Eli onko tämä nyt mennyt ihan oikein, tai edes lakien mukaisesti?
Tuloni ja menoni ovat pysyneet käytännössä samoina viimeisen 2v. Olen ollut tämän ajan sossun asiakkaana ja nyt sain päätöksen joka oli "hylätty tulojenne perusteella".
Laskelmissa on tuloina työttömyysturva, asumistuki sekä viimekuun TOIMEENTULOTUKI.
Eihän tässä ole mitään järkeä? Mitään tuollaista ei aikaisemmissa päätöksissäni ole ollut ja nyt semmoinen vaan ilmestyi ja tämän perusteella olen saanut "liikaa" rahaa jonka perusteella toimeentulohakemukseni hylättiin.
Sossu laski toimeentulotuen tuloksi.
121
2201
Vastaukset
- 12+8
Valitusta kehiin. Joku moka siinä on sattunut. Ei mennyt oikein eikä lain mukaan.
- sossulle "pataan"
Vaikuttaa siltä että pieleen on mennyt ja pahasti tuo laskelma. Vaadi VÄLITÖNTÄ oikaisua äläkä suostu sossun selityksiin ja viivyttelyyn jos sellaista yrittävät.
Jos vaikka olisivat maksaneet vahingossa liikaa toimentulotukea viime kuussa niin sitä ei voi suoraan vähentää seuraavassa kuussa kuten usein tekevät, laittomasti. Vaikka syy olisi sinun vilppi niin silti tuota takaisinperintää josta saattaa olla kyse, pitää haeka HaO:sta. Jos taas sossu on töpännyt niin silloin ei edes mikään tuomioistuin voi päättää takaisinperinnästä. Tuossa on selvä ero muihin tukiin verrattuna. Toimeentulotukilaissa on erittäin tiukat säännökset takaisinperinnästä ja siksi sossu joskus oikoo lakia väittämällä sitä joksikin muuksi. - tilitulijameni
Kelan 9 euron ylläpitokorvaus muuttuu tuloksi, jos sitä jää säästöön pankkiin te-toimenpiteen jälkeen yli 150 euroa. Toimeentulotukilaissa sanotaan, että ylläpitokorvausta ei katsota tuloksi toimeentulotukea laskettaessa. Lakia tulkitaan kuitenkin niin, että viimesijainen tuki jyrää ylläpitokorvauspykälän. Tästä on hallinto-oikeuden päätös. Pitkäaikaistyöttömällä ei ole näin ollen oikeutta pankkisäästämiseen lakisääteistä tukea menettämättä.
- Sossutuki OPAS!
> Kelan 9 euron ylläpitokorvaus muuttuu tuloksi, jos sitä jää säästöön pankkiin <
Miksei missään ole kattavaa opasta tälläisten suden kuoppien välttämiseksi?!!
Eikö joku voi kerätä kaikkia näitä jonnekin ohjeeksi, jossa kansan kielellä kerrotaan miten navigoida sossu ja kelaa tuki viidakossa?
Nämähän tehdään tahallaan näin vaikeiksi ettei kukaan tavis voi millään tietää kaikkia eikä osata etukäteen varautua näihin?!!- kokemusta on
Ei ole mahdollista tehdä tälläistä kattavaa opasta. Itse olen joutunut hakemaan kolmesta eri kunnasta toimeentulotukea monelta eri käsittelijältä. Jokaisessa kunnassa oli erilaiset näkemykset mitä mikäkin kohta laissa tarkoittaa ja miten se ymmärretään jne.
Myös jokainen käsittelijä käsittää omalla tavallaan toimintaohjeet ja riippuu pitkälti käsittelijästä haluaako ymmärtää ja auttaa hakijaa vaiko vain mahdollisimman hankalaksi tehdä tämän elämän. - huome
kokemusta on kirjoitti:
Ei ole mahdollista tehdä tälläistä kattavaa opasta. Itse olen joutunut hakemaan kolmesta eri kunnasta toimeentulotukea monelta eri käsittelijältä. Jokaisessa kunnassa oli erilaiset näkemykset mitä mikäkin kohta laissa tarkoittaa ja miten se ymmärretään jne.
Myös jokainen käsittelijä käsittää omalla tavallaan toimintaohjeet ja riippuu pitkälti käsittelijästä haluaako ymmärtää ja auttaa hakijaa vaiko vain mahdollisimman hankalaksi tehdä tämän elämän.Yleensä käsittelijää ei kiinnosta pätkän vertaa tehdä jonkun elämä hankalaksi. Käsittelijää kiinnostaa lähinnä se, että se Jaska Jokunen saa oikean tuen. Käsittelijälle on ihan sama kuka se Jokunen on.
Mutta jotkut hakijat lähestyvät sossua kuin Euroopan omistajat selittäen, että heidän kuuluu saada ja heillä on oikeus ja sossulla on velvollisuus.
Jos ovat kerran niin mahtavia ja viisaita, miksi eivät silti osaa järjestää ja hoitaa itse omia asioitaan? Miksi rohmutaan vaan yhteisellä kukkarolla? - Osku80
huome kirjoitti:
Yleensä käsittelijää ei kiinnosta pätkän vertaa tehdä jonkun elämä hankalaksi. Käsittelijää kiinnostaa lähinnä se, että se Jaska Jokunen saa oikean tuen. Käsittelijälle on ihan sama kuka se Jokunen on.
Mutta jotkut hakijat lähestyvät sossua kuin Euroopan omistajat selittäen, että heidän kuuluu saada ja heillä on oikeus ja sossulla on velvollisuus.
Jos ovat kerran niin mahtavia ja viisaita, miksi eivät silti osaa järjestää ja hoitaa itse omia asioitaan? Miksi rohmutaan vaan yhteisellä kukkarolla?Ei se aina ole rohmuamista. Itse teen kuntouttavaa työtoimintaa 5 kertaa viikossa ihmisläheisellä alalla. Eikö työmiehelle kuulu palkka?
- ei aina noinkaan
huome kirjoitti:
Yleensä käsittelijää ei kiinnosta pätkän vertaa tehdä jonkun elämä hankalaksi. Käsittelijää kiinnostaa lähinnä se, että se Jaska Jokunen saa oikean tuen. Käsittelijälle on ihan sama kuka se Jokunen on.
Jos ovat kerran niin mahtavia ja viisaita, miksi eivät silti osaa järjestää ja hoitaa itse omia asioitaan? Miksi rohmutaan vaan yhteisellä kukkarolla?Kokemuksesta voin sanoa että löytyy tosi paskamaisia virkailijoita. Joillakin vain on huono päivä ja haluavat jakaa sitä eteenpäin toisilla taas saattta olla jtk hakijaa vastaan. Itse olen aina käyttäytynyt täysin asiallisesti mutta ikäviä käsittelijöitä silti kohdalle sattunut pari.
- virkahyvinvointila
Yle ei halua palvella työttömiä perusturva-asioissa, vaan se tuhlaa verovarat mieluummin hömppään. Se on kuitenkin ainoa taho, mikä kykenisi tekemään kattavat perusturvasivut nettiin. Netissähän tiedon täytyy tänä päivänä olla eikä pirstaleisina tv- ja radio-ohjelmina. Verottajan, Kelan, kuntien sostoimien, te-hallinnon, työttömyyskassojen ja työeläkeyhtiöiden sivuilta on toivotonta saada käsitystä kokonaisuudesta. Oikeuden ennakkopäätökset ovat oma lukunsa, sillä lait ovat niin kuin ne on tulkittu. Eduskunnan oikeusasiamiestäkään ei sovi unohtaa.
Mikä tärkeintä, tiedotusvälineen välittämä tieto on julkista toisin kuin kahden kesken virkailijan kanssa saatu. Kokonaisuus ei ole yhdenkään virkamiehen hallussa. Kaiken huipuksi on vaitiolovelvollisuus, millä suojellaan lähinnä virkamiehiä.
Kaikki tuet eläkkeitä myöten voisi aivan hyvin perata korkeintaan kolmeksi, yhtenäinen perusturva, asumistuki ja hätäapu, mutta tähän ei löydy poliittista tahtoa hyvien veljien virkamiesten miehittämässä Suomessa. Hyvät veljet rahoittavat tolkuttomat etunsa palkkojen pakollisilla sivukuluilla, ay-jäsenmaksuilla ja muilla veroluonteisilla maksuilla veroja unohtamatta.- fdhgjhgjfhgkgk
Yle? Yle ei ole kovin puolueeton tiedotuskanava. Heräsin siihen, kun toimittaja, joka mainitsi kansalaisten EU-vastaisuuden, luultavasti sai jonkin pikapuhuttelun, koska tullessaan takaisin musiikin jälkeen, hänen äänestään kuului, että hän oli tuohduksissaan - eikä EU:sta eroamisesta enää puhuttu.
Ehkä Kreikan yleisradio tosiaan otti ajaakseen puolueettoman tiedottajan roolin, Siksi se lakkautettiin viime vuoden lopulla. Heräsi suuri kansanliike sen puolesta, mutta se ei paljon auttanut. En ole seurannut, mikä tilanne nyt on (mistä seuraisin?). Suomen Yleä kuvaa vaikkapa se, että he tekevät epämääräisiä kyselyjä ja vetävät niistä haluamiaan johtopäätöksiä. Tässä kommentteja kyselystä: http://reilusuomi.wordpress.com/2014/01/20/kiero-kysely/
Olen kanssasi samaa mieltä, virkamiehiä voitaisiin vähentää huomattavasti, samoin kansan "edustajia", ja leikata heidän itselleen kahmimia eläke- ja muita etuja huomattavasti. Kansan "edustajan" työttömyysturva 4000€ kuussa verrattuna muiden kansalaisten viissataseen - täytyy olla törkeän häikäilemätön, että sellaisen lain laatii, ja että sellaiseen korruptioon osallistuu hyväksymällä itselleenkin rahaa loputtomana virtana meidän pussistamme. - virkahyvinvointila
fdhgjhgjfhgkgk kirjoitti:
Yle? Yle ei ole kovin puolueeton tiedotuskanava. Heräsin siihen, kun toimittaja, joka mainitsi kansalaisten EU-vastaisuuden, luultavasti sai jonkin pikapuhuttelun, koska tullessaan takaisin musiikin jälkeen, hänen äänestään kuului, että hän oli tuohduksissaan - eikä EU:sta eroamisesta enää puhuttu.
Ehkä Kreikan yleisradio tosiaan otti ajaakseen puolueettoman tiedottajan roolin, Siksi se lakkautettiin viime vuoden lopulla. Heräsi suuri kansanliike sen puolesta, mutta se ei paljon auttanut. En ole seurannut, mikä tilanne nyt on (mistä seuraisin?). Suomen Yleä kuvaa vaikkapa se, että he tekevät epämääräisiä kyselyjä ja vetävät niistä haluamiaan johtopäätöksiä. Tässä kommentteja kyselystä: http://reilusuomi.wordpress.com/2014/01/20/kiero-kysely/
Olen kanssasi samaa mieltä, virkamiehiä voitaisiin vähentää huomattavasti, samoin kansan "edustajia", ja leikata heidän itselleen kahmimia eläke- ja muita etuja huomattavasti. Kansan "edustajan" työttömyysturva 4000€ kuussa verrattuna muiden kansalaisten viissataseen - täytyy olla törkeän häikäilemätön, että sellaisen lain laatii, ja että sellaiseen korruptioon osallistuu hyväksymällä itselleenkin rahaa loputtomana virtana meidän pussistamme.Yle on joka tapauksessa ainoa taho, mitä lähes jokainen suomalainen voi seurata. Sitä joutuu rahoittamaan jopa pelkkää työmarkkinatukea saava kansalainen yli 50 eurolla vuodessa. Vastineeksi pitäisi saada muutakin kuin silppupropagandaa.
Kela olisi vaihtoehto, jos kaikkien tukien maksaminen keskitettäisiin sinne. Ylen etuna on kuitenkin mahdollisuus käsitellä perusturva-asioita teeveessä ja radiossa. Tontti on hoidettu surkeasti, kun tietää näiden asioiden koskettavan käytännössä jokaista kansalaista ja jopa tänne muualta tulleita. - ghghjhjkhjl
virkahyvinvointila kirjoitti:
Yle on joka tapauksessa ainoa taho, mitä lähes jokainen suomalainen voi seurata. Sitä joutuu rahoittamaan jopa pelkkää työmarkkinatukea saava kansalainen yli 50 eurolla vuodessa. Vastineeksi pitäisi saada muutakin kuin silppupropagandaa.
Kela olisi vaihtoehto, jos kaikkien tukien maksaminen keskitettäisiin sinne. Ylen etuna on kuitenkin mahdollisuus käsitellä perusturva-asioita teeveessä ja radiossa. Tontti on hoidettu surkeasti, kun tietää näiden asioiden koskettavan käytännössä jokaista kansalaista ja jopa tänne muualta tulleita.Pitäisi, mutta käytäntö on jotain muuta. Valitettavasti.
- nimimerkki vapaa
Kävi kerran niin, että ottivat opintolainan kokonaan tulona huomioon. Sehän tulee könttäsummana (syksy ja kevät erikseen...jos siis niin haluaa). Päätöksessä luki, että koska tilillä on säästöjä niin en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Kaikki päätökset ja paperit toimitettu jossa ilmeni että olin opiskelija ja hakenut opintolainaa ja saanut myöntävän päätöksen (ja opintolainasta maksettu tilille syksyn osuus). Oli oikein ympyröity tiliotteessa punakynällä könttäsumma ja ihmetelty, että "mikäs tämä oikein on"!!?
Tämä on yksi lievimmistä sattumista, mutta ehkä heillä on vain niin kiire. Aina joutuu tarkistamaan, että mikäs hieno jutzka löytyy seuraavasta päätöksestä.- ...............
Mitessää ylipäätään olisit opiskelijana oikeutettu ttulotukeen? Eihän sun sitä kuulu saada, maksettiin laina sitten könttänä tai kuukausittain. Ilman muuta se opintolaina lasketaan tuloksi.
- öhmelö
............... kirjoitti:
Mitessää ylipäätään olisit opiskelijana oikeutettu ttulotukeen? Eihän sun sitä kuulu saada, maksettiin laina sitten könttänä tai kuukausittain. Ilman muuta se opintolaina lasketaan tuloksi.
Tietysti lasketaan tuloksi ja se jaetaan se summa, mutta ei ne voi katsoa, että se on yhden kuukauden tuloa tai kun tossa oli että se oli muka säästöä. On oikeutettu toimeentulotukeen jos jää vajetta opintolainasta huolimatta ja monelle jää vajetta.
- status ei määrää
............... kirjoitti:
Tottakait opiskelija voi saada tt-tukea kuten työssäkävijäkin. Statuksesta se ei riipu vaan tuloista ja hyväksyttävistä menoista.
- Ahdistunut75
Otin yhteyttä päätöksen tekijään ja hän vain toisteli "ei, kyllä tämä näin menee, ei tässä mitään virhettä ole tapahtunut", ja homma tyssäsi siihen.
Onko ehdotuksia miten nyt toimia? Muutoksenhakua vaan vetämään? - sossulle "pataan"
Et sitten kysynyt perustelua asialle, pelkkä "eiei" ei kelpaa.
Ota yhteyttä tuon päätöksentekijän esimieheen ja tee kantelu aluehallintovirastoon. Ja tietenkin muutoksenhaku vireille.
Oman alueesi aluehallintovitaston löydät tuolta:
http://www.avi.fi/fi/
Sinne vaan kantelu sähköisesti. AVI ei tosin ole muutoksenhakuelin mutta valvoo sossujen toimintaa ja esittää varsin ikäviä kysymyksiä sossulle ja sinne ei pelkkä "eiei" kelpaa. - moonshin3
Oliko päätöstekstissä mitään perusteluja miksi viime kuun tuki huomioitu? Jos teet muutoksenhaun, niin on hyvä jos osaat perustella taustoja. Toki muutoksenhaun voi tehdä pelkästään silläkin perusteella, että viime kuukausi ei kuulu tälle kuukaudelle
- Ahdistunut75
Ilmeisesti ongelma on syntynyt siitä, että kun edellisen kuukauden päätös tehtiin, ei ollut sen kuun peruspäivärahat vielä tulleet maksuun, ja ne eivät näkyneet tiliotteissani. Nyt kun tein ensikuulle hakemuksen ja vein sinne tilitiedot, näkyivät nämä "myöhässä" maksetut tuet tililläni ja ne automaattisesti lisättiin/"korjattiin" viime kuun päätökseen, ja tämän perusteella todettiin että minulle on maksettu liikaa ja tämä siirrettiin "normiylijäämänä" tähän uusimpaan hakemukseeni. Tämän nyt jollain tasolla vielä ymmärrän, ottamatta kantaa siihen onko tämä laillista tai ei, koska itse en tehnyt mitään väärin. Joka kerta kun olen hakemuksen vienyt, olen samana päivänä hakenut pankista tuoreet tiliotteet kahden kuukauden ajalta.
Suurin epäkohta tässä edelleen on se, että tässä uusimmassa, hylätyssä, päätöksessä on tuon normiylijäämän lisäksi ilmoitettu se edellisen päätöksen toimeentulotuki tuloina ja tämän perusteella sitten koko hakemukseni hylättiin.
Soitin aamupäivällä tosiaan päätöksen tehneelle henkilölle ja toin tämän epäkohdan esille, mutta hän vaan toisteli ja hoki tuota "ei tässä mitään virhettä ole tehty, kyllä tämä näin menee"....- Takaisinperintä
En ole paneutunut tapaukseesi mutta sossullahan on mahdollisuus päästä Kelan tiedostoihin, ja nähdä tulevat Kelan maksut, kuten esim. työmarkkinatuki, sairauspäiväraha yms., ja ennakoida se toimeentulotukea laskiessa.
Joskus maksetaan toimeentulotukea jos Kelan tuen maksuun on vielä aikaa, ja peritään sitten Kelalta takautuvasti sama Kelan tuesta. - tilitulijameni
Tiliotteessasi näkyvä Kelan maksupäivä ratkaisee, valitettavasti. Kalenterikuukauden sisään saattaa joskus osua kaksikin Kelan neljän viikon työmarkkinatuen panoa, jolloin toimeentulotuki jää yleensä saamatta. Netistä löytyy toimeentulotukilaskureita, millä voit laskeskella tilannettasi. Myös Kelan asumistukilaskuri on netissä.
Kuukausimenot on vain yritettävä järjestää suunnilleen yhtä suuriksi, kun on työmarkkinatuella. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, vaikka hetkellisesti siltä näyttäisikin esim. veronpalautuspäivänä. Veronpalautus katsotaan nimittäin myös tuloksi toimeentulotukea laskettaessa. - Ahdistunut75
tilitulijameni kirjoitti:
Tiliotteessasi näkyvä Kelan maksupäivä ratkaisee, valitettavasti. Kalenterikuukauden sisään saattaa joskus osua kaksikin Kelan neljän viikon työmarkkinatuen panoa, jolloin toimeentulotuki jää yleensä saamatta. Netistä löytyy toimeentulotukilaskureita, millä voit laskeskella tilannettasi. Myös Kelan asumistukilaskuri on netissä.
Kuukausimenot on vain yritettävä järjestää suunnilleen yhtä suuriksi, kun on työmarkkinatuella. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, vaikka hetkellisesti siltä näyttäisikin esim. veronpalautuspäivänä. Veronpalautus katsotaan nimittäin myös tuloksi toimeentulotukea laskettaessa.Niin, joten miksi edellisen kuukauden tulot sitten vaikuttavan seuraavan kuukauden ja sitä seuraavan kuukauden toimeentulotukiin? Kysehän on siitä, että huomioon pitäisi ottaa sen kalenterikuukauden tulot, ei mitä tuloja nyt on sattunut tulemaan kuukausi-pari sitten?
Ja johan täällä on sanottu useaan otteeseen, että vanhoja pääksiä ei saisi mennä "korjailemaan" ilman Hallinto-Oikeuden päätöksiä? Ja mites tuo että toimeentulotuki on laskettu seuraavana kuukautena tuloiksi? Vaikka aikaisemmin 2v aikana tätä ei ole tapahtunut kertaakaan? - tilitulijameni
Ahdistunut75 kirjoitti:
Niin, joten miksi edellisen kuukauden tulot sitten vaikuttavan seuraavan kuukauden ja sitä seuraavan kuukauden toimeentulotukiin? Kysehän on siitä, että huomioon pitäisi ottaa sen kalenterikuukauden tulot, ei mitä tuloja nyt on sattunut tulemaan kuukausi-pari sitten?
Ja johan täällä on sanottu useaan otteeseen, että vanhoja pääksiä ei saisi mennä "korjailemaan" ilman Hallinto-Oikeuden päätöksiä? Ja mites tuo että toimeentulotuki on laskettu seuraavana kuukautena tuloiksi? Vaikka aikaisemmin 2v aikana tätä ei ole tapahtunut kertaakaan?Ensimmäisellä sossukäynnillä sossu vaatii jopa kolmen kuukauden tiliotteet katsoakseen, pitäisikö asiakkaalla olla rahaa säästössä menneistä ansioista tai muista tuloista. Jos rahaa pitäisi olla toimeentulotuen perusosan verran, toimeentulotukea ei makseta. Tämä tulee yllätyksenä niille, jotka ovat eläneet tulojensa mukaan kädestä suuhun säästämättä pahan päivän varalle. Samalla periaatteella jatketaan niin kauan, kun toimeentulotukea tarvitaan. Sossukäynnin voi jättää väliin, jos toimeentulotuen perusosa on käytettävissä muina tuloina. Etenkin asumisen omavastuu, Kela-normeja isompi (kalliimpi) asunto, johtaa siihen, että moni joutuu käyttämään osan perusosasta asumiseen.
- Ahdistunut75
Ensimmäisellä sossukäynnillä sossu vaatii jopa kolmen kuukauden tiliotteet katsoakseen, pitäisikö asiakkaalla olla rahaa säästössä menneistä ansioista tai muista tuloista. Jos rahaa pitäisi olla toimeentulotuen perusosan verran, toimeentulotukea ei makseta. Tämä tulee yllätyksenä niille, jotka ovat eläneet tulojensa mukaan kädestä suuhun säästämättä pahan päivän varalle. Samalla periaatteella jatketaan niin kauan, kun toimeentulotukea tarvitaan. Sossukäynnin voi jättää väliin, jos toimeentulotuen perusosa on käytettävissä muina tuloina. Etenkin asumisen omavastuu, Kela-normeja isompi (kalliimpi) asunto, johtaa siihen, että moni joutuu käyttämään osan perusosasta asumiseen.
Ja kuten ensimmäisessä viestissäni totesin, olen ollut sossun asiakas yli 2 vuotta nyt. Jos kaikki vuodet lasketaan niin lähemmäs 10 vuotta. Ensimmäinen sossukäyntini oli joskus 90-luvulla. Tämä ei ns. ole ensimmäinen tangoni sosiaaliviraston kanssa.
Et silti vastannut esittämiini kysymyksiin. Kerrot minulle asioita joista olen tietoinen. Asumistuet, niiden vaikutus toimeentulotukeen, veronpalautusten laskeminen tuloiksi jne. Olen kyllä varsin tietoinen näistä asioista, enkä ole näistä kysynyt täällä yhtään mitään.
Et ole ottanut mitään kantaa siihen, miksi yhtäkkiä tämä toiminta muuttui kahden vuoden jälkeen, ilman että tuloissani tai menoissani tapahtui MITÄÄN muutosta.
Luitko edes alkuperäisiä viestejäni? Olen alleviivannut nämä asiat jo aika monta kertaa ja nyt alkaa suoraansanoen tuntua siltä että puhun seinälle. Kiitos yrityksestäsi, joka tapauksessa. - tilitulijameni
Ahdistunut75 kirjoitti:
Ja kuten ensimmäisessä viestissäni totesin, olen ollut sossun asiakas yli 2 vuotta nyt. Jos kaikki vuodet lasketaan niin lähemmäs 10 vuotta. Ensimmäinen sossukäyntini oli joskus 90-luvulla. Tämä ei ns. ole ensimmäinen tangoni sosiaaliviraston kanssa.
Et silti vastannut esittämiini kysymyksiin. Kerrot minulle asioita joista olen tietoinen. Asumistuet, niiden vaikutus toimeentulotukeen, veronpalautusten laskeminen tuloiksi jne. Olen kyllä varsin tietoinen näistä asioista, enkä ole näistä kysynyt täällä yhtään mitään.
Et ole ottanut mitään kantaa siihen, miksi yhtäkkiä tämä toiminta muuttui kahden vuoden jälkeen, ilman että tuloissani tai menoissani tapahtui MITÄÄN muutosta.
Luitko edes alkuperäisiä viestejäni? Olen alleviivannut nämä asiat jo aika monta kertaa ja nyt alkaa suoraansanoen tuntua siltä että puhun seinälle. Kiitos yrityksestäsi, joka tapauksessa.Saat korkeintaan toimeentulotuen perusosan verran käteesi kuukaudessa. Jos sinulta peritään jotakin takaisin, olet saanut yli perusosan. Minun käsittääkseni sinulta ei peritä takaisin mitään, vaan jätetään vain maksamatta jo muulla tavalla saamasi perusosa. Tuskin sinulla on aikaisemmin ollut vastaavaa tilannetta ainakaan montaa kertaa, että olet saanut Kelalta kaksi neljän viikon työmarkkinatukea saman kuukauden aikana.
Tapauksesi laillisuuteen on mahdotonta ottaa kantaa tietämättä täsmällisesti, mitä olet saanut ja mitä on päätetty. Lakeja tulkitseva taho on oikeuslaitos. Sossun päätöksestä valitetaan yleensä ensin kunnan perusturvalautakunnalle ja hylyn tullen sitten hallinto-oikeudelle. Lopuksi anotaan lupaa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos hallinto-oikeuden päätös ei miellytä. Myös eduskunnan oikeusasiamies voi ottaa kantaa saamiisi päätöksiin. Tällä tietoa en näe syytä valittamiseen. - Ahdistunut75
Saat korkeintaan toimeentulotuen perusosan verran käteesi kuukaudessa. Jos sinulta peritään jotakin takaisin, olet saanut yli perusosan. Minun käsittääkseni sinulta ei peritä takaisin mitään, vaan jätetään vain maksamatta jo muulla tavalla saamasi perusosa. Tuskin sinulla on aikaisemmin ollut vastaavaa tilannetta ainakaan montaa kertaa, että olet saanut Kelalta kaksi neljän viikon työmarkkinatukea saman kuukauden aikana.
Tapauksesi laillisuuteen on mahdotonta ottaa kantaa tietämättä täsmällisesti, mitä olet saanut ja mitä on päätetty. Lakeja tulkitseva taho on oikeuslaitos. Sossun päätöksestä valitetaan yleensä ensin kunnan perusturvalautakunnalle ja hylyn tullen sitten hallinto-oikeudelle. Lopuksi anotaan lupaa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos hallinto-oikeuden päätös ei miellytä. Myös eduskunnan oikeusasiamies voi ottaa kantaa saamiisi päätöksiin. Tällä tietoa en näe syytä valittamiseen.Ymmärrän kyllä edellämainitun, se mitä en ymmärrä on se että miten minun tuloihin on laskettu toimeentulotuki tuon ylimenevän osan lisäksi.
Eihän siinä ole mitään järkeä että maksetaan tukea jonka perusteella sitten hylätään seuraavan kuun tuet. Siis, vielä kerran, tuo edellisen kuukauten toimeentulotuki on laskettu sen perusosan ylimenevän summan LISÄKSI vielä tuloihini.
- Ahdistunut75
Se minua tässä nyt hämenntää kovasti. Koska tulot ovat olleet samoja. Miten se että yhden kuun tulot ovat saapuneet normaalia myöhemmin voi vaikuttaa noin paljon muka asioihin että niiden avulla todetaan et "joo maksettiin sulle liikaa viimeksi, nyt et saa mitään". Eikä tuo todellakaan selitä sitä että sen "normiylijäämän" lisäksi on tuloihin vielä lätkästy edellisen kuukauden toimeentulotuki.
Aivan järjetöntä touhua, eikä etuuskäsittelijän looppaavat "ei täs mitään virhettä ole" "näin tää menee"-höpötykset edesauta asiaa yhtään. - moonshi3
Tekisin tästä itse muutoksehaun, jossa todetaan laskelman sisältävän vääriä tietoja. Vaatimuksena uusi laskelma ja päätös.
- Petu...
Ennen vastaamista pitäisi tietää mille ajanjaksolle se huomioon otettu toimeentulotuki oli myönnetty - mitä päätöksessä sanotaan siitä?
Siltä osin kuin joku totesi, että säästetty ylläpitokorvaus on HaO:n mukaan huomioon otettavaa tuloa olisi asia ilman muuta pitänyt viedä KHO:n ratkaistavaksi oikeuskäytännön epäyhtenäisyyden perusteella.
http://www.toimeentulotuki.net - uutta hakemusta
Tämä olisi helpompi ratkaista, jos laittaisit esille jotain summia, mitä olet saanut ja sen mille ajanjaksolle mikäkin kuuluu. Ei tästä muutoin tolkkua saa.
Mutta joka tapauksessa sinun on parasta tehdä tästä kirjallinen valitus sinne perusturvalautakuntaan ja pyytää päätökseen selvä perustelu. Tästä valituksesta huolimatta kannattaisi ottaa yhteyttä sosiaalijohtajaan ja kysyä ymmärtääkö hän tätä.
Oma läheiseni sai tällaisen väärän päätöksen ja pariin kertaan sielläkin virkailija kertoi, kuinka hänen mielestään se oli oikein. Asiasta tehtiin valitus lautakunnalle, mutta asia ratkesi jo ennen sitä, koska hän oli ottanut yhteyttä sossuun ja lykännyt vielä perään uuden hakemuksenkin. :D Sossu korjasi virheensä välittömästi tämän jälkeen.- Ahdistunut75
Tässä tietoja. Ainoat menoni ovat siis 650e arvosta huomioitua vuokraa. Ilmoitan tuloina minulle "hyväsyttynä" ilmoitetut luvut.
Joulukuun päätös:
Työt.turva 14.11.2013 519,36
Asumistuki 02.12.2013 390,13
Veronpalautus 308,28
Tulojen ja menojen erotus 90,51
Tammikuun päätös:
Työt.turva 07.01.2014 77,91
Asumistuki 02.01.2014 390,13
Toimeentulotuki 127,26
Normiylijäämä 90,51
Tulojen ja menojen erotus -444,39
Helmikuun päätös:
Työt.turva 15.01.2014 77,91
Asumistuki 03.02.2014 390,13
Tulojen ja menojen erotus -662,16
KORJATTU Helmikuun päätös:
Työt.turva 31.01.2014 470,31
Työt.turva 17.01.2014 25,97
TOIMEENTULOTUKI 662,16
Tulojen ja menojen erotus 418,37
HYLÄTTY Maaliskuun päätös:
Työt.turva 519,36
Asumistuki 03.03.2014 390,13
Normiylijäämä 418,37
Tulojen ja menojen erotus 197,66
En ymmärrä miksi osasta noista tiedoista puuttuu esim päivämäärät. Ja miksi osassa työt.turva luvuista on ilmoittamani osa suurempi kuin hyväksytty osa (jätin siis ilmoittamani luvut pois tästä selkeyttääkseni listausta ja ilmoitin vaan sossun hyväksymät luvut) - sossulle "pataan"
Ahdistunut75 kirjoitti:
Tässä tietoja. Ainoat menoni ovat siis 650e arvosta huomioitua vuokraa. Ilmoitan tuloina minulle "hyväsyttynä" ilmoitetut luvut.
Joulukuun päätös:
Veronpalautus 308,28
Tammikuun päätös:
Toimeentulotuki 127,26
Normiylijäämä 90,51
Helmikuun päätös:
TOIMEENTULOTUKI 662,16
Työt.turva 519,36
Normiylijäämä 418,37
En ymmärrä miksi osasta noista tiedoista puuttuu esim päivämäärät. Ja miksi osassa työt.turva luvuista on ilmoittamani osa suurempi kuin hyväksytty osa (jätin siis ilmoittamani luvut pois tästä selkeyttääkseni listausta ja ilmoitin vaan sossun hyväksymät luvut)Aika sekavalta vaikuttaa. Mutta jo siinä kun ovat korjanneet tuon helmikuun päätöksen vahingoksesi on sossu menetellyt laittomasti. Vain sinun suostumuksella olisivat saaneet korjata virheensä. Voivat yrittää jälkikäteen väittää että olet siihen suostunut vaikka et tietenkään ole eikä sitä ilmeisesti ole sinulta edes kysytty. Erittäin yleinen sossun laiton menettely jonka yrittävät laittaa sinun syyksi.
Mutta kun olet ilmoittanut kaikki tulosi ja mneosi oikein, ei edes HaO voi tuota päätöstä korjata vahingoksesi.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L4 - Petu...
Ahdistunut75 kirjoitti:
Joulukuun päätös:
Veronpalautus 308,28
Tammikuun päätös:
Toimeentulotuki 127,26
Normiylijäämä 90,51
Helmikuun päätös:
TOIMEENTULOTUKI 662,16
Työt.turva 519,36
Normiylijäämä 418,37
En ymmärrä miksi osasta noista tiedoista puuttuu esim päivämäärät. Ja miksi osassa työt.turva luvuista on ilmoittamani osa suurempi kuin hyväksytty osa (jätin siis ilmoittamani luvut pois tästä selkeyttääkseni listausta ja ilmoitin vaan sossun hyväksymät luvut)Otapa nyt päätöksistä kuvat, skannaa ne, tms., ja lähetä minulle:
http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/asiamies.php - tilitulijameni
Ahdistunut75 kirjoitti:
Joulukuun päätös:
Veronpalautus 308,28
Tammikuun päätös:
Toimeentulotuki 127,26
Normiylijäämä 90,51
Helmikuun päätös:
TOIMEENTULOTUKI 662,16
Työt.turva 519,36
Normiylijäämä 418,37
En ymmärrä miksi osasta noista tiedoista puuttuu esim päivämäärät. Ja miksi osassa työt.turva luvuista on ilmoittamani osa suurempi kuin hyväksytty osa (jätin siis ilmoittamani luvut pois tästä selkeyttääkseni listausta ja ilmoitin vaan sossun hyväksymät luvut)Laskelman arvioimiseksi tarvitsisi tietää, mitä tilillesi on tullut kunakin kuukautena eri tahoilta. Myös tilisi otot tarvitsisi tietää, vuokra, sähkölasku. Lisäksi olisi selvyyden vuoksi tiedettävä, minä päivänä sossu on tehnyt edellistä kuukautta koskevan laskelmansa. Tehtiinkö ja tulostettiinko sinulle laskelma samalla, kun kävit sossussa?
Pystyt laskemaan itsekin toimeentulotukilaskurilla, onko sinua kohdeltu oikein. Ilman laskuriakin pärjää, kun tietää, miten toimeentulotuki määritellään. Jos et ymmärrä jotakin, kysy virkailijalta niin kauan, että ymmärrät. - Ahdistunut75
Laskelman arvioimiseksi tarvitsisi tietää, mitä tilillesi on tullut kunakin kuukautena eri tahoilta. Myös tilisi otot tarvitsisi tietää, vuokra, sähkölasku. Lisäksi olisi selvyyden vuoksi tiedettävä, minä päivänä sossu on tehnyt edellistä kuukautta koskevan laskelmansa. Tehtiinkö ja tulostettiinko sinulle laskelma samalla, kun kävit sossussa?
Pystyt laskemaan itsekin toimeentulotukilaskurilla, onko sinua kohdeltu oikein. Ilman laskuriakin pärjää, kun tietää, miten toimeentulotuki määritellään. Jos et ymmärrä jotakin, kysy virkailijalta niin kauan, että ymmärrät.Minulle on viimeisen 10 vuotta tehty päätökset sossussa ja ne on lähetetty minulle kotiin. Laskurin käyttö on hieman vaikeaa koska toimeentulotukea ei kuuluisi laskea tuloksi. Tuolla logiikalla jokaisessa päätöksessä pitäisi lukea edellisen kuukauden toimeentulotuki tuloissa. Niin ei vaan yleensä ole vaan jos rahaa on maksettu liikaa se on ylijäämäksi merkittu *EI* toimeentulotueksi.
- 167-176
Sossut ovat todella sokeita omille virheilleen. Tuo koskee kaikkia viranhaltijoita.
- Sossupaholainen
Tässä on ilmeisesti siis käynyt niin, että sinulle on tehty uusi laskelma edelliselle kuulle, mikä on jäänyt tuloylijäämäiseksi, minkä vuoksi erheellisesti myönnetty toimeentulotuki viime kuulle on katsottu käytettävissä olevaksi tuloksi tämän kuun laskelmaan. Kelan maksutiedot tarkistetaan Kelan sähköisestä tietojärjestelmästä, itse en ainakaan koskaan edes tiliotteelta viitsi niitä syynätä. Ainoa jollakin tavalla järkevältä kuulostava vaihtoehto on tosiaan kahden peruspäivärahaerän saaminen saman kuukauden aikana, jota päätöksentekijä ei ole osannut ennustaa (joskin sekään ei ydinfysiikkaa ole).
Sinulle ei siis ole otettu kuuluisaa kerrointa 21,5 käyttöön, vaan työttömyyskorvauseräsi on huomioitu todellisten maksupäivien mukaisesti (ja edellisen kuukauden laskelmaa on korjattu, mikä on johtanut väärin perustein myönnetyn toimeentulotuen huomioimiseen tämän kuukauden tulona). Mitään varsinaista virhettähän tässä ei ole tapahtunut, mikäli asia noin on. Toki nähdäkseni olisi perusteltua pohtia, johtaisiko vain 12 työttömyyspäivärahaerän huomioiminen vuoden aikana kunnissa aivan kohtuuttomiin toimeentulotukimenojen nousuun. Asiakkaiden taloudellisen kuormituksen kertaluontoinen helpottaminen ei ainakaan kuulosta minusta kovinkaan kohtuuttomalta, vaikka viimesijaisesta taloudellisesta tuesta kysymys onkin.- Ahdistunut75
Ja olen käsittänyt että tämä edellämainittu juttu on nimenomaan tuo "normiylijäämä" joka on siirretty seuraavalle kuukaudelle, mutta miksi edellisen kuukauden TOIMEENTULOTUKI on myös lisätty laskelmiin minun tuloikseni?
- sossulle "pataan"
Ahdistunut75 kirjoitti:
Ja olen käsittänyt että tämä edellämainittu juttu on nimenomaan tuo "normiylijäämä" joka on siirretty seuraavalle kuukaudelle, mutta miksi edellisen kuukauden TOIMEENTULOTUKI on myös lisätty laskelmiin minun tuloikseni?
"miksi edellisen kuukauden TOIMEENTULOTUKI on myös lisätty laskelmiin minun tuloikseni?"
Juuri tuo on olennainen kysymys. Esitä se kirjallisena sossulle ja vaadi kirjallista vastausta VÄLITTÖMÄSTI. Älä suostu vetkutteluun. - Ahdistunut75
Sossupaholainen, voitko antaa näkemyksesi asiaan liittyen edellisen kuukauden _toimeentulotuen_ laskemista tuloiksi?
En siis puhu nyt normiylijäämästä tai mistään muustakaan ylijäämästä mitä on totuttu vyöryttämään ensikuulle, vaan ihan puhtaasti siitä, että edellisen kuukauden toimeentulotuet on laskettu puhtaasti tuloiksi?
- sossulle "pataan"
"edellisen kuukauden laskelmaa on korjattu, mikä on johtanut väärin perustein myönnetyn toimeentulotuen huomioimiseen tämän kuukauden tulona"
Jos kysessä on sossun töppäys, niin kun siltä näyttää, niin tuollainen "korjaaminen" on täysin laiton temppu. Mulle tekivät niin ja HaO totesi sen laittomaksi takaisinperinnäksi ja sossulle tuli "pataan".
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L8
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L4- Ahdistunut75
Mitä jo sossu vastaa tähän että mitään ei ole peritty takaisin, ainoastaan siirretty seuraavan kuun tuloihin?
- sossulle "pataan"
Juuri noin ne vastasivat mullekin, selitys ei kelvannut HaO:lle.
Mulle maksoivat sossun lukuvirheen vuoksi liikaa ja yrittivät korjata virheensä seuraavassa kuussa. Syyttivät jopa minua siitä etten hoitanut heidän hommiaan ja korjannut virhettä.
Jos eivät ole älynneet jotain tuloja niin saavat pitää vahinkonaan. Noin on toimeentulotuessa, muissa tuissa on toisin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10342971
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9945190
http://www.toimeentulotuki.net/2009/asumistuenkuittaus.php
http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/foka/2009/20091412 - Ahdistunut75
Saaga senkin jatkuu. Jätin eilen soittopyynnön Johtavalle sosiaalityöntekijälle joka soitti minulle aamulla. Hän sanoi tutkivansa asiaa ja lähetti ilmeisesti sähköpostilla kysymyksiä päätöksen tehneelle henkilölle.
Sain äsken soiton jossa tämä Johtava herra kertoi että päätöstäni on nyt tutkinut kaksi, tai oikeastaan kolme henkilöä. Eli päätöksen tehnyt etuuskäsittelijä, sosiaaliohjaaja ja tämä johtava sosiaalityöntekijä. Hän sanoi että kaikki ovat sitä mieltä että tässä ei ole tapahtunut mitään virhettä, vaikka sitten samaan hengenvetoon sanoi että päätökset ovat todella sekavia eikä hän ymmärrä miksi toimeentulotuki on laskettu tuloikseni ylijäämän lisäksi. Esitin hänelle kysymyksiä ja pyysin perusteluita miksi toimeentulotuki oli laskettuna tuloiksi ja ainoat koherentit vastaukset mitä asiasta sain oli "en tiedä" "en ymmärrä". Lopuksi hän vielä totesi että MINUN pitäisi tehdä "omat laskelmat" siitä miten koen että homman PITÄISI OIKEASTI mennä, ja että voi olla ihan mahdollista että oma näkymykseni asiasta onkin aivan oikea(!!!). Lopuksi hän sanoi että koska on toisen toimialueen Johtava sosiaalityöntekijä, tämä asia ei suoranaisesti hänelle kuulu, ja koska minun alueen Johtava sosiaaliyöntekijä on nyt lomalla (vaikka hänen vastaajansa sanoi että olisi tänään jo tavattavissa) niin minun pitäisi varata aika sosiaaliohjaajalle ja jutella hänen kanssaan. Siis tälle samalle sosiaaliohjaajalle joka oli jo ilmaissut että päätöksessä ei ole mitään virhettä.
Soitin sitten tälle sosiaaliohjaajalle jossa minulle vastasi hänen vastaajansa joka iloisesti kertoi että "huomenna, joulukuun kolmas päivä tiistaina...".
VOI VITUN VITTU NYT OIKEASTI, alkaa pinna palaa lopullisesti ja henkiset voimavarat alkavat olla kyllä aika finaalissa tämmöisen paskan takia. Pompotusta, tyypiltä toiselle ohjaamista ilman että kyseisiä henkiliötä saa kiinni, "en tiedä"-tason vastauksia kysymyksiini. Hallinto-oikeuden päätösten sekä toimeentulotukilakien siteerauksilla en ole saanut mitään vastausta tai reaktiota aikaan. En jaksa enää.- savustavat
Jos olet ollut pitkään toimeentulotuen asiakkaana, niin tuolla tavalla painostavat hankkimaan työtä, jolla voit elää etkä enää tarvitse toimeentulotukea.
- sossulle "pataan"
Jaksa vaan, olet vahvoilla. Ovat varmaan sossussakin huomaneet töpänneensä mutta eivät sitä kyllä ikinä tunnusta ja siksi alkaa nyt vetkutettelu, viivytteley ja jonkinlainen selittely. Tuon toiminnan tarkoituksena on että muutoksenhakuaika menee ohi ja se on sitten siinä.
Ei tuossa muu auta kun hakea muutosta kirjallisesti ja odotella tuloksia. Kun viet tuon muutoksenhakukirjelmän niin pyydä kuitti ja äänitä vienti kaiken varalta. Sossulle epämieluisien papereiden katoamisprosentti on todella suuri. Suullisten keskustelujen aika on nyt ohi. Älä vaan missään tapauksessa hyväksy mitään selittelyjä enää. - tuen saaja.
Laita pari tappo uhkausta päätöksen tekijälle niin luuleen että alkavat tekee oikeita päätöksiä ja asia korjaantuu hetkessä. Näin mulle kävi kun aloin uhkailee.
- asdf2000
"Tuensaaja" ja" tappouhkaus" ovat yhdyssanoja. Tämä varmaan olisi sinulle selvää jos olisit koskaan läpäissyt peruskoulua.
- Ahdistunut75
Tein nyt vähän laskutoimituksia isoherran ohjeistuksen takia. Tämmöistä sain käytännössä paperille kun kävin tiliotteeni läpi tuloistani. Laskin siis pelkät tulot, koska menot ovat käytännössä samat, eli vuokran verran 650e/kk.
Näin asian ***olisi*** pitänyt mennä.
TAMMIKUU:
2.1.2014 390,13 ASUMISTUKI
7.1.2014 95,91 TYÖT.TUKI
15.1.2014 77,91 TYÖT.TUKI
16.1.2014 444,39 HEL.KAUPUNKI TAMMIKUUN TOIMEENTULOTUKI
31.1.2014 662,16 HEL.KAUPUNKI HELMIKUUN TOIMEENTULOTUKI
-----------------------------------------
Tulot 1670,50e
(Jostain syystä siis maksoivat Helmikuun toimeentulotuen Tammikuun viimeinen päivä, ja Tammikuun toimeentulotuen keskellä kuuta.)
HELMIKUU:
3.2.2014 390,13 ASUMISTUKI
26.2.2014 522,56 TYÖT.TUKI
Tulot 912,69
MAALISKUU:
3.3.2014? 390,13 ASUMISTUKI
EI MUUTA KOSKA HYLÄTTY
Tulot 390,13
Näin asia meni ja LASKETTU VÄÄRIN kun jälkikäteen "korjailtiin" edellisiä päätöksiä:
TAMMIKUU:
2.1.2014 390,13 ASUMISTUKI
7.1.2014 95,91 TYÖT.TUKI
15.1.2014 77,91 TYÖT.TUKI
16.1.2014 444,39 HEL.KAUPUNKI TAMMIKUUN TOIMEENTULOTUKI
31.1.2014 662,16 HEL.KAUPUNKI HELMIKUUN TOIMEENTULOTUKI
Tulot 1670,50e
HELMIKUU:
3.2.2014 390,13 ASUMISTUKI
26.2.2014 522,56 TYÖT.TUKI
662,16 HEL.KAUPUNKI HELMIKUUN TOIMEENTULOTUKI
Tulot 1574,85 ASUMISTUKI
Toistamiseen tuloikseni laskettu Helmikuun toimeentulotuki, vaikka kyseistä rahaa ei ole tililleni tullut toista kertaa, ja ehkä juuri tämänkin epäkohdan takia puuttuu päivämäärä kyseisestä "panosta" tiliotteissani sekä päätöksessä!
MAALISKUU:
3.3.2014? 390,13 ASUMISTUKI
EI MUUTA KOSKA HYLÄTTY
Tulot 390,13
Mielestäni tämä on aika selvä tilanne, mutta jostain syystä kolme sosiaaliviraston henkilöä eivät näe tässä epäkohtaa tai virhettä, vaikka heistä ylin toimihenkilö suoraan sanoi että ei ymmärrä eikä tajua miksi näin on toimittu. En tiedä miten tämän voisi selkeämmin ja tehokkaammin vielä vääntää rautalangasta, kukaan ei usko. Noh, ei muuta kuin valitusta vetämään.- tilitulijameni
Minun on ulkopuolisena mahdotonta saada selvää tuosta, koska et ole kertonut, mitä tuloja olet saanut milloinkin - työmarkkinatuki (vaihtelee), asumistuki 390,13 ja mitä menoja sinulla on ollut milloinkin - vuokra 650, sähkö?, vesi?, muut?. Seuraavaan tyyliin joka kuukaudelta:
Joulukuu: tulot (työmarkkinatuki asumistuki veronpalautus)
- menot (vuokra 650)
= toimeentulotuki
Jäikö käyttöösi asumiskulujen maksamisen jälkeen toimeentulotuen perusosan verran joka kuukausi, kun vähensit menot tuloistasi ja otit huomioon saamasi toimeentulotuet? Perusosa on yksin asuvalla vuonna 2013 477,26 euroa kuukaudessa ja vuonna 2014 480,20 euroa kuukaudessa.
Joulukuu tammikuu helmikuu: toimeentulotuen perusosat yhteensä 1437,66 euroa. Maaliskuusta ei voi vielä tietää eikä oikein helmikuustakaan. Normaalisti maaliskuun toimeentulotuki päätetään vasta huhtikuussa. Takaisinperinnöiltä ja sekaannuksilta välttyy hakemalla kuluvan kuukauden toimeentulotukea vasta ensi kuussa, kun kaikki tulot ja menot ovat selvillä. - Ahdistunut75
Minun on ulkopuolisena mahdotonta saada selvää tuosta, koska et ole kertonut, mitä tuloja olet saanut milloinkin - työmarkkinatuki (vaihtelee), asumistuki 390,13 ja mitä menoja sinulla on ollut milloinkin - vuokra 650, sähkö?, vesi?, muut?. Seuraavaan tyyliin joka kuukaudelta:
Joulukuu: tulot (työmarkkinatuki asumistuki veronpalautus)
- menot (vuokra 650)
= toimeentulotuki
Jäikö käyttöösi asumiskulujen maksamisen jälkeen toimeentulotuen perusosan verran joka kuukausi, kun vähensit menot tuloistasi ja otit huomioon saamasi toimeentulotuet? Perusosa on yksin asuvalla vuonna 2013 477,26 euroa kuukaudessa ja vuonna 2014 480,20 euroa kuukaudessa.
Joulukuu tammikuu helmikuu: toimeentulotuen perusosat yhteensä 1437,66 euroa. Maaliskuusta ei voi vielä tietää eikä oikein helmikuustakaan. Normaalisti maaliskuun toimeentulotuki päätetään vasta huhtikuussa. Takaisinperinnöiltä ja sekaannuksilta välttyy hakemalla kuluvan kuukauden toimeentulotukea vasta ensi kuussa, kun kaikki tulot ja menot ovat selvillä.Miten niin en ole kertonut? Listasin tuossa *kaikki* tuloni suoraan tiliotteistani, päivämäärien kera ja perässä luki mitä tuloa mikäkin oli.
Tammikuulle minulle annettiin toimeentulotukea 444,39e. Helmikuulle (joka maksettiin jo tammikuun viimeinen päivä 662,16e. Ja tämän takia tämä _SAMA_ summa oli listattu tuloikseni helmikuulle. Siis TULOIKSI. Ei koskaan aikaisemmin ole toimeentulotukea laskettu tuloiksi! En käytännlssä saanut helmikuussa mitään, ja nyt tuon virheellisen tulkinnan takia en saa myöskään maaliskuuksi mitään. Hakemus on hylätty, sitähän tässä olen kokoajan puhunut.
Tammikuussa jäi toimeentulotuen takia perusosan verran ja ylikin rahaa käteen vuokran jälkeen. Helmikuussa käytännössä ei, koska helmikuun toimeentulotuki maksettiin jostain syystä tammikuun lopussa ja maaliskuulta en saanut pennin jeniä hylkäyksen takia.
- tilitulijameni
Miten ihmeessä voit tietää helmikuun toimeentulotukesi, kun kuukausi on vielä kesken? Minä hakisin helmikuun toimeentulotukea vasta maaliskuussa ja maaliskuun toimeentulotukea vasta huhtikuussa.
Laskemalla kuukautta pitemmältä ajalta esimerkkini mukaan näet parhaiten, kuinka paljon sinulle on jäänyt keskimäärin käyttöösi kuukaudessa asumismenojen jälkeen. Jos sinulle on jäänyt keskimäärin toimeentulotuen perusosan verran, asia on kunnossa. Toki Kela-normia (37 neliötä) isompi asunto tai liian iso neliövuokra voivat johtaa siihen, että saat toimeentulotukea vähemmän kuin 480,20 euroa kuukaudessa.
Kuten huomaat, et ole kertonut kaikkia toimeentulotukeen vaikuttavia tietojasi.- Ahdistunut75
Koska minulle, 14.01.2014 annetussa päätksessä lukee "Teille myönnetään Toimeentulotukea 662,16e Helmikuulle". Eikai tämä mikään erikoistilanne ja outous ole? Olen hakenut tukia aina niin, että olen saanut ne maksatukseen yleensä kuukauden ekalla viikolla, joten olen saanut vuokran yms laskut maksuun.
Tämä on toiminut varsin hyvin viimeisen ~10v, enkä näe tässä mitään ongelmaa. Eikai toimeentulotukea nyt jälkikäteen haeta kun sitä ei yleensä edes takautuvasti makseta. Jos olet edellisestä kuukaudesta selvinnyt ilman toimeentulotukea, niin sehän on merkki siitä että et sitä ylipäätään edes ole tarvinnut?
Oli miten oli, et ole ottanut kantaa siihen että miksi jo kerran maksettu toimeentulotuki on toisen kerran minulle laskettu tuloiksi, vaikka niin ei selvästikkään ole käynyt. En ole saanut kahta kertaa kyseistä tukea vaikka papereissa niin annetaan ymmärtää ja se sellaisenaan on lisätty tuloihini. En oikeasti tiedä miten tätä voisi enempää ja selvemmin rautalangasta vääntää kun ei tunnu jakeluun menevän.
"Kuten huomaat, et ole kertonut kaikkia toimeentulotukeen vaikuttavia tietojasi."
No en tiedä mitä muuta pitäisi voida sanoa kuin että menot ovat olleet joka kuukausi 650e. Piste. 650e, ymmärrätkö?. Ja tulot olen jo useamman kerran täällä kertonut, sentilleen, suoraan tiliotteistani, merkittynä vielä erikseen mistä tulosta on kyse, asumistuesta tai työttömyystuesta, ja tuossa vielä erikseen tämä mystinen "toimeentulotuki" jota ei kuuluisi laskea tuloiksi alunperinkään. Tilitin jokaisen panon tililleni, tarkalleen, sentilleen, päivämäärän ja tuen antajan tietoja myöten, ja sinä vastaat minulle "Minun on ulkopuolisena mahdotonta saada selvää tuosta, koska et ole kertonut, mitä tuloja olet saanut milloinkin". Niinkuin haloo? Nyt oikeesti. Otetaan se silmä käteen ja LUETAAN mitä olen kirjoittanut.
Tuntuu oikeasti siltä, että et lue ajatuksella viestejäni ja alan olla korviani täynnä toistelemaan samoja asioita jo kohta viidettä kertaa tässä viestiketjussa. Etenkin kun olen jo kolmelle eri sosiaaliviraston henkilölle nämä samat asiat selittänyt.
Jos et tajua eikä mene jakeluun niin olkoot. Kiitos avustasi kuitenkin, ainakin yritit, toisin kuin nämä "lähetä tappo__uhkauksia"-tyypit. Hyvää jatkoa.
- Loppu77
Sossujen kanssa menee hermot.. Sitä ei tarvitse ulos näyttää eikä antaa niiden tietää että olet raivoissasi. Sossupomojen kanssa sama juttu.
Oman kaupunkini johtavasosiaalityöntekijä (SALO) täyspelle vastailee päivät pitkät liirumlaarumia hallinto-oikeuksista tulleisiin papereihin jossa kysellään hänen "selitystään" johonkin valitukseen. Itellä just loppu suoralla vuoden projekti aiheeseen liittyen ja tämä boss valehteli ummet ja lammet vastineessaan hallinto-oikeudelle. Noh jos hylsy tulee niin sitten siitä seuraa vähän ongelmia. Ei ihmisellä kestä hermot ikuisesti?! Vai kestääkö?
Jos hylsy tulee niin mitäs sitten? onhan aina korkeinhallinto-oikeus mutta jaksaako.. kysymys aika pienestä summasta mutta periaatteesta myös... Vaikka olisin kuinka sossupummi ja muuta mutta multa ei maisterismies pölli 50€ kuukaudessa ja en sitte muka tekis mitään.- Ahdistunut75
Kiitos kannustavista sanoistasi. Minulla on myös periaate tässä kyseessä, mutta sen lisäksi koko tämän kuukauden elanto ja toimeentulo. Saan maksettua vuokran ja käteen jää joku sataviisikymppiä jolla pitäisi maksaa visa-lasku, bussiliput, netti, kännykkä ja vielä sitten jotenkin saada ruokaa kaupasta kuukauden ajan. Yritän vain pitää oikeuksistani kiinni ja pysyä hengissä. Ja nyt minulta on tämä lain antama turva otettu pois.
Ja ihmiset saavat huudella "mene töihin" tai "hoida taloutesi paremmin" aivan vapaasti. Kuten olen sanonut, olen ollut sossun asiakas monta vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta kun tämäntyylistä ongelmaa ja perseilyä on tullut vastaan. Kaikki on ennen toiminut aivan ok ja koska tuloni ja menoni ovat pysyneet samana, en tajua mikä ongelma tässä nyt on. Ainoa asia mikä on muuttunut viimevuosista, on se että sain työttömyystukea vähemmän ja kahdessa osassa tammikuussa... Järki ja logiikka sanoisi, että jos saa vähemmän tuloja, niin toimeentulotuen pitäisi olla suurempi, eikä kokonaan hylätty.
- tilitulijameni
Tammikuu helmikuu maaliskuu:
1670,50 912,69 390,13 = 2973,32 euroa.
- vuokra 3 x 650 = 1950 euroa.
Sinulle jää vuokranmaksun jälkeen käteesi 1023,32 euroa, keskimäärin 341,10 euroa kuukaudessa. Tämä 341,10 euroa on kuukauden toimeentulotukesi.
Toimeentulotuen perusosa on korkeintaan 480,20 euroa. Onko asuntosi yli 37 neliötä. Onko neliövuokrasi hyväksyttävää maksimia suurempi? Saat asumistukea vain 390,13 euroa, vaikka vuokrasi on 650 euroa.
Koska anot toimeentulotukea etukäteen, joulukuussa saamaasi veronpalautusta ei ole otettu huomioon joulukuun toimeentulotukea laskettaessa, ellet ole ilmoittanut sitä tukea hakiessasi. Veronpalautuksesi 308,28 euroa vähentää toimeentulotukeasi keskimäärin 77,07 euroa kuukaudessa joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa. Tämän huomioiden olet saanut toimentulotukea keskimäärin 341,10 77,07 = 418,17 euroa kuukaudessa tänä vuonna.
Pitkään toimentulotukea saaneena sinun luulisi tietävän, kuinka paljon saat toimeentulotukea keskimäärin kuukausittain. Koska tulosi ja menosi ovat suurin piirtein samat kuukaudesta toiseen, toimeentulotuen määrän hahmottaminen on helppoa, jos tuntee toimeentulotuen perusteet. - sossulle "pataan"
" jos tuntee toimeentulotuen perusteet. "
Joita sinä et tunne. Yksi tärkeimmistä perusteista on se ettei mikään keskimääräinen kelpaa vaan tuki pitää maksaa kuukausittain juuri oikean suuruisena. Tuossa aloittajan tapaksessa on käynyt ehkä niin että on ensin maksettu liikaa ja sitten peritty takaisin sen kummemmin laista välittämättä, tuo on taatusti LAITONTA. Sossu usein korjaa töppäyksensä tahallisella virkavirheellä, tai ainakin yrittää niin tehdä. Ainakin minun ja nykyisin muidenkin kohdalla se jää yritykseksi, ja sekös noita sossutanttoja vidjuttaa.- tilitulijameni
Sinun olisi syytä rauhoittua. Virkailijat toimivat kyllä lakien mukaan, vaikka asiakkaat eivät tätä tahdo myöntääkään. Asiakkaiden toiminnassa sen sijaan on paljon toivomisen varaa. "Pataan" -asenteella aiheutetaan vain pahaa mieltä ja ylimääräistä työtä. Jokainen turha valitus ja yhteydenotto pidentävät sossun jonoa eli vaikeuttavat kaikkien asioimista.
Miten sinä korjaisit väärin perustein liikaa maksetun toimeentulotuen? Jos asiakas antaa väärät tiedot, toimeentulotuki on totta vieköön oikeus periä takaisin. Virkailijalla ei ole oikeutta jakaa verovaroja miten sattuu. Veroja täytyy korottaa, jos asiakkaat käyttävät tukiaan holtittomasti. En väitä, että tässä tapauksessa on käynyt niin. - sossulle "pataan"
Sinun olisi syytä rauhoittua. Virkailijat toimivat kyllä lakien mukaan, vaikka asiakkaat eivät tätä tahdo myöntääkään. Asiakkaiden toiminnassa sen sijaan on paljon toivomisen varaa. "Pataan" -asenteella aiheutetaan vain pahaa mieltä ja ylimääräistä työtä. Jokainen turha valitus ja yhteydenotto pidentävät sossun jonoa eli vaikeuttavat kaikkien asioimista.
Miten sinä korjaisit väärin perustein liikaa maksetun toimeentulotuen? Jos asiakas antaa väärät tiedot, toimeentulotuki on totta vieköön oikeus periä takaisin. Virkailijalla ei ole oikeutta jakaa verovaroja miten sattuu. Veroja täytyy korottaa, jos asiakkaat käyttävät tukiaan holtittomasti. En väitä, että tässä tapauksessa on käynyt niin."Pataan"-asenne on ainoa keino saada oikeutta sossun tekemään virheeseen kun ei hän itse sitä näe eikä varsinkaan korjaa eikä tunnusta. Kolme kertaa on vasta HaO korjaunnut virheet. Turhia noista valituksista ei ole siis ollut yksikään. On ihan heidän omaa ansiota kun sen pahan mielen saivat.
"Miten sinä korjaisit väärin perustein liikaa maksetun toimeentulotuen?"
Jos asiaks on antanut vääriä tietoja tai salannut tietoja niin vain HaO voi korjata tuon ja tehdä takaisinperintäpäätöksen. Jos virkailija on töpännyt ja maksanut liikaa niin sitten sitä ei voi korjata edes ukko ylijumala, eikä itse pirukaan.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L4
"Virkailijalla ei ole oikeutta jakaa verovaroja miten sattuu."
Ei olekkaan, mutta virheitä heillekin sattuu, mutta niitä ei LAIN MUKAAN voi korjata vähetämällä liikaa maksettu tuki seuraavassa kuussa. Noin kyllä yleensä tekevät, mutta se on laitonta. - tilitulijameni
sossulle "pataan" kirjoitti:
"Pataan"-asenne on ainoa keino saada oikeutta sossun tekemään virheeseen kun ei hän itse sitä näe eikä varsinkaan korjaa eikä tunnusta. Kolme kertaa on vasta HaO korjaunnut virheet. Turhia noista valituksista ei ole siis ollut yksikään. On ihan heidän omaa ansiota kun sen pahan mielen saivat.
"Miten sinä korjaisit väärin perustein liikaa maksetun toimeentulotuen?"
Jos asiaks on antanut vääriä tietoja tai salannut tietoja niin vain HaO voi korjata tuon ja tehdä takaisinperintäpäätöksen. Jos virkailija on töpännyt ja maksanut liikaa niin sitten sitä ei voi korjata edes ukko ylijumala, eikä itse pirukaan.
"Virkailijalla ei ole oikeutta jakaa verovaroja miten sattuu."
Ei olekkaan, mutta virheitä heillekin sattuu, mutta niitä ei LAIN MUKAAN voi korjata vähetämällä liikaa maksettu tuki seuraavassa kuussa. Noin kyllä yleensä tekevät, mutta se on laitonta.Tuolla lailla saadaan kyllä koko sos-koneisto ja hallinto-oikeus työllistetyksi. Tiedän, että virkailijoiden ilmiselviä virheitä korjataan ilman raskasta valitusmenettelyä. Yleensä asiakkaat valittavat vain saatuaan liian vähän.
Maaliskuussa eduskunta käsittelee toimeentulotuen maksatuksen siirtämistä Kelaan. Yhden perusturvaluukun periaate olisi nykyistä parempi.
- Ahdistunut75
Kyllä, asuntoni on suurempi kuin 37 neliötä. Siksi kokonaisvuokrasta huomioidaan vain 650e laskelmissa.
Tuloni ovat käytännössä olleet samat, joulukuun veronpalautusta sekä sairauteni aiheuttamaa epäsäännöllistä ja pienentynyttä työmarkkinatukea lukuunottamatta. Siksi oletin että normaalia suurempi toimeentulotuki maksettiin kompensoimaan tätä.- tilitulijameni
Arvelinkin, että jotakin tavallisuudesta poikkeavaa on ollut veronpalautuksen lisäksi. Oletko saanut mielestäsi tarpeeksi toimeentulotukea tuloihisi ja asumiskuluihisi nähden joulukuun ja maaliskuun välillä? Harkinnanvaraista voit ehkä saada, jos olet todella tiukoilla.
Keskimäärin sinulla näyttää jäävän aika paljon enemmän elämiseen kuukaudessa kuin minulla. Saan vain työmarkkinatukea ja pari kymppiä asumistukea. Toimeentulotukea en hae, jos suinkin pärjään ilman. - Ahdistunut75
Arvelinkin, että jotakin tavallisuudesta poikkeavaa on ollut veronpalautuksen lisäksi. Oletko saanut mielestäsi tarpeeksi toimeentulotukea tuloihisi ja asumiskuluihisi nähden joulukuun ja maaliskuun välillä? Harkinnanvaraista voit ehkä saada, jos olet todella tiukoilla.
Keskimäärin sinulla näyttää jäävän aika paljon enemmän elämiseen kuukaudessa kuin minulla. Saan vain työmarkkinatukea ja pari kymppiä asumistukea. Toimeentulotukea en hae, jos suinkin pärjään ilman.Ilmeisesti minulle on virheellisesti maksettu liikaa toimeentulotukea helmikuulle. Syytä tähän en ole saanut selville soittelemalla päätöksentekijälle, tai sosiaalineuvojalle. Asia on nyt Johtavan sosiaalityöntekijän tutkittavana ja saan siihen lisätietoa ensiviikolla. Valitus tästä on pistettävä vetämään viimeistään ensiviikon torstaina tai valitusaika loppuu.
- sossulle "pataan"
Ahdistunut75 kirjoitti:
Ilmeisesti minulle on virheellisesti maksettu liikaa toimeentulotukea helmikuulle. Syytä tähän en ole saanut selville soittelemalla päätöksentekijälle, tai sosiaalineuvojalle. Asia on nyt Johtavan sosiaalityöntekijän tutkittavana ja saan siihen lisätietoa ensiviikolla. Valitus tästä on pistettävä vetämään viimeistään ensiviikon torstaina tai valitusaika loppuu.
"Ilmeisesti minulle on virheellisesti maksettu liikaa toimeentulotukea helmikuulle."
Siltä vaikuttaa. Mutta sossu on toiminut laittomasti kun on vähentänyt liikaa maksamansa tuen maaliskuun tuesta. Älä anna periksi.
"Syytä tähän en ole saanut selville soittelemalla päätöksentekijälle, tai sosiaalineuvojalle. "
Selvä tapaus, sossu on töpännyt.
"Asia on nyt Johtavan sosiaalityöntekijän tutkittavana ja saan siihen lisätietoa ensiviikolla."
Sossu pelaa aikaa ja yrittää keksiä miten saisi töppäyksensä sinun syyksi.
"Valitus tästä on pistettävä vetämään viimeistään ensiviikon torstaina tai valitusaika loppuu."
Vailtus vetämään heti. Älä vaan jää odottelemaan sen johtavan sosiaalityöntekijän "tutkimuksen" tuloksia. Olipahan nuo tulokset mitä tahansa niin valitus kannattaa silti tehdä että sossun laittomat takaisinperinnät loppuvat.
Tuo koko "soppa" on tyypillistä sossun toimintaa virhetilanteissa. Reilusta pelistä ei ole tietoakaan. - Rehellinen *****
Ahdistunut75 kirjoitti:
Ilmeisesti minulle on virheellisesti maksettu liikaa toimeentulotukea helmikuulle. Syytä tähän en ole saanut selville soittelemalla päätöksentekijälle, tai sosiaalineuvojalle. Asia on nyt Johtavan sosiaalityöntekijän tutkittavana ja saan siihen lisätietoa ensiviikolla. Valitus tästä on pistettävä vetämään viimeistään ensiviikon torstaina tai valitusaika loppuu.
Jos olet saanut liikaa toimeentulotukea, niin eikö ole jäänyt yhtään säästöön?J
os esim. saisit vahingossa kahteen kertaan, niin silloinhan olisi seuraavassa kuussa jo valmiiksi saatuna kuukauden toimeentulotuki? Et kai ole niitä jotka tärvää kaikki rahansa heti kun tulee? Etkö muka huomaa jos on tullut rahaa paljon enemmän kuin tavallisesti? Kyllä minäkin olen joskus saanut vahingossa ansiosidonnaista päivärahaa liikaa ja ilmoitin siitä heti työttömyyskassaan. Ei olis tullut mieleenikään alkaa pimittää rahaa, kun se kuitenkin olisi huomattu.
Miten niin ei muka sossu saa korjata virhettään, jos on liikaa maksanut? Entäs jos olis maksanut liian vähän? Eikö silloinkaan saisi korjata vai? - Ahdistunut75
Rehellinen ***** kirjoitti:
os esim. saisit vahingossa kahteen kertaan, niin silloinhan olisi seuraavassa kuussa jo valmiiksi saatuna kuukauden toimeentulotuki? Et kai ole niitä jotka tärvää kaikki rahansa heti kun tulee? Etkö muka huomaa jos on tullut rahaa paljon enemmän kuin tavallisesti? Kyllä minäkin olen joskus saanut vahingossa ansiosidonnaista päivärahaa liikaa ja ilmoitin siitä heti työttömyyskassaan. Ei olis tullut mieleenikään alkaa pimittää rahaa, kun se kuitenkin olisi huomattu.
Miten niin ei muka sossu saa korjata virhettään, jos on liikaa maksanut? Entäs jos olis maksanut liian vähän? Eikö silloinkaan saisi korjata vai?Olin lähes koko Joulukuun poissa kuntouttavasta työtoiminnasta sairauden takia, en saanut tämän takia joulukuussa kuin muutamalta päivältä työmarkkinatukea, en saanut myöskään sairaspäivärahaa yms. Oletin että tämän takia minulle oli maksettu enemmän toimeentulotukea. Olin väärässä ja minun olisi pitänyt olla tarkempi asian suhteen. Oletin että sossussa kyllä tiedetään miten hommat hoidetaan, koska koskaan aikaisemmin ei minulla mitään tämmöistä ongelmaa ole ollut.
En ole pimittänyt mitään rahoja, ja kuten olen sanonut, olen aina vienyt kaikki sossun pyytämät paperit sinne ja luulin että he osaavat tehdä työnsä ja maksaa minulle sen mikä minulle kuuluu. Nyt ymmärrän että näin ei ole.
Syy miksi sossu ei saa korjata päätöksiä jälkikäteen, on käsitelty tässä ketjussa jo monesti. Yksinkertaisesti kyse on siitä, että se on LAITONTA ilman Hallinto-Oikeuden päätöstä. Ja koskee nimenomaan takaisinperintää tai ylijäämän vieritystä seuraaville kuille, ei sitä että sosiaalivirasto tekee virheen itse ja maksaa liikaa.
Selvennän vielä, _takaisinperinnän_ josta tässä siis on kyse, tekeminen "korjauksena" on _laitonta_. Liikamaksu ei ole laitonta, ainoastaan virkamiehen oma virhe josta ei pidä asiakasta rankaista. Asiakkaan tehtävä ei ole tehdä sosiaaliviranomaisten työtä heidän puolestaan.
Pidän edelleen kiinni kannastani koska olen toiminut 100% sosiaaliviranomaisten pyyntöjen ja ehdoten mukaisesti. Olen tuonut samana päivänä pankista parin kuukauden ajalta tiliotteet. Ei ole minun vikani jos sossussa on maksettu minulle ylimääräistä vaikka heillä kaikki tieto tuloistani on ollut.
Toivottavasti selvensi, vaikka selkeästi yrititkin provota. - sossulle "pataan"
Rehellinen ***** kirjoitti:
Miten niin ei muka sossu saa korjata virhettään, jos on liikaa maksanut? Entäs jos olis maksanut liian vähän? Eikö silloinkaan saisi korjata vai?"Miten niin ei muka sossu saa korjata virhettään, jos on liikaa maksanut?"
Yleensäkkään hallintolain mukaan virhetilanteissa ei virhettä saa korjata asiakkaan vahingoksi ilman asiakkaan suostumusta. Tuota lakia rikkovat monet muutkin viranomaiset ja eivät edes vaivaudu kysymään asiakkaalta mitään.
Toimeentulotukilaissa on vielä tiukemmat määräykset asiasta siksi koska se on viimesijainen etuus. Virheen saa korjata asiakkaan vahingoksi vain HaO, ja jos virhe on virkailijan niin ei sekään. Sossut rikkovat tuota yleisesti.
" Entäs jos olis maksanut liian vähän? Eikö silloinkaan saisi korjata vai?"
Saa, ja pitäisikin korjata. Käytännössä kun virhe ilmenee niin sossu kiistää kaiken ja tekee kaikkensa ettei asiasta valitettaisi vetkuttelmalla ja viivyttelemällä asiaa siten kun tässäkin viestiketjussa on nähty. Tyypillistä on myös se että virhe laitetaan asiakaan syyksi jopa täysin valheellisilla väitteillä jotka asiaa käsittelevä "perslautakunta" uskoo ja hylkää oikaisuvaatimuksen lähes 100% varmasti.
HaO on ainakin minun tapauksissani (3 kpl) toiminut ja siellä on sossulle tullut "pataan". Aikaa tuohon kuluu yleensä noin vuosi. Huonoa tuossa on se, että tulee yhteiskunnalle kalliksi sossun itsepäisyys ja "virheettömyys".
Mutta sossu ei aina luovuta vaikka tulisi HaO:ssa "pataan" vaan saattaa tehdä uuden hylkäävän päätöksen tai viivytellä HaO:n päätöksen toimeenpanossa. Tosin lainvoimainen oikeuden päätös on ulosottokelpoinen.
Kela on tälläkin hetkellä ulosotossa! Kieltäytyy tomeenpanemasta vakuutusoikeuden päätöstä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10503841
Miksi tällaista tapahtuu?
Siksi, koska virkavastuu ja rikoslain 40 luvussa olevat virkarikospykälät eivät koske köyhien potkijoita, se kun on nykyään muotia. - Rehellinen*****
"Miten niin ei muka sossu saa korjata virhettään, jos on liikaa maksanut?"
Yleensäkkään hallintolain mukaan virhetilanteissa ei virhettä saa korjata asiakkaan vahingoksi ilman asiakkaan suostumusta. Tuota lakia rikkovat monet muutkin viranomaiset ja eivät edes vaivaudu kysymään asiakkaalta mitään.
Toimeentulotukilaissa on vielä tiukemmat määräykset asiasta siksi koska se on viimesijainen etuus. Virheen saa korjata asiakkaan vahingoksi vain HaO, ja jos virhe on virkailijan niin ei sekään. Sossut rikkovat tuota yleisesti.
" Entäs jos olis maksanut liian vähän? Eikö silloinkaan saisi korjata vai?"
Saa, ja pitäisikin korjata. Käytännössä kun virhe ilmenee niin sossu kiistää kaiken ja tekee kaikkensa ettei asiasta valitettaisi vetkuttelmalla ja viivyttelemällä asiaa siten kun tässäkin viestiketjussa on nähty. Tyypillistä on myös se että virhe laitetaan asiakaan syyksi jopa täysin valheellisilla väitteillä jotka asiaa käsittelevä "perslautakunta" uskoo ja hylkää oikaisuvaatimuksen lähes 100% varmasti.
HaO on ainakin minun tapauksissani (3 kpl) toiminut ja siellä on sossulle tullut "pataan". Aikaa tuohon kuluu yleensä noin vuosi. Huonoa tuossa on se, että tulee yhteiskunnalle kalliksi sossun itsepäisyys ja "virheettömyys".
Mutta sossu ei aina luovuta vaikka tulisi HaO:ssa "pataan" vaan saattaa tehdä uuden hylkäävän päätöksen tai viivytellä HaO:n päätöksen toimeenpanossa. Tosin lainvoimainen oikeuden päätös on ulosottokelpoinen.
Kela on tälläkin hetkellä ulosotossa! Kieltäytyy tomeenpanemasta vakuutusoikeuden päätöstä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10503841
Miksi tällaista tapahtuu?
Siksi, koska virkavastuu ja rikoslain 40 luvussa olevat virkarikospykälät eivät koske köyhien potkijoita, se kun on nykyään muotia.Miten niin asiakkaan vahingoksi, jos ASIAKAS ON JO SAANUT RAHAT ETUKÄTEEN?
Eri asia jos jäisi rahat saamatta. Jos sossu epähuomiossa esim. maksaisi toimeentulotuen kahteen kertaan, eli asiakkaan tilille tulisi saman kuukauden aikana 1000€, vaikka pitäisi tulla vain 500€. SItten seuraavassa kuussa ei tulisi tuota 500€: koska SE ON JO MAKSETTU. Sekö on laitonta vai? - sossulle "pataan"
Rehellinen***** kirjoitti:
Miten niin asiakkaan vahingoksi, jos ASIAKAS ON JO SAANUT RAHAT ETUKÄTEEN?
Eri asia jos jäisi rahat saamatta. Jos sossu epähuomiossa esim. maksaisi toimeentulotuen kahteen kertaan, eli asiakkaan tilille tulisi saman kuukauden aikana 1000€, vaikka pitäisi tulla vain 500€. SItten seuraavassa kuussa ei tulisi tuota 500€: koska SE ON JO MAKSETTU. Sekö on laitonta vai?Turhaa nokkeluutta tuollainen, voi sossu käyttää tuotakin selitystä.
Voi tulla makoisat naurut HaO:n kahvihuoneessa.
"Sekö on laitonta vai? "
On täysin laitonta vähentää se seuraavan kuun tuesta, toki noita rahoja voi sossu yrittää jotenkin saada takaisin mutta ei toimeentulotukilain perusteella. - Ahdistunut75
Miten niin asiakkaan vahingoksi, jos ASIAKAS ON JO SAANUT RAHAT ETUKÄTEEN?
Eri asia jos jäisi rahat saamatta. Jos sossu epähuomiossa esim. maksaisi toimeentulotuen kahteen kertaan, eli asiakkaan tilille tulisi saman kuukauden aikana 1000€, vaikka pitäisi tulla vain 500€. SItten seuraavassa kuussa ei tulisi tuota 500€: koska SE ON JO MAKSETTU. Sekö on laitonta vai?Minun kohdallani sossu lasku toimeentulotuen tueksi, mitä se ei ole ollut koska se on ollut EDELLISEN KUUKAUDEN toimeentulotukea.
Niiden laskujen ja pepereiden mukaan näyttäisi siltä että minun tililleni on se toimeentulotuki tullut muka kaksi kertaa, vaikka todellisuudessa vain kerran.
Ei nyt jumalauta voida laskea viimekuussa maksettua toimeentulotukea tuloksi jonka takia jätetään tässä kuussa maksamatta!? Tuolla logiikalla voidaan joka toinen kuukausi jättää toimeentulotuki maksamatta kun "sullahan oli tuloja viimekuussa".
Ymmärtäisin jos tämä olisi ilmoitettu ylijäämänä, niinkuin minun tapauksessani osa olikin, mutta koko helvetin viime kuun toimeentulotuki sitten siellä laskuissa kummitteli tulona, ja vieläpä ilman maksupäivämäärää koska minun tiliotteissani ei tuota maksua näy tai tule koskaan näkymäänkään koska sellaista ei ole ollut. - Rehellinen*****
Turhaa nokkeluutta tuollainen, voi sossu käyttää tuotakin selitystä.
Voi tulla makoisat naurut HaO:n kahvihuoneessa.
"Sekö on laitonta vai? "
On täysin laitonta vähentää se seuraavan kuun tuesta, toki noita rahoja voi sossu yrittää jotenkin saada takaisin mutta ei toimeentulotukilain perusteella.Periihän Kelakin liikaa maksettuja tukia takaisin. Millä lailla sossu on eri asemassa?
- sossulle "pataan"
Periihän Kelakin liikaa maksettuja tukia takaisin. Millä lailla sossu on eri asemassa?
Kela kyllä perii vaikka on itse töpännyt, mutta sossu ei saa periä.
Tuo johtuu suoraan siitä että toimeentulotuki on viimesijanen etuus, ja tuosta takaisinperitäkiellosta on säädetty toimeentulotukilaissa. Siis eri lain mukaan mennään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L4 - Rehellinen*****
Kela kyllä perii vaikka on itse töpännyt, mutta sossu ei saa periä.
Tuo johtuu suoraan siitä että toimeentulotuki on viimesijanen etuus, ja tuosta takaisinperitäkiellosta on säädetty toimeentulotukilaissa. Siis eri lain mukaan mennään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L4Ei noissa takaisinperintäkielloissa ollut sellaista kohtaa että jos asiakas ON SAANUT JO EDELLISESSÄ KUUSSA SEURAAVAN KUUKAUDEN RAHAN, että pitäis muka maksaa uudestaan sama raha.
Sehän tekee työntekijän vastuun kohtuuttomaksi, jos vahingossa maksaa liikaa eikä muka saa periä sitä takaisin. Inhimillisiä vahinkoja voi aina sattua.
Olen joskus tehnyt etuuskäsittelijän sijaisuuksia, ja on lähtenyt vahingossa ylimääräinen maksu asiakkaalle, mutta olen onneksi huomannut, ja ehtinyt peruuttamaan sen ennen kuin on ehtinyt mennä asiakkaan tilille.
Jos nimittäin maksu laitetaan olemaan vasta parin päivän päästä tilillä, niin sen ehtii peruuttamaan. Onneksi! - sossulle "pataan"
Ei noissa takaisinperintäkielloissa ollut sellaista kohtaa että jos asiakas ON SAANUT JO EDELLISESSÄ KUUSSA SEURAAVAN KUUKAUDEN RAHAN, että pitäis muka maksaa uudestaan sama raha.
Sehän tekee työntekijän vastuun kohtuuttomaksi, jos vahingossa maksaa liikaa eikä muka saa periä sitä takaisin. Inhimillisiä vahinkoja voi aina sattua.
Olen joskus tehnyt etuuskäsittelijän sijaisuuksia, ja on lähtenyt vahingossa ylimääräinen maksu asiakkaalle, mutta olen onneksi huomannut, ja ehtinyt peruuttamaan sen ennen kuin on ehtinyt mennä asiakkaan tilille.
Jos nimittäin maksu laitetaan olemaan vasta parin päivän päästä tilillä, niin sen ehtii peruuttamaan. Onneksi!Voitin tuollaisen takaisinperintäjutun HaO:ssa, joten turha on vittää olematonta.
Jokainen päätös on erikseen, joten on täysin mahdotonta se että olisi saanut JO EDELLISESSÄ KUUSSA SEURAAVAN KUUKAUDEN RAHAN.
Vastuu ei ole kohtuuton, summat ovat yleensä pieniä ja tekevälle sattuu. Mulla on työelämässä ollut paljon suurempaakin vastuuta, ja joskus on "tekevälle sattunutkin". Ei tosin kenkää ole tullut.
Ei siinä mitään jos tekevälle sattuu, mutta se asenne kun yritetään korjata virhettä tahallisella virkavirheellä, kiistetään virheet ja valehtelemalla laitetaan ne asiakkaan syyksi. Mutta lain mukaan ei noin saa tehdä. Mulla alkaa olla tosiaan mitta täysi ja seuraava "virheenkorjaaja" pääsee pääosaan virkarikoskäräjille, aihetta olisi jo ollut aiemminkin.
"Olen joskus tehnyt ..."
Hmm. Tuo on mielestäni oikein tehty. Mutta sitten kun päätös on saanut lainvoiman (valitusaika päättynyt) on virheen korjaaminen seuraavassa kuussa laitonta. Minä en ole tuota lakia säätänyt vaan Suomen Eduskunta ja tuomioistuimet sitä viime kädessä tulkitsee.
Mites sitten kun päätöksessä on eri summa kun tilillä? - Osku80
Ahdistunut75 kirjoitti:
Olin lähes koko Joulukuun poissa kuntouttavasta työtoiminnasta sairauden takia, en saanut tämän takia joulukuussa kuin muutamalta päivältä työmarkkinatukea, en saanut myöskään sairaspäivärahaa yms. Oletin että tämän takia minulle oli maksettu enemmän toimeentulotukea. Olin väärässä ja minun olisi pitänyt olla tarkempi asian suhteen. Oletin että sossussa kyllä tiedetään miten hommat hoidetaan, koska koskaan aikaisemmin ei minulla mitään tämmöistä ongelmaa ole ollut.
En ole pimittänyt mitään rahoja, ja kuten olen sanonut, olen aina vienyt kaikki sossun pyytämät paperit sinne ja luulin että he osaavat tehdä työnsä ja maksaa minulle sen mikä minulle kuuluu. Nyt ymmärrän että näin ei ole.
Syy miksi sossu ei saa korjata päätöksiä jälkikäteen, on käsitelty tässä ketjussa jo monesti. Yksinkertaisesti kyse on siitä, että se on LAITONTA ilman Hallinto-Oikeuden päätöstä. Ja koskee nimenomaan takaisinperintää tai ylijäämän vieritystä seuraaville kuille, ei sitä että sosiaalivirasto tekee virheen itse ja maksaa liikaa.
Selvennän vielä, _takaisinperinnän_ josta tässä siis on kyse, tekeminen "korjauksena" on _laitonta_. Liikamaksu ei ole laitonta, ainoastaan virkamiehen oma virhe josta ei pidä asiakasta rankaista. Asiakkaan tehtävä ei ole tehdä sosiaaliviranomaisten työtä heidän puolestaan.
Pidän edelleen kiinni kannastani koska olen toiminut 100% sosiaaliviranomaisten pyyntöjen ja ehdoten mukaisesti. Olen tuonut samana päivänä pankista parin kuukauden ajalta tiliotteet. Ei ole minun vikani jos sossussa on maksettu minulle ylimääräistä vaikka heillä kaikki tieto tuloistani on ollut.
Toivottavasti selvensi, vaikka selkeästi yrititkin provota.Totta kyllä, ei tarvitse asiakkaan tehdä työtä viranomaisten puolesta. Heillä kuitenkin ihan kivat palkat.
- 25+34
Useissa kunnissa pitkäaikaistyötömän veronpalautusta ei lasketa tuloksi - ainakaan koko summaa. Kuinka @Ahdistunut75 kunnassa asia on?
Mutta eihän sossu vapaaehtoisesti lähde veronpalautusta jättämään pois tulojen joukosta, vaan asiasta on kirjoitettava liite toimeentulotukihakemukseen, että ottaisivatko huomioon, mitä kunnan sosiaalilautakunta on veronpalautuksesta toimeentulotuen määräytymisen yhteydessä kehoittanut.- Ahdistunut75
Täällä Helsingissä on minulta aina otettu veronpalaukset huomioon tuloina.
- tilitulijameni
Ahdistunut75 kirjoitti:
Täällä Helsingissä on minulta aina otettu veronpalaukset huomioon tuloina.
Jos veronpalautuksia ei oteta huomioon tuloina, ne ovat käytännössä harkinnanvaraista toimeentulotukea. Veronpalautukset pitäisi minun mielestäni ottaa huomioon tuloina. Tuloista on vain peritty liikaa veroja ja tuloja palautetaan veronpalautuksena. Kuntien erilaiset sovellukset eivät ole kenenkään etu.
- 5+5
Jos veronpalautuksia ei oteta huomioon tuloina, ne ovat käytännössä harkinnanvaraista toimeentulotukea. Veronpalautukset pitäisi minun mielestäni ottaa huomioon tuloina. Tuloista on vain peritty liikaa veroja ja tuloja palautetaan veronpalautuksena. Kuntien erilaiset sovellukset eivät ole kenenkään etu.
"Kuntien erilaiset sovellukset eivät ole kenenkään etu. "
No itse olen monena vuotena saanut veronpalautukset pois tulojen joukosta ja näin saanut ylimääräistä joululahjarahaa. Mutta aina olen liittänyt erillisen dokumentin, josko eivät huomioisi veronpalautusta tulona ja viitannut kunnan toimeentulotukioppaan kohtaan, missä lautakunta kehoittaa pitkäaikaistyöttömien kohdalla, olla ottamatta veronpalautusta tulona huomioon.
Mutta monina vuosina taas veronpalautus on laskettu tuloksi ja varmasti siksi, että en ole huomannut esittää harkintaa asiasta.
Väitän, että on kannattanut perin hyvin kirjaoittaa muutama lause asiani tueksi oikealle sosiaalivirkailijalle - eikä etuuslaskijalle.
- Ahdistunut75
Eipä taas yllätä yhtään. Johtava sosiaalitantta lupasi soittaa maanantaina tutkittuaa päätöstäni. No, eipä soittanut. Kai sitä pitää alkaa sitä muutosvalitusta rustaamaan.
- Hiljaiseloa
Jokos on sossu vastannut ja miten kävi? Oliko sossuntäti sittenkin oikeassa kun olet ollut niin hiljaa?
- Rehellinen*****
Jos ei ole ehtinyt vielä tutkia sitä. Monesti on kaikenlaisia palavereja noilla sossuihmisllä maanantaisin. Kurjaa tietenkin kun luvataan, eikä soitetakaan. Soita sille johtavalle takaisin tai laita sähköpostia jos ei huomennakaan kuulu mitään.
Mielenkiintoista nähdä että miten käy. - sossulle "pataan"
Soitot on soiteltu, sossu viivyttelee tahallaan. Kyllä noiden palaverit ja kiireet tiedetään. Olisihan tuossa ollut jo aikaa selvittää asia mutta kun tietävät että ovat laittomasti toimineet ja nyt yrittävät kaikkensa ettet hakisi muutosta. Ei muuta kun muutoksenhaku käyntiin. Jos sen jälkeen tulee jotain uutta niin voihan sen perua.
- aina nälkä
Milloin nämä sossu-asiat on suunniteltu siirtyväksi kelaan? Täällä Tuusulassa ainakin toimitaan täysin mielipuolisesti ja epätasavertaisesti. Nälkä on kova ja paperit ok, mutta mikään ei kelpaa, aina vaan selvitä ja selvitä. Odotan todella, että nämä tuet siirtyvät pois kunnilta kelaan.
- sossulle "pataan"
http://sakutimonen.com/2014/02/todellinen-syy/
Eipä taida Kela olla sen parempi, byrokratia jyllää siellä jopa enemmän kun sossussa. Ainakin siirtymävaihe olisi täyttä kaaosta vaikka se suunniteltaisi kuinka hyvin tahansa.
"Pitäisi vähitellen ruveta uskomaan, että lainvastaista ohjetta ei saa antaa. Jos sellainen annetaan, niin sitä ei saa soveltaa. Laki pitää muuttaa ensin eikä yrittää kiemurrella laitonta lailliseksi."
Noita laittomia ohjeita on jo nyt ihan liikaa, ja lisää tulee jopa hallituksen taholta.
