Huono sointi??

Nbb

Mistä johtuu että Epiphonen sähkökitara soi hiljasemmalla ja äänenkestoltaan vähemmän aikaa kuin ESP:n sähkökitara, vaikka molemmissa kitaroissa nupikat täysillä ja soitetaan samoilla vahvistin asetuksilla samalla vahvistimella? ESP:ssä sävelen ääni kestää jopa puolet pitempään kuin Epiphonessa
Onko tämä vain kitaroitten välillä olevaa eroa? Epiphonessa siis huonommat mikit? Mikkiä oon jo säätänyt korkeemmalle.

15

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12312312312312312312

      No saattahaan noilla olla vain laatueroja..

    • NoJust...

      Onko ero samanlainen tai siis vastaava soitettaessa ilman vahvistusta, eli ns. akustisesti?
      Epiphoneja on kyllä paljon kehuttu tällä rintamalla, eli että hyvät puut ja hintaansa nähden siisti työnjälki, mutta kyseisen kitaran mikkejä juuri on monesti moitittu...eli liekkö kyse nyt vaan sitten siitä sähköisestä soinnista?

      Voihan se epikkakin olla huono yksilö?! Huonoilla säädöillä tai kielillä on myös merkittävä negatiivinen vaikutus loppusointiin...

    • Nbb

      Akustisestikin aavistus eroa, melko pieni. Kielisarjat on ErnieBall Cobalt ja ErnieBall TitaniumCoated samoilla paksuuksilla, tuskin ero tässä? Tää kitara oli uutena ihan hyvä, nyt vuosien kuluessa kitara jäänyt kakkoskitaraksi, vire ongelmia tullut yms....mutta ei muuta kuin vahvistimesta lisää volumea....

    • Laatua.

      No eihän nuita voi verrata edes.
      Onhan aesp nyt esp kuitenkin, eli laatua.

    • jjjjjjjjjjjjjelrmm.

      Se kitaran sointi ja äänen kesto (sustaini) riippuu niin monesta tekijästä ja eikä noita voi suoraan edes verrata jos haluaa hakea kitarasta sitä "vikaa" esim. miksi ääni ei kestä pitkään vaan kuoleentuu.

      Kitaran sointiin ja sustainiin vaikuttaa mm.

      Kitaran puut (mitä puuta, miten leikattu, kuinka monta palaa, puun tiheys, puun käsittely kuten lakkapinta, bodyn koko, kaulan ja bodyn liityntäkohta jne.)

      Mikit, minkälaiset mikit, mille äänialaueelle ne on laitettu, onko niissä puolituksia, potikat, mikkien paikat, mikkien kiinnitystapa bodyyn, välimatkat kaulaan, kieliin, tallaan jne.

      Talla, tallapalat ja miten ne on kiinno bodyssa ja miten ne on säädetty

      Kielet, mitä materiaalia ja mitä paksuutta, millainen punos ja onko pinnoitetu vai pinnoittamaton ja vieläpä sekin miten ne on kitaran virittimiin ja tallaan laitettu.

      Kaula (kts. puumateriaalit ym.), onko se mitenkä säädetty ja minkälainen otelauta siinä on ja mitä puuta ja minkälaiset nauhat siinä on, onko ne terästä, vaiko nikkeli ym. seosta jne.

      Eli lyhyesti se kokonaisuus vaikuttaa soundiin ja kahta eri merkkiä ja mallia olevaa ei kannata lähteä edes vertailemaan.

      Ja jopa ihan saman merkin ja mallin välisiä eroja on esim. Gibson Std mallisto jossa osa vaan yksinkertaisemmin soi pidempään (sustaini) ja osa ei sitten niin pitkään ja syy löytyy siitä kokonaisuudesta.

      Tehoja toki voi lisätä eri mikeillä mutta kannattaako se soundillisesti niin on jo eri asia, kitaran perus asia on se, että kieltä soitettaessa se vaikuttaa ja resonoi kitaran puiden kanssa sen tallan ja satulan ja osittain kiristimien välityksellä ja tama sointi välittyy siihen mikkiin joka nappaa äänet vahvistimelle.

      Vaikka mikit vaihtaisi parempiin niin ei se sitä puun huonoa sustainia tuo oikeastaan paremmaksi, toki ärtsymmät mikit tuo tehokkaammin ääntä pihalle mutta ei sekään sitä sustainia tuo tarpeeksi oikeasti tai sitä oikeaa puusta lähtevää sustainia mikä välittyy tallan, satulan ja kiristimien kauttaa äänenä mikkiin joka sen napsii talteen.

