Uutisissa mainostetaan kirkkoa, ei SPR:ää

ei millään pahalla

Taas kerran kun tapahtui kaamea tragedia, niin uutisissa mainostetaan kerta toisensa perään kuinka kirkko on POIKKEUKSELLISESTI auki myöhempään, klo 18 asti ja papin kanssa voi keskustella.

(Miksi apteekki on auki yöllä, mutta kirkko ei?, kyseli aikoinaan laulussaan Junnu Vainio.)

Vasta äsken osui ekaa kertaa silmään netissä, iltapv-lehden juttu jossa kerrotiin että SPR tarjoaa (ihan oikeaa) kriisiapua (ei mitään jeesustelua) niin kuin aina tällaisten ikävien tapausten jälkeen kuin toki muulloinkin.

Kunnatkin, niiden sosiaalitoimitarjoaa apua traumatisoituneille. JOs ei muuta keksi voi mennä tervayskeskukseen pyytämään apua.

Kylä tosiuskovaiselle barmasti papin löpinöistä on apua,m jos on kerran ehdollistunut plasebolöpinään.

Mutta oliskohan kohtuullista että ihan oikeetakin kriisiapua mainostettaisiin eikä vain kirkon huuhaata, joka ei kaikille apua tuo.

15

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Mutta oliskohan kohtuullista että ihan oikeetakin kriisiapua mainostettaisiin eikä vain kirkon huuhaata, joka ei kaikille apua tuo"

En ottaisi ihan noin jyrkkää kantaa.
      SPR tarjoaa myös henkistä kriisiapua, mutta ei varmasti läheskään kaikilla paikkakunnilla. Papit taas ovat saaneet myös psykologista koulutusta ihmisten kohtaamisesta kriisitilanteessa ja se kuuluu jopa heidän arkirutiineihinsa. Hehän joutuvat työssään tapaamaan jatkuvasti vainajien lähiomaisia.

Tuollaisessa tilanteessa on ihan hyvä, että eri organisaatiot tarjoavat kriisiapua. Valitkoot jokainen sen tahon, johon itse eniten luottaa.

• >>>Hehän [papit] joutuvat työssään tapaamaan jatkuvasti vainajien lähiomaisia.

• Kalapagos (ei kirj.)
        qwertyilija kirjoitti:

>>>Hehän [papit] joutuvat työssään tapaamaan jatkuvasti vainajien lähiomaisia.

Itse näkisin, että kyse on ensisijaisesti kuuntelevasta korvaparista ja empatiasta. Enkä edes usko, että siinä kovin paljoa jeesustellaan varsinkaan jos kertoo, että itse on ateisti.

• aikuinen nainen

Tein kerran samantyyppisen avauksen mikä nyt on tehty. Sinä agnostikko puolustit silloinkin kirkkoa minut haukkumalla. Aivan kuin sinun mielestä kirkkoa ei saisi kritisoida.

Minuakin häiritsee se miten kirkko häpeämättömästi kiillottaa omaa kulissiaan silloin kun tapahtuu kauheita.

Aloittaja sanoo kirkon apua huuhaaksi ja sitä se on. Kirkon oppi on sellainen että tapetut vauvelit on nyt taivaassa koska jeeeesus...

Typerien kuvitelmien tarjoaminen "avuksi"ei edistä mitään hyvää.

• Ei rek agnoskepo
        aikuinen nainen kirjoitti:

Tein kerran samantyyppisen avauksen mikä nyt on tehty. Sinä agnostikko puolustit silloinkin kirkkoa minut haukkumalla. Aivan kuin sinun mielestä kirkkoa ei saisi kritisoida.

Minuakin häiritsee se miten kirkko häpeämättömästi kiillottaa omaa kulissiaan silloin kun tapahtuu kauheita.

Aloittaja sanoo kirkon apua huuhaaksi ja sitä se on. Kirkon oppi on sellainen että tapetut vauvelit on nyt taivaassa koska jeeeesus...

Typerien kuvitelmien tarjoaminen "avuksi"ei edistä mitään hyvää.

Näkemyksesi on yksisilmäinen.
        Kuten aiemmin kirjoitin, pappien ammattitaitoon kuuluu myös psykologia. Ihmisten kohtaamisen ja kuuntelun nimittäminen huuhaaksi on harkitsematonta. Ei ne SPR:n ammattilaisetkaan juuri muuta kykene tekemään.
        En tiedä tarkoititko ensimäisillä lauseilla minua. Itse en aivan pienestä syystä hauku ketään tarkoituksellisesti. Toisia vaan pitäisi käsitellä silkkihansikkain, mutta jos ahteeri ei lainkaan kestä merivettä, ei pitäisi tulla arvosteltavaksi.

• Näin on
        Ei rek agnoskepo kirjoitti:

Kuten aiemmin kirjoitin, pappien ammattitaitoon kuuluu myös psykologia. Ihmisten kohtaamisen ja kuuntelun nimittäminen huuhaaksi on harkitsematonta. Ei ne SPR:n ammattilaisetkaan juuri muuta kykene tekemään.
        En tiedä tarkoititko ensimäisillä lauseilla minua. Itse en aivan pienestä syystä hauku ketään tarkoituksellisesti. Toisia vaan pitäisi käsitellä silkkihansikkain, mutta jos ahteeri ei lainkaan kestä merivettä, ei pitäisi tulla arvosteltavaksi.

Amen to that! (no pun intended)

• Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Itse näkisin, että kyse on ensisijaisesti kuuntelevasta korvaparista ja empatiasta. Enkä edes usko, että siinä kovin paljoa jeesustellaan varsinkaan jos kertoo, että itse on ateisti.

No eipä ole kokemusta, mutta kun papeista puolet on herätyslikkeiden kannattajia ja kansasta joka kymmenes, niin toivottavasti kemiat kohtaa. Vaikka sattuisi tiukempi viisläinenkin pappi paikalle.
        Toisaalta, rituaalihan se on ja kuolleet yleensä vanhempia eli kirkon jäseniä.

• Ei rek agnoskepo kirjoitti:

"Ihmisten kohtaamisen ja kuuntelun nimittäminen huuhaaksi on harkitsematonta."

Niin on. Kyseisten kuuntelijoiden vastaukset ihmisille ratkaisee. Siinä pappi erottuu muista ammattilaisista.

• ei millään pahalla

Vähitellen alettiin uutisissakin kertoa myös SPRn tarjoamasta avusta, mutta aina tragedioiden tapahduttua, tuntuu olevan toimittajilla refleksinomainen reaktio, että tulee ensimmäisenä kirkko mieleen, niin hyvin on kirkon liioiteltu mantra "kirkko tekee paljon hyvää" uponnut vuosikymmenien aikana toistettuna kansaan toimittajat mukaa luettuna.

En sitten tiedä ottaako toimittajat ensitöikseen yhteyttä kirkkoon ja kysyvät että koska on kirkko auki ja minne voi tulla pappia tapaamaan vai onko kirkon edustajat se aktiivinen puolisko ja heti kärppänä paikalla, etten sanoisi haaskalla, ottamassa yhteyttä tomittajiin ja kertomassa kirkon pidennetystä aukiolosta? Pidetäänköhän missään muussa maassa kirkkoja niin paljon kinni kuin Suomessa? Auki ollaan muutama tunti pidempään vain hetken aikaa katasrofien jälkeen.

Ehkä SPRssä keskitytään sen avun järjestelemiseen ja jätetään se mediaan yhteydenpito, oman erinomaisuutensa mainostaminen, vähemmälle.

Olisi minusta kuitenkin kohtuullista että muidenkin kuin vain kirkon tarjoama apu tulisi uutisissa noteeratuksi jos kirkonkin, jonka apu ja kuunteleva korva ja jumaltarusto epäilemättä tarjoaa lohtua aika monelle.

Minun käsitykseni on se että muut tahot kuin kirkko, maalliset tahot, esim. kuntien sostoimi ja SPR kuitenkin kantavat suuremman vastuun jälkihoidosta etenkin pitkällä tahtäimellä ja ammattitaitoisemmin, vaikka olisikin pappeja, joilla on myös psykologian koulutusta/opintoja.

• Humanistisesti

Median toimittajien ei tarvitse soittaa, kun kirkon rasvattujen kriisisuunnielmien mukaan tiedote medialle lähtee jo ennen kuin kirkon ovi on ennätetty avata...
        SPR:n palvelu perustuu joko sen omaehtoiseen toimintaan tai yleensä yhteistyösopimukseen kunnan kriisiorganisaation kanssa. Yhteiskunnalla siis on olemassa lakisääteinen kriisiorganisaatio, jonka tehtäviin kuuluu myös henkisen työn järjestäminen, ja monin paikoin siinä on yhteityösopimus juuri SPR:n kriisityön kanssa, ja SPR:llä on sekä ammattilaisia kriisivalmudessa että myös erikoiskoulutettuja vapaaehtoisia...

• Ei myöskään millään pahalla, mutta tragedioiden käyttäminen lyömäaseena on mautonta riippuen tehdäänkö sitä uskovaisten tai uskonnottomien toimesta.

• Humanistisesti

"Yövartijavaltio" on sellainen, jossa toimii vian armeija ja poliisi, ja muu on "hyväntekeväisyyden" varassa. Tällainen "hyväntekeväisyysyhteiskunta" on sopinut hyvin varsinkin katoliselle kirkolle, koska se on sitten saanut auttaa ihmisiä,
        mutta varsinkin pohjoismaissa on pystytty rakentamaan viime suosikymmeninä sen sijaan ns. hyvinvointiyhteiskunta, jossa julkisiin palveluihin kuuluu monia ihmisille poikkeustilanteissa tärkeitä asioita, kuten juuri kriisiapu sekä terveyspalvelut ja tietyt soisaalipalvelut.

• atteboi

Mitä ihmettä tuo kirkon käyttäytymisen spekuloiminen täällä ateistien sivulla hyödyttää ???
      Eikös sitä kuuluisi käsitellä tuolla utopistien osastolla ???

• Huhhahhaheijaaa

Ateistit joutuvat elämään ja hengittämään mediailmastossa, jota ev.lut. kirkon hegmonia uskontojournalismissa halitsee

• terveisinyksvaan

Luopio Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa ei tarvitsisi mainostaa missään, yhtä vähän kuin sekulaaria SPR:ää. Mutta kyllä te elävän kristinuskon pilkkaajat vielä pääsette Kallion seurakunnan kirkkoon juomaan kaljaa palkkapaimen Teemu Laajasalon kanssa ja laulamaan Juice Leskisen lauluja. Minä poika se laulan aivan muita lauluja.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3442
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2091
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      69
      1941
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1510
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1348
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1277
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1045
    Aihe