suolaa. suolaa, enemmän suolaa

Fakiiri Kronblom

26

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää pasgaa

      Onhan tuo nähty tänä(kin) talvena, suolaa kuiville teille... minneköhän voi lähettää auton pesulaskut?

      • Miksi vain Oulussa???? Suolaa käytetään koko maassa ja ulkomaillakin eikä tuota ongelmaa ole. Ettei vaan siellä joku teollisuuslaitos työntäisi jotain ulos ja siitä vaiennetaan???


      • suolaa jyrsijälle
        autoilija kirjoitti:

        Miksi vain Oulussa???? Suolaa käytetään koko maassa ja ulkomaillakin eikä tuota ongelmaa ole. Ettei vaan siellä joku teollisuuslaitos työntäisi jotain ulos ja siitä vaiennetaan???

        Taidat olla jyrsijä? Älynlahjoista päätellen... katsos jysijäni, on olemassa useampaa lajia suolaa ja tuossa artikkelissahan suoraan sanotaan, että pohojoosempana käytetään eri tavaraa.


      • suolaa jyrsijälle kirjoitti:

        Taidat olla jyrsijä? Älynlahjoista päätellen... katsos jysijäni, on olemassa useampaa lajia suolaa ja tuossa artikkelissahan suoraan sanotaan, että pohojoosempana käytetään eri tavaraa.

        En ole ajan kitkoilla. Mutta kyllä samaa suolaa käytetään muuallakin kuin Oulun seudulla ja miksi ongelma on vain siellä?


      • usean tekijän summa
        autoilija kirjoitti:

        En ole ajan kitkoilla. Mutta kyllä samaa suolaa käytetään muuallakin kuin Oulun seudulla ja miksi ongelma on vain siellä?

        Tarvii kait sen sopivan suolan riittävästi liikennettä tuottamaa "hiomatahnaa" eli asvaltista nakerrettua kivipölyä.


      • Kitkat best
        usean tekijän summa kirjoitti:

        Tarvii kait sen sopivan suolan riittävästi liikennettä tuottamaa "hiomatahnaa" eli asvaltista nakerrettua kivipölyä.

        Eli nastat olisi se suurin syy tähänkin vitsaukseen


      • se merkittävä ero
        Kitkat best kirjoitti:

        Eli nastat olisi se suurin syy tähänkin vitsaukseen

        Pakko olla näin. Suolaa käytetään muuallakin eikä Suomi ole ainoa paikka, missä on pakkasta. Mutta muualla ei autot leviä samalla lailla ... eikä muualla ole essonbaarinmiehiä, jotka edelleen uskovat, että 80-luvun jälkeen ei mitään kehitystä ole tapahtunut. Kun ei enää niitä essonbaareja ole, joissa voisi tietämystään päivittää.


    • on ne mukavia, juu

      Jos kaikki ajaisivat hyvillä nastarenkailla, niin suolausta voitaisiin vähentää huomattavasti. Silloin säästyisivät tiet, autot ja ympäristö.
      kitkoille pitää saada kielto tai lisämaksu jolla katettaisiin teiden rapautuminen, autojen ruostuminen ja nyt lisäksi jakopään ennenaikaiset hajoamiset.
      Ja kaikki tämä vain siksi ettei toiset mockakorvat kestä pientä nastaropinaa tai eivät ymmärrä ostaa hiljaisempia autoja.
      Ja kaikki nämä ylimääräiset taloudelliset huolet lisättynä onnettomuusriskiin ja liikenteessä mateluun, niin johan olisi järjellä tekemistä.

      • suolattu nastapöly

        Eilen aamulla ajelin Kehä I:llä suola-auton perässä. Edellisen yön alin lämpötila oli hyytävät 2 °C, mutta pienemmät tiet olivat tosiaan vetäneet jäähän.

        Vaan tuossa varttia vaille 8 ilman lämpötila oli jo 4... 5 ja Kehä I lähes kuiva & aurinkokin noussut, joten "hieman" myöhässä silloin jo oltiin, jos tuossa oli liukkauden torjunta tarkoituksena. Etenkin, kun levitettävä suola ei ollut liuosta, vaan rakeista.

        Ei tuolla voi mitään muuta selitystä olla kuin nastapölyn sitominen. Suola imee itseensä kosteutta ilmasta ja pitää tien pintaa märkänä, jolloin nastapölyä nousee vähemmän ilmaan.

        Tavallisena talvenahan jyrsijät tuottavat 300 kg nastapölyä jokaista kilometriä kohti, mutta nyt taitaa mennä kaikki ennätykset rikki. Pääsiäinenkin on myöhään, joten taas saa hyvän tekosyyn ajella jyrsimin huhtikuun lopulle ja siitäkin vielä pari viikkoa yli... kukapa nyt haluaisi pilata kesärenkaitaan pilalle jyrsityllä asvaltilla!


    • Kitkoilla

      Vai että tieti pysyisivät paremmassa kunnossa jos kaikki ajaisi nastoilla. Anna mun nauraa, täällä ei olisi yhtään hyväkuntoista tietä. Kaikki uraisia ja karheita jo nyt. Oikein ottaa päähän taas ajella, kun tie kuin tie on aivan tolkuttomilla urilla. Itse en ainakaan näe nastojen tarvetta tällaisella talvella kuin edellinen on ollut. Melkei jopa kesärenkailla olisi pärjännyt. Jos osaa ajaa, hallitsee autonsa ja ajaa ennakoivasti pärjää kitkoilla vallan mainiosti.

      • oikeilla renkailla

        Etkö ymmärrä, että vesi, jää, suola rapauttaa tiet ja kuluttaa kun kivet irtoavat sideaineesta eli bitumista. Jos olisi kunnon pakkaskelit lunta ja jäätä, niin tiet olisivat vain hieman karkeita ja korkeitaan uraisia, mutta nyt ovat pahemmassa kunnossa kuin aikoihin varsinkin siellä Snadissa.
        Tuo on niin klassiko, "halitsee autonsa ja ennakoi", moniko kuski oikeasti kuuluu tuohon joukkoon ja kaikkia tilanteita ei vaan pysty ennakoimaan.


      • mahtavaa logiikkaa
        oikeilla renkailla kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, että vesi, jää, suola rapauttaa tiet ja kuluttaa kun kivet irtoavat sideaineesta eli bitumista. Jos olisi kunnon pakkaskelit lunta ja jäätä, niin tiet olisivat vain hieman karkeita ja korkeitaan uraisia, mutta nyt ovat pahemmassa kunnossa kuin aikoihin varsinkin siellä Snadissa.
        Tuo on niin klassiko, "halitsee autonsa ja ennakoi", moniko kuski oikeasti kuuluu tuohon joukkoon ja kaikkia tilanteita ei vaan pysty ennakoimaan.

        Mitä jos kaikki ajaisivat lumiketjuilla, voisiko suolauksen lopettaa kokonaan?


      • äly hoi, dorkapoika
        mahtavaa logiikkaa kirjoitti:

        Mitä jos kaikki ajaisivat lumiketjuilla, voisiko suolauksen lopettaa kokonaan?

        ja puhe ketjuista järkevää ja liittyy asiaan??


      • Mr. Nasta Pöly

        "Tulokset osoittivat, että kevätkaudella päällysteen kiviaineksista aiheutuvat kulumatuotteet olivat suurin yksittäinen lähde, jonka osuus kevätkauden näytteissä oli 40 – 50 prosenttia. Pölyn muodostumisprosesseja koskevien tutkimusten perusteella merkittävin selittäjä kevätkaudella havaittavalle päällysteperäiselle pölylle on nastarenkaiden aiheuttama päällysteen kuluma."

        Lainaukset ovat Nasta –tutkimusohjelman (2011-2013) loppuraportista.

        ”Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia. Nastat repivät tienpinnasta terveydelle haitallisia hiukkasia. Suomessakin katupölykauden on todettu lisäävän sairaalakäyntejä.”

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232

        Tuoreemmissa arvoissa puhutaan jopa 1500 ennenaikaisesta kuolemasta joka vuosi katupölyn seurauksena.

        http://terveysmediassa.blogspot.fi/2013/05/katupoly-voi-tappaa-suomessa-1500.html

        ”Se on valtava luku, kun sitä vertaa esimerkiksi liikennekuolemiin, joita sattuu noin 400 vuosittain.”

        http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288560528747.html?ref=rss

        ”Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa.”

        http://www.kivirock.fi/uutiset.html?a1200=635


      • suojautumisohjeet
        Mr. Nasta Pöly kirjoitti:

        "Tulokset osoittivat, että kevätkaudella päällysteen kiviaineksista aiheutuvat kulumatuotteet olivat suurin yksittäinen lähde, jonka osuus kevätkauden näytteissä oli 40 – 50 prosenttia. Pölyn muodostumisprosesseja koskevien tutkimusten perusteella merkittävin selittäjä kevätkaudella havaittavalle päällysteperäiselle pölylle on nastarenkaiden aiheuttama päällysteen kuluma."

        Lainaukset ovat Nasta –tutkimusohjelman (2011-2013) loppuraportista.

        ”Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia. Nastat repivät tienpinnasta terveydelle haitallisia hiukkasia. Suomessakin katupölykauden on todettu lisäävän sairaalakäyntejä.”

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232

        Tuoreemmissa arvoissa puhutaan jopa 1500 ennenaikaisesta kuolemasta joka vuosi katupölyn seurauksena.

        http://terveysmediassa.blogspot.fi/2013/05/katupoly-voi-tappaa-suomessa-1500.html

        ”Se on valtava luku, kun sitä vertaa esimerkiksi liikennekuolemiin, joita sattuu noin 400 vuosittain.”

        http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288560528747.html?ref=rss

        ”Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa.”

        http://www.kivirock.fi/uutiset.html?a1200=635

        Ohjeet hengenvaaralliselta nastapölyltä suojautumiseen:

        - Suosi joukkoliikennettä tai kävele ja pyöräile

        - Aja ennakoiden, alle kitkarenkaat, kesäkiekot ajoissa

        - Siirrä autosi pois puhdistettavalta kadulta

        - Valitse kävely- ja pyöräilyreitillesi hiljaisia väyliä, merenrantoja, puistoja

        - Jos kuulut riskiryhmiin (esim. astma, sepelvaltimo- tai keuhkoahtauma), vältä ulkoilua pahimpina pölypäivinä ja huolehdi peruslääkityksestä

        - Pidä ikkunat suljettuina kotona ja autossa

        - Kuivata pyykit sisällä

        - Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmasuodattimet ja puhdista tai vaihda ne vähintään syksyllä ja keväällä

        http://iltalehti.fi/terveys/2012032015348313_tr.shtml

        Muista, ettei tämän asian suhteen voi olla ylivarovainen!

        http://www.hs.fi/tiede/a1386562020900


      • 300 kg/km nastapölyä
        oikeilla renkailla kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, että vesi, jää, suola rapauttaa tiet ja kuluttaa kun kivet irtoavat sideaineesta eli bitumista. Jos olisi kunnon pakkaskelit lunta ja jäätä, niin tiet olisivat vain hieman karkeita ja korkeitaan uraisia, mutta nyt ovat pahemmassa kunnossa kuin aikoihin varsinkin siellä Snadissa.
        Tuo on niin klassiko, "halitsee autonsa ja ennakoi", moniko kuski oikeasti kuuluu tuohon joukkoon ja kaikkia tilanteita ei vaan pysty ennakoimaan.

        "Nastarenkaiden aiheuttama päällysteen kuluma ja talvihiekoitus ovat pölyn muodostumisprosesseina eri luonteisia. Päällyste kuluu nastaiskujen myötä aina ollessaan paljas ja tällöin myös pölynmuodostumisprosessit ovat käynnissä, käytännössä koko talvirengaskauden."

        "Tutkimuksessa mitatusta katuosuudesta, jonka nopeusrajoitus on 50 km/h ja keskivuorokausiliikenne n. 20 000 ajon/vrk, arvioitiin nastarenkaiden käytön seurauksena emissoituvan n. 300 kg karkeita hiukkasia katukilometriä kohti yhden talven aikana."

        Katupölystä 40-50 % on jyrsimien tuottamaa, 25 % hiekoituksesta peräisin ja max. 10 % suolauksesta johtuvaa.

        www.nasta-tutkimusohjelma.fi/‎


    • nastaympäristöhaitta

      http://www.youtube.com/watch?v=xhbIo-e5h2k

      Ohessa kuvaa helmikuiselta autobaanalta. Huomioikaa miten puhtaita kuorma-autojen perälaudat ovat.

      Saksassa on nastarengaskielto. Suomalaiset rakastavat likaa ja/tai pölyä?

    • römppäinen kake

      Miettikää mikä kaaos olisi kehä3 sisäpuolella jos se suolaus jätettäisiin välistä yhtenä aamuna.. Ei se maailma pyöri niin että ajetaan metrin turvavälillä 120km/h kelissä kun kelissä.

    • jooh

      Kun tiet suolataan niin lumi sulaa vedeksi ja sitten se jäätyy kun tulee yöpakkaset ja sitten se taas sulatetaan suolalla ja taas sama uusiksi joka päivä niin ei mikään ihme jos tiet rapautuvat ja ovat täynnä monttuja. Lopettakaa se itkeminen jostain nastarenkaista kun se todellinen syy teiden huonoon kuntoon on järjetön suolaaminen ja raskaskalusto. Varmaan taustalla häärii asfaltointi firmojen hyväveli kerho, saavat hommia kun tiet on pakosti korjattava.

      Lapissa ajetaan nastakumeilla talvella (joskus kesälläkin :D) ja teitä ei juurikaan suolata siellä. Tiet kestää pidempään sielläpäin tosin ne viimeksi 30 vuotta sitten päällystetyt tiet on jo vähän kuluneita.

      • suolattu jyrsijä

        Lopeta se säälittävä takertuminen essonbaarin legendoihin ja myönnä, että käytät jyrsimiä, koska sai sellaiset käytetyn auton kaupantekijäisinä eikä muuhun ole varaa.

        Tuoreimpien tutkimusten mukaan jyrsimet ovat merkittävin syy tienpintojen kulumiseen. Keväisestä katupölystä 40-50 % on jyrsimien tien pinnasta raastamaa aineista, 25 % hiekoitushiekkaa ja 10 % suolasta johtuvaa.

        Suolaa levitetään ajoradoille myös jyrsmien tuottaman pölyn sitomiseksi. Suola imee ilmasta kosteutta ja pitää pintaa märkänä, jolloin nastapölyä nousee ilmaan vähemmän.


      • ilmiselvä rölli
        suolattu jyrsijä kirjoitti:

        Lopeta se säälittävä takertuminen essonbaarin legendoihin ja myönnä, että käytät jyrsimiä, koska sai sellaiset käytetyn auton kaupantekijäisinä eikä muuhun ole varaa.

        Tuoreimpien tutkimusten mukaan jyrsimet ovat merkittävin syy tienpintojen kulumiseen. Keväisestä katupölystä 40-50 % on jyrsimien tien pinnasta raastamaa aineista, 25 % hiekoitushiekkaa ja 10 % suolasta johtuvaa.

        Suolaa levitetään ajoradoille myös jyrsmien tuottaman pölyn sitomiseksi. Suola imee ilmasta kosteutta ja pitää pintaa märkänä, jolloin nastapölyä nousee ilmaan vähemmän.

        Ostin kuule ihan uudet nastadonitsit ja ihan vain sen takia että hämylinnan tiet on talvella kiillotettu suolalla ja kitka/kesä kumeilla sutimalla. Aiemmassa viestissäni ei ole legendoja vaan ihan faktatietoa.


      • 300 kg/km nastapölyä
        ilmiselvä rölli kirjoitti:

        Ostin kuule ihan uudet nastadonitsit ja ihan vain sen takia että hämylinnan tiet on talvella kiillotettu suolalla ja kitka/kesä kumeilla sutimalla. Aiemmassa viestissäni ei ole legendoja vaan ihan faktatietoa.

        Faktat jyrää taas kerrän jyrsijän vikinät

        "Nastarenkaiden aiheuttama päällysteen kuluma ja talvihiekoitus ovat pölyn muodostumisprosesseina eri luonteisia. Päällyste kuluu nastaiskujen myötä aina ollessaan paljas ja tällöin myös pölynmuodostumisprosessit ovat käynnissä, käytännössä koko talvirengaskauden."

        "Tutkimuksessa mitatusta katuosuudesta, jonka nopeusrajoitus on 50 km/h ja keskivuorokausiliikenne n. 20 000 ajon/vrk, arvioitiin nastarenkaiden käytön seurauksena emissoituvan n. 300 kg karkeita hiukkasia katukilometriä kohti yhden talven aikana."

        Katupölystä 40-50 % on jyrsimien tuottamaa, 25 % hiekoituksesta peräisin ja max. 10 % suolauksesta johtuvaa.

        www.nasta-tutkimusohjelma.fi/‎

        Nasta -tutkimushankkeen tulokset ovat hyvin linjassa muualla maailmassa jo vuosikymmeniä sitten saatujen tulosten kanssa. Esim.

        http://classes.engr.oregonstate.edu/cce/winter2012/ce492/Modules/09_pavement_evaluation/studded_tires.htm


    • nastasuolaa

      Teitä suolataan parasta aikaa nastapölyn sitomiseksi kosteudella. Eli nastojen vuoksi joudutaan vielä suolaamaankin.

    • Suola on mauste

      Suola syö tien pinnan ja ruostuttaa autot..
      Näkeehän sen nyt siitäkin, että asuntojen betoniportaatkin rapautuu suolasulatuksella.

      • suolaa jyrsijöille

        Puhumattakaan pohjavesien pilaantumisesta. Vaan ei voi vieläkään suolaamista lopettaa - sitä tarvitaan nastapölyongelman kurissapitämiseen.


    • osssss

      No jos auto myydään kovempiin olosuhteisiin niin miksi tuota hihnaa ei suojata kunnolla?
      Onko myyjän vika?
      Ja tutkimus on kesken.Voihan olla että vaikka VW käyttää huonolaatuisia osia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      122
      3929
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      313
      2031
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1801
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1717
    5. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1680
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1661
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      435
      1500
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1266
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1222
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      421
      1181
    Aihe