensinnäkin HPE on annettu uskon vahvistukseksi, Jeesuksen muistoksi ja syntien anteeksi saamiseksi. Hän sanoi sanat että niin usein kun sitä vietätte, tehkää se minun muistokseni, paino tässä kohtaa sanoilla NIIN USEIN.

        Kaste on eri asia. Kyllähän sinä nämä tiedät. :-)

        Jostain ohjelmasta kuulin hiljattain, että suht sopuisasti uskosta puhuminen menee siihen asti kunnes kasteasia tulee esiin.

        Ja niin se on ns kolmansissa maissakin, siellä evankelistat tosin ovat suoranaisessa hengen vaarassa kastaessaan hinduja, muslimeita, budhalaisia jne. Puhua vielä saa, mutta kastaa ei.


    • voi voi, ei ei

      Toiseen kertaan kastaminen ei ole uskon vanhvistamiseksi, vaan sillä kielletään Kristus joka otti Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen Kastetun siinä ensimmäisessä kasteesa omakseen, lupauksensa mukaisesti.

      Vain JOHANNEKSEN kasteella kastetut kastettiin apostolisena aikana uudelleen, silloin Jeesukseen kristukseen. Kristinuskossa ei näet tunneta lainkaan kahta kastetta.

      Ihmisen ei pidä koskaan kuunnella, jos päästä alkaa kuulumaan mitään ääniä, koska silloin on kysymyksessä vakava sairaus, hahaisuus. Kaikki mitä pelastukseen tarvitaan on Raamatussa kirjoitettuna ja sieltä ne on luettava ja uskottava myös sellaisena kun ne on kirjoitettu, jos mielii pelastua.

      • eroon harhoista

        Puolisollani on ennalta näkemisen armolahja, se ei toimi samalla tavalla kuten harhat toimivat. Kun joku ilmoitus tulee, niin kohta tapahtuu juuri sillä tavalla.


    • Nyt on siis löytynyt "synti", johon ei Jeesuksen ristintyö riitä. Miettikää siä, minkäkokoinen Kristus teillä on???

      Minä uskon, että Hänen ristintyönsä riittää puhdistamaan syntini, nekin, jotka olen aikanaan tehnyt ihan tahallisesti. Minä uskon, että risti riittää sovittamaan liiat ja liian vähät kasteet, jos joku niitä syntinä pitää. Jumala on Jumala, eikä niinkuin ihminen, joka laittaa rajan, että tuon saa anteeksi ja tuota ei.

      Olette siis muutamat kärräämässä helvettiin ainakin puolta kristikunnasta ja minä kysyn: Millä oikeudella?

      • väkipyörässä

        Jumalan Sana on sellaisenaan Jumalan Sanaa. Sieltä voimme lukea mitä Hän meille tässä ajassakin sanoo. Se on muuttumaton.

        Jumalan Sana ON ylin auktoriteetti, eikä muuksi muutu, vaikka ihminen miten taitavasti sitä kääntää ja vääntää.


      • harhaoppinen on

        vihne tekee toistuvasti pelagiolaisia löytöjä. Hän on pelagiolaisessa harhaopissa elävä kristitty.

        Lihassa oleva synti ei poistu ihmisestä, koska se on geeniperimässä pysyvänä oleva voima, joka poistuu kehon kuollessa. Kun ihminen on puettu Kristuksen vanhurskaudella hän on silloin vanhurskautettu, joka tarkoittaa että Jumala ei enää katso syntisten syntä, vaan hän katsoo poikansa Jeeuksen Kristuksen ansioon.

        Synnittömistä ihmisistä puhuvat henkilöt eivät tunne edes kristinuskon perusteita, muusta puhumattakaan. Sellaisista
        ei ole koskaan muille opteejaksi.


    • + 2

      Olisko se kauhean iso synti jos toimii niinkuin Raamatusta VAIN voimme lukea.

      Toinen tapa lukea on suodattaa kaikki Lutterlasien läpi, se on todella mahdollista ja sitä harrastaa suunnilleen koko luterilainen suomi, tottakai.

      Mutta, siis jos lukee vain sen mitä siellä lukee, olisko kauheasti harhassa silloin ?

      Vihne on sitten löytänyt kirjastaan sen vauvakasteenkin, se on todella suuri löytö johon en ole vieläkään kyennyt vaikka noin 50 vuotta olen kirjaa tutkinut.

      näköni on normaali lukulaseja käytän nykyisin kylläkin, 2 pompauttaa Apostolien teot kirkkaasti esiin.

    • APT 2: 37. Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
      38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.
      40. Ja monilla muillakin sanoilla todisti hän, ja neuvoi heitä, sanoen: antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta.
      41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.

      Lukekaas nyt älläntikun kanssa tästä niin siinä se on. Tämä lupaus koskee teitä ja teidän lapsianne ja ketä ikinä Jumala kutsuu. Sinä, joka et löydä tätä raamatustasi olet yhtä poissulkeva kuin ääriluterilainen, et ole yhtään parempi. Hel,vettiin kärrääjä olet yhtäläisesti. Hauan sanoa tämän nyt niin selkeästi kuin osaan ja itse ymmärrän.

      • kova tuomio kärrääjä

        Niin siinä on evankeliumi tarjolla ja ne jotka siitä saivat piston sydämeensä kysyvät että mitäs nyt sitten pitäis tehdä j amiten toimia.

        ja 38 onminu silmääni vastaus edelliseen.

        jae 39 lupaa että sama kaava koskee meitäkin, 2000 luvun lapsia, ja jopa 2100 luku saa ottaa omansa lupauksesta.

        mitään muuta siinä ei lue.

        Ne kastettiin jotka OTTIVAT sanan vastaan, yhtään vauvaa siinä ei kastettu eikä sellaiseen lupaa siinä annettu.

        Jos joku on näkevinään siinä erikoismaininnan lapsista jolla olisi jokin muu pelastustie, onkehoite mennä ensin optikolle ja sitten kammiioonsa.


      • Kaste Kristukseen
        kova tuomio kärrääjä kirjoitti:

        Niin siinä on evankeliumi tarjolla ja ne jotka siitä saivat piston sydämeensä kysyvät että mitäs nyt sitten pitäis tehdä j amiten toimia.

        ja 38 onminu silmääni vastaus edelliseen.

        jae 39 lupaa että sama kaava koskee meitäkin, 2000 luvun lapsia, ja jopa 2100 luku saa ottaa omansa lupauksesta.

        mitään muuta siinä ei lue.

        Ne kastettiin jotka OTTIVAT sanan vastaan, yhtään vauvaa siinä ei kastettu eikä sellaiseen lupaa siinä annettu.

        Jos joku on näkevinään siinä erikoismaininnan lapsista jolla olisi jokin muu pelastustie, onkehoite mennä ensin optikolle ja sitten kammiioonsa.

        Uskoviksi tulleiden perhekunnat kastettiin.

        On selvää että silloin kun kristinuskoa ei vielä ollut, ei ketään siihen ollut kastettu.

        Kristityt kastavat aina lapsensa, se on päivänselvä. Joka lapsena jättää kastamatta, se hylkää Kristuksen ja noudattaa saa'tanan oppia.


      • teu,

        " vihne "

        Apt. 2:38-42. Nyt tämä kaste on jo parannettu , painos Johanneksen kasteesta
        Joka oli kaste Taivaan Isältä' Joka kelpasi Jeesukselle , kuin kaikki on siitä
        lukenut , Se oli Jumalan ja Johanneksen rakentama Kaste , mutta se oli sopiva
        Jeesukselle , ,kaikki muut kasteen saaja korjattiin jälestä päin ,,kaikkien tuli ,'
        saada Kaste Kristukseen ..

        UT:ssä esitettyyn PELASTRUSJÄRJESTYKSEEN ks. Mark. 1:1,14-15.
        2 Aik. 7:13-14. kuuluu:
        1. Jumalan kutsu , joka vaikuttaa "piston sydämeen ", Omantunnon herätyksen synnintuntoon ja armoon, tarpeeseen (Room. 3;20, ;7:7; Gal . 3:24,
        2. Parannus syntien katuva tunnustaminen , ja armon etsiminen /Rukoileminen .
        Seurakunnassa ,Sanl. 28:13; Hoos 14:3.; 1 Joh. 1:9. .
        3. SDyntien anteeksi antamuksen evankeliumien /synninpaastön julistus Kasta-
        matrtomalle ,,Se kaste on syntien anteeksiantaminen ( Joh, 210:21-23.
        Luuk. 24:47. .
        4. Pyhän Hengen saamisen vaikutama usko Jossa kiristus ja Hänen lunastus Verensä "kirkastuu "pelastukseksi ja ja Jumalan lapseudeksi : tämä on uudestisyntyminen Room. 1:16;10 :17.:Joh 16:14. ; Tiit. 3:5.
        5. Jälkihoito , vaellus elämän kaidalla tiellä , mihin kuuluu Raamatun tutkimisen
        ja sananjulistuksen kautta saatu opetus , Matt. 28:20. Raamatun tutkimuksen ja sanan julistuksen kautta saatu opetus . ,,uskovien nyhteydessä sanhjan julistuksen kautta saatu opetus.. .

        jatkan ..


      • teu,
        teu, kirjoitti:

        " vihne "

        Apt. 2:38-42. Nyt tämä kaste on jo parannettu , painos Johanneksen kasteesta
        Joka oli kaste Taivaan Isältä' Joka kelpasi Jeesukselle , kuin kaikki on siitä
        lukenut , Se oli Jumalan ja Johanneksen rakentama Kaste , mutta se oli sopiva
        Jeesukselle , ,kaikki muut kasteen saaja korjattiin jälestä päin ,,kaikkien tuli ,'
        saada Kaste Kristukseen ..

        UT:ssä esitettyyn PELASTRUSJÄRJESTYKSEEN ks. Mark. 1:1,14-15.
        2 Aik. 7:13-14. kuuluu:
        1. Jumalan kutsu , joka vaikuttaa "piston sydämeen ", Omantunnon herätyksen synnintuntoon ja armoon, tarpeeseen (Room. 3;20, ;7:7; Gal . 3:24,
        2. Parannus syntien katuva tunnustaminen , ja armon etsiminen /Rukoileminen .
        Seurakunnassa ,Sanl. 28:13; Hoos 14:3.; 1 Joh. 1:9. .
        3. SDyntien anteeksi antamuksen evankeliumien /synninpaastön julistus Kasta-
        matrtomalle ,,Se kaste on syntien anteeksiantaminen ( Joh, 210:21-23.
        Luuk. 24:47. .
        4. Pyhän Hengen saamisen vaikutama usko Jossa kiristus ja Hänen lunastus Verensä "kirkastuu "pelastukseksi ja ja Jumalan lapseudeksi : tämä on uudestisyntyminen Room. 1:16;10 :17.:Joh 16:14. ; Tiit. 3:5.
        5. Jälkihoito , vaellus elämän kaidalla tiellä , mihin kuuluu Raamatun tutkimisen
        ja sananjulistuksen kautta saatu opetus , Matt. 28:20. Raamatun tutkimuksen ja sanan julistuksen kautta saatu opetus . ,,uskovien nyhteydessä sanhjan julistuksen kautta saatu opetus.. .

        jatkan ..

        "vihne"

        sanhjanjulistuksen ,piti olla Sanan julistuksen kautta SAATU OPETUS,
        (D) Rukous , yksityinen yhdessä toisen kanssa ( Mat.6:6-8;18:19;Apt,24-
        32. e. uudistuva parannus ja puhdistus synneistä ja vioista ks, Joh, 13:4-15.
        F. Palvelu ja hedelmä kantaminen , seurakunnan rakennukseksi ja
        sielujen voittamiseksi . Joh. 15:16. 1Piet. 4:10 -11. .

        2:44-45. Tämä ominaisuuden yhteys ja jakaminen oli täysin vapaaehtoista . vertaa. Apt. 5:1:11.
        2:46. Leivän Murtaminen tarkoitti Ehtoollisen viettoa , näin myös 2:42,;20:7 ..
        2:47 . Tämä "kaiken kansan suosiossa "Oleminen ei kestänyt kauan , sillä'
        Ylimmäinen pappi Kaiffas yhdessä muitten johtomiesten kanssa oli Jeesukseen
        Messiaana uskoville vihamielinen , ja he ryhtyivät . ja he ryhjtyivät pian vainoa-
        maan heitä...


    • No sitten on niin, että joko lapsena kastetut tai uskovein kasteella käyneet menevät helv,ettiin, mutta kuka pystyy sanomaan varmasti kumpi puoli?
      Uskonelämä on sitten arpapeliä niinkuin islamissakin. Se on fifti/sixsti.

      • näin ja piste

        Sillä ei ole mitään merkitystä onko kastettu vauvana vaiko ei ole.

        Silllä on merkitystä, saako evankelimin Sana pistää sydämeen, ja aiheuttaako se saman kysymyksen kuin Apostolien aikalaisille.

        Jos edelliset johtaa parannuksen paikalle ja uudestisyntymiseen, evankeliumi on tehnyt tehtävänsä.


      • ei ol kahta Kastetta

        Kasteen lahjana ihminen saa pelastetun uskon. Puhe uskovien kasteesta on saatanasta, sellaista kastetta ei ole olemassakaan.
        On vain Keste Kristukseen, joka toimitetaan vedellä kastaen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


      • ei ol kahta Kastetta kirjoitti:

        Kasteen lahjana ihminen saa pelastetun uskon. Puhe uskovien kasteesta on saatanasta, sellaista kastetta ei ole olemassakaan.
        On vain Keste Kristukseen, joka toimitetaan vedellä kastaen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Mitä me sitten teemme? Olemmeko Nikodemoksen uskonveljiä ja sanomme, miten on mahdollista ottaa pois toinen kaste, jos niitä sattuu olemaan kaksi.


      • pittee tietää
        vihne kirjoitti:

        Mitä me sitten teemme? Olemmeko Nikodemoksen uskonveljiä ja sanomme, miten on mahdollista ottaa pois toinen kaste, jos niitä sattuu olemaan kaksi.

        Eikö vihne tiedä, miksi Hämeenlinnassa on katumajärvi?


      • kuinkahan lienee?
        vihne kirjoitti:

        Mitä me sitten teemme? Olemmeko Nikodemoksen uskonveljiä ja sanomme, miten on mahdollista ottaa pois toinen kaste, jos niitä sattuu olemaan kaksi.

        Polttaa polttaa! Ei kai vaan ole känyt niin, että vihnekin on antanut huijata itsensä toiselle kasteelle!


      • pittee tietää kirjoitti:

        Eikö vihne tiedä, miksi Hämeenlinnassa on katumajärvi?

        Auttaako siellä uiminen tähän ongelmaan? Kovin kevyttä sanailua???


      • kuinkahan lienee? kirjoitti:

        Polttaa polttaa! Ei kai vaan ole känyt niin, että vihnekin on antanut huijata itsensä toiselle kasteelle!

