Menneisyys ei unohdu

jolla 1959

Pistipäs tänään miettimään eräs asia joka ei ole koskaan mieltä painanut mutta on tosiasia jolle en ole voinut mitään. Olen maajussin vaimo ja kun tulimme tilalle asumaan ja töitä tekemään niin meidän kanssa jatkoi appi joka ei antanut meidän omalle rauhalle mitään arvoa. Kärsin päivittäin ja olin yksinäinen. Muistoihini on jäänyt todella paljon asioita joita ei voinut sanoa vahvalle appiukolle ja jonka talutusnuorassa oma mieheni oli. Appeni on kuollut jo ajat sitten. Nyt kun joskus muistelen häntä ja puhun lapsilleni niin he ovat vihaisia siitä että puhun heidän isovanhemmastaan ei-kivoja asioita. Tulee paha mieli lasteni puolesta. Mietin tänään että onko minulla ollenkaan hyviä muistoja appiukosta ja kauhulla täytyy tunnustaa että ei mitään. Ei hän paha ollut vaan oli meidän elämässämme niin liikaa, arvosteli ja päätti ajankäytöstämme. Asui lähellä ja tuli päivittäin töihin. Pitääkö minun tästä lähtien sulkea suuni enkä enää koskaan puhu lasteni vaarista?

8

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Läheltä liippasi

      Tutunoloinen tarina, paitsi että meillä kontrolloiva ja hallitseva henkilö oli anoppi. Maalaistalossa asuttiin rintarinnan ja eihän se toiminut alkuunkaan. Aivan liian kauan annettiin tilanteen jatkua. Mies oli hankalassa välissä, minä miniä aivan uupunut, eikä jatkuva ristiriitatilanne ollut hyväksi lapsillekaan.

      Anoppi on edelleen voimissaan, mutta nyt pärjätään jotenkin kun ei asuta samassa pihapiirissä.

      Sanoisin, että sinun kannattaa puhua ja purkaa menneisyyden hankalia asioita, mutta jollekin muulle kuin lapsillesi. Ei tarvitse valehdella lapsille. Kannattaa sanoa niinkuin asia oli, että rinnakkaiselo oli hankalaa. Mutta tarkempi vavominen jonkun muun kanssa, jos sellaiseen siis on tarvetta.

      Itse olen ottanut sen linjan, että puhun nuorillemme hyviä ja neutraaleja asioita isovanhemmistaan. Kyllä niitä löytyy, vaikka siis yhteiselo oli kovin takkuista. Mutta en maalaa ruusuista kuvaa monen sukupolven asumisesta, sillä sitä se ei todellakaan ollut.

    • Ap.

      Aika paha että asuitte ihan samassa pihapiirissä. Mä sain sentään olla viikonloput rauhassa ja kyllä mä niistä nautinkin. Jotain on jäänyt mieleen lapsieni lapsuudesta ja se johtuu varmasti siitä että vaari tuli vain maanataista perjantaihin aamulla ja lähti pois neljältä. Kysymättä että tarvitaanko apua.

      Aina tulee tarinoita mieleen ja kas kummaa, niissä on usein appiukko mukana. Haluan opetella puhumaan hänestä kauniisti. 10 vuotta appiukon kanssa on pitkä aika ja siihen mahtuu monta pahaa mieltä.

      Hyvä idea että puhuisin jollekin muulle tästä asiasta. Ei kyllä taida olla ketään jolle puhuisin. Miehelle voisin, hän ymmärtää, koska oli itse siinä tilanteessa mukana. En halua hänelle isäänsä moittia.

      Vanhoja asioita ne nyt ovat ja niistä olen selvinnyt. Pitää vaan laittaa suuta suppuun ja miettiä ennenkuin avaa sen kun kyse on lasten vaarista. Voi kunpa keksisin hyviä asioita että voisin korjata pahat puheensa.

