Ajatusleikki: jos kuolet mutta sinut kloonataan

elohiiri.

Esimerkki: Sinun koko ruumiisi skannataan teleportaatiolaitteella,joka sitten tuhoaa kehosi ja lähettää tiedot toiseen vastaavaan teleportaatiolaitteeseen, joka järjestää toiset atomit täsmälleen samaan järjestykseen.

Kuoletko sinä? Perustele? 99% ihmisen atomeista vaihtuu vuosittain. Vaikka atomien tarkkaa järjestystä olisi mahdotonta kopioida niiden kvanttimekaanisen luonteen vuoksi, järjestys olisi kuitenkin huomattavasti tarkempi kopio sinusta kuin luonnollisen tajuttomuuden aikana muuttuva tila.

Oma ajatukseni on, että tietoisuuden jatkuvuuden ja oman itsen tunne on muistista riippuvainen, joten minä en kuolisi.

18

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo vastaisi aivokuolemaa. Ja henkiinherätystä siitä. Varsin traumaattisen kuuloinen kokonaisuus, mutta jokin jolla on minun muistoni ja luonteeni jatkaisi elämistä. Se ei muistaisi mitään muutosta minuudessa tapahtuneen (olettaen ettei tuo trauma sellaista aiheuttaisi). "Minä" en olisi enää asiaa kiistämässä. Kaikkien kannalta elämäni jatkuisi.

      Mielenkiintoisemmaksi asia muuttu, jos alkuperäistä kehoa ei tuhota, vaan kopioidaan. Sitten meitä olisi kaksi, kunnes ajan kuluessa muuttuisimme niin erilaisiksi ihmisiksi, että meidät pystyisi helpommin erottamaan toisistamme...

      • elohiiri loppui

        Käsitykseni mukaan silloin olisi pienen hetken ajan olemassa kaksi täysin samaa ihmistä, jotka kuitenkin äärimmäisen lyhyessä ajassa eroaisivat toisistaan. Mitään telepaattista yhteyttä tai tietoisuutta toisesta ei näiden välillä kuitenkaan tietenkään olisi.

        Mielenkiintoinen ajatusleikkini jatko: kuinka paljon kloonia voidaan muuttaa, että se on sama ihminen? Jos muutetaan sen verran kuin ihminen muuttuu yöunien aikana... tai kooman aikana... tai vakavan muistinmenetyksen aikana... tai entä jos ihmisillä ei ole enää mitään yhteistä?


      • elohiiri loppui kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan silloin olisi pienen hetken ajan olemassa kaksi täysin samaa ihmistä, jotka kuitenkin äärimmäisen lyhyessä ajassa eroaisivat toisistaan. Mitään telepaattista yhteyttä tai tietoisuutta toisesta ei näiden välillä kuitenkaan tietenkään olisi.

        Mielenkiintoinen ajatusleikkini jatko: kuinka paljon kloonia voidaan muuttaa, että se on sama ihminen? Jos muutetaan sen verran kuin ihminen muuttuu yöunien aikana... tai kooman aikana... tai vakavan muistinmenetyksen aikana... tai entä jos ihmisillä ei ole enää mitään yhteistä?

        Jo muinaiset roomalaiset...

        "Et voi astua kahdesti samaan jokeen."


      • eipäs ollu
        The_Rat kirjoitti:

        Jo muinaiset roomalaiset...

        "Et voi astua kahdesti samaan jokeen."

        "Et voi kahdesti astua ensimmäista kertaa samaan jokeen on oikea käännös."


      • eipäs ollu kirjoitti:

        "Et voi kahdesti astua ensimmäista kertaa samaan jokeen on oikea käännös."

        ""Et voi kahdesti astua ensimmäista kertaa samaan jokeen on oikea käännös."

        Ei ole. Sehän pilaisi koko ajatuksen.


      • tieteenharrastaja
        moloch_horridus kirjoitti:

        ""Et voi kahdesti astua ensimmäista kertaa samaan jokeen on oikea käännös."

        Ei ole. Sehän pilaisi koko ajatuksen.

        Ja saimaannorppa on maailman ainoa suomalainen järvihylje.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ja saimaannorppa on maailman ainoa suomalainen järvihylje.

        "Ja saimaannorppa on maailman ainoa suomalainen järvihylje."

        Ja mikä vielä hämmästyttävämpää, niin niitä löydetään täältä Suomesta Saimaasta.


      • bg ope
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Ja saimaannorppa on maailman ainoa suomalainen järvihylje."

        Ja mikä vielä hämmästyttävämpää, niin niitä löydetään täältä Suomesta Saimaasta.

        Ja mikä vieläkin hämmästyttävämpää niin se ei ole kehittynyt mistään toisesta lajista vaan on edelleen hylje.


      • löylyä lissää
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Ja saimaannorppa on maailman ainoa suomalainen järvihylje."

        Ja mikä vielä hämmästyttävämpää, niin niitä löydetään täältä Suomesta Saimaasta.

        Eihän niitä enää tarvitse löytää.
        Nehän löytyivät kun Saimaa löydettiin.


      • bg ope kirjoitti:

        Ja mikä vieläkin hämmästyttävämpää niin se ei ole kehittynyt mistään toisesta lajista vaan on edelleen hylje.

        Itse asiassa se on kylläkin lajiltaan Norppa. Väität siis, että se on kehittynyt Hylje -nimisestä lajista? Minä en tiennyt moista lajia olleen olemassakaan, mutta toki se on kehittynyt jostain muusta hyljelajista...


      • bg ope kirjoitti:

        Ja mikä vieläkin hämmästyttävämpää niin se ei ole kehittynyt mistään toisesta lajista vaan on edelleen hylje.

        "Ja mikä vieläkin hämmästyttävämpää niin se ei ole kehittynyt mistään toisesta lajista vaan on edelleen hylje."

        Ei, se on norppa, Phoca hispida saimensis. Ja tietenkin se on kehittynyt itämerennorpasta Phoca hispida botnicasta.


      • löylyä lissää kirjoitti:

        Eihän niitä enää tarvitse löytää.
        Nehän löytyivät kun Saimaa löydettiin.

        "Eihän niitä enää tarvitse löytää.
        Nehän löytyivät kun Saimaa löydettiin."

        Ja niitä löydetään edelleen.


      • qdyufgdyfyf
        The_Rat kirjoitti:

        Itse asiassa se on kylläkin lajiltaan Norppa. Väität siis, että se on kehittynyt Hylje -nimisestä lajista? Minä en tiennyt moista lajia olleen olemassakaan, mutta toki se on kehittynyt jostain muusta hyljelajista...

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hylkeet

        Hylkeet[1] (Phocidae) on eväjalkaisiin kuuluva vedessä elävien petoeläinten heimo, johon kuuluu 19 nykyisin elävää lajia. Heimosta on käytetty yleisesti myös nimeä varsinaiset hylkeet,[2][3] erotukseksi korvahylkeistä (Otariidae).
        Suomessa säännöllisesti tavattavia hyljelajeja ovat norppa ja halli eli harmaahylje.


    • fdsafdsa

      Olen pohtinut samaa itse.

      Toisaalta tuossa tapahtuu hyvin yksinkertaisesti yksi kuolema ja yksi "syntymä", mutta toisaalta asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kun huomioi, että ihminen muuttuu koko ajan. Jos näet kaverisi seitsemän vuoden jälkeen, hänessä ei ole ymmärtääkseni jokusta aivosolua lukuunottamatta yhtään ainoaa samaa solua, kuin viimeksi tavatessanne.

      Oikeastaan ainoa "jatkumo" ihmisessä on tietoisuus, muisti ja sen sellainen, mutta eivät nekään täysin muuttumattomia ole. Ihminen unohtaa, oppii uutta, myös käyttäytyminen voi muuttua aikaa myöten, vaikka perusluonne pysyisikin pohjimmiltaan samana.

      Tietoisuutta, luonnetta ja näitä muita ei voi kuitenkaan erottaa fyysisestä maailmasta (aivoista) siinä mielessä, että muutokset aivoissa (fyysiset muutokset) vaikuttavat myös muistiin, käyttäytymiseen (=luonteeseen?) ja niin edelleen. Onkin aika vaikea nähdä tietoisuutta minään aivojen fyysisestä olemuksesta irrallisena hengellisenä juttuja, kuten ainakin ääriuskovaiset tahtovat sen nähdä.

      • tieteenharrastaja

        Aloituksessa ehdotettu ajatuskoe tekee muutamia aika holtittomia oletuksia:

        "Vaikka atomien tarkkaa järjestystä olisi mahdotonta kopioida niiden kvanttimekaanisen luonteen vuoksi, järjestys olisi kuitenkin huomattavasti tarkempi kopio sinusta kuin luonnollisen tajuttomuuden aikana muuttuva tila."

        Kvanttiepätarkkuutta ei perusluonteensa mukaisesti pystytä voittamaan minkäälaisella kopiointikonstilla eikä kvanttivaikutusten osuutta aivotoiminnassa (myös tajuttomuuden tilassa) voida pitää poissuljettuna. Ilmankin sitä pelkkä atomien järjestyksen jäljennys ei kata niiden liiketiloja eikä sisäisiä ominaisuuksia kuten elektronien tai sähkökentän värähtelyjä.

        Filosofisena pohdiskeluna tuollainen ihmismonistus on tietenkin tehtävissä, ja eräässä lukemassani kirjassa sitä aprikoitiinkin pitlkin ja poikin. Ei pidä vain ruveta kuvittelemaan tietävämme, miten se teknisesti tapahtuisi ja olisiko edes käytännössä mahdollinen.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Aloituksessa ehdotettu ajatuskoe tekee muutamia aika holtittomia oletuksia:

        "Vaikka atomien tarkkaa järjestystä olisi mahdotonta kopioida niiden kvanttimekaanisen luonteen vuoksi, järjestys olisi kuitenkin huomattavasti tarkempi kopio sinusta kuin luonnollisen tajuttomuuden aikana muuttuva tila."

        Kvanttiepätarkkuutta ei perusluonteensa mukaisesti pystytä voittamaan minkäälaisella kopiointikonstilla eikä kvanttivaikutusten osuutta aivotoiminnassa (myös tajuttomuuden tilassa) voida pitää poissuljettuna. Ilmankin sitä pelkkä atomien järjestyksen jäljennys ei kata niiden liiketiloja eikä sisäisiä ominaisuuksia kuten elektronien tai sähkökentän värähtelyjä.

        Filosofisena pohdiskeluna tuollainen ihmismonistus on tietenkin tehtävissä, ja eräässä lukemassani kirjassa sitä aprikoitiinkin pitlkin ja poikin. Ei pidä vain ruveta kuvittelemaan tietävämme, miten se teknisesti tapahtuisi ja olisiko edes käytännössä mahdollinen.

        Tulin lopultakin katsoneeksi digiboksista kolme kuukautta vanhan tanskalaisdokun kuolemanrajakokemuksista, ja nyt kun mainitsit kvanttivaikutukset, asia alkaa pikkuhiljaa kiinnostaa. Tosin kyseinen doku oli aina pinnallinen, ja minusta näytti ettei siinä piitattu vähääkään siitä, että kaikki siinä taltioidut kokemukset olivat eurooppalaisesta kulttuuripiiristä. Olisikin kiintoisaa tietää, onko samanlaisia rajakokemuksia niillä jotka eivät ole eurooppalaisesta kulttuurista ja kristinuskosta kuulleetkaan... mutta opinnot vievät nyt sen verran aikaa ettei tuohon taida ehtiä syventyä.


      • tieteenharrastaja
        salmiakkisaluki kirjoitti:

        Tulin lopultakin katsoneeksi digiboksista kolme kuukautta vanhan tanskalaisdokun kuolemanrajakokemuksista, ja nyt kun mainitsit kvanttivaikutukset, asia alkaa pikkuhiljaa kiinnostaa. Tosin kyseinen doku oli aina pinnallinen, ja minusta näytti ettei siinä piitattu vähääkään siitä, että kaikki siinä taltioidut kokemukset olivat eurooppalaisesta kulttuuripiiristä. Olisikin kiintoisaa tietää, onko samanlaisia rajakokemuksia niillä jotka eivät ole eurooppalaisesta kulttuurista ja kristinuskosta kuulleetkaan... mutta opinnot vievät nyt sen verran aikaa ettei tuohon taida ehtiä syventyä.

        Kuolemanraja- ja ruumiistapoistumiskokemuksia on vapaaehtoisille pystytty koejärjestelyin aiheuttamaan jokseenkin samanlaisina kuin niistä kertoneet ovat kuvanneet. Kulttuuritaustalla ja uskonnolla ei tähän ole ollut näkyvää vaikutusta.

        Ihmistietoisuuden omituisuuksia käsittelevän kirjan lukeminen ei ehkä veisi sinulta liikaa aikaa. Koetapa vaikka hassunnimistä "Mies. joka luuli vaimoaan hatuksi", tai saman tekijän muita.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kuolemanraja- ja ruumiistapoistumiskokemuksia on vapaaehtoisille pystytty koejärjestelyin aiheuttamaan jokseenkin samanlaisina kuin niistä kertoneet ovat kuvanneet. Kulttuuritaustalla ja uskonnolla ei tähän ole ollut näkyvää vaikutusta.

        Ihmistietoisuuden omituisuuksia käsittelevän kirjan lukeminen ei ehkä veisi sinulta liikaa aikaa. Koetapa vaikka hassunnimistä "Mies. joka luuli vaimoaan hatuksi", tai saman tekijän muita.

        Kiitoksia! Yritän järjestää aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe