Ei auto helteestä tykkää

Kuumuus pahasta

Tiedä uusista autoista, mutta vanhamallinen vm.89 mallin auto ei ainakaan helteistä tykkää.
Starttaa laiskasti kuumalla ilmalla ja juuri ja juuri kuulee, että auto on käynnissä.
Ei ole sellaista pirteää kunnon moottorin mörinää, kuten viilessä säässä.
Liikkeelle lähtiessä meinaa nykiä ja sammua ja kaupan pihasta startatessa ei meinaa jaksaa startata.
Viileällä säällä starttaa pirteästi, eikä mitään nykimisen oireita, kuten kuumassa säässä.
Kuuma ja helteinen sää vaikuttaa auton käyntiin selvästi.

14

2082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolto tärkeää

      Milloin sytytystulpat ovat viimeksi vaihdettu?
      Milloin moottorin ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu?
      Milloin polttoaineensuodatin on viimeksi vaihdettu?

      Yleisin syy ongelmiin on huollon puute.

      • Kuinka autoillaan maissa missä on todella kuumaa???

        He kysyvät taas kuinka autoillaan missä on todella kylmää?


      • sitroen.

        Sytytystulpat vaihdoin viimeksi mennä syksynä. Kyllä niillä jotain satatuhatta km ajaa, luultavasti paljon pitempäänkin.
        Moottorin ilmansuodattimen lienen vaihtanut noin vuonna 1994. Jokohan tuo olisi aika vaihtaa taas?
        Polttoaineensuodatinta ei ole vielä vaihdettu. Se elokuussa 1989 Ranskassa asennettu toimii yhä.

        Niin, ja ongelmia ei ole vielä tullut. Käyntiin lähtee niinkuin pitääkin. Vaan onhan se vasta 25 -vuotias Ranskan Rapea 1,4 litran kaasarikoneella (Solex kaasutin).
        Startin hiilet kyllä kevättalvella uusin. Maksoivat 9 euroa tarvikkeena.


      • huoltoa
        sitroen. kirjoitti:

        Sytytystulpat vaihdoin viimeksi mennä syksynä. Kyllä niillä jotain satatuhatta km ajaa, luultavasti paljon pitempäänkin.
        Moottorin ilmansuodattimen lienen vaihtanut noin vuonna 1994. Jokohan tuo olisi aika vaihtaa taas?
        Polttoaineensuodatinta ei ole vielä vaihdettu. Se elokuussa 1989 Ranskassa asennettu toimii yhä.

        Niin, ja ongelmia ei ole vielä tullut. Käyntiin lähtee niinkuin pitääkin. Vaan onhan se vasta 25 -vuotias Ranskan Rapea 1,4 litran kaasarikoneella (Solex kaasutin).
        Startin hiilet kyllä kevättalvella uusin. Maksoivat 9 euroa tarvikkeena.

        Moottorin ilmansuodattimen lienen vaihtanut noin vuonna 1994. Jokohan tuo olisi aika vaihtaa taas?
        -Kannattaisi uusia jos noin kauan on ollut sama ilmansuodatin käytössä. Saattaa olla hieman likainen suodatin.

        Polttoaineensuodatinta ei ole vielä vaihdettu. Se elokuussa 1989 Ranskassa asennettu toimii yhä.
        -Kannattaa uusia polttoaineensuodatin jos todellakin ei ole koskaan aiemmin uusittu. Polttoaineensuodatinta ei onneksi tarvitse kovinkaan usein uusia. Yleensä sellainen 1-3 vaihtokertaa riittää moottorin käyttöiän aikana.

        "Sytytystulpat vaihdoin viimeksi mennä syksynä. Kyllä niillä jotain satatuhatta km ajaa, luultavasti paljon pitempäänkin. "
        Riippuuu autosta, sytytystulpista, ajotyylistä... 100tkm et välttämättä pääse perus sytytystulpilla, sen sijaan iridium(normaali sytytystulppa useimmissa uusissa autoissa) sytytystulpilla saatat päästäkin 100tkm.

        Huonoista sytytystulpista, tukkeutuneesta ilmansuodattimesta tai lievästi tukkeutuneessa polttoaineensuodattimesta johtuva ongelma on aika usein niinkin pirullinen, että moottori kyllä saattaa käynnistyä normaalisti, mutta ongelmia tulee sitten joko liikkeelle lähtiessä tai jo ajon aikana. Usein moottorin voimattomuutena korkeammilla(useimmissa nykyautoissa on vakiona kuitenkin normaalia että teho ja vääntö laskevat pikkuisen ennen ylikierroksia) tai matalemmilla kierroksilla, jopa moottorin hyytymisenä ja sammumisena kaasupoljinta painettaessa. Lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena, toisinaan myös lisääntyneellä savun määrällä.

        Hyvin huollettu auto toimii hyvin kuumalla ja kylmällä(edellyttäen tietysti että moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaansa) säällä.

        Kaasutin kannattaa joskus puhdistaa, erityisesti jos auto joskus seisoo pidempiä aikoja. Harvoin tarvitsee kuitenkaan koko kaasutinta purkaa. Riittää useimmiten että irroitetaan, puhdistetaan kaasuttimen kohokammio ja suuttimet kaasuttimen puhdistusaineella. Kohokammio sijaitsee yleensä kaasuttimen alapuolella, yleensä ruuveilla tai pultilla kiinni kaasuttimessa. Mahdolliset tukkeutuneet suuttimet on hyvä puhdistaa teräsharjasta yhdellä irroitetulla ja ohuella teräslangan pätkällä. Nykybensa voi etanolin ansiosta pidemmän seisonnan aikana muodostaa sellaista rasvamaista roskaa mikä tukkii kaasarin suuttimet.

        Autoissa missä on useampi kaasari, voi joskus olla tarpeellista suorittaa kaasuttimien synkronointi, eli säätää kaasuttimet niin että moottorin sylinterit saavat varmasti saman määrän polttoainetta kaasuttimilta. Epäsynkrossa olevat kaasuttimet huonontavat moottorin toimintaa, tällöin moottorin sylinterit saavat erimäärän bensaa.


    • Tosi on joo

      "Ei ole sellaista pirteää kunnon moottorin mörinää, kuten viilessä säässä."

      Lämpimän ilman happimäärä taitaa olla pienempi kuin viileän. Siksi se kone saattaa olla hiukan kuin "kuristettuna" lämpimällä. Omassa autossani tuo ilmiö ei ole ihan niin selvä, mutta kyseessä onkin diesel ja yli kymmenen vuotta uudempi laite muutenkin. Kaasarikoneissa tuon mainitsemasi ilmiö on ollut mielestäni kaikkein voimakkain.

    • Kaasarikone?

      Onko toi kaasari- vai ruiskukoneella? Jos kaasari, niin automaatti vai manuaaliryypyllä? Oletko koittanut painaa kaasua samalla kun starttaat?

      Minä kyllä väittäisin, että jos autoa ei meinaa helteillä saada käyntiin niin siinä on jotakin vikaa. Tällaiset 30 asteen helteet eivät ole mitenkään poikkeuksellisia kelejä suurilla automarkkinoilla, joten eiköhän jokainen valmistaja säädä autonsa toimimaan lämpimässä.

      • meillä pelittää

        Onko ollut jo liian kauan ruiskukoneita niin, että kaasarikoneen käynnistys on unohdettu ? Ruisku käyntiin yleensä kaasuun koskematta, MUTTA kaasarikone kaasupoljin puoliväliin ja sitten käyntiin. Kylmillä ilmoilla jopa polkaistiin kerran kaasua, niin kiihdytyspumppu antoi ylimääräisen annoksen imusarjaan ja näin varmistui hyvä käynnistyminen.


    • drtgfreeeee

      Samaa veikkaan kans kuin tuo edellä oleva, vikaa on jossain.
      Vanha tekniikka muutenkin saattaa jo oireilla kuin vain tulpat.
      Tuo auton tekniikkakin saattaa olla sitä sukupolvea että sinne
      on jo saatu kaikenlaista vähäpäästöisen nimissä tehtyjä patenttivirityksiä,
      niitä ei korjaa muulla kuin vaihtamalla koko ruisku tai kaasari mikä
      siellä sitten onkaan.

    • tykkää jos kunnossa

      Nyt on niin lämpimät kelit että jos autossa on automaattirikastin niin ehkä se ei kytkeydy kunnolla päälle ja joutokäynnin korotusjärjestelmäkään ei ehkä toimi.

      Automaattirikastimella varustetussa kaasarissahan on bimetallijousi joka kääntää rikastinläppää kylmäkäynnistyksessä. Tosin tuon ikäisissä on jo paljon muutakin monimutkaista laitteistoa lisätty, alipainesäätimiä, antureita, solenoideja, putkia ja letkuja.

      Onko ongelma vain kylmäkäynnistyksessä vai myös lämpimänä käynnistyksessä? Vetääkö moottori paremmin lämpimänä?

      Tee nyt ensin perushuolto jos se on laiminlyöty, öljyt ja suodattimet, myös bensansuodatin, tulpat vaihtoon, ehkä tulpanjohdotkin. Jos nämä ei auta, sitten voisi tutkia että sytytysajoitus on oikea ja joutokäyntikierrokset, seokset, kaasarin ympärillä olevat letkut ja putket kannattaisi tutkia että eivät vuoda, alipainesäätimien toiminta, lämpöantureiden ja solenoidien toiminta, ehkä kaasarin puhdistus, imusarjan tiivisteen vuoto?

      Puristuspainemittaus jonka pitäisi paljastaa esim. vuotava venttiili. Tämä voi kyllä paljastua myös auton joutokäyntiä kuuntelemalla pakoputken päästä, vuotava venttiili aiheuttaa "tupsahduksia" putken päästä kuunneltuna.

      • tykkää jos kunnossa

        Vielä tuli mieleen kun luin joskus TM:n museoautoprojektia missä paljastui mulle ennestään tuntematon vikamahdollisuus. Virranjakajan akselin laakeri oli siinä hajonnut mikä aiheutti ettei pyörijä pysynyt täysin muun moottorin tahdissa, ilmeisesti sytytysennakko vaihteli paljon. Se voisi vaihdella ehkä myös hajonneen jakoketjun tai hihnan kiristimen vuoksikin tai jos jakoketju tai hihna on venynyt.

        Jakajassa on myös keskipakopainot joiden jouset saattaa liestyä aikaa myöten tai painot juuttuu ettei ne liikukaan enää ja taas on ajoitus pielessä eikä moottori vedä kunnolla. Rikkinäinen alipainesäädin vaikuttaa myös sytytysennakkoon, esim. itsellä oli -90 Mazda 323 1,6 kaasarikoneella, kerran oli toinen jakajan alipaineletkuista irronnut alipainesäätimestä niin auto nyki ihan perkeleesti ajaessa.


      • vaihtoon vaan

        kannattaakohan nähdä tuollaista vaivaa jos auton arvo on pari sataa? ettei olisi parempi panna vaihtoon ja ostaa joku 15 vuotta nuorempi.


      • kylllä kannattaa
        vaihtoon vaan kirjoitti:

        kannattaakohan nähdä tuollaista vaivaa jos auton arvo on pari sataa? ettei olisi parempi panna vaihtoon ja ostaa joku 15 vuotta nuorempi.

        Halpojahan ne perushuolto-osat on -89 autoon. Se 15v uudempi vasta kalliiksi voi tullakin kun sehän on vm. -04 eli 10 vuotta vanha, siinä on jo OBD valo ym. ja se jos syttyy niin pari sataa euroa palaa hyvin äkkiä vian etsintään ja korjauksiin.


    • Tosi on joo

      Kannattaa tosiaan tutustua niihin auton omiin käynnistysohjeisiin eri tilanteissa. Itse jokus viittasin kintaalla, mutta kun koitin niin ihmeen paljon paremmin homma pelasi, kun teki niin kuin ohjeissa sanotaan. Kaasarivehkeet ovat niin paljon arempia oikeastaan kaikelle kuin ruiskut, ja lämmin taitaa olla niille eniten myrkkyä. Jotkut kaasariautot jopa kiehuttavat bensojaan näillä keleillä todella helpolla.

      Toi ilmassa olevan viileän hapen puute näkyy tosin aivan varmasti tehojen alenemisena. Kone ei ole aivan niin pirteä Ja sitten kun viilenee, sattaa kosteus alkaa haitata.

    • turpot kuukahtaa

      turpokoneet kuukahtaa helteessä eli tehot tippuu selkeesti

      itikat palaa etunokkaan tosikovaa kiinni eikä lähe enää pois ne vaaleet jäljet ja musta on pahin tossa

      ikkunakumit ei tykkää helteestä eikä lasi pyyhkijät

      maali himmenee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      89
      8236
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6375
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6243
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4851
    5. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      44
      3284
    6. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3265
    7. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      57
      2982
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2829
    9. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2796
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      49
      2760
    Aihe