Miten takavetoista ajetaan talvella?

etukaaleppi

Olen huristellu nyt e-mersulla joka on takavetoinen. Tuntuu että hirveän herkästi lähtee perä heittämään kun painaa kaasua ja mutkat joutuu ajamaan hirveän hitaasti ettei lähde luistamaan sivuttain. Miten takavetoista pitäisi ajella?

60

6216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weqxwqwqqwqq

      Huonot renkaat? Itte oon ajellu lähinnä vaan mersun pakuilla ja
      on niissäkin luistosesto, ajonvakautuksen hallinta tjsp että ei se
      perä niin kovin herkkä ole luistelee mutta luistaahan se turhan
      paljon voimaa käyttää..

      Niin, en kyllä tiedä mihin takavetoa tarvitsee mutta kaippa noita
      pitää olla.

      • Helpompi ajaa kuin esim. etuvetoista ei puske ja sivuluisut on helppo oikaista tai vedättää luisuttamalla


    • Hevoisenton

      Ajattele valjastaneesi hevoisen työntämään kärryjä. Kärryt menevät poikittain samasta syystä kuin takavetoinenkin.

    • mannelavetti?

      Yleensä takavetoisella ajamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Ehkä tuo mersusi on vaan niin huono ajettavaksi, että se on vaikeaa.

      Mutta takavetoisella ajetaan siten, että painetaan kaasua, niin auto liikkuu ja rattia käännetään sinne, mihin halutaan auton nokan menevän.
      Siinäpä se lyhykäisyydessään.

    • On sellainen

      Aika vanha mese taitaa olla. Joku ysäri? Nykyistä et varmaan saa helposti sladiin. Taitava pitää olla jos sladiin onnistut oikeasti saamaan. Veikkaan että samat vehkeet bemuilla ja muillakin takavetoisella. Jos viis senttiä heittää perä sivulle, automatiikka oikaisee heti.

    • Lämppäri

      Takavetoa ajetaan talvella samalla tavalla kuin kesällä, paitsi lämmityslaite pitää laittaa lämmittämään.

      • Ei tarvitse, kyllä automatiikka tuon hoitaa ihan samalla tavalla kuin muissakin autoissa.

        Joissain vaikeissa paikoissa pitää kytkeä luistonesto pois päältä, eikä ylämäkeen kannata suunnitella liukkaalla peruuttavansa, mutta muuten takavetoinen on erittäin hyvä talviauto. Suorastaan mukavan eleetön. Paljon miellyttävämpi ajettava kuin etuvetoinen.


      • nykyiset pelittää
        The_Rat kirjoitti:

        Ei tarvitse, kyllä automatiikka tuon hoitaa ihan samalla tavalla kuin muissakin autoissa.

        Joissain vaikeissa paikoissa pitää kytkeä luistonesto pois päältä, eikä ylämäkeen kannata suunnitella liukkaalla peruuttavansa, mutta muuten takavetoinen on erittäin hyvä talviauto. Suorastaan mukavan eleetön. Paljon miellyttävämpi ajettava kuin etuvetoinen.

        jos joutuu ottamaan luistoneston pois päältä pahoissa paikoissa on merkki siitä, että se on toteutettu huonosti ja puhutaan vanhahkosta kalustosta.


      • Pekka-
        The_Rat kirjoitti:

        Ei tarvitse, kyllä automatiikka tuon hoitaa ihan samalla tavalla kuin muissakin autoissa.

        Joissain vaikeissa paikoissa pitää kytkeä luistonesto pois päältä, eikä ylämäkeen kannata suunnitella liukkaalla peruuttavansa, mutta muuten takavetoinen on erittäin hyvä talviauto. Suorastaan mukavan eleetön. Paljon miellyttävämpi ajettava kuin etuvetoinen.

        Ei tarvitse ottaa mitään pois. Ellei sitten halua leikkiä.


      • nykyiset pelittää kirjoitti:

        jos joutuu ottamaan luistoneston pois päältä pahoissa paikoissa on merkki siitä, että se on toteutettu huonosti ja puhutaan vanhahkosta kalustosta.

        Voi olla. Oma auto kun sekä jarruttaa rengasta että tiputtaa kierroksia vetävien pyörien luistellessa. Molemmat ovat käytöstä, jota en missään nimesäs halua vetäessäni ylöspäin jyrkkää ja jäistä mäkeä. Mielummin koko mäki pienessä hallitussa luistossa. Siinä ei ainakaan vauhti tipahda, mikä onkin se mitä pitää viimeiseen asti välttää.

        Ehkä uusissa autoissa tuo on toteutettu paremmin. En tiedä, kun en ole uudempaa takavetoista ajanut.


      • Pekka- kirjoitti:

        Ei tarvitse ottaa mitään pois. Ellei sitten halua leikkiä.

        Riippuu ilmeisesti autosta.

        Oma autoni ei vedä läheistä jyrkkää mäkeä kunnolla ylös luistonesto päällä. Se kun ei anna sutia, niin vauhti lähtee tippumaan... Toki tämä pätee vain silloin, kun koko mäki on mustassa jäässä...

        Paremmin menee kyllä ylös kuin etuvetoisella. Sellaisella ajellessani oli oikeasti tiukkaa muutaman kerran.


      • Anonyymi
        The_Rat kirjoitti:

        Ei tarvitse, kyllä automatiikka tuon hoitaa ihan samalla tavalla kuin muissakin autoissa.

        Joissain vaikeissa paikoissa pitää kytkeä luistonesto pois päältä, eikä ylämäkeen kannata suunnitella liukkaalla peruuttavansa, mutta muuten takavetoinen on erittäin hyvä talviauto. Suorastaan mukavan eleetön. Paljon miellyttävämpi ajettava kuin etuvetoinen.

        Se on käytännössä aivan sama, kumpi pää vetää, mieluiten molemmat.


    • rruutssss

      Ajan e mersulla vuosimalli on 2012-2013 en tiedä tarkkaan, auto ei ole oma vaan taksi jota silloin tällöin ajan. Aina kun talvella kääntyy niin meinaa luistaa ja mutkan jälkeen kun alkaa painamaan kaasua niin perä heittää. Tulee sellainen äkillinen peränheitto jonka jälkeen pyörät saavat taas pidon alle rusahduksen kera.

      • leimasin housussa?

        Kuuluuko se rusahdus kuskin pyllyn alta? Kävikö...


    • axolotli

      Nuorna poikana kun sain kortin ja autot oli melkein järjestään takapotkuja, ajettiin niitä varsinkin talvella ja hiekalla aina kahva edellä joka mutkaan ja sieltä ulos.

    • hiekkasäkki

      Vanhempiin takapotkuisiin kannatta laittaa se hiekkasäkki peräkonttiin, jos on liukasta. Uudemmista ei ole kokemusta, kuin etuvetoisista ja nelivetoisista, mutta
      on niissä takavetoisissakin kai parannettu painojakaumaa.

    • ^^^^^^^^^^

      Hyvin.

    • 15+4

      Taitaa olla e-mersu vanha? BMW:n 3-sarjasella olen itse ajanut ja helpompi sillä on ajaa kuin edellisellä etuvetoisella. Auto on uskomattoman tasapainoinen ja hyvä ajaa. Ajonvakaus ja sutimisenesto puuttuvat heti jos autoa meinaa laittaa sladiin, ne saa kyllä pois päältä jos haluaa leikkiä.

    • paremmat eteen

      Takavetoinen on helppo ajaa talvella. Perä lähtee helposti sivuluisuun mutta se on erittäin helppo korjata. Takavetoinen ei puske, joka on pahin auton ajo-ominaisuus. Eri asia on nämä monenmoiset avuttomille suunnitellut köps-järjestelmät.

      Olen ajanut 30 vuotta etuvetoisella mutta en tiedä mitä sillä tehdään jos auto alkaa mennä sivuluisua. Se puskee nokkaa ja tämä onkin hankala tilanne. Käsijarrulla voi tietysti yrittää jotain. No, avuttomille tehdyt lisälaitteet ovat ehkä avuksi?

      • 4*4

        Jos etuvetoinen alkaa puskea niin silloin käännetään etupyörät sinne suuntaan minne halutaan ja painetaan kaasua reilusti. Suunta muuttuu varmasti olettaen ettei pyörät ole urissa tai käytetä näitä mainitsemiasi avuttomille suunniteltuja köps-järjestelmiä.


      • ajo-opetusta
        4*4 kirjoitti:

        Jos etuvetoinen alkaa puskea niin silloin käännetään etupyörät sinne suuntaan minne halutaan ja painetaan kaasua reilusti. Suunta muuttuu varmasti olettaen ettei pyörät ole urissa tai käytetä näitä mainitsemiasi avuttomille suunniteltuja köps-järjestelmiä.

        Antamillasi ohjeilla etupyörien pito vähenee vielä entisestäänkin ja puskeminen vain pahenee.
        Tilanteeseen auttaa takapyöriin vaikuttava käsijarru, tai vaihtoehtoisesti painetaan jarrupoljinta ja annetaan samanaikaisesti kaasua, jolloin jarru lukitsee takapyörät, mutta kaasulla saadaan etupyörät pysymään pyörimässä, jolloin niissä säilyy ohjaavuus.


      • 4*4
        ajo-opetusta kirjoitti:

        Antamillasi ohjeilla etupyörien pito vähenee vielä entisestäänkin ja puskeminen vain pahenee.
        Tilanteeseen auttaa takapyöriin vaikuttava käsijarru, tai vaihtoehtoisesti painetaan jarrupoljinta ja annetaan samanaikaisesti kaasua, jolloin jarru lukitsee takapyörät, mutta kaasulla saadaan etupyörät pysymään pyörimässä, jolloin niissä säilyy ohjaavuus.

        Kyllä käsijarrulla saa kurssia muutettua. Mutta jos esim kuvitellaan tilanne missä auto on puskemassa ojaan ja vedät käsijarrua niin perä lähtee luisuun sinne ojaan päin ja pahimmassa tapauksessa auto on katollaan kun helma tökkää pientareeseen takapyörän tiputtua ojaan.

        Etupyöriä kun kääntää reilusti tielle päin ja antaa kunnolla vetoja niin se varmasti korjaa tilannetta. Eikä se suunnan muutos siis välittömästi tapahdu mutta nopeasti kuitenkin. Suosittelen ajamaan jäärataa jos mahdollista. Siellä ne niksit oppii parhaiten!


      • ei tolkunhäviää
        4*4 kirjoitti:

        Kyllä käsijarrulla saa kurssia muutettua. Mutta jos esim kuvitellaan tilanne missä auto on puskemassa ojaan ja vedät käsijarrua niin perä lähtee luisuun sinne ojaan päin ja pahimmassa tapauksessa auto on katollaan kun helma tökkää pientareeseen takapyörän tiputtua ojaan.

        Etupyöriä kun kääntää reilusti tielle päin ja antaa kunnolla vetoja niin se varmasti korjaa tilannetta. Eikä se suunnan muutos siis välittömästi tapahdu mutta nopeasti kuitenkin. Suosittelen ajamaan jäärataa jos mahdollista. Siellä ne niksit oppii parhaiten!

        mihin tarvitsee mitään jäärata ajamista harjoitella esim. pk seudun kaupunki liikenteessä! tiet aina suolattu ja sulana yleensä se on harvinaista jos on liukasta.


      • tolkunhäivää
        ei tolkunhäviää kirjoitti:

        mihin tarvitsee mitään jäärata ajamista harjoitella esim. pk seudun kaupunki liikenteessä! tiet aina suolattu ja sulana yleensä se on harvinaista jos on liukasta.

        No sinä varmaan asut siellä ja ajattelet noin! Ja tässä tapauksessa oli puhe auton hallinnasta eikä pääkaupunkiseudulla ajamisesta. Mutta luulenpa että ajaa ne etelä-suomalaisetkin joskus liukkailla teillä...


      • 15+4
        4*4 kirjoitti:

        Jos etuvetoinen alkaa puskea niin silloin käännetään etupyörät sinne suuntaan minne halutaan ja painetaan kaasua reilusti. Suunta muuttuu varmasti olettaen ettei pyörät ole urissa tai käytetä näitä mainitsemiasi avuttomille suunniteltuja köps-järjestelmiä.

        Kuten tossa jo mainittiinkin, niin puskee vaan pahemmin jos painat kaasua. Etuvetoisen saa "rauhoittumaan" kun painetaan kytkin pohjaan. Joskus täytyy käyttää renkaita suoraan eteen päin asennossa jos puskeminen ei muuten lopu.


      • 1+1

        "Olen ajanut 30 vuotta etuvetoisella mutta en tiedä mitä sillä tehdään jos auto alkaa mennä sivuluisua. Se puskee nokkaa ja tämä onkin hankala tilanne. Käsijarrulla voi tietysti yrittää jotain. No, avuttomille tehdyt lisälaitteet ovat ehkä avuksi? "

        Miten auto voi puskea ja olla sivuluisussa yhtäaikaa?
        30 vuotta autoilleena pitäisi tietää miten toimia sivuluisussa. Vetotavalla ei väliä, käännät rattia sivuluisun suuntaan ja painat kytkimen pohjaan.
        Jos käytät käsijarrua sivuluisun alettua, menetät autosi hallinnan lopullisesti.

        Takavetoinen auto puskee herkemmin kuin etuvetoinen, koska takavetoisen painojakauma on lähempänä 50/50 kuin etuvetoisen.


      • paremmat eteen
        1+1 kirjoitti:

        "Olen ajanut 30 vuotta etuvetoisella mutta en tiedä mitä sillä tehdään jos auto alkaa mennä sivuluisua. Se puskee nokkaa ja tämä onkin hankala tilanne. Käsijarrulla voi tietysti yrittää jotain. No, avuttomille tehdyt lisälaitteet ovat ehkä avuksi? "

        Miten auto voi puskea ja olla sivuluisussa yhtäaikaa?
        30 vuotta autoilleena pitäisi tietää miten toimia sivuluisussa. Vetotavalla ei väliä, käännät rattia sivuluisun suuntaan ja painat kytkimen pohjaan.
        Jos käytät käsijarrua sivuluisun alettua, menetät autosi hallinnan lopullisesti.

        Takavetoinen auto puskee herkemmin kuin etuvetoinen, koska takavetoisen painojakauma on lähempänä 50/50 kuin etuvetoisen.

        Moro 1 1

        Puskeminen on sivuluisua jossa etupää on luisussa. Takavetoisen sivuluisu on helppo oikaista eikä siihen tarvita mitään kytkin-juttuja. Puskemisen hallinnassa käsijarrulla saa takapään luistoon jolloin auton suunta korjaantuu. Tietystikään tätä ei suositella osaamattomille.

        "Takavetoinen puskee herkemmin kuin etuvetoinen".
        Tämä voi tulla vain sellaiselta joka ei ole itse koskaan ajanut autolla.


      • näinsemenee
        1+1 kirjoitti:

        "Olen ajanut 30 vuotta etuvetoisella mutta en tiedä mitä sillä tehdään jos auto alkaa mennä sivuluisua. Se puskee nokkaa ja tämä onkin hankala tilanne. Käsijarrulla voi tietysti yrittää jotain. No, avuttomille tehdyt lisälaitteet ovat ehkä avuksi? "

        Miten auto voi puskea ja olla sivuluisussa yhtäaikaa?
        30 vuotta autoilleena pitäisi tietää miten toimia sivuluisussa. Vetotavalla ei väliä, käännät rattia sivuluisun suuntaan ja painat kytkimen pohjaan.
        Jos käytät käsijarrua sivuluisun alettua, menetät autosi hallinnan lopullisesti.

        Takavetoinen auto puskee herkemmin kuin etuvetoinen, koska takavetoisen painojakauma on lähempänä 50/50 kuin etuvetoisen.

        Omakohtaista kokemusta asiasta? Väitän ja tiedän, että etuvetoinen puskee ja takavetoinen ei. Etuvetoiset ovat muutenkin liukkaamman oloisia mutkaisella talvitiellä. Kun auton painojakautuma on 50/50, niin auto on huomattavasti tasapainoisempi ja pito tiehen paljon parempi.


      • paremmat eteen kirjoitti:

        Moro 1 1

        Puskeminen on sivuluisua jossa etupää on luisussa. Takavetoisen sivuluisu on helppo oikaista eikä siihen tarvita mitään kytkin-juttuja. Puskemisen hallinnassa käsijarrulla saa takapään luistoon jolloin auton suunta korjaantuu. Tietystikään tätä ei suositella osaamattomille.

        "Takavetoinen puskee herkemmin kuin etuvetoinen".
        Tämä voi tulla vain sellaiselta joka ei ole itse koskaan ajanut autolla.

        >> Takavetoinen puskee herkemmin kuin etuvetoinen
        > Tämä voi tulla vain sellaiselta joka ei ole itse koskaan ajanut autolla.

        Tuo voi itse asiassa pitää paikkansa jarrutuksissa. Moottorin vetäessä (tai moottorijarrutuksessa) toki takavetoinen menee herkemmin poikittain kuin puskee.

        Takavetoisen puskeminen jarrutustilanteessa voikin olla aikamoinen yllätys. Kaasua ei tekisi mieli painaa yhtään, kun nopeutta yrittää muutenkin tiputella...

        Toki nykyautoissa elektroniikka tulee hätiin ennen kuin kuskilla on jännäkakka puntissa. Ja muutaman kerran jälkeen sitä oppii jarruttamaan vähän aikaisemmin ja kiihdyttämään jo mutkassa (etuvetoisella mutkassa kiihdyttäminen on taas vähän riskiä)...


      • Anonyymi
        4*4 kirjoitti:

        Kyllä käsijarrulla saa kurssia muutettua. Mutta jos esim kuvitellaan tilanne missä auto on puskemassa ojaan ja vedät käsijarrua niin perä lähtee luisuun sinne ojaan päin ja pahimmassa tapauksessa auto on katollaan kun helma tökkää pientareeseen takapyörän tiputtua ojaan.

        Etupyöriä kun kääntää reilusti tielle päin ja antaa kunnolla vetoja niin se varmasti korjaa tilannetta. Eikä se suunnan muutos siis välittömästi tapahdu mutta nopeasti kuitenkin. Suosittelen ajamaan jäärataa jos mahdollista. Siellä ne niksit oppii parhaiten!

        Jos on vieras auto, kannattaa ainakin selvittää, ettei se käsijarru vaikuta etupyöriin, ihan ettei tule yllätystä. Sähköisellä käsijarrulla ei ole muuta virkaa, kuin pitää auto paikallaan, ja hyvä niin.


    • winterdrifter

      hommaat ekaks 328 Bemarin ja siihen sitte asentelet quifen lukkoperän. Sen jälkee joka mutka perä edellä ja luistot on makeita ja pitkiä ku lukko pitää molemmat pyörät liikkeessä

    • realisti2

      Jaahas. Nämä perusjutut opetettiin jo autokoulussa, joten mitähän siellä nykyään oikein opetetaan . Kuulun ns. vanhaan koulukuntaan, joten vetotapa syytä selvittää ennen ajoon ryhtymistä.

      Etuvetoinen auto kun lipeää, lisätkää sitä kaasua reippaasti, kuten jo joku tuossa osuvasti sanoi ja ohjatkaa luisun suuntaan.
      Takatuuppari kun meinaa livetä, niin kytkin pohjaan ja käännä renkaat luisun suuntaan.

      Ite pärjännyt näillä opeilla käytännössä jo vuodesta -87 ja vuosittaista ajoa tulee vaatimattomasti n.80000 km. Etuvetoista autoa ajellut enemmän niiden lisääntymisen myötä.

      Parempikuntoiset renkaat hyvä laittaa taakse ja vetotavalla ei ole tässä asiassa merkitystä. Uudet renkaat mielummin. Peräpää pysyy tällöin siellä takana hallitusti ja toisin väittävät eivät mahdollisesti ole sitä täällä kommentoimassa.

      Kun nyt otatte sen isin tai äitin auton lainaksi, niin vetotapa syytä selvittää ennen ajoa eikä liukkahilla, että mites se nyt menikään. Tehkää kuten haluatte, mutta itselläni toiminut.

      • realisti111

        Toi neuvo "käännä renkaat luisun suuntaan" on aivan mahdottoman typerä.
        Paljon parempi on neuvo, käännä sinne, minne haluat auton nokan menevän.

        Ja tuo neuvosi etuvetoiselle, toimii silloin, kun auton perä lähtee luisuun, mutta puskiessa vain pahentaa tilannetta.


      • hoh-hoijaa

        Etuvetoon pätee toi kytkin pohjaan ohje, näin se puskeminen loppuu. Jos joku aikoo etuvetoisella roikottaa perää mutkassa kaasulla, niin saa olla sitten tehokas etuvetoinen. Tälläinen roikottaminen ei sitten onnistu millään 60hp:lla Fiatilla, eikä vielä 100hp:lla perheautollakaan.


      • perempi kuski ku sä
        realisti111 kirjoitti:

        Toi neuvo "käännä renkaat luisun suuntaan" on aivan mahdottoman typerä.
        Paljon parempi on neuvo, käännä sinne, minne haluat auton nokan menevän.

        Ja tuo neuvosi etuvetoiselle, toimii silloin, kun auton perä lähtee luisuun, mutta puskiessa vain pahentaa tilannetta.

        "Toi neuvo "käännä renkaat luisun suuntaan" on aivan mahdottoman typerä."

        Jos etuvetoinen alkaa puskemaan niin ei kannata kääntää rattia yhtään minnekään. Kannattaa nostaa jalka kaasulta ja painaa kytkintä, mikäli autossa manuaali-aski.

        Jos auton puskiessa kääntää renkaita voimakkaasti suuntaan tai toiseen niin pidon palautuessa auto lähtee ihan väärään suuntaan.

        Ja mitä tuohon alun sitaattiin tulee niin renkaiden kääntäminen luiston suuntaa voi kyllä palauttaa pidon mutta se on sitten eri asia auttaako se pitämään autoa tiellä. Kyllähän vetävien pyörien saaminen auton kulkusuunnan mukaisiksi on aika jees juttu tuon ajamisen kannalta...


    • Jyystömies.

      Takavetoista. Joo. Olen huristellut naapurin muijalla, joka on niin lihava ettei sitä voi ajaa kuin takaapäin.
      On sillä onneksi niin sanottu takabillu, kun se pyllistää niin siinähän ne on hollilla mukavasti kakkonen ja sen alla ykkönen.
      Kun se saa jytyä pakaraansa, alkaa perä heittelehtiä ja kaasua painan lisää ja vikinä voimistuu. Pitää varoa, ettei luista poikittain. Silleen taka-imuista pitää ajella.

    • oh hoh

      Jos etuvetoinen puskee niin se merkitsee, että etupyörät ovat menettäneet sivuttaispitonsa. Jos silloin painaa lisää kaasua niin pito vain heikkenee vielä tästäkin.

      Hyviä ohjeita mutta älyttömiä.

    • nyt raapii 4 pyörää

      Itse ajan ihan kuskin penkillä istuen ja housut jalassa. Oikealla jalalla säännöstelen moottorin renkaille antamaa työntövoimaa ja annan luistoneston hoidella loput. Uudet nokian hkpl8 nastarenkaat tekee parhaansa auttaakseen.

      Mutkassahan ei kannata hirveästi lähteä kiihdyttämään. On sitten etu- tai takaveto. Takaveto yliohjaa ta etuveto puskee mutta pöpelikköön päätyy molemmilla.

      Oikeastaan tuohon sivuttaispitoon ei vetotavalla ole merkitystä. Ei kaasun kanssa tarkkana ollessa.

      • 14+3

        Nelivetoisella Isuzulla kun pito karkaa niin ei auta kuin odottaa että isot raskaat pyörät saa uuden otteen tienpinnasta tuntuu että ihan sama mitä kuski tekee liukuu kuin pulkka.

        Ei ihme että kolareissa ovat maasturit tilastokärkeä, kuljettajat tuudittautuvat petolliseen turvallisuudentunteeseen kun pitoa on liikkeelle lähtiessä mutta seuraava mutka yllättää...

        Minulle riitti yhden talven ajelut ilman nastoja, nelivetoisellakin pitää opetella auton käyttäytyminen liukkaalla, nykyinen takavetoisen BMW ei ole alkuunkaan niin hankala ja arvaamaton päinvastoin hyvin helppo hallita talvella ongelmitta.


      • subarulla
        14+3 kirjoitti:

        Nelivetoisella Isuzulla kun pito karkaa niin ei auta kuin odottaa että isot raskaat pyörät saa uuden otteen tienpinnasta tuntuu että ihan sama mitä kuski tekee liukuu kuin pulkka.

        Ei ihme että kolareissa ovat maasturit tilastokärkeä, kuljettajat tuudittautuvat petolliseen turvallisuudentunteeseen kun pitoa on liikkeelle lähtiessä mutta seuraava mutka yllättää...

        Minulle riitti yhden talven ajelut ilman nastoja, nelivetoisellakin pitää opetella auton käyttäytyminen liukkaalla, nykyinen takavetoisen BMW ei ole alkuunkaan niin hankala ja arvaamaton päinvastoin hyvin helppo hallita talvella ongelmitta.

        BMW:stä puhut ihan totta. Nelivetoisella pitää oppia ajamaan, se on niin erinlainen kuin etu tai takavetoiset. Kun tehoo löytyy tarpeeksi, niin sitä voi ohjata mutkissa kaasulla sladissa mentäessä.


    • Wanhanaikaisia:.
    • paremmat eteen

      Osaavalle kuskille vanha Saab-rallikuskien lanseeraama vasemman jalan jarrutus on pätevä konsti. Tällä saadaan samalla jarrutettua takapää luisuun kun etupää vetää koko ajan. Vaihtoehto käsijarrun käytölle. Käsijarrun lukitus oli päinvastoin eli jarrua vadettäessä se eijäänyt päälle.

      • 5+9

        Kyllä, kyllä, mutta tämä vaatii osaamisen lisäksi autola aika reippaasti tehoa. Tämä ei onnistu ns. Nuhapumpuilla.


    • takavetopop

      takavedon PITÄÄ heittää liukkaalla, ja asfaltilla moottorin tehojen mukaan, tai se ei ole takaveto tai tarpeeksi tehokas.

      etuvedon puskemista on vaikeempi alkaa korjaan ku takavedon heittoa!

      (jollei se kaasulla korjaudu, ni turha mitää jarrua on alkaa ruveta painaa/vetää.)

      • Etuveto ei puske:.

        .

        Täytyy olla joku muutenkin kiikkerä 60-luvun saabbi joka puskee

        Ei tunneta tuollaista ilmiötä 90 -luvun jälkeisissä

        .


      • Kaipaava poju

        Takavedon heitto liukkaalla kertoo että takaveto ei ole tehokas. Oikeanlainen takaveto aiheuttaa pientä vapinaa.
        Etuvedon puskemista on hankala käsin korjata.


    • Vetomies on ykkönen

      Takavetoisella ajellaan talvella aina mahdollisemman paljon paskalateja.On se komiaa kun lasketaan kylätietä koko ajan sivuovi edellä.Siinä saa samalla amatöörit nähdä kuinka vetomiehet laskee.Samoin takavetomiehet pyrkii mahdollisemman paljon myöskin kesäisin polttamaan rengasta ja soratiellä lasketaan paskaltissa mutkiin.Siinä näkee samalla mökkilaisetkin,että ollaan alanmiehiä.

    • etuveto on voimaa

      Takavetoista ei ajeta talvella, ootellaan että lähtisi liikkeelle kevväämmällä... kun pitoa alkaa taas "hiacen" renkaiden alla olla eikä tarvii enää olla takakontissa 300kg hiekkasäkkejä kyydissä.

      Takavetoiset ja manuaalipuurokattilavaihteistot pitäisi kieltää.
      Nämä on niitä kun liikennevaloissa tulppana, jos ei auto sammu
      niin sitten jauhetaan jäällä kunnes alkaa asfalttia tulla näkyviin ja
      päästään taas eteenpäin.

      Takaveto ja moottori väärässä päässä, kukahan aivoton pelle
      näitäkin keksii.

      • takaveto ja texas:.

        .

        "Takaveto kuuluu Texasiin muualla se pitäisi kieltää lailla"

        .


    • KTM / BMW

      on se vaan säälittävää kun joillain ei pää riitä ajatteluun eikä kädet tehokkaalla takavedolla ajamiseen.

      • Takavetoisen perä lähtee helposti luisuun mutta se on helppo korjata. Etuvedon luisu on nokka edellä metsään jos ei saa perää irti. Siihen tarvitaan taitoa.


      • Anonyymi
        punainenpilvi kirjoitti:

        Takavetoisen perä lähtee helposti luisuun mutta se on helppo korjata. Etuvedon luisu on nokka edellä metsään jos ei saa perää irti. Siihen tarvitaan taitoa.

        Se tärkein taito on pitää nopeus sellaisena, että auto on koko ajan hallinnassa, eikä se luistele mihinkään. Sillä ei ole väliä, vetääkö auto edestä tai takaa, minulla nykyinen molemmista päistä. Minulla on takana jo reilut 50 talvea ilman kolhuja, tehkääs perässä.


    • Siirry sinäkin etuve

      .

      Etuvetoista ei tarvitse "ajaa"

      .

    • Anonyymi

      Takavetoo ajetaan pitämällä eturenkaat tien suuntasesti ja mutkaan tultaessa ottaapienen heiton ja luisussa takaveto pysyy kaasulla luiston esto kannattaa ottaa pois päältä lukoton perä oikaisee luisun aika äkkiä jos auto alkaa menee liian jyrkkään kulmaan käytetään jarrua ja kaasua sopiva vaihde kevyt peräisellä 100 hp autolla on 2 tai 3 vauhdista riippuen jos kytkintä polkee kesken luisun se korjaan tuu heti äkillisesti ja sillon kädet voi jäädä jälkeen ja auto pyörähtää jos luisu meinaa pyörähtää painetaan hiukan jarrua

      • Anonyymi

        oletko kokeillut tuota 110 vauhdissa rekkaa ohittaessa jäisellä tiellä?


      • Anonyymi

        Tuolla tavalla ajaessa kannattaa pitää huoli, ettei ympärillä ole muuta liikennettä. Siinä saattaa äkkiä loppua tila ja peltiä rypistyä.


    • Anonyymi

      Vaikka yleinen neuvo on, että paremmat renkaat taakse, niin kyllä ne eteen kuuluisi laittaa, ainakin etuvetoisella. Kulutuseroa etu- ja takarenkaiden ei saa olla paria talvea enempää. Syystä että puskeminen loppuu sillä ja sehän on vaarallisinta liikenteessä, toisekseen pääset risteyksissä paremmin liikkeelle.

      • Anonyymi

        väärin, väärin väärin!
        Paremmat renkaat AINA taakse, koska SIVULUISU on se vaarallisin luisu, erittäin vaikea saada takaisin hallintaan ja lisäksi jos auto on törmätäkseen johonkin, kylki edellä on se kaikkein pahin vaihtoehto, ei ole paljon rusentumisvaraa kyljessä.
        Puskiessaan auto on helppo saada takaisin hanskaan polkemalla kytkin pohjaan, automaatista en tiedä, mutta jälleen, jos auto on törmätäkseen johonkin, mieluummin keula edellä kun keulassa on enemmän kasaanpainumisvaroja ja useimmin autot on parhaiten suunniteltu keulakolaria silmälläpitäen.

        Tämäkin asia on perusteltu ja selitetty lukemattomia kertoja näillä palstoilla ja autolehdissä sun muissa medioissa, mutta ei vaan näytä menevän vieläkään kaikille perille. Miten voi olla näin?


    • Anonyymi

      Moni laskee leikkiä asialla. Turhaan.

      2000-luvun alun Mersujen luistonesto ja huonot renkaat ovat todella huono yhdistelmä. Tuolla yhdistelmällä auton saa jäämään kiinni lähes tasaiselle liukkaalle lumi-jää -pinnalle.

      Asiaan ei auta muu kuin erinomaiset renkaat, sillä itse järjestelmä oli täysi susi. Uudistetusta Mersun systeemistä ei taas ole kokemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      122
      3899
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      312
      2026
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1801
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1717
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1651
    6. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1650
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      432
      1494
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1256
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      52
      1210
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      413
      1166
    Aihe