Katsottuani ohjelman tulin murheelliseksi, avuttomien vanhusten ja kotipalvelun kiireen uuvuttaman henkilökunnan takia.
En sulje silmiäni siltä että yli 60-vuotiaana väkisinkin ajattelee miten itseni käy jos sairastun vakavasti.
Yksityiset hoivakodit ovat niin kalliita että tavallisen tallaajan tulot ja säästöt eivät riitä pitkäsi aikaa.
Kunnallisella puolella saa usein parempaa hoitoa kuin kalliissa yksityisissä, joissa kaikesta säästetään voiton maksimoimiseksi.
http://areena.yle.fi/tv/2467189
Mot-ohjelma
141
708
Vastaukset
- jotain-on-pielessä
OLI KAMMOTTAVAA KATSOTTAVAA !
jotain on pahasti pielessä suomessa vanhsten huollonsuhteen,
ennenvanhaanki ihmisistä on pidetty parempaa huolta,
SANON =
palvelutalot palauttaa takasi, niihin ammatti hoitajia riittävästi, ne jotka haluaa omalle kohdalle eutansaian se hänelle annetakkon,
mutta huomatkaa VAIN vanhuksen OMASTA pyynöstä,
-- itte aion aikanaan sitä pyytää ja hyvät neuvot lääkkeitten mukaan ,
että kotona itse voi sen tehdä silloin kun katson sen ajankohtaiseksi.- Rakastetaantotuutta
Jeesus on antanut kehoituksen huolehtia orvoista, vanhuksista, sairaista, vaivaisista ja vammaisista. Niiden on huolehdittava heistä, jotka omistavat maan, jossa he asuvat. Ne, jotka synnyttivät pelon, saavat itse kokea sitä ja ne, jotka käyttivät väärin valtaa, joutuvat menettämään sen. Ne, joilla on korkea arvo naamionaan. Jotka ovat elämässään nöyriä korotetaan heille kuuluvaan asemaan.
- K.T.USA
Turhaa valitella .Olette valinneet maanne johtajat ,jotka ovat raakoja ihmisiä toisia
kohtaan .Heillä itsellään on hyvä olla .Hallitsijoista johtuu kansan ilmeet kaduilla .
Kun kansa murjottaa joka päivä ,niin asiat ovat pielessä .Hollywood tuotannot
esittävät filmejä joissa " jumaloidaan rahakkaita nuoria tähtiä ". Heille ollaan
kateellisia ,ja rahan saannista on tehty ainoa tavoite elämässä .Kaikki eivät jaksa
kilpailla ,ja sortuvat uskonsa menettäneinä kaikkiin rasituksiin .Kirkko on pettänyt
kolehtia keräessään kannattajansa .Uskontoa myydään rahasta .Kirkollisverot
köyhän rasituksena .Taas on vaalit tulossa ,eikä mikään muutu parempaan ,koska sille ei ihminen voi mitään ,alasmeno on ennustettu jo kauan aikaa sitten .
Usko Jeesuksen on ainoa lohdutus köyhälle .Rikkaat eivät uskoa kaipaa ,heille
kelpaa RAHA PEHMUKKEEKSI ruumisarkun pohjalle .
- notuho
Nyt näette, että kokoomuksen raaka eli homottava valta tuhoaa kaiken tärkeän ja oikean..
- ikäväätällainen
Tämä ohjelma, joka ahdisti ja raivostutti! Käsittämätöntä, että elämme hyvinvointivaltiossa. Ihminen menettää kaiken arvonsa kun hän vanhenee, tästä on kyse kun lähdetään etsimään säästöjä ja arvokas kohtaaminen puuttuu. Vanhustenhoitoon on saatava enemmän resursseja.
- Pirrepäs
Enpähän haluaisi joutua moista kohtelua kokemaan, aivan kamalaa, - saiko tämä kuvattu vanhus koko päivään mitään syötävääkään?
En ymmärrä kuinka kotihoito voi olla parempaa kuin laitoshoito, jossa on kuitenkin aina joku paikalla, aivan mahdoton ajatuskin muistisairaan hoito kotona.
Kerroin täällä joku aika sitten sukulaiseni leskestä, joka on myös muistisairautensa alkuvaiheessa, mutta ei enää tunnista esim. kelloa, ei vuorokauden aikoja, voi mennä ulos aamuyöstä, olevinaan kauppaan, sitten ihmettelee kun ei kaupat tai pankki ole auki, - onneksi hän "pääsi edunvalvontaan, ja edunvalvojan tehtävä on huolehtia että valvottavan pärjääminen kotona arvioidaan ja kuulemma tällä hetkellä "sukulaisemme" on testattavana osastolla ja hänen lääkityksensä myös katsotaan ja ajantasaistetaan, mutta aion pitää huolen myös osaltani ettei häntä säilötä kotiin jatkossakaan.
Muuten onko lain mukaista, että muistisairas lukitaan yöksi lukkojen taakse, siis niin että hoitohenkilö käy illalla ja lukitsee oven ja käy aamulla sen avaamassa, - entä jos tulee tulipalo tai asiakas, tämä muistisairas saa paniikin kun ei ummärrä miksei pääse ulos; olen kuullut että kys. paikkakunnalla on tätä lukitusta harrastettu.- lesken
On paljon tapauksia, jossa muistisairas lähtee omasta asunnostaan pakkaseen ja yönselkään. Pakkohan ne ovet on olla lukossa aamuun asti. MOT-ohjelmassa sivuttiin myös alkoholiongelmaa. Kun hoitaja lähtee käynniltään, asiakas saattaa lähteä Alkoon tai Kaljakauppaan. Vielä mahdollisesti tupakoi. Siinä on sitten kaikki ulosteet housuissa ja känninen vanhus, kun hoitaja tulee iltakäynnille. Ei ole vanhuksille juopotteluun hoito-ohjausta. Ajattelevat varmaan niin, että kun ollaan jo finaalissa, mitä väliä. Hoitajien työ kuormittuu entisestään. Toivottavasti saamme uuden hallituksen, joka puuttuisi kotihoidon räikeisiin epäkohtiin. Hoitajia pitää saada lisää, kunnon palkalla. Omaisia pitää kuunnella, kun on kysymyksessä muistisairas. Koti ei ole aina paras vaihtoehto. Maksusitoumuksia kunnilta yksityiseen palvelutaloon, jos muualta ei edullista paikkaa löydy.
- miksinäinon
Tyttären mukaan vanhus oli menettänyt kyvyn tuntea nälkää ja janoa. Ihmettelen kuinka hän oli elossa vielä neljän päivän kuluttua. Uskoisin että oli juonut jotain kun pystyi vähän liikkumaan. Hänellä oli avanne pussi, irrotti sen itse joskus, sitten oli ulosteessa kaikki paikat.
Alkoholistimies ei juuri päässyt liikkumaan, kaljaa pääsi hakemaan viimeisillä voimillaan, sitten olikin valmis tapaus kun hoitaja tuli. Jälkimmäinen oli eri tapaus kuin neljä päivää yksin ollut. - siilimuori
Eiköhän yleisempää karkailevalle muistisairaalle ole kulunvalvonnan järjestäminen vanhukselle. Se vaan siinä mielelssä huono että ketteräjalkainen muistisairas ehtii kauas ennen kuin pelastajapartio ehtii kohteeseen.
- siilimuori
En katsonut MOT:ia mutta tämän linkin vanhukset ovat ainakin pääseet osalliseksi sostain positiivisesta ja kivasta :).Oiskos jollain lisää näitä tällaisia "taidepläjäyksiä", haluaisin nähdä.
http://www.laravisual.com/old-finnish-people-with-things-on-their-heads/- eppu2
Nuo kuvat saivat taas minut hymyilemään ne ovat niin ihania.
- exsosialisti
Kun rahat ovat näillä ay sosialisteilla niin ei siitä hyvää seuraa.
Hoitakaa itse läheisenne niin ennekintehtiin ei yhteiskunnalla ole varaa kun Urpilainen laitto rahat Kreikkaan - ent.siivoojaparka
Kuvitelkaa tilannetta, että kohtaisitte jonkun noista tuolla luonnossa kulkiessa. Voisi se pikkusen hätkäyttää.
- siilimuori
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kuvitelkaa tilannetta, että kohtaisitte jonkun noista tuolla luonnossa kulkiessa. Voisi se pikkusen hätkäyttää.
Minua ei hätkäyttäisi noista muut kuin se sammaleella pötköttelevä mies.
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Minua ei hätkäyttäisi noista muut kuin se sammaleella pötköttelevä mies.
Säikähtäisin minä varmaan noista jokaista, jos olisin yksin metsässä ja kuka vaan noista yksinään ihan pokkana kävelisi vastaan. No en ehkä niin tuota paksua vedesä seisovaa. Hänellä voisi luulla olevan tuollainen uimalakki.
- hoitjavielä
Minä säikähdän kun työvuoroon tulee laiska hoitaja joka kokoajan valittaa on tupakalla tai sairaslomalla.
No viimeviikon oli liiton lomalla ja tuli haisevan "pirteenä" takasin ja uhosi jos Rinne ei pärjää niin mennään yleislakkoon. - silimuori
hoitjavielä kirjoitti:
Minä säikähdän kun työvuoroon tulee laiska hoitaja joka kokoajan valittaa on tupakalla tai sairaslomalla.
No viimeviikon oli liiton lomalla ja tuli haisevan "pirteenä" takasin ja uhosi jos Rinne ei pärjää niin mennään yleislakkoon.Mites teillä on työpaikkakiusaamisen laita ?;)
- h.m
Niinpä, aina valitetaan kurjuutta. On hyvä että epäkohtiin puututaan, muuten asiat jatkuvat ennallaan.
Kuvat olivat hienoja, näki että kuvattavat nauttivat. Muutamasta tuli mieleen papin lause, maasta sinä olet tullut jne... - siilimuori
Täss myös eräänlainen kannanotto ja huomionkiinnittäminen asiaan:
http://www.vanhuusrokkaa.fi/- siilimuori
kukukuk kirjoitti:
pelkäisitkö tätä
http://ydinjate.org/kuvat/?id=493Mikäs hällä on tuossa oikeassa kädessä. Dynamiittia ympärillään? Oishan tuo vähän haastava mutta että pelkäisinkö, jaa-a. Ilmeisesti riippuisi vähän tiilanteesta ja että olisiko minun takanani poistumisväylä.
- hävettävää
Hyvinvointivaltiossa omaiset ja läheiset välittävät eivätkä tee ohjelmaa itsestään. Hirvittäviä omaisia.
- siilimuori
Kyllä omaisten hätä on todellinen ja aiheellinenkin.Yhä enemmän yhä huonokuntoisempia vanhuksia hoidetaa kotona, missä kotihoito käy muutaman kerran päivässä.. Panostaahan se omaisia tekemään jonkinlaisia ratkaisuja asiassa. Kovasti on kejitettävää vanhusten turvallisen hoidon takaamiseksi joko kotona tai ei niitä liikoja hoitajia ole laitoksissakaan.
- POIUYTR
Miksi yhteiskunnan pitää hoitaa vanhukset ja lapset?
Onko se kommunismin ja sosialismin ihailua? - siilimuori
POIUYTR kirjoitti:
Onko se kommunismin ja sosialismin ihailua?Siksi että työikäiset voisivat olla töissä, jos niitä on tarjolla.
- de-meter
siilimuori kirjoitti:
Siksi että työikäiset voisivat olla töissä, jos niitä on tarjolla.
Meinaatko siilimuori, ettei kotona ole tehty työtä ? Jopa ilman palkkaa ja sosiaaliturvaa, kysyy nimimerkki "kokemusta on" ..)) ?
- siilimuori
de-meter kirjoitti:
Meinaatko siilimuori, ettei kotona ole tehty työtä ? Jopa ilman palkkaa ja sosiaaliturvaa, kysyy nimimerkki "kokemusta on" ..)) ?
En ollenkaan väheksy kotona tehtyä työtä, mutta sitä ei vissiin sitten lasketa työksi kun naisia patistetaan nykysinkin kotoa "oikeaan työelämään" :). Ja eläkeikää nostetaan jotta naisetkin voisivat olla pidempään työelämässä eikä hoitamassa vanhuksiaan. Itse mieluusti jäisin kotiin hoitamaan vanhuksiani ainakin osittain, jos siitä saisi jonkinlaisen korvauksen, siis ennen eläkeikää.
- de-meter
siilimuori kirjoitti:
En ollenkaan väheksy kotona tehtyä työtä, mutta sitä ei vissiin sitten lasketa työksi kun naisia patistetaan nykysinkin kotoa "oikeaan työelämään" :). Ja eläkeikää nostetaan jotta naisetkin voisivat olla pidempään työelämässä eikä hoitamassa vanhuksiaan. Itse mieluusti jäisin kotiin hoitamaan vanhuksiani ainakin osittain, jos siitä saisi jonkinlaisen korvauksen, siis ennen eläkeikää.
Aivan, kunhan vitsailin. Ainakin meidät saatiin uskomaan, että hyvinvointivaltio ei pysy pystyssä ilman naisten osallistumista työelämään ja työksi ei tosiaan laskettu kotona tehtyä työtä, vaikka se toi myös säästöjä yhteiskunnalle. Minäkin tiedän säästäneeni yhteiskunnan varoja kymmenen kotivuoden aikana hoitaessani omia lapsiani ja vanhaa äitiäni. Ilman palkkaa siis. Eläkkeessä vielä "maksankin" siitä...
- siilimuori
de-meter kirjoitti:
Aivan, kunhan vitsailin. Ainakin meidät saatiin uskomaan, että hyvinvointivaltio ei pysy pystyssä ilman naisten osallistumista työelämään ja työksi ei tosiaan laskettu kotona tehtyä työtä, vaikka se toi myös säästöjä yhteiskunnalle. Minäkin tiedän säästäneeni yhteiskunnan varoja kymmenen kotivuoden aikana hoitaessani omia lapsiani ja vanhaa äitiäni. Ilman palkkaa siis. Eläkkeessä vielä "maksankin" siitä...
Onkos näin että vaikka työurani olisi 40 vuotta, viimeinen kymmenen vuotta on Se merkittävin eläkkeen määrän kannals. Juuri tuolloin on myös omilla vanhemmilla hoivan tarve monesti suurin. Jos meinaa saada jonkunlaisen eläkkeen, ei ole mahdollista jäädä työelämästä edes osittain pois.vai Mites Se menee?
- de-meter
siilimuori kirjoitti:
Onkos näin että vaikka työurani olisi 40 vuotta, viimeinen kymmenen vuotta on Se merkittävin eläkkeen määrän kannals. Juuri tuolloin on myös omilla vanhemmilla hoivan tarve monesti suurin. Jos meinaa saada jonkunlaisen eläkkeen, ei ole mahdollista jäädä työelämästä edes osittain pois.vai Mites Se menee?
Noin ei lasketa enää, siis eläkettä viimeisten vuosien pohjalta. Koko työhistoria otetaan huomioon. En ihan varmasti tiedä, voiko esim vuorotteluvapaata käyttää omaishoitoon. Joku muu voi tietää. Senkin ehtoja taidetaan olla kiristämässä.
POIUYTR kirjoitti:
Onko se kommunismin ja sosialismin ihailua?Itse en haluaisi tyttäreni hoidettavaksi. Olen ollut omaishoitaja, tiedän kuinka sitovaa ja raskasta työtä se pahimmillaan on.
Kyllä yhteiskunnankin kuuluu huolehtia vanhuksista, he ovat tehneet työnsä, maksaneet veronsa joten pitäisi olla oikeus arvokkaaseen elämän ehtooseen.
Tietenkin on hyvä jos omaiset ovat mukana ja ajan tasalla ja voivat puuttua mikäli epäkohtia on.- siilimuori
hilma-maria kirjoitti:
Itse en haluaisi tyttäreni hoidettavaksi. Olen ollut omaishoitaja, tiedän kuinka sitovaa ja raskasta työtä se pahimmillaan on.
Kyllä yhteiskunnankin kuuluu huolehtia vanhuksista, he ovat tehneet työnsä, maksaneet veronsa joten pitäisi olla oikeus arvokkaaseen elämän ehtooseen.
Tietenkin on hyvä jos omaiset ovat mukana ja ajan tasalla ja voivat puuttua mikäli epäkohtia on.Meidän lapsemme taitavat olla sen ajan kasvatteja etteivät halua sitoutua vanhempiensa hoitoon? Ja kaikkien puolisoistakaan ei ole omaishoitajaksi, eivät itse halua tai hoidettava ei halua. Odottaisin kuitenkin että ne ihmiset joiden kanssa olen elämääni jakanut jollain lailla olisivat kiinostuneita mitä minulle kuuluu ja olisivat edes apuna inhimillsen hoidon järjestämisessä silloin kun itse en enää kykeke itseäni hoitamaan tai tahtoani ilmaisemaan. Kotihoito on vain pieni siivu kotona asuvan vanhuksen elämässä, näkisin että omaiset eivät voi täysin ulkoistaa itseään tässä asiassa. Tai voivat jos on pokkaa siihe, itselläni ei ole.
siilimuori kirjoitti:
Meidän lapsemme taitavat olla sen ajan kasvatteja etteivät halua sitoutua vanhempiensa hoitoon? Ja kaikkien puolisoistakaan ei ole omaishoitajaksi, eivät itse halua tai hoidettava ei halua. Odottaisin kuitenkin että ne ihmiset joiden kanssa olen elämääni jakanut jollain lailla olisivat kiinostuneita mitä minulle kuuluu ja olisivat edes apuna inhimillsen hoidon järjestämisessä silloin kun itse en enää kykeke itseäni hoitamaan tai tahtoani ilmaisemaan. Kotihoito on vain pieni siivu kotona asuvan vanhuksen elämässä, näkisin että omaiset eivät voi täysin ulkoistaa itseään tässä asiassa. Tai voivat jos on pokkaa siihe, itselläni ei ole.
Tytär kyllä tulee auttamaan matkan takaa jos todella olen avun tarpeessa kuten Joulukuussa polvileikkauksen jälkeen oli luonani viikon. Hän on onneksi sellainen työ että voi itse ottaa tarvittaessa vapaata.
Olen sanonut 12-vuoden kokemuksen rintaäänellä tyttärelleni että minulle ei saa alkaa omaishoitajaksi.
Äitiäni kävin päivittäin katsomassa kun hänen kuntonsa romahti lääkityksen muuttamisen takia. Ei 90-vuotas enää toipunut ennalleen.
Onneksi sai tehostetun palvelun yksiköstä vapautuneen paikan. Nyt käyn päivittäin katsomassa ja syöttämässä vuodeosastolla miestäni ja äitiäni noin kaksi-kolme kertaa viikossa hoitopaikassa. Äiti liikkuu vielä itse ja syö, vaikkakaan ei aina muista onko syönyt. Mies on syötettävä, hän on täysin vuodepotilas, pahaksi onneksi sai vielä MRSA tartunnan.- siilimuori
hilma-maria kirjoitti:
Tytär kyllä tulee auttamaan matkan takaa jos todella olen avun tarpeessa kuten Joulukuussa polvileikkauksen jälkeen oli luonani viikon. Hän on onneksi sellainen työ että voi itse ottaa tarvittaessa vapaata.
Olen sanonut 12-vuoden kokemuksen rintaäänellä tyttärelleni että minulle ei saa alkaa omaishoitajaksi.
Äitiäni kävin päivittäin katsomassa kun hänen kuntonsa romahti lääkityksen muuttamisen takia. Ei 90-vuotas enää toipunut ennalleen.
Onneksi sai tehostetun palvelun yksiköstä vapautuneen paikan. Nyt käyn päivittäin katsomassa ja syöttämässä vuodeosastolla miestäni ja äitiäni noin kaksi-kolme kertaa viikossa hoitopaikassa. Äiti liikkuu vielä itse ja syö, vaikkakaan ei aina muista onko syönyt. Mies on syötettävä, hän on täysin vuodepotilas, pahaksi onneksi sai vielä MRSA tartunnan.Sehän se laitoshoidossa on aona risli että sieltä saa jonkun laitosinfektion.
- de-meter
Minä kiinnitän huomiota ohjelman painotuksiin, millaisen kuvan se tahtoo aiheesta antaa. Ja välittyihän tästä aika lohduton kuva.
Onneksi mukana oli myös kuvaus hoitajan työpäivästä. Virkamieslausunnoista huolimatta on selvää, että kotihoidossa on huutava pula henkilöstöstä ja töitä on liikaa.
.
Olikohan tuo kameran asentaminen asiakkaan kotiin edes laillista, jos lupa oli saatu vain asiakkaan tyttäreltä ? Ainakin se oli tarkoitushakuista ja asiaa yksipuolisesti painottavaa. .
Olisi vaatinut pitempää seurantajaksoa, jotta hoidosta saisi minkäänlaista kokonaiskuvaa.
Vaikka kyseessä oli dementoitunut asiakas, hän vaikutti minusta olevan vielä hyvin kartalla. Hänhän ei moittinut kotihoitoa, tytär moitti, eikä kyllä itse osoittanut minkäänlaista ymmärrystä havaitsemiaan laiminlyöntejä kohtaan. Oliko edes yrittänyt selvittää niitä asianosaisten kanssa ?
Jokainen tietää, että vastakkainasettelulla ei voiteta mitään -. korkeintaan jokin lyhytaikainen aselepo. Yhteistyö omaisten ja hoitajien kesken on ainoa tapa selvitä kasvavasta hoidontarpeesta alalla kuin alalla.- siilimuori
"Yhteistyö omaisten ja hoitajien kesken on ainoa tapa selvitä kasvavasta hoidontarpeesta alalla kuin alalla."
Samaa mieltä tuosta. On hyvä että epäkohtia tuodaan esille, mutta pitää kyetä myös rakentavaan keskusteluun asioista ja ennen kaikkea siitä, miten niitä yhdessä voitaisiin parantaa. Pelkkärähinä ei johda mihinkään. - de-meter
siilimuori kirjoitti:
"Yhteistyö omaisten ja hoitajien kesken on ainoa tapa selvitä kasvavasta hoidontarpeesta alalla kuin alalla."
Samaa mieltä tuosta. On hyvä että epäkohtia tuodaan esille, mutta pitää kyetä myös rakentavaan keskusteluun asioista ja ennen kaikkea siitä, miten niitä yhdessä voitaisiin parantaa. Pelkkärähinä ei johda mihinkään.Ehkä tuo yhteistyö vaatisi sitä, että "kulkee päivän toisen mokkasiineissa".
- siilimuori
de-meter kirjoitti:
Ehkä tuo yhteistyö vaatisi sitä, että "kulkee päivän toisen mokkasiineissa".
Varmasti näinkin. Ehkä sitten avautuisi hoivatyötä tekevien työn laatu ja määrä paremmin kuin pelkästään sen oman läheisen kautta.
- Pirrepäs
Mie taas ajattelen, että salaa kuvattu tilanne on se oikeampi, kuin se missä kuljettiin vuoro hoitajan mukana. Tietysti hoitajia on monenlaisia, mutta mielestäni hoitajiin tulisi voida luottaa, että he tekevät työnsä mahdollisimman hyvin, tai ainakin siivoavat pastat lattialta heti ensi käynnillä, ettei muistamaton ihminen tallo niihin ja levitä sitä ympäri huushollia, eikä ollu eka kerta kun kys. piirin hoitajat kirjaavat tekemisiään väärin, kuinka heihin, siis koko kotihoitoon voi luottaa enää ollenkaan...
- siilimuori
Pirrepäs kirjoitti:
Mie taas ajattelen, että salaa kuvattu tilanne on se oikeampi, kuin se missä kuljettiin vuoro hoitajan mukana. Tietysti hoitajia on monenlaisia, mutta mielestäni hoitajiin tulisi voida luottaa, että he tekevät työnsä mahdollisimman hyvin, tai ainakin siivoavat pastat lattialta heti ensi käynnillä, ettei muistamaton ihminen tallo niihin ja levitä sitä ympäri huushollia, eikä ollu eka kerta kun kys. piirin hoitajat kirjaavat tekemisiään väärin, kuinka heihin, siis koko kotihoitoon voi luottaa enää ollenkaan...
Se on vaan niin että kuvaamiseen tarvitaan jonkinlainen lupa. Ethän saa kotipihallesikaan laittaa valvontakameroita mihin haluat vaan siihen on tietyt säädökset.
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
Se on vaan niin että kuvaamiseen tarvitaan jonkinlainen lupa. Ethän saa kotipihallesikaan laittaa valvontakameroita mihin haluat vaan siihen on tietyt säädökset.
Kameravalvontaa työpaikalla säätelee laki yksityisyyden suojasta työelämässä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759#L5
Rikoslaissa taasen on säädökset salakatselusta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L24P6 - Pirrepä
siilimuori kirjoitti:
Kameravalvontaa työpaikalla säätelee laki yksityisyyden suojasta työelämässä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759#L5
Rikoslaissa taasen on säädökset salakatselusta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L24P6Kaipa kuvaajat, MOT -ohjelman tekijät ovat ottaneet vastuun kuvaamisen lupa asioista, enkä miekä tietenkään haluaisi että työpaikkaa valvottaisiin kameroin, - vaikka, on kai niitä semmoisiakin töitä jossa valvotaan, esim. kaupat, niissähän on kameravalvontaa, eikös vain..
- siilimuori
Pirrepä kirjoitti:
Kaipa kuvaajat, MOT -ohjelman tekijät ovat ottaneet vastuun kuvaamisen lupa asioista, enkä miekä tietenkään haluaisi että työpaikkaa valvottaisiin kameroin, - vaikka, on kai niitä semmoisiakin töitä jossa valvotaan, esim. kaupat, niissähän on kameravalvontaa, eikös vain..
Meidän työpaikalla on kameravalvonnat useassakin paikassa ja minusta ne ovat paikallaan ja turvaavat myös työntekijöiden työskentelyä. Kuitenkin laki sanoo että salaa ei saa kuvata vaan kameravalvonnasta pitä tiedottaa. Onhan peltipoliiseistakin infot maanteilla ennen kameraa :).
MOT:in tapaukseen en osaa ottaa kantaa kun noista käytänteistä en tiedä. - Pirrepäs
siilimuori kirjoitti:
Meidän työpaikalla on kameravalvonnat useassakin paikassa ja minusta ne ovat paikallaan ja turvaavat myös työntekijöiden työskentelyä. Kuitenkin laki sanoo että salaa ei saa kuvata vaan kameravalvonnasta pitä tiedottaa. Onhan peltipoliiseistakin infot maanteilla ennen kameraa :).
MOT:in tapaukseen en osaa ottaa kantaa kun noista käytänteistä en tiedä.Ilmeisesti vanhus oli tyttärensä holhouksessa - edunvalvonnassa ja niin ollen hän pystyi lupaamaan kuvauksen, ohjelmahan käsitteli kotihoidon epäkohtia.
- siilimuori
Pirrepäs kirjoitti:
Ilmeisesti vanhus oli tyttärensä holhouksessa - edunvalvonnassa ja niin ollen hän pystyi lupaamaan kuvauksen, ohjelmahan käsitteli kotihoidon epäkohtia.
Niin, tuota en tiedä sitten mitä laki sanoo siitä kun kuvataan sos ja terveyspuolen työntekijöitä. Saako heitä kuvata työssään ilman että heille kerrotaan kuvauksesta, en tiedä.
- siismeillä
Näin ohjelman joka oli tarkoitushakuinen kuin MOT yleensä vaikka puutteita löytyy, sen mitä sivusta olen meilläpäin nähdyt niin hyvin näkyy toimivan.
- eppu2
Kotihoidon tilasta on tehty kotihoitajien keskuudessa kyselytutkimus, jonka tulokset on toimitettu eduskuntaryhmille 27.1.2015. 66% kotihoidon hoitajista on harkinnut alanvaihtoa.
Vuonna 2015 12% oli säännöllisen kotihoidon piirissä, 75-vuotiaista.
Suurin osa elää kotonaan pärjäten ihan omatoimisesti.
Laitospaikkoja on vähennetty koko 2000-luvun, eikä kotihoitoon ole satsattu samassa suhteessa, lopputuloksen osaa siittä päätellä kuka vaan.
Perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
Näin se ei vaan toimi.- siilimuori
Merkkinä siitä että laitospaikkoja on liian vähän ku vanhuksia jonottaa laitoshoitoon kodeissa ja sairaaloissa. Sekä kotiutus esimerkiksi sairaaloista pitkittyy kun kotihoito ei kykene vastaanottamaan. Se jos mikä on kunnille kallista.
- de-meter
Kovasti takkuilee tuo laitospaikkojen alasajo vanhuspuolella. Ja kotihoito on meidänkin kunnassa (josta tuo dokumentti muuten oli) jo täysin tukossa. Pitäisi jo noiden ohjelmassa mainittujen epäkohtien valossa tajuta, että "jotakin tarttis tehrä". Pelkkä asian "tutkiminen" ei ole parannus.
Paljon kertoo myös tuo kyselytutkimus, josta eppu2 kertoi. Eikä vanhustyö ole se linja, mikä vetäisi esim. lähihoitajakoulutuksessa... - eppu2
Hiljattain kuulin erään asian yhteydessä, että esim. Tampereella laitospaikkaa odottaa 100 vanhusta.
Siihenkin jonoon jo moni kuolee ja usein se on sitä ambulanssirallia, joka sekään ei kovin halpaa liene.
Ja kun tilanne pahenee tarvitaan erikoissairaanhoitoa.
Enkä usko, että lääkäreillekään kovin helppoa on priorisointia tehdä, asia josta ei mielellään suoraan puhuta. - K.T.USA
siilimuori kirjoitti:
Merkkinä siitä että laitospaikkoja on liian vähän ku vanhuksia jonottaa laitoshoitoon kodeissa ja sairaaloissa. Sekä kotiutus esimerkiksi sairaaloista pitkittyy kun kotihoito ei kykene vastaanottamaan. Se jos mikä on kunnille kallista.
Vanhukset ovat nuorten hallitsijoiden riesana .Vanhusten takia kuluu paljon rahaa
jota voitaisiin käyttää parempiin tarkoituksiin .Esimerkiksi valiolautakuntien
kokoontumiset voidaan pitää Hawaijilla ,ettei tartte ryvetä lumessa talvisin .Meppien
matkakorvauksia on ehdottomasti nostettava .Preidentin kesäkoti on ehdottomasti
rakennettava uudestaan marmorilinnaksi .Eduskunnan unipeitot uusittava uuden -
seelannin lampaan - nahoiksi ,talvisään takia .Letkut irti seinästä ,ja pysyvästi
rauhoittava piikki " kankkuun " .Siinä hieman mietittävää arkadiankadulle .
- Alkaisikotapahtua
Miksi ihmiset eivät tee rikosilmoitusta kun huonokuntoinen, kotona pärjäämätön iäkäs ihminen kotiutetaan terveydenhuollosta? Itse aion tehdä, jos oma äitini joskus joutuu sellaiseen tilanteeseen.
- siilimuori
Ja rikosnimike on?
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Ja rikosnimike on?
Heitteillejättö?
- siilimuori
Heitteillejättö?
No silloin voidaan jotain valitusta tehdä jos "kotonapärjäämätön" laitetaan kotiin ilman mitään hoitoa. Mutta jos sinne järjestetään kotihoito, kyseessähän ei ole heitteillejättö.
- pitäkäähuolta
siilimuori kirjoitti:
No silloin voidaan jotain valitusta tehdä jos "kotonapärjäämätön" laitetaan kotiin ilman mitään hoitoa. Mutta jos sinne järjestetään kotihoito, kyseessähän ei ole heitteillejättö.
Jos omaisia on kyllä heilläkin oma vastuunsa vanhuksesta on. Ei yhteiskunta voi kaikesta olla vastuussa.
- siilimuori
pitäkäähuolta kirjoitti:
Jos omaisia on kyllä heilläkin oma vastuunsa vanhuksesta on. Ei yhteiskunta voi kaikesta olla vastuussa.
Totta, mutta jos esimerkiksi omaiset asuvat kuudensadan kilometrin päässä sieltä voi olla aika vaikea osallistua ainakaan konkreettisesti. Kuitenkin tuolloinkin voidaan yhteistyössä omaisten ja kotihoidon kanssa miettiä vanhukselle riittävä hoito.
- Liiankalliitaylläpitää
Iäkkään sairaan ihmisen kotiuttaminen on heitteillejättöön rinnastettavissa oleva tilanne, jos yksin pärjäämätön ihminen viettää yksinään suurimman osan vuorokautta. Se ei riitä, että joku käy katsomassa ja työntämässä napit naamaan.
Jos tämä asia ei ole näin, niin se vähäinenkin päättäjien ja virkamiesten kunnioitus mitä mahdollisesti on jäljellä, päättyy tasan siihen hetkeen kun asia selviää. Mitä helweetteä teemme niillä pelleillä?
- Iloisestikin
Tässä käy just samoin ,kuin takavuosina ,kun päiväkoteja ajettiin alas ja hetken päästä perustettiin kiivaasta,jotta kotona olevat vanhemmatkin saa lapset päiväkotiin.
Nyt ajetaan vahainkodit alas ja sit ku me 6- kymppiset ollaan vahainkodin tarpeessa,sit lisätään laitospaikkoja pilvin pimein ,joten saamme hoitopaikan ja Ludmilat meitä hoitaa.Näin sanoin 20 v sitten ja nyt olen 65v.olen todella iloinen ,että ulkomailta tulee hoitajia.- siilimuori
Ihanaa että olet noin suvaitsevainen. Jotkut tämän päivän ikäihmiset ovat toodella rasisteja, johtuneeko historiasta vai mistä.
- de-meter
siilimuori kirjoitti:
Ihanaa että olet noin suvaitsevainen. Jotkut tämän päivän ikäihmiset ovat toodella rasisteja, johtuneeko historiasta vai mistä.
Suvaitsevainen ja toiveikas, "iloisestikin". Olisinpa minäkin.
Päiväkoteja ei sentään ole taidettu ajaa alas, mielisairaalat kyllä. Maahanmuuttajat ovat kyllä keveitä, iloisia ja pitävät vanhuksista, mutta esimiehet näkevät kielitaidon puutteen aika ongelmallisena, samoin vastuunoton. Totta kai heidän joukossaan on sama erilaisuuden kirjo kuin meissä muissakin ja omat kokemukseni maahanmuuttajahoitajista ovat kyllä pelkästään positiivisia. Useimmille lienee selviö¨, että erilaisen täytyy yrittää enemmän. - siilimuori
de-meter kirjoitti:
Päiväkoteja ei sentään ole taidettu ajaa alas, mielisairaalat kyllä. Maahanmuuttajat ovat kyllä keveitä, iloisia ja pitävät vanhuksista, mutta esimiehet näkevät kielitaidon puutteen aika ongelmallisena, samoin vastuunoton. Totta kai heidän joukossaan on sama erilaisuuden kirjo kuin meissä muissakin ja omat kokemukseni maahanmuuttajahoitajista ovat kyllä pelkästään positiivisia. Useimmille lienee selviö¨, että erilaisen täytyy yrittää enemmän.Kielitaidon puute vanhustenhoidossakin etenkin akuuttipuolella voi olla riski, kun hoitaja ei ymmärrä lukemaansa (vrt hiljaiset raportit).
- matkatyttö
de-meter kirjoitti:
Päiväkoteja ei sentään ole taidettu ajaa alas, mielisairaalat kyllä. Maahanmuuttajat ovat kyllä keveitä, iloisia ja pitävät vanhuksista, mutta esimiehet näkevät kielitaidon puutteen aika ongelmallisena, samoin vastuunoton. Totta kai heidän joukossaan on sama erilaisuuden kirjo kuin meissä muissakin ja omat kokemukseni maahanmuuttajahoitajista ovat kyllä pelkästään positiivisia. Useimmille lienee selviö¨, että erilaisen täytyy yrittää enemmän.Erilaisuuden kirjoa näyttää olevan koko ikääntyvien hoidon suunnittelussa. Miksi se juppi Tuppero ja katais-poju eivät pyytäneett ameriikan Himasta tekemään tulevaisuuden visiota v anhusten hoidosta. Heidän visio osoittaisi tällä menolle vain Hautaustoimistot ruuhkautuivat.sekä hoitomenot pienenisivät.
Olin eläkeväelle suunnatussa tilaisuudessa joka käsitteli informaatiota vanhusten hoidosta.
Kovasti valistettiin omaishoitajuuteen se on kuulema kaiken ydin. Joku osallistuja kysyi sitten yksinäisten kohtelua, jos ei yksinkertaisesti ole ketään lähipiirissä joka ottaisi vastuun yksinäisen vanhuksen kohtalosta, sanotiin heidän pitää tyytyä ostopalveluihin, huh! Onhan jo nytkin voimassa käytäntö jokainen ripaus mitä kotisairaanhoito aikaa viettää asiakkaan luona, asiakas maksaa, ei se mitään ilmaista ole vaikka meille uskotellaan niin.
Vahvasti mietin "sitä sinisen pillerin" hankintaa ja ottamista viimehoitona malliin Hitler ja avovaimo mutta kun niitä pillereitä ei enää mistään saa. Asian tullessa ajankohtaiseksi,
eutanasia tulee kysymykseen, menen sinne issä se on mahdollista.
- tulipahan-sanottua
Kokonaisuutena katsoen suomessa vanhusten hoito ON huonoa joakapaikassa, olisitten kysymyksessä koti tai laitoshoito,
johtuu ERITTÄIN huonosti johdetusta työstä,
johtoportaassa on VAIN rahanahneita " k y r s i i n t y n e i tä " henkilöitä, kylmäverisiä piittaamattomia, kaikilta puuttuu inhimillisyys ja JOHTAJAN taito,
-- JOS on hyvä VASTUULLINEN johto,
siinä okanisoidaan henkilökunta täydelliseen valvontaan ja vaaditaan VASTUULLISUUTTA joka yksilöltä, käydään tarkastamassa työnjälki,
ettei yksikää vanhus ole joutunu heitteille piittaamattoman työhönsä kyllästyneen henkilökunnan toiminnan seurauksena,
sitä mieltä : syytteeseen jokainen johtoportaaseen kuluva johtaja JOS huomataan laiminlyöntiä työntekijöitten aiheuttamana, SE edellyttää myös että henkilökuntaa on riittävästi, työ pitää voida ja ehtiä tehdä k u n o l l i s e s t i jokaisen vanhuksen kohdalla, olipa se sitten laitoksessa tai kotihoidossa,
POLITIKOILLE terveiset EU:n uppoaa miljaardeja kuinka teillä on häveliäisyyttä
jättää omat vanhukset heitteille rahanvähyyden vuoksi ????
oletto syylistyny rikokseen jonka nimi on " vanhusten heitteille jättö " ?????
onko teillä ollenkaa OMAATUNTOA omaa kansaa kohtaan ????
RAHAAA ON LÖYDYTTÄVÄ vanhuspalveluihin,
ne politikot jotka on syylistyneen kansamme RIISTOPOLITIIKAN tekemiseen SYYTTEESEEN rikoksesta omaa kansaaa kohtaan, velkamiljaarditki on ohjailtu omien jo valtavn rikkaitten miljardööri johtajien taskuun jotka ovat nämä kansalta riistetyt mijoonta taas ohjailleet paratiisisaarille piiloon jotta niitä rahoja ei voi hyödyntää oman kansan hyväksi,
VAIKKA todellisuudessa suomen köyhät veronmaksajat joutuu heidän kähmineet miljoon palkatki maksamaan koska ne on ohjailtu valtion velkarahoista omaan taskuun,
" talvivaara ON yksi räikeimmistä rikoksista mitä suomessa on tehty kansan kustannuksella "
PEKKA PERÄLTÄ miljaardit POIS ja ukko vankilaan !
EIKÖ suomesta enää löydy yhtää rehellistä oikeuden mukaista politikkoa joka tarttuis RIISTOPOLITIIKAN purkamiseen ja toimis rehellisesti ja oikeudenmukaisesti valtion raha-asioissa KOKO kansan hyväksi, eikä VAIN jo rikkaitten mijonäärien hyväksi,
RIISTOPOLITIIKALLE ON TULTAVA LOPPU,
oikeudenmukaisuus ja rehellisyys kunniaan tulevaisuudessa politiikassamme - Halla-ahon_äänestäjä
Niin, jos valitus ei konkretisoidu, ei mitään tapahdu. Selvä, että lisääntyvä mamujen maahantuonti ja suomalaisen sosiaaliturvan maksaminen ulkomaille johtaa siihen että suomalaisten saama tuki valtiota katoaa ei ole kunnon kouluja ei terveydenhoitoa ei vanhustenhoitoa mutta on mamu-alisteista sinnepäinpalvelua
Tohtori Jussi Halla-aho kertoo
suomesta-on-kaytannossa-tullut-tallinnan-sosiaalitoimisto
http://uutiset.perussuomalaiset.fi/halla-ahon-vappupuheessaan-suomesta-on-kaytannossa-tullut-tallinnan-sosiaalitoimisto/
Juristi Piritta Poikonen kertoo
lapsilisia-on-maksettu-jo-vuosikausia-ulkomaille
http://uutiset.perussuomalaiset.fi/eurovaaliehdokas-piritta-poikonen-lapsilisia-on-maksettu-jo-vuosikausia-ulkomaille/
http://www.lansivayla.fi/blogit/matti-putkonen/293298-tuulimyllyt-silpoivat-lapsilisat
Yhdistelmälupadirektiivi edellyttää, että lapsilisät ja koko suomalainen sosiaaliturva on ulotettava koskemaan maassamme työskentelevien EU-maiden keikkatyöntekijöiden ulkomailla asuvia perheitä, joiden lapset eivät ole koskaan asuneetkaan Suomessa. Suomen kokoisella pienellä maalla ei ole varaa maksaa lapsilisiä ja sosiaaliturvaa muiden EU-maiden kansalaisille. Lapsilisät ja muu sosiaaliturva on ansaittava, ja vähintään kolmen vuoden kokoaikaisen työskentelyn pitäisi mahdollistaa näiden etuuksien maksaminen. Muutoin suomalaisten lapsilisät ja sosiaaliturva joudutaan leikkaamaan kymmenesosaan nykytasosta ja lyömään se lopullinen naula hyvinvointivaltion arkkuun.
HUOLTOSUHDE HEIKKENEE RAJUSTI maahanmuutossa. Maahanmuuttaja voi olla lukutaidoton ja viimeistään perheiden yhdistämisen jälkeen tulee iso joukko vaimoja lapsia ja isovanhempia, jotka on elätettävä mutta jotka eivät asu täällä työtä tekemällä vaan sossusta. Lisäksi mamu työllistyy Biaudet-hommissa eli mamunhyysäntävirastoissa ja afrokampausopettelukouluissa, joista ei ole vajausta Suomessa.
Emmehän vain valita, vaan toimimme, organisoidumme, vaalit 2015
Don't mourn, organize, sanoi aikanaan Joe Hill ELI RUOTSALAINEN, ALUNPERIN Joel Hägglund, alistettujen puolestapuhuja (teloitettiin ampumalla firing square) http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Hill, Joe
KUUNTELE JA KATSO PERUSSUOMEN MAAHANMUUTTOPOLIITTINEN OHJELMA https://dreambroker.com/channel/dbiqeuet/iframe/lzyq5j22
HYÖDYT MAKSIMOITAVA JA HAITAT MINIMOITAVA,TURVAPAIKAT EIVÄT OLE TARKOITETTUJA SIIRTOLAISUUTEEN,
TYÖPERÄINEN ON ERI ASIA KUIN PAKOLAIS- JA TURVAPAIKKAPOLITIIKKA,HYVINVOINTIVALTIOTA EI VOIDA YLLÄPITÄÄ AVOIMILLA RAJOILLA,EDISTYKSELLINEN VAPAA SUOMI MUTTA EI VAPAAMATKUSTAJILLE
https://www.perussuomalaiset.fi/tietoa-meista/puolueohjelma/
Tohtori Jussi Halla-ahon työryhmän valmistelema uunituore esitys
http://www.perussuomalaiset.fi/wp-content/uploads/2013/04/ps-maahanmuuttopoliittinen_ohjelma_2015_v3.pdf
Avokätinen hyvinvointivaltio houkuttelee paljon mamuja ja maksaa paljon verorahoja. Korkeat verot eivät houkuttele osaajia. Elintasosiirtolaisuus luo slummeja eikä kestäviä ratkaisuja. Mamutus heikentää huoltosuhdetta, koska kouluttamattomat eivät löydä työtä. Hyvinvointivaltion rahoituspohja romahtaa. Pakolais- ja turvapaikkapolitiikka on pidettävä erillään työperäisen maahanmuuton hallinnoinnista.
HYÖDYT MAKSIMOITAVA JA HAITAT MINIMOITAVA
TURVAPAIKAT EIVÄT OLE TARKOITETTUJA SIIRTOLAISUUTEEN Turvapaikkamenettely on luotu vainoa pakenevien ihmisten auttamiseen, mutta siitä on tullut käytännössä merkittävin siirtolaisuuden väylä. Valtavasta työttömyydestä ja julkisen sektorin rahoituskriisistä kärsivällä Euroopalla ei ole varaa vaikeasti kotoutuvien ihmisten massiiviseen muuttoliikkeeseen.
TYÖPERÄINEN ON ERI ASIA KUIN PAKOLAIS- JA TURVAPAIKKAPOLITIIKKA Maahanmuuttoa ei pidä nähdä eikä käsitellä kokonaisuutena. Pakolais- ja turvapaikkapolitiikka on siis pidettävä erillään työperäisen maahanmuuton hallinnoinnista.
HYVINVOINTIVALTIOTA EI VOIDA YLLÄPITÄÄ AVOIMILLA RAJOILLA Avokätinen hyvinvointivaltio ja avoimet rajat eivät ole yhteensovitettavissa. Korkea veroaste ei houkuttele huippuosaajia, mutta veroilla rahoitetut julkiset palvelut ja tulonsiirrot houkuttelevat elintasosiirtolaisuutta. Nykyisenkaltainen maahanmuutto on omiaan heikentämään huoltosuhdetta ja hyvinvointivaltion rahoituspohjaa sen sijaan, että se parantaisi niitä.
EDISTYKSELLINEN VAPAA SUOMI MUTTA EI VAPAAMATKUSTAJILLE Suomen on pysyttävä avoimena yhteiskuntana niille, joilla on kyky ja halu huolehtia omista asioistaan ja elää talossa talon tavalla. Samalla sen on ehkäistävä kalliiksi tulevien vapaamatkustajien muuttoa. Myös turvapaikkajärjestelmän yleinen hyväksyttävyys paranee, kun sen hyväksikäyttö siirtolaisuuden väylänä tehdään vaikeammaksi.- 1948
Suomi tullee tarvitsemaan tulevaisuudessa maahan muuttajia hoitamaan vanhuksia.
Aloitus koski kyllä hoito tasosta eikä hallaa aholla Eivät maahanmuuttajat vie vanhusten hoivaan tarkoitettuja varoja. Miten he siihen pystyisivät? Päin vastoin, olisi palkattava lisää kodinhoitajia ja ihmisiä, jotka jaksaisivat kiitää paikasta toiseen hoivaamassa avuttomia vanhuksia. Kuten MOT osoitti, resursseja on aivan liian vähän. Kunnat eivät saa rahoitetuksi enempää työntekijöitä, eikä heitä edes ole saatavilla.
Maahanmuuttajat hakeutuvat juuri näille aloille. Siinä he saavat tehdä työtä käsillään, eikä kielitaito ole ensisijaisen tärkeää. Hyvin pienellä sanavarastolla varmasti selviää, onhan se aikakin vain 15 min asukasta kohden.
Muuten - ei MOT maininnut sanallakan maahanmuuttajia. Miksi heidät ylipäätään on tähän keskusteluun vedetty?- siilimuori
Makriina kirjoitti:
Eivät maahanmuuttajat vie vanhusten hoivaan tarkoitettuja varoja. Miten he siihen pystyisivät? Päin vastoin, olisi palkattava lisää kodinhoitajia ja ihmisiä, jotka jaksaisivat kiitää paikasta toiseen hoivaamassa avuttomia vanhuksia. Kuten MOT osoitti, resursseja on aivan liian vähän. Kunnat eivät saa rahoitetuksi enempää työntekijöitä, eikä heitä edes ole saatavilla.
Maahanmuuttajat hakeutuvat juuri näille aloille. Siinä he saavat tehdä työtä käsillään, eikä kielitaito ole ensisijaisen tärkeää. Hyvin pienellä sanavarastolla varmasti selviää, onhan se aikakin vain 15 min asukasta kohden.
Muuten - ei MOT maininnut sanallakan maahanmuuttajia. Miksi heidät ylipäätään on tähän keskusteluun vedetty?Kileitaito vanhustyössä on erinomaisen tärkeää. Sekin 15 minuuttia on kyllä yht tyhjän kanssa jos ei autettavan ja auttajan kommunikointi suju. Käynnin kohteena kun kuitenkin on ihmisen koti eikä navetta tai koiran koppi.
Sanoinkin, että pienelläkin sanavarastolla pärjää, kun aikaa on vähän ja työtä paljon. Ammattisanasto ja arkipuhe on varmasti opittava, ennen kuin avustaja voi yksin lähteä työtään tekemään.
Minä en ajatellut, että vain joillekin koppi-ihmisille tarjottaisiin maahanmuuttajien apua.
Ja moni maahanmuuttanutkin tarvitsee hoitoapua. Mahtavatko suomen kieliset hoitajat olla kielitaitoisia- eppu2
Makriina kirjoitti:
Sanoinkin, että pienelläkin sanavarastolla pärjää, kun aikaa on vähän ja työtä paljon. Ammattisanasto ja arkipuhe on varmasti opittava, ennen kuin avustaja voi yksin lähteä työtään tekemään.
Minä en ajatellut, että vain joillekin koppi-ihmisille tarjottaisiin maahanmuuttajien apua.
Ja moni maahanmuuttanutkin tarvitsee hoitoapua. Mahtavatko suomen kieliset hoitajat olla kielitaitoisiaVarmaankin vanhemmilla maahanmuuttajilla on hallussaan vaan se oma kieli, että tulkkiakin tarvitaan. Nuorissakin on oletettavasti vain oman kielen taitajia, nuoret nyt oppivat kuitenkin nopeammin ja riippuu tietysti, mistä on kotoisin ja mikä on koulutus.
Voipi olla tulevaisuudessa sellainenkin tulossa, että kielen osaamisen ja/tai kansallisuuden mukaan ajatellaan kuka ketäkin hoitaa.
Nuoremmilla sukupolvilla ainakin on kieliä hallussa jo ihan yleisestikin. - siilimuori
Makriina kirjoitti:
Ja moni maahanmuuttanutkin tarvitsee hoitoapua. Mahtavatko suomen kieliset hoitajat olla kielitaitoisiakieliä on niin paljon......Onneksi Suomessa on hyvät tulkkipalvelut ja työperäisiä maahanmuuttajia voidaan hoivatössä käyttää hyödyksi.
- eppu2
siilimuori kirjoitti:
kieliä on niin paljon......Onneksi Suomessa on hyvät tulkkipalvelut ja työperäisiä maahanmuuttajia voidaan hoivatössä käyttää hyödyksi.
Noista kielistä ajattelin, että yhä useamman maan nuoret sen englannin yleiskielekseen kai on ottanut ja pärjääväävät sillä, noin niinkun tulevaisuutta ajatellen.
No mutuahan tämä on.
Todella ahkeria ja ystävällisiä hoitajia on maahanmuuttajissa. Uskon että mamut tekisivät mielellään työtä mutta byrokratia jarruttelee joissakin tilanteissa, kielitaito on tärkeä.
Ei ole kokemusta asiasta, meidän kylällä ei ole pakolaisia. Aikoinaan tuli Cilestä muutama pariskunta, olivat todella mukavia ja ahkeria. Venäläisisistä työntekijöistä vuodeosastolla on pelkkää hyvää sanottavaa, heitä olen tavannut.- hoitovastuu
Olen ollut töissä hoitoalalla yli 30v. Minuakin pelottaa varsinkin tulevaisuus. Kuka enää jaksaa tehdä tätä työtä sydämellään?
Geriatrisella osastolla voi olla vuorossa 1-2 koulutettua, suomea äidinkielenään puhuvaa vakihoitajaa, loput sijaisia, työharjoittelijoita, työllistettyjä, opiskelijoita ym. Monet aivan ihania, empaattisia ihmisiä, mutta jos on vaikeuksia ymmärtää ammattisanastoa, lääkeluvat puuttuvat ja kirjaaminen (millä nykyisin ihan liian suuri osuus työstä!)
ei onnistu, vastuu hoidosta jää vakituisille.
Kotihoidossa entistä huonokuntoisempia asiakkaita, aikaa, henkilökuntaa liian vähän, kodin tilat eivät aina parhaat mahdolliset.
Korostaisin myös omaisten vastuuta. Olemme omien sisarusteni ja lasten kanssa sopineet "vierailuvuorot" iäkkäiden vanhempien luo. Lähes joka päivä joku meistä käy auttelemassa heitä. Minulla on matkaa n.400 km, käyn vain pari kertaa kuukaudessa. - Puhupukille
Työtä ei tarvitse tehdä sydämellään. Riittää, että on ammattitaito, kaikkineen, myös empatia ja välittäminen. Sydän on varattu ihan muille asioille ja ihmisille.
- eppu2
Jos on käynyt hoitajakoulun on yhtä hyvä tai huono kansallisuudesta riippumatta, mutta kielitaito se on A ja O.
Hoitotyössä on hallittava myös ne tietokoneohjelmat mitä kussakin paikassa tarvitaan.
Myös raportointi on kirjattava oikein ja niin, että sen toisetkin ymmärtää, virheisiin ei ole varaa.
Muistan eräänkin kerran, kun potilas tuli virolaisen lääkärin huoneesta joka kyllä puhui suomeakin omalla tyylillään, hän sanoi, ettei ymmärtänyt yhtään mitään lääkärin puheesta.
Kotihoitajilla pitää olla myös ajokortti.
Paljon menee aikaa siihenkin, kun suomentaa iäkkäille potilaille vieraskielisten suomenkielen.
Tuota en kyllä ymmärtänyt, ettei ehdi ulostusta siivoamaan, onko se tosiaan niin.
Se, että kirjaa jotain, mitä ei ole tehnyt, on omankin oksan sahaamista, kahdella tavalla.
Onko mukavaa leimautua epäluotettavaksi.
Eikö juuri se pitäisi raporteissa näkyä, jos ei ehdi. - rahat-ON-löydyttävä-
turvalliseen vanhusten huoltoon,,,
KUN ja JOS saadaan suomeen riittävä määrä hoitohenkilökuntaa, niin VALVONTAA ON LISÄTTÄVÄ ettei muistisairaita huijata eikä myöskään sosiaalilaitosta saa huijata, siis VALVONTA ON HYVIN HYVIN TÄRKEÄÄ,
jotta ei käy kuin MOT ohjelmassa, hoitaja EI siivonnu sairaan ihmisen sotkuja siitä huolimatta oli kijannu asian tehdyksi,
valvontakamerat paljasti hoitajan huijauksen, EI VOI syyttää kiirettä, ON OLTAVA rehellinen ja TUNNOLLINEN työntekijänki,
muuten EI PALKKA jokse työntekijän pussiin,
sossu JOHTAJAT ON myös pantava tarkkailuun, etteivät väitä asioita paremmiksi kuin ne todellisuudessa ovat,
siis johtajiltaki VAADITTAVA REHELLISYYTTÄ ja TUNNOLLISUUTTA tehtävissään, - eppu2
Jotta ei nyt ihan synkkyyteen vaivuttaisi tämän tulevaisuutemme suhteen, kerron nyt pari toisenlaista juttua.
Ilmarinen tutki vuonna 1935 syntyneiden elämänlaatua.
Enemmistö asuu omissa kodeissaan tarvitsematta arjesta selviytymiseen palveluita.
Valtaosalla menee ihan hyvin, vain 7% tutkituista elää pelkän kansaneläkkeen varassa.
Vain joka kymmenes sanoo olevansa yksinäinen.
Tampereella tehty tervaskannot 90 tutkimus alkoi v.1995. Kaikki v.1934 tai ennen syntyneet saivat kyselyn ja vastausprosentti oli 80.
Suurin osa asuu yksin omassa kodissaan, neljäsosa pystyy täysin itsenäisiin perustoimintoihin.
Miltei puolet pystyy ulkoilemaan.
Kaikilla vastaajilla on perussairaus/sairauksia.
Omassa kodissa asuminen koetaan tärkeäksi niin kauan, kun se on mahdollista ja sen jälkeen toivotaan hyvää hoitopaikkaa.
Monet myös alkavat pelkäämään yksin kotona.
Eli hyvin erilaisia ovat vanhukset ja hyvin eri-ikäisinä pärjääminen loppuu.
Nykykeskustelusta saa helposti sen mielikuvan, että kaikki vanhat ihmiset ovat toimintakyvyttömiä, ei se niin ole alkuunkaan.
Monet heistä tekevät paljon´´näkymätöntä työtä´´ niin omaisten hoidossa (sairaat, lapset), kuin vapaaehtoisjärjestöissä.
Ja ne jotka apua tarvitsevat, ainakin minun mieklestäni, ovat sen ansainneet.- Viatonsivullinen
eppu2
Hyvä kommentti sinulta. "eppu2" Tuntui hyvältä lukea kommenttisi. Aina valitetaan epäkohdista ja unohdetaan että räikeät epäkohdat ovat harvinaisia, toisaalta hyvä että niihin puututaan.
- tilastotiedettä
Valitettavasti emme tiedä kuinka huonosti menee 20%:lla, jotka jättivät vastaamatta eli tilastoksi ei kelpaa tutkimus.
- Viatonsivullinen
En katso yleensä noita ohjelmia, mistä ne on, en tiedä moista touhua ollenkaan
vaikka tuttavapiirissä on paljon vanhoja jotka asuvat kotona.
Pelkään pahoin että ohjelma oli vääristelyä, hoitajat tekevät vain sen mistä on sovittu, ei muuta. Minäkin 10v tein hoitotyötä, hoitokodissa. En niissäkään piireissä moisesta kuullut tarinoita. Kovin huonokuntoisia tämän ohjelman ihmiset
eivät olleet, minun mielestäni. Kaikki olivat jalkeilla omatoimisesti. - kamerat-laitoksiin-
myös valvonta kamerat kotihoitoon,
rehellisyys ja turvallinen, kunnollinen hoito kaikille vanhuksille !
Erikoisesti y k s i t y i s t e n laitosten johtajat erikois tarkkailuun koska kela maksaa osan vanhusten hoidosta, siellä voi tapahtua suuriaki vääryyksiä,
vanhusten hoito satetaan laiminlyödä ja rahat silti otetaan viimesen päälle yhteikunnalta omaan taskuun,
kaikkiin laitoksiin ei voi luottaa, ihminen on paha perusluonteeltaan ja rahanhimo hirmuinen kaikilla.
--- kyllä myös kunnaliset laitosten johtajat erikoistarkkailuun siis yleensäkki johtoportaa tarkkailuun, he ovat vastuussa myös hunsvotti hoitajista,- siilimuori
Minkälaista "tarkkailua" ja kenen järjestämänä haluaisit? Haluaisitkos itse kotona että sinua kameran silmä valvoisi 24/7? Kuka valvonnan järjestäisi ja maksaisi. Tänä päivänä kun moni ikäihminen vastustaa vieraan tuloa kotiin viimeiseen asti. Kyllä minä ainakin lähtisin siitä että palveluntarjoajiin voi luottaa. Epäkohtiin tulee puuttua siellä, missä laiminlyöntejä tapahtuu.Hyvä että teknologia kehittyy vanhustyössäkin ja tulee uusia ratkaisja valvoa ikäihmisten kotona-asumisen turvallisuutta. Teknologia ei kuitenkaan koksaan korvaa ihmistä.
- muistisairaita-EI-saa-
siilimuori ???????
muistisairaita ei saa huijata,,,
AIJAAAAAAA,
ei kai siilimuorilla ole jostain syystä huono omatunto, kun ei sallis kameroita tarkailuun,
empä luotais siilimuoriin hoitotehtävissä vastuksita päätellen,
ehdottomasti viranomaisten tarkailuun kaikki laistosten johtajat ja työntekijät, hoidon ON oltava luotettavaa ja turvallista, - siilimuori
Yritän lähestyä aihetta puolueettomasti ilman tunnekuohuja, provositumatta ja sillä tavoin ottaen huomioon myös vanhuksen yksityisyydensuojan ;). Kameroita en kiellä, siihen täytyy olla vain oikea paikka, oikeaan aikaan ja asianomaisten informointi asiasta.
Miten muuttaisit nykyistä johtajien ja työntekijöiden valvontaa? Käsittääkseni hoito on luotettavaa ja turvallista pääsääntöisesti. Siellä missä tuee ilmi ylilyöntejä, pitää puuttua asiaan välittömästi ja paikan päällä, siellä missä asia on ajankohtainen. - hoitajatar
muistisairaita-EI-saa- kirjoitti:
siilimuori ???????
AIJAAAAAAA,
ei kai siilimuorilla ole jostain syystä huono omatunto, kun ei sallis kameroita tarkailuun,
ehdottomasti viranomaisten tarkailuun kaikki laistosten johtajat ja työntekijät, hoidon ON oltava luotettavaa ja turvallista,Kyllä työnsä pitää tehdä niin hyvin että kestää tarkkailun. On vanhustenhoidossa ilmenny paljon välinpitämättömyyttä ja suoranaista väkivalta, dementikko ei pysty kertomaan asiasta. Panee ajattelemaan jos on jyrkästi kameroita vastaan.
- siilimuori
hoitajatar kirjoitti:
Kyllä työnsä pitää tehdä niin hyvin että kestää tarkkailun. On vanhustenhoidossa ilmenny paljon välinpitämättömyyttä ja suoranaista väkivalta, dementikko ei pysty kertomaan asiasta. Panee ajattelemaan jos on jyrkästi kameroita vastaan.
No voi hyvät hyssyrät: "Panee ajattelemaan jos on jyrkästi kameroita vastaan". Kuka tällä on ollut?
Toistan, luehan uudelleen ja ajatuksen kanssa jos sitten avautuu paremmin mitä sanoin:Kameroita en kiellä, siihen täytyy olla vain oikea paikka, oikeaan aikaan ja asianomaisten informointi asiasta.
Valvonta on hyvä asia ja ehdottomasti kuuluu olla,niin kuin onkin, mutta en vieläkään saanut vastausta siihen että miten muuttaisit nykyistä johtajien ja työntekijöiden valvontaa?
Voisitko vastata siihen mitä kysytään etkä keskittyisi lokaamaan vastapuolta? Siis onko aiheesta ihan omia ajatuksia? - eppu2
muistisairaita-EI-saa- kirjoitti:
siilimuori ???????
AIJAAAAAAA,
ehdottomasti viranomaisten tarkailuun kaikki laistosten johtajat ja työntekijät, hoidon ON oltava luotettavaa ja turvallista,Tuskimpa hoitohenkilökunnassa sen enempää huijareita on , kun kansassa keskimäärin, veikkaisimpa, että vähemmän.
Kun tulee ilmi väärinkäytöksiä, ei uutisoida, että ihminen teki, vaan otsikot kirkuvat ammattinimikettä. Sitten seuraava askel onkin kansansuussa yleistys. - siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Tuskimpa hoitohenkilökunnassa sen enempää huijareita on , kun kansassa keskimäärin, veikkaisimpa, että vähemmän.
Kun tulee ilmi väärinkäytöksiä, ei uutisoida, että ihminen teki, vaan otsikot kirkuvat ammattinimikettä. Sitten seuraava askel onkin kansansuussa yleistys.Hoitothenkilökunta yeensä on tunnollista ja kunnollista väkeä. Rekrytoijat töihin ovat aika vastuullisessa asemassa palkatessaan henkilökuntaa. Paikoissa missä työskennellään yhdessä ja ryhmissä, väärinkäytösten mahdollisuus on pienenpi kuin paikoissa jossa työskennellään yksin. Koko henkilökuntaa kuitenkaan ei pidä tuomita muutaman vuoksi. Oikeudet ne on hoitohenkilöstölläkin. Turvatoimia hoitajien työrauhan turvaamiseksi on jouduttu lisäämään esimerkiksi vartijoiden näkyvyyden muodossa.
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
Hoitothenkilökunta yeensä on tunnollista ja kunnollista väkeä. Rekrytoijat töihin ovat aika vastuullisessa asemassa palkatessaan henkilökuntaa. Paikoissa missä työskennellään yhdessä ja ryhmissä, väärinkäytösten mahdollisuus on pienenpi kuin paikoissa jossa työskennellään yksin. Koko henkilökuntaa kuitenkaan ei pidä tuomita muutaman vuoksi. Oikeudet ne on hoitohenkilöstölläkin. Turvatoimia hoitajien työrauhan turvaamiseksi on jouduttu lisäämään esimerkiksi vartijoiden näkyvyyden muodossa.
Lisäystä vielä että mm Tehy on kampanjoinut hoitohenkilökunnan työrauhan puolesta.
http://www.tehy.fi/medialle/esitteet-ja-kampanjat/ala-riko-hoitajaasi/ - eppu2
siilimuori kirjoitti:
Lisäystä vielä että mm Tehy on kampanjoinut hoitohenkilökunnan työrauhan puolesta.
http://www.tehy.fi/medialle/esitteet-ja-kampanjat/ala-riko-hoitajaasi/On hyvä, että asiaan kiinnitetään entistä enemmän huomiota.
Omalla työpaikallani tilastoitiin kaikki väkivaltatapaukset.
Itseäni on mm. kuristettu, oli onneksi kollega lähellä. - siilimuori
eppu2 kirjoitti:
On hyvä, että asiaan kiinnitetään entistä enemmän huomiota.
Omalla työpaikallani tilastoitiin kaikki väkivaltatapaukset.
Itseäni on mm. kuristettu, oli onneksi kollega lähellä.Luulen että useimmilla työpaikoilla tilastoidaan ja kirjataan kaikki paitsi itse selvät väkivalta-tapaukset, myös uhka- ja läheltäpiti-tilanteet. Ja kyllä niiden tuloksiin on reagoitu.Vartijoita ja heidän käyntejään lisätty jo ennaltaehkäisevässä mielessä rauhoittamaan tilanteista ja ilmapiiriä.
On hyvä että vanhustenhoitoa tarkastellaan useammasta näkökulmasta niin hoitajien, hoidettavien, omaisten kuin resursseista päättävien taholta. siilimuori kirjoitti:
No voi hyvät hyssyrät: "Panee ajattelemaan jos on jyrkästi kameroita vastaan". Kuka tällä on ollut?
Toistan, luehan uudelleen ja ajatuksen kanssa jos sitten avautuu paremmin mitä sanoin:Kameroita en kiellä, siihen täytyy olla vain oikea paikka, oikeaan aikaan ja asianomaisten informointi asiasta.
Valvonta on hyvä asia ja ehdottomasti kuuluu olla,niin kuin onkin, mutta en vieläkään saanut vastausta siihen että miten muuttaisit nykyistä johtajien ja työntekijöiden valvontaa?
Voisitko vastata siihen mitä kysytään etkä keskittyisi lokaamaan vastapuolta? Siis onko aiheesta ihan omia ajatuksia?Ajatellaan nyt asia asiakkaan kannalta! Kuinka moni asukas haluaisi kameran seuraavan kaikkia toimiaan kuin BB-talossa! Olen Siilimuorin kanssa samaa mieltä, että olisi ihmisarvoa alentavaa elää kameravalvonnassa, on sitten muistisairas tai ei.
Jos jonkinmoinen valvonta pitäisi olla, niin ehkä ulko-oven kuvaaminen olisi joissakin tapauksissa paikallaan. Paitsi että muistisairas voi lähteä vähissä vaatteissa ulos keskellä yötä, saattaa ovelle myös ilmaantua epätoivottuja tulijoita. Jo pelkkä ilmoitus kameravalvonnasta tekisi kävijöiden käytöksen asiallisemmaksi.
Asukkaalla itsellään voisi olla turvaranneke, jonka Kela korvaisi. Tällä hetkellä ainakin minun asuinkunnassani siitä pitäisi maksaa 50/kk.
- siilimuori
Tässä myös tutkimustuloksia vnhusten elämänlaadusta.
Toteutettu vuosina 2004, 2006, 2009 ja 2013
Yhteenveto Valtaosa 80 vuotta täyttäneistä kokee elämänlaatunsa hyväksi ja nauttii elämästä Sosiaalinen hyvinvointi ja ihmissuhteet säilyvät hyvinä etenkin naisilla, joilla myös psyykkinen hyvinvointi jopa paranee iän myötä Vanhuus ei siis näytä lainkaan niin huonolta elämänvaiheelta kuin kielteinen käsitys vanhuudesta antaa ymmärtää Fyysinen toimintakyky kuitenkin heikkenee ja alentaa elämänlaatua, samoin puute rahasta, joka vaivaa etenkin 85 vuotta täyttäneitä, mutta Noin viidesosalla ikäihmisistä on paljon ongelmia, kun huono terveys ja toimintakyky, kipu, yksinäisyys ja köyhyys sekä riittämätön avun saanti kasautuvat samoille ihmisille © Marja Vaarama
22. Avun antamisesta ja riittävyydestä Suomalaisen lähin auttaja on edelleen toinen suomalainen Apua tarvitsevista iäkkäistä vain vajaa viidesosa saa apua julkiselta sektorilta, omat tai puolison lapset tai puoliso yleisin auttaja Puolisoiden toisilleen antaman avun osuus kaksinkertaistunut vsta 2004 samalla kun julkisen osuus pudonnut Pula kotipalveluista/-hoidosta, 80 naisilla heikko terveyspalvelujen saatavuus vähentää elämänlaatua, tk-palvelujen käyttö vähentynyt Iäkkäiden avun tarve päivittäistoimissa ei ole merkitsevästi parantunut lukuun ottamatta naisten parantunutta kykyä liikkua ja asioida kodin ulkopuolella © Marja Vaarama
23. Iäkkäät valmiita myös maksamaan hoidostaan Valtaosa (64 %) rahoittaisi vapaaehtoisesti ikäihmisten hoivaa, pakolla vain joka neljäs – Ikäihmiset itse kannattavat todennäköisimmin sekä velvoittamista että vapaaehtoisuutta, julkiset palvelut omaishoitoa mieluisampia © Marja Vaarama
http://www.slideshare.net/THLfi/hypa2014-iakkaiden-elamanlaatuvaarama- eppu2
Hyvä siilimuori, että tuot esiin noin hienosti tätä asiaa. Totta on sekin mitä tuolla ylempänä joku kirjoitti. että mistä tiedämme sen 20% asiat.
Töitä olisi ja paljon tälläkin saralla. - siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Hyvä siilimuori, että tuot esiin noin hienosti tätä asiaa. Totta on sekin mitä tuolla ylempänä joku kirjoitti. että mistä tiedämme sen 20% asiat.
Töitä olisi ja paljon tälläkin saralla.Minusta on hienoa että tällaisia tutkimuksia tehdään ja vielä hienompaa jos tutkimustuloksia sitten käytetään hyväksi vanhustenhoidossa ja hoivassa eivätkä ne jää vain mappi ööhön tutimuksena tutkimusten joukkoon. Tehtävissä kyselyissä käsittääkseni harvoin päästään sataan prosenttin, 80% 80 vuotta täyttäneistä on jo aika kattava otos.
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
Minusta on hienoa että tällaisia tutkimuksia tehdään ja vielä hienompaa jos tutkimustuloksia sitten käytetään hyväksi vanhustenhoidossa ja hoivassa eivätkä ne jää vain mappi ööhön tutimuksena tutkimusten joukkoon. Tehtävissä kyselyissä käsittääkseni harvoin päästään sataan prosenttin, 80% 80 vuotta täyttäneistä on jo aika kattava otos.
Ai nii, ja työthän kaikilta kiinnostuneilta ei lopu :).
- Psykoterapeutitar
Joo, olen sairaslomalla, kun ei nopeus kotihoidon tehtävään enää riitä, vaikka vakituinen työsuhde onkin. Siellä sitä mun paikkaa nyt vaihtelevasti täytetään keikka- tai tuntityöläisillä. Siinä sitä yhteiskunta säästää!
- siilimuori
Psykoterapeutitar kirjoitti:
Joo, olen sairaslomalla, kun ei nopeus kotihoidon tehtävään enää riitä, vaikka vakituinen työsuhde onkin. Siellä sitä mun paikkaa nyt vaihtelevasti täytetään keikka- tai tuntityöläisillä. Siinä sitä yhteiskunta säästää!
Ikääntyvän työntekijän työssäjaksamistahan luvataan kauniisti tukea esimerkiksi tarjoamalla hänelle kevyempää työtä ja näin turvata hänen mahdollisuutensa pysyä työelämässä eläkeikään asti. Mites on?
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Ikääntyvän työntekijän työssäjaksamistahan luvataan kauniisti tukea esimerkiksi tarjoamalla hänelle kevyempää työtä ja näin turvata hänen mahdollisuutensa pysyä työelämässä eläkeikään asti. Mites on?
Niin se työympäristölain mukaan pitäisi mennäkin. Työ on sovellettava ihmiselle eikä ihmistä työlle.
- siilimuori
Niin se työympäristölain mukaan pitäisi mennäkin. Työ on sovellettava ihmiselle eikä ihmistä työlle.
Niin mutta millaisia kokemuksia tästä itse ikääntyvällä on? Toteutuuko se käytännössä?
- Psykoterapeutitar
Sehän se koomista onkin, vaikka kuinka puhutaan "hyvästä hoidosta", niin asiakaskäynnit on tietokoneella ohjelmoitu tietyn pituisiksi ja koneen mukaan ne pitää tehdä. Ei enää ikääntyvä työntekijä pysty niitä koneen vaatimassa tahdissa tekemään. Eivät nuoretkaan sitä vauhtia jaksa ja vaihtavat duunia. Ikääntynyttä työntekijää ei enää uuteen duuniin kukaan ota. Sitten vaan täällä tsillailen ja tulen kalliiksi yhteiskunnalle ja joku tekee duunini satunnaisesti ja pienemmällä liksalla.
Pystyn vielä työni tekemään, jos se olisi normaalisti tehtävissä, mutta koneen ohjelmoimana. Kone ei huomioi ikää, eikä kuntoa! Aika syvältä! - ent.siivoojaparka
Sehän se koomista onkin, vaikka kuinka puhutaan "hyvästä hoidosta", niin asiakaskäynnit on tietokoneella ohjelmoitu tietyn pituisiksi ja koneen mukaan ne pitää tehdä. Ei enää ikääntyvä työntekijä pysty niitä koneen vaatimassa tahdissa tekemään. Eivät nuoretkaan sitä vauhtia jaksa ja vaihtavat duunia. Ikääntynyttä työntekijää ei enää uuteen duuniin kukaan ota. Sitten vaan täällä tsillailen ja tulen kalliiksi yhteiskunnalle ja joku tekee duunini satunnaisesti ja pienemmällä liksalla.
Pystyn vielä työni tekemään, jos se olisi normaalisti tehtävissä, mutta koneen ohjelmoimana. Kone ei huomioi ikää, eikä kuntoa! Aika syvältä!Taistelet konetta vastaan? Ihminenhän ne tietokoneet on ohjelmoinut. Laita tilille se ihminen, joka koneen on ohjelmoinut. Hän tekee laittomasti, jos hän ei sovella työtä sinulle.
- Psykoterapeutitar
"Kustannustehokas toiminnanohjausjärjestelmä" käytössä kotihoidossa nykyisin varmaan jo koko maassa. Eli kaikkialla kotihoidossa toimitaan koneen ohjelmoinnin mukaan. Hoito- ja palvelusuunnitelmaan pitää suunnitella asiakkaalla aika, joka käyntiin menee ja se näkyy työntekijän toiminnanohjausjärjestelmässä, jonka mukaan työntekijä työnsä tekee. Eli kyllä se on kone, joka määrää käytettävän ajan minuutin tarkkuudella.
Ei oikeasti systeemiä voi järjellisesti ajatella! Toimii kidutusmuotona! - ent.siivoojaparka
"Kustannustehokas toiminnanohjausjärjestelmä" käytössä kotihoidossa nykyisin varmaan jo koko maassa. Eli kaikkialla kotihoidossa toimitaan koneen ohjelmoinnin mukaan. Hoito- ja palvelusuunnitelmaan pitää suunnitella asiakkaalla aika, joka käyntiin menee ja se näkyy työntekijän toiminnanohjausjärjestelmässä, jonka mukaan työntekijä työnsä tekee. Eli kyllä se on kone, joka määrää käytettävän ajan minuutin tarkkuudella.
Ei oikeasti systeemiä voi järjellisesti ajatella! Toimii kidutusmuotona!Ei se kustannustehokkuus saa tapahtua työntekijän terveyden kustannuksella. Pidä oikeuksistasi huolta. Jokaisen tuollaisen koneen takana on ihminen, vain ihminen (usein rahanahne ihminen). Eikö teillä ole toimivaa ammattiyhdistystä ja (mikäköhän olisi suomeksi skyddsombud)?
- siilimuori
Ei se kustannustehokkuus saa tapahtua työntekijän terveyden kustannuksella. Pidä oikeuksistasi huolta. Jokaisen tuollaisen koneen takana on ihminen, vain ihminen (usein rahanahne ihminen). Eikö teillä ole toimivaa ammattiyhdistystä ja (mikäköhän olisi suomeksi skyddsombud)?
Samaa mieltä. Kun kotihoidosta sovitaan, tehdään hopasu eli hoito- ja palvelusuunnitelma. Mitä apua tarvitaan, sitten vissiin ajallisesti palveluihin käytettävä aika. Sen kuitenkin käsittääkseni arvioi ihminen. Kuka sitten jakaa käynnit per hoitaja? Ei hoitajiltakaan voi mahdotonta vaatia.
- Psykoterapeutitar
Mitä odotat tapahtuvan? Miten pidän oikeuksistani huolta? Toki on ihminen, joka on suunnitellut "kehittänyt" kotihoitoon "kustannustehokkaan toiminnanohjausjärjestelmän", mutta mitä tarkoitat, että mitä pitäisi tehdä kyseisessä tilanteessa? Ammattiyhdistys?
- Psykoterapeutitar
Työntekijät jakavat työt "luvallisille" ja "luvattomille", että maksimiaika menisi suunnilleen tasan per työntekijä ja esimies voi jakaa työt vielä uudestaan oman mielensä mukaan. Hoito- ja palvelusuunnitelmassa sovitaan toki joku aika, mutta sitä mielellään vähennetään, että ehditään hoitaa useampi asiakas päivässä.
Että voi ymmärtää, ettei ohjelmasta voi paljon poiketa, kun sotkee koko aikataulun. - ent.siivoojaparka
Mitä odotat tapahtuvan? Miten pidän oikeuksistani huolta? Toki on ihminen, joka on suunnitellut "kehittänyt" kotihoitoon "kustannustehokkaan toiminnanohjausjärjestelmän", mutta mitä tarkoitat, että mitä pitäisi tehdä kyseisessä tilanteessa? Ammattiyhdistys?
Esimerkiksi, oletko keskustellut asiasta esimiehesi kanssa siitä, että resurssisi ei enää riitä siihen samaan tahtiin kuin nuoremmilla ilman, että sairastut siitä? Mitä mieltä hän on? Ketään ei saa pakottaa jättämään työtään hänen ikänsä aiheuttaman hidastumisen takia. Työnantajan velvollisuus on järjestää sinulle sopiva työalue.
Jos et pääse yhteisymmärrykseen työnjohdon kanssa, niin sitten otat asian esiin ammattiyhdistyksesi kanssa (kai kuulut liittoon?). - Psykoterapeutitar
Kai siitä nyt on useamman kerran jo keskusteltu ja todettu, että työ on kehitetty sellaiseksi, etten sitä voi enää tehdä. Uudelleensijoitus on käynnissä, mutta ei nykyisessä työllisyystilanteessa järjesty noin vain.
Työt on nykyisin "kehitetty" tiukkaan aikatauluun, ettei ikääntyvä enää vauhdissa pärjää.
Se nyt on ihan sama ammattiliittojen kanssa, kuten yleisessäkin keskustelussa; ikäjohtaminen, työn kevennys ym. Todellisuus on aivan toisenlainen ja hyvin tiedossa meillä kaikilla, jotka joudumme systeemin kanssa tekemisiin.
Ihan turha kuitenkin puhua "kiireestä" ja "työntekijäpulasta", jos työstä tehdään mahdotonta tehdä! - ent.siivoojaparka
Kai siitä nyt on useamman kerran jo keskusteltu ja todettu, että työ on kehitetty sellaiseksi, etten sitä voi enää tehdä. Uudelleensijoitus on käynnissä, mutta ei nykyisessä työllisyystilanteessa järjesty noin vain.
Työt on nykyisin "kehitetty" tiukkaan aikatauluun, ettei ikääntyvä enää vauhdissa pärjää.
Se nyt on ihan sama ammattiliittojen kanssa, kuten yleisessäkin keskustelussa; ikäjohtaminen, työn kevennys ym. Todellisuus on aivan toisenlainen ja hyvin tiedossa meillä kaikilla, jotka joudumme systeemin kanssa tekemisiin.
Ihan turha kuitenkin puhua "kiireestä" ja "työntekijäpulasta", jos työstä tehdään mahdotonta tehdä!Sama suuntaus se on siivousalalla. Ymmärrän kyllä mistä puhut. Ehdin nähdä monen koko ikänsä siivonneen kohtaloita. Ne, jotka eivät enää meinanneet jaksaa, yritettiin syödä pihalle pois terveitten jaloista. Monet lannistuivat ja sanoivat itsensä irti ja joutuivat tuuliajolle, kun tunsivat olevansa vain haittana firmalle.
- Psykoterapeutitar
Se on köyhän fyysistä työtä tekevän kohtalo. Kaikin puolin!
- JOHTAJAT-tarkkailuun-
Vanhus-laitosten JOHTAJAT tarkkailuun, johtajat ON VASTUUSSA myös hunsvotti hoitajista,
MIKSI ? = siksi koska he on ne palkannu, tarkotuksella vai tietämättämyyttään, johtajat voi syyttää henkilökuntaa laimin luönnistä VAIKKA jojtajat ITSE on vastuussa kunnolisesta, turvallisesta, rehellisestä hoitosuhteesta, - Ettänäiköon
Ei voi olla totta! Joka minuutista mistä he maksavat pitää saada palvelua. En maksaisi siivojallekkaan tunnin palkkaa kymmenen minuutin työstä.
Kuinka tämmöinen voi olla mahdollista suomen kaltaisessa maassa, en voi ymmärtää.
Avannepussi miehen paikka ei olisi enää ollut kotihoidossa.- ent.siivoojaparka
Turha pullikoida. Tottakai maksat vai laitetaanko perintätoimistoon. Jokainen aloitettu tunti on tunti.
- Psykoterapeutitar
Sen takia tehdäänkin 5-15 minuutin käyntejä, että kaikki olisivat hiljaa.
Eikä todellakaan muistisairaan avannepussilaisen paikka ole kotihoidossa. Siitä tulee vaan kakkasta sotkua. On se niin usein nähty. - siilimuori
Sen takia tehdäänkin 5-15 minuutin käyntejä, että kaikki olisivat hiljaa.
Eikä todellakaan muistisairaan avannepussilaisen paikka ole kotihoidossa. Siitä tulee vaan kakkasta sotkua. On se niin usein nähty.Sama sotku pussista tulee laitoshoidossa joten avanteen takia pelkästään ei taida laitoksen paikka avautua.
- Psykoterapeutitar
Sen takiahan heitä kotihoidossa onkin. Siivoamista ei vaan ole mitoitettu asiakaskäyntiin ja sotkut jäävät usein siivoamatta ja vaatteet vaihtamatta. Eikä kaikilla ole kotona asianmukaisia hygienianhoitopaikkojakaan, eikä puhtaita vaatteitakaan.
Laitoksessa on kuitenkin aivan eri. Olosuhteisiin nähden! - siilimuori
Sen takiahan heitä kotihoidossa onkin. Siivoamista ei vaan ole mitoitettu asiakaskäyntiin ja sotkut jäävät usein siivoamatta ja vaatteet vaihtamatta. Eikä kaikilla ole kotona asianmukaisia hygienianhoitopaikkojakaan, eikä puhtaita vaatteitakaan.
Laitoksessa on kuitenkin aivan eri. Olosuhteisiin nähden!Jotenkin en jaksa uskoa ammattitaitoinen hoitaja jättäisi kakkapyykit vanhuksen päälle. Jos vaatteita ei ole, niitä hankitaan. Voi ottaa selville, voisiko vanhus muuttaa johonkin eri asuntoon, missä on pesumahdollisuudet. Ei kai siellä vanhustehoitopuolellakaan ihan uusavuttomia olla.
- Psykoterapeutitar
Totuus on tarua ihmeellisempi! Ei ole kyse ammattitaidosta! On kyse asiakkaan kotona asumisesta. Ei työntekijät kenellekään asuntoja hanki. Siihen on tyytyminen, mitä on ja niillä pärjättävä. Tietäisitpä vaan, millaisia loukkoja taloissa on!
Yhtäkin kotonaan jätöksiinsä kaatunutta ukkoa amppariukot hakiessaan sanoivat, että siivoaisit edes joskus. On kaiken näköistä lentävää, luikertelevaa ja kipittävää ötökkää kämpissä, missä pissa ja kakka haisee. Sängyissä on elukoita ja koit pölisevät kaapeissa. Jne.
Ei vanhuspuolella olla uusavuttomia, vaan ihmiset asuvat kodeissaan, joissa työntekijät joutuvat työnsä tekemään. Minuuttiaikataululla! - siilimuori
Totuus on tarua ihmeellisempi! Ei ole kyse ammattitaidosta! On kyse asiakkaan kotona asumisesta. Ei työntekijät kenellekään asuntoja hanki. Siihen on tyytyminen, mitä on ja niillä pärjättävä. Tietäisitpä vaan, millaisia loukkoja taloissa on!
Yhtäkin kotonaan jätöksiinsä kaatunutta ukkoa amppariukot hakiessaan sanoivat, että siivoaisit edes joskus. On kaiken näköistä lentävää, luikertelevaa ja kipittävää ötökkää kämpissä, missä pissa ja kakka haisee. Sängyissä on elukoita ja koit pölisevät kaapeissa. Jne.
Ei vanhuspuolella olla uusavuttomia, vaan ihmiset asuvat kodeissaan, joissa työntekijät joutuvat työnsä tekemään. Minuuttiaikataululla!Kylläpä muuten hankkii, jos et sinä itse, otat yhteyttä tahoon joka hankkii ja siinä juuri on se sinun ammattitaitosi.
Oletkos koskaan kuullut että jos vanhuksia asuu tuollaisissa olosuhteissa, kotihoito on avainasemassa siinä, että vievät tietoa eteenpäin.Kotihoidolla on olemassa vanhustenhoidossakin verkosto, joka auttaa vanhuksen hoidossa ja hoidon ja inhimillisten asuinolojen järjestämisessä. Jos vanhus on asiallinen eikä suostu asunnostaan muuttamaan, sille ei mitään voi mutta muistisairas on erikseen. - Psykoterapeutitar
Joo, hankkii kyllä siinä vaiheessa, kun laitospaikkan saa! Senkin oman toimintansa seurauksena. Niin kauan voivat asua hyvinkin epäinhimillisissä oloissa, josta kaikki asianosaiset tietävät. Se on sitä kotihoitoa, vaikka kuinka vääntäis!
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
Kylläpä muuten hankkii, jos et sinä itse, otat yhteyttä tahoon joka hankkii ja siinä juuri on se sinun ammattitaitosi.
Oletkos koskaan kuullut että jos vanhuksia asuu tuollaisissa olosuhteissa, kotihoito on avainasemassa siinä, että vievät tietoa eteenpäin.Kotihoidolla on olemassa vanhustenhoidossakin verkosto, joka auttaa vanhuksen hoidossa ja hoidon ja inhimillisten asuinolojen järjestämisessä. Jos vanhus on asiallinen eikä suostu asunnostaan muuttamaan, sille ei mitään voi mutta muistisairas on erikseen.Laitan vielä liitteeksi tämän, kanattaa ihan mielenkiinnosta vilkaista jos kotihoidossa toimit tai olet toiminut. Jos oikeasti teidän kunnassanne muistisairaat esimerkiksi ovat likaisissa vaatteissa luteiden ja muiden torakoiden seassa, oisko niin että joku taho ei ole selvillä hommistaan? Tiedän että ihmisiä asuu yvinkin vaatimattomissa olosuhteissa.
http://www.valvira.fi/files/esitteet/Kotipalvelut.pdf - siilimuori
Joo, hankkii kyllä siinä vaiheessa, kun laitospaikkan saa! Senkin oman toimintansa seurauksena. Niin kauan voivat asua hyvinkin epäinhimillisissä oloissa, josta kaikki asianosaiset tietävät. Se on sitä kotihoitoa, vaikka kuinka vääntäis!
Pikkasen eri mieltä olen. Jos muistisairas asuu ilman omaisia kotihoidon turvin ala-arvoisissa olosuhteissa, kenen tehtävä on hankkia vanhukselle parempi asunto tai laittaa viestiä eteenpäin asuinolosuhteista? Tehdä toimintakykymittaukset ja muistitestit, jotka liitetään laitospaikkahakemukseen?
- Psykoterapeutitar
Kyllä niissä kodeissa ravaa nykyisin niin monen tahon ihmisiä, että olosuhteet on kaikkien tiedossa olemassa olevia omaisia myöden. Kaikenlaiset mittaukset ovat lakisääteisiä ja kyllä niitä jatkuvasti tehdäänkin ja tarkastetaan päättäjiin asti, että ovat ajantasalla jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen. Ihan on olosuhteet kaikkien tahojen tiedossa, mutta kotiin nyt hoidetaan ja laitospaikkoja vähennetään.
Osin asiakkaiden olosuhteiden takia työntekijöiden vaihtuvuus on kotihoidossa on suurta. - siilimuori
Kyllä niissä kodeissa ravaa nykyisin niin monen tahon ihmisiä, että olosuhteet on kaikkien tiedossa olemassa olevia omaisia myöden. Kaikenlaiset mittaukset ovat lakisääteisiä ja kyllä niitä jatkuvasti tehdäänkin ja tarkastetaan päättäjiin asti, että ovat ajantasalla jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen. Ihan on olosuhteet kaikkien tahojen tiedossa, mutta kotiin nyt hoidetaan ja laitospaikkoja vähennetään.
Osin asiakkaiden olosuhteiden takia työntekijöiden vaihtuvuus on kotihoidossa on suurta.Joo mutta lutteitten, hiirien ja torakoitten ja paksan seassa ei kekenkää muistisairaan tartte asua. Ja eihän se laitospaikkaa tarkota jos vanhukselle hankitaan asumiskelpoinen asunto.Voipi väliaikaisest mennä jonnehi oottelemaan että pääsee pois läävästä.
- Psykoterapeutitar
Höpö, höpö! Ei niitä asuntoja nyt niin vaan hankita "odottelua" varten. Kodeissaanhan jo ovat! Kodit ovat kerrostaloissa ihan trendikkäilläkin alueilla, vaikka naapurissa, että taloyhtiö on velvollinen tilanteeseen puuttumaan. Voi käynnistää vaikka asunnon haltuunottoprosessin tilanteen niin vaatiessa.
- siilimuori
Höpö, höpö! Ei niitä asuntoja nyt niin vaan hankita "odottelua" varten. Kodeissaanhan jo ovat! Kodit ovat kerrostaloissa ihan trendikkäilläkin alueilla, vaikka naapurissa, että taloyhtiö on velvollinen tilanteeseen puuttumaan. Voi käynnistää vaikka asunnon haltuunottoprosessin tilanteen niin vaatiessa.
En tarkoittanutkaan odotteluasuntoja vaan tilapäispaikkoja, missä vanhukset odottelee ja niitä on vähän siellä sun täällä, missä paikkoja sattuu olemaan.
- Hanssu_liini
En tiedä miksei tajuta satsata ennalta ehkäisevään työhön! Olin jonkin aikaa töissä ikääntyneille suunnatussa päiväkeskuksessa missä jumpattiin/liikuttiin päivittäin, tehtiin kognitiivisuutta tukevaa toimintaa, pystyi ruokailemaan, sai palvelua/neuvontaa tukiviidakossa, sosiaalisuudesta nyt puhumattakaan. Päiväkeskus oli vielä samassa pihapiirissä missä siellä käyvät vanhukset asuivat, päiväkävijöitä parhaimmillaan yli 40. Jos meinataan että vanhukset voivat elää pidempään omassa kodissa, pitäisi lisätä huomattavasti resursseja tähän suuntaan. Juurihan tästä tehtiin Suomessa läpimurto-tutkimuskin.. Asiahan varmaan oli jo tiedossa, mutta hyvä että se on virallista ;)
- eppu2
>Kaikkialla pitäisi satsata ennaltaehkäisevään
hoitoon. Niin niin miksi sitä ei tajuta. Sitä juuri ruohonjuuritaso on kysllyt
Siksi, että säästöjä ei saada tässä ja nyt, vaan ne on pitkän aikavälin asioita, joka tarkoittaa sitä, ettei poliittiset puolueet hyödy koskaan asioista joita pitäisi toimittaa pitkällä tähtäimellä, siis vaaleissa. - onmielipide
Omaishoito olisi halvin ratkaisu ja monesti hoidettavan kannalta paras. Kumma kun omaishoitajien tukemisesta tingitään rahapulaan vedoten ensimmäisenä kunnissa, kuitenkin on varaa maksaa moninkertaisesti yksityisille hoivakodeille.
Mielestäni omaishoitajat tarvitsevat ensisijassa apua päivittäiseen jaksamiseen, myös lomia ja kuntoutusta. Rahallinen palkkio ei ole niin tärkeä varsinkaan eläkeikäisillä omaishoitajilla. Nuoret lapsensa tai vanhempiensa hoitajat tarvitsevat kipeämmin rahallistakin tukea kun eivät saa vielä eläkettä. - Pirrepäs
onmielipide kirjoitti:
Omaishoito olisi halvin ratkaisu ja monesti hoidettavan kannalta paras. Kumma kun omaishoitajien tukemisesta tingitään rahapulaan vedoten ensimmäisenä kunnissa, kuitenkin on varaa maksaa moninkertaisesti yksityisille hoivakodeille.
Mielestäni omaishoitajat tarvitsevat ensisijassa apua päivittäiseen jaksamiseen, myös lomia ja kuntoutusta. Rahallinen palkkio ei ole niin tärkeä varsinkaan eläkeikäisillä omaishoitajilla. Nuoret lapsensa tai vanhempiensa hoitajat tarvitsevat kipeämmin rahallistakin tukea kun eivät saa vielä eläkettä.Kumpa tulisikin joku systeemi, että saisi hoidettavansa vaikka osapäiväisesti vahdittavaksi, - pääsisi lenkille rauhassa, tai voisi käydä hiihtämässä, - uimassa, - konserteissa, jne. niinkuin nyt ihmiset kuunaan, mutku ei ole vapaata kuin tiistaisin n. 6 tuntia (kerhossa) ja kerran, 4 viikon välein 6 päivää o -hoitajan vapaat. Olempa sitä mieltä melkein ettei omaishoitajaksi pitäisi kenenkään alkaa...:(
Pirrepäs kirjoitti:
Kumpa tulisikin joku systeemi, että saisi hoidettavansa vaikka osapäiväisesti vahdittavaksi, - pääsisi lenkille rauhassa, tai voisi käydä hiihtämässä, - uimassa, - konserteissa, jne. niinkuin nyt ihmiset kuunaan, mutku ei ole vapaata kuin tiistaisin n. 6 tuntia (kerhossa) ja kerran, 4 viikon välein 6 päivää o -hoitajan vapaat. Olempa sitä mieltä melkein ettei omaishoitajaksi pitäisi kenenkään alkaa...:(
"Pirrepäs"
Kommenttisi kiinnostaa minua.
Vaikkakin katson sen aloituksen kaltaiseksi, väkinäiseksi, keksityksi huu-
haaksi.
Suhteesta pääsee pois sanomalla: Minä eroan sinusta.
Riittää kun sanoo kerran.
Jos valittaa, vaan ei eroa, on kyseessä tolkuton säälin, toisten ihmisten rahan
ja tunnustuksen kaipaus.
Tuntuu niin tuskallisesti xxx-tyyliseksi blogiksi.
Ei pahoin sanoen, vaan pahoin voiden sanoen.
H.
- siilimuori
Aikoinaanhan terveyskasvatuksesta luovuttiin paljolti myös siksi että sillä ei katsottu olevan juurikaan vaikutusta ihmisten elämään tai esim terveystottumuksiin, siis turhaa resurssien haaskausta. Päiväkeskuksethan toimivat nyt, mutta miten löytää ja saada sinne kaikki halukkaat? Ja mikä olisi se muistisairaille paras tukimuoto, ja omaishoitajallekin. Nythän on tulossa trendina vanhusten perhepäivähoito, uusia hoitomuotoja kehitellään
- entin.-omaishoitaja-
sittä mieltä:
moni puoliso alkaa omaishoitajaksi puolisolleen koska on rakastanu häntä myötä ja vastoinkäymisessä koko elämänsä ajan ja jos tuntee olevansa vielä terve että jaksaa alkaa omaishoitajaksi puolisolleen,
-- näin kävi omallakohdallani,
mielelläni aloin omaishoitajaksi, kun puolisollani diaknosoitiin alzhaimer, vaikka en silloin tienny minkäänlaisesta yhteiskunnan antamasta palkkiosta,
vasta kun lääkäri kertoi omaishoitajan palkkoista ja pani anomuksen puolestani kelalle, sain hiukan alle kolmesataa euroa kk:ssa noin kuudenvuoden ajan, kunnes kävi niin,
että kuolema kolkutteliki minun ovella, sain sairaskohtauksen jonka seurauksena jouduin heti leikkauspöydälle, sydän oli menny tukkoon ja ohitusleikkaus oli ainoa mahdollisuus selvitä hengissä vielä elämään,
- puolisoni eli vielä mun sairastumiseni jälkeen noin 7-8 vuotta, nyt hän nukkuu ijäistä untaan taivaan kodissa, vailla enään minkäänlaista tuskaa,
-- jäin yksin tänne vanhuutta viettämään, toistaiseksi kaikki on kohdallani hyvin,
pidän päivittäisellä liikunnalla itseni terveenä, syön terveelisesti, harrastan vielä kaikenlaista kivaa kuten matkailua ja paljon paljon käsitöitä ja ihmisten ilmoilla juoksua,
suru jäi ikuiseksi seuralaisekseni,
elämän on nyt takana, nyt päivittäinen tärkein työni on pysyä vain terveenä, että saisin poistua saappat jalassa terveenä äkisti tuonpuoleiseen, sinne missä kaikki rakkaani jo odottavat mua.>entin.-omaishoitaja- <
Kirjoitat kauniisti, sait elää puolisosi kanssa ensin liitossa jossa oli paljon rakkautta, jaksoit hoitaa miehesikin rakkaudella kunnes sairastuit itse.
Toivon sinulle terveyttä ja hyvää loppuelämää.
- Viatonsivullinen
Ei hätää, nyt on asiat kääntyneet päälaelleen. Ennen vanhat vahti nyt on tullut
vanhusvahti. Kuka tulevana kesänä keinussa pihalla vahtii ja ketä? Ota siitä selvää jos osaat, tässähän menee ihan sekaisin, vanhaihminen:))
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli194276Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103184Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403087IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm432388Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas811206- 791079
- 561054
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3681019Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.216981Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen
Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e138880