Ehtiikö tiede apuun?

aikapommi

SUPERBAKTEERIT Maailman terveysjärjestö WHO varoittaa, että lähitulevaisuudessa tavalliset infektiot voivat muuttua suureksi uhaksi ihmisten terveydelle.
Antibioottien tarpeeton käyttö ja kuurien kesken jättäminen on johtanut siihen, että superbakteerit ovat pian valtava uhka ihmisten terveydelle, kerrotaan WHO:n keskiviikkona julkaisemassa raportissa.

Raportin mukaan antibioottien teho on heikentynyt jo pitkään ja bakteerit ovat onnistuneet kehittämään vastustuskyvyn antibiootteja vastaan. Näin bakteereista on kehittynyt superbakteereja.

Tavalliset antibiooteilla hoidettavat infektiosairaudet voivat siis tulevaisuudessa olla ihmiselle kohtalokkaita iästä ja asuinpaikasta riippumatta.

WHO:n mukaan seuraukset tulevat olemaan ihmiskunnalle tuhoisat, jos asialle ei nopeasti tehdä jotain. Tutkijoiden mukaan superbakteerit voidaan saada kuriin sääntelemällä lääkkeiden käyttöä ja katsoa, että ihmiset käyttävät niitä oikeaoppisesti. Lisäksi WHO kehottaa poliitikkoja lisäämään bakteerikantojen seurantaa.

Myös hyvä hygienia ja rokotteet voivat estää superbakteereista aiheutuvien infektioiden leviämistä.

WHO:n raporttia varten kerättiin tietoja 114 maasta ja siinä tarkasteltiin tavallisimpia antibiooteilla hoidettavia sairauksia, kuten keuhkokuumetta ja virtsatietulehdusta.

Lähde: WHO
Tea Manninen

33

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pommi tikittää?

Johanneksen ilmestys, luku 6:n mukaan

7. Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"
      8. Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Tämäkin saattaa olla yksi Ilmestyskirjan ennustamista vitsauksita, jolloin neljännens ihmiskunnasta saa surmansa.

• Hyvää lomaa

Jumala ei ainakaan ehdi. Sellainenhan ei ole osoittanut kiinnostusta koko aiheeseen.

• Tässäkin pitää kuitenkin hahmottaa kokonaisuus. Ilman lääketiedetä meillä jylläisi monet vakavat tappavat kulkutaudit edelleen kuten isorokko ja paiserutto. Eihän tuo ruttokaan ole maailmasta kadonnut mutta se ei nykyään pääse enää leviämään epidemiaksi asti. Kiitos antibioottien.

Se, että bakteerit kykenevät muuttumaan antibioteille vastustuskykyisiksi on fundamentalistisimpien uskovien kiistämän evoluution tulos: bakteerit sopeutuvat taistellessaan eloonjäämisestään.

• normaalia vaihtelua

Tekevätkö ne sen ihan tietoisesti? Kuitenkin mutaation jälkeen bakteeri on edelleen sama bakteeri, mutta sen yksi alalaji. Ja ajan saatossa voi mutaatio geenissä pompata jälleen aluperäiselle tasolle. Olen saanut selville sukutukimusta harrastaessa.

• Aada agnostikko

a-teisti

Juuri niin.

Tässä voisin esittää kiitokseni fundamentalisti uskiksille.
        Ne ikävät pari vuotta jotka vietin kanssanne, saivat minut täysin immuuniksi KAIKILLE maailmanlopun uhkailuille.

• normaalia vaihtelua kirjoitti:

Tekevätkö ne sen ihan tietoisesti? Kuitenkin mutaation jälkeen bakteeri on edelleen sama bakteeri, mutta sen yksi alalaji. Ja ajan saatossa voi mutaatio geenissä pompata jälleen aluperäiselle tasolle. Olen saanut selville sukutukimusta harrastaessa.

Eipä noilla bakteereilla ja viruksilla tietoisuutta taida olla. Useita erilaisia kantoja samasta bakteerista tai viruksesta voi olla ja osalla on resistanssi esimerkiksi jotakin tiettyä antibioottia kohtaan ja osalla ei.

Toimii tuo kehittyneemmissäkin eliöissä, mm. jotkin eläinlajit ovat soputuneet käyttämään hyväkseen kasveja jotka ovat myrkyllisiä, muutos on tapahtunut nopeasti ja aineenvaihdunta pilkkoo nämä myrkyt vaarattomiksi. Se on evoluutiota.

• ??????
        normaalia vaihtelua kirjoitti:

''Olen saanut selville sukutukimusta harrastaessa.''

Voitko tarkentaa?

• sinä sitten lähdit?
        Aada agnostikko kirjoitti:

a-teisti

Juuri niin.

Ne ikävät pari vuotta jotka vietin kanssanne, saivat minut täysin immuuniksi KAIKILLE maailmanlopun uhkailuille.

60. Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"
        61. Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?
        62. Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!
        63. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
        64. Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
        65. Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
        66. Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
        67. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
        68. Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;

Jumalan sana on ehdoton: itsekukin saa vapaasti päättää, ottaako vastaan vai ei? Tehtävämme on julistaa!

• Aada agnostikko kirjoitti:

a-teisti

Juuri niin.

Minun kokemukseni fundamentalisti uskovista on konkretisoitunut kahteen kertaan. Isossa Kirjassa joka on helluntailaisten pulju olin autonkuljettajana, aggregaattia eli liikkuvaa sähkölaitosta siinä hinattiin. Siellä yritettiin kyllä käännyttää varsin agressiivisestikin. Piti aika tylystikin ilmoittaa ettei kiinnosta.

Toinen kokemus on lestojen suviseuroilta Perhosta, sama homma. Sähköä tekemässä. Kokemus oli ihan positiivinen, ei tyrkytetty ja käytiin aivan hyviäkin keskusteluja eri aiheista ja varsin tavallisilta ihmisiltähän he tuntuivat.

Enemmän sitä hurmosta on tulla hellutailaispiireissä tämän kokemukseni mukaan. Tästähän on jo aikaa mutta jo silloin sain kuvan ettei ruohonjuuritasolla ihan kaikkia vl-oppeja allekirjoitetakaan.

Hauskaa oli kun tuolta lähdettiin niin uskova sähkömies joka oli matkassa pyysi pysähtymään huoltoasemalle. Haki siideriä. Kun tuota kummastelin niin vastasi, että ollaan jo sen verran kaukana ettei ne enää näe :D

Itse olin kerran Perhossa kuppilassa ja aika pöllyssä täräytin yöllä taksilla kabiiniin koisaamaan. Hyvin ystävällisesti opastettiin perille kun siinä vaiheessa oli jo vaikea hahmottaa missä sitä laajaa aluetta oikein mahtoikaan se sähkölaitos sijaita. Aamulla vain naureskeltiin vain kun naamasta näki, että kohmelohan minulla on. Ei ne ottaneet tuota mitenkään edes syntinä, mitä nyt vähän vinoili ja tarjosivat buranaa.

Jaa... Evoluutioteoriaa en tunne kuin pintapuolisesti. Minulla on kuitenkin käsitys ettei mitään "takaisin palautumista" tapahdu.

Mutaatio voi kadota populaatiosta luononvalinnan kautta mutta ei uuden mutaation kautta. Sillä varauksella kylläkin, että periaatteessa mutaatio voi toki olla myös sellainen, että se palautuu takaisin edeltävään mutta se olisi kaiketi hyvin harvinaista. Mahdollista kai kuitenkin. Voin toki olla väärässäkin.

• a-teisti kirjoitti:

Jaa... Evoluutioteoriaa en tunne kuin pintapuolisesti. Minulla on kuitenkin käsitys ettei mitään "takaisin palautumista" tapahdu.

Mutaatio voi kadota populaatiosta luononvalinnan kautta mutta ei uuden mutaation kautta. Sillä varauksella kylläkin, että periaatteessa mutaatio voi toki olla myös sellainen, että se palautuu takaisin edeltävään mutta se olisi kaiketi hyvin harvinaista. Mahdollista kai kuitenkin. Voin toki olla väärässäkin.

Höh... tietenkin mutaatio voi kadota mutaationkin kautta kehittyen johionkin suuntaan mutta se, että se palautuisi takaisin edeltäneeseen on mielestäni hyvin epätodennäköistä. Evoluutio ja kreationismi palstalla on joitakin asiantuntijoita joilta tätä voisin kysyäkin.

• jotain tämäntapaista
        ?????? kirjoitti:

''Olen saanut selville sukutukimusta harrastaessa.''

Voitko tarkentaa?

DNA-tutkimuksella on jäljitetty sukua, joka on levinnyt eri alueille jopa eri mantereille. Yleensä kantavanhempien lapsien jälkipolvia seurattaessa alenevassa polvessa saattaa jossain kohtaa linkkiä huomata että jokun dna:ssa on tapahtunut mutaatio ja sen perusteella voidaan arvella onko jonkin alueen suvun jälkeläiset samaa sukua tai vaikka toisen kantavanhemman jälkeläisen perillisiä. Sitten on voinut tapahtua, että geenimuutos palautuukin jälleen jossain polvessa siihen, mitä se oli ennen mutaatiota.
        Luin kesällä muistaakseni Piiraisten sukutukimusta dna:n testien avulla. Titenkin tämä on vaikea näin maallikkona selittää.

• 6+2
        sinä sitten lähdit? kirjoitti:

60. Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"
        61. Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?
        62. Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!
        63. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
        64. Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
        65. Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
        66. Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
        68. Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;

Jumalan sana on ehdoton: itsekukin saa vapaasti päättää, ottaako vastaan vai ei? Tehtävämme on julistaa!

"Fänaden dör,
        fränder dö,
        själv dör du likaledes;
        ett vet jag
        som aldrig dör:
        domen som fälls om den döde."

> Kuitenkin mutaation jälkeen bakteeri on edelleen sama bakteeri, mutta sen yksi alalaji. <

Samaa lantaa kuin Jaakobin mielipide siitä että maailmassa on sellaisia "lajeja" kuin käärme ja perhonen.

• jotain tämäntapaista kirjoitti:

DNA-tutkimuksella on jäljitetty sukua, joka on levinnyt eri alueille jopa eri mantereille. Yleensä kantavanhempien lapsien jälkipolvia seurattaessa alenevassa polvessa saattaa jossain kohtaa linkkiä huomata että jokun dna:ssa on tapahtunut mutaatio ja sen perusteella voidaan arvella onko jonkin alueen suvun jälkeläiset samaa sukua tai vaikka toisen kantavanhemman jälkeläisen perillisiä. Sitten on voinut tapahtua, että geenimuutos palautuukin jälleen jossain polvessa siihen, mitä se oli ennen mutaatiota.
        Luin kesällä muistaakseni Piiraisten sukutukimusta dna:n testien avulla. Titenkin tämä on vaikea näin maallikkona selittää.

> Titenkin tämä on vaikea näin maallikkona selittää. <

Kyse on arvattavasti siitä että väistyvästi periytyvä ominaisuus voi pysyä sukupolvien ajan piilossa mutta putkahtaa sitten uudestaan esiin. Tämä on selitetty jo kauan eli toistasataa vuotta sitten.

• a-teisti kirjoitti:

Höh... tietenkin mutaatio voi kadota mutaationkin kautta kehittyen johionkin suuntaan mutta se, että se palautuisi takaisin edeltäneeseen on mielestäni hyvin epätodennäköistä. Evoluutio ja kreationismi palstalla on joitakin asiantuntijoita joilta tätä voisin kysyäkin.

Vilkaise 11.57 kirjoittamaani tuossa vähän ylempänä.

• Aada agnostikko

sinä sitten lähdit?

Kyllä lähdin.Helpompaa olisi ollut, jos en sinne koskaan olisi mennytkään.
        En kadu tekemisiäni, on tätä elämää saanut vapaana jo pitkään elää ja vielä on luultavasti paljon jäljelläkin.

Sinä tulkitset raamattua ehdottomalla tavalla, joku toinen toisella tavalla.Minä en tulkitse sitä enää millään tavalla.

• Jeesuksen sanat

"Jumalani, Jumalani miksi hylkäsit minut?"

• blääh

Jumala loi superbakteerit ihmisen kiusaksi. Niitä vastaan taisteleminen on jumalan tahtoa vastaan taistelemista. Mitään emme voi.

• väärin syytät

Syntiinlankeemus toi vitsauksen luomakuntaan. Ei sitä Jumala sinne aikaansaanut.

• ööööölllllllll!
        väärin syytät kirjoitti:

Syntiinlankeemus toi vitsauksen luomakuntaan. Ei sitä Jumala sinne aikaansaanut.

Teidän pitäisi nyt päättää, onko kaikki osa jumalanne suunnitelmaa, vai eikö jumalanne tiennyt mitä tulee tapahtumaan.

• väärin syytät kirjoitti:

Mikäli tiede ei taakaan löydä ratkaisia vitsauksiin , niin onhan meillä suomalaisilla eräs pirkkojalluvaari.

Niin ja vappuna sataa räntää, siis eilinen profetiani piti paikkansa

• Jumala päättää
        ööööölllllllll! kirjoitti:

Teidän pitäisi nyt päättää, onko kaikki osa jumalanne suunnitelmaa, vai eikö jumalanne tiennyt mitä tulee tapahtumaan.

Jumalalla on homma täydellisesti hanskassa. Te ette sitä ymmärrä, mutta mm. Ilmestyskirjan profetiat täyttyvät rytinällä aikanamme. Tämä nykyinen aikakausi on kulumassa umpeen: tulee antikristus ja kaikki sen seuraukset ja sitten Jumala puuttuu lopullisesti luomakunnan ja ihmiskunnan asioiohin. Tulee myös se viimeinen tuomio.

• bläääääh
        Jumala päättää kirjoitti:

Jumalalla on homma täydellisesti hanskassa. Te ette sitä ymmärrä, mutta mm. Ilmestyskirjan profetiat täyttyvät rytinällä aikanamme. Tämä nykyinen aikakausi on kulumassa umpeen: tulee antikristus ja kaikki sen seuraukset ja sitten Jumala puuttuu lopullisesti luomakunnan ja ihmiskunnan asioiohin. Tulee myös se viimeinen tuomio.

Onko antikristus jumalan luoma vai onko se kehittynyt evoluution kautta?

• bläääääh kirjoitti:

Onko antikristus jumalan luoma vai onko se kehittynyt evoluution kautta?

Nuoriso "tuunaa" autojaan erittäin näyttäväksi - hyvä harrastus ei siinä mitään.

Antikristus on tuunattu jesse.

• Jumala on päätön

"Jumalalla on homma täydellisesti hanskassa. "

Aivan. Ja Jumala on hanskojen tapaan hukassa.

• ööööölllllllll!

''Jumalalla on homma täydellisesti hanskassa.''

Eli syntiinlankeemus on jumalanne käsialaa.

• 22+22

Ilmestyskirja ei olekaan kristillistä alkuperää.

• Evoluutiohan etenee yleensä niin, että saalistaja/loinen jne käyttää hyväkseen saalis-/isäntäeläintä. Näistä taas ne, jotka selviytyvät saalistajasta/loisesta kehittyvät siihen suuntaan, jossa niillä on parempi vastustuskyky saalistajaa/loista kohtaan. Saalistaja/loinen taas kehittyy pikuhiljaa siihen suuntaan, että se kykenee hyödyntämään muuttunutta kohdettaan.

Kun ihminen kehittää lääkkeitä torjuakseen esim. bakteereja, ihminen on tilanteessa, jossa ihmisen oma biologinen vastustuskyky ei kehity, vaan bakteerin vastustuskyky kasvaa näitä ihmisen kehittämiä lääkkeitä ohtaan.

No, ihminen on erikoinen nisäkäslaji, joka kykenee kemialliseen sodankäyntiin kasvien tavoin. Kulttuurievoluutio muokkaa ihmisen ja ihmistä hyödyntävien lajien perimää. Sama lajien välinen tasapaino, joka luonnossa vallitsee, vallitsee myös ihmisen, sekä ihmisen saaliiden ja ihmisen hyödyntäjien välillä.Ei tiede ja lääkkeet muuta tuollaista isoa prosessia sinänsä mitenkään. Evoluutio toimii koko ajan.

• tsiisys sentäs

"Ehtiikö tiede apuun?"

Ei huolta. Onhan meillä Jalovaara rukoilemassa bakteerit kuoliaiksi.

• Bakteerit ja virukset muuttuvat kokoajan. Esim flunssavirus muuttuu noin vuodessa siten, että se pystyy taas ottamaan ihmisen kropan omaksi lisääntymisalustakseen.
      Niihinkin on toki tärmärokotusia.

Mihinkään SuperBakteerien tekemään joukkohyökkäykseen en usko, mutta lisääntyvää murhetta niistä varmaankin on.

Sensijaan oletan että ennenpitkää jonkinlainen pandemia pyyhkäisee koko ihmiskunnan läpi ja kuolleita voisi tulla esim muutama kymmenetuhatta.

Uutisoinnissa media kilpailee huomiosta ja siksi otsikoiksi ja jutuiksi valikoituu usein ne räväkimmät.

Vastahan ne viranomaiset jo tuota pelkäsivät sen lintuinfluenssansa kanssa.
      Ei sitten onneksi toteutunut.

• Kannattaa aina muistaa se, että ihmisten kuolleisuus on edelleen 100%.

• Tottaki taudit voivat olla yhä suurempi riski tulevaisuudessa. Ei ihminen kuitenkaan täysin hampaaton tautien edessä välttämättä kuitenkaan ole. Keskiajalla jylläänneet isorokko ja musta surma tappoivat miljoonia ihmisiä. Silti niistäkin ihmiskunta selvisi.

Taudit voivat myös toimia toisiaan vastaan ja tätä onkin joskus käytetty lääketeiteessä hyväksi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Wagner-Jauregg#Nobel_prize

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      140
      3089
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      57
      2438
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      29
      1959
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1637
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      75
      1454
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      76
      1405
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1388
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1105
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      1049
    10. 135
      1027
    Aihe