      • Mika.....

        ihan pienenä tarkennuksena mainittakoon, että sähkökitaran magneettimikrofonit eivät poimi podysta ääniä vaan ainoastaan kielistä. Magneettimikrofoni on kuuro muulle kuin magneettiselle materiaalille ja sen kielenkin se mikki kuulee vain jos se menee napapalan yli. Sen vuoksi sähkökitaran puut vaikuttavat soundiin vain kielien kautta. Puut vaikuttavat kyllä sustainiin, atakkiin sekä äänen hiipumiseen (mitä se nyt englanniksi olikaan).


      • NoJust...
        Mika..... kirjoitti:

        ihan pienenä tarkennuksena mainittakoon, että sähkökitaran magneettimikrofonit eivät poimi podysta ääniä vaan ainoastaan kielistä. Magneettimikrofoni on kuuro muulle kuin magneettiselle materiaalille ja sen kielenkin se mikki kuulee vain jos se menee napapalan yli. Sen vuoksi sähkökitaran puut vaikuttavat soundiin vain kielien kautta. Puut vaikuttavat kyllä sustainiin, atakkiin sekä äänen hiipumiseen (mitä se nyt englanniksi olikaan).

        En minäkään ymmärrä, millätavalla mikkien kiinnitystapa runkoon vaikuttais sustainiin.

        Myös kitaran skaala vaikuttaa kitaran sointiin.


      • Mika.....
        NoJust... kirjoitti:

        En minäkään ymmärrä, millätavalla mikkien kiinnitystapa runkoon vaikuttais sustainiin.

        Myös kitaran skaala vaikuttaa kitaran sointiin.

        Niinpä ja eikös juurikin alavirehommissa pidempi skaala ole plussaa. Tuli mieleen, että kun kitaran puista aina puhutaan, niin kaulahan itsessään on aika tärkeässä roolissa siinä miten kitara soi. Siis resonanssin näkökulmastakin. Toisaalta fysiikan näkökulmasta kai olisi kaikkein edullisinta sustainin kannnalta kun se kitaran runko ei pahemmin resonoisi ja hukkaisi sitä kielen energiaa. En varsinaisesti tunne asiaa, mutta tiedän että tästä ovat oppineetkin vääntäneet eri foorumeilla sivutolkulla.

        Henkilökohtaisesti kyllä uskon, että kitaran puut vaikuttavat sen sointiin, mutta signaalitie kitaran jälkeen ratkaisee kuinka paljon se kuuluu lopullisessa äänessä, siis kuinka paljon tai vähän signaalia prosessoidaan kitaran jälkeen.


      • jjjjjjjjjjjjjelrmm.
        Mika..... kirjoitti:

        ihan pienenä tarkennuksena mainittakoon, että sähkökitaran magneettimikrofonit eivät poimi podysta ääniä vaan ainoastaan kielistä. Magneettimikrofoni on kuuro muulle kuin magneettiselle materiaalille ja sen kielenkin se mikki kuulee vain jos se menee napapalan yli. Sen vuoksi sähkökitaran puut vaikuttavat soundiin vain kielien kautta. Puut vaikuttavat kyllä sustainiin, atakkiin sekä äänen hiipumiseen (mitä se nyt englanniksi olikaan).

        En ole niin missään väittänytkään, että mikki poimisi podystä mitään.

        Mikki poimii sen kielen äänen ja kieli taas soi eri tavalla riippuen kielestä itsestään sekä miten se on kitaraan kiinnitetty (talla, satula, kiristimet ja kitaran puuosa) kielihän soi sen muun materiaaliin koskettaen, jotenka kieli välittää oman sointinsa lisäksi kitaran puista, tallasta, satulasta, kiristimistä ja myös kaulasta tulevan resonoinnin.

        Ilmeisesti en sitten osannut tätä tarpeeksi hyvin kuvata auki ;D


      • jjjjjjjjjjjjjelrmm.
        NoJust... kirjoitti:

        En minäkään ymmärrä, millätavalla mikkien kiinnitystapa runkoon vaikuttais sustainiin.

        Myös kitaran skaala vaikuttaa kitaran sointiin.

        Kyllä se mikin kiinnitystapa runkoon vaikuttaa soundiin, usko pois :D

        Jos mikki on kiinni pelkässä pleksissä tai vaikkapa suoraan puussa merkitsee sitä, että se osaltaan on muodostamassa ääntä sen bodyn kautta eli on osa bodyn ääntä mikä taas välittyy tallan / kaulan / satulan / kiristimienkin kautta sinne kieleen ja siitä taas mikkiin.

        Eli kyllä vaikuttaa, toki tätä voi olla erittäin hankala uskoa mutta siis vaikuttaa kiinnitystapa koska se on osa sen bodyn ääntä :D

        Eriasia sitten on, että kuinka paljon se vaikuttaa.

        Esimerkki tästä bodyn äänen vaikuttamisesta ja mikkien oman kiinnityksen vaikutuksesta on yksinkertaisesti vaikkapa se, että vaikkapa jazzi-sähkiksen mikin korkeusruuvin jousi on höllällä ja vähän irti ja se resonoi ja antaa sivu äänen suoraan mikkiin sekä myös bodyn kautta kulkien lopulta kieleen ja sitä kautta mikkiin.

        Eli kyllä vaikuttaa ;)


      • NoJust...
        jjjjjjjjjjjjjelrmm. kirjoitti:

        En ole niin missään väittänytkään, että mikki poimisi podystä mitään.

        Mikki poimii sen kielen äänen ja kieli taas soi eri tavalla riippuen kielestä itsestään sekä miten se on kitaraan kiinnitetty (talla, satula, kiristimet ja kitaran puuosa) kielihän soi sen muun materiaaliin koskettaen, jotenka kieli välittää oman sointinsa lisäksi kitaran puista, tallasta, satulasta, kiristimistä ja myös kaulasta tulevan resonoinnin.

        Ilmeisesti en sitten osannut tätä tarpeeksi hyvin kuvata auki ;D

        Eli "ympyrä sulkeutui"...ja kitaran mikronin kiinnitystavalla ei ole merkitystä eiks niin?


      • jjjjjjjjjjjjjelrmm.
        NoJust... kirjoitti:

        Eli "ympyrä sulkeutui"...ja kitaran mikronin kiinnitystavalla ei ole merkitystä eiks niin?

        Ei vissiin menny perille eli:

        a) Mikki poimii kilestä äänen

        b) Mutta se miten mikit on kitarassa istutettu esim. pleksi, suora puuhun istutus ja mikille varatut onkalot ym. jutut vaikuttaa ja resonoi myös siellä bodyssä ja sen ääni kiertää sen bodyn kauttaa varsinkin tallan kautta kieleen eli sitä kautta se on muodostamassa ääntä kielen kautta takas mikkiin.

        Kyllähän sen bodyn rakenne ja myös siis mikkien istukset vaikuttavat bodyn soundiin osaltaan ja menevät varsinkin tallan kautta kieleen äänenä.

        Esim. juurikin mikin korkeusruuvin särinän voi kuulla äänityksessä koska sen häiriö ääni välittyy bodystä -> tallaan (myös satula ja kiristimet mutta vähempi) -> jä tästä kielelle ja siitä mikkiin.

        Eli mikki poimii siis sen äänen ns. epäsuorasti eli kielen kautta ja kieli välittää ne muut kitaran ääneet mitä tulevat siis bodysta (myös mikki-istutus), talla, satula ja kiristimet.

        Eri asia on sitten paljonko mikäkin vaikuttaa.

        Osta joskus halpa skitta, jossa ei ole plexiä ja jossa on puuhun ruuvatut mikit, äänitä tarkasti ja mittaa. Sitten muutat hommaa siten, että laitat kitaraan plexin ja suurennat mikkikaukalola ja kiinnitys tavaksi mikki suoraan plexiin kiinni ja yllätyt kuinka iso ero voi ääneen tulla.

        Mitä enemmän aukkoa siellä kitaran kopassa on niin sen erillaisempi se äänikin on mitä kielen kautta mikillekin tulee.


      • NoJust...
        jjjjjjjjjjjjjelrmm. kirjoitti:

        Ei vissiin menny perille eli:

        a) Mikki poimii kilestä äänen

        b) Mutta se miten mikit on kitarassa istutettu esim. pleksi, suora puuhun istutus ja mikille varatut onkalot ym. jutut vaikuttaa ja resonoi myös siellä bodyssä ja sen ääni kiertää sen bodyn kauttaa varsinkin tallan kautta kieleen eli sitä kautta se on muodostamassa ääntä kielen kautta takas mikkiin.

        Kyllähän sen bodyn rakenne ja myös siis mikkien istukset vaikuttavat bodyn soundiin osaltaan ja menevät varsinkin tallan kautta kieleen äänenä.

