Suomessa ei ole helppoa löytää tietoa keskieurooppalaisista kitkarenkaista. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia mikä merkki/malli toimii ja on hyvä hinta/laatu suhde?
Rengasliikkeet Suomessa eivät jälleenmyy kaikkia merkkejä tai malleja edes tunnetuimmilta merkeiltä. Onko omakohtaisia kokemuksia verkkokaupoista, tuleeko yllätyksiä toimitusajoissa/ toimituskuluissa tms. Mikä olisi luotettava verkkokauppa eurooppalaisia renkaita hankittaessa?
Tahtoisin löytää luotettavan jälleenmyyjän ja laadukkaat renkaat, eniten nyt kiinnostavat Nokia WR, Michelin Alpin, tms.
Keskieurooppalaiset kitkat
12
191
Vastaukset
ÄLÄ OSTA!!! Osta Suomeen tarkoitetut kitkat. Minä ajan Continentalin kitkoilla ja on tosi hyvät
- Älä osta
Eivät ne toimi talvikelissä. Tämä lienee selvä asia, koska siitä ole edes tällä palstalla saatu riitaa aikaan.
- Kitkarenkaat
Aion kyllä ostaa keskieurooppalaiset kitkat joka tapauksessa. Minulla on kesä- ja talvirenkaat, eivätkä keskieuroopan kitkat kumpiakaan voi täysin korvata, se on tiedossa. Kuitenkin on kiinnostavaa kokeilla kuinka niillä tulee toimeen talvella ja kuinka kesällä. Itse ajan päivittäin teitä, jotka ovat talvellakin yhdeksän päivää kymmenestä sulia ja varsinkin kesäkäytössä keskieuroopan kitkojen hiljaisuus voisi olla miellyttävää.
Keskusteluja lukiessa vaikuttaa siltä, että näissä asioissa eniten on mielipiteitä niillä, jotka eivät ole koskaan kokeilleet ko. tuotetta. Siksi kohdensin aloituskysymyksen niille, jotka ovat kokeilleet ja voisivat jakaa tietoa käytännön asioista, kuten renkaiden toimittajista, verkkokaupoista yms.ÄLÄ IHMEESSÄ OSTA!!!
Vaikka olen kitkojen kannattaja varoitan silti noista keskieuroopan kitkoista. Ne on tarkoitettu nopeaan ajoon moottoriteillä. Meillä kun ei saa talvella ajaa kuin 80km/h
- Itsellä oli
Pari talvea ajelin Contin sellaisilla:
Sulalla tiellä aivan loistavat
Perus lumikelillä ja sohjossa yms. aivan toimivat.
- Pahin keli näille oli -20 asteen lumipyry. Nähtävästi renkaan seos kovettui ja oli turhan liukas,
Esim. viime "talven" kaltaisena Ruuhka-Suomen pääteillä ajelevalle varmasti paras mahdollinen rengas, - ile D-4D
Keski-Euroopan kitkarengas on Suomen oloihin paras mahdollinen rengas. Toimii erinomaisesti -5 - 15 välillä. Kokemusta on toistaiseksi Michelin Alpin A4:sista. Kaksi lumista talvea meni talvirenkaina ja loppupinnan kulutan välikausi-/kesärenkaina. Talvipito oli toisena talvena jo heikentynyt, joten turhan lyhyeksi jää talviosuus. Mutta kuten sanottu, jokasään renkaina erinomaiset.
Seuraavana kokeilen uusittuja Continentalin TS850-renkaita tai ostan aidot Nordicit, esim Michelin X-Ice 3:set. Kriteereinä ovat ympärivuotisen ajettavuuden lisäksi hyvä kulutuskestävyys ja alhainen vierintävastus. Ke-kitkat ovat perinteisesti olleet vierintävastukseltaan pohjoismaisia kitkoja huonompia.
Alpinit näyttävät kestävän loputtomasti kesäkilometrejä. Maaliskuussa alle laitetut kolmen millin pinnalla ovat nyt 15 tkm ajetut ja en saa niitä vieläkään loppuun ennen joulukuuta. Hiljaiset ovat (paitsi Suomessa). Vierintävastuskin on kuluneilla ja korkeapaineisilla renkailla hyvää luokkaa. Ilmeisesti kuvio poistaa hyvin vettä kuluneenakin, kun vesiliirtovaroitusta ei vielä ole tullut. Samassa kunnossa olevalla kesärenkaalla niin olisi jo tapahtunut useasti.
Minulla on myös 3 sarjaa renkaita. Vanhoilla nastarenkailla(Michelin X-Ice North) voi ajaa vielä seuraavan talvirengaskauden, joten rengaskaupoille ei välttämättä ole tarvetta vielä vuoteen. Sen huomaa, kun nastarenkaat ovat olleet vähällä käytöllä ja pari talvea varastossa, niin turvallinen ropina on tallella, mutta pidosta ei tietoakaan. Toisaalta ne vaan yli kahdenkymmenen asteen pakkasella ja pyryssä tuntuvat pimeällä ajaessa edelleen turvallisemmilta kuin uudenkarheat Alpinit. - Autoni alla
ovat tälläkin hetkellä Keski-Eurooppaan tarkoitetut 12 vuotta vanhat halpis-kitkarenkaat joilla olen ajanut myös viimeiset 5 tai 6 talvea Euroopassa. Oli tarkoitus ajaa ne Suomessa tänä kesänä loppuun mutta päätinkin viedä auton vielä ensi talveksikin Eurooppaan uudempaa autoa säästääkseni. Viime talvena noita renkaita ei olisi edes tarvinnut koska Euroopan länsilaidalla ei talvea edes ollut. Varsinkin vanhoina saattavat olla kovat mutta selviäminen on eniten kuskista kiinni eikä onneksi ole pakko edes lähteä liikenteeseen jos paha myräkkä sattuu kohdalle.
- vastaa rattijuoppoa
Talvirenkaat hankitaan tai ainakin järkevä hankkii pahojen kelien varalle ja silloin nuo keski-euroopan kumit ovat surkeita. ennen paineltiin kesärenkailla ja niillä pärjäsi usein tosi hyvin, mutta ne pahat kelit yllättää joka vuosi ja lehdistä saamme lukea kolarisumista jne. Vain kusipää valitsee renkaat hyvälle kelille.
- nastoitta ajava
http://image.nettix.fi/extra/partimg/1840101_1840200/nokian-rollster-1840164_b_7574acc32ade5558.jpg
Ennen ehkä paineltiin kesärenkailla, mutta oli niiden kuviointikin erilainen.
Linkitetty Nokia Rollsterin kuvio muistuttaa hieman keskieurooppakitkaa, mutta se oli käsitykseni mukaan silti kesärengas. Nykykesärenkaissa ei ole lamelleja ja niissä on suorat leveät pitkittäisurat vesiliirron ehkäisemiseksi. Rengaskoko oli yleensä kapea 165 kun se on nyt 205. - Formula1
No tällä logiikalla formulat lähtevät aina liikkeelle sadekelin renkailla varustautuen pahimpaan. Miksiköhän ei kuitenkaan..
- olisiko tämä?
Formula1 kirjoitti:
No tällä logiikalla formulat lähtevät aina liikkeelle sadekelin renkailla varustautuen pahimpaan. Miksiköhän ei kuitenkaan..
Olisiko yksi syy nopea renkaan vaihto tarvittaessa, vaihtoaika lasketaan sekunneissa eikä tarvitse jonottaa renkaanvaihtoa. Eikä se kuskillekaan maksa mitään....
- talvetki vaihtelevia
Lehtivertailujen mukaan Michelin x-ice3 on asfaltilla jämäkät. Itse pidän niistä, mutta en ole verrannut muihin joten se olisi vain "mutua".
Mainittiin täällä että Continentalit ovat hyvät, mutta pohjoismaisesta versiosta testit ovat maininneet veteliksi. Uusi malli on tullut, ja TM-testi tulee taas syyskuussa.
TM vertaili keskieurooppakitkat ja ne nyt vaan on huono valinta jäiselle kelille. Lumiketjuja ei olla totuttu käyttämään täällä apuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898236
- 926375
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586243Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344851- 443284
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572982- 442829
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512796- 492760