Miksi Venäjällä, miksei Venäjässä?

venskuli

Miksi sanotaan esim. että joku asuu Ruotsissa, mutta jos joku asuukin itänaapurissa, hän asuu Venäjällä eikä Venäjässä?

27

4073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....,,,,

      Mietipä näitä:
      Pohja-Pohjassa Lohja-Lohjalla
      Lavia-Laviassa Luvia-Luvialla
      Alastaro-Alastarolla Ylistaro-Ylistarossa

      • puuroutunut

        Ja mieti näitäkin:
        Olen kusella / Olen kusessa


    • 2+2+2+2+2+22+

      Osoitus suomen kielen alkeellisuudesta.

      • Русь -- Россия

        Ja venäjän kielen.

        Venäjäksi sanotaan на Руси, mutta käytettäessä maan nykyistä nimeä, sanotaan в России.

        Venäjäksi sanotaan myös на Украине. Itsenäistyttyään Ukraina on siirtynyt käyttämään в-prepositiota, koska sen kuvitellaan korostavan enemmän maan itsenäisyyttä ja sitä, että ollaan selkeiden rajojen sisällä. Venäläiset eivät ole muuttaneet käytäntöään, eivätkä he näköjään noita rajoja kunnioitakaan.

        Viroksi "Venäjällä" on "Venemaal" (tai "Venes": Kiievi-Venes ym.).


    • 17+7

      Jatkokysymyksenä kysyttäköön miksi sanotaan Isossakyrössä eikä Iso-Kyrössä. Tai Uudellakadulla eikä Uusikadulla? Näistä varsinkin edellinen kuulostaa minun korvaani lähes vammaiselta. Ja nyt minut kivitettäköön koska menin moittimaan tätä muotoa. Sitten kun vastaavasti tulee eteen täysin kielisääntöjen vastaista tekstiä niin sitä puolustellaan ja selitellään kielen elämisellä.

    • kansanmiekkonen

      Riippuu siitä, mikä muoto on aikanaan sattunut vakiintumaan. Tätä kielenhuoltoahan ei ole kovin kauan ollut, joten muodot ovat eläneet alkuaan kansan suussa. Ja sehän ei ole kovin vakaa säilytyspaikka.

    • varför det?

      Ja miksi sanotaan Oulaisissa ja Paraisissa, eikä Oulaisessa ja Paraisessa?

    • Suomalainen5

      En tiedä miksi niin on, mutta niin on. Jotenkin kuulostaisi hassulta jos sanottaisi että asun Pohjankadussa. Tulee mieleen että hän on kadun sisällä. On tapana sanoa että asutaan Rovaniemellä, mutta ei se kuulostaisi niin omituiselta jos sanottaisi Rovaniemessä. Sanotaanhan että Asun Helsingissä, eikä Helsingillä. Tällainen tämä meidän kieli on, outo ja hankala. :) Tuollaisia asioita ei ulkomaalainen välttämättä helposti opi. Sanojen päätteet saattaa mennä miten sattuu.

      • ulko-olento

        Ei suomalainenkaan tiedä kaikkien paikkakuntien käytäntöä. Usein saa kuulla muotoja "Laukaalla" ja "Suolahdella", jotka ovat väärin. Sitä taas eivät muut kuin keskisuomalaiset välttämättä tiedä.


    • 7+12

      Osa noista selittynee paikannimissä mukanaolevien yleisnimien merkityksistä. Esimerkiksi olisi todella outoa sanoa asuvansa "Pyhäsalmessa" eikä "Pyhäsalmella", tai "Vantaassa" (joki) eikä "Vantaalla". Ja arvelisin, että osassa oudolta tuntuvista muodoista on juuri tämä tekijä mukana, vaikka asiaan vaikuttavan yleisnimen merkitys on jo unohtunut arkikielestä.

      • Lahdessa

        Mutta ei ole outoa sanoa asuvansa Suolahdessa. (Nykyään Äänekoskeen kuuluva entinen kauppala Keski-Suomessa).


    • Ulkosijojen käyttö Venäjä-nimestä on yksittäinen poikkeus, jolle ei liene muuta selitystä kuin että niin nimeä on totuttu taivuttamaan.

      Vrt.
      http://www.kysy.fi/kysymys/miksi-suurin-osa-maiden-nimista-suomenkielisista-taivutetaan-adessiivissa
      joka sanoo vain, että ”Venäjä on niitä harvoja maita, joiden nimi taivutetaan ulkopaikallissijoissa”. Siinä ei edes korosteta, että muut sellaiset maannimet ovat joko samalla saarten nimiä tai monikollisia tai maa-loppuisia, ja niitäkin osittain taivutetaan myös sisäsijoissa.

      Iso suomen kielioppi tyytyy vain toteamaan nimen poikkeukselliseksi:
      http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1242

      Eräs selitysyritys voisi olla taivutuksen Venäjänmaa : Venäjänmaalla vaikutus. Mutta sekin on aika kaukaa haettu, eikä sille olisi rinnakkaisilmiöitä. Vrt. Saksanmaalla, mutta Saksassa, Tšekinmaalla t. Tšekinmaassa, mutta Tšekissä.

      Toinen yritelmä voisi lähteä siitä, että Venäjä-nimen jä-loppu on vailla tyydyttävää selitystä – sillehän ei ole vastinetta esimerkiksi virossa (Vene) eikä esimerkiksi johdoksessa ”venäläinen”. Jos kyse on alkujaan jä-loppuisesta johdoksesta, joka viitannut maan asukkaaseen, niin aluksi olisi ehkä sanottu ”venäjillä” ’venäläisten luona, venäläisten keskuudessa’, ja tämä olisi jossain vaiheessa vaihtunut yksikkömuotoon, ja sitten ”Venäjä” olisi hahmotettu maan nimeksi. Tässäkin on kuitenkin lähinnä vain spekulaatiota spekulaation päällä.

    • Vanajassako

      Miten taipuu entinen kunta Vanaja?

    • Ines Adessiivi

      Asutko mahdollisesti Espoolla tai Vantaassa?

    • Sudeettisavolainen

      Savolaisena olen kiinnittänyt huomiota lehdissä usein esiintyviin sikäläisten paikannimien vääriin taivutuksiin.

      Ei Nilsiällä, vaan Nilsiässä.
      Ei Rautavaarassa, vaan Rautavaaralla.
      Ei Kaavissa, vaan Kaavilla.
      Ei Tuusniemessä, vaan Tuusniemellä.
      Jne.

      • Että näin

        Onhan aivan selvä ero, onko mökki niemessä vai niemellä, ainakin minun kielitajuni mukaan. Niemessä oleva on joko niemen kärjessä tai ainakin lähellä sitä. Niemellä oleva on taas lähempänä niemen tyveä.


      • Outokielitaju
        Että näin kirjoitti:

        Onhan aivan selvä ero, onko mökki niemessä vai niemellä, ainakin minun kielitajuni mukaan. Niemessä oleva on joko niemen kärjessä tai ainakin lähellä sitä. Niemellä oleva on taas lähempänä niemen tyveä.

        Minun kielitajuni mukaan "niemellä" tarkoittaa 'niemen lähettyvillä'. Esimerkiksi "Kalastelee niemellä = niemen rannassa".


      • Että näin
        Outokielitaju kirjoitti:

        Minun kielitajuni mukaan "niemellä" tarkoittaa 'niemen lähettyvillä'. Esimerkiksi "Kalastelee niemellä = niemen rannassa".

        Minä kyllä kalastelisin pelkästään nimen lähettyvillä. Niemellä ei pysty kalastamaan, mikäli siellä ei satu olemaan lampea.


      • Vekkulia on sekin, että ollaan Joensuussa, vaikka itse kaupunki onkin joen suulla, eikö vain?


      • 6+2
        Että näin kirjoitti:

        Minä kyllä kalastelisin pelkästään nimen lähettyvillä. Niemellä ei pysty kalastamaan, mikäli siellä ei satu olemaan lampea.

        Ja vene on kalastamisessa aivan turha kapine. Veneestä kun ei kannata kalastaa, ja jos kalastaa veneen lähellä, mihin sitä venettä tarvitsee.


    • Suomen kielessä nyt vaan nämä muodot ovat satunnaisesti vakiintuneet ilman mitään sitovaa sääntöä. Erittäin hankalaa ulkolaiselle suomen kielen opiskelijalle.

      • laalaalaa

        Kyllä nykyään satunnaisuudet ovat hankalia myös kotilaiselle suomen kielen opiskelijalle.


      • Larinlukija
        laalaalaa kirjoitti:

        Kyllä nykyään satunnaisuudet ovat hankalia myös kotilaiselle suomen kielen opiskelijalle.

        Kotilainen taitaa olla suomen kielen kannalta jo varttunut tieteenharjoittaja eikä niinkään opiskelija, mutta niinhän sitä sanotaan, että ”oppia ikä kaikki”.

        http://www.suomensuojelija.fi/about/

        Pointtisi toki tajusin ☺


      • Nettitaituri

    • Llä

      No, olin minä kyllä kalassa Rovaniemellä! Ihan pätevää.

    • Torneå

      En ole koskaan päässyt ymmärtämään logiikkaa, miksi sanotaan Torniossa mutta Ylitorniolla, vaikka paikkakunnat ovat vierekkäin. Toisaalta taas Alatorniossa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe