Palstalla vahvaksi äityneen negatiivisuuden vuoksi aloitan kehuketjun (sopii myös tähän foorumin uuteen linjaukseen "vain plussapeukut käytössä"). Eli suositus on että tässä ketjussa kerrotaan vain positiivisista asioista.
Mitä hyötyä uskonnoista on? Mitä hyötyä ateismista on? Avarakatseinen ihminen on halukas etsimään positiivisia asioita kaikista osapuolista. Ja toivon, ettei kukaan sorru vanhoihin kaikkien tuhat kertaa lukemiin mustamaalauksiin, niille on jo monta ketjua perustettu ;)
Kehuketju-haaste!
189
356
Vastaukset
Aloitan itse: uskonnoista on hyötyä, koska ne antavat ihmiselle konkreettista turvaa ja uskoa tulevaisuuteen sellaisten abstraktien asioiden edessä, joihin ihminen ei kykene vaikuttamaan ja joita hän ei kykene ymmärtämään.
Raamatun tarinat saattavat tarjota jollekulle vaikeita asioita kokeneelle keinon ulkoistaa ja käsitellä kokemuksiaan symbolisella tasolla (Vrt. Piin elämä). Siis saattaa toimia niinkuin tarinat ja taide muutenkin.
iksu_tep kirjoitti:
Raamatun tarinat saattavat tarjota jollekulle vaikeita asioita kokeneelle keinon ulkoistaa ja käsitellä kokemuksiaan symbolisella tasolla (Vrt. Piin elämä). Siis saattaa toimia niinkuin tarinat ja taide muutenkin.
"Raamatun tarinat saattavat tarjota jollekulle vaikeita asioita kokeneelle keinon ulkoistaa ja käsitellä kokemuksiaan symbolisella tasolla"
Ihan totta. Jotkut kokemukset voivat olla niin vaikeita, että ne pitää "etäännyttää" itsestä ennen kuin niitä pystyy käsittelemään parantavasti. Uskonto lienee tähän hyvä työkalu joidenkin kohdalla. Käytetäänhän lapsillakin traumaattisten kokemusten käsittelyssä "nukketerapiaa", jossa pahat asiat tapahtuvat leluille - tämä etäännyttää pelottavat kokemukset siten että lapsi pystyy niitä käsittelemään turvallisen "välimatkan" päästä. Miksei sama toimisi aikuisellakin juuri vaikka taiteen tai uskonnon muodossa.- Aada agnostikko
kerettityttö
Niin, kyllähän ajatus siitä että rakastava Jumala on kaiken takan ja johdattaa kaikkea antaa ihmiselle turvallisuudentunnetta.Hyvää uskonnollisessa toiminnassa yhteisöllisyys ja se kun ihminen hyväksytään ehdoitta, juuri sellasena kuín hän on.
Kristittyjen yhteisö, silloin kun se toimii hyvällä tavalla, antaa esimerkkiä siitä miten vaikeuksista voi selvitä.Mielestäni erittäin hyvä kristillinen opetus on lähimmäisen auttaminen ja toisten taakkojen kantaminen.Minua on paljon autettu ja olen myös itse auttanut muita paljon, tämä kuuluu siihen kulttuuriin missä olen elänyt.Hyvä yhteisöllisyys auttaa esim.parsuhde kriisissä siten että puolisot eivät liikaa kuormita toisiaan, koska yhteisöllisyys kompensoi niitä esim.keskustelun ja jakamisen tarpeita, mitä parisuhde ei sillähetkellä kykene täyttämään.Kun esim vanhemmat uskoon tultuaan hakeutuvat parisuhde neuvontaan ja väkivalta lakkaa perheessä, onhan se lapsille varmaan parasta mitä voi toivoa.Luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Oleellista olisi että seurakunnissa tai missä hyvänsä olevat ihmiset saisivat parasta mahdollista terapiaa ja apua ongelmiinsa.Apua josta olisi tieteellistä näyttöä.
Ateismissa on hyvää perustelujen vaatiminen väitteille esim.riivaajista, helvetistä, hengellisen vallankäytön oikeutuksesta.Kyky paljastaa tyhjät perustelut ihmisten ahdasmielisyydelle, väkivallalle ja vallankäytölle.Looginen ajattelu ja todisteiden vaatimus erittäin hyvät asiat ja tuovat turvallisuuden tunnetta.Ihmisen väkivalta, vallankäyttö,ahdasmielisyys sekoitettuna uskonnolliseen fanatismiin on pahinta mitä tiedän. Ateismi tuo keskusteluun myös nämä ikävät asiat, jotka niin mielellään uskonnollisissa kuvioissa lakaistaisiin maton alle.Tosiasioiden kohtaaminen hyvä asia.Tätäkin luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Uskonnoista ja henkilökohtaisesta jumaluskosta on hyötyä silloin kun ne auttavat myötäsyntyisen moraalikäsityksensä kanssa heikoilla olevia yksilöitä pidättäytymään pahoista teoista kuvitellun elämänjälkeisen palkinnon saamisen (rangaistuksen vältäämisen) toivossa.
Vastaavasti jumauskon puutteesta on se hyöty, että se laittaa ihmisen tekemään eettiset valinnat reaalimaailman asioiden ja myötäsyntyisen moraalitajun pohjalta.Kiitos kommentista! Vertailit vastakkaisten suuntausten hyödyllisiä ominaisuuksia mielenkiintoisesti. Henkilökohtaisesta uskosta voi olla hyötyä myös silloin, jos yksilö kokee olevansa täysin yksin eikä kukaan välitä hänestä. Tällöin usko siihen, että joku kuitenkin välittää, voi auttaa pahimman yli. Jumaluskon puute voi olla psyykkisesti rankkaa, koska silloin ihminen on "omillaan". Toisaalta jumaliin uskomaton näkee maailman vain sellaisena kuin se on, ei kauniimpana eikä rumempana.
kerettitytto kirjoitti:
Kiitos kommentista! Vertailit vastakkaisten suuntausten hyödyllisiä ominaisuuksia mielenkiintoisesti. Henkilökohtaisesta uskosta voi olla hyötyä myös silloin, jos yksilö kokee olevansa täysin yksin eikä kukaan välitä hänestä. Tällöin usko siihen, että joku kuitenkin välittää, voi auttaa pahimman yli. Jumaluskon puute voi olla psyykkisesti rankkaa, koska silloin ihminen on "omillaan". Toisaalta jumaliin uskomaton näkee maailman vain sellaisena kuin se on, ei kauniimpana eikä rumempana.
Näkökulmaslalomia jatkaakseni: Jumalista voi löytyä mainioita tappeja täyttämään tieteellisten kysymysten oksanreikiä tai kunnon runkolevy täyttämään ammottavampikin aukko. Niille taas, joille jumalat eivät kelpaa täytteeksi mihinkään aukkoon, voi tieteestä löytyä kiinnostavaa pohdittavaa.
A10097 kirjoitti:
Näkökulmaslalomia jatkaakseni: Jumalista voi löytyä mainioita tappeja täyttämään tieteellisten kysymysten oksanreikiä tai kunnon runkolevy täyttämään ammottavampikin aukko. Niille taas, joille jumalat eivät kelpaa täytteeksi mihinkään aukkoon, voi tieteestä löytyä kiinnostavaa pohdittavaa.
Näinpä. Näen uskontojen "voimanlähteenä" nimenomaan ihmisten tietämättömyyden. Kun kaikkia asioita ei (ainakaan vielä) tiedetä, niin malttamattomammat haluavat kuitenkin vastauksia (omana elinaikanaan). Ateistisuus kun vaatii tietynasteista tietämättömyydensietokykyä.
- Aada agnostikko
kerettitytto kirjoitti:
Näinpä. Näen uskontojen "voimanlähteenä" nimenomaan ihmisten tietämättömyyden. Kun kaikkia asioita ei (ainakaan vielä) tiedetä, niin malttamattomammat haluavat kuitenkin vastauksia (omana elinaikanaan). Ateistisuus kun vaatii tietynasteista tietämättömyydensietokykyä.
kerettityttö
Monet ovat myös eläneet niin tiiviisti uskonnollisen kulttuurin vaikutuspiirissä, ettei ole tullut edes mieleen kyseenalaistaa perusasioita.Varsinkaan jos ei ole paljon koulutusta ja elämä sujuu ihan hyvin.Uskontokuvioissakin on ihmisiä niin moneen eri lähtöön.Joillekin hyväksyvä uskonnollinen yhteisö tuo myös rikasta elämänsisältöä, miksi sitä alkaisi kyseenalaistamaan?
En minä itse mitään vastauksia aikoinaan halunnut, vaan asian ydin oli nimenomaan usko opetettuihin asioihin.Usko sitten pikkuhiljaa murentui, moniin ihan perustavaalaatua oleviinkin asioihin ja hyvä niin.
Omalla kohdalla sisäinen tasapainottuminen on osaltaan johtanut siihen että olen pystynyt ottamaan paremmin etäisyyttä kokemiini asioihin.Myöskin kyseenalaistaminen tullut tällöin mahdolliseksi ja tietämättömyydensietokyky on lisääntynyt.
Runovarkaus: Pentti Saarikoski- Hämärä tanssii. Gnostinen runo.
Tämä runo oli Iltasanomissa 1983 kun Pentti kuoli.
Runon voi tulkita usealla tavalla - päättäkööt siisä ihmiset.
Pentti Saarikoski: Hämärä tanssii.
Te kyselette mikä minä olen
minä olen kaikki se
minkä minä tiedän
kysytte minulta kun olen matkalle lähdössä
kuinka kauan aion olla poissa
olen poissa siihen asti kun taas olen täällä
Te kiusaatte minua mielettömillä kysymyksillänne
haastattelette minua
kun olen lähdössä tietämään
mitä nyt en tiedäTodella mielenkiintoinen runo! Itse näin heti kaksi tulkintaa: runossa puhuu tutkija tai Jumala (toki viimeinen säkeistö ei kai sovi Jumalaan?). Kiitos tästä :)
- Ihmettelen suuresti
kerettitytto kirjoitti:
Todella mielenkiintoinen runo! Itse näin heti kaksi tulkintaa: runossa puhuu tutkija tai Jumala (toki viimeinen säkeistö ei kai sovi Jumalaan?). Kiitos tästä :)
Runo on raamatunvastainen, eli Pentin omaa kehäpäätelmää tulevasta
Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Runo on raamatunvastainen, eli Pentin omaa kehäpäätelmää tulevasta
missä kohtaa runossa koet jumalanvastaisuutta eli antiteismiä? Ilmeisesti koet kaikissa runon parsissa jotka eivät ole Ramatunmukaisia tai Raamatusta johdettuja vaan ihmisen omia mielipiteitä asioista. Niitä ihmisen mielipiteitä ei saisi olla?!
Usko sopii toisille, kuten omalle vaimolle ja toiset pärjää paremmin ilman, kuten minä.
- Ihmettelen suuresti
KUINKA vaimosi KESTÄÄ sinua ATEISTINA....ihmettelen minä, joka on Raamatun vastaista elämistä.
KUINKA vaimosi KESTÄÄ sinua ATEISTINA....ihmettelen minä, joka on Raamatun vastaista elämistä.
Oliskohan vastaus RAKKAUS ;)
- Ihmettelen suuresti
iksu_tep kirjoitti:
Oliskohan vastaus RAKKAUS ;)
Se ei riitä jos on tosi uskovainen, kristityn pitää valita puolisokseen kristitty.
- Iksutep
Se ei riitä jos on tosi uskovainen, kristityn pitää valita puolisokseen kristitty.
Miksi? Eikö suurin kaikista olekaan rakkaus?
- Ihmettelen suuresti
Iksutep kirjoitti:
Miksi? Eikö suurin kaikista olekaan rakkaus?
Suurin on Jumalan rakkaus meitä kohtaan, mitä hän meille antanut ja tehnyt meidän hyväksi.
Kysyit että miksi?
Siksi, koska toinen puoliso menettää menettelyllään pelastus mahdollisuuden elämällä ei kristityn kanssa.
Raamattu kehoittaa karttamaan sellaista seuraa, siis pysymään erossa kaikesta mitä "maailma tarjoaa" - Iksutep
Suurin on Jumalan rakkaus meitä kohtaan, mitä hän meille antanut ja tehnyt meidän hyväksi.
Kysyit että miksi?
Siksi, koska toinen puoliso menettää menettelyllään pelastus mahdollisuuden elämällä ei kristityn kanssa.
Raamattu kehoittaa karttamaan sellaista seuraa, siis pysymään erossa kaikesta mitä "maailma tarjoaa"Hitsi. Onpa sulla kurja harmi. :/ Joku joutuu helvettiin ja vielä sen lisäksi tämän onnettoman elämästä yritetään tehdä helvettiä täällä tosielämässä. Onneksi en ole uskovainen. Ei ole uskomisen ihan parhaita puolia tämä. Rohkenit kumminkin sanoa, plussat siitä. Erityisplussat kumminkin ikiateistille :-)
aha, tuota määritelmää en ymmärrä! Tuskin isoisänikään ollut minkäänlainen uskovainen, mutta kuitenkin nai lähes nelikymppisenä alle parikymppisen naisen itselleen heti sotien jälkeen, joka oli saanut kristillisen kotikasvatuksen, mutta ei sen enempää!
ateisti1982 kirjoitti:
aha, tuota määritelmää en ymmärrä! Tuskin isoisänikään ollut minkäänlainen uskovainen, mutta kuitenkin nai lähes nelikymppisenä alle parikymppisen naisen itselleen heti sotien jälkeen, joka oli saanut kristillisen kotikasvatuksen, mutta ei sen enempää!
Tuo nainen sattuu olemaan nyt minun isoäitini!
Ihmettelen suuresti
Tuossa se iksu_tep sen jo aiemmin sanoi eli rakkaus. Vaimo oli uskossa jo tavatessamme enkä minä ole uskonut koskaan yhtään mihinkään.
Pistin jopa vapaan tahdon pakettiin jo yli kymmenen vuotta aiemmin pakettiin "ei_todennäköinen_juttu".
Mutta mitäpä se Hänen YEC-uskonsa raamattuun olisi minua, rakastunutta, pidätellyt.
