Kuinka vanhana vielä raskaaksi?

jotain rajaa

Itse olen sitä mieltä, että naisella 35 on se korkein ikä synnyttää. No joka tapauksessa monet lähes 40-vuotiaat ja ylikin harkitsevat vielä lapsen hankkimista.

Viimeksi eilen eräs lapseton 38-vuotias nainen lähestyi minua nettitreffien kautta ja ehdotti tutustumista. Oli kuulemma kamala vauvakuume ja vaikutin sopivalta mieheltä isäksi. Kieltäydyin treffeistä, koska en halua alkaa heti hommiin.

244

10632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tjaaah

Vanhoillislestadiolaiset naiset, jotka eivät käytä ehkäisyä ollenkaan ja joilla on isot lapsikatraat, saavat nuorimmat lapsensa usein vielä 45--vuotiaana ja se on heidän piireissään ihan yleistä. Ja oli yhtä yleistä ennen vanhaan muillakin ennen kuin ehkäisyvälineet keksittiin. Silloin niitä lapsia syntyi niin kauan kuin se oli biologisesti mahdollista. Minunkin mummoni äiti synnytti kahdeksannen lapsensa 44-vuotiaana. Siihen aikaan sitä ei pidetty mitenkään kummallisena.

• Omituista porukkaa

liikkeellä. Jokunen vuosi sitten suomalaisten naisten keski-ikä ENSIsynnyttäneillä oli 27 v ja se on siitä noussut entisestään. Olisiko 29-30v tätä nykyä. Eli huom! lastensaaminen yhteiskunnassamme lykkääntyy lykkääntymistään naisilla. Ihmiset kun haluavat opiskellakin ym. ja perheen perustaminen viivästyy. Toki monilla yksinkertaisesti jo siitäkin syystä, jos sopivaa kumppania ei tunnu löytyvän.

Joten 35 on mielestäni aivan hyvä ikä, ja vasta ALOITTAA, jos vaan sopiva kumppani löytyy ja elämä on kunnossa muutoin. Itselläin pientä työstöä jotku asiat hieman vielä vaatii..

Itse täytän 35 syksyllä, ja vauvakuumetta tosiaan pukannut viimevuodet. Joskin viimeaikojen fiilikset ovat sysänneet sitä sivuun -

• On siinä etunsa

Jos on perusterve ja hyväkuntoinen niin miksi ei?

Ainakin se etu ettei menojalka enää vipattaisi, on niin kun sillä saralla jo kaiken kokenut.

Henkisesti saattaa olla kypsempi kasvattamaan ja hoitamaan lasta, siis saattaa olla sillä kaikkihan ei iän myötä kypsy. Ei tarvitse lapsen ollessa murrosikäinen enää itse elää elämätöntä murkkuikää uudelleen kuten monet nuorena vanhemmiksi alkaneet elää.

Itselläni oli nuoret vanhemmat ja tuntui kuin aina olisi pitänyt olla pois heidän harrastustensa tieltä lähiomaisten nurkissa. Sisareni alkaa heti kiukkumaan jos ei saa joka viikonlopuksi lapsia mummoille hoitoon. Ihan kuin se neljä- viis päivää iloissa olisi ihan tarpeeksi omia lapsiaan ja sitten alkaa kyllästyttämään.

Ystäväni vanhemmat saivat lapsen iäkkäinä ja heillä ei ollut tarvetta päästä lapsestaan eroon säännöllisesti ja laittaa sitä sukulaisten nurkkiin reppu selässä menemään. Vanhemmalla iällä saaneiden lapsetkin ovat rauhallisempia ja nuorten lapset usein kamalan levottomia.

• 48v

Minun mummo oli melkeen 48v, kun synnytti viimeisensä vuonna 1950.

• Lääkkiksestä kuultua
        Omituista porukkaa kirjoitti:

liikkeellä. Jokunen vuosi sitten suomalaisten naisten keski-ikä ENSIsynnyttäneillä oli 27 v ja se on siitä noussut entisestään. Olisiko 29-30v tätä nykyä. Eli huom! lastensaaminen yhteiskunnassamme lykkääntyy lykkääntymistään naisilla. Ihmiset kun haluavat opiskellakin ym. ja perheen perustaminen viivästyy. Toki monilla yksinkertaisesti jo siitäkin syystä, jos sopivaa kumppania ei tunnu löytyvän.

Joten 35 on mielestäni aivan hyvä ikä, ja vasta ALOITTAA, jos vaan sopiva kumppani löytyy ja elämä on kunnossa muutoin. Itselläin pientä työstöä jotku asiat hieman vielä vaatii..

Itse täytän 35 syksyllä, ja vauvakuumetta tosiaan pukannut viimevuodet. Joskin viimeaikojen fiilikset ovat sysänneet sitä sivuun -

40 vuotiaan naisen kohtu on repsahtanut lähes kelvottomaksi, joten kannattaa hyvissä ajoin synnyttää.

• Hölmö:
        Lääkkiksestä kuultua kirjoitti:

40 vuotiaan naisen kohtu on repsahtanut lähes kelvottomaksi, joten kannattaa hyvissä ajoin synnyttää.

Ei kannata uskoa kaikkea kuulemaansa.

Tod. näk. nainen, joka aloittaa lastensaamisen 35-40 vuotiaana, saa ehkä vaan enää 1-3 lasta. Tai joka tapaukses, vain "muutaman". Ne, jotka saavat lapsia vielä nelivitosena, ovat kaiketi aloittaneet nuorina ja lastensaamisten katkeamaton ketju voi jatkua näinollen pitkään.

Fakta on, että naisen hedelmällisyys laskee radikaalisti 35 ikävuoden jälkeen. Näin siis siinä tapauksessa, ellei ole vielä ensisynnyttänyt.

• Tytöstä mieheksi
        Hölmö: kirjoitti:

Ei kannata uskoa kaikkea kuulemaansa.

Tod. näk. nainen, joka aloittaa lastensaamisen 35-40 vuotiaana, saa ehkä vaan enää 1-3 lasta. Tai joka tapaukses, vain "muutaman". Ne, jotka saavat lapsia vielä nelivitosena, ovat kaiketi aloittaneet nuorina ja lastensaamisten katkeamaton ketju voi jatkua näinollen pitkään.

Fakta on, että naisen hedelmällisyys laskee radikaalisti 35 ikävuoden jälkeen. Näin siis siinä tapauksessa, ellei ole vielä ensisynnyttänyt.

Joka tapauksessa 40 vuoden jälkeen esikoisen saamisen todennäköisyydet ovat tähtitieteelliset.

20 vuoden alkupuoliskolla jos ei synnytä, voikin huoletta sanoa hyvästit oikealla naisen elämälle ja esittää loppuelämänsä vahvaa Sex and the City puumaa. Sellainen henkilö on käytännössä enemmän mies kuin nainen.

Tämä on todellakin monien naisten tietoinen valinta. Esimerkkinä heille toimivat kaikenlaiset julkkisharakat.

• vaarin laatuaikaa

meillä lapset tehtiin nuorena,nyt nelikymppisenä hoidan lapsenlapsia.kuka nyt tässä iässä lapsia värkkää.johan sitä on huruukko dementikko jos pitäis lapsia ruhtua tekemään tässä iässä.nyt on aikaa vaimolle huvilaelämälle.lapset voi aina viedä pois omaan kotiinsa kun ei joskus jaksa kitinää.pöljä keskiikäisenä vaarina lapsia värkkää holmolaisten hommaa.nyt on mahdollisuus nauttia omaa arvokasta laatu aikaa.

• ....................

Yli nelikymppisillä synnyttäjillä kasvaa riski saada kehitysvammainen lapsi, ja koska moni tuon ikäinen käyttää koeputkihedelmöitystä, kasvaa riski entisestään. Noh, eihän se ole kuin 3 prosenttia se kasvu yli nelikymppisillä, ollen siis kokonaisuudessaan kuusi prosenttia, eli sama prosentuaalinen määrä kuin insestin kautta syntyneillä.

Mielenkiintoista onkin, että aina kun puhutaan sisarusten välisestä seksistä, otetaan ensinnäkin puheeksi lisääntyminen ja sitten ruvetaan ripittämään vammaisista lapsista. Insesti on tässä yhteiskunnassa tuomittavaa, koska se altistaa kehitysvammaisille lapsille. Jännää onkin, että kun yli nelikymppinen synnyttää, on se vain "vitsin ihkuu" siitä huolimatta, että sellaiset altistavat lapset aivan yhtä paljon vammaisuudelle ja ehkä vähän päällekin, sen koeputkihedelmöityksen vuoksi, kuin sisarukset, vaikka ne lapset olisi voinut tehdä aikaisemminkin. Opiskeluhan esim. ei pitäisi mennä lapsen terveyden edelle. Ainahan lisääntyminen lähtee täydellisestä itsekkyydestä, mutta se, että lykätään sitä niin pitkälle, että riskit nousevat, pitäisi olla hyvin tuomittavaa, onhan se sitä tuossa toisessakin tapauksessa.

• Munasolut ei kohtu

Noin itsekin luulin, vaikka olen suorittanut terveydenhuollon tutkinnon. Itse asiassa kohtu ei repsahda, vaan munasolut loppuvat. Munasolut ovat olemassa jo tyttösikiöllä, eikä niiden määrä kasva. Niitä tuhoutuu joka kuukausi enemmän kuin yksi ovulaatiossa irtoava. Kun munasolut ovat vähissä, joudutaan hedelmöittämään sellainen munasolu, jonka laatu ei ole paras mahdollinen. Eli jos vaihdevuodet tulevat aikaisin, on mahdollista tulla raskaaksi lahjoitetun munasolun avulla. Kohdun sairaudet ovat asia erikseen. Toki niiden riski kasvaa iän myötä, mutta ne voivat myös aiheuttaa jo nuorelle naiselle lapsettomuusongelmaa (kuten endomertrioosi tai myoomat).

Itselläni on käsitys, että jo ennestään äidin on helpompi tulla raskaaksi vanhemmalla iällä. Ennestään lapsettomalle se on vaikeaa. Ehkä raskaudet suojelevat munasarjoja, kun samaan aikaan lapsettomalta irtoaa munasolu joka kuukausi? Toisaalta e-pilleritkään eivät estä munasoluja vanhenemasta ja katoamasta. Tai ehkä luonnostaan hedelmällisimmät naiset myös haluavat saada lapsia aikaisimmin, eli saavat sitten lapsia eri ikävaiheissa.

On mahdotonta varmasti sanoa, tuleeko raskaaksi, olipa sitten lapsia ennestään tai ei. Eli jos lapsia haluaa, niin se yksi ainakin pitäisi tehdä kohtuullisen nuorena, mielellään alle 30-vuotiaana. Monilla lapsettomuusongelma ilmenee vasta toisen lapsen kohdalla.

Jostain olen joskus lukenut, että kivikaudella nainen synnytti viimeisen lapsensa noin 35-vuotiaana. Eli kun tarjolla ei ollut sen enempää e-pillereitä kuin synnytyssairaaloitakaan, niin hedelmällisyys tyssäsi tuohon ikään. Pitää varmaan paikansa ainakin itseni kohdalla. En ole koskaan käyttänyt yhdistelmäpillereitä, ja minulla on hedelmällisyyttä heikentäviä tekijöitä (infektioita). Lopetin ehkäisyn 35-vuotiaana, nyt olen 40. Eli vaikka kuukatutiseni ovat säännölliset, kohtu terve ja vaihdevuodet eivät ole alkaneet, en ole tullut raskaaksi. Perusterveet elämäntavat, normaali kuukautiskierto ja nuorekkuus eivät takaa hedelmällisyyttä.

• huruukko tosiaan..::
        vaarin laatuaikaa kirjoitti:

meillä lapset tehtiin nuorena,nyt nelikymppisenä hoidan lapsenlapsia.kuka nyt tässä iässä lapsia värkkää.johan sitä on huruukko dementikko jos pitäis lapsia ruhtua tekemään tässä iässä.nyt on aikaa vaimolle huvilaelämälle.lapset voi aina viedä pois omaan kotiinsa kun ei joskus jaksa kitinää.pöljä keskiikäisenä vaarina lapsia värkkää holmolaisten hommaa.nyt on mahdollisuus nauttia omaa arvokasta laatu aikaa.

Kyllä, olet jo huruukko ikäiseksesi todellakin....:))) Tarkoitit varmaan huru-ukkoa..:::)))

Keskiikäisenä, tarkoitit varmaan keski-ikäisenä...::))? Niinkö kiire oli lasten tekoon että jäi peruskoulukin kesken:::::))))???

• .knklb,
        Munasolut ei kohtu kirjoitti:

Noin itsekin luulin, vaikka olen suorittanut terveydenhuollon tutkinnon. Itse asiassa kohtu ei repsahda, vaan munasolut loppuvat. Munasolut ovat olemassa jo tyttösikiöllä, eikä niiden määrä kasva. Niitä tuhoutuu joka kuukausi enemmän kuin yksi ovulaatiossa irtoava. Kun munasolut ovat vähissä, joudutaan hedelmöittämään sellainen munasolu, jonka laatu ei ole paras mahdollinen. Eli jos vaihdevuodet tulevat aikaisin, on mahdollista tulla raskaaksi lahjoitetun munasolun avulla. Kohdun sairaudet ovat asia erikseen. Toki niiden riski kasvaa iän myötä, mutta ne voivat myös aiheuttaa jo nuorelle naiselle lapsettomuusongelmaa (kuten endomertrioosi tai myoomat).

Itselläni on käsitys, että jo ennestään äidin on helpompi tulla raskaaksi vanhemmalla iällä. Ennestään lapsettomalle se on vaikeaa. Ehkä raskaudet suojelevat munasarjoja, kun samaan aikaan lapsettomalta irtoaa munasolu joka kuukausi? Toisaalta e-pilleritkään eivät estä munasoluja vanhenemasta ja katoamasta. Tai ehkä luonnostaan hedelmällisimmät naiset myös haluavat saada lapsia aikaisimmin, eli saavat sitten lapsia eri ikävaiheissa.

On mahdotonta varmasti sanoa, tuleeko raskaaksi, olipa sitten lapsia ennestään tai ei. Eli jos lapsia haluaa, niin se yksi ainakin pitäisi tehdä kohtuullisen nuorena, mielellään alle 30-vuotiaana. Monilla lapsettomuusongelma ilmenee vasta toisen lapsen kohdalla.

Jostain olen joskus lukenut, että kivikaudella nainen synnytti viimeisen lapsensa noin 35-vuotiaana. Eli kun tarjolla ei ollut sen enempää e-pillereitä kuin synnytyssairaaloitakaan, niin hedelmällisyys tyssäsi tuohon ikään. Pitää varmaan paikansa ainakin itseni kohdalla. En ole koskaan käyttänyt yhdistelmäpillereitä, ja minulla on hedelmällisyyttä heikentäviä tekijöitä (infektioita). Lopetin ehkäisyn 35-vuotiaana, nyt olen 40. Eli vaikka kuukatutiseni ovat säännölliset, kohtu terve ja vaihdevuodet eivät ole alkaneet, en ole tullut raskaaksi. Perusterveet elämäntavat, normaali kuukautiskierto ja nuorekkuus eivät takaa hedelmällisyyttä.

Kivikaudella ihmiset elivät enintään nelikymppisiksi, siitä johtuu tuo että siihen asti myös lisäännyttiin. Silloin oli vierasta vielä naisten vaihdevuodetkin, kun siihen ikään asti ei normaalisti eletty. Nelikymppinen oli jo vanhus.

Nythän on todettu, että mitään tieteellistä pohjaa ei ole sille, että naisen hedelmällisyys laskisi radikaalisti 35 vuoden iässä. Toki jos on varma, että haluaa ehdottomasti lapsia, niiden hankkiminen kannattaa aloittaa ajoissa. Mutta myöhemminkin ehtii. Itse aloitin 34vuotiaana ja sain varsin tiheään tahtiin kolme lasta. Suvussa on yli nelikymppisenä lapsia saaneita, ja onpa esikoisen sen ikäisenäkin saanut.

• eräs vaan
        vaarin laatuaikaa kirjoitti:

Vaari ei ole vielä oppinut kirjoittamaan! Tekstistäsi puuttuu kaikki isot alkukirjaimet ja pilkut. Taidatkin olla nelikymppisenä vaari iässä :DD

Ps. Miten joku voi olla noin yksinkertainen aivo toiminnaltaan?? Luuletko, että tämä elämä on joku kaava, jonka mukaan tämä elämä kuuluisi elää. Niin kauan kuin nainen voi tulla luonnollisesti raskaaksi, niin se on sitä oikeaa aikaa tehdä lapsia.

• runonlaulaja
        Tytöstä mieheksi kirjoitti:

Joka tapauksessa 40 vuoden jälkeen esikoisen saamisen todennäköisyydet ovat tähtitieteelliset.

20 vuoden alkupuoliskolla jos ei synnytä, voikin huoletta sanoa hyvästit oikealla naisen elämälle ja esittää loppuelämänsä vahvaa Sex and the City puumaa. Sellainen henkilö on käytännössä enemmän mies kuin nainen.

Tämä on todellakin monien naisten tietoinen valinta. Esimerkkinä heille toimivat kaikenlaiset julkkisharakat.

Ala-arvoinen kommentti. Ja provotrolli toki.

Suonen silti vastata: sinkkuelämää -sarjan seuraajat (jenkkihapituksinen) & Sex and the City -ihmiset asia erikseen.

Et sinä minua tunne.

Ja hyvin moni 20-vuotias on melko lapsi vielä, kuten tiedät itsekin.

• iksjuusmii
        .................... kirjoitti:

Yli nelikymppisillä synnyttäjillä kasvaa riski saada kehitysvammainen lapsi, ja koska moni tuon ikäinen käyttää koeputkihedelmöitystä, kasvaa riski entisestään. Noh, eihän se ole kuin 3 prosenttia se kasvu yli nelikymppisillä, ollen siis kokonaisuudessaan kuusi prosenttia, eli sama prosentuaalinen määrä kuin insestin kautta syntyneillä.

Mielenkiintoista onkin, että aina kun puhutaan sisarusten välisestä seksistä, otetaan ensinnäkin puheeksi lisääntyminen ja sitten ruvetaan ripittämään vammaisista lapsista. Insesti on tässä yhteiskunnassa tuomittavaa, koska se altistaa kehitysvammaisille lapsille. Jännää onkin, että kun yli nelikymppinen synnyttää, on se vain "vitsin ihkuu" siitä huolimatta, että sellaiset altistavat lapset aivan yhtä paljon vammaisuudelle ja ehkä vähän päällekin, sen koeputkihedelmöityksen vuoksi, kuin sisarukset, vaikka ne lapset olisi voinut tehdä aikaisemminkin. Opiskeluhan esim. ei pitäisi mennä lapsen terveyden edelle. Ainahan lisääntyminen lähtee täydellisestä itsekkyydestä, mutta se, että lykätään sitä niin pitkälle, että riskit nousevat, pitäisi olla hyvin tuomittavaa, onhan se sitä tuossa toisessakin tapauksessa.

Insesti-lapset ja sisarusseksi?! ja kehitysvammaisuus?? Mitä huru-ukko höpäjää?

• ....................
        iksjuusmii kirjoitti:

Insesti-lapset ja sisarusseksi?! ja kehitysvammaisuus?? Mitä huru-ukko höpäjää?

Otapa asioista selvää, niin ei tarvitse ihmetellä.

• Iso suku

Mummoni sai nuorimmaisen lapsensa 48-vuotiaana, kaikenkaikkiaan synnytti 16 lasta... Meni kylläkin naimisiin jo 17-vuotiaana.

• Itse olet lapsi
        runonlaulaja kirjoitti:

Ala-arvoinen kommentti. Ja provotrolli toki.

Suonen silti vastata: sinkkuelämää -sarjan seuraajat (jenkkihapituksinen) & Sex and the City -ihmiset asia erikseen.

Et sinä minua tunne.

Ja hyvin moni 20-vuotias on melko lapsi vielä, kuten tiedät itsekin.

En minäkään MacGyveria jaksa, mutta ihmemiestä tulee seurattua jos sattuu tulemaan telkkarista.

• tietäjä
        .................... kirjoitti:

Otapa asioista selvää, niin ei tarvitse ihmetellä.

Se on fakta, että 40-vuotiaasta ylöspäin riski saada kehitysvammainen lapsi kasvaa. Vielä 39-vuotiaana ehtii, mutta nelikymppisenä ei enää kannata, ellei halua ottaa riskejä.

• otsikkkokysymys
        .knklb, kirjoitti:

Kivikaudella ihmiset elivät enintään nelikymppisiksi, siitä johtuu tuo että siihen asti myös lisäännyttiin. Silloin oli vierasta vielä naisten vaihdevuodetkin, kun siihen ikään asti ei normaalisti eletty. Nelikymppinen oli jo vanhus.

Nythän on todettu, että mitään tieteellistä pohjaa ei ole sille, että naisen hedelmällisyys laskisi radikaalisti 35 vuoden iässä. Toki jos on varma, että haluaa ehdottomasti lapsia, niiden hankkiminen kannattaa aloittaa ajoissa. Mutta myöhemminkin ehtii. Itse aloitin 34vuotiaana ja sain varsin tiheään tahtiin kolme lasta. Suvussa on yli nelikymppisenä lapsia saaneita, ja onpa esikoisen sen ikäisenäkin saanut.

Jos nelikymppinen vielä tulee tai saatetaan raskaaksi, niin kai se lapsi on synnytettäväkin tai otettava sektiolla ulos.

• ffaktaa

Pari päivää sitten oli TV:ssä ohjelma, jossa sanottiin, että kohtu ei vanhene, ainoastaan munasolut vanhenevat.

• Onnea elämään!
        Itse olet lapsi kirjoitti:

En minäkään MacGyveria jaksa, mutta ihmemiestä tulee seurattua jos sattuu tulemaan telkkarista.

18-vuotiaana ihmislapsi tulee täysikäiseksi, mut siitä on vielä pitkä matka Oikeaan Aikuisuuteen. Ihmisen identiteetti on vakiintunut keskimääräisesti n. 27-vuotiaana, jäi mieleen jostain tutkimuksesta. Toki toinen kypsyy aiemmin kuin toinen. Elämän eväänsä kullakin, kokemuksensa ym.

Ja toiset ovat ikuisia lapsia.

• Lapinneito 5
        otsikkkokysymys kirjoitti:

Jos nelikymppinen vielä tulee tai saatetaan raskaaksi, niin kai se lapsi on synnytettäväkin tai otettava sektiolla ulos.

Heissan mä oon Saanu lapset 20 , 25 ja 40 vuotiaana ja helpoin synnytys40 v.Ja tosi ihana ja lahjakas lapsi ..oisko niin et vahvat säilyy ?:)

• ikskjuusmii
        tietäjä kirjoitti:

Se on fakta, että 40-vuotiaasta ylöspäin riski saada kehitysvammainen lapsi kasvaa. Vielä 39-vuotiaana ehtii, mutta nelikymppisenä ei enää kannata, ellei halua ottaa riskejä.

Esim. downinsyndrooma (huom! se mongoloidi-nimitys ei ole ollut relevantti enää vuosiin, jos on koskaan ollutkaan - ) on juurikin tällainen. Mielestäni he ovat kuitenkin ihmisiä siinä missä jotku toisetkin. Ei olisi mikään "rangaistus" saada tällainen lapsi. Toki terve on aina toivottavaa, ja onnellista se jos saa terveen lapsen. Sitäkään ei saisi pitää itsestäänselvyytenä, niin kuin jotkut pitävät.

Itse olin taannoin erityiskoulussa hoitajana, ja siellä hoidin mm. neliraajahalvaantuneita cp-vammaisia, jotka eivät pystyneet puhumaan, eivätkä juuri syömäänkään, vaan heille meni letkuruoka "napin" kautta vatsanpeitteiden läpi. Moni voisi tuollaisestakin ajatella, että "kasveja" (ala-arvoista) tuollaiset. Nykyinnovaatiot mahdollistavat kuitenkin tällaisillekin lapsille hyvät oppimisedellytykset eri kommunikaatiomuotoineen, ja asiat voivat olla hyvinkin paljon jotain aikalailla muuta, kuin miten ihmiset äkkipäätään asiat hahmottavat.

Tuon kokemuksen jälkeen itselleni ei todellakaan olisi elämän suurin shokki saada vammainen lapsi. Myös yhteiskunta auttaa tarpeen mukaan.

Tuo downinsyndrooma on mielestäni vielä aika kevyt versio vammaisuudesta. Elämäniloisia sentään useimmat tuolla diagnoosilla. Voivat opettaa elämästä paljon meille tavistallajille.

• Mietittekös tätä

Äitini sai minut 36-vuotiaana. Useimmiten nuorilla vanhemmilla on huono taloudellinen tilanne, rahat eivät riitä lapsen pitämiseen ym. Tämän seikan vuoksi on erittäin hyvä, että lapsia hankitaan myöhemmin. Rahatilanne on vakaa ja lapset tulevat olemaan onnellisempia. Ei enää nuoruuden impulsiivisuutta, vanhemmat ovat vahva tukimuuri, eivät pelkkiä kavereita. Yli 30-vuotiaana lapsensa hankkivat naiset ovat viisaita, sillä he ajattelevat lapsen etua.

• lääkäri trbgbh

Jo 30 v voi olla mahdotonta saada lasta luonnonmukaisesti, mutta vaikka 70 v voi saada lapsen koeputkihedelmöityksellä ja luovutetulla munasolulla.

• ijp
        ikskjuusmii kirjoitti:

Esim. downinsyndrooma (huom! se mongoloidi-nimitys ei ole ollut relevantti enää vuosiin, jos on koskaan ollutkaan - ) on juurikin tällainen. Mielestäni he ovat kuitenkin ihmisiä siinä missä jotku toisetkin. Ei olisi mikään "rangaistus" saada tällainen lapsi. Toki terve on aina toivottavaa, ja onnellista se jos saa terveen lapsen. Sitäkään ei saisi pitää itsestäänselvyytenä, niin kuin jotkut pitävät.

Itse olin taannoin erityiskoulussa hoitajana, ja siellä hoidin mm. neliraajahalvaantuneita cp-vammaisia, jotka eivät pystyneet puhumaan, eivätkä juuri syömäänkään, vaan heille meni letkuruoka "napin" kautta vatsanpeitteiden läpi. Moni voisi tuollaisestakin ajatella, että "kasveja" (ala-arvoista) tuollaiset. Nykyinnovaatiot mahdollistavat kuitenkin tällaisillekin lapsille hyvät oppimisedellytykset eri kommunikaatiomuotoineen, ja asiat voivat olla hyvinkin paljon jotain aikalailla muuta, kuin miten ihmiset äkkipäätään asiat hahmottavat.

Tuon kokemuksen jälkeen itselleni ei todellakaan olisi elämän suurin shokki saada vammainen lapsi. Myös yhteiskunta auttaa tarpeen mukaan.

Tuo downinsyndrooma on mielestäni vielä aika kevyt versio vammaisuudesta. Elämäniloisia sentään useimmat tuolla diagnoosilla. Voivat opettaa elämästä paljon meille tavistallajille.

Down-lapsilla on todennäköisemmin sydänvikoja ja sairastuvat helpommin, joten pitääkö synnytyksiä lykätä noilla riskeillä?

• Masaoo
        Mietittekös tätä kirjoitti:

Äitini sai minut 36-vuotiaana. Useimmiten nuorilla vanhemmilla on huono taloudellinen tilanne, rahat eivät riitä lapsen pitämiseen ym. Tämän seikan vuoksi on erittäin hyvä, että lapsia hankitaan myöhemmin. Rahatilanne on vakaa ja lapset tulevat olemaan onnellisempia. Ei enää nuoruuden impulsiivisuutta, vanhemmat ovat vahva tukimuuri, eivät pelkkiä kavereita. Yli 30-vuotiaana lapsensa hankkivat naiset ovat viisaita, sillä he ajattelevat lapsen etua.

Ei se ikä taida kuule tänä päivänä taata taloudellista vakautta. Yhtälailla ne neljääkymmentä käyvät saavat monoa yt-neuvotteluissa. Ja mitä lasten kasvattamiseen ja onnellisen lapsuuden takaamiseen tulee, se ei ole rahasta kiinni. Minä olen varakkaiden vanhempien korkealla iällä hankkima ainokainen ja arvaapa tekivätkö ne kalliit lelut ja hienot harrastukset minut onnelliseksi kun niiden hintana olivat pitkät yksinäiset päivät ja jatkuvasti väsyneet vanhemmat? Se raha kun ei tule pelkän iän myötä, vaan sen eteen pitää tehdä töitä. Pitkiä päiviä. Ja kun ikää on yli 40v ei se iskä sitten jaksa viikonloppuna lähteä pojan kanssa puistoon futista potkimaan kun oli kokouksessa yömyöhään. Täytyy levätä. Ja iltapäivällä piti vielä tsekata sähköpostit ja soittaa pari työpuhelua. Mut osaahan se iso poika itekseenkin potkia, eiks vaan? Katotaan lomalla sitten. Paitsi että sitten lomalla isi ja äiti lepäsivät. Selällään aurinkotuoleissa ja iso poikahan osasi ne hiekkakakkunsa rakentaa ihan itekseenkin. Eiks vaan.

Olisin ollut tyytyväisempi jos rahaa olisi ollut vähän ja vanhemmilla aikaa ja energiaa enemmän. Itse en tehnyt samaa virhettä vaan tulin isäksi 23-vuotiaana, enkä koskaan kieltäydy kun muksu pyytää iskää futispeliin maalivahdiksi. Vaikka mulla ei olekaan uraputkea eikä rahaa ostaa sitä uusinta pleikkaria, mulla on aikaa sille lapselle.

• turhaa kaikki
        ijp kirjoitti:

Down-lapsilla on todennäköisemmin sydänvikoja ja sairastuvat helpommin, joten pitääkö synnytyksiä lykätä noilla riskeillä?

100% ihmisistä kuolee, joten kannattaako sitä lisääntyä ollenkaan.

• ikskjuusmii
        turhaa kaikki kirjoitti:

100% ihmisistä kuolee, joten kannattaako sitä lisääntyä ollenkaan.

Ja voi, suurin osa ihmisistä sairastelee toisinaan, kukin tavallaan. Juu, en ole menossa synnyttämään :D hypoteesia tuo omani vain -

• aiik

44v terve vauva ja eka

• niinko

Olin ok ja 43v raskaaksi ilman hoitoja.eka ja terve vauva

• 9+5

Eräs ystäväni sai 48-vuotiaana kuopuksensa. Molemmat ihania ja äiti nuorekas.
        Itsekin tulin ainoan kerran äidiksi 38-vuotiaana. Hyvin ehti. Aiemminkin olisi otettu vastaan, mutta ei se aina mene, kuinka itse haluaa. Isäkin on oltava...

• Faktoja

Tähän asti luettuani ja itse ainoan 31-vuotiaana synnyttäneenä:
        Olin suhteellisen hyviä elämäntapoja harrastanut, terve ja vahva, joten kaikki arvot olivat kuin nuorella tytöllä. Synnytys meni erittäin hyvin jne.

Erästä asiaa tällä palstalla en vielä nähnyt käsiteltävän eli miten selviää suuren ikäeron kanssa. Jopa minulla oli murrosikäisen kanssa vaikeuksia, vaikka yritin kaikkeni ymmärtää sen hetkisen ystäväpiirin tekemisiä ja asioita, joihin en ollut aiemmin törmännyt (14-vuotiaiden ryyppääminen tajuttomaksi, huumeet, järkyttävä kielenkäyttö yms.). Pysyin kyllä jyrkkänä ja kaikki meni, vaikka olin kuulemma outo eikä kenenkään muun vanhemmat kysy perään jos on yötä pois jne .... hiukka raskasta, syö energiaa.

Mitenkähän on jos saa lapsen yli 40-vuotiaana, luulisin että
        - ainakin sosioekonominen tilanne oltava hyvä
        - vaikka on mielestään erityisen nuorekas, voi kuitenkin jo 50-vuotiaasta alkaa tulla jotain sairauksia ja vaivoja ja ellei silloin, ainakin kun on 60, jolloin lapsi on vasta 20 ja äiti siis mummoiässa
        - ei ehdi kauan olla mummokaan, jos lainkaan, laskekaa!

Siihen aikaan kun vielä oltiin sitä mieltä, että nainen voi olla nuori ja isä vaikka kuinka vanha kunhan on viriili, kävi usein niin, ettei lapsella isää kauaa ollut vaan vanha ukko joka kohta haudattiin, Toivottavasti keski-ikäisten äitien lapsensaantiuhossa ei käy samoin, äiti on kuitenkin tärkeä.

• Nöff Nöff

Ei yli 35v kannata enää paneskellakaan.

• artisti maksaa

Yli 35 vuotiaana raskaaksi hankkiutuva pitäisi velvoittaa itse maksamaan kaikki kustannukset, mikäli lapsesta tulee joku mongoloidi tai äidille itselleen aiheutuu raskaudesta ongelmia.

Kohonneet riskit ->maksat itse. Mitäs et hankkinut niitä kersoja silloin kun riskit olivat selvästi pienemmät.

• kjljkj

Kyllä niitä raskausongelmia voi tulla ja vammaisia lapsia syntyä nuoremmillekin naisille eli nuori ikä ei aina suojaa niiltä. Tiedän paljon tapauksia. Ja vastaavasti moni 45 v nainen saa ihan terveen lapsen. Tapaukset ovat aina yksillöllisiä.

Ja sitä paitsi myös isän korkea ikä on tietty riskitekijä. Vaikka äiti olisi nuori, mutta isä huomattavasti äitiä vanhempi, niin se nostaa tiettyjen kehityshäiriöiden kuten autismin riskiä. Siitä vaan harvemmin julkisesti puhutaan. Ei vanhemman miehen sperma ole enää yhtä laadukasta kuin nuoren miehen.

• Historian oppitunti

Samalla logiikalla pitäisi itse maksaa jos hankkii lapsia ylipainoisena, juo alkoholia, polttaa tupakkaa, on verenpainetta, sairastaa jotain mahdollisesti periytyvää sairautta tai jos kuuluu sosiaaliluokkaan jolla ei ole varaa lapsiin. Kuulostaa ihan 30-luvun Saksalta. Tiedät kai mitä siellä tapahtui.

Miettikää edes hetki ennen kuin kirjoitatte palstoille. Kiitos.

• huihui
        kjljkj kirjoitti:

Kyllä niitä raskausongelmia voi tulla ja vammaisia lapsia syntyä nuoremmillekin naisille eli nuori ikä ei aina suojaa niiltä. Tiedän paljon tapauksia. Ja vastaavasti moni 45 v nainen saa ihan terveen lapsen. Tapaukset ovat aina yksillöllisiä.

Ja sitä paitsi myös isän korkea ikä on tietty riskitekijä. Vaikka äiti olisi nuori, mutta isä huomattavasti äitiä vanhempi, niin se nostaa tiettyjen kehityshäiriöiden kuten autismin riskiä. Siitä vaan harvemmin julkisesti puhutaan. Ei vanhemman miehen sperma ole enää yhtä laadukasta kuin nuoren miehen.

pitäskös ottaa nuorempi varakas mies joka hoitais viulut kun itellä ei oo varaa raskaaks tulla ja siitä seurannu paha masennus nykyään kun voi tulla raskaaks minkä ikäsenä vaa vaikka lainasoluilla 80% todennäkösyydellä että jotta pari vuotta olis vielä aikaa

• juupelisjuu
        Historian oppitunti kirjoitti:

Samalla logiikalla pitäisi itse maksaa jos hankkii lapsia ylipainoisena, juo alkoholia, polttaa tupakkaa, on verenpainetta, sairastaa jotain mahdollisesti periytyvää sairautta tai jos kuuluu sosiaaliluokkaan jolla ei ole varaa lapsiin. Kuulostaa ihan 30-luvun Saksalta. Tiedät kai mitä siellä tapahtui.

on 120 kiloset naisetki tullu raskaaks ja narkkarit yms. väestöliitolla on natsi meiningit menossa

• surullistajaajaajaa
        kjljkj kirjoitti:

Niin ja 30 vuotiaat lapsej jäävät ilman äitiä ja ilman iskää vielä nuorempana.
        Tyttäreni luokassa oli 2 tyttöä, joilla äiti oli jo kuollut... vanhuuteen. Tytöt siis 19 vee nyt. Jäivät ilman äitä 16 ja 18 vuotiaana.
        Minusta lapsia pitää hankkia nuorana, silloin jaksaa ja jonain päivänä näkee vielä lapsenlapsiä.

• hyvämeininkijee
        Historian oppitunti kirjoitti:

Hei hyvä idea. Kiitos.

• Tiedoksi.

Myös miehen sperma vanhenee ja aiheuttaa moninkertaisia riskejä. Googleta.

• Kisu5

Olen 40v nainen ja sain ensimmäisen lapseni 35v ja toisen joitakin vuosia myöhemmin ja raskaudet sekä synnytys menivät aivan priimasti. Kirjoituksestasi käy esille se, ettei sinulla ole ko. asiasta kokemusta. Vammaisen tai muuten sairaan lapsen voi synnyttää kuka tahansa vaikkapa olisit miten nuori synnyttäjä. Riski saada vammainen lapsi kasvaa synnyttäjän iän myötä, mutta joukkoon mahtuu, eikös vain. Ja yleensä ns. vaikeat vammat saadaan jo raskausaikana selville, ja silloin vanhemmat voivat päättää miten he toimivat. Itse en olisi päätynyt raskaudenkeskeytykseen vain sen takia, että lapseni olisi ollut mongoloidi. Ja jos naisien menopaussi alkaa keskimäärin 45-54v niin miksi nainen ei voisi raskautua saada lapsia, jos hän on terve ja kaikki muutkin asiat kohdillaan. Omat lapseni alkavat olla jo isoja, mutta kertaakaan ei ole ollut tunnetta, etten jaksaisi tai olisin jotenkin huonompi äiti kuin nuoremmat. Päivvastoin olen kokenut niin, että touhuan lasteni kanssa jatkuvasti, hoidin myös isomman lapsen kotona 4v saakka ja pienemmän 3v saakka. Siinäkin yhteiskunta säästi. Enää en halua lapsia, mutta uskon, että vieläkin jaksaisin vaikka olenkin 40v.

• n35
        Kisu5 kirjoitti:

Olen 40v nainen ja sain ensimmäisen lapseni 35v ja toisen joitakin vuosia myöhemmin ja raskaudet sekä synnytys menivät aivan priimasti. Kirjoituksestasi käy esille se, ettei sinulla ole ko. asiasta kokemusta. Vammaisen tai muuten sairaan lapsen voi synnyttää kuka tahansa vaikkapa olisit miten nuori synnyttäjä. Riski saada vammainen lapsi kasvaa synnyttäjän iän myötä, mutta joukkoon mahtuu, eikös vain. Ja yleensä ns. vaikeat vammat saadaan jo raskausaikana selville, ja silloin vanhemmat voivat päättää miten he toimivat. Itse en olisi päätynyt raskaudenkeskeytykseen vain sen takia, että lapseni olisi ollut mongoloidi. Ja jos naisien menopaussi alkaa keskimäärin 45-54v niin miksi nainen ei voisi raskautua saada lapsia, jos hän on terve ja kaikki muutkin asiat kohdillaan. Omat lapseni alkavat olla jo isoja, mutta kertaakaan ei ole ollut tunnetta, etten jaksaisi tai olisin jotenkin huonompi äiti kuin nuoremmat. Päivvastoin olen kokenut niin, että touhuan lasteni kanssa jatkuvasti, hoidin myös isomman lapsen kotona 4v saakka ja pienemmän 3v saakka. Siinäkin yhteiskunta säästi. Enää en halua lapsia, mutta uskon, että vieläkin jaksaisin vaikka olenkin 40v.

Ja faktahan on, että luonto karsii joukosta epäkelvot yksilöt (sikiöt) jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Eli siitä johtuu moni keskenmeno. Voisiko päätellä myös, että keskenmenoriski kasvaa naisen vanhetessa? Omassa ystäväpiirissäni ikätovereilla on ollut muutama lapsi jo ja sitten yllättäin niitä keskenmenoja tullut ja lasten lukumäärä näyttänyt stoppaavan siihen. Tai ehkä vielä se yksi iltatähti syntynyt sitten vielä keskenmenojen jälkeenkin. Nämä naiset aloittaneet n. kaksvitosena. Eli jotain siitä voisi päätellä.

• ei mitään tolkkua

Raskaus on aina kohonnut riski erilaisiin komplikaatioihin. Pitäisikö siis kaikki raskaaksi hankkiutuvat panna vastuuseen tekosistaan ja maksamaan itse mahdolliset seuraukset? Riskit eivät vanhemmissakaan ikäluokissa ole niin "selvästi isommat" että olisi aihetta erityiseen kauhisteluun. On myös paljon muita itse aiheutettuja riskejä kuten tupakointi, alkoholin holtiton käyttö, urheilu, liikkuminen autolla ja pyörillä ja niin edelleen loputtomiin. Mihinkähän raja pantaisiin?

• ihanko totta!?
        surullistajaajaajaa kirjoitti:

Tyttäreni luokassa oli 2 tyttöä, joilla äiti oli jo kuollut... vanhuuteen. Tytöt siis 19 vee nyt. Jäivät ilman äitä 16 ja 18 vuotiaana.
        Minusta lapsia pitää hankkia nuorana, silloin jaksaa ja jonain päivänä näkee vielä lapsenlapsiä.

Vanhemmat voivat kuolla ennen lapsensa aikuistumista, vaikka olisivat tehneet lapsensa kuinka nuorina! Aika typeriä päätelmiä täällä.

Itse täytän piakkoin 54, ja äitini on jo 94-vuotias, pirteä ja kohtal. hyvin voiva mummeli....Monilla tuttavillani , joilla on ollut jopa 20 vuotta nuorempi äiti, niin eipä ole elossa enää, tai sitten on äitinsä jo lähes parikymmentä vuotta ollut dementiaosastolla....Se niistä nuorista äideistä..::))

• kummitus

Herää. Kuusikymppinen ei kyllä todellakaan kuole vanhuuteen, ja sitä vanhempia nuo äidit tuskin ovat olleet.

• Realismia kehiin

Ei ole noin yksinkertaista. Tietysti voit mennä kyltin kanssa eduskuntatalon portaille, jos koet asian niin uhkaavaksi omalle hyvinvoinnillesi.

Suurin osa synnyttäjistä on yhä edelleen nuoria, joten vammaisia lapsiakin syntyy nuorille. Sikiöseulonnat mahdollistavat abortin, jos lapsella on vakava kehityshäiriö. Mutta ei siihen ketään voi pakottaa.

Terve lapsi ei ole mikään takuu terveestä ja veroja maksavasta aikuisesta. Lapsi tarvitsee myös tervepäiset vanhemmat. Ja tutkimuksien mukaan hyvät isovanhemmat edistävät lasten pärjäämistä. Sekakäyttäjäteini-yh-äidin lapsen menestys on melkein 100 %:n todennäköisesti huomattavasti heikompaa kuin suunnitellun (tai suunnittelemattomankin) terveen ja koulutetun 40-vuotiaan äidin lapsen. Huono-osaisuus periytyy.

• näkökulmailua
        Realismia kehiin kirjoitti:

Ei ole noin yksinkertaista. Tietysti voit mennä kyltin kanssa eduskuntatalon portaille, jos koet asian niin uhkaavaksi omalle hyvinvoinnillesi.

Suurin osa synnyttäjistä on yhä edelleen nuoria, joten vammaisia lapsiakin syntyy nuorille. Sikiöseulonnat mahdollistavat abortin, jos lapsella on vakava kehityshäiriö. Mutta ei siihen ketään voi pakottaa.

Terve lapsi ei ole mikään takuu terveestä ja veroja maksavasta aikuisesta. Lapsi tarvitsee myös tervepäiset vanhemmat. Ja tutkimuksien mukaan hyvät isovanhemmat edistävät lasten pärjäämistä. Sekakäyttäjäteini-yh-äidin lapsen menestys on melkein 100 %:n todennäköisesti huomattavasti heikompaa kuin suunnitellun (tai suunnittelemattomankin) terveen ja koulutetun 40-vuotiaan äidin lapsen. Huono-osaisuus periytyy.

Totta. Mut sen terveen (tai "terveen") ja koulutetunkaan tunne-elämän tasapainoisuudestakaan ei ole välttämättä takeita. Siinä missä jonkun toisenkaan.

Ja / tai mitä ne on ne tekijät, joita lapsi tarvitsee kehittyäkseen tasapainoisesti? Rakkautta nyt ainakin. Kylmiä ( mahd. ja uralleen omistautuneita lasten kustannuksella) ihmisiä löytyy niistä "parempiosaisistakin". Se on lapsilta pois, ja siitä, mitä heistä tulee -

Huono-osaisuuttakin voi tarkastella monesta eri näkökulmasta. Miten sen ylipäätään kukanenkin ajattelee. Itse en ajattelisi vaan taloudellisia kriteereitä.

• mummin mielestä..
        Realismia kehiin kirjoitti:

Teini-äiti ei ole yhtään sen useammin sekakäyttäjä tai yh kun joku 40 äiti.

• probability
        kjljkj kirjoitti:

Muistatko että opetettiinko siellä ala-astella, johon sinulla koulut nähtävästi jäivät, matikan tunnilla todennäköisyyslaskua? Tapaukset on yksilöllisiä mutta TODENNÄKÖISYYS kasvaa saada kehitysvammainen lapsi jos nainen on kovin vanha ja TODENNÄKÖISYYS saada terve lapsi on suurempi jos nainen on nuori.

• Poikkeuksiakin
        probability kirjoitti:

Muistatko että opetettiinko siellä ala-astella, johon sinulla koulut nähtävästi jäivät, matikan tunnilla todennäköisyyslaskua? Tapaukset on yksilöllisiä mutta TODENNÄKÖISYYS kasvaa saada kehitysvammainen lapsi jos nainen on kovin vanha ja TODENNÄKÖISYYS saada terve lapsi on suurempi jos nainen on nuori.

Todennäköisyys juu. Sitten tuleekin ne poikkeukset;))) Uskaltakaa nauttia lapsistanne, olitte sitten minkä ikäisiä tahansa!

• jep77

Minäkin jäin ilman äitiä 13-vuotiaana vaikka äitini sai minut parikymppisenä. Aivoverisuonen puhkeaminen ei paljon ikää katso. Vanhuuteen noiden tyttöjen äidit ei todellakaan kuolleet.

Lasten saaminen on naisille täysin luonnollista koko hedelmällisen iän ajan. Joillain se aika voi jatkua yli 45-vuotiaaksi.

• jep77
        n35 kirjoitti:

Ja faktahan on, että luonto karsii joukosta epäkelvot yksilöt (sikiöt) jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Eli siitä johtuu moni keskenmeno. Voisiko päätellä myös, että keskenmenoriski kasvaa naisen vanhetessa? Omassa ystäväpiirissäni ikätovereilla on ollut muutama lapsi jo ja sitten yllättäin niitä keskenmenoja tullut ja lasten lukumäärä näyttänyt stoppaavan siihen. Tai ehkä vielä se yksi iltatähti syntynyt sitten vielä keskenmenojen jälkeenkin. Nämä naiset aloittaneet n. kaksvitosena. Eli jotain siitä voisi päätellä.

Keskenmenoriski tosiaan kasvaa naisen vanhetessa. Minulle lääkäri sanoi että km-riski on suurinpiirtein sama kuin naisen ikä. Esim. itselläni se olisi 37%. Monet km:t tapahtuu niin varhaisessa vaiheessa ettei niitä keskenmenoiksi ehdi tajutakaan.

• Minunkin mummoni sai setäni ollessaan 44-vuotias. Kyllähän se tietysti juuri täysi-ikäiseksi päässeestä tuntuu perverssiltä, että omat vanhemmatkin voivat vielä seksiä harrastaa ja jopa lapsia tehdä.

Tosin ei minustakaan ole toivottavaa, että vanhemmat saavat samaan aikaan vanhuuseläkettä ja lapsilisää.

• Mies-73

Minut torjui, eräs lapseton 41-vuotias nainen kun sanoin, että en halua lapsia

• Miksi tyytyä

Totta munassa torjui. Jos nainen haluaa miehen vain huvin vuoksi, niin miksi tyytyä yhteen. Jos haluaa lapsen, niin on löydettävä mies joka haluaa lapsen.

• Miten vanhana vaan

Minulla on yksi ystävä joka lähes viisikymppisenä sinkkuna päätti että nyt tai ei koskaan. Hänen ensimmäinen lapsensa syntyi kolme kuukautta sitten ja äiti oli lapsen syntyessä siis 49-vuotias. Kuten on helppo päätellä, kyse oli keinohedelmöityksestä lahjoitetulla (tai no, suoraan sanottuna ostetulla) munasolulla.

Kyseinen hoito tehtiin ulkomaisella klinkalla koska Suomessa olisi ikä ollut esteenä.

Ei tuo minusta nyt ihan järkevä päätös ollut, mutta uskon kyllä että ystäväni on todella hyvä äiti. Jotenkin vaan säälittää kun tietää että äidin ja lapsen yhteinen aika pakostakin jää huomattavasti lyhyemmäksi kuin sen pitäisi jäädä.

• Jotenkin varmaan.

Sääli on sairautta. Jos äiti elää naisen odotetun eliniän, hän elää Suomessa noin 86-vuotiaaksi, ja lapsen pitää pärjätä jo omillaan siinä 37-vuotiaana.
        Vähän aikaisemminkin mielellään.
        Että jospa ensi kerralla säälin sijasta käyttäisit aivojasi ja miettisit hieman, niin ei ehkä tulisi sitä turhaa säälin tunnettakaan niin kovin herkästi.

• Miten vanhana vaan
        Jotenkin varmaan. kirjoitti:

Sääli on sairautta. Jos äiti elää naisen odotetun eliniän, hän elää Suomessa noin 86-vuotiaaksi, ja lapsen pitää pärjätä jo omillaan siinä 37-vuotiaana.
        Vähän aikaisemminkin mielellään.
        Että jospa ensi kerralla säälin sijasta käyttäisit aivojasi ja miettisit hieman, niin ei ehkä tulisi sitä turhaa säälin tunnettakaan niin kovin herkästi.

Ei kai tällä hetkellä 49-vuotiaan naisen keskimääräinen oletettu elinikä Suomessakaan ole niin korkea että hän eläisi 86-vuotiaaksi? Muistaakseni jopa tänä vuonna syntyneiden tyttövauvojen oletettu elinikä on noin 83 vuotta. Joten veikkaan kyllä että suurin osa tämän hetken 49-vuotiaista kuolee ennen kuin ovat 80.

Eikä kyse ole tässä siitä pärjääkö omillaan! Olen itse 46 ja olen kyllä pärjännyt ihan omillani jo kohta 30 vuotta. Mutta äitini on silti minulle erittäin tärkeä ihminen ja olen kyllä onnellinen siitä että hän on vasta 75-vuotias ja hyvässä kunnossa. Kyllä olisi ollut vaikeaa menettää hänet jo 37-vuotiaana.

Joka tapauksessa, olen varma että ystäväni on hyvä äiti joka kasvattaa onnellisen ja tasapainoisen lapsen,mutta totta on että lapsella on varsin suuri riski jäädä orvoksi jo vähän yli kaksikymppisenä. Ei isää, ei sisaruksia.

Ei tuo minusta ihan ideaalitilannekaan ole.

• 11+11
        Miten vanhana vaan kirjoitti:

Ei kai tällä hetkellä 49-vuotiaan naisen keskimääräinen oletettu elinikä Suomessakaan ole niin korkea että hän eläisi 86-vuotiaaksi? Muistaakseni jopa tänä vuonna syntyneiden tyttövauvojen oletettu elinikä on noin 83 vuotta. Joten veikkaan kyllä että suurin osa tämän hetken 49-vuotiaista kuolee ennen kuin ovat 80.

Eikä kyse ole tässä siitä pärjääkö omillaan! Olen itse 46 ja olen kyllä pärjännyt ihan omillani jo kohta 30 vuotta. Mutta äitini on silti minulle erittäin tärkeä ihminen ja olen kyllä onnellinen siitä että hän on vasta 75-vuotias ja hyvässä kunnossa. Kyllä olisi ollut vaikeaa menettää hänet jo 37-vuotiaana.

Joka tapauksessa, olen varma että ystäväni on hyvä äiti joka kasvattaa onnellisen ja tasapainoisen lapsen,mutta totta on että lapsella on varsin suuri riski jäädä orvoksi jo vähän yli kaksikymppisenä. Ei isää, ei sisaruksia.

No jotkut äidit nyt vain kuolevat esim. jo silloin kun lapsi on vasta vauva.

Täysin kammottavaa asettaa jotain ikärajoja ja olettaa ihmisten elävän jotain tiettyjä aikoja. Eikös oleellisinta ole se, että sekä äiti että lapsi ovat onnellisia - miten kauan sitten elävätkään ja minkä ajan siitä samanaikaisesti.

• Kokenut sen tietää
        Miten vanhana vaan kirjoitti:

Voi teidän juttujanne! Menetin äitini viisivuotiaan. En kuolemalle, vaan sairaudelle.
        Anopista sain hienon korvikkeen, joka opetti monia asioita.
        Elämä kantaa ja Jumala suojelee omiaan. Meille annetaan erilaisia kokemuksia kasvaaksemme ihmisinä.
        Ei tarvitse pelätä tai katkeroitua. Hyvä on tyytyä osaansa, vaikka ei se aina helppoa ole ollut. Nyt on asiat hyvin ja kiitän siitä Jumalaani.

• trollipeikko

Mä tykkään näistä trolleista :) Ihana lukea uusavuttomien kyselyitä näiltä suoli24:n palstoilta !!!

• trollille

Mut tämä trolli sentään melko fiksu. Tokihan joku voi oikeastikin olla sitä mieltä, että lapset on parempi "tehdä" nuorena kuin vanhana.

En mä mitään uusavuttomuutta tässä näe. Alentuva on kommenntis, ja syyttä. Suoltas taitaa pakottaa kun tänne silti tulit?

• 35_5_40
        trollille kirjoitti:

Mut tämä trolli sentään melko fiksu. Tokihan joku voi oikeastikin olla sitä mieltä, että lapset on parempi "tehdä" nuorena kuin vanhana.

En mä mitään uusavuttomuutta tässä näe. Alentuva on kommenntis, ja syyttä. Suoltas taitaa pakottaa kun tänne silti tulit?

Siinä on se puoli, että kaikki naiset eivät tajua, että hedelmällisyys alenee iän myötä. Ja mikään testi ei voi varmuudella osoittaa, onnistuuko lasten hankinta enää hedelmällisyyden loppumetreillä.

Nimim. "Nelikymppinen ilman ehkäisyä jo viisi vuotta"

• tietoinen:
        35_5_40 kirjoitti:

Siinä on se puoli, että kaikki naiset eivät tajua, että hedelmällisyys alenee iän myötä. Ja mikään testi ei voi varmuudella osoittaa, onnistuuko lasten hankinta enää hedelmällisyyden loppumetreillä.

Nimim. "Nelikymppinen ilman ehkäisyä jo viisi vuotta"

Itse en ajattelekaan tuota lasten saantia "hankkimisena". Kyllä he ovat ihan lahjoja taivaasta, joita suodaan jos suodaan. Ei ihminen ole mikää Jumala, joka hankkii sitten kun itselle sopii. Mitään itsestään selvää en siis tässä itse näe -

Kuten siinäkään, löytyykö ensinnäkään ensin sitä sopivaa puoliskoa vai saako olla ilman. Herran haltuun!

• mummo 68-v

Olipa hyvä, että kieltäydyit! Olisi lapsi saattanut saada isäkseen todellisen typeryksen!

• 60v.

Voi tulla raskaaksi ja saada lapsen. 100 vuotiaaksi kun elää, jää yhteistä aikaa 40 vuotta. Ei säälitä yhtään.

• kahden äiti

Trollihan tämä on. Ihmetyttää vain, miksi on nostettu esille.

• Hmmm....

Jaa-a. Jaloissani tässä pyörii tenava, joka on 40-vuotiaan naisen synnyttämä. Ihan terveeltä vaikuttaa poika.

• nhmmlst

Äitini sai minut 40.vuotiaana. Terveenä olen syntynyt.

Suvussani on pyöräytelty lapsia 47-vuotiaanakin ennen e-pillereiden aikakautta.

Onpa käynyt niinkin että kun vanha isäntä on kuolla kupsahtanut niin emäntä on ottanut ruumillisesti vireän nuoren miehen joka jaksaa kyntää ja hoitaa muita raskaita maatalon töitä. Pitäähän sitä talossa mies olla. Mikäpäs siinä on ollut nuoren miehen kanssa lapsiakin pyöräytellä. Eikä kukaan ihmetellyt että ikäeroa, ihan normaalia on ollut ottaa nuori mies. Niin että kyllä yli 3vitosista naisista on vielä johonkin vaikka tällä palstalla toisin väitetäänkin hanakasti.

Itse olen 40-vuotias lapseton eronnut nainen. En jaksaisi enää tehdä lapsia ja kannattaako tälle tuhoon tuomitulle pallolle niitä tehdäkään. Niin että ei kaikki yli 3vitoset sinkkunaiset ole epätoivoisessa vauvahuumassa. Jos mentäisiin kimppaan niin en laittaisi pahakseni vaikka pistäisitkin piuhasi poikki.

• Liikaa ihmisiä

Tuo "pyöräyttely" kuulostaa samalta leipoisi pullia.

• Leipuri Hiiva
        Liikaa ihmisiä kirjoitti:

Tuo "pyöräyttely" kuulostaa samalta leipoisi pullia.

Miespuolinen ystäväni leipoo takamustani kuin taikinaa. Siis seuraava assosiaatio aiheesta lipsahtaen...

• fnbvnbndjdfgsflkslkf

olisit ruilasu. "Kirottu se, joka jättää kiimaisen pulaan" -sanotaan isosa kiriasa.

• pimppaloora001

ei muuten sano, vaan siellä sanotaan sanasta sanaan näin :

"puutteessa olevan auttamatta jättäminen ON syntiä"

joten sitä pimpslooraa ny tänne näin, ja vähän äkkiä sittenkin.
        syntiset siat, shaatana.......

• Andria

Alkaa kohta ihan urakalla kiinnostaa, miksi Suoli24:n etusivulle nostetaan niin usein "keskustelun"aiheita, joissa a) haukutaan naisia, b) välillisesti haukutaan naisia tai c) "keskustelu" voi helposti eskaloitua naisten haukkumiseen. Hemmetin misogyynit?

• olette itse syypäitä

Naiset ovat niin moniin asioihin syyllisiä että on vaikea löytää aiheita joissa naisia ei kuuluisikin jos ei nyt haukkua niin moittia

• naisvihaaa

On tullut mieleen sinkut- ja ihannenainen-palstaa lueskellessakin että miksei perusteta omaa naisviha -palstaa?

• 17+2

Suoli24 pöyrittää joukko ATM-nössöjä? Tämä trendi on jatkunut jonkun aikaa. Tylsää lukemisat nykyään näillä palstoilla, taidan siirtyä muualle.

• Andria
        naisvihaaa kirjoitti:

On tullut mieleen sinkut- ja ihannenainen-palstaa lueskellessakin että miksei perusteta omaa naisviha -palstaa?

Itsekin noita palstoja seuranneena voin sanoa, että välillä tulee oikeasti ihan hirveän huono olo niitä juttuja lukiessa. Niiden palstojen lukeminen alkaa olla jo terveydelle haitallista.

• Jaa jaa...

Olipas outo ehdotus, noin muuten vaa, ei iän takia.
      Mutta sinulla toki saa olla oma mielipiteesi mistä tahansa, se ei tarkoita että sinulle toisten synnytysiät mitenkään oikeasti kuuluu. Luonto on kanssasi useimmiten eri mieltä ja sen mielestä suurin osa naisista voi synnyttää vielä 40-45-vuotiaanakin lapsia, joista noin 94% syntyy 100%:sti terveenä. Tietenkin onhan näitä perillisyystekijöitä, omassa suvussani naiset on saaneet synnyttää yli 50-vuotiaiksi, tosin jostain kumman syystä sen jälkeen kun ehkäisy on ollut kaikkien saatavilla, siihen ei ole liiemmin ollut kenelläkään hinkua. Oma mummoni synnytti vielä 53-vuotiaana, ja ehkä oli hieman rankkaa kun kuitenkin nuorimmilla lapsilla oli vain vuoden ja kahden ikäero ja 3 lasta noin 50-vuotiaana on aika rankkaa jos on jo 10 ennestään.

Mutta näitähän saa provoilla miten haluaa, ei sen väliä. Tärkeintähän olisi että lapsella olisi mahdollisimman hyvät ja rakastavat vanhemmat, joilla on myös jotain antaa. Ei iällä.
      Ikävä kyllä siinäkään ei aina mennä meidän oikeustajun mukaan. Jotkut saa lapsia, vaikkei ole mitään edellytyksiä eikä edes halua asiaan, ja toiset ei sitten saa lasta koskaan.

Harmi, että täskin aiheesta nostetaan esille vain tämmöinen typerä provo, eikö ihmiset uskalla puhua aiheesta ilman lapsellista läykytystä? Jaa-a, ehkä ei. Onhan se joillekin arka aihe.

• ||__||

Anoppi oli 44v, kun pyöräytti minulle hyvän aviomiehen.
      Ainokaisensa.

Ei elämä aina mene, kuin kuvitellaan.

• juuri näin.

"Ei elämä aina mene, kuin kuvitellaan."

Joillekin ei vaan tuu mieleen ettei kaikki löydä sellasta suhdettakaan jossa lasten hankintavaiheeseen saakka päästäis, ja mitä vanhempi, sitä vähemmän vaihtoehtoja ja aina vaikeempi löytääkään. Lisäks kaikki ei vaan tuu samantien raskaaks vaikka kuinka haluais, vaan pelkässä yrittämisessäkin menee jo monta vuotta!!

• ||__||
        juuri näin. kirjoitti:

"Ei elämä aina mene, kuin kuvitellaan."

Joillekin ei vaan tuu mieleen ettei kaikki löydä sellasta suhdettakaan jossa lasten hankintavaiheeseen saakka päästäis, ja mitä vanhempi, sitä vähemmän vaihtoehtoja ja aina vaikeempi löytääkään. Lisäks kaikki ei vaan tuu samantien raskaaks vaikka kuinka haluais, vaan pelkässä yrittämisessäkin menee jo monta vuotta!!

Totta, ei kaikki ole kaikille yksinkertaista.
        Anopin nuoruuden ajan sulhanen kaatui sodassa.
        Ei uskonut uuteen suhteeseen.
        Löytyi kuitenkin. Ihmeen nopeasti tuli raskaaksi, lapsen sai 10 kk. häistä.
        Siihen sitten jäi, vaikka sisarta miehelleni oli yritetty.
        Eli viimeistä vietiin.

• Äitiiii

Just joo. Nykysin taitaa synnyttäjien keski-ikä olla lähempänä 35. Itse sain nuorimmaiseni 28-vuotiaana, se oli silloinen synnyttäjien keski-ikä. Minulla on useita ystäviä, jotka ovat saanet ensimmäisen lapsensa yli 40 vuotiaana ja lapset ovat terveitä, ei vammaisia. Tunnen vanhempia joilla on kehitysvammaisia lapsia ja äidit ovat synnyttäneet heidät noin 22-25-vuotiaina. Riski saada sairas lapsi kasvaa vasta 45 vuoden jälkeen. En kyllä itsekään lähtisi treffeille jos noin suoraan siementäjäksi pyytäisi, siinä tulee elatusmaksut yms. kuietnkin maksettavaksi. Jokaisen elämäntilanne ei anna myöten tehdä lapsia ennen 35, voi olla ettei ole parisuhdetta ennen sitä tai on jotain muuta. Eikä kaikki edes tee lapsia, ei joko saa tai ei halua. Jokainen tekee mitä hyvältä tuntuu

• joopa joo

"Riski saada sairas lapsi kasvaa vasta 45 vuoden jälkeen."

Ja mikä mahtaa olla lähde tällaiselle "tiedolle"?

• Riskejä on aina

Todennäköisyydet ja se, mitä tapahtuu, ovat kaksi erillistä asiaa. Raskaus on aina riski, ja huonoimmassa tapauksessa sekä nuori terve synnyttäjä että hänen lapsensa saattavat molemmat ennakoimattomasti menehtyä. Eli raskauteen liittyy aina riskejä, riskitöntä raskautta ei ole. Iäkkäämpänä riskejä vain on hieman enemmän.

• Aikuinen nainen

Olen nyt 52 ja kaikki toimii kuin nuorena. Eli jos tahtoisin saisin vieläkin lapsia mutta ei kiitos enää.
      Lapseni ovat 28 ja 30 vuotta ja lapsenlapsiakin on kaksi ♥
      On niin mukavaa olla ukon kanssa kahden ilman lasten kitinää.

• agronoomi

Ei kuukautiset tarkoita, että tulisit raskaaksi. Olen, jo 9 vuotta harrastanut 45-49 vuotiaita naisia, joilla ei ole ehkäisyä ihan luomuna. Ei ole ruvennut pulla kohoomaan. Samalta ajalta on mulla ihan olemassaolevaa todistetta mun toimivuudesta.

Käytäntö on, että puutarha lakkaa tuottamasta ihan totaalisti 44-49 aikana. Kyllä joutuu kemistit ja tiedemiehet töihin jos pitää yli 49 oleva kynnös saada kasvamaan.

• gyne.

Menkat voi toimia kun kello, mutta aikas epätodennäköistä, että lapsia enään tulee.

• tilt.
        gyne. kirjoitti:

Menkat voi toimia kun kello, mutta aikas epätodennäköistä, että lapsia enään tulee.

Mulla on mielikuva, että 2 kertaa on suomen historiassa tärpännyt, että 49 lopussa raskaaks ja 50 sitte pullahtaa laps. 49 aborteista en tiedä tilastoista.

Eli 52 raskaaksi ehkä 1/1000 000 000 eli puhutaan jo jumalisesta ihmeestä.

• Höpölöä näiä..:=)))
        tilt. kirjoitti:

Mulla on mielikuva, että 2 kertaa on suomen historiassa tärpännyt, että 49 lopussa raskaaks ja 50 sitte pullahtaa laps. 49 aborteista en tiedä tilastoista.

Suomessa syntyy vuosittain useille 50-vuotiaille naisille lapsia. Toki ensi synnyttäjiä he eivät ole, useimmilla lesta-tausta.Mihin "tiltin " tilastot perustuvat:)??

Ja oma mummoni synnytti 12.lapsensa tasan 50-vuotiaana, joten hänkö oli tuo "Suomen historian" toinen "50-vuotiaana sitten pullauttanut "::::))))))))))))

• Todennäköinen tauti
        agronoomi kirjoitti:

Ei kuukautiset tarkoita, että tulisit raskaaksi. Olen, jo 9 vuotta harrastanut 45-49 vuotiaita naisia, joilla ei ole ehkäisyä ihan luomuna. Ei ole ruvennut pulla kohoomaan. Samalta ajalta on mulla ihan olemassaolevaa todistetta mun toimivuudesta.

Käytäntö on, että puutarha lakkaa tuottamasta ihan totaalisti 44-49 aikana. Kyllä joutuu kemistit ja tiedemiehet töihin jos pitää yli 49 oleva kynnös saada kasvamaan.

Taidat olla suunnilleen ainoa tässä keskustelussa, joka on asian tajunnut. Raskauden todennäköisyys 40 ikävuoden jälkeen on jo pieni. Mutta siinä on aina se "poikkeus vahvistaa säännön" kohta. Eli huonolla tuurilla joku viisikymppisistä tulee raskaaksi. Se ei ole todennäköistä, mutta mahdollista se on.

Toinen asia on, että satunnaisessa seksissä pitäisi käyttää aina kondomia. Se että kysyy onko toisella sukupuolitauteja, ei riitä. Itsellänikin herpes todettiin sellaisessa ajanjaksossa, jossa seksielämää ei ole ollut. Ja partnereitakin on vain se vakituinen. Eli joku voi kantaa tietämättään jotain tauteja. Taudit voivat olla oireettomia, tarttua silti ja olla sitten ikuisia. Kuten herpes (vasta sairastuttuani sain tietää, että noin 10 % herpeksistä tarttuu myös silloin, kun rakkuloita ei ole näkyvissä).

Todennäköisyyksistä puheenollen: sinulla on suurempi todennäköisyys saada sukupuolitauti kuin saattaa jokin naisistasi raskaaksi. Etkö arvosta terveyttäsi ja naistesi terveyttä?

• kolme.
        Höpölöä näiä..:=))) kirjoitti:

Suomessa syntyy vuosittain useille 50-vuotiaille naisille lapsia. Toki ensi synnyttäjiä he eivät ole, useimmilla lesta-tausta.Mihin "tiltin " tilastot perustuvat:)??

Ja oma mummoni synnytti 12.lapsensa tasan 50-vuotiaana, joten hänkö oli tuo "Suomen historian" toinen "50-vuotiaana sitten pullauttanut "::::))))))))))))

Tilastojen mukaan vuonna 2009 oli vain kolme 50vuotiaina synnyttäneitä.

• tilt.

Höhlä oot.

Siis etkö osaa lukea? Sanoin että on mielikuvia.

Laitoin tohon kans, että en tiedä tilastoista.

Kait nyt edes kerrotte, jos teillä on tilastotietoo?

• agronoomi
        Todennäköinen tauti kirjoitti:

Taidat olla suunnilleen ainoa tässä keskustelussa, joka on asian tajunnut. Raskauden todennäköisyys 40 ikävuoden jälkeen on jo pieni. Mutta siinä on aina se "poikkeus vahvistaa säännön" kohta. Eli huonolla tuurilla joku viisikymppisistä tulee raskaaksi. Se ei ole todennäköistä, mutta mahdollista se on.

Toinen asia on, että satunnaisessa seksissä pitäisi käyttää aina kondomia. Se että kysyy onko toisella sukupuolitauteja, ei riitä. Itsellänikin herpes todettiin sellaisessa ajanjaksossa, jossa seksielämää ei ole ollut. Ja partnereitakin on vain se vakituinen. Eli joku voi kantaa tietämättään jotain tauteja. Taudit voivat olla oireettomia, tarttua silti ja olla sitten ikuisia. Kuten herpes (vasta sairastuttuani sain tietää, että noin 10 % herpeksistä tarttuu myös silloin, kun rakkuloita ei ole näkyvissä).

Todennäköisyyksistä puheenollen: sinulla on suurempi todennäköisyys saada sukupuolitauti kuin saattaa jokin naisistasi raskaaksi. Etkö arvosta terveyttäsi ja naistesi terveyttä?

Pidä kumisi. Ei tarvi vakisuhteessa kumia. Akkaa voi vaihtaa aina kun se rupee nalkuttamaan (sarkasmi).

Toki oikeesti kävi niin, että akat 2kpl lähti käveleen. Erosin ekasta kun hän oli juuri täyttämässä 50. Seuraava nainen oli 45 kun tavattiin ja häipyi 4 vuoden jälkeen ennen vuodenvaihdetta.

Viimeisin tyttöystävä 43v on raskaana ja on nyt yksin miettimässä pitääkö lapsen, mua ei kuulemma siihen mietintöön kaivata. Ei oo pitänyt yhteyksiä, lupas kyllä ilmotella. Eli olen sit kait sinkkuna nyt,

• 100-120
        tilt. kirjoitti:

Höhlä oot.

Siis etkö osaa lukea? Sanoin että on mielikuvia.

Laitoin tohon kans, että en tiedä tilastoista.

Kait nyt edes kerrotte, jos teillä on tilastotietoo?

Eräs Pohjois-Savon alueella tunnettu synnytyslääkäri kertoi alueellaan syntyvän vuosittain useille 50-vuotiaille vielä vauvoja. Muun Suomen alueista en tiedä, mutta otapa ja googleta.:))

• öguglg

Vanhin Suomessa luonnollisesti raskaaksi tullut ja synnyttänyt on 57-vuotias. Ja tosiaan 50-vuotiaana ja hieman ylikin kyllä vielä naiset saavat lapsia, niiden harvalukuisuus nykypäivänä johtuu siitä että harva niin iäkkäänä haluaa lapsia, sekä ehkäisykeinoja on monia.

• Arska0132
        tilt. kirjoitti:

Mäntsälässä syntyi 2000-2002 välillä terve vauva 52v naiselle jolla 60v aviomies, kovasti paikallislehdessä mainostivat että 20v pelkkää luomuruokaa teki tehtävänsä...tosin olisin luullut että olisi tärpännyt jo aieminkin, vai lopettivatko ehkäisyn 50v:nä... ;)

• Peace1

Olen synnyttänyt 40 vuotiaana neljännen lapseni ja olen ehkä siitä syystä pysynyt nuorekkaana vai olisko hyvät geenit:) Ikäni on 67v
      Sanon vaan et ne lapset pitää myös hoitaa ja huolehtia vielä aikuisenakin etteivät joudu huonolilla teille..

• pappa tietää

Näyttää vahvasti siltä, että mitä enemmän on ikää, niin sitä enemmän on karttunut myös elämänkokemusta. Kun vanhempien ikä on selvästi keskimääräistä korkeampi, niin sitä tarkemmin on harkittava lapsen syntymän lisäksi myös sitä seuraavaa 20 vuoden jaksoa, jolloin sinun pitäisi vielä jaksaa hoitaa, kasvattaa ja tukea jälkeläistäsi talodellisti. Voi sii ikä mennä yli kuudenkympin ja saat vielä paapoa opiskelevaa lastasi. Jaksatko vielä temmeltää lastenlasten keralla.
        Tätä taustaa vasten pohdiskeltuna katson että jälkeläisen hankkimisen ehdoton takaraja on n. 40 vuotta. Silloin jää vielä yhteiselle taipaleelle riittävästi aikaa.
        JOs syntyvän lapsen vanhemmat ovat tuota rajaa (40v.) vanhempia, niin näyttäisi siltä, että yksi sukupolvi puuttuu välistä. Jaksaako yli 60-vuotiaat vanhemmat seurata missä ja miten teini-ikäinen tuohuaa.
        Tärkeintä olisi kuitenkin antaa lapselleen ne tasapainoisen elämän eväät, joita he tarvitsevat tulevaisuuden ja koettelemusten myrskyissä selviytymiseen.

• ??:)
        pappa tietää kirjoitti:

Näyttää vahvasti siltä, että mitä enemmän on ikää, niin sitä enemmän on karttunut myös elämänkokemusta. Kun vanhempien ikä on selvästi keskimääräistä korkeampi, niin sitä tarkemmin on harkittava lapsen syntymän lisäksi myös sitä seuraavaa 20 vuoden jaksoa, jolloin sinun pitäisi vielä jaksaa hoitaa, kasvattaa ja tukea jälkeläistäsi talodellisti. Voi sii ikä mennä yli kuudenkympin ja saat vielä paapoa opiskelevaa lastasi. Jaksatko vielä temmeltää lastenlasten keralla.
        Tätä taustaa vasten pohdiskeltuna katson että jälkeläisen hankkimisen ehdoton takaraja on n. 40 vuotta. Silloin jää vielä yhteiselle taipaleelle riittävästi aikaa.
        JOs syntyvän lapsen vanhemmat ovat tuota rajaa (40v.) vanhempia, niin näyttäisi siltä, että yksi sukupolvi puuttuu välistä. Jaksaako yli 60-vuotiaat vanhemmat seurata missä ja miten teini-ikäinen tuohuaa.
        Tärkeintä olisi kuitenkin antaa lapselleen ne tasapainoisen elämän eväät, joita he tarvitsevat tulevaisuuden ja koettelemusten myrskyissä selviytymiseen.

Minkäs takia lastenlasten kanssa pitäisi jaksaa temmeltää:::))? Ja mistä' voi tietää tuleeko edes mummaksi, vaikka olisi lapset tehnyt kuinkakin nuorena?!

Jos nämä eivät vaikka halua lainkaan lapsia??Ihan kuin naisen tärkein tehtävä olisi tehdä lapset nuorina, että sitten ehtii vielä hoitaa lastenlapsetkin?? Tätäkö tarkoitat??

Entä nämä yli viisikymppiset miehet jotka hommaavat lapsia ? Mites heidän , ehtivätkö kustantaa lastensa koulutuksen, harrastukset ym. ennen eläkeikää? Etkö ole hesitä ollenkaan huolestunut??

• tahtrab
        pappa tietää kirjoitti:

Ei, ei näin voi ajatella. Ei niitä lapsia isovanhempien hoidettavaksi tehdä. Tai no jotkut tekevät, mutta minulla ei ainakaan ole kovin korkea käsitys sellaisista. Omilla lapsillani oli syntyessään molemmat isoisät elossa (isoäidit kuolivat jo ennen kuin me vanhemmat tulimme perheenperustamisikään, varsin nuorina molemmat!). Yhdeksänkymppinen isoisä jaksoi ja viitsi ja kiinnostui kivasti lapsenlapsistaan vieraillessamme, sen sijaan kuusikymppinen isoisä ei ollut pätkääkään kiinnostunut. Ei heidän sen kummemmin tarvitse jaksaa temmeltää. Kyllä se ysikymppinenkin isoisä aikanaan kuusikymppisenä yksinhuoltajana oikein hyvin pärjäsi teinipoikansa kanssa. Hyvin kun kasvattaa, niin miksipä ei.

• 14+17
        pappa tietää kirjoitti:

Saara sai 90-vuotiaana Iisakkinsa:))) Ihmeitä on ollut ja tulee olemaan, vaikka ei juuri noin korkeassa iässä.

• Ei sen väliä

Taidankin tietää kenestä puhutaan. Mitäköhän hyvää sinussa sitten on minuun verrattuna, kun olisin itse valmis vielä tekemään lapsia ja vaikkapa hänenkin kanssa?

• nuorimamma

Ite oon lapset saanut 21, 23 ja 25 vuotiaana ja nyt 35 vee saan nauttia omatoimisista esiteineistä. En todellakaan enää tässä iässä haluaisi valvoa öitä ja hoitaa huutavaa kääröä. Mutta kukin tyylillään.

• wt alert big time

Matalasti koulutettu wt-väki tehtailee mukuloita nuorena.

• dfydyd

No lapsettomat ehkä ovat pysyneet nuorekkaampina ja jaksavat kolmikymppisenäkin hoitaa lasta. :)

• Suatana

Lapset kuuluu synnyttää parikymppisina,

vatun lympyt

• Nuorena ne lapset..

Ei se ikä ratkaise millainen lapsesta tulee. Sain oman lapseni nuorena, 20v ja nyt olen 28. Yksin pitänyt pärjätä, kun poikani on vielä kehitysvammainen. Yhtälailla nuoremmankin lapsi voi olla sairas. Nyt jaksan, mutta en 50 v halua olla minkään teinin äiti ja ratkoa niitä ongelmia. Minusta lapset pitää hankkia nuorena.

• holaholahola

Olisit jättänyt tupakkaa ja sidukkaa pois ei olisi tullut kehitysvammainen.

• Mene itseesi!
        holaholahola kirjoitti:

Olisit jättänyt tupakkaa ja sidukkaa pois ei olisi tullut kehitysvammainen.

Eipä taida olla noin yksinkertaista. Miksi pitää aina ensimmäisenä syyllistää, miksi? Tosin kuulet vastaavan varman omalla kohdallasi vielä useamman kerran elämässäsi, sillä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Raskaus on niin monimutkainen prosessi, että on oikeastaan ihme, että suurin osa syntyvistä lapsista syntyy terveinä. Kaikkea ei voi ennakkoon seuloa. Voi olla mahdoton ennakkoon tietää vaikkapa, että molemmilla vanhemmilla on jokin harvinainen geenimutaatio, jonka ansiosta he saavat vammaisen lapsen. Tai lapsen, joka syntyy näennäisesti terveenä, mutta jolla on etenevä kehitysvamma.

• että näin

35 vuotta on ihan hyvä ikä lopettaa lasten vääntäminen, viimeistään. Koskee myös miehiä, ylikypsä on ylikypsä. Miesten elinaikaoletus on vähemmän kuin naisten, joten oikeastaan miesten pitäisi ryhtyä isäksi viimeistään 30- vuotiaana.

• Wanhus

Tulin itse raskaaksi 50-vuotispäiväni alla aivan yllättäen. Kuukautiset olivat jo aiemmin loppuneet, joten en tajunnut enää varoa. Tein sitten abortin, täysin vastoin periaatteitani. Lääkäri tosin sanoi, että "kyllähän joskus Iltasanomissa on ollut juttua viisikymppisistä äideistä"... - ja sinetöi tällä lausahduksella päätökseni. Olisi tullut ikäeroa vanhimman ja nuorimman välille 30 vuotta. - Mutta siis: ainakin alle 40-vuotiailla vauvan saaminen on minusta aivan ok!

• et olis olisit auttanut naista kun kerran oli tyrkyllä raamattukin sanoo auta kiimaista naista.

• Raamattuviittaus

"raamattukin sanoo auta kiimaista naista."

Ja mistäköhän kohtaa raamattua tämä lainaus on?

Kai osaat kirjoittaa raamattuviitteen?

Siis esim. näin:

2. Moos 20:14

• :DD
        Raamattuviittaus kirjoitti:

"raamattukin sanoo auta kiimaista naista."

Ja mistäköhän kohtaa raamattua tämä lainaus on?

Kai osaat kirjoittaa raamattuviitteen?

Siis esim. näin:

2. Moos 20:14

Parempi naida kuin palaa, sanoi kai Paavali, poikamies.:D Eli tasavertasesti kai (voisko onnistua Paavalilta?!) tarkoitti naista siinä missä miestäkin.

Jotenkin näin Paavali sanoi kuitenkin ennen tuota, samassa yhteydessä: "Parempi pysyä yksin, niin kuin minäkin. Mutta ellette pysty...

Mutta sen pistimen lihassaan tunsi myös Paavali, Ihminen.

Mutta avioon astumista ennen tuota (toimeen rytymistä) tarkoitti varmaan Paavali sanomattakin -

• Oli siis:
        :DD kirjoitti:

Parempi naida kuin palaa, sanoi kai Paavali, poikamies.:D Eli tasavertasesti kai (voisko onnistua Paavalilta?!) tarkoitti naista siinä missä miestäkin.

Jotenkin näin Paavali sanoi kuitenkin ennen tuota, samassa yhteydessä: "Parempi pysyä yksin, niin kuin minäkin. Mutta ellette pysty...

Mutta sen pistimen lihassaan tunsi myös Paavali, Ihminen.

Mutta avioon astumista ennen tuota (toimeen rytymistä) tarkoitti varmaan Paavali sanomattakin -

Kommentti sivusta.

• Nuorna Parempi

Kyllä lapset pitäisi tehdä ennen 35 ikävuotta, mieluiten alle 30 nä. On aika hurjaa kun isä ja äiti on neljissäkymmenissä tai jopa yli lapsen synnyttyä. Mulla pari tuttavapariskuntaa jossa näin on. Ajatelkaa nyt kun lapsi on teini-iässä niin vanhemmat alkaa olla eläkeiässä.

• 11+11

Kyllä lapset pitäisi tehdä kun on hankittu koulutus ja työpaikka tai ainakin jonkinlainen sivistystaso. On aika hurjaa, kun vanhemmat ovat täysin sivistymättömiä, työttömiä, kouluttamattomia, eivätkä ymmärrä maailman menosta mitään, eivätkä osaa kasvattaa lapsiaan. Jotkut laatukriteerit pitäisi olla lisääntyjillekin.

• Puolensa tässäkin:
        11+11 kirjoitti:

Kyllä lapset pitäisi tehdä kun on hankittu koulutus ja työpaikka tai ainakin jonkinlainen sivistystaso. On aika hurjaa, kun vanhemmat ovat täysin sivistymättömiä, työttömiä, kouluttamattomia, eivätkä ymmärrä maailman menosta mitään, eivätkä osaa kasvattaa lapsiaan. Jotkut laatukriteerit pitäisi olla lisääntyjillekin.

Heil Hitler!? - Itse en kannata aatun ideologiaa.

t. korkeakoulututkintoa opiskeleva

• ituä saadakseen

Jos on alle kolmekymmentä ei ole riskisynnyttäjä. Sen jälkeen on,jos aikoo saada terveitä lapsia. Älä vaan alakaan. Vain siemennesteesi kelpaa.

• naamapalmu1

Siis mitä vittua... Mun äite oli 40v kun minä synnyin... Ei se mikää ikäloppu ollu synnyttää lasta..

• näin se on

Samaa vois sanoa toisten päin et mies on liian vanha isäksi 40vuotiaana!

• Kaikenlaista

Itse perustin perheen nelikymppisenä. :D
      Kyllä, vauvakuume iski mieheeni ja minuun ja marssin hakemaan yksityiseltä klinikalta apuja koska ikää oli jo kertynyt. Ja kas, tulin helposti raskaaksi mutta vain yhden kerran. Loput hyvät yritykset menivät pipariksi ja aiheuttivat kovasti surua.
      Kuulkas naiset. Jos ette haluaisikaan kolmekymppisinä äideiksi, pakastuttakaa klinikalla munasolujanne jotka vielä tuossa iässä ovat hyvässä iskussa. Sitten kun tapaatte sen ihanimman miehen ja haluatte lapsia, teillä on toimivia munasoluja käytettäväksi vaikka ikää olisikin jo kertynyt.
      Ei naurata jos elimistö ei enää nelikymmentä lähestyttäessä jaksakaan pukertaa toimivia munasoluja, vaikka muuten keho voisikin kasvattaa vauvan.
      Harmittaa että emme aloittaneet vauvojen tekoa aikaisemmin...nyt perillisiä on yksi, tosin täydellinen sellainen!

• näkyyjopää

22v. synnyttää viimeiset terveet lapset

• ----

Vanhan naisen lapsesta tulee todennäköisemmin vesipää tai ätmi.

• jhhgjhgjgh

Samon Yksinhuoltajan lapsesta.

Parasta lapsele olisikin isä ja äiti. Varsinkin isän merkitys on tärkeää...

• Totuuden torvi
        jhhgjhgjgh kirjoitti:

Samon Yksinhuoltajan lapsesta.

Parasta lapsele olisikin isä ja äiti. Varsinkin isän merkitys on tärkeää...

Ei miehistä ole vanhemmuuteen. Äidit ne lapset hoitavat ja kantavat vastuun. Miehet ehkä sattuvat hengaamaan samassa asunnossa ja ovat hämärästi tietoisia siitä, että siellä asuu joitain pieniä ihmisiä.

• Höpöhöpöhöpö

Taidat olla kovin vanha itsekin. Aivonestekierron häiriöitä on hoidettu suntilla 1960-luvulta asti. Eli vesipäisyys ei ole enää näkyvin kauhistus kehitysvammalaitoksissa, kuten menneinä vuosikymmeninä. Hydrokefalus voi tulla yhtä lailla myöhemmin aikuiselle, ei ole yksinomaan lastentauti. Iäkkäämpien synnyttäjien kohdalla puhutaan nimenomaan trisomioista kehitysvammaisuuden syynä. Ihme, ettet tajunnut puhua monkuista. Siinä toinen vanhan kansan käyttämä halveksittava termi Downin syndroomasta. Eli vesipäisyys ei johdu synnyttäjän iästä. Se voi johtua esim. lapsella keskushermoston kehityshäiriöstä, infektiosairaudesta, hapenpuutteesta tai aikuisella aivokasvaimesta.

• ite oot

Ne kaksi "vesipäätä", jotka tiedän: molempien äidit ovat nuorina heidät synnyttäneet, ihan parikymppisinä.

• "JOTAIN RAJAA", EI 35 VUOTIAS NAINEN OLE VIELÄ LÄHESKÄÄN YLI-IKÄINEN SYNNYTTÄMÄÄN LASTA. Minun sisareni synnytti 46 vuotiaana ja molemmat voivat HYVIN. Synnyttäminen on biologisten asioiden vallitessa hyvä asia niin kauan kuin siihen on mahdollisuus.

• Heisku79

Mietin että vastaisinko, mutta tässä oma tarinani; 16-v sain tietää että olen lapseton eli minusta ei tule koskaan äitiä, syyksi selvisi että minulta puuttui kohtu ja emätin sairastan siis mrkh-syndroomaa, olen aina ollut lapsirakas ja heidän kanssa on kivaa leikkiä ja piirrellä, kun he ovat olleet kylässä tai olen itse ollut hoitamassa sukulaisten lapsia. Olen nyt siis 35 vuotias nainen, joka on kärsinyt elämänsä toiseksi pahimman tuskan ja masennukset siihen päälle tuosta lapsettomuudesta. Ei tämä lapsettomuuskaan tunnu yhtään mukavalta mielelläni olisin halunnut antaa miehelleni lapsia kun kerran ymmärtäväisen miehen itselleni sain kahden exän jälkeen. Monikohan mies olisi minutkin hyljännyt jos tietäisivät lapsettomuudestani. Kehtaatte vielä moittia meitä naisia tästä asiasta mutta ette osaa ajatella miltä meistä lapsettomista naisista tuntuu.

• korvapano

Ei emätintä => ei yhdyntää => 2 exää ja mies?????
        Voi pyhä jysäys mitä juttua :)

• Totuuden torvi
        korvapano kirjoitti:

Ei emätintä => ei yhdyntää => 2 exää ja mies?????
        Voi pyhä jysäys mitä juttua :)

Sinulla taitaa olla aika rajoittunut käsitys seksuaalisuudesta ja seksistä. Ei penetraatio ole kovinkaan monelle "se juttu".

• 35_5_40

Sympatiani! Naisellisuus ei ole kuitenkaan kiinni siitä, onko synnyttänyt, tai edes siitä, onko kohtu. Olen aikanaan nähnyt hyvin naisellisia iäkkäämpiä naisia, jotka ovat olleet neitejä. Paremmin välittäneet ulkonäöstään kuin monet vakiintuneet naiset. Toinen asia on, että vaikka olisi "kaikki värkit paikallaan", niin kaikki naiset eivät syystä tai toisesta lapsia tee tai saa. Miehilläkin voi olla sairauksia, jotka estävät lastensaannin (tietyt sairastetut syövät ja sikotauti ym.). Aina miehetkään eivät kerro lapsettomuudestaan löytäessään elämänkumppanin. Ja välttämättä lapsettomat miehet eivät aina halua lapsia hoitojen avulla. Eli nainen voi jäädä lapsettomaksi miehen lapsettomuuden vuoksi. Samassa veneessä ollaan, koetetaan nauttia elämästä silti!

• korvapano
        Totuuden torvi kirjoitti:

Sinulla taitaa olla aika rajoittunut käsitys seksuaalisuudesta ja seksistä. Ei penetraatio ole kovinkaan monelle "se juttu".

yli 95% prosentille se on juuri se juttu

• halloojaataas
        korvapano kirjoitti:

yli 95% prosentille se on juuri se juttu

Mutta on se 5% jolle ei ole. Etkö tosiaan keksi emättimen lisäksi muuta mahdollisuutta kuin korvan?

• korvapano
        halloojaataas kirjoitti:

Mutta on se 5% jolle ei ole. Etkö tosiaan keksi emättimen lisäksi muuta mahdollisuutta kuin korvan?

Älä tule tänne perversioitasi tinkaamaan. Mokoma PerärööriPirkko. Nyt oli kyse synnyttäjien iästä.

• Tasokas
        korvapano kirjoitti:

Älä tule tänne perversioitasi tinkaamaan. Mokoma PerärööriPirkko. Nyt oli kyse synnyttäjien iästä.

Jokainen hyvän seksin ystävä keksii muitakin tapoja toteuttaa seksuaalisuutta kuin perärööri- tai korvapanon taikka penetraation ylipäätään. Nimimerkki "korvapanolla" ei taida olla mitään kovin hyvää taikka rakentavaa tarjolla - ei makuukamarissa, eikä tässä keskustelussa. :)

• ....................

lumput tekee vanhempana kuin 30v lapset

• 1-HOITSU

mummoni oli 52-vuotias, kun sai terveen lapsen 60-luvulla!...:)ei ollut yhtään ihmeellistä!

• KAIKKI AIKANAAN

No lapsi ei kyllä siinä yhteydessä saanut äitiä, vaan isoäidin.
        40v on äärimmäinen takaraja jos tarkoitus on, että lapsella on ÄITI.

• pieyt
        KAIKKI AIKANAAN kirjoitti:

No lapsi ei kyllä siinä yhteydessä saanut äitiä, vaan isoäidin.
        40v on äärimmäinen takaraja jos tarkoitus on, että lapsella on ÄITI.

Mistä tiedät? Olet varmaan hyvin nuori kosks kuvittelet että elämä päättyy nelikymppisenä.

• hui,,,

ei enää tämän ikäisenä lapsia,mielestäni olin vanha ensi synnyttäjä, kun sain ensimmäiseni 24-vuotiaana,toinen tupsahti 25- vuotiaana ja kolmas tuli, kun täytin 26-vuotta. Nyt olen mummo ja aika nuorekas, jaksan hoitaa lapsenlapsiani, tykkään, mutta, huh,huh, oma lapsi tämänikäisenä, en jaksais

• KAIKKI AIKANAAN
        pieyt kirjoitti:

Mistä tiedät? Olet varmaan hyvin nuori kosks kuvittelet että elämä päättyy nelikymppisenä.

Olen 55v ja en ottanut kantaa elämän pituuteen.

• Kyllä äiti hoitaa

"Ennenvanhaan" oli kai aika yleistä, että liki 50v naiset saivat lapsia. Syynä ei käsittääkseni ollut heidän hedelmällisyytensä, vaan yhteiskunnan tiukka suhtautuminen avioliiton ulkopuolella syntyneisiin lapsiin.

• Keski-ikäistyvä

Jos oikein ymmärsin, aloittajaa huolestuttaa, että vanhempi nainen haluaa saada välittömästi lapsen aivan kenen tahansa kanssa. Miehen löytäminen on tarpeellista vain, jotta voisi saada siittäjän. Kun aika alkaa loppua kesken, alkaa joillekin naisille tulla karmiva vauvakuume. Tavallaan ymmärrettävää, mutta miehen kannalta ikävää.

Kyllä se niin on, että nelikymppisenä on jo keski-ikäinen. Olen nyt kolmikymppinen ja huomaan jo ensimmäiset ikääntymisen merkit itsessäni. Olen hoikka, harrastan liikuntaa ja olen perusterve. Silti ensimmäiset rypyt ovat jo ilmestyneet silmäkulmiin, lihoan myös paljon herkemmin kuin nuorempana.

• hohhoijakkattaa

Toiset vanhenevat ennen aikojaan. Minä olen 43, eikä vielä ryppyjä ole. Mutta ei sillä rypyttömällä iholla lapsia hoideta.

• Kesäheinä
        hohhoijakkattaa kirjoitti:

Toiset vanhenevat ennen aikojaan. Minä olen 43, eikä vielä ryppyjä ole. Mutta ei sillä rypyttömällä iholla lapsia hoideta.

Ihmiset tosiaan vanhenevat hyvin eri tahtiin. Joku on vielä 85-vuotiaana aivan freesi ja reipas, jotku taas ovat jo nelikymppisinä aivan loppuunkuluneita. Itse olen 45, ja vasta nyt alkaa olla hiukan ryppyjä silmien alla.

Ihan samalla tavalla ihmiset ovat muutenkin yksilöitä. Joku ei ole sovelias vanhemmaksi lainkaan, mutta saattaa silti olla äiti tai isä. Ei ikä ole ratkaisevaa, vaan ihan muut asiat.

• näin

Nuoruus 13-22 vuotta.
        Varhaisaikuisuus 23-30 vuotta. Se on oikea lapsentekoikä mielestäni.
        31-50 vuotta on jo keski-ikä. Lapsenteon voi unohtaa siinä iässä.

• 11+11
        näin kirjoitti:

Nuoruus 13-22 vuotta.

Kiva, että sinä tiedät, miten elämä PITÄÄ elää.

• sfsts
        näin kirjoitti:

Nuoruus 13-22 vuotta.

Jos ajatellaan keskimääräistä elinikää, niin keski-ikä alkaa neljänkympin tienoilla

• kommentti sivusta
        11+11 kirjoitti:

Kiva, että sinä tiedät, miten elämä PITÄÄ elää.

Varhaisaikuisuus 23-30 jos on, niin 30-35 on nuori aikuinen.?

35 alkaa jonkun viraalisen määritelmän mukaan vasta VARHAISkeski-ikä. Milloin se on varsinaista keski-ikää, olisiko 40 v. ylöspäin.? Riippuu varmaan yksilöstä, miten tilanteensa / elmänsä kokee. Itse tiedän hyvinkin nuorekkaita 40 ikäsiä, joita edelleen vielä mielestäni kuvaa paremmin luonnehdinta nuori kuin keski-ikäinen.

Ite viel täpäkästi oon 34, eli puoli vuotta armon aikaa jäljellä.:D

• ei lapsille

Ei ole lapsia enkä ole tekemässä. Miksi ihmeessä sitoisin itseni kahleisiin 18 vuoden ajaksi?

• 35_5_40

Aivan. Miksi ihminen vaivautuu edes harkitsemaan lasta haluavaa partneria, jollei itse lapsia tahdo? Täytyy katsella selkeästi nuorempaa ikäryhmää tai sitten selkeästi vanhempaa. Vanhemmalle miehelle nuori nainen voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Eiväthän parisuhteet kestä kuitenkaan pitkään, joten nainen voi etsiä sitten toisen miehen, jos kiinnostaa. Tai sitten mies voi ihan reilusti puumailla ja etsiä naisen vieläkin vanhemmasta ikäryhmästä. Vai eikö kantti riitä? Paras vaihtoehto olisi hankkia sterilisaatio ja kertoa siitä rehellisesti. Vahinkoraskaudet on sillä lähes eliminoitu (sterilisaatiokin voi tosin joskus pettää). Eli kun siittämisen mahdollisuuksia ei ole, niin sitten ei ole, ja se on piste.

• Hedelmäinen nainen

Lapsia tehdään silloin kun on hedelmällisessä iässä.

Toisilla on se ikä pidempään kuin toisilla.

Jos ei lapsia tule , ei se auta vaikka olis miten nuori tai vanhempi.

Itse synnytin nuorimmaiseni vähän vaille 45-vuotiaana . Kaikki Ok.

• Bauuu

Lähes kaikissa näissä vanha ensisynnyttäjä tapauksissa syynä siihen että lapsen tekoa lykätään niin myöhäiseen kuin mahdollista on nainen. Nainen joka ei halua lapsensa isäksi kumppaniaan. Naiset odottavat vielä jotain vielä parempaa siis miestä. Näissä suhteissa naiset elättelee vielä harhaa isosta rakkaudesta joka saapuu koska tahansa.

Syiksi selitettään kyllä opiskelua, rahatilannetta, työtä. Totuutta tuskin myönnetään itsellekään.

• Totuuden torvi

Lapsentekoa lykätään usein siksi, että miehet eivät kykene vanhemmuuteen siinä iässä kun nainen olisi hedelmällisimmässä iässä. Sitten vanhoinapoikina nämä ukkelit innostuvat isyydestä, mutta äitiehdokkaita haetaan 10-15 vuotta nuoremmista. Harvaa 25-vuotiasta kiinnostaa alkaa lisääntymään 40-vuotiaan kaljuuntuvan möhömahan kanssa. Ja kierre on valmis.

• Bauuu
        Totuuden torvi kirjoitti:

Lapsentekoa lykätään usein siksi, että miehet eivät kykene vanhemmuuteen siinä iässä kun nainen olisi hedelmällisimmässä iässä. Sitten vanhoinapoikina nämä ukkelit innostuvat isyydestä, mutta äitiehdokkaita haetaan 10-15 vuotta nuoremmista. Harvaa 25-vuotiasta kiinnostaa alkaa lisääntymään 40-vuotiaan kaljuuntuvan möhömahan kanssa. Ja kierre on valmis.

Syiksi selitettään kyllä opiskelua, rahatilannetta, työtä. Totuutta tuskin myönnetään itsellekään.

Unohtui listastani tuo "miehet eivät kykene vanhemmuuteen siinä iässä kun nainen olisi hedelmällisimmässä iässä"

• Onko se ihme

Mitäs siinä, saahan sitä kysyä ja varmasti olit imarreltu. Tuohan on helkutin hyvä jos kysytään suoraan niin ettei aiota huijata ja kusettaa kun näitäkin tapauksia on.

Rehellinen ihminen kysyy suoraan mitä hakee ja haluaa. Arvostan sellaista ominaisuutta. Iäkkäämmän ei kannatakkaan enää kierrellä ja kaarrella vaan kysyy suoraan onko sellaiseen halukkuutta.

Jotkuthan haluaa siittäjän ja kertoo rehellisesti olevansa valmis maksamaan itse lapsen kulut niin ettei tarvitse elatusmaksuja sillä on vakavaraisuutta jo sen verran.

Jos nainen esittää ettei ole mitään vaatimuksia kulujen suhteen niin kannattaa tehdä se mustaa valkoisella sopimus jos mieli muuttuu matkan varrella. Toisaalta harva sellaiseen suostuu sillä kaikkihan haluaa saada elatusmaksutkin. Saahan se yksinäinenkin lapsen kuten lesboparit mutta en tiedä paljonko se maksaa.

• Naisissa aina vika.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288659723410.html

http://www.hs.fi/terveys/a1393468772196

Vaikka sperma on tuoretta, toisin kuin munasolut, on ne elimet joissa sperma muodostuu vanhenneet, saaneet saaste- ja ympäristömyrkky-, lääke-, päihde ja elintapataakkaa useammalta vuosikymmeneltä jne. Mut joo, naiset rupsahtaa ja kroppa on täysin kelvoton jne.

Vois kuvitella että vanhemmilla vanhemmilla olis tarjota taloudellisesti vakaampaa eloa, enemmän aikaa, kun lasta todella haluaa ja nuoruuden menot on mentynä. Henkinen tuki olis kypsempää ja viisaampaa.

• Kuka lienetkin?

Luettuani otsikon luulin että olet nainen :)
      Älä hullujas puhu, isäni äiti oli viisikymppinen kun isä syntyi, hän on eno sellaiselle joka on häntä vanhempi.
      Nykyisin on vielä helppo varmistaa onko lapsi terve. Itse tulin raskaaksi 48 vuotiaana mutta sain keskenmenon.

• teu,

Muistan erään ,naapurin joka tuli raskaaksi 51. v. ja ennen kuin synnytti täytti
        jo 52. v. tyttö tuli ja terve oli , rouva on jo kuollut , synnytys oli n.-71 /-72.
        Eikö tätä voi jo pitää jonkinlasisena Rekkana .

Tiedän kyllä että toisia on vanhempinakin synnyttänyut . kuten Saara oli 90 v.
        mutta Jumalan piti häntä hiukan auttaa,

• Jotain tolkkua
        teu, kirjoitti:

Muistan erään ,naapurin joka tuli raskaaksi 51. v. ja ennen kuin synnytti täytti
        jo 52. v. tyttö tuli ja terve oli , rouva on jo kuollut , synnytys oli n.-71 /-72.
        Eikö tätä voi jo pitää jonkinlasisena Rekkana .

Tiedän kyllä että toisia on vanhempinakin synnyttänyut . kuten Saara oli 90 v.
        mutta Jumalan piti häntä hiukan auttaa,

Saara oli tutkimusten mukaan 56. Siihen aikaan ihmiset eli keskimäärin n. 35 vuotiaiksi.

• yli 40-vuotiaana

Minun nuorimmaiseni ovat syntyneet kun olin 38 v ja 43 v. Keskenmenot edelsivät molempia syntyneitä lapsia. Enkä vieläkään ole tehnyt sterilisaatiota, jos vielä joskus vaikka harkittaisiin lasta mieheni kanssa...En aio pitää kiirettä tuolla päätöksellä. Onhan tässä vielä muutamia vuosia aikaa :). Kuopukseni kohdalla esimerkiksi verinäytteet ja niskaturvotus eivät viitanneet lainkaan kohonneeseen kromosomivaurioriskiin verrattuna nuorempien naisten raskauksiin. Minulle ei edes harkittu lisätutkimuksia. Ainoa ongelma tässä iässä ovat toistuvat keisarinleikkaukset, jotka ovat vaurioittaneet kohtua ja jotka ovat syynä siihen, että harkitsen tarkkaan, kannattaako enää raskautua...ikä sen sijaan ei ole este :).

• WWZx

Olen 34-vuotias enkä tunne olevani ollenkaan valmis äidiksi. Vuodet kuluvat niin nopeasti, ensin sitä on 14-vuotias ja hups, yhtäkkiä onkin 20 vuotta vanhempi. Mutta ei ihminen ole 34-vuotiaana kovinkaan erilainen kuin 14-vuotiaana.

• teu,

Noin voi ajatella , entäpä sitten kun on Synnyttänyt . .

• umbria3

MInä olen 35, 13-vuotiaan äiti ja pidän itseäni jo aivan liian vanhana synnyttämään. Ei sillä että tulisi mieleenkään aloittaa enää alusta.

• miina34

Turha väitellä asiasta. Kaikki nyt eivät vaan kohtaa elämänsä rakkautta ja isäksi sopivaa henkilöä 18 vuotiaina. Ehkä vasta silloin nelikymppisenä. Ite olen 34 ja lapseton. En halua pelkästään lasta vaan myös perheen ja ehkä vielä joku päivä sen saankin tai olen saamatta,mutta minulle on vierasta joidenkin lapsi hinnalla millä hyvänsä tyyli vaikka sitten isättömään perheeseen.

• itkut gynellä

Ensisynnyttäjäksi biologisesti olet jo takarajalla, ja on erittäin epätodennäköistä että enää löydät miestä joka KAIKKI vaateesi toteuttaa. Tuossa iässä oma napa on jo niin tärkeä epärealistisine vaatimuksineen, että jäät lapsettomaksi.
        Tämä on suurin este lapsellesi. Sinä, katso peiliin.
        Totuttaudu siihen ettet romahda, elämä ei anna kaikkea.

• Hepatiittihemmo

Tunnen yhden lessupariskunan, jonka viimeinen oma lapsi on nuorempi kuin heidän vanhimman tyttären lapsi. Ja tämä pariskunnan äiti sai sen viimeisen 48 vuotiaana. Yhteensä 16 kpl,tta.

• Evoluutio päin helve

Kahdella naisella niitä kyllä siunaantuu helposti kun alkaa laskemaan. Tupla suuttimella tupruttaa lapsia ulos vuosien varrella.

• Mä olen samoilla linjoilla aloittajan kanssa, paitsi että jos meinaa hommata enempi lapsia kuin 1 niin sitten 35v on liian vanha mun mielestä! En toki teiniraskauksiakaan kovinkaan järkevänä pidä, mutta toisaalta nostan niille nuorille hattua, joilla vahinko sattunut ja ovat kantaneet vastuunsa kasvattamalla lapsensa. Abortti ei mielestäni ole oikea ratkaisu ELLEI raskaudesta ole suuria terveydellisiä riskejä äidille tai vauva todennäköisesti syntyisi kuolleena.

Minusta paras lasten hankinta aika on 20-30v. Ammattikouluista valmistutaan yleensä noin 18-19v ja siinähän ehtii kivasti vuoden tai kaksi bilettää, jos siihen on tarvetta ja taas uraa voi luoda sitten keski-ikäisenäkin. Itselleni ainakin perhe on kaikista arvoista tärkein ja siitä aika pitkälti se ajatusmaailma, että lapset nuorena, jotta niidne kanssa jaksaa sitten olla ja touhuta ja valvoa niitä öitä. Sitten kun lapset on isompia ja itse on jo raihnainen, niin sitten voi enempi keskittyä omiin juttuihin kuten työhön.

Mutta näin siis minun mielestäni.

• hedelmätön suomiko

Nyky suomalaiset lisääntyvät äärimmäisen hitaasti muihin verrattuna että kyllä vauvakuumeista naista pitäisi auttaa!

• meidän ISI

OLIT SIIS HYVÄ ELAREIDEN MAKSUUN! VAROKAA MIEHET! kuka muutenkaan viittii yli 40 paneskella?

• höhjh

Voi kyllä monet yli 40-vuotiaat miehet paneskelevat. Samoin naiset. Ihme juttuja taas täällä. Taidat olla kovinkin nuori, etkä tajua että isovanhempasikin vielä paneskelevat.

• röyyyhh
        höhjh kirjoitti:

Voi kyllä monet yli 40-vuotiaat miehet paneskelevat. Samoin naiset. Ihme juttuja taas täällä. Taidat olla kovinkin nuori, etkä tajua että isovanhempasikin vielä paneskelevat.

Luulet siis, että joka panolla on tarkoitus lisääntyä, mokoma Lessu.

• aläkuuntele

Ei 40-vuotias ole vanha! 50-vuotias on jo ! Siis synnyttämään.

• 555ytttgffrt4556uuhu

No onneksi biologia menee teikän mielipiteiden edelle.

• inkkupinkku-70

Samaa mieltä! Äitini sai minut ollessaan 45-vuotias. Isäni oli 54-vuotias. Haloo, olen toki elämäni heille velkaa mut ei...toki vuonna 1969 oli erilainen maailma, mut en kannata vanhana lisääntymistä.

• Mameli x 4

Mielestäni naisen pitäisi tulla äidiksi 20-30-vuotiaana. Parasta naiselle itselleen ja lapselle myös. Liian vanhana, 40-v. ei enää kannata, jos ei ole siihen ikään vielä ehtiny lisääntyä niin forget it! Kokemusta on..

• teoreetikko

Kyllä lapsen kannalta minusta olisi parempi että viimeistään 30v se äpärä tehtäisiin. Tai oma äitini oli 37 kun synnyin. Nyt olen 27 ja äiti päälle 60 kympin. Olisi kiva jos se ois vaikka 10v nuorempi.

Toisaalta nykyään on varsinkin naisilla vielä siinä 25-33 vuotiaana vielä niin kovat vaatimukset miehille ja lähes kukaan ei kelpaa niin ensisynnyttäjien ikä nousee. Sitten naiset, jotka eivät ole vielä 38 vuotiaana porsineet alkavat tulla todella epätoivoiseksi ja hyväksyvät tuosta noin vaan jostain nettitreffeiltä siittäjän kuten ap tapauksessa.

Kamunaiseni sanoi 25 vuotiaana että viimeistään 30 tekee lapsen. No nyt on 30 eikä ole edes miestä. Kovasti se käy treffeillä ja yrittää löytää miestä, mutta ei vaan näytä löytyvän. En hänen kriteereistään tiedä sen enempää. Akateemisesti koulutettu ja vähän alkoholia käyttävä sekä tupakoimaton kamunaiseni on. Tulee mieleen jotenkin se, että tuossakin tapauksessa sillon 25v luultiin että kiltisti se aisuri tulee sitten 30 vuotiaana, vielä voidaan kiertää kaupungin patjana.

• Äitiys on mahtavaa!

Faktaa on, että moni ensisynnyttäjä on yli 40-vuotias. Niin kauan kun naisella on hedelmällisyyttä, on mahdollisuus tulla raskaaksi ja saada lapsi. Ja se ei ole sinulta eikä keneltäkään pois, koska itsepähän nämä äidit pilttinsä hoitavat! Muutama vuosi sitten 48-vuotias nainen synnytti Suomessa terveet kaksoset ja 57-vuotias nainen oli raskaana. Olisi hienoa kuulla, mitä heille kuuluu nyt!

• 51vuotiaana äidiksi

Eräs tuttavani odottaa ekaana ja on 51v

• biologicaltruth

HYI V*ITTU !
        Oksettaa jo ajatuskin. Lääkäri saisi maksaa itse kaikki tuosta vielä aiheutuvat kulut.

• Zeesaus

Voi jumalauta! Aika monen lapsen isänä ja aika paljonkin nähneenä (tavallinen ev. lut. suomalainen mies) - mitä helvetin väliä on äidin ikää (saati isän) katsomista. Jos muksuja tulee, niin tulee. Toki tietyt riskit kasvaa, mutta oikeasti - nainen on niin kauan hedelmällinen kuin luonto on suonut - vähättelemättä upeita (siis todella upeita) 50 naisia. Jos ihmiset haluavat - ja voivat saada - lapsia, miksi estää?

Lopuksi: te naiset olette aivan upeita ilmeistyksiä maan päällä. Meidän miehien tulisi olla kiitollisia siitä, että meillä on tuollaisia, "hennosti, mutta päättäväisesti" ohjaavia kumppaneita hiukan auttamaan kutakin äijää oikeaan suuntaan. Ja mainittakoon vielä: " vaimoni ja minä ei olla mallikansalaisia ja meillä räiskyy puolin ja toisin koko ajan", mutta kaikkeni - perkele- laitan likoon meiän puolesta.

Sii: kovapanosammuntaan - heh....

• PaksuPaavo

Tavallisia ihmisiä ne naisetkin on, vai oletko tottunut makeilemaan p*llun toivossa?

• kumma porukka

Vihreiden naiset haluaa sterilisaation jo 25-vuotiaana. Vihreät naiset eivät halua tehdä jälkeläisiä ei ainakaan niitä vihreitä lapsia. Näin se vihreiden porukka pikku hiljaa ikääntyy eli siitä tulee lopulta eläkeläisten puolue.
      Ketä ne oikeastaan haluaa jösenikseen? Akateemisia eläkeläisiä.

• jhufuisyt

Minun äiti sai mut 41veenä, ja ihan terve oon(kai) :)

• Ei aina oikein

Äitini on saanut minut 47v ,olin viides lapsi ja sisarillani oli kaksi lasta eli äitini oli neljän lapsen mummo.Kouluaikana häpesin vanhempiani kun olivat vaari ,mummo ikää kun oli vanhempieniltoja en vienyt ilmoitusta illasta koskaan kotiin.En tullut sisarusteni kanssa toimeen koskaan olimmehan eri sukupolvea.Olen 50v tuntuu kuin minulla eiolisi ollut omia vanhempia lainkaan kun elin vanhojen vanhempien kanssa ja heidän tuttavillaankaan ei ollut ikäisiäni lapsia.Sen tiedän että isäni sai lapsikorotusta eläkkeeseensä kun oli alaikäinen lapsi kun jäi eläkkeelle.Vanhempani olivat ikäistään vanhemman näköisiä ja luin jostain lääkärin lausunnostakin että näin oli.Itse olen hankkinut lapseni 25v eli odottelen tässä seuraavaa etappia eli isovanhemmuutta.

• lapset ajallaan

Meille syntyi kuopus vaimon ollessa 38. Vähän samaa oli jo havaittavissa koulun vanhempainilloissa. Kaksi kertaa käytiin, sitten ei enää kehdattu mennä tapahtumaan, missä toiset vanhemmat vaikuttivat meidän vanhemmilta lapsiltamme.

• Niittipallero

Mikäli vaan terveys kestää, niin mikä ettei. Pitää kylläkin sitten miettiä näkeekö koskaan mahdollisia lapsenlapsia kun tulee ikä vastaan.

Kaikilla ei tule ongelmia vielä neljänkympin jälkeenkään, mutta omassa suvussa alkaa tulla terveys vastaan siinä kolmenkympin kohdalla.

• Sinun käsitys

Niin sinun mielestäsi. Oletko itse joku väsynyt äiti - kenties eronnut - joka aloitti lapsenteon nuorena ja on 40-vuotiaana niin väsynyt, ettei tajua ja voi ymmärtää miten joku hankkii esikoisen 35 - 45 vuotiaana, koska on alkanut hankkia lapsia oikeassa iässä ja ei siksi ole väsynyt?

Yksinkertaisesti lasten kanssa jaksaa paremmin elämän seesteisimpinä vaiheina, mutta en ala sitä tässä perustelemaan.

• niin kauan kuin mah

Äitini sai lapsen eli siis veljeni noin 47-vuotiaana. Ensimmäisen lapsen noin 30-vuotiaana.
      Tunnen henkilön joka sai ensimmäisen lapsensa 44-vuotiaana. Nainen on sopiva synnyttämään niin kauan, kun hän tulee raskaaksi. Usein näitä myöhemmin syntyneitä hoidetaan ja rakastetaan kuin "kukkaa" kämmenellä ja heistä kehittyy kaikin puolin mallikelpoisia kansalaisia. Ainakin nämä tapaukset jotka tunnen. Nuoret äidit usein vain kiukuttelevat lastensa kanssa eivätkä osaa kunnioittaa ja rakastaa lapsiaan riittävästi.

• hanki lapsi

Jos 50-kymppinen on hoitanut itseään hyvin ja omaa hyvät geenit, niin ei hän todellakaan ole mikään vanhus ja väsynyt. Ihminen jaksaa sitä mitä hän haluaa tehdä. Saihan se kiinteistökuningatar Kaisa lapsen yli 4-kymppisenä. Olen melko vakuuttunut, että hän ja hänen miehensä rakastavat lastaan niinkuin lasta vain voidaan rakastaa ja lapsi tuottaa heille iloa ja energiaa ja he lapselle.
        Itsekin olen 65-vuotias eikä ole mitään vaivoja, voin erinomaisesti. Tosin en ole koskaan tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia. En oikein ymmärrä, miksi ihmiset puhuvat bilettämisestä yms. roskasta, kuulostaa aivan kuin vahingoittaisivat itseään henkisesti.

• eija.
        hanki lapsi kirjoitti:

Jos 50-kymppinen on hoitanut itseään hyvin ja omaa hyvät geenit, niin ei hän todellakaan ole mikään vanhus ja väsynyt. Ihminen jaksaa sitä mitä hän haluaa tehdä. Saihan se kiinteistökuningatar Kaisa lapsen yli 4-kymppisenä. Olen melko vakuuttunut, että hän ja hänen miehensä rakastavat lastaan niinkuin lasta vain voidaan rakastaa ja lapsi tuottaa heille iloa ja energiaa ja he lapselle.
        Itsekin olen 65-vuotias eikä ole mitään vaivoja, voin erinomaisesti. Tosin en ole koskaan tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia. En oikein ymmärrä, miksi ihmiset puhuvat bilettämisestä yms. roskasta, kuulostaa aivan kuin vahingoittaisivat itseään henkisesti.

Ei minullakaan ollut mitään vaivoja vielä 67 vuotiaanakaan, mutta sitte tuli syöpä ja sen kanssa on nyt tapeltu 3v.
        Ei sitä koskaan tiedä, millon sairastuu, vaikka minäkin olen hyvin itteeni hoivannut en ole tupakoinut ,juonut, enkä ole ollut koskaan lihava ja syön terveellisesti, liikkunut, silti vaan syöpä tuli.

• wwwwwwwwwwwwww

Itse olen saanut kaksi viimeisintä 41v ja 43v. Kymmenen on jo ja haluaisin vielä yhden...:) En ole lestadiolainen enkä edes provo.

• Luonto loi

Kuukautisten alkamisesta kypsyminen alkaa, joten kaksikymmentä on jo hyvä ikä. Nuoremmilla äideillä lapsi tuntuu kulkevan rennosti elämän ehdoilla, ilman turhaa hössötystä... Kolmekymmentä mielestäni ensimmäisen lapsen rajapyykki.

• olenpuhunut_ugh

Eikä kukaan tajunnut, että lapsia ei tehdä. Ne saadaan. Kukaan ei voi päättää itse tuleeko raskaaksi vai ei. Yli kolmekymppinen on ensisynnyttäjäksi liian vanha. Turhamaisuutta vatvoa ja odotella jotain oikeaa miestä. Miehiä on maailma täynnä, ja jos haluat lapsen niin kyllä takuulla löydät jonkun siihen hommaan. Kyse on vain siitä haluatko itse.

• kiirettä pitää

Lasten hankintaa ei kannata viivyttää vaihdevuosien kynnykselle, vaikka nainen voi tulla raskaaksi vielä vaihdevuosien alussa. Iäkkään naisen raskauteen liittyy aina riskejä: raskaudenaikainen sokeritauti «Raskausdiabetes»1, raskausmyrkytys «Raskauden aikainen verenpaineen nousu»2 ja sikiön kasvun hidastuminen «Sikiön kasvun hidastuma»3. Myös keskenmenoriski on tavallista suurempi. Mitä iäkkäämpi nainen on, sitä suurempi on myös riski siitä, että lapsi on sairas tai syntyy ennen aikojaan. Myös kromosomihäiriöitä, esimerkiksi Downin syndroomaa «Downin oireyhtymä (Downin syndrooma)»4, esiintyy useammin. Riskit johtuvat naisen munasolujen ikääntymisestä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avv00009

• ei kiirettä

Raskausmyrkytys on enempi sidottu ensiraskauteen kuin naisen ikään ja siis ensiraskauteen uuden miehen kanssa. Ja myös miehen geenistöön. Ja liialliseen rautapitoisuuteen elimistössä (myös raskausdiabetes on sidottu raudan runsaaseen määrään). On hyvä jos naisen elimistö totuttautuu ensin miehen geenistöön eli raskaus ei ala heti. Minulla oli vaikea raskausmyrkytys nuorena. Nyt 40 v kieppeillä raskausissa ei sairaus ole puhjennut enää.

• yksilöllistä

Äitini sai mut neljäkymppisenä, pikkusiskoni melkein neljäkakkosena.

• jhfjhgfhhw

Mitäs toi on. Naapuri oli 50-vuotias kun sai ensimmäisen, mutta se jäi myös viimeiseksi. Hyvin onnistui.
      Vain vahvat yksilöt saa vanhoina. Jotkut tulee hedlmättömiksi jo 35-vuotiaina.

• Stars align

Minä (nainen) pistin jo 27-vuotiaana piuhat poikki, yhtään raskautta ei ole ollut mutta perinnöllinen sairaus kyllä jonka nojalla minulle myönnettiin sterilisaatio. Tämä yhteiskunta on muutenkin liian lapsikeskeinen.

Olen monesti saanut uteluita siitä miksi minulla ei ole lapsia. Omasta mielestänii se asia on niin henkilökohtainen eikä kuulu kellekkään mun sairaushistoria ellen itse tahdo sitä kertoa. Ei tämä päällepäin edes näy, näytän ihan terveeltä naiselta.

Lapsettomuus ei ole minulle täysin vapaaehtoinen valinta vaan järkipohjalla tehty päätös ettei kannattanut omaa terveyttä vaarantaa, puhumattakaan riskistä synnyttää sairas lapsi.
      Onko minua ja valintaani ymmärretty? No ei todellakaan.
      siitä huolimatta olen kiltisti maksanut veroja jotta muut saavat nauttia lapsistaan, minä olen hiljaa ja siedän minua kohtaan esitetyt solvaukset hymyssä suin. Välillä tekis mieli läpsästä muutamaa äiskää ja isukkia päin naamaa, en kuitenkaan ole vajonnut heidän tasolleen. Helpompi vaan vältellä näitä ihmisiä.
      Minähän en mistään ymmärrä kun ei minulla edes lapsia ole...HAH!

• Lapset nuorena

Jotkut naiset eivät enää mieti enempää isäehdokasta ottavat vaan jonkun nopeasti, että saavat vauvakuumeen pois mielestään. Ja sitten ovat yksin lapsen kanssa mikä aika surullista lapsen kannalta ja isä on tuntematon eikä ikinä tulee tapaamaan häntä. Riskitkin kasvaa vanhemmalla iällä.

• kngkfnbn

No kyllä minä ainakin lapset pyöräyttäisin siinä iässä kun on epävakaapersoonallisuushäiriö ja voin parantua suunnilleen siihen mennessä. Ennen en mee lapsia tekemään. Onhan tässä siihen viel 20 vuotta aikaa niin jospa terapia tekis tehtävänsä. Pahempi se on tehdä lapsia nuorempana ja olla paska äiti, kun voi olla 40 ja paljon parempi. En siis hauku ketään paskaksi äidiksi vaan itseäni. Enkä leimaa kaikkia epävakaita, niitäkin on niin erilaisia.

• sakset esiin

Eli 30 naisilta tulisi katkaista johdot katki !
      Jos vanha nainen, yli 30:ntä synnyttää on se jo vaaraksi tulevalle lapselle.

• Äiti 3lasta 46v

Tärkeintä on villi ja vapaa nuoruus. Ei ole lasta rajoittamassa oman itsekkyyden mielitekoja. Tälläisten 40 äitien motivaatio hankkia lapsi ( olla vauvakuumeessa ) on oma napa. On joku lemmikki kuten koira kun on vauva.
      Ihmetyttää vaan että jossei jo aiemmin välillä 18v-40v ollut motivaatiota ( vilpitöntä rakkautta ) sydämessä sen vertaa että lasta olis voinut rakastaa enemmän kuin uraa tai muuten omaa napaa, niin miten yks kaks 40 kymmpisenä sit olis muka yhtä-äkkiä sitä rakkautta? Ainiin joo, eihän se motivaatio silloinkaan ole se rakkaus vaan just se lemmikki efekti.

Tai mikä pahempaa, hommaa lapsen siinä toivossa että haluaa jonkun joku rakastaa itseään. Eli äitä haluaa lapsen koska haluaa lapsen rakkautta itseään kohtaan. Ei mene niin tämäkään homma. Lasta kun ei hommata itsekkäistä syistä ja sillä sipuli. Äiti rakastakoon lastaan ilman pyyteitä, eikä niin että haluaa vaan sen lapsen rakastavan äitiään, eli tärkein ja ensisijaisin motivaatio tulee olla oma pyyteetön rakkaus lasta kohtaan, tuli vasta rakkautta tai ei.

• rehellisesti itsekäs

Toivon tosiaan että tämä viesti on provo. Lapsen hankkiminen on pyhimysmäisen pyyteetön teko nuorena, mutta vanhetessa se muuttuu ällöttäväksi itsekkyydeksi?

Onko koskaan tullut mieleen että kaikki eivät lapsuudestaan asti haaveile jälkikasvun tuottamisesta? Kaikilla ei myöskään ole järjetöntä itseluottamusta 18-vuotiaana siitä että kykenee lapsen kasvattamaan täyspäiseksi aikuiseksi. Moni voi pari- tai kolmikymmpisenä vielä kokea ettei ole valmis äidiksi siinä vaiheessa. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä että haluaa vain vetää pään täyteen aineita, tuijotella peilikuvaansa tai istua 16-tuntista päivää töissä.

Väittäisin että jos valmiiksi tietää ettei kykene huolehtimaan lapsestaan niin hyvin kuin haluaisi, on jälkikasvun teko järjetöntä. Maailmassa on jo ihan liikaa huolenpitoa vaille jääneitä lapsia ja heidän hoitamiseensa kykenemättömiä vanhempia. Mielen muuttaminen ja ennen kaikkea henkinen kehitys lienee silti edelleen aikuisellekin sallittua, ja jos myöhemmin kokee tähän pystyvänsä, en tajua miksi niin ei saisi tehdä.

Mitä itsekkyyteen tulee: lapsen tekeminen on lähtökohtaisesti aina itsekäs teko, vaikka sitä ei itselleen suostuisikaan myöntämään. On itsekästä kuvitella olevansa niin erinomainen, että juuri *minun* perimäni olisi jotenkin niin arvokas että se ansaitsee jatkua seuraavassa sukupolvessa. Että jälkeläiseni voi tulla tähän maailmaan tuhlaamaan rajallisia yhteisiä resursseja. Että *minä* saisin jotain sisältöä elämääni ja näin voisin nostaa itseni jalustalle muiden yläpuolelle. Että *minä* saisin jakaa "pyyteetöntä" rakkauttani mini-itselleni.

Kaikki tekomme täällä eläessämme ovat itsekkäitä jos hetkeksi pysähtyy miettimään. Myönnän olevani itsekin itsekäs ja tenheeni lapsen tätä planeettaa tuhoamaan ja sukuvikojani kantamaan. Siihen ei ikä vaikuta. Teko on tasan yhtä itsekäs, tapahtui se sitten silloin kun olin 18- tai 41-vuotias.

Joten jätetäänkö tässä se itsekkyyskortti pois, kiitos.

• 39rva

Eräillä naisilla saattaa olla pieniä geneettisiä vaikeuksia lapsen hankintaan.
        nimimerkillä, 12 vuotta yritetty, ja yhä lapseton!
        hoidoissa on kyllä käyty!

• voi itku taas

Että rakastetaan oikeen URAA enemmän kuin lastentekoa. Olisi sittenkin pitänyt tehtailla ne lapset suoraan työttömyteen ehkei niitä pätkähanttihommiakaan olisi sitten enää ollut tarjolla kakaroiden roikkuessa helmoissa ja mahan ollessa pystyssä ettei olisi tarvinnut ikinä saada jalkaa minkään oven väliin ja valtavaa osa-aikaismyyjän URAA aikaiseksi. Ihan vaan huoletonna heittäytyä jonkun muun elätettäväksi ja tehdä lapsia niin paljon kun riittääpi sitä kuuluisaa rakkautta, rahoista nyt viis eihän ne urat ja toimeentulot tähän liity siis ihan kertakaikkiaan millään tavalla. Päällepäätteeksi epäitsekkyyden ruumiillistumana haluatte sädekehä loistaen piltteinenne venyttää kaikki säännöt, suositukset, toiveet ja aikataulut oman päänne mukaan (koska onhan teillä lapset ja teitä pitää siksi ymmärtää ja palvoa) että se huippuitsekäs uraatekevä työntekijä ei pääse koskaan edes kotiin työvuoron puitteissa: Jos lapsia siis olisi niin äiti tulisi sitten hakemaan hoidosta sitten kun näkyy ja rupatellaanpa joskus ens vuonna jos tuuri käy ja oot vielä hereillä...

Siis ihan aikuisten oikeasti myös parutaan jos lapsilisistä lähtee muutama euro ja julistetaan kuinka kaikkien pitää teidän lapsihaaveitanne tukea täysin loputtomasti koska lapsenne muka hoitaa meidät kaikki vanhana, mitä nyt heti seuraavaan hengenvetoon julistatte että koska Suomi on näin paska maa ja tuet näin huonot niin otatte täältä vaan ne kaikki ilmaiset edut, koulutukset ja terveydenhuollot lapsillenne ja kun aika on oikea muutatte koko perhe sinne parempaan maahan mikä se sitten lienekään.

Jos itsellä on mahdollisuus ulkoistaa kaikki järjellinen ajattelu jonnekin muualle niin haukutaan ne jotka katsovat että on pakko ottaa itse vastuuta omasta elämästä, apuun pitää kuitenkin rientää joka käänteessä tavalla tai toisella ja palkkioksi julistaudutte itse pyhimyksiksi ja muut itsekkäiksi?

Sanattomaksi vetää näiden "vuoden mamma" -ehdokkaiden edessä.

• ajatellaan14
        rehellisesti itsekäs kirjoitti:

Toivon tosiaan että tämä viesti on provo. Lapsen hankkiminen on pyhimysmäisen pyyteetön teko nuorena, mutta vanhetessa se muuttuu ällöttäväksi itsekkyydeksi?

Onko koskaan tullut mieleen että kaikki eivät lapsuudestaan asti haaveile jälkikasvun tuottamisesta? Kaikilla ei myöskään ole järjetöntä itseluottamusta 18-vuotiaana siitä että kykenee lapsen kasvattamaan täyspäiseksi aikuiseksi. Moni voi pari- tai kolmikymmpisenä vielä kokea ettei ole valmis äidiksi siinä vaiheessa. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä että haluaa vain vetää pään täyteen aineita, tuijotella peilikuvaansa tai istua 16-tuntista päivää töissä.

Väittäisin että jos valmiiksi tietää ettei kykene huolehtimaan lapsestaan niin hyvin kuin haluaisi, on jälkikasvun teko järjetöntä. Maailmassa on jo ihan liikaa huolenpitoa vaille jääneitä lapsia ja heidän hoitamiseensa kykenemättömiä vanhempia. Mielen muuttaminen ja ennen kaikkea henkinen kehitys lienee silti edelleen aikuisellekin sallittua, ja jos myöhemmin kokee tähän pystyvänsä, en tajua miksi niin ei saisi tehdä.

Mitä itsekkyyteen tulee: lapsen tekeminen on lähtökohtaisesti aina itsekäs teko, vaikka sitä ei itselleen suostuisikaan myöntämään. On itsekästä kuvitella olevansa niin erinomainen, että juuri *minun* perimäni olisi jotenkin niin arvokas että se ansaitsee jatkua seuraavassa sukupolvessa. Että jälkeläiseni voi tulla tähän maailmaan tuhlaamaan rajallisia yhteisiä resursseja. Että *minä* saisin jotain sisältöä elämääni ja näin voisin nostaa itseni jalustalle muiden yläpuolelle. Että *minä* saisin jakaa "pyyteetöntä" rakkauttani mini-itselleni.

Kaikki tekomme täällä eläessämme ovat itsekkäitä jos hetkeksi pysähtyy miettimään. Myönnän olevani itsekin itsekäs ja tenheeni lapsen tätä planeettaa tuhoamaan ja sukuvikojani kantamaan. Siihen ei ikä vaikuta. Teko on tasan yhtä itsekäs, tapahtui se sitten silloin kun olin 18- tai 41-vuotias.

Joten jätetäänkö tässä se itsekkyyskortti pois, kiitos.

Olen samaa mieltä, että sekä lapsia tekevät että tekemättömät toteuttavat omaa itsekästä elämänpolkuaan. Vanhempana lapsia tekevät eivät ole itsekkäämpiä. He vaan sijoittavat lapset myöhempään vaiheeseen elämässään. Useinhan nuorena lapsia tehneet perustelevat ajoitusta sillä, että jo nelikymppisenä he ovat vapaita tekemään mitä tahansa elämässä ja ilkkuvat vanhempina vanhemmiksi tulleita, että teilläpä ei ole tällaista vapautta.

• hoivaavat_äidit

Sanoisin, että paras ikä tulla raskaaksi on alta kolmikymppisenä, mutta että kyllä vielä 35 vuotiaanakin voi hyvin alkaa perhettä perustamaan. 40 vuotiaana mieluummin adoptiolapsi, tai muuta perheen perustamisen sijasta. Voisi vaikkapa osallistua eläinsuojelutyöhön ja hoitaa eläimiä, niin saa hoitovietilleen vastinetta. :)

• Stars align

En tiedä miten nykyisin mutta vielä muutama vuosi takaperin yli 40 ei enää kelvannut adoptiovanhemmaksi. Adoptiossa pitäisi muistaa myös se erittäin tärkeä asia ettei siinä olla hakemassa parille lasta, vaan lapselle perhettä. Oliko vaikea asia?
        Turhan helposti aina näissäkin keskusteluissa esitetään sitä adoptio vaihtoehtoa, ei se ihan niin suoraviivainen prosessi ole. Ellei asioista tiedä eikä ole halukkuutta selvittää pitäkööt turpansa kiinni.

• adoptiokriteerit

...adoptiossa on tosi tiukat kriteerit (siinä katsotaan avioliiton pituutta, ikää, asunnon kokoa, tuloja jne)...helpompi synnyttää oma lapsi, jos mitenkään on mahdollista...

• tietävä...

35 vuotiaat ja vanhemmat kurpat ovat liian vanhoja lapsen hankkimiseen. Ihmettelen suuresti sitä että kuka yleensä haluaa olla seksuaalisessa toiminnassa mukana tuonikäisen naisen kanssa. Eikö niillä ole jo räystäänpudotukset tuolloin?

• curiousity

LOL.
        Joku 50-vuotia mies pitää 35-vuotiasta naista nuorena ja ihanana eikä minään kurppana.
        Katotaan vaan mikä ite olet 35-vuotiaana ja sen jälkeen. Seksi on kivaa vielä eläkeiässäkin, usko tai älä!
        Sinulla on ihan väärä nimimerkki, se pitäisi olla päinvastoin.

• Synnyttäjä

Kyllä nelikymppinen nainen on jo lerpukka auttamatta. Kolmekymppisellä on jo vähän tekoa. Mielellään noin 25 voisi olla.

• 10+14

Minusta se on ihan naisesta ja naisen elintavoista kiinni kuinka vanhana alkaa lapsia tekemään.
      Jos jaksaa niin antaa mennä vaan, pulla uuniin.

Täällä keskusteluissa näyttää olevan taas niitä poikia kirjoittelemassa mielipiteitään jotka eivät tussua ole koskaan nähnytkään.

• sabeltand

Eipä se nyt noin ole. 35-vuotiaasta lähtien riskit raskaudessa ja sikiön kunnossa nousevat asteittain jatkuvasti. Ei ole kuitenkaan sanottua, että vielä 45 iässä ei voisi useimmiten saada aivan terveen jälkeläisen - 50 vuotiaalla ei enää kroppa tee lisää, paitsi erikoistapauksessa, joten luonto hoitaa sen asian pois päiväjärjestyksestä. Muistathan, että myös miehellä tulee parasta ennen päivämäärä eteen, vanhat isät tekevät yhtälailla sairaita jälkeläisiä suuremmalla todennäköisyydellä, vaikka suvunjatkosolujen tuotanto ei olisikaan lopussa. Myös miehillä tilastolliset erot alkavat samoihin ikiin kuin naisilla. Kaksi vanhaa vanhempaa on tuplariski, joten jos olet aikeissa lisääntyä ja neljän kympin kieppeillä, kannattaakin katsella sitä nuorempaa vaimoketta. Samoin, kuin jättää lähemmäs nelikymppiset naiset nuoremmille miehille (joilla myös vireystaso vastaa toisiaan). Terve.

• Ota 20-32 v nainen

Nelikymppisellä kello eittämättä alkaa olla tikittänyt loppuun. Voithan sinä valaa sitä uskoa miten haluat, mutta sadasta jokunen 40 vuotias pystyy lisääntymään.

• tervettä

Mitäs menette ämpyilemään ja ranttuilemaan sen miehen ottamisen kanssa. Sitten huomaatte olevan ilman. Katkeroidutte miehille ja kaikki miehet ovat mielestänne pervoja sitten. Alatte käymään lesbojen kanssa ulkona ja mussutatte loppuelämänne toistenne tussuja. Amen

• curiousity

Tuossa kirjoittaa selvästi joku nuorempi, jolla ei ole iän mukanaan tuomaa perspektiiviä. Nelikymppinen ei ole vanha, paitsi alle 30-vuotiaan ja ehkä jonkun alle 40-vuotiaankin mielestä. Jopa nyky-50-60-vuotiaat ovat usein hyväkuntoisia, vaikka hedelmällinen ikä onkin takana, eivätkä mitään ikäloppuja vanhuksia, eikä ole kovin harvinaista että ihmiset elää yli 100-vuotiaiksi.
        Aika harva alle 30-vuotias haluaa nykyään lisääntyä ja usein elämäntilannekin on sellainen, ettei se ole mahdollista. Ehkä eii ole kumppania, opinnotkin voi olla kesken, ei ole muutenkaan valmis.

• curiousity

On aika rajoittunutta keksiä tuollaisia keinotekoisia rajoja ja ikärajoja. Pahimmat rajoitukset on korvien välissä. Synnyttää voi niin kauan kuin lapsia tulee. Hedelmällisyys tosin laskee aika jyrkästi 35-vuotiaana, tai niin on ainakin kuviteltu aika pitkään. Aika moni "totuus" on usein muuttunut jossain vaiheessa ja joku toinen "totuus" tullut tilalle.
      Ehkä parempi ettet ikuista geenejäsi, jos vaikka tuo ahdas ajattelu on periytyvää. Ainahan voit hankkia lapsen jonkun nuoremman naisen kanssa, jos joku sellainen huolii sinut lapsensa isäksi. Kaikki ei tietysti enää jaksa eikä kykene nelikymppisenä vanhemmiksi, jos on vanhentunut ennen aikojaan ja kunto on huonontunut.
      Itse sain lapseni keskimäärin 40-vuotiaana. En ollut yhtään liian vanha, vaan sitä ennen olin liian nuori enkä valmis siihen vastuuseen ja lopullisuuteen mitä se tuo mukanaan.

• Kysykää kokeneilta

Itse synnytin 39 ja 41 vuotiaana terveet ihanat tytöt. Päivääkään en ole katunut. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Molemmat tärppäsivät luomuna ja melkein heti ja synnytykset menivät normaalisti.

Enemmän meillä on ollut jaksamista ja annettavaa lapsille kuin suurimmalla osalla ympäröivistä perheistä. Olen liikuntavalmennuksen kautta jaksanut panostaa jopa lasteni kaveripiiriin.

Eniten yhtälö tuntuu vaivaavan nuorena synnyttäneitä naisia. Tätä olen ihmetellyt, koska minua ei voisi vähempää kiinnostaa, koska muut ovat jälkikasvunsa saaneet.

• ppppppppppåååååååååå

Mitä viddua se sulle kuuluu minkä ikäisenä ihmiset synnyttää?

• Otterman

Arvo Ylppö kertoi tavanneensa 55-vuotiaaan vastasynnyttäneen naisen muistaakseni 1930-luvulla. Että muistakaa ehkäisy hehkeät ja liikunnalliset "mummot" tai sitten ei;)

• Mieshoitaja1

Kyllä se kuuluu semmosena joutavanpäiväisenä epätoivoisena vonkailuna ja näkyy kulahtaneena naisena. Tehdään työt töinä ilman sitä hyväksynnän hakemista. Vapaa-ajalla voi sitä vanhaa torttua tarjoilla niille jotka on semmosen perään.

• Otterman
        Mieshoitaja1 kirjoitti:

Kyllä se kuuluu semmosena joutavanpäiväisenä epätoivoisena vonkailuna ja näkyy kulahtaneena naisena. Tehdään työt töinä ilman sitä hyväksynnän hakemista. Vapaa-ajalla voi sitä vanhaa torttua tarjoilla niille jotka on semmosen perään.

Luonto lopuiltaan määrää rajat lisääntymiselle ihmisenkin kohdalla, vaikka kuinka luulemme hallitsevamme tätäkin elämän osa-aluetta.

Yksi eläinlaji muitten kuolevaisten joukossa, vain hiukan teknologiaa apunaan.

• oppisitbiologiaa

Täällä ei ollut mitään puhetta ihmisistä. Vain naiset pystyvät synnyttämään.

• Epävarmaa aina

Sain ensimmäisen lapseni 25-vuotiaana ja toisen 39-vuotiaana. Nuorempi oli 4 vuotias, kun minusta tuli mummo ja nuoremmasta täti. Vanhempi lapsi sai toisen lapsen, kun olin 61 eli minulla on nyt 40- ja 26-vuotiaat lapset sekä 21- ja 4-vuotiaat lapsenlapset. Osasin nauttia nuoremmasta lapsesta aivan eri tavalla kuin vanhemmasta, koska olin henkisesti paljon kypsempi. Nyt osaan nauttia myös 4-vuotiaasta lapsenlapsesta täysin sydämin, kun olen eläkeläinen eikä enää mihinkään kiire. Hän myös pitää minut henkisesti nuorena ja on niin vilkas, että mummonkin pakko liikkua paljon, kun ollaan yhdessä.

Oikeaa ikää lapsen hankkimiselle ei ole. Jokaisella on erilainen elämäntilanne, terveys jne. ja sen mukaan pitää lasten hankkiminenkin suunnitella. Ja suunnitella voi, mutta ei ne lapset tule nappia painamalla eivätkä kaikki saa lapsia olipa ikä mikä tahansa. Jos äiti on nelikymmenissä riski saada Down-lapsi eli lapsi jolla on Downin syndooma tai muu sairaus lisääntyy, mutta myös isän korkea ikä (40 v) lisää lapsen riskiä sairastua skitsofreniaan ym. Se on havaittu vasta viime vuosina. Myös hyvin nuori isä voi olla riski lapsen terveydelle.

• Katto Kassinen

"Itse olen sitä mieltä, että naisella 35 on se korkein ikä synnyttää. No joka tapauksessa monet lähes 40-vuotiaat ja ylikin harkitsevat vielä lapsen hankkimista."

Ei, ei, kun se niin päin että alle kolmekymppiset on liian nuoria synnyttämään, koska ovat itsekkään hädin tuskin aikuisia. En menisi nuoremmilta lapsentekoa ehdottomasti kieltämään, mutten siihen kannustakaan.
      Yläikärajaa synnyttämisellä ei mielestäni ole, vaan minun puolestani yli kolmekymppiset tehkööt lapsia niin kauvan kuin se onnistuu.

• lasi(!)

kyllä se on parempi, että naiset tulevat tiineiksi jo 13-vuotiaina, kuten muhamettilaisissa maissa on tapana.

Tällöin naisen ei tarvitse miettiä mitään naisen aivoille ylivoimaista, kuten lasikattoa tai kolmoisleuan vaikutusta työn saantiin.

Massu pömpölleen vaan ja onnea

• m-yli40v

Miettikääs sitä, että miten käy lapselle aikuisena, jos syntymäherkellä vanhemmat on luokkaa 45-55.

Kun lapsi tulee täyteenikään ja vanhhemmat on luokkaa 65-70, niin jääkö sillioin paljoa lapselle omaa elämänaikaa, jos tulee kymmenenvuoden aika jolloin ei ole omaa elämää.

Tottakai se 40-v ikäinen aikuinen kuvittelee, että elämä sujuu seuraavat 20v ilman ongelmia, mutta kun se 20v kukuu kuitenkin nopeaan ja sinä aikana voi tapahtua mitä vaan...... Ei se ole ihan pelkästään oma asia mitä tekee.

Mä luulen, että yli40v joka vielä suunnittelee lapsen tekoa, niin on älykkyydeltään apinaakin huomalla tasolla, jos tälläistä asiaa edes mietti! Mitä niistä lapsista tulee...

• outomus

Miten vanha vanhempi ottaisi lapseltaan "elämänaikaa", mihin se oma elämä häviää? Tarkoitat ehkä lapsia jotka hoitaa omat vanhempansa, no ei siinä kyllä suuri erotus ole onko lapsi itse vähän yli parikymppinen tai nelikymppinen kun se aika tulee.
        Joillain on läheiset välit ja vanhat vanhemmat hoidetaan, toisilla taas ei ole. Ei ikä siinä mitään määrää.

Nelikymppinen voi ihan hyvin hankkia lapsen, sillä eikös lapsen ole hyvä joka tapauksessa jostain 20 ikäisestä lähtien selvitä jo ihan itsekin.

En näe kovin suurta eroa siinä, onko lapset parikymppisiä nelivitosena tai kuusvitosena tai jotain siitä väliltä.

• Joku!

Mielestäni kaiken ikäiset saavat synnyttää. Ei se ole laki! Mutta mielestäni 20-40vuotiaat olisivat sopivia synnyttämään... Se on oma mielipiteeni, ei muiden. Ei ole kiellettyä synnyttää, vaikka olisi 80. Joten senkun hankkimaan lapsia! Mutta mielellään ei yli 40v synnyttää! Ei pahalla kellekkään!

• niinjustjoojoo

Mitä paremmin koulutetut ihmiset, sitä myöhemmin tulevat vanhemmiksi. Teiniraskaudet kuuluu kouluttamattomille (ja usein myös kouluttamattomiksi jääville) tytöille ja pojille.

Tilastollisesti vammaisia lapsia syntyy eniten teineille ja yli 40 ikäisille. Toisaalta nykyisin diagnostiikka on niin kehittynyt, että esim. lapsivesipunktiolla saadaan 100 % varmuus siitä, että onko sikiöllä downin syndroomaa, joka on yleisin kehitysvamman syy.

Minusta tässä viestiketjussa on vastakkain se, että haukutaan naisia, jotka saa vanhana lapsia, mutta sitten haukutaan myös niitä, jotka tekee lapset alle 20-v iässä. Ihan sama siis, että minkä ikäisenä naiset lapsia tekee, niin aina on joku arvostelemassa. Sen takia on parasta, että tekee lapset juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

Itsekin äitinä toki katson, että olisi paras ikä tehdä lapset 25-30 -v ikäisenä, mutta ei se mikään ainoa totuus ole. Olisi hyvä saada opinnot pois alta, jotta olisi ammatti, johon palata äitiysloman jälkeen. Toisaalta jos on työttömänä vuosikausia, niin kai sitä voi sen aikansa käyttää lastenkin tekoon ja panostaa uraan, kun lapset on tehty.

• stefaniie

Kiimaiset naiset haluavat chattailla oikeiden miesten kanssa osoitteessa http://cyat.de/sexchat

• oon 61 kunnossa ei aiempia suorituksia(HYVÄ)panemassa raskaaksi yhdenkin missä selvää naisen puolelta, jotta haluttaa - ei lapsia.......... soo yes ... [email protected]

• Nyrkki Katajainen

Ensisynnyttäjäksi 35-vuotias on ehdottomasti jo liian vanha. Ihmisen evoluutio ei valitettavasti ole pysynyt perässä viime vuosikymmenien sosioekonomisen tilanteen ja eliniän muutoksessa, jolloin iäkkäämpänä synnyttäminen on mahdollista. Eikä siitä tule muutenkaan lasta eikä paskaa. Tuon ikäiset suomalaiset naiset ovat jo pilalle hemmoteltua naissukupolvea, joista ei ole edes naisten töihin.

• mummonmöllykkä

Teini-ikäiseni kehoitti minua ottamaan osaa tähän keskusteluun. Olin 43-vuotias kun hän syntyi. Hän ei ole ns. "vahinkolapsi" vaan onnellinen sattuma. Kuvittelin, että 42 vuotias on liian vanha tulemaan raskaaksi. Mutta toisinpa kävi.
      Hänellä on sisaruksia, jotka ovat jo aikuisia. Esikoiseni sain alle 20 vuotiaana....

Esikoisen ja kuopuksen ikäero on 24 vuotta, ja siinä välissä on vielä pari lapsosta jotka on tehty vähän alle ja yli 30 vuotiaana....

Eli kaiken ikäisenä olen ollut raskaana ja synnyttänyt ja hoitanut vauvoja.

Mielestäni OMAKOHTAISEEN KOKEMUKSEENI viitaten, sanoisin että lapsia voi tehdä minkä ikäisenä tahansa!

Joissain tapauksissa 19 vuotias on liian nuori ja 43 vuotias liian vanha saamaan lapsia. Useimmissa tapauksissa näin ei taas ole!

Ensimmäisen lapsen saadessamme mieheni teki gradua, hoiti lapsemme ja minä kävin töissä aamusta iltaan. Toisen lapsen hoidin minä gradun teon yhteydessä ja mieheni teki töitä. Kolmas lapsi tulikin juuri sopivasti kun kaksi vanhempaa aloitti koulutiensä ja tämä neljäs tuli kun isänsä jäi varhennetulle eläkkeelle.

Emme ole koskaan kokeneet itseämme kummajaisiksi esim. koulun juhlissa. Joskus meitä on siellä istunut 3 sukupolvea näytelmiä ihailemassa.

Olemme mieheni kanssa kumpikin myös työskennelleet sijaisopettajina teinimme koulussa. Jostain syystä hän tuntuu olevan ylpeä meistä? -No ei ainakaan häpeä. Ja me olemme mielestäni melko hyvin kartalla nuorisomeiningistä.... Vaikka ASH, ATM.....

Vähän avarakatseisuutta pyydän, kun mietitte minkä ikäisenä TOISET IHMISET saisivat hankkiutua raskaaksi.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7806
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3761
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3279
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      249
      2487
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2165
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2015
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      27
      1912
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1902
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1778
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1773
    Aihe