Joku paikallinen sossun pamppu kuvittelee että hänen antamasa ohje ohittaa lain ja ei tunne valtansa rajoja ollenkaan.
Päättihän aikoinaan meidän vasemman jalan saappaista koostuva "persläpilautakunta" ettei toimeentulotukea voi hakea sähköpostilla. Siinä oli esittelijä ja tuo "persläpilautakunta" ihan pihalla kun eivät tajunneet ettei heillä ole oikeutta päättää asiasta.
En välittänyt tippaakaan tuosta päätöksestä vaan lähetin toimeentulotukihakemuksen edelleen sähköpostilla ja kyllä ovat sen käsitelleet, joten sossukaan ei tuota päätöstä uskalla noudattaa. Jos noudattaisi, niin leivätön pöytä odottaisi.- Rehellinen*****
Jos ei ole henkilökohtaista allekirjoitusta, niin ei voi olla laillinen hakemus.
Onko sulla henkilökohtainen sähköinen allekirjoitus? Kaikilla ei tällaista ole joten ei voi hakea s-postilla.
- sossulle "pataan"
Taas ole väärässä. Kerrot varmaan sen lainkohdan jossa vaaditaan allekirjoittamaan hakemus, ei muuten löydy sellaista mistään.
Sen sijaan:
"Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013#L3P9
Tekivät päätöksen mutta täytäntöönpanovaatimuksena oli allekijoitus. Täysin laiton vaatimus olikin. Kirjoitin nimmarin paperille, skannasin sen ja llitin sen hakemukseen ja lähetin sähköpostilla sossuun. Rahat tuli ja sossu sai pitkän nenän. Kantelin tempusta aluehallintovirastolle ja pyyhkeitä tuli sieltäkin. Todella surkeita oli sossun selitykset ja niistä näki kuinka pihalla ovat lainsäädännöstä. - sossulle "pataan"
"
Toimeentulotukea voitava hakea myös sähköisesti
Diaarinumero: OKV/420/1/2010
Antopäivä: 31.1.2012
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Kantelija kanteli siitä, ettei toimeentulotukea ollut mahdollista hakea sähköisesti. Kaupungin antamassa selvityksessä todettiin, ettei toimeentulotukea ollut mahdollista hakea sähköisesti. Sama informaatio oli myös kaupungin verkkosivuilla. Selvityksessä todettiin, että toimeentulotukihakemusten käsittelyä varten kaupungilla ei ollut käytettävissään suojattua sähköpostiyhteyttä. Kun sosiaalitoimen asiakkuuteen liittyvät tiedot ovat salassa pidettäviä, ei toimeentulotukihakemusten vastaanottaminen sähköisesti ollut mahdollista. Kaupungilla ei ollut toimeentulotukihakemusten käsittelyä varten yleistä sähköpostiosoitetta vaan se ilmoitti toimeentulotukiasioissa tapahtuvaa yhteydenottoa varten yhteystiedoikseen virkamiesten henkilökohtaiset sähköpostiosoitteet.
Apulaisoikeuskansleri totesi, että lainsäädännössä ei ole asetettu ehdotonta velvollisuutta järjestää mahdollisuus sähköiseen asiointiin. Hän saattoi kuitenkin kaupungin tietoon näkemyksensä siitä, että tarjotessaan mahdollisuuden sähköiseen asiointiin viranomaisen tulee sallia sähköinen asiointi myös toimeentulotukiasioissa siitä huolimatta, ettei sähköpostitse lähetetyn viestin tietoturvaa pystytä varmistamaan. Tällöin viranomaisen on selkeästi tuotava esiin asiaan liittyvä tietoturvaongelma. Viranomaisen on myös selkeästi kerrottava, mitä sähköpostiosoitetta asioinnissa on käytettävä. Yhteystietona ei ole suositeltavaa käyttää virkamiesten henkilökohtaisia sähköpostiosoitteita.
Apulaisoikeuskansleri katsoi lisäksi, että sähköisen asioinnin mahdollistaminen toimeentulotukiasioissa olisi myös perusoikeuksien toteutumisen kannalta perusteltua. Perustuslaissa säädetään, että jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Mahdollisuus asioida sähköisesti voisi nopeuttaa toimeentulotukiasian vireillepanoa ja turvaisi siten osaltaan perustuslain mukaisen perusoikeuden toteutumista. Perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Hän piti myös kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta ongelmallisena sitä, että sähköinen asiointi toimeentulotukiasioissa ei ollut mahdollista, kun se useissa muissa hallinnollisissa asioissa kyseisessä kaupungissa sitä oli." - sossulle "pataan"
"Sähköisen toimeentulotukihakemuksen käsitteleminen
Diaarinumero: OKV/447/1/2012
Antopäivä: 26.8.2013
Ratkaisija: Apulaisoikeuskansleri
Kantelija arvosteli sitä, ettei kaupungin sosiaalitoimi ollut ottanut hänen sähköpostilla tekemäänsä toimeentulotukihakemusta käsiteltäväksi.
Kaupunki totesi selvityksessään, ettei se ollut kantelussa tarkoitettuna ajankohtana järjestänyt mahdollisuutta sähköiseen asiointiin toimeentulotukiasioissa muun muassa tietoturvasyistä. Apulaisoikeuskansleri totesi, että toimeentulotuki on viimesijainen perustuslain 19 §:ään perustuva toimeentuloa turvaava etuus, jonka käsittelemiselle on toimeentulotuesta annetussa laissa asetettu ajallisia vaatimuksia. Hän katsoi, että kantelijan sähköisesti tekemä toimeentulotukihakemus olisi tullut ottaa käsiteltäväksi, kun sen saapuminen oli havaittu edellyttäen, ettei sen oikeellisuutta ollut syytä epäillä, vaikka kaupunki ei tuolloin tarjonnut mahdollisuutta sähköiseen asiointiin toimeentulotukiasioissa. Apulaisoikeuskansleri saattoi edellä mainitun käsityksensä kaupungin tietoon. Lisäksi apulaisoikeuskansleri totesi, että jollei mahdollisuutta sähköiseen asiointiin ole järjestetty sen vuoksi, ettei sähköisen asioinnin tietoturvallisuutta pystytä varmistamaan, olisi se syytä ilmoittaa asiakkaille selkeästi asiointia koskevissa ohjeissa. " - aktiv kapitaal
Ei ne mulle vaivautunu ees vastaamaan, mihin voin lähettää sähköisen hakemuksen.
- sossulle "pataan"
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L2P8
"Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. "
Rkkoivat hallintolakia. Tuo on aika yleistä koksa useimmat sossut ei tiedä hallintolain olemassaolosta mitään, ja ne jotka tietävät niin kuvittelevat ettei se koske heitä. Olisit tehnyt kantelun niin olisivatpahan saaneet taas selittää lain vastaisia toimiaan, tai tässä tapauksessa toimimattomuutta. Nollatoleranssi vaan noihinkin asoihihin, jos se vaikka toisi järkeä heidän päähänsä.
- Kymysys
Mihin sähköpostiin sitten laitat hakemuksen? Ja miten se varmistuu, että se on tullut perille, esim. työntekijöiden lomien ajalta?
- sossulle "pataan"
Sossun kirjaamoon, ei suoraan virkailijalle. Kirjaamo lähettää vastauskuittauksen jossa ilmoittaa että asiakirja on tulostettu ja lähetetty sossuun.
Tuo vastauskuittaus on lain mukaan pakollinen ja alussa sitä ei lähetetty, mutta nykyisin liitän siihen vastaanottajaa valistavavan lakitekstin:
"Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
12 §
Sähköisen asiakirjan vastaanottamisesta ilmoittaminen
Viranomaisen on viipymättä ilmoitettava sähköisen asiakirjan vastaanottamisesta lähettäjälle.
Ilmoitus voidaan toimittaa tietojärjestelmän välityksellä automaattisena kuittauksena tai muutoin.
Vastaanottamisesta ilmoittaminen ei vaikuta asian käsittelyn edellytyksiin, joista säädetään erikseen."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013#L3P12
Hyvin toimii.
Nkyisin meillä on mahdollisuus tehdä sähköinen hakemus ihan "laillisesti". Systeemi otettiin käyttöön viime vuoden lopulla. Sinne kirjaudutaan pankkitunnuksilla. Sieltä voi katsoa myös hakemuksen tilan ja seurata sitä onko jokin lasku maksettu vai ei. Systeemi toimii ihan hyvin, mutta puutteena siinä on ettei jäkikäteen tulevia liitteitä kuten sähkölasku tai lääkemenokuitti voi lähettäää siinä, nuo jälkiliitteet lähetän edelleen sähköpostilla. Hakemuksen yhteydessä voi sähköisessä muodossa olevat liitteet lähettää samalla tai sitten erikseen paperiliitteinä.
Noin kolme vuotta sitten oli tuo sähköpostikiista ja silloin sossussa oli kova vastustus sähköistä hakemista kohtaan. Nyt on sähköinen systeemi käytössä. Saattaa olla että jotain vaikutusta tuolla sähköpostikiistalla oli asiaan.- Sloboda
Harmillista ettei kaikilla alueilla ole tuo sähköinen hakemus käytössä. Ihmeellistä syrjimistä.
- Sijaiseskari
@sossulle "pataan"
Miten viitsit äheltää joidenkin sähköpostien kanssa ja kytätä onko vastaanotettu yms??? Paljon helpompaa täyttää yksi lomake johon kirjoittaa vain nimensä ja että hakee rahaa elantoa varten, ja mille ajalle sekä allekirjoitus ja kuoreen ja postiin.
Joskus takavuosina joku älypää lähetti jossain muistitikussa kirjekuoressa hakemuksensa....
Sai luvan lähettää kunnon hakemuksen. Sossussa on muutenkin kiire, ei siellä mitään ihme konkeloita ehditä selvittämään.
Kaikkein selkein on kirjallinen hakemus tiliotteineen muiden hakemusten joukossa laatikossa, jossa säilytetään saapuneita hakemuksia. Miksi joidenkin pitää aina päteä ja yrittää olla jotenkin erikoinen ja erilainen ja taistella oikeudessa sitten, jos ei ole oman päänsä mukaan saanut tehdä?
Sun kannattais varmaan ottaa töitä mitä hyvänsä vastaan jos tuota energiaa on noin paljon!!!!!
Sinä "patapää", mikset saa töitä? Oletko niin hankala ihminen ettei kukaan halua palkata? Tahallasiko järjestät asiasi niin että voit vuosi tolkulla lypsää ilmaista rahaa sossusta???
- sossulle "pataan"
Tuo sähköinen hakemimen on käytössä vasta muutamassa isossa kaupungissa, tullee yleistymään lähiakoina. Meillä maksoi järjstelmä muistaakseni n. 1,5 miljoonaa euroa. Kokemukset ovat vielä niin vähäisä ettei voi sanoa nopeuttaako se hakemuksien käsittelyä mutta hakemista se ainakin helpottaa. Yksi puute siinä on kun ei voi lähettää liitteitä jälkikäteen.
Pienet kunnat ei ainakaan yksinään pysty sitä järjestämään.
Mutta jos kunnalla on edes yksi julkinen sähköpostiosite niin hakemus sinne vaaan. Saattavat alussa ämpyillä mutta turhaan kun ei anna perikisi.- Harhainenko?
Aloittaja hävis ku tuhnu taivahalle. Mahtoikohan olla taas jokin rölli??:/
Ensin kauhee valivali ja sitten ei mitään selvennystä että missä mennään.
Olishan se korrektia kun ihmiset täällä yrittivät neuvoa parhaansa mukaan.
Olikohan joku harhaluuloisuushärönen.... - Ahdistunut75
Harhainenko? kirjoitti:
Olikohan joku harhaluuloisuushärönen....Mielestäni ilmoitin tässä selvästi että pistän valitukset menemään. Näin siis tein ja nyt odotan vastausta. Kiitos kovasti avustasi, olet hieno ihmine.
- V4listaja
Harhainenko? kirjoitti:
Olikohan joku harhaluuloisuushärönen....Olet harhainen.
- sossulle "pataan"
Ahdistunut75 kirjoitti:
Mielestäni ilmoitin tässä selvästi että pistän valitukset menemään. Näin siis tein ja nyt odotan vastausta. Kiitos kovasti avustasi, olet hieno ihmine.
Hyvä juttu. Älä vaan odota että asia ratkea eduksesi lautakuntakäsittelyssä. Koko touhu on irvokasta teatteria ja valehtelua. Sen jälkeen kannattaa valittaa halllinto-oikeuteen.En halua masentaa enkä lisätä ahdistustasi, kerron tuon ihan omasta kokemuksesta. En antanut periksi, älä anna sinäkään.
TSEMPPIÄ! - Ahdistunut75
Hyvä juttu. Älä vaan odota että asia ratkea eduksesi lautakuntakäsittelyssä. Koko touhu on irvokasta teatteria ja valehtelua. Sen jälkeen kannattaa valittaa halllinto-oikeuteen.En halua masentaa enkä lisätä ahdistustasi, kerron tuon ihan omasta kokemuksesta. En antanut periksi, älä anna sinäkään.
TSEMPPIÄ!Juuh, olen asennoitunut siihen että valitus tulee hylättynä takaisin ja siitä sitten valitan hallinto-oikeudeen. Aluehallintovirastoon pistin jo kantelun ja eduskunnan oikeusasiamiehelle luultavasti sitten tuon hallinto-oikeuden aikoihin.
Kiitoksia avustanne. - sossulle "pataan"
Ahdistunut75 kirjoitti:
Juuh, olen asennoitunut siihen että valitus tulee hylättynä takaisin ja siitä sitten valitan hallinto-oikeudeen. Aluehallintovirastoon pistin jo kantelun ja eduskunnan oikeusasiamiehelle luultavasti sitten tuon hallinto-oikeuden aikoihin.
Kiitoksia avustanne.Asia on siten käsittelyssä eikä sossu pystynyt estämään oikaisuvaatimuksen tekoa vaikka taisi yrittää viivytellä. Yrittivätkö vielä selittää jotain ihan viime hetkillä? Johtavan sossunhan piti soittaa sulle, soittiko?
Saas nähdä millaisen perustelun esittelijä keksii että voi esittää oikaiisuvaatimuksen hylkäämistä. Jos, ja erittäin todennäköisesti kun, oikaisuvaatimus hylätään jollain keksityllä perusteella on se hyvä laittaa oikeuasiamiehelle.
Mutta voihan käydä myös niin että oikaisuvaatimus hyväksytään varsinkin jos sossu lukee tätä viestiketjua. - Ahdistunut75
Asia on siten käsittelyssä eikä sossu pystynyt estämään oikaisuvaatimuksen tekoa vaikka taisi yrittää viivytellä. Yrittivätkö vielä selittää jotain ihan viime hetkillä? Johtavan sossunhan piti soittaa sulle, soittiko?
Saas nähdä millaisen perustelun esittelijä keksii että voi esittää oikaiisuvaatimuksen hylkäämistä. Jos, ja erittäin todennäköisesti kun, oikaisuvaatimus hylätään jollain keksityllä perusteella on se hyvä laittaa oikeuasiamiehelle.
Mutta voihan käydä myös niin että oikaisuvaatimus hyväksytään varsinkin jos sossu lukee tätä viestiketjua.Johtava soitti, sanoi että päätökset ovat sekavia, mutta että niissä ei ole mitään virhettä tapahtunut. Sanoi että voi tehdä selventävät laskelmat viimeiseltä kolmelta kuukaudelta joka voi helpottaa asian ymmärtämistä. Ei ole näkynyt vielä postissa moista lappusta vaikka viime viikon keskiviikkona lupasi asian hoitaa. Tämän takia vein valituksen heti seuraavana päivänä jolloin se ehti vielä valitusajan sisällä kirjaamoon.
Hauskaa on myös se, että kun tämä Johtava sossu oli lomalla niin minut ohjattiin toisen yksikön Johtavalle. Hän kun tutki asiaani totesi lopuksi "en ymmärrä miksi tämä on näin, en tajua näitä päätöksiä, en osaa selittää tätä". Tuo mielestäni kiteytti tilanteen varsin hyvin. Jos johtava sosiaalityöntekijä ei tajua päätöstä, niin miten tällainen normaali kaduntallaaja sitten?
Noh, tästä huolimatta päätöksentekijä sekä hänen esimiehensä toistelivat papukaijoina "ei tässä ole mitään virhettä tehty, näin tämä menee" - sossulle "pataan"
Ahdistunut75 kirjoitti:
Johtava soitti, sanoi että päätökset ovat sekavia, mutta että niissä ei ole mitään virhettä tapahtunut. Sanoi että voi tehdä selventävät laskelmat viimeiseltä kolmelta kuukaudelta joka voi helpottaa asian ymmärtämistä. Ei ole näkynyt vielä postissa moista lappusta vaikka viime viikon keskiviikkona lupasi asian hoitaa. Tämän takia vein valituksen heti seuraavana päivänä jolloin se ehti vielä valitusajan sisällä kirjaamoon.
Hauskaa on myös se, että kun tämä Johtava sossu oli lomalla niin minut ohjattiin toisen yksikön Johtavalle. Hän kun tutki asiaani totesi lopuksi "en ymmärrä miksi tämä on näin, en tajua näitä päätöksiä, en osaa selittää tätä". Tuo mielestäni kiteytti tilanteen varsin hyvin. Jos johtava sosiaalityöntekijä ei tajua päätöstä, niin miten tällainen normaali kaduntallaaja sitten?
Noh, tästä huolimatta päätöksentekijä sekä hänen esimiehensä toistelivat papukaijoina "ei tässä ole mitään virhettä tehty, näin tämä menee"Selvä tapaus. Tietävät tyrineensä mutta eivät ikinä tunnusta. Tuo sanonta: "ei tässä ole mitään virhettä tehty, näin tämä menee" kuuluu kuvioon, varmaan löytyy sossutanttojen käsikirjasta. Tosin noin menettelee kaikki viranomaiset.
- <zxcvbnm
Hallinto-oikeudessa menee about vuosi ennenkuin mitään tapahtuu. Jengi valittaa nykyään kaikesta sinne ni ovat ruuhkautuneet. Minne valitetaan kun hallinto-oikeus on hidas?
Entäs kun sossu tekee virheitä joka kuukausi esim. Tehdäänkö jokaisesta oikaisupyyntö perselautakuntaan ja sitten kierrätetään hallinto-oikeuteen.
-Helppoa ja halpaahan se on ku menee yhteiskunnan piikkiin kiitos oikeusaputoimiston. :-) - sossulle "pataan"
"Hallinto-oikeudessa menee about vuosi ennenkuin mitään tapahtuu."
Mulla meni tuossa laittomassa takaisinperintäjutussa joka oli saman tyypppinen kun aloittajan HaO:ssa alle 3 kuukautta. Kun heniklökohtaisesti vein valituksen HaO:oon niin vastaanottovirkailija sanoi että vaikuttaa aika selvältä tapaukselta. Mulla kun tuo HaO on lähes takapihalla, 4 km on matkaa. Eli selvimmät tapaukset ottavat kai ensin käsittelyyn.
Toisella kerralla oli kyse laittomasta vyörytyksestä, se kesti n. 8 kk.
"Entäs kun sossu tekee virheitä joka kuukausi esim. Tehdäänkö jokaisesta oikaisupyyntö perselautakuntaan ja sitten kierrätetään hallinto-oikeuteen."
Juuri noin pitää tehdä. Jokainen päätös on erikseen ja jokaisesta päätöksestä pitää valittaa erikseen.
"-Helppoa ja halpaahan se on ku menee yhteiskunnan piikkiin kiitos oikeusaputoimiston. :-) "
Enpä ole tarvinnut oikeusaputoimistoa, itse olen valitukset väsännyt ja yhtään juttua en ole hävinnyt. Tilanne on sossun kanssa käytävässä kyykytyskilpailussa 3-0. Tuo on vaikuttanut siten että sossu kyykytyshalut ovat loppuneet kokonaan. Oikeudenkäynti HaO:ssa on maksuton noissa asioissa.
Sossut tekevät tahallaan laittomia päätöksiä luottaen siihen ettei asiakas valita. Lautakunta antaa tahallaan laittomia päätöksiä lannistaakseen valittajan. Surullista mutta totta. Tuota sossujen kushetusta on tapahtunut jo kauan, mutta nykyisin yhä useammin käy niin että sossulle tulee "pataan" HaO:ssa.
Touhu on todella törkeää ja jos sossu häviää HaO:ssa niin asia pitäisi tutkia virkarikoksena päätöksen teheeen virkailijan ja lautakunnan ja lautakunnan esittelijän osalta automaattisesti. Minunkin tapauksessa esittelijä valehteli suoraan lautakunnalle, asian pystyy toteamaan kuka tahansa lukemalla jutun asiakirjat, myös aluehallinotvirastototesi tuon asian. Seuraava tapaus menee käräjille ellei valehtelu lopu. - Ahdistunut75
Soitin sosiaaliohjaajalle ja pyysin harkinnanvaraista toimeentulotukea tälle kuulle, koska minulla yksinkertaisesti ei ole ollut rahaa vuokran ja parin laskun maksamisen jälkeen.
Minulle vastattiin että eivät voi määrätä (tai siis, _eivät_ määrää) harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kun kysyin heiltä miten minun pitäisi tulla toimeen ilman rahaa, niin minulle vastattiin niinkin ystävällisesti että "sinun pitää nyt itse keksiä se".
Taidanpa siis lähteä varastamaan lähikaupasta ruokaa.- Lainaa sukulaiselta
Eikö sulla ole ketään sukulaista tai tuttavaa jolta voisit lainata?
Kyllähän tilille voi laittaa joku rahaa jos esim. nettipankin kautta laittaa rahaa ja kirjoittaa viestiosioon että lainaksi elantoa varten, ja kun maksat sen takaisin, ja laitat maksaessasi lainanneelle henkilölle viestiosioon että maksettu laina elantoa varten takaisin, niin eivät huomioi tuloksi.
Mutta se laina täytyy todellakin maksaa takaisin, jotta sitä ei huomioida tuloksi. Eihän tätä kuukautta enää paljoa ole jäljella ja kun järkevästi ostaa ruokaa.
Pakaste sei ja jauheliha eivät paljoa maksa, ja niistä saa ihan hyvää ja ravitsevaa ruokaa moneksi päiväksi. 20€:lla elää jo herroiksi muutaman päivän jos ei tuhlaa ja sellaisen rahan kyllä kehtaa lainata. - sossulle "pataan"
Lainaa sukulaiselta kirjoitti:
Eikö sulla ole ketään sukulaista tai tuttavaa jolta voisit lainata?
Kyllähän tilille voi laittaa joku rahaa jos esim. nettipankin kautta laittaa rahaa ja kirjoittaa viestiosioon että lainaksi elantoa varten, ja kun maksat sen takaisin, ja laitat maksaessasi lainanneelle henkilölle viestiosioon että maksettu laina elantoa varten takaisin, niin eivät huomioi tuloksi.
Mutta se laina täytyy todellakin maksaa takaisin, jotta sitä ei huomioida tuloksi. Eihän tätä kuukautta enää paljoa ole jäljella ja kun järkevästi ostaa ruokaa.
Pakaste sei ja jauheliha eivät paljoa maksa, ja niistä saa ihan hyvää ja ravitsevaa ruokaa moneksi päiväksi. 20€:lla elää jo herroiksi muutaman päivän jos ei tuhlaa ja sellaisen rahan kyllä kehtaa lainata.Sossu on tuon tilanteen laittomalla toiminnallaan aiheuttanut ja on velvollinen hoitamaan asian niin ettei välttämätön toimeentulo vaarannu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P14a
"Toimeentulotukiasia on käsiteltävä kunnassa siten, että asiakkaan oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon ei vaarannu. Kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä käytettävissä olevien tietojen perusteella samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta."
Tuossa sossu rikkoo virkavelvollisuuttaan sanomalla "sinun pitää nyt itse keksiä se"
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L40
"9 § (12.7.2002/604)
Virkavelvollisuuden rikkominen
Jos virkamies virkaansa toimittaessaan tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa tai 11 luvun 9 a §:ssä säädetyllä tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. (4.12.2009/990)
Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos hän on syyllistynyt 1 momentissa mainittuun rikokseen rikkomalla jatkuvasti tai olennaisesti virkavelvollisuutensa ja rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä."
- sossulle "pataan"
Törkeää touhua. Itse ensin vievät laittomasti rahasi. Kyseessä on varmaanin lain tarkoittama kiireellinen toimeentulotuen tarve.
Tee hakemus niin saat ainakin kirjallisen valituskelpoisen päätöksen asiasta, vaadi asian kiireellistä käsittelyä . Ja sitten jos sen hylkäävät niin taas valitus ja kantelurumba käyntiin.
Kyllähän tuollainen touhu on heitteillejättöä ja rikokseen yllyttämistä.- Lainaa sukulaiselta
Joskus on järjenkäyttö sallittua ihan omaksi parhaakseen jotta saa rahaa ruokaan edes jostain. Tilillepanothan katsotaan yleensä tuloksi mutta lainaamista ei katsota tuloksi jos sen maksaa takaisin. Voihan laina olla vähän isompikin summa kuin pari kymppiä, pitää vain mainita se niin että näkyy tiliotteessa että on laina ja että on maksettu takaisin. Jos lainaa eikä maksa sitä myöhemmin takaisin niin se katsotaan tuloksi.
Turha sitä päätään on seinään lyödä.
- sossulle "pataan"
Järjen käyttö on todellakin sallittua, myös sossulle, mutta eihän sitä siellä ole.
- siisus
Tarkistakaa ne tukilaskelmanne.
Minulla kaksi virheellisesti tehtyä muutaman kuukauden aikana, laskettu tuloiksi liikaa. Kun jotenkin sitä olettaa, että ne olisi oikein, jos rahaa ei käytännössä jää edes ruokaan. - sossulle "pataan"
Minuakin yrittivät taas huijjata. Laitoin melkoisen nootin sähköpostilla sossuun ja annoin perjantaihin aikaa korjata asian. Tänään soittivat sieltä ja yrtitti täti selittää jotain. Kyllä oli taas selitykset sitä luokkaa ettei sellaista sontaa kukaan usko.
Huijjauyirtys ei siis onnistunut, mutta varmaan monelle menee tuollainen läpi. Kukahan rupeaisi tutkimaan noita sossun "käytäntöjä" kun aivan täyttä huijjausta ovat? Vaikka minulle ei vahinkoa tuosta tullutkaan niin silti harkitsen kantelun tekemistä. - Utelias2
Onko tietoa kauanko pitää odottaa päätöstä tuohon toimeentulotukihakemuksen päätöksestä valittamiseen?
- Ahdistunut75
Tänään sain vihdoin vastauksen muutoksenhakuuni (joka pitäisi lain mukaan käsitellä kiireisesti). Eihän tässä kestänytkään kuin ~9kk.
Muutoksenhakuuni vastattiin kilteisesti.
Heidän mukaansa vyörytys on ok koska olivat ilmoittaneet että että jälkeenpäin tulevat maksut otetaan huomioon ensi kuun hakemuksessa ja vaikka minulla ei edellisten kuukausien rahoja ollutkaan käytettävissä, ne tämän takia laskettiin minulla olevan.
Että semmosta. - sossulle "pataan"
Jopas kesti kauan, tuosta kantelu on kai tehty?
Yli 99% noista "perslautakunnassa" käsiteltävistä asioista tulee hylky ja elleivät hylkäyssyytä keksi niin sitten saattaa asiakirjat "kadota", kelmejä ovat.
"jälkeenpäin tulevat maksut otetaan huomioon ensi kuun hakemuksessa"
Tekivätkö niin?
"minulla ei edellisten kuukausien rahoja ollutkaan käytettävissä"
Tuossa hyvä valitusperuste.
" laskettiin minulla olevan."
Ei voi laskea ellei rahat ole KÄYTETTÄVISSÄ.
Tilotteet liitteeksi ja valitusperuste HaO:een on se ettei rahat olleet KÄYTETTÄVISSÄ. Minulle meni tuo läpi HaO:ssa. Ei kun valitusta tekemään, et voi hävitä mitään. Ei tietenkään varmaa mikään ole mutta paremmat mahdollisuudet kun lotossa.- Ahdistunut75
Tässä siis tiivistettynä vähän tarkemmin mitä minulle vastattiin.
1. Ilmoitettiin että päätöksen voimassaoloaikana maksuun tulevat huomioimatta jääneet tulot otetaan huomioon.
2. Helmikuun päätökseen korjattu aikaisemmin huomioimattomia tammikuun tuloja
3. Helmikuun normiylijäämä otettu huomioon tuloiksi maaliskuun päätöksessä
4. Voidaan todeta että helmi- ja maaliskuun laskelman mukaan xxxxx:lle ei olisi syntynyt oikeutta toimeentulotukeen
5. Helsingin sosiaali- ja terveysviraston toimeentulotuen yleisohjeen mukaan kun tuloylijäämä siirretään seuraavalle kuukaudelle, on selvitettävä onko asiakkaalla tosiasiallisesti enää tuloje käytettävissään. Tuen myöntäminen arvioidaan näissä tapauksissa yksilöllisesti. Jos asiakkaalla ei enää ole takautuvia tuloja käytössä, asiakkaan tulee selvittää mihin menoihin asiakas on tulonsa käyttänyt. Pelkkä rahojen loppuun käyttäminen ei välttämättä oikeuta toimeentulotuen saamiseen.
6. xxxx selvittää muutoksenhaussaan ettei hänellä ollut tammikuussa maksettuja tuloja käytettävissään enää maaliskuussa.
7. Maksoin mm. visalaskuni
8. Ohjeistuksen mukaan lainojen ja luottojen takaisinmaksu kertasuorituksena on toissijainen meno välttämättömiin elin- ja asuinkustannuksiin verrattuna.
9. Tilillä näkyi myös muutaman satasen nostot
10. xxxxx ei ole selvittänyt mitä menoja hän on kattanut kyseisillä tilisiirroilla.
11. Muutoksenhaussa tai muutoin ei ole ilmennyt sellaisia erityistekijöitä joiden perusteella viranhaltijan päätöstä pitäisi muuttaa.
Eli mitä ihmettä tässä nyt pitäisi hallinto-oikeuteen sit sanoa?
- Ahdistunut75
Kantelun tein juu ja siihen tuli tyhjentävä vastaus että joku virastotäti x on ottanut tehtäväkseen selvittää että käsittelyaika lyhenisi laillisiin mittoihin ja pälä pälä.
Pitää tunne hallinto-oikeuteen tehdä se valitus seuraavaksi. - Spermasuihku
Pippeli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1056358
- 2223575
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183405Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663328Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po332721Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162555Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242524Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282373- 2742181
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441786