Kukaan ei voi tietää, onko minkäänlaista jumaluutta oikeasti olemassa. Eikö tällöin voida olettaa, että kaikki ovat ainakin jollakin tasolla agnostikkoja? Tässähän on nimenomaan kyse tiedosta, ei uskosta.
Emmekö kaikki ole agnostikkoja
51
125
Vastaukset
- uskova mies,,
Kyllä noinkin voi ajatella, mutta itse koen, että myös tiedän Jumalan olemassaolon. Pelkkä usko toki riittää mutta ei tieto sitä pahenna. Jumala puhuu jatkuvasti ja näyttää vastauksia ja on kokoajan läsnä. Olen myös itse pyytänyt Jumalalta vahvistusta uskolleni aistillisemmin tavoin ja olen sitä myös saanut.
- OC(NH2)2
OC(NH2)2
Sitä lurahti tekovaiheessa huomattavasti sekaan. Siksi olet noin harhoissasi. OC(NH2)2 kirjoitti:
OC(NH2)2
Sitä lurahti tekovaiheessa huomattavasti sekaan. Siksi olet noin harhoissasi.Mihis karbonyylidiamidia nyt on menty lurauttamaan. ;-)
Jep. Agnostinen ateisti. Palstan ateisteja eniten yhdistävä piirre.Muuten mennään kaikki omaa rataamme...
Aivan oikein. Teisti uskoo ja ateisti ei. Mutta kumpikaan ei tiedä.
Jostain kumman syystä tämä tuntuu olevan kova pala monelle teistille (ei kaikille).- uskova mies,,
Minä myös tiedän. Kun olen ihmisten kanssa, katson mitä tahansa luonnon yksityiskohtaa, matematisoin, teen puutöitä, musisoin, niin näen ristejä ja Herran kirkkautta joka valaisee kaiken. Kuulen Jumalan kutsun ja seuraan sitä ääntä. Se on kuin musiikkia. Se vie minut täältä kuolemasta suoraan ikuiseen elämään, jossa saan olla aina Herran Jumalani kanssa.
- kaikenlaista..
uskova mies,, kirjoitti:
Minä myös tiedän. Kun olen ihmisten kanssa, katson mitä tahansa luonnon yksityiskohtaa, matematisoin, teen puutöitä, musisoin, niin näen ristejä ja Herran kirkkautta joka valaisee kaiken. Kuulen Jumalan kutsun ja seuraan sitä ääntä. Se on kuin musiikkia. Se vie minut täältä kuolemasta suoraan ikuiseen elämään, jossa saan olla aina Herran Jumalani kanssa.
komppaan atac:ia....
uskova mies,, kirjoitti:
Omakohtaiset kokemuksesi eivät ole niinkään itse mikään bropleemi. Mutta jos noilla tiedoilla koitat todistaa. Kannattaa koventaa paukkuja (tämän olen sanonut sinulle ennenkin).
- uskova mies,,
atac kirjoitti:
Omakohtaiset kokemuksesi eivät ole niinkään itse mikään bropleemi. Mutta jos noilla tiedoilla koitat todistaa. Kannattaa koventaa paukkuja (tämän olen sanonut sinulle ennenkin).
Hieman huvittavaa, että minun pitäisi todistella. Sama kuin että yritäisin lahjoittaa sinulle ilmaiseksi huvijahdin, mutta minun pitäisi ensin saada sinut vakuuttuneeksi siitä, että se varmasti on kaikinpuolin hyvä ennenkuin suostut edes astumaan sen kannelle.
Jos haluat todisteita, niin siihen ei auta muu kuin rukous ja Raamatun lukeminen. Siitä se Jumalsuhde alkaa kehittyä. Ja toki seurakuntayhteys on myös tärkeä osa uskovaisen elämää. - kaikenlaista..
uskova mies,, kirjoitti:
Hieman huvittavaa, että minun pitäisi todistella. Sama kuin että yritäisin lahjoittaa sinulle ilmaiseksi huvijahdin, mutta minun pitäisi ensin saada sinut vakuuttuneeksi siitä, että se varmasti on kaikinpuolin hyvä ennenkuin suostut edes astumaan sen kannelle.
Jos haluat todisteita, niin siihen ei auta muu kuin rukous ja Raamatun lukeminen. Siitä se Jumalsuhde alkaa kehittyä. Ja toki seurakuntayhteys on myös tärkeä osa uskovaisen elämää.suurin osa tuntemistani uskovista ei ole koskaan kokenut minkäänlaista yhteyttä Jumalaan, tämän vuoksi itsekin luovuin kristinuskosta tarpeettomana
- uskova mies,,
kaikenlaista.. kirjoitti:
suurin osa tuntemistani uskovista ei ole koskaan kokenut minkäänlaista yhteyttä Jumalaan, tämän vuoksi itsekin luovuin kristinuskosta tarpeettomana
Eihän sellainen voi kokea olevansa uskovainen jolla ei ole yhteyttä Jumalaan. Sehän olisi itsepetosta.
Kyllä kaikilla minun tuntemillani uskovaisilla on yhteys. - kaikenlaista
uskova mies,, kirjoitti:
Eihän sellainen voi kokea olevansa uskovainen jolla ei ole yhteyttä Jumalaan. Sehän olisi itsepetosta.
Kyllä kaikilla minun tuntemillani uskovaisilla on yhteys.montakohan tällaista henkilöä tunnet? eivätkö uskovaiset muka koskaan epäile uskoaan ja Jumalan olemassaoloa?
- uskova mies,,
kaikenlaista kirjoitti:
montakohan tällaista henkilöä tunnet? eivätkö uskovaiset muka koskaan epäile uskoaan ja Jumalan olemassaoloa?
Eihän siinä kait mitään epäilemistä edes ole?
- satujahve
uskova mies,, kirjoitti:
mitään jumalia ei ole olemassa. raamattu on paimentolaisten aivopaskomaa sontaa jolla voit pyyhkiä perseesi :D
uskova mies,, kirjoitti:
Jos haluat todisteita, niin siihen ei auta muu kuin rukous ja Raamatun lukeminen. Siitä se Jumalsuhde alkaa kehittyä. Ja toki seurakuntayhteys on myös tärkeä osa uskovaisen elämää."Hieman huvittavaa, että minun pitäisi todistella."
Älä tunge sanoja suuhuni. Ota huomioon, etten ole vatinut sinulta yhtään mitään. Mutta mikäli "jos" koitat todistaa. Silloin sinun on "kovennettava paukkuja" jne.
"Sama kuin että yritäisin lahjoittaa sinulle ilmaiseksi huvijahdin, mutta minun pitäisi ensin saada sinut vakuuttuneeksi siitä, että se varmasti on kaikinpuolin hyvä ennenkuin suostut edes astumaan sen kannelle."
Eli aluksen vesikelpoisuuden todistaminen olisi sinulle ylivoimanen tehtävä?
Ymmärrän kyllä, että jumalan todistaminen vedenpitävästi on melkolailla mahdoton tehtävä. Mutta miten voti siinätapauksessa edes väittää tietäväsi mitään jumalasta muuten kuin esittämällä tyhjää puhetta, kuten tähänkin asti.
"Jos haluat todisteita, niin siihen ei auta muu kuin rukous ja Raamatun lukeminen. Siitä se Jumalsuhde alkaa kehittyä. Ja toki seurakuntayhteys on myös tärkeä osa uskovaisen elämää."
Kuten varmaan jo tiedät. Olen entinen uskovainen ja kyllä. Olen rukoillut ja lukenut Raamatun hyvin monta kertaa. Ei tehonnut. Joten mikäli "jos" haluat todistaa Raamatun jumalasi todeksi on se silloin sinun tehtäväsi myös näyttää todisteet.
Tämänkin nyt varmasti aikuisena ihmisenä itsekkin tiesit.
Helpommalla tietenkin pääsisit rehellisesti sanomalla, ettei sinulla mitään suoraa näyttöä jumalasta luonnollisesti ole.
Mutta sinä haluat uskoa siihen, enkä minä sinua uskomasta halua tietenkään kieltää.uskova mies,, kirjoitti:
> Kun olen ihmisten kanssa, katson mitä tahansa luonnon yksityiskohtaa, matematisoin, teen puutöitä, musisoin, niin näen ristejä ja Herran kirkkautta joka valaisee kaiken. Kuulen Jumalan kutsun ja seuraan sitä ääntä. <
Jos olisin psykiatri epäilisin että kärsit hallusinaatioista, mutta kun en ole...- Pro Fide
atac kirjoitti:
Jos usko olisi = tieto, se ei olisi uskoa. Ja luonnollisestikaan kaikki kokemukset eivät ole objektiivisesti mitattavissa (vrt empiirisen tutkimuksen metodiikka). Ja toisaalta minun todellisuuteni on eri kuin sinun, ja näemme useassa asiassa eri tavalla.
Jos näen universumissamme Luojan käden jäljen ja sinä vain kosmisen pölymassan big bangineen tai ilman, josta kaikki on muodostunut "kaikkien epätodennäköisyyksien summana" voisimme kiistellä aiheesta loputtomasti päätymättämme lainkaan absoluuttisesti todennettavaan faktaan Jumalan olemassaolosta tai non-existentistä.
Ja jos Jumala haluaisi todistaa olemassaolonsa hän pystyisi sen tekemään, mutta meidän luotujen osa on uskoa Häneen tai olla uskomatta, niin yksinkertaista se oikeastaan on.
Astronomiaa, psykologiaa ja filosofiaa ja muita tieteitä tutkineena voin toki ilolla todeta, että tiede on ottanut valtavia jättiharppauksia viimeisen sadan vuoden aikana, mutta tiede ei koskaan pysty eikä voi selittää Jumalan olemassaoloa saati sitten todistaa sitä.
Eli summa summarum: usko ei ole tieto sanan tieteellisessä merkityksessä, i.e. ihminen joko uskoo tai ei usko, tietenkin voi olla agnostikkokin, kuten keskustelun otsikossa viitataan. Todistustaakka ei todellakaan ole Jumalan; tämä on aivan yhtä absurdi ajatus kun sinä tekisit esim. tuolin ja tuoli vaatisi sinulta todistusta siitä että olet tehnyt sen....................mahtaisit varmaan siinä vaiheessa viskata tuolin takkaan (minä ainakin) lol. - uskova mies,,
atac kirjoitti:
"Hieman huvittavaa, että minun pitäisi todistella."
Älä tunge sanoja suuhuni. Ota huomioon, etten ole vatinut sinulta yhtään mitään. Mutta mikäli "jos" koitat todistaa. Silloin sinun on "kovennettava paukkuja" jne.
"Sama kuin että yritäisin lahjoittaa sinulle ilmaiseksi huvijahdin, mutta minun pitäisi ensin saada sinut vakuuttuneeksi siitä, että se varmasti on kaikinpuolin hyvä ennenkuin suostut edes astumaan sen kannelle."
Eli aluksen vesikelpoisuuden todistaminen olisi sinulle ylivoimanen tehtävä?
Ymmärrän kyllä, että jumalan todistaminen vedenpitävästi on melkolailla mahdoton tehtävä. Mutta miten voti siinätapauksessa edes väittää tietäväsi mitään jumalasta muuten kuin esittämällä tyhjää puhetta, kuten tähänkin asti.
"Jos haluat todisteita, niin siihen ei auta muu kuin rukous ja Raamatun lukeminen. Siitä se Jumalsuhde alkaa kehittyä. Ja toki seurakuntayhteys on myös tärkeä osa uskovaisen elämää."
Kuten varmaan jo tiedät. Olen entinen uskovainen ja kyllä. Olen rukoillut ja lukenut Raamatun hyvin monta kertaa. Ei tehonnut. Joten mikäli "jos" haluat todistaa Raamatun jumalasi todeksi on se silloin sinun tehtäväsi myös näyttää todisteet.
Tämänkin nyt varmasti aikuisena ihmisenä itsekkin tiesit.
Helpommalla tietenkin pääsisit rehellisesti sanomalla, ettei sinulla mitään suoraa näyttöä jumalasta luonnollisesti ole.
Mutta sinä haluat uskoa siihen, enkä minä sinua uskomasta halua tietenkään kieltää.Ihminen ei voi sanoa olleensa uskovainen, sillä kun on edes kerran elämässään ollut yhteydessä elävään Jumalaan, niin paluuta ei ole.
uskova mies,, kirjoitti:
Ihminen ei voi sanoa olleensa uskovainen, sillä kun on edes kerran elämässään ollut yhteydessä elävään Jumalaan, niin paluuta ei ole.
I smell Judas in here...
- kiinnnnostunut
Pro Fide kirjoitti:
Jos usko olisi = tieto, se ei olisi uskoa. Ja luonnollisestikaan kaikki kokemukset eivät ole objektiivisesti mitattavissa (vrt empiirisen tutkimuksen metodiikka). Ja toisaalta minun todellisuuteni on eri kuin sinun, ja näemme useassa asiassa eri tavalla.
Jos näen universumissamme Luojan käden jäljen ja sinä vain kosmisen pölymassan big bangineen tai ilman, josta kaikki on muodostunut "kaikkien epätodennäköisyyksien summana" voisimme kiistellä aiheesta loputtomasti päätymättämme lainkaan absoluuttisesti todennettavaan faktaan Jumalan olemassaolosta tai non-existentistä.
Ja jos Jumala haluaisi todistaa olemassaolonsa hän pystyisi sen tekemään, mutta meidän luotujen osa on uskoa Häneen tai olla uskomatta, niin yksinkertaista se oikeastaan on.
Astronomiaa, psykologiaa ja filosofiaa ja muita tieteitä tutkineena voin toki ilolla todeta, että tiede on ottanut valtavia jättiharppauksia viimeisen sadan vuoden aikana, mutta tiede ei koskaan pysty eikä voi selittää Jumalan olemassaoloa saati sitten todistaa sitä.
Eli summa summarum: usko ei ole tieto sanan tieteellisessä merkityksessä, i.e. ihminen joko uskoo tai ei usko, tietenkin voi olla agnostikkokin, kuten keskustelun otsikossa viitataan. Todistustaakka ei todellakaan ole Jumalan; tämä on aivan yhtä absurdi ajatus kun sinä tekisit esim. tuolin ja tuoli vaatisi sinulta todistusta siitä että olet tehnyt sen....................mahtaisit varmaan siinä vaiheessa viskata tuolin takkaan (minä ainakin) lol.Tossa takkavertauksessa kuvailit juuri jumalasi/oman luonteesi.
Pro Fide kirjoitti:
Eli summa summarum: usko ei ole tieto sanan tieteellisessä merkityksessä, i.e. ihminen joko uskoo tai ei usko, tietenkin voi olla agnostikkokin, kuten keskustelun otsikossa viitataan. Todistustaakka ei todellakaan ole Jumalan; tämä on aivan yhtä absurdi ajatus kun sinä tekisit esim. tuolin ja tuoli vaatisi sinulta todistusta siitä että olet tehnyt sen....................mahtaisit varmaan siinä vaiheessa viskata tuolin takkaan (minä ainakin) lol.@Pro Fide
Se on jotenkin vain kummallista, että sitten kun aletaan uskovaisia oikeasti kyseensalaistamaan siitä, uskovatko he vain uskon vuoksi niin paljastuu, että heillä on joku SYY uskoa.
Tätä syytä analysoitaessa huomataan, että syy ei olekaan vedenpitävä mutta uskovainen ei ole koskaan itse uskaltanut kyseenalaistaa syitänsä. Tai nykyään hän saa jotain tyydytystä uskostaan josta ei usakalla luopua joten hän ei myöskään halua hylätä huonoja perusteluitaan. Ymmärretävää mutta surullista.- uskova mies,,
MetaTenkka kirjoitti:
@Pro Fide
Se on jotenkin vain kummallista, että sitten kun aletaan uskovaisia oikeasti kyseensalaistamaan siitä, uskovatko he vain uskon vuoksi niin paljastuu, että heillä on joku SYY uskoa.
Tätä syytä analysoitaessa huomataan, että syy ei olekaan vedenpitävä mutta uskovainen ei ole koskaan itse uskaltanut kyseenalaistaa syitänsä. Tai nykyään hän saa jotain tyydytystä uskostaan josta ei usakalla luopua joten hän ei myöskään halua hylätä huonoja perusteluitaan. Ymmärretävää mutta surullista."Tätä syytä analysoitaessa huomataan, että syy ei olekaan vedenpitävä mutta uskovainen ei ole koskaan itse uskaltanut kyseenalaistaa syitänsä. "
Minä tuohon yhtee aloitukseen kirjoitinkin(nyt se on poistettu), että mikä tahansa syy uskoa on hyvä syy. Esimerkiksi jollekin se voi olla kommunismin vastaisuus. Uskoa myös pyritään lisäämään ihan tietoisen valinnan kautta lukemalla paljon Raamattua ja olemalla uskovaisten kanssa. Jopa näiden vaikutusta voisi pitää syynä uskolle, mutta pitää kuitenkin viimekädessä muistaa, että se kaikki on Jumalalta perässä. Usko saadaa lahjaksi ja Jumala antaa sen vaikka väkisin sille jonka se on tarkoitus saada. - Kyllästynyt
uskova mies,, kirjoitti:
Jos haluat todisteita, niin siihen ei auta muu kuin rukous ja Raamatun lukeminen. Siitä se Jumalsuhde alkaa kehittyä. Ja toki seurakuntayhteys on myös tärkeä osa uskovaisen elämää.Miinulle riittää, että toimit Jeesuksen seuraajan tavoin. Minulla on kaksi sairasta ystävää, jotka pyytäisin parantamaan. Milloin ehtisit tehdä tämän?
- wird.
uskova mies,, kirjoitti:
"Tätä syytä analysoitaessa huomataan, että syy ei olekaan vedenpitävä mutta uskovainen ei ole koskaan itse uskaltanut kyseenalaistaa syitänsä. "
Minä tuohon yhtee aloitukseen kirjoitinkin(nyt se on poistettu), että mikä tahansa syy uskoa on hyvä syy. Esimerkiksi jollekin se voi olla kommunismin vastaisuus. Uskoa myös pyritään lisäämään ihan tietoisen valinnan kautta lukemalla paljon Raamattua ja olemalla uskovaisten kanssa. Jopa näiden vaikutusta voisi pitää syynä uskolle, mutta pitää kuitenkin viimekädessä muistaa, että se kaikki on Jumalalta perässä. Usko saadaa lahjaksi ja Jumala antaa sen vaikka väkisin sille jonka se on tarkoitus saada.Miksi kaikki eivät sitten saa uskoa? Millä selitetään se, että maailmassa on sekä uskonnottomia että eri uskontokuntiin kuuluvia ihmisiä? Luulisi, että sinun jumalasi olisi jo antanut kaikille uskon lahjan, jos se kerran on niin upeaa ja ihmeellistä.
- Kyllästynyt
uskova mies,, kirjoitti:
Tuomas epäili. Silloin Jeesus todisti hänelle.
Sinun puheesi ovat ihan omiasi, ei niillä ole Raamatun kanssa mitään tekemistä. - ei luulottelua
kaikenlaista.. kirjoitti:
suurin osa tuntemistani uskovista ei ole koskaan kokenut minkäänlaista yhteyttä Jumalaan, tämän vuoksi itsekin luovuin kristinuskosta tarpeettomana
Ihmettelen kokemustasi, koska omani on lähes päinvastainen. Olen pettynyt moniin asioihin elämässäni, kun eivät ole toimineet. Usko Jumalaan ei ole katkennut huonosti menneen elämänjaksoni aikanakaan, kun olen ymmärtänyt vaikeuksieni aiheutuneen lähinnä omista törmäilyistäni ja "kokeilunhalusta". Ystäväpiirissäni on hyvin vankka luottamus Jumalan todellisuuteen ja kovatkin vastoinkäymiset on otettu rohkeudella vastaan ja viimein on ihmeellisestikin apu löytynyt rukouksen kautta...ennenkaikkea sellainen selittämätön rauha ja luottamus. Luonteeni puolesta en olisi tekemisissä maailmankuvan kanssa, joka ei toimisi. Esim. tiede ei käsityksiäni ole muuttanut, vaikka olen ikäni esim. tiededokumentteja katsellut ja kiroja maailmankaikkeudesta lukenut. Uskoani on vahvistanut myös monet "kokemukset"..pieniä ja suuria. Ne vain tahtovat unohtua, jos ei pidä päiväkirjaa. Selittämätön sisäinen varmuus tulee vain usein etenkin hiljentyessä.
- Jumalalla syynsä
kiinnnnostunut kirjoitti:
Tossa takkavertauksessa kuvailit juuri jumalasi/oman luonteesi.
Jeesus (Jumalan Poikana/Jumalana) teki useita suvereeneja täysin käsittämättömiä ihmeitä. Hänellä oli myös kummallista arvovaltaa, joka vakuutti monia ihmisiä. Jeesuksen seuraajat olivat kuitekin vähemmistönä jo tuolloin..eikö sitten oltu halukkaita satsaamaan "kaikkea" elämästään hengellisessä elämässä. Jeesus ennusti evankeliumin leviämisen "kaikkeen maailmaan" (itse saarnasi juutalaisille). Hän lähetti Puolustajan, Pyhän Hengen (kaikkine ihmeineen) opetuslapsilleen, mutta siitä huolimatta esitti kysymyksen, mahtaako löytää uskoa maan päältä saapuessaan.
"..fariseukset ja saddukeukset tulivat hänen luokseen ja kiusasivat häntä pyytäen häntä näyttämään heille merkin taivaasta...Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki`. Ja hän jätti heidät ja meni pois. Matt.16:1,4
Voimme vain kysyä, miksi Jumala pystyy ja välillä ihmeitään tekee ja välillä on siihen haluton. - uskova mies,,
wird. kirjoitti:
Miksi kaikki eivät sitten saa uskoa? Millä selitetään se, että maailmassa on sekä uskonnottomia että eri uskontokuntiin kuuluvia ihmisiä? Luulisi, että sinun jumalasi olisi jo antanut kaikille uskon lahjan, jos se kerran on niin upeaa ja ihmeellistä.
Yleensä syynä ovat väärät ajatukset ja teot. Ei Jumala puhu väärintekijöille.
- Aada agnostikko
Jumalalla syynsä kirjoitti:
Jeesus (Jumalan Poikana/Jumalana) teki useita suvereeneja täysin käsittämättömiä ihmeitä. Hänellä oli myös kummallista arvovaltaa, joka vakuutti monia ihmisiä. Jeesuksen seuraajat olivat kuitekin vähemmistönä jo tuolloin..eikö sitten oltu halukkaita satsaamaan "kaikkea" elämästään hengellisessä elämässä. Jeesus ennusti evankeliumin leviämisen "kaikkeen maailmaan" (itse saarnasi juutalaisille). Hän lähetti Puolustajan, Pyhän Hengen (kaikkine ihmeineen) opetuslapsilleen, mutta siitä huolimatta esitti kysymyksen, mahtaako löytää uskoa maan päältä saapuessaan.
"..fariseukset ja saddukeukset tulivat hänen luokseen ja kiusasivat häntä pyytäen häntä näyttämään heille merkin taivaasta...Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki`. Ja hän jätti heidät ja meni pois. Matt.16:1,4
Voimme vain kysyä, miksi Jumala pystyy ja välillä ihmeitään tekee ja välillä on siihen haluton.Jumalalla syynsä
"Jeesus (Jumalan Poikana/Jumalana)teki useita suvereeneja täysin käsittämättömiä ihmeitä."
Mitään tieteellistä näyttöä tällaisista ihmeistä ei ole.Menevät samaan osastoon esim. Kalevalan kanssa nuo "suvereenit täysin käsittämättömät ihmeet".
Ja mitä ylipäätään pidetään ihmeenä?
"Voimme vain kysyä, miksi Jumala pystyy ja välillä ihmeitä tekee ja väillä on siihen haluton."
Hyvä selitys on se, ettei Jumalaa ole.Muussa tapausessa kovin ailahtelevalta ja oikukas käytöksiseltä herralta Jumala vaikuttaisi luonteeltaan. Jumalalla syynsä kirjoitti:
Voimme vain kysyä, miksi Jumala pystyy ja välillä ihmeitään tekee ja välillä on siihen haluton.J:lla syynsä: >>>Voimme vain kysyä, miksi Jumala pystyy ja välillä ihmeitään tekee ja välillä on siihen haluton.
- Ei näy eikä tunnu
Jumalalla syynsä kirjoitti:
Voimme vain kysyä, miksi Jumala pystyy ja välillä ihmeitään tekee ja välillä on siihen haluton."Jeesus (Jumalan Poikana/Jumalana) teki useita suvereeneja täysin käsittämättömiä ihmeitä."
Lähteet? Todisteet? - hypnox1
uskova mies,, kirjoitti:
Yleensä syynä ovat väärät ajatukset ja teot. Ei Jumala puhu väärintekijöille.
Uskovaksi haluavan tulee ensin aivopestä itsensä niin alkaa kuulua ääniä?
- suurempi kuin <3
Kyllästynyt kirjoitti:
Miinulle riittää, että toimit Jeesuksen seuraajan tavoin. Minulla on kaksi sairasta ystävää, jotka pyytäisin parantamaan. Milloin ehtisit tehdä tämän?
Luuletko, että Jumala toimii pilkkaajien "käskystä"?
Kaikki analyyttiseen ajatteluun kykenevät ovat myös agnostikkoja, koska emmehän voi tietää onko Thor tai Haltia-tonttu olemassa vaikka emme uskoisikaan niihin.
Sama dilemma vaikkapa tutun Jeesuksen kanssa.- uskoaonse
Kyllä nyt kun katon itseäni niin kyllä hyvin on ollut. Kaikkea kun ei kirjaan ole kirjoitettu ja ne ovat järjen kanssa tajuttavissa. Turha siitä on väitellä mitä todellisuudessa on tapahtunut. Ne ovat siellä ja pysyvät. nyt tässä mitä näemme ja tunnemme, sen on tärkentä
- uskoaonse
Tuo on oikeastaan totta. Ainoastaan ropotit ei usko mihinkään.
Kun taas katson itseäni, muita ja ympärilleni niin luonnostaankin sydän uskoo.- öäöäö
Mistä tiedät että kyseessä on juuri sinun uskontosi Jumala? Et niin mistään. Samanlaisen ihmetyksen kokee lähes kuka tahansa luonnossa.
- Gnostinen ateisti
Olen satavarma että kristinuskon esittämää Jumalaa ei ole olemassa. Uskon myös että jos jokin Jumala on olemassa niin sen voi myös todistaa tieteellisesti. Muita Jumalia en ole tutkinut sen vertaa että voisin tehdä niistä johtopäätöksiä.
- 08wdyc0
On paljon muutakin mitä emme tiedä. Meidän tieto tai tietämättömyys ei tee Jumalaa olemattomaksi. Emme voi alistaa Jumalan olemassoloa tietomme varaan, koska tietoon sisältyy aina myöskin tietämättömyys. Kaikkea emme tule koskaan tietämään.
- wird.
Tässä on juurikin se pointti, minkä vuoksi valitsin agnostisen ateismin.
Tähän sopii lainaus suurelta ajattelijalta, jonka kanssa olen tästä asiasta samaa mieltä:
"Tässä on juurikin se pointti, minkä vuoksi valitsin agnostisen ateismin. "
- wird.
- agnostinen ateisti
Uskon syy on useimmiten hel-vetin pelko. Jos syy olisi vaikka rakkaus Jeesukseen niin tottakai se pitäisi näkyä Jeesuksen opetusten tutkimisena ja niiden noudattamisena. Semmoista havaintoa ei voi yleensä uskovista tehdä. Mammonan palvonta, tekopyhyys, tuomiovallan otto omiin käsiin ja suoranainen ilkeys paistaa näilläkin palstoilla ainakin kreationis-funtamentalisuskovien ajatuksista.
Sopiiko näihin "uskoviin" agnostikon määritelmä? Minusta ei. Mutta kaikkiin tavallisiin ihmisiin tuo määritelmä minusta sopii. Pienin vivahde-eroin kuitenkin.- uskova 13578
Oma epäilykseni on, että näillä palstoilla monilla on niin tärkeää itsessään se oikeassa olemisen tarve, ja sitten (motiiveitaan ihmettelen) sorrutaan loukkauksiin ja vahingoniloisilta vaikuttaviin helvettiin toivotteluihin..tuomiovaltaahan meillä ei onneksi ole. Väittelyt muuttuvat nopeasti ilkeilyiksi. No tekopyhydeltähän tuo kieltämättä vaikuttaa. Tunnen aika paljon uskovia, joista taidan olla poikkeus tänne kirjoitellessani, joten ei ehkä ole syytä tehdä yleistyksiä. Sitä lähimmäisenrakkauttakin löytyy paljon, jota osoitettiin ennen ja jälkeen uskoon tuloani. Mammonan palvontaan sortuvat yksittäiset henkilöt. Enemmistö kuitenkin on valmis jakamaan omastaan...omantuntonsa mukaan. Helvetinpelko motiivina näivettää uskon pelkäksi tapakristillisyydeksi tai kovettaa ihmisen. Heidän kasvoiltaan ei iloa näy.
- ehkäpä näinkin
uskova 13578 kirjoitti:
Oma epäilykseni on, että näillä palstoilla monilla on niin tärkeää itsessään se oikeassa olemisen tarve, ja sitten (motiiveitaan ihmettelen) sorrutaan loukkauksiin ja vahingoniloisilta vaikuttaviin helvettiin toivotteluihin..tuomiovaltaahan meillä ei onneksi ole. Väittelyt muuttuvat nopeasti ilkeilyiksi. No tekopyhydeltähän tuo kieltämättä vaikuttaa. Tunnen aika paljon uskovia, joista taidan olla poikkeus tänne kirjoitellessani, joten ei ehkä ole syytä tehdä yleistyksiä. Sitä lähimmäisenrakkauttakin löytyy paljon, jota osoitettiin ennen ja jälkeen uskoon tuloani. Mammonan palvontaan sortuvat yksittäiset henkilöt. Enemmistö kuitenkin on valmis jakamaan omastaan...omantuntonsa mukaan. Helvetinpelko motiivina näivettää uskon pelkäksi tapakristillisyydeksi tai kovettaa ihmisen. Heidän kasvoiltaan ei iloa näy.
Kyllähän lähimmäisenrakkauttakin löytyy. Mutta se ei taida olla kiinni siitä onko uskova vai ei.
Tuo mammonan palvonta taitaa kuitenkin olla aika yhteinen harrastus. Kukapa ei siihen sortuisi samalla lailla kuin kauneudenkin palvontaan.
Kaikki eivät ole agnostikkoja, koska monella on sellainen kanta, että jumalten olemassaolosta on saatvaissa tietoa (puolesta tai vastaan).
- Kalju Pitkätukka
Agnostismi- ateismi?
Ateisti- käsitteeseen liitetään usein niin paljon negatiiviista, että ihmiset kavahtavat sitä.
Olen nimittänyt usein itseäni agnostikoksi, mutta sekin aiheuttaa usein väärinkäsityksiä.
Oletetaan, että agnostikko on vain epävarma uskossaan, pitää molempia vaihtoehtoja
Jumalan olemassaolosta yhtä todennäköisinä jne.
Suurta huomiota herättivät kolmen papin Oulussa järjestämät agnostikkoillat, joissa käsiteltiin epäileviä kysymyksiä.
Lehitien yleisönosastoilla vaadittiin kovaan ääneen ko. pappien erottamista heistä
tehtiin kanteluita ylemmille tahoille jne.
http://www.rauhantervehdys.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00010767Siellä valkoparrat pärisi ja tahdistimet kuormittu kun Vaka Vanha Väinämöiset seurasi Naatuksen ja kavereidensa agnostisia illanistujaisia.
Nehän torpattiin lopuksi niin, ettei Naatuksen köörille löytynyt enää vapaata tilaa. (vaikka tilaa illanistujaisiin olisi ihan varmasti ollut)
"Ensi vuoden tammikuussa piti agnostikkoiltojen jatkuman. Oulun kirkkoherrat tekivät kuitenkin päätöksen, että missään Oulun seurakunnan tiloissa kyseisiä iltoja ei tulla pitämään. Kirkkoherrat ottivat näin tiukan kannan siihen, että minkäänlaisia epäilyjä kristinuskon totuudesta ei heidän tiloissaan sallita.
Keskustelutilaisuuksien teemat olivat seuraavat:
Jumala ei luonut maailmaa. Àrpád Kovács
Rukoileminen on turhaa. Päivi Jussila,
Jeesus ei ollut Jumalan poika. Stiven Naatus
Raamattu ei ole Jumalan Sanaa. Mikko Salmi"
Oulun papeilla oli kyllä kohtuullisen räväkät aiheet omiin illanistujaisiinsa, mutta Oulun kirkkoherrat päätti, että näitä me emme enää tarvitse.
Tässä vielä kopsattuna hyvä kirjoitus Risto Voipiolta, joka on eläkkeellä oleva helsinkiläinen varatuomari
"Agnostikkoillat
Kirkolla on neljä ongelmaa:
1) se haluaa antaa vastauksia kysymyksiin, joita ihmiset eivät kysy;
2) se ei halua vastata kysymyksiin, joita ihmiset haluavat kysyä;
3) se haluaa kysyä asioita, joihin ihmiset eivät halua vastata;
4) se ei halua kysyä asioita, joihin ihmiset haluavat vastata.
Näin äitivainajani kuvasi asiaa minulle joskus viitisenkymmentä vuotta sitten nuoren aikuisuuteni kynnyksellä. Jostain kumman syystä nuo sanat palautuivat mieleeni, kun luin Kotimaan uutisen Oulun kirkkoherrojen päätöksestä torjua agnostikkoillat seurakuntiensa tiloista..."
agatha.j
>>>Kukaan ei voi tietää, onko minkäänlaista jumaluutta oikeasti olemassa.- adf
VT:ssä kuvattu ilkeämielinen Jumala oli myös ongelma koulutetuimmille alkukristityille. Toisella vuosisadalla elänyt, ensimmäinen "Uutta Testamenttia" koonnut piispa Markion uskoi että VT:n Jumala ei ole yhteensopiva kristinuskon Jumalan kanssa. Ennen Markionia ei ollut olemassa UT:ta, vaan kristittyjen joukosta lukutaitoiset(5-10%) lukivat useita eri kirjoja kuten Hermaan Paimenta, Matteuksen Evankeliumia ja muita kirjoja joita hän ei hyväksynyt kristillisen Raamatun kaanoniin. Markionin kuten monen muunkin seurakunnan UT:n kirjat olivat myös sisällöllisesti erilaisia.
"Markionin teologisen ajattelun keskeisin ajatus on jyrkkä ero vanhatestamentillisen luojajumalan ja Jeesuksen Isän välillä. Markionin mukaan näissä kahdessa on kyse kokonaan eri jumalista, luojajumala on ankara tuomari, kun taas Jeesuksen Isä on hyvä ja armahtava. Markion ajatteli Jeesuksen ilmoittaneen kokonaan aiemmin tuntemattoman hyvän jumalan, kun taas joidenkin Markionin vastustajien mukaan hän piti Vanhan Testamentin jumalaa jopa pahana."
Ensimmäisessä "UT:ssa" oli seuraavat kirjat:
"Marcion, therefore, rejected the entire Old Testament. He accepted the following Christian writings in this order:
Gospel according to Luke
Galatians
I Corinthians
II Corinthians
Romans
I Thessalonians
II Thessalonians
Ephesians (which Marcion called Laodiceans)
Colossians
Philemon
Philippians" - adf
adf kirjoitti:
VT:ssä kuvattu ilkeämielinen Jumala oli myös ongelma koulutetuimmille alkukristityille. Toisella vuosisadalla elänyt, ensimmäinen "Uutta Testamenttia" koonnut piispa Markion uskoi että VT:n Jumala ei ole yhteensopiva kristinuskon Jumalan kanssa. Ennen Markionia ei ollut olemassa UT:ta, vaan kristittyjen joukosta lukutaitoiset(5-10%) lukivat useita eri kirjoja kuten Hermaan Paimenta, Matteuksen Evankeliumia ja muita kirjoja joita hän ei hyväksynyt kristillisen Raamatun kaanoniin. Markionin kuten monen muunkin seurakunnan UT:n kirjat olivat myös sisällöllisesti erilaisia.
"Markionin teologisen ajattelun keskeisin ajatus on jyrkkä ero vanhatestamentillisen luojajumalan ja Jeesuksen Isän välillä. Markionin mukaan näissä kahdessa on kyse kokonaan eri jumalista, luojajumala on ankara tuomari, kun taas Jeesuksen Isä on hyvä ja armahtava. Markion ajatteli Jeesuksen ilmoittaneen kokonaan aiemmin tuntemattoman hyvän jumalan, kun taas joidenkin Markionin vastustajien mukaan hän piti Vanhan Testamentin jumalaa jopa pahana."
Ensimmäisessä "UT:ssa" oli seuraavat kirjat:
"Marcion, therefore, rejected the entire Old Testament. He accepted the following Christian writings in this order:
Gospel according to Luke
Galatians
I Corinthians
II Corinthians
Romans
I Thessalonians
II Thessalonians
Ephesians (which Marcion called Laodiceans)
Colossians
Philemon
Philippians"Lisätään vielä että joidenkin käsitysten mukaan Markionin seuraajat olivat ensimmäisiä joita kutsuttiin kristityiksi-
adf kirjoitti:
Lisätään vielä että joidenkin käsitysten mukaan Markionin seuraajat olivat ensimmäisiä joita kutsuttiin kristityiksi-
Noissa Oulun agnostikkoilloissa oli keskusteltu juuri perinteisen jumalakäsityksen epäuskottavuudesta, jonka muuten koettiin olevan kirkossa laajempikin ongelma.
Papit ovat osin luopuneet persoonalliseen jumalaan uskomisesta ja osa lähes kaikesta muustakin kirkon opetuksesta.
Myös ehtoollis-juttuja pidettiin epäuskottavina etc.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184231Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1261484- 991373
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3131251Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi631219- 451144
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721140Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253961- 86905
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48848