Tasalyhenteisen lainan korkojen summa.

Jmolay

Minua askarruttaa yksi tehtävä joka kuuluu seuraavasti: 9000 €:n lainaa lyhennetään 250€ kuukaudessa ja lainan korko on 0,3%. Kuinka paljon maksetaan lainasta korkoa yhteensä?
Tietysti koron voisi laskea joka kuukaudelle erikseen ja sitten summata, mutta on varmasti on olemassa muitakin keinoja?

Kiitos jo etukäteen helpistä!

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jacques Bonhomme

      Hokasin jo että aritmeettisellä summallahan se tulee kätevästi.
      Kiitos kuitenkin.

      • juppsis

        Hmm. Minusta tuossa ei ole ihan selvää, tarkoittaako tuo 0,3 % kuukausi- vai vuosi- vai mitä korkoa. Mutta hyvä jos itse hoksasit sen.


      • Jacques Bonhomme
        juppsis kirjoitti:

        Hmm. Minusta tuossa ei ole ihan selvää, tarkoittaako tuo 0,3 % kuukausi- vai vuosi- vai mitä korkoa. Mutta hyvä jos itse hoksasit sen.

        Kuukaudessa.

        Thanks kun vaivauduit lukemaan ja olisit varmaan ollut valmis auttamaankin =)


      • aeija
        Jacques Bonhomme kirjoitti:

        Kuukaudessa.

        Thanks kun vaivauduit lukemaan ja olisit varmaan ollut valmis auttamaankin =)

        Jos tässä olisikin kyseessä tasaerälaina, tai mikä lienee annuiteettilaina, niin minä tässä laskisin, ja laskenkin, ensiksi lyhennyskerrat, ja sitten korot saadaan poislaskulla: (lyhennyskertojen lukumäärä*250)-9000

        Eka lyhennyshän on 250-(0,003*9000)=223

        Toka kuussa lyhennykseen voidaan käyttää sen verran enemmän kuin eka vuonna, kuin mitä toka vuonna olisi mennyt korkoa eka vuoden lyhennyksestä, eli:

        Toka lyhennys on 223 (0,003*223)=1,003*223

        Kolmannessa kuussa voidaan taas käyttää lyhennykseen sen verran enemmän kuin toisessa kuussa, kuin mitä siitä toka kuun lyhennyksestä olisi mennyt korkoa kolmannessa kuussa, eli:

        Kolmas lyhennys on 1,03* (1,003*223)=(1,003)^2*223

        Lyhennyksien summa kuukausien juostessa muodostaa siis geometrisen sarjan, jonka eka termi on 223, ja jonka q=1,003

        Tällaisen summan kaava on : s= 223(1-q^n)/(1-q), ja tämä on nyt oltava 9000

        Tuosta yhtälöstä tulee n=38,1534493 kk

        se kertaa 250=9538,36, joten korkoa on mennyt 538,36, jos se laina maksetaan pois 38 kk:n jälkeen

        Tosta kun ei varmaan kukaan ymmärtänyt mitään, niin laitan vielä toisellakin lailla:

        http://aijaa.com/HXUDL4


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe