Sanokaa mitä tahdotte, mutta 20 vuotta pelkästään manuaali vaihteisella autolla
ajaneena vaihdoin koeajelun jälkeen automaatti vaihteiseen autoon ja se on sitten tässä, ei enää takaisin paluuta manuaali lootaan.
On se vain helvetin helppo ja mukava ajettava, miksi helvetissä en aikoinaan ostanut automaatti autoa.
Merkistä voitte kans olla mitä mieltä haluatte mutta kun Volvo on suurimmaksi osaksi ollut niin sillä mennään loppuun asti.
Aikoinaan itsekkin karsastin automaatteja ties mitä verukkeita ja syitä " hankala korjata, ei saa hinata jos jää tielle, vie paljon bensaa ym.."
Höpö höpö sanon minä.
Automaatti
189
4733
Vastaukset
- Lurpsista
Näin siinä yleensä käy, kun saa jonkun kokeilemaan automaattia ja pääsemään yli ensi kerrasta. Parin äkkijarrutuksen jälkeen alkaa muistaa, ettei tässä autossa ole kytkintä lainkaan eikä sitä tarvitse polkea. Ja kaupungissa voi vaihtamisen sijasta keskittyä siihen, mitä risteyksessä on tapahtumassa.
Ainakin nyt arvostan automaattia, kun olen yks´kätinen. Vasenkäsi on pois pelistä ja ajaminen sujuu automaatilla mainiosti
- pelle olet
autoilija kirjoitti:
Ainakin nyt arvostan automaattia, kun olen yks´kätinen. Vasenkäsi on pois pelistä ja ajaminen sujuu automaatilla mainiosti
Olet täysin kädetön ja aivoton lisäksi, olethan pelle.
- Myös autoilija
pelle olet kirjoitti:
Olet täysin kädetön ja aivoton lisäksi, olethan pelle.
Pysyhän nyt asia linjalla plastopelle
- kooakkoo
pelle olet kirjoitti:
Olet täysin kädetön ja aivoton lisäksi, olethan pelle.
dorka!!!
mut automaatista jos vähän kehaisen,paketti-auto/jakelukuskit kaupungissa "eivät tule toimeen" ilman automaattia,onhan se helppoa kun ei kokoajan valojen välissä tarvii vaihdella.. ja lapsiperheen ykkösvalinta koska juuri risteys-ym.alueilla on paljon hempompaa tarkkailla liikennettä,turvallisuutta.. - Rahaton kepittäjä
kooakkoo kirjoitti:
dorka!!!
mut automaatista jos vähän kehaisen,paketti-auto/jakelukuskit kaupungissa "eivät tule toimeen" ilman automaattia,onhan se helppoa kun ei kokoajan valojen välissä tarvii vaihdella.. ja lapsiperheen ykkösvalinta koska juuri risteys-ym.alueilla on paljon hempompaa tarkkailla liikennettä,turvallisuutta..Olishan se automaatti mukava ajaa. En ole sen pelossa uskaltanut laittaa, että niihin tulee todella kalliita vikoja, mitkä näyttävät olevan yleisiä nykypäivänä ainakin europpalaisissa autoissa.
Siihen se mukavuus viimestään loppuu, ku korjaamo paukasee muutaman viikon odottelun jälkeen laskun kouraan.
Käykääpä googlettelemassa vaikka edellämainitun automerkin automaattivaihdelaatikon remonttihintoja. - kakakakakkka
Rahaton kepittäjä kirjoitti:
Olishan se automaatti mukava ajaa. En ole sen pelossa uskaltanut laittaa, että niihin tulee todella kalliita vikoja, mitkä näyttävät olevan yleisiä nykypäivänä ainakin europpalaisissa autoissa.
Siihen se mukavuus viimestään loppuu, ku korjaamo paukasee muutaman viikon odottelun jälkeen laskun kouraan.
Käykääpä googlettelemassa vaikka edellämainitun automerkin automaattivaihdelaatikon remonttihintoja.osta halpoja mutta hintansa väärttejä "automaatteja",ne ja mitkä vaan mallit kun laukeamassa niin trokarille vain myyntiin ja antaa sen fixata koko pazka ja itselle uutta käytettyä alle ja vaihtoon kengän kuvan kanssa taas kun on aika...
- molemmissa puolensa
Automaattivaihteisto on yleensä kallis lisävaruste. Toisaalta riippuu ajotavasta ja reiteistä onko se hintansa arvoinen.
Meillä on molemmat ja automaatin huono puoli on se että se vaihtaa suurimmalle "loikkari"vaihteelle turhan aikaisin. Vaan onneksi voi vaihtaa itsekin jos haluaa ajaa kuin käsivaihteistolla.
Työmatkat ajan käsivaihteistolla, ja pieni turbokone tekee ajamisesta vaivatonta, ei ole niin väliä mikä vaihde on kytkettynä.
Onko automaattisi momentinmuuntimella vaiko kaksoiskytkin, vaiko CVT eli variaattori?- Automatik
Tuota noin, nyt niin tuosta tekniikasta ja nimityksistä mikä mikin on, onhan niillä vaihteistolla nimiä niin automaateilla kuin manuaaleissa.
Pääasia että eteenpäin menee hienosti :)
Tällänen tuossa mun Volvossa on
Suorakytkentävaihteisto
Powershift
http://www.autowiki.fi/index.php/Suorakytkentävaihteisto - molemmissa puolensa
Automatik kirjoitti:
Tuota noin, nyt niin tuosta tekniikasta ja nimityksistä mikä mikin on, onhan niillä vaihteistolla nimiä niin automaateilla kuin manuaaleissa.
Pääasia että eteenpäin menee hienosti :)
Tällänen tuossa mun Volvossa on
Suorakytkentävaihteisto
Powershift
http://www.autowiki.fi/index.php/SuorakytkentävaihteistoNo niin. Ei tuollainen DSG:n tapainen automaatti vie enempää polttoainetta kun ei sitä luistateta. Vieläkin on tarjolla 4-vaihteisia perinteisiä momentinmuunninlaatikoita, esimerkiksi Hyundai i20, joidenka huonoja puolia on korkeampi kulutus.
Minullakin suorakytkentä, mutta eri nimellä kun on eri valmistajakin. - Myös autoilija
Pelkkä automaatti laatikko ei lisää hintaa vaan se että nämä myös varustetaan muutenkin paremmin
- Automaatti tietysti
Automaattivaihteisto ei ole enään lisävaruste. Jossakin automerkeissä se on valinnainen. Eikä nykyaikaiset automaatit vaihtele epämääräisesti. Ohituksissa toimii kick-down eli nopeasti kaasu painettaessa vaihteisto reakoi nopeaan kiihdytystarpeeseen.Hyvissä automaateissa on sporttitilakin ja vielä manuaalivaihtamisen mahdollisuuskin. Hyvät vaihhteistot oppivat lisäksi ajotavatkin vuoristoisessa ajoolosuhteissa pysyy peruskierrokset korkeammalla kuin tasaisella ajettaessa.
Automaatti mahdollistaa lisäksi vakionopeuden käytön koko vaihteiston alueella myös pienillä nopeuksilla.
Hinnasta puhuttaessa kaikenlaisia vitkuttimi on saatavissa joiden hankinta hinta voi olla hiukan pienempi, mutta käytössä tulevat kalliimiksi. - 9+13
Myös autoilija kirjoitti:
Pelkkä automaatti laatikko ei lisää hintaa vaan se että nämä myös varustetaan muutenkin paremmin
Automaattiautohan on muutenkin paremman väen pirssi. Siksi niitä varustetaan paremmin koska tiedetään että hyvästä halutaan maksaa.
- 314
Olen samaa mieltä edellisten kanssa, ei paluuta manuaaliseen täälläkään. Aikaisemmin oli eroa hinnassa ja kulutuksessa, lisäksi pelättiin mahdollisia suuria korjauskustannuksia.
Automaattia on vain ymmärrettävä myös huoltaa.
Kyllä vaihteistoöljyt on vaihdettava silloin kuin kirjassa lukee tai auto sitä itse pyytää.
Manuaalin hyvityshinta vaihdossa - kohtuullisestikin ajettuna - en siis puhu 300T ajetuista - on huonompi kuin automaatin, koska automaattien kysyntä nykyisin on suurempi.
Tosin automaattivaihteistoissa on myös eroja. Sammutan usein vieraan manuaalin valoihin, kun ei enää muista, että kytkintä on painettava.
Audin automaatista en pidä ja DSG-vaihteistot eivät puheiden mukaan ole luotettavia.
En ole kuullut kenenkään vielä moittineen Volvon, Mesen ja Bemarin automaatteja.
Sama koskee kaukoitäisiä, ranskalaisia ja Fordiakin.- volvoa?
Kun vuotaa, maksa sikakorjaus ja äkkiä käsistä!
- ...
volvoa? kirjoitti:
Kun vuotaa, maksa sikakorjaus ja äkkiä käsistä!
Korjaukset maksaa oli se mikä tahansa.
Peltilehmä elää rahasta. - harvoin se
... kirjoitti:
Korjaukset maksaa oli se mikä tahansa.
Peltilehmä elää rahasta.Manuaaliloota vuotaa.. Automaattivuoto sikakallis!
- hermunen
Minulla vielä jotenkin kädet ja pää toimii, mutta lähivuosina on minullakin siirtyminen automaattiin. Saako muuten automaattiin jotain verotukea lääkärintodistuksella?
- vieno huttunen
Ei saa, mutta voivat ottaa kortin kokonaan pois, jos toteavat dilleksi.......
- kokeilein kanssa
On niin laiska, että takasi manualiin.. Joskus vanhana taas.. Yli 90v.
- Firebird LT1
Laiska?
Vaimoni automaattivaihteisella 0-100km/h 5,6s.
Kyllä sillä aika hyvin on liikenteen mukana pysynyt. - sillä rahalla
Firebird LT1 kirjoitti:
Laiska?
Vaimoni automaattivaihteisella 0-100km/h 5,6s.
Kyllä sillä aika hyvin on liikenteen mukana pysynyt.Saa kovakulkusen manuaalin, mikä ei edes hajoa!
- Jeps, ja kerrohan
Firebird LT1 kirjoitti:
Laiska?
Vaimoni automaattivaihteisella 0-100km/h 5,6s.
Kyllä sillä aika hyvin on liikenteen mukana pysynyt.vielä kuinka paljon tuollainen auto kuluttaa polttoainetta sadalla kilometrillä. Maantiellä saattaa päästä jopa alle 10 litran keskikulutukseen, vai?
- Firebird LT1
Jeps, ja kerrohan kirjoitti:
vielä kuinka paljon tuollainen auto kuluttaa polttoainetta sadalla kilometrillä. Maantiellä saattaa päästä jopa alle 10 litran keskikulutukseen, vai?
Juu maantiellä menee n.9,5l/100km, kaupungissa lyhyessä työmatka-ajossa n. 18l/100km.
Mutta täällä meilläpäin on teiden ja katujen varsilla huoltoasemia, joista sitä bensaa voi ostaa lisää, kun tankki tyhjenee. Ei sillä uutena tankkiin laitetulla bensalla ole tarkoitus koko auton ikää ajella, kyllä sitä pitää välillä ostaa lisää. - syömitäsyö
Jeps, ja kerrohan kirjoitti:
vielä kuinka paljon tuollainen auto kuluttaa polttoainetta sadalla kilometrillä. Maantiellä saattaa päästä jopa alle 10 litran keskikulutukseen, vai?
Kuka sitä laskee mitä kuluu...huoltoasemalta aina on saanut lisää bensaa?!
Vai onko sulle jokin raja..? - Firebird LT1
sillä rahalla kirjoitti:
Saa kovakulkusen manuaalin, mikä ei edes hajoa!
Sellaista autoa joka ei hajoa, ei ole vieläkään valmistettu.
Sitten voisit kertoa kovakulkuisemman, suunnilleen samalla rahalla saatavan?
Tuon huiput pitäisi olla yli 250km/h ja varttimaili n. 13,5s. - Laiskuus on, jossain
"On niin laisk.."
Taitaa olla kuskikin? Riippuu tietysti autosta, mutta nykyiset automaatit lähtevät siinää kuin manuaaliset ja helpommin. Nopea kaasun painnallus niin kone tietää, että nyt lähdetään eikä meinata. Kannattaa tutustua ohjekirjaan ja tarvittaessa vaihtaa nykyaikaisempaan autoon.
- a tomaatti
Pienitehoiseen autoon sopiikin manuaali paremmin, mutta jos auton kiihtyvyys
alkaa olla alle 8 sek. / 0-100km/h, niin ei automaatilla ajettaessa tarvitse jatkuvasti vatkata isommalle pykälälle eikä ole enää merkitystä mahdollisella pienellä nopeuden kiihtyvyyserollakaan. - Automatik
Liekö totta että mitä enemmän autossa alkaa olemaan hevosvoimia ja vääntöä niin automaattilaatikko kestää kuin vastaavilla voimilla oleva manuaali olisi solmussa??
Mikähän se raja mahtaa olla näissä..onko se yli 250---> hv 350--->Nm
Vai onko tämä sitä puhetta......ei tietoa, jotain tämäntapaista olen kuullut "kovilta" automiehiltä huoltamon kahvipäydässä :)- mut ei
WWW-konsernin lootat!
- Automatik
Joo vielä yks juttu, että sanovat jenkkilaatikoiden olevan maailman huippua..kestävimpiä ym..
Tämäkin näitä mielipiteitä, mutta voihan se pitää paikkansa joka näitä laitelllut on.- automaattidiggari
Minulla on ollut pari jenkkiautomaattia; Pontiac Grand Prix (3-litraisella moottorilla)ja Chevrolet Grand Ville (6,9 litrainen), pari automaatti-Mazdaa (626 ja 929), Volvo-80 ja kolme erityyppistä sitikkaa (XM, Xsara, Picasso) eikä yhdenkään automaattilootassa ollut koskaan pienintäkään vikaa. Yhdellä Mazdalla ajettiin puoli miljoonaa kilometriä , muilla vähän vähempi. Niin että eivät nuo automaattilootat kovin herkkiä ole viottumaan. Manuaalivehkeen saa helpommin rikki kun siinä ajaja osallistuu sen toimintaan...;-D
Mitä tulee kulutukseen niin eihän minulla ollut verrattavaksi manuaalisia rinnakkaismalleja. En nyt pitänyt kulutuksia mitenkään suurina, arvattavasti ne vaihtoivat oikeammilla kierroksilla mitä itse olisin osannut. Sitäpaitsi vaikkapa litra enemmän menovettä sadaala kilsalla, halloo, sehän on vain puolitoista euroa lisähintaa! Mukavuus ennen kaikkea.
- Hinta ratkaise
Kun löydän sopivan auton, ostan sen
Jos siinä on automaatti, ajan automaattina
Jos siinä on manuaali, ajan manuaalina
Ei se valintakriteeri ole
Nykyiseen autooni (2005) jos haluaisin vastaanvan automaatin (vaihderobotti) TUPLAANTUISI auton hinta 14.000 eurosta 28.000 euroon...
Toki samalla tulisi hienompi radio, ja aluvanteet... mutta liikaa silti automaatista - ei kinneriä a-lootaa
No-joo....pienimoottorista (tehotonta) autoa ei automaatilla kannata ostaa sillä ajo ja varsinkin ohitukset ovat moottorin huudattamista. Kaveri laittoi 1.6 japsin 6v. sitten a-maatilla ja kyllä ohitukset suuremmissa nopeuksissa venyvät pitkiksi. No itsellä a-maatti 3.0 d ja 500nm. Se jo pelittää hyvin ja voi sillä ajaa hitaastikin, mutta nuo ohitukset sujuvat tosi nopsaan. Ajettu nyt 162 th ja öljyt & suodatin vaihdettiin 120 th:n kohdalla. Ei mitään havaittavia vikoja ole ollut ja siksi tyytyväinen autoilija. Ps.Kun talvella kovilla pakkasilla käynnistän auton eberin lämmöstä, niin annan sen lämmetä jopa 10 min. , jootta öljytkin vähän lämpenevät. En tiedä onko tuosta apua,mutta näin teen ja paluuta ei satavarmasti ole enää keppivaihteisiin.
- Totuus tässä:
Olet ajanut 20 vuotta manuaalivaihteisella autolla oppimatta ajamaan kunnolla. Kun vaihteiden vaihto ei suju jouhevasti, niin onkin syytä siirtyä automaattivaihteiseen autoon, eikös vain?
- Lisää.totuuksia
Käytät varmaan tarralenkkareita?
- Kädettömille!
Automaatit ovat tarkoitettu kädettömille urpoille että vajavainen motoriikka ja järjenjuoksu voidaan keskittää vai ajamiseen!
Uusavuttomuus ja automaattivaihteet lisääntyvät käsikädessä.. onko yllätys?- ei automaattia
Automaatti sopii naisille, vammaisille (kaikella kunnioituksella) ym. erikoisryhmille, muuten manuaali, tietenkin.
- ...
Mitä helpompaa ajaminen, on se mukavampaa ja turvallisempaa.
- ...
ei automaattia kirjoitti:
Automaatti sopii naisille, vammaisille (kaikella kunnioituksella) ym. erikoisryhmille, muuten manuaali, tietenkin.
Kuuluuko Ferrari, Corvette, Porsche ym.. huippuautojen kuljettajat.
Rallikuskit, formulakuskit.
Yleensä autourheilun ammattilaiset, moni valitsee automaatin siviiliautoksi.
Aika outo perustelu sulla, eletään vuotta 2014...?
Amerikassa suurinosa autoista automaatteja...mukavuudenhaluisia kun ovat ei suinkaan kädettömiä
Laita paremmaksi
http://www.youtube.com/watch?v=LuDN2bCIyus - oletko ääliö
Mitä eroa on mainitsemallasi uusavuttomuudella ja avuttomuudella?
Odotan selitystäsi, vai eikö järjenjuoksusi riitä?
Vai onko kyse vain motoriikkasi puutteellisuudesta?
Oletko muuten havainnut, että Formula 1:set on automaatteja? - Täysin eri asia!
oletko ääliö kirjoitti:
Mitä eroa on mainitsemallasi uusavuttomuudella ja avuttomuudella?
Odotan selitystäsi, vai eikö järjenjuoksusi riitä?
Vai onko kyse vain motoriikkasi puutteellisuudesta?
Oletko muuten havainnut, että Formula 1:set on automaatteja?Ymmärrän toki automaatin esim formuloissa kun vaihteita ei ehdi käsin niin nopeasti vaihtamaan mutta joku kuppanen kauppakassi alkeellisella automaatilla vain sen takia ettei urpo kuljettaja OSAA käyttää manuaalia eikä aivot pysty keskittymään kuin joko ohjaamiseen tai vaihteen vaihtoon!
- Tomatic
... kirjoitti:
Kuuluuko Ferrari, Corvette, Porsche ym.. huippuautojen kuljettajat.
Rallikuskit, formulakuskit.
Yleensä autourheilun ammattilaiset, moni valitsee automaatin siviiliautoksi.
Aika outo perustelu sulla, eletään vuotta 2014...?
Amerikassa suurinosa autoista automaatteja...mukavuudenhaluisia kun ovat ei suinkaan kädettömiä
Laita paremmaksi
http://www.youtube.com/watch?v=LuDN2bCIyusKen Block ei pärjää ollenkaan oikeissa kisoissa.Ja Onkos Toi Fiesta Tomaatti Eipätaida olla ja jos tomaatit olis parempia ne olis noissa kilpureissakin mutta eipä niitä oo.Mutta joo toki kun ikää alkaa tulla niin Tomaaatti on silloin parempi ,ei ennemmin.
- kätevä isäntä
Hienoa logiikkaa,tältä pohjalta et varmaan hyväksy:ABS-jarruja,sutimisenestoa,ajovakautusjärjestelmää,keskuslukitusta,peruutustutkaa etkä mitään muutakaan joka tekee ajamisesta mukavanpaa.Varmaan mielestäsi vitussa pitäisi vieläkin olla sanka.
- oletko ääliö
Täysin eri asia! kirjoitti:
Ymmärrän toki automaatin esim formuloissa kun vaihteita ei ehdi käsin niin nopeasti vaihtamaan mutta joku kuppanen kauppakassi alkeellisella automaatilla vain sen takia ettei urpo kuljettaja OSAA käyttää manuaalia eikä aivot pysty keskittymään kuin joko ohjaamiseen tai vaihteen vaihtoon!
Eiköhän lähes kaikki ole ajokorttinsa manuaalivaihteisella ajanut.
Ei sen manuaalin käyttö kaikille vaikeata ole, vaikka se ilmeisesti sinulla hipookin kykyjesi ylärajaa. - fani f1
Täysin eri asia! kirjoitti:
Ymmärrän toki automaatin esim formuloissa kun vaihteita ei ehdi käsin niin nopeasti vaihtamaan mutta joku kuppanen kauppakassi alkeellisella automaatilla vain sen takia ettei urpo kuljettaja OSAA käyttää manuaalia eikä aivot pysty keskittymään kuin joko ohjaamiseen tai vaihteen vaihtoon!
Keke vaihtoi aikoinaan aika nopeasti.
- gs birotor
Tomatic kirjoitti:
Ken Block ei pärjää ollenkaan oikeissa kisoissa.Ja Onkos Toi Fiesta Tomaatti Eipätaida olla ja jos tomaatit olis parempia ne olis noissa kilpureissakin mutta eipä niitä oo.Mutta joo toki kun ikää alkaa tulla niin Tomaaatti on silloin parempi ,ei ennemmin.
Kilpureissa säännöt määrittelee mitä saa käyttää ei se mikä olisi parasta.
Suurin osa ferrareista on automaatteja ja varsinkin kovimmat mallit aina nykyisin esim porschen uusi GT3 malli on automaatti, koska se on nopeampi kuin manuaali. - välikaasua,komisario
Juu, eiköhän Sinun autostasi löydy myös synkronoimattomat vaihteet (vain lällärikuskit eivät ymmärrä välikaasun polkaisusta...), käynnistyskampi (se on niin miehevää kääriä hihat ja tempaista auto käyntiin omin voimin; surkimot ne avaimesta käynnistää...) ynnä muita menneen ajan ihanuuksia. Ovat tosiaan muuttaneet autot niin helpoiksi että nainenkin osaa ajaa...huh
- hurraa-automaatti
Täysin eri asia! kirjoitti:
Ymmärrän toki automaatin esim formuloissa kun vaihteita ei ehdi käsin niin nopeasti vaihtamaan mutta joku kuppanen kauppakassi alkeellisella automaatilla vain sen takia ettei urpo kuljettaja OSAA käyttää manuaalia eikä aivot pysty keskittymään kuin joko ohjaamiseen tai vaihteen vaihtoon!
Kuulenko jotain katkeruutta automaattikuskeja kohtaan? Tuskinpa syynä automaatin käyttöön on se, ettei ajaja osaisi käyttää manuaalisia tai että olisi keskittymisvaikeuksia. Sellainen kuski ei kai olisi korttiakaan saanut, nehän ajetaan yleensä manuaalivaihteisilla autoilla, ainakin minä ajoin.
Ehkä hämmennyksen syy on se, että automaatilla voi ajaa vammainenkin. Mutta ei tosiaan tarvitse olla mitenkään vammainen sitä käyttääkseen. Riittää että ymmärtää hyvän päälle. Perheessä oli yhteen aikaan molemmat tyypit ja pian kyllä huomattiin, kummalla on kivempi ajaa. Sen jälkeen ei ole kakkosautotkaan olleet manuaalisia.
- höpöt pois!
Älkääpä KEPPI_KALLET höpöttäkö tyhjää manuaskin paremmuudesta. Höpö,höpö ja vielä kerran HÖPÖ! A-laatikot lisääntyvät huimasti ja keppilootaiset saa syöttää paalauskoneeseen. Kyllä jämpti on niin!
- autosta kiinni
Molempia on ollut ja nyt manuaali ja isompi vääntävä kone, en kyllä kaipaa yhtään automaattia tällä yhdistelmällä. 60-70 jälkeen voi ajella kutosvaihteella jo ylämäkeen, ei siinä tarvitse paljoa kampea väännellä, tosin sekin käy kokeneella kuskilla kuin itsestään automaattisesti.
- v-tun vispaajat
Koska noin rakastat keppivaihteista niin sinulla taitaa olla kierteellä irtiotettava vaihdekeppi, joka on varmaan yölläkin vieressä....heh,heh.....
- piste
Volvolla ja mersulla parhaimmat automaatit.
- oikea vaihde, aina
WRC- ja F1-kuskit vaihtavat manuaalisesti, eivät siis käytä mitään automaattitoimintoa... Niin kauan kun automaatti ei toimi kuin ajatus, niin valitsen manuaalin...
- ...
oikea vaihde, aina kirjoitti:
WRC- ja F1-kuskit vaihtavat manuaalisesti, eivät siis käytä mitään automaattitoimintoa... Niin kauan kun automaatti ei toimi kuin ajatus, niin valitsen manuaalin...
No miten se ajatus kulkee?
Automaatti/puoliautomaatti on paras - Warg-Borner
... kirjoitti:
No miten se ajatus kulkee?
Automaatti/puoliautomaatti on parasManuanaalit ovat pakkomielteisiä, heppiä tai keppiä pitää vatkata koko ajan.
Eivät ymmärrä mitään leppoisasta matkanteosta - automaatilla tietenkin. - Pork-Varner
Warg-Borner kirjoitti:
Manuanaalit ovat pakkomielteisiä, heppiä tai keppiä pitää vatkata koko ajan.
Eivät ymmärrä mitään leppoisasta matkanteosta - automaatilla tietenkin.Niin, eri henkilöillä ajatus kulkee eritavoin, jollain välittömästi, jollain yllättävän tahmeasti. Jos et sitä ymmärrä, niin unohda koko asia. Lienee käyttäjässä vika, jos vaihdekeppiä pitää vatkata, tuossa vaiheessa on syytäkin valita automaatti tai siirtyä kulkemaan julkisilla.
- tuli hiljasta
Pork-Varner kirjoitti:
Niin, eri henkilöillä ajatus kulkee eritavoin, jollain välittömästi, jollain yllättävän tahmeasti. Jos et sitä ymmärrä, niin unohda koko asia. Lienee käyttäjässä vika, jos vaihdekeppiä pitää vatkata, tuossa vaiheessa on syytäkin valita automaatti tai siirtyä kulkemaan julkisilla.
Eikö kukaan automaatilla ajava keksi hyvää selitystä WRC- ja F1-kuskien vaihtamistavalle? Eikö sen automaattitoiminnon pitänyt olla paras...
- köyhien näkökulma
tuli hiljasta kirjoitti:
Eikö kukaan automaatilla ajava keksi hyvää selitystä WRC- ja F1-kuskien vaihtamistavalle? Eikö sen automaattitoiminnon pitänyt olla paras...
WRC autoissa on sekventiaalivaihteisto, jolla vaihdot sujujuvat ilman kytkintä, jota tarvitaan siis vain liikkeellelähdössä. Hieman eri asia kuin "rattimiesten" (lue: köyhien) kehumat manuaalilaatikot.
Vormuloissa taasen taitaa olla jonkinlainen puoliautomaatti = vaihdot hoidetaan napista. Sama juttu kuin edellä, perinteinen käsin hämmennettävä on liian hidas/kömpelö. Täysautomaatit lienevät kiellettyjä - onhan starttijärjestelmät, aktiivijousitukset yms. myös kiellettyjen listalla.
Eli taisi nyt manuaalivemputtaja ampua itseään jalkaan - missää en tyydytä käyttämään perinteistä (halpaa) vemputinlaatikkoa, ellei ole pakko sääntöjen tai kustannusten puolesta. - gs birotor
tuli hiljasta kirjoitti:
Eikö kukaan automaatilla ajava keksi hyvää selitystä WRC- ja F1-kuskien vaihtamistavalle? Eikö sen automaattitoiminnon pitänyt olla paras...
nimimerkille tuli hiljaista:
Lue hyvä ihminen sääntökirja lävitse niin ymmärrät varmaan miksi asia on noin?
Oletko ihmetellyt ikinä miksi F1 renkaat ovat noinkin korkea profiiliset? Kas kummaa ne on sen vuoksi, että säännöillä rajoitetaan vannekokoa. - ajatussolmussa
oikea vaihde, aina kirjoitti:
WRC- ja F1-kuskit vaihtavat manuaalisesti, eivät siis käytä mitään automaattitoimintoa... Niin kauan kun automaatti ei toimi kuin ajatus, niin valitsen manuaalin...
No siihen nähden kuinka olen huomannut ihmisten ajatusten toimivan, toivoisin mahdollisimman monen siirtyvän automaattiin.
- automuori
tuli hiljasta kirjoitti:
Eikö kukaan automaatilla ajava keksi hyvää selitystä WRC- ja F1-kuskien vaihtamistavalle? Eikö sen automaattitoiminnon pitänyt olla paras...
Formuloiden vaihtamistapa - tai muukaan ajotapa ei kyllä ole paras. Nehän joutuvat ottamaan lisää bensaa kesken muutaman sadan kilsan matkaa ja uudet renkaatkin vielä tarvitsee; huh huh. Erittäin epäedullista ja epätaloudellista siis. Miksi ihmeessä muuten se, miten formulakuskit ajavat, olisi joku malli normaaliliikenteeseen?
- etkö tienny
automuori kirjoitti:
Formuloiden vaihtamistapa - tai muukaan ajotapa ei kyllä ole paras. Nehän joutuvat ottamaan lisää bensaa kesken muutaman sadan kilsan matkaa ja uudet renkaatkin vielä tarvitsee; huh huh. Erittäin epäedullista ja epätaloudellista siis. Miksi ihmeessä muuten se, miten formulakuskit ajavat, olisi joku malli normaaliliikenteeseen?
"Nehän joutuvat ottamaan lisää bensaa kesken muutaman sadan kilsan "
Ei ne saa nykyään tankata kesken kisan. - b525d
Joo eikä bemarikaan pöllömpi ole,vaimolla on s60 7v nuorempi vaihtaa bemuun verrattuna vähän ronskisti,mutta hienosti pelannut.
- automuori
etkö tienny kirjoitti:
"Nehän joutuvat ottamaan lisää bensaa kesken muutaman sadan kilsan "
Ei ne saa nykyään tankata kesken kisan.Oho, eikös ne ennen aina renkaanvaihdossa ruutanneet polttoainettakin tankkiin? Nyt olen jäänyt informaatiopimentoon; sen siitä saa kun ei koskaan katsele kisoja ja jälkikasvukin on keski-ikäistyttyään muuttanut veks. Nytkö niillä kestää tankillinen jopa 300 km? Eikä tankki ole kuin 220 litraa tiemmä? Kohtahan ne kieltää renkaanvaihdotkin, jahka saavat kehitettyä auton renkaan, joka myös kestää tuon matkan.