    • tyrmistynyt

      Anoppi on minun kompastuskivi, on tuhonnut elämämme. Taluttaa miestäni melkein narusta ja päättää asioita hänen puolestaan. Nyt hän on käskenyt jättää minut. Mieheni kävi lomalla Phuketissa ja tapasi netissä löytäneen naisen, kolmen lapsen äidin. Kolmen viikon kotimaassa olon jälkeen mieheni piti lähteä "työhaastatteluun" Bangkokiin. Nettituttavuus lensi myös sinne ja viikko hotellissa sujui loistavasti. Nyt tästä viimeisestä reissusta on aikaa kolme viikkoa ja kaksi viikkoa sitten sain jo tiedon että avioerohakemus on tehty ja käräjäoikeus ilmoittaa siitä kirjallisesti. Koko perhe on sokissa. Onko kenelläkään tällaisia kokemuksia ja miten näistä selviää? Nyt pitäisi asunto myydä ja aloittaa uusi elämä, mieheni ilmoitti muuttavansa äitinsä lähelle.

      • Tsemppiä

        No ole iloinen, että pääset tuosta kelvottomasta miehestä. Anoppi joo - sitä ja tätä ja taluttaa narusta. Mutta lienee mies aika vietävissä, jos äiti taluttaa ja naikkoset vie. Mitä sellaisella puolisolla tekee? En ymmärrä en.

        Sinun on järjestettävä asuminen ja eläminen ja elämä uusiksi. En osaa siihen neuvoja antaa, mutta kaiken ymmärryksen mukaan parempaa lienee luvassa kunhan pääset muutoksista yli ja eteenpäin.


      • Hyvänen aika

        Etsi ammattiapua hoitamaan eroasiat. Pidä viimeiseen asti puolesi kaikessa. Olet kärsimään jäänyt puoliso, joten älä jousta missään.
        Uskoisin, että saat apua sossusta, mene ainakin kysymään. Ohjaavat sinut eteenpäin.

        Neuvokaa te, jotka olette vastaavaa kokeneet.


    • sininen minttu

      Tyrmistyneelle. Tietenkin olet tyrmistynyt, ja mitäpä tuohon muuta voi sanoa, kuin että kyllä se siitä. Eli ei muuta kuin rohkeasti elämä uusiksi sitten vaan. Jos yhtään lohduttaa, niin nythän kolmen lapsen äiti saa ottaa niskoilleen sinun anoppisi, kun taas sinä pääset siitä eroon.

      Toivotan sinulle hirveän paljon voimia ja jaksamista tässä tilanteessa, ja onnea uuteen elämääsi.

    • pthyi

      Muistan ikäni sen, kun äitini ja mammani (siis äiti oli mamman miniä) eivät aina tulleet toimeen ilmeisestikään hyvin. Vanhimpana tyttönä äitini teki minusta "uskottunsa" jolle moitti ja kritisoi mammaani, anoppiaan. Se oli kauheaa ja hajoittavaa.

      Älä tee tuota lapsillesi. Olet itsekäs käyttäessäsi lapsiasi likaviemärinäsi.

    • Ap.

      Aika kauheaa kun äitisi kritisoi mammaasi joka oli sinulle tärkeä. Ei ole pitkä aika kun kuulin kuinka joku mummo oli moittinut lapsilleen miniäänsä eli lastenlastensa äitiä. Tämä lapsi oli jo 50v ja kertoi. Tosi kauheaa. Itse olen syyllistynyt samaan ja ihan tietämättäni. Kerroin vain tosiasioita, mutta en ole ajatellut kuinka se satuttaa. Muutenkin toisista pahaa puhuminen on tosi typerää ja kalahtaa vain omaan nilkkaan. Nyt olen lapselleni kertonut vain hyviä asioita vaarista, mutta on se vaan ison työn alla. Yritys on kova ja onnistun.

      Luulen tietäväni mistä kaikki tämä paha johtuu. Pelkäsin appivanhempiani enkä osannut luottaa siihen että he olisivat minusta pitäneet. Lapsilla taas on niin suuri luottamus isovanhempiinsa ja sitä ei mikään riko. Minun ikäisillä muutenkin se kasvatus oli sitä että ei koskaan kehuttu, ei halattu eikä mitään tehnyt oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      51
      3636
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2098
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1434
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1391
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1312
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1079
    10. 23
      1059
    Aihe