Keskinäinen kunnioitus, yhteinen elämä ja yhteiset vastoinkäymiset, sekä kaksi yhteistä ihanaa lasta. Siitä se meidän avioliitto on tehty.
ps olen mielestäni erittäin epädogmaattinen, mutta olen huomannut, että rakkauteni puolisooni on asia, josta en suostu neuvottelemaan edes itseni kanssa
(olen siis dogmaatikko ainakin tuon asian suhteen ;-)- Ihmettelen suuresti
Iksutep kirjoitti:
Hitsi. Onpa sulla kurja harmi. :/ Joku joutuu helvettiin ja vielä sen lisäksi tämän onnettoman elämästä yritetään tehdä helvettiä täällä tosielämässä. Onneksi en ole uskovainen. Ei ole uskomisen ihan parhaita puolia tämä. Rohkenit kumminkin sanoa, plussat siitä. Erityisplussat kumminkin ikiateistille :-)
Olet ateisti, mistä osaat sanoa sen että "joutuu" helvettiin, jos ei ole uskossa? Raamattu ei opeta sellaista...ei todellakaan.
- Ihmettelen suuresti
ikiateisti kirjoitti:
Ihmettelen suuresti
Tuossa se iksu_tep sen jo aiemmin sanoi eli rakkaus. Vaimo oli uskossa jo tavatessamme enkä minä ole uskonut koskaan yhtään mihinkään.
Pistin jopa vapaan tahdon pakettiin jo yli kymmenen vuotta aiemmin pakettiin "ei_todennäköinen_juttu".
Mutta mitäpä se Hänen YEC-uskonsa raamattuun olisi minua, rakastunutta, pidätellyt.
Keskinäinen kunnioitus, yhteinen elämä ja yhteiset vastoinkäymiset, sekä kaksi yhteistä ihanaa lasta. Siitä se meidän avioliitto on tehty.
ps olen mielestäni erittäin epädogmaattinen, mutta olen huomannut, että rakkauteni puolisooni on asia, josta en suostu neuvottelemaan edes itseni kanssa
(olen siis dogmaatikko ainakin tuon asian suhteen ;-)ymmärrä viestin sisällön, mutta en ala sitä sen enempää kommentoimaan, vaimoasi kyllä ymmärrän nyt eri tavalla, koska on ollut kristitty ennen kuin tutustuitte.
Olet saannut hyvän elämänkumppanin, toivottavasti joskus arvostat sitä ihan oikeasti sen "arvoisesti" Ihmettelen suuresti kirjoitti:
ymmärrä viestin sisällön, mutta en ala sitä sen enempää kommentoimaan, vaimoasi kyllä ymmärrän nyt eri tavalla, koska on ollut kristitty ennen kuin tutustuitte.
Olet saannut hyvän elämänkumppanin, toivottavasti joskus arvostat sitä ihan oikeasti sen "arvoisesti"Ihmettelen suuresti
On hän uskossa edelleen ja minä vien Hänet halutessaan omiin uskovien tilaisuuksiinsa. On tässä kokeiltu molempien uskoa tuon rakkautemme suhteen ja olen todella onnellinen ettei Hänen rakkautensa aikoinaan loppunut oman masennukseni takia.
Viime kesänä meni pelimerkit juurikin päinvastoin ja keskivertoukko olisi voinut ottaa hatkat kun vaimo oli "sekaisin_kuin_seinäkello", mutta sehän vain lujitti liittoamme ja nyt ollaan kuin puu ja kuori. Siihen väliin ei mahdu mitään.
Meitä ei varmaankaan (olen skeptikko) eroita kuin kuolema.Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Olet ateisti, mistä osaat sanoa sen että "joutuu" helvettiin, jos ei ole uskossa? Raamattu ei opeta sellaista...ei todellakaan.
Niin, ehkä se on pääsemistä jos niin ajattelet.
Sinähän sen määrittelet, sinun uskomuksestasi on kyse.
- adf
ateisti1982 kirjoitti:
Sama juttu minun suvussani.
iksu_tep kirjoitti:
Sinähän sen määrittelet, sinun uskomuksestasi on kyse.
"KUINKA vaimosi KESTÄÄ sinua ATEISTINA....ihmettelen minä, joka on Raamatun vastaista elämistä. "
Eihän kukaan kristittykään elä raamatun mukaista elämää.ikiateisti kirjoitti:
Ihmettelen suuresti
On hän uskossa edelleen ja minä vien Hänet halutessaan omiin uskovien tilaisuuksiinsa. On tässä kokeiltu molempien uskoa tuon rakkautemme suhteen ja olen todella onnellinen ettei Hänen rakkautensa aikoinaan loppunut oman masennukseni takia.
Viime kesänä meni pelimerkit juurikin päinvastoin ja keskivertoukko olisi voinut ottaa hatkat kun vaimo oli "sekaisin_kuin_seinäkello", mutta sehän vain lujitti liittoamme ja nyt ollaan kuin puu ja kuori. Siihen väliin ei mahdu mitään.
Meitä ei varmaankaan (olen skeptikko) eroita kuin kuolema."Olet saannut hyvän elämänkumppanin, toivottavasti joskus arvostat sitä ihan oikeasti sen "arvoisesti" "
Oliko neitsyt hääyönä vai elätkö raamatunvastaista elämää?Ihmettelen suuresti kirjoitti:
ymmärrä viestin sisällön, mutta en ala sitä sen enempää kommentoimaan, vaimoasi kyllä ymmärrän nyt eri tavalla, koska on ollut kristitty ennen kuin tutustuitte.
Olet saannut hyvän elämänkumppanin, toivottavasti joskus arvostat sitä ihan oikeasti sen "arvoisesti"" toivottavasti joskus arvostat sitä ihan oikeasti sen "arvoisesti"
Eiköhän ikiateisti arvosta ihan oikeasti sen "arvoisesti" koko ajan eikä suinkaan "toivottavasti joskus"
Rakkauden ja toisen arvostuksen täytyy olla todella suurta jotta se yhdistäisi kaksi merkittävässä asiassa eri mieltä olevaa.
Vastakohtana tulee mieleen jotkut "ääri"uskovat jotka kieltävät jopa lapsensa jos tämä uskoo väärällä tavalla tai on peräti ateisti. Sinustakin olen vähän saanut sen käsityksen.
"Olet saannut hyvän elämänkumppanin"
Älä unohda sitä että ikiateistin vaimo on myös saanut hyvän elämänkumppanin.
Minusta tuntuu että ateistin ja uskovan liitto onnistuu paremmin kuin vaikkapa JT:n ja hellarin.- Aada agnostikko
Ihmettelen suuresti
Kerro millainen on tosi uskovainen?Kuka sen määrittelee ja millä perusteilla?
Miten sinä määrittelet tosi uskovaisen?
- 10+9
Teeskentelemäänkö tässä pitäisi ruveta?
- Ihmettelen suuresti
Sitä tekee ateistit, ettei Luojaa ole, suurin vale mitä on keksitty
Sitä tekee ateistit, ettei Luojaa ole, suurin vale mitä on keksitty
Ajatteletko, että sinä tiedät paremmin, mikä tuolle kysyjälle on totta? Vai miksi vastaat niinkuin vastaat?
- Ihmettelen suuresti
iksu_tep kirjoitti:
Ajatteletko, että sinä tiedät paremmin, mikä tuolle kysyjälle on totta? Vai miksi vastaat niinkuin vastaat?
Totta on se, että pitää tehdä asioita Jumalan tahdon mukaisesti, koska ne kaikki on ihmisen parhaaksi.
"Teeskentelemäänkö tässä pitäisi ruveta?"
Ei tarvi. Jos et keksi kenestäkään mitään positiivista, ei tarvitse osallistua tähän ketjuun :)Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Totta on se, että pitää tehdä asioita Jumalan tahdon mukaisesti, koska ne kaikki on ihmisen parhaaksi.
Milloin esimerkiksi ihmisen estäminen olemalla sellainen kuin on ollut Jumalan tahdon vastaista. Eikö se teidän rakastamanne Jeesuksennekin sanonut: "Tule tyköni sellaisena kuin olet"? Koskaan ei ketään muu ole sanonut kuin uskova, minkä vastaisesti kulloinkin Jumalanne on! Te tässä tuomitsette ihmisen eikä yksikään Jumala!
Uskonnot voivat toimia filosofisen ajattelun lähtökohtana ja tukena. Sen kautta voi tarkastella mm. etiikkaa ja epistemologiaa.
- Ihmettelen suuresti
Usko pelastaa, ateistisuus tappaa
Vaadi, että uusiin raamattuihin painetaan tuo teksti.
Etukanteen kuten tupakkiaskiin.- Ihmettelen suuresti
epikuros kirjoitti:
Vaadi, että uusiin raamattuihin painetaan tuo teksti.
Etukanteen kuten tupakkiaskiin.Ei tarvi, se on jo siellä moneen kertaan sanottu, vain usko pelastaa
Raamatun lukeminen ja sen opettelu ja noudattaminen tappaa kaikki ihmis- ja yhteiskunnat!!
Usko ei ole mikään pelastuslautta, jonka siivittämänä voi hypätä uppoavasta laivasta mereen tai usko ei ole mikään laskuvarjo jonka takia kannattaisi hypätä hajonneesta lentokoneesta. Jos uskon varassa aiot pelastautua tai hukkumati niin ole hyvä vaan, mutta älä tosipaikan tullessa kinu minun kanssani samaan pelastuslauttaan tai ota lentokoneessa minun tai kenenkään toisen laskuvarjoa (hyppää ilman varjoa). Pidä silloinkin siitä "usko pelastaa" -mantrassasi kiinni!
Onpa kiva aloitus :) Minusta täällä on monta uskovaa, jotka jaksaa vastata ihan omin ajatuksin ja herjaamatta. Välillä kai kummallakin "osastolla" keittää kun turhautuu eikä meinaa käsittää, mutta hatun nosto kaikille niille jotka pyrkivät aitoon keskusteluun tai kinaamiseenkin. Sellaiset keskustelut tekevät tästä mielekkään foorumin joka saattaa jopa auttaa hyväksymään erilaisuutta paremmin.
- Ihmettelen suuresti
Jumala ei hyväksy ateistisuutta, se sinunkin pitäisi jo vihdoin tajuta.
Ole hyvä ja anna ihmisten olla mitä ovat. Jos et osaa kehua ateisteja niin kehu teistejä, sillä tämän ketjun teemana oli POSITIIVISUUS.
Mielestäni palsta kaipasi puolueetonta piristystä :)
Samaa mieltä. Sekä ateisteissa että teisteissä on todella asiallisia ja syvällisesti pohtivia ihmisiä. Innokkaimmat trollaajat näkyvät eniten, mutta siihen se jääkin... Erilaisten ihmisten kohtaaminen on yksi syy miksi viihdyn S24:llä. Välillä "äänekkääksikin" äityvä keskustelu voi avata kaikkien osapuolien silmiä.Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Milloinkahan sinä tajuat että olemattoman hyväksyntä tai hyväksymättömyys on yhtä tyhjän kanssa. Sinä olet se joka ei hyväksy mitään omista luuloista poikkeavaa.
Te uskovat vain olette luoneet jumalan siirtämään vastuun teoistanne teiltä pois.
Sinäkin kuvittelet että pelastut uskomalla koska pelkäät kantaa vastuuta teoistasi.
Olet hyvä esimerkki siitä mitä fundamentalistinen usko saa aikaan, sinäkin varmaan hylkäisit lapsesi jos tämä olisi ateisti tai naimisissa ateistin kanssa ( toivon totisesti ettei sinulla ole lapsia saati puolisoa, heidän elämänsä olisi varmaan sietämätöntä)- Ihmettelen suuresti
kerettitytto kirjoitti:
Ole hyvä ja anna ihmisten olla mitä ovat. Jos et osaa kehua ateisteja niin kehu teistejä, sillä tämän ketjun teemana oli POSITIIVISUUS.
Ateistit saavat vapaasti valita valintansa elämän juoksussa. Se on taas toinen juttu, onko oikein, EI OLE.
Mistä ateisteja pitäisi kehua, jotka kieltävät luojansa
Sinun positiivisuus on nähty tällä palstalla viimeisen viikon aikana, kiroilet ja äksyilet muuten. angelus_nigrum kirjoitti:
Milloinkahan sinä tajuat että olemattoman hyväksyntä tai hyväksymättömyys on yhtä tyhjän kanssa. Sinä olet se joka ei hyväksy mitään omista luuloista poikkeavaa.
Te uskovat vain olette luoneet jumalan siirtämään vastuun teoistanne teiltä pois.
Sinäkin kuvittelet että pelastut uskomalla koska pelkäät kantaa vastuuta teoistasi.
Olet hyvä esimerkki siitä mitä fundamentalistinen usko saa aikaan, sinäkin varmaan hylkäisit lapsesi jos tämä olisi ateisti tai naimisissa ateistin kanssa ( toivon totisesti ettei sinulla ole lapsia saati puolisoa, heidän elämänsä olisi varmaan sietämätöntä)Jätetään yleistysten tekeminen tässä ketjussa tähän :)
Ateistit saavat vapaasti valita valintansa elämän juoksussa. Se on taas toinen juttu, onko oikein, EI OLE.
Sinun positiivisuus on nähty tällä palstalla viimeisen viikon aikana, kiroilet ja äksyilet muuten.Mistä ateisteja pitäisi kehua, jotka kieltävät luojansa
Vaikka loogisesta päättelykyvystä? Ihan vain yksi ehdotus :) Ja tosiaan, ei tarvitse kehua ateisteja jos se on ylitsepääsemättömän vaikeaa, voit yhtä hyvin kehua teistejä tai vaikka taivaan pilviä.
"Sinun positiivisuus on nähty tällä palstalla viimeisen viikon aikana, kiroilet ja äksyilet muuten."
Nyt rupesi todella kiinnostamaan. Laita tähän linkki siitä viestistä jossa olen "kiroillu ja äksyillyt". Napakkaan sävyyn saatan kysellä asioita (mikä mielestäni on kaukana äksyilystä), mutta et ole nähnyt minun kiroilevan tällä palstalla - tai sitten käsityksemme kiroilusta eroavat jonkun verran.kerettitytto kirjoitti:
Vaikka loogisesta päättelykyvystä? Ihan vain yksi ehdotus :) Ja tosiaan, ei tarvitse kehua ateisteja jos se on ylitsepääsemättömän vaikeaa, voit yhtä hyvin kehua teistejä tai vaikka taivaan pilviä.
"Sinun positiivisuus on nähty tällä palstalla viimeisen viikon aikana, kiroilet ja äksyilet muuten."
Nyt rupesi todella kiinnostamaan. Laita tähän linkki siitä viestistä jossa olen "kiroillu ja äksyillyt". Napakkaan sävyyn saatan kysellä asioita (mikä mielestäni on kaukana äksyilystä), mutta et ole nähnyt minun kiroilevan tällä palstalla - tai sitten käsityksemme kiroilusta eroavat jonkun verran.Kerettityttö: Ilmeisesti on olemassa vain yksi ateisti olemassa uskovaisilla ja sitten olet sinä giljotiinissä aloittajana. :) Minkäänlaista poikkipuoleista ei kestä nämä ystävämme uskovaiset, mutta sitten on oikein että ateisteille soitetaan suuta. Missä kohtaa koet uskovien ajattelevan POSITIIVISESTI elämää....ei tarvitse kuin kuunnella Päivi Räsästä joka puhuu jopa jokaisen uskovan suulla asiasta kuin asiasta. Ne monet Päivin mielipiteet kun sattuvat loukkaavan ihmisoikeuksia, mutta eihän uskovainen siitä ole koskaan vastuussa. Paras rangaistus uskovalle on helvetti, jonne toivottavasti Päivi kumppaneineen joutuu vaikka olisi ollut ennen kuolemaa se taivaspaikkakin varattuna, heh! :D
ateisti1982 kirjoitti:
Kerettityttö: Ilmeisesti on olemassa vain yksi ateisti olemassa uskovaisilla ja sitten olet sinä giljotiinissä aloittajana. :) Minkäänlaista poikkipuoleista ei kestä nämä ystävämme uskovaiset, mutta sitten on oikein että ateisteille soitetaan suuta. Missä kohtaa koet uskovien ajattelevan POSITIIVISESTI elämää....ei tarvitse kuin kuunnella Päivi Räsästä joka puhuu jopa jokaisen uskovan suulla asiasta kuin asiasta. Ne monet Päivin mielipiteet kun sattuvat loukkaavan ihmisoikeuksia, mutta eihän uskovainen siitä ole koskaan vastuussa. Paras rangaistus uskovalle on helvetti, jonne toivottavasti Päivi kumppaneineen joutuu vaikka olisi ollut ennen kuolemaa se taivaspaikkakin varattuna, heh! :D
Hei aika rankkaa yleistystä! On olemassa uskovia, jotka kärjistävät, eivät halua elää sovussa ja näkevät asiat mustavalkoisesti me-viholliset-asetelmana mutta...
"Paras rangaistus uskovalle on helvetti"
mm. minulla on uskovia(kin) ystäviä, mukavia normaaleja ihmisiä kaikin puolin. En toivoisi heille mitään pahaa. Päivin mielipiteistä voi olla montaa mieltä, luotan siihen, että valtaosa kansasta ymmärtää kuunnella omaa järjen ääntään ;)- Ihmettelen suuresti
kerettitytto kirjoitti:
Nyt rupesi todella kiinnostamaan. Laita tähän linkki siitä viestistä jossa olen "kiroillu ja äksyillyt". Napakkaan sävyyn saatan kysellä asioita (mikä mielestäni on kaukana äksyilystä), mutta et ole nähnyt minun kiroilevan tällä palstalla - tai sitten käsityksemme kiroilusta eroavat jonkun verran.No' esimerkiksi, miettippä mitä tuli paukuteltua suusta useaan otteeseen nimimerkille" sami-a"
No' esimerkiksi, miettippä mitä tuli paukuteltua suusta useaan otteeseen nimimerkille" sami-a"
Laita ihan vain linkki niistä kommenteista tähän niin voidaan käydä asiat läpi konkreettisesti. Hänellekään en mielestäni kiroillut enkä äksyillyt, olin vain eri mieltä ja myönsin, etten kykene ymmärtämään hänen näkökantojaan. Jos kuitenkin jotain sopimatonta olen päästänyt suustani, niin näkisin mielelläni sen itsekin. Ja jos olet SamiA, ja olen onnistunut sinua pahasti loukkaamaan, niin pyydän anteeksi tässä ja nyt. Jatketaan elämässä eteenpäin, jooko?
- paljon hyvää..
Monelle uskoon tulleelle on tapahtunut muutos; juuri uskon takia. Ikäviä asioita on jäänyt:viha, rikollisuus, päihteet, yksinäisyys, toivottomuus, mielenterveysongelmat (vaihtelevasti, kuitenkin usein suuri korjaantuminen), köyhyys hellittänyt, asunnottomuus, työttömyys (joillakin), pelko (asioita sovittu), kuoleman-/sairaudenpelko ainakin vähentynyt paljon, rikkinäinen perhe eheytynyt, itsemurhia jätetty tekemättä, syyllisyys
Moni kokenut rakkautta pitkästä aikaa (joskus ensimmäistä kertaa), ilo monista uusista hyvistä asioista (puhumattakaan iankaikkinen elämä), avioliitto (lapset) mahdollistunut, elämänsisältö, löytänyt toiveammattinsa, terveys kohentunut, (ihmeparantuminen; suluissa, koska siihen ei moni usko), monelle todella hyviä ja luotettavi ystäviä, vaurastuminen(ei ehkä rikastuminen, itse pienituloisena tyytyväinen, suhtautuminen vaihtelee), itselle muiden ohella "hengelliset aarteet - ikävät riidat...
paljon hyvää.. kirjoitti:
Monelle uskoon tulleelle on tapahtunut muutos; juuri uskon takia. Ikäviä asioita on jäänyt:viha, rikollisuus, päihteet, yksinäisyys, toivottomuus, mielenterveysongelmat (vaihtelevasti, kuitenkin usein suuri korjaantuminen), köyhyys hellittänyt, asunnottomuus, työttömyys (joillakin), pelko (asioita sovittu), kuoleman-/sairaudenpelko ainakin vähentynyt paljon, rikkinäinen perhe eheytynyt, itsemurhia jätetty tekemättä, syyllisyys
Moni kokenut rakkautta pitkästä aikaa (joskus ensimmäistä kertaa), ilo monista uusista hyvistä asioista (puhumattakaan iankaikkinen elämä), avioliitto (lapset) mahdollistunut, elämänsisältö, löytänyt toiveammattinsa, terveys kohentunut, (ihmeparantuminen; suluissa, koska siihen ei moni usko), monelle todella hyviä ja luotettavi ystäviä, vaurastuminen(ei ehkä rikastuminen, itse pienituloisena tyytyväinen, suhtautuminen vaihtelee), itselle muiden ohella "hengelliset aarteetpaljon hyvää jatkaa
Ymmärsinköhän valvotun yön jälkeen väärin ketjun aloituksen ja toin hyviä puolia omasta kristinuskon kannasta? Eli pitäisi laittaa ateistien hyviä puolia? No ketjun aloittaja osoittaa avarakatseisuutta ja sovussa elämisen pyrkimyksiä. Näitä oletan olevan muillakin ateisteillakin. Suvaitsevaisuutta vähemmistöjä kohtaan selvästi osoitetaan. Älykkyyttä en korosta, mutta sitä löytyy. Annan arvoa ahkerille opiskelijoille. Omilla aivoilla ajattelevia arvostan; lukeudun itsekin heihin, vaikka sitä ei ehkä moni "atte" uskoisi. Minulle on jostakin syntynyt kuva, että "tunnustukselliset" ateistit ovat monet kieltäytyneet (minun laillani) aseista moraalisista syistä. Moraali vaikuttaisi olevan yllättävän tärkeää monille ateisteillekin. Vaikka en pidä siitä, että entiset uskovat ovat ryhtyneet ateisteiksi, katson heidän osoittavan tiettyä rohkeutta "riskeeraamalla iankaikkisuutensa". Rohkeutta arvostan siis heissä (tässä vaara ehkä ei tovott. "uhkarohkeudesta")
Elämää, sen merkitystä yms. pohtivat ihmiset ovat syvällisiä, eikä monille tyypillinen mukavuudenhalu ole luultavasti niin tärkeää, kuin ihmisille, joilla ei ole elämänkatsomusta. Tällä palstalla kirjoittelevilla on kovan ihmisen naamio tavallista. Jos tuntisin ateisteja enemmän, uskoisin käsitykseni heistä muuttuvan myönteisemmäksi. Pystyn mielestäni näkemään ihmisen erillään maailmankatsomuksestaan (rikollisjengit ehkä vaikeampia) ja siksi kunnioitan ateisteja ihmisinä kuten esim. uskovia. Kanssakäymisessä ilmenee joissakin tilanteissa vaikeuksia, mutta sen takia en uskoakseni halveksi ketään. ikävät riidat... kirjoitti:
paljon hyvää jatkaa
Ymmärsinköhän valvotun yön jälkeen väärin ketjun aloituksen ja toin hyviä puolia omasta kristinuskon kannasta? Eli pitäisi laittaa ateistien hyviä puolia? No ketjun aloittaja osoittaa avarakatseisuutta ja sovussa elämisen pyrkimyksiä. Näitä oletan olevan muillakin ateisteillakin. Suvaitsevaisuutta vähemmistöjä kohtaan selvästi osoitetaan. Älykkyyttä en korosta, mutta sitä löytyy. Annan arvoa ahkerille opiskelijoille. Omilla aivoilla ajattelevia arvostan; lukeudun itsekin heihin, vaikka sitä ei ehkä moni "atte" uskoisi. Minulle on jostakin syntynyt kuva, että "tunnustukselliset" ateistit ovat monet kieltäytyneet (minun laillani) aseista moraalisista syistä. Moraali vaikuttaisi olevan yllättävän tärkeää monille ateisteillekin. Vaikka en pidä siitä, että entiset uskovat ovat ryhtyneet ateisteiksi, katson heidän osoittavan tiettyä rohkeutta "riskeeraamalla iankaikkisuutensa". Rohkeutta arvostan siis heissä (tässä vaara ehkä ei tovott. "uhkarohkeudesta")
Elämää, sen merkitystä yms. pohtivat ihmiset ovat syvällisiä, eikä monille tyypillinen mukavuudenhalu ole luultavasti niin tärkeää, kuin ihmisille, joilla ei ole elämänkatsomusta. Tällä palstalla kirjoittelevilla on kovan ihmisen naamio tavallista. Jos tuntisin ateisteja enemmän, uskoisin käsitykseni heistä muuttuvan myönteisemmäksi. Pystyn mielestäni näkemään ihmisen erillään maailmankatsomuksestaan (rikollisjengit ehkä vaikeampia) ja siksi kunnioitan ateisteja ihmisinä kuten esim. uskovia. Kanssakäymisessä ilmenee joissakin tilanteissa vaikeuksia, mutta sen takia en uskoakseni halveksi ketään.Kiitos molemmista viesteistä! Tässä ei ollut tarkemmin määritelty että kuka saa ketäkin kehua, kaikki kehut yhtä hyviä :)
"Tällä palstalla kirjoittelevilla on kovan ihmisen naamio tavallista. Jos tuntisin ateisteja enemmän, uskoisin käsitykseni heistä muuttuvan myönteisemmäksi."
Myös uskovia kohtaan on olemassa stereotypioita muiden keskuudessa. Vaikka samalla tavallahan he tekevät virheitä, oppivat niistä, toiset ovat syvällisempiä kuin toiset jne. kuten on meissä muissakin. Olen iloinen että olen saanut tutustua monenmoisiin ihmisiin. Se kun kummasti poistaa ennakkoluuloja - ja tätä myötä myös perusteettomia pelkoja.Ihmettelen suuresti kirjoitti:
No' esimerkiksi, miettippä mitä tuli paukuteltua suusta useaan otteeseen nimimerkille" sami-a"
"No' esimerkiksi, miettippä mitä tuli paukuteltua suusta useaan otteeseen nimimerkille" sami-a""
Enpä ole huomannut että kerettityttö olisi kiroillut tai äksyillyt sami-a:lle tai kenellekään muullekaan, ettet vain yllireagoisi. Mikähän on sinun käsityksesi kiroilusta, ilmeisesti eri kuin meidän?
Ehkä koet kritiikin kiroiluna tai äksyilynä tai sitten vain pidät joitain sanoja sopimattomina uskovan korvillesi.
Onneksi täällä on postiivisestikin kirjoittavia uskovia kertomassa että kaikki eivät ole kaltaisiasi.kerettitytto kirjoitti:
Jätetään yleistysten tekeminen tässä ketjussa tähän :)
Ei tarkoitukseni ole yleistää, joskus tulee kärjistettyä tai valittua väärät sanat, useimmiten silti ehkä tulee oletettua että lukija tajuaa ettei tarkoituksena ole yleistää.
Nimim. ihmettelen suuresti saa vähän "keittämään yli"
Jos jotain positiivista pitäisi uskovista löytää niin ehkä yhteisöllisyys, ateismin ympärille harvemmin muodostuu mitään yhteisöjä. Normaalielämässä en näe uskovissa ja ateisteissa eroa, toki poikkeuksia löytyy. Harvemmin kadulla vastaantulevasta voi päätellä kumpaa näkemystä edustaa.
Ihmisellä on taipumusta nähdä helpommin negatiiviset asiat kuin positiiviset ehkä siksi että ne pistävät enemmän silmään. Usein yhden positiivinen asia on toisen negatiivinen ja tämä tuntuu usein korostuvan teistien ja ateistien välillä.
Unohtuu helpolla että ne ääripään ilmiöt ovat todellakin vain ääripään ilmiöitä koska ne jättävät "hiljaisen" enemmistön varjoonsa.
Itsekään en huomannut uskovien enemmistön edustajan kirjoitusta "ääripään" edustajan kirjoituksilta.
- e0f2ecd6
Taitaa olla osittain minun vikani tämä negatiivisuus. :P
Ateismista on ainakin se hyöty, että ateistien kanssa on keskimäärin helpompi ja mielekkäämpi keskustella tieteeseen liittyvistä asioista, kun helposti teisteillä (etenkin jotkut kristilliset ryhmittymät) on aika varauksellinen suhtautuminen asioiden tutkimiseen ja ajatteluun. (taidan muuten itsekin syyllistyä vähän samaan kun ruvetaan puhumaan ihmisen evoluutiosta tai jostain muista oman uskonnon vastaisista asioista)No, yrittänyttä ei laiteta ja harjoitus tekee mestarin ;)
Kyllä kristityistäkin löytyy tieteestä kiinnostuneita, luulenpa että ääriryhmissä viihtyvät nämä fanaattiset, jotka eivät siedä tieteen murustakaan.- Ihmettelen suuresti
kerettitytto kirjoitti:
No, yrittänyttä ei laiteta ja harjoitus tekee mestarin ;)
Kyllä kristityistäkin löytyy tieteestä kiinnostuneita, luulenpa että ääriryhmissä viihtyvät nämä fanaattiset, jotka eivät siedä tieteen murustakaan.Raamattu on tieteellisesti todistettu paikkansapitäväksi, miksi sinua se sanoma ei kiinnosta?
Raamattu on tieteellisesti todistettu paikkansapitäväksi, miksi sinua se sanoma ei kiinnosta?
Kiinnostaa kyllä, jos näin on. Olen kuitenkin vähän laiska, joten jospa linkkaisit aihetta käsittelevän tutkimuksen tähän? Mutta varoituksen sana - vain tieteelliset kriteerit täyttävät tutkimusartikkelit ovat tieteellisiä.
kerettitytto kirjoitti:
No, yrittänyttä ei laiteta ja harjoitus tekee mestarin ;)
Kyllä kristityistäkin löytyy tieteestä kiinnostuneita, luulenpa että ääriryhmissä viihtyvät nämä fanaattiset, jotka eivät siedä tieteen murustakaan."Kyllä kristityistäkin löytyy tieteestä kiinnostuneita, luulenpa että ääriryhmissä viihtyvät nämä fanaattiset, jotka eivät siedä tieteen murustakaan"
nämä kiihkokristityt silti saavat omistaa auton,kännykän, telkkarin, pleikkarin, puhelimen jne. kun ainakin minusta heidän tulisi kulkea korkeintaan aasin rattailla ja tehdä kuten Raamatussakin sanotaan. Ovat silti "kehityskielteisiä" monessakin asiassa. Hyvä esimerkki on lestat, joilla telkkaria ei ole. Nämä kiihkokristityt ovat jossakin määrin "peruslestojakin" pahempia ja vain oman etujen puolustajia.
Homojen vihkiminen kirkossa avaisi vihdoinkin monen kiihkokristityn silmät ja sen jälkeen olisivat kaikesta vihdoinkin möykkäämäti!ateisti1982 kirjoitti:
"Kyllä kristityistäkin löytyy tieteestä kiinnostuneita, luulenpa että ääriryhmissä viihtyvät nämä fanaattiset, jotka eivät siedä tieteen murustakaan"
nämä kiihkokristityt silti saavat omistaa auton,kännykän, telkkarin, pleikkarin, puhelimen jne. kun ainakin minusta heidän tulisi kulkea korkeintaan aasin rattailla ja tehdä kuten Raamatussakin sanotaan. Ovat silti "kehityskielteisiä" monessakin asiassa. Hyvä esimerkki on lestat, joilla telkkaria ei ole. Nämä kiihkokristityt ovat jossakin määrin "peruslestojakin" pahempia ja vain oman etujen puolustajia.
Homojen vihkiminen kirkossa avaisi vihdoinkin monen kiihkokristityn silmät ja sen jälkeen olisivat kaikesta vihdoinkin möykkäämäti!"nämä kiihkokristityt silti saavat omistaa auton,kännykän, telkkarin, pleikkarin, puhelimen jne. kun ainakin minusta heidän tulisi kulkea korkeintaan aasin rattailla ja tehdä kuten Raamatussakin sanotaan."
Ihan totta. Tuossa jonakin päivänä itsekin pohdiskelin, että jos on niin palavasti kaikkea tieteen mukanaan tuomaa kehitystä vastaan (kuten jotkut uskovaiset), miksi tämän kehityksen tuotteet kuitenkin kelpaavat vastustajille. Järjen mukaanhan kaikkien tiedettä vihaavien pitäisi elää amishin kaltaisissa yhteisössä. Heidän päättäväisyyttään voikin ihailla tässä asiassa - monella ei ole selkärankaa toteuttaa vakaumustaan käytännössä omassa elämässä.- Ihmettelen suuresti
kerettitytto kirjoitti:
Kiinnostaa kyllä, jos näin on. Olen kuitenkin vähän laiska, joten jospa linkkaisit aihetta käsittelevän tutkimuksen tähän? Mutta varoituksen sana - vain tieteelliset kriteerit täyttävät tutkimusartikkelit ovat tieteellisiä.
Olet ne saannut lukea tällä palstalla useaan otteeseen, niitä on turha toistella viikosta toiseen. Minäkin olen tuonnut ne esille viimeisen vuoden aikana ainakin 50 kertaa, itse olet ollut niissä usein kommentoimassa.
Olet ne saannut lukea tällä palstalla useaan otteeseen, niitä on turha toistella viikosta toiseen. Minäkin olen tuonnut ne esille viimeisen vuoden aikana ainakin 50 kertaa, itse olet ollut niissä usein kommentoimassa.
En muista nähneeni tieteellisiä artikkeleita tästä aiheesta tällä palstalla. On jotain artikkeleita saattanut ollakin, mutta muistini on rajallinen. Laita jostakin keskustelusta linkkiä tähän, niin näen mitä olen kommentoinut ;)
kerettitytto kirjoitti:
"nämä kiihkokristityt silti saavat omistaa auton,kännykän, telkkarin, pleikkarin, puhelimen jne. kun ainakin minusta heidän tulisi kulkea korkeintaan aasin rattailla ja tehdä kuten Raamatussakin sanotaan."
Ihan totta. Tuossa jonakin päivänä itsekin pohdiskelin, että jos on niin palavasti kaikkea tieteen mukanaan tuomaa kehitystä vastaan (kuten jotkut uskovaiset), miksi tämän kehityksen tuotteet kuitenkin kelpaavat vastustajille. Järjen mukaanhan kaikkien tiedettä vihaavien pitäisi elää amishin kaltaisissa yhteisössä. Heidän päättäväisyyttään voikin ihailla tässä asiassa - monella ei ole selkärankaa toteuttaa vakaumustaan käytännössä omassa elämässä.Suomeksi he ovat amisseja.
- ....-
Raamattu on tieteellisesti todistettu paikkansapitäväksi, miksi sinua se sanoma ei kiinnosta?
"Raamattu on tieteellisesti todistettu paikkansapitäväksi, miksi sinua se sanoma ei kiinnosta? "
Ihanko totta. Tiedätkö mitä tarkoittaa tieteellinen tutkimus? Luulenpa ettet tiedä.
Kertoisitko vielä ne tiedemiesporukat, jotka asiaa ovat tieteellisesti tutkineet.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiede#Tiede.2C_n.C3.A4enn.C3.A4istiede_ja_ei-tiede marsunkiillottaja kirjoitti:
Suomeksi he ovat amisseja.
Ai, enpä tiennyt :) Amerikasta tulevat dokumentit kai sekoittaa...
- jupsis.
marsunkiillottaja kirjoitti:
Kyllä, koska kyseessä ei ole erisnimi.
- niinpä niin
....- kirjoitti:
"Raamattu on tieteellisesti todistettu paikkansapitäväksi, miksi sinua se sanoma ei kiinnosta? "
Ihanko totta. Tiedätkö mitä tarkoittaa tieteellinen tutkimus? Luulenpa ettet tiedä.
Kertoisitko vielä ne tiedemiesporukat, jotka asiaa ovat tieteellisesti tutkineet.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiede#Tiede.2C_n.C3.A4enn.C3.A4istiede_ja_ei-tiedeEi sellaista tutkinusta ole tieteellisin menetelmin koskaan tehtykään. Kunhan tuo nyt vaan lämpimikseen höpäjää. Tutkimuskohde ja hypoteesi on oltava falsifioitavissa. Kunnes hypoteesista tulee teoria, se tutkitaan moneen kertaan ja sitä tutkivat monet eri ryhmät.
- 5 9
"ihmettelen suuresti"
"Raamattu on tieteellisesti todistettu paikkansapitäväksi, miksi sinua se sanoma ei kiinnosta?"
Tuohan on hätkähdyttävä uutinen. Omituista ettei siitä ole ainakaan minun lukemissani tiedelehdissä ollut mitään, enkä ole uutispuoleltakaan lukenut mitään tuohon viittaavaa.
Nyt voitkin olla avulias ja laittaa tietoa milloin tällainen on tapahtunut ja keitä nämä tutkijat olivat.
Lähde tietenkin mukaan. - ???
Ovatko kaikki maailman nimet suomennettuja?
Miten Métisit suomeksi kirjoitetaan ja onko se käytössä meillä? En muuten ole koskaan kuullut tuota amissi-väännöstä. - ....-
Esitit väitteen, mutta et vastaa kysymyksiin. Miksi et?
- adf
Kristinuskosta joku voi saada lohtua menetykseensä, näin olen käsittänyt. Jollekin rikolliselle se voi olla helpompi tie ulos rikosten maailmasta.
Ateismista on se hyöty että voi keskittyä elämän realiteetteihin.Olin erään ryhmän kanssa "vankilavierailulla" Riihimäen vankilassa 1986.
Oppaamme oli vankilan koulun opettaja joka oli hyvin humaanin oloinen kaveri.
Siinä sitten keskusteltiin niitä ja näitä ja kysymykseen mitkä ovat ne seikat jotka saavat pitkän vankilakierteen katkaistua hän sanoi: rakkaus ja usko.
Toki nykyisinkin tuo lausuma pitää paikkansa mutta eräs seikka on nyt huonommalla tolalla.
Vankien päihteiden käyttö ja se että suurella osalla ei ole mitään ammattia. Melkoinen osa vangeista ei ole ollut päivääkään rehellisessä työssä.
Taas vanha virteni - koulutus, koulutus ja koulutus kuntoutus.- Ihmettelen suuresti
Ateistisuushan kieltää elämän todelliset realiteetit, realitettinne on tuulesta temmattuja suurin osa.
adf: se että joku linnakundi tulee uskoon ja alkaa elämään uskonnollista elämää on tyypillisesti hyvin herkkäuskoisuutta varsin monelle sellaiselle taholle joka luulee ettei ns. "uskoon tullut" rikollinen tekisi enää rikoksia. Turhaa toiveajattelua ja kristinuskovaisten keinottelua saada uskoon tullut vanki pois vankilasta ja sen jälkeen kun se on tullut "uskoon"...se riittää nykyiselle Suomen oikeuslaitokselle...ei jukolavita!!
- moni onnistuu
ateisti1982 kirjoitti:
adf: se että joku linnakundi tulee uskoon ja alkaa elämään uskonnollista elämää on tyypillisesti hyvin herkkäuskoisuutta varsin monelle sellaiselle taholle joka luulee ettei ns. "uskoon tullut" rikollinen tekisi enää rikoksia. Turhaa toiveajattelua ja kristinuskovaisten keinottelua saada uskoon tullut vanki pois vankilasta ja sen jälkeen kun se on tullut "uskoon"...se riittää nykyiselle Suomen oikeuslaitokselle...ei jukolavita!!
Hyvä ateisti 1982
Luulen ymmärtävän kantasi. Kyllä monen vangin uskoontulo on kantanut elämän ja muutos on kestänyt. Monilla on notkahduksia esim. päihteissä, mutta tiedän joitakin onnistuneita muutoksia. Etenkin useita pidempiä tuomioita saaneet ovat vaikeuksissa soputua siviiliin ja silloin kasvaa vaara laittaa elämä ranttaliksi (monilla luottamuspulaa ja vaikeuksia saada töitä..päihteet houkuttavat joitakin vuosia, kunnes...). Tilastojahan minulla ei ole; tunnen vain joitakin "tapauksia".
Näillä Kallion kulmilla näkee tätä elämän kirjoa. Hurstin Laupeudentyö tekee hyvää työtä jota lähes jokainen vilpittömästi arvostaa vaikka ei itse leipäjonoon olisi joutunutkaan menemään.
Kirottu ja parjattu Kirkko tekee myös Hermannissa hyvää työtä. Seurakuntatalolla on jokin erityisdiakonia siinä. Usein hiukan laitapuolen kulkijoita näyttävät olevan he jotka siinä ulkopuolella notkuvat, saavat suihkun, pestä vaatteet ja ruokitaan edullisesti, euron ateria mutta ketään ei ole kuulema käännytetty euron puutteen vuoksi. Ei ole joka päivä kuitenkaan mutta muina päivinä on jokin kevyempi versio. Leipää ja puuroa kai.
Olen käynyt tuolla itsekin kerran, mennä voi kuka vain. Vaikka tässä ei (vielä) niin rappiolla olla että tuonne olisi ollut pakko mennä olosuhteiden pakosta niin kun näitä erilaisia elämäntapataiteilijoita näiltä kulmilta tuntee niin on tullut pistäydyttyä kun ovat mukaan pyytäneet. Kaksi kahvia ja kaksi (ihan hyvää) voileipää maksoi 50 senttiä. Kahvilassahan tuo on 15,-.- Nasse..
Päivi Räsänen on blogissaan kertonut uskonnosta olevan hänelle sellaisen henkilökohtaisen edun ettei hän sen ansiosta - uskonnon toimiessa pidäkkeenä - ryhdy mihinkään hirmutekoihin joita eräissä kouluissa on tapahtunut.
Ateismista on sama hyöty kuin terveydestä. Terveyttä ei olisi olemassa ilman sairauksia, samoin ateismia ei olisi olemassa ilman uskontoja." Terveyttä ei olisi olemassa ilman sairauksia, samoin ateismia ei olisi olemassa ilman uskontoja."
Kyllä mielestäni olisi, kaikki olisivat ateisteja ilman uskontoja (tai siis ilman uskomusta jumaliin). Mutta sitä ei varmaan vain huomattaisi eikä nimettäisi erityisesti, kun siinä ei olisi mitään ihmeellistä vaan se olisi kaikkien perus-olotila.- Nasse..
kerettitytto kirjoitti:
" Terveyttä ei olisi olemassa ilman sairauksia, samoin ateismia ei olisi olemassa ilman uskontoja."
Kyllä mielestäni olisi, kaikki olisivat ateisteja ilman uskontoja (tai siis ilman uskomusta jumaliin). Mutta sitä ei varmaan vain huomattaisi eikä nimettäisi erityisesti, kun siinä ei olisi mitään ihmeellistä vaan se olisi kaikkien perus-olotila.Toki noin mutta sanaa ateismi ei tarvittaisi eikä luultavasti olisi olemassakaan kuten olisi sanan terveys kanssa ilman sairautta.
kerettitytto kirjoitti:
" Terveyttä ei olisi olemassa ilman sairauksia, samoin ateismia ei olisi olemassa ilman uskontoja."
Kyllä mielestäni olisi, kaikki olisivat ateisteja ilman uskontoja (tai siis ilman uskomusta jumaliin). Mutta sitä ei varmaan vain huomattaisi eikä nimettäisi erityisesti, kun siinä ei olisi mitään ihmeellistä vaan se olisi kaikkien perus-olotila.Potaskaa puhut kerettityttö. Ateismi on yksi todiste siitä ettei Jumalaa ole olemassakaan. Yksikään ateisteista ei olisi varmastikaan ateisti jos olisi olemassa yksikin Jumala niistä tuhansista. Yksikään ateisti ei olisi ateisti, mutta tällöin saattaisi olla enemmän antiteistejä jos Jumala olisi olemassa. kuinka paljon se uskovien rakastama Jumala onkaan tappanut viattomia ihmisiä jo muinoin kuten uskonsodat 1500-1600 -luvuilla! Niiltä verilöylyiltä ois pitänyt Suomessa säästyä!
Nasse.. kirjoitti:
Toki noin mutta sanaa ateismi ei tarvittaisi eikä luultavasti olisi olemassakaan kuten olisi sanan terveys kanssa ilman sairautta.
Juuri näin, totesin samaa viestissäni :)
ateisti1982 kirjoitti:
Potaskaa puhut kerettityttö. Ateismi on yksi todiste siitä ettei Jumalaa ole olemassakaan. Yksikään ateisteista ei olisi varmastikaan ateisti jos olisi olemassa yksikin Jumala niistä tuhansista. Yksikään ateisti ei olisi ateisti, mutta tällöin saattaisi olla enemmän antiteistejä jos Jumala olisi olemassa. kuinka paljon se uskovien rakastama Jumala onkaan tappanut viattomia ihmisiä jo muinoin kuten uskonsodat 1500-1600 -luvuilla! Niiltä verilöylyiltä ois pitänyt Suomessa säästyä!
"Ateismi on yksi todiste siitä ettei Jumalaa ole olemassakaan. Yksikään ateisteista ei olisi varmastikaan ateisti jos olisi olemassa yksikin Jumala niistä tuhansista."
Miksi ei olisi? Mistä voit tietää, ettei jumalia ole olemassa? Toki kaikki viittaa siihen, ettei jumalia ole olemassa (jumaluskon puute = ateismi), mutta silti en voi olla varma, ettei se jumala jossain piileskelisi ihan omasta tahdostaan ihmismielen tavoittamattomissa. Ateismi ei voi todistaa mitään (kuten ei teismikään), koska se on vain uskon puutetta. Usko/uskon puute ei tee mistään todellista.- Ihmettelen suuresti
kerettitytto kirjoitti:
"Ateismi on yksi todiste siitä ettei Jumalaa ole olemassakaan. Yksikään ateisteista ei olisi varmastikaan ateisti jos olisi olemassa yksikin Jumala niistä tuhansista."
Miksi ei olisi? Mistä voit tietää, ettei jumalia ole olemassa? Toki kaikki viittaa siihen, ettei jumalia ole olemassa (jumaluskon puute = ateismi), mutta silti en voi olla varma, ettei se jumala jossain piileskelisi ihan omasta tahdostaan ihmismielen tavoittamattomissa. Ateismi ei voi todistaa mitään (kuten ei teismikään), koska se on vain uskon puutetta. Usko/uskon puute ei tee mistään todellista.Ei Jumala mitään piileksi, saat häneen yhteyden, mutta sinun pitää tulla ensin uskoon. Tämä tuntuu ajatuksena varsinkin ateistille, oudolta, mutta näin se menee ja Jumala ilmaisee sille ihmiselle varmasti olemassaolonsa ja niin että ihminen muistaa sen ikänsä.
Tiedän asenteesi kuin omat ntaskut, koska itse olin ateistina useita vuosia. kerettitytto kirjoitti:
Miksi ei olisi? Mistä voit tietää, ettei jumalia ole olemassa? Toki kaikki viittaa siihen, ettei jumalia ole olemassa (jumaluskon puute = ateismi), mutta silti en voi olla varma, ettei se jumala jossain piileskelisi ihan omasta tahdostaan ihmismielen tavoittamattomissa. Ateismi ei voi todistaa mitään (kuten ei teismikään), koska se on vain uskon puutetta. Usko/uskon puute ei tee mistään todellista.Kerro sijainti, aika ja kulkusuunnan määränpää!? Kyllä sellainen kuin Jumala tulisi osua vähintään lentokoneen tutkaan, laivojen tutkaan tai satellittehin jos sellainen olisi olemassa mutta kun ei vaan ole olemassa moista?!
Ei Jumala mitään piileksi, saat häneen yhteyden, mutta sinun pitää tulla ensin uskoon. Tämä tuntuu ajatuksena varsinkin ateistille, oudolta, mutta näin se menee ja Jumala ilmaisee sille ihmiselle varmasti olemassaolonsa ja niin että ihminen muistaa sen ikänsä.
Tiedän asenteesi kuin omat ntaskut, koska itse olin ateistina useita vuosia."Ei Jumala mitään piileksi, saat häneen yhteyden, mutta sinun pitää tulla ensin uskoon. "
Uskovien propagandahan tähän enää auttoi!! Ratkaisu sille on "tule Kerettityttö uskoon"!? :D Voi juudas?? Eikö muuhun perusteluihin uskovat pysty kuin tuohon propaganda lässytykseen!?Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Ei Jumala mitään piileksi, saat häneen yhteyden, mutta sinun pitää tulla ensin uskoon. Tämä tuntuu ajatuksena varsinkin ateistille, oudolta, mutta näin se menee ja Jumala ilmaisee sille ihmiselle varmasti olemassaolonsa ja niin että ihminen muistaa sen ikänsä.
Tiedän asenteesi kuin omat ntaskut, koska itse olin ateistina useita vuosia."Ei Jumala mitään piileksi,"
minulle piileksii.
"saat häneen yhteyden, mutta sinun pitää tulla ensin uskoon."
Yritetty on, sekä uskoon tuloa että yhteydenottoa. Joltain uskovalta olen kuullut näinkin päin, että ensin pitää ottaa yhteys että voi tulla uskoon. Ja sitten että voi saada yhteyttä niin pitää olla uskossa. Miten on?"Päivi Räsänen on blogissaan kertonut uskonnosta olevan hänelle sellaisen henkilökohtaisen edun ettei hän sen ansiosta - uskonnon toimiessa pidäkkeenä - ryhdy mihinkään hirmutekoihin joita eräissä kouluissa on tapahtunut."
...tkinen. Jos Päkällä ei olisi uskontoa pidäkkeenä, hän ryhtyisi hirmutekoihin...? Päkällä on halu hirmutekoihin, mutta uskonto estää...? Vain ja ainoastaan uskonto...?Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Tiedän asenteesi kuin omat ntaskut, koska itse olin ateistina useita vuosia.> Ei Jumala mitään piileksi, saat häneen yhteyden, mutta sinun pitää tulla ensin uskoon. <
Tuo on juuri niin päälaellaan kuin rationaalisesti ajatellen voi. Miten ihmeessä voin ryhtyä uskomaan johonkin jonka olemassaolosta en edes ole varma? Missä on todiste siitä että se todistuu vasta sen jälkeen kun olen alkanut uskoa? Äläkä inise että ensin pitää uskoa - kieltäydyn uskomasta sellaiseen jonka olemassaolosta ei voi olla varma ilman lujaa uskoa.
Lisättäköön etten ehkä ole ns. oikea ateisti koska uskon jumaluuden olemassaoloon - tämä jumaluus on kulttuurin kehittämä abstrakti käsite joka ilmenee tuhansina eri muotoina. Äläkä inise että ne muut ovat vääriä jumalia - yhtä lailla on mahdollista että juuri se sinun jumalasi on väärä jumala.- Nasse.
"Päivi Räsänen on blogissaan kertonut uskonnosta olevan hänelle sellaisen henkilökohtaisen edun ettei hän sen ansiosta - uskonnon toimiessa pidäkkeenä - ryhdy mihinkään hirmutekoihin joita eräissä kouluissa on tapahtunut."
...tkinen. Jos Päkällä ei olisi uskontoa pidäkkeenä, hän ryhtyisi hirmutekoihin...? Päkällä on halu hirmutekoihin, mutta uskonto estää...? Vain ja ainoastaan uskonto...?Tuosta voit itse lukea ja tehdä omat johtopäätöksesi:
http://paivirasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2008/09/26/kansalliset-ihmisrakkauden-talkoot
- Tessu..
Haluaisin kertoa jotain positiivista kuuluisasta suomalaisesta ateistista OW Kuusisesta, joka - kuten tiedetään - petti maansa.
Positiivinen seikka on se, että hän yleni korkealle Neuvostoliiton hierarkiassa, toimien esimerkiksi Stalinin haamukirjoittajana.
Talvisodan alkaessa 1939 nimitti neuvostovenäläinen ateisti ja diktaattori Josef Stalin toisen ateistin, suomalaisen Otto Wille Kuusisen "Suomen kansanhallituksen" eli Terijoen hallituksen pää- ja ulkoministeriksi. Kuusinen oli kutsuttu keskusteluihin Stalinin kanssa ensi kerran saman vuoden syyskuussa ja marraskuusta lähtien hän oli vakijäsen neuvostojohdon neuvotteluissa. Kuudesta suomalaiskommunistista muodostetun "nukkehallituksen" oli määrä ottaa valta Suomessa maan virallisen hallituksen kukistuessa. Kun rauha solmittiinkin virallisen Suomen kanssa, Kuusinen siirrettiin 1940 Karjalais-suomalaisen neuvostotasavallan johtajaksi, jossa tehtävässä hän toimi vuoteen 1956.
Vuonna 1941 Kuusisesta tuli Neuvostoliiton kommunistisen puolueen (NKP) keskuskomitean jäsen ja Arvo "Poika" Tuomisen mukaan hän toimi Stalinin haamukirjoittajana ja neuvonantajana. Hänet valittiin ensimmäisen kerran NKP:n sihteeristöön 1946.
Ateismi oli neuvostokommunismin virallinen, kanonisoitu maailmankatsomus. Näin ollen kaikki kommunistit ovat ateisteja, vaikkakaan kaikki ateistit eivät kuitenkaan ole kommunisteja. Useissa sosialistisissa valtioissa tunnustettiin ateistinen valtionkirkko, joka harjoitti aktiivista evankelisointitoimintaa eli ns. niskalaukauskastetta. Vapaa-ajattelijoiden liitto on tunnettu vanhojen änkyräkommunistien viimeinen etäpesäke- Nasse..
Sösseli. Kömmihän pesääsi.
- läävä on Nassen koti
Nasse.. kirjoitti:
Sösseli. Kömmihän pesääsi.
Kömmihän Nasse läävääsi.
Valitettavasti tämä haaste on jotakin missä joudun epäonnistumaan, noh varsin lahjakkaasti, sillä en näe että uskonnoista olisi mitään hyötyä.
Mielestäni uskonnollisuus on täysin riippumata siitä mitä kyseinen uskonto pitää sisällään, univeraalisti negatiivinen ilmiä ja aihuttaa ainoastaan negatiivisia ilmiöitä.
Kokonaan eri asia on sitten uskonnolliset henkilöt jotka suurelta osin ovat ihan normaaleja ihmisiä siinä missä muutkin.
Ja mitä sitten tulee ateismiin, niin ateismi itsessään on täysin yhdentekevä. Se ei ole hyödyksi taikka haitaksi minkään asian suhteen."Valitettavasti tämä haaste on jotakin missä joudun epäonnistumaan, noh varsin lahjakkaasti, sillä en näe että uskonnoista olisi mitään hyötyä."
Ei huolta, tässä ketjussa saa kehua mitä vain, ateismiakin ;)
"Mielestäni uskonnollisuus on täysin riippumata siitä mitä kyseinen uskonto pitää sisällään, univeraalisti negatiivinen ilmiä ja aihuttaa ainoastaan negatiivisia ilmiöitä."
Itse ajattelen asiaa siltä kannalta, että kyllä uskonnollisuudella on täytynyt olla joku merkitys, kun se on säilynyt ihmisten (kulttuurillisessa?) kehityksessä. Varteenotettavia vaihtoehtoja on jo tässäkin ketjussa tullut kuten omien kokemuksien käsittely ulkopuolisen näkökulmasta ja lohdun saaminen. Uskonnollisuuden tutkimus kuuluu mielestäni ehdottomasti pyskologian tieteenalaan, onhan se osa (joidenkin) ihmisten psyykkistä toimintaa.
"Kokonaan eri asia on sitten uskonnolliset henkilöt jotka suurelta osin ovat ihan normaaleja ihmisiä siinä missä muutkin."
Erittäin tärkeä pointti, joka välillä tuntuu palstallakin unohtuvan.
"Ja mitä sitten tulee ateismiin, niin ateismi itsessään on täysin yhdentekevä."
Totta tämäkin. Jos ei olisi teismiä, eipä ateismi maailmaan mitenkään vaikuttaisi.kerettitytto kirjoitti:
"Valitettavasti tämä haaste on jotakin missä joudun epäonnistumaan, noh varsin lahjakkaasti, sillä en näe että uskonnoista olisi mitään hyötyä."
Ei huolta, tässä ketjussa saa kehua mitä vain, ateismiakin ;)
"Mielestäni uskonnollisuus on täysin riippumata siitä mitä kyseinen uskonto pitää sisällään, univeraalisti negatiivinen ilmiä ja aihuttaa ainoastaan negatiivisia ilmiöitä."
Itse ajattelen asiaa siltä kannalta, että kyllä uskonnollisuudella on täytynyt olla joku merkitys, kun se on säilynyt ihmisten (kulttuurillisessa?) kehityksessä. Varteenotettavia vaihtoehtoja on jo tässäkin ketjussa tullut kuten omien kokemuksien käsittely ulkopuolisen näkökulmasta ja lohdun saaminen. Uskonnollisuuden tutkimus kuuluu mielestäni ehdottomasti pyskologian tieteenalaan, onhan se osa (joidenkin) ihmisten psyykkistä toimintaa.
"Kokonaan eri asia on sitten uskonnolliset henkilöt jotka suurelta osin ovat ihan normaaleja ihmisiä siinä missä muutkin."
Erittäin tärkeä pointti, joka välillä tuntuu palstallakin unohtuvan.
"Ja mitä sitten tulee ateismiin, niin ateismi itsessään on täysin yhdentekevä."
Totta tämäkin. Jos ei olisi teismiä, eipä ateismi maailmaan mitenkään vaikuttaisi.Tämä on jotakin mitä minun tarvitsee perustella hieman, jottei pääse tapahtumaan väärinkäsitystä.
Kun minä puhun uskonnollisuudesta negatiivisena ilmiönä, en viittaa välttämättä tekoihin joita uskonnolliset henkilöt tekevät, vaan sen sijaan motivaatioon ja perusteluun jona uskonto toimii.
Ja koska uskonnot, noh kaikki jotka tiedän, perustuvat jonkinlaiseen auktoritarismiin ja vetoomukseen palkinnosta ja rangaistuksesta, sen sijaan että ne perustelisivat toimintaa seuraus eettisin näkemyksin, katson niiden olevan poikkeuksetta oikeuttamattomia ja vaikka perusteluja.
Joka johtaa tekoihin jotka ovat oikeuttamattomia ja vailla perusteluita, huolimatta siitä mitkä näiden tekojen seuraukset ovat.
Ja silloin kun teot perustuvat pragmaattisiin periaatteisiin ja joissa harkitaan seurauksia joita teoilla on, en katso näiden olevan uskonnollisia vaan tällöin uskonnollisista käskyistä ja auktoriteeteista tulee merkityksettömiä asian suhteen.
Johtuen siitä että teko ja sen seuraukset itse riittävät arvioinnin perustaksi.
___
Kun sanoin että ateismi on merkityksetön, tarkoitin sitä että ateismi ei voi toimia oikeutuksena, perusteluna taikka motivaationa millekään teolle. Mikä tekee siitä merkityksettömän tekojen suhteen.
Joten se onko teistejä olemassa vaiko ei on yhdentekevä asian suhteen.Alffa-Omega kirjoitti:
Tämä on jotakin mitä minun tarvitsee perustella hieman, jottei pääse tapahtumaan väärinkäsitystä.
Kun minä puhun uskonnollisuudesta negatiivisena ilmiönä, en viittaa välttämättä tekoihin joita uskonnolliset henkilöt tekevät, vaan sen sijaan motivaatioon ja perusteluun jona uskonto toimii.
Ja koska uskonnot, noh kaikki jotka tiedän, perustuvat jonkinlaiseen auktoritarismiin ja vetoomukseen palkinnosta ja rangaistuksesta, sen sijaan että ne perustelisivat toimintaa seuraus eettisin näkemyksin, katson niiden olevan poikkeuksetta oikeuttamattomia ja vaikka perusteluja.
Joka johtaa tekoihin jotka ovat oikeuttamattomia ja vailla perusteluita, huolimatta siitä mitkä näiden tekojen seuraukset ovat.
Ja silloin kun teot perustuvat pragmaattisiin periaatteisiin ja joissa harkitaan seurauksia joita teoilla on, en katso näiden olevan uskonnollisia vaan tällöin uskonnollisista käskyistä ja auktoriteeteista tulee merkityksettömiä asian suhteen.
Johtuen siitä että teko ja sen seuraukset itse riittävät arvioinnin perustaksi.
___
Kun sanoin että ateismi on merkityksetön, tarkoitin sitä että ateismi ei voi toimia oikeutuksena, perusteluna taikka motivaationa millekään teolle. Mikä tekee siitä merkityksettömän tekojen suhteen.
Joten se onko teistejä olemassa vaiko ei on yhdentekevä asian suhteen.En alkujaankaan uskonut, että perusteetta ajattelit uskonnoista tavallasi.
En kuitenkaan näe että näkemyksemme ovat ristiriidassa. Vaikka uskonnot perustaisivatkin moraalinsa vääriin asioihin, ja vaikka niistä seuraisikin pahoja tekoja, on sillä varmasti jokin syy että niin moni on uskossa. Yksilölle usko voi tuoda juuri mainitsemani kaltaisia turvaa tuovia henkisiä kokemuksia (riippumatta uskon eettisistä lähtökohdista). Eli uskonto voi olla psyykkinen selviytymismekanismi yksilölle itselleen. Ja kyllähän uskontojen perusteella tehdään myös hyviä asioita, riippumatta niiden moraalisista lähtökohdista.
Ateismista ole samaa mieltä kanssasi.kerettitytto kirjoitti:
En alkujaankaan uskonut, että perusteetta ajattelit uskonnoista tavallasi.
En kuitenkaan näe että näkemyksemme ovat ristiriidassa. Vaikka uskonnot perustaisivatkin moraalinsa vääriin asioihin, ja vaikka niistä seuraisikin pahoja tekoja, on sillä varmasti jokin syy että niin moni on uskossa. Yksilölle usko voi tuoda juuri mainitsemani kaltaisia turvaa tuovia henkisiä kokemuksia (riippumatta uskon eettisistä lähtökohdista). Eli uskonto voi olla psyykkinen selviytymismekanismi yksilölle itselleen. Ja kyllähän uskontojen perusteella tehdään myös hyviä asioita, riippumatta niiden moraalisista lähtökohdista.
Ateismista ole samaa mieltä kanssasi.Esitin perusteluni ainoastaan selitykseksi sille mitä tarkoitin, koska vastauksestani ei sellaista löydy. En siis olettanut sinun olettavan mitään, ainoastaan tarkensin sitä mitä tarkoitin.
Varsinkin kun et ole ainut henkilö joka mahdollisesti lukee mitä olen esittänyt.
>>> Vaikka uskonnot perustaisivatkin moraalinsa vääriin asioihin, ja vaikka niistä seuraisikin pahoja tekoja, on sillä varmasti jokin syy että niin moni on uskossa. >Eli uskonto voi olla psyykkinen selviytymismekanismi yksilölle itselleen.> Ja kyllähän uskontojen perusteella tehdään myös hyviä asioita, riippumatta niiden moraalisista lähtökohdista.- Ihmettelen suuresti
Alffa-Omega kirjoitti:
Esitin perusteluni ainoastaan selitykseksi sille mitä tarkoitin, koska vastauksestani ei sellaista löydy. En siis olettanut sinun olettavan mitään, ainoastaan tarkensin sitä mitä tarkoitin.
Varsinkin kun et ole ainut henkilö joka mahdollisesti lukee mitä olen esittänyt.
>>> Vaikka uskonnot perustaisivatkin moraalinsa vääriin asioihin, ja vaikka niistä seuraisikin pahoja tekoja, on sillä varmasti jokin syy että niin moni on uskossa. >Eli uskonto voi olla psyykkinen selviytymismekanismi yksilölle itselleen.> Ja kyllähän uskontojen perusteella tehdään myös hyviä asioita, riippumatta niiden moraalisista lähtökohdista.Sinä itse elät toiveajatteluillasi pv toiseen, elämän tarkoituksen olet kadottanut kokonaan. Etsi se raamatun kautta, olet silloin elämässä kiinni, joka pelastaa
Alffa-Omega kirjoitti:
Esitin perusteluni ainoastaan selitykseksi sille mitä tarkoitin, koska vastauksestani ei sellaista löydy. En siis olettanut sinun olettavan mitään, ainoastaan tarkensin sitä mitä tarkoitin.
>>> Vaikka uskonnot perustaisivatkin moraalinsa vääriin asioihin, ja vaikka niistä seuraisikin pahoja tekoja, on sillä varmasti jokin syy että niin moni on uskossa. >Eli uskonto voi olla psyykkinen selviytymismekanismi yksilölle itselleen.> Ja kyllähän uskontojen perusteella tehdään myös hyviä asioita, riippumatta niiden moraalisista lähtökohdista."En siis olettanut sinun olettavan mitään, ainoastaan tarkensin sitä mitä tarkoitin. Varsinkin kun et ole ainut henkilö joka mahdollisesti lukee mitä olen esittänyt."
Selvä :)
>>> Vaikka uskonnot perustaisivatkin moraalinsa vääriin asioihin, ja vaikka niistä seuraisikin pahoja tekoja, on sillä varmasti jokin syy että niin moni on uskossa.
"Mitä hyötyä uskonnoista on?"
Uskonto voi antaa vastauksia ja mielenrauhan niihin kysymyksiin, mitä uskovainen maailmasta kaipaa, mitä ei välttämättä saavuta muista asioista.
"Mitä hyötyä ateismista on?"
Ateismi ei edellytä ihmiseltä dogmaattisuutta, joten siinä on pitkälti kyse yksilöllisyydestä.- 345678qwertyuik
ateistisuus on sama kuin päästäisi pierun taivaan tuuliin...
345678qwertyuik kirjoitti:
ateistisuus on sama kuin päästäisi pierun taivaan tuuliin...
ennemmin sitten vaikka piereksin taivaan tuuliin kuin alkaisin uskomaan sinun tuottamisiisi aivopieruihin!
- Ihmettelen suuresti
ateisti1982 kirjoitti:
ennemmin sitten vaikka piereksin taivaan tuuliin kuin alkaisin uskomaan sinun tuottamisiisi aivopieruihin!
Minun tuottamat faktat löytyy Raamatusta, sinun tuotoksesi on huuhaata, olet sätkynukke jota vedetään narusta.
Minun tuottamat faktat löytyy Raamatusta, sinun tuotoksesi on huuhaata, olet sätkynukke jota vedetään narusta.
"Minun tuottamat faktat löytyy Raamatusta"
Ai olet huumorimiehiä, tuo oli hyvä vitsi.
En minä osaa erityisesti kehua uskontoja.
Ajattelen niin, että rakkaudelliset ihmiset muodostavat itselleen rakkaudellisen uskonnon, rakkaudettomat ihmiset rakkaudettoman uskonnon, vaikka olisivat saman uskonnon piirissä.
Uskonnoissa riittää molempia elementtejä.- Ihmettelen suuresti
kerettitytto kirjoitti:
Todella kaunis ajatus, ja taitaa olla tottakin. Kiitos tästä :)
Oletpa lipevä tyttö, voimavarasi menee ihan hukaan harhan lietsomisessa!
kerettitytto kirjoitti:
Todella kaunis ajatus, ja taitaa olla tottakin. Kiitos tästä :)
Kiitos. Ihmiset on samanlaisia (siis kykeneviä sekä hyvään että pahaan), samoin ihmisten rakennelmat, uskosta riippumatta.
Oletpa lipevä tyttö, voimavarasi menee ihan hukaan harhan lietsomisessa!
No kyllähän tämä välillä ottaa voimille, kun koittaa olla reilu ja kohtelias vaikka kaikki muut eivät ole :) Ehkä on aika vetäytyä henkkoht. S24-lomalle, odottaa trollittomampia aikoja... jos maltan...
- wind --
Eiköhän jokainen ihminen pyri omien unelmiensa luo
tavalla tai toisella... käyttämällä omia avujaan... omia aivoja
( ateistit ) tai henkistä keskusta... omaa sydäntä, (uskovat)
tai niitä molempia yhdessä. Vaikka ateismissa puuttuu Jumala
ihmisen ei tulisi olla itsekeskeinen, vaan vaan avoin ja spirituaalinen...
Uskonnollisessa fundamentalismissa tätä itsekeskeisyyttä,
olkapäät korkealla esiintyvää liikettä on myös, kun oikea henki puuttuu
.....tuoretta melodiaaaaaaa siis kehiin:
https://www.youtube.com/watch?v=aU11OfErVss - Ihmettelen suuresti
Eiköhän pistetä porukalla tämä viestiketju "historiaan" siinä mielessä, että kommentoidaan niin paljon, että menee tuo 1000 vastauskommenttia rikki, siitä tulee viestinaloittajalle oikein hyvä mieli ja hänelle tulee sellainen tunne, että on ollut "tärkeällä" asialla.
Sopii :)
Ja kannustan ihmisiä edelleen positiivisuuteen! Negatiiviset tuntemukset voi mennä purkamaan toisiin ketjuihin.- Ihmetten suuresti
kerettitytto kirjoitti:
Sopii :)
Ja kannustan ihmisiä edelleen positiivisuuteen! Negatiiviset tuntemukset voi mennä purkamaan toisiin ketjuihin.Kannustat ihmisiä ateistisuuteen, se ei ole positiivisuutta, kieltää Jumala, joka on kaiken Luoja.
Jumala on kaiken Luoja. Raamattu sanoo: ”Hän [Jumala] meidät on tehnyt emmekä me itse.”
Psalmit 100:3;
Johanneksen Ilmestys 4:11
Jumalalla on jokin tarkoitus kaiken luomansa suhteen, myös meidän suhteemme
Jesaja 45:18
Jumala on istuttanut meihin ”hengellisen tarpeen”, johon sisältyy halu löytää elämän tarkoitus (Matteus 5:3). Hän tahtoo meidän tyydyttävän tuon halun
Psalmit 145:16
Tyydytämme hengellisen tarpeemme rakentamalla ystävyyssuhteen Jumalaan. Ajatus Jumalan ystävyydestä voi joistakuista tuntua mahdottomalta, mutta Raamattu kehottaa: ”Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.”
Jaakobin kirje 4:8; 2:23
Jumalan ystävyys edellyttää sitä, että elämme sopusoinnussa hänen meitä koskevan tarkoituksensa kanssa. Raamatussa tästä tarkoituksesta sanotaan: ”Kunnioita Jumalaa ja tottele hänen käskyjään, sillä juuri sitä varten meidät on luotu.”
Saarnaaja 12:13
Tulevaisuudessa voimme kokea täysin, mikä on Jumalan alkuperäinen tarkoitus meidän suhteemme, kun hän poistaa kärsimykset ja suo ystävilleen eli palvojilleen ikuisen elämän
Psalmit 37:10, 11
- Uskomaton ateisti
ATeismissa on paljon positiivista. Minulla on rajattomat mahdollisuudet hirveyksiin.
Piikki on aina auki. Herra ei kosta eikä tuomitse. Kun on kerran alkuun päästy niin antaa mennä vaan.- Ylpeä kristitty
Jumala loi autistit ja muut kehityshäiriöiset uskovaisten kiusattaviksi.
- Ihmettelen suuresti
Aina joudut viimeiselle tuomiolla vastaamaan tekemisesi, älä enään sitä taakkaa lisää syntilistaasi
- Ihmettelen suuresti
Ylpeä kristitty kirjoitti:
Kyllä tämä kaikki on paholaisesta, ne ei ole Jumalasta, sen Raamattu osoittaa selvästi, Jumala ei kosta pahalla, koska meillä on puolusta Jeesus Kristus.
- Lopeta se heti
Ylpeä kristitty kirjoitti:
Vai haluaa ateisti kiusata autisteja ja kehityshäiriöisiä?
- adf
Lopeta se heti kirjoitti:
Vai haluaa ateisti kiusata autisteja ja kehityshäiriöisiä?
Juurihan joku uskovainen arveli että ateismi johtuu autismista tai aspergeristä. Olisiko se sitten hyvän Jumalan tekosia että tekee osan ihmisistä kyvyttömiksi havaita itseään jotta saisi täytettä sinne helvettiin? Heh heh.
- wertyu234567890
adf kirjoitti:
Juurihan joku uskovainen arveli että ateismi johtuu autismista tai aspergeristä. Olisiko se sitten hyvän Jumalan tekosia että tekee osan ihmisistä kyvyttömiksi havaita itseään jotta saisi täytettä sinne helvettiin? Heh heh.
Atesitisuus johtuu siitä, että heiltä on poistettu viisauden hammas.
- adf
wertyu234567890 kirjoitti:
Atesitisuus johtuu siitä, että heiltä on poistettu viisauden hammas.
Viisauden hampaathan ovat selkeä todiste kreationismista. Ei niitä olisi ilman luojajumalaa tehty monien kiusaksi. Osa onnekkaistahan niitä ei saa ollenkaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:3D_CT_impacted_wisdom_tooth.Gif
- Olly
Öööö... Miten voisin kommentoida mielenkiintoista aloitusta ilman nipottamista... Ateismi ei ole uskontojen vastakohta, vaan jumaluskon.
Asiaan. Ateismin hyvä puoli on, että asioita voi tutkia eri puolilta, tämä siis tieteen kannalta. Jos eteen tulee ongelma, ei nosteta käsiä kattoon ja oteta esiin jumalhiukkasta.
Uskonnoista en keksi hyvää sanottavaa, mutta usko voinee auttaa ihmisiä helpottamalla kuolemanpelkoa, yksinäisyyttä, rahapulaa, päihteettömyyttä yms....
Ja todistettavasti usko opettaa ihmisiä käyttämään copy/paste toimintoa tietokoneellaan.- Ihmettelen suuresti
Jumalaa ei tuntea ilman Raamattua.
Tiede on todistanut Raamatun paikkansa pitäväksi tieteellisesti, mitä niskuroit?
Kristitty ei pelkää kuolemaa, se on harhaa, koska pelastus odottaa kuoleman jälkeen, koska sinä omaksut tämän tosiasian?
Uskosta todistaa Raamatyun totuus, siinä ei nettiä tarvita!
Tietokone tekniikka on mahdollista vain Jumalan ansiosta, se ei ole ihmisen ansiota. Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Tiede on todistanut Raamatun paikkansa pitäväksi tieteellisesti, mitä niskuroit?
Kristitty ei pelkää kuolemaa, se on harhaa, koska pelastus odottaa kuoleman jälkeen, koska sinä omaksut tämän tosiasian?
Tietokone tekniikka on mahdollista vain Jumalan ansiosta, se ei ole ihmisen ansiota.Ihmettelen suuresti:
"Tietokone tekniikka on mahdollista vain Jumalan ansiosta, se ei ole ihmisen ansiota. "
Minä olen IT-mies (käyn välillä huvikseni sotimassa käyttöjärjestelmien paremmuudesta tuolla Sodat-palstalla). En ole havainnut yliluonnollisten toimijoiden vaikuttaneen millään tavalla tietokoneiden ja niiden käyttöjärjestelmien toimintaan enkä ole huomannut tietotekniikan olevan mahdollista vain Jumalan ansiosta. Miten sen Jumalan vaikutus tietotekniikassa siis ilmenee ja missä ja miten se on osoitettu?Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Tietokone tekniikka on mahdollista vain Jumalan ansiosta, se ei ole ihmisen ansiota."Tiede on todistanut Raamatun paikkansa pitäväksi tieteellisesti"
Ai sinä jatkat tuolla huumorilinjalla.
Kerropas miksi yksikään uskova ei ole koskaan kyennyt niitä tieteellsiä todisteita raamatusta esittämään? Ainoa mitä raamatusta tiede on todeksi todistanut on jokunen henkilön- ja paikannimi eikä se tee raamatusta paikkansapitävää vaikka kuinka märissä unissasi haluaisit.
"Tietokone tekniikka on mahdollista vain Jumalan ansiosta"
Kannataisikohan sinun harkita standup koomikon tms. uraa.wintrollaattori kirjoitti:
Ihmettelen suuresti:
"Tietokone tekniikka on mahdollista vain Jumalan ansiosta, se ei ole ihmisen ansiota. "
Minä olen IT-mies (käyn välillä huvikseni sotimassa käyttöjärjestelmien paremmuudesta tuolla Sodat-palstalla). En ole havainnut yliluonnollisten toimijoiden vaikuttaneen millään tavalla tietokoneiden ja niiden käyttöjärjestelmien toimintaan enkä ole huomannut tietotekniikan olevan mahdollista vain Jumalan ansiosta. Miten sen Jumalan vaikutus tietotekniikassa siis ilmenee ja missä ja miten se on osoitettu?Pakko linkittää, kun asia tuli puheeksi...
http://www.catb.org/jargon/html/magic-story.html
Uskonto voi todellakin tuoda lohtua, tulevaisuuden toivoa ja kristinuskon eskatologiasta ja apokalyptiikasta voi saada jännitystä elämäänsä, kun tarkkailee niitä "ajan merkkejä".
- Ihmettelennsuuresti
Usko muuttu eläväksi uskossa, ateistisuus johtaa vain kuvitelmiin ja totuuden vastaisuutenn.
Uskossa koet Jumalan voiman, TODELLISEN voiman elämässäsi, kokeilkaa uskossa, älkääkö pyörikö huuhaan perässä. "eskatologiasta ja apokalyptiikasta voi saada jännitystä elämäänsä, kun tarkkailee niitä "ajan merkkejä"."
Tätä jännityksen kaipuuta on muuten huomattavissa muillakin ihmisryhmillä. Mm. ekstreme-urheilulajit ovat nykyään kovasti suosittuja nuorten ihmisten keskuudessa. Liekö täyttävät uskontojen jättämää jännitys-tyhjiötä ;)
"Usko muuttu eläväksi uskossa"
Mitä tämä tarkoittaa? Kun uskoo niin uskoo ja se uskominen "elää"?- Ihmettelen suuresti
Saat kokea uskon todeksi uskossa, jos uskot ja elät epäuskossa, et koe uskon todellisuutta. Minullakin meni tämän yksinkertaisen asian ymmärtämiseen 20 vuotta.
- Ihmettelen suuresti
Sitähän ne hokevat. Täytyy uskoa ennen kuin voi uskoa.
Tämä on totuus, tåytyy uskoa, ennen kuin koet uskon todeksi, KOET sen todeksi, mikä on uskomaton juttu, kun ajatellaan asiaa maallisesti, näin siinä vain käy.
Saat kokea uskon todeksi uskossa, jos uskot ja elät epäuskossa, et koe uskon todellisuutta. Minullakin meni tämän yksinkertaisen asian ymmärtämiseen 20 vuotta.
"jos uskot ja elät epäuskossa"
Miten eletään "epäuskossa" jos "uskotaan"? Eikö tuo ole aika käsittämätön lause?marsunkiillottaja kirjoitti:
Sitähän ne hokevat. Täytyy uskoa ennen kuin voi uskoa.
marsunkiillottajalle
Huomattu on, muun muassa pappi-Jaakobilta tuota kuulunut.
Varsin hankalasti tajuttavissa, että mikä "viisaus" tuossakin on.- Olly
"Ihmettelen suuresti"lle, mikä teki sinusta uskovan? Oliko kyseessä joku noista mitä mainitsin aiemmin?
- Ihmettelen suuresti
Olly kirjoitti:
"Ihmettelen suuresti"lle, mikä teki sinusta uskovan? Oliko kyseessä joku noista mitä mainitsin aiemmin?
Sain kokea uskon todeksi voimakkaalla Jumalan kokemuksella, se kokemus meinasi viedä jalat alta, se oli niin kovaa ravistelua, jonka aiheutti jumalan kanssa kinaaminen, ei suosittele kenellekkään epäuskoa ja vaatimalla vaatia siitä todisteita Jumalalta, Jumala todistaa kyllä olemassaolonsa joka sitää vaatii uskossa, mutta varaudu kovaan kokemnukseen.
- Ihmettelen suuresti
wintrollaattori kirjoitti:
"jos uskot ja elät epäuskossa"
Miten eletään "epäuskossa" jos "uskotaan"? Eikö tuo ole aika käsittämätön lause?Ei se ole mitenkää mahdollista, mutta pv kerrallaan mennään eteenpäin
- Olly
Sain kokea uskon todeksi voimakkaalla Jumalan kokemuksella, se kokemus meinasi viedä jalat alta, se oli niin kovaa ravistelua, jonka aiheutti jumalan kanssa kinaaminen, ei suosittele kenellekkään epäuskoa ja vaatimalla vaatia siitä todisteita Jumalalta, Jumala todistaa kyllä olemassaolonsa joka sitää vaatii uskossa, mutta varaudu kovaan kokemnukseen.
Ok, en odottanutkaan, että olisit vastannut kysymykseeni uskoon tulemisesi syystä. Jos ei halua valehdella, on parempi johdattaa aihe muualle.
- Ihmettelen suuresti
Olly kirjoitti:
Ok, en odottanutkaan, että olisit vastannut kysymykseeni uskoon tulemisesi syystä. Jos ei halua valehdella, on parempi johdattaa aihe muualle.
Minut teki uskovaiseksi halu saada selville, onko uskossa mitään perää, vai onko se vaan pelkkää puhetta. Se kannatti, koska sain yhteyden Jumalaan, jota epäilin ateistin ominaisuudessa 20 vuotta.
- Uskon
Tämä on totuus, tåytyy uskoa, ennen kuin koet uskon todeksi, KOET sen todeksi, mikä on uskomaton juttu, kun ajatellaan asiaa maallisesti, näin siinä vain käy.
Uskoa ei voi jos uskoa ei ole annettu ja sitä ennen uskottu että uskoa annetaan ja usko on uskoa siitä että usko on annettu uskossa.
- adf
Minut teki uskovaiseksi halu saada selville, onko uskossa mitään perää, vai onko se vaan pelkkää puhetta. Se kannatti, koska sain yhteyden Jumalaan, jota epäilin ateistin ominaisuudessa 20 vuotta.
Tiedän tapauksia jotka ovat lähteneet muihin uskontoihin tuolla samalla menetelmällä. Yksi näistä yritti käännyttää minua ismailismiin toisella palstalla.
- Olly
Et siis vastannut kysymykseen uskoon tulemisesi syystä. En yllättynyt, väistelytaktiikka on uusiouskisten perusjuttu.
- Ihmettelen suuresti
Olly kirjoitti:
Et siis vastannut kysymykseen uskoon tulemisesi syystä. En yllättynyt, väistelytaktiikka on uusiouskisten perusjuttu.
- Ihmettelen suuresti
Olly kirjoitti:
- Ihmettelen suuresti
Olly kirjoitti:
- Ihmettelen suuresti
Olly kirjoitti:
- kiinnnnostunut
Ja alkoholi on taas tehny pahaa jälkee. :(
- 34567qwert234567
kiinnnnostunut kirjoitti:
Ja alkoholi on taas tehny pahaa jälkee. :(
Siitäkö se ateistisuus johtuu, liikaa alkoholia, ettekö osaa lopettaa, että pääsette taivaltamaan uskon taivalta.
- 23456789asdfghjkl
Lähtikö se "kerettitytto" sairaslomalle kun ei kommentoi, vai onko meikkaaminen kesken?
Haha :D pahoittelen jos olen antanut hyperaktiivisen kuvan tässä ketjussa ;D "Oman lapsen" eli tämän ketjun kehitys vain kiinnostaa. Jatkossa lupaan palautua vähemmän aktiiviseksi itsekseni ;)
Seuraava lainaus on upea puheenvuoro maan ihmisille.
Luin jostakin , että kirjoitus on siinä mielessä feikki, ettei intiaanipäällikkö Seattle "kirjoittanut" sitä itse mutta oli niin tai näin ajatus - on mitä kaunei.
Ehkä olen villi enkä ymmärrä.........
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1142737-intiaanipaallikko-seattlen-kirje-suurelle-valkoiselle-paallikolle/Todella hyvä kirjoitus! Vaikka ei totta olekaan niin se ei mielestäni vähennä tekstin merkitystä ollenkaan.
Kristitty on useissa tapauksissa surullisesti erottanut itsensä luonnosta. Enää ei voida puhua edes "valkoisesta kristitystä", koska uskonto on niin laajalle levinnyt, että sama mentaliteetti yhdistää useiden kansojen ihmisiä. Huolimatta siitä että kristinusko (tai sen sivutuotteet) on tuonut kansoille hyvääkin, se näyttää helposti korostavan ihmistä kaiken muun hallitsijana. Tästä helposti jatketaan ajatusta, että hallitsijalla on oikeus riistää ja käyttää haluamallaan tavalla...kerettitytto kirjoitti:
Todella hyvä kirjoitus! Vaikka ei totta olekaan niin se ei mielestäni vähennä tekstin merkitystä ollenkaan.
Kristitty on useissa tapauksissa surullisesti erottanut itsensä luonnosta. Enää ei voida puhua edes "valkoisesta kristitystä", koska uskonto on niin laajalle levinnyt, että sama mentaliteetti yhdistää useiden kansojen ihmisiä. Huolimatta siitä että kristinusko (tai sen sivutuotteet) on tuonut kansoille hyvääkin, se näyttää helposti korostavan ihmistä kaiken muun hallitsijana. Tästä helposti jatketaan ajatusta, että hallitsijalla on oikeus riistää ja käyttää haluamallaan tavalla...Niin kirjoitus on minustakin hieno puheenvuoro joka viittaa elämään, siis meidän kaikkien.
Siitä olen hyvin karhea ja jopa kitsas kun kerätään rahaan lähetystyöhön.
Mitä me sinne viemme? Raamatun tai vastaavan ja omat kultuuriarvomme ja tavallaan annamme ne heille "kivitauluissa" ja käyttöohjeet: Ryhtykää elämään niin kuin mekin.
Jotin aika sitten tuli telkusta ohjelma Amazonin alueelta jossa oli lähes tuntematon heimo.
Sinne meni tietysti lähetyspappi joka kuitenkin hylkäsi kristilliset arvot ja ryhtyi elämään heimon parissa ja mikä tärkeinä myös heidän ehdoillaan.
En muista ohjelman nimeä - valitettavasti.- 5 9
epikuros kirjoitti:
Niin kirjoitus on minustakin hieno puheenvuoro joka viittaa elämään, siis meidän kaikkien.
Siitä olen hyvin karhea ja jopa kitsas kun kerätään rahaan lähetystyöhön.
Mitä me sinne viemme? Raamatun tai vastaavan ja omat kultuuriarvomme ja tavallaan annamme ne heille "kivitauluissa" ja käyttöohjeet: Ryhtykää elämään niin kuin mekin.
Jotin aika sitten tuli telkusta ohjelma Amazonin alueelta jossa oli lähes tuntematon heimo.
Sinne meni tietysti lähetyspappi joka kuitenkin hylkäsi kristilliset arvot ja ryhtyi elämään heimon parissa ja mikä tärkeinä myös heidän ehdoillaan.
En muista ohjelman nimeä - valitettavasti.Tämä ilmeisesti
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10538068 5 9 kirjoitti:
Tämä ilmeisesti
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10538068Jep, juuri tuota tarkoitin- kiitos.
- mysteerio1
Ateistinen maailmankäsitys on aineellisesti oikea.
- Ihmettelen suuresti
# Ateistinen maailmankäsitys on aineellisesti oikea. #
Nopeasti ja halukkaasti ateistit omaksuivat nämä ajatukset uutena ja ehdottomana totuutena, vaikka tietävät ne valheeksi.
Miksi Raamatun totuus ei kiinnosta? - ???
Nopeasti ja halukkaasti ateistit omaksuivat nämä ajatukset uutena ja ehdottomana totuutena, vaikka tietävät ne valheeksi.
Miksi Raamatun totuus ei kiinnosta?Joko laitat linkin siihen tutkimukseen, joka väitteesi mukaan todistaa, että raamattu on todettu tieteellisellä tutkimuksella todeksi?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12263749/#comment-67966633 - Ihmettelen suuresti
??? kirjoitti:
Joko laitat linkin siihen tutkimukseen, joka väitteesi mukaan todistaa, että raamattu on todettu tieteellisellä tutkimuksella todeksi?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12263749/#comment-67966633Ne on käyty täällä moneen kertaa läpi viimeisten kk aikana, en viitsi niitä turhaa alkaa taas kertamaan.
- ???
Ne on käyty täällä moneen kertaa läpi viimeisten kk aikana, en viitsi niitä turhaa alkaa taas kertamaan.
Et ole esittänyt mitään todisteita. Ethän edes suostu kertomaan millainen tutkijajoukko asiaa on tieteen metodein tutkinut, saati että kertoisit milloin tämä tutkimus on julkistettu.
Ei kannattaisi esittää tuollaisia väitteitä, jos ei ole todistusaineistoa kyseisestä tutkimuksesta, sen hyväksymisestä, eikä siitä missä tämä tieteellinen tutkimus on julkaistu. - Ihmettelen suuresti
??? kirjoitti:
Et ole esittänyt mitään todisteita. Ethän edes suostu kertomaan millainen tutkijajoukko asiaa on tieteen metodein tutkinut, saati että kertoisit milloin tämä tutkimus on julkistettu.
Ei kannattaisi esittää tuollaisia väitteitä, jos ei ole todistusaineistoa kyseisestä tutkimuksesta, sen hyväksymisestä, eikä siitä missä tämä tieteellinen tutkimus on julkaistu.Kuten sanoin jo, ne on täällä jo käyty läpi, viimeisen kk aikana. Te ateisti välkyt olette tiedettäkin vastaan, ootte melkoisia pölvästejä.
Keskityn jatkossa muihin keskusteluihin, mitä tässä alkaa veivaamaan samaa asiaa vrk toiseen, en ole mikään papukaija, mitä ateistit näyttää olevan kun seuraa palstaa, samoja asioita toistetaan eri kysymuksillä???? - ???
Kuten sanoin jo, ne on täällä jo käyty läpi, viimeisen kk aikana. Te ateisti välkyt olette tiedettäkin vastaan, ootte melkoisia pölvästejä.
Keskityn jatkossa muihin keskusteluihin, mitä tässä alkaa veivaamaan samaa asiaa vrk toiseen, en ole mikään papukaija, mitä ateistit näyttää olevan kun seuraa palstaa, samoja asioita toistetaan eri kysymuksillä????Juttu on tosiasiassa niin, ettei tuollaista tutkimusta ole edes tehty, mutta sinä et voi myöntää valehdelleesi. Sinä voisit nyt laittaa tähän sen tieteellisen tutkimuksen tekijäjoukon nimet, tiedot siitä milloin se on tehty ja mikä instanssi sen on julkaissut. Mutta tyhjästä on paha nyhjäistä, eikö niin ja valehteluasi sinä et kehtaa myöntää.
Miksi Raamatun totuus ei kiinnosta?"Miksi Raamatun totuus ei kiinnosta?"
Ihan tosissasiko tuota kysyt? Jos et sitä tiedä et ymmärrä vastaustakaan.- keskustelua seurannu
??? kirjoitti:
Juttu on tosiasiassa niin, ettei tuollaista tutkimusta ole edes tehty, mutta sinä et voi myöntää valehdelleesi. Sinä voisit nyt laittaa tähän sen tieteellisen tutkimuksen tekijäjoukon nimet, tiedot siitä milloin se on tehty ja mikä instanssi sen on julkaissut. Mutta tyhjästä on paha nyhjäistä, eikö niin ja valehteluasi sinä et kehtaa myöntää.
Etkö älyä sen todistaa Raamattu, jonka tiedemiehet ovat todistaneet paikkansa pitäväksi, todisteeksi siis riittää Raamatun jakeet.
- Mimmi Kuusinen
angelus_nigrum kirjoitti:
"Miksi Raamatun totuus ei kiinnosta?"
Ihan tosissasiko tuota kysyt? Jos et sitä tiedä et ymmärrä vastaustakaan.Kuulehan "välkky" ateisti, miksi teitä ei miellytä raamatun totuus ja sen mukaan eläminen?
Kuten sanoin jo, ne on täällä jo käyty läpi, viimeisen kk aikana. Te ateisti välkyt olette tiedettäkin vastaan, ootte melkoisia pölvästejä.
Keskityn jatkossa muihin keskusteluihin, mitä tässä alkaa veivaamaan samaa asiaa vrk toiseen, en ole mikään papukaija, mitä ateistit näyttää olevan kun seuraa palstaa, samoja asioita toistetaan eri kysymuksillä????"Te ateisti välkyt olette tiedettäkin vastaan"
Seurakunnassa tehty rasti ruutuun kyselly ei ole tieteellinen tutkimus.
"Keskityn jatkossa muihin keskusteluihin"
Lupaat vaan.
"samoja asioita toistetaan eri kysymuksillä"
Jos vastaisit siihen ensimmäiseen kysymykseen tai edes toiseen niin ei meidän tarvitsisi jatkuvasti kysyä samaa asiaa. Joka kerta sama juttu, aina kun teitä pyytää esittämään jotain konkreettista te vain kiertelette ja kaartelette.- ???
keskustelua seurannu kirjoitti:
Etkö älyä sen todistaa Raamattu, jonka tiedemiehet ovat todistaneet paikkansa pitäväksi, todisteeksi siis riittää Raamatun jakeet.
Täh? Jaa että raamatun kirjoittajat olivat tiedemiehiä, enpä ole koskaan moista väitettä kuullutkaan...
- ???
Mimmi Kuusinen kirjoitti:
Kuulehan "välkky" ateisti, miksi teitä ei miellytä raamatun totuus ja sen mukaan eläminen?
Vai totuus? Sinä siis uskot että jumala loi ihmisen ja muut eläimet sellaisiksi kuin ne nyt ovat. Jopa Mansikit ja Helunat se loi, niin vai?
- keskustelua seurannu
??? kirjoitti:
Täh? Jaa että raamatun kirjoittajat olivat tiedemiehiä, enpä ole koskaan moista väitettä kuullutkaan...
Tiedemiehet, ovat todistaneet Raamatun paikkansa pitäväksi, todisteeksi siis riittää Raamatun jakeet
- ???
keskustelua seurannu kirjoitti:
Tiedemiehet, ovat todistaneet Raamatun paikkansa pitäväksi, todisteeksi siis riittää Raamatun jakeet
Ketkä tiedemiehet, mikä tutkimus, milloin ja missä tiedelehdessä julkaistu?
??? kirjoitti:
Vai totuus? Sinä siis uskot että jumala loi ihmisen ja muut eläimet sellaisiksi kuin ne nyt ovat. Jopa Mansikit ja Helunat se loi, niin vai?
Minä kunnioita lehmiä - niissähän on kansakunnan kerma. :)
Kuulehan "välkky" ateisti, miksi teitä ei miellytä raamatun totuus ja sen mukaan eläminen?
Et näköjään ymmärrä lukemaasi.
Auttaako jos kirjoitan oikein hitaasti?
Minä en valitse totuutta sen mukaan mikä miellyttää toisiin kuin sinä.
Totuus voi olla hyvinkin epämiellyttävää ja minä hyväksyn sen sinä et.
Raamatulla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa, siinä on aivan riittävä syy.keskustelua seurannu kirjoitti:
"Tiedemiehet, ovat todistaneet Raamatun paikkansa pitäväksi, todisteeksi siis riittää Raamatun jakeet"
Miten ihmeessä raamatun jakeet todistavat sen että tiedemiehet ovat todistaneet raamatun paikkansa pitäväksi? Mistä kohtaa raamattua tuollainen väite löytyy?- Mimmi Kuusinen
??? kirjoitti:
Kyllä, Jumala on kaiken suunittelija, ilman häntä ei olisi yhtikäs mittään
- Mimmi Kuusinen
Et näköjään ymmärrä lukemaasi.
Auttaako jos kirjoitan oikein hitaasti?
Minä en valitse totuutta sen mukaan mikä miellyttää toisiin kuin sinä.
Totuus voi olla hyvinkin epämiellyttävää ja minä hyväksyn sen sinä et.
Raamatulla ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa, siinä on aivan riittävä syy.Olet karannut totuudesta todella kauas, mitä ja miksi pakenet sitä?
- Nasse..
epikuros kirjoitti:
Minä kunnioita lehmiä - niissähän on kansakunnan kerma. :)
Eipä tule lypsämättä tuokaan.
- Mimmi Kuusinen
Nasse.. kirjoitti:
Eipä tule lypsämättä tuokaan.
Jumalan ansiosta saamme maitoa joka päivä, muistakaa siis kiittää siitä Jumalaa joka päivä
- sdfghjklu
"Tiedemiehet, ovat todistaneet Raamatun paikkansa pitäväksi, todisteeksi siis riittää Raamatun jakeet"
Miten ihmeessä raamatun jakeet todistavat sen että tiedemiehet ovat todistaneet raamatun paikkansa pitäväksi? Mistä kohtaa raamattua tuollainen väite löytyy?Ei mistään. Nuo uskikset nyt vaan yrittävät kiemurrella siitä ensimmäisestä valeheesta irti. Valhe se oli, koska sellaista tiedemiesten tekemää tutkimusta ei ole olemassakaan. Kyllä siitä olisi kohistu ympäri maailman jos sellainen olisi tehty ja julkaistu.
- Nasse..
Jumalan ansiosta saamme maitoa joka päivä, muistakaa siis kiittää siitä Jumalaa joka päivä
Allah akbar!
- sdfghjklu
Kyllä, Jumala on kaiken suunittelija, ilman häntä ei olisi yhtikäs mittään
Todisteita vaan sitten tänne, kiitos.
- onnittelut kaikille!
Joo siis ei voi muuta kuin taputtaa itseäni selkään siitä että olen todistanut itselleni ettei jumalia ole olemassa. Samoin voisin taputtaa myös muita selkään siitä että hekin ovat päätyneet tähän lopputulokseen.
On nimittäin hyvä uskoa ettei jumalia ole olemassa. Meille riittää pelkkä usko tästä asiasta. Usko on nimittäin hyvä asia. Toki myös kriittisyys on ihan hyvä asia myöskin. Ei kriittisyydessä ole mitään vikaa. Eikä uskossa. Riittää että me uskomme itseemme. Ja kunhan pyrimme rauhaan sekä rakentamaan paremman yhteisön niin kaikki on hyvin. Laitetaan vaikkapa joku Woodstock festari pystyyn, jokaiselle auringonkukka hiuksiin ja vähän pössytellään. Tai jätetään se pössyttely pois. Se on paha tapa se. Hyi, yäk. Mutta siis jos nyt kuitenkin pidetään vaikka edes se festari.
Vaihtoehtoisesti voitaisiin vaikkapa perustaa oma filosofinen koulukunta. Sellainen kyynikkojen koulukunta. Tässä koulukunnassa voitaisiin harjoittaa sekä älyllisiä haasteita että fyysisiä haasteita toisia ihmisiä vastaan. Sellaista herrasmiesmäistä mittelöä. Toki tähän koulukuntaan kuuluisi myös sellainen käytäntö jossa nuoremman miespuolisen jäsenen tulisi kohdella vanhempaa miespuolista henkilöä arvokkaasti ja hyväksyä koulukunnan tarjoamat rituaalit kyseenalaistamatta niitä. Eräs rituaali voisi olla sellainen jossa vanhempi mies laittaa peniksen nuoremman miehen anukseen. No ei nyt sentään. Vitsi vitsinä. Eihän sellaista nyt kukaan haluaisi, eihän? Eihän kukaan sellaista harjoittanut edes muinaisessa kreikassa kyynikkojen filosofistisissa koulukunnissa missä miehet tanssivat keskenään alasti ja nöyryyttivät tulokkaita samalla tavoin miten armeijoissa simputetaan tulokkaita. No ei nyt samalla tavoin koska armeijoissa toi homostelu on jätetty pois. Kyse olikin näissä kyynikkojen piireissä siitä että saadaan toinen ihminen alistettua orjan asemaan. Kukaan nainen ei tule hyväksymään rinnalleen miestä jota toinen mies on tökkässyt sinne. Se osoittaa heikkoutta jos ei pysty vastustamaan itseään vanhempaa miestä. Tätä kautta nuorilla miehillä ei ollut enää ulospääsytietä tästä filosofian orjuuttamasta laitoksesta parisuhteen avulla. Yksinäinen mies kun kuolee masennukseen jos rinnalla ei ole naista eikä mitään muutakaan tulevaisuutta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pederastia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gymnopedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Gym
http://en.wikipedia.org/wiki/Gymnasium_(school)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lyceum_(Classical)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lyceus
http://en.wikipedia.org/wiki/Cynicism_(philosophy)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kyynikot
http://en.wikipedia.org/wiki/Crescens_the_Cynic
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kreskentios
Mutta hei. Jos pidätte ne festarit niin voin tulla nylkyttämään teidän reittä sinne. Saatte vähän esimakua siitä mihin tällainen filosofistinen ateismi johtaa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003447
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342624- 802413
- 842386
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411647