- 2-toiminen
Automaatti on hyvä ajettaessa normaaliajoja maanteillä ja taajamissa.
Sitten jos pitää ajaa kilpaa tosissaan (ei ole vielä tarvinnut), käytän sitä
manuaalipuolta, joka on myös käytettävissä.- inva-automaatti
Onko se WRC-autojen sekventiaalivaihteisto sama, kuin "rattimiesten" (lue: kädettömien) kehuma automaattivaihteisto... jos ammun itseäni jalkaan, niin lupaatko ampua itseäsi päähän...
- köyhä kun olen
inva-automaatti kirjoitti:
Onko se WRC-autojen sekventiaalivaihteisto sama, kuin "rattimiesten" (lue: kädettömien) kehuma automaattivaihteisto... jos ammun itseäni jalkaan, niin lupaatko ampua itseäsi päähän...
Onneksi vielä saa tilattua takavetoisen, manuaalivaihteisen yli 50.000 e maksavan auton...
- Muista se
köyhä kun olen kirjoitti:
Onneksi vielä saa tilattua takavetoisen, manuaalivaihteisen yli 50.000 e maksavan auton...
Onneksi vielä saa tilattua
Pystytkö sen myös maksamaan? Jos osamaksuerät jää maksamatta, ulosottomies vie auton. - jokaveto
köyhä kun olen kirjoitti:
Onneksi vielä saa tilattua takavetoisen, manuaalivaihteisen yli 50.000 e maksavan auton...
Mulle on sama vetääkö auto edestä tai takaa tai vaikka ovista kunhan on automaatti!
- Automatik
On automaatilla kyllä näppärä mennä kaupungilla, se on kesällä mukavaa syödä jäätelötötteröä ja ajella autolla, katsella kaupunkiliikennettä ja kauniita naisia.
Manuaali lootalla tämä olisi vaikeaa, kaikki kädet ja jalat käytössä.
Kyllä sitä haluaa ajaa helposti..
:)- valinnan vapaus
Joku tossa edellä maintsi: eletään vuotta 2014... Mitenköhän sen pitäisi vaikuttaa vaihteiston valintaan, vai alkaako viestin kirjoittaja tulla vanhaksi... Saman viestin kirjoittaja kait seurustelee miehenä miehen kanssa, nythän eletään vuotta 2014...
- 8+5
valinnan vapaus kirjoitti:
Joku tossa edellä maintsi: eletään vuotta 2014... Mitenköhän sen pitäisi vaikuttaa vaihteiston valintaan, vai alkaako viestin kirjoittaja tulla vanhaksi... Saman viestin kirjoittaja kait seurustelee miehenä miehen kanssa, nythän eletään vuotta 2014...
On sitä saman sukupuolen keskistä seurustelua ollut iät ja ajat jo ennen automaattivaihteiden keksimistä ja vuotta 2014. Vertauksesi oli siis varsin huono ja osumaton.
Vaihteiston valintaan vaikuttaa tietysti ne innovaatiot, mitä niiden suhteen on tullut kuten yhä parempi automatiikka.
- Ihana
Automaatti on Ihana vain idiootit ei kehu sitä
- postinjakovaihteisto
Onhan se aina mukava ajella mahdollisimman isolla vaihteella...
- ekonomy
postinjakovaihteisto kirjoitti:
Onhan se aina mukava ajella mahdollisimman isolla vaihteella...
Pienempitehoisella manuaalilla löytyy sopiva vääntö helposti. Rullaaminen ja kikkailut bensan säästämiseksi tuonut tuloksia pienituloiselle. Välillä on ollut vanhempien automaatti käytössä. Ei valittamista, mutta rahat ei sellaiseen riitä.
- suorat sanat
ekonomy kirjoitti:
Pienempitehoisella manuaalilla löytyy sopiva vääntö helposti. Rullaaminen ja kikkailut bensan säästämiseksi tuonut tuloksia pienituloiselle. Välillä on ollut vanhempien automaatti käytössä. Ei valittamista, mutta rahat ei sellaiseen riitä.
Eli manuaali on parempi, kun ei ole varaa automaattiin.
Siinä se koko totuus on, vaikka harva kehtaa katsoa totuutta silmiin. - 3+12
postinjakovaihteisto kirjoitti:
Onhan se aina mukava ajella mahdollisimman isolla vaihteella...
Mitä sillä on väliä kun auto kulkee tasaisesti, mukavasti, taloudellisesti ja helposti? Kukaan automaatilla ajava ei omista yhtään ajatusta sille että mikähän vaihde siellä nyt on päällä;-D
Se olisi yhtä hölmöä kuin miettiä jäikö jääkaappiin valot päälle...
- Automatik
Tämäpäs jakaa porukan kahtia kuin yö ja päivä.
Osaan ajaa hyvin manuaali vaihteisella, mutta pidän enemmän automaatilla ajamisesta.
Eikö yleensä tehdä asoita sen mukaan mistä pitää?
Olenko väärässä, vai onko täällä masokisteja?
:)- Riippuu mistä roikkuu
Laadukas automaattivaihteistohan on loistava mutta fakta on kuitenkin se että n.80% automaateista ovat surkeita jotka soveltuvat vain kirkolle ajoon!
- BorgWarner
Skootterissa on kiva kun on variaattori.
Autoja on ollut 25 vuoden aikana n. 20 kpl. Yksi on ollut automaatilla, ja tämä jenkki-tomaatti porsi alle. Yksikään manuaaliloota ei ole ikinä hajonnut. Yksi kytkin vaihdettu.
Toki, jos oma kunto vuosien saatossa heikkenee, tomaatti voi tulla kysymykseen.- ^^^^^^^^^^
Mikä jenkkiautomaatti sinulla on hajonnut ja millä kilometreillä?
- höpöt pois!
Tottahan toki asioita tehdään sen mukaan , mistä tykkää. Ja kepinvispaajat voivat kysyä AUTON VALMISTAJILTA, kumpia myydään enemmän niin tulee vähän valoa (ehkä) umpiluu päähänne ja loppuu tuo finninaamojen ja lippisTerojen räkytys! Kyllä jämpti on niin!
- Automatik
" Luultavasti manuaalilaatikot häviävät seuraavien 10 - 20 vuoden aikana kokonaan."
"3. Heikompi kestävyys on väite, jolle ei löydy todellisuuspohjaa. Kunnolla huoltamalla ja asiallisesti käyttämällä automaattilaatikko kestää ainakin yhtä pitkään kuin manuaali."
Manuaali vai automaatti?
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/manuaali-vai-automaatti - töttöröö
Mun valinta on V8-automaatti-Chevrolet.
Voimaa löytyy.
Ja vielä valittajille........bensaa saa huoltoasemalta!- tyhmää voimaa
Otan osaa.
- Gasoline?
tyhmää voimaa kirjoitti:
Otan osaa.
Otat osaa hänen bensalaskuihinsa?
- wernerska
Traktorissani on 32 vaihdetta eteen ja taakse, joten manuulista keppiä autossa en edes huomaakaan, muistaakseni 10 km matkalla tarvitsee vaihtaa vain muutamia kertoja, automaativaihteistoa en tarvitse ja kaupungissa ajelua on vähemmän. Mikä vaihteisto kenelläkin sopii, onneksi on valinnanvaraa.
- häääh
Kuka ajaa traktorilla?
- M A N U A A L I
häääh kirjoitti:
Kuka ajaa traktorilla?
Joku tossa edellä totesi, "tyhmää voimaa", mitä mahdoit tuolla tarkoittaa? Automaatti sopii hyvin sohvaperunoille ja kermaperseille...
- köyhin polkuautot
M A N U A A L I kirjoitti:
Joku tossa edellä totesi, "tyhmää voimaa", mitä mahdoit tuolla tarkoittaa? Automaatti sopii hyvin sohvaperunoille ja kermaperseille...
Polkuauto sopii köyhille, joille ei ole varaa automaattiin. Parempi sekin kuin kokonaan ilman. Ja nokkela mies pystyy vielä selittämään pihlajanmarjat happamiksi, jolloin ei niin kovasti harmita. Suoli24 on hyvä paikka itsensä vakuutteluun.
- Automatik
Kyllä sitä alussa....pari viikkoa meni vasenta jalkaa polkiessa.
On se jo helpottanut...vieroitusoireet.
:)- ^^^^^^^^
Kyllä minä käytän automaatilla ajaessa molempia jalkoja, vasemmalla jarru ja oikealla kaasu.
En ole koskaan kokenut minkäänlaisia "vieroitusoireita". - M A N U A A L I
^^^^^^^^ kirjoitti:
Kyllä minä käytän automaatilla ajaessa molempia jalkoja, vasemmalla jarru ja oikealla kaasu.
En ole koskaan kokenut minkäänlaisia "vieroitusoireita".Ammattikuljettaja käyttää vain oikeata jalkaa, vasemmalla tulee helposti tehtyä lukkojarrutuksia.
- ajaja
M A N U A A L I kirjoitti:
Ammattikuljettaja käyttää vain oikeata jalkaa, vasemmalla tulee helposti tehtyä lukkojarrutuksia.
Kyllä automaatilla ajaessa täytyy unohtaa koko vasenjalka.
- ^^^^^^^^^^
ajaja kirjoitti:
Kyllä automaatilla ajaessa täytyy unohtaa koko vasenjalka.
Ammatikuljettaja?
Ymmärtäkseni esim. Formulakuskit on jonkinasteisia ammattikuljettajia ja he kyllä käyttävät molempia jalkoja ajamiseen.
Samaten minä olen jo mikroautolla opetellut ajamaan kahdella jalalla.
Ja samoin ajan myös omalla harasteautolla, kun sillä rataa käyn ajamassa.
Rata-ajossa on aivan välttämätöntä kaasun ja jarrun yhteiskäyttö, että auton saa kääntymään mutkaan.
Näin olen automaattivaihteisilla ajanut vuodesta 1984 lähtien, enkä kertaakaan ole vahingossa tehnyt lukkojarrutusta.
Ajan lähes päivittäin myös manuaalivaihteisella.
Kyllä päässä on jotain vialla, ellei ymmärrä painaako kytkintä vai jarrua. - OD OFF
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Ammatikuljettaja?
Ymmärtäkseni esim. Formulakuskit on jonkinasteisia ammattikuljettajia ja he kyllä käyttävät molempia jalkoja ajamiseen.
Samaten minä olen jo mikroautolla opetellut ajamaan kahdella jalalla.
Ja samoin ajan myös omalla harasteautolla, kun sillä rataa käyn ajamassa.
Rata-ajossa on aivan välttämätöntä kaasun ja jarrun yhteiskäyttö, että auton saa kääntymään mutkaan.
Näin olen automaattivaihteisilla ajanut vuodesta 1984 lähtien, enkä kertaakaan ole vahingossa tehnyt lukkojarrutusta.
Ajan lähes päivittäin myös manuaalivaihteisella.
Kyllä päässä on jotain vialla, ellei ymmärrä painaako kytkintä vai jarrua.Herrasmiehet ajelee automaatilla leppoisasti ja siirtelevät vain kengän kärkeä polkimelta toiselle tarpeen mukaan.
On suoranainen kauhistus ajaa 6-vaihteista manuaalia, varsinkin, jos se on liitetty dieseliin. Taajamassa se tarkoittaa yhtä hillitöntä kepin vatkaamista.
Katsokaa joskus vaikka dsg:n näytöstä montako kertaa se vaihtaa kaupungissa vaikkapa 15 minuutin aikana. DSG on automatisoitu reistaileva manuaali by VW. - muutama täsmennys
OD OFF kirjoitti:
Herrasmiehet ajelee automaatilla leppoisasti ja siirtelevät vain kengän kärkeä polkimelta toiselle tarpeen mukaan.
On suoranainen kauhistus ajaa 6-vaihteista manuaalia, varsinkin, jos se on liitetty dieseliin. Taajamassa se tarkoittaa yhtä hillitöntä kepin vatkaamista.
Katsokaa joskus vaikka dsg:n näytöstä montako kertaa se vaihtaa kaupungissa vaikkapa 15 minuutin aikana. DSG on automatisoitu reistaileva manuaali by VW.Totanoin, 6 vaihdetta on parempi kuin 5 vaihdetta - olettaen, että porrastus on vähän tiheämpi eikä vain ole lisätty aavikkovaihdetta 5:n päälle. Tällöin löytyy helpommin ajonopeudelle X sopiva vaihde, joka sietää myös nopeuden vaihtelua ilman, että heti tarttee keppiin tarttua.
Itselläni on erittäin ikäviä muistoja 5-vaihteisen lootan ja alaväännön puutteesta kärsineen moottorin yhdistelmästä. Esim 40-rajoitusalueella 3 vaihde oli liian lyhyt, mutta nelosella auto uuvahti, jos nopeus laski yhtään alle 40. Sama tilanne 2/3 vaihteiden välillä kolmessa kympissä ja 5/4 viidessä kympissä. Ihan jatkuvaa kepitystä siis.
Kiihdytyksissä taas ei ole mitään tarvetta kelata joka ainoaa vaihdetta läpi. 6-vaihteisella ihan normaali kaava oli 1-2-4-6.
DSG taas ei rakenteensa vuoksi pysty vaihtamaan parittomalta parittomalle tai parilliselta parilliselle, joten sen on pakko kelata kiihdytyksissä kaikki vaihteet läpi. - ok-vetoalueet
muutama täsmennys kirjoitti:
Totanoin, 6 vaihdetta on parempi kuin 5 vaihdetta - olettaen, että porrastus on vähän tiheämpi eikä vain ole lisätty aavikkovaihdetta 5:n päälle. Tällöin löytyy helpommin ajonopeudelle X sopiva vaihde, joka sietää myös nopeuden vaihtelua ilman, että heti tarttee keppiin tarttua.
Itselläni on erittäin ikäviä muistoja 5-vaihteisen lootan ja alaväännön puutteesta kärsineen moottorin yhdistelmästä. Esim 40-rajoitusalueella 3 vaihde oli liian lyhyt, mutta nelosella auto uuvahti, jos nopeus laski yhtään alle 40. Sama tilanne 2/3 vaihteiden välillä kolmessa kympissä ja 5/4 viidessä kympissä. Ihan jatkuvaa kepitystä siis.
Kiihdytyksissä taas ei ole mitään tarvetta kelata joka ainoaa vaihdetta läpi. 6-vaihteisella ihan normaali kaava oli 1-2-4-6.
DSG taas ei rakenteensa vuoksi pysty vaihtamaan parittomalta parittomalle tai parilliselta parilliselle, joten sen on pakko kelata kiihdytyksissä kaikki vaihteet läpi.No mihinkäs niitä 3 ja 5 vaihteita tarvitaan, jos normaali kaava oli ohittaa ne.
Eli 4-vaihteinen loota riittäisi hyvin.
SE 5-vaihteinen oli kaikkein mukavin. Suurin vaihde on mukavan harva ja sitten kun haluaa ohittaa, niin neloselle ja ripeä ohitus kolmosella ja sitten takaisin vitoselle. Helppoa ja harmitonta se on paitsi volkkarilla. - iloinenautomaatti
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Ammatikuljettaja?
Ymmärtäkseni esim. Formulakuskit on jonkinasteisia ammattikuljettajia ja he kyllä käyttävät molempia jalkoja ajamiseen.
Samaten minä olen jo mikroautolla opetellut ajamaan kahdella jalalla.
Ja samoin ajan myös omalla harasteautolla, kun sillä rataa käyn ajamassa.
Rata-ajossa on aivan välttämätöntä kaasun ja jarrun yhteiskäyttö, että auton saa kääntymään mutkaan.
Näin olen automaattivaihteisilla ajanut vuodesta 1984 lähtien, enkä kertaakaan ole vahingossa tehnyt lukkojarrutusta.
Ajan lähes päivittäin myös manuaalivaihteisella.
Kyllä päässä on jotain vialla, ellei ymmärrä painaako kytkintä vai jarrua.Ymmärsin etteivät Formulat ole automaatteja ja siksi niiden kuskien pitää käyttää vasentakin jalkaa. Mutta automaattivaihteista oppii ajamaan oikein vain kun jättää vasemman jalan pois käytöstä ja käyttää oikealla sekä kaasua että jarrua. Silloin ei vahingossakaan paina molempia yhtaikaa.
Miksi tehdä simppelistä asiasta monimutkaista? Ainakaan minun automaateissani ei ole ollut mitään poljinta vasemman jalan kohdalla)). - ^^^^^^^^^^^^
iloinenautomaatti kirjoitti:
Ymmärsin etteivät Formulat ole automaatteja ja siksi niiden kuskien pitää käyttää vasentakin jalkaa. Mutta automaattivaihteista oppii ajamaan oikein vain kun jättää vasemman jalan pois käytöstä ja käyttää oikealla sekä kaasua että jarrua. Silloin ei vahingossakaan paina molempia yhtaikaa.
Miksi tehdä simppelistä asiasta monimutkaista? Ainakaan minun automaateissani ei ole ollut mitään poljinta vasemman jalan kohdalla)).Ymmärsit väärin!
Formuloissa on kytkin, mutta ei kytkinPOLJINTA. Eli kytkintä käytetään kädellä ja vain lähdössä ja varikkostopeissa.
Kuljettaja käyttää vasemmalla jalalla jarrua ja oikealla kaasua, aivan kuten kirjoitin.
Ja samalla tavalla homma toimii jo mikroautoissakin. Vasemmalla jalalla jarru, oikealla jalalla kaasu, ja vähän isommissa luokissa vielä lisäksi vasemmalla kädellä kytkin ja oikealla kädellä vaihteet, ratin lisäksi.
Minun automaattivaihteisissa autoissa on ollut jarrupoljin siinä kaasupolkimen vasemmalla puolella, aivan kuten vasen jalkani on oikean jalkani vasemmalla puolella.
Ehkä sinulla on jotenkin erilainen järjestys jaloillasi?
Miksi tehdä simppelistä asiasta monimutkaista, kun polkimia on tasan yhtä monta kuin terveellä ihmisellä jalkoja. - hidas vai tyhmä
ok-vetoalueet kirjoitti:
No mihinkäs niitä 3 ja 5 vaihteita tarvitaan, jos normaali kaava oli ohittaa ne.
Eli 4-vaihteinen loota riittäisi hyvin.
SE 5-vaihteinen oli kaikkein mukavin. Suurin vaihde on mukavan harva ja sitten kun haluaa ohittaa, niin neloselle ja ripeä ohitus kolmosella ja sitten takaisin vitoselle. Helppoa ja harmitonta se on paitsi volkkarilla.Et ole penaalin terävin kynä. Tuo 1246 -kaava oli käytössä maantienopeuksilla (rajoitus väh. 70).
Kuusipykäläisellä lootalla sopivan vaihteen valinta oli helppoa kuin heinänteko. Kolmenkympin alueella köröteltiin kolmesella, neljänkympin alueella nelosella ja viidenkympin rajoituksilla vitosella. Kaikissa tilanteissa auto sieti nopeuden vaihtelun /-10 km/h haarukassa ilman puutumista tai kierrosten nousua reilusti yli 2000.
5-pykäläisellä tuo ei toiminut, kun porrastus oli vähän harvempi -> viitonen alkoi olemaan käyttökelpoinen vasta 60-rajoituksilla eikä silloinkaan nopeus saanut paljoa vaihdella eikä maasto saanut olla mäkistä. Muutoin piti a) kepittää koko ajan b) vinguttaa koko ajan nelosella melkein 2500 rpm taulussa.
Sama juttu 4-vaiheella, jonka järkevä käyttöalue alkoi vasta 40-nopeudesta. Eli 30-50 suotavassa ruuhkassa a) koko ajan käsi kepissä kiinni b) koko ajan kolmosella ja bensakauppiaat kiitti.
- Victoria Sunliner
"" On automaatilla kyllä näppärä mennä kaupungilla, se on kesällä mukavaa syödä jäätelötötteröä ja ajella autolla, katsella kaupunkiliikennettä ja kauniita naisia.
Manuaali lootalla tämä olisi vaikeaa.....""
Minäkin ajelin manuaali - 50 luvun jenkkibiilillä kaupungilla ja söin jäätelöä tyttö kainalossa, Hän hoiteli rattivaihteet. Joskus unohdin nuolaista ja jäde valui paidalle, kun hän vaihtoi väärästä tangosta.
Siis sinä VAIN katselet niitä kauniita naisia. Ei käy kateeksi automaattisiasi.- kädettömille
Jos ei tiedä mikä vaihde pitää olla missäkin tilanteessa päällä, on syytä ajaa automaatilla.
- manuaali maanikoille
kädettömille kirjoitti:
Jos ei tiedä mikä vaihde pitää olla missäkin tilanteessa päällä, on syytä ajaa automaatilla.
Siihen on monia muitakin syitä, esim. se, ettei niin välitä koko ajan hääräillä kytkimen ja vaihteiden kanssa kun on keksitty systeemi jossa ei tarvitse. Mutta jos ajaessa pitää ehdottomasti askarrella koko ajan jotain esim. ADHDn takia niin silloin tietysti manuaalinäpräys tarjoaa puuhaa. Ymmärsin kyllä viestistäsi että ajat manuaalia siksi, että se saa sinut tuntemaan itsesi osaavaksi ja tietäväksi . Tai sitten sinulla ei vain ole varaa ostaa ja ajaa automaattia?
- vääntö
Minä tiedän millä vaihteella ajan. Moottorissa on sen verran vääntöä, ettei sillä ole niin väliä, mikä vaihde sattuu olemaan.
- V10
Aikansa sitä kehtaa keppiä vatkata, onneksi on automaatteja.
- pommittaja
Automaatti sopii läskimahaisille laiskiaisille...
- bhohohoh
pommittaja kirjoitti:
Automaatti sopii läskimahaisille laiskiaisille...
Manuaali sopii köyhille nuorille amisjannuille jotka vielä jaksaa vatkata keppiä kun eivät muutakaan saa...
- Automatic!
bhohohoh kirjoitti:
Manuaali sopii köyhille nuorille amisjannuille jotka vielä jaksaa vatkata keppiä kun eivät muutakaan saa...
Kyllähän se manuaalivaihteisen auton ajaminen sopii niille jotka viitsivät siirrellä vaihteiston mekaanisia osia ajaessaan.
Automaattivaihteinen auto on nykypäivää, kuten automaattipesukoneet kosketusnäytöt ym, ym. - vielä terve
Automatic! kirjoitti:
Kyllähän se manuaalivaihteisen auton ajaminen sopii niille jotka viitsivät siirrellä vaihteiston mekaanisia osia ajaessaan.
Automaattivaihteinen auto on nykypäivää, kuten automaattipesukoneet kosketusnäytöt ym, ym.Vanhukset ajavat automaatilla, kun nuo ruumiintoiminnot alkavat hiipua...
- Hearse
vielä terve kirjoitti:
Vanhukset ajavat automaatilla, kun nuo ruumiintoiminnot alkavat hiipua...
Olet oikeassa, kyllähän ne ruumisautot useasti on varustettu automaattivaihteistolla.
- voi vitsi
Hearse kirjoitti:
Olet oikeassa, kyllähän ne ruumisautot useasti on varustettu automaattivaihteistolla.
Se viimeinen kyyti automaatilla, heh
(Mersu tai Volvo) - Bigger is better
voi vitsi kirjoitti:
Se viimeinen kyyti automaatilla, heh
(Mersu tai Volvo)Tai oikeammin se viimeinenKIN kyyti automaatilla.
Viimeisestäni en tiedä, mutta siihen asti ei ainakaan MB:llä, tai Volvolla. - sopii köyhille
Automatic! kirjoitti:
Kyllähän se manuaalivaihteisen auton ajaminen sopii niille jotka viitsivät siirrellä vaihteiston mekaanisia osia ajaessaan.
Automaattivaihteinen auto on nykypäivää, kuten automaattipesukoneet kosketusnäytöt ym, ym.Tosimiäs myös tiskaa käsin, koska sillai tulee puhtaampaa.
Ja kalsongeista hävitetään jarrutusraidat nyrkkipyykillä ja vaikeimmat tapaukset lipeällä & keittämällä pyykit padassa.
Sytytysennakko säädetään käsin.
Ikkunat veivataan ylös alas käsin.
Moottori veivataan kammesta käyntiin.
Ai ei vai? No hups, eli tarpeellisia onkin ne varusteet, mihin oli varaa, ja tarpeettomia ne, mihin ei ollut varaa. - tyhjätasku
sopii köyhille kirjoitti:
Tosimiäs myös tiskaa käsin, koska sillai tulee puhtaampaa.
Ja kalsongeista hävitetään jarrutusraidat nyrkkipyykillä ja vaikeimmat tapaukset lipeällä & keittämällä pyykit padassa.
Sytytysennakko säädetään käsin.
Ikkunat veivataan ylös alas käsin.
Moottori veivataan kammesta käyntiin.
Ai ei vai? No hups, eli tarpeellisia onkin ne varusteet, mihin oli varaa, ja tarpeettomia ne, mihin ei ollut varaa.Tilasin 2000-luvun puolenvälin kieppeillä 5-sarjan BMW:n, automaatin olisi saanut ilman veloitusta kaupanpäälle, (arvo n. 3500e), jätin ottamatta, kun en tuntenut intohimoa automaattia kohtaan, enkä tule koskaan tuntemaan. Kait minä olen sitten köyhä...
- tai tyhmä
tyhjätasku kirjoitti:
Tilasin 2000-luvun puolenvälin kieppeillä 5-sarjan BMW:n, automaatin olisi saanut ilman veloitusta kaupanpäälle, (arvo n. 3500e), jätin ottamatta, kun en tuntenut intohimoa automaattia kohtaan, enkä tule koskaan tuntemaan. Kait minä olen sitten köyhä...
Tunnetko sitten intohimoa manuaalivaihteistoa kohtaan?
Etkä sinä välttämättä ole ole köyhä, saattaahan kyse olla tyhmyydestäkin. - Passion?
tai tyhmä kirjoitti:
Tunnetko sitten intohimoa manuaalivaihteistoa kohtaan?
Etkä sinä välttämättä ole ole köyhä, saattaahan kyse olla tyhmyydestäkin.Intohimoa auton vaihteistoa kohtaan?? , , , Meneekös vähän pervoilun puolelle?
- tuleva vanhus
vielä terve kirjoitti:
Vanhukset ajavat automaatilla, kun nuo ruumiintoiminnot alkavat hiipua...
Voi miten hauska tulevaisuuden kuva! Voin siis jatkaa ajamista satavuotiaaksi, kun minulla on automaatti. Manuaalikuskit hiipuvat ruumiintoimintojensa myötä kun ei vapiseva käsi ja teppaiseva jalka enää toimi vaihdekepillä ja kyutkimellä. Puolikuolleena ei enää opi ajamaan automaatillakaan.
Ouee, me tulemme vielä, automaattiset harmaat pantterit!
On muuten ollut jo aikaisemmin iloa automaatista silloin kun oli vasemmasta kädestä sormi poikki ja toisen kerran vasen jalka kipsissä.Eipä haitannut ajamista, automaatilla)).
- kaupparatsukin
""Siihen on monia muitakin syitä, esim. se, ettei niin välitä koko ajan hääräillä kytkimen ja vaihteiden kanssa kun on keksitty systeemi jossa ei tarvitse.""
Niin, kyllähän automaatti on sitten kätevä, kun viikottain ajan satoja kilometrejä suoraa tietä. Kyllähän automaatti siinä on kätevä.- 9+14
Etenkin silloin se onkin kätevä, kun autossa on vakionopeussäädin...voi nostaa molemmat jalat ikkunalle ja hulata ajatessaan pitkää suoraa))
- kätevääkin
""Totanoin, 6 vaihdetta on parempi kuin 5 vaihdetta""
On joo. Autossani on loikkarilaatikko, siis kolme vaihdetta ja loikkari. Toimii joka vaihteella. Mukava ajella loikkari päällä ja polkaista esim. ohituksissa pienempää pesään.- Pyhä kolmio
Minulle 3 tärkeää asiaa auton valinnassa: takaveto, manuaali ja pisteenä iin päällä: kitkarenkaat näin talvella.
- bturbooo
Pyhä kolmio kirjoitti:
Minulle 3 tärkeää asiaa auton valinnassa: takaveto, manuaali ja pisteenä iin päällä: kitkarenkaat näin talvella.
kitkat on talvella parhaat ja manuaali opel turbo
- ?????
Kumpi parempi vetoautona ja maastoautona, automaatti vai manuaali
- yli kivien
JOs ei tykkää sairaanloisesti kytkimen savusta, niin automaatti on ylivoimainen.
- itse ainakin
Todennäköisesti kaikki aavikkorallit ajetaan automaatilla.
- paljonurpoja
lapsellista
- Monta muutakin
Älähän nyt! Saattaapi joukkoon olla eksynyt muutama Mattikin!
- pure jenkki
Automaattivaihteisto helpottaa ajoa
"Amerikassa automaattivaihteisto keksittiin jo vuonna 1941, kun General Motorsin Hydramatic asennettiin vuoden 1941 Oldsmobileen ja Buickiin.
Suurkaupunkien ruuhkaisilla kaduilla ja maanteillä automaattivaihteisen auton helppo ajaminen sai nopeasti suosiota. Nykyisin rapakon takana ei juurikaan myydä käsivaihteisia autoja. Ja harva niillä edes osaisi kunnolla ajaa."
http://www.taloustaito.fi/fi-FI/ auto/a/auto/automaattivaihteisto-helpottaa-ajoa- v:sta 1980 autom.
HIntaero manuaaliin on nykyään niin mitätön, että ainakaan se ei estä automaatin hankintaa. Suurin este lienee härkävankkureiden ajalta olevat ennakkoluulot.
- raha ratkaisee
v:sta 1980 autom. kirjoitti:
HIntaero manuaaliin on nykyään niin mitätön, että ainakaan se ei estä automaatin hankintaa. Suurin este lienee härkävankkureiden ajalta olevat ennakkoluulot.
Isommissa autoissa kyllä, mutta jossain 20 k€ hintaluokassa automaatin lisähinta voi olla julma - jo pelkkä automaatti kustantaa tonnin, pari, eikä sitä usein saa kuin tehokkaimman moottorin ja korkeimman varustelutason pariksi, jolloin hintaa tuleekin jopa puolet enemmän kuin halvimmalle karvalakkivarusteiselle polkuautolle...
- Niin vanhaksi
Ei saa tunnustautua, että laittaisi automaattilaatikon, tai dieselmoottorin.
Jos niin tekee, niin sehän on jo melkein sama kuin odottaisi kohta kasvavansa horsmaa.- Not child
No, jatkahan sillä kolmipyöräisellä polkemista sitten.
- USA1
Itse ajelen 62 vuotta vanhalla autolla jossa automaatti,eipä ole remonttia tarvinnut tehdä,että se siitä.
- skodaaa
minkä volvon ostit?
mulla oli s60 automaatti
osat ovat skodan niinkuin volvoissa yleensä.
eli nimi on volvo mut osat skodan ja volkkarin- jjfyjghjk
Hah, ei Volvo mitään volkkarin osia käytä
- saat hämmentää
Onhan manuaalissa enemmän ajamisen tuntua.
- Action!
No, ota ohjaus- ja jarrutehostin pois käytöstä, niin on vieläkin enemmän tuota "ajamisen tuntua"!
Kait seuraavaksi kommentoit, että automaativaihteinen on tylsä, kun "ei oo mitään tekemistä"!! LOL
- Dsg
Jotensakin samaa mieltä. Minulla menossa toinen automaattiauto, paluuta manuun ei ole.
Minulla on VW Passat, jonka dsg (6-v) vaihtaa kuin unelma ja menee vähällä löpöllä.
Jotkut on sitä mieltä, että manuaalivaihteisto on "urheilullinen". Mitä urheilullista on siinä, että kepillä siirtelee hammasrattaita?- sivusta seurannut
Ainakin manuaalikuskien matkustajat nyökyttelee tyytyväisinä.
- jeeeeehhh
ja näin hyvät lapset ja aikuiset.. kummallakin on puolesta puhujat.. =) itse hommasin just automaatin monen manuaalin jälkeen.. aika lepposta...
- Tomaatti 4ever
Keskustaan meno pit'isi olla kielletty manuaalilootaisilta autoilta!
Lähtevät huonosti liikkeelle valoista! Miksikö? No, kun painelaakeri kuluu niin nopeasti jos pitää ykkösen silmässä ja kytkin pohjassa odotellessa vihreätä!
Laiskalla tomaatillani pääsen aina liikkeelle kun vaihtuu vihreäksi ja manuaalit saavuttavat vasta 2-3 korttelin jälkeen kun traas on punainen edessä! - manuaali 5-vaihteine
en vittu ikinä ottas mitää automaatin paskaa... semmosella ajaminen ei ees oo ajamista! manuaali sen olla pitää!
- Nykyaikaan,hopi,hopi
Niin, että jumppa kytkinpolkimen ja vaihdekepin kanssa tekee autoilusta ajamista, vai?? Lähetät "meilitkin" varmaan pullopostin välityksellä! No, tapansa kullakin!
- siihenkin tottuisi
Ei tuo ihan täyttä höpö höpöä ole, mutta miksi ei riittävän isolla moottorilla.
Eihän sitä vaihtamista tosin tarvitse edes ajatella kun on tottunut siihen. - oli se ajamista
Eihän se ole tosiaan edes ajamista ,jos on automaattivaihteet , ohjauksentehostajat ,abs-jarrut ja tehokkaat moottorit jne.
Se oli ajamista kun ei ollut ohjauksentehostajia ja rattia sai vääntää tosissaan,
jotta sai auton kääntymään. Ylämäkiin piti osata ennakoida kiihdyttämällä ajoissa, kun ei muuten pysynyt vauhti yllä.
Oli se varmaan vielä enemmän ajamista, kun ei vielä ollut keksitty ilmatäytteisiä
renkaita eikä sateelta suojaavaa korirakennetta. - MB e320cdi
Antaa lippalakkikuskien venkslata kytkimellä ja vaihdekepillä.
Nautinnollista kruisailla vaan ohjauspyörää käännellen ja nopeutta säädellen, nopeuskin tosin hoituu enimmäkseen vakionopeussäätimellä näin maantieajopainotteisella liikkumisella.
Näin meillä.- Manuautomaatti
Niin, jostain syystä täällä pohjolan perukoilla automaatti ei ole tehnyt läpilyöntiä siinä missä muualla. Itse sain herätyksen, kun ajelin työnantajan automaatilla ja tykästyin ajamisen helppouteen myös henkilöautoissa. Linja-autonkuljettajana automaatit olivat toki tuttuja isommista kulkuneuvoista. Sen jälkeen ei paluuta manuaalin enää ollut.
Nykyinen Volvo geartronicilla on ollut hyvä ja kestävä vekotin. Ja taitaa se loota olla japanilaisen Aisin- yhtiön valmistama.
Muutaman kerran olen ajellut kavereitten manuaaleilla, ja oma valinta on vain vankistunut. Ei koskaan enää manuaalia minulle, kiitos.
- paras kuski
Suomen surkeinta kuskia, kun kattoo niin joillekin tuo automaatti pitäisi myös olla edellytys kortinsaamiseksi, on sen verran surkean näköistä ajamista
- saab 9000
ite ajellu automaatti saabeilla 20v.nykyinen saab 9000 automaatti 1989,mittarissa 679tkm,eikä laatikolle tehty mitään muuta,kuin öljyt vaihdettu säännöllisesti..
uusi laatikko maksaa ruotsissa n. 2990kruunua,eli n.300 euroa eli ei kallis investointi.itse tykkään käyttömukavuudesta..kulutuskin kohtuullinen n.8l/100km,maantiellä,kaupunki n.10l/100km..
kyl automaattia voi hinata lyhyitä matkoja.
aurinkoista autoilukevättä olipa sit automaatti,tai manuaali..... - Automan
Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa. Automaattivaihteisto on vikaherkempi, vaatii enemmän huoltoa, on kallis korjata. Manuaali on lähes huoltovapaa, toimintavarmempi, kestävävämpi. Manuaalivaihteista autoa voi hinata ja käynnistää mäkistartilla (ei katalysaattorimallit).
Automaatti on mukavampi ja helpompi käyttää. Manuaali on "urheilullisempi".- luulo vain
Vai vikaherkempi jos nuo dsg:t lasketaan pois, niin kyllä manuaalivehkeisiin tehdään kytkinremppoja jo useita, ennen automaattilaatikon remontin tarvetta ilmenee
- osta buusteri
En kyllä yhdy tuohon. Meillä on ollut toistakymmentä automaattia eikä koskaan missään niistä ollut mitään vikaa lootassa. Penskojen manuaaleissa on kyllä ollut jos mitä vikaa vaihteistoissa ja esim. kytkimessä (jota ei automaateissa pääse vioittamaan itse). Mitä vähemmän autossa on sellaista, mihin autoilija itse osallistuu, sitä vähemmän vikoja tulee.
Satasella saa käynnistysakun, jolla mahdollisesti sammahtanut kone saadaan käyntiin vaivaamatta muita autoilijoita sähkön lainaukseen. Kukahitto nykypäivinä työntää tai hinaa autoa käyntiin??
- asioiden kärjistäjä
Automaatti sopii mainiosti vanhuksille ja vammaisille. Tämä on se ainoa totuus.
Voisin luetella pitkän listan miinuksia, mutten ny viitti. - tomaatti 6-v
Sama se on kummalla ajaa, molempia on vuoron perään ollut. Mutta automaatti on paljon mukavampi
- hanne65
Minäkin olen ajanut yli 20 v. manuaalilla ja ajettelin myös,että seuraava auto on kyllä automaatti vaikka maksaakin enemmän. Eiköhän nuo vaihteet ole sen verran korvien vääliin jääneet, että taas sitten palautuvat tarvittaessa.
- transaxle
Keppikone on siitä mukava, kun saa seurata paapan tai frouvan lähtöä liikkeelle - valtava huuto kovilla kovilla kierroksilla , ettei vaan sammu kun kytkimen nostaa...
JA: kumpaanko suuntaan astra hyökkää!!!
(ps. automaattia et saa töpeksimällä sammumaan.:)- koppikene
eli automaatti vanhuksille ja vammaisille...
- Shifter
koppikene kirjoitti:
eli automaatti vanhuksille ja vammaisille...
Ei, vaan muiden lisäksi myös heille.
- Manual MAN
Manuaalissa on hevosvoimia enemmän käytössä ja vääntöä enemmän.
Automaatti hävittää vääntöä ja hevosvoimia.
Manuaali kiihtyy 0-100km/h nopeammin- Owner's manual
Ja nykyisen automaattivaihteiston hävikki on? No, niin vähäinen, että eipä sitä huomaa.
No ohjekirjan kiihtymiseen en ota kantaa, mutta vaihteiston tyypillä ei juuri ole käytännön merkitystä kiihtyvyyteen. - Mulla tuo
Liikkuu ihan tarpeeksi mulle, eikä syö edes paljon bensaa.... ja siis syököön mitä syö, aivan sama.
3.2 V6 quattro
S-Tronic
http://fi.wikipedia.org/wiki/Audi_TT#Suorituskyky_ja_kulutus
- Manu.al
Miten automaatilla ajetaan alamäki vapaalla?????
EI TAIDA ONNISTUA!!- ihme pelleilyä
Kuka ääliö rullaa alamäet vapaalla?
No tietty ääliö, joka ajelee jollain 80-luvun kaasutinpelillä!
Viimeiset parikymmentä vuotta autoissa on ollut ruiskut, jotka katkaisevat polttoaineensyötön moottorijarrutuksen ajaksi. Paitsi että isolla vaihteella se jarrutus on aika olematonta.... ja muinaisilla automaateilla jopa täysin olematonta. Onneksi nykyiset automaatit osaavat myös tehokkaan moottorijarrutuksen, joten ei tarvi alamäessä koko ajan seistä jarrulla.
Ääliöt toki muinaisine ruppanoineen joutuvat keräämään alamäessä vauhtia siinä toivossa, että seuraavan ylämäen pääsisi nousemaan joutumatta vemputtamaan keppiä alaspäin vaihdon merkeissä ;-D - höööööölmö
ihme pelleilyä kirjoitti:
Kuka ääliö rullaa alamäet vapaalla?
No tietty ääliö, joka ajelee jollain 80-luvun kaasutinpelillä!
Viimeiset parikymmentä vuotta autoissa on ollut ruiskut, jotka katkaisevat polttoaineensyötön moottorijarrutuksen ajaksi. Paitsi että isolla vaihteella se jarrutus on aika olematonta.... ja muinaisilla automaateilla jopa täysin olematonta. Onneksi nykyiset automaatit osaavat myös tehokkaan moottorijarrutuksen, joten ei tarvi alamäessä koko ajan seistä jarrulla.
Ääliöt toki muinaisine ruppanoineen joutuvat keräämään alamäessä vauhtia siinä toivossa, että seuraavan ylämäen pääsisi nousemaan joutumatta vemputtamaan keppiä alaspäin vaihdon merkeissä ;-D"moottorijarrutuksen"
Missä mainitaan moottorijarrutus.
Ymmärrätkö mikä on vapaa, ei vaihdetta ollenkaan päällä vaan auto rullaa mäen ilman vaihdetta, tyrkkää mäen alla taas 5 silmään - kepeästi rullaten
höööööölmö kirjoitti:
"moottorijarrutuksen"
Missä mainitaan moottorijarrutus.
Ymmärrätkö mikä on vapaa, ei vaihdetta ollenkaan päällä vaan auto rullaa mäen ilman vaihdetta, tyrkkää mäen alla taas 5 silmäänAutomaatti rullaa alamäen mukavasti vain kaasua nostamalla.
Ei siinä tarvi mitään keppi eikä kytkintemppuilua tehdä. - 11+9
kepeästi rullaten kirjoitti:
Automaatti rullaa alamäen mukavasti vain kaasua nostamalla.
Ei siinä tarvi mitään keppi eikä kytkintemppuilua tehdä.Automaatti jarruttaa alamäessä kun kaasun nostaa Ihan vain niinkuin tiedoksi. vapaakytkin oli aikoinaan 70-luvulla Saab 92:sessa.
- terveisiä essoon
höööööölmö kirjoitti:
"moottorijarrutuksen"
Missä mainitaan moottorijarrutus.
Ymmärrätkö mikä on vapaa, ei vaihdetta ollenkaan päällä vaan auto rullaa mäen ilman vaihdetta, tyrkkää mäen alla taas 5 silmäänYmmärrätkö sinä, ettei pohojamaan vuoristoseudut ole koko maailmankaikkeus?
Aika harvinaista on, että mäen jyrkkyys osuu just sillai, että auto rullaa tasaisella nopeudella. Etenkin taajamanopeuksilla (40-60) vauhti kiihtyy vapaalla rullattaessa loivassakin mäessä liikaa eli a) laittomiin lukemiin b) tulee edellä ajavat perse edellä vastaan, vaikkei ylinopeudesta piittaisikaan.
Oikein perinteisen mallin automaatissa moottorijarrutusta ei ollut käytännössä lainkaan normaalitilassa (D), pikkuvaihteille pakotettuna kyllä Tuollaisen kanssa piti tosiaan polkea kevyesti jarrua kaikissa alamäissä.
Nykyisillä automaateilla löytyy tehokkaampi moottorijarrutus ilman mitään "lukitaan vain pienet vaihteet käyttöön" pelleilyitä automaatti ymmärtää tehostaa moottorijarrutusta, kun kuski polkaisee jarrua. Toki sama hoituu vaikka ratin läpysköistä.... Paljon parempi näin - ei tarvi "hypätä" jarrupolkimelle heti, kun edellä ajava polkuauto vähänkin hidastaa (esim. kuskin yrittäessä muistella, mistä 3. vaihde tänään löytyisikään) tai osuu alamäki kohdalle. - Vaihde vapaalle
Ts vaihdekeppi D:ltä N:lle, niin saat vapaakyydin.
- häh
Vaihde vapaalle kirjoitti:
Ts vaihdekeppi D:ltä N:lle, niin saat vapaakyydin.
Saako automaattia kesken ajon N:lle ja eikös N laita pyörät lukkoon vaikka P tekee saman.
- ^^^^^^^^^^
11+9 kirjoitti:
Automaatti jarruttaa alamäessä kun kaasun nostaa Ihan vain niinkuin tiedoksi. vapaakytkin oli aikoinaan 70-luvulla Saab 92:sessa.
Automaateissakin on vapaakytkin, ei jarruta alamäessä.
Kannattaisi tutustua aiheeseen ennen väittelyä. - ^^^^^^^^^^
häh kirjoitti:
Saako automaattia kesken ajon N:lle ja eikös N laita pyörät lukkoon vaikka P tekee saman.
Kyllä automaatin saa kesken ajon N:lle (N=neutral) ja ei, se ei laita pyöriä lukkoon kuten P (P=park).
- älä kiusaa köyhää
Vaihde vapaalle kirjoitti:
Ts vaihdekeppi D:ltä N:lle, niin saat vapaakyydin.
Hys hys. Älä pilaa köyhän polkuautoilijan päivää!
Anna polkuautoilijan edelleen elää harhoissaan. Silloin ei köyhyys vituta niin suunnattomasti. - automuori
Jos hölmöillä haluaa voihan vetää vapaa-asennon päälle vaihteenvalitsimesta. Automaatissakin on näes sellainen; siitä saa päälle parkkivaihteen, vapaan, pakin, ajovaihteen ja moottorijarrutusta varten vielä voi lukita pois suurimmat vaihteet ja ajaa esim. ykkösellä tai ykkösellä ja kakkosella.
Käytännössä ei tarvitse eteenpäin ajaessa käyttää noita kun on laittanut ajovaihteen päälle. - kompro de missi
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Automaateissakin on vapaakytkin, ei jarruta alamäessä.
Kannattaisi tutustua aiheeseen ennen väittelyä.Saahan alamäessä automaatinkin moottorijarruttamaan, jos pykältää pienempiä vaihteita pesään.
Normaalisti D-vaihteella kyllä rullaa alamäet niin hyvin , että manuaalit jää jalkoihin.
Automaatti on loivassa alamäessä ylivoimainen, kaasua tarvitaan vain silloin tällöin. Kaupungissa puoleen kortteliin asti vähän kaasua ja loput rullaten . - matic6
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Kyllä automaatin saa kesken ajon N:lle (N=neutral) ja ei, se ei laita pyöriä lukkoon kuten P (P=park).
Ei pitkäksi aikaa!
- ^^^^^^^^^^
matic6 kirjoitti:
Ei pitkäksi aikaa!
Kyllä automaatin saa pitkäksikin aikaa vapaalle. Se riippuu ihan kokonaan siitä, kuinka pitkään kuljettaja haluaa sitä vapaalla pitää.
Mutta uskon että yrität tuolla kertoa, ettei vaihteisto saa voitelua, kun vaihde ei ole kytkettynä.
Kyllä se vaihteisto voitelun saa. Aina kun auton moottori on käynnissä, turbiini (momentinmuunnin) pyörii ja pyörittää vaihteiston öljypumppua.
- vaihtaja..
Tästä ajattelin auton laittaa.. mitä sanotte hinta/laatu??
http://www.nettiauto.com/volvo/s60/6268426- munsun
Mitä siihen pitäisi vielä laittaa. Eikö se ole jo ihan valmis ?
- hoi sie
munsun kirjoitti:
Mitä siihen pitäisi vielä laittaa. Eikö se ole jo ihan valmis ?
Ei valmista autoa ole vielä keksitty :)
Vai miksi niitä suunnitelaan ja tehdään kokoajan lisää? - puhuja?
Mihin sen ajattelit laittaa?
- vaihtaja..
puhuja? kirjoitti:
Mihin sen ajattelit laittaa?
Enimmäkssen tien päälle ajuun, hah
- näytille vaan
vaihtaja.. kirjoitti:
Enimmäkssen tien päälle ajuun, hah
Mutta piirongin päällä puunattuna olis komiampi.
- ei vetokoukkua
vaihtaja.. kirjoitti:
Enimmäkssen tien päälle ajuun, hah
Mä en ostaisi autoa jossa on vetokoukku, et voi tietää mitä sillä on vedetty, moottori ja voimansiirto kovilla...
- manujätkä
Miten automaatilla kiihdytetään 80km/h vauhdissa ohitustilanteessa 100km/h, miten vaihteet..iso vaihdepäälläkö sitä ohitetaan, aika hitaat ohitukset, miten ne vaihtuu????
- automatique
Manun on vaikea ymmärtää hienostuneempaa tekniikkaa, mutta voin kertoa, että ihan vaan kaasua painamalla kiihdytetään. Ei tarvi hämmentää keppiä tai heppiä eikä polkea hiki otsalla erilaisia polkimia kuten manussa. Automaatti hoitaa sopivan vaihteen valitsemisen ja bonuksena sen voi valita itsekin etukäteen jos vain haluaa. Ohituksen hitauden/nopeuden voi säätää portaattomasti kaasupolkimella, sillä automaatin kanssa on on aina autossa riittävästi tehoa.
Ei tarvi vinguttaa niinkuin volkkarin korppusahoja.
- marttil1
Oisko jollain tietoa 9000 saab - 97 2.3 turbo. at.laatikko antaa ylim. äänen kovassa kiihdytyksessä. Loksahtava ääni. Muuten loistopeli enkä vaiha manuv. autoon kuuna päivänä. Ps. kulukee ilman lastuja n.200 km- h.
- aisin skulaa
Kaasu pohjassa kiihdytyksissä kaikki vanhemmat ja varsinkin paljon ajetut automaatit rytkäyttää hieman. Kaameinta oli vanha DSG-Passat, mikä rytkäytti oikein pahasti joka vaihteen välillä, mutta sehän ei olekkaan oikea automaatti vaan reistailevan elektroniikan ohjailema manabuaalilaatikko, minkä yhteyteen on kytketty jopa 2 reippaassa käytössä savuavaa kytkintä.
Joku ehkä vaittää, että siinä laatikossa olikin vikaa, mutta niinhän noissä lähes kaikissa DSG-laatikoissa on.
Maltillisella kaasulla vanhakin automaatti vaihtaa kun sukkasillaan.
Onhan ne jarrupannat tai palat jo kuluneita, mikä saattaa aiheuittaa äkäisiä kytkeytymisiä, mutta niitäkin voi vaihtaa ja öljyt pitää muistaa uusia kohtuuvälein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä628082Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai475786Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.415495- 1102240
- 1212148
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav791647- 1171514
IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.1211476Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti1401096On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht801072