perusteluja ja lietsontaa

mindfuck

Edelleen haluaisin Windows fanaatikoilta hyviä perusteluja miksi Windows olisi ylivoimainen käyttöjärjestelmä.

Tällä palstalla näkee niin paljon "asiantuntijoiden" perusteluja jotka ovat enemmän koomisia olettamuksia ja täysin tuulesta temmattuja. Linuxia haukutaan vaikka siitä ei oikeasti tiedetä mitään. Windowsia kehutaan vaikka siitäkään ei oikeasti tiedetä mitään!

Joten nyt niitä perusteluja!

Tässä muutamia kummia perusteluja miksi Linux on huonompi kuin Windows:

- Linuxissa ei ole tiedostonhallintaa. Väärin, LInuxissa on tiedostonhallinta ja erittäin hyvä sellainen

- Linuxille ei ole laiteajureita. Väärin, en ole vielä laitteeseen törmännyt jota en ole saanut Linuxin alla toimimaan. (Ellei kyse ole jostain todella eksoottisesta vekottimesta jota käyttää vain marginaaliryhmä)

- Linuxille ei saa ohjelmia. Väärin, Linuxille saa ohjelmia siinä missä Windowsille. Ihmiset vain luulevat löytävänsä täysin saman ohjelmat Linuxlle kuin Windowsille. Taaskaan ei jakseta asiaa tutkia vaan valitetaan suu vaahdossa.

- Linuxin tietoturva on huonompi kuin Windowsin. Väärin, väärin ja väärin. Niin pahasti metsään että kolina käy. Täysin absordi väite jolle ei ole vielä kukaan täällä antanut minkäänlaisia perusteluja. IT-viikon yksittäinen uutinen väärin tulkittuna ei ole kelvollinen perustelu.

Mutta asiahan on niin että ei ole Windowsin vika että se on huono. Syyllinen on M$. En niinkään vihaa itse Windowsia, joudun jopa joskus sitä käyttämään, vaan vihaan M$:ää.
M$ ei ole saanut mitään hyvää koskaa aikaan. Mitään ei ole keksitty itse, kaikki on ostettu kolmannelta osapuolelta tai varastettu.
Jos Windowsin olisi kehittänyt joku muu firma niin asiat voisivat olla toisin. Tosin ilman M$;ää voisi olla että Apple olisi se mainstream kone tänä päivänä eikä sekään olisi mikään huono asia. Ehkä Applella olisi nyt sitten se monopoliasema.

Kuitenkin. Jos M$:n kaltainen megayhtiö nettoaa miljardeja taaloja kuukaudessa, luulisi että tolla rahalla saisi aikaan jo jotain laadukasta. Mutta ei. Microsoftin tuotteet tuodaan markkinoille ennen aikojaan, bugisina, (Win2k 60 000 todettua ongelmaa ensimäisessä julkaisussa!), tarkoituksena vain saada kuluttajilta rahat pois. Laadunvalvonta loistaa poissaolollaan, koodaajia hävettää jne.

Kumma juttu että ketään ei edes häiritse M$ tapa pakottaa käyttäjä aktivoimaan ohjelmansa juuri siihen koneeseen johon ohjelmat osti. Tai osti käyttöoikeuden. M$:n tuotteet kun omistaa aina M$, käyttäjä saa ostaessaa vain luvan käyttää ko. tuotettta.
M$ Edu lisnessi kieltää oppilaitoksia opettamasta muiden valmistajien ohjelmia / käyttöjärjestelmiä jos ovat hankkineet EDU lisenssit.

M$ sopi erää oikeusjupakan lahoittamalla suuret summat rahaa USAssa muutamille kouluille ohjelmisto hankintoihin, mutta pienessä präntissä olikin kohta jossa sanottiin että tuosta lahjoitus rahasta on suurin osa käytettäjän M$ tuotteisiin.

Taas kummaa bisnestä.

M$ ei ole mikään IT alan yritys. Pelkkä rahanteko laite joka ei edistä IT-alan kehitystä mihinkään suuntaan. WinXP sisältää vuosikymmenen vanhaa teknologiaa ja sitä pidetään nykyaikaisena tietojenkäsittelyn riemuvoittona.

Ja ehkä Linux perustuu myös vuosikymmenen takaiseen teknologiaan mutta aina uuden kernelin myötä siirytän uuteen aikaan. Linuxin kerneli ei todellakana ole enää sama kuin männä vuosituhannella. Samaan ei voi sanoa Windowsin ytimestä joka on edelleen sama NT kernel kuin oli jo aikoja sitten. Ainoastaa GUI on muuttunut ja sitä ei voi pitää edityksellisenä.

41

3154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juups

      Kyllä täytyy sanoa, että olen samaa mieltä lähes täysin.

      Olen käyttänyt Linux:ia paljonkin, mutta silti koneellani on Windows. Syynä on ohjelmat, joita Linux:iin ei saa.

      Jos tarvitsemani ohjelmat saisi Linuxiin, niin vaihtaisin välittömästi käyttistä. Ja nämä ohjelmat eivät ole MS:n ohjelmia, joita tarvitsen.

      Toivon kovasti, että Linux valtaa alaa ja ohjelmien kehittäjät alkavat tehdä samoja ohjelmia myös siihen, kuin Windows maailmaan. Esim. juuri photoshop:n tasoisia kuvankäsittelyohjelmia (Tiedän, että Gimp on olemassa) ja GPS -sovelluksia (OZI explorer tms.).

      • m30-joku on rekisteröinyt sen?

        Samoin, heterogeenisyys on tervettä, tosin MS haluaisi että koko universumissa ei olisi mitään muuta kuin heidän tuotteitaan.

        Microsoftin toiminta on onneksi ennustettavissa; vrt. eräs matelijoidenhoitaja sanoi krokotiileistä tv:ssä: niiden aivoista puuttuu nisäkkäille tyypilliset osat, joten käytöksenä on vain tietyt hyökkäämisrefleksit. Microsoftin johto on osoittanut olevansa lauma moraalittomia lieroja, joilta on muuta turha edes odottaa.

        Markkinajohtaja / monopoli, joka myy sekundaa 70% katteella - kapitalismin huippu on saavuttanut entisen kommunistisen Venäjän laatutason: kaikki (ainoa) on silmittömän huonoa, eikä kaupasta saa juuri muuta.

        Minulle on sinällään sama, onko kyseessä Apple, Sony-Ericsson vaiko Linux, kunhan jotain vaihtoehtoja on yhä vahvemmin esillä. Silloin, ja vain silloin markkinajohtajalla on edes jonkinlainen pakko oikeasti parantaa tuotteitaan.


      • Piru

        On yhdessä koneessa vielä windows on se, että pelit toimii yleensä aika huonosti emulaattorin läpi ajettuna. Muuten se kone seisoo tyhjän panttina.

        Kaiken muun voi tehdä Linuxilla ja ilmaisilla ohjelmilla ilman, että pitää warettaa käyttistä tai ohjelmia.


      • Antoine de Saint-Exupéry
        Piru kirjoitti:

        On yhdessä koneessa vielä windows on se, että pelit toimii yleensä aika huonosti emulaattorin läpi ajettuna. Muuten se kone seisoo tyhjän panttina.

        Kaiken muun voi tehdä Linuxilla ja ilmaisilla ohjelmilla ilman, että pitää warettaa käyttistä tai ohjelmia.

        Toimivatko IL-2 Sturmovik FB AEP PF ja Mikkiksen Flight Simulator 2004 linus koneissa?

        Epäilen ja siinä on riittävä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää.


      • mindfuck
        Antoine de Saint-Exupéry kirjoitti:

        Toimivatko IL-2 Sturmovik FB AEP PF ja Mikkiksen Flight Simulator 2004 linus koneissa?

        Epäilen ja siinä on riittävä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää.

        --
        "Toimivatko IL-2 Sturmovik FB AEP PF ja Mikkiksen Flight Simulator 2004 linus koneissa?"
        --
        Se on Linux, ei linus, ja eivät ehkä toimi.
        Toimiiko MacOSX Pc:ssä? Toimiiko Mersun moottori tunturin mopossa? Toimiiko demokratia itsehallinnossa. Eivät. Miksi? Koska kyseessä on aivan eri asiat!
        Linux ei ole Windows ja päin vastoin. Windows ohjelmat eivät ole Linux ohjelmia ja päivnvastoin.
        Auto ei ole fillari jne.

        "Epäilen ja siinä on riittävä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää."

        Muutama lentosimulaattori peli, ei taida olla mikään kattava tekninen perustelu Windowsin paremmuudesta. Taas sitä samaa likinäköistä mutustelua jossa ei nähdä metsää puilta.
        Kuten jo sanoinkin, Windows tarjoaa kyllä marginaaliryhmille suunnattuja ohjelmia ja laitetukea mutta kun asiaa tarkastelee laajemmin ei ole mitään syytä miksi Windowsin pitäs olla ainoa käyttis maailmassa.

        Käytän toki itsekkin Windowsia silloin kun pelaan jotain pelejä joita Linux ei tue. Mutta Oma Windows koneeni on puhdas pelikone. Viritetty vain pelaamiseen ja sillä ei muuta tehdäkkään.

        Jos kone ottaa ja kaatuu kesken pelaamisen niin se ei haittaa. Mutta jos kone kaatuu kesken töiden, se pistää v*tuttamaan. Varsinkin jos järjestelmän kaatuessa menettää dataa. Ja tämä on M$ mielestä normaalia. HALOO!

        Jos sulla on tuliterä auto jota valmistaja kehuu parhaaksi mallikseen ja auto sammuilee välillä miten sattuu ja valmistaja pitää sitä normaalina niin hyväksytkö asian mukisematta. Jos sulla on tuliterä laajakuva TV ja se "kaatuilee" ja valmistaja pitää sitä normaalina niin hyväksytkö senkin mukisematta?!?

        Paitsi että M$ Windows ja M$ Office ovat keskinkertaisia kyhäelimä, ovat ne myös pahasti ylihinnoiteltuja. On helppo pitää kovaa hintaa kun on monopoliasema, ja sekin saavutettu kyseenalaisin menetelmin.

        *Puuf*


      • Keh
        mindfuck kirjoitti:

        --
        "Toimivatko IL-2 Sturmovik FB AEP PF ja Mikkiksen Flight Simulator 2004 linus koneissa?"
        --
        Se on Linux, ei linus, ja eivät ehkä toimi.
        Toimiiko MacOSX Pc:ssä? Toimiiko Mersun moottori tunturin mopossa? Toimiiko demokratia itsehallinnossa. Eivät. Miksi? Koska kyseessä on aivan eri asiat!
        Linux ei ole Windows ja päin vastoin. Windows ohjelmat eivät ole Linux ohjelmia ja päivnvastoin.
        Auto ei ole fillari jne.

        "Epäilen ja siinä on riittävä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää."

        Muutama lentosimulaattori peli, ei taida olla mikään kattava tekninen perustelu Windowsin paremmuudesta. Taas sitä samaa likinäköistä mutustelua jossa ei nähdä metsää puilta.
        Kuten jo sanoinkin, Windows tarjoaa kyllä marginaaliryhmille suunnattuja ohjelmia ja laitetukea mutta kun asiaa tarkastelee laajemmin ei ole mitään syytä miksi Windowsin pitäs olla ainoa käyttis maailmassa.

        Käytän toki itsekkin Windowsia silloin kun pelaan jotain pelejä joita Linux ei tue. Mutta Oma Windows koneeni on puhdas pelikone. Viritetty vain pelaamiseen ja sillä ei muuta tehdäkkään.

        Jos kone ottaa ja kaatuu kesken pelaamisen niin se ei haittaa. Mutta jos kone kaatuu kesken töiden, se pistää v*tuttamaan. Varsinkin jos järjestelmän kaatuessa menettää dataa. Ja tämä on M$ mielestä normaalia. HALOO!

        Jos sulla on tuliterä auto jota valmistaja kehuu parhaaksi mallikseen ja auto sammuilee välillä miten sattuu ja valmistaja pitää sitä normaalina niin hyväksytkö asian mukisematta. Jos sulla on tuliterä laajakuva TV ja se "kaatuilee" ja valmistaja pitää sitä normaalina niin hyväksytkö senkin mukisematta?!?

        Paitsi että M$ Windows ja M$ Office ovat keskinkertaisia kyhäelimä, ovat ne myös pahasti ylihinnoiteltuja. On helppo pitää kovaa hintaa kun on monopoliasema, ja sekin saavutettu kyseenalaisin menetelmin.

        *Puuf*

        Kaikki on käyttäjästä kiinni. Eipä oo mulla windows tiltannu tai muutakaa ku aloin 2000 pro:ta ja xp:tä käyttämään. Monesti on windowsin kaatuilu kiinni raudasta josta ei omassa koneessa tiedetä mitään koska windows sallii enemmän virheellistä rautaa kuin esim. linux, on se kyllä windowsin kannalta huono asia.. Mutta kantapään kautta sen koneen käytön oppii ja elämääni en tuhlaa linuxin "räpläämiseen" vaan käytän käyttistä jota on helpoin käyttää ja josta on jotain hyötyä.


      • Antoine de Saint-Exupéry
        mindfuck kirjoitti:

        --
        "Toimivatko IL-2 Sturmovik FB AEP PF ja Mikkiksen Flight Simulator 2004 linus koneissa?"
        --
        Se on Linux, ei linus, ja eivät ehkä toimi.
        Toimiiko MacOSX Pc:ssä? Toimiiko Mersun moottori tunturin mopossa? Toimiiko demokratia itsehallinnossa. Eivät. Miksi? Koska kyseessä on aivan eri asiat!
        Linux ei ole Windows ja päin vastoin. Windows ohjelmat eivät ole Linux ohjelmia ja päivnvastoin.
        Auto ei ole fillari jne.

        "Epäilen ja siinä on riittävä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää."

        Muutama lentosimulaattori peli, ei taida olla mikään kattava tekninen perustelu Windowsin paremmuudesta. Taas sitä samaa likinäköistä mutustelua jossa ei nähdä metsää puilta.
        Kuten jo sanoinkin, Windows tarjoaa kyllä marginaaliryhmille suunnattuja ohjelmia ja laitetukea mutta kun asiaa tarkastelee laajemmin ei ole mitään syytä miksi Windowsin pitäs olla ainoa käyttis maailmassa.

        Käytän toki itsekkin Windowsia silloin kun pelaan jotain pelejä joita Linux ei tue. Mutta Oma Windows koneeni on puhdas pelikone. Viritetty vain pelaamiseen ja sillä ei muuta tehdäkkään.

        Jos kone ottaa ja kaatuu kesken pelaamisen niin se ei haittaa. Mutta jos kone kaatuu kesken töiden, se pistää v*tuttamaan. Varsinkin jos järjestelmän kaatuessa menettää dataa. Ja tämä on M$ mielestä normaalia. HALOO!

        Jos sulla on tuliterä auto jota valmistaja kehuu parhaaksi mallikseen ja auto sammuilee välillä miten sattuu ja valmistaja pitää sitä normaalina niin hyväksytkö asian mukisematta. Jos sulla on tuliterä laajakuva TV ja se "kaatuilee" ja valmistaja pitää sitä normaalina niin hyväksytkö senkin mukisematta?!?

        Paitsi että M$ Windows ja M$ Office ovat keskinkertaisia kyhäelimä, ovat ne myös pahasti ylihinnoiteltuja. On helppo pitää kovaa hintaa kun on monopoliasema, ja sekin saavutettu kyseenalaisin menetelmin.

        *Puuf*

        Yes. Tämä kai on sitä virtuaalisotaa sitten jos mikä :)



        Se on minulle riittävän hyvä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää ja varmaan miljuunille muille.



        Se on minulle riittävän hyvä syy.



        Taitaa vaan käytännössä kuitenkin olla se ainoa käyttis maailmassa. Tokihan se riepoo mutta minkäs teet.
        Paljon netissä surffailen päivittäin, mutta missä Linuxiin törmää ja missä siitä kerrotaan? Ei missään, minne tavan käyttäjä eksyy ja meikäläinen kai sellainen on. Tuskinpa täällä Suomi24 keskustelujen Sodat palstalla käy väkeä tukka putkella ihmettelemässä Linuxin ylivertaisuutta. On tämä minulle ainoa paikka jossa Linuxiin törmää.



        Heh, et sitten ihan toivoton tapaus olekaan. Uskallatko muuten netissä pelata?



        Milloinkahan lienee vinukka kaatunut tässä masiinassa, enpä muista.



        WANHA kuin taivas.



        Näin se maailma toimii.



        Sanoppa muuta…


      • user

        Tässä pari gps ohjelmaa linuxiin:
        http://www.ncc.up.pt/gpsman/
        http://gpsdrive.kraftvoll.at/

        Molemmilla voi ajaa online.
        GPSman tukee liki kaikkia maailman karttajärjestelmiä, sekä Garmin, Magellan ja Lowrange navikaattoreita.

        Gpsdrive vain WGS 84, mutta se hakee koordinaattien perusteella automaattisesti karttoja netistä.

        En tiedä miten nuo suhtautuu Ozi exploreriin, kun en saanut Ozia toimimaan testattavana olleessa laitteessa.

        Gimpistä en ole löytänyt muuta oleellista puutetta, kuin sen, että sillä ei saa kuviin kuvatoimistojen haluamaa metadataa.


      • Antoine de Saint-Exupéry kirjoitti:

        Yes. Tämä kai on sitä virtuaalisotaa sitten jos mikä :)



        Se on minulle riittävän hyvä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää ja varmaan miljuunille muille.



        Se on minulle riittävän hyvä syy.



        Taitaa vaan käytännössä kuitenkin olla se ainoa käyttis maailmassa. Tokihan se riepoo mutta minkäs teet.
        Paljon netissä surffailen päivittäin, mutta missä Linuxiin törmää ja missä siitä kerrotaan? Ei missään, minne tavan käyttäjä eksyy ja meikäläinen kai sellainen on. Tuskinpa täällä Suomi24 keskustelujen Sodat palstalla käy väkeä tukka putkella ihmettelemässä Linuxin ylivertaisuutta. On tämä minulle ainoa paikka jossa Linuxiin törmää.



        Heh, et sitten ihan toivoton tapaus olekaan. Uskallatko muuten netissä pelata?



        Milloinkahan lienee vinukka kaatunut tässä masiinassa, enpä muista.



        WANHA kuin taivas.



        Näin se maailma toimii.



        Sanoppa muuta…

        Taitaa vaan käytännössä kuitenkin olla se ainoa käyttis maailmassa. Tokihan se riepoo mutta minkäs teet.
        Paljon netissä surffailen päivittäin, mutta missä Linuxiin törmää ja missä siitä kerrotaan? Ei missään, minne tavan käyttäjä eksyy ja meikäläinen kai sellainen on. Tuskinpa täällä Suomi24 keskustelujen Sodat palstalla käy väkeä tukka putkella ihmettelemässä Linuxin ylivertaisuutta. On tämä minulle ainoa paikka jossa Linuxiin törmää.

        Vai ettei tavallinen käyttäjä törmää GNI/Linux:iin?
        Mitäpä sinä sit nytkin teet?
        http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=suomi24.fi
        Missäs muualla surffaat, käyppä tsekkaamassa millä se servu pyörii....?

        :-D


      • Antoine de Saint-Exupéry
        djmosse kirjoitti:

        Taitaa vaan käytännössä kuitenkin olla se ainoa käyttis maailmassa. Tokihan se riepoo mutta minkäs teet.
        Paljon netissä surffailen päivittäin, mutta missä Linuxiin törmää ja missä siitä kerrotaan? Ei missään, minne tavan käyttäjä eksyy ja meikäläinen kai sellainen on. Tuskinpa täällä Suomi24 keskustelujen Sodat palstalla käy väkeä tukka putkella ihmettelemässä Linuxin ylivertaisuutta. On tämä minulle ainoa paikka jossa Linuxiin törmää.

        Vai ettei tavallinen käyttäjä törmää GNI/Linux:iin?
        Mitäpä sinä sit nytkin teet?
        http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=suomi24.fi
        Missäs muualla surffaat, käyppä tsekkaamassa millä se servu pyörii....?

        :-D

        Osasinkin odottaa jotain tällaista :)

        Minulle ja monelle muulle riittää että sivut toimivat, se että millä ne toimii ei ole olennaista.
        Se jos minä laitan valon huoneeseen niin ei minun tarvitse tietää tuleeko sähivirta siihen Olkiluodosta vai jostain muualta. Se vaan tulee. Niin no, kyllä energiayhtiöistä löytyy päivittäisessä selailussa enemmän tietoa kuin Linuxista.

        Asiahan on niin että mikkisoftaa tulee joka tuutista mutta linuksia? Ei mistään. En minä ainakaan päivittäisesä surffailussa siihen törmää kuin täällä, kuten mainittu.


      • Antoine de Saint-Exupéry kirjoitti:

        Osasinkin odottaa jotain tällaista :)

        Minulle ja monelle muulle riittää että sivut toimivat, se että millä ne toimii ei ole olennaista.
        Se jos minä laitan valon huoneeseen niin ei minun tarvitse tietää tuleeko sähivirta siihen Olkiluodosta vai jostain muualta. Se vaan tulee. Niin no, kyllä energiayhtiöistä löytyy päivittäisessä selailussa enemmän tietoa kuin Linuxista.

        Asiahan on niin että mikkisoftaa tulee joka tuutista mutta linuksia? Ei mistään. En minä ainakaan päivittäisesä surffailussa siihen törmää kuin täällä, kuten mainittu.

        hän se on, että niin kauan kuin homma toimii, niin ketään ei kiinnosta miten se toimii!!!
        Vastaava asia kuin että niin kauan kuin siivooja käy, niin kukaan ei sano mitään, mut auta armias kun duunia ei ole tehty!!!


      • Tõppõ
        djmosse kirjoitti:

        hän se on, että niin kauan kuin homma toimii, niin ketään ei kiinnosta miten se toimii!!!
        Vastaava asia kuin että niin kauan kuin siivooja käy, niin kukaan ei sano mitään, mut auta armias kun duunia ei ole tehty!!!

        »Minulle ja monelle muulle riittää että sivut toimivat, se että millä ne toimii ei ole olennaista.»

        Monet ovat myös sitä mieltä että riittää kun ohjelmat toimivat, sillä millä alustalla ne toimivat ei ole olennaista.
        Joidenkin mielestä ohjelmat toimivat hyvin vaikka ne välillä kaatuvatkin alustasta johtuen ja joidenkin mielestä ne toimivat vaikka alusta aina välillä tipahtaisikin pois pelistä ja käynnistyisi uudelleen (tai sitten ei). Sama porukka on sitä mieltä että tuollainen alusta on kumminkin parempi kuin sellainen joka ei hevin horju. Kummaa väkeä.


      • jason-blue
        Antoine de Saint-Exupéry kirjoitti:

        Yes. Tämä kai on sitä virtuaalisotaa sitten jos mikä :)



        Se on minulle riittävän hyvä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää ja varmaan miljuunille muille.



        Se on minulle riittävän hyvä syy.



        Taitaa vaan käytännössä kuitenkin olla se ainoa käyttis maailmassa. Tokihan se riepoo mutta minkäs teet.
        Paljon netissä surffailen päivittäin, mutta missä Linuxiin törmää ja missä siitä kerrotaan? Ei missään, minne tavan käyttäjä eksyy ja meikäläinen kai sellainen on. Tuskinpa täällä Suomi24 keskustelujen Sodat palstalla käy väkeä tukka putkella ihmettelemässä Linuxin ylivertaisuutta. On tämä minulle ainoa paikka jossa Linuxiin törmää.



        Heh, et sitten ihan toivoton tapaus olekaan. Uskallatko muuten netissä pelata?



        Milloinkahan lienee vinukka kaatunut tässä masiinassa, enpä muista.



        WANHA kuin taivas.



        Näin se maailma toimii.



        Sanoppa muuta…

        Google pyörii linuxilla. Ainakin noin epäsuorasti törmäät linuxiin.


      • Antoine de Saint-Exupéry
        jason-blue kirjoitti:

        Google pyörii linuxilla. Ainakin noin epäsuorasti törmäät linuxiin.

        Voi hyvänen aika sentään. Tästä taitaa tulla ikiluuppi.

        Törmään kyllä Linux palvelimiin vaikka missä, mutta kyse onkin etten törmää Linuxiin radikaalisti, niin että se läsähtää päin näköä kuin viiden voltin kumivasara.

        Unohdetaan nyt internetti kokonaan. Vaikkapa lehti, sanomalehti tai joku kevyempi tietokonelehti jota tavan kansalainen lukee. (Ei sitten offtopiccia mikä on tavan kansalainen, please.) Siellä minä törmään vintoosaan vaikka miten päin lukisin sitä. Mutta siellä minä en törmää Linuxiin vaikka kuinka tihrustaisin. Siitä kai tässä oli kyse, muistelisin, en ole enää varma...


      • Antoine de Saint-Exupéry kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään. Tästä taitaa tulla ikiluuppi.

        Törmään kyllä Linux palvelimiin vaikka missä, mutta kyse onkin etten törmää Linuxiin radikaalisti, niin että se läsähtää päin näköä kuin viiden voltin kumivasara.

        Unohdetaan nyt internetti kokonaan. Vaikkapa lehti, sanomalehti tai joku kevyempi tietokonelehti jota tavan kansalainen lukee. (Ei sitten offtopiccia mikä on tavan kansalainen, please.) Siellä minä törmään vintoosaan vaikka miten päin lukisin sitä. Mutta siellä minä en törmää Linuxiin vaikka kuinka tihrustaisin. Siitä kai tässä oli kyse, muistelisin, en ole enää varma...

        parkkimittareissa, kelloissa, joissain digivirittementapaisissa, teollisuuden embembed systemeissä... Onhan noita ;-)


      • mindfuck
        Antoine de Saint-Exupéry kirjoitti:

        Yes. Tämä kai on sitä virtuaalisotaa sitten jos mikä :)



        Se on minulle riittävän hyvä syy käyttää Windows XP käyttöjärjestelmää ja varmaan miljuunille muille.



        Se on minulle riittävän hyvä syy.



        Taitaa vaan käytännössä kuitenkin olla se ainoa käyttis maailmassa. Tokihan se riepoo mutta minkäs teet.
        Paljon netissä surffailen päivittäin, mutta missä Linuxiin törmää ja missä siitä kerrotaan? Ei missään, minne tavan käyttäjä eksyy ja meikäläinen kai sellainen on. Tuskinpa täällä Suomi24 keskustelujen Sodat palstalla käy väkeä tukka putkella ihmettelemässä Linuxin ylivertaisuutta. On tämä minulle ainoa paikka jossa Linuxiin törmää.



        Heh, et sitten ihan toivoton tapaus olekaan. Uskallatko muuten netissä pelata?



        Milloinkahan lienee vinukka kaatunut tässä masiinassa, enpä muista.



        WANHA kuin taivas.



        Näin se maailma toimii.



        Sanoppa muuta…

        No ei varmaan ole paljoa vaadittu että kutsutaan asioita kuten käyttöjärjestelmiä niiden oikeilla nimilla. Windows ja Linux, ei linus ja winblows.

        Ja sulle ja miljoonille muille voi olla ainoa pätevä syy käyttää Windowsia muutama lentosimu jne.
        Itselleni ja miljoonille muille se ei ole riittävä syy käyttää Windowsia koska emme halua rajoitettua käyttöympäristöä ja tehdä asioita M$ tavalla. Paitsi että emme myöskään halua maksaa käyttöjärjestelmästä turhaa rahaa sen jälkeen kun koneeseen on upotettu parituhatta euroa.

        Jos Windows olisi edes tuotteeseen nähden järkevän hintainen, voisi sen vaikka hankkia aina uuden version ilmetyttyä. Viimeeksi tuli hankittua WinXP joka oli OEM, eli sen sai melko halvalla. Tosin sitähän ei saa käyttää kuin siinä koneessa johon se on ostettu...

        Ja en tajua mitä tarkoitat sillä että miksi Linuxiin ei törmää kun netissä surffailee. Ja Windowsiin törmäät sitte vai? Surffailetko muualla kuin www.msn.com sivuilla?!

        En surffatesani törmää kumpakaaan ellen vartavasten niistä asiaa etsi.

        Ja onko vaikeaa heittää vaikka Googleen hakusanaksi Linux?

        Linuxista kerrotaan netissä tasan enemmän kuin Windowsista, jos tätä tietoa ei löydä tai ei halua löytää niin minkäs teet.

        Ja niin, pelaan Windows alustalla sellaisia pelejä joita ei Linuxille vielä löydy tai ei löydy ehkä koskaan. Harrastelen aika lailla betatestaamista ja online pelien pelaamista. Tällä hetkellä peliaikaa vie Enemy territory jota pelaan Linuxin alla ja Neocron2 ja eve online jota pelaan Windowsin alla.

        Ja voitko muka ihan pokerina väittää että koskaa ei ole sulla Windows kaatunut. Siis koskaan!
        Kuinka kauan olet omistanut tietokoneen, viikon vai kaksi?

        Toki Windows toimii kunhan rauta on 100% Windows yhteensopivaa, ajurit M$ sertifikoituja tai M$ omia, softa on M$ tavaraa ja juuri mitään muita ohjelmia ei asennella.
        Eräs Win98 työasema toimi aivan ok kun siihen ei asennettu mitään muuta kuin Windows ja M$ sertifikoidut verkkokorttiajurit. Ei juurikaan kaatuillut ja toimi. Kunnes kone siirrettiin muuhun käyttöön ja siihen asenneltiin lisää ohjelmia, tulostimia, virutorjuntaa ja palomuuria yms. Pian ei sitten enää toiminutkaan. Sinistä ikkunaa tarjosi päivittäin.

        Windowsin suurin ongelma kun on siinä ettei siinä ole mitään versiokontrollia. Ohjelmat voivat asentuessaan korvata järjestelmällä oleellisia systeemitiedostoja omilla versioillaan sen enempää sitä käyttäjältä kysymättä.
        Toinen mukava ongelma Windowsin kanssa on olematon muistin suojaus ja hallinta. Buginen tai villisti käyttäytyvä ohjelma voi kirjoittaa oman muistipaikkansa ulkopuolle saaden koko järjestelmän kaatumaan. Ja betatestatessa tätä tapahtuu paljon! Se että betavaiheessa oleva softa kaatuu ei ole mitään uutta mutta se että koko järjestelmä kaatuu siinä mukana on merkki huonosta järjestelmän suunnittelusta.
        Ja lisäksi miksi M$ jo itse neuvoo omassa teknisessä tuessaan lähes kaikkiin ongelmiin sanoin "Reinstall Windows"...
        Onko sen merkki hyvästä järjestelmästä jos se täytyy uudelleen asentaa aina kun jotain ongelmaa ilmenee.

        Lisäksi Windows ei osaa vapauttaa aina kaatuneen ohjelman viemiä resursseja ja Windows ei myöskään sisällä mitään työkaluja tämän ongelman ratkaisemiseksi.

        Ja jos olet sitä mieltä että on ok että Bill on saanut puljunsa aseman kyseenalaisin perustein ja Windows on ylihinnoiteltu, niin olet varmaan M$ palveluksessa.
        Ja koska en omien sanojesi mukaan ole koskaan maksanut Bilille mitään, olet joko piratisoinut Windowsisi ja varmaan muutkin ohjelmasi tai olet edelleen M$ palveluksessa.

        -end of line-


      • mindfuck
        mindfuck kirjoitti:

        No ei varmaan ole paljoa vaadittu että kutsutaan asioita kuten käyttöjärjestelmiä niiden oikeilla nimilla. Windows ja Linux, ei linus ja winblows.

        Ja sulle ja miljoonille muille voi olla ainoa pätevä syy käyttää Windowsia muutama lentosimu jne.
        Itselleni ja miljoonille muille se ei ole riittävä syy käyttää Windowsia koska emme halua rajoitettua käyttöympäristöä ja tehdä asioita M$ tavalla. Paitsi että emme myöskään halua maksaa käyttöjärjestelmästä turhaa rahaa sen jälkeen kun koneeseen on upotettu parituhatta euroa.

        Jos Windows olisi edes tuotteeseen nähden järkevän hintainen, voisi sen vaikka hankkia aina uuden version ilmetyttyä. Viimeeksi tuli hankittua WinXP joka oli OEM, eli sen sai melko halvalla. Tosin sitähän ei saa käyttää kuin siinä koneessa johon se on ostettu...

        Ja en tajua mitä tarkoitat sillä että miksi Linuxiin ei törmää kun netissä surffailee. Ja Windowsiin törmäät sitte vai? Surffailetko muualla kuin www.msn.com sivuilla?!

        En surffatesani törmää kumpakaaan ellen vartavasten niistä asiaa etsi.

        Ja onko vaikeaa heittää vaikka Googleen hakusanaksi Linux?

        Linuxista kerrotaan netissä tasan enemmän kuin Windowsista, jos tätä tietoa ei löydä tai ei halua löytää niin minkäs teet.

        Ja niin, pelaan Windows alustalla sellaisia pelejä joita ei Linuxille vielä löydy tai ei löydy ehkä koskaan. Harrastelen aika lailla betatestaamista ja online pelien pelaamista. Tällä hetkellä peliaikaa vie Enemy territory jota pelaan Linuxin alla ja Neocron2 ja eve online jota pelaan Windowsin alla.

        Ja voitko muka ihan pokerina väittää että koskaa ei ole sulla Windows kaatunut. Siis koskaan!
        Kuinka kauan olet omistanut tietokoneen, viikon vai kaksi?

        Toki Windows toimii kunhan rauta on 100% Windows yhteensopivaa, ajurit M$ sertifikoituja tai M$ omia, softa on M$ tavaraa ja juuri mitään muita ohjelmia ei asennella.
        Eräs Win98 työasema toimi aivan ok kun siihen ei asennettu mitään muuta kuin Windows ja M$ sertifikoidut verkkokorttiajurit. Ei juurikaan kaatuillut ja toimi. Kunnes kone siirrettiin muuhun käyttöön ja siihen asenneltiin lisää ohjelmia, tulostimia, virutorjuntaa ja palomuuria yms. Pian ei sitten enää toiminutkaan. Sinistä ikkunaa tarjosi päivittäin.

        Windowsin suurin ongelma kun on siinä ettei siinä ole mitään versiokontrollia. Ohjelmat voivat asentuessaan korvata järjestelmällä oleellisia systeemitiedostoja omilla versioillaan sen enempää sitä käyttäjältä kysymättä.
        Toinen mukava ongelma Windowsin kanssa on olematon muistin suojaus ja hallinta. Buginen tai villisti käyttäytyvä ohjelma voi kirjoittaa oman muistipaikkansa ulkopuolle saaden koko järjestelmän kaatumaan. Ja betatestatessa tätä tapahtuu paljon! Se että betavaiheessa oleva softa kaatuu ei ole mitään uutta mutta se että koko järjestelmä kaatuu siinä mukana on merkki huonosta järjestelmän suunnittelusta.
        Ja lisäksi miksi M$ jo itse neuvoo omassa teknisessä tuessaan lähes kaikkiin ongelmiin sanoin "Reinstall Windows"...
        Onko sen merkki hyvästä järjestelmästä jos se täytyy uudelleen asentaa aina kun jotain ongelmaa ilmenee.

        Lisäksi Windows ei osaa vapauttaa aina kaatuneen ohjelman viemiä resursseja ja Windows ei myöskään sisällä mitään työkaluja tämän ongelman ratkaisemiseksi.

        Ja jos olet sitä mieltä että on ok että Bill on saanut puljunsa aseman kyseenalaisin perustein ja Windows on ylihinnoiteltu, niin olet varmaan M$ palveluksessa.
        Ja koska en omien sanojesi mukaan ole koskaan maksanut Bilille mitään, olet joko piratisoinut Windowsisi ja varmaan muutkin ohjelmasi tai olet edelleen M$ palveluksessa.

        -end of line-

        "Ja koska et omien sanojesi mukaan ole koskaan maksanut Bilille mitään, olet joko piratisoinut Windowsisi ja varmaan muutkin ohjelmasi tai olet edelleen M$ palveluksessa."

        Meni väärään threadiin! Pahoittelen. Olet varmaan maksanut Bilille muutaman lounaan Windows ja Office muodossa. Niin pitääkin. Piratismi on pahasta. :D

        -End of line-


    • liittyen
    • G'Kar

      Harrastan musiikkia ja kirjoitan orkesterillemme nuotteja puhtaaksi tietokoneella. Olen kysynyt tätä ennenkin, enkä ole saanut vastausta. Löytyykö Linuxille yhtään hyvää nuotinnusohjelmaa, saa olla vaikka maksullinen. Ohjelmassa pitäsi olla seuraavat ominaisuudet:

      -sillä pitää pystyä kirjoittamaan nuotteja nopeasti.
      -sillä pitää pystyä tekemään orkesterille partituuri ja erottamaan valmiista partituurista stemmat eri soittimille
      -sen pitää osata soittaa kirjoitettu sovitus
      -nuotit pitää tietenkin voida tulostaa halutun kokoiselle paperille

      Itse en ole kunnollista ohjelmaa löytänyt eli Windowsia tarvitaan, vaikka se onkin käyttöjärjestelmänä huonompi kuin Linux.

      • Bits©

        Mitä nuotinnossoftaa nyt käytät? Pyöriskö WINEllä?

        Oletko tutustunut nimiin Brahms, Rosegarden, LilyPond, MUP?

        Ei nuo vaatimukset kovin kummoiset ole, veikkaisin löytyvän. "Nopeus" taas on kovin relatiivinen käsite ja yleensä on kiinni siitä, miten hyvin työkalusi tunnet.


      • G'Kar
        Bits© kirjoitti:

        Mitä nuotinnossoftaa nyt käytät? Pyöriskö WINEllä?

        Oletko tutustunut nimiin Brahms, Rosegarden, LilyPond, MUP?

        Ei nuo vaatimukset kovin kummoiset ole, veikkaisin löytyvän. "Nopeus" taas on kovin relatiivinen käsite ja yleensä on kiinni siitä, miten hyvin työkalusi tunnet.

        Nykyisin käytän Sibelius nimistä ohjelmaa, sitä ei voi asentaa edes eri Windows-koneeseen, kuin mihin se on aktivoitu. Aikaisemmin olen käyttänyt Encorea, jonka sain toimimaan winen avulla joten kuten, mutta kaikki toiminnot ohjelmassa eivät pelanneet.

        Mainitsemistasi ohjelmista muut paitsi MUP ovat ainakin nimeltä tuttuja, jotain (en muista enää mitä) olen joskus kokeillutkin, mutta ei ole toiminut haluamallani tavalla.

        Siinä, että nopeus on kiinni työkalun tuntemisesta olet oikeassa. Nuotin kirjoitus tietokoneella vaatii näppäinkomentojen tuntemista, homman pitää sujua lähes ilman hiirtä.


      • Bits©
        G'Kar kirjoitti:

        Nykyisin käytän Sibelius nimistä ohjelmaa, sitä ei voi asentaa edes eri Windows-koneeseen, kuin mihin se on aktivoitu. Aikaisemmin olen käyttänyt Encorea, jonka sain toimimaan winen avulla joten kuten, mutta kaikki toiminnot ohjelmassa eivät pelanneet.

        Mainitsemistasi ohjelmista muut paitsi MUP ovat ainakin nimeltä tuttuja, jotain (en muista enää mitä) olen joskus kokeillutkin, mutta ei ole toiminut haluamallani tavalla.

        Siinä, että nopeus on kiinni työkalun tuntemisesta olet oikeassa. Nuotin kirjoitus tietokoneella vaatii näppäinkomentojen tuntemista, homman pitää sujua lähes ilman hiirtä.

        Siis että Sibeliusta käytät... tuo stemman rippaaminen partsikasta vihjaisi :-) Joskus tuli tuohonkin tutustuttua, mutta tuo aktivointisysteemi teki tenän. Helevetin huono ajatus.

        Siis eihän hiirellä nuottia vedä elävä erkkikään. Minä mieluummin MIDItän kiipparin ja soitan sillä tavaran sisään.

        Oletko missään vaiheessa muuten vilkaissut Igor Engarveria? Mielenkiintoinen, Noteheadsin omistajiin kuuluu mm. Björn Ulvaeus ja Per Gessle. Vaatii koneelta aika paljon vähemmän kuin Sibbe... saattaisi vaikka Winettyä.

        Äh. Pitää vissiin laittaa taas musiikkityöasema pystyyn :-)


      • Mäkkihöperö

        ...vaihtoehtoja. Windows ja Linux eivät ole ainoat mahdollisuudet. Ammattilaiset ovat tehneet nuotteja ja yleensä musiikkia Macilla jo 15 vuotta työkaluina Professional Composer, Finale, Sibelius ym


    • aa/

      protoolsia vastaavaa musiikkistudio ohjelmaa ei löydy. koti/demostudioon riittäviä ohjelmia saattaa löytyä.
      avoimen lähdekoodin ammattilaisstudio-suitea tuskin tulee.
      elokuvien linux-farmien kautta saattaa tulla jokin porttaus joskus, mutta tuskin suoraan
      musiikkiteollisuuden piiristä.

      • Bits©

      • Tõppõ

        »avoimen lähdekoodin ammattilaisstudio-suitea tuskin tulee»

        Onko niin että ihmiset suostuvat ostamaan ohjelmia vasta sitten kun ovat ensin maksaneet käyttöjärjestelmästä itsensä kipeiksi? Mikäli alla on ilmainen käyttöjärjestelmä niin kaikki muukin pitäisi saada ilmaiseksi.

        Onko todella mahdoton ajatus että Linux-alustalle tehtäisiin kaupallisia ohjelmia?

        Kyse on siis siitä miksei ProToolsia portata Linuxille ja myydä Linux-versiota ihan samalla tavalla kuin Win ja Mac -versioitakin.
        Täytyy muuten taas kerran huomauttaa että ProTools on alunperin mäcille tehty ohjelma. Kun ProTools siis jo nykyään toimii unixkloonialustalla (Mac OsX) niin olisiko ihan mahdotonta tehdä vielä pienenpieni muutostyö että toimisi myös toisessa unixkloonissa.
        Sama pätee myös muihin ohjelmiin joita minä ainakin kaipaisin Linuxiin: Photoshop ja Avid.


      • iTux
        Tõppõ kirjoitti:

        »avoimen lähdekoodin ammattilaisstudio-suitea tuskin tulee»

        Onko niin että ihmiset suostuvat ostamaan ohjelmia vasta sitten kun ovat ensin maksaneet käyttöjärjestelmästä itsensä kipeiksi? Mikäli alla on ilmainen käyttöjärjestelmä niin kaikki muukin pitäisi saada ilmaiseksi.

        Onko todella mahdoton ajatus että Linux-alustalle tehtäisiin kaupallisia ohjelmia?

        Kyse on siis siitä miksei ProToolsia portata Linuxille ja myydä Linux-versiota ihan samalla tavalla kuin Win ja Mac -versioitakin.
        Täytyy muuten taas kerran huomauttaa että ProTools on alunperin mäcille tehty ohjelma. Kun ProTools siis jo nykyään toimii unixkloonialustalla (Mac OsX) niin olisiko ihan mahdotonta tehdä vielä pienenpieni muutostyö että toimisi myös toisessa unixkloonissa.
        Sama pätee myös muihin ohjelmiin joita minä ainakin kaipaisin Linuxiin: Photoshop ja Avid.

        > Onko todella mahdoton ajatus että Linux-alustalle tehtäisiin kaupallisia ohjelmia?

        Ei.
        Ammattilaispuolellahan jo löytyy monia kaupallisia Linux softia.
        esim. elokuva-alan kolme kärki softaa on saatavilla Linuxille & Macille:
        - Aliaksen Maya, http://www.alias.com/
        - Applen Shake, http://www.apple.com/shake/
        - Pixarin RenderMan, http://www.pixar.com/renderman/

        Näillä kolmella softalla homma hoituu Mac & Linux alustoilla ja Windows... sorry...


      • aa/
        Tõppõ kirjoitti:

        »avoimen lähdekoodin ammattilaisstudio-suitea tuskin tulee»

        Onko niin että ihmiset suostuvat ostamaan ohjelmia vasta sitten kun ovat ensin maksaneet käyttöjärjestelmästä itsensä kipeiksi? Mikäli alla on ilmainen käyttöjärjestelmä niin kaikki muukin pitäisi saada ilmaiseksi.

        Onko todella mahdoton ajatus että Linux-alustalle tehtäisiin kaupallisia ohjelmia?

        Kyse on siis siitä miksei ProToolsia portata Linuxille ja myydä Linux-versiota ihan samalla tavalla kuin Win ja Mac -versioitakin.
        Täytyy muuten taas kerran huomauttaa että ProTools on alunperin mäcille tehty ohjelma. Kun ProTools siis jo nykyään toimii unixkloonialustalla (Mac OsX) niin olisiko ihan mahdotonta tehdä vielä pienenpieni muutostyö että toimisi myös toisessa unixkloonissa.
        Sama pätee myös muihin ohjelmiin joita minä ainakin kaipaisin Linuxiin: Photoshop ja Avid.

        porttauksia tehdään, jos löytyy asiakkaita. jos
        esimerkiksi isot leffastudiot haluavat jonkin ohjelman, porttaus tehdään. supertietokoneisiin tarkoitettuille tieteellisille ohjelmille ja sen sellaisille on markkinat. me kotikäyttäjät tuskin
        olemme niistä edes kuulleet.
        protoolsin käyttäjät ovat usein mac-kulttuurista, mahdollisesti atarista siirtyneet. musiikin tuottamiseen ei tarvitse linux-supertietokonetta. studioväki ostaa protoolsin joka tapauksessa, oli linux-versio tai ei. sitä konetta käytetään lähes pelkästään protoolsiin kuitenkin.
        ilman lähdekoodia julkaistut ohjelmat ovat usein vain x86-linuxille, koska se on yleisin.
        arcobar readeristä on linux versio. en tiedä kuinka moni käyttää (ei ole tullut tarvetta). opera-selaimesta on linux-versio. kuinka moni käyttää?


      • aa/ kirjoitti:

        porttauksia tehdään, jos löytyy asiakkaita. jos
        esimerkiksi isot leffastudiot haluavat jonkin ohjelman, porttaus tehdään. supertietokoneisiin tarkoitettuille tieteellisille ohjelmille ja sen sellaisille on markkinat. me kotikäyttäjät tuskin
        olemme niistä edes kuulleet.
        protoolsin käyttäjät ovat usein mac-kulttuurista, mahdollisesti atarista siirtyneet. musiikin tuottamiseen ei tarvitse linux-supertietokonetta. studioväki ostaa protoolsin joka tapauksessa, oli linux-versio tai ei. sitä konetta käytetään lähes pelkästään protoolsiin kuitenkin.
        ilman lähdekoodia julkaistut ohjelmat ovat usein vain x86-linuxille, koska se on yleisin.
        arcobar readeristä on linux versio. en tiedä kuinka moni käyttää (ei ole tullut tarvetta). opera-selaimesta on linux-versio. kuinka moni käyttää?

        Olen käyttänyt Operaa Linuxilla muistaakseni versiosta 6.x lähtien. Acrobat Readeria käytin myös joskus, mutta nykyään xpdf on riittänyt käytännössä kaikkeen.


      • Öhhh
        aa/ kirjoitti:

        porttauksia tehdään, jos löytyy asiakkaita. jos
        esimerkiksi isot leffastudiot haluavat jonkin ohjelman, porttaus tehdään. supertietokoneisiin tarkoitettuille tieteellisille ohjelmille ja sen sellaisille on markkinat. me kotikäyttäjät tuskin
        olemme niistä edes kuulleet.
        protoolsin käyttäjät ovat usein mac-kulttuurista, mahdollisesti atarista siirtyneet. musiikin tuottamiseen ei tarvitse linux-supertietokonetta. studioväki ostaa protoolsin joka tapauksessa, oli linux-versio tai ei. sitä konetta käytetään lähes pelkästään protoolsiin kuitenkin.
        ilman lähdekoodia julkaistut ohjelmat ovat usein vain x86-linuxille, koska se on yleisin.
        arcobar readeristä on linux versio. en tiedä kuinka moni käyttää (ei ole tullut tarvetta). opera-selaimesta on linux-versio. kuinka moni käyttää?

        > orttauksia tehdään, jos löytyy asiakkaita.

        milestäni aika loogista, osittain ainakin. eikö?


      • Töppö
        Öhhh kirjoitti:

        > orttauksia tehdään, jos löytyy asiakkaita.

        milestäni aika loogista, osittain ainakin. eikö?

        »porttauksia tehdään, jos löytyy asiakkaita»
        Niin, tottakai. Mutta miten voi olla asiakkaita jollei ole mitä ostaa.

        »protoolsin käyttäjät ovat usein mac-kulttuurista, mahdollisesti atarista siirtyneet. musiikin tuottamiseen ei tarvitse linux-supertietokonetta.»
        Kerros sitten mitä järkeä on ollut portata ProTools Windowsille? Ei kai ne mac-käyttäjät siksi vaihda Windowsiin että sinneKIN saa ProToolsin?

        »studioväki ostaa protoolsin joka tapauksessa, oli linux-versio tai ei. sitä konetta käytetään lähes pelkästään protoolsiin kuitenkin.»

        Mielestäni Linux olisi nimenomaan helvetin hyvä tuollaiseen tarkoitukseen koska sen pystyy haluttaessa räätälöimään tarkasti oikeanlaiseksi.
        Sen sijaan tuontyylisten softien käyttöä Windowsissa en ymmärrä alkuunkaan.

        » opera-selaimesta on linux-versio. kuinka moni käyttää?»

        Minä ainakin.


      • aa/
        Töppö kirjoitti:

        »porttauksia tehdään, jos löytyy asiakkaita»
        Niin, tottakai. Mutta miten voi olla asiakkaita jollei ole mitä ostaa.

        »protoolsin käyttäjät ovat usein mac-kulttuurista, mahdollisesti atarista siirtyneet. musiikin tuottamiseen ei tarvitse linux-supertietokonetta.»
        Kerros sitten mitä järkeä on ollut portata ProTools Windowsille? Ei kai ne mac-käyttäjät siksi vaihda Windowsiin että sinneKIN saa ProToolsin?

        »studioväki ostaa protoolsin joka tapauksessa, oli linux-versio tai ei. sitä konetta käytetään lähes pelkästään protoolsiin kuitenkin.»

        Mielestäni Linux olisi nimenomaan helvetin hyvä tuollaiseen tarkoitukseen koska sen pystyy haluttaessa räätälöimään tarkasti oikeanlaiseksi.
        Sen sijaan tuontyylisten softien käyttöä Windowsissa en ymmärrä alkuunkaan.

        » opera-selaimesta on linux-versio. kuinka moni käyttää?»

        Minä ainakin.

        "Niin, tottakai. Mutta miten voi olla asiakkaita jollei ole mitä ostaa. "
        sanotaan vahvaa näyttöä kysynnästä nyt, eikä viiden vuoden päästä.
        "Kerros sitten mitä järkeä on ollut portata ProTools Windowsille?"
        -ehkä Alsa ei napannut silloin aikaan? jokin kytky? oletus todennäköisen studion pystyttäjän tottumuksista 86:n ääressä. ajureiden tilanne silloin. Macin rauta ei ollut ylivoimainen. Kaupaksi ovat menneet. huithapelimuusikot haluavat usein myös protoolsin koti-windowsiinsa.
        Musapuolella on kohtuullisen teknisiä tyyppejä, jotka tuntevat studiolaitteet,
        mutta tietokoneesta lähinnä kaapelien sisääntulot
        ja protoolsin käynnistyksen. kotona saattaa olla ties kuinka huonosti hoidettu windows-kone, jonka
        pentiumi lataa nuotitusohjelmaa iäisyyksiä. sanotaan, että mac-väkeä on kohtuullisesti. kyllä
        wintoosoja näkee, ehkä jonkin atarinkin.
        järkevyydestä en tiedä. jos kyse ei olisi kulttuurisesta jutusta, niin olettaisin, että alsan kehitys olisi ollut nopeampaa.
        voisi toivoa kilpailevan kalliin tuotteen kokeilevan linuxia.


    • kommentoida

      > - Linuxille ei ole laiteajureita. Väärin, en ole
      > vielä laitteeseen törmännyt jota en ole saanut
      > Linuxin alla toimimaan. (Ellei kyse ole jostain
      > todella eksoottisesta vekottimesta jota käyttää
      > vain marginaaliryhmä)

      Hep!! Yksi SCSI-kortti (Initio) löytynyt. Piti olla ajurit mutta ei niin ei.

      > - Linuxin tietoturva on huonompi kuin Windowsin.
      > Väärin, väärin ja väärin. Niin pahasti metsään
      > että kolina käy.

      Totta joriset.

      > M$ ei ole saanut mitään hyvää koskaa aikaan.
      > Mitään ei ole keksitty itse, kaikki on ostettu
      > kolmannelta osapuolelta tai varastettu.

      Ja ostettunakin riisuttuja versioita. Mikki$otku ei yksinkertaisesti osaa tehdä mitään oikein. Nooh, onhan Mikki$otku sentään itse keksinyt jotain, nimittäin MSX:n. Kuka muistaa Z80-prossuille tehdyn yhteisen "käyttiksen"? Senkin yhteensopivuus oli heikko. Surprise!!!

      > Jos M$:n kaltainen megayhtiö nettoaa miljardeja
      > taaloja kuukaudessa, luulisi että tolla rahalla
      > saisi aikaan jo jotain laadukasta.

      Tämähän tässä eniten pännii. Joudut maksamaan käyttiksestä korkean hinnan ja mitä saat? Vinon pinon aukkoja ja bugeja. M$ kehottaa pitämään käyttiksen ajantasalla mutta milläs pidät. Ainakaan modeemikäyttäjät kun pakujen imurointi vie ikuisuuden ja puhelin lasku on pilvissä.

      > M$ Edu lisnessi kieltää oppilaitoksia
      > opettamasta muiden valmistajien ohjelmia /
      > käyttöjärjestelmiä jos ovat hankkineet EDU
      > lisenssit.

      Ei tuo mulle tullut lisenssiehto kyllä tuollaista sano.

      > M$ sopi erää oikeusjupakan lahoittamalla suuret
      > summat rahaa USAssa muutamille kouluille
      > ohjelmisto hankintoihin, mutta pienessä
      > präntissä olikin kohta jossa sanottiin että
      > tuosta lahjoitus rahasta on suurin osa
      > käytettäjän M$ tuotteisiin.

      Muistanko pahasti väärin, jos väitän M$:n antaneet tuota rahasummaa vastaavan määrän M$:n ohjelmistoja. M$:n kate ohjelmistoista on muistaakseni 90%:n korvilla joten "lahjoitettu" rahasumma on siis vain kymmenesosa sovitusta.

      > M$ ei ole mikään IT alan yritys. Pelkkä
      > rahanteko laite joka ei edistä IT-alan kehitystä
      > mihinkään suuntaan. WinXP sisältää vuosikymmenen
      > vanhaa teknologiaa ja sitä pidetään
      > nykyaikaisena tietojenkäsittelyn riemuvoittona.

      Samat jutut olen nähnyt aikaisemmin unixeissa tai KDE:ssä. Sitten Mikki$sotku kopioi ne ja taas ollaan muka saatu jotain mullistavaa keksityksi. M$ mukamas noudattaa standardeja mutta tuotteet eivät ole yhteensopivia muiden samaa standardia noudattavien tuotteiden kanssa, esim LDAP.

      > Ja ehkä Linux perustuu myös vuosikymmenen
      > takaiseen teknologiaan mutta aina uuden kernelin
      > myötä siirytän uuteen aikaan.

      Tässä koko homman hienous. Ei tarvitse muutaman vuoden välein ottaa käyttöön uutta gigalomaanista käyttista, joka on täynnä bugeja ja aukkoja.

      Mikki$sotkun tuotteet ovat kermakakkuja päältä, maksalaatikkoa sisältä.

      • EHEHH

        Linux käyttäjät kateuksissaan tekevät windowssille viruksia, näin minä sanon niille jotka windowsia haukkuu!


      • Pentti Viitonen
        EHEHH kirjoitti:

        Linux käyttäjät kateuksissaan tekevät windowssille viruksia, näin minä sanon niille jotka windowsia haukkuu!

        En usko, että kukaan Linux käyttäjä edes vaivautuu Winukkaa tutkimaan, kun on parempaakin tekemistä, eli etköhän ammu nyt itseäsi jalkaan tässä asiassa.

        Eli he tekevät työt sillä käyttöjärjestelmällä ja loput ajat pelataan käyttöLIITTYMÄLLÄ, mikäli siihen jää aikaa.


      • yer haxornes
        Pentti Viitonen kirjoitti:

        En usko, että kukaan Linux käyttäjä edes vaivautuu Winukkaa tutkimaan, kun on parempaakin tekemistä, eli etköhän ammu nyt itseäsi jalkaan tässä asiassa.

        Eli he tekevät työt sillä käyttöjärjestelmällä ja loput ajat pelataan käyttöLIITTYMÄLLÄ, mikäli siihen jää aikaa.

        Winkkua on tullut tutkittua enemmänkin ja ei se ole vielä hyvältä näyttänyt. Koko Windows kehityskaari on pelkkää päivitystä toisensa perään. Ensin oli Win3.0, sitten tuli työryhmä winkku 3.11 ja sen "riisuttu" 3.1 versio jossa ei ollut työryhmäkäytäntöä.

        Pian päästiin nauttimaan ensimmäisestä WinNT järjestelmästä ja pian saatiikiin Win95 ja WinNT.40 wks ja server. Siitä eteenpäin ollaan menty metsään ja pahasti. Tämän päivän M$ innovaatio WinXP sisältää edelleen vanhaa 3.11 koodia, vanhan ytimen ja vanhan käyttöliittymän johon on pultattu vain uusi "nahka" päälle.

        Ainoa parannus mitä on saatu vuosien varrella aikaan on edes jonkinlainen erottelu kernel-tason ja käyttäjä-tason koodissa. Ja sekään ei aina toimi niikuin pitäisi.
        Muistinsuojaus loistaa poissaolollaan, kuten täällä onkin jo sanottu, Winkku antaa armotta ohjelmien kirjoittaa oman muistialueensa ulkopuolelle. Siitä saadaan aikaan mukavat siniset ikkunat tai ilmoitus "ohjelma.exe on suorittanut jotain laitonta jne."

        Edelleenkään Windows ei sisällä mitään ylläpitomoodia jossa olisi kunnolliset työkalut järjestelmän ylläpitoon saatikka sitten mitään kelvollista ja helposti saatavilla olevaa dokumentointia nykyisistä. Ainoa keino on ostaa taas pari kallista M$ julkaisemaa paksua kirjaa joista on ehkä apua jos hyvä onni käy.

        Yleensä vakan järjestelmävirheen sattuessa ainoa keino saada kone taas käyttöön on asentaa Winkku uudestaan. Tämä uudestaan metodi kelpaa ehkä teletapeille ja niiden serkuille mutta käyttäjälle joka haluaa järjestelmän jota ei tarvitse asennella uudelleen aina kun jotain menee rikki ei Windows ole mikään hyvä vaihtoehto.

        Ja niinpä niin. Tehdään työt käyttöjärjestelmällä, (Linux) ja pelataan ja leikitään käyttöliittymällä (Windows).

        ps: Niin ja yksi win2k ja xp parannus ovat dynaamisetlevyt. Jos luottaa siihen että kone ei kosahda niin voi vihdoin asennuksen jälkeen jopa Winkussa mountata vaikka käyttäjien kotikansiot omaan osioonsa. tuo edes jotain pientä turvaa datalle järjestelmän hajotessa.
        Tästä plussaa mutta miksi vasta nyt. Unix maailmassa on ollut alkuajoista lähtien moinen käytäntö mukana.

        Windows tulee perässä kun Linux ja Unix maailma kehittyy. Ehkä jos M$ pysyy kasassa niin voidaan saada kymmenen vuoden päästä jo ensimmäinen "toimiva" ja "käytännölinen" Windows.

        Siihen asti, noh, vaihtoehtojahan löytyy...
        Ja sitäpaitsi, itse kyseenalaistan kaiken. Mikään ei ole itsestään selvää, ei edes käyttöjärjestelmät. Linux sisältää omat huonot puolensa mutta yksikään niistä ei ole tekninen kuten winkun kaikki huonot puolet.

        Ja edelleen vihaan M$:ää sen epäeettisyyden vuoksi.


      • oh hoijaa
        EHEHH kirjoitti:

        Linux käyttäjät kateuksissaan tekevät windowssille viruksia, näin minä sanon niille jotka windowsia haukkuu!

        >Linux käyttäjät kateuksissaan tekevät windowssille viruksia, näin minä sanon niille jotka windowsia haukkuu!<

        Kukahan se kateellinen oikeasti onkaan ja toisia kateuksissaan ja epätoivoissaan panettelee? Toi mitä väität, on silkkaa valetta! Miksi linux-käyttäjät olis kateellisia ja vielä enemmän minkä helvetin takia kukaan linux-käyttäjä vaivautuisi tekemään viruksia windowsiin? Hei haloo, otahan nyt jo pää persuuksistas pois ja käytä järkees. ET oikeesti VOI OLLA NOIN TYHMÄ. :)


      • aa/
        oh hoijaa kirjoitti:

        >Linux käyttäjät kateuksissaan tekevät windowssille viruksia, näin minä sanon niille jotka windowsia haukkuu!<

        Kukahan se kateellinen oikeasti onkaan ja toisia kateuksissaan ja epätoivoissaan panettelee? Toi mitä väität, on silkkaa valetta! Miksi linux-käyttäjät olis kateellisia ja vielä enemmän minkä helvetin takia kukaan linux-käyttäjä vaivautuisi tekemään viruksia windowsiin? Hei haloo, otahan nyt jo pää persuuksistas pois ja käytä järkees. ET oikeesti VOI OLLA NOIN TYHMÄ. :)

        minkä helvetin takia kukaan linux-käyttäjä vaivautuisi tekemään viruksia windowsiin?

        ehkä ne ovat openbsd-käyttäjiä, jotka tarvitsevat niitä zombipönttöjä darl-paran ddossaamiseen?


      • EHEHH
        aa/ kirjoitti:

        minkä helvetin takia kukaan linux-käyttäjä vaivautuisi tekemään viruksia windowsiin?

        ehkä ne ovat openbsd-käyttäjiä, jotka tarvitsevat niitä zombipönttöjä darl-paran ddossaamiseen?

        Kyllä teillä linuxin käyttäjillä riittää tuota aikaa tulla tänne haukkumaan windowsia kun olette juuri saaneet koneen sen linuxineen päivineen pelaamaan! Keillähän tässä on se PÄÄ PERSEESSÄ???!


      • KATO
        oh hoijaa kirjoitti:

        >Linux käyttäjät kateuksissaan tekevät windowssille viruksia, näin minä sanon niille jotka windowsia haukkuu!<

        Kukahan se kateellinen oikeasti onkaan ja toisia kateuksissaan ja epätoivoissaan panettelee? Toi mitä väität, on silkkaa valetta! Miksi linux-käyttäjät olis kateellisia ja vielä enemmän minkä helvetin takia kukaan linux-käyttäjä vaivautuisi tekemään viruksia windowsiin? Hei haloo, otahan nyt jo pää persuuksistas pois ja käytä järkees. ET oikeesti VOI OLLA NOIN TYHMÄ. :)

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=500000000000003&posting=22000000005292252 ETTÄ MIKÄ TÄÄLLÄ ON OIKEASTI HOMMAN NIMI.


      • aa/
        KATO kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=500000000000003&posting=22000000005292252 ETTÄ MIKÄ TÄÄLLÄ ON OIKEASTI HOMMAN NIMI.

        en saa tuosta oikein selvää, mutta mulla on windows kokemuksia pitkistä helpdesk puheluista, joiden aikana olen rebootannut ties kuinka monta kertaa. on vaan niin saamarin vaikeata saada selville, mikä on siellä on pielessä.
        linux ongelmani ovat yleensä liittyneet selkeästi markkinaosuudesta johtuviin yhteensopivuus ongelmiin tai ihan selkeän beta-softan käyttöön.
        apu-foorumeita selatessa huomaa kyllä ongelmien laadun erilaisuuden.
        ei se windows ajattelutapa hetkessä juurru. monilla tiekkarin käyneillä (itselläni ei ole alan koulutusta) on yllättäviä vaikeuksia wintoosan äärellä.
        windowsin ja sen ohjelmistojen tuttuusetu on valtti pienyrityksissä. se on selvä. pakettiratkaisun kanssa ei tarvitse miettiä ja jos työt hoituvat, siirtyminen pois ei näytä kannattavalta. ja microsoftin haittavaikutukset tietotekniikan ja verkkojen tulevaisuuteen näyttävät kaukaisilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      388
      4792
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2641
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      154
      1906
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1628
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1493
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1347
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1335
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      62
      1287
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      48
      1282
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1091
    Aihe