Näin pahoja uria ei taas muutamaan vuoteen ole näkynyt talven jäljiltä. Tais lumeton ja jäätön keli päästää nastat pilaamaan tienpinnat aiempaa pahemmin.
Tiet jysrsitty huonoon kuntoon
12
125
Vastaukset
- . . .
Mikäs sielä teillä päin on ollu tietä jyrsimässä ?? Eikai noi asfalttikoneet sentää vielä...
Jos tarkoitit nastarenkaita, niin eihän ne jyrsi, ei nykyiset pienet piikit tietä juurikaan voi kuluttaa edes...
En nyt löytäny kuvaa niistä jyrsimistä...Kuinka monta kertaa on puhuttu nastarengaista???? Tämä talvi todella osoittaa kuinka kitkoilla tullaan toimeen
- ajat romulla paska
Jep hajoa niihin uriin, vain paskalla autolla niissä on ongelmia.
- nastaympäristöhaitta
Ja tämän tihutyön ihmiset tekevät vapaaehtoisesti! Sitä en tiedä tekevätkö tietoisesti vaiko vahingossa, mutta teiden uudelleenasfaltointi tehdään velkarahalla.
Autot ovat yltäpäältä kurassa tai ilma harmaana asfalttipölystä.
http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/miljo/piggdekkgebyr/
Norjassa ei uskota ihmisten hyvyyteen / ymmärrykseen, vaan Oslossa ja Trondeheimissa nastarenkaiden käyttö on maksullista. Keppi (rangaistus) toimii, nastarenkailijoiden määrä on vähentynyt.- Uten pigg
Noissa kaupungeissa on vielä vähemmän lunta kuin hesassa.
- 300 kg/km nastapölyä
Norjalaiset ovat paljon fiksumpia kuin suomijuntit!
Norjalaiset hiffasvat jyrsimien haitat, kun pääsivät vuorilta seuraamaan, millainen "pölykupla" kaupunkien ylle muodostui tyynellä säällä. Tämän havainnon jälkeen valtaosa siirtyi vapaaehtoisest kitkarenkaisiin. Jyrsimien osuus oli Oslossa 70 % 90-luvun alussa, mutta enää 30 % 2000 -luvun alussa, ennen haittamaksun käyttöönottoa. Tähän verrattuna haittamaksu oli enää rikka rokassa.
Nykyisin jyrsimien osuus on enää 15 % ja hyvin näyttävät edelleen pärjäävän - mitään dramaattisia muutoksia ei ole onnettomuusmäärissä tapahtunut.
Silti, vaikka jyrsimiä on enää 15 % joudutaan Oslossa edelleen suolaamaan joitakin katua 1-2 kertaa viikossa nastarengaspölyn sitomiseksi. Suolahan imee kosteutta ilmasta, pitää tien jatkuvasti märkänä/kuraisena ja ehkäisee siten pölyn nousua ilmaan. Samaa harrastetaan Suomessakin, vaikkei tästä paljoa huudella.
Myös Ruotsissa on saatu erinomaisia kokemuksia jyrsimien käyttörajoituksista. Ilmanlaatu kohenee eikä onnettomuudet lisäänny (jossain tilastoissa jopa turvallisuus kohenee).
Puupäiset suomjuntit vaan jatkaa sitkeästi 70/80-luvun opeilla ja ummistaa silmänsä siltä, että kaikki PK-sisääntuloväylät ovat tyynellä ja aurinkoisella säällä "pölytunnelin" sisällä, kun jyrsimien talven mittaan tuottama 300 kg/km nastapölyä nousee ilmaan. Kun omaa järkeä ei ole, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa asia viranomaisten toimesta - meille tarvitaan haittamaksi, joka kirpaisee kunnon sakot vielä touko- ja kesäkuussa asvalttia jyrsiville tuhoeläimille!
- nastat junteille
Nastoille (jyrsimille) kunnon haittamaksu, esim. 200 euroa / talvi, siinä voisi jälkeenjääneet miettiä vaihtoa kitkoihin...
- itkupetterit nurkkaa
kuten jälleen kerran vidaan todeta, että tällaiset talvet ovat asfaltille pahinta kun tie pysyy märkänä ja jäätyy yhtenään. Suolaus pahentaa asiaa huomattavasti.
Tästä on ollut jo juttu ihan tv:ssä. Joten minkäs ilmastolle voi?! - tienteon osaaminen..
Eikö sitä auton paikkaa tiellä voisi vähän muuttaa ettei kaikki ajaisi samoissa urissa vaan osuttaisi auton tavallisen ajolinjan viereen niin tiet kuluisi tasaisemmin?
Onko meillä alimitoitetut tiet nykyisten autojen painoihin nähden? Miten teiden perustukset on tehty, millaiset mitoitukset niihin on tehty, onko taas joku stanan insinööri innoissaan laskenut kantavuuden mahdollisimman hilkulle pilkun tarkkuudella joidenkin 60-luvun autojen keskipainojen mukaan eikä ole ottanut huomioon että autojen koko ja paino saattaa tulevaisuudessa kasvaa...
Liekö missään muualla maailmassa näin huonoja teitä? Talvisia olosuhteitahan on muuallakin kuin Suomessa, olisikohan teidenrakentajien aika käydä opintomatkalla teiden tekemisen perusteista vaikka Pohjois-Amerikassa, Kanadassa tms...- syytä vain itseäsi
Missään muualla ei ole yhtä huonoja teitä, koska missään muualla ei tieverkkoa jyrsitä 6 kk/vuosi kovametalliterillä.
Näiden jyrsimen käytön vuoksi meillä pitää käyttää asvaltissa mahdollisimman kovaa (esim. oktomurske) ja karkearakeista kiviasinesta, mikä takaa kamalan rengasmelun myös kesärenkain ajettaessa.
Sivistysmaissa käytetään taajamissa jo laajalti huokostettuja ja hienorakeisia asvalttilaatuje, mm. niin sanottua desibeliasvalttia. Jyrsijätuhojen luvatussa maassa tämä ei onnistu, koska jyrsimet tuhoavat huokostetun asvaltin alta aikayksikön. - asutko autossa
syytä vain itseäsi kirjoitti:
Missään muualla ei ole yhtä huonoja teitä, koska missään muualla ei tieverkkoa jyrsitä 6 kk/vuosi kovametalliterillä.
Näiden jyrsimen käytön vuoksi meillä pitää käyttää asvaltissa mahdollisimman kovaa (esim. oktomurske) ja karkearakeista kiviasinesta, mikä takaa kamalan rengasmelun myös kesärenkain ajettaessa.
Sivistysmaissa käytetään taajamissa jo laajalti huokostettuja ja hienorakeisia asvalttilaatuje, mm. niin sanottua desibeliasvalttia. Jyrsijätuhojen luvatussa maassa tämä ei onnistu, koska jyrsimet tuhoavat huokostetun asvaltin alta aikayksikön.Ja ilmastollahan ei le mitään merkitystä kulumisen kanssa?
Vai desipeliasfalttia, eli huomattavasti kalliimpaa tavaraa, älä unta näe. Suomessa säästetään aina tienpidossa oli tarvetta tai ei.
Nuo asfalttikartellit ym. ovat käyttäneet pirun huonolaatuista asfalttia kun nämä valvovat mestarit on sopivasti voideltu.
osta poika hilainen auto, sillä siitä selviää.
Pennut jotka ajavat toria ympäri ja kilsat jää vuosittain 20tkm, niin itkavät lujaa kun kinnerin kabiinissa ropisee. Ei tuo ole kovin iso tai tärkeä asia aikuiten maailmassa. - nastat junteille
asutko autossa kirjoitti:
Ja ilmastollahan ei le mitään merkitystä kulumisen kanssa?
Vai desipeliasfalttia, eli huomattavasti kalliimpaa tavaraa, älä unta näe. Suomessa säästetään aina tienpidossa oli tarvetta tai ei.
Nuo asfalttikartellit ym. ovat käyttäneet pirun huonolaatuista asfalttia kun nämä valvovat mestarit on sopivasti voideltu.
osta poika hilainen auto, sillä siitä selviää.
Pennut jotka ajavat toria ympäri ja kilsat jää vuosittain 20tkm, niin itkavät lujaa kun kinnerin kabiinissa ropisee. Ei tuo ole kovin iso tai tärkeä asia aikuiten maailmassa.Eikö sun mielestä nastojen ropina kuulu ulkopuolelle= meluhaitta. Kannattaa lukea tämän päivän Hesarin mielipide-sivuilta eräs kommentti nastarenkaista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!6411670Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla968861Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa
Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.194467Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon
Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka234004Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti53871- 933784
Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta
Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j73656Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle163455Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.413276Yksi kuoli kolarissa Outokummussa
-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei432521