Ruuan säilyminen

Samppa

Vuosien varrella seurattuani useamman naisen toimintaa keittiössä, niin alkoi vaivaamaan, kuinka helposti hyvää ruokaa laitetaan roskiin.
Mm: Pari päivää vanha jauhelihakastike joutaa jo pois! Eilinen piza sehän on jo vanhaa pois!

Itselläni on käsitys ettei paistettu ruoka niin vaan pilaannu. Juuri "reilusti" lämmitin 5 vrk vanhan kastikkeen ja puoliso oli aivan hysteerinen??? yksin sain syödä hyvän kastikkeen, vai olenko kohta ruokamyrkytyksen saaneena teholla?

33

13599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruoka

      pilaantuu, siinä missä raakakin jos et ole tönkkösuolannut sitä.
      Sinä se varsinainen jätesammio olet. *nauraa*

      • Kaisu

        Kyllä paistettu esim. liha säilyy pidempään kuin raaka.


    • amatörköksa

      Meillä, jos ruokailun jälkeen eivät ole vadit tyhjenneet, siirrän jäljelle jääneet ainekset pakastepurkkeihin ja osan laitan suoraan pakastimeen. Samaa ruokaa eivät halua syödä heti seuraavana päivänä. Makkaranloput,ja paistintähteet saavat odotella jääkaapissa pyttipannun tekoa.
      Kastikeet säilyvät jääkaapissa hyvin, joskus tulee käytettyä, toisinaan ei.
      Ei ole mahatautiin sairastunut kukaan, vaikka ovat joutuneet syömään muutaman päivän vanhoja ruuantähteitä.

    • Mössääjä

      Meillä jos eivät ruuantähteet ehdi hävitä jääkaapista 3 vrk:ssa, niin saavat roskistuomion.

      Eilistä ruokaa en tohtisi hevin pois heittää; sen verran ruokaa arvostavan kotikasvatuksen olen aikoinani saanut.

      • Minä

        Meillä ei ruokaa pois laiteta, jos homeessa niin tietty sitten.

        olen huomannut ette monissa paikoissa laitetaan hyvää ruokaa roskiin ennen aikojaan? kyllä varmaan ruoka säilyy jääkaapissa vaikka viikon, jos siinä ei ole maitopohjaisia aineksia.


      • jjoooaiieoos
        Minä kirjoitti:

        Meillä ei ruokaa pois laiteta, jos homeessa niin tietty sitten.

        olen huomannut ette monissa paikoissa laitetaan hyvää ruokaa roskiin ennen aikojaan? kyllä varmaan ruoka säilyy jääkaapissa vaikka viikon, jos siinä ei ole maitopohjaisia aineksia.

        Tein keittoo sunnuntaina. Kohta lämmitän loput, nam nam, se on tullut vaan paremman makuiseksi kun on saanut kylmässä maustua! Leivän ja fetan kanssa NAM!


      • jotain tolkkua

        Jos ruoka ei tule syötyä kolmessa päivässä niin tekijä ei ole oikein tolkuissaan.
        Yleensä ruoka heitetään liian aikaisin roskiin. En tosiaankaan ymmärrä miksi esim. leipää heitetään roskiin. Ruisleipä on parasta vasta parasta ennen- päivän jälkeen.


    • Jennie25

      elintarvikealalle kouluttautuneena voin sanoa, että kyllä se paistettu ruoka pilaantuu siinä missä muutkin ruoat.

      Kala, raaka liha, jauhopohjaiset kastikkeet, majoneesit ja sitä sisältävät salaatit etc pilaantuu herkästi väärässä säilytyksessä ja ei muutenkaan ole hyviä säilymään.

      Tästä en ole varma kyllä, mutta näyttäs vähän siltä, että jotkut jotka jatkuvasti syövät näitä huonosti säilytettyjä ruokia ja päiväkausia kaapissa lojuneita, ei saa niistä mitään. Oiskohan siinä sitte se, että niille on kehittyny toleranssia? paha sanoo..

      (eräskin ihminen oli pikkujouluissa joissa tarjoiltiin liharuokaa. se liha oli lämpöhauteessa ainakin pari tuntia valmistamisen jälkeen, ja sen jälkeen n. 7 tuntia huoneen lämmössä. Sitten tämä liha oli pussissa jääkaapissa 6 vuorokautta ja sitä hän taas söi:pysyi hengissä koska tekee tätä koko ajan)

      Mutta tästä ruoan säilyvyydestä vois pitää hysteerisen pitkän luennon ja en ala sitä tässä pitämään.

      • 2+2

        "(eräskin ihminen oli pikkujouluissa joissa tarjoiltiin liharuokaa. se liha oli lämpöhauteessa ainakin pari tuntia valmistamisen jälkeen, ja sen jälkeen n. 7 tuntia huoneen lämmössä. Sitten tämä liha oli pussissa jääkaapissa 6 vuorokautta ja sitä hän taas söi:pysyi hengissä koska tekee tätä koko ajan)"

        Jos ruoka oli kypsennetty kunnolla eikä hygienia ollut pettänyt, ainoa ongelma tuossa on ruuan säilyttäminen lämpimässä liian kauan. Kuumennus tappaa bakteerit, mutta itiöllisten bakteerien itiöt voi selvitä siitä hengissä. Lämmin ruoka tarjoaa itiöille hyvän kasvualustan, jolloin bakteerit pääsee lisääntymään hurjasti ja ruoka voi pilaantua nopeasti.


    • pieni kommentti

      ....suurin osa lihassa, kalassa tms. olevista mikrobeista kuolee. Jos sen jäähdyttää kohtuullisen nopeasti ja säilyttää riittävän kylmässä (alle 5 astetta), säilyy se muutaman päivän pitempää kuin vastaava kypsentämätön tuote. Mutta jos sen unohtaa ensin päiväksi huoneen lämpöön, niin ehtiihän se sitten kerätä uudet mikrobit ennen jääkaappiin vientiä.

      • Keksa

        Ei kun uudelleen lämitystä vain! Minusta soppa maistuu paremmalta kun se on jo vanhempaa ja lämmitetty useasti. Eikä maha sekaisin ole ollut.


      • Eve
        Keksa kirjoitti:

        Ei kun uudelleen lämitystä vain! Minusta soppa maistuu paremmalta kun se on jo vanhempaa ja lämmitetty useasti. Eikä maha sekaisin ole ollut.

        Meillä tehdään kotona aina sen verran ruokaa, että sitä voidaan syödä vielä seuraavanakin päivänä ja jatkojalostaa vielä kolmannellekin päivälle. Kukaan ei meillä ehdi eikä jaksa käydä joka päivä kaupassa ja tehdä joka päivä eri ruokaa.

        Söinpä tässä kerran reilusti yli viikon vanhaa keittoa (mitä lie ollut nakkikeittoa josta nakit oli napsittu jo ekana päivänä pois) Ajattelin vain syödä sen keitonlopun sieltä jääkaapista pois homehtumasta (ja vieläpä varsin hyvällä ruokahalulla) ja siinä vaiheessa kun äiti kysyi että mitä ihmeen keittoa olin mennyt syömään ja totesin että se oli vähintäänkin 7 päivää vanhaa ja pikkasen yökötti. Mutta kipeäksi en tullut. Hyvältä maistui.

        Selvennän tuota jatkojalostamista esimerkein.

        Maanantaina: keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta, lihapullia ja salaattia
        Tiistaina: keitettyjä perunoita, eilistä ruskeaa kastiketta johon sekoitettu esim. italian pata -ainekset, salaattia
        Keskiviikkona: pastaa/spagettia, eilistä italianpataa (tulee muuten tosi hyvää)

        jne.


      • tutux
        Eve kirjoitti:

        Meillä tehdään kotona aina sen verran ruokaa, että sitä voidaan syödä vielä seuraavanakin päivänä ja jatkojalostaa vielä kolmannellekin päivälle. Kukaan ei meillä ehdi eikä jaksa käydä joka päivä kaupassa ja tehdä joka päivä eri ruokaa.

        Söinpä tässä kerran reilusti yli viikon vanhaa keittoa (mitä lie ollut nakkikeittoa josta nakit oli napsittu jo ekana päivänä pois) Ajattelin vain syödä sen keitonlopun sieltä jääkaapista pois homehtumasta (ja vieläpä varsin hyvällä ruokahalulla) ja siinä vaiheessa kun äiti kysyi että mitä ihmeen keittoa olin mennyt syömään ja totesin että se oli vähintäänkin 7 päivää vanhaa ja pikkasen yökötti. Mutta kipeäksi en tullut. Hyvältä maistui.

        Selvennän tuota jatkojalostamista esimerkein.

        Maanantaina: keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta, lihapullia ja salaattia
        Tiistaina: keitettyjä perunoita, eilistä ruskeaa kastiketta johon sekoitettu esim. italian pata -ainekset, salaattia
        Keskiviikkona: pastaa/spagettia, eilistä italianpataa (tulee muuten tosi hyvää)

        jne.

        tossa on aina illalla niin väsyny että ei jaksa keittiöön kurkistaa vaan siellä saattaa aamuun olla kanankoivet paistivuuassa pöydällä ja taas jääkaappiiin iltaa odottamaan ja sit grillataan uunissa puol tuntia basillit pois ja hyvää on. oon mäkin kerran syönny 7päivää vanhaa keittoa oli tosi hyvää. mun yks kaveri tekee kaalilaatikkoa aina 7 vrk:si ja selitti et kolmel eurol selvii viikossa ruokamenoissa.


      • taasen
        tutux kirjoitti:

        tossa on aina illalla niin väsyny että ei jaksa keittiöön kurkistaa vaan siellä saattaa aamuun olla kanankoivet paistivuuassa pöydällä ja taas jääkaappiiin iltaa odottamaan ja sit grillataan uunissa puol tuntia basillit pois ja hyvää on. oon mäkin kerran syönny 7päivää vanhaa keittoa oli tosi hyvää. mun yks kaveri tekee kaalilaatikkoa aina 7 vrk:si ja selitti et kolmel eurol selvii viikossa ruokamenoissa.

        laitetaan kans sapuskaa useaks päiväks.Huoneenlämmössä yön yli lojunutta ei enää syödä,mutta meilläpä ei mee mikään hukkaan silti.Meillä on jälleenkäsittelylaitos nimeltä kanala.Voi hyvillä mielin antaa kanoille kaikki sapuskanjämät mitä itte ei viitti enää syödä,ei tietty pilaantunutta.Ja munia tyrkkää taas syötäväks....


    • Naiset herkkiä

      Naiset tuntuu olevan yliherkkiä monesti ruuan suhteen. Olen itsekkin pahoinvointia tuntien katsonnut, kun hyvää ruokaa pistetään pois. paripäivää jos on vanhaa, niin ei voi kuulemma enään syödä.

      • Kari

        Eukko tekee tyttärelle "7 v" leivät ja jos ei syö, niin roskiin!!! riita tulee jos huomautan asiasta. Olen ihmetellyt miksei voi laittaa vaikka jääkaappiin???


      • Kyökkieukko

        Jaa. Kyllä se on tässä huushollissa ollut aina mies, joka sekoilee ruuan suhteen. Mitään ei voi syödä jos päiväys on ummessa, on se sitten parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä. Ei auta sanoa, että pakkaus on ollut avaamaton ja avaamisen jälkeen maku ja haju normaalit. Kun päiväys sanoo että se on vanhaa, niin sitten se on tasan puoliltaöin syömäkelvotonta.

        Jos joku sipulin palanen tai jauhelihanökäre tipahtaa pannulta lattialle tai pöydälle, niin ei missään tapauksessa saa laittaa pannulle takasin. Sehän suorastaan kuhisee basilliskoja!

        Jos lusikoihin on tiskaamisen jäljiltä kuivunut joku vesipisaran jälki, niin pitää tiskata uudestaan. Kuolema tulee, kun on vaarallisia pesuainejäämiä astioissa. Eikä voi lapsiakaan kuulema saada, jos noin holtittomasti tiskaa. Myrkyt kulkeutuu elimistöön ja sitä rataa.

        Margariinirasian kansi pitää poistaa täysin virheettömästi, tai muuten on koko rasiallinen heitettävä roskiin. Siitä tulee kuulema joku alumiinimyrkytys tms jos kansi on revennyt auki huonosti.

        Itse olen maalla kasvaneena oppinut sen, että jos se ei juokse karkuun lautaselta eikä hajuun pyörry, niin syötävää on. En koskaan osta kaupasta "varmuuden vuoksi" liikaa ruokaa, että sitä ei ehtisi ajoissa syömään. Samaa ruokaa voi ihan hyvin syödä vaikka viikon, kun kokkaa hyvää ruokaa.

        Onneksi nykyisellä miehellä on järki päässä, eikä ruokailu ole enää suurta taistelua mahdotonta vastaan.

        PS: Join juuri äsken loppuun maidon, jossa oli päiväys 22.4. Ostin sen kaupasta tuona samana päivänä -30% tarjouksella. Tänään on 25.4. Ei mitään valittamista ollut maun suhteen.


    • Samppa

      Eli on sellainen lopputulos tässä keskustelussa. Naiset ajattelee pöpöjä mikroskooppisesti, niin että montako miljoonaa bakteeria tuossa ruuanpalassa on. Mies puolestaan viisveisaa bakteereista ja syö vaikka kuinka vanhaa,, kunhan ei ole homeessa tms. epämääräisen näköistä.
      Ilmeisesti bakteerit ei kuitenkaan pilaa sitä ruoka-annosta? Sillä ruuan kuumentamisen jälkeen bakteerithan kuolee, eli bon apetit! : )

      • jpojep

        Eli on sellainen lopputulos tässä keskustelussa. Naiset ajattelee pöpöjä mikroskooppisesti


        Oot oikeessa. Naiset on ämmiä! Miehet on äijiä!


    • tonttu

      Jos itse valmistaa tuoreista ja hyvistä ruoka-aineista ruokaa, niin kyllä se nyt herranjestas säilyy kauemmin kuin 2 päivää jääkaapissa. Ruoka pitää vaan jäähdyttää mahdollisimman nopeasti valmistuksen jälkeen, eli jääkaappiin vaan. Vanhat uskomukset siitä, että jääkaappiin ei saa laittaa mitään lämmintä on ihan vanhentuneita. Se oli sillon kun jääkaapit ei kestäneet sitä vaan lämpenivät siitä.

      Pitkään lämpimänä pitäminen niitä pöpöjä kerää, mutta sitä nyt harvoin kotioloissa tulee eteen. Itse pidän nyrkkisääntönä sitä, että neljäntenä päivänä valmistamisesta ruoka pitää viimeistään syödä. Lisäksi lämmitän valmista ruokaa aina vain sen verran kun sitä syödään, jolloin ei keittokattilallista tule lämmitettyä ja jäähdytettyä miljoonaa kertaa.

      Sen sijaan pakkausten päivämääriä kannattaa kyllä noudattaa. Jostain lihasta kun ei välttämättä maista, että onko se pilalla. Maitotuotteistahan sen huomaa heti, samoin rasvoihin tulee eltaantunut haju ja maku, jos ovat vanhentuneita.
      Ainut poikkeus tästä on kananmunta, jotka säilyvät usein vaikka kuinka pitkään päivämäärän umpeutumisen jälkeen, jos niitä on pidetty jääkaapissa.

    • Nimimerkkionvarattu
    • harkite ite

      Hapanmaitotuotteet säilyvät kuukausia, jopa vuoden, viileässä. On kokeiltu ja ollaan vielä hengissä. (Ai valitettavasti?)

    • ihan hyvää

      Ostin Tallinnasta peltipurkin Saarenmaalaista maustekalaa. En katsonut tekstejä vaan panin purkin kaappiin. Usean kuukauden päästä huomasin, että purkki oli pullistunut. Katsoin tekstejä: säilytettävä jääkaappilämpötilassa. Ajattelin, että kokeilen, onko syötävää. Avasin purkin ja söin pari kalaa. Ei tullut vatsavaivoja. Söin loput muutaman päivän aikana. Kalat tossin olivat *lötsöjä' mutta täysin syötäviä. Ei kannata olla turhan hienohelma. Sillä konstilla vastustuskyky katoaa ja aina joku reistaa.

    • tyhmää juttua-

      Kotikäytössä oleva ruoka ei pilaannu joten sen voi käyttää helposti vielä monen päivän jälkeenkin, mutta nykyihmiset onkin höpöjä ja eivät enää osaa valmistaa ruokaa, kun luulevat, että se on jo pilaantunuttta kun pitää täällä kirjotella joutavaa...

    • Pahaa tekee

      Nykyään ei luoteta enää omiin aisteihin. Kyllä ruoasta näkee tai haistaa jos se on huonoa. Se on liiallisen yltäkylläisyyden tulosta.

      Ökyrikas setäni vaimoineen vetää grillijuhlien päätteeksi kaikki ylijääneet pihvit ja makkarat grillistä suoraan roskiin. Jokaiselle ihmiselle olisi hyväksi kärsiä vähän niukkuutta jossain kohtaa elämäänsä, niin oppisi arvostamaan myös perusasioita.

    • säästäväiset

      Me syödään vanhat ruuat pois. Perunoista voi tehdä paistiperunoita... Joskus jos on jäänyt joku tosi pitkäksi aikaa jääkaappiin ja homehtunut, heitetään pois. Onneks niin käy harvoin. Mieheltä pilaantuu turhan usein maito. Itse en juo maitoa.

    • einiinnuugaa

      Kyllä se ruoka oli se sitten mitä tahansa säilyy jääkaapissa muutaman päivän ja pakastimessa muutaman kuukauden.

      Itseasiassa pizza (varsinkin tomaattipohjainen) on parasta dagenefter (maut ovat tiivistyneet) eli seuraavana päivänä jääkaappikylmänä kuuman, makean maitokahvin kanssa nautittuna.

      Noin yleensä valmistettua ruokaa ei voi säilöä jääkaapissakaan muutamaa vuorokautta enempää ja itse söisin ylijäämän seuraavana päivänä. Esim. ylijääneet perunat paistaisin seuraavana päivänä munakkaan oheen tai tekisin niistä "sörsseliä" eli paistaisin potut sipulien kanssa ruskeiksi, lisäisin pakasteherneitä ja pari munaa sekoitettuina, vähän suolaa ja mustapippuria. Kypsennetään sekoittaen kunnes muna on kypsynyt perunoiden pinnalle ja herneet ovat kuumat ja kypsät - vie noin 10 minuuttia.

      Kastike taas on hyvä alusta bakteereille kasvaa kuten lihaliemikin, mutta kyllä se muutaman päivän jääkaapin kylmyydessä säilyy - 5 vuorokautta taas alkaa olemaan rajatapaus. Jos et ole kuollut siihen niin sitten kaikki on hyvin.

    • 12+5

      Mulla on tapana valmistaa koko viikon lounaat töihin aina sunnuntaisin. Perjantaiaamuna menee viimeinen annos kylmäkallen kanssa kassiin, josta se menee 5 tunnin jälkeen vähän lämmenneenä suuhun. Koostumus on välillä vähän kärsinyt, mutta maku on aina ollut hyvä.

      • 12+5

        Unohtui mainita, että välillä olen käyttänyt lounaisiin lihaa jonka päiväys on umpeutunut jo paistamista edeltävänä päivänä (lauantaina). Ei mitään ongelmia siinäkään.


    • kyllä säilyy

      Ostin viimeisenä käyttöpäivänä kaksi pakkausta emmental-raastetta 7.1.2014. Toinen tuli avattua melko pian, pussiin kuitenkin jäi. suljin sen pakastepussiin jääkaappiin, mutta homeessa jo parin päivän kuluttua. Avaamaton pakkaus jäi lojumaan jääkaappiin, eikä koskaan ollut tarvetta koko määrälle kerralla. Tänään 17.8. päätin tutustua tuotteeseen avaamalla pussin, tuote tuoksui vain juustolta ja rakennekin oli kestänyt irtonaisena. Tein uuniruoan, jonka seassa juusto tuli käytettyä ja hyvää oli.

      • etsilleen

        Kuka helveta ostaa valmiiksi raastettua juustoa - se on jo valmiiksi ilmaa täynnä vaikka kuinka kaasuihin olisi pakattu. Ostin kerran valmiiksiviipaloitua juustoa ja avaamisen jälkeen se oli ihan syötävää, mutta seuraavana päivänä ihan skeidaa hapettumisen takia.

        Unohtakaa hyvät ihmiset nämä puolivalmisteet ja käyttäkää aitoa kamaa - saatte paremmin maistuvaa ruokaa halvemmalla.


      • Aitona

        Se raaste ei ole edes juustoa vaan joku rasvasekoitus. Ihmetyttää miten ihmisiä näin huijataan eivätkä tajua mitään. Sama noiden "ruokakermojen" kanssa. Lukekaa tuoteselostus, on jos jonkinlaista lisäainetta. Kermaa siinä ei ole kuin vähän = maksatte turhasta ja maku on sen mukainen. Maistakaapa lusikallinen suoraan purkista - yäk!


    • Anonyymi

      Mä teen sunnuntaina koko työviikon ruoat valmiiksi aina, ja ei vielä ole ollut ongelmia. Jäähdytän nopeasti ja säilytän jääkaapissa omissa rasioissaan. Olen kyllä kasvissyöjä, joten ehkä se auttaa tässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe