Selkeästi minun pitäisi tämä tietää. Ei nopeella googletuksella löytyny vastausta, ni koitan tätä kautta.
Sotien jälkeen oli kuitenkin pulaa ruuasta ja tarvikkeista, ni tuntuu oudolta ruveta siihen väliin heti jälkikasvua lykkimään. Sama tapahtui sisällissodan jälkeen. Taatusti näin on ollut muuallakin euroopassa sotien jälkeen eikö..?
Onko samaa tapahtunut esim. luonnonkatastrofien jälkeen? Mustan surman jälkeen samanlaista syntyvyyden lisääntymistä oli... myös kaksoissynnytykset olivat varsin yleisiä.
Mistä johtuu suuret ikäluokat???
3
173
Vastaukset
- lisääntyminen
Tutustu edes väestötieteeseen (demografia).
- 14+1
Suuri määrä nuoria miehiä oli ollut rintamalla 3-5 vuotta. Onhan se selvä että sen jälkeen ryhdyttiin perheen perustamiseen vaikka olot eivät olleet hääppöiset; paremmat kuitenkin kuin sota-aikana. Tuohon aikaan aika harvat opiskelivat kansakoulua pitemmälle.
- jhgt35ase2n0
Suomi oli sodan jälkeen vielä melkoinen kehitysmaa ja syntyvyyden säännöstelyä ei harrastettu. Tämän jälkeen tajuttiin että lisääntyminen ei ole pakko eikä ehkäisy syntiä joten sotien jälkeen syntyvyys on laskenut.
Lääketiede ja hygienai oli suurten ikäluokkien aikoihin jo kuitenkin melko kehittynyttä eikä lapsikuolleisuus tai kulkutaudit harventaneet suuria lapsikatraita niin kuin aikaisemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843369
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442807Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742336- 612298
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512231Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162216Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212053Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202037- 621944
- 1081872