        En ole ottanut lapsena suoritetun kasteen jälkeen muuta kuin Jeesuksen antaman henkikasteen. Eli olen uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Uskon kuyitenkin viihtyväni taivaassa, vaikka pöytäseurassani olisi sellainenkin kastettu. Varautukaa siihen jo täällä, ettei tartte yllättyä. Hänen lampaitaan emme kuitenkaan kaikkia tunne, emmekä saa itse tehdä sitä vuohi/lammas erottelua.


      • muuttis
        vihne kirjoitti:

        En ole ottanut lapsena suoritetun kasteen jälkeen muuta kuin Jeesuksen antaman henkikasteen. Eli olen uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Uskon kuyitenkin viihtyväni taivaassa, vaikka pöytäseurassani olisi sellainenkin kastettu. Varautukaa siihen jo täällä, ettei tartte yllättyä. Hänen lampaitaan emme kuitenkaan kaikkia tunne, emmekä saa itse tehdä sitä vuohi/lammas erottelua.

        En halua kirjoituksillani tuomita niitä jotka uskovat kasteesta eri tavoin. Itse pidän kiinni siitä minkä olen saanut ja suon toisillekkin saman.
        Jokainen seisomme kerran Jeesuksen edessä ja joko pysymme pystyssä tai kaadumme.

        Se minua huolettaa, kun monet ovat lähteneet pois esikoisuudesta ja etsiytyneet erilaisten opetusten piiriin. Juuri hiljan sain huomata, että kaikenlaista kummallista on muutamille tarttunut kylkiäisinä.

        Olisi äärettömän tärkeää että esikoisuudessa opetus oikenisi raamatulliselle perustukselle ja että kaikki opettaisivat samoin.


      • teu,

        "vihne "

        Ei sellasta lekkaan kuin fifti/ sixti. Vaan se on aina Fifti/Fifti ..

        Mitä tarkoittaa Vihne,Mat 18; kasteella Siinä Luvussa ei ole kastetta
        mutta siinä ; on 18, jakeesa sitominen ja päästäminen .

        Mutta jos se oli 28:19 menkää siis ja tehkää kaikki kansat,minun opetuslapsikseni , Kastamalla heitä Isän ja Pojan , ja Pyhän Hengen nimeen .. Matt. 24:14. Mark.16:15,16. ; Luuk. 24:47.;2 Kor. 13:13. ;12 Piet.1:2.


      • teu, kirjoitti:

        "vihne "

        Ei sellasta lekkaan kuin fifti/ sixti. Vaan se on aina Fifti/Fifti ..

        Mitä tarkoittaa Vihne,Mat 18; kasteella Siinä Luvussa ei ole kastetta
        mutta siinä ; on 18, jakeesa sitominen ja päästäminen .

        Mutta jos se oli 28:19 menkää siis ja tehkää kaikki kansat,minun opetuslapsikseni , Kastamalla heitä Isän ja Pojan , ja Pyhän Hengen nimeen .. Matt. 24:14. Mark.16:15,16. ; Luuk. 24:47.;2 Kor. 13:13. ;12 Piet.1:2.

        Sori! Se piti olla tietystikkin Matt 28. eli Lähetyskäskyn yhnteydessä. Hyvä huomautus.


    • mitä lupaus koskee

      Laitan Novumista kohdan edellisen jatkeeksi...

      39. Lupaus, josta tässä puhutaan, koskee Pyhän Hengen lahjan antamista (j. 38). Se annettiin ensin juutalaisille. Sana "teille" on painokas. Heidän ei pitäisi torjua ylimielisesti Jumalan tarjoamaa siunausta. Tähän lupaukseen sisältyi parannuksenteon ja pelastumisen mahdollisuus kaikille, niillekin, jotka olivat hylänneet Jeesuksen. Henki ei tulisi ainoastaan kansan johtajien ylle, ei vain papeille ja profeetoille, vaan kaikkien niiden osaksi, jotka tekivät parannuksen. "Jotka kaukana ovat" tarkoittaa pakanoita (Ef 2:17). Tämän pakanoille lausutun lupauksen toteutumista tähdennetään erityisesti 10:45:ssä ja 11:15-18:ssa.

      • muuttis

        On se kumma kun Jeesuksen käskystä unohdetaan loppuosa: "Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


      • muuttis kirjoitti:

        On se kumma kun Jeesuksen käskystä unohdetaan loppuosa: "Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Yhtä kummaa on unohtaa Mark 16????


      • muuttis
        vihne kirjoitti:

        Yhtä kummaa on unohtaa Mark 16????

        Raamatussa lukee: Yksi Herra, yksi usko ja YKSI kaste.
        Minä uskon tuon, enkä koskaan mene uudelleen kasteelle.

        Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Joh. 3: 5


      • joha on ihime
        vihne kirjoitti:

        Yhtä kummaa on unohtaa Mark 16????

        Miksi vihne unohtaa mark. 16 kun sitä unohdustaan nyt kuitenkin kummastelee?


      • jookaise oma assija
        muuttis kirjoitti:

        Raamatussa lukee: Yksi Herra, yksi usko ja YKSI kaste.
        Minä uskon tuon, enkä koskaan mene uudelleen kasteelle.

        Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Joh. 3: 5

        Ihmettelen ettei normaali aikuinen ihminen käsitä sitä, miksi apostolisen julistustyön alkumetreillä kastettiin ensimmäisenä aikuisia ihmisiä? Kun Raamatusta selkeästi näemme sen, että näiden aikuisten koko perhekunnat kastettiin. ON tuo kasteenkertojien harhaoppi sitkeässä. Ymmärtämättömiä Raamattua tuntemattomia nuoria huijataan toiselle kasteelle tyuollaisilla valheilla. Jopa esikoislestadiolaisia on mennyt tällaisten harhaoppisten pauloihin.

        Mutta kaiken kaikkiaan, tämä on jokaisen henkilökohtainen valinta. Raamatullisia perusteita useammalle kuin yhdelle Kasteelle ei ole olemassa.


    • Kerran vielä: Matt 18 sopii lapsena suoritettavaan kasteeseen ja Mark 16 uskovien kasteeseen. APT 2 sopii kumpaankin.

      • oleppa varovainen

        Mistä ja milloin piru on keksinyt väitteen, ettei lapsen kaste ole uskovan henkilön kaste? Lapsi on nimeomaan esimerkki siitä millaiseksi aiukisenkin pitää tulla jos mielii taivaaseen.

        Raamatussa ja kristinuskossa ei ole muuta kuin Kaste Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen. MOntako kertaa tämä on toistettava että nämä herrat katsoisivat Raamatusta mitä siellä lukee.

        USKO JA KASTE on elämän pituinen liitto Kristuksessa Jeesuksessa. Lapsella on usko, kuten Jeesus todistaa,
        vain saatana ja hänen siemenestään syntyneet väittää jotakin muuta.


      • teu.

        "vihne"

        PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTI :

        Niin kuin perheen isä on sen väelleen yksinkertaisesti opettava ,

        Mitä on kastre ?
        vastaus ; kaste ei ole pelkkää vettä , vaan Jumalankäskyyn sisältänyt
        ja JUMALAN sanaan yhdistetty vesi, .

        Mikä sitten on tämä Jumalan sana, ?
        vastaus: se on se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matt. 28:16-20.
        "menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetus lapsikseni kastamalla heitä ,
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".

        jatkan tästä ,


      • Jätit sanomatta että Mark 16:16 sopii lapsikasteeseen. Eihän "ja" sanalla ilmaista aikajärjestystä.


      • hurman teologit
        tyhmelin kirjoitti:

        Jätit sanomatta että Mark 16:16 sopii lapsikasteeseen. Eihän "ja" sanalla ilmaista aikajärjestystä.

        Jos sanottaisiin että pieree ja potkii, niin kai uudestikastajat sanoisivat ettei potkia saa jollei ole pierryt.


      • teu.
        teu. kirjoitti:

        "vihne"

        PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTI :

        Niin kuin perheen isä on sen väelleen yksinkertaisesti opettava ,

        Mitä on kastre ?
        vastaus ; kaste ei ole pelkkää vettä , vaan Jumalankäskyyn sisältänyt
        ja JUMALAN sanaan yhdistetty vesi, .

        Mikä sitten on tämä Jumalan sana, ?
        vastaus: se on se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matt. 28:16-20.
        "menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetus lapsikseni kastamalla heitä ,
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".

        jatkan tästä ,

        " jatkoo"

        Mitä Kaste antaa ja Hyödyttä'ä ?
        vastaus. Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon , vapauttaa kuoleman ja per ke leen vallasta sekä anta iannkaikkisen autuuden kaikille , jotka Uskovat Jumalan sanat
        ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat .

        Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus ?
        vastaus: Ei sitä vaikutakkaan vesi , vaan veteen liittyvä ja vedessä olseva Jumalan
        sana sekä Jumalan sanaan luottava usko . Ilman Jumalan sanaan luottava usko
        Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikä'än kaste , van pelkää vettä :Jumalan sanaan liittyessään se Kuitenkin on Kaste , armoa tulvillaan elämä'n vesi ja
        " Uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä. " niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Tiitukselle " Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistukjsen kautta , jaamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me Vanhurskauterttuna Hänen Armonsa kautta tulisimme Iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan Tämä sana on varma..


      • 16+12
        hurman teologit kirjoitti:

        Jos sanottaisiin että pieree ja potkii, niin kai uudestikastajat sanoisivat ettei potkia saa jollei ole pierryt.

        hurman teologit Voe veikkone sun sanailuas! D

        Mutta asiantynkääki siin on.


      • teu,
        tyhmelin kirjoitti:

        Jätit sanomatta että Mark 16:16 sopii lapsikasteeseen. Eihän "ja" sanalla ilmaista aikajärjestystä.

        "Tyhmelin "

        En maininnut lainkaan Mark. 16 koska se ei sovi niin hyvin tähän kohtaan.'

        Vaikka moni niin luulee, saimme Isokatekismuksen , joka on painettu 1984.

        Ehkäpä siinä olisi muutakin kunhan ehdin tutkimaan ,kiitos Herramme Jeesus


      • muuttis
        tyhmelin kirjoitti:

        Jätit sanomatta että Mark 16:16 sopii lapsikasteeseen. Eihän "ja" sanalla ilmaista aikajärjestystä.

        Tärkeä ja vastaansanomaton huomio tyhmeliniltä. "Mark 16:16 sopii lapsikasteeseen. Eihän "ja" sanalla ilmaista aikajärjestystä"

        Nimenomaan juuri tuo ja-sana. Raamattua tutkiessa tulee ottaa huomioon monta seikkaa
        ettei selittely
        heitä kuperkeikkaa.


      • teu,
        teu. kirjoitti:

        " jatkoo"

        Mitä Kaste antaa ja Hyödyttä'ä ?
        vastaus. Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon , vapauttaa kuoleman ja per ke leen vallasta sekä anta iannkaikkisen autuuden kaikille , jotka Uskovat Jumalan sanat
        ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat .

        Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus ?
        vastaus: Ei sitä vaikutakkaan vesi , vaan veteen liittyvä ja vedessä olseva Jumalan
        sana sekä Jumalan sanaan luottava usko . Ilman Jumalan sanaan luottava usko
        Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikä'än kaste , van pelkää vettä :Jumalan sanaan liittyessään se Kuitenkin on Kaste , armoa tulvillaan elämä'n vesi ja
        " Uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä. " niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Tiitukselle " Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistukjsen kautta , jaamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me Vanhurskauterttuna Hänen Armonsa kautta tulisimme Iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan Tämä sana on varma..

        "teu"

        Mitä sitten tälläinen vesikaste merkitsee . ?
        vastaus:
        Se merkitsaee , että meissä olevava vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattatava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen , ja sen tilalle pitgää joka päivä tulls esiin ja nousta ylöäs uusi ihminen , joka Iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana, ..


      • teu,
        tyhmelin kirjoitti:

        Jätit sanomatta että Mark 16:16 sopii lapsikasteeseen. Eihän "ja" sanalla ilmaista aikajärjestystä.

        "Tyhmelin "

        Mutta nyt sanon , Mark. 16:16 . joka uskoo ja kastetaan , se pelastuu ;mutta joka ei usko , se tuomitaan kadotukseen . . . mitä se on ? Sanat "uskoo "ja "kastetaan ". ovat alkuperältään kunmpikin aoristissa (partis. ) ja sana "pelastuu " futuurissa . .

        Tarkempi käännös on ; " Joka on tullut uskoon ja saanut Kasteen on pelastuva. ,
        mutta joka ei ole tullut uskoon , sae tullaan tuomitsemaan kadotukseen ,Jeesus
        ei tässä säädä Uskoon tulemisen aikajärjestytä , Sillä Joh. 3:5. järjestys on
        päinvastainen : jos joku ei synny vedestä ja Hengestä ( saa Kastetta ja tule
        Pyhän Hengen vaikuttamaan uskoon .), ei hän voi päästä sisälle Jumalan Valta-
        kuntaan " Ratkaisevaa ei ole nä'iden kahden aikajärjestrys vaan se , että henkilö on KASTETTU JA TULLUT USKOON ,,TULLUT USKOON JA kASTETTU .
        oLIPA JÄRJESTYS KUMPI HYVÄNSÄ .

        OLIPA ,,PELASTUS JÄRJESTYS ja Kasteen asema siinä kuin Joh3:3-7. tai
        Apt. 2:38-42. TAI . 1 Piet. 3:21.

        Mark. 16:17. Ja nämä merkit seuraavat niitä jotka USKOVAT : Minun nimessäni
        he ajavat ulos riivaajia , puhuvat uusilla kielillä . ks. Luuk.10:17. :Apt. 5:16.; 8:7.
        10:46; 16:18.;19:6. ; 1 Kor. 12:10.


      • teu,

        "vihne".
        Matt. 18, luvussa ei ole kasteesta mielestäni mitään .


      • teu, kirjoitti:

        "Tyhmelin "

        Mutta nyt sanon , Mark. 16:16 . joka uskoo ja kastetaan , se pelastuu ;mutta joka ei usko , se tuomitaan kadotukseen . . . mitä se on ? Sanat "uskoo "ja "kastetaan ". ovat alkuperältään kunmpikin aoristissa (partis. ) ja sana "pelastuu " futuurissa . .

        Tarkempi käännös on ; " Joka on tullut uskoon ja saanut Kasteen on pelastuva. ,
        mutta joka ei ole tullut uskoon , sae tullaan tuomitsemaan kadotukseen ,Jeesus
        ei tässä säädä Uskoon tulemisen aikajärjestytä , Sillä Joh. 3:5. järjestys on
        päinvastainen : jos joku ei synny vedestä ja Hengestä ( saa Kastetta ja tule
        Pyhän Hengen vaikuttamaan uskoon .), ei hän voi päästä sisälle Jumalan Valta-
        kuntaan " Ratkaisevaa ei ole nä'iden kahden aikajärjestrys vaan se , että henkilö on KASTETTU JA TULLUT USKOON ,,TULLUT USKOON JA kASTETTU .
        oLIPA JÄRJESTYS KUMPI HYVÄNSÄ .

        OLIPA ,,PELASTUS JÄRJESTYS ja Kasteen asema siinä kuin Joh3:3-7. tai
        Apt. 2:38-42. TAI . 1 Piet. 3:21.

        Mark. 16:17. Ja nämä merkit seuraavat niitä jotka USKOVAT : Minun nimessäni
        he ajavat ulos riivaajia , puhuvat uusilla kielillä . ks. Luuk.10:17. :Apt. 5:16.; 8:7.
        10:46; 16:18.;19:6. ; 1 Kor. 12:10.

        Aloittajan aihe "Avaimista" meni kastekeskusteluksi, mutta toivottavasti aloittaja ei hermostu.

        Teu, sanot että "Ratkaisevaa ei ole nä'iden kahden aikajärjestrys vaan se , että henkilö on KASTETTU JA TULLUT USKOON ,,TULLUT USKOON JA kASTETTU .
        oLIPA JÄRJESTYS KUMPI HYVÄNSÄ ."

        Itse olen sitä mieltä että Kasteessa vasta lahjoitetaan usko ja uudestisyntymä. Ennen kastetta meillä voi olla heräys (halu uskoa), joka on sekin tavallaan uskoa, mutta ei sisällä vielä pelastusvarmuutta eli sisäistä todistusta pelastuksesta.

        Voi toki olla että olen liian tiukka kieltäessäni uskon mahdollisuuden ennen kastetta, mutta se on ainakin selvää että usko ei voi kauaa olla pelastusvarmuuden sisältämää uudestisyntyneen uskoa ellei kasteta mahdollisimman pian. Kyse on korkeintaan muutamasta päivästä. Tämän "porsaanreiän" ehkä sallin Apt 10 johdosta.

        Raamatussa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa edellytetään uskonvarmuutta ennen kastetta.

        Toisaalta, meille pienenä kastetuille luterilaisille tällä ei ole paljoa henkilökohtaista merkitystä, meille sopii paremmin tuhlaajapoikavertaus jossa puhutaan kääntymisestä eikä uudestisyntymästä.

        Tiedän että esim. maan matkamies on eri mieltä kanssani, ja hyökkää kohta ulvoen kimppuuni "ei kelpaa !", mutta se sallittakoon hänelle.


      • teu, kirjoitti:

        "vihne".
        Matt. 18, luvussa ei ole kasteesta mielestäni mitään .

        Joo se piti olla 28 eli Lähetyskäsky.


      • maan m..
        tyhmelin kirjoitti:

        Aloittajan aihe "Avaimista" meni kastekeskusteluksi, mutta toivottavasti aloittaja ei hermostu.

        Teu, sanot että "Ratkaisevaa ei ole nä'iden kahden aikajärjestrys vaan se , että henkilö on KASTETTU JA TULLUT USKOON ,,TULLUT USKOON JA kASTETTU .
        oLIPA JÄRJESTYS KUMPI HYVÄNSÄ ."

        Itse olen sitä mieltä että Kasteessa vasta lahjoitetaan usko ja uudestisyntymä. Ennen kastetta meillä voi olla heräys (halu uskoa), joka on sekin tavallaan uskoa, mutta ei sisällä vielä pelastusvarmuutta eli sisäistä todistusta pelastuksesta.

        Voi toki olla että olen liian tiukka kieltäessäni uskon mahdollisuuden ennen kastetta, mutta se on ainakin selvää että usko ei voi kauaa olla pelastusvarmuuden sisältämää uudestisyntyneen uskoa ellei kasteta mahdollisimman pian. Kyse on korkeintaan muutamasta päivästä. Tämän "porsaanreiän" ehkä sallin Apt 10 johdosta.

        Raamatussa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa edellytetään uskonvarmuutta ennen kastetta.

        Toisaalta, meille pienenä kastetuille luterilaisille tällä ei ole paljoa henkilökohtaista merkitystä, meille sopii paremmin tuhlaajapoikavertaus jossa puhutaan kääntymisestä eikä uudestisyntymästä.

        Tiedän että esim. maan matkamies on eri mieltä kanssani, ja hyökkää kohta ulvoen kimppuuni "ei kelpaa !", mutta se sallittakoon hänelle.

        "Tiedän että esim. maan matkamies on eri mieltä kanssani, ja hyökkää kohta ulvoen kimppuuni "ei kelpaa !", mutta se sallittakoon hänelle."

        Ikävää, jos koet minut noin. Pahoitteluni, ehkä olen liian suorapuheinen.

        Edellinenkin kommenttisi pitää kuitenkin sisällään epämääräisyyksiä.

        On vain YKSI TIE. Tämä pitäisi olla periaatteena, jos joudutaan rakentelemaan kaikenlaisia poikkeussääntöjä ym. aion jatkossakin niistä huomautella.


      • maan m..
        tyhmelin kirjoitti:

        Aloittajan aihe "Avaimista" meni kastekeskusteluksi, mutta toivottavasti aloittaja ei hermostu.

        Teu, sanot että "Ratkaisevaa ei ole nä'iden kahden aikajärjestrys vaan se , että henkilö on KASTETTU JA TULLUT USKOON ,,TULLUT USKOON JA kASTETTU .
        oLIPA JÄRJESTYS KUMPI HYVÄNSÄ ."

        Itse olen sitä mieltä että Kasteessa vasta lahjoitetaan usko ja uudestisyntymä. Ennen kastetta meillä voi olla heräys (halu uskoa), joka on sekin tavallaan uskoa, mutta ei sisällä vielä pelastusvarmuutta eli sisäistä todistusta pelastuksesta.

        Voi toki olla että olen liian tiukka kieltäessäni uskon mahdollisuuden ennen kastetta, mutta se on ainakin selvää että usko ei voi kauaa olla pelastusvarmuuden sisältämää uudestisyntyneen uskoa ellei kasteta mahdollisimman pian. Kyse on korkeintaan muutamasta päivästä. Tämän "porsaanreiän" ehkä sallin Apt 10 johdosta.

        Raamatussa ei ole ainuttakaan kohtaa, jossa edellytetään uskonvarmuutta ennen kastetta.

        Toisaalta, meille pienenä kastetuille luterilaisille tällä ei ole paljoa henkilökohtaista merkitystä, meille sopii paremmin tuhlaajapoikavertaus jossa puhutaan kääntymisestä eikä uudestisyntymästä.

        Tiedän että esim. maan matkamies on eri mieltä kanssani, ja hyökkää kohta ulvoen kimppuuni "ei kelpaa !", mutta se sallittakoon hänelle.

        Lisään vielä, että pidän epävarmuutena sellaista opinkäsitystä, joka ei uskalla tuomita harhaopiksi tietyn nimen alla kulkevia opetuksia. Tarkoitan tällä esim. Lutheria ja Laestadiusta. Miksei heitä haukuta hurmahengiksi suoraan ja kakistelematta, kun selkeitä ristiriitoja ilmenee. Miksi pitää yrittää järkeillä asiat yhteensopiviksi kuin lestadiolaisuudessa ikään? Onko se jopa epärehellisyyttä?


    • kjhgfrd

      Jumalaa ja Jeesusta palvelevat ovat tietoisia, että Luder/Luther oli Paavalin kanssa saman rikollisuuden herra saatanaa palveleva rikollisuuden palveluksessa oleva tapattaja joka teki itse itsestään herra jumalan uskovaisilleen ja kielsi uskovaisiaan palvelemasta muita kuin häntä itseään jumalana!
      katekismuksen herran ensimmäinen käsky:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

      Tapajan ja muitakin rikoksia alaistaan odottavan KÄSKY:
      Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
      "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

      • Kai olet ansainnut yhden vastauksen, mutta vain tämän enempään en lähde. Olest siis lukenut, että katekismuksen päällä lukee esimerkiksi Lutherin vähä-katekismus tai so-katekismus. Kun sitten siellä on ensimmäinen käsky, joka alkaa sanoilla Minä Herra olen sinun Jumalasi.... Sinä siis luet, että Luther kirjoittaa siinä itsestään. Annan vihjeen, että kkäskyt on otettu Raamatusta ja siellä Jumala puhuu itsestään, ei kenestäkään ihmisestä.

        Paavali oli vainooja Sauluksena ollessaan, mutta hän sai armon ja hänestä tuli Ylösnousseen todistaja.


        Tuo Lutherin kirjeen osa oli rohkaisu aralle Melanchtonille, joka kipuili sellaisten asioiden kanssa, jotka eivät Sanan mukaan oleet syntiä, mutta Filipin usko ei tahtonut kestää siinä. Koko ajatuksen hyväksymiseen en ihan ole valmis, mutta ehkä Luther käyttää siinä Jeesuksen selitystä Lain hengellisyydestä.


    • teu,

      "vihne "

      Tälle hakkurille on kaikki esitetty jo 6,5 vuotta sitten elikä nuo asiast on
      yhtähyvin hänen hengen heimolaisten tekemiä kuin Lutherin . Miten niin
      sillä lailla että alkuperä voi olla sen ajan häirikköjen mutta joka tapauksessa
      vain häirikköjen , ei kukaan solvaa itteensä eikä uskonuudistajaa ..

      kirjoittaja joka on remmissä , on mestari käyttämään nimimerkkejä. mutyta
      se asia kyllä selviää mulle jokakerta jos vain viitsin , Jos minä olin täällä
      viikon jälkeen juhannuksena 2006. .

      hän on tullut noin viikkoa ennen juhannusta 2007. kuitenkin niin kauan sitten
      että tiedän mistä puhun . hän on kerran sanonut että oli aikaisemminkin ,
      voihan se pitä'ä paikkansakin , jos hän myötää olevansa M:E:Soinninaho.
      näin on maailma pieni,,

      hän on häirikko : mutta osaa keskustella kun tulee sille päälle
      olen löytänyt , Yliopistista hänen ja meidän tekstejä. SIKSI .
      pitäisi olla enemmän kuin varuillaan mahdollisuuksien mukaan .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      197
      6008
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2827
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2297
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2049
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2011
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1395
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1362
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

      Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      294
      1346
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1297
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1226
    Aihe