        Esim. juurikin mikin korkeusruuvin särinän voi kuulla äänityksessä koska sen häiriö ääni välittyy bodystä -> tallaan (myös satula ja kiristimet mutta vähempi) -> jä tästä kielelle ja siitä mikkiin.

        Eli mikki poimii siis sen äänen ns. epäsuorasti eli kielen kautta ja kieli välittää ne muut kitaran ääneet mitä tulevat siis bodysta (myös mikki-istutus), talla, satula ja kiristimet.

        Eri asia on sitten paljonko mikäkin vaikuttaa.

        Osta joskus halpa skitta, jossa ei ole plexiä ja jossa on puuhun ruuvatut mikit, äänitä tarkasti ja mittaa. Sitten muutat hommaa siten, että laitat kitaraan plexin ja suurennat mikkikaukalola ja kiinnitys tavaksi mikki suoraan plexiin kiinni ja yllätyt kuinka iso ero voi ääneen tulla.

        Mitä enemmän aukkoa siellä kitaran kopassa on niin sen erillaisempi se äänikin on mitä kielen kautta mikillekin tulee.

        Kyllä ny puhutaan aikalailla lillukanvarsista:D


      • NoJust...
        jjjjjjjjjjjjjelrmm. kirjoitti:

        Ei vissiin menny perille eli:

        a) Mikki poimii kilestä äänen

        b) Mutta se miten mikit on kitarassa istutettu esim. pleksi, suora puuhun istutus ja mikille varatut onkalot ym. jutut vaikuttaa ja resonoi myös siellä bodyssä ja sen ääni kiertää sen bodyn kauttaa varsinkin tallan kautta kieleen eli sitä kautta se on muodostamassa ääntä kielen kautta takas mikkiin.

        Kyllähän sen bodyn rakenne ja myös siis mikkien istukset vaikuttavat bodyn soundiin osaltaan ja menevät varsinkin tallan kautta kieleen äänenä.

        Esim. juurikin mikin korkeusruuvin särinän voi kuulla äänityksessä koska sen häiriö ääni välittyy bodystä -> tallaan (myös satula ja kiristimet mutta vähempi) -> jä tästä kielelle ja siitä mikkiin.

        Eli mikki poimii siis sen äänen ns. epäsuorasti eli kielen kautta ja kieli välittää ne muut kitaran ääneet mitä tulevat siis bodysta (myös mikki-istutus), talla, satula ja kiristimet.

        Eri asia on sitten paljonko mikäkin vaikuttaa.

        Osta joskus halpa skitta, jossa ei ole plexiä ja jossa on puuhun ruuvatut mikit, äänitä tarkasti ja mittaa. Sitten muutat hommaa siten, että laitat kitaraan plexin ja suurennat mikkikaukalola ja kiinnitys tavaksi mikki suoraan plexiin kiinni ja yllätyt kuinka iso ero voi ääneen tulla.

        Mitä enemmän aukkoa siellä kitaran kopassa on niin sen erillaisempi se äänikin on mitä kielen kautta mikillekin tulee.

        Sanotaanko niin, että jos joku tässä maailmassa kuulee eron, minkä pikkuriikkinen jousi aiheuttaa ison puubodyn värähtelyssä ja sitä kautta kielten värähtelyssä...olkoon sitten niin (erottaahan Eric Johnsonkin kuulemma sen, minkä merkkiset batterit hänellä on pedaaleissan!). Täällä me varmaankin voimme sanoa, ettei mikkien kiinnitystavalla ole mitään merkitystä sähköiden soundin kannalta.


    • haagan elivis

      Olisko mikit liian lähellä kieliä? eli mitä lähempänä mikki on kieliä sitä kovampaa meteliä. Mutta samalla sutain lyhenee koska mikkien magneetit vetävät kieliä puoleensa ja silloin kielien värähtely aika lyhenee. Eli tarkasta mikä on oikea mikkien etäisyys kielistä varmaan netistä löytyy oikeat arvot. Tai sitten kitarapajalle...

      Kyllä mun epissä on sustain ihan hyvä (G400) eli epäilen että jossain säädössö on nyt vikaa. Kyllähän jostain EMG mikeistä enemmän meteliä lähtee kun Alnicon mikeistä mutta se on vaan näin. Kauniisti ne alnicon mikit soi perus blues rokissa. Ja EMG sitten kovemmassa mätössä.

      Kitaroissa on eroa mutta mikkejä siirtämälä voit vaikuttaa sustainiin ja jos desibelit ei riitä niin sitten joutuu menemään vahvistin